Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Je kunt toch vragen in de sporthal of je 'm ergens binnen kunt zetten? In een sporthal hebben ze vast wel begrijp voor sportersTacoos schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:19:
[...]
Dat is een goeie! 👍
Nadeel is dat ik van de andere ouders nog vrijwel niemand ken en ik heb dus ook geen idee of er iemand een auto met wat ruimte heeft.
In de bosjes parkeren en op camouflage vertrouwen doe ik maar niet, ik ben bang dat de skin walls em verraden
[Afbeelding]
Of anders slot mee en op het sporthal-terrein zetten? Overdag, in de buurt, de kans lijkt mij klein dat er iets mee zal gebeuren...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Met 550 hoogtemeters en een flinke tegenwind was het een lange rit van bijna 5 uur. Maar wat een voldoening, ook om eindelijk de Gran Fondo challenge te voltooien
Eens een vraagje aan mede fietsers. Voorgaande jaren fietste ik in november, december en januari eigenlijk niet. Begon ik vaak in februari ongeveer weer. Eigenlijk standaard was de eerste (en stiekem 2e) rit een drama qua afzien
Ergens halverwege het seizoen kon ik dan met pijn en moeite korte ritten van 30~40km met 30km/u doen. Later in het seizoen hield ik dat gemiddelde ook af en toe op langere ritten vol. Niet dat het me daar om ging maargoed was wel grappig.
Sinds augustus vorig jaar fiets ik ca. 3x per week naar werk, niet super ver maar toch. Dus sinds dit jaar voor het eerst in de wintermaanden iets van kilometers gemaakt.
Kan het dat ik dat serieus merk? Heb dit jaar nog geen 10 ritten op de racer gedaan maar bouw sneller op en ga ook harder heb ik het idee.
Kan het zijn dat ik toch een bepaalde basis gehouden heb hierdoor?
Toch maar even langs een fietsenmaker geweest met mijn Canyon. Hij wees me er al snel op dat het carbon van de stuurpen beschadigd is. Volgens hem werkt daardoor de schroef van de topcap niet goed, deze moet namelijk eea stabiliseren. Verklaart ook waarom nadat ik iets probeerde met aandraaien dat het een keer of 10 remmen goed ging en daarna de trilling weer terugkwam.
Ik heb alle schroeven steeds met een momentsleutel aangedraaid en de instructies gerespecteerd, daar zal het niet aan gelegen kunnen hebben (imho).
Canyon gemaild met de bevindingen van de fietsenmaker en de foto's. Verwacht eigenlijk dat ze de voorvork omruilen. Deze kunnen ze volgens mij nog prima op een kleiner frame gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door SirLenncelot op 13-04-2019 16:00 ]
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Grote kans van wel. Sowieso lijkt het met fietsen heel makkelijk te blijven 'plakken' in je systeem. Als ik zie hoe makkelijk sommige mensen ritten kunnen maken. Dit vooral omdat ze al heel lang wielrennen, niet omdat ze zo gericht trainen. Zelf merk ik ook dat ik zonder problemen meerdere dagen achter elkaar kan fietsen, ritten van 100 km makkelijk wegtik etc. Dat had ik een paar jaar geleden absoluut niet gedacht.sapphire schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:57:
Gisteren tijdens weekend weg met de familie een rondje gedaan in Gelderland. Was met recht een voorjaarsritje. Stervenskoude NO wind, lichte regen, natte sneeuw en een bokkende Wahoo
Eens een vraagje aan mede fietsers. Voorgaande jaren fietste ik in november, december en januari eigenlijk niet. Begon ik vaak in februari ongeveer weer. Eigenlijk standaard was de eerste (en stiekem 2e) rit een drama qua afzien![]()
Ergens halverwege het seizoen kon ik dan met pijn en moeite korte ritten van 30~40km met 30km/u doen. Later in het seizoen hield ik dat gemiddelde ook af en toe op langere ritten vol. Niet dat het me daar om ging maargoed was wel grappig.
Sinds augustus vorig jaar fiets ik ca. 3x per week naar werk, niet super ver maar toch. Dus sinds dit jaar voor het eerst in de wintermaanden iets van kilometers gemaakt.
Kan het dat ik dat serieus merk? Heb dit jaar nog geen 10 ritten op de racer gedaan maar bouw sneller op en ga ook harder heb ik het idee.
Ik rij het hele jaar door en merk dat mijn basis gewoon goed is.
Vandaag een rit van 200 km met net geen 2000 HM. Morgen komt daar een rit van 100 km bij en heb daar eigenlijk niet veel last van.
Volgende zaterdag: Amstel
Wie nog?
...
Ik heb een maand geleden een tweedehands fiets gekocht die erg goed bevalt. Alleen hoor ik regelmatig nog een irritant geluid bij het fietsen. Het is een soort piepend geluid in de aandrijfas (als ik niet trap, verdwijnt het). Ik heb het vermoeden dat het bij een derailleurwieltje vandaan komt. Kan dat kloppen? En nog belangrijker: wat is hieraan te doen?
MVG, Frank
Ik had ook eens een vreemd geluid als ik trapte, het klonk alsof het van de omgeving van het achterwiel kwam. Het geluid was was pas weg nadat ik de zadelpen had schoongemaakt en in nieuw vet gezet. Dat was overigens wel een flinke zoektocht...frankK800i schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:30:
Even een vraagje over mijn fiets.
Ik heb een maand geleden een tweedehands fiets gekocht die erg goed bevalt. Alleen hoor ik regelmatig nog een irritant geluid bij het fietsen. Het is een soort piepend geluid in de aandrijfas (als ik niet trap, verdwijnt het). Ik heb het vermoeden dat het bij een derailleurwieltje vandaan komt. Kan dat kloppen? En nog belangrijker: wat is hieraan te doen?
Vergeten te melden: in principe inderdaad wel goed de ketting gesmeerd, recent nog een keer gedaan en probleem had ik zowel ervoor als erna. Zou het een kwestie kunnen zijn van derailleurwieltjes etc. zelf goed insmeren?Prulleman schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:58:
Is alles goed gesmeerd?
Lijkt me gek als het probleem aan de zadelpen zou liggen, volgens mij is het ook zeker niet gerelateerd aan hoeveel kracht ik zet, maar gewoon aan het ronddraaien van de ketting.
MVG, Frank
Nou ketting er dus afhalen, (ponsen kan iedereen, in een multitool ingebouwd kost ie maar 20/30 euro (topeak mini 20) en stop er meteen een missing link in). Dan kun je de boel goed schoonkrijgen en de wieltjes eem ronddraaien. Als je meteen ook even een kettingzweep meeneemt in de bestelling kun je de fiets meteen een voorjaarsbeurtje geven, dan zal t wel opgelost zijn.frankK800i schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:20:
[...]
Vergeten te melden: in principe inderdaad wel goed de ketting gesmeerd, recent nog een keer gedaan en probleem had ik zowel ervoor als erna. Zou het een kwestie kunnen zijn van derailleurwieltjes etc. zelf goed insmeren?
Lijkt me gek als het probleem aan de zadelpen zou liggen, volgens mij is het ook zeker niet gerelateerd aan hoeveel kracht ik zet, maar gewoon aan het ronddraaien van de ketting.
Goeie tips, alleen had ik mezelf rijk gerekend qua tijd en dus zat het er alsnog niet inGalois schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:01:
[...]
Je kunt toch vragen in de sporthal of je 'm ergens binnen kunt zetten? In een sporthal hebben ze vast wel begrijp voor sportersTenzij ze 10 fietsen 'achter' hebben staan...
Of anders slot mee en op het sporthal-terrein zetten? Overdag, in de buurt, de kans lijkt mij klein dat er iets mee zal gebeuren...

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Ik rijd de 150km!
Zaterdag de generale repetitie gedaan: Veenendaal-Veenendaal 140km. Leuke tocht met toch flink wat hoogtemeters (1200+). Met de conditie zit het wel goed, heb hem zonder veel problemen uit kunnen rijden.
Voor mij was het de eerste keer rijden in grotere groepen en dat was een leuke ervaring. Veel verschillende groepen gehad. Soms reed het heerlijk op het vlakke, mooi tempo van rond de 32km/h maar dan bij het eerste het beste heuveltje knalde iedereen er af en reden we met z'n tweeën vooraan. Weg groep. Omdat we niet wilden afzakken of wachten, moesten we dus zelf aan de bak om bij het volgende groepje voor ons aan te sluiten.
Ook een kwartiertje bij een groep aangehaakt van een wielerclub die er goed de vaart in hadden, regelmatig 40km/h op het vlakke. Wij hingen aan de staart en er werd na iedere bocht flink aangezet vooraan, dus dat was constant sprinten om er aan te blijven hangen. Uiteindelijk viel er een gat in de groep omdat sommige clubrenners het ook niet konden bijbenen, toen zijn we maar afgehaakt.
Ik kijk in ieder geval uit naar de Amstel Gold. Die heeft twee keer zoveel hoogtemeters, dus dat wordt sowieso hard werken. Heb er wel vertrouwen in dat het gaat lukken.
Al met al heerlijk dagje gehad. 5:30 stond de wekker en om 8:00 vertrokken we bij de start. Uiteindelijk een klein stukje van een lusje extra gereden omdat we een groepje volgden die ergens verkeerd reden. Uiteindelijk 130km met 1900hm en gemiddelde van 28,3km/h met 151hr. Incl stops net geen 5u erover gedaan. Jammere was de terugweg in de auto, stond best veel file vanwege onderhoud en moesten ergens ook omrijden.
Zeker een aanrader voor wie de tocht nog niet kent. Verkeersluw is een understatement, erg weinig autoverkeer tegengekomen, goed we waren dan ook wel vroeg vertrokken. Maar de drukke wegen die je tegenkomt zijn eigenlijk bijna allemaal om ergens snel weer over te steken om weer een rustig weggetje in te duiken. Erg veel op en af is het en ook dalen met 60 naar weer in 5s een bocht om te moeten met 20 etc. Qua intensiteit voelt het wel alsof je langer op de fiets gezeten hebt. Nergens is het vlak, beetje vergelijkbaar met Zuid Limburg, ook draaien en keren en klimmen en dalen.
Vraag: hoelang doen jullie met een helm? De mijne is aan vervanging toe, mij oog viel op de Bell Stratus mips, iemand ervaringen met deze helm?
Whatever.
Ik doe de 240km, en heb er zin in! Kom maar op met die 20 graden en volle zon! Ik had nog gehoopt van ergens een mooi overzicht te vinden van de heuveltjes: afstand, gem. stijgingspercentage, max. stijgingspercentage; maar heb dit online nog nergens kunnen vinden. Iemand die hier weet van heeft?
Dit weekend nog de 160km van de Klassieker van het Goede Doel (vroegere 'Rit van de Gouverneur') gereden in Zulte: ook een echte aanrader voor de Belgen onder ons. Deze gaat richting Pays Des Collines, en doet een heleboel heuveltjes aan die minder bekend zijn, maar ook erg de moeite zijn.
Ja, prima omgeving en geen idee hoeveel er uiteindelijk deelgenomen hebben, we zaten wel bij de vroege lichting. Ik had zelf met mijn achternaam die met een W begint startnummer 1150 of iets dergelijks. Veel meer dan 1500 zullen het er dan denk ik ook niet geweest zijn.Harmen schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:26:
Mooi hé Tecklenburg! Jammer dat al die toertochten zo massaal worden, de rundfahrt had vorig jaar duizenden deelnemers. Ga er zelf regelmatig heen, fiets dan zelf een rondje.
Vraag: hoelang doen jullie met een helm? De mijne is aan vervanging toe, mij oog viel op de Bell Stratus mips, iemand ervaringen met deze helm?
Die helm heb ik in de non-mips variant. Ben er erg blij mee. Heb er destijds gelijk een extra bijbesteld omdat de prijs toen erg goed was en ik hem erg goed vind zitten. De helm heb ik ongeveer sinds half september 2017 dus nog niet ZO gek lang. Ja, qua hoelang je er mee kan / mag doen zijn nogal verschillende verhalen. Het foam schijnt zijn werking te verliezen over de tijd bij gebruik. Sommige zeggen 2 jaar, maar ik heb van de fabrikant toen vernomen dat het weer afhangt van de weersomstandigheden waar je in fietst, dus zon, regen, hoeveelheid zweet etc. Maar ik doe denk ik best lang met mijn helmen. Soms wil je gewoon iets nieuws
Ben overigens 1x gevallen met de helm en ben toen heel licht tegen de grond gekomen, er zit wel een heel klein deukje in de buitenste laglaak maar de helm zelf heeft geen verdere zichtbare of voelbare schade in de foamconstructie.
[ Voor 13% gewijzigd door orange.x op 15-04-2019 12:09 ]
Maak gebruik van een quick-linkRacing_Reporter schreef op zondag 14 april 2019 @ 22:56:
Vanmiddag was ik bezig om mijn ketting ietsje in te korten, maar het werd lastig, en uiteindelijk bleek dat ik niet uitkwam door een schakel weg te halen.
I bad beat my meat by busting my nuts!
Van waar ben jij?CyberThijs schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:39:
[...]
Ik doe de 240km, en heb er zin in! Kom maar op met die 20 graden en volle zon! Ik had nog gehoopt van ergens een mooi overzicht te vinden van de heuveltjes: afstand, gem. stijgingspercentage, max. stijgingspercentage; maar heb dit online nog nergens kunnen vinden. Iemand die hier weet van heeft?
Dit weekend nog de 160km van de Klassieker van het Goede Doel (vroegere 'Rit van de Gouverneur') gereden in Zulte: ook een echte aanrader voor de Belgen onder ons. Deze gaat richting Pays Des Collines, en doet een heleboel heuveltjes aan die minder bekend zijn, maar ook erg de moeite zijn.
Ik heb ook de rit in Zulte gedaan dit weekend
Aankomende zomer gaan we met het gezin naar Italie toe op vakantie. Zitten op een camping in het midden van Le Marche en uiteraard neem ik mijn racefietse mee achterop de auto. Iemand toevallig daar al vaker geweest en bekend met mooi route's? En vroeg mij af hoe jullie het dan doen met je racefiets achterop als je op de heenreis een keer stopt voor een overnachting? Haal je dan de racefiets eraf en neem je die bv mee je hotelkamer op?
Ik maak met Komoot altijd de mooiste routes op vakantie. Gaat altijd erg goed. Of met Strava Routes en dan kijken waar leuke segmenten zijn (wordt dus ook vaak gefietst).Frid0 schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:29:
Hi,
Aankomende zomer gaan we met het gezin naar Italie toe op vakantie. Zitten op een camping in het midden van Le Marche en uiteraard neem ik mijn racefietse mee achterop de auto. Iemand toevallig daar al vaker geweest en bekend met mooi route's? En vroeg mij af hoe jullie het dan doen met je racefiets achterop als je op de heenreis een keer stopt voor een overnachting? Haal je dan de racefiets eraf en neem je die bv mee je hotelkamer op?
Wij overnachten vaak in een B&B voor zo'n tussendoorstop en dan probeer iets te boeken met 'eigen' terrein waar de auto staat. Slot mee en fiets aan de auto (drager) vastmaken. Anders voorwiel eruit en tussen de voorstoelen en de achterbank heb ik ook wel eens gedaan.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Ronde van Noord-Holland 110km gereden met een vriend en zijn vriendin. Ik ben degene op de foto met fluor handschoenen en overschoenen..
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Mocht iemand hier een antwoord op hebben, dan ben ik ook wel benieuwd. Ik fiets 4 keer per dag 5km dus zo'n 20KM per dag. Daarmee dus al zo'n 800KM gefietst dit jaar. Maar vraag me dus hetzelfde af. Is dat net zo effectief als 40 keer 20 kilometer fietsen, of 16 keer een 50KM rit?sapphire schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:57:
Eens een vraagje aan mede fietsers. Voorgaande jaren fietste ik in november, december en januari eigenlijk niet. Begon ik vaak in februari ongeveer weer. Eigenlijk standaard was de eerste (en stiekem 2e) rit een drama qua afzien![]()
Ik ben vorig jaar op vakantie geweest in Toscane. Daar inderdaad met Komoot en Strava hele mooie routes gemaakt zonder enige moeite.Frid0 schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:29:
Hi,
Diefstal is inderdaad wel een groter probleem in Italie dan in NL dus ik heb mijn fiets nergens op de auto gelaten zonder toezicht. Dus ofwel de auto in zicht houden (bij tankstations) of fiets in de auto met een kleedje erover. Maar dat is, met een Clio, wel een heel gedoe. Overigens is mijn fietsendrager ook niet diefstal-proof. Misschien dat je bij duurdere fietsendragers je daar minder zorgen over hoeft te maken.
In Le Marche ben ik nog niet geweest maar in Italie kun je prachtig fietsen. Let wel op als je op Strava een route plant, de wegen kleiner dan "strada provinciale (SP)" kunnen in Italie serieuze gravelwegen zijn. En alles is met hoogtemeters dus je rondjes kunnen korter dan je in NL gewent bent.Frid0 schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:29:
Hi,
Ik liet de fiets tijdens de stops onderweg op de drager zitten met een kettingslot er om. En 's nachts nam ik hem mee in het hotel. Meeste hotels hebben wel een berging waar je hem ergens aan het slot kan leggen.
Kort antwoord: Nee. Want de afstand an sich zegt niet zoveel evenals het aantal keer.FreeShooter schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:48:
Mocht iemand hier een antwoord op hebben, dan ben ik ook wel benieuwd. Ik fiets 4 keer per dag 5km dus zo'n 20KM per dag. Daarmee dus al zo'n 800KM gefietst dit jaar. Maar vraag me dus hetzelfde af. Is dat net zo effectief als 40 keer 20 kilometer fietsen, of 16 keer een 50KM rit?
Als je almaar korte ritjes rijdt van zeg 30km met 30 gemiddeld dan zal je daar heel goed in worden. Maar ga je dan een keer 60km rijden met 30 gemiddeld dan is dat een heel ander verhaal. Natuurlijk ligt het aan de interval. Als je iedere dag 30km fietst met 30 gemiddeld dan kan je relatief makkelijk die 60km ook wel met 30 gemiddeld rijden. Maar fiets je 1x in de maand een keer 30km dan zet dat weinig zoden aan de dijk.
Wat betreft dat doorfietsen in de winter is vooral om verval te beperken. Voorkomen kan niet helemaal waarschijnlijk maar dat is opzich ook niet erg. De luchtsamenstelling verandert en je fietst met veel meer kleding waardoor het gevoel sowieso al sterk verandert.
Maar het ligt dus een beetje aan welk doel je voor ogen hebt qua totale afstand en dat soort dingen. Omdat je nu 800km gereden hebt betekent dit niet dat je "ineens" een ritje van 100km fluitend af gaat leggen. Kan wel, op een bepaald tempo, maar niet in het tempo als je nu de 5km ritjes doet.
Omgekeerd, stel je traint heel veel op duur, dus lange ritten met relatief lage snelheid, dan is het weer moeilijker om over een kortere afstand heel explosief te zijn of juist veel harder te rijden. Komt door de gewenning van de spieren aan de arbeid. Daarom wordt geadviseerd om ook divers te trainen. Rustige rondjes, intervallen, duur etc.
Merk dat ik met bijna 70km vorige week nog serieus moeite had om 30km/u aan te houden

Kracht merk ik gewoon minder verval in omdat ik die maanden met een zwaardere fiets gereden heb en veel wind tegen gehad en wel als een malle doortrapt.
Duur is gewoon opbouwen als vanouds maar de basis is beter dus gaat gewoon beter merk ik.
Overigens word het ondertussen weer tijd om de gereedschapsbidon weer te vervangen voor een gewone 2e bidon en mag het zadeltasje er weer onder.
En daar komt het...ik wil een andere.
Ik heb nu een Topeak Aero wedge clip denk ik de medium of small. Ooit gekocht toen ik 2 biba's echt noodzakelijk vond om mee te nemen net als een stapel eten waar je u tegen zegt bij 100km+ ritten.
De clip was omdat ik heb dan vrij kon hangen van de zadelpen omdat mijn eerste tasje met klittenband om de zadelpen zat en daardoor een broek kapot is gegaan
Nu rijd ik sowieso minder 100+ ritten en maak ik beter gebruik van m'n zakken. Vind ik 2 biba's meestal niet noodzakelijk en vind ik de tas die ik heb een hutkoffer
Dus kleiner tasje die gewoon strak onder zadel mag. Nou is zo'n minitasje met alleen 1 band me nét iets te klein want ik neem toch wel graag wat zooi mee.
Ik neem mee: biba, platte pro multitool, 2 lichters, parktool superpatches, verloopje Hollands --> Frans ventiel en een missing link. Eventueel een blauw handschoenen en stukje band.
Zou dat is een Topeak Aero wedge micro 0,4L (non clip) passen? Andere compacte aanbevelingen zijn ook welkom!
Kan een foto maken van huidige spullen?
Ik heb een Topeak Aero wedge micro 0,4L en heb daarin zitten :sapphire schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:45:
Met @orange.x
Nu rijd ik sowieso minder 100+ ritten en maak ik beter gebruik van m'n zakken. Vind ik 2 biba's meestal niet noodzakelijk en vind ik de tas die ik heb een hutkoffer
Dus kleiner tasje die gewoon strak onder zadel mag. Nou is zo'n minitasje met alleen 1 band me nét iets te klein want ik neem toch wel graag wat zooi mee.
Ik neem mee: biba, platte pro multitool, 2 lichters, parktool superpatches, verloopje Hollands --> Frans ventiel en een missing link. Eventueel een blauw handschoenen en stukje band.
Zou dat is een Topeak Aero wedge micro 0,4L (non clip) passen? Andere compacte aanbevelingen zijn ook welkom!
Kan een foto maken van huidige spullen?
Biba 2x
Topeak Hummer II Multitool (hier zitten 2 bandenlichters op)
Parktool Superpatches
Ventiel verloopje
Missing link
Huissleutels
Geld (meestal wat muntjes en een 20je)
Vind het zelf wel prettig om 2 biba's bij me te hebben omdat ik eerder best vaak lek reedt. Er is in dit geval ook nog ruimte genoeg om eventueel een stukje band en rubber handschoenen mee te nemen als je dat zou willen.
HihihihiJ-M-T schreef op maandag 15 april 2019 @ 18:57:
[...]
Ik heb een Topeak Aero wedge micro 0,4L en heb daarin zitten :
Als het niet in de zakken van het shirt past: gaat het niet mee.
Wat ik nog wel eens zou willen: een tweede bidonhouder en dan in de bidon wat gereedschap. Dat zou ik esthetisch nog wel trekken, denk ik...
* Sensa Umbria 24 (2018)
Frame: Alu 7005 Double Butted
Front fork: Supra F05 Carbon voorvork
Group: Shimano Claris 2x8 + Alhonga Brakes
Tires: Vittoria Zaffiro
Weight: 10.0 KGMateriaal Frame Alu-Carbon - Compleet
Slooping Nee
Frame Alu 7005 Double Butted
Voorvork Supra Alloy STR8
Stuur Supra Comp Line
Stuurpen Supra Base Line
Zadel Supra Base Line
Zadelpen Supra Comp Line
Wielen Supra Ra Comp 10s
Banden Impac Racepac 25mm
* Trek Domane AL 2 (2018)
Frame 100 Series Alpha Aluminum, DuoTrap S compatible, hidden fender mounts, rack mounts
Fork Domane carbon, hidden fender mounts
Headset Integrated, cartridge bearing, sealed, 1-1/8?
Rims/Wheels Bontrager Tubeless Ready
Hubs Trek Alloy
Tires Bontrager T2, 700x28c
Crankset Vuelta Corsa,
Chainrings 50/34 (compact)
Bottom Bracket Sealed cartridge
Chain SunRace CNM84
Front Derailleur Shimano Claris
Rear Derailleur Shimano Claris
Cassette/Rear Cogs Sun Race CSR86, 11-28, 8 speed
Shifters Shimano Claris, 8 speed
Handlebars Bontrager Race VR-C, 31.8mm
Tape/Grips Bontrager tape
Stem Bontrager Elite, 31.8mm, 7 degree, w/computer & light mounts
Brakes Trek Alloy dual-pivot
Pedals Wellgo nylon body w/alloy cage, toe clip & strap
Saddle Bontrager Montrose Comp, chromoly rails
Seat Post Bontrager SSR, 2-bolt head, 27.2mm, 12mm offset
*Giant Contend 3 (2018)
FRAME ALUXX-grade Aluminum
VOORVORK Aluminum, Alloy OverDrive Steerer
ONDERDELEN
STUUR Giant Connect
STUURPEN Sport
ZADELPEN Alloy Round
ZADEL Contact (Forward)
PEDALEN LU-M085
AFMONTAGE
SHIFTERS Shimano Claris
VOORDERAILLEUR Shimano Claris
ACHTERDERAILLEUR Shimano Claris
REMMEN Tektro TK-R312 Giant Specific, Dual Pivot
REMHENDELS Shimano Claris
CASSETTE CS-HG50-8, 11x34
KETTING KMC Z72
CRANKSET FSA Tempo, 34/50
WIELSET
BOTTOM BRACKET Cartridge
VELGEN Giant SR-3
NAVEN Giant SR-3
SPAKEN Giant SR-3
BANDEN Giant S-R4, 700x25
[ Voor 12% gewijzigd door onlime op 15-04-2019 21:11 ]
In verband met comfort zou ik voor een fiets met carbon voorvork kiezen, dus dan valt de giant wat mij betreft af.onlime schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:33:
Ik ben benieuwd naar jullie advies voor een eerste racefiets om af en toe een zaterdag te fietsen. Ik twijfel tussen deze 3 fietsen en ben benieuwd naar jullie voorkeur en afweging. Alle drie de fietsen zijn ongeveer gelijk in prijs, €550, ik weet niet welke ik moet kiezen.
* Sensa Umbria 24 (2018)
Frame: Alu 7005 Double Butted
Front fork: Supra F05 Carbon voorvork
Group: Shimano Claris 2x8 + Alhonga Brakes
Tires: Vittoria Zaffiro
Weight: 10.0 KGMateriaal Frame Alu-Carbon - Compleet
Slooping Nee
Frame Alu 7005 Double Butted
Voorvork Supra Alloy STR8
Stuur Supra Comp Line
Stuurpen Supra Base Line
Zadel Supra Base Line
Zadelpen Supra Comp Line
Wielen Supra Ra Comp 10s
Banden Impac Racepac 25mm
* Trek Domane AL 2 (2018)
Frame 100 Series Alpha Aluminum, DuoTrap S compatible, hidden fender mounts, rack mounts
Fork Domane carbon, hidden fender mounts
Headset Integrated, cartridge bearing, sealed, 1-1/8?
Rims/Wheels Bontrager Tubeless Ready
Hubs Trek Alloy
Tires Bontrager T2, 700x28c
Crankset Vuelta Corsa,
Chainrings 50/34 (compact)
Bottom Bracket Sealed cartridge
Chain SunRace CNM84
Front Derailleur Shimano Claris
Rear Derailleur Shimano Claris
Cassette/Rear Cogs Sun Race CSR86, 11-28, 8 speed
Shifters Shimano Claris, 8 speed
Handlebars Bontrager Race VR-C, 31.8mm
Tape/Grips Bontrager tape
Stem Bontrager Elite, 31.8mm, 7 degree, w/computer & light mounts
Brakes Trek Alloy dual-pivot
Pedals Wellgo nylon body w/alloy cage, toe clip & strap
Saddle Bontrager Montrose Comp, chromoly rails
Seat Post Bontrager SSR, 2-bolt head, 27.2mm, 12mm offset
*Giant Contend 3 (2018)
FRAME ALUXX-grade Aluminum
VOORVORK Aluminum, Alloy OverDrive Steerer
ONDERDELEN
STUUR Giant Connect
STUURPEN Sport
ZADELPEN Alloy Round
ZADEL Contact (Forward)
PEDALEN LU-M085
AFMONTAGE
SHIFTERS Shimano Claris
VOORDERAILLEUR Shimano Claris
ACHTERDERAILLEUR Shimano Claris
REMMEN Tektro TK-R312 Giant Specific, Dual Pivot
REMHENDELS Shimano Claris
CASSETTE CS-HG50-8, 11x34
KETTING KMC Z72
CRANKSET FSA Tempo, 34/50
WIELSET
BOTTOM BRACKET Cartridge
VELGEN Giant SR-3
NAVEN Giant SR-3
SPAKEN Giant SR-3
BANDEN Giant S-R4, 700x25
De sensa en de trek zullen elkaar weinig ontlopen, kiezen welke je de mooiste vind of welk merk je aanspreekt.
Alvast gefeliciteerd met je nieuwe verslaving!
Voor dit budget zou ik ten zeerste afraden om een nieuwe koersfiets te kopen. Ga op zoek naar een tweedehands koersfiets in jouw maat, en probeer minstens Tiagra of 105 componenten op je fiets te hebben. Zo krijg je 2-3 extra versnellingen achteraan, zal het schakelen beter gaan (betere handgrepen), etc. Bevalt het koersfietsen je niet, dan kan je de fiets steeds nog doorverkopen voor grossomodo hetzelfde geld, en zo neem je uiteindelijk minder risico, en krijg je er een betere koersfiets voor in de plaats!onlime schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:33:
Ik ben benieuwd naar jullie advies voor een eerste racefiets om af en toe een zaterdag te fietsen. Ik twijfel tussen deze 3 fietsen en ben benieuwd naar jullie voorkeur en afweging. Alle drie de fietsen zijn ongeveer gelijk in prijs, €550, ik weet niet welke ik moet kiezen.
Vergeet niet om ook nog wat budget uit te trekken voor je kledij, helm, schoenen, etc.
Niemand die mij hier iets over kan zeggen?cordonbleu schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:43:
Ik fiets inmiddels al een tijdje met een Selle Italia SLR kit carbonio zadel. Heel mooi en licht zadel, maar ik begin er steeds minder lekker op te zitten. Vanaf het begin zat hij al niet helemaal als gegoten geloof ik, maar ik was er wel aan gaan wennen en had er al snel geen last meer van.
Echter krijg ik nu al na korte tijd last van slapende edele delen en zit echt niet meer lekker. Moet echt vaak even gaan staan anders is het niet meer fijn.
Ik heb al geprobeerd met de punt van het zadel iets omhoog of omlaag en het zadel iets verder naar voren. Heeft allemaal niet echt mogen baten. Ik zie wel dat het zadel in het midden iets is doorgezakt. Nu heb ik wel niet zoveel kilometers met dit zadel gereden en ik ben niet zo zwaar, 68 kg. Maar geloof dat deze zadels wel bekend staan om het doorzakken. Zou dit zo erg het verschil maken?
Nu ben ik al aan het kijken naar wat voor ander zadel ik eventueel zou willen. Ik heb goede verhalen gehoord over de zadels van Fizik. Zou de Antares of Arione een goede optie kunnen zijn als je een SLR gewend bent? Hoewel ik op de SLR nu dus niet meer lekker zit. Heb het idee dat ik niet goed meer op de zitbotjes zit, maar meer op de zak.
Het zou natuurlijk ideaal zijn als ik de zadels zou kunnen testen, maar ik kan nergens vinden waar dat kan voor de Fizik Antares of Arione.
Heeft iemand goede tips en/of een idee waar ik de Antares en Arione zou kunnen proberen?
Vriend van me had precies dezelfde vraag laatst en heb hem ook precies hetzelfde geadviseerd (al is zijn budget maar 400 euro). Denk dat je voor 550 prima iets 2e hands kan kopen, zolang je maar goed voorwerk doet en het liefst iemand meeneemt die er wat meer verstand van heeft.CyberThijs schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:18:
[...]
Voor dit budget zou ik ten zeerste afraden om een nieuwe koersfiets te kopen. Ga op zoek naar een tweedehands koersfiets in jouw maat, en probeer minstens Tiagra of 105 componenten op je fiets te hebben. Zo krijg je 2-3 extra versnellingen achteraan, zal het schakelen beter gaan (betere handgrepen), etc. Bevalt het koersfietsen je niet, dan kan je de fiets steeds nog doorverkopen voor grossomodo hetzelfde geld, en zo neem je uiteindelijk minder risico, en krijg je er een betere koersfiets voor in de plaats!
Vergeet niet om ook nog wat budget uit te trekken voor je kledij, helm, schoenen, etc.
Heb dit afgelopen maanden ook gedaan, buiten fietsen niet heel veel, maar binnen fietsen toch een keer of 3..4 in de week.
Paar buiten ritjes van een kleine 80Km en dat was het wel.
Dit zorgde er bij mij voor dat ik in februari een 200km (met best wat wind) tochtje goed kon doen. Daarna een griepje van kleine 2 weken gehad..en dat is killing voor je conditie. Maar het helpt zeker om in de wintermaanden (al dan niet binnen) door te trainen mijn inziens.
Tasjes zijn wat mij betreft not donesapphire schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:45:
En daar komt het...ik wil een andere.
Ik heb nu een Topeak Aero wedge clip denk ik de medium of small. Ooit gekocht toen ik 2 biba's echt noodzakelijk vond om mee te nemen net als een stapel eten waar je u tegen zegt bij 100km+ ritten.
De clip was omdat ik heb dan vrij kon hangen van de zadelpen omdat mijn eerste tasje met klittenband om de zadelpen zat en daardoor een broek kapot is gegaan
In het verleden reed ik altijd met 2 binnenbanden die ik heel sporadisch ook beide nodig had, vooral met echt slecht weer bij een cyclo ofzo. Maar de laatste keer dat ik lek reed kan ik me al niet meer herinneren. Nu wat lichter qua gewicht en ik rij op 28mm banden met minder druk dus dat zal ook wel meehelpen. Laatst per toeval mn speedlink kapot gereden en nu dus altijd een reserve bij me. Nu ik net m'n nieuwe stuur en groep en alles erop heb zitten heb ik wel nog een multitool bij me maar anders eigenlijk ook niet.
Het tasje dat ik heb gaat dus mee met hele lange tochten of als ik in het buitenland zou rijden. Daar gaat dan een binnenband nog in, patches en de tool. Bandenlichters heb ik praktisch nooit meer nodig met deze buitenbanden dus hoeven ook niet mee. https://www.futurumshop.n...dium-black-zadeltas.phtml
https://road.cc/content/forum/244234-velominaticom
https://www.reddit.com/r/...velominatis_website_just/
Ik doe er niet aan mee, ik ga vrolijk met mijn mtb rugzak op de racer, met mtb helm (met klep dus) en brillenpootjes onder de straps van de helm.
Verder ga ik op de MTB overigens ook tegen de stijl politie in door daar niet baggy te gaan
gewoon wat je zelf prettig vind, onzin regels.. grappig om te lezen, maar vooral niet te serieus nemen.
Verwijderd
Inhoud:
- 2 binnenbanden
- multitool
- bandenlichters
- 2 patronen +pomp
- klein flesje olie
Toch wel de minimale spullen die ik bij me wil hebben.. Heb vorig jaar 3x lek gereden (waarvan 2x in dezelfde tocht).
Better safe, than sorry.... En het zit me niet in de weg onder het zadel..
Maar komt voor een aanzienlijk deel overeen met hoe ik d'r uit wil zien op de fiets. Brillenpootjes onder de helmstraps... Brrr, de horror!
Fietspompen en zadeltasjes aan het frame zou ik echt nooit doen. Maar rijden met lange broek en korte mouw vind ik dan weer geen probleem.
Wat?Grin schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:35:
Mooi om te lezen die velominati regels, kende het niet.
Maar komt voor een aanzienlijk deel overeen met hoe ik d'r uit wil zien op de fiets. Brillenpootjes onder de helmstraps... Brrr, de horror!
Fietspompen en zadeltasjes aan het frame zou ik echt nooit doen. Maar rijden met lange broek en korte mouw vind ik dan weer geen probleem.

Maar serieus: ik zou geen omstandigheden weten waarin je een lange broek draagt en korte mouwen? Je benen kunnen sowieso al beter tegen kou en je beweegt ze ook nog eens (althans, dat is wel de bedoeling op de fiets).
De regels worden geupdate ivm de nieuwe sok lengte.MrAcid schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:47:
Wat is er aan de hand met Velominati(.com)?![]()
https://road.cc/content/forum/244234-velominaticom
https://www.reddit.com/r/...velominatis_website_just/
Dang, dat is echt veel. Ik heb 1 binnenbandje + patroon en bandenlichter bij me. Bij de 2e keer lek is het een taxi (lees mijn eega) bellen. Is me in al die jaren nog nooit overkomen. Ik heb meer bandjes uitgedeeld aan gestrande fietsers dan dat ik ze zelf nodig heb gehad. En een flesje olie, waarom? Dat kan thuis toch ook, zo vaak hoeft je ketting niet gesmeerd te worden.Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:17:
Ik heb wel een zadeltasje..
Inhoud:
- 2 binnenbanden
- multitool
- bandenlichters
- 2 patronen +pomp
- klein flesje olie
Toch wel de minimale spullen die ik bij me wil hebben.. Heb vorig jaar 3x lek gereden (waarvan 2x in dezelfde tocht).
vind ik ook wel veel! Heb 1 binnenbandje, lichters, imbussleuteltje (kan er eigenlijk wel uit) en een pompje.Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:17:
Ik heb wel een zadeltasje..
Inhoud:
- 2 binnenbanden
- multitool
- bandenlichters
- 2 patronen +pomp
- klein flesje olie
Verwijderd
Tja, het is teveel, maar ik ben misschien te voorzichtig daarin..Noxa schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:52:
[...]
Dang, dat is echt veel. Ik heb 1 binnenbandje + patroon en bandenlichter bij me. Bij de 2e keer lek is het een taxi (lees mijn eega) bellen. Is me in al die jaren nog nooit overkomen. Ik heb meer bandjes uitgedeeld aan gestrande fietsers dan dat ik ze zelf nodig heb gehad. En een flesje olie, waarom? Dat kan thuis toch ook, zo vaak hoeft je ketting niet gesmeerd te worden.
Ketting smeren doe ik ook gewoon thuis, maar soms fiets je weg en begint na 30-40km toch net de ketting wat te kraken of het schakelen gaat net wat minder soepel...
Bij korte ritjes niet erg, maar bij een 100km tocht toch hinderlijk, en wil je eigenlijk gewoon smeren..
Deze heb ik in mijn zadeltasje: https://www.futurumshop.n...tectie-waxolie-29ml.phtml
En 2 binnenbanden is gewoon een safe-bet, nadat ik vorig jaar in 1 tocht van 100km 2x lek heb gereden (had toen maar 1 band bij), en heb een half uur moeten lopen tot ik een andere renner tegenkwam met een reserve bandje..
Ik heb namelijk niet de luxe om zomaar iemand te laten komen wanneer ik met pech sta..
En zoals ik al zei, ik heb er geen last van dat het in het tasje zit.. ben een recreatieve rijder en dat beetje gewicht boeit me niet zo... goed thuiskomen daarintegen wel..
Lange broek, korte mouwen - oh my.Grin schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:35:
Mooi om te lezen die velominati regels, kende het niet.
Doe dan alsjeblieft die brilpootjes verkeerd.
www.fietsned.nlVerwijderd schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:06:
Ik heb namelijk niet de luxe om zomaar iemand te laten komen wanneer ik met pech sta..
Ik heb gewoon 1 binnenbandje bij me en pinpas/creditcard + fietsnet pas.
En als ik met tubeless wielen rij ook 2 dynaplugs. (en niet tubeless een paar plakkertjes)
Alleen op echt lange tochten (300+) heb ik vaak al stuurtasje mee voor wat extra kleding en dan neem ik extra binnenbandje + klein flesje squirt wax mee.
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 16-04-2019 13:09 ]
Verwijderd
Ooit gebruik moeten maken van hun service en de response tijd??
Geen zin om 2 uur (of langer) ergens te staan wachten namelijk..
Dat is echt not done als je het mij vraagt.

Helemaal mee eens! Lange broek/beenstukken zijn geen enkel probleem. Je moet je kleden op de omstandigheden en wat passend is voor de omstandigheden is voor iedereen anders.Prulleman schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:21:
Wat een gezever zeg... Als je bijvoorbeeld snel koude benen hebt of misschien wel koude voeten als je geen lange broek aan hebt, dan moet je dat toch zelf weten...
Maar dan óók lange mouwen. Anders Rule #5.
Ik heb van die plakkertjes nog mee, voor als de 2e band ontploft. En anders is het treinen of vriendin bellen. Ik ben vaker gestrand met een spaakbreuk of valpartij dan een 2e lekke band.Noxa schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:52:
Dang, dat is echt veel. Ik heb 1 binnenbandje + patroon en bandenlichter bij me. Bij de 2e keer lek is het een taxi (lees mijn eega) bellen. Is me in al die jaren nog nooit overkomen. Ik heb meer bandjes uitgedeeld aan gestrande fietsers dan dat ik ze zelf nodig heb gehad. En een flesje olie, waarom? Dat kan thuis toch ook, zo vaak hoeft je ketting niet gesmeerd te worden.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
https://www.canyon.com/nl-nl/accessories/?id=60442Nipje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:36:
Zijn hier renners die ervaring hebben met een Canyon CP10 AEROCOCKPIT CF stuur in combinatie met fietscomputers? Door de aerodynamische vormgeving krijg ik geen enkele fietscomputer meer op mijn nieuwe fiets met de standaard houders welke worden bijgeleverd. Deze zijn allemaal gemaakt voor een ronde stuurbuis. Heeft iemand wellicht tips voor universele adapters voor bijvoorbeeld Wahoo of Cateye computertjes?
+
YouTube: How to mount Wahoo Elemnt (Bolt) on Canyon Aerocockpit (the perfect ...
Denk ik.
Enkel wel een 3D Printer nodig lijkt er op:
"This video features a 3D printed Wahoo mount I".
Thanks voor de informatie overigens, ik kan vast wel iets vinden dat wel op die Canyon Garmin Mount past. Desnoods ga ik wel met elastiekjes werken of wat dan ook..
Of dit? https://www.ebay.com/p/Re...Wah-canyon-1-GP/849600089
[ Voor 65% gewijzigd door BreadFan op 16-04-2019 13:50 ]
Hehe, guilty hier... Doe dat ook wel eens. Vooral om de knieën heel te houden na een kruisband operatie. Ik merk dat de knie nu wat gevoeliger is dan voorheen voor kou. Voor mij een geldige omstandigheid.zeeg schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:47:
[...]
Wat?![]()
Maar serieus: ik zou geen omstandigheden weten waarin je een lange broek draagt en korte mouwen? Je benen kunnen sowieso al beter tegen kou en je beweegt ze ook nog eens (althans, dat is wel de bedoeling op de fiets).
Battle.net || Strava
1 keer paar jaar geleden, binnen half uur iemand te plekke.Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:17:
Dat is handig ja, ANWB heeft ook een fiets hulp service zie ik.
Ooit gebruik moeten maken van hun service en de response tijd??
Geen zin om 2 uur (of langer) ergens te staan wachten namelijk..
snee in buitenband, volgens mij ben ik toen thuisgebracht omdat hij net door z'n racefiets banden heen was en het op 10km van m'n huis was.
Ja, klopt. Link om te bestellen staat onder de video.Nipje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:47:
[...]
Enkel wel een 3D Printer nodig lijkt er op:
"This video features a 3D printed Wahoo mount I".
Thanks voor de informatie overigens, ik kan vast wel iets vinden dat wel op die Canyon Garmin Mount past. Desnoods ga ik wel met elastiekjes werken of wat dan ook..
https://www.shapeways.com...er-for-canyon-aerocockpit
Dit zal de meest cleane oplossing zijn - maar ook de duurste.
Deze past trouwens ook, heb je meteen een elegante oplossing voor een bel. https://www.closethegap.cc/product/hidemybell-fi-mount/ (dat zou ik doen - ondanks de kosten).
Dit is voor het verkeerde stuur. Hij moet de H31/CP10 hebben. Die jij linkt is voor H11/H36.BreadFan schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:48:
Kan 'ie niet op je stuurpen?
[ Voor 18% gewijzigd door MrAcid op 16-04-2019 13:59 ]
Bedankt voor je advies. Goed punt van die carbon voorvork. Dan beperk ik m'n keuze tot de Sensa en Trek. Beide in een andere winkel dus toch eens vragen of ik er ergens nog pedalen bij kan krijgen bijvoorbeeldKluus schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:22:
[...]
In verband met comfort zou ik voor een fiets met carbon voorvork kiezen, dus dan valt de giant wat mij betreft af.
De sensa en de trek zullen elkaar weinig ontlopen, kiezen welke je de mooiste vind of welk merk je aanspreekt.
Alvast gefeliciteerd met je nieuwe verslaving!
Stuurpen gaat niet lukken denk ik. Een oplossing zoals je linkt op Ebay lijkt de enige mogelijkheid te zijn echter vind ik het erg jammer zoveel geld te moeten steken in een houdertje dat op mijn fiets past. Ach ja, kwestie van tijd voordat fietscomputertjes met "universele" adaptertjes geleverd zullen worden welke op verschillende soorten sturen passen. Bedankt voor je advies !BreadFan schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:48:
Kan 'ie niet op je stuurpen?
Dank ook voor deze toevoeging. Het product dat jij linkt ziet er, ondanks de kosten, uit als een goede oplossing. Met een beetje geluk past daar ook mijn Cateye tellertje in mocht ik ooit even willen wisselen. Blijft toch pijn doen om 45 euro in een adaptertje te moeten stekenMrAcid schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:55:
[...]
Ja, klopt. Link om te bestellen staat onder de video.
https://www.shapeways.com...er-for-canyon-aerocockpit
Dit zal de meest cleane oplossing zijn - maar ook de duurste.![]()
Deze past trouwens ook, heb je meteen een elegante oplossing voor een bel. https://www.closethegap.cc/product/hidemybell-fi-mount/ (dat zou ik doen - ondanks de kosten).
[...]
Dit is voor het verkeerde stuur. Hij moet de H31/CP10 hebben. Die jij linkt is voor H11/H36.

[ Voor 45% gewijzigd door Nipje op 16-04-2019 14:01 ]
Kies ik best voor een 2dehands fiets met 105 groep, of een nieuwe met een tiagra groep?
Max budget is ~1000 euro, maar een 2dehands fiets van +-600 is ook leuk. Ik hoef niet perse het nieuwste van het nieuwste te hebben..
Is een trek 2.1 met 105 groep uit 2010 voor 350 euro iets?
100 (en shipping) euro erbij en je hebt een nieuwe 105:Sparco schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:02:
Ik ben ook op zoek naar een fiets. Het zal men eerste racefiets worden. Bedoeling is om hem te gebruiken op een smart trainer door de week en in de weekends met vrienden wat tochten te doen.
Kies ik best voor een 2dehands fiets met 105 groep, of een nieuwe met een tiagra groep?
Max budget is ~1000 euro, maar een 2dehands fiets van +-600 is ook leuk. Ik hoef niet perse het nieuwste van het nieuwste te hebben..
https://www.canyon.com/nl...2019/endurace-al-7-0.html
Voordeel van een moderne (11 speed) 105 is dat je goed compatible bent met de hogere groepen mocht je een keer willen upgraden. Als je 2e hands 105 fietsen gaat zoeken zijn het vaak nog de 10 speed versies.
(het gaat niet om die ene versnelling, maar meer dat je nu en in de toekomst met mid/high end spul kan vervangen ipv alleen low end)
Verwijderd
2e hands is vaak wel goedkoper, kijk goed naar de slijtage onderdelen..Sparco schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:02:
Ik ben ook op zoek naar een fiets. Het zal men eerste racefiets worden. Bedoeling is om hem te gebruiken op een smart trainer door de week en in de weekends met vrienden wat tochten te doen.
voor 1000 euro kun je zelfs nieuw al voor een 105 groep fiets gaan..
https://www.12gobiking.nl...nellingsgroep-shimano-105
Ik heb zelf een Sensa Romagna, (iets duurder €1049), en voldoet prima voor een beginner/recreant.
Zoals gezegd: Geen van drie. Die Claris groep is echt rommel en heeft ook geen goed upgrade en vervang pad, dus zodra je wat wil verbeteren mag je een nieuwe fiets kopen. Bij dit budget kan je beter een 2ehands kopen, veel meer waar voor je geld.onlime schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:33:
Ik heb last van koude benen, gecombineerd met meerdere zweepslagen (meerdere spierscheuringen gehad in beide kuiten). Pas bij 21-22 graden ga ik in korte broek. 18-19 in korte mouw.zeeg schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:47:
[...]
Wat?![]()
Ik heb deze, ook nog een bel erbij https://www.closethegap.cc/product/hidemybell-fi-mount/Nipje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:36:
Zijn hier renners die ervaring hebben met een Canyon CP10 AEROCOCKPIT CF stuur in combinatie met fietscomputers? Door de aerodynamische vormgeving krijg ik geen enkele fietscomputer meer op mijn nieuwe fiets met de standaard houders welke worden bijgeleverd. Deze zijn allemaal gemaakt voor een ronde stuurbuis. Heeft iemand wellicht tips voor universele adapters voor bijvoorbeeld Wahoo of Cateye computertjes?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ja, I know. Ik wil ook zo'n bel maar voor mijn stuur kost bij €62. Ik hik daar nog even tegenaan voordat ik het uiteindelijk tóch doe.Nipje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:57:
[...]
Stuurpen gaat niet lukken denk ik. Een oplossing zoals je linkt op Ebay lijkt de enige mogelijkheid te zijn echter vind ik het erg jammer zoveel geld te moeten steken in een houdertje dat op mijn fiets past. Ach ja, kwestie van tijd voordat fietscomputertjes met "universele" adaptertjes geleverd zullen worden welke op verschillende soorten sturen passen. Bedankt voor je advies !
[...]
Dank ook voor deze toevoeging. Het product dat jij linkt ziet er, ondanks de kosten, uit als een goede oplossing. Met een beetje geluk past daar ook mijn Cateye tellertje in mocht ik ooit even willen wisselen. Blijft toch pijn doen om 45 euro in een adaptertje te moeten steken. Maar ik heb er wel een mooi stuur voor terug !

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 16-04-2019 14:35 ]
Of nog beter, een canondale CAAD frame, die doen niet onder voor low end carbon.
Maar dit zijn zaken die iedereen voor zich moet afwegen, de een vind het frame belangrijker, de ander de wielen, de andere de groep.
Punt is dat je als beginner niet echt weet wat je belangrijk vindt.
Daar kom je pas later achter, daarom is een 2e hands ook zeker niet verkeerd om mee te beginnen, of anders een fiets van rond de 1000 euro..
Een fiets van 500 nieuw is het wat mij betreft gewoon niet. Qua alles waarschijnlijk, frame, vork, wielen, drivetrain... Teveel om te upgraden. Maar ook te weinig kwaliteit om lekker op te kunnen fietsen.
(Maar ook dat is weer persoonlijk)
[ Voor 54% gewijzigd door Prulleman op 16-04-2019 14:47 ]
Ik ga dus geen carbon frame kopen zodra ik ga upgraden. Ik heb destijds een nieuwe alu fiets gekocht met 105. Mocht ik gaan upgraden zou ik gaan voor waarschijnlijk die Canyon maar dan met schijfremmen. Ik zou eerder voor schijfremmen kiezen dan voor een Carbon frame. En misschien een upgrade richting Ultegra.Charly schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:34:
Ik snap die zorgen om het 'upgrade pad' van een beginnersfiets niet zo, aangezien de eerste logische upgrade me een carbon frame lijkt en je dan effectief toch voor een andere fiets gaat shoppen...
Carbon is leuk maar ik vind het te kwetsbaar.
Zo zie je maar: zoveel mensen, zoveel wensen.
Vandaag m'n standaard rondje gefietst, 20 km rond door de duinen, even uitwaaien (hell, windkracht 4 tegen was naar) en rust krijgen. Gisterenavond op een cm na van m'n fiets gereden door een bejaarde en daarna ruzie gehad met z'n zoon. Gingen allebei te ver qua gedrag maar wat was ik boos, man ging met 50 door de berm om ons heen om vervolgens op de rem te trappen om de bocht te halen. zucht.
Kort standaard rondje. Bijna niet de moeite om fietskleding voor aan te doenHolkers schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:09:
Zo, oude fiets op marktplaats gezet. Iemand nog een 2-jaar "oude" Canyon kopen?
Vandaag m'n standaard rondje gefietst, 20 km rond door de duinen, even uitwaaien (hell, windkracht 4 tegen was naar) en rust krijgen. Gisterenavond op een cm na van m'n fiets gereden door een bejaarde en daarna ruzie gehad met z'n zoon. Gingen allebei te ver qua gedrag maar wat was ik boos, man ging met 50 door de berm om ons heen om vervolgens op de rem te trappen om de bocht te halen. zucht.
Gistermiddag heerlijk toeristische route vanaf het werk gepakt. Toch lekker om weer in korte broek te kunnen fietsen.
Ja en nee. Tijd is er nooit genoeg door de week of in de avond en dan is een standaard klein rondje prima. Vandaag had ik net 1.5 uur ‘over’ dus dan is een rondje van 45 minuten prima. Grotere rondes doen we wel wanneer er tijd is of in het weekendwisselwerking schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:30:
[...]
Kort standaard rondje. Bijna niet de moeite om fietskleding voor aan te doen![]()
Gistermiddag heerlijk toeristische route vanaf het werk gepakt. Toch lekker om weer in korte broek te kunnen fietsen.
Ik had eerst de canyon mount voor de aero cockpit en afgelopen maand toch de hidemybell variant besteld.. Inderdaad erg duur, maar ik ben er blij mee.MrAcid schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:33:
[...]
Ja, I know. Ik wil ook zo'n bel maar voor mijn stuur kost bij €62. Ik hik daar nog even tegenaan voordat ik het uiteindelijk tóch doe.
Zit perfect, ziet er gelikt uit en lekker weer bellen naar bejaarden

Onzin, tis geen porselein. Ik ga niet anders om met mijn carbon fiets dan met de aluminium fiets die ik hiervoor had.Seriph schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:04:
[...]
Carbon is leuk maar ik vind het te kwetsbaar.
Ah de schijfremmen discussie is er weer! Ik ben wel getriggerd door je comment. Vooral door het woord "nonsense". Heb je zelf het verschil al eens gevoeld? Ik heb 2 fietsen, 1 met en 1 zonder. Ik vind die schijven zo ontzettend veel fijner dan velg remmen. Ik ga geen fietsen meer kopen met velgremmen.Grin schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:18:
Schijfremmen... Wat vind ik dat een nonsense voor een racer...
Zo zie je maar: zoveel mensen, zoveel wensen.
Om nog wat olie op het vuur te gooien, velgremmen zijn wachten op je napster download in het spotify tijdperk.... BAM!
Dan in het kader van nog meer nutteloze gadgets....
Oef. Sweet, leuke gadget. Interesse. Maar: ik kan m niet uitlezen met mijn forerunner horloge.... En wacht al even op de edge 830/1040. Wellicht is die tzt wel weer in de bonus?Noxa schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:31:
[...]
Onzin, tis geen porselein. Ik ga niet anders om met mijn carbon fiets dan met de aluminium fiets die ik hiervoor had.
[...]
Ah de schijfremmen discussie is er weer! Ik ben wel getriggerd door je comment. Vooral door het woord "nonsense". Heb je zelf het verschil al eens gevoeld? Ik heb 2 fietsen, 1 met en 1 zonder. Ik vind die schijven zo ontzettend veel fijner dan velg remmen. Ik ga geen fietsen meer kopen met velgremmen.
Om nog wat olie op het vuur te gooien, velgremmen zijn wachten op je napster download in het spotify tijdperk.... BAM!
Dan in het kader van nog meer nutteloze gadgets....Mantel heeft de 4iiii Ultegra powermeter in de aanbieding. Mooi prijsje en het zijn degelijke units.
Meestal is de eerste upgrade een fatsoenlijk wielsetje. Ik ging er vanuit dat je dan gebokt was met je 8-speed groepset, maar what do ya know, 11-speed blijkt backwards compatible met 8-speed. Dus je hebt wat betreft de aanleiding voor mijn comment een punt. Blijft een moeilijke aankoop voor me hoor, denk nog steeds dat je beter af bent met 2ehands kwaliteit dan 1e hands twijfelgevallen.Charly schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:34:
Ik snap die zorgen om het 'upgrade pad' van een beginnersfiets niet zo, aangezien de eerste logische upgrade me een carbon frame lijkt en je dan effectief toch voor een andere fiets gaat shoppen...
En schijfremmen. Ik heb van het weekend de Alternatieve gefietst en op de steile hellingen naar beneden voelde het toch alsof ik iets met meer remkracht nodig had zeker toen mijn blokjes begonnen te stinken. Ik ben nogal een angsthaas berg af.
Must..... resist....... temptation.......Noxa schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:31:
[...]
Dan in het kader van nog meer nutteloze gadgets....Mantel heeft de 4iiii Ultegra powermeter in de aanbieding. Mooi prijsje en het zijn degelijke units.
(en dat krijg ik na de aanschaf van m'n nieuwe racer echt niet door de ballotagecommissie)
Hahahaha nee joh, ik wil geen lont in een kruitvat steken. We hoeven het er niet over te hebben.Noxa schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:31:
[...]
Ah de schijfremmen discussie is er weer! Ik ben wel getriggerd door je comment. Vooral door het woord "nonsense". Heb je zelf het verschil al eens gevoeld? Ik heb 2 fietsen, 1 met en 1 zonder. Ik vind die schijven zo ontzettend veel fijner dan velg remmen. Ik ga geen fietsen meer kopen met velgremmen.
Maar schijfremmen > carbon fiets? Dat volg ik echt niet. Maar hé, als jij er lekker/beter op fietst: ga je gang!
Schijfremmen zijn m.i.: lelijk, moet ik meer om denken bij onderhoud (met name bij het achterwiel), zijn duurder (aanschaf en onderhoud), zijn minder aerodynamisch, zijn zwaarder en je hebt er meer gedonder mee. Dat zijn mijn ervaringen/mening.
Ze remmen beter, klopt. 100% waar. Maar vanwege bovenstaande komt het niet op mijn racer. M2C.
Ik heb o.a. de Marmotte gefietst met velgremmen: hitte, brandende zon, etc. Veel zwaarder/gekker dan dat wordt het niet voor je remmen. En ik had null komma nergens last van. N=1, maar toch
[ Voor 8% gewijzigd door Grin op 16-04-2019 20:39 ]
Dat en de slijtage van de remranden. Ik hou de blokken goed schoon, na 7000km toch al behoorlijk groeven in de remranden. Denk dat ze over 4000km wel op zijn. En dat is 12 maanden fietsen... Oké. Het waren dt Swiss in 350 euro categorie, aluminium. Waarvan blijkbaar remrand niet heel duurzaam is (in weer/wind/sneeuw/zomerdagen). Heb er nog koolstop salmon blokjes opgezet.. slijtage... Voor mij nog een extra argument. Kun je zonder pijn ook in de wintermaanden op je dure wieltjes.:)Grin schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:45:
You're on! @Galois
Die weddenschap durf ik wel aan aangezien ik aan het kijken ben naar een Pina F10. Wedden dat die langer dan 3 jaar mee gaat? Kom maar door met die doos gebak
[ Voor 10% gewijzigd door HBSVDK op 16-04-2019 21:39 ]
Ik stop mijn geld waar mijn mond zit (klinkt beter in het Engels...).Prulleman schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:37:
@Grin als je zo'n bak geld gaat uitgeven zou ik toch voor iets meer future proof gaan
Om maar aan te geven hoe zwaar @#$@#$!#@!@#!! ik schijfremmen vind... Maar echt. Het is echt niet future-proof, echte nonsense. Zelfs voor de fiets waar ik de komende 5-7 jaren op ga rijden komen velgremmen. @HBSVDK Zipp wielen, en dan heb je nergens last van. Ik heb zelfs nog alu wielen van ze die nog uitstekend zijn na 13+ jaren....
Maar laten we het hier niet over gaan hebben veder.
Wat ben ik blij met mijn Muc Off schoonmaak-/smeermiddelen! Één dag nadat ik de olie heb aangebracht ziet de ketting er nog zo mooi helder uit. Geen zwarte meuk meer! Dikke aanrader dus. Eerst die gele joegel er op voor het schoonmaken, even laten inwerken en afspoelen. Daarna water exorcist erop, paar uren wachten en dan smeren met Dry Lube. Helemaal tevreden!
Foto na 1 dag:

[ Voor 5% gewijzigd door Grin op 16-04-2019 21:54 ]
En ga er nu eens mee fietsen?Grin schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:50:
[...]
Wat ben ik blij met mijn Muc Off schoonmaak-/smeermiddelen! Één dag nadat ik de olie heb aangebracht ziet de ketting er nog zo mooi helder uit. Geen zwarte meuk meer! Dikke aanrader dus.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik ben al bezweken en heb hem besteldMrAcid schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:33:
[...]
Ja, I know. Ik wil ook zo'n bel maar voor mijn stuur kost bij €62. Ik hik daar nog even tegenaan voordat ik het uiteindelijk tóch doe.
Ben altijd wel fan geweest van de GP4000S bandjes die ik voorheen reed, maar ben benieuwd of de nieuwe serie daadwerkelijk iets toevoegt? Of zijn er andere goede allround bandjes?
Prio:
Lekbestendigheid > Duurzaamheid > Rolweerstand, maar wil natuurlijk wel gewoon een goed compromis, anders ging ik wel op noppenbanden rijden
Met deze prioriteitenlijst, kies je dan niet beter voor gatorskins? of 4 season?I-King schreef op woensdag 17 april 2019 @ 13:56:
Prio:
Lekbestendigheid > Duurzaamheid > Rolweerstand, maar wil natuurlijk wel gewoon een goed compromis, anders ging ik wel op noppenbanden rijden
Ik heb nog geen ervaring met de 5000, maar rijdt al 7jaar met de 4000.
Er zal wel iets verandert zijn aan de samenstelling, ik zou vooral niet de wereld van verschil verwachten. Lijkt mij vooral marketing om de naambekendheid terug wat aan te zwengelen.
De 4000 serie is eerder het omgekeerde dan wat jij aangeeft aan priori. Rolweerstand is zeer goed, lekbestendigheid en duurzaamheid zijn niet slecht. (Vorige week er voor het eerst in 12 jaar geslaagd dubbel lek te rijden op een hoopje slechte stenen. 2* nieuwe binnen- en buitenband

Duidelijk merkbare lagere rolweerstand. Momenteel in m'n nieuwe fiets Specialized bandjes..maar die gaan er binnenkort uit om vervangen te worden voor GP5000's in 28mm.
1x Lek mee gereden, maar dat was een rand tussen twee betonblokgedeeltes (altijd fijn dat soort fietspaden) voor de rest niet,
Meeste van mijn platte banden waren pinchflats op mijn GP4000S. Ik denk een 5 tal op 7 jaar. Punctures maar 2 denk ik. (te lage bandendruk ligt niet aan de oorzaak van de pinchflats, daar ben ik zeker van)McMiGHtY schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:45:
Ik vond de GP5000's een wereld van verschil met m'n Vittoria Rubino's.
Duidelijk merkbare lagere rolweerstand. Momenteel in m'n nieuwe fiets Specialized bandjes..maar die gaan er binnenkort uit om vervangen te worden voor GP5000's in 28mm.
1x Lek mee gereden, maar dat was een rand tussen twee betonblokgedeeltes (altijd fijn dat soort fietspaden) voor de rest niet,
Ja, ik realiseerde me bij het opzetten van de prio's dat het misschien niet de meest logische keuze is, maar de GP4000 voldeed voor mij uitstekend, aangezien ik eigenlijk nooit lek heb gereden.Joindry schreef op woensdag 17 april 2019 @ 14:08:
[...]
Met deze prioriteitenlijst, kies je dan niet beter voor gatorskins? of 4 season?
Ik heb nog geen ervaring met de 5000, maar rijdt al 7jaar met de 4000.
Er zal wel iets verandert zijn aan de samenstelling, ik zou vooral niet de wereld van verschil verwachten. Lijkt mij vooral marketing om de naambekendheid terug wat aan te zwengelen.
De 4000 serie is eerder het omgekeerde dan wat jij aangeeft aan priori. Rolweerstand is zeer goed, lekbestendigheid en duurzaamheid zijn niet slecht. (Vorige week er voor het eerst in 12 jaar geslaagd dubbel lek te rijden op een hoopje slechte stenen. 2* nieuwe binnen- en buitenband80 euro
Heb bijv. ook de Vittoria Corsa gehad, maar die was lek zodra 't een beetje nat was buiten (n=3). Ook gingen ze best lang mee, dat was met de Corsa wel anders. Snel afgesleten en/of vierkant.
Geluk speelt uiteraard ook een grote rol, maar ben vooral wel gecharmeerd van de GP4000, dus vandaar dat ik de 5000 wel eens wilde proberen.
Ik vind levensduur eigenlijk wel hun zwaktepunt. Ieder jaar verdoe ik toch een paar (ongeveer, inclus lekken) Maar verder blijf ik wel al 7 jaar trouw eraan en denk eigenlijk zelfs niet aan overstappen. Het feit dat ik ze vierkant rijdt, heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik geen avontuurlijke afdaler ben.I-King schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:57:
[...]
Ja, ik realiseerde me bij het opzetten van de prio's dat het misschien niet de meest logische keuze is, maar de GP4000 voldeed voor mij uitstekend, aangezien ik eigenlijk nooit lek heb gereden.
Heb bijv. ook de Vittoria Corsa gehad, maar die was lek zodra 't een beetje nat was buiten (n=3). Ook gingen ze best lang mee, dat was met de Corsa wel anders. Snel afgesleten en/of vierkant.
Geluk speelt uiteraard ook een grote rol, maar ben vooral wel gecharmeerd van de GP4000, dus vandaar dat ik de 5000 wel eens wilde proberen.
[ Voor 6% gewijzigd door Joindry op 17-04-2019 16:07 ]
Volgens mij hebben ze een actie dat je er een binnenband bij krijgt, tenminste wel bij mijn lokale fietshandel.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic