Nu is Bakker in mijn beleving ook niet de meest ethische persoon die er op aarde rondloopt.Galois schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 17:35:
[...]
Ja! Man, man, man... Op mijn MTB heb ik PC1051 kettingen (althans, dat waren de laatste 2xben niet zo merkvast) en ik heb er rond de 20 euro voor betaald... Bakker die wil nu wel heel wat meer voor deze (eenvoudige) kettingen.
Zo is de markt, niet netjes, maar zo is de markt...
Niet zo heel lang geleden tegen de oude prijs nog een setje DA remschijven gekocht bij Hopmans. Doordat ze van de website waren afgehaald zeiden ze: nu verkopen we ze wel aan klanten, ipv een concurrent te helpen (die ze met dikke winst door verkoopt).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ja, ik zal de maten meenemen, maar ik heb 'm hoofdzakelijk passend gekregen, maar ik zou graag een frame willen hebben waarbij ik mij niet zo in bochten hoef te wringen om het passend te krijgen.Microkid schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:54:
[...]
Als je huidige fiets goed bevalt, kan je de maten daar eens van opnemen en kijken welke Canyon daar het meest op matcht? Of ... ga langs een bike-fitter en late een bikefit doen, om te bepalen wat de ideale afmetingen voor je fiets zijn.
Heb jij de XL of XXL versie van de Endurace?
Mijne is van 2018, toen was het 3XL, nu zou dat de 2XL zijn.Belecthor schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:44:
[...]
Ja, ik zal de maten meenemen, maar ik heb 'm hoofdzakelijk passend gekregen, maar ik zou graag een frame willen hebben waarbij ik mij niet zo in bochten hoef te wringen om het passend te krijgen.
Heb jij de XL of XXL versie van de Endurace?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Tevens ben ik bezig met mijn techniek, ik probeer ook het pedaal omhoog te trekken ipv alleen naar beneden stampen. Als het me lukt en er niet te veel dove toeristen op het fietspad zijn dan kan ik een paar kilometer de 36/38 volhouden. Daarna even bijkomen met 28/u om daarna weer een paar km te versnellen. De hamstrings verzuren nog wel snel maar dat zal een kwestie van trainen zijn.
Ik geniet wel van het fietsen en de vorderingen die ik maak.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
"Wat je ook ziet bij profrenners is dat zij nooit aan hun pedalen trekken, maar in plaats daarvan actief het gewicht van het pedaal halen zodat het andere been niet tegen het gewicht van het passieve been hoeft te duwen. Actief je pedaal omhoog trekken is een van de grootste mythes waarvan amateurs denken dat het hen helpt. Maar uit onderzoek blijkt dat amateurs zich beter kunnen focussen op de overgangen rond 12 en 6 uur, zodat ze zeker zijn dat ze hun kracht in de juiste richting leveren."stevens20 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:13:
Tevens ben ik bezig met mijn techniek, ik probeer ook het pedaal omhoog te trekken ipv alleen naar beneden stampen.
Actief trekken is nergens voor nodig dus. Gewoon trappen zodat je soepel fietst. Zou zeggen: maak je geen zorgen over de trekbeweging. Uit onderzoeken blijkt dat de extra kracht die je hiermee levert tijdens het fietsen zo goed als nihil is. Ook bij heel lang oefenen. Ik heb het ook wel eens geprobeert, maar het kost je veel concentratie en coordinatie, en het viel me op dat je zo'n duw/trek beweging niet lang kan volhouden.
[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 27-06-2021 21:36 ]
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Het lijkt wel verlichting te geven. Voor mijn gevoel hoef ik minder hard te “stampen”. Ik zal eens zoeken naar wat techniek tips op YouTube. Collega’s van mij gaven aan dat ik eens met 1 been moest fietsen om te leren trekken, dat heb ik net weer niet gedaan maar ben wel bewust bezig geweest met de trekbeweging.Microkid schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:33:
[...]
"Wat je ook ziet bij profrenners is dat zij nooit aan hun pedalen trekken, maar in plaats daarvan actief het gewicht van het pedaal halen zodat het andere been niet tegen het gewicht van het passieve been hoeft te duwen. Actief je pedaal omhoog trekken is een van de grootste mythes waarvan amateurs denken dat het hen helpt. Maar uit onderzoek blijkt dat amateurs zich beter kunnen focussen op de overgangen rond 12 en 6 uur, zodat ze zeker zijn dat ze hun kracht in de juiste richting leveren."
Actief trekken is nergens voor nodig dus. Gewoon trappen zodat je soepel fietst. Zou zeggen: maak je geen zorgen over de trekbeweging. Uit onderzoeken blijkt dat de extra kracht die je hiermee levert tijdens het fietsen zo goed als nihil is. Ook bij heel lang oefenen. Ik heb het ook wel eens geprobeert, maar het kost je veel concentratie en coordinatie, en het viel me op dat je zo'n duw/trek beweging niet lang kan volhouden.
Wat ik van jou begrijp is dat er nog meer winst te halen is door betere en andere technieken toe te passen. (Wachten op Bas Tietema met een Academy filmpje 😁)
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Voor een toelichting over waarom niet trekken aan de pedalen heeft google veel artikelen, waaronder: https://www.bikeradar.com...ulling-up-on-your-pedals/
"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."
Ik had ergens gelezen dat het ook een kwestie kan zijn van "zitvlees kweken" aangezien ik een beginner ben, maar na duizend km denk ik niet dat dat nog opgaat. Ik hoopte op mijn nieuwe fiets deze problemen niet te hebben, maar buiten dat ik mijn geslachtsdelen (door cutout) wel weer voel, is er weinig veranderd.
Zou dit een kwestie van zitvlees zijn of zou een nieuw zadel soelaas bieden? Meestal moet ik op dit moment een rit afbreken doordat de irritatie onprettig wordt ook al kan ik nog prima door, het zou mooi zijn als dit met een nieuw zadel opgelost zou zijn.
Hoeveel beginner ben je? Heb je al eens wat andere zadelposities/schoenplaatjes geprobeerd? Je kunt altijd een ander zadel testen (bij futurumshop/mantel kun je die vaak 30 dagen testen en niet goed = retour) en anders is het beste advies, bikefit doen. Dan ben je ook van je ellende af.Hoiz schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:48:
Over zadels gesproken.. Na anderhalf uur fietsen krijg ik een erg onprettige pijn door de lange zit. Dit is niet door frictie maar echt door het comfort van het zadel.
Ik had ergens gelezen dat het ook een kwestie kan zijn van "zitvlees kweken" aangezien ik een beginner ben, maar na duizend km denk ik niet dat dat nog opgaat. Ik hoopte op mijn nieuwe fiets deze problemen niet te hebben, maar buiten dat ik mijn geslachtsdelen (door cutout) wel weer voel, is er weinig veranderd.
Zou dit een kwestie van zitvlees zijn of zou een nieuw zadel soelaas bieden? Meestal moet ik op dit moment een rit afbreken doordat de irritatie onprettig wordt ook al kan ik nog prima door, het zou mooi zijn als dit met een nieuw zadel opgelost zou zijn.
Fiets nu +/- 2 maanden, 1000km tot dusver ongeveer. Die afstand is dan wel weer beperkt door het rijcomfort als je begrijpt wat ik bedoel
Bedankt voor de tip. Ik zie het inderdaad, denk dat ik voor de eerstvolgende ritten maar even nieuwe zadels ga aanschaffen, fingers crossed..
Ik heb voornamelijk pijn aan de zitbotjes trouwens en in beperktere mate perineum. De zak is verassend genoeg compleet zonder klachten.
[ Voor 15% gewijzigd door Hoiz op 27-06-2021 23:03 ]
Gewoon ook even wat andere zadels proberen, ga ook even langs een FM om te meten hoe breed je zitbotjes zijn. Dat maakt enorm verschil, 140mm vs 155mm is wel een verschil natuurlijk. Dan even wat proberen en niet gelijk na 1 of 2 ritjes weer wisselen.Hoiz schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:03:
[...]
Fiets nu +/- 2 maanden, 1000km tot dusver ongeveer. Die afstand is dan wel weer beperkt door het rijcomfort als je begrijpt wat ik bedoelIk heb andere zadelposities geprobeerd, zonder succes. Schoenplaatjes nog niet, ik voel mij nog niet helemaal ervaren met pedalen dus voorlopig wil ik even de "easymode" variant die ik heb geinstallerd behouden.
Bedankt voor de tip. Ik zie het inderdaad, denk dat ik voor de eerstvolgende ritten maar even nieuwe zadels ga aanschaffen, fingers crossed..
Ik heb voornamelijk pijn aan de zitbotjes trouwens en in beperktere mate perineum. De zak is verassend genoeg compleet zonder klachten.
Het is natuurlijk niet normaal, ik had er ook wat vast van. Dat word minder naarmate je meer kilometers maakt en je went aan de positie. Maar die bikefit was wel echt een verademing.
Ik gebruik daar https://quantified-self.io voor. Zwiftpower heeft er trouwens ook een tool voor: https://www.zwiftpower.com/analysis.php maar die houdt niet zo van lange ritjes.WaSteiL schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:47:
Weet er iemand naast de DCR Analyzer toevallig nog een (gratis) tool om power meters data te vergelijken?
Eerder melde ik dat verschillen zag tussen mijn oude en nieuwe fiets. Beide op de tacx gehad en op average zie ik inderdaad een verschil van 5 watt op een gemiddelde van 160 watt. Alleen leken de verschillen op hogere wattages sneller op te lopen. Zat ik op 300 watt op de tacx, zat ik op 285 watt op de power meter van de Quarq.
Nu kan ik een dag pas halen bij DCR, maar misschien zijn er nog wat andere oplossingen. Golden Cheetah kan de fit files wel laden, maar niet vergelijken. Dus iemand een magische tip zou top zijn. Anders is een dag pas voor DCR ook maar 5 dollar, dus ook niet heel erg veel ofzo.
Lastig om voor een ander te zeggen. Ik kom met 50/34 en 11/32 overal wel naar boven, maar misschien dat jij wel een 34 moet hebben. Dus ga je voor veilig, dan zou ik een 34 doenGustavoo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:27:
Ik ga deze zomer naar Toscane en een weekje naar de Eifel en ben van plan om m'n fiets mee te nemen. Nu heb ik op m'n huidige fiets een 12-25t cassette erop liggen met een 34-50t voorop. Wat raden jullie aan om als extra cassette te kopen? Een 11-32 of een 11-34? Denk dat ik voor een 105 R7000 ga, maar ben er nog niet helemaal uit welke van de twee het wordt.
Hou wel rekening met de lange/korte kooi van de derailleur. Voor de grotere bladen heb je wel een lange kooi nodig anders gaat het niet goed...Gustavoo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:27:
Ik ga deze zomer naar Toscane en een weekje naar de Eifel en ben van plan om m'n fiets mee te nemen. Nu heb ik op m'n huidige fiets een 12-25t cassette erop liggen met een 34-50t voorop. Wat raden jullie aan om als extra cassette te kopen? Een 11-32 of een 11-34? Denk dat ik voor een 105 R7000 ga, maar ben er nog niet helemaal uit welke van de twee het wordt.
Ik zal de keuze nog moeilijker voor je maken, je kunt ook de 11-32 van SRAM kiezen, die heeft andere kransjes dan die van Shimono.Gustavoo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:27:
11-32 Sram: 11-12-13-14-15-17-19-22-25-28-32
11-32 Shim: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32
11-34 Shim: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34
Of je met een 32 of 34 omhoog gaat maakt geen reet uit (6%), het doet sowieso pijn. Het grote verschil zit hem in de verdeling van de kransjes over het bereik, zie Ritzelrechner. Bedenk hoe (snel) je wilt fietsen en kies daar je cassette bij. En hoop dat 'ie verkrijgbaar is.
Combi van beide.Hoiz schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:48:
Waar ik vaak mee geholpen ben is de skin repair van Assos (ja, 20€ voor een tube....). Als ik last heb van een schraal zitvlak, dan paar avonden insmeren voor het slapen gaan. 3-4x doen en ik kan er weer een hele tijd tegen. Is toch soms ook zitvlees kweken, en dat blijft altijd wel. Dat is in mijn geval tenminste, en ik ben met 10.000/jaar geen beginner meer.
Even goed kijken wat je derailleur aan kan! Niet elke derailleur kan 32 of 34 aan. Zelf kom ik alles wel boven met 28, maar ben recent ook naar 11-30 gegaan om net een beetje over te hebben op dagen dat het tegenzit. Gisteren nog profijt van gehad op de Dodeman, komt er een tractor met hooibalen naar beneden gereden....aan de kant en stoppen in de berm. Met 28 kom ik dan niet/moeilijk weg en met 30 weer soepeltjes in het tempo.Gustavoo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:27:
[ Voor 37% gewijzigd door Ramon 73 op 28-06-2021 13:29 ]
Op https://productinfo.shima.../com?acid=C-454&cid=C-453 kun je kijken welke cassette compatible is met welke derailleur. Als je op jouw achter derailleur klikt zie je meer info.Gustavoo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:27:
Of in de line-up chart kijken: https://productinfo.shima..._r7000/2x11?q=RD-R7000-SS
Ziet er dus naar uit dat je maximaal naar 11-30T kan gaan. Er even van uitgaande dat jij een RD-R7000-SS hebt vanwege jouw huidige 12-25T cassette.
Dat hoeft niet, standaard een SS kooi vanwege de 12-25. Daar kun je geen conclusies aan verbinden.
@Gustavoo
Met een beetje geluk, mocht je een SS kooi hebben, slikt deze een 32 ook wel. Shimano is erg conservatief altijd met de min max. Heb je rekening gehouden met een nieuwe (langere) ketting? Jouw huidige ketting is waarschijnlijk ingekort voor een 12-25 (ongeacht je kooi)
Bij de opbouw van mijn fiets heb ik de ketting afgemeten op een 11-34 cassette. Daarmee kan ik zowel de 11-34 als een 12-25 cassette rijden (op dezelfde ketting). Dit om aan te geven dat het geen wet in steen is.
Nog een voorbeeld. Op mijn alleskunner fiets heb ik een 11-40 cassette met een Ultegra R8000 GS derailleur. Officieel gaat deze tot, ik dacht, 34. Geen probleem met de 40 en er is wellicht nog ruimte voor een 42.
Gewoon proberen. Lukt het niet, kun je ook een wolftooth roadlink gebruiken om je ss derailleur lager te krijgen.
wisselwerking schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:51:
[...]
Lastig om voor een ander te zeggen. Ik kom met 50/34 en 11/32 overal wel naar boven, maar misschien dat jij wel een 34 moet hebben. Dus ga je voor veilig, dan zou ik een 34 doen
scraemus schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:52:
[...]
Hou wel rekening met de lange/korte kooi van de derailleur. Voor de grotere bladen heb je wel een lange kooi nodig anders gaat het niet goed...
DieAnder schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:59:
[...]
Ik zal de keuze nog moeilijker voor je maken, je kunt ook de 11-32 van SRAM kiezen, die heeft andere kransjes dan die van Shimono.
11-32 Sram: 11-12-13-14-15-17-19-22-25-28-32
11-32 Shim: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32
11-34 Shim: 11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34
Of je met een 32 of 34 omhoog gaat maakt geen reet uit (6%), het doet sowieso pijn. Het grote verschil zit hem in de verdeling van de kransjes over het bereik, zie Ritzelrechner. Bedenk hoe (snel) je wilt fietsen en kies daar je cassette bij. En hoop dat 'ie verkrijgbaar is.
Ramon 73 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:26:
[...]
Even goed kijken wat je derailleur aan kan! Niet elke derailleur kan 32 of 34 aan. Zelf kom ik alles wel boven met 28, maar ben recent ook naar 11-30 gegaan om net een beetje over te hebben op dagen dat het tegenzit. Gisteren nog profijt van gehad op de Dodeman, komt er een tractor met hooibalen naar beneden gereden....aan de kant en stoppen in de berm. Met 28 kom ik dan niet/moeilijk weg en met 30 weer soepeltjes in het tempo.
pnoob schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:16:
[...]
Op https://productinfo.shima.../com?acid=C-454&cid=C-453 kun je kijken welke cassette compatible is met welke derailleur. Als je op jouw achter derailleur klikt zie je meer info.
Of in de line-up chart kijken: https://productinfo.shima..._r7000/2x11?q=RD-R7000-SS
Ziet er dus naar uit dat je maximaal naar 11-30T kan gaan. Er even van uitgaande dat jij een RD-R7000-SS hebt vanwege jouw huidige 12-25T cassette.
Thanks allen! Ik heb deze (https://www.specialized.c...06478?color=195814-106478) fiets met dus een lange kooi, dus dan past een 11-32t er wel op toch? Ik moet alleen nog ff op zoek gaan naar een zaak die er eentje levertElGreco schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:31:
@Gustavoo
Met een beetje geluk, mocht je een SS kooi hebben, slikt deze een 32 ook wel. Shimano is erg conservatief altijd met de min max. Heb je rekening gehouden met een nieuwe (langere) ketting? Jouw huidige ketting is waarschijnlijk ingekort voor een 12-25 (ongeacht je kooi)
Bij de opbouw van mijn fiets heb ik de ketting afgemeten op een 11-34 cassette. Daarmee kan ik zowel de 11-34 als een 12-25 cassette rijden (op dezelfde ketting). Dit om aan te geven dat het geen wet in steen is.
Nog een voorbeeld. Op mijn alleskunner fiets heb ik een 11-40 cassette met een Ultegra R8000 GS derailleur. Officieel gaat deze tot, ik dacht, 34. Geen probleem met de 40 en er is wellicht nog ruimte voor een 42.
Gewoon proberen. Lukt het niet, kun je ook een wolftooth roadlink gebruiken om je ss derailleur lager te krijgen.
Je noemt een 11 speed cassette.Gustavoo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:27:
Je linkt naar een 10 speed fiets.Gustavoo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:41:
Thanks allen! Ik heb deze (https://www.specialized.c...06478?color=195814-106478) fiets met dus een lange kooi, dus dan past een 11-32t er wel op toch? Ik moet alleen nog ff op zoek gaan naar een zaak die er eentje levert. En ik heb dan ook gelijk een langere ketting nodig neem ik aan?
Ergens gaat het vreselijk mis...

Goed dat ik er nu achter kom, in plaats van na het bestellen. Maar dan heb ik dus zoiets nodig (https://www.mantel.com/shimano-hg500-cassette)?DieAnder schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:54:
[...]
Je noemt een 11 speed cassette.
[...]
Je linkt naar een 10 speed fiets.
Ergens gaat het vreselijk mis...
YouTube: WE MAAKTEN HET GROOTSTE KUNSTWERK OOIT! | TOUR DE FRANCE 2021 #1
Achtergrond van deze vraag: Ik heb mijn oude Peugeot vorig jaar van stal gehaald en het fietsen bevalt me wel. Maar gisteren bleek dat de velg van mijn achterwiel gescheurd is. Op zich wil ik wel investeren in een nieuwe fiets maar ik wil mijn keuze niet beperken tot de direct beschikbare modellen, als die er uberhaupt zijn. Het wiel vervangen wil ik wel, maar andere onderdelen is denk ik op dit moment zonde van het geld.
Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!
Verwijderd
Jazeker, maar je moet dan wel een 4,5 mm spacer achter de cassette plaatsen omdat een 7v cassette smaller is dan een moderne cassette.avdongen schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:04:
Vraagje voor de experts hier: Is een modern achterwiel, bijvoorbeeld Shimano RS300, compatibel met een 7-versnellingen cassette van zo'n 30 jaar oud? Op de diverse websites zie ik dat nergens vermeld staan.
Achtergrond van deze vraag: Ik heb mijn oude Peugeot vorig jaar van stal gehaald en het fietsen bevalt me wel. Maar gisteren bleek dat de velg van mijn achterwiel gescheurd is. Op zich wil ik wel investeren in een nieuwe fiets maar ik wil mijn keuze niet beperken tot de direct beschikbare modellen, als die er uberhaupt zijn. Het wiel vervangen wil ik wel, maar andere onderdelen is denk ik op dit moment zonde van het geld.
Check even of je huidige cassette Hyperglide is, anders heb je ook een nieuwe cassette nodig. Gratis tip: de 7v cassettes van Decathlon zijn prima, goedkoop én worden geleverd met de genoemde spacer.
Persoonlijk ben ik grote fan van het renoveren van oude fietsen met nieuwe spullen. Lekker doen dus maar houd rekening met verassingen. Bijvoorbeeld: moderne race frames en wielen hebben een inbouwbreedte / Over-Locknut-Dimension van 130mm. Het is heel goed mogelijk dat jouw frame net nog de 'oude' maatvoering heeft, namelijk 126mm.avdongen schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:04:
Vraagje voor de experts hier: Is een modern achterwiel, bijvoorbeeld Shimano RS300, compatibel met een 7-versnellingen cassette van zo'n 30 jaar oud? Op de diverse websites zie ik dat nergens vermeld staan.
Huiswerk: https://sheldonbrown.com/frame-spacing.html
Overigens is het best mogelijk om een 130mm wiel in een 126mm opening te proppen, maar het is een beetje irritant. Bovendien staan de patjes niet meer parallel waardoor de achternaaf niet lekker klem zit met de uitvalas. Allemaal oplosbare problemen hoor, maar verbaas je niet als 35 jaar fietsontwikkeling er toe leidt dat jij wat incompatibiliteitsproblemen moet overwinnen.
Misschien beter voor jou om naar een lokale fietsenmaker te gaan. Waarschijnlijk heeft die ook de benodigde onderdelen op voorraad.Gustavoo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:38:
[...]
Goed dat ik er nu achter kom, in plaats van na het bestellen. Maar dan heb ik dus zoiets nodig (https://www.mantel.com/shimano-hg500-cassette)?
Edit: iets meer informatie om je wel verder te helpen, maar ik ben een beetje bang dat jij je nog wat meer moet inlezen.
Sheldon Brown is een mooie bron van informatie, maar soms weet ik daar ook niet waar ik moet beginnen.
Zelf ben ik begonnen met het big blue book van Park Tool, een duidelijk en overzichtelijk naslagwerk.
In de de line-up chart van Shimano zie je dus dat met de Tiagra derailleur de volgende combi's mogelijk zijn: https://productinfo.shima.../tiagra/2x10?q=RD-4700-GS
Kijk eerst goed naar wat je nu hebt, kijk dan wat er mogelijk is.
De CS-HG500-10 past inderdaad bij de RD-4700-GS derailleur.
[ Voor 49% gewijzigd door pnoob op 29-06-2021 09:37 ]
Op een aluminium fiets wil je daar trouwens twee keer over nadenken. Zeker de eerste generatie aluminium frames zou je best wel eens kunnen scheuren op die manier. Dat zijn imho sowieso geen frames die nog veel moeite waard zijn.DieAnder schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:25:
[...]
Bijvoorbeeld: moderne race frames en wielen hebben een inbouwbreedte / Over-Locknut-Dimension van 130mm. Het is heel goed mogelijk dat jouw frame net nog de 'oude' maatvoering heeft, namelijk 126mm.
[...]
Overigens is het best mogelijk om een 130mm wiel in een 126mm opening te proppen, maar het is een beetje irritant. Bovendien staan de patjes niet meer parallel waardoor de achternaaf niet lekker klem zit met de uitvalas.
Ja het is leuk dat er ook fietskanalen zoals dit zijn die zich echt op kinderen/jongeren richten! Hoe meer jongeren (<21) gaan fietsen hoe sneller we hopelijk van de MAMIL vooroordelen af zijn.rolandos582 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:33:
Ze zijn der weer hoor! Lekker!
YouTube: WE MAAKTEN HET GROOTSTE KUNSTWERK OOIT! | TOUR DE FRANCE 2021 #1
En knap van die jongens hoe ze inmiddels al een goede sponsor aan zich hebben weten te binden, de PON-groep legt in ieder geval lekker bij voor de tripjes zo te zien
Fietspad richting Kootwijk:
:fill(white):strip_exif()/f/image/MrHNuPP7fT9NxFtgMuqec4V3.png?f=user_large)
Wahoo bolt viel halverwege nog uit en moest recoveren. Vervolgens geen powerdata meer waardoor ik al begon te vrezen dat m'n favero het had begeven. na 5km kwam ik erachter dat de wahoo zichzelf automatisch had gepauzeerd na het opnieuw opstarten en dat je dan geen powerdata hebt
Vervolgens thuis alles doorweekt en vies, dus in een wasbox de boel maar even schoongespoten.
Al met al dus de moeite
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Kan deze via de site niet downloaden en wil deze binnenkort gaan fietsen
Een hele tijd (en een aantal kilosluuk66 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:04:
Heeft er iemand hier toevallig de Jean Nelissen Classic route een gpx bestand van?
Kan deze via de site niet downloaden en wil deze binnenkort gaan fietsen
https://www.strava.com/activities/606019227
Kan je die downloaden van Strava of zal ik hem even voor je exporteren?
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 29-06-2021 14:29 ]
90km: https://www.komoot.nl/tour/400478700Smultie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:46:
Nu we het daar toch over hebben. Iemand een .gpx, of een Strava-ritje (daar kan ik de GPX zelf uit halen) van de 'Gran Fondo Veluwe'?
130km: https://www.komoot.nl/tour/400476484
160km: https://www.komoot.nl/tour/400460157
Stuur maar even PM als je geen komoot hebt en dus gpx niet kan downloaden.
Ik heb 'm nog even bekeken maar vind 'm fors aan de prijs (27 euro). Nu ik de route zo zie, denk ik ook dat er mooiere routes te bedenken zijn.Smultie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:46:
Nu we het daar toch over hebben. Iemand een .gpx, of een Strava-ritje (daar kan ik de GPX zelf uit halen) van de 'Gran Fondo Veluwe'?
De Ermelose Klimtocht vond ik bijvoorbeeld een hele mooie route. Heb de gpx gebruikt omdat deze dit jaar niet doorging.
Website van de organisatie: klikkerdeklik. En linkje naar de 180km.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ik sprak vandaag een collega die al jaren met 28 mm achter en 25 mm voor rijdt. Hij is daar erg tevreden mee en onderbouwde het helemaal met 'comfort, watts en snelheid'. Veel argumenten in ieder geval.
Rijden jullie (of hebben jullie weleens) met verschillende breedte voor en achter gereden? Klinkt wel interessant namelijk. Dacht er misschien over na om ook eens te proberen (ik rijdt nu 25 mm voor en achter). En ach... een achterbandje gaat maar 4000 km mee bij mij, dus dan ben ik na de zomer er weer vanaf als het niet bevalt
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik heb wel eens nagedacht over een bredere band voor. Heb nu 25 en 25. Maar 25 achter past op een halve mm onder de achterbrug door, dus risico op slijtage van het frame. Voor kan ik met gemak zelfs 28 mm in m'n 15 jaar oude Koga.wisselwerking schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:34:
@Galois op MTB doen de meesten volgens mij eerder een bredere band voor vanwege de grip, maar meestal een band met meer profiel. Op de racefiets zie ik de toegevoegde waarde niet zo.
Maar op de racer weet ik ook niet echt of het toegevoegde waarde heeft. Beste is gewoon beide banden zo breed als redelijkerwijs past denk ik…
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 29-06-2021 18:57 ]
Het optisch verschil tussen 25 mm en 28 mm zal ook wel beperkt zijn, anders ziet het er op de racefiets ook wel ‘raar’ uit denk ik…
Ik denk niet dat ik het zal gaan uitproberen. Ook al vind ik deze ‘theorieën/tests’ altijd wel leuk.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik zie geen voordeel om niet 2x25 of 2x28 te doen. Neem gewoon wat je wilt.Galois schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:19:
De reden van deze collega was vooral comfort en geen/weinig extra weerstand. Niet zozeer grip wat in de mtb-wereld wel een rol speelt.
Het optisch verschil tussen 25 mm en 28 mm zal ook wel beperkt zijn, anders ziet het er op de racefiets ook wel ‘raar’ uit denk ik…
Ik denk niet dat ik het zal gaan uitproberen. Ook al vind ik deze ‘theorieën/tests’ altijd wel leuk.
Dit is toch echt weer theoretisch geneuzel in de marge. We zijn Chris Froome niet.
Enige keer wanneer ik het snap is dat als je 2x28 wilt, maar voor of achter past alleen 25.
Continental heeft zelfs een setje bestaande uit een aparte voor en achterband:Galois schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:15:
Zijn er mensen die op de racefiets achter een bredere band rijden dan voor? Ik heb dat op de racefiets eigenlijk nog nooit gezien of gehoord. In de MTB-wereld komt het vaker voor.
Ik sprak vandaag een collega die al jaren met 28 mm achter en 25 mm voor rijdt. Hij is daar erg tevreden mee en onderbouwde het helemaal met 'comfort, watts en snelheid'. Veel argumenten in ieder geval.
Rijden jullie (of hebben jullie weleens) met verschillende breedte voor en achter gereden? Klinkt wel interessant namelijk. Dacht er misschien over na om ook eens te proberen (ik rijdt nu 25 mm voor en achter). En ach... een achterbandje gaat maar 4000 km mee bij mij, dus dan ben ik na de zomer er weer vanaf als het niet bevalt
https://www.futurumshop.n...nden-set-700x23-25c.phtml
Zelf geen ervaring mee. Lijkt ook niet echt aan te slaan.
Aangezien je op achterwiel meer gewicht hebt is bredere band daar voor comfort net iets prettiger
Die set zat standaard gemonteerd op mijn aeroad. Niet noemenswaardig beter of slechter qua ervaring dan 2x 25mm gp5000 voor mij.Pyramiden schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:16:
[...]
Continental heeft zelfs een setje bestaande uit een aparte voor en achterband:
https://www.futurumshop.n...nden-set-700x23-25c.phtml
Zelf geen ervaring mee. Lijkt ook niet echt aan te slaan.
Voor past geen 25mm. Dat is de enige reden. Verder zie ik geen voordelen.
Ik heb een knog, hidemybell is ook populair (maar fragiel)TrailBlazer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:36:
Geen idee of dit een gevoelig onderwerp is maar wie heeft er een bel op zijn fiets en zo ja welke. Ik moest net wat mensen in halen en een bel blijkt dan beter te werken dan iets roepen.
Ik ben ook een beginnende wielrenner en een fietsbel is wat mij betreft onmisbaar voor op de racefiets. Ik heb zelf een hele goedkope van BBB geplukt in de winkel, werkt goed genoeg. Ik heb het zelf op mijn stuurpen gemonteerd en niet op mijn stuur.TrailBlazer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:36:
Geen idee of dit een gevoelig onderwerp is maar wie heeft er een bel op zijn fiets en zo ja welke. Ik moest net wat mensen in halen en een bel blijkt dan beter te werken dan iets roepen.
EDIT: Het is in werkelijkheid op mijn spacers gemonteerd, foutje.
[ Voor 5% gewijzigd door 3kster op 29-06-2021 21:48 ]
https://www.closethegap.cc/nl/ , hidemybellTrailBlazer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:36:
Het argument dat het voor ons geen bal uitmaakt, is overigens wel een slecht argument.
We kopen toch alles waarvan enig voordeel lijkt te zijn? Hoe minimaal ook…
Heel gevoelig! Ik heb jarenlang zonder gereden, maar na zoveel negatieve opmerkingen als ‘Heb je geen bel of zo!?’ als ik heel vriendelijk met een zeer lief stemmetje ‘sorry…!’ roep, ben ik overstag gegaan en een knog gekocht. Zien er mooi uit.TrailBlazer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:36:
Voor sommigen misschien wel, maar een bel is toch noodzakelijk vind ik.TrailBlazer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:36:
Ik heb deze:
https://ridepdw.com/products/alexander-graham
Op een carbon fiets zal dit misschien raar staan, hij zit bij mij op mijn titanium fiets. Ipv een 10mm spacer.
Op de andere fietsen heb ik een spurcycle bel. Een rib uit mijn lijf (voor een fietsbel dan), maar dat ding is echt top notch. Niet te groot, mooi ontwerp, stevig en zelfs bejaarde e-bikers krijgen een hartverzakking als ik hem gebruik.
Op YouTube meer dan zat filmpjes met geluid.
De HideMyBell vond ik een kutding. In de winter verstijfde de plastic zodanig bij mij dat het niets deed.
[ Voor 6% gewijzigd door ElGreco op 29-06-2021 21:52 ]
Zoek eens op het kanaal van Oz Cycling op YouTube, die heeft deze en andere soortgelijke getest, incl geluidsopnames.3kster schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:07:
Heeft iemand ervaring met Wind-Blox? Lijkt me wel fijn om met minder windgeruis te fietsen en ook een stuk veiliger. Of zijn er ook nog andere alternatieven?
Ik heb een Knog op mijn gewone fiets maar die was na een paar weken al kapot (veertje werkt niet meer).418O2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:40:
[...]
Ik heb een knog, hidemybell is ook populair (maar fragiel)
Heb nu een Hidemybell op mijn racefiets voor vaderdag gekregen. De nieuwste regular2. Werkt prima. Hoop dat hij minder zwakke punten heeft dan wat ik gelezen heb.
Kreeg vandaag een mail dat ze nu Jumbo-Visma versies hebben van Hidemybell incl. gratis verzendkosten en een bandana.
Bedankt, zal ik doen.ElGreco schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:11:
[...]
Zoek eens op het kanaal van Oz Cycling op YouTube, die heeft deze en andere soortgelijke getest, incl geluidsopnames.
1e bandje ging zonder problemen. De 2e wilde niet zetten en ik heb geen booster, dus van alles geprobeerd. Uiteindelijk de 2e patroon co2 had resultaat. Ik was er al bang voor dat ik morgen met hangende pootjes bij de fietsenmaker langs kon gaan. Maar het bleek dus niet nodig.
Nu gaan we eens kijken of ik alle fases van @Ypuh kan doorlopen...
Altijd doen! Gewoon een klein belletje die om je balhoofdbuis of stuurpen kan of evt een hidemybell als je een losse bel niet mooi vindt.TrailBlazer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:36:
Ik heb nu een tijdje dat Boeshield T-9 dat ik op m’n ketting smijt om de vettigheid van de ketting wat tegen te gaan, maar ik merk helemaal geen verschil met gewoon teflon. De ketting wordt gewoon wel vies en zwart, zelfs na meerdere malen nauwkeurig ontmantelen en ontvetten van hele aandrijving. Doe ik iets verkeerd of hoort dit?
Op mijn Mtb zit er een van Ali die er verdacht op lijkt, maar een stuk voordeliger is.DDX schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:54:
Ik heb op alle fietsen een spurcycle zitten, hoop geld ja maar top kwaliteit en geluid.
https://a.aliexpress.com/_ugAk8r
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
@DDX
3 bandjes voor 100 euro (met 20 euro coupon).
https://www.futurumshop.n...race-vouwband-zwart.phtml
Ik heb een echte en een neppe. Heel veel verschil is het inderdaad niet.magic_nl schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 23:14:
[...]
Op mijn Mtb zit er een van Ali die er verdacht op lijkt, maar een stuk voordeliger is.
https://a.aliexpress.com/_ugAk8r
Verschillende velghoogte zie je wel vaker vanwege zijwind, maar banden, lijkt me minder valide redenen te hebben. Denk niet dat je veel verschil voelt. Maar als het tussen de oren voor jou werkt, waarom probeer je het niet, kost je de kop niet toch.Galois schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:15:
Zijn er mensen die op de racefiets achter een bredere band rijden dan voor? Ik heb dat op de racefiets eigenlijk nog nooit gezien of gehoord. In de MTB-wereld komt het vaker voor.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik zou bijna zeggen; schaam je om je dit af te vragen! Een fiets zonder bel hoort op een parcours. Op de openbare weg heb je een bel. Anders blijven we zeker met het eeuwige k*twielrenner imago zitten...TrailBlazer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:36:
Ik heb een nep KNOG van ali erop zitten. Ik heb een 31,8mm variant gehad, daarvan vond ik de klank minder mooi (Wellicht beter op de echte knog) maar nu op mijn ligstuurtje een 22.2mm nep knog en die bevalt me bijzonder goed. Goede hoorbare klank, trefzeker, mooi en degelijk genoeg, en een heel fijn prijsje.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik heb ze al een paar jaar. Werkt prima. Minder windgeruis in je oren, heerlijk3kster schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:07:
Heeft iemand ervaring met Wind-Blox? Lijkt me wel fijn om met minder windgeruis te fietsen en ook een stuk veiliger. Of zijn er ook nog andere alternatieven?
Als je hem zou willen exporteren en in een pb naar mij wil sturen zo echt helemaal top zijn!Kluus schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:27:
[...]
Een hele tijd (en een aantal kilos) geleden, dus ik weet niet of die nog helemaal actueel is:
https://www.strava.com/activities/606019227
Kan je die downloaden van Strava of zal ik hem even voor je exporteren?
Ik ken meerdere mensen die met Cat-Ears rond rijden (en die er zeer tevreden over zijn) maar is in essentie hetzelfde als de Windblox.3kster schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:13:
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door scraemus op 30-06-2021 08:47 ]
Same here, soms helpt 3x bellen ook niet. Daarnaast, volgens mij is het in NL wettelijk verplicht om een bel op je fiets te hebben. Ik kan werkelijk geen goeie reden verzinnen om er geen te hebben. (ik heb overigens een hidemybell)wisselwerking schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 06:48:
Ik fiets al jaren met bel. Dat geschreeuw vind ik vrij ordinair, maar ondanks een goede bel (een nep spucrcycle) ontkom ik er toch niet aan om toch te vragen of ik er langs kan. Sommige mensen horen echt niks. Hoe vaak je ook belt.
1. Het is niet Aeroborft schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:28:
[...]
Same here, soms helpt 3x bellen ook niet. Daarnaast, volgens mij is het in NL wettelijk verplicht om een bel op je fiets te hebben. Ik kan werkelijk geen goeie reden verzinnen om er geen te hebben. (ik heb overigens een hidemybell)
2. Het ziet er (in sommige gevallen) niet uit
3. Gewicht
4. Dan kun je net zo goed schijfremmen nemen
5. Dan kun je net zo goed een zadeltasje nemen
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Heb zelf al het e.e.a. gezocht wat mij fijn lijkt maar ik ben al tot de conclusie gekomen dat ik ergens op zal moeten gaan bezuinigen:
- Shimano 105
- Schijfremmen
- Voorkeur gaat uit naar de mogelijkheid voor 28mm banden, geen must maar bij de meeste fietsen met schijfremmen lijkt dit geen probleem te zijn
De fiets die ik zelf al heb gevonden is de Sensa Romagna Disc SLE (klik) maar natuurlijk nergens op voorraad

Ik zou kunnen bezuinigen op de afmontage en voor Tiagra gaan zodat ik binnen het budget blijf en toch schijfremmen (meeste zal mechanisch zijn) krijg. Of toch bij 105 blijven en voor velgremmen gaan.. De reden dat de voorkeur uit gaat naar schijfremmen is omdat deze op mijn MTB zitten en mij veel vertrouwen geven. Ik ben onlangs bij Mantel geweest en op wat fietsen gefietst met Tiagra en het schakelen voelde minder direct aan als de 105 afgemonteerde fiets. Dit zou natuurlijk ook met afstelling te maken kunnen hebben van de fietsen die daar staan.
Waar ik de fiets voor wil gebruiken:
Lokale rondjes in het Zeeuwse. Op de fiets hiervoor deed ik regelmatig een rondje van 60/70 km en dit ging prima al zou ik dit wel willen gaan uitbreiden naar +- 100 km. Mijn familie woont in Zuid-Limburg, ik zou de fiets eventueel ook wel eens die kant op willen nemen. Casette wisselen is dan uiteraard geen probleem (heb het meeste gereedschap liggen vanwege de MTB en de vorige racefiets).
Wat betreft maatvoering zit ik ergens tussen 51,52 en 53 gok ik zo. Zal per merk verschillen. Ik ben 1.72 en heb een bbl van 765mm.
Fietsen die ik mooi vind en ook binnen het budget passen
- Trek Domane AL 3 Disc: helaas is de afmontage Sora. Qua looks vind ik dit een erg mooie fiets om te zien.
- Senza Romagna Disc SLE - niet op voorraad en gaat lang duren voordat er weer voorraad is.
- Canyon Endurance 6 disc - Tiagra afmontage en niet de mogelijkheid om te passen.
- Canyon Endurance 7 - 105 afmontage i.c.m. velgremmen. Ook hier kan ik niet eerst passen en wat mij tegen valt is dat niet alle kabels door het frame lopen.
- Sensa Romagna SLE - zelfde als de Sensa hierboven maar dan met velgremmen. Vind persoonlijk de disc versie ook iets mooier
- Lapierre Sensium 3.0 disc - Schijfremmen i.c.m. Tiagra. Ik weet alleen niet of ik de kleur mooi vind, moet deze denk ik eerst eens in het echt zien maar plaats hem toch op dit lijstje voor nu.
- Zijn er fietsen die ik over het hoofd zie die een hoge prijs kwaliteitverhouding hebben binnen het budget?
- Ik heb dit topic doorgespit voor Tiagra vs 105. De één vind het wel waard en de andere weer niet.. vind het lastig. Advies is dus welkom
- Zouden jullie bezuinigen op de afmontage of op de remmen? Doel is zeker om een aantal jaar te kunnen fietsen, ik wil mij wel veilig voelen en dat doen schijfremmen nu. Ik denk als ik moest kiezen dat ik dan toch naar Tiagra neig.. Ga ik alles uit die 105 halen? Nooit!

[ Voor 7% gewijzigd door DutX op 30-06-2021 09:34 ]
Kijk eens bij Cube. Ik heb er een paar jaar terug een Crosser van gekocht (Cube Cross Race Pro) met volledig Shimano 105 en hydr schijfremmen. En dat was nog onder je budget.[b]R0y. schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:32:[
• Zijn er fietsen die ik over het hoofd zie die een hoge prijs kwaliteitverhouding hebben binnen het budget?
• Ik heb dit topic doorgespit voor Tiagra vs 105. De één vind het wel waard en de andere weer niet.. vind het
Ik zal even happenGerbenBK schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:31:
[...]
1. Het is niet Aero
3. Gewicht
Ah, precies zoals ik al zei dus, geen goeie reden dus. _Goeie_ redenen om het wel te doen:
1. wettelijk verplicht
2. veiliger
Maar ik heb dan inderdaad ook schijfremmen en een klein zadeltasje met een reserveband.
[ Voor 12% gewijzigd door borft op 30-06-2021 09:35 ]
borft schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:34:
[...]
Ik zal even happen
Ah, precies zoals ik al zei dus, geen goeie reden dus. _Goeie_ redenen om het wel te doen:
1. wettelijk verplicht
2. veiliger
Maar ik heb dan inderdaad ook schijfremmen en een klein zadeltasje met een reserveband.
Ik heb zelf op 2 van mn fietsen ook een bel hoor (alleen niet op mn MTB). Maar ik merk niet heel veel verschil qua veiligheid. Enige voordeel is dat ik van iets verder kan laten weten dat ik er aan kom bij het inhalen. Maar toen ik nog geen bel had, was vaart minderen en vriendelijk aangeven dat je er langs wil net zo veilig.
Ik heb weleens gereden met 28mm achter en voor 23mm maar dat was meer, omdat mijn 28mm voorband stuk ging en ik thuis alleen nog een 23mm had liggen. Motorfietsen hebben vaak wel achter een bredere band dan voor maar dat scheelt dan ook echt centimeters en niet millimeters.Galois schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:15:
Helaas red ik heb bij Cube ook niet met het budget. Zou ik richting de €1500 gaan.GerbenBK schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:34:
[...]
Kijk eens bij Cube. Ik heb er een paar jaar terug een Crosser van gekocht (Cube Cross Race Pro) met volledig Shimano 105 en hydr schijfremmen. En dat was nog onder je budget.
Precies, geen enkele goede reden dus.GerbenBK schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:31:
[...]
1. Het is niet Aero
3. Gewicht
1. Dan neem je een Knob Oi.
2. Subjectief. Wet > mening.
3. Dan drink je maar minder water. Die 25 gram gaat het verschil echt niet maken.
4. Wat heeft dat ermee te maken?
5. Zie 4.
Als je nooit goed gezeten hebt en nu plots op je zitbeentjes moet, kan die pijn aan de zitbeentjes nog wel even aanhouden. Langer dan 30 dagen. Ik ben 3 jaar geleden overgestapt naar een open zadel, na 10 jaar op mijn oude zadel kreeg ik last van slapende mannelijkheidsyndroomHoiz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:29:
Inmiddels het Fizik Arione zadel als proef aangeschaft en een voorzichtig 40km-ritje uitgeprobeerd. Wat mij gelijk opviel is dat ik in dit zadel voel dat ik echt op mijn zitbotjes zit, een gevoel dat ik bij andere zadels nog nooit op die manier heb gehad. Van al die pijnen die ik bij mijn vorige zadel voelde na 40km, zijn deze bij de Fizik niet (meer) van toepassing. Wel merk ik dat ik een onaangename pijn aan de zitbotjes voel vooral na de rit, maar gezien dat dit de eerste keer is dat ik het gevoel heb dat ik er 'echt' goed op zit, denk ik dat ik nog een paar keer met dit zadel moet fietsen om te kijken of ook dat weggaat (dus zitvlees kweken). Gelukkig heb ik 30 dagen om dat te doen, dus dat moet wel goedkomen.
tl;dr, kan langer duren dan een maand. Bij mij bijna een jaar. maar nu wel volledig mee weg en ik kan niet meer zonder. Bij mijn FTP test vorige maand, half uurtje op de fiets. Ik stap af, slapende mannelijkheid... Dus doorbijten is het wel waard.
6. De ironie is je ontgaan.Esumontere schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:51:
[...]
Precies, geen enkele goede reden dus.
1. Dan neem je een Knob Oi.
2. Subjectief. Wet > mening.
3. Dan drink je maar minder water. Die 25 gram gaat het verschil echt niet maken.
4. Wat heeft dat ermee te maken?
5. Zie 4.
Ook ik zal even happen,GerbenBK schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:31:
[...]
1. Het is niet Aero
3. Gewicht
1. het is niet wettelijk
2. het is makkelijker even te bellen dan iedere keer te moeten roepen
Maar ik ben dan ook iemand met een fietsbel, zadeltasje én toptube tasje waar mijn gsm(als gps) en eten inzit. Maar wat weet ik ervan met mijn 16 jaar ervaring.
Ik ben zelfs iemand die reflecterende spray (onzichtbaar wel) heeft aangebracht op mijn wielen om ook daar wettelijk in orde te zijn. Geen idee of dat ook zo is in NL, maar in België moeten je wielen voorzien zijn van reflectoren.
Is in België enkel verplicht op gewone fietsen, enkel MTB en racefiets als je 's nachts of zichtbaarheid minder dan 200m fietst!Joindry schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:57:
[...]
Geen idee of dat ook zo is in NL, maar in België moeten je wielen voorzien zijn van reflectoren.
Wat met Belgisch weer wel vaak voorkomt.RigolleM schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:04:
[...]
Is in België enkel verplicht op gewone fietsen, enkel MTB en racefiets als je 's nachts of zichtbaarheid minder dan 200m fietst!
Ik heb gewoon mezelf voorzien en weet dat ik er enkel voordelen mee doe aan anderen. Ik rijd ook soms bij valavond, dus er was geen discussie. Om dan iedere keer fysieke reflectoren op en af te halen had ik ook geen zin in.
Verwijderd
Zit er nu toch wel steeds meer naar te neigen om klikpedalen/schoenen te gaan halen.
Ik heb een Grail met Tiagra en een Ultimate met 105. 105 schakelt zeker wat lekkerder, maar ook Tiagra doet gewoon goed wat het moet doen. Bovendien geeft Tiagra me nog meer het gevoel dat het wel een stootje kan hebben. Meerwaarde van schijfremmen t.o.v. velgremmen is voor mij als toerist groter.R0y. schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:32:
• Ik heb dit topic doorgespit voor Tiagra vs 105. De één vind het wel waard en de andere weer niet.. vind het lastig. Advies is dus welkom
• Zouden jullie bezuinigen op de afmontage of op de remmen? Doel is zeker om een aantal jaar te kunnen fietsen, ik wil mij wel veilig voelen en dat doen schijfremmen nu. Ik denk als ik moest kiezen dat ik dan toch naar Tiagra neig.. Ga ik alles uit die 105 halen? Nooit!![]()
[/list]
[ Voor 5% gewijzigd door K-Toppah op 30-06-2021 10:16 ]
Tot de grote prijsverhogingen begin dit jaar kostte de Cube Attain SL €1399.R0y. schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:45:
[...]
Helaas red ik heb bij Cube ook niet met het budget. Zou ik richting de €1500 gaan.
Dat was dan net boven jouw budget, maar voldoet wel aan alle eisen.
Kost nu €1449, en vraag is of ie leverbaar is.
Op dit moment zou ik zelf even afwachten tot augustus/september als de nieuwe modellen aangekondigd worden.
https://www.cube.eu/nl/20...n/cube-attain-sl-rednred/
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
105 is qua groep wel het beetje de sweetspot. het is 11 speed en op wat gewicht na, qua techniek vrijwel identiek aan ultegra. De vorige generatie is ook weer niks mis mee en is ook gewoon 11 speed.R0y. schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:32:
Vragen:
- Zijn er fietsen die ik over het hoofd zie die een hoge prijs kwaliteitverhouding hebben binnen het budget?
- Ik heb dit topic doorgespit voor Tiagra vs 105. De één vind het wel waard en de andere weer niet.. vind het lastig. Advies is dus welkom
- Zouden jullie bezuinigen op de afmontage of op de remmen? Doel is zeker om een aantal jaar te kunnen fietsen, ik wil mij wel veilig voelen en dat doen schijfremmen nu. Ik denk als ik moest kiezen dat ik dan toch naar Tiagra neig.. Ga ik alles uit die 105 halen? Nooit!
Aangezien je in het Zeeuwse rondjes wil fietsen (je komt vast van de verkeerde kant van het water, anders zei je wel het 'Zeeuws-Vlaamse', is Wim de Vos in Oosterhout prima aan te rijden gok ik. Zijn voorraad is ook redelijk beperkt als ik zijn marktplaats moet geloven, maar wellicht heeft hij wat staan. Ik zou zeker even bellen.
En verder eventueel eens rondbellen naar fietsenmakers bij je in de buurt. Wellicht hebben ze nog iets moois staan
En je had hiervoor al een fiets, maar weet je ongeveer wat je zoekt qua afmetingen en dus maat? Je durft Canyon niet aan qua maat, maar dat maakt het zoeken en rondvragen sowieso vrij lastig natuurlijk
Ik heb hier en daar al wat mails de deur uit gedaan wat er op voorraad is of wanneer ze iets verwachten. Ik ga eens contact opnemen met Wim de Vos!Stufferdt schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:45:
[...]
Aangezien je in het Zeeuwse rondjes wil fietsen (je komt vast van de verkeerde kant van het water, anders zei je wel het 'Zeeuws-Vlaamse', is Wim de Vos in Oosterhout prima aan te rijden gok ik. Zijn voorraad is ook redelijk beperkt als ik zijn marktplaats moet geloven, maar wellicht heeft hij wat staan. Ik zou zeker even bellen.
En verder eventueel eens rondbellen naar fietsenmakers bij je in de buurt. Wellicht hebben ze nog iets moois staanBij twijfel zou ik overigens even geduld hebben. Liever een aankoop die naar je zin is, dan 'net niet' maar dat je wel 4 weken eerder kan fietsen. Daar ga je op termijn spijt van krijgen denk ik.
En je had hiervoor al een fiets, maar weet je ongeveer wat je zoekt qua afmetingen en dus maat? Je durft Canyon niet aan qua maat, maar dat maakt het zoeken en rondvragen sowieso vrij lastig natuurlijk
Wat betreft de maat kom ik eigelijk overal wel op 51,52 of 53 uit en bij Canyon op XS. Nu is natuurlijk elk merk anders. Hiervoor had ik een 52 (zo uit mijn hoofd) en dat zat wel prima, al zou ik het fijn vinden op het moment van aanschaf dat een fietsenmaker/specialist ook even mee kijkt of het wel klopt. Nu is dat natuurlijk het eigen vlees keuren, maar puur ter bevestiging.
Mijn benen lijken rond de 80km gewoon leeg, alsof er niks van energie meer in mijn lichaam zit.
Nu kan dit natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat ik pas 3 maanden fiets
// TODO: Schrijf een signature
Verwijderd
Denk dat je je eigen vraag al beantwoord met die laatste zinguysp schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:59:
Hebben jullie tips voor energie voorziening? Ik heb een hoog metabolisme en krijg het rond de 80km heel zwaar als ik een lange tocht van 100km maak. De dag vooraf en ochtend zelf eet ik pasta voor zo'n ritjes, en tijdens de ritten drink ik isostar spul en eet ik altijd één of twee banenen en een hele rits aan reepjes (twee per uur) die qua koolhydraten voldoende zouden zijn. Pas ook een gelletje meegenomen om te kijken of dit helpt, maar had ook niet veel effect.
Mijn benen lijken rond de 80km gewoon leeg, alsof er niks van energie meer in mijn lichaam zit.
Nu kan dit natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat ik pas 3 maanden fiets
Wellicht fiets je te hard? Als je lichaam de aanmaak van het lactaat niet meer kan bijhouden/verwerken dan eh verzuur je.
Het is echt dat laatst. Ik had dat ook hoor, vrat in het begin 2 bananen en een reep op 50km. Voor 100km deed ik geen aparte voorbereiding (na ook ongeveer 3 maanden) qua voeding. Onderweg 2 proteinenbars, 1 snicker en misschien 1-2 gels voor als de nood echt hoog is.guysp schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:59:
Hebben jullie tips voor energie voorziening? Ik heb een hoog metabolisme en krijg het rond de 80km heel zwaar als ik een lange tocht van 100km maak. De dag vooraf en ochtend zelf eet ik pasta voor zo'n ritjes, en tijdens de ritten drink ik isostar spul en eet ik altijd één of twee banenen en een hele rits aan reepjes (twee per uur) die qua koolhydraten voldoende zouden zijn. Pas ook een gelletje meegenomen om te kijken of dit helpt, maar had ook niet veel effect.
Verder moet je afstand opbouwen natuurlijk. Het is niet alsof je net zo ver kan als je maar kan eten
[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 30-06-2021 12:07 ]
Ik probeer mezelf wel te pacen, op 100km ritjes doe ik ~24km per uur (ik woon in het heuvelland, dus reken op 1000hm). Maar misschien moet ik nog rustiger aandoen. Edit: net mijn laatste 100km rit gechecked op strava: daar deed ik 22,5 gemiddeld op 100km met 1100hm.Verwijderd schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:03:
[...]
Denk dat je je eigen vraag al beantwoord met die laatste zin![]()
Wellicht fiets je te hard? Als je lichaam de aanmaak van het lactaat niet meer kan bijhouden/verwerken dan eh verzuur je.
Het is niet zozeer dat ik krampen krijg ofzo, het is gewoon echt leeg. Kracht is gewoon weg. Misschien duurtraining serieuzer gaan nemen
Zeker een goed punt, misschien moet mijn lichaam wennen. Er is natuurlijk ook een enorm verschil met 100km vlak fietsen of 100km heuvels (zoals waar ik woon). Voor mij alles onder de 50km hoef ik niet echt bij op te letten qua eten van tevoren, meer dan dat moet ik echt al pasta bunkeren de avond van tevoren418O2 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:05:
[...]
Het is echt dat laatst. Ik had dat ook hoor, vrat in het begin 2 bananen en een reep op 50km. Voor 100km deed ik geen aparte voorbereiding (na ook ongeveer 3 maanden) qua voeding. Onderweg 2 proteinenbars, 1 snicker en misschien 1-2 gels voor als de nood echt hoog is.
Verder moet je afstand opbouwen natuurlijk. Het is niet alsof je net zo ver kan als je maar kan eten
[ Voor 3% gewijzigd door guysp op 30-06-2021 12:14 ]
// TODO: Schrijf een signature
Ik schakel bergop naar de lichtste versnelling, hoor een hoop geratel en voel opeens dat ik in het luchtledige trap en val dus gelijk bergop om (7% ofzo).
Lig op de grond nog ingeklikt en zie dat mn derailleur ontploft is. Tandwieltjes overal op de weg en wat over is van mn derailleur zit helemaal in m’n wiel 😄.
Terug naar het dorpje gelopen en een single speed laten maken van mn fiets op de een na lichtste versneling zodat ik nog bergop het laatste pasje kon fietsen. Met de auto laten ophalen was geen optie omdat de Sella Ronda dicht was voor auto’s.
Ging 1e km (vd 4) nog goed, maar daarna liep de ketting telkens eraf (hij zakte tandwieltjes naar beneden). Moest ik elke paar honderd meten stoppen om hem weer goed te leggen ^^.
Gelukkig had de fietsenwinkel Campa spullen en zit er nu weer een nieuw derailleur op.
Heb in de tussentijd wel een dag een Tarmac S-Works gehuurd met Red eTap. Fietst goed, maar ik zie de meerwaarde echt niet als je naar de nieuwprijs kijkt (12.799?). Dan fietst mijn Canyon Ultimate uit jaar nul echt nog prima genoeg.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic