Bij een Shimano crank staat de lengte gewoon aan de binnenkant van de crankBJ.hart schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:20:
Voor velen waarschijnlijk een simpele vraag, maar ik stel hem toch even. Ik wil graag een eerste vermogensmeter aanschaffen na 5 jaar fietsen, maar hoe meet ik de cranklengte? Deze heb ik daarvoor namelijk nodig. Is dit vanaf het middelpunt van de trapas tot het middelpunt van de bevestiging van de crank, of van uiteinde tot uiteinde crank?
Haha, tja. Soms is het verder kijken dan je neus lang isocramk schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:26:
[...]
Bij een Shimano crank staat de lengte gewoon aan de binnenkant van de crank
Mooi fietsie, maar had je dat niet beter andersom kunnen doen?BertP schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:58:
Gister eerste ritje gemaakt op de nieuwe fiets, heerlijk! Even wennen aan het nieuwe materiaal maar zo licht en direct kan ik wel aan wennen. Eind mei naar SMA voor een bikefit, laat die zomer maar komen!
[Afbeelding]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Zeker 5 mensen alleen op Android al!
Misschien maar eens proberen, die site is niet echt handig imo, helemaal niet onderweg
Laat precies helemaal niks zien, jammer. Bij een maat die ook een droid heeft ook niet. Heb de dev een bericht gestuurd
[ Voor 31% gewijzigd door 418O2 op 08-05-2021 22:28 ]
Niet bekend mee, maar ik gedownload en ziet er goed uit. Was goed van ps gekomen vandaag. 6 uur gefietst op 2 bidons. Kwam geen waterpunten tegen (ook niet heel hard gezocht tbh) en laatste uur vond ik een cola of iets halen niet keer nodig. Maar bijvullen was wel fijn geweest. Zie dat ik er best nog wat heb gemist vandaag, kwestie van andere route door een dorpje. Goed om te checken bij het route maken, thanks voor de tip!
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Zou graag wat vergelijkbaars hebben in Zuid-Limburg, genoten van de rit.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ik zie wel de watertappunten. Handige app zo op het eerste gezicht. Vergelijkbaar met drinkwaterkaart.nl.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Android of iOS?Galois schreef op zondag 9 mei 2021 @ 07:58:
[...]
Ik zie wel de watertappunten. Handige app zo op het eerste gezicht. Vergelijkbaar met drinkwaterkaart.nl.
@HBSVDK dat ligt wellicht aan jouw telefoon/settings
[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 09-05-2021 08:37 ]
Op Android 11 is niets te zien.Galois schreef op zondag 9 mei 2021 @ 07:58:
[...]
Nou dat is geen straf, van Groningen naar Emmen fietsen, mooie fietspaden en mooie natuur. Wind tegen is inderdaad wat minder, je had beter van Emmen terug naar huis kunnen fietsen418O2 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:10:
Ik ben vandaag naar mijn ouders gefietst, Groningen naar Emmen. 76km in een rechte lijn met windkracht 4 tegen. Grootste deel met een maatje gefietst, maar wel helemaal aan barrels aangekomen met 24.1kmh gemiddeld. Lekker? Nee. Trots op mezelf? Ja, dat wel.
Met de route is weinig mis, maar er zijn veel open stukken waar die windkracht 4 op je kop gaat vervelen.pier87 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:12:
[...]
Nou dat is geen straf, van Groningen naar Emmen fietsen, mooie fietspaden en mooie natuur. Wind tegen is inderdaad wat minder, je had beter van Emmen terug naar huis kunnen fietsenGisteren in Norg nog even een bakje koffie gehaald, kwam veel fietsverkeer tegen in en rondom Norg.
Ik wou heen fietsen om de mogelijkheid te houden om terug te kunnen gaan. En het begon daarnaast ook te regen vanaf het moment dat ik in Emmen aan kwam tot ik thuis op de bank zat (met een pizza die we onderweg hebben gehaald), dus terug fietsen was ook niets geworden
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Kan van alles zijn.. lagers in je balhoofd te droog gemonteerd, stuurpen op de steerer met vuil (die hoort wel droog gemonteerd te worden) of het stuur in de stuurpen.KW25 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:54:
Net tweede rondje op de nieuwe fiets gedaan, lijkt het stuur te kraken. Snelle en korte stuurbewegingen geven een licht soort kraak. Daarnaast als je stilstaat en het stuur naar rechts draait en dan weer terug, hoor je ook een kraak, van links naar rechts hoor je niks. Ik denk dat er te weinig vet in zit, welk soort vet/pasta gebruiken jullie hiervoor? Is een carbon frame en dito voorvork. Of toch terug naar de FM?
Kabels die langs elkaar schuren?KW25 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:54:
Net tweede rondje op de nieuwe fiets gedaan, lijkt het stuur te kraken. Snelle en korte stuurbewegingen geven een licht soort kraak. Daarnaast als je stilstaat en het stuur naar rechts draait en dan weer terug, hoor je ook een kraak, van links naar rechts hoor je niks. Ik denk dat er te weinig vet in zit, welk soort vet/pasta gebruiken jullie hiervoor? Is een carbon frame en dito voorvork. Of toch terug naar de FM?
Lijkt wel een beetje op de fiets van @YpuhVinniiee schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:43:
Net een nieuwe crush gevonden.Ook nog eens een geschikte fiets voor mij.
[Afbeelding]
Ypuh schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:37:
[...]
Heb daarnaast nog een S3 en mountainbike inderdaad (al is die laatste een beetje een stiefkindje).
[Afbeelding]
Dat is dan blijkbaar niet universeel, het gebruik van carbon pasta wordt bij mijn Metron 5D ACR Integrated wel geadviseerd:Prulleman schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:26:
[...]
Kan van alles zijn.. lagers in je balhoofd te droog gemonteerd, stuurpen op de steerer met vuil (die hoort wel droog gemonteerd te worden) of het stuur in de stuurpen.
It is recommended to apply a light coat of carbon assembly paste (ME068). Slide Handlebar ① fully on to steerer tube. Do not use grease on carbon steerers. Only use carbon assembly paste (ME068).
Cable Routing should be done before final tightening and setup of headset preload.
Inderdaad, maar de fiets van ypuh is nieuwer volgens mij. Had z'n fiets nog niet eerder gezien, mooi ding ^O^rolandos582 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:47:
[...]
Lijkt wel een beetje op de fiets van @Ypuh
[...]
Het is een gloednieuwe fiets, dus viel lijkt me niet het probleem. Denk dat het misschien de kabels zijn, die zitten allemaal intern verwerkt.Prulleman schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:26:
[...]
Kan van alles zijn.. lagers in je balhoofd te droog gemonteerd, stuurpen op de steerer met vuil (die hoort wel droog gemonteerd te worden) of het stuur in de stuurpen.
Heb een filmpje gemaakt en stuur die morgen wel naar de FM. Kijken wat daaruit komt.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Klopt, de kleurenuitvoering van mij is iets nieuwer (2018). Die jij plaatst is uit mijn hoofd van 2015, maar technisch zijn de 2015-2018 frames exact hetzelfde. In 2019 is er een nieuw frame uitgekomen maar die vond ik (vooral qua kleur) minder mooi en de aanpassingen geen ~€1.500 meer waard t.o.v. de overjarige prijs.Vinniiee schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:10:
[...]
Inderdaad, maar de fiets van ypuh is nieuwer volgens mij. Had z'n fiets nog niet eerder gezien, mooi ding ^O^
Er zijn wel een paar mooie Limited Edition's van uitgekomen maar die waren er nog niet toen ik de mijne kocht:

Maar dan vind ik eigenlijk de R3 van 2019 mooier

Mocht het frame nu stuk gaan dan kocht ik die groene in rim brake uitvoering en zette ik alles verder over. Er zijn zo snel geen frames op de markt die ik mooier vind (wel gelijkwaardig), maar ben uiteraard niet geheel objectief
Gegeven het feit dat een schone woon/werk ketting wel z'n voordelen heeft, neig ik naar wax. Kun je een traditioneel gesmeerde ketting (ik spuit er lomp teflonmeuk op als hij droog is, danwel teveel geluid maakt) nog zo schoon krijgen dat ik over kan gaan op waxen? Is het handig voor beide fietsen dezelfde routine toe te passen of vraagt het meer dagelijkse gebruik van de hybride andersoortig onderhoud?
Een ketting kun je dus uitkoken,(moet me nog wat beter inlezen en invideokijken), maar krijg je de cassette ook zo mooi schoon zonder te demonteren of moet hij eraf? Zo ja, dat wordt dan (weer) naar de decathlon voor de welbekende tool en de start van de opbouw van het onderhoudsgereedschap. Niet dat ik helemaal niets heb, maar het is zwaar incompleet en hier en daar van dubieuze kwaliteit.
Ik heb begrepen dat geleidelijke opbouw (kopen wanneer je het nodig hebt) beter is, maar is er een goede basisset? Goede imbussen en doppenset heb ik al (Gera).
Ben niet zo'n purist als menigeen hier, maar een mooie schone cassette en ketting geeft toch wel voldoening.......
/me gaat acuut poetsen
Zijn wel met andere seatposts geleverd dan? Want jij hebt een andere dan die op de foto's staat die jij post.Ypuh schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:57:
[...]
Klopt, de kleurenuitvoering van mij is iets nieuwer (2018). Die jij plaatst is uit mijn hoofd van 2015, maar technisch zijn de 2015-2018 frames exact hetzelfde. In 2019 is er een nieuw frame uitgekomen maar die vond ik (vooral qua kleur) minder mooi en de aanpassingen geen ~€1.500 meer waard t.o.v. de overjarige prijs.
Er zijn wel een paar mooie Limited Edition's van uitgekomen maar die waren er nog niet toen ik de mijne kocht:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar dan vind ik eigenlijk de R3 van 2019 mooier![]()
[Afbeelding]
Mocht het frame nu stuk gaan dan kocht ik die groene in rim brake uitvoering en zette ik alles verder over. Er zijn zo snel geen frames op de markt die ik mooier vind (wel gelijkwaardig), maar ben uiteraard niet geheel objectief.
Heb even op marktplaats en eBay gekeken, maar zag daar zo niet dat type staan in mijn maat
Vandaag (na die 76km gister tegen de wind in) weer 70 gedaan met het zadel een tik naar achter. Geen last van het perineum of de testikels gehad418O2 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:24:
Ik heb zo'n stealth zadel, net de eerste rit gedaan, nog steeds wel last, maar hij moet nog iets naar achter. Maar ik had qua duur de langste rit ooit, dus het gaat dan sowieso wel gevoelig worden, maar dat was meer de testikels dan het bot daar
Klopt, er zijn een stuk of 3 verschillende types seatposts in omloop. Eentje van voor 2015, maar die is knalhard en die kop gaf af en toe wel problemen. Die ik heb van 2015-2018, eigenlijk de minst mooie maar wel comfortabelste en weer een nieuwe.Vinniiee schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:26:
[...]
Zijn wel met andere seatposts geleverd dan? Want jij hebt een andere dan die op de foto's staat die jij post.
Heb even op marktplaats en eBay gekeken, maar zag daar zo niet dat type staan in mijn maat. En frame only is prima voor mij, zet gewoon de hele meuk over.
Dat zijn gelukkig niet de dingen waar ik wakker van lig. Net als interne kabels voelt het als een must have en essentiele feature voor je Instagram, maar na 2 trappen ben je vergeten waarom je je er vooraf zo druk over maakte
Ik zou sowieso niet naar Ebay kijken voor carbon fietsspullen. Eerder shops als Edelrad.de, Bike24 en Jedi-Sports.de, mede omdat de eerste eigenaar levenslange garantie heeft bij Cervelo.
Verder bijzonder fijn gefietst, rondje 90km rond Nijmegen. Hoewel ik totaal implodeerde op de Oude Holleweg. Oververhit en vermoedelijk te weinig gegeten en gedronken. Alle power viel weg, ik kreeg het niet meer rond en moest even stoppen. Toen ik boven kwam baalde ik er ontzettend van dat ik niet even heb volgehouden, zo'n lange klim is het ook weer niet. Volgende keer beter.
Ik ben vandaag overigens over de 1000km gegaan sinds ik mijn fiets heb, eind februari. Beste mijlpaal voor mezelf
Ypuh schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:57:
Maar dan vind ik eigenlijk de R3 van 2019 mooier![]()
[Afbeelding]
Mocht het frame nu stuk gaan dan kocht ik die groene in rim brake uitvoering en zette ik alles verder over. Er zijn zo snel geen frames op de markt die ik mooier vind (wel gelijkwaardig), maar ben uiteraard niet geheel objectief.
Tsss, schijfremmen. En wie gaat er nu weer met een oranje fiets rijdenwisselwerking schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:48:
Die oranje Cervelo vind ik erg mooi.

wisselwerking schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:48:
Die oranje Cervelo vind ik erg mooi.
Wijst naar @mhr-zip Mooi ding man! Naja rijden doet hij alleen nog niet echtmhr-zip schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:55:
Tsss, schijfremmen. En wie gaat er nu weer met een oranje fiets rijden
[ Voor 38% gewijzigd door rolandos582 op 09-05-2021 18:04 ]
Misschien domme vraag, maar waar zou die beschikbaar moeten komen? Sta op het punt om een powermeter te kopen.Marty! schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:16:
[...]
Vanaf 9 mei is er weer een beschikbaar zag ik. Paar dagen uitzitten dus :-)
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Strava challengekw_nl schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:35:
[...]
Misschien domme vraag, maar waar zou die beschikbaar moeten komen? Sta op het punt om een powermeter te kopen.
Die ook echt goed hun best deden kwa regen en donders.
Wat later maar richting het noorden gefiets en lekker windje tegen op de terugweg.
Voelde wel dat ik gisteren flink had door lopen trappen onverhard.
Onderweg nog ff lekker buitje meegepakt en flink natte wegen daarna.
Maargoed temperatuur was wel prettig en heel druk was het niet, maar dat had ook deels met route keuze te maken vermoed ik.
https://www.futurumshop.n...hallenge-beloning-claimenkw_nl schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:35:
[...]
Misschien domme vraag, maar waar zou die beschikbaar moeten komen? Sta op het punt om een powermeter te kopen.
Wat natuurlijk ook gewoon kan schelen, is even het handeltje netjes leggen voor je op je fiets staptracoon schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 17:29:
[...]
Mijn eerste zadel voldeed niet, ben naar de winkel gegaan, daar is een zadel geadviseerd , bleef klachten houden en toen hebben ze wat aangepast wat nog steeds niet helpt, blijf last van de testikels houden ook bij ritten van 30 km

Ik heb ook al eens een keer pijn gehad gewoon doordat er wat vel dubbelgevouwen zat...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ja en nee, bij mijn vorige fiets (Sensa Romagna) heb ik ook een bikefit laten doen dus ik heb via https://geometrygeeks.bike/bike/sensa-romagna-comp-2016/ gezocht naar fietsen met een vergelijkbare geometrie. De fiets is nu op basis van die afmetingen ingesteld, Ik wil vooral de puntjes op de i advies over de zadeldruk en wellicht nog wat tips/tricks en even de plaatjes op de juiste plek.Vinniiee schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:34:
[...]
Mooi fietsie, maar had je dat niet beter andersom kunnen doen?
Je hebt gelijk. Punt is alleen dat ik geen idee heb wat. Ik heb niet de illusie dat ik ook maar een halve kilometer per uur sneller zal rijden, ik vind met deze stock wielen (24mm hoog) de zijwind al vervelend genoeg, en met mijn 70kg heb ik ook niet het idee dat het nodig is om gewicht te besparen.mhr-zip schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 06:55:
[...]
Koop dan iets goeds, ipv een set stock van marktplaats.
Als ik andere wielen zou kopen, tja... het gevoel zegt dan carbon omdat het hip is en iedereen dat doet, en hoog omdat het mode is, maar ik vraag me af of het de moeite is. Ik ben eigenlijk tevreden met mijn stock wielen... Als je de losse prijs ziet dan zijn ze ook weer niet ultragoedkoop of zo.
Ik heb ook nog nooit met carbon velgen gereden, iets zegt mij dat ze kwetsbaar zijn, maar of ik verder veel merk qua rijgedrag...? Geen idee. Op de scott group gaf iemand de Syncros capital 35 al aan als optie, maar dik 1000 euro vind ik serieus veel geld op een fiets van 2000 euro.
Eigenlijk hoop ik gewoon dat het 1 rotte spaak was. Volgende week kan ik pas naar de LBS, ik heb geen straight pull spaken in huis...
---------------
Als je per se wilt kiezen tussen Squirt en wax, kan ik het makkelijk voor je maken!Frenz64 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:27:
Zit naar de ketting van m'n hybride te kijken, die kan wel wat tlc gebruiken. Wat mij brengt tot het terugkerende vraagstuk, wil ik horen bij teamwax of bij teamsquirt. Ik rijd niet heel veel km's, maar zodra het kantoorwerk weer business as ussual wordt is dat al gauw ~100 km per week. Nu heb ik op elke broek van die mooie zwarte slijt/olievlekken onderaan de rechterpijp (die ik met trots draag overigens). De racert zal meestal onder de 100 km per week zitten.
Gegeven het feit dat een schone woon/werk ketting wel z'n voordelen heeft, neig ik naar wax. Kun je een traditioneel gesmeerde ketting (ik spuit er lomp teflonmeuk op als hij droog is, danwel teveel geluid maakt) nog zo schoon krijgen dat ik over kan gaan op waxen? Is het handig voor beide fietsen dezelfde routine toe te passen of vraagt het meer dagelijkse gebruik van de hybride andersoortig onderhoud?
Een ketting kun je dus uitkoken,(moet me nog wat beter inlezen en invideokijken), maar krijg je de cassette ook zo mooi schoon zonder te demonteren of moet hij eraf? Zo ja, dat wordt dan (weer) naar de decathlon voor de welbekende tool en de start van de opbouw van het onderhoudsgereedschap. Niet dat ik helemaal niets heb, maar het is zwaar incompleet en hier en daar van dubieuze kwaliteit.
Ik heb begrepen dat geleidelijke opbouw (kopen wanneer je het nodig hebt) beter is, maar is er een goede basisset? Goede imbussen en doppenset heb ik al (Gera).
Ben niet zo'n purist als menigeen hier, maar een mooie schone cassette en ketting geeft toch wel voldoening.......
/me gaat acuut poetsen
Squirt is namelijk wax

Strava lag er net uit hier, althans de app is terug, site nog niet
[ Voor 19% gewijzigd door Frenz64 op 09-05-2021 21:50 ]
Ik zou voor wax gaan. Bijv. Airolube chainwax.Frenz64 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:27:
Zit naar de ketting van m'n hybride te kijken, die kan wel wat tlc gebruiken. Wat mij brengt tot het terugkerende vraagstuk, wil ik horen bij teamwax of bij teamsquirt. Ik rijd niet heel veel km's, maar zodra het kantoorwerk weer business as ussual wordt is dat al gauw ~100 km per week. Nu heb ik op elke broek van die mooie zwarte slijt/olievlekken onderaan de rechterpijp (die ik met trots draag overigens). De racert zal meestal onder de 100 km per week zitten.
/me gaat acuut poetsen
En dat zowel op de hybride als race.
Schoonmaken kun je met bijv. Airolube superdegreaser zonder iets te demonteren.
Heb ik zelf bij mijn fietsen ook gedaan. Na de eerste ontvetbehandeling was het nog niet 100% schoon, maar dat heb ik even zo gelaten.
Na een paar weken opnieuw gedaan en nu blinkt alles weer.
Ik gebruik Airolube omdat het plantaardig, biologisch afbreekbaar en verpakkingen recyclebaar zijn. Daarnaast komt het uit Groningen en is het hoofdbestanddeel koolzaadolie afkomstig uit Drenthe. Goed voor de Nederlandse economie dus.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Hoeveel kilometers heb je gemaakt voordat je dit ging doen?418O2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de muc off kit ook maar eens gebruikt. Werkt allemaal top.
Ik doe na iedere twee ritten de drivetrain en op het oog bepaal ik of het frame ook een beurt krijgt en daar ben ik erg streng in.
Na het ontvetten en ontvuilen van de ketting en tandwielen laat ik het een nacht drogen om de volgende dag drylube er op te doen.
Morgen ga ik overinge seven op onderzoek uit voor het schakelen. Ik merk dat het schakelen niet altujd goed gaat. Soms schakelt hij pas als ik twee tandjes verschuif en soms schakelt hij uit zichzelf. Zijn er ervaringsdeskundige die mij in een juiste richting kunnen duwen?
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Heb de ketting 1 of 2x eerder gedaan, dit is na 1000km. Spoel haar wel af als ze vies is.stevens20 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:39:
[...]
Hoeveel kilometers heb je gemaakt voordat je dit ging doen?
Ik doe na iedere twee ritten de drivetrain en op het oog bepaal ik of het frame ook een beurt krijgt en daar ben ik erg streng in.
Klinkt zinnig.Na het ontvetten en ontvuilen van de ketting en tandwielen laat ik het een nacht drogen om de volgende dag drylube er op te doen.
Je moet afblijven van de high low setting en de barrel adjuster veranderen. Die bepaalt hoe ver 1 klik isMorgen ga ik overinge seven op onderzoek uit voor het schakelen. Ik merk dat het schakelen niet altujd goed gaat. Soms schakelt hij pas als ik twee tandjes verschuif en soms schakelt hij uit zichzelf. Zijn er ervaringsdeskundige die mij in een juiste richting kunnen duwen?
Alle fietsenmerken hebben hun stockwielen voor achterlijk hoge prijzen los te koop staan. Dat is in mijn ogen vooral marketing en het onterecht opdrijven van de “waarde” van de fiets.Mistraller schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:27:
[...]
Als je de losse prijs ziet dan zijn ze ook weer niet ultragoedkoop of zo.
De prijzen die merken noemen zeggen echt niks, maar dan ook echt niks over de kwaliteit van de set wielen.
Ik zeg niet dat die wielen slecht zijn, maar ik zou niet zo snel 1000 euro betalen voor wielen van een fietsenmerk. Voor 1000 euro kan je in mijn ogen beter gaan shoppen bij een wielenmerk (dat echt onafhankelijk is van de fietsen fabrikant, dus geen Syncros, Quaser, Supra, Roval etc).Ik heb ook nog nooit met carbon velgen gereden, iets zegt mij dat ze kwetsbaar zijn, maar of ik verder veel merk qua rijgedrag...? Geen idee. Op de scott group gaf iemand de Syncros capital 35 al aan als optie, maar dik 1000 euro vind ik serieus veel geld op een fiets van 2000 euro.
Persoonlijk zou ik voor 1000 euro voor handgespaakt gaan, maar wie ben ik.
Probleem vaak als er 1 spaak gebroken is dat de rest ook een tik krijgt en dan dat je hetzelfde probleem weer gaat krijgen.Eigenlijk hoop ik gewoon dat het 1 rotte spaak was. Volgende week kan ik pas naar de LBS, ik heb geen straight pull spaken in huis...
Thnx.418O2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:42:
[...]
Heb de ketting 1 of 2x eerder gedaan, dit is na 1000km. Spoel haar wel af als ze vies is.
[...]
Klinkt zinnig.
[...]
Je moet afblijven van de high low setting en de barrel adjuster veranderen. Die bepaalt hoe ver 1 klik is
Ik heb onderstaande YouTube film gekeken. Hiermee durf ik het morgen wel aan.
YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing
Ik ook! Ik ken nog wel iemand! Zal ik je introduceren?mhr-zip schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:34:
Persoonlijk zou ik voor 1000 euro voor handgespaakt gaan, maar wie ben ik.

<Domme vraag>Maar als ik zie dat het hoofdbestanddeel koolzaadolie is.. is het dan olie achtig?magic_nl schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:27:
[...]
Ik zou voor wax gaan. Bijv. Airolube chainwax.
Heb ik zelf bij mijn fietsen ook gedaan. Na de eerste ontvetbehandeling was het nog niet 100% schoon, maar dat heb ik even zo gelaten.
Ik gebruik Airolube omdat het plantaardig, biologisch afbreekbaar en verpakkingen recyclebaar zijn. Daarnaast komt het uit Groningen en is het hoofdbestanddeel koolzaadolie afkomstig uit Drenthe. Goed voor de Nederlandse economie dus.
Ik krijg dan een beetje ideeen ervan dat het vlekken gaat achterlaten op mijn tuintegels na een rondje schoonmaken. </Domme vraag>

In voorbereiding op een fietsvakantie eind augustus (hopelijk) toch maar eens een begin gemaakt aan weer eens wat klimmen, in het vlakke Brabant doe ik dat toch niet zo heel veel. En dat heb ik geweten
De eerste paar heuveltjes van de dag gingen nog wel lekker, al was klimmen (en vooral afdalen) met die zuiderwind niet ideaal. Vooral bij het afdalen toch wel veel wind in de ogen, gecombineerd met niet gewend zijn aan die snelheden maakte dat ik niet helemaal rustig in het zadel zat zullen we maar zeggen. Maar dat werd met verloop van de dag steeds beter voor mijn gevoel.
Aan het eind sloeg de verzuring toch wel wat toe, de Keutenberg was afgesloten dus daar fietste ik omheen. Met als gevolg dat m'n Garmin besloot om me toch terug de Keutenberg op te sturen, volgens mij aan de steile kant. Daar ben ik na een halve minuut maar afgestapt en heel blij dat ik die kant niet meer op hoefde
Tegen het einde moest ik toch wel echt nog de Gulperberg op en daar heb ik ook mijn meerdere moeten erkennen. Met versere benen was die vast wel gelukt, maar het wilde niet meer. Nog genoeg werk aan de winkel dus, en het smaakte toch echt wel naar meer! Gelukkig heb ik sinds kort een auto dus ik kan me iets makkelijker die kant op verplaatsen. Achteraf was de rit die ik gepland had wat ambitieus, maar het was ook wel echt heel lekker weer dus eigenlijk ook geen straf. In de komende maanden toch maar eens wat meerdere kleinere routes in de weekenden in gaan plannen om wat meer te oefenen!
Met dat budget kan je ook eens informeren bij VanSpeyk Wheels heb je een setje handgespaakt.cordonbleu schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:15:
Voor rond de €1000 kan je bij wielbouwer Reynolds vaak al een heel mooi setje hoge carbon wielen shoppen.
Mooi hoog carbon voor 1000 euro is niet zo'n probleem. Maar voor 1000 euro incl een (onderhoudbare) goede naaf, degelijk in elkaar gezet en verkrijgbare losse onderdelen (bij schade e.d.) voor normale prijzen. Dat is lastiger.
Maar als ik @Mistraller goed begrijp is zijn budget niet automatisch 1000 euro. Hij wil ook niet hoog, niet te duur etc.
Ik zou kijken voor een DT-swiss 350 naaf, met een DT-swiss aluminium velg. Ziet er strak uit, en kost niet de hele wereld. Daarbij is alles los verkrijgbaar, prima te onderhouden en lekker degelijk.
Domme vragen bestaan niet.WaSteiL schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:23:
[...]
<Domme vraag>Maar als ik zie dat het hoofdbestanddeel koolzaadolie is.. is het dan olie achtig?
Ik krijg dan een beetje ideeen ervan dat het vlekken gaat achterlaten op mijn tuintegels na een rondje schoonmaken. </Domme vraag>
De producten zijn niet olieachtig.
Ze maken er bij Airolube alles van, ook montagepasta.
Ik maak mijn fietsen ook meestal buiten schoon, en zie er niks van op de tegels.
De eerste keren kwam bij het afspoelen wel een olielaagje mee, maar dat was van de spray (troep) die ik voorheen gebruikte.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Top tip, klinkt ook behoorlijk duurzaam. Ga maar eens bestellen.magic_nl schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:27:
[...]
Ik zou voor wax gaan. Bijv. Airolube chainwax.
Mijn issue is eigenlijk meer dat ik helemaal geen reden zie om andere wielen te kopen, buiten de onzekerheid over eventueel andere knappende spaken. De wielen die erin zitten vind ik mooi, naven lopen soepel, ik klim niet en rij niet snel, dus aero of gewichtsvoordelen ga ik vermoedelijk weinig tot niks van merken. Dan is het serieus geld, wat op zich niet het probleem is, maar het voelt als een zinloze uitgave. En ik zag ook al wel dat je op tal van manieren onder dat bedrag kunt komen, ofwel wederom aluminium, chinees of een goedkopere versie van een wielenmerk...maar ja. Eerst eens kijken wat de LBS zegt.Ypuh schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:53:
€1.000 is sowieso een lastig budget. Je kunt er genoeg leuks voor kopen, maar de A-merken carbon zitten er vaak net boven terwijl een goede alu set er nog wel een stukje onder zit. Voor < €1.000 heb je wel merken als FFWD, Farsports, Lightbicycle, Yoeleo en de fabrieks wielen van Mavic en Fulcrum etc.
---------------
Wielen koop je voor looks en de (soort van) zekerheid dat ze niet kapot gaan. Een andere overweging is nog onderhoudbaarheid/beschikbaarheid van onderdelen. Dan nog de specs, maar je kunt eigenlijk alle specs (breed/hoog/tubeless/carbon etc). wel in alle prijscategorieën krijgen.Mistraller schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:26:
[...]
Mijn issue is eigenlijk meer dat ik helemaal geen reden zie om andere wielen te kopen, buiten de onzekerheid over eventueel andere knappende spaken. De wielen die erin zitten vind ik mooi, naven lopen soepel, ik klim niet en rij niet snel, dus aero of gewichtsvoordelen ga ik vermoedelijk weinig tot niks van merken. Dan is het serieus geld, wat op zich niet het probleem is, maar het voelt als een zinloze uitgave. En ik zag ook al wel dat je op tal van manieren onder dat bedrag kunt komen, ofwel wederom aluminium, chinees of een goedkopere versie van een wielenmerk...maar ja. Eerst eens kijken wat de LBS zegt.
Je hebt grofweg een paar categorieen:
€100 - 300: Fabriekswielen, loterij wat je krijgt, gaan vroeg of laat sowieso stuk, budget handgespaakte wielen (geen upgrade waardig, prima als winter wielen of eerste set om op te rijden)
€300 - 500: De betere fabriekswielen, met of zonder generieke onderdelen (bijv. Fulcrum vs. DT Swiss), degelijke handgespaakte wielen
€500 - 900: Dure lage wielen, goedkope carbon wielen (ik zou deze prijscategorie vermijden)
€900 - 1.200: Middensegment carbon wielen (Reynolds, FFWD, Zipp 303S etc.) en top segment lage wielen (ca. 1.200g alu)
€1.200 - 1.800: Hoge segment carbon wielen (Zipp, Campagnolo, DT Swiss etc.)
€1.800>: Instawaardig, bikeporn, tandartsen etc.
Je hebt tubeless wielen van €100 en van €4.500 en carbon of V-shape 15c wielen van €300 en €5.500. Dat is dus niet wat de prijs bepaald. Als je dingen gaat combineren (licht, breed, carbon, tubeless, betrouwbaarheid, garantie) dan gaat het exponentieel in de papieren lopen. Bij wielen van €1.700 zul je nog steeds enige concessies moeten maken.
Keurig fietsje!Mrk87 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:33:
Vandaag een nieuwe racefiets aangeschaft, een Trek Emonda SL 6 eTap 2022. Stond er 1 bij Trek Nederland in de backorder en deze is voor mij.
Verwachte levering is begin juni.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi!
Maar... 2022 model in juni leverbaar
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Wel juni 2021 gelukkigGalois schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:38:
[...]
Keurig fietsje!
Mooi!
Maar... 2022 model in juni leverbaar
Heel nice! Ben ook aan het kijken naar een nieuwe fiets en die rival eTap maakt e.e.a. nog wel wat interessanter.Mrk87 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:33:
Vandaag een nieuwe racefiets aangeschaft, een Trek Emonda SL 6 eTap 2022. Stond er 1 (in mijn maat) bij Trek Nederland in de backorder en deze is voor mij.
Verwachte levering is begin juni.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kek kleurtje. Vond de zwart-rode die Engineer Stewie heeft tot dusver de mooiste uitvoering, maar dit lijkt een beetje metallic zwart/groenig te zijn? Die nieuwe donkerrode vind ik ook erg gaaf! Trek snapt ten minste dat een fiets ook gewoon mooi mag zijn.
Jammer dat ze hun logo er altijd zo onmogelijk groot op klatsen, dat kan echt wel fraaierYpuh schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:44:
@Mrk87 Gaaf! Vind de Emonda toch wel één van de mooiere moderne fietsen op dit moment (samen met de Caledonia en RoadMachine).
Kek kleurtje. Vond de zwart-rode die Engineer Stewie heeft tot dusver de mooiste uitvoering, maar dit lijkt een beetje metallic zwart/groenig te zijn? Die nieuwe donkerrode vind ik ook erg gaaf! Trek snapt ten minste dat een fiets ook gewoon mooi mag zijn.
Lekker bezig! Ik heb de Domane SL 6 eTap in bestelling gezet. Verwachte levertijd augustus 2021.Mrk87 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:33:
Vandaag een nieuwe racefiets aangeschaft, een Trek Emonda SL 6 eTap 2022. Stond er 1 (in mijn maat) bij Trek Nederland in de backorder en deze is voor mij.
/f/image/1ESYSwlugBPuU58rZKoSc8AY.webp?f=fotoalbum_large)
Setje Zipp 303 S eronder en ik ben helemaal tevree!
Ondertussen wacht ik nog (steeds) op een Émonda frame... *zucht*
Is iedere coronagolf een indicatie voor een inflatie van fietsonderdelen ofzo?
Beide besteld in Januari (verschillende webshops)
- Swiss Stop Flash Pro 32,95. Inmiddels 36,95.
- Shimano Deore XT CS-M8000 11s 11-46 was 74,95. Nu nauwelijks te verkrijgen, laagste prijs die ik zie 91,46 met onbekende levertijd. Webshop waar ik 'm in januari bestelde: 109,95

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
@Fisico in de MTB wereld is het in de high end categorie best gebruikelijk om setje handgespaakt te nemen. zo'n beetje iedereen is het er wel over eens dat een goede handgespaakte set altijd beter is dan een fabriekssetje, deels door de aandacht van de bouwer, maar ook doordat je alle componenten op je gebruik kan afstemmen. (aantal spaken, niet zo heel veel keuze, maar 32 normaal, 28 licht , 36 extra stevig zeg maar, + de spaakt dikte) daarnaast heb je heel veel verschillende breedtes voor verschillende doeleinden en dan ook nog zwaarder/lichter voor het stevigere werk of het snelle xc werk. Als je dan een setje hebt wat helemaal op jou gebruik, gewicht, rijstijl en bandenkeuze is afgestemd, dan is dat een hoop waard.
In zekere zin is dat bij racewielen ook wel van toepassing, ook daar wordt de breedte steeds belangijker (in combinatie met de banden ie wilt gaan rijden), + je eigen gewicht, aero wensen, aantal spaken etc.
Er zijn genoeg kant en klare setjes die waarschijnlijk ook voldoen, maar het is ook gewoon tof om te zeggen, (of in overleg met een expert als je zelf niet genoeg kennis heb), ik wil 25mm breed, 45 mm hoog, 24 platte spaken voor, 28 platte spaken achter, DT 240 naven, tubeless en interne nippels (bijvoorbeeld)
:strip_exif()/f/image/mBYzTg8U7iiI4iOwt0GoERsq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmmm… in hoeverre betrouwbaar genoeg dat ze niet spontaan scheuren? De roestplekken worden natuurlijk wel steeds zwakker? Of is dat verwaarloosbaar?
Fabriekswielen en zeker in het hoger segment hoeven niet slecht te zijn. Ze worden echter gemaakt voor een gemiddelde mens. De vraag is wat is gemiddeld. Een Amerikaanse wielrenner 175cm en 65kg of de gemiddelde Hollander van 1.88m en 80kg. Dat maakt wat uit.Fisico schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:31:
Het is wel ingewikkeld met wielen nu steeds meer framebouwers ook wielen gaan doen. Ik vind het lastig om dan een keuze te maken. Ik ga er een beetje vanuit dat TREK of S-Works niet met waardeloze wielen komen in hun top end fietsen, maar of ze veel minder of beter zijn dan de wielen van echte wielerbouwers weet ik ook niet. En daar zie dan ook weer allemaal samenwerkingen zoals SRAM en Zipp. Ik snap wel dat het voor de framebouwers fijn is om zoveel mogelijk eigen merken erop te hangen, zeker voor de marge. Aan andere kant moet je het ook allemaal ontwikkelen en een slechte set Roval wielen verpesten wel je imago als S-Works.
De gemiddelde rijder rijdt zoveel (zeg maar weinig) dat ie eerder uitgekeken is op de wielen na een paar jaar dan dat deze stuk gaan. De uitzonderingen buiten deze groep die de wielen daadwerkelijk stuk maken worden ingecalculeerd in de prijs.
Kijk bijvoorbeeld naar retail gravel wielen. Bijna alles is 24/24 qua spaken. Dat is gewoon prut. Maar op de aantallen die zij verkopen is 8 spaken en 8 nippels minder + tijdsbesparing echt een grote besparing in de kosten.
Ben je 70kg en rijd je niet meer dan een paar duizend km per jaar, je zit dan aan de veilige kant.
Over het imago van $-Works: ik geloof niet dat ze daarmee zitten. Als je zoveel geld durft te vragen voor een fiets en mensen kopen het nog steeds, dan zit je gebakken.
Ik ben het redelijk met je eens, maar ik zou deze zin toch omdraaien. Fabriek wielen voldoen voor 90+%.ElGreco schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:16:
[...]
Fabriekswielen en zeker in het hoger segment hoeven niet slecht te zijn.
Slechte wielen bestaan tegenwoordig niet echt meer, zeker niet als je 400+ euro budget hebt.
Er bestaan echter wel een hoop slechte stuurlui, lompe boeren, etc.
Ik ben 1.90m, 80 kilo, zet behoorlijk meer vermogen op de pedalen (en dus de wielen) dan de gemiddelde fietser/got'er. Ik heb in het verleden mijn eigen wielen gespaakt, ik heb (en rij) met fabriekswielen. In mijn hele fiets carriere van inmiddels meer dan 30 jaar (tjonge wat ben ik een ouwe lul), heb ik nog nooit een wiel stuk getrapt. Geen fabriekswiel, ook geen hand gespaakt wiel. Het aantal gebroken spaken is op een hand te tellen.
Valpartijen zijn natuurlijk een ander verhaal, want daar wordt materiaal doorgaans niet op gemaakt.
Moraal van het verhaal: koop Campy! Dat zijn de wielen waar ik het meest mee rij. Maar eigenlijk is "koop Campy" een generiek advies
Niks aan de hand johGalois schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:03:
Hmmm… gelukkig heb ik CO2 patronen vrijwel nooit nodig. Nadeel is dan wel dat ze er zo uit komen te zien…
[Afbeelding]
Hmmm… in hoeverre betrouwbaar genoeg dat ze niet spontaan scheuren? De roestplekken worden natuurlijk wel steeds zwakker? Of is dat verwaarloosbaar?

Het beste advies eigenlijk en niet alleen voor wielen. En dit komt van iemand die Shimano en binnenkort SRAM rijdMrBarBarian schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:36:
[...]
Moraal van het verhaal: koop Campy! Dat zijn de wielen waar ik het meest mee rij. Maar eigenlijk is "koop Campy" een generiek advies
Ik vond het wel een gekloot in het groot hoor! Zonder YouTube was het me ook niet gelukt! Dat weet ik zeker.
Dat laatste hoop ik dan weer niet. Verder zit ik met die 65 kg en lage piek in wattage wel aan de goede kant. Ik vond het nogal een gepuzzel om bij een fiets dan ook weer wielen te zoeken. Zeker omdat veel winkels weinig keuze aanbieden en je met de levertijden zit. Wat dat betreft het wel een voordeel als je zelf een fiets in elkaar kan zetten.ElGreco schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:16:
Fabriekswielen en zeker in het hoger segment hoeven niet slecht te zijn. Ze worden echter gemaakt voor een gemiddelde mens. De vraag is wat is gemiddeld. Een Amerikaanse wielrenner 175cm en 65kg of de gemiddelde Hollander van 1.88m en 80kg. Dat maakt wat uit.
De gemiddelde rijder rijdt zoveel (zeg maar weinig) dat ie eerder uitgekeken is op de wielen na een paar jaar dan dat deze stuk gaan.
Het mooiste is het zeker en daarmee een goed advies.MrBarBarian schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:36:
Heb momenteel een Trek Emonda ALR 5 (2019) waar ik binnenkort een eerste (en vermoedelijk ook grootste) upgrade op uitvoer, zijnde een carbon wielset die er deze week op gaat, inclusief Schwalbe Pro One + latex binnenbanden. Tijdens het vele speurwerk vervolgens in de "upgrade rabbit hole" beland
De groepset is een Shimano 105 (R7000), waar ik eigenlijk geen verkeerd woord over kan zeggen. Die upgraden naar Ultegra / Dura Ace lijkt mij iets te veel $$$ voor de gewichtsbesparing / performantiewinst die ik hier kan uithalen.
Wat ik echter wel zou willen aanpakken is het zadel (Bontrager Montrose Comp): namelijk vervangen door een Specialized Romin Evo of Power, en de standaard zadelpen vervangen door een carbon variant. Nog te bekijken welke dat juist wordt. Soms voelt het nu nogal hard aan, zeker op slechtere wegen. Ligt waarschijnlijk ook deels aan het alu frame.
Nog wat andere (kleinere) upgrades die jullie kunnen aanraden?
[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 10-05-2021 23:10 ]
Niets doen aan die groepset. 105 is prima. DI2 zou je kunnen overwegen eventueel maar dat is ook €¥£$SanderH_ schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:00:
Uit nieuwsgiergheid, wat was / is jullie "upgrade pad"?
Heb momenteel een Trek Emonda ALR 5 (2019) waar ik binnenkort een eerste (en vermoedelijk ook grootste) upgrade op uitvoer, zijnde een carbon wielset die er deze week op gaat, inclusief Schwalbe Pro One + latex binnenbanden. Tijdens het vele speurwerk vervolgens in de "upgrade rabbit hole" beland.
De groepset is een Shimano 105 (R7000), waar ik eigenlijk geen verkeerd woord over kan zeggen. Die upgraden naar Ultegra / Dura Ace lijkt mij iets te veel $$$ voor de gewichtsbesparing / performantiewinst die ik hier kan uithalen.
Wat ik echter wel zou willen aanpakken is het zadel (Bontrager Montrose Comp): namelijk vervangen door een Specialized Romin Evo of Power, en de standaard zadelpen vervangen door een carbon variant. Nog te bekijken welke dat juist wordt. Soms voelt het nu nogal hard aan, zeker op slechtere wegen. Ligt waarschijnlijk ook deels aan het alu frame.
Als je voor een Spesh zadel gaat, laat je achterste vooral opmeten bij een Spesh dealer en ga niet lukraak een model kopen omdat je van horen zeggen hebt begrepen dat het top is. MP stikt van de Power zadels van mensen die ze na 2 ritten weg doen.
Een carbon zadelpen kan zeker helpen maar het heeft alleen nut als deze genoeg uit je frame kan steken. In carbon zadelpennen zit ook veel verschil qua comfort. Zat er bij jou een ronde pen in? Dan heb je wat meer keus. Ik ben zelf te spreken over 2 Canyon modellen, de S13 VCLS CF en S15 VCLS CF 2.0
Wel jammer dat ze niet meer in het assortiment zitten. Was een mooie goedkope oplossing. Zelf nooit problemen mee gehad.
@SanderH_ bredere banden als je voor meer comfort gaat. Dat fietst echt heerlijk, en om de snelheid hoef je het ook niet te laten. Ik merk nog niet direct dat ik er veel langzamer door ben gaan fietsen (ik heb 32mm banden onder een Trek Domane AL5 2021).
[ Voor 9% gewijzigd door wisselwerking op 10-05-2021 23:33 ]
https://road.cc/content/b...ilo-without-breaking-bank is een goed uitgangspunt.SanderH_ schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:00:
Uit nieuwsgiergheid, wat was / is jullie "upgrade pad"?
Heb momenteel een Trek Emonda ALR 5 (2019) waar ik binnenkort een eerste (en vermoedelijk ook grootste) upgrade op uitvoer, zijnde een carbon wielset die er deze week op gaat, inclusief Schwalbe Pro One + latex binnenbanden. Tijdens het vele speurwerk vervolgens in de "upgrade rabbit hole" beland.
Alle zaken aangepakt aan de fiets die ik wou aanpakken enkel de lagers moet ik nog eens gaan controleren.
@Mistraller Wat betreft de plekjes op het frame. Ik had een heel klein beetje aceton gebruikt om oude lijmresten van het stuurlint te verwijderen en dit maakte het deel ook snel schoon. Heb op mijn frame één van die plekken (die uit het zicht is) aangetipt die ik niet schoon kreeg en het ging er direct af (de plek, niet de lak
Ben niet van plan om mijn complete fiets met aceton schoon te gaan maken, maar als ik de gekke plekjes er voor nu weg mee krijg ben ik tevreden.
Daarnaast maar eens op zoek naar een nieuwe helm, zit er aan te denken om een paar modellen die ik mooi vind te bestellen om thuis te passen.
Word nog elke dag blij als ik er naar kijk. Was nog een heel gedoe om er één te bemachtigen. Overal levertijden voor oktober…Ypuh schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:44:
@Mrk87 Gaaf! Vind de Emonda toch wel één van de mooiere moderne fietsen op dit moment (samen met de Caledonia en RoadMachine).
:strip_exif()/f/image/oy0QhnzDhjiaDYH8PLe178zD.jpg?f=fotoalbum_large)
En om het beeld compleet te krijgen is de week voor de Otztaler de Eifel 205 waar ik nog een inschrijving van vorig jaar voor heb.... en de week na La Marmotte staat de LBL-challenge.. Ook die staat/stond nog op mijn lijstje.
Leuk dat alles verplaatst wordt naar het eind van de zomer
De winkels zijn weer open he. Ik zou sneller langs een winkel gaan voor het passen van een helm dan meerdere laten bezorgen en dan weer een aantal (of alle) terug moeten sturen.R0y. schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:50:
Daarnaast maar eens op zoek naar een nieuwe helm, zit er aan te denken om een paar modellen die ik mooi vind te bestellen om thuis te passen.
Qua helm steekt het nogal nauw heb ik gemerkt. Eerder had ik een Giro helm. Prima ding, maar qua pasvorm kwam ik er bij mijn huidige helm (Specialized) achter dat de vorm van mijn hoofd daar toch een stuk beter in past.
Je kunt die cadansmeter wel van je crankarm halenkw_nl schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:10:
[...]
Word nog elke dag blij als ik er naar kijk. Was nog een heel gedoe om er één te bemachtigen. Overal levertijden voor oktober…
[Afbeelding]
Klopt, de grote zaken die vaak veel aanbod hebben liggen hier minimaal 150km vandaan en dan moet ik alsnog van winkel naar winkel omdat niet alles bij die éne vestiging aanwezig is. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik mij er nog niet helemaal prettig bij voel om nu winkels af te gaan.. Toevallig vorige week even binnen gestapt bij een 12gobiking omdat ik in de buurt was en de AGU Thorax op mijn hoofd gehad en deze zat echt als gegoten maar ben nog niet helemaal erover uit of het design mij aan staat.MaSw85 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:30:
[...]
De winkels zijn weer open he. Ik zou sneller langs een winkel gaan voor het passen van een helm dan meerdere laten bezorgen en dan weer een aantal (of alle) terug moeten sturen.
Qua helm steekt het nogal nauw heb ik gemerkt. Eerder had ik een Giro helm. Prima ding, maar qua pasvorm kwam ik er bij mijn huidige helm (Specialized) achter dat de vorm van mijn hoofd daar toch een stuk beter in past.
Ik heb nu een aantal helmen in mijn winkelmand bij Mantel, met hun heb ik goede ervaringen. Helaas hebben ze de AGU zelf niet in het assortiment want met die helm zou ik graag de andere die ik op het oog heb (Abus Aventor, Giro Cinder Mips, Abus Viantor) willen vergelijken.
Nu een helm van de Decathlon (rockrider 500 van de MTB) maar deze zit toch niet zo comfortabel. Was prima om te beginnen maar zeker nu ik ook veel op de MTB zit wil ik wat fatsoenlijk. Eerste wat ik van die helm heb gehaald is het " zonnenklepje" omdat ik mij daar aan stoorde, dus een helm voor op de racefiets is prima voor mij.
En koop daar een paar kleine neodymium magneetjes bij, die kun je dan op het eind van de bout van je trapper doen. Daar pakt die sensor prima op, en heb je niet zo'n lelijk ding die je op je crank moet bevestigen! (werkt op de Giant versie van die Duotap op mijn TCR).pier87 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:42:
[...]
Je kunt die cadansmeter wel van je crankarm halenTrek/Bontrager heeft daar duotrap s cadans/snelheidsmeter voor, die je (lastig) in je achterbrug kunt bevestigen
Ja, kwam ik pas achter. Maar gister m'n powermeter binnen gekregen, dus ze kunnen er sowieso vanafpier87 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:42:
[...]
Je kunt die cadansmeter wel van je crankarm halenTrek/Bontrager heeft daar duotrap s cadans/snelheidsmeter voor, die je (lastig) in je achterbrug kunt bevestigen
(los daarvan is de vraag of het nou heel nuttig is om cadans te zien)
Pittige periode, dan moet je haast een maand je handen vrij zien te hebben.MrBarBarian schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:26:
La Marmotte verplaatst naar 4 sept. Dat is een week na de Otztaler Radmarathon. Wordt een drukke tijd. Eens goed bedenken of ik beide wil gaan doen..
En om het beeld compleet te krijgen is de week voor de Otztaler de Eifel 205 waar ik nog een inschrijving van vorig jaar voor heb.... en de week na La Marmotte staat de LBL-challenge.. Ook die staat/stond nog op mijn lijstje.
Leuk dat alles verplaatst wordt naar het eind van de zomer![]()
![]()
Voor mij is de cadans wel redelijk belangrijk, ben nog aan het herstellen van patellofemoraal pijnsyndroom. Advies van de fysio was om in een hoog cadans te leren fietsen.DDX schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:49:
Of koop meteen een powermeter, heb je hele cadansmeter niet meer nodig.
(los daarvan is de vraag of het nou heel nuttig is om cadans te zien)
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic