Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 318 ... 653 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 12:38
wisselwerking schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:24:
Local Legend is toch helemaal niet interessant? Of ligt dat aan mij?
Ja, maar datzelfde geldt voor PR's en KOM's vind ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-06 17:21
Het is een mooi labeltje die aangeeft dat je een saaie rijder bent en alleen maar hetzelfde ritje rijdt.. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Local legends is hoevaak je een bepaald segment doet.

Mijn uitdagingen is om geen LL te zijn. Immers, ik probeer zo min mogelijk dezelfde routes/segmenten iedere dag te fietsen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:10

Galois

1811 - 1832

Vind ik ook niet echt interessant. Ik vind het juist leuk om elke keer een andere route te fietsen. Heb niet echt behoefte aan om steeds dezelfde route te fietsen...

Overigens kijk ik echt vrijwel nooit naar de KOM. Ik klik altijd op 'volgend' of mijn eigen resultaten. Dat is het enige wat ik interessant vind.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Toch nog een Cyclo afgelast: de eifel 205. Tweede jaar op rij dat ie niet doorgaat. Inschrijvers krijgen hun geld terug...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 20:57

Kluus

Gang is alles

Ik heb een paar local legends op de lokale mountainbike route, dat vind ik nog wel geinig er zijn er hier nog een of twee die ook vaak op de route te vinden zijn en die local legend status schuift zo een beetje rond.

Kommetjes zijn ook best vaak nog wel te doen hier in de regio, ik vermaak me er nog wel mee eigenlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik ben qua route echt een autist vrees ik: fiets eigenlijk bijna altijd dezelfde kant op als trainingsrondje. :X

Lekker door de duinen, weinig verkeer, slechts af en toe door de bebouwde kom, verstand op nul en niet hoeven navigeren. Dat is waarom ik toch steeds weer hetzelfde stukje fiets :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Het is een soort troostprijs voor mensen zoals ik, die nooit een KOM zullen halen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Het lukt me door het weer van de afgelopen weken / maanden niet meer om zo vaak op de fiets te zitten als van de winter en lente. De motivatie ontbreek om op de fiets te stappen, mijn doel van 1000km+ per maand haal ik sinds April niet meer.

Anderen mensen hier ook last van, wat doen jullie hieraan?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:23
Erbij neerleggen... En het een extra rustdag noemen ;)

Oh ja en wat vaker 2 dagen achter elkaar wat langer als het wel kan.

[ Voor 40% gewijzigd door DutX op 06-07-2021 22:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20
Yakolev schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 22:38:
Het lukt me door het weer van de afgelopen weken / maanden niet meer om zo vaak op de fiets te zitten als van de winter en lente. De motivatie ontbreek om op de fiets te stappen, mijn doel van 1000km+ per maand haal ik sinds April niet meer.

wat is het doel achter het doel van 1000km+ per maand?
Motivatie is een erg persoonlijk ding, voor de 1 is het naar een event (bv wedstrijd of een gran fondo) toe trainen, voor een ander is het PR's rijden en KOM's pakken, weer een ander wil gewoon een paar uur van huis zijn, de volgende doet het om af te vallen, tegeltjes rijden, beklimmingen trotseren, vogeltjes kijken, etc. maar wat je doel ook is, als je er geen lol meer uithaalt wordt het tijd om je doelen los te laten of bij te stellen :)

Ik haal een groot deel van mijn "motivatie" uit de progressie van trainen. Steeds een stukje harder de lokale MTB routes kunnen rijden, pr's op strava etc. Meestal heb ik ook wel 1 of 2 events om naar toe te werken, maar dat is de afgelopen 1,5 jaar ook niet zo'n succes geweest (MTB XC marathons in de Ardennen zijn al 2 jaar niet door gegaan..). Met name die gecancelde events hebben ervoor gezorgd dat ik niet continu door ben blijven trainen, maar dat soms ook gewoon weer los laten. Die afwisseling maakt het weer mooi.

Maar zoals ik begon, het is allemaal heel persoonlijk, veel hier moeten ook niks hebben van (indoor) structured workouts. Maar ik vind het heerlijk om in de avond als de kids op bed liggen nog even mijn netflix tijd dubbel te besteden en dan een andere dag lekker buiten hard knallen zonder kapot te gaan. Er is niks zo lekker om lang en of hard te kunnen fietsen zonder helemaal naar de klote te gaan, dat is eigenlijk mijn motivatie om te trainen

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
mhr-zip schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:35:
[...]

Het is een soort troostprijs voor mensen zoals ik, die nooit een KOM zullen halen.
Dan maak je toch zelf een segment aan die zo onlogisch is dat alleen jij de KOM kan pakken ;)

@Yakolev tja, iedereen heeft wel periodes dat de motivatie minder is. Het helpt bij mij in elk geval om niet te krampachtig doelen achterna te jagen. Dus ik zou die 1000km per maand loslaten. Dat kan al een hoop schelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online

http://www.jonathanokeeffe.com/strava/map.php

En dan alle wegen waar je nog niet gereden heb gaan ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 12:15
MaSw85 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Wat is die drie tientjes voor het wereldpakket nou? Daarnaast krijg je, als je net bent aangemeld, vaak wel een aanbieding voor twee tientjes. En doorgaans komen er vaak codes voorbij om een nieuw regiopakket te ontgrendelen.
De codes om nieuwe regios te unlocken zijn vaak alleen te gebruiken bij een nieuw account (ten minste de codes die ik tot nu toe voorbij heb zien komen)...

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 12:15
WaSteiL schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:38:
[...]

Het is een mooi labeltje die aangeeft dat je een saaie rijder bent en alleen maar hetzelfde ritje rijdt.. :+
Of gewoon niet veel andere opties hebt als je woon-werkverkeer fietst O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 13:10
Pff sinds een aantal fietsritten heb ik last van mijn linker zitbot. Nu voel ik mijn zitbot ook gewoon als ik in een stoel zit of in bed lig. Hoe herstel je hiervan? Ik heb dit weekend een tweetal tochten staan.

Ter info: mijn fiets (Giant TCR Advanced Pro 2) heeft na een bikefit een aangepast zadel van Specialized gekregen. Daarnaast fiets ik altijd in een broek van Craft met C1 zeem.
Het is ontstaan nadat ik een rit onder in de beugels had gefietst. Nu voelt het in de eerste 2/3 kilometer net alsof ik op een steen zit. Daarna gaat de pijn weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:47
mhr-zip schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 00:19:
[...]

http://www.jonathanokeeffe.com/strava/map.php

En dan alle wegen waar je nog niet gereden heb gaan ontdekken.
+1

Ik heb andere fiets gekocht, ik heb nu een cyclo cross en een mtb, dit zorgt voor variatie. Ook rij ik routes met andere intentie en gun mijzelf de lol van een terrasje en wat sightseeing. Zoek mensen op om een beetje mee te kletsen, ipv eraf te sprinten bij het plaatsnaambordje.

Probeer dat allemaal een beetje af te wisselen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:01
Helaas gisteren toch geen rondje meer gedaan. Het waaide wel erg hard en daar had ik dus even geen zin in.

Vanavond de herkansing. Gisteren ook direct een Hidemybell omdat de out front Mount van mijn vorige fiets helaas niet op de Cube past. Zat nog te kijken voor zo'n adapter voor mijn lamp (leyzine 1300) maar ik moet zeggen dat ik dat in verhouding dan weer erg duur vind voor een stukje plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:40

Crazy D

I think we should take a look.

Weekje rust, en je doelen bijstellen. Niet kijken naar wat niet lukt maar kijk naar wat wel lukt. Ga vogels kijken, zoek een ander straatje op dan de normale routes. Haal de snelheidsmeter en het aantal gereden km's van je fietscomputer. Pak de auto en start 25km verderop met een rondje, en zorg dat je ook daar niet de bekende wegen pakt die je altijd rijdt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 16:50
Galois schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:39:
[...]

Vind ik ook niet echt interessant. Ik vind het juist leuk om elke keer een andere route te fietsen. Heb niet echt behoefte aan om steeds dezelfde route te fietsen...

Overigens kijk ik echt vrijwel nooit naar de KOM. Ik klik altijd op 'volgend' of mijn eigen resultaten. Dat is het enige wat ik interessant vind.
Ik heb 5-6 "trainingsrondjes" in mijn Garmin staan, dit zijn mooie routes waar weinig overig verkeer komt en je dus lekker kunt fietsen, routes zitten tussen de 50-60km per stuk, en er zitten een paar segmentjes tussen van strava..

Ikzelf vind het wel leuk om mijn voortgang te volgen, en zeker op een "vast" rondje kun je vaak goed analyseren wat er goed en minder goed ging in dat rondje.

Gisteren ivm de wind lekker op de wielerbaan gefietst van een vereniging, korte rondjes van 2-3km zonder al teveel last van de wind..
Enig nadeel was dat nadat ik leeg was nog 10km tegen de wind in en iets heuvel op, terug moest naar huis... :X

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 07:11

Heb hier ook al een tijdje 'last' van. Volgens mij geldt dit voor half Nederland, of ze nou wel of niet sporten. Afgelopen jaar is mentaal gewoon een kut periode geweest voor iedereen behalve sommige introverten of gezinsmensen. Tel daarbij op nog eens gemiddeld kut weer en zelfs mijn motivatie is ver te zoeken.

Mijn tip: bijt je niet vast op statistieken. Ik trap momenteel ook niet mijn vermogens en kilometers waarvan ik weet dat ik ze kan. Hoe meer je daar mee bezig bent, hoe demotiverender het werkt. Uiteindelijk zijn we nog steeds fitter dan 95% van de rest van Nederland, heb ik nog steeds het plezier van af en toe een leuke/lange/groeps-rit en draait de wereld nog steeds net zo snel/langzaam als je gewend bent, ook wanneer je een periode wat rustiger aan doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 16:50
Ypuh schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:09:
[...]

Heb hier ook al een tijdje 'last' van. Volgens mij geldt dit voor half Nederland, of ze nou wel of niet sporten. Afgelopen jaar is mentaal gewoon een kut periode geweest voor iedereen behalve sommige introverten of gezinsmensen. Tel daarbij op nog eens gemiddeld kut weer en zelfs mijn motivatie is ver te zoeken.

Mijn tip: bijt je niet vast op statistieken. Ik trap momenteel ook niet mijn vermogens en kilometers waarvan ik weet dat ze kan. Hoe meer je daar mee bezig bent, hoe demotiverender het werkt. Uiteindelijk zijn we nog steeds fitter dan 95% van de rest van Nederland, heb ik nog steeds het plezier van af en toe een leuke/lange/groepsrit en draait de wereld nog steeds net zo snel/langzaam als je gewend bent.
En grote doelen (bijvoorbeeld jaarlijkse of maandelijkse kilometrage is gewoon een moodkiller als je ver achter begint te lopen..

Ik stel meestal korte doelen of challenges..

Bijvoorbeeld:
- Deze week 3 dagen minimaal 50km per dag fietsen,
- x aantal keer achter elkaar een "berg" opfietsen die hier in de regio ligt.
- interval training inlasten

Zo krijg ik mijzelf elke week wel op de fiets, maar ook hier met slecht weer heb ik wel een schop onder de kont nodig van mijn vrouw.

Daarnaast nog wel 2 grotere doelen, namelijk zelfstandig de 11-stedentocht fietsen in augustus, en ik heb mij ingeschreven voor de langste afstand van de Tour de Dumoulin, (180km met 2700hm)..
En ik ben totaal geen klimmer... |:(
Maarja tot nu toe probeer ik elk ritje wel een klim elementje of een kracht elementje mee te pikken.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Ik heb een CO2 pompje, maar die werkt met patronen zonder schroefdraad (aankoop Alie). Ik ben er niet helemaal tevreden over, dus op zoek naar een nieuw pompje die wel goed werkt. Hebben jullie nog een tip voor een goede voor een redelijke prijs? Eentje die een beetje goed te doseren valt en niet meteen bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 13:33
WaSteiL schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:29:
Ik heb een CO2 pompje, maar die werkt met patronen zonder schroefdraad (aankoop Alie). Ik ben er niet helemaal tevreden over, dus op zoek naar een nieuw pompje die wel goed werkt. Hebben jullie nog een tip voor een goede voor een redelijke prijs? Eentje die een beetje goed te doseren valt en niet meteen bevriest.
Alvast niet die van Decathlon huismerk: het rubberen rondelletje in de opening die je op het ventiel plaatst komt gemakkelijk los. Eerste pompje had ik in garantie gedaan, maar met de vervanger had ik al snel hetzelfde voor. Ik vermoed trouwens dat deze sowieso uit assortiment zijn, want ik vind ze niet meer terug op de site.

Als vervanger heb ik nu de volgende van Wiggle: https://www.wiggle.nl/lif...ompkop-met-afsluitventiel . Heeft natuurlijk geen bescherming rond CO2-patroon, wat bij gebruik ijskoud wordt. Ik los dit op door slim gebruik van mijn fietshandschoenen bij het hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 20:40

Crazy D

I think we should take a look.

Gewoon de goedkoopste van Futurumshop? Incl dingetje om om het patroon heen te doen. Volgens mij worden die namelijk gewoon altijd pokke koud :P Niet zo vaak nodig gehad, rij niet zo vaak lek, maar werkt prima.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Dacht ik gisteren slim te zijn door de Utrechtse Heuvelrug in te duiken om de wind te vermijden, word ik vanochtend toch een partij beroerd wakker. Alles jeukt en doet zeer. Dacht eerst dat het om muggenbulten ging, daar had ik er al een paar van, maar bij verdere inspectie waren het zo veel bulten dat het wel moést gaan om die :X eikenprocessierups. Al vaak genoeg langs bomen met lint gefietst, maar nooit ergens last van gehad.

De binnenkant van mijn ellebogen en voorarmen zitten helemaal vol, logisch, want die zijn omhoog gericht, maar mijn knieholtes zijn nog erger terwijl ik juist zou denken dat die het meest "beschut" zijn? Uit een snelle (forum)zoektocht blijkt dat ik niet de enige ben met bulten in de knieholte.
Gelukkig lijkt mijn gezicht er goed vanaf gekomen, dat jeukt altijd het ergste.

Achteraf natuurlijk volkomen logisch dat juist met die harde wind alle haartjes overal en nergens naartoe waaien. Weer wat geleerd, hoewel ik dat van tevoren ook had kunnen bedenken :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Stonden wel wat bomen met lint gemarkeerd, maar niet zoveel als eerder dit jaar. De wind lijkt weer iets te zijn gaan liggen, maar voorlopig een afrader met kort/kort ondanks dat het een mooie route was. :'(

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 17-06 15:58

Flipmo

OMG !!

@TheTinusNL Arm of beenstukken gaan je helaas niet helpen tegen die irritante haartjes.
Die "prikken" er gewoon doorheen.

Na een regenbui is het ook altijd oppassen voor die opspattende haartjes, idd je knieholtes zijn een fijne plek waar ze dan terechtkomen :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:55

Phydomir

Dennis

TheTinusNL schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:13:
maar mijn knieholtes zijn nog erger terwijl ik juist zou denken dat die het meest "beschut" zijn? Uit een snelle (forum)zoektocht blijkt dat ik niet de enige ben met bulten in de knieholte.
Dat komt volgens mij vanwege het opspatten vanaf je banden. Het is ook de enige plek waar ik er altijd last van heb. Van de week de tip met de föhn geprobeerd (even goed warm maken op de plekken waar het jeukt) en dat werkt perfect. Als je er overheen gaat dan voelt het alsof het iets erger wordt maar dat is binnen enkele seconde weg en daarna geen jeuk meer.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 17-06 11:03
Spul wordt altijd koud. Zo werkt dat nu eenmaal met gassen onder hoge druk. Ik heb gewoon stukjes oude biba erom gedaan. Mijn vrouw heeft een SKS airchamp, daar kan je een co2 patroon in bewaren (puntje naar onder, en omdraaien als je hem gaat gebruiken) en door de kunststof behuizing wordt het ding zelf dus niet koud. Je ventiel uiteraard wel. Ik vind het alleen wel een groot ding.
Afbeeldingslocatie: https://www.internet-bikes.com/producten/original/sks_airchap_pro_co2_inclusief_1_patroon_80111.jpg

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 07:11
@WaSteiL Ik zou niet zo'n dikke unit kopen. Gebruik zelf al 10+ jaar hetzelfde Co2 pompje van Pro. Doet alles wat je wil zonder dat hij bulky is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:14
Waarom gebruiken jullie eigenlijk CO2? Wellicht is deze discussie al 100x gevoerd, maar voor die enkele keer dat ik lek rij, heb ik niet zo veel problemen met m'n pompje gebruiken. Het duurt wat langer, maar lekrijden kost toch altijd wel tijd.

Hier ook momenteel wel wat motivatieproblemen om te fietsen. Zodra ik op de fiets zit gaat het prima, maar het weer en de wind laatste tijd helpen gewoon niet zo mee. Maar goede tip, hier ook benoemd, is gewoon gaan fietsen en beetje vogels kijken. Dus gewoon zonder een doel op pad en enkel 'fietsen'.

Ik ga overigens qua kilometers wel prima. vorige maand net iets meer dan 1100km en de maand ervoor ook.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-06 07:17
Ik heb er een van Topeak, Airboost. CO2 patroon volledig onbeschermd. Nooit probleem mee gehad dat die koud wordt. Ja, de patroon bevriest compleet, maar wat is het probleem daarmee?
Toen ik mij eens verveelde heb ik een oud binnenbandje gebruikt om hoesjes van te knippen om over de patronen te schuiven. Zit er strak omheen en voorkomt rammelen in shirt/fietstas, ook bevriezen (aan huid vastvriezen) wordt daardoor voorkomen. Zo'n dikke pomp heb ik ooit gehad, zode van de ruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Stufferdt schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:54:
Waarom gebruiken jullie eigenlijk CO2? Wellicht is deze discussie al 100x gevoerd, maar voor die enkele keer dat ik lek rij, heb ik niet zo veel problemen met m'n pompje gebruiken. Het duurt wat langer, maar lekrijden kost toch altijd wel tijd.

Hier ook momenteel wel wat motivatieproblemen om te fietsen. Zodra ik op de fiets zit gaat het prima, maar het weer en de wind laatste tijd helpen gewoon niet zo mee. Maar goede tip, hier ook benoemd, is gewoon gaan fietsen en beetje vogels kijken. Dus gewoon zonder een doel op pad en enkel 'fietsen'.

Ik ga overigens qua kilometers wel prima. vorige maand net iets meer dan 1100km en de maand ervoor ook.
Omdat het lekker snel is, voor die enkele keer dat je lek rijdt kost het je de kop niet bepaald aan patronen en je bent wel lekker snel weer op weg (ook fijn tijdens een cyclo wanneer de tijd wel een beetje telt), de band is meestal gelijk goed op druk (in tegenstelling tot een pompje) en je hebt geen lamme arm. Alleen maar voordelen eigenlijk, zeker als er een paar anderen op je staan te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 22:08
Geef persoonlijk de voorkeur aan een pompje voor een vorm van verzekering. Als ik dan toch de band heb vervangen / gefixed en ik blijk iets verkeerd te hebben gedaan dan heb ik de zekerheid om altijd nog een derde / vierde fix te doen. Maar goed, ik rijd altijd solo dus ik snap de anderen boven mij in die zin ook perfect. Ik rijd ook tubeless dus zo vaak verwacht ik hem ook niet nodig te hebben, de nadelen neem ik dan maar voor lief.
Volgens mij zijn er ook hybride pompjes met een CO2 ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06 16:01
Stufferdt schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 11:54:
Waarom gebruiken jullie eigenlijk CO2?
Met name om de band goed op druk te krijgen, dit kreeg ik nooit voor elkaar met de handpompjes die ik heb (gehad). Misschien als je een high end handpomp hebt dat het beter gaat, maar dan zijn de aanschaf kosten weer een stuk hoger. Daarnaast is het ook vrij compact mee te nemen en zo vaak rijd ik niet lek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08
Ik heb 2 patronen bij me. Extra zekerheid in de vorm van een handpompje neem ik alleen mee op mijn meerdaagse solotochten over de toendra's van Kazachstan. Maar daar is het nog niet van gekomen en ik heb momenteel geen plannen om dat te gaan doen.
In het dichtbevolkte en -befietste Nederland is er altijd wel een oplossing voorhanden, mocht ik drie keer achter elkaar lek rijden in een rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:14
Kluus schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:00:
[...]

Omdat het lekker snel is, voor die enkele keer dat je lek rijdt kost het je de kop niet bepaald aan patronen en je bent wel lekker snel weer op weg (ook fijn tijdens een cyclo wanneer de tijd wel een beetje telt), de band is meestal gelijk goed op druk (in tegenstelling tot een pompje) en je hebt geen lamme arm. Alleen maar voordelen eigenlijk, zeker als er een paar anderen op je staan te wachten.
Tijdens een cyclo snap ik het opzich nog wel ja. En in mijn ervariing tot nu toe duurt bij bandje vervangen het er terug op krijgen van de buitenband het langste :+ Record is dik een half uur met de club tot nu toe. Maar heb nog nooit CO2 gebruikt, dus wellicht ben ik wel meteen verkocht als ik het een keer gebruik en dus neit hoef te pompen.
Hoiz schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:05:
Geef persoonlijk de voorkeur aan een pompje voor een vorm van verzekering. Als ik dan toch de band heb vervangen / gefixed en ik blijk iets verkeerd te hebben gedaan dan heb ik de zekerheid om altijd nog een derde / vierde fix te doen. Maar goed, ik rijd altijd solo dus ik snap de anderen boven mij in die zin ook perfect. Ik rijd ook tubeless dus zo vaak verwacht ik hem ook niet nodig te hebben, de nadelen neem ik dan maar voor lief.
Volgens mij zijn er ook hybride pompjes met een CO2 ingang.
Dit heb ik dus ook. Al ben je eerder door je biba's heen dan door je patronen (ik heb geen plakkers bij bijv.).
Owios schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Met name om de band goed op druk te krijgen, dit kreeg ik nooit voor elkaar met de handpompjes die ik heb (gehad). Misschien als je een high end handpomp hebt dat het beter gaat, maar dan zijn de aanschaf kosten weer een stuk hoger. Daarnaast is het ook vrij compact mee te nemen en zo vaak rijd ik niet lek.
Pompje hangt aan m'n frame onder de bidonbevestiging, dus merk niet eens dat ik 'm bijheb :)

Maar snap opzich de CO2-keuze wel nu.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Stufferdt Aan de andere kant rij ik nu ook tubeless dus hoop de CO2 patronen ook niet meer nodig te hebben. In die zin zou ik ook wel weer eens een goed pompje willen proberen voor als ik eens te veel druk verlies na lekrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Ik heb altijd 2 CO2 patronen bij mij. Mocht het daarna nog mis gaan zou ik gewoon ergens aanbellen met de vraag of ik een fietspomp zou kunnen gebruiken.

Ga je ergens in the middle of nowhere fietsen of in de nacht vind ik het een ander verhaal en zou ik een pompje mee nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-06 12:15
Tsja het hangt er wat vanaf, wanneer ik een duurritje maak van 100+ en heb vrij in het begin al lek, dan gebruik ik mijn CO2 patroon, maar in het zicht van de haven dan pomp ik hem gewoon op een paar bar met mn handpompje.

Ik gebruik zelf ook het door @Ypuh hierboven genoemde co2 patroon van PRO, ideaal en mooi klein. Maar ik vind het met name in de winter handig, regen, kou etc dan sta ik liever niet te lang te klooien langs de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:34
Ik reed de laatste jaren altijd met CO2 op m'n racer en op de pekelfiets hing een pompje.

Sinds kort naar aanleiding van een filmpje van RidesofJapan een Lezyne Pocket Drive Pro gekocht. Lichter dan 2 patronen en een pompje :o en qua grootte makkelijk op te bergen in thePack, gereedschapsbidon of achterzakje.

In combinatie met wat plakkers kun je op langere ritten een hoop onheil aan. Ik heb hem nog niet hoeven gebruiken, dus geen idee hoe lam mn arm zal zijn na 2 lekke banden... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaSteiL
@GerbenBK ik heb zo'n soortgelijk pompje maar door het slangetje moet je hem op je ventiel draaien en daar gaat het mis bij het eraf draaien. Dan draai je dat gehele deel van het ventieltje eraf en sta je weer met een lege band.

Even iets anders, meer mensen waar de statshunters chrome extension niets meer weergeeft in komoot? Garmin werkt nog wel, maar die planner is ruk.

[ Voor 24% gewijzigd door WaSteiL op 07-07-2021 13:23 ]

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:10
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/xXOoAo00Aypx3WbKU1juB0547HYTrJ8GMUl0iGKwf6s-1536x2048.jpg

Afgelopen zaterdag heb ik de Grenspalen Xtreme gereden.
Half jaar geleden kwam Bram Tankink met een post op instagram of er gekken waren die langs hele Nederlands/Belgische grens wilden fietsen.
Als hij paar gekken zou vinden ging hij hem zelf ook fietsen.
Ik werd getagged door Bart ('fietsmaatje') en zo nog wat mensen, binnen een paar dagen waren er 20 man ofzo die mee wilden doen.
Dus toen werd het een echte tocht die Bram Tankink en Jos van Emden gingen organiseren.
De 50 werd snel gehaald en toen werd dit opgehoogd naar 100.

Donderdagavond kwam er een mailtje binnen met de 28 grenspalen die we op de foto moesten zetten.
En toen kon er een route gemaakt worden, je mocht zelf helemaal weten hoe je ging fietsen zolang je de 28 palen maar op de foto zou zetten met een selfie om te bewijzen dat je ze gevonden had.
Sommige palen stonden midden in het bos, langs de maas, bovenop de Pietersberg, bovenop een grot en dat soort ideeen.

Zaterdagochtend stonden er bijna 100 man bij het drielandenpunt en iets na 7 uur mochten we vertrekken.
Iedereen ging meteen een eigen kant op, aantal doken direct het bos in.
Anderen (waaronder ik) daalden eerst af langs de Belgische kant en doken daarna het bos in.
Sommige fietsten nog wat verder over het asfalt en draaiden wat verderop het bos in zodat je die mensen weer tegemoet reed bij grenspaal 4.

Aantal mensen op de racefiets met 25mm banden, zoals Bram bij de start zei; 'eh nou succes'
Ik had besloten op de standfiets te gaan, want we gingen toch richting het strand 😁
Iets met brede banden voor offroad en geen noppen dus weinig weerstand op asfalt stukken.

Vlak voor de Pietersberg weer aangesloten bij Bram (of hij bij ons) en op zoek naar paal 51 die daar bovenop stond.
Uiteindelijk samen met Bart gaan fietsen en zo samen de eerste 10 palen afgevinkt.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/A_MwoJKEod9Xyg-1fRC8YyyE5GJE8XhYx7qldYjeke0-2048x1152.jpg

Na Thorn kwamen we Bram weer even kort tegen, hij reed tegenovergestelde richting om een paal af te vinken.
Palen langs de Maas staan aan beide kanten dus diverse opties en dus 2 paalopties om op de foto te zetten.
In Brabant pikten we een solorijder op en reden we verder met z'n 3en
Bidons bijvulstop en cola bij snackbar gehaald en toen fietste Bram voorbij.
Hij had even dipje en was wel blij om ons tegen te komen, dus gingen we verder met z'n 4en.
Leuk om zo samen met Bram te fietsen en hij was ook wel blij met gezelschap en wat tips uitwisselen met de mannen die wat vaker dit soort afstanden (en meer) fietsen.
Later pikten we nog een solorijder op. (weer bekende van Bart) en zo onstond het groepje van 5 man waarmee we uiteindelijk de hele rit zouden fietsen.
In Baarle Nassau gestopt bij de Jumbo voor water refill/cola/wat anders te eten, Bram kan natuurlijk niet bij de Appie stoppen.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/KGP-PVsLoXcMt7yhaTRFzioN5oqpTBC5TQmzsg8sHT4-2048x1536.jpg

Wat verder in Brabant begon het te regenen, in begin prima zo'n verkoelend buitje.
Ik deed daarna alleen ff wat meer kopwerk, weinig zin in spray ;)
Flinke bui met flinke plassen maar gelukkig niet te koud/weinig wind.
Later werd het gelukkig weer even droog maar dat zou helaas niet lang duren, richting Zeeuwsvlaanderen begon het toch weer te drupplen en eigenlijk is het daarna nooit meer droog geworden.
Ook koelde het wat af dus de regenjasjes waren nodig.

In Zeeuws Vlaanderen kom je verder weinig tegen, dus avondeten bestond uit reepjes/gelletjes.
Zo in het donker nog wat grenspalen afvinken die soms in een voortuin stonden, dan weer verscholen in de bosjes.
Iets na 1 uur kwamen we over de finish bij Cadzand, grenspaal 369. met ruim 400km op de teller.
Afscheid genomen van Bram die naar de camping ging waar z'n vrouw stond.
En wij door naar de standtent waar ze bedacht hadden dat je volgende dag een drankje kon halen.
Slaapzak en lekker op het bordes van de strandtent nachtje geslapen.
In de loop van de nacht kwamen er nog wat deelnemers/bekenden over de finish dus volgende ochtend lagen we daar met z'n 8en ofzo.
Aantal gingen voor de eerste boot naar Vlissingen van half9 (om daarna met de trein naar huis te gaan)
Ik en nog 3 anderen hebben eerst de plaatselijke bakker leeggeroofd voor eten.
Daar kwamen we Bram weer tegen die ook ontbijt ging halen.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/8nBFXeLjX2go_1biZSYlzwOwQAtDDhb3wx-7sf0M4Wc-2045x2048.jpg

En uiteraard ben ik daarna naar huis gefietst, niet zwak met de trein terug ;)
Ook weer 240km.

Ook mooi om dat op strava een compliment van Bram te krijgen voor het tempo maken 😎

Meer foto's zie strava, of mijn instagram met highlight voor alle foto's/wat filmpjes.

https://www.strava.com/activities/5570781345

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:34
WaSteiL schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:22:
@GerbenBK ik heb zo'n soortgelijk pompje maar door het slangetje moet je hem op je ventiel draaien en daar gaat het mis bij het eraf draaien. Dan draai je dat gehele deel van het ventieltje eraf en sta je weer met een lege band.

Even iets anders, meer mensen waar de statshunters chrome extension niets meer weergeeft in komoot? Garmin werkt nog wel, maar die planner is ruk.
hmm, ik zal hem nog eens testen. Is dat niet alleen als je hem te ver / te strak erop draait?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 22:27

@GerbenBK vlak boven het aansluitpunt zit er een klein zwart knopje. Als je die indrukt als je klaar bent met pompen, valt alle druk weg in het pompje en laat het als het ware los. Dan kun je het losdraaien. Door de luchtdruk zet het zich vast aan de draad en draai je alles in een keer mee, incl ventielkern.

En het hoeft ook niet super vast in eerste instantie. Als de rubbers maar net even contact maken zodat je geen lucht verliest.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 17-06 12:46
En uiteraard ben ik daarna naar huis gefietst, niet zwak met de trein terug ;)
Ook weer 240km.

En dan denken, DDX, natuurlijk |:(

_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:10
Vrijdag wel zwak met de trein naar Nijmegen om van daaruit mooie route met leuke stukken gravel richting hotel in Kerkrade te rijden ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vinniiee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 09:09
Mooi man, wou dat ik zo'n fitness (en vrije tijd) had. Respect _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Als je iets wilt voor een redelijk prijs zou ik ook dat Co2 pompje van Pro nemen zoals @Ypuh aangeeft.

Over het bevriezen van het patroon, als je die een paar keer in een stukje tape wikkel komt het vast goed. Daarnaast heb ik altijd handschoenen aan, en mocht ik die een keer vergeten (dan is het warm), trek ik mijn jersey wel even uit om er tussen te houden.

Je hebt er ook speciale hulsjes voor.

Afbeeldingslocatie: https://www.futurumshop.nl/img/Products/6150-0744-001-N1912/large/1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:02:
@Stufferdt Aan de andere kant rij ik nu ook tubeless dus hoop de CO2 patronen ook niet meer nodig te hebben. In die zin zou ik ook wel weer eens een goed pompje willen proberen voor als ik eens te veel druk verlies na lekrijden.
Ik heb er 2 een Topeak Hybrid Rocket HP & SILCA Air Pump Tattico

Die Topeak kan ook CO2 die van Silca voelt net wat degelijker aan. Die laatste is ook iets groter, zonder bulky te worden.

@WaSteiL die van Silca zit sowieso een klemmetje op, dus dan kan je ventiel er niet uitdraaien, van die Topeak weet ik het zo ff niet.

[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 07-07-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik blijf ruzie houden om de buitenband goed op mijn velg te krijgen. Een deel van de hieldraad wil maar niet naar de zijkant van de velg maar blijft in het midden zitten. Is dit gewoon een kwestie van harder pompen zodat hij er vanzelf in schiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 22:46
mhr-zip schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:09:
[...]

Over het bevriezen van het patroon, als je die een paar keer in een stukje tape wikkel komt het vast goed. Daarnaast heb ik altijd handschoenen aan, en mocht ik die een keer vergeten (dan is het warm), trek ik mijn jersey wel even uit om er tussen te houden.

Je hebt er ook speciale hulsjes voor.

[Afbeelding]
Wanneer ik een patroontje gebruik dan wikkelde ik er meestal de lekke binnenband omheen.. dan werkte eigenlijk prima. Ben wel toe aan een nieuw pompje, misschien wel die van PRO :)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Salteh schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:30:
[...]
wikkelde ik er meestal de lekke binnenband omheen..
Dat valt niet mee als je tubeless rijdt O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salteh
mhr-zip schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:36:
[...]

Dat valt niet mee als je tubeless rijdt O-)
Pffft, tubeless is iets voor MTBs of gravel rijders O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 08:33
Als noob😎 hier een vraag over het overstappen naar andere banden...

Op dit moment zitten er op mijn fiets een combi van Mavic Aksium velgen met Mavic 700-23C bandjes onder.
Deze combi zat er al op toen ik de fiets overnam, zag nu dat er wat kale plekjes op het loopvlak van de achterband zit.
Tijd om te kijken naar andere banden.

Ben uitgekomen op de Pirelli P Zero Velo of de Pirelli P Zero VELO 4S (All Season) banden.
De twijfel hiertussen is dat ik eigenlijk het hele jaar door rijd(ook woon-werk) en niet steeds wil wisselen tussen banden, vandaar de overweging van de 4S

Nu kan ik de zelfde maat bestellen, maar kan ook overstappen op de 25MM variant voor iets meer comfort (en denk beter met mijn gewicht :) )
Qua ruimte frame zal het passen, alleen weet ik niet of het zomaar past op de velg (ik weet niet welk type/bouwjaar de velg is).
Iemand daar meer info over?

Tevens viel me op, dat de Pirelli P Zero Velo slecht leverbaar is, en soms wordt aangegeven dat deze niet meer op voorraad komt.
Hierop zag ik ook dat er in maart een aankondiging was van de Pirelli P Zero Road en Race banden.
Nu dus weer daar tussen aan het twijfelen, of het dan de Road, de Race of toch de 4S wordt.

Wat het voor mij nu alleen lastiger maakt, deze nieuwe variant is alleen leverbaar in 24, 26 of 28 MM.
Wat zou ik dan moeten kiezen qua maat, de 26MM?
Heeft iemand al ervaring met deze nieuwe banden?
En is het verstandig om dan ook maar meteen de binnen banden te vervangen (zat dan te denken aan de Pirelli SmartTube).

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Danno88 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:47:

Wat het voor mij nu alleen lastiger maakt, deze nieuwe variant is alleen leverbaar in 24, 26 of 28 MM.
Wat zou ik dan moeten kiezen qua maat, de 26MM?
Als je een imbussleuteltje pakt, welke maat krijg je nog tussen je banden en frame/remmen?

Je hebt altijd meer ruimte nodig dan alleen voor je band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
mhr-zip schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:54:
[...]

Als je een imbussleuteltje pakt, welke maat krijg je nog tussen je banden en frame/remmen?

Je hebt altijd meer ruimte nodig dan alleen voor je band.
Had even geen imbussleutel voorhanden vanmiddag, maar mijn wijsvinger paste nog tussen de band en onderkant remhoef/voorvork.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Danno88 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:57:
[...]

Had even geen imbussleutel voorhanden vanmiddag, maar mijn wijsvinger paste nog tussen de band en onderkant remhoef/voorvork.
En de zijkant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
En de bottom bracket?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
Van bottom bracket naar wat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Aangezien je ook woon-werk verkeer hebt op deze fiets zou ik voor 28mm gaan. Ben zelf bezig om van 25 naar 28mm over te stappen. Doel hiervan is om meer grip te krijgen en comfortabeler te kunnen fietsen. Daarnaast helpt het ook dat ik dan van mijn Continental ultra sports af ben… Mijn huidige vanden zijn nog relatief nieuw, maar dan gebruik ik die voortaan maar als reserve.

Heeft iemand toevallig de nieuwe Futurumshop actielink? Die van de Jumbo Visma werkte tot en met afgelopen zondag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
Ff opgemeten :)

Bovenkant band tot remhoef/voorvork voorkant = 1,5cm
Zijkant band tot frame/voorvork = 1CM

Band tot frame achterkant(waar bevestiging van voorderailleur zit) = 1,5cm (smalstebgedeelte =1CM)
Bovenkant band tot remhoef/frame achter = 1,5CM
Zijkant band tot frame/remhoef = 1CM

Thanks alvast
hereweare67893 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:00:
Aangezien je ook woon-werk verkeer hebt op deze fiets zou ik voor 28mm gaan. Ben zelf bezig om van 25 naar 28mm over te stappen. Doel hiervan is om meer grip te krijgen en comfortabeler te kunnen fietsen. Daarnaast helpt het ook dat ik dan van mijn Continental ultra sports af ben… Mijn huidige vanden zijn nog relatief nieuw, maar dan gebruik ik die voortaan maar als reserve.
Thanks voor de tip!

Werk verkeer is niet veel, Max 25KM totaal voor heen en terug.
Denk alleen dat 28 niet gaat passen.

Daarbij vraag ik me af of ik wel echt elke keer op de racefiets dan naar werk ga met alle troep op de weg en elke dag de fiets schoonmaken.

Ook daarbij m’n twijfel om all season er onder te gooien.

[ Voor 47% gewijzigd door Danno88 op 07-07-2021 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
Ligt echt aan jou hoor.
Eérst met het knopje het slangetje ontluchten, daarna pas het slangetje losschroeven van je ventiel.
DieAnder in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
hereweare67893 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:00:
Daarnaast helpt het ook dat ik dan van mijn Continental ultra sports af ben… Mijn huidige vanden zijn nog relatief nieuw, maar dan gebruik ik die voortaan maar als reserve.
Die banden zaten ook op mijn nieuwe fiets.

In mijn optiek zijn dit banden die bedoelt zijn om met de fiets in de hand de winkel uit te lopen. Anders beschadigen je velgen.

Maar er daadwerkelijk op fietsen? Dat kan nooit de insteek geweest zijn.

Ja tuurlijk kan het wel, een maat van mij kon ook op zijn standaard Kenda's fietsen. Maar die hebben meer aan binnenbanden gekost, dan een fatsoenlijk stel bandjes. En dan reken ik de ergernis niet eens mee.

[ Voor 17% gewijzigd door mhr-zip op 07-07-2021 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
mhr-zip schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Die banden zaten ook op mijn nieuwe fiets.

In mijn optiek zijn dit banden die bedoelt zijn om met de fiets in de hand de winkel uit te lopen. Anders beschadigen je velgen.

Maar er daadwerkelijk op fietsen? Dat kan nooit de insteek geweest zijn.

Ja tuurlijk kan het wel, een maat van mij kon ook op zijn standaard Kenda's fietsen. Maar die hebben meer aan binnenbanden gekost, dan een fatsoenlijk stel bandjes. En dan reken ik de ergernis niet eens mee.
Goed om te horen dat mijn gevoel klopt. Ik heb nu weinig vertrouwen in bochten omdat ik het gevoel heb dat ik weinig grip heb. Wellicht dat mijn nieuwe banden, Schwalbe Pro One’s, ook zorgen voor minder stuiteren in het algemeen en bij klinkers in het bijzonder.

Het is pas wanneer je alle componenten van je fiets op een rijtje gaat zetten dat je duidelijk hebt wat er verbeterd kan worden. Mede dankzij dit topic heb ik hier veel over geleerd. Dus bedankt allen! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Laatst online: 17-06 16:29

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Zou dit een nieuwe uitdaging zijn voor @DDX ?

https://www.gva.be/cnt/dmf20210705_95174300

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
Zojuist mijn nieuwe tubeless ready P Zeros gemonteerd. Met de pomp kreeg ik hem goed in de seal (naar mijn idee), niet gelijk luchtdicht maar na het aanbrengen van de sealant stopte het sissende geluid na een minuut of vijf wel. Nu even een nachtje afwachten of de band lucht houdt.

Iemand in dit topic vroeg of de Giant Defy Advanced standaard geleverd wordt met sealant. Bij deze wel een interessante observatie.. Toen ik de voorband eraf haalde, zag ik dat er geen sealant in zat.. In de achterband zat er wel. Vergeten door de FM welicht? Blij in ieder geval dat ik de banden heb geupgrade, scheelt weer een keer pech onderweg :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Hoiz ik heb ergens begrepen dat Giant de fietsen aan de tussenhandel levert met een los flesje sealant, zodat de fm de keuze heeft (eventueel in samenspraak met de klant natuurlijk) om de fiets tubeless of met biba’s te leveren. Maar blijkbaar wordt de sealant soms vergeten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Hoiz schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:06:
Zojuist mijn nieuwe tubeless ready P Zeros gemonteerd. Met de pomp kreeg ik hem goed in de seal (naar mijn idee), niet gelijk luchtdicht maar na het aanbrengen van de sealant stopte het sissende geluid na een minuut of vijf wel. Nu even een nachtje afwachten of de band lucht houdt.

Iemand in dit topic vroeg of de Giant Defy Advanced standaard geleverd wordt met sealant. Bij deze wel een interessante observatie.. Toen ik de voorband eraf haalde, zag ik dat er geen sealant in zat.. In de achterband zat er wel. Vergeten door de FM welicht? Blij in ieder geval dat ik de banden heb geupgrade, scheelt weer een keer pech onderweg :+
Bij voorkeur laat ik een tubeless wiel altijd horizontaal een nachtje op een emmer slapen, en dan de volgende ochtend even omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:35
Hoiz schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:06:

Pirelli P Zero Race TLR? Welke versie had je gepakt en welke sealant? :-)
Ga mijne volgende week ook maar even op mijn alu setje monteren, ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
rolandos582 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:46:
[...]

Pirelli P Zero Race TLR? Welke versie had je gepakt en welke sealant? :-)
Ga mijne volgende week ook maar even op mijn alu setje monteren, ben benieuwd...
P Zero TLR 28mm inderdaad. De niet SL versie, het verschil in RR is de puncture resistance niet waard m.i. Ik kom van 32mm af en het comfort beviel mij wel, dus voor mij een logische stap. Ik heb muck off sealant erbij gehaald, iets duurder maar wel erg fijn in gebruik.

Met dank aan de bovenstaande poster nu de banden even horizontaal gelegd, zal binnenkort nog even een update geven of ze lucht vasthouden, maar ik voorzie geen verrassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnoob
  • Laatst online: 16-06 20:16
TrailBlazer schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:19:
Ik blijf ruzie houden om de buitenband goed op mijn velg te krijgen. Een deel van de hieldraad wil maar niet naar de zijkant van de velg maar blijft in het midden zitten. Is dit gewoon een kwestie van harder pompen zodat hij er vanzelf in schiet?
Soms helpt het inderdaad om even tot maximale druk te gaan, wel opletten dat er niks raars gebeurd, bulten e.d. Ook goed opletten dat het ventiel in de buitenband zit en niet tussen buitenband en velg.
Wat ook kan helpen is een beetje afwasmiddel op de buitenband zodat die zich iets makkelijker in de velg zet.
Daarnaast is het soms een kwestie van oppompen, leeglaten, duwen, trekken en weer opnieuw oppompen. Zo nodig weer herhalen. Bij twijfel, stoppen en opnieuw beginnen.
Ik zelf doe meestal een beetje talkpoeder in de buitenband zodat de binnenband zich makkelijker zet in de buitenband, misschien dat dat ook helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
mhr-zip schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:19:
[...]

@WaSteiL die van Silca zit sowieso een klemmetje op, dus dan kan je ventiel er niet uitdraaien, van die Topeak weet ik het zo ff niet.
Ik zat een paar dagen geleden naar die Silca te kijken, maar vond best wat reviews van gebruikers die het klemmetje hadden gesloopt. Voelt dat deel van het pompje ook stevig aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ok, nieuw dilemma hier in huis :)
Mijn vrouw is (na 20 jaar :D) ook om en zit op de fiets, nu een te grote geleende fiets van haar zus, maar ik ben dus op zoek naar een mooie instapper.
Ik zag dat bij canyon weer wat leuke modellen bestelbaar zijn (levering aug/sep)
met name deze: https://www.canyon.com/nl...race-6-wmn-disc/2955.html

Probleem is alleen dat de aangeraden maat (2XS) 27.5 / 650B wielen heeft. Dat zal haar een rotzorg zijn, maar ik vind het klote, gedoe met reserve spullen hier in huis, bijna geen buitenbanden voor te vinden (bij mantel is de enige 27.5 buitenband een gp5000 in 25mm, anders shops hebben niks). Maar het vervelendste lijkt me nog dat als je een keer in het buitenland een band kapot rijdt, de kans klein is dat je bij de LBS even een vervangend bandje kan scoren.

Misschien maak ik een klein dingetje veel te groot, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een fiets met 28" wiwelen.
Nu zijn er bij canyon 2 opties: het heren/unisex model in 2xs heeft wel 28", of de XS versie van het WMN model. (kudo's voor Canyon dat ze wel echt een andere geo gebruiken voor het WMN model en niet enkel een kek kleurtje en een ander zadel!)

De XS heeft al een vrij korte stuurpen (80mm) en bij canyon zijn geen kortere te krijgen, op zich niet erg om ergens anders een kortere te kopen, maar in hoeverre verpest je met bv een 60mm de rijeigenschappen of fit?

(de reach tussen de 2XS en XS is 1 cm en verschil tussen de bovenbuis 2 cm
en tussen de XS WMN en 2XS normaal is de reach van de XS WMN nog steeds 7mm korter en de bovenbuis scheelt maar 1 mm)

ik neig een beetje naar de XS WMN eventueel met een 60/70mm pen, zou dat een goede keuze zijn
(163cm en 77cm BBL)

canyon geeft ook nog dit aan:
Op basis van je binnenbeenlengte adviseren we een zadelhoogte van 671 - 681 mm
dat past in principe binnen de zadelhoogte specs van de XS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2qW8NcBKFUuayfInhG2_bx3pKg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yuRDg3UybO6pLDFuBggBsJwM.png?f=fotoalbum_large

(ook even wat meer over de geleende fiets opgezocht.. dat is een cannondale synaps alloy 2016 women, maat 54, geo van 2016 is lastig te vinden, maar bij het huidige synaps women model is de 54 de grootste maat met een reach van 383 en een bovenbuis van 547, het zadel staat bij deze nu vrij laag en zo ver mogelijk naar voren en dan zit ze uiteraard nog steeds te lang)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 08-07-2021 10:50 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pnoob
Prulleman schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:22:
Mijn vrouw is (na 20 jaar :D) ook om en zit op de fiets, nu een te grote geleende fiets van haar zus, maar ik ben dus op zoek naar een mooie instapper.
...
Ik zie wel dat de Canyon XS versie van de WMN een cranklengte van 170mm heeft, en de 2XS een cranklengte van 165mm. Maar dat kan misschien ook nog gewisseld worden.

Het maatadvies van Canyon is niet altijd even goed. Lijkt mij beter om een statische meting te (laten) doen en kijken waar je op uitkomt. Inderdaad kun je nog iets spelen met de stuurpen en zadelhoogte. Je kunt ook contact met Canyon opnemen voor advies, ik heb hier goede verhalen over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
heb al in de chat gezeten met canyon, maar die kwamen niet verder dan dat het op basis van zadelhoogte wel zou moeten kunnen, icm een stuurpen die ze zelf niet leveren :\

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

pnoob schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:42:
[...]

Soms helpt het inderdaad om even tot maximale druk te gaan, wel opletten dat er niks raars gebeurd, bulten e.d. Ook goed opletten dat het ventiel in de buitenband zit en niet tussen buitenband en velg.
Wat ook kan helpen is een beetje afwasmiddel op de buitenband zodat die zich iets makkelijker in de velg zet.
Daarnaast is het soms een kwestie van oppompen, leeglaten, duwen, trekken en weer opnieuw oppompen. Zo nodig weer herhalen. Bij twijfel, stoppen en opnieuw beginnen.
Ik zelf doe meestal een beetje talkpoeder in de buitenband zodat de binnenband zich makkelijker zet in de buitenband, misschien dat dat ook helpt.
Uiteindelijk wat zeep op velglint/band gedaan en toen kwam het goed. Alleen hoe dit onderweg te doen? Misschien toch maar zon flesje spul van schwalbe halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
...
Probleem is alleen dat de aangeraden maat (2XS) 27.5 / 650B wielen heeft. Dat zal haar een rotzorg zijn, maar ik vind het klote, gedoe met reserve spullen hier in huis, bijna geen buitenbanden voor te vinden (bij mantel is de enige 27.5 buitenband een gp5000 in 25mm, anders shops hebben niks). Maar het vervelendste lijkt me nog dat als je een keer in het buitenland een band kapot rijdt, de kans klein is dat je bij de LBS even een vervangend bandje kan scoren.

Misschien maak ik een klein dingetje veel te groot, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een fiets met 28" wiwelen.
Klinkt bekend, mijn vrouw is ook vrij klein (1,60). Vanwege de afwijkende maat hebben we de canyon links laten liggen.
Wij hadden dit stukje nog gelezen en vonden het stukje nogal flauwekul over dat je met je tenen het wiel kunt raken.
Want kleine dames hebben kleine voetjes, dus dan zou je iemand met een maatje 47 ook een klein wiel moeten adviseren, helemaal als die een lange crank gebruikt.

Volgens ons gaat het puur om de looks en een paar grammen, verder niks.

Nu heeft ze de Liv Avail gekocht en die vind ik qua looks ook top. Zelfs met de 32mm (tubeless) banden die er standaard op zitten. (Ze dacht dat ze naar 28mm wilde, maar inmiddels is ze helemaal in haar nopjes met 32). Alleen is de Liv ook overal uitverkocht, dit was een toevalstreffer en ze heeft hem meteen gekocht. (nov2020) Vooral de dames shifters zijn wel fijn voor de kleinere handjes en dat is een duur grapje om bij een herenfiets om te bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 08-07-2021 11:56 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Klinkt bekend, mijn vrouw is ook klein. Vanwege de afwijkende maat hebben we de canyon links laten liggen.
Wij hadden dit stukje nog gelezen en vonden het stukje nogal flauwekul over dat je met je tenen het wiel kunt raken.
Want kleine dames hebben kleine voetjes, dus dan zou je iemand met een maatje 47 ook een klein wiel moeten adviseren, helemaal als die een lange crank gebruikt.

Volgens ons gaat het puur om de looks en een paar grammen, verder niks.

Nu heeft ze de Liv Avail gekocht en die vind ik qua looks ook top. Zelfs met de 32mm (tubeless) banden die er standaard op zitten. (Ze dacht dat ze naar 28mm wilde, maar inmiddels is ze helemaal in haar nopjes met 32). Alleen is de Liv ook overal uitverkocht, dit was een toevalstreffer en ze heeft hem meteen gekocht. (nov2020)
ja..de nadelen in dat artikel maak ik me ook zorgen over.. dit is nog een pre corona artikel, toen was er niks in 27,5 te krijgen, en nu nog steeds niet. Er is gewoon te weinig markt voor 650 wegbanden.

Ik ben er denk ik wel uit dat het de 2xs niet gaat worden,( ander voorbeeld: ik vind mijn Cannondale mtb superfijn rijden, maar mijn volgende wordt toch iets met meer standaard onderdelen, dus geen lefty voornaaf, een vork die je zelf kan servicen, geen gekke crank waar je 2 Cannondale tools voor nodig heb voor je je ketting blad kan wisselen, geen ai off set achterwiel etc.). -Ik- wil een fiets hier in huis met gangbare onderdelen, zeker als het zoiets simpels als banden betreft.

De Liv Avail is ook wel een aardige optie, jammer van de mechanische schijfremmen, maar daar wil ik me nog wel overheen zetten, ik zie zelfs iets wat in aug leverbaar zou moeten zijn in maat S (158-179 cm, de XS is dan weer aan de kleine kant met 153-162)

Maar ga ik dan de geo van de S LIV vergelijken met de XS canyon, WMN, dan is de canyon nog 1 tikkie kleiner qua reach etc. Dat geeft weer wat meer vertrouwen dat de canyon XS nog best aardig zal passen.

de canyon WMN in XS heeft daarnaast ook nog een 380 ipv 400 stuur, beide een 80mm stuurpen en beide 170 cranks en vrouwenshifters/remmen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:01:
[...]

ja..de nadelen in dat artikel maak ik me ook zorgen over.. dit is nog een pre corona artikel, toen was er niks in 27,5 te krijgen, en nu nog steeds niet. Er is gewoon te weinig markt voor 650 wegbanden.

Ik ben er denk ik wel uit dat het de 2xs niet gaat worden,( ander voorbeeld: ik vind mijn Cannondale mtb superfijn rijden, maar mijn volgende wordt toch iets met meer standaard onderdelen, dus geen lefty voornaaf, een vork die je zelf kan servicen, geen gekke crank waar je 2 Cannondale tools voor nodig heb voor je je ketting blad kan wisselen, geen ai off set achterwiel etc.). -Ik- wil een fiets hier in huis met gangbare onderdelen, zeker als het zoiets simpels als banden betreft.

De Liv Avail is ook wel een aardige optie, jammer van de mechanische schijfremmen, maar daar wil ik me nog wel overheen zetten, ik zie zelfs iets wat in aug leverbaar zou moeten zijn in maat S (158-179 cm, de XS is dan weer aan de kleine kant met 153-162)

Maar ga ik dan de geo van de S LIV vergelijken met de XS canyon, WMN, dan is de canyon nog 1 tikkie kleiner qua reach etc. Dat geeft weer wat meer vertrouwen dat de canyon XS nog best aardig zal passen.
Ja het is dan wel de liv avail advanced 1 die ze gekocht heeft. (Dus met de 8025 grepen, gewoon hydraulisch dus.) En ze heeft zowel S als XS kunnen proberen en de XS kwam toch het beste uit de bus.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:09:
[...]

Ja het is dan wel de liv avail advanced 1 die ze gekocht heeft. (Dus met de 8025 grepen, gewoon hydraulisch dus.) En ze heeft zowel S als XS kunnen proberen en de XS kwam toch het beste uit de bus.
weet je ook de BBL van je vrouw ( :X )

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
Ik zag dat bij canyon weer wat leuke modellen bestelbaar zijn (levering aug/sep)
met name deze: https://www.canyon.com/nl...race-6-wmn-disc/2955.html

Ik heb ook een kleine (159cm) partner met een racefietsje, en ze zit daar onwaarschijnlijk slecht op. Nou wil ze geen nieuwe hebben, maar àls ze er naar zou tanen zou ik zonder meer voor ETRTO 584 wielen kiezen *).
28" (ETRTO 622) wielen zijn prima voor de gemiddelde rijder maar ze zijn heel erg beperkend in de minimale fietsmaten.
Met kleinere wielen kun je een kortere wielbasis bereiken en daardoor de rijder op een gunstiger positie in het frame positioneren (i.e. langere stuurpen). Door het kleinere wiel is het ook mogelijk het bracket normaal of zelfs laag te plaatsen (bij grote wielen zou de balhoofdbuis te kort worden), waardoor het zwaartepunt wat naar beneden komt. Prettig bij het rijden, maar ook prettig dat ze met haar voet bij de grond komt bij het stoplicht.

Ik waardeer je behoefte aan standaardisatie maar ik denk dat dat eigenlijk een triviaal argument is. Je zult voor deze fiets 10 speed onderdelen op voorraad moeten hebben (je rijdt zelf met 11 gok ik), wat maken die paar bandjes dan uit? Inderdaad, als je op vakantie gaat neem je 2 reserve buba's mee voor haar en 1 voor jezelf. Het aanbod van banden is behoorlijk groot. Misschien is de levering momenteel lastig, maar dat trekt wel weer bij. Zoek ook eens op 650B, zeker voor (light) gravelbandjes is daar een hoop te vinden.

Er wordt een hoop geklaagd over gebrek aan innovatie in de rijwielindustrie maar hier zie je dat fabrikant Canyon dat wel durft. Ik kan de ironie wel waarderen dat (potentiele) klanten nu koudwatervrees tonen :)

*)
27,5" is een idiote aanduiding uit MTB land voor ETRTO 584, dus een velg(bed) diameter van 584mm. Ook bekend onder 650B
28" is ook een idiote aanduiding, maar dan uit de racewereld voor ETRTO 622, dus een velgbeddiameter van 622mm. Op de MTB heet deze zelfde velg 29" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 17-06 18:20
DieAnder schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:10:
[...]
Er wordt een hoop geklaagd over gebrek aan innovatie in de rijwielindustrie maar hier zie je dat fabrikant Canyon dat wel durft. Ik kan de ironie wel waarderen dat (potentiele) klanten nu koudwatervrees tonen :)
Zeker in de wielersport wordt allerlei innovatie ook gewoon keihard de kop ingedrukt door de UCI door bijvoorbeeld deelnemers te verplichten dubbelgevouwen op de fiets te zitten. Het is daarmee ook wel een beetje lachwekkend wat in de wielersport "aerodynamisch" genoemd wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
DieAnder schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:10:
[...]

Ik heb ook een kleine (159cm) partner met een racefietsje, en ze zit daar onwaarschijnlijk slecht op. Nou wil ze geen nieuwe hebben, maar àls ze er naar zou tanen zou ik zonder meer voor ETRTO 584 wielen kiezen *).
28" (ETRTO 622) wielen zijn prima voor de gemiddelde rijder maar ze zijn heel erg beperkend in de minimale fietsmaten.
Met kleinere wielen kun je een kortere wielbasis bereiken en daardoor de rijder op een gunstiger positie in het frame positioneren (i.e. langere stuurpen). Door het kleinere wiel is het ook mogelijk het bracket normaal of zelfs laag te plaatsen (bij grote wielen zou de balhoofdbuis te kort worden), waardoor het zwaartepunt wat naar beneden komt. Prettig bij het rijden, maar ook prettig dat ze met haar voet bij de grond komt bij het stoplicht.

Ik waardeer je behoefte aan standaardisatie maar ik denk dat dat eigenlijk een triviaal argument is. Je zult voor deze fiets 10 speed onderdelen op voorraad moeten hebben (je rijdt zelf met 11 gok ik), wat maken die paar bandjes dan uit? Inderdaad, als je op vakantie gaat neem je 2 reserve buba's mee voor haar en 1 voor jezelf. Het aanbod van banden is behoorlijk groot. Misschien is de levering momenteel lastig, maar dat trekt wel weer bij. Zoek ook eens op 650B, zeker voor (light) gravelbandjes is daar een hoop te vinden.

*)
27,5" is een idiote aanduiding uit MTB land voor ETRTO 584, dus een velg(bed) diameter van 584mm. Ook bekend onder 650B
28" is ook een idiote aanduiding, maar dan uit de racewereld voor ETRTO 622, dus een velgbeddiameter van 622mm. Op de MTB heet deze zelfde velg 29" 8)7
ja.. ik begrijp jou punten ook.. (rij zelf overigens ook gewoon met 10 speed tiagra, heb zelfs nog overwogen om een duurder afgemonteerde fiets te kopen en dan onderdelen swappen, maar dan moet de nieuwe ook met velgremmen zijn, anders valt er niks te swappen en daar lijkt al helemaal weinig te vinden).

Maar die banden vind ik echt wel een probleem.. ik wil er geen gravel band opleggen, er moet gewoon een 28mm wegband op, en dan gewoon een bekend type, zoals een gp5000, schwalbe one, etc. Als iemand daar een link van heeft dan zal ik opnieuw overwegen, maar zolang ik er bij normale winkels geen kwalitatief goede 28mm 650B banden te koop zijn, doe ik niet mee aan de vernieuwing

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Prulleman Ik heb dan wel geen ervaring (wel een kleine vrouw van 165cm, maar die al een ouder fietsje waar het nog prima mee gaat ;)). Ik begrijp je verlangen naar standaard onderdelen, ik heb zelf een Tarmac SL4 gehad waar ook wat "specials" in zaten (balhoofd maten, BB) maar ik vind die wielmaat waarin zoals @DieAnder aangeeft eigenlijk best een goede reden voor is op zich nog niet zo erg denk ik...

Bovendien, bij Mantel kan ik ze niet vinden, maar de tweede webshop waar ik kijk (bikecomponents.de) in verschillende prijs categorieen gewoon op voorraad. Ik zou het wel aandurven.

https://www.bike-componen...27-5-Folding-Tyre-p68411/
https://www.bike-componen...27-5-Folding-Tyre-p74501/
https://www.bike-componen...27-5-Folding-Tyre-p73484/
https://www.bike-componen...27-5-Folding-Tyre-p73493/

[ Voor 23% gewijzigd door Kluus op 08-07-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:20:
@Prulleman Ik heb dan wel geen ervaring (wel een kleine vrouw van 165cm, maar die al een ouder fietsje waar het nog prima mee gaat ;)). Ik begrijp je verlangen naar standaard onderdelen, ik heb zelf een Tarmac SL4 gehad waar ook wat "specials" in zaten (balhoofd maten, BB) maar ik vind die wielmaat waarin zoals @DieAnder aangeeft eigenlijk best een goede reden voor is op zich nog niet zo erg denk ik...

Bovendien, bij Mantel kan ik ze niet vinden, maar de tweede webshop waar ik kijk (bikecomponents.de) in verschillende prijs categorieen gewoon op voorraad. Ik zou het wel aandurven.
ok check, in DE nog niet gekeken, maar daar is inderdaad wel een gp5000 in 28mm op voorraad..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:22:
[...]

ok check, in DE nog niet gekeken, maar daar is inderdaad wel een gp5000 in 28mm op voorraad..
Ja ik heb ff linkjes toegevoegd, ze hebben er ook van Schwalbe en ook goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:10:
[...]

weet je ook de BBL van je vrouw ( :X )
Net ff alles opgemeten :+
1,59 bbl 74
Ze heeft overigens niet op de S gereden zei ze, maar omdat zowel de Giant store als fietsenwinkel gelderland (=waar ie uiteindelijk gekocht is) zeiden dat ze het beste af was met XS, is die het geworden. Wellicht dat S ook gekund had. Maar ze komt na elke rit met een dikke grijns thuis dus ik heb de indruk dat ze er prima op zit :P

Canyon heeft overigens nooit écht op de shortlist gestaan trouwens.
Over de lengte van de fiets; ik vind het model mooi, de stuurpen is inderdaad kort (70) maar ik heb nergens het gevoel dat de fiets uit verhouding is.
Afbeeldingslocatie: https://images.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_650,q_80/zjkvhivmdo9gwzceu39z/MY21AvailADV1_ColorAEcheveria.jpg
Enige nadeel van de kleine Liv's is dat de ruimte voor de bidon op de zitbuis krap is, en ik heb de bidonhouder een beetje gemod omdat de gaten wat laag zaten. Je moet wel sideloaders hebben bij een dergelijk klein frame.
En de kleur van deze is echt 100x mooier in het echt dan op deze foto. Hier lijkt ie zilver maar in de praktijk wisselt het van groen/paars/roze afhankelijk van het licht en dat is echt heel gaaf.

[ Voor 43% gewijzigd door Mistraller op 08-07-2021 13:12 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 15-06 15:40

pro_6or

amateur_60r

Vraagje, de lagers van mijn bottom bracket (pressfit 30 meen ik, cannondale supersix evo uit 2013) zitten muurvast in het frame. Mijn fietsenmaker (racefiets mtb specialist) kreeg ze niet los. Zijn c-bear lagers trouwens. Hij had dit nog nooit meegemaakt. Bang voor schade aan het frame bij verder gaan.

Ze moeten er wel uit want ze zijn echt niet tof meer.

Heeft iemand dit ook gehad, weet iemand de beste manier om ze lost te krijgen? Evt in November een 2e poging wagen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
Mistraller schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Dat is helemaal geen flauwe kul maar gewoon werkelijkheid. Bij een korte frame (kleine maat) zit je heel gauw tegen je voorwiel aan in 700C. Dat kun je oplossen op twee manieren: kleinere wielen of een aanpassing aan de geometrie waardoor het voorwiel meer naar voren gaat. Maar dat wil je niet in een racer.

Iemand die schoenmaat 47 heeft, zit gemiddeld op een maatje 60+, daar is de wielbasis per definitie langer en heb je meer ruimte.

Het is juist flauwe kul dat merken een fiets als vrouwenfiets neerzetten door een kekke stuurlintje en een kekke zadel erop te zetten en verder vrolijk alles te laten zitten. Hoge stand over, lange cranks/stuurpen/reach van het stuur etc.

Verder neem ik de artikelen van fiets(.nl) niet zo serieus, de testen die je daar leest zijn om van te huilen soms.

Stuurpennen van Canyon zijn wel een punt van aandacht. Met hun 1 1/4 aan de bovenkant (itt het bijna standaard 1 1/8), kun je amper stuurpennen vinden die hierop passen.

De mechanische remmen van Liv kun je later nog altijd upgraden voor Hydro's. Een set shifters en klauwen komen regelmatig voorbij op MP.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
ElGreco schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:53:
[...]

Dat is helemaal geen flauwe kul maar gewoon werkelijkheid. Bij een korte frame (kleine maat) zit je heel gauw tegen je voorwiel aan in 700C. Dat kun je oplossen op twee manieren: kleinere wielen of een aanpassing aan de geometrie waardoor het voorwiel meer naar voren gaat. Maar dat wil je niet in een racer.
Dit had ik nooit op mijn Cube Peloton, maar ooit een Canyon gehuurd (maat S) en daar had je inderdaad last van Toe Overlap. Op mijn Cinelli trouwens ook.

Verder niet heel erg, maar wel iets om je van bewust te zijn als je langzaam bochtjes neemt of surplace doet.. :)

Over de kleine/grote voetjes van dames: ik heb maat 42 en kan met de zijkant van m'n grote teen (schoen) het wiel raken, dus iets zegt me dat ik er met maat 38 ook wel 'last' van zou hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Salteh op 08-07-2021 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Prulleman schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:19:
Maar die banden vind ik echt wel een probleem.. ik wil er geen gravel band opleggen, er moet gewoon een 28mm wegband op, en dan gewoon een bekend type, zoals een gp5000, schwalbe one, etc. Als iemand daar een link van heeft dan zal ik opnieuw overwegen, maar zolang ik er bij normale winkels geen kwalitatief goede 28mm 650B banden te koop zijn, doe ik niet mee aan de vernieuwing
Zoiets als een Pro One TLE Evolution?
Op voorraad bij Rose in 25 en 28mm. Hup, meteen 5 bestellen!
Dozijn binnenbandjes er bij en je zit voor minstens een jaar snor.
Stuurpennen van Canyon zijn wel een punt van aandacht. Met hun 1 1/4 aan de bovenkant (itt het bijna standaard 1 1/8), kun je amper stuurpennen vinden die hierop passen.
Dit fietsje heeft volgens de gelinkte pagina een 1 1/8" binnenbalhoofdbuis

Vork

Canyon FK0042 CF Disc
Materiaal: Carbon
Balhoofdbuis: 1 1/8"

[ Voor 22% gewijzigd door DieAnder op 08-07-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Iemand die schoenmaat 47 heeft, zit gemiddeld op een maatje 60+, daar is de wielbasis per definitie langer en heb je meer ruimte.

Het is juist flauwe kul dat merken een fiets als vrouwenfiets neerzetten door een kekke stuurlintje en een kekke zadel erop te zetten en verder vrolijk alles te laten zitten. Hoge stand over, lange cranks/stuurpen/reach van het stuur etc.

Verder neem ik de artikelen van fiets(.nl) niet zo serieus, de testen die je daar leest zijn om van te huilen soms.

De mechanische remmen van Liv kun je later nog altijd upgraden voor Hydro's. Een set shifters en klauwen komen regelmatig voorbij op MP.
Daarom is Liv een dameslijn :) Meeste damesmerken hebben op z'n minst dames shifters maar Liv heeft ook een eigen geometrie, als je bv de Avail met het mannenmodel Defy vergelijkt.
Ik heb mijn vrouw werkelijk nog nooit horen klagen over het feit dat ze steeds haar stuur aantikt met de tenen (mt38).
In elk geval heb ik bij Giant/Liv toch echt wel het gevoel dat daar een stukje goede engineering achter zit. Absoluut geen spijt dat het geen canyon is geworden in elk geval.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

de endurace 6 WMN Disc heeft gelukkig wel een normale pen:
Clamp diameter: 31.8 mm
Head tube diameter: 1 1/8”

Ben er overigens nog steeds niet uit :D.. als ik de geo vergelijk met andere merken, dan komt de canyon XS ook als klein gnoeg. De reach is zelfs nog minder dan de kleinste LIV, en de bovenbuis is slechts een halve cm langer.
Dan wordt de XS canyon hooguit een tikkie sportiever dan dat ie als endurance model bedoelt was.?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Mistraller schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:09:
[...]

Daarom is Liv een dameslijn :) Meeste damesmerken hebben op z'n minst dames shifters maar Liv heeft ook een eigen geometrie, als je bv de Avail met het mannenmodel Defy vergelijkt.
Ik heb mijn vrouw werkelijk nog nooit horen klagen over het feit dat ze steeds haar stuur aantikt met de tenen (mt38).
In elk geval heb ik bij Giant/Liv toch echt wel het gevoel dat daar een stukje goede engineering achter zit. Absoluut geen spijt dat het geen canyon is geworden in elk geval.
Bij canyon doet ze (in ieder geval met dit model) hetzelfde hoor, het is meer dan een kleurtje en een zadel, de hele geo is anders dan het reguliere model en dus nu ook zelfs de wielen..
Ik weet dat er een hoop haat is tegen canyon, maar in dit geval doen ze het gewoon goed

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WaSteiL
Mistraller schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:09:
[...]

Dat zou ook wel heel erg knap zijn.. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pnoob
TrailBlazer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:36:
Geen idee of dit een gevoelig onderwerp is maar wie heeft er een bel op zijn fiets en zo ja welke. Ik moest net wat mensen in halen en een bel blijkt dan beter te werken dan iets roepen.
Voor als je nog geen bel hebt: https://www.closethegap.cc/shop/
To celebrate the first Tour victory with a CloseTheGap product, we have a special discount on all our products today only: use code VANAERT and take advantage of 25% discount on the entire CloseTheGap range.
* 25% discount valid until July 8 23:59 (NL time zone) :)B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
WaSteiL schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Dat zou ook wel heel erg knap zijn.. :P
Daarom klaagt ze denk ik ook niet :D

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:15:
[...]

Dan wordt de XS canyon hooguit een tikkie sportiever dan dat ie als endurance model bedoelt was.?
Als de grootte van de wielen haar niet uitmaakt, dan dit ook niet toch ;)

Weet nog wel dat mijn vrouw vorig jaar zei dat ze niet het gevoel wilde hebben op een "kinderfiets" te zitten lol.
Maar dat komt wellicht ook een beetje omdat we met de kinderfietsen ook altijd gewend zijn om in inchmaten te denken. De jongste zit nu op 26 btw

Een miskoop zal het zeker niet zijn. Als je meteen een voorraadje bandjes meebestelt kan je jaren vooruit.
Zolang je niet de intentie hebt om andere wielen te steken, blijft een stukje emotie over....

---------------

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R0y.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMZ6w1YNxJE3iplTK96tQQCZ8j8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3cxPuqeXTdpCDvhnZJRlSz1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/et8odgaO1C7EA0VUaRastyaBQL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2XlotICdDWzDodEJlc9fDT4.jpg?f=fotoalbum_tile

Fietst heerlijk, gisteren 56km gedaan maar het zit mij niet mee wat betreft conditie deze week.

Binnenkort eens gaan spelen met de hoogte van het stuur, heb het gevoel dat deze nog wel een spacer naar beneden kan.
Pagina: 1 ... 318 ... 653 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).