@MrAcid Dat is idd ook mijn ervaring: gewoon meer uren maken, dan heb je nergens last van. Met de huidige 180-210KM per week moet dat wel goed komen. Ik wou gewoon een nieuwe goody hebben; that's all. Had/heb dus nergens last van. Was eerst van plan om het instapmodel te kopen van de SP-01 serie, toen zag ik deze voorbijkomen voor 268 (minus 50 Euro waardebon). Dus gister maar direct aangeklikt. Het kreng is overal 377 (419 retail) dus een prima deal. Uiteraard nog totaal bezopen voor een zadel, maar hé: soms wil je gewoon wat...
Nice ! Gefeliciteerd.Holkers schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:29:
Oké, fiets is besteld na een ietswat rare wending in het rationele / emotionele verhaal. Ik had besloten om toch voor de goedkopere optie te gaan, was op alle fronten al een upgrade en hield ik geld over. Dat besproken met de vrouw en die zei “maar wat is het verschil?” Na een mooi verhaal over frames, wielen, naven en carbon zei ze vervolgens “wat is het verschil in prijs dan?” 850 euro. “Die betaal ik dan wel bij”
![]()
Dus; net de versie met Di2, DT Swiss en uber fancy frame besteld.. nu postvatten onder de brievenbus
Mijn vrouw zei gewoon "je werkt hard zat en verdient genoeg" (ook al was m'n vorige fiets net een jaar oud).
Dat is 1:40 sneller dan die van mijDDX schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:09:
Om mijn pr (2:23) te verbeteren heb ik denk echt peleton nodig, zie je ook wel aan top20 tijden die allemaal gereden zijn met een wedstrijd.

[ Voor 25% gewijzigd door Crazy D op 05-04-2019 16:35 ]
Exact expert nodig?
Blijkbaar goed geluisterd, want ik heb 15 seconden van m'n PR afgereden!orange.x schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:26:
[...]
Werkt hier altijd. Hoe meer je kan liften hoe beter maar je moet je inderdaad niet op laten fokken door anderen die er vanaf de start keihard tegenop willen gaan en zelf dus eigenlijk ook al aan je max moeten zitten. Mijn record is 2:46 wel gereden zonder in het wiel te zitten met wel een noorder windje. Maar als je zo rond de 3 minuten uitkomt zijn dat al heel goede tijden, of eronder (weet je gewicht niet). En een "sprintje" van 3 minuten is lang, erg langGewoon vanaf de start wel druk op de benen hebben maar nog niet maximaal gaan. Dan heb je zo rond die paal over. 20m na die paal moet het makkelijker worden en kan je per reflectorpaaltje in de berm een beetje opschakelen en bij gaan trappen en snelheid maken. Zodra je weer naar links afbuigt en je de top in zicht begint te krijgen nog ff een spurtje trekken en dan moet het goed komen, mits de wind parten zou spelen
M'n vorige snelste tijd stond op 3:20 (eind vorig jaar, eerste seizoen) en nu dus 3:05. Volgende doel wordt sub 3 minuten. Van te voren had ik er niet echt een lekker gevoel over, want ik begon de rit met tegenwind en de kilometers kwamen niet vanzelf. Op het segment (die je later ook linkte) relatief rustig begonnen, waardoor ik bij het zonnepaneel genoeg over had om te versnellen. Laagste snelheid was nu 24km/h terwijl ik vaak terugzakte tot 20km/h bij een snellere start. Balans was dus een stuk beter.
Wind was enigzins in de rug, dus dat was prettig. Op de helling kon ik twee man voorbij knallen op m'n 'rustige' starttempo, dat was lekker voor de motivatie. Bovenaan behoorlijk buiten adem, maar geen volledig verzuurde benen. Conditie nog wat verbeteren en er is misschien nog meer mogelijk.
Gewicht is trouwens wat aan de lage kant nu, 67 kilo. Flink aan het fietsen de laatste tijd, dus zo drie kilo verloren. Voedsel laat ik er niet voor staan, blijkbaar krijg ik het er niet aangegeten. Ik klaag er niet over, want die kilo's hoeven straks in Limburg niet mee omhoog.
Ow ja, Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/2266900585
We hebben een winnaar!

Heel voorzichtig er tegen geplaatst om schade aan de fiets, en nog veel belangrijker, schade aan de stalen beugel, te voorkomenCis schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:20:
[...]
Ok, dan is het prima. ik werk namelijk bij de gemeente als beugelplaatser, en ik baal er altijd enorm van als de stalen beugel beschadigd raakt![]()
![]()
Ik fiets inmiddels al een tijdje met een Selle Italia SLR kit carbonio zadel. Heel mooi en licht zadel, maar ik begin er steeds minder lekker op te zitten. Vanaf het begin zat hij al niet helemaal als gegoten geloof ik, maar ik was er wel aan gaan wennen en had er al snel geen last meer van.
Echter krijg ik nu al na korte tijd last van slapende edele delen en zit echt niet meer lekker. Moet echt vaak even gaan staan anders is het niet meer fijn.
Ik heb al geprobeerd met de punt van het zadel iets omhoog of omlaag en het zadel iets verder naar voren. Heeft allemaal niet echt mogen baten. Ik zie wel dat het zadel in het midden iets is doorgezakt. Nu heb ik wel niet zoveel kilometers met dit zadel gereden en ik ben niet zo zwaar, 68 kg. Maar geloof dat deze zadels wel bekend staan om het doorzakken. Zou dit zo erg het verschil maken?
Nu ben ik al aan het kijken naar wat voor ander zadel ik eventueel zou willen. Ik heb goede verhalen gehoord over de zadels van Fizik. Zou de Antares of Arione een goede optie kunnen zijn als je een SLR gewend bent? Hoewel ik op de SLR nu dus niet meer lekker zit. Heb het idee dat ik niet goed meer op de zitbotjes zit, maar meer op de zak.
Het zou natuurlijk ideaal zijn als ik de zadels zou kunnen testen, maar ik kan nergens vinden waar dat kan voor de Fizik Antares of Arione.
Heeft iemand goede tips en/of een idee waar ik de Antares en Arione zou kunnen proberen?
Echter krijg ik nu al na korte tijd last van slapende edele delen en zit echt niet meer lekker. Moet echt vaak even gaan staan anders is het niet meer fijn.
Ik heb al geprobeerd met de punt van het zadel iets omhoog of omlaag en het zadel iets verder naar voren. Heeft allemaal niet echt mogen baten. Ik zie wel dat het zadel in het midden iets is doorgezakt. Nu heb ik wel niet zoveel kilometers met dit zadel gereden en ik ben niet zo zwaar, 68 kg. Maar geloof dat deze zadels wel bekend staan om het doorzakken. Zou dit zo erg het verschil maken?
Nu ben ik al aan het kijken naar wat voor ander zadel ik eventueel zou willen. Ik heb goede verhalen gehoord over de zadels van Fizik. Zou de Antares of Arione een goede optie kunnen zijn als je een SLR gewend bent? Hoewel ik op de SLR nu dus niet meer lekker zit. Heb het idee dat ik niet goed meer op de zitbotjes zit, maar meer op de zak.
Het zou natuurlijk ideaal zijn als ik de zadels zou kunnen testen, maar ik kan nergens vinden waar dat kan voor de Fizik Antares of Arione.
Heeft iemand goede tips en/of een idee waar ik de Antares en Arione zou kunnen proberen?
Vanavond even over de Houtribdijk gefietst, prima te doen.
Even langs de hekken lopen en paar stukjes gravel en wat rijplaten.
Dus voor de mensen die niet tot juli kunnen wachten, 's avonds en in het weekend (als ze niet aan het werk zijn dus) kan het.
Even langs de hekken lopen en paar stukjes gravel en wat rijplaten.
Dus voor de mensen die niet tot juli kunnen wachten, 's avonds en in het weekend (als ze niet aan het werk zijn dus) kan het.
Zo, nieuwe Dura Ace WH-R9100 wielset, Continental GP5000 erop met Vittoria latex biba. Benieuwd hoe dat rijdt, ook van 23 naar 25mm gegaan.
Edit: toch weer een heel verschil. Ik had dezelfde wielen en binnenbanden, maar met de GP5000 in 25 ipv 23 lijkt er toch verschil te zijn. Ik vind het duidelijk beter rijden, maar pas 1 korte rit van 40km gemaakt.
Edit: toch weer een heel verschil. Ik had dezelfde wielen en binnenbanden, maar met de GP5000 in 25 ipv 23 lijkt er toch verschil te zijn. Ik vind het duidelijk beter rijden, maar pas 1 korte rit van 40km gemaakt.
[ Voor 44% gewijzigd door Ramon 73 op 09-04-2019 18:51 ]
Zojuist eens even bezig geweest met het uitpakken van mijn nieuwe fiets en het monteren van het een en ander. Voor mij de eerste keer dus het was een beetje rommelen. Uiteindelijk zit het in elkaar maar wel met twee vraagtekens in mijn hoofd:
- De schijfrem voor lijkt wat aan te lopen. Dat doet hij echter niet gelijkmatig (als jullie snappen wat ik bedoel). Als of de schijf zelf verbogen is, om het zo maar te zeggen. Is dit ook gewoon op te lossen met het afstellen van de rem ?
- Zoals te zien op onderstaande twee foto's zitten er wat vreemde plekken op mijn frame. Ik ga er vanuit dat deze niet normaal zijn, maar wellicht heeft het te maken met het materiaal of de coating. Het is carbon. Wat denken jullie?

- De schijfrem voor lijkt wat aan te lopen. Dat doet hij echter niet gelijkmatig (als jullie snappen wat ik bedoel). Als of de schijf zelf verbogen is, om het zo maar te zeggen. Is dit ook gewoon op te lossen met het afstellen van de rem ?
- Zoals te zien op onderstaande twee foto's zitten er wat vreemde plekken op mijn frame. Ik ga er vanuit dat deze niet normaal zijn, maar wellicht heeft het te maken met het materiaal of de coating. Het is carbon. Wat denken jullie?

Plekjes lijken me vet op een mat frame, niet echt veel aan de hand behalve wat visueel
Remmen: calipers even losschroeven (niet eraf, inbus even los maken), dan de rem inknijpen en gelijk weer vast maken. Dan is het vaak opgelost
Remmen: calipers even losschroeven (niet eraf, inbus even los maken), dan de rem inknijpen en gelijk weer vast maken. Dan is het vaak opgelost
OEM zadels zijn meestal niet het meest ideale zadel.Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:27:
Vraagje over zadels..
Mijn huidige fiets (Sensa Romagna), heeft een San Marco Monza zadel..
Vorig jaar niet heel veel gefietst (400-500km).
Dit jaar alweer 150-200km erop zitten, en ik blijf last houden van zadelpijn (na 40-50km), en zit ik niet echt lekker meer op het zadel.
Nu twijfel ik of het komt doordat ik gewoon moet wennen of dat het toch door het zadel komt.
Wanneer het niet echt verbetert komende maand, wil ik toch eens kijken naar een ander zadel.
Maar hoe bepaal je welk zadel het meest geschikt is, want het is allemaal zo persoons afhankelijk?
Zelf heb ik hele goede ervaringen met ISM zadels. Vaak thuis gekomen met doof/tintelend gevoel in benen/kruis. En de dagen erna een pijnlijk gevoel, net alsof je keihard op je bibs gevallen bent. Dat bleek een slechte doorbloeding te zijn. Onderweg kwam ik eens een renner tegen die met ISM reed en hem erop aangesproken, had voorheen gelijke klachten. Ze hebben een proefzadel regeling waarbij je 3 weken gratis kunt testen, dus geen risico voor jou.
Zelf heb ik wel 3-4 ritten moeten wennen aan het ISM zadel, je moet iets verder naar achteren zitten dan je gewend bent.
[ Voor 7% gewijzigd door Ramon 73 op 06-04-2019 11:45 ]
Thanks, die fix voor de remmen had ik gezien maar ik vroeg mij af of dit ook werkt als ze niet gelijkmatig aanlopen. Straks even testen dan, bedankt!Holkers schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:28:
Plekjes lijken me vet op een mat frame, niet echt veel aan de hand behalve wat visueel
Wat betreft de vlek op het frame: zeker geen vet, het is er niet af te poetsen. Zit echt in de coating
Mmh. Die vlekken zou ik niet accepteren, de afwerking zou over het hele frame mooi glad moeten zijn. Of heb je bewust een "scratch & dent" fiets gekocht?Nipje schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:15:
Zojuist eens even bezig geweest met het uitpakken van mijn nieuwe fiets en het monteren van het een en ander. Voor mij de eerste keer dus het was een beetje rommelen. Uiteindelijk zit het in elkaar maar wel met twee vraagtekens in mijn hoofd:
[Afbeelding: Canyon 1]
[Afbeelding: Canyon 2]
Niet op gaan rijden maar terug sturen dan.
Ja dat zou moeten werken. Eigenlijk is het mooiste om de rem pistons even terug te duwen in de calipers, voorzichtig want die dingen kunnen kapot (been there). Gebruik er een plastic bandenlichter voor oid.Nipje schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:44:
[...]
Thanks, die fix voor de remmen had ik gezien maar ik vroeg mij af of dit ook werkt als ze niet gelijkmatig aanlopen. Straks even testen dan, bedankt!
Wat betreft de vlek op het frame: zeker geen vet, het is er niet af te poetsen. Zit echt in de coating.
Oh en wees voorzichtig als je wel op pad gaat, die remblokjes moeten even inremmen. De eerste x valt je stop kracht tegen. Na een paar keer stevig remmen wordt het beter. Na paar ritten zou het moeten remmen alsof je een anker uit gooit.
[ Voor 27% gewijzigd door Noxa op 06-04-2019 12:34 ]
Dan in het kader van het buiten seizoen staat voor de deur.... @Noxa heeft laatste we(e)k(en) last van zijn knie. Beetje zeurderig, niet echt pijn maar ook niet comfortabel. Hele zithouding weer eens onder de loep genomen aan de hand van mijn bikefit. Het eea is dan toch een beetje verschoven of verdraait. Zou nu weer goed moeten staan.
Komend week rust en een bezoekje aan de fysio. Hopen dat het snel weer op knapt. Doen jullie nog specifiek trainingen buiten het fietsen om ter preventie van blessure's? Speciale warming up regimes, of stretchen voor/na het fietsen?
Komend week rust en een bezoekje aan de fysio. Hopen dat het snel weer op knapt. Doen jullie nog specifiek trainingen buiten het fietsen om ter preventie van blessure's? Speciale warming up regimes, of stretchen voor/na het fietsen?
Komt die fiets uit de outlet van Canyon of uit de reguliere verkoop? Bij de outlet melden ze expliciet dat er kleine beschadigingen kunnen zijn.Nipje schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:44:
[...]
Wat betreft de vlek op het frame: zeker geen vet, het is er niet af te poetsen. Zit echt in de coating.
Ik zou dit zelf niet accepteren als de fiets niet in/via de outlet is gekocht. Vriend van mij heeft iets soortgelijks gehad met zijn Canyon mtb, zat ook een beschadiging op het frame, nieuw uit de doos. Reactie van Canyon (NL): maakt niks uit, je hebt binnen no-time toch kleine beschadigingen op je frame

Ik denk dat zij ervan uitgaan dat de meeste mensen de korting accepteren, al is het maar omdat je geen zin hebt om je nieuwe speeltje terug te moeten sturen en weer te moeten wachten tot het nieuwe exemplaar wordt bezorgd.
Je hebt gewoon recht op een nieuwe of een voor jou acceptabele korting.
Wat betreft de schijfremmen, die zijn zelden helemaal recht. Je hebt speciale tooltjes om ze makkelijk recht te buigen, maar je kan dit ook met bv een Bahco doen. Je moet er alleen op letten dat je geen vettige zooi op je schijven krijgt, dan gaat op je blokken zitten en dan remmen de nooit meer goed. (Kijk ook uit met vette handen, en als je een Bahco gebruikt goed ontvetten voor je em op je schijf zet!)
Wat betreft de schijfremmen, die zijn zelden helemaal recht. Je hebt speciale tooltjes om ze makkelijk recht te buigen, maar je kan dit ook met bv een Bahco doen. Je moet er alleen op letten dat je geen vettige zooi op je schijven krijgt, dan gaat op je blokken zitten en dan remmen de nooit meer goed. (Kijk ook uit met vette handen, en als je een Bahco gebruikt goed ontvetten voor je em op je schijf zet!)
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 06-04-2019 13:56 ]
Gewoon een vraagje...heeft ze nog zussen die net zo zijn?Holkers schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:29:
[...]
Oké, fiets is besteld na een ietswat rare wending in het rationele / emotionele verhaal. Ik had besloten om toch voor de goedkopere optie te gaan, was op alle fronten al een upgrade en hield ik geld over. Dat besproken met de vrouw en die zei “maar wat is het verschil?” Na een mooi verhaal over frames, wielen, naven en carbon zei ze vervolgens “wat is het verschil in prijs dan?” 850 euro. “Die betaal ik dan wel bij”
![]()
Dus; net de versie met Di2, DT Swiss en uber fancy frame besteld.. nu postvatten onder de brievenbus
#AskingForAFriend
Het verbaasde me zelf al dat ze zo kon zijn, dus of haar zussen zo zijn, geen idee.. Wist trouwens niet dat wachten zo vervelend is..McMiGHtY schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:15:
[...]
Gewoon een vraagje...heeft ze nog zussen die net zo zijn?
#AskingForAFriend
Vandaag eerste lange rit (200 km, kleine 6u15) op de nieuwe fiets gereden.
Enige klacht was dat ik steeds naar voor schoof op m'n zadel, deze wat gekanteld en hopen dat het morgen beter is.
Voor de rest: perfect
. De Amstel mag komen
.
, goed nieuws!
Enige klacht was dat ik steeds naar voor schoof op m'n zadel, deze wat gekanteld en hopen dat het morgen beter is.
Voor de rest: perfect
Dus ze heeft zussenHolkers schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:50:
[...]
Het verbaasde me zelf al dat ze zo kon zijn, dus of haar zussen zo zijn, geen idee.. Wist trouwens niet dat wachten zo vervelend is..
@Nipje Lijkt me wel apart, zeker als het gewoon echt een nieuwe is. Gewoon even foto's maken en gelijk contact opnemen / mailen met ze.
Hier donderdag m'n stuur opgehaald. Gisteravond en vanochtend bezig geweest om de hele groep te vervangen en alles af te stellen en nog wat schoon te maken. Blijft een gedoetje met al die binnenkabels, gelukkig hoeft dat niet ieder jaar
Er komt nog een andere lagerkap en extra spacer voor kabelgeleiding maar het resultaat so far mag er zeker al wel zijn. Zometeen even nog buiten wat gas geven hier en daar om te controleren dat echt alles goed vast zit en werkt. En dan zal ik ook even nog wat foto's maken
Moet ik wel opschieten voordat het weer donker is!
@Grin Daar kan je wel bijna dedicated een asssaver onder gooien
Wat.. ass... Scrotumsaver
Hier donderdag m'n stuur opgehaald. Gisteravond en vanochtend bezig geweest om de hele groep te vervangen en alles af te stellen en nog wat schoon te maken. Blijft een gedoetje met al die binnenkabels, gelukkig hoeft dat niet ieder jaar
@Grin Daar kan je wel bijna dedicated een asssaver onder gooien
[ Voor 6% gewijzigd door orange.x op 06-04-2019 19:15 ]
Mazzelpik, dat is een droomvrouw.Holkers schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:29:
[...]
![]()
Omdat er betrekkelijk weinig reviews zijn van de zadelserie SP-01 van Selle Italia(SI), en al helemaal niet van deze specifieke uitvoering, hierbij m'n review van de: Selle Italia SP-01 Tekno Superflow (hierna: SI-TS). Mede omdat er regelmatig posts voorbijkomen over zadels en hun eigenaardigheden, leek me een langere post wel gepast. Zo niet: mod maar weg.
Specs:
Het zadel werd bezorgd in een witte doos, daarin een plastic zak. Het zadel zelf zat nog in een kartonnen constructie zodat deze in een winkelschap kan worden opgehangen. Niets bijzonders dus. De installatie was in eerste instantie (verderop meer!) een fluitje van een cent: oude zadel demonteren (SI SLR, 7mm rails), nieuwe zadel erop. De SI-TS past gelukkig prima ondanks de dikkere 9mm rails. Let er wel even op dat de zadelklem echt goed beetpakt op de redelijk ovale 9mm rails. Dat de zadelklem niet alleen de zijkanten of bovenkanten vastpakt, daarmee zet je namelijk piekdruk op de carbon rails. VERY BAD! Het moet echt goed sluiten RONDOM de hele rails. Uiteraard gebruikt je voor de installatie een torque sleutel(!), maar die heb je uiteraard al in bezit vanwege je carbon fiets - dit zadel schroef je niet op een aluminium frame...
Maximaal aandraaien met: 8 NM! Bij 6 NM schuift het zadel nog een klein beetje wanneer je extreem veel horizontale druk zet. Ik heb hem daarom vastgezet op: 7 NM. Vast is vast, liever niet op de limiet zitten met carbon; nergens goed voor.
Eerste indruk
Damn... wat een vliegtuig!

De eerste rit was 65 KM en voornamelijk de twee meest extreme zithoudingen getest: onderin de beugel en handen op het stuur. Normaliter zit ik 95% van de tijd met de handen op de schakelaars maar dat geloofde ik wel. Ga ik morgen weer doen. Wat me voornamelijk opviel was het comfort van dit zadel bij, met name, klinkerwegen. Een stuk minder trillingen door het zadel. Al dat carbon van tegenwoordig is leuk maar trillingen schieten ook regelrecht naar je zitvlak, bekken, rug, etc.; carbon dempt simpelweg voor geen nanometer.
Door de speciale constructie van de SI-TS heb je zowel wat flex als demping voor trillingen.
De constructie van de SI-TS is dus best wel bijzonder: het zijn twee hele dunne, onafhankelijk bewegende, vleugels met een behoorlijk dikke voering voor een racezadel. Mijn oude SI SLR is met de voering een stuk Spartaanser. Doordat je met je twee zitbotten <insert Latijnse naam> op deze vleugels zit komen trillingen marginaal minder door. Met name de hoogfrequente trillingen van klinkers worden hiermee gedempt. Voor gaten, bulten, etc vind ik het demp-effect minder significant.
Demping is leuk maar dat is één kant van de medaille, de andere kant is energieverlies door de flex van deze vleugels: het absorbeert in potentie ook de energie van je benen. Toch? Hmmm... Nee. Wanneer het zadel eenmaal is gemonteerd dan flext het zadel wel degelijk maar niet op zo'n manier dat er merkbaar energie in gaat zitten. Ik ondervind eigenlijk alleen het voordeel: extra comfort!
Over comfort gesproken: ook de donut-achtige constructie van dit zadel - dit is mijn eerste 'donut zadel' - vind ik verbazingwekkend. Het geeft echt verlichting op je zitvlak! Je zit precies op de punten waar wel zadel is, alle andere drukpunten zijn er gewoon niet. Lang leve de donut!
Het nadeel van deze donut-constructie is dat je absoluut de tijd moet nemen voor de afstelling van dit zadel. Ik heb hem twee keer afgesteld: initieel en na 30KM wederom - toen ik bij mijn ouders aankwam, pa heeft een complete (fiets)werkplaats. Dit zadel moest ~1CM verder naar voren t.o.v. m'n vorige zadel. Neem hier dus de tijd voor en stop desnoods je torque sleutel in je fietsshirt. Het komt ERG precies!
Bang for buck?
Null.
Wanneer je ook maar enigszins bij je positieven bent dan betaal je nooit zo veel geld voor een zadel. Totaal kansloos. Ondanks mijn zeer positieve eerste indruk: dit zadel moet je niet kopen. Punt.
Maar...
Mocht je enthousiast zijn geworden na het lezen van dit verhaal, en het toch eens willen proberen? Kijk dan naar de SP-01 Serie! Dus niet deze specifieke 'Tekno-uitvoering' maar zijn goedkopere seriegenoten. Waarschijnlijk zijn de krenten uit de SP-01 pap:
Selle Italia SP-01 TM Superflow, winkelprijs: ~124 Euro
Selle Italia SP-01 Boost Ti316 Superflow, winkelprijs: ~169 Euro
Selle Italia SP-01 Superflow, winkelprijs: ~198 Euro
Bijna dezelfde zadels als de Tekno Superflow maar een stuk beter(goed?) geprijsd! Deze kan ik dus WEL van harte aanbevelen!
Dit is mijn (voorlopige) oordeel, en daar moet u het mee doen.
TTIWWP:
link naar eerste post over dit zadel, en zo stond hij er vandaag bij te glimmen (click voor groot):
</wall of txt>
Specs:
- Weight: 125 Gram (staat verkeerd op de SI site (dus geen 145 Gram))
- Rails: Hi-Tech Carbon Ø7x9mm, dus iets dikker dan de gebruikelijke 7mm rails
- Dimensions: 145x286 mm
- Category: High Performance
- COLORS: Black carbon
- Maximum weight: 90 KG
- Road use only
- Geteste maat: S3, smalle uitvoering(S) voor lenige/flexibele mensen(3)
- Prijs: 377-420 Euro, kleiner font: lijkt het iets goedkoper...
Het zadel werd bezorgd in een witte doos, daarin een plastic zak. Het zadel zelf zat nog in een kartonnen constructie zodat deze in een winkelschap kan worden opgehangen. Niets bijzonders dus. De installatie was in eerste instantie (verderop meer!) een fluitje van een cent: oude zadel demonteren (SI SLR, 7mm rails), nieuwe zadel erop. De SI-TS past gelukkig prima ondanks de dikkere 9mm rails. Let er wel even op dat de zadelklem echt goed beetpakt op de redelijk ovale 9mm rails. Dat de zadelklem niet alleen de zijkanten of bovenkanten vastpakt, daarmee zet je namelijk piekdruk op de carbon rails. VERY BAD! Het moet echt goed sluiten RONDOM de hele rails. Uiteraard gebruikt je voor de installatie een torque sleutel(!), maar die heb je uiteraard al in bezit vanwege je carbon fiets - dit zadel schroef je niet op een aluminium frame...
Maximaal aandraaien met: 8 NM! Bij 6 NM schuift het zadel nog een klein beetje wanneer je extreem veel horizontale druk zet. Ik heb hem daarom vastgezet op: 7 NM. Vast is vast, liever niet op de limiet zitten met carbon; nergens goed voor.
Eerste indruk
Damn... wat een vliegtuig!
De eerste rit was 65 KM en voornamelijk de twee meest extreme zithoudingen getest: onderin de beugel en handen op het stuur. Normaliter zit ik 95% van de tijd met de handen op de schakelaars maar dat geloofde ik wel. Ga ik morgen weer doen. Wat me voornamelijk opviel was het comfort van dit zadel bij, met name, klinkerwegen. Een stuk minder trillingen door het zadel. Al dat carbon van tegenwoordig is leuk maar trillingen schieten ook regelrecht naar je zitvlak, bekken, rug, etc.; carbon dempt simpelweg voor geen nanometer.
Door de speciale constructie van de SI-TS heb je zowel wat flex als demping voor trillingen.
De constructie van de SI-TS is dus best wel bijzonder: het zijn twee hele dunne, onafhankelijk bewegende, vleugels met een behoorlijk dikke voering voor een racezadel. Mijn oude SI SLR is met de voering een stuk Spartaanser. Doordat je met je twee zitbotten <insert Latijnse naam> op deze vleugels zit komen trillingen marginaal minder door. Met name de hoogfrequente trillingen van klinkers worden hiermee gedempt. Voor gaten, bulten, etc vind ik het demp-effect minder significant.
Demping is leuk maar dat is één kant van de medaille, de andere kant is energieverlies door de flex van deze vleugels: het absorbeert in potentie ook de energie van je benen. Toch? Hmmm... Nee. Wanneer het zadel eenmaal is gemonteerd dan flext het zadel wel degelijk maar niet op zo'n manier dat er merkbaar energie in gaat zitten. Ik ondervind eigenlijk alleen het voordeel: extra comfort!
Over comfort gesproken: ook de donut-achtige constructie van dit zadel - dit is mijn eerste 'donut zadel' - vind ik verbazingwekkend. Het geeft echt verlichting op je zitvlak! Je zit precies op de punten waar wel zadel is, alle andere drukpunten zijn er gewoon niet. Lang leve de donut!
Het nadeel van deze donut-constructie is dat je absoluut de tijd moet nemen voor de afstelling van dit zadel. Ik heb hem twee keer afgesteld: initieel en na 30KM wederom - toen ik bij mijn ouders aankwam, pa heeft een complete (fiets)werkplaats. Dit zadel moest ~1CM verder naar voren t.o.v. m'n vorige zadel. Neem hier dus de tijd voor en stop desnoods je torque sleutel in je fietsshirt. Het komt ERG precies!
Bang for buck?
Null.
Wanneer je ook maar enigszins bij je positieven bent dan betaal je nooit zo veel geld voor een zadel. Totaal kansloos. Ondanks mijn zeer positieve eerste indruk: dit zadel moet je niet kopen. Punt.
Maar...
Mocht je enthousiast zijn geworden na het lezen van dit verhaal, en het toch eens willen proberen? Kijk dan naar de SP-01 Serie! Dus niet deze specifieke 'Tekno-uitvoering' maar zijn goedkopere seriegenoten. Waarschijnlijk zijn de krenten uit de SP-01 pap:
Selle Italia SP-01 TM Superflow, winkelprijs: ~124 Euro
Selle Italia SP-01 Boost Ti316 Superflow, winkelprijs: ~169 Euro
Selle Italia SP-01 Superflow, winkelprijs: ~198 Euro
Bijna dezelfde zadels als de Tekno Superflow maar een stuk beter(goed?) geprijsd! Deze kan ik dus WEL van harte aanbevelen!
Dit is mijn (voorlopige) oordeel, en daar moet u het mee doen.
TTIWWP:
link naar eerste post over dit zadel, en zo stond hij er vandaag bij te glimmen (click voor groot):
</wall of txt>

Je kan oefeningen doen voor je knieën.Noxa schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:38:
Dan in het kader van het buiten seizoen staat voor de deur.... @Noxa heeft laatste we(e)k(en) last van zijn knie. Beetje zeurderig, niet echt pijn maar ook niet comfortabel. Hele zithouding weer eens onder de loep genomen aan de hand van mijn bikefit. Het eea is dan toch een beetje verschoven of verdraait. Zou nu weer goed moeten staan.
http://www.rozenbergsport...ie/oefentherapie_knie.pdf
Ik heb ook wel eens last van mijn knie, ook bikefit gehad. Ik denk dat het in de overbelasting van mijn pezen zit.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
@Grin Holy fuck...... Zo'n 400 euro voor een zadel...... Ach, aan de andere kant had ik jaren geleden nooit verwacht dat ik een wielset zou kopen voor meer dan de prijs van m'n eerste mtb 
Los daarvan, goede review en ook mooie tips voor een wat goedkopere variant. Top.
Los daarvan, goede review en ook mooie tips voor een wat goedkopere variant. Top.
Handtekening
Dank voor de review! Ik ben ook in de markt voor een nieuw zadel, maar iig geen 400 euro.Grin schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 20:41:
Omdat er betrekkelijk weinig reviews zijn van de zadelserie SP-01 van Selle Italia(SI), en al helemaal niet van deze specifieke uitvoering, hierbij m'n review van de: Selle Italia SP-01 Tekno Superflow (hierna: SI-TS). Mede omdat er regelmatig posts voorbijkomen over zadels en hun eigenaardigheden, leek me een langere post wel gepast. Zo niet: mod maar weg.
*knip*
De Titanium Superflow variant is al een stuk betaalbaarder: 237,95 bij Mantel en 159,95 bij Hopmans (opvallend groot verschil trouwens). Bij Mantel kun je 30 dagen testen en eventueel retourneren, dat is wel heel prettig (en eigenlijk gewoon noodzakelijk). Dan ben ik best bereid extra te betalen.
Deze toch maar eens doorlezen. Gisteren m’n knie ietswat overbelast op de stadsfiets en vandaag op de MTB was het zeurende gevoel er ook weermhr-zip schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:21:
[...]
Je kan oefeningen doen voor je knieën.
http://www.rozenbergsport...ie/oefentherapie_knie.pdf
Ik heb ook wel eens last van mijn knie, ook bikefit gehad. Ik denk dat het in de overbelasting van mijn pezen zit.
Afgelopen weekend heb ik bij Mantel in Arnhem een racefiets aangeschaft 
Ik ben toch voor een nieuwe gegaan. Door de aanbiedingen bij Mantel heb ik voor circa 1200 euro een mooie fiets (Sensa Romagna SLE 105) + toebehoren en kleding kunnen kopen. Erg blij mee
Gisteren een klein stukje gefietst, even geoefend met de klikpedalen. Het ging prima.
Vanavond ga ik voor mijn eerste echte serieuze rondje
Ik ben toch voor een nieuwe gegaan. Door de aanbiedingen bij Mantel heb ik voor circa 1200 euro een mooie fiets (Sensa Romagna SLE 105) + toebehoren en kleding kunnen kopen. Erg blij mee
Gisteren een klein stukje gefietst, even geoefend met de klikpedalen. Het ging prima.
Vanavond ga ik voor mijn eerste echte serieuze rondje
Specialized Power Saddle heeft al mijn "problemen" doen verwdwijnen.
Ik heb er zelfs een op mijn Brompton :-)
Hier dan nog even wat up to date pics van de "verbouwing".
Het frame was voor mijn nieuwe look als volgt met de zomerwieltjes (goud en wit ook gestickerd):

De aanpassingen die gedaan zijn:
- Nieuw stuur + stuurlintje (voor het eerst zelf gewikkeld)
- Op crank na een nieuwe groep van Force 10s (uit ±2011) naar Force 22 van een jaartje oud (2e handsie) met allemaal nieuwe binnen en deels buitenkabels
- Nieuwe cassette + ketting(en)
- Nieuwe derailleurwieltjes
- Nieuwe bel
- En dus een nieuwe stickerjob (al had ik deze misschien al eens laten zien)
Het enige originele dat ik nog heb van de fiets toen ik hem kocht in 2011 is de lagerkap + spacer en de snelspanners
Netjes in het gareel:

De constructie van mijn bel.

Van boven, beetje bewogen.

Wat nog moet gebeuren is dat ik nu nog een oude lagerkap heb en een oude spacer. Er komt nog een nieuwe lagerkap en een spacer die aansluiten op de andere spacers (3d geprint). De kap wordt iets van 3mm hoog en de spacer 15mm hoog waarbij de kabels net als nu de vrijheid hebben om dus aan dev oorkant uit te kunnen komen. Dan hou je vanaf de zijkant gezien een klein beetje ruimte over tussen de spacer en bovenbuis maar dat vind ik niet storend. Canyon en ook andere merken hebben dat heel fancy opgelost maar deze oplossing kan op bijna alle fietsen geplaatst worden die niet standaard voorzien zijn van zo'n lagerkap + spacer constructie.
De bel was een meevaller. Het idee was al om een bout door een bel te krijgen en dan incl de mount voor de garmin in het stuur te monteren. Zo heb je de bel uit het zicht en toch een bel onder je stuur! Heb op een website 5 belletjes gekocht en kon die perfect uit elkaar halen en er genoeg plastic overbleef na iets ruimte boren van het gat. M5 boutje erdoor en moertje, door de houder het stuur in en het zit perfect! De bel is ook minder hoog qua pling dan de vorige. Gisteren getest en ook ouderen kunnen hem op afstand blijkbaar horen, had ik wel een klein beetje wind mee maar toch!
Stuur moet ik nog ietsje bijdraaien, staat net een tikkie scheef. Waarom ze daar nog geen oplossing (schijnen) te hebben zoals ze bij zadelpennen al wel hebben die er dus maar op 1 manier op kunnen en je dus je zadel niet scheef kan zetten is mij een raadsel. Als iemand nog DE tip heeft voor het perfect recht krijgen van je stuur!?
Maar al met al zeer stevig stuur. Weinig flex zit erin. Stuurlint is van SRAM zelf, heeft een beetje een rubber afwerking, ideaal dus als je met blote armen op je stuur wilt liggen, heb je nog een beetje grip ook.
Wat ook wel ideaal is is dat de kabels nu binnendoor gaan in het stuur. Opzich geen must maar wel heel netjes qua afwerking. Doordat de kabels nu van boven komen en dus met de "vork" mee uitgelijnd zijn kunnen ze ook veel korter zijn omdat ze meedraaien. Ik denk dat zelfs stickers plakken voor framebescherming niet nodig is. Gisteren in de auto vervoerd en waar ik bij mijn vorige stuur moest opleten qua kabels met de voorrem en voorderailleur is dat nu helemaal geen probleem. Alle kabels draaien netjes mee en niets zit te strak of veel te ruim meer.
Het frame was voor mijn nieuwe look als volgt met de zomerwieltjes (goud en wit ook gestickerd):
De aanpassingen die gedaan zijn:
- Nieuw stuur + stuurlintje (voor het eerst zelf gewikkeld)
- Op crank na een nieuwe groep van Force 10s (uit ±2011) naar Force 22 van een jaartje oud (2e handsie) met allemaal nieuwe binnen en deels buitenkabels
- Nieuwe cassette + ketting(en)
- Nieuwe derailleurwieltjes
- Nieuwe bel
- En dus een nieuwe stickerjob (al had ik deze misschien al eens laten zien)
Het enige originele dat ik nog heb van de fiets toen ik hem kocht in 2011 is de lagerkap + spacer en de snelspanners
Netjes in het gareel:

De constructie van mijn bel.

Van boven, beetje bewogen.

Wat nog moet gebeuren is dat ik nu nog een oude lagerkap heb en een oude spacer. Er komt nog een nieuwe lagerkap en een spacer die aansluiten op de andere spacers (3d geprint). De kap wordt iets van 3mm hoog en de spacer 15mm hoog waarbij de kabels net als nu de vrijheid hebben om dus aan dev oorkant uit te kunnen komen. Dan hou je vanaf de zijkant gezien een klein beetje ruimte over tussen de spacer en bovenbuis maar dat vind ik niet storend. Canyon en ook andere merken hebben dat heel fancy opgelost maar deze oplossing kan op bijna alle fietsen geplaatst worden die niet standaard voorzien zijn van zo'n lagerkap + spacer constructie.
De bel was een meevaller. Het idee was al om een bout door een bel te krijgen en dan incl de mount voor de garmin in het stuur te monteren. Zo heb je de bel uit het zicht en toch een bel onder je stuur! Heb op een website 5 belletjes gekocht en kon die perfect uit elkaar halen en er genoeg plastic overbleef na iets ruimte boren van het gat. M5 boutje erdoor en moertje, door de houder het stuur in en het zit perfect! De bel is ook minder hoog qua pling dan de vorige. Gisteren getest en ook ouderen kunnen hem op afstand blijkbaar horen, had ik wel een klein beetje wind mee maar toch!
Stuur moet ik nog ietsje bijdraaien, staat net een tikkie scheef. Waarom ze daar nog geen oplossing (schijnen) te hebben zoals ze bij zadelpennen al wel hebben die er dus maar op 1 manier op kunnen en je dus je zadel niet scheef kan zetten is mij een raadsel. Als iemand nog DE tip heeft voor het perfect recht krijgen van je stuur!?
Maar al met al zeer stevig stuur. Weinig flex zit erin. Stuurlint is van SRAM zelf, heeft een beetje een rubber afwerking, ideaal dus als je met blote armen op je stuur wilt liggen, heb je nog een beetje grip ook.
Wat ook wel ideaal is is dat de kabels nu binnendoor gaan in het stuur. Opzich geen must maar wel heel netjes qua afwerking. Doordat de kabels nu van boven komen en dus met de "vork" mee uitgelijnd zijn kunnen ze ook veel korter zijn omdat ze meedraaien. Ik denk dat zelfs stickers plakken voor framebescherming niet nodig is. Gisteren in de auto vervoerd en waar ik bij mijn vorige stuur moest opleten qua kabels met de voorrem en voorderailleur is dat nu helemaal geen probleem. Alle kabels draaien netjes mee en niets zit te strak of veel te ruim meer.
[ Voor 10% gewijzigd door orange.x op 08-04-2019 15:42 ]
Het zadel zit heerlijk alleen kreeg ik veel last van mijn armen en handen. Door de vorm van het zadel kwam er bij mij teveel druk op de handen te staan.jspr schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:13:
Specialized Power Saddle heeft al mijn "problemen" doen verwdwijnen.
ok, ik wist niet dat dat gerelateerd was aan elkaar.
@orange.x Ik heb dezelfde wielen en banden, maar die banden worden z.s.m. gewisseld voor Corsa's omdat ik er niet echt tevreden over ben over die slicks in de afdalingen.
@orange.x Ik heb dezelfde wielen en banden, maar die banden worden z.s.m. gewisseld voor Corsa's omdat ik er niet echt tevreden over ben over die slicks in de afdalingen.
Zijn geen slicks die ik heb. Dit zijn Rubino Grafeen draadbanden op 28mm. Een van goedkoopste bandjes die te krijgen is maar ik vind ze echt heerlijk rijden.jspr schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:11:
Dit snap ik nou echt niet he.. althans ik snap dat je zo even wil gaan liggen als je geen triatlonstuur hebt maar het ziet er en voelt wel zo gevaarlijk.. bij het minst of geringste hobbeltje stuiter je toch van je stuur af en heb je totaal geen controle.. ik zie soms ook foto's voorbij komen van mensen die het in groepen doen.. naar mijn idee echt onverantwoord.orange.x schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:28:
..knip..
..knip..
Ik doe dat ook regelmatig (in groepen alleen als ik op kop fiets), maar dat is echt geen probleem hoor. Ik ben al zo vaak over flinke hobbels en door kuilen gekomen zonder dat dit problemen gaf. Uiteraard heb je minder controle dan met de handen aan het stuur, maar je hebt echt wel voldoende controle (is mijn ervaring). En als je een beetje vooruit kijkt zie je de meeste obstakels wel aankomen en kun je daarop anticiperen.la_fusion schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:00:
[...]
Dit snap ik nou echt niet he.. althans ik snap dat je zo even wil gaan liggen als je geen triatlonstuur hebt maar het ziet er en voelt wel zo gevaarlijk.. bij het minst of geringste hobbeltje stuiter je toch van je stuur af en heb je totaal geen controle.. ik zie soms ook foto's voorbij komen van mensen die het in groepen doen.. naar mijn idee echt onverantwoord.
Is denk ik gewenning hoor.. Tuurlijk heb je op een ligstuur je handen fysiek via de bars vast aan het stuur en dus veel meer mogelijkheden. Maar flauwe overzichtelijke bochten op fietspaden ofzo zijn echt prima te doen.la_fusion schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:00:
[...]
Dit snap ik nou echt niet he.. althans ik snap dat je zo even wil gaan liggen als je geen triatlonstuur hebt maar het ziet er en voelt wel zo gevaarlijk.. bij het minst of geringste hobbeltje stuiter je toch van je stuur af en heb je totaal geen controle.. ik zie soms ook foto's voorbij komen van mensen die het in groepen doen.. naar mijn idee echt onverantwoord.
Persoonlijk zou ik het in een groep wel kunnen doen maar dan alleen als ik voorop rij. Ik zou het inderdaad zeker niet aanraden als je achter anderen rijdt. Je hebt dan ook amper het "aero" voordeel omdat er al iemand voor je zit.
En qua bultjes en hobbeltjes, ik ervaar het niet als dusdanig gevaarlijk qua hobbeltjes of dat soort dingen. Het is niet zo dat als je je handen niet aan je stuur hebt je bij een hobbeltje gelijk op je plaat gaat. Als je zonder handen zou fietsen, waarbij het totale gewicht ook heel anders op je fiets hangt, en je pakt dan een groot steentje bijvoorbeeld, dan zou ik me kunnen voorstellen dat doordat je voorwiel loskomt ook kan gaan draaien en je dan dus onderuit kan gaan. Maar doordat je ligt zorg je ook voor gewicht op het stuur dus is de kans van het draaien van je stuur ook in mindere mate aanwezig.
Key is wel dat je vooral moet doen waar je je prettig bij voelt
Ik doe dat eigenlijk nooit, maar heb soms wel de behoefte om te "liggen". Een jaar of 10 (?) geleden reden ze nog weleens met van die beugeltjes voor op het stuur in het profpeloton rond, maar die zijn toen verboden. Dat lijkt me best fijn. Een ligstuur heb ik ooit op mijn vorige fiets wel gehad, maar was best lomp 
Is er eigenlijk ook een niet te dure, makkelijk te monteren/verwijderen (druppelvormige stuurbuis) ligstuur om zo af en toe eens te gebruiken?
Is er eigenlijk ook een niet te dure, makkelijk te monteren/verwijderen (druppelvormige stuurbuis) ligstuur om zo af en toe eens te gebruiken?
Dat waren die cinelli spinaci opzetstuurtjes. Ik betwijfel of deze nog bestaan voor de nieuwe stuurbuizen.BreadFan schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:23:
Ik doe dat eigenlijk nooit, maar heb soms wel de behoefte om te "liggen". Een jaar of 10 (?) geleden reden ze nog weleens met van die beugeltjes voor op het stuur in het profpeloton rond, maar die zijn toen verboden. Dat lijkt me best fijn. Een ligstuur heb ik ooit op mijn vorige fiets wel gehad, maar was best lomp
Ik heb wel een ligstuurtje, maar ik heb dan ook een flatbar als stuur. Ik gebruik mijn ligstuur alleen bij goed overzicht, rechte wegen, geen andere rijders in de buurt of kruisingen etc. De controle is gewoon minder. Bovendien heb ik ook geen remhandles aan mijn ligstuur, dus een noodstop is lastig.
Handen aan de bars is geen garantie voor controle, als je ellebogen uit de pads schieten, kan je niet meer zoveel.
Handen aan de bars is geen garantie voor controle, als je ellebogen uit de pads schieten, kan je niet meer zoveel.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Wat in het prof peloton verboden is mag je wel op de weg doen.BreadFan schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:23:
De opzetsturen zijn er wel maar hele kleintjes die makkelijk op en af te monteren zijn zal wat lastiger worden.
Op een Aero stuur gaat het heel lastig worden aangezien de meeste Aero bars rond zijn. Ook is snel verwijderen een beetje een utopie. Als je met Aero bars gaat rijden wil je hard gaan en zul je ook je zadel moeten verschuiven en verhogen om er echt voordeel uit te halen. Een optie is de redshift quick release of een opzet stuur geschikt voor itu wedstrijden (triathlon met peloton) bv vision team mini tt.BreadFan schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:23:
Bedenk wel dat zeker in een groep het not done is om op een stuur te liggen ook al rijd je op kop. Je wordt dan geacht door obstakels te signaleren en door te geven met oa hand signalen erg lastig liggend op een stuur.
[ Voor 10% gewijzigd door Niconing op 08-04-2019 17:48 ]
Uit een interview met Erik Hazenberg: “Gewicht is belangrijk. Het maakt nogal verschil of je een mountainbike met Alivio of XTR derailleur hebt. Bij racefietsen speelt dit nog meer dan bij mountainbikes. Een wegrenner focust erg op gewicht, de fiets moet zo licht mogelijk zijn. Dat komt omdat hij of zij zich aan de profs spiegelt. Het nieuwste
Dura Ace crankstel (50/34) is van carbon en weegt inclusief powermeter 685 gram. Dat is echt niks, ongeveer net zoveel als een smartphone. Een Alivio-crankstel zit op ongeveer 1,5 kilo.”
Ligt het nu aan mij of heeft deze man een erg zware telefoon?
Dura Ace crankstel (50/34) is van carbon en weegt inclusief powermeter 685 gram. Dat is echt niks, ongeveer net zoveel als een smartphone. Een Alivio-crankstel zit op ongeveer 1,5 kilo.”
Si vis pacem, para bellum
De Cinneli's niet meer.. er is echter een zwitsers bedrijf welke een nieuwe versie heeft "bedacht"Wceend schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:51:
[...]
Dat waren die cinelli spinaci opzetstuurtjes. Ik betwijfel of deze nog bestaan voor de nieuwe stuurbuizen.
https://www.grinta.be/nl/getest/100-getest-zirbel-zirbelaci
Ik zat het nét te lezen (of eigenlijk, in de papieren kopie van het Futurum blad een week geleden voor het eerst) en ik dacht precies hetzelfde.Ex Nunc schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:24:
Uit een interview met Erik Hazenberg: “Gewicht is belangrijk. Het maakt nogal verschil of je een mountainbike met Alivio of XTR derailleur hebt. Bij racefietsen speelt dit nog meer dan bij mountainbikes. Een wegrenner focust erg op gewicht, de fiets moet zo licht mogelijk zijn. Dat komt omdat hij of zij zich aan de profs spiegelt. Het nieuwste
Tip trouwens voor wie voor het eerst een Siroko bril gaat kopen:
Vul eerst je gegevens in tot aan de bevestiging van de betaling, maar betaal nog niet. Ik deed dat vandaag (was even mijn PayPal gegevens vergeten) en kreeg na een paar uur een bericht van Siroko:
Vul eerst je gegevens in tot aan de bevestiging van de betaling, maar betaal nog niet. Ik deed dat vandaag (was even mijn PayPal gegevens vergeten) en kreeg na een paar uur een bericht van Siroko:
Toch mooi weer 15% bespaard.Je hebt je winkelwagen achtergelaten! Sinds je geen beslissing hebt kunnen maken krijg je VANDAAG 15% extra korting!
[ Voor 3% gewijzigd door Sjurm op 08-04-2019 20:08 ]
Los van het feit dat hij een zware telefoon heeft, weet ik niet of ik het wel met hem eens ben. boeit dat nou echt zoveel los van het feit dat de onderdelen zelf wat beter schakelen/remmen? 2kg meer of minder? je zult het vast merken als je ze direct na elkaar fietst en optrekt, anders lijkt het me als niet-prof weinig relevant...Ex Nunc schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:24:
M'n nieuwe racefiets is inclusief toebehoren ongeveer 800 gram lichter dan m'n vorige.HBSVDK schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:25:
[...]
Los van het feit dat hij een zware telefoon heeft, weet ik niet of ik het wel met hem eens ben. boeit dat nou echt zoveel los van het feit dat de onderdelen zelf wat beter schakelen/remmen? 2kg meer of minder? je zult het vast merken als je ze direct na elkaar fietst en optrekt, anders lijkt het me als niet-prof weinig relevant...
In het rijden zelf merk ik het niet echt (toch niet bewust), maar voel het wel bij het accelereren.
Kan je zelf makkelijk testen door eens een rondje met lege en volle drinkbussen te rijden
Zat er maar 2kg tussen. Het is maar 500 gram tussen Dura-Ace en 105.HBSVDK schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:25:
[...]
Los van het feit dat hij een zware telefoon heeft, weet ik niet of ik het wel met hem eens ben. boeit dat nou echt zoveel los van het feit dat de onderdelen zelf wat beter schakelen/remmen? 2kg meer of minder? je zult het vast merken als je ze direct na elkaar fietst en optrekt, anders lijkt het me als niet-prof weinig relevant...
zijn MTB vergelijking is ook niet van dit level, eerder tiagra met dura-ace, dan wordt het verschil al wel wat groter.. 105 is nog gewoon goed..Smultie schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:03:
[...]
Zat er maar 2kg tussen. Het is maar 500 gram tussen Dura-Ace en 105.
precies met accelereren (en klimmen) is een verschil van 1-2 kg, zeker als een groot deel in je wielen zit, goed te merken. En juist daar gaat zijn verhaal ook de mist in.. op de mtb gewicht denk ik belangrijker dan op de racefiets, (relatief gezien dan.. een MTB van 6kg valt gelijk uit elkaar of je mist vering/schijremmen etc.. maar een MTB van 10 of 12 KG merk je wel als je een bultje op moet, en als je een lichte set wielen hebt, dan merk je het bij elke bocht waarna je weer mag accelereren!.CedricD schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:53:
[...]
M'n nieuwe racefiets is inclusief toebehoren ongeveer 800 gram lichter dan m'n vorige.
In het rijden zelf merk ik het niet echt (toch niet bewust), maar voel het wel bij het accelereren.
Kan je zelf makkelijk testen door eens een rondje met lege en volle drinkbussen te rijden
Op de racefiets ook niet onbelangrijk, zeker niet als je de bergen in gaat, maar aerodynamica gaat voor de meeste mensen een grotere impact hebben op de racefiets, daar valt meer te halen dan bij gewicht. Bij de hoge snelheden op een racefiets scheelt het een hoop als je een meer aero geheel hebt.
Anyway, ik vind het een hoop ongefundeerd gezwats als ik het zo even snel lees..
Ah ja, fair point!Prulleman schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:19:
[...]
zijn MTB vergelijking is ook niet van dit level, eerder tiagra met dura-ace, dan wordt het verschil al wel wat groter.. 105 is nog gewoon goed..
Denk dat ik er voor mezelf nog enigszins een begrijpbaar verhaal van wilde maken, want er zal nog nooit iemand een serieuze afweging hebben gemaakt tussen Alivio en XTR.
Iemand hier ervaring met Road- en Gravelbikes? Ik wil graag een racefiets(wil in de weekenden tochtjes van 50/60km maken) maar ben met dunne bandjes bang dat ik snel zal vallen. Ook ben ik normaal gesproken met fietsen nogal een 'ruwe rijder' stoepjes op en af etc. wat volgens mij niet echt een goede combo is met racefietsen.
Daarom zit ik nu aan een gravelbike te denken, al zal ik 90% van de tijd toch op de weg rijden. Ben je met een gravelbike nou echt nog een stuk langzamer dan een racefiets? 2km/h gemiddeld langzamer vind ik te verwaarlozen.
Daarom zit ik nu aan een gravelbike te denken, al zal ik 90% van de tijd toch op de weg rijden. Ben je met een gravelbike nou echt nog een stuk langzamer dan een racefiets? 2km/h gemiddeld langzamer vind ik te verwaarlozen.
Hangt van de banden(druk) af, maar ik kom wel beetje rond de 2km/u langzamer met 38mm bandjes.
Bochten kan je iets minder scherp nemen, doordat wielen/banden wat meer zwabberen.
Bochten kan je iets minder scherp nemen, doordat wielen/banden wat meer zwabberen.
Verwijderd
Een cyclo-cross zou uitkomst bieden..
Misschien 2 setjes wielen erbij, 1 met all-terrain, en de andere met road wielen.
Hier al enkele dagen zwaar verkouden, veel hoesten..
Had eigenlijk deze week flink willen trainen.. Hopelijk donderdag of vrijdag weer een rondje fietsen.
Tot die tijd rust houden..
Misschien 2 setjes wielen erbij, 1 met all-terrain, en de andere met road wielen.
Hier al enkele dagen zwaar verkouden, veel hoesten..
Had eigenlijk deze week flink willen trainen.. Hopelijk donderdag of vrijdag weer een rondje fietsen.
Tot die tijd rust houden..
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2019 10:15 ]
@RekZ Ik heb een Trek Checkpoint gravelbike sinds begin dit jaar (om naar het werk te fietsen). Mijn eerste racefiets en daarvoor helemaal geen fietser dus ik kan helemaal nergens mee vergelijken. Maar ik ben er helemaal blij mee. Dat ik andere wielertoeristen niet kan volgen, heeft vooral met mijn beginner-zelf te maken, en niet met de fiets.
Ik geloof niet dat het "type" fiets echt zo'n gigantisch verschil maakt (uiteindelijk is het min of meer een endurance frame dat wat ruimer is om dikkere banden toe te laten en wat extra aanhechtingspunten voor spatborden, etc. voor bikepacking/commuting)
Ik heb mijn gravelracer vooral gekocht omdat er stukjes bos en onverharde paden op mijn woon-werk route liggen, en ik sowieso graag het bos induik als dat kan (ben ook een trailrunner).
Je keuze hangt waarschijnlijk vooral af van die 10% "offroad" waar je het over hebt. Als die er echt is, dan zou ik een gravelracer zeker durven aanraden. Als dat niet echt is, dan weet ik niet waarom je de extra kost (gravelracers zijn vaak net iets duurder dan de "gewone" variant) niet in een "upgrade" van een gewone racer zou steken.
Ik denk eigenlijk ook niet dat je schrik moet hebben voor die dunne bandjes. Ik geloof dat je op veel racers trouwens ook al 28mm banden kan leggen, dat is toch wat breder dan de 23mm die je vaak ziet. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken, als dat het punt is.
Ik geloof niet dat het "type" fiets echt zo'n gigantisch verschil maakt (uiteindelijk is het min of meer een endurance frame dat wat ruimer is om dikkere banden toe te laten en wat extra aanhechtingspunten voor spatborden, etc. voor bikepacking/commuting)
Ik heb mijn gravelracer vooral gekocht omdat er stukjes bos en onverharde paden op mijn woon-werk route liggen, en ik sowieso graag het bos induik als dat kan (ben ook een trailrunner).
Je keuze hangt waarschijnlijk vooral af van die 10% "offroad" waar je het over hebt. Als die er echt is, dan zou ik een gravelracer zeker durven aanraden. Als dat niet echt is, dan weet ik niet waarom je de extra kost (gravelracers zijn vaak net iets duurder dan de "gewone" variant) niet in een "upgrade" van een gewone racer zou steken.
Ik denk eigenlijk ook niet dat je schrik moet hebben voor die dunne bandjes. Ik geloof dat je op veel racers trouwens ook al 28mm banden kan leggen, dat is toch wat breder dan de 23mm die je vaak ziet. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken, als dat het punt is.
Hangt wel sterk van de ondergrond af hoor. Met 28mm bandjes kan ik redelijk verharde paden nog prima rijden, ook als er stronkjes ofzo liggen. Maar zodra het maar iets muller wordt is het echt hard werken en echt helemaal los zand is geen beginnen aan.nokie schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:28:
Zou dan ook eerder voor een gravel gaan als je ook onverhard wil / door wat losser zand wilt kunnen fietsen. Maat van me heeft een Canyon Grail en die rijdt er op asfalt maar iets langzamer mee dan op dunnere banden. Die Grail heeft 40mm banden dan, meen dat hij zijn wegbanden nu 30mm heeft. Dusja. Lekker een gravelbike doen. Is het nix die dikke banden, koop je dunnere banden en je hebt zo goed als een racefiets met inderdaad een beetje een wat relaxtere houding.
Bijzonder dat je jezelf als ruwe rijder omschrijft en vervolgens bang bent om met dunne bandjes te vallen.RekZ schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:32:
Iemand hier ervaring met Road- en Gravelbikes? Ik wil graag een racefiets(wil in de weekenden tochtjes van 50/60km maken) maar ben met dunne bandjes bang dat ik snel zal vallen. Ook ben ik normaal gesproken met fietsen nogal een 'ruwe rijder' stoepjes op en af etc. wat volgens mij niet echt een goede combo is met racefietsen.
Met dunne bandjes val je echt niet zo snel hoor. Ik fiets het hele jaar door op 25mm banden en heb afgelopen winter ook door de sneeuw gefietst. Stoepjes op en af doe ik ook, maar dan ga ik er wel vanuit dat je niet het voorwiel tegen de stoeprand aan laat rijden. Dat is ook in het geval van ATB wielen niet aan te bevelen. Wielen (en banden) van een racefiets kunnen echt wel wat hebben hoor. Niet te bang zijn.
Ik heb zondag geleerd dat je bloembakken wel over moet slaan.wisselwerking schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:49:
[...]
Wielen (en banden) van een racefiets kunnen echt wel wat hebben hoor.
Of leren bunnyhoppenBreadFan schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:51:
[...]
Ik heb zondag geleerd dat je bloembakken wel over moet slaan.
Knappe jongens als jij kunt bunnyhoppen wat MvdP niet lukt!wisselwerking schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:53:
[...]
Of leren bunnyhoppenDat heeft mij ook al meerdere keren uit de brand geholpen
Volgens mij kan Mathieu dat wel hoorwisselwerking schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:53:
[...]
Of leren bunnyhoppenDat heeft mij ook al meerdere keren uit de brand geholpen
Volgens mij raakte hij de bloembak ook niet..maar was het vooral het landen wat z'n wiel deed breken. (Dat er daarvoor al onmeunig hard over de cobbles was gekoerst zal zeker meegeholpen hebben)
Hij gaf zelf aan dat de grond in de bloembak zo zacht was dat hij wegzonk en de tweede rand raakte.
Maar ik denk dat dit in het andere wielrentopic meer thuis hoort.
Maar ik denk dat dit in het andere wielrentopic meer thuis hoort.
Verwijderd
Als je 90% van de tijd op asfalt rijdt zou ik geen gravelracer nemen. Dat is meer voor de omgekeerde situatie, als je 90% van de tijd offroad rijdt en af en toe het asfalt pakt. Rij je voornamelijk op het asfalt dan heeft het geen zin om met 40 mm banden met noppen te gaan rijden.RekZ schreef op maandag 8 april 2019 @ 23:32:
Ik begrijp dat je nieuw bent in het racefietsen nu je spreekt van dunne bandjes en bang om te vallen. De tijd van knetterharde, supersmalle bandjes is wel voorbij. Tegenwoordig is 25 mm de standaard en veel racefietsen worden standaard al geleverd met 28 mm banden, vooral de types die wat meer op endurance gericht zijn (minder op pure snelheid en meer op lange tochten over wisselend terrein).
Als je 90% van de tijd op asfalt gaat rijden en af en toe eens een grind- of schelpenpad of bospaadje wilt pakken wat niet volledig uit blubber bestaat zou ik dus eerder voor een endurance racefiets met 28 mm banden kiezen en een breed verzet zodat je ook nog eens een heuvel of berg(je) kunt pakken.
Ik heb sinds kort een Specialized Roubaix met 28mm bandjes..daarvoor een fiets met 25mm bandjes. Met beide kom je een heel eind zodra het asfalt ophoud kan ik je melden. Ik had eerst zoiets dat ik dacht van.. "zandpadje op met mn fiets?" ja hoor..dat kan heel goed
Ik rijd met mijn wegfiets met 25 mm ook genoeg over gravelweggetjes, geen centje pijn...
Woehoe! Fiets is er! Even snel uitgepakt en gespiekt en hij is moooooiiiiiiii!!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Holk op 09-04-2019 13:13 ]
Verwijderd
foto's!!Holkers schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:13:
Woehoe! Fiets is er! Even snel uitgepakt en gespiekt en hij is moooooiiiiiiii!!!!
![]()
![]()
Werk maken van de foto's + online plaatsen? Gelijk heb je! Of...Holkers schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:51:
[...]
Zal wel willen maar moest weer in de doos, want moet nog werken vandaag
Hoe zit dat op van die fietspaden die uit tegels bestaan en die soms nogal breed kieren bij gebrek aan onderhoud?Verwijderd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:16:
[...]
[...snip...]
Ik begrijp dat je nieuw bent in het racefietsen nu je spreekt van dunne bandjes en bang om te vallen. De tijd van knetterharde, supersmalle bandjes is wel voorbij. Tegenwoordig is 25 mm de standaard en veel racefietsen worden standaard al geleverd met 28 mm banden, vooral de types die wat meer op endurance gericht zijn (minder op pure snelheid en meer op lange tochten over wisselend terrein).
Als je 90% van de tijd op asfalt gaat rijden en af en toe eens een grind- of schelpenpad of bospaadje wilt pakken wat niet volledig uit blubber bestaat zou ik dus eerder voor een endurance racefiets met 28 mm banden kiezen en een breed verzet zodat je ook nog eens een heuvel of berg(je) kunt pakken.
Afgelopen week nog zo'n fietspad gehad waarbij de tegels in ieder geval in verband gelegd waren zodat de veel te brede naden niet eindeloos doorlopen. Toch was ik daar wel blij met mijn 47mm WTB Byways
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
helaas pas twee keer op mijn nieuwe fiets kunnen trappen. Eerste keer een stukje de stad uit gefietst en daarna begonnen met inremmen van de schijfremmen. Meende toen al af en toe een trilling te voelen maar dacht dat dit wellicht door nieuwigheid kwam. Na het tweede ritje voelde ik de trilling weer. Bij sterk maar geleidelijk afremmen wanneer de snelheid er bijna uit is dan is het net alsof de rem hapt en dan trilt mijn stuur zowat uit mijn handen. Eerste ingeving was speling in het balhoofd, maar er was bijna geen speling.
Canyon gemaild, zij reageerden ook met inremmen en speling in balhoofd. Voor de zekerheid toch nog iets extra aangedraaid maar zonder effect. Na weer een mailtje krijg ik van Canyon de tip om de schijf en de blokken te ontvetten en nogmaals op te schuren. Hoewel er niets mis is met de remcapaciteit zal ik het maar proberen.
- Is wasbenzine voldoende om de schijf mee schoon te maken?
- Kan dit beter met fijn of met ruw schuurpapier gedaan worden?
Canyon gemaild, zij reageerden ook met inremmen en speling in balhoofd. Voor de zekerheid toch nog iets extra aangedraaid maar zonder effect. Na weer een mailtje krijg ik van Canyon de tip om de schijf en de blokken te ontvetten en nogmaals op te schuren. Hoewel er niets mis is met de remcapaciteit zal ik het maar proberen.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Als je remmen het goed doen zou ik dat niet doen. Zou dan eerst je remblokken centreren, tips hoe zijn eerder voorbij gekomen.SirLenncelot schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:10:
helaas pas twee keer op mijn nieuwe fiets kunnen trappen. Eerste keer een stukje de stad uit gefietst en daarna begonnen met inremmen van de schijfremmen. Meende toen al af en toe een trilling te voelen maar dacht dat dit wellicht door nieuwigheid kwam. Na het tweede ritje voelde ik de trilling weer. Bij sterk maar geleidelijk afremmen wanneer de snelheid er bijna uit is dan is het net alsof de rem hapt en dan trilt mijn stuur zowat uit mijn handen. Eerste ingeving was speling in het balhoofd, maar er was bijna geen speling.
Een speling van 1 mm bij het aangrijppunt van een schijfrem vertaalt zich naar een speling van 4 mm ter hoogte van je stuur. Bij velgremmen is die verhouding veel gunstiger. Het is wel inherent aan schijfremmen, puur geometrisch.
@Noxa je bedoelt deze?
Noxa schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 12:30:
Ja dat zou moeten werken. Eigenlijk is het mooiste om de rem pistons even terug te duwen in de calipers, voorzichtig want die dingen kunnen kapot (been there). Gebruik er een plastic bandenlichter voor oid.
Holkers schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:28:
Yes, ik zou dat eerst even doen. Een doekje ontvetter over je schijven kan nooit kwaad trouwens, maar je nieuwe remblokken gelijk afvijlen kan altijd nog.
Doe het trouwens als je fiets op de grond staat, beetje druk op je stuur/wiel/rem terwijl je remmen inknijpt en vast schroeft.
Zaterdag ga ik de ronde van Noord Holland rijden. Ik doe de 110km samen met een vriend en zijn vriendin. Tweede toertocht na de Joop Zoetemelk Classic, ik heb er weer zin in!
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Lekker m'n tijd genomen om de fiets op te bouwen. Wieltje erin, stuurtje etc. Net de firmware update van de schakelgroep gedaan (nooit gedacht dat te zeggen) en de juiste instellingen erin gezet voor synchro schakelen. Morgen werken, donderdag vrij dus lekker een stukje toeren. Zit alleen een plekje op die ze niet gemeld hadden bij de outlet store, dus nog even in de pen bij Canyon
Foto's:
https://www.dropbox.com/s...9%2017%2036%2049.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...9%2017%2037%2012.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...9%2017%2037%2017.jpg?dl=0
Foto's:
[ Voor 58% gewijzigd door Holk op 09-04-2019 20:33 ]
Kan hier niet in het fotoalbum en dropbox werkt niet mee denk ik. Op de laptop wel, maar bestanden zijn te groot voor telefoon?
Erg mooie fiets man! Volgens mij ga je hier veel plezier mee beleven.Holkers schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:24:
Lekker m'n tijd genomen om de fiets op te bouwen. Wieltje erin, stuurtje etc. Net de firmware update van de schakelgroep gedaan (nooit gedacht dat te zeggen) en de juiste instellingen erin gezet voor synchro schakelen. Morgen werken, donderdag vrij dus lekker een stukje toeren. Zit alleen een plekje op die ze niet gemeld hadden bij de outlet store, dus nog even in de pen bij Canyon
Foto's:
Battle.net || Strava
Hier op telefoon wel. Moet even klikken op ga naar website o.i.d.
Mooie racefiets @Holkers !!
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Gisteren met een fietsmaatje een stuk van 10 km over een rechte weg, kop aan kop gereden. Om de 1-2 minuten wisselden we af en ging de ander op kop. Een kwartiertje alles geven.
We gingen 40-42 kmh. Aan kop had ik een hartslag van ong. 170 bpm. In het wiel (bij dezelfde snelheid), zakte mijn hartslag 15 slagen per minuut. Ik was verbaasd dat het zoveel is.
Mijn omslagpunt is ongeveer 165. Aan kop zit ik dus anaeroob te trainen, in het wiel helemaal niet.
Kan ik nou iets zeggen over ‘zoveel % lichter’ om bij iemand in het wiel te zitten?
We gingen 40-42 kmh. Aan kop had ik een hartslag van ong. 170 bpm. In het wiel (bij dezelfde snelheid), zakte mijn hartslag 15 slagen per minuut. Ik was verbaasd dat het zoveel is.
Mijn omslagpunt is ongeveer 165. Aan kop zit ik dus anaeroob te trainen, in het wiel helemaal niet.
Kan ik nou iets zeggen over ‘zoveel % lichter’ om bij iemand in het wiel te zitten?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Nee, niet echt op basis van één rit op één stuk weg. En op basis van hartslag is ook te persoonlijk.
Met een powermeter zie ik vaak 20/25% verschil tussen op kop of in het wiel - dat is al wat objectiever dan een hartslag (als jij slecht getraind bent daalt je hartslag minder snel). Maar het hangt van veel factoren af (voornamelijk helling, rolweerstand, hoek van de wind, aantal personen [voor én achter je]).
Met een powermeter zie ik vaak 20/25% verschil tussen op kop of in het wiel - dat is al wat objectiever dan een hartslag (als jij slecht getraind bent daalt je hartslag minder snel). Maar het hangt van veel factoren af (voornamelijk helling, rolweerstand, hoek van de wind, aantal personen [voor én achter je]).
Inderdaad. Maar uit jouw ervaringen heb je dus 20/25% minder vermogen nodig bij één iemand in het wiel? Vind ik best veel...
(heb geen vermogensmeter, staat wel op m’n verlanglijst
)
(heb geen vermogensmeter, staat wel op m’n verlanglijst
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Hangt veel van wind af en hoe goed je uit de wind kan zitten.
Ik heb wel eens ritjes dat je in het wiel gewoon met hartslag 100 kan zitten maar dan op kop 170 zit te trappen.
Of dat je 100w minder hoeft te trappen.
Totaal niet te zeggen dus, maar 15 slagen verschil kan heel makkelijk.
Ik heb wel eens ritjes dat je in het wiel gewoon met hartslag 100 kan zitten maar dan op kop 170 zit te trappen.
Of dat je 100w minder hoeft te trappen.
Totaal niet te zeggen dus, maar 15 slagen verschil kan heel makkelijk.
Kan makkelijk 15 slagen verschil zijn.
Bij mij zijn dat soms zelf 30 slagen als ik goed uitgerust ben
.
Bij mij zijn dat soms zelf 30 slagen als ik goed uitgerust ben
Thnx allen die me hebben overtuigd om toch een fiets met 'dunne bandjes' te nemen ipv een gravelracer
Vorig jaar uitslag van een onderzoekje van de TU/e in de volkskrant. Zelfs op kop heb je voordeel.

Dit gaat denk ik vooral op voor profs die echt heel dicht op elkaar rijden, en hoe kleiner de groep hoe lager het voordeel maar goed.

Dit gaat denk ik vooral op voor profs die echt heel dicht op elkaar rijden, en hoe kleiner de groep hoe lager het voordeel maar goed.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Die opmerking rechts onder is natuurlijk heel subjectief.. voor een prof voelt ~15 km/u natuurlijk heel anders dan voor tante Truus. Wie is "je" in deze zin... Verder vind ik het wel een enorm verschil... Ze doen net of je op je dooie gemak 50+ rijd achterin.. ik heb er zelf geen ervaring mee, een het zal best relaxed cruisen zijn, maar volledig zonder effort... Ik betwijfel het..
Je hebt minder weerstand, maar zult zeker de rpm moeten blijven trappen om die snelheid vol te houden. Volgens mij heb je op die plek in het peloton heel andere zorgen, je ziet niets meer van de weg en het lijkt me een constant dringen en beuken. Niet helemaal relaxed volgens mij...
Verwijderd
Ben zelf echt een beginner op wielrennen.
Maar het is wel degelijk een groot verschil of je nu op kop rijd of in een groep.
Ik ga over 2 maanden voor de 4e keer de elfstedentocht fietsen, en mijn eerdere ervaringen zijn dat wanneer je in een groepje van 5-10 man zit (of groter), je amper hoeft te trappen wanneer je niet op kop fietst..
Laatste jaar dat ik op de wielerfiets zit train ik af en toe met een maatje en fietsen we meestal zij-aan-zij, maar wanneer iemand er even doorheen zit, dan helpt het ook veel om even erachter te hangen om even te herstellen.
En dan ben ik nog maar een rookie, de profs rijden veeeel dichter op elkaar en zal de zuigende werking nog meer zijn werk doen in een groot peleton..
Maar het is wel degelijk een groot verschil of je nu op kop rijd of in een groep.
Ik ga over 2 maanden voor de 4e keer de elfstedentocht fietsen, en mijn eerdere ervaringen zijn dat wanneer je in een groepje van 5-10 man zit (of groter), je amper hoeft te trappen wanneer je niet op kop fietst..
Laatste jaar dat ik op de wielerfiets zit train ik af en toe met een maatje en fietsen we meestal zij-aan-zij, maar wanneer iemand er even doorheen zit, dan helpt het ook veel om even erachter te hangen om even te herstellen.
En dan ben ik nog maar een rookie, de profs rijden veeeel dichter op elkaar en zal de zuigende werking nog meer zijn werk doen in een groot peleton..
Hoe is het afgelopen met de vlekken? Op de foto lijkt het erg op mijn vorige mat zwarte Specialized Tarmac frame, daar was het gewoon het carbon wat zichtbaar was onder de matte blanke lak. Ben benieuwd naar het antwoord van Canyon.Nipje schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:15:
[Afbeelding: Canyon 1]
[Afbeelding: Canyon 2]
Wow, supermooi! Have fun ermee! En mooi gadgetgehalte ook met firmware-upgrades in je schakelgroep.Holkers schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:24:
Foto's:
Ik kijk snel weg voordat ik me niet kan bedwingen

"Mag wel"... jij bent hoog nodig toe aan vervanging. Dat je daar nog op durft te stappen.Bananeman schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:32:
[...]
Wow, supermooi! Have fun ermee! En mooi gadgetgehalte ook met firmware-upgrades in je schakelgroep.
Ik kijk snel weg voordat ik me niet kan bedwingenMijn Canyon is ook alweer van 2011 dus het "mag" wel
even dl=0 aanpassen in raw=1 en tussen de IMG tags zettenHolkers schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:24:
Foto's:

Een mooie optie voor bij Di2 zijn de sprint knoppen (ik heb ze al klim knoppen gemonteerd)
[ Voor 3% gewijzigd door jspr op 10-04-2019 09:59 ]
Verwijderd
Mooie fiets hoor...
Is dat nog wat beschermfolie op je schijfremmen?? Of is dat 1 of andere aero feature??
Is dat nog wat beschermfolie op je schijfremmen?? Of is dat 1 of andere aero feature??
Het artikel lijkt überhaupt alleen over luchtweerstand te gaan in plaats van over totale weerstand. Bij 50+ is de rolweerstand natuurlijk nog >9x zo hoog als bij 15 km/h.Prulleman schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:45:
Die opmerking rechts onder is natuurlijk heel subjectief.. voor een prof voelt ~15 km/u natuurlijk heel anders dan voor tante Truus. Wie is "je" in deze zin... Verder vind ik het wel een enorm verschil... Ze doen net of je op je dooie gemak 50+ rijd achterin.. ik heb er zelf geen ervaring mee, een het zal best relaxed cruisen zijn, maar volledig zonder effort... Ik betwijfel het..
Dat is de ice-tech. De schijven zijn opgebouwd uit 3 lagen; RVS-Alu-RVS. Je kijkt naar de RVS op de delen waar de blokken remmen en het Alu in de binnenkant voor de koeling. Zitten wat vinnen op voor extra koeling via rijwind. Heb ze ook op de MTB en die krengen worden echt heet, maar met deze technologie (zegt Shimano dan he) koelen ze sneller af / worden ze minder warmVerwijderd schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:01:
Mooie fiets hoor...
Thanks @jspr voor de tip!
Ja klinkt een beetje "snobistisch", maar als ik om me heenkijk zie ik veel mensen om de 2 of 3 jaar een nieuwe fiets kopen. Dan is 7 of 8 jaar wel lang. Mijn fiets volstaat nog meer dan prima, dus dit jaar komt er iig niks nieuws.Noxa schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:43:
[...]
"Mag wel"... jij bent hoog nodig toe aan vervanging. Dat je daar nog op durft te stappen.
Een collega kocht laatst een S-Works Venge t.w.v. € 11.000. Z'n vorige fiets was ook alweer bijna 3 jaar oud

hangt er ook een beetje vanaf hoeveel je met je fiets doet.. Als je elke week een of twee ritjes maakt van 50 kilometer, dan zou ik ook wel 6 jaar met een fiets doen.. Maar ik gebruik mijn fiets toch redelijk wat uurtjes in de week en dan gaat het na een jaar of 3 toch echt wel weer kriebelen om mijn fiets te vervangen..Bananeman schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:39:
[...]
Ja klinkt een beetje "snobistisch", maar als ik om me heenkijk zie ik veel mensen om de 2 of 3 jaar een nieuwe fiets kopen. Dan is 7 of 8 jaar wel lang. Mijn fiets volstaat nog meer dan prima, dus dit jaar komt er iig niks nieuws.
Een collega kocht laatst een S-Works Venge t.w.v. € 11.000. Z'n vorige fiets was ook alweer bijna 3 jaar oud
Maar ik heb het ook met tv's en andere zaken. Gelukkig rij ik nu in een auto van mijn baas waar ik 5 jaar mee moet doen, dat scheelt echt een hoop geld :-)
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Bekijk het eens andersom: Hoe meer je aan je fiets uitgeeft, hoe minder je erop kan fietsen. In plaats van meer uitgeven aan fiets, kun je ook eens kijken om extra vrije dagen bij te kopen of zelfs deeltijd te werken.
Maar als je een fiets hebt die je echt mooi vind ga je eerder op pad om kilometers te maken..
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic