Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 277 ... 676 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:55
pro_6or schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 23:55:
[...]

Als de drukte belangrijk is, ga tegen etenstijd als je kan. Dan is het gegarandeerd heerlijk rustig. Maar op de fiets kom je er zelfs bij een verkeersinfarct nog gewoon door. Is toch alleen maar bij het bezoekerscentrum die debiele drukte.
En als je het nog rustiger wil hebben dan fiets je na 20.00u met een lampje. Geen kip te bekennen op de weg. In die tijd kun je nog prima iets van 60km wegtikken. Uiteraard moet je dan geen lekke band krijgen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:04
Vraag mij echt af wat het uitmaakt dat je veel mensen inhaalt of wordt ingehaald.
Weet jij veel of degene die je net hebt ingehaald op een peperdure fiets, volledig gesoigneerd, niet onderweg is van Groningen naar Maastricht? Dan zou ik het ook rustig aan doen op sommige momenten. En ja, als ik word ingehaald is dat voor mij ook een seintje om proberen aan te haken, maar niet kost wat kost er terug voorbij te rammen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42
Nogmaals, als iemand die 2x zo zwaar is, je aan stront rijdt is dat gewicht wel relevant, niet of iemand een helm op heeft of niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-08 07:54
Je hoort gewoon een helm op te hebben punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 08:51

pro_6or

amateur_60r

wisselwerking schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:04:
[...]

En als je het nog rustiger wil hebben dan fiets je na 20.00u met een lampje. Geen kip te bekennen op de weg. In die tijd kun je nog prima iets van 60km wegtikken. Uiteraard moet je dan geen lekke band krijgen :+
Ik vertrok om 16:00 en van 18:00 tot 19:00 oostkant IJssel (over dat dijkenpaadje) van Zutphen naar Arnhem en werkelijk (buiten Doesburg) geen andere fietser gezien. Ga je op de zomerdag, of een courante tijd dan is het stervensdruk op dat smalle paadje. Ik ga ook graag nog even in die laatste uren, lampje mee inderdaad en vaak weinig wind later op de avond.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Maarten_E schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:10:
Vraag mij echt af wat het uitmaakt dat je veel mensen inhaalt of wordt ingehaald.
Weet jij veel of degene die je net hebt ingehaald op een peperdure fiets, volledig gesoigneerd, niet onderweg is van Groningen naar Maastricht? Dan zou ik het ook rustig aan doen op sommige momenten. En ja, als ik word ingehaald is dat voor mij ook een seintje om proberen aan te haken, maar niet kost wat kost er terug voorbij te rammen.
Ik probeer vaak om iemand bij te halen die een stuk voor me rijd (maar wel vlot onderweg is) Inhalers laat ik meestal gaan. Maar ook niet altijd en vaak vraag ik even of het OK is dat ik even aansluit.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:11
Ging me niet om dat inhalen (Thats the take home message you got?) maar om het gebrek aan helm. Als ik een vogeltjes kijk rit heb dan wordt ik continue ingehaald, zeker op een druk deel zoals de Ringvaart. Mensen krijgen dan een goedendag en ik kijk even naar de fiets en fietser. Hetzelfde als ik iemand inhaal, zelfde ritueel. Maar het ging om het gebrek aan helm he

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
@pro_6or Haha, de gemiddelde wielrenner kan inderdaad best sneu zijn om z'n ego een plekje te kunnen geven. Voordeel: hoe harder/langer je fietst, des te minder het je boeit. Het kan mij geen ruk meer interesseren als iemand op gympies en in z'n voetbalbroekkie met de kin op het stuur me voorbij snelt. Heeft ie s'avonds aan de etenstafel een mooi verhaal dat ie weer een dikke Cervelo ingehaald heeft met z'n fiets van Marktplaats.

Doe er zelf af en toe ook aan mee hoor trouwens als ik iemand zie ploeteren maar weet dat ik diegene in ga halen. 300w trappen en ondertussen lekker casual rechtop zitten, handen op de tops, beetje om me heen kijken. Lijkt me dodelijk voor je moraal als je zo ingehaald wordt :+.

[ Voor 24% gewijzigd door Ypuh op 18-04-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:22
pro_6or schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:28:
Rondje posbank en Zutphen gedaan. Kom ik vanuit Arnhem centrum achter monnikenhuize omhoog gekropen komen er vanaf de Arnhemse allee 3 in gloednieuw kort kort aangezoefd al, “aan de kant” roepend (ik zat al aan de kant) op heel arrogante wijze. Ik nog verder op het randje en zeg “nou, ik ben aan de kant gegaan” roept die laatste ook nog “goed zo” op een toon alsof hij het tegen een baby heeft. Maar laten gaan want ook vandaag weer 87 km (voor mij is dat ver). Maar liefst had ik ze er even dik af gereden. zo snel waren ze niet. Grrrrr.
Wat een aso's. Ik mijd de Posbank en de Veluwezoom in het weekend. Het is niet te doen. Zijn het niet de wielrenklootzakken dan zijn het wel de e-bikers, elektrische scooters, opgevoerde golfjes en cabrio's, motoren, wandelaars en gezinnen die je voortdurend uit de flow halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:26
Mss moet je iets aan je eigen flow doen dan @nomar109 . Als ik op ga letten waar ik me allemaal aan kan ergeren, dan heb ik geen leven meer.

Hoewel ik wel een grens heb bij arrogante fietsproleten (Pinarello doet het erg goed bij die mannen, ook ff een vooroordeeltje erin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:04
Holk schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:37:
Ging me niet om dat inhalen (Thats the take home message you got?) maar om het gebrek aan helm. Als ik een vogeltjes kijk rit heb dan wordt ik continue ingehaald, zeker op een druk deel zoals de Ringvaart. Mensen krijgen dan een goedendag en ik kijk even naar de fiets en fietser. Hetzelfde als ik iemand inhaal, zelfde ritueel. Maar het ging om het gebrek aan helm he
Weet niet of dit specifiek naar mij bedoeld is, ik draag altijd een helm op de racefiets. Haakte slechts in op het inhaalgedeelte.

Wel weer hypocriet ergens, als ik te laat vertrokken ben naar mijn werk dan ga ik ook hard trappen. Geen idee van mijn snelheid, want geen teller op de gewone fiets, maar ik geloof niet dat ik dan zoveel slomer ben. Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om tijdens mijn woon-werkverkeer een helm te dragen, terwijl het geen overbodige luxe zou zijn op zo'n moment. Het leukste is nog dat mensen die je inhaalt er niks van zullen zeggen, want gewone kloffie en gewone fiets. Maar ween je gebeente als het een racefiets is...

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19:26
Óké, uit de (hele) oude doos dan, kwam deze foto onlangs tegen bij het opruimen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfnMDzaBM-14GoViEvhH4snA9sY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwQh7XlbFLHVsCqYjO73tmGe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik schat in 1978, m'n beste vriend toen en ik hadden allebei een tweedehands Fongers Course (ik van de krantenwijk, egwa) en we gingen vanuit Zevenaar meestal naar 's Heerenberg, Montferland, maar soms naar de Posbank, waar je nooit een wielrenner tegenkwam, laat staan motorrijders of ander in-de-weg-volk (E-bikes???). Ik weet nog goed dat hij een spiksplnternieuwe Batavus Sprint (type heb ik wel ff gegoeged) voor z'n verjaardag kreeg en me eraf fietste bergop (aan m'n postuur kan je zien dat ik de betere klimmer van ons twee was). Ik was ervan overtuigd dat het door de fiets kwam. Een Koga was m'n droomfiets, onbereikbaar, maar de bidon had ik dan weer wel,.

Toen was zeem nog echt zeem, mijmerend vraag ik me af of ik toen eigenlijk een onderbroek aanhad.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:16
Toch zie je in stedelijke gebieden wel al steeds meer kinderen fietsen en in zitjes met helmen op. Zeker op plekken waar veel expats wonen is het heel normaal en als je kijkt naar het aantal ongevallen waar fietsers bij betrokken zijn is dat helemaal geen slechte ontwikkeling. Je zag het natuurlijk ook met skiën, op een gegeven moment wordt het steeds drukker op de piste/weg en realiseren mensen zich dat je ook rekening moet gaan houden met de (on)kunde van mensen om je heen.

Kan me herinneren dat een Laurens Ten Dam ook in een podcast zei dat zijn kinderen altijd een helm dragen. Zou me niet verbazen als het over een aantal jaar de normaalste zaak van de wereld is in de stad, op het platteland zal het allemaal wel weer wat langer duren.

Edit: dit is geen sneer naar het platteland. Het gaan dragen van helmen op fietsen is in NL toch wel een cultuuromslag en dat gaat over het algemeen sneller op plekken die cultureel heterogeen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Louislouislouis op 18-04-2021 09:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
Maarten_E schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:13:
[...]

Weet niet of dit specifiek naar mij bedoeld is, ik draag altijd een helm op de racefiets. Haakte slechts in op het inhaalgedeelte.

Wel weer hypocriet ergens, als ik te laat vertrokken ben naar mijn werk dan ga ik ook hard trappen. Geen idee van mijn snelheid, want geen teller op de gewone fiets, maar ik geloof niet dat ik dan zoveel slomer ben. Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om tijdens mijn woon-werkverkeer een helm te dragen, terwijl het geen overbodige luxe zou zijn op zo'n moment. Het leukste is nog dat mensen die je inhaalt er niks van zullen zeggen, want gewone kloffie en gewone fiets. Maar ween je gebeente als het een racefiets is...
Zeker niet! En helaas heb ik de ervaring met het hard vallen op m’n hoofd op de stadsfiets inclusief de scans, hersenkneuzing, geheugenverlies etc.

En het lijkt hypocriet maar het wezenlijke verschil tussen een racefiets en een stadsfiets is dat je op een racefiets vrijwel altijd 25+ doet, vaak rond de 30, en op de stadsfiets sub-20 waardoor de kans op een zwaar ongeluk met letsel minder is. En een helm op een eBike heb ik een week of wat geleden al eens geponeerd :+ Moet wel zeggen dat steeds meer recreatief verkeer een helm draagt, zeker ouderen. Icm een eBike vind ik dat persoonlijk een goede ontwikkeling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pier87
  • Laatst online: 12:55
Maarten_E schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:10:
Precies zo zie ik dat ook, ik doe/deed ook wel regelmatig intervalblokjes, bijvoorbeeld 5 minuten een X aan watts en daarna weer 5 minuten rust, als je net op die 5 minuten wordt ingehaald, wat zegt dat? Of wanneer je een rustige duurrit op de planning hebt en bijna thuis bent met 100+ op de teller en je wordt ingehaald. Kan me er echt niet druk om maken ;)

@Holk en @Louislouislouis tsja de helmen discussie. Als je zoiets wil doen, moet je er gewoon jong mee beginnen. Dan weten ze niet beter, kan er prima mee leven wanneer iedereen een helm zou moeten dragen.
Moet zeggen dat de jeugd soms zo langzaam fietst, dat ze net zo goed kunnen wandelen ;) dus dan zie ik het nu niet direct in van een helm. Maar tegenwoordig krijgen veel jongeren ook al een electrische fiets van papa of mama of de afgedankte van opa/oma dan wordt een helm weer een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Maarten_E schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:13:
[...]

Ergens zou je dat op de stadsfiets ook kunnen doen, maar laten we blij zijn dat we hier in NL allemaal fietsen. Geen barrières opwerpen met helmplicht oid.

Op de racefiets neem ik persoonlijk wel meer risico op snelheid in bochten dan met mijn stadsfiets. Het voelt ook heel anders door de lichte fiets, geen enkele vering. Op de racefiets ben ik aan het sporten, op de stadsfiets verplaats ik me, soms snel, toegegeven, maar toch.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
In Duitsland rijdt iedereen met een helm. Verder slaat het argument dat 'lage snelheid = geen helm nodig' nergens op. De meeste ongelukken met (zwaar) letsel gebeuren als je bijna stilstaat. De enige reden die ik kan verzinnen is dat je als wielrenner wel meer/langer bloot staat aan gevaar en een helm daardoor verstandiger is.

@Louislouislouis Kan me ook voorstellen dat een helm in de stad meer zin heeft dan op het platteland. Waar ik opgroeide stapte je op bij de voordeur en kneep je 7km later bij de parkeerplaats van de school pas de rem in en kwam je onderweg geen bocht of auto tegen. Breng zo'n puber maar eens aan het verstand dat een helm zin heeft.

Verder zou ik zeggen dat we de regels niet strenger moeten maken dan ze zijn. Nederland heeft geen helm plicht. Ik vind het dom, maar ga andere mensen er niet ongevraagd op aanspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 19:29

Stoney3K

Flatsehats!

Ypuh schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:08:
Verder zou ik zeggen dat we de regels niet strenger moeten maken dan ze zijn. Nederland heeft geen helm plicht. Ik vind het dom, maar ga andere mensen er niet ongevraagd op aanspreken.
Tja, als je bekijkt dat iedereen op een E-bike en snorfiets ook ruim 25 rijdt en je daar ook geen helm voor op hoeft.

Dan vind ik nog altijd, je hebt maar één stel hersenen, en als dat op de verkeerde manier de grond raakt heb je een heel erg slechte dag. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:52
Frenz64 schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:21:
Ik schat in 1978, m'n beste vriend toen en ik
Hee, zo'n bloempotkapsel had ik toen ook!
Holk schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:45:
[...]

En het lijkt hypocriet maar het wezenlijke verschil tussen een racefiets en een stadsfiets is dat je op een racefiets vrijwel altijd 25+ doet, vaak rond de 30, en op de stadsfiets sub-20 waardoor de kans op een zwaar ongeluk met letsel minder is.
Een ander verschil is de banddikte en de lichaamshouding. Op een stadsfiets zit je meer rechtop, kun je makkelijker rondkijken en heb je minder lichaamsgewicht op het voorwiel. Dus je voorwiel glijdt minder snel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Stoney3K schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:10:
Dan vind ik nog altijd, je hebt maar één stel hersenen, en als dat op de verkeerde manier de grond raakt heb je een heel erg slechte dag. ;)
Tja, het zal mij aan m'n reet roesten dat iemand z'n eigen hersenpan in de stront rijdt. Vanuit sociaal oogpunt vind ik het inderdaad niet kunnen gezien de zorgkosten en sociale voorzieningen die opgebruikt worden, maar verder moeten ze het vooral zelf weten.

Er zijn duidelijke argumenten waarom Nederland géén helmplicht heeft. Argumenten die naar mijn inziens achterhaald zijn, maar het staat iedereen vrij om verstandig te zijn en wel gewoon een helm op te zetten. Helemaal als ik zie hoe het met de gemiddelde voertuigbeheersing en verkeersinzicht zit (zowel bij de berijders zelf als van je medeweggebruikers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 19:29

Stoney3K

Flatsehats!

Ypuh schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:16:
[...]
Er zijn duidelijke argumenten waarom Nederland géén helmplicht heeft. Argumenten die naar mijn inziens achterhaald zijn, maar het staat iedereen vrij om verstandig te zijn en wel gewoon een helm op te zetten. Helemaal als ik zie hoe het met de gemiddelde voertuigbeheersing en verkeersinzicht zit (zowel bij de berijders zelf als van je medeweggebruikers).
Vooral als het enige tegenargument is dat het er dom uitziet, zie ik weinig reden om GEEN helm op te zetten als ik met 25-30 per uur over een fietspad heen sjees. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 20:30
In Duitsland rijdt iedereen met een helm. Verder slaat het argument dat 'lage snelheid = geen helm nodig' nergens op. De meeste ongelukken met (zwaar) letsel gebeuren als je bijna stilstaat. De enige reden die ik kan verzinnen is dat je als wielrenner wel meer/langer bloot staat aan gevaar en een helm daardoor verstandiger is.

@Louislouislouis Kan me ook voorstellen dat een helm in de stad meer zin heeft dan op het platteland. Waar ik opgroeide stapte je op bij de voordeur en kneep je 7km later bij de parkeerplaats van de school pas de rem in en kwam je onderweg geen bocht of auto tegen. Breng zo'n puber maar eens aan het verstand dat een helm zin heeft.

De vergelijking met Duitsland is m.i. niet echt een goede vergelijking. Het verschil is infrastructuur.
Je kan Nederland vwb fiets-infrastructuur met geen enkel ander land ter wereld vergelijken.

Je gaat me niet vertellen dat je een helm op zet, als je een avondje op stap gaat en hooguit 20-25 km/h fietst. Maar ik kan het mis hebben hoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
NewbieNeo schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:45:
Je gaat me niet vertellen dat je een helm op zet, als je een avondje op stap gaat en hooguit 20-25 km/h fietst. Maar ik kan het mis hebben hoor. :+
Heb geen stadsfiets, dus heb op de fiets altijd een helm op ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Och och, de komkommertijd is wel vroeg dit jaar zeg :+

Gister nog even een klein rondje a 15km gedaan, korte mouwen. Dat was achteraf net wat te fris met die koele wind. Maar wel ontzettend genoten van het zonnetje en de natuur die groen aan het uitbarsten is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87

Ype, wil je ophouden het Friese Platteland te promoten ;) alhoewel jij een grensgevalletje was, de Friezen zagen dat gebied meer als een stukje Groningen, de Groningers zagen het weer als een stukje Friesland ;)

Maar klopt, tegenwoordig met al die appende mensen achter het stuur is het wel linker geworden als je buitenuit aan het fietsen bent. Ze zien je zo over het hoofd...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Bij de F1 is Renault/Alpine ook gewoon #teambabydoekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icUfTqtTzjx95M8cPOcPYwWRAW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlI0YqAwCP8yDvN1csIkX5Lw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pier87 schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:16:
[...]

Ype, wil je ophouden het Friese Platteland te promoten ;)
Maak je geen zorgen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 11:43
Vandaag was nog lekkerder weer dan gister; wederom een rondje van 75km gedaan :) Wel lekker in vorm aant komen, al mn PRs op klimmetjes benaderd of verbeterd :)

Wel bijna van mijn sokken gereden door een idiote automobilist die de situatie totaal verkeerd inschatte en lomp hard in kwam halen; reed niet alleen mij en mijn groepje bijna van de weg maar ook nog eens tegenliggende fietsers. Totaal onnodig op die plek waar we reden, 5 seconden later had het normaal gekund. Echt wtf dat soort lui.

[ Voor 8% gewijzigd door ravenger op 18-04-2021 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:39

Grin

Ride si sapis.

Nieuwe bandjes!
Even kijken wat dit is als de huidige Pirelli's versleten zijn. Omdat mijn huidige 25mm Pirelli's ruim 28mm meten wanneer ze gemonteerd zijn, heb ik nu een 28mm band besteld. Deze 28mm band is een zgn. ETRTO band en zou dus ook daadwerkelijk als 28mm om m'n wielen moeten vallen. Ben benieuwd...

Is er al iemand die met deze banden rijdt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ikd1GpS0iRjjZIsuBu39ZP87mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mb46mwVprbg8RUX4dtTM5wjf.jpg?f=fotoalbum_large

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:09

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ja ik (denk ik). Toch @ElGreco ;)?

Ze bevallen, denk ik, prima, maar ik heb nog geen andere wegbanden op deze fiets en deze wielen gehad, dus echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet :).

Zelf vandaag rondje Drenthe gedaan. Windkracht 2 jaja. Veel wind, maar erg mooi. Bandjes niet te hard en dat was maar goed ook, wat een klinkers overal :). Col du VAM was boven verwachting leuk, overigens. Heel grappig gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGyBQC3maulg-RwBG6funTHqPAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGZ0rtk3rSOtlKwPMycju5Fz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
@ZieMaar! Welkom in Drenthe! Ik denk dat ik menig ritje 40-60% klinkers rijd

Zelf vandaag een heerlijk rondje gemaakt, 67km met een lekker tempo'tje. Verder wat van de steilere klimmetjes van de hondsrug bij Drouwen en Gieten gepakt en rondom anloo/Gasteren getourd.

Heerlijk weer, was in de ochtend dus wel lang lang maar lang niet zoveel fietsers tegen gekomen als verwacht.

[ Voor 66% gewijzigd door Cranzai op 18-04-2021 17:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Iedereen was vast de amstel gold race aan het kijken, want mij viel het ook op. Zelfs bij Radio Kootwijk was het rustig.

Vanochtend in de omgeving Utrecht enkele groepen, maar zo snel ik de Flevopolder in dook was het heerlijk rustig. En dat bleef zo op de Veluwe en tot aan huis.

180 mooie km's!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-08 19:15

Fisico

by Fabian

Rond Utrecht best wel wat groepen in dezelfde shirtjes gezien maar ook gewoon groepen van 8 of meer. Mijn buurvrouw was met nieuwe mensen leren kennen op pad, ook met acht personen. Dat kan echt niet. In Amerongen bij de Proloog leek het wel of corona niet bestond. Nog even verderop bij mijn favo koffietentje gestaan en als je dan ziet hoe iedereen door dat dorp knalt en deels de stoep mee pakt omdat er ook auto's rijden, dan overvalt toch een beetje de schaamte mij.

Zelf voor de tweede dag op rij op pad. Na de blokjes van gisteren ging nu ergens tussen 't Goy en Houten het licht uit. Een bidon met Sis is dus geen wondermiddel als je daarnaast niet een beetje blijft eten. Gelukkig mocht ik in het wiel van mijn duoritgenoot naar huis.

@MrBarBarian lekker dagje voor zo'n rit.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Grin schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:21:
Nieuwe bandjes!
Even kijken wat dit is als de huidige Pirelli's versleten zijn. Omdat mijn huidige 25mm Pirelli's ruim 28mm meten wanneer ze gemonteerd zijn, heb ik nu een 28mm band besteld. Deze 28mm band is een zgn. ETRTO band en zou dus ook daadwerkelijk als 28mm om m'n wielen moeten vallen. Ben benieuwd...

Is er al iemand die met deze banden rijdt?

[Afbeelding]
Mijn Pirelli P-Zero Race SL TLR liggen bij @ElGreco ben benieuwd! Ik heb de 26mm variant
ZieMaar! schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:03:
Ja ik (denk ik). Toch @ElGreco ;)?

Ze bevallen, denk ik, prima, maar ik heb nog geen andere wegbanden op deze fiets en deze wielen gehad, dus echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet :).

Zelf vandaag rondje Drenthe gedaan. Windkracht 2 jaja. Veel wind, maar erg mooi. Bandjes niet te hard en dat was maar goed ook, wat een klinkers overal :). Col du VAM was boven verwachting leuk, overigens. Heel grappig gemaakt.
[Afbeelding]
Zeg wat doe jij zo ver van huis in onze provincie? O-) Wel mooi!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Vandaag een rit van 185km naar de Ardennen gemaakt (ja, ik steek alweer de grens over). Heerlijk dat het echte werk op nog geen 15km van Maastricht begint; de wegen lijken ook ieder jaar gewoon beter en beter te worden. De Col du Rosier (vanaf Creppe) was de langste helling die we hebben gedaan, en uiteindelijk met een totaal 2300 hoogtemeters waren we weer thuis. 28 gemiddeld ook, dus dat ging echt lekker.

Veel mooier gebied dan de Hoge Venen om te fietsen, maar je benen voelen het verschil ook.

Hoogteprofiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6QKQUWp_euYPpU1RsH5ru-I13c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F4KSHCVoFzWxRIOBn9UEywDC.png?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
rolandos582 schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:09:
Mijn Pirelli P-Zero Race SL TLR liggen bij @ElGreco ben benieuwd! Ik heb de 26mm variant
Zit ook nog te kijken voor een setje TLR banden van max. 26 (echte) millimeters voor mijn klimwielen om mee te nemen naar de Dolomieten deze zomer. Die P Zero's zijn een leuke optie maar damn, €67,99 per band. Dat is zelfs voor mijn begrippen wel wat aan de dure kant. Dat nadert de prijs van een A-merk autoband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:34:
[...]

Zit ook nog te kijken voor een setje TLR banden van max. 26 (echte) millimeters voor mijn klimwielen om mee te nemen naar de Dolomieten deze zomer. Die P Zero's zijn een leuke optie maar damn, €67,99 per band. Dat is zelfs voor mijn begrippen wel wat aan de dure kant. Dat nadert de prijs van een A-merk autoband.
Kies je ook een webshop, al heb je wel een €25 kortingscode.
68x2=136 - 25 = 111 is 55,50 per band. Of https://www.mantel.com/pi...o-race-tlr-racefiets-band met 60eu per band. Niet de goedkoopste maar ach, het gaat niet alleen om de prijs natuurlijk :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:40
Yakolev schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:29:
Vandaag een rit van 185km naar de Ardennen gemaakt (ja, ik steek alweer de grens over). Heerlijk dat het echte werk op nog geen 15km van Maastricht begint; de wegen lijken ook ieder jaar gewoon beter en beter te worden. De Col du Rosier (vanaf Creppe) was de langste helling die we hebben gedaan, en uiteindelijk met een totaal 2300 hoogtemeters waren we weer thuis. 28 gemiddeld ook, dus dat ging echt lekker.

Veel mooier gebied dan de Hoge Venen om te fietsen, maar je benen voelen het verschil ook.

Hoogteprofiel:
[Afbeelding]
Zal wel aan mij liggen.. maar als je dan al de grens over gaat tegen advies/regelgeving/beter weten in, kom het hier dan niet showcasen. Geeft toch echt wel een verkeerd signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

[...]
[...]
Waarom heb jij voor 26mm gekozen?
Ik zat even te twijfelen tussen 26mm en 28mm maar ik rij nu praktisch al op 28mm; vind dat eigenlijk wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Grin schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:56:
[...]

Ik zat even te twijfelen tussen 26mm en 28mm maar ik rij nu praktisch al op 28mm; vind dat eigenlijk wel prima.
Is er een merkbaar verschil in weerstand tussen 26 en 28mm banden? Zo niet, dan zou ik ook de 28mm prefereren.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

[...]

Zeg wat doe jij zo ver van huis in onze provincie? O-) Wel mooi!
Was zeker mooi. Vorig jaar hebben mijn vriendin en ik besloten om in elke provincie een rondje te gaan fietsen, en vandaag leek een mooie dag voor Drenthe. Goed weer, die dorpjes nog niet vol ebikende boomers maar dus helaas wel meer wind dan voorspeld...Groningen, Friesland, Zeeland en Noord- en Zuid-Holland nog. Ow ja en noord Brabant nog, maar die is niet zo lastig (ook dicht bij). Flevoland gelukkig al gehad, dat was weinig aan :).

En t bleek maar 45 minuten rijden te zijn :).

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 18-04-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:31
Iemand ervaring met tassen waar je een hele fiets in kunt doen? Ben vaker voor werk onderweg en dan wil ik graag de racer meenemen. Kofferbak van de auto is meestal vol en de fiets moet dan op de achterbank. Zeiltje op de bank en de fiets erop, gaat best redelijk. Wielen eruit en gaan in tassen.
Nu denk ik erover om een tas te kopen voor de fiets. Heb de Vaude Big Bike bag op het oog en de Wiggle bag. Decathlon heeft ook zo'n tas voor 60 euro maar die heeft weinig bescherming.

De Vaude is er in normaal en Pro maar kan niets over verschillen vinden, uit de reviews lijkt de Pro meer bescherming in de wanden te hebben.

Wat zou een goede keuze zijn? Ik heb de tas nu alleen nodig om de fiets netjes in de auto te leggen. En voorkeur om een tas te kopen waar alleen de wielen eruit hoeven en pedalen kunnen blijven zitten. Qua beschadiging is er niet zo veel belang bij, inpakgemak staat op de eerste plaats. Niet dat beschadigingen onbelangrijk zijn maar de fiets gaat nu los in de auto, dus elk stofje dat er omheen komt is weer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Grin schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:56:
[...]

Met name door clearance, op een 21C intern valt dat toch iets breder. Philippos heeft ze gemeten, 26mm valt als 26mm met 6 bar. Misschien dat als ik ze vervang, ik voor 26mm en achter 28mm doe. Of beide 28mm, zien we dan wel weer. Ze vallen dus wel true size.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMM668MO2YbYLcFxKK3vytzcpLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5n70cR8BlkRmCwtgz4IBzBtC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Maar er is toch voldoende speling bij jouw fiets?
Of heb jij inmiddels ook een Cervelo S3 in schuur staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Yakolev schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:59:
[...]

Is er een merkbaar verschil in weerstand tussen 26 en 28mm banden? Zo niet, dan zou ik ook de 28mm prefereren.
Ligt ook grotendeels aan je velgbreedte en regio. Ik vind 28mm i.c.m. lage druk wel wat minder lekker door de bocht gaan (rij ongeveer 50/50 afwisselend met 28mm banden op 19c velgen en 25mm banden op 17c velgen). Voor recht toe recht aan tourritjes zou ik voor die eerste kiezen, maar op strak asfalt en tempo ritjes vind ik 25mm fijner rijden. Die laatste hebben dus mijn voorkeur (maar is persoonlijk).

Je moet het issue ook niet groter maken dan het is. Met 28mm kom je de bocht ook wel door en 25mm is niet wezenlijk veel oncomfortabeler. Snelheid merk ik sowieso geen verschil. Woon je in Drenthe/Brabant en heb je veel klinkers/slechte wegen dan is het een makkelijke keuze, maar hier zijn de wegen super strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Grin schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:16:
Maar er is toch voldoende speling bij jouw fiets?
Of heb jij inmiddels ook een Cervelo S3 in schuur staan ;)
Naja ik rijd nu 20C met 25mm Pirelli 4S en dat past wel. Maar die carbon velgen zijn 30 extern, clearance zou volgens fabrieksspec max 27 zijn. Nu heb ik ook wel 28mm conti 5k gereden zonder problemen. Dus het kan vast allemaal wel, afhankelijk hoe de band valt. Maar speling is wel een issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:05
mhr-zip schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:39:
[...]

Gezien ik voorlopig nog met het hele gezin in quarantaine zit, geen :(
Wij hebben ook weinig gefietst, vrijdag/zaterdag allemaal weer naar de teststraat geweest(Schoolkindjes ziek dus klassen naar huis). Alles negatief hier (zelf ook maar getest vanwege vaag hoofdpijntje). Zet de testteller in totaal op 16 :|
Vandaag konden we gelukkig weer ff los.
Sterkte in elk geval.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:04
Mistraller schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:36:
[...]

Wij hebben ook weinig gefietst, vrijdag/zaterdag allemaal weer naar de teststraat geweest(Schoolkindjes ziek dus klassen naar huis). Alles negatief hier (zelf ook maar getest vanwege vaag hoofdpijntje). Zet de testteller in totaal op 16 :|
Vandaag konden we gelukkig weer ff los.
Sterkte in elk geval.
Gisteren hele huis de ramen gelapt en vandaag lekker in de zon gezeten.

Mevrouw Zip ook weer blij.

Had wel kunnen Tacx-en maar echt nul motivatie.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 21:10
[...]

Correctie: je hebt hier de niet SL versie liggen.

@ZieMaar! banden horen niet op te vallen vind ik. Dan doen ze hun werk meer dan goed.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 13:58
ElGreco schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:45:
[...]

@ZieMaar! banden horen niet op te vallen vind ik. Dan doen ze hun werk meer dan goed.
Moet ook kunnen. En punten scoren bij de vrouw is ook belangrijk.

Vandaag vond ik het heerlijk om te gaan 45km. Duiven, Arnhem, Doesburg, Duiven. Nog bijna aan de stok gehad met een stel aso scooterrijdertjes die vonden dat ik te laat aan de kant ging (ik ging toen ik wist dat ze op het fietspad zaten). Gaan ze je vervolgens allemaal aankijken, boos handje omhoog en gas geven in je gezicht. Alle 8. Terwijl ze daar niet op het fietspad hoorden. Stelletje sneuneuzen. Ik heb er maar niet op gereageerd. Wilde mijn lekkere rondje niet verziekt hebben.

Voor de rest een hele mooie route langs het water. Veel gave dingen gezien. Ook veel bijzondere vervoersmiddelen. E-skateboards, E-steps, step/scooter zit ding met dikke wielen, driewielers, ligfietsbananen en skeelers... en wat ik nog vergeten ben. Het maakt het niet makkelijker op het fietspad. Ik ben blij dat ik een bel heb, na een dag als vandaag snap ik werkelijk niet dat je zonder bel fietst.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
ElGreco schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:45:
[...]

True, die bedoelde ik ook. Die SL hoef ik niet :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
Onlangs een fietser met een electronische bel. Ik weet niet waar het naar klonk, maar zeker geen bel. Het was meer dat ik verbaasd omkeek, dacht dat mijn zoon z'n nintendo stiekum had meegenomen of zo, dat ik toen de fietser zag. Wat is er mis met de mensen dat dingen die prima op mensenkracht functioneren, allemaal ge-electrificeerd moet worden... Het is nou niet dat je bovenmenselijke krachten moet bezitten voor het bedienen van die klepel.... "JA SORRY IK KON NIET BELLEN WANT MIJN BELBATTERIJ IS LEEG" 8)7

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

la_fusion schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:14:
In navolging van mijn eerdere zoektocht naar een fietskar gisteren een Thule Chariot Cheetah via Marktplaats kunnen kopen. In principe was ik op zoek naar een Thule Chariot Lite maar dit is de voorloper en de verschillende tussen de twee versies zijn beperkt. Sowieso is het verschil met de 2e hands in prijs voor mij groot genoeg. Gisteren voordat het donker werd ook nog even snel een eerste testronde gemaakt en je kunt wel merken dat er iets achter je fiets hangt maar op zich is het allemaal prima te doen.

Komend weekend een eerste ritje met de dochter ook daadwerkelijk in de kar. Benieuwd hoe dat gaat bevallen(mij en de dochter ;))

[Afbeelding]
Ik ben ook op zoek naar een fietskar als deze, primair natuurlijk bedoeld voor mijn vrouw achter de ebike :X O-) , maar ik dacht misschien wel leuk om m af en toe achter de racefiets te hangen ;).
Gebruik jij m nog vaak achter de racefiets?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-09 09:07
gisteren weer een heerlijk rondje langs de maas gereden. Bij aanvang van de rit erg mistig maar eenmaal langs de maas kwam het zonnetje gelukkig wat door en trok het open.
Diverse groepjes zien rijden maar helaas ook grote groepen van zo'n 15 man/vrouw. (dacht dat die grote groepen nog niet mochten ivm corona..) Aparte was wel dat het, een eerste inschatting, wel een van de grotere risicogroepen is (60+..) maargoed.

Zelf wel lekker gereden alleen constateerde ik dat mijn derailleurachter soms wat "klappert" ofwel als ik niet trap en gewoon mijn fiets laat rollen dan staat mijn ketting te klappen en blijft deze niet op "spanning" staan...
Merkte dat het niet bij elke versnelling gebeurde.. gevalletje even de afstelling nalopen?

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:06

McMiGHtY

- burp -

Holk schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:37:
Reed gisteren op Spaarnwoude, diverse racefietsers zonder helm maar ook een aantal mtb'ers. Gelukkig maar 2 ambulances gezien die mensen afvoerden...

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
@ZieMaar! en @Cranzai

Prachtig daar die omgeving, Drouwen is ook een mooi vals plat klimmetje. Wordt ook elk jaar een Omloop georganiseerd voor Sportklasse en Amateurs (dames en heren). Mooi omloopje.

De VAM-Berg is inderdaad erg leuk, mooi gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
pier87 schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:56:
@ZieMaar! en @Cranzai

Prachtig daar die omgeving, Drouwen is ook een mooi vals plat klimmetje. Wordt ook elk jaar een Omloop georganiseerd voor Sportklasse en Amateurs (dames en heren). Mooi omloopje.

De VAM-Berg is inderdaad erg leuk, mooi gedaan.
Stobbenweg als ik me niet vergis? Deze heb ik gisteren ook meegenomen :9
Er zijn een paar punten waar de hondsrug "piekt" zeg maar, bij Valthe en Exloo zijn ook zulke puntjes.
Bij Gieten heb je bijvoorbeeld ook het schebbenpad (beetje smal), de heiakkers en de oude groningerweg.
Geen serieuze beklimmingen maar je ziet de weg wel voor je omhoog lopen.

Ander onderwerp, nu we het toch over bandjes hebben:
Mijn trouwe michelin lithion 2's hebben zich echt dubbel en dwars bewezen, vele kilometers zonder lekken en gisteren zelfs door glas gereden en niets aan de hand (*klopt deze eventjes heel hard af*). Helaas zijn te toch wat vierkant aan het worden en zitten er best veel scheurtjes op de wangen van de band.

Waarschijnlijk tijd om afscheid te nemen van deze trouwe rakkers. Als opvolger zat ik aan de michelin power road te denken, vooral omdat deze redelijk duurzaam en lekbestendig lijkt (ik ben geen prof en ik haat ongemak, dus lekbestendigheid it is). Alleen nu zit ik met de keuze, welke breedte: Mijn velgen zijn 15x622, heerlijk klassieke maat dus. Nou heb ik gelezen dat het niet veel zin heeft brede banden te leggen op een smalle velg. Heb er nu 23mm omliggen, heeft het zin te kijken of 25mm uberhaupt een beetje past in het frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
McMiGHtY schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:55:
[...]

Reed gisteren op Spaarnwoude, diverse racefietsers zonder helm maar ook een aantal mtb'ers. Gelukkig maar 2 ambulances gezien die mensen afvoerden...
MTB in Spaarnwoude zonder helm. Dan kun je beter gelijk een plekje in het AMC reserveren... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:59
koentjuh1987 schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:48:

Zelf wel lekker gereden alleen constateerde ik dat mijn derailleurachter soms wat "klappert" ofwel als ik niet trap en gewoon mijn fiets laat rollen dan staat mijn ketting te klappen en blijft deze niet op "spanning" staan...
Merkte dat het niet bij elke versnelling gebeurde.. gevalletje even de afstelling nalopen?
Loopt je vrijloop wel soepel? Misschien een palletje die niet helemaal lekker is en af en toe de cassette alsnog een set geeft.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
Sport_Life schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:27:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een fietskar als deze, primair natuurlijk bedoeld voor mijn vrouw achter de ebike :X O-) , maar ik dacht misschien wel leuk om m af en toe achter de racefiets te hangen ;).
Gebruik jij m nog vaak achter de racefiets?
Ik ben helaas beperkt actief op de racefiets ivm een blessure die maar niet over gaat maar heb hem regelmatig gebruikt achter de racefiets; Even een rondje 1-1,5 uur rijden met de kleine achterin. Kost wel wat meer voorbereiding dan in je eentje even gaan fietsen maar goed beter dan niet fietsen natuurlijk ;) Meestal stopte ik halverwege voor een banaan en wat drinken uit de bidon van papa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Cranzai schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:10:
Waarschijnlijk tijd om afscheid te nemen van deze trouwe rakkers. Als opvolger zat ik aan de michelin power road te denken, vooral omdat deze redelijk duurzaam en lekbestendig lijkt (ik ben geen prof en ik haat ongemak, dus lekbestendigheid it is). Alleen nu zit ik met de keuze, welke breedte: Mijn velgen zijn 15x622, heerlijk klassieke maat dus. Nou heb ik gelezen dat het niet veel zin heeft brede banden te leggen op een smalle velg. Heb er nu 23mm omliggen, heeft het zin te kijken of 25mm uberhaupt een beetje past in het frame?
Ik rij ook met de Michelin Power Road's, inmiddels de 2e set en de 3e set ligt al klaar. Fijne band, licht van gewicht, voldoende grip en ook wel mooi om te zien. In vergelijking gelijkwaardige concurrenten redelijk duurzaam; in 4.000km nog geen lekke band gehad in tegenstelling tot de Pirelli P Zero's waar het tegen het einde van de levensduur (< 3.000km) iedere week raak was.

Afgelopen jaren gereden met o.a. de GP4000S2, Schwalbe Pro One, Vredestein All Weather, Michelin Power Road, S-Works Turbo, Specialized Roubaix en Pirelli P Zero's. Kan ze onderverdelen in 3 categorieen.

Top maar niet duurzaam/lekbestendig (max. 3-3.5k kilometers): P Zero Velo, Schwalbe Pro One
Top en weinig lekke banden (nog steeds niet heel duurzaam, maar toch 3.5-4.5k kilometers): S-Works Turbo, Michelin Power Road
Duurzaam/lekbestendig maar minder comfortabel (4-5k kilometers): Vredestein All Weather, Specialized Roubaix

De GP4000S2 vallen op zich in de 2e categorie, maar worden bovengemiddeld snel vierkant en gaan snel stuk (draden die los laten bij de velgrand). Meeste andere banden kun je ook wel in deze categorie plaatsen zoals de Vittoria Corsa die erg fijn zijn, maar ook veel te vaak lek en kort mee gaan. De Michelin's hebben als bijkomend voordeel dat ze redelijk goedkoop zijn (€31,95 bij Futurumshop, en als je er direct 4 koopt kun je ook die €20 kortingscode gebruiken en heb je voor €26,95 p/s een top band).

Qua breedte; de van mij zijn nu bijna aan hun einde (en dus op hun breedst) en meten nu ongeveer ~27.2mm in 25mm versie op een 17c velg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Ypuh schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:28:
[...]

Ik rij ook met de Michelin Power Road's, inmiddels de 2e set en de 3e set ligt al klaar. Fijne band, licht van gewicht, voldoende grip en ook wel mooi om te zien. In vergelijking gelijkwaardige concurrenten redelijk duurzaam; in 4.000km nog geen lekke band gehad in tegenstelling tot de Pirelli P Zero's waar het tegen het einde van de levensduur (< 3.000km) iedere week raak was.

Afgelopen jaren gereden met o.a. de GP4000S2, Schwalbe Pro One, Vredestein All Weather, Michelin Power Road, S-Works Turbo, Specialized Roubaix en Pirelli P Zero's. Kan ze onderverdelen in 3 categorieen.

Top maar niet duurzaam/lekbestendig (max. 3-3.5k kilometers): P Zero Velo, Schwalbe Pro One
Top en weinig lekke banden (nog steeds niet heel duurzaam, maar toch 3.5-4.5k kilometers): S-Works Turbo, Michelin Power Road
Duurzaam/lekbestendig maar minder comfortabel (4-5k kilometers): Vredestein All Weather, Specialized Roubaix

De GP4000S2 vallen op zich in de 2e categorie, maar worden bovengemiddeld snel vierkant en gaan snel stuk (draden die los laten bij de velgrand). Meeste andere banden kun je ook wel in deze categorie plaatsen zoals de Vittoria Corsa die erg fijn zijn, maar ook veel te vaak lek en kort mee gaan. De Michelin's hebben als bijkomend voordeel dat ze redelijk goedkoop zijn (€31,95 bij Futurumshop, en als je er direct 4 koopt kun je ook die €20 kortingscode gebruiken en heb je voor €26,95 p/s een top band).

Qua breedte; de van mij zijn nu bijna aan hun einde (en dus op hun breedst) en meten nu ongeveer ~27.2mm in 25mm versie op een 17c velg.
Hmmm, dan denk ik dat de 23mm de veilige keuze zijn (alleen is die niet echt lekker leverbaar |:( ). Mijn remmen gaan niet super ver open (9sp campa chorus) en de 23mm gaat er net aan door soms. Had idd al je berichten over de verschillende banden al doorgelezen in het topic, erg gaaf dat je dit allemaal zo precies uitzoekt _/-\o_
(Kwam op futurum ineens ook een verdacht uitgebreide recensie tegen en ja hoor ik gokte van die was ;) )
De prijs spreekt me inderdaad ook wel aan van de power roads, dan is de mindere duurzaamheid tov de vredestein en roubaix meer acceptabel. Vriend waar ik regelmatig mee fiets heeft de vittoria corsa's die rijdt inderdaad ook vaak lek.

Enorm bedankt voor je uitgebreide post!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:55

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Gisteren voor het eerst 100km gedaan sinds een hele poos. De laatste weken gingen verloren aan huishouden, kinderen en ziekte (mede door corona vaccinatie).

Ik besloot, misschien wat overmoedig van start te gaan met 100 km dus. Wat voor mij geen klein bier is. Ik deed een beetje het grondgebied E3 harelbeke (vroeg stuk van de wedstrijd), die zone. Daar ligt alles redelijk plat, met enkele 'neepjes' in het oppervlak.
Goed vertrokken, blijkbaar wind in de rug, beetje zon.

Na goed 2u voelde ik me best "beresterk". Effe aangepikt bij mannen die 37-40 reden en na het scheiden van onze wegen de beer uitgehangen op het klimmetje naar Hooglede. (voor de crossers onder ons bekend gebied). Allemaal goed, 27.5 gemiddeld tot dan.
Tot ik erna, op 60km, draaide en tegenwind had en Gits-berg op moest. Bam, kramp, beide quadriceps tegelijk. Bij het strekken van die spier sloeg verdikke de kramp toe aan de andere kant van mijn benen (biceps femoris, zegt google). Daar sta je dan, 40 km van huis, met 2 benen in volle kramp waar je niet weet hoe ze eruit te krijgen. Totaal niet vermoeid eigenlijk, nauwelijk zone 4 gedaan, vooral zone 2. Maar goed, de spieren zeggen anders.
Na 10 pauze, eten en drinken, terug voorzichtig op de fiets naar huis, 22-23km/u. Van zodra ik nog maar dacht aan vermogen ontwikkelen begon ergens een kramp te vormen. Onderweg nog een vette kramp in beide adductoren ook.

Long story short, 100 km gereden, waarvan 60km plezier gehad :P
De fiets deed het iig wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Cranzai schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:00:
[...]

Hmmm, dan denk ik dat de 23mm de veilige keuze zijn (alleen is die niet echt lekker leverbaar |:( ). Mijn remmen gaan niet super ver open (9sp campa chorus) en de 23mm gaat er net aan door soms. Had idd al je berichten over de verschillende banden al doorgelezen in het topic, erg gaaf dat je dit allemaal zo precies uitzoekt _/-\o_
(Kwam op futurum ineens ook een verdacht uitgebreide recensie tegen en ja hoor ik gokte van die was ;) )
De prijs spreekt me inderdaad ook wel aan van de power roads, dan is de mindere duurzaamheid tov de vredestein en roubaix meer acceptabel. Vriend waar ik regelmatig mee fiets heeft de vittoria corsa's die rijdt inderdaad ook vaak lek.

Enorm bedankt voor je uitgebreide post!
Je kunt ook oppompen nadat het wiel hebt teruggeplaatst. Ik heb dat laatst bij de fiets van mijn dochter gedaan (oude racefiets met 23mm banden). Ze had in de straat lek gereden dus toen heb ik snel mijn wiel gepakt (25mm) en dat past niet, dus band leeg laten lopen, wiel plaatsen enband weer oppompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
wisselwerking schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:09:
[...]

Je kunt ook oppompen nadat het wiel hebt teruggeplaatst. Ik heb dat laatst bij de fiets van mijn dochter gedaan (oude racefiets met 23mm banden). Ze had in de straat lek gereden dus toen heb ik snel mijn wiel gepakt (25mm) en dat past niet, dus band leeg laten lopen, wiel plaatsen enband weer oppompen.
True, alleen als de fiets dan in de auto gaat om steeds met mijn mini-pompje het wiel op te pompen :?
(Heb dus wel keurig altijd een biba en minipompje mee in mijn zadeltasje maar nog nooit gebruikt O-) )

@Joindry welkom in de wereld van duursporten :P

[ Voor 4% gewijzigd door Cranzai op 19-04-2021 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:04
Cranzai schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:10:
[...]

Stobbenweg als ik me niet vergis? Deze heb ik gisteren ook meegenomen :9
Er zijn een paar punten waar de hondsrug "piekt" zeg maar, bij Valthe en Exloo zijn ook zulke puntjes.
Bij Gieten heb je bijvoorbeeld ook het schebbenpad (beetje smal), de heiakkers en de oude groningerweg.
Geen serieuze beklimmingen maar je ziet de weg wel voor je omhoog lopen.
Stobbenweg is inderdaad leuk, mooi glooiende rustige weg van ongeveer 1,5 km dacht ik. Lemenweg ernaast is ook zo één, maar wel iets drukker.

PS: Hier een tevreden gebruiker van Roubaix banden. Op de nieuwe fiets onlangs Schwalbe One TLE's (tubeless) gemonteerd maar nog geen ervaring mee. Morgenavond daar de eerste rit op maken denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door MaSw85 op 19-04-2021 11:15 ]

Komoot

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Cranzai schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:10:
[...]

True, alleen als de fiets dan in de auto gaat om steeds met mijn mini-pompje het wiel op te pompen :?
(Heb dus wel keurig altijd een biba en minipompje mee in mijn zadeltasje maar nog nooit gebruikt O-) )

maar als met de auto gaat, kan de vloerpomp ook best mee toch?
Joindry schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:06:
Gisteren voor het eerst 100km gedaan sinds een hele poos. De laatste weken gingen verloren aan huishouden, kinderen en ziekte (mede door corona vaccinatie).

Ik besloot, misschien wat overmoedig van start te gaan met 100 km dus. Wat voor mij geen klein bier is. Ik deed een beetje het grondgebied E3 harelbeke (vroeg stuk van de wedstrijd), die zone. Daar ligt alles redelijk plat, met enkele 'neepjes' in het oppervlak.
Goed vertrokken, blijkbaar wind in de rug, beetje zon.

Na goed 2u voelde ik me best "beresterk". Effe aangepikt bij mannen die 37-40 reden en na het scheiden van onze wegen de beer uitgehangen op het klimmetje naar Hooglede. (voor de crossers onder ons bekend gebied). Allemaal goed, 27.5 gemiddeld tot dan.
Tot ik erna, op 60km, draaide en tegenwind had en Gits-berg op moest. Bam, kramp, beide quadriceps tegelijk. Bij het strekken van die spier sloeg verdikke de kramp toe aan de andere kant van mijn benen (biceps femoris, zegt google). Daar sta je dan, 40 km van huis, met 2 benen in volle kramp waar je niet weet hoe ze eruit te krijgen. Totaal niet vermoeid eigenlijk, nauwelijk zone 4 gedaan, vooral zone 2. Maar goed, de spieren zeggen anders.
Na 10 pauze, eten en drinken, terug voorzichtig op de fiets naar huis, 22-23km/u. Van zodra ik nog maar dacht aan vermogen ontwikkelen begon ergens een kramp te vormen. Onderweg nog een vette kramp in beide adductoren ook.

Long story short, 100 km gereden, waarvan 60km plezier gehad :P
De fiets deed het iig wel goed.
oef.. klinkt ongemakkelijk... :X
misschien wet geks met voeding/drinkenk aan de hand? en ander is het de volgende keer toch wat meer opbouw ;)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
Cranzai schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:10:
[...]

Als hij mee gaat in de auto kun je natuurlijk ook prima een normale pomp meenemen. Ik neem aan dat jouw auto niet zó klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@bandendiscussie:
Inmiddels 4200km gereden op m'n Vittoria Rubino pro 28mm banden. Nog 0 keer lek (ben geen 100% mooi weer fietser) en geen zichtbare slijtage. De originele Giant (achter)band was na deze afstand al zo vierkant als Spongebob.

Als dit zo doorgaat red ik de 10k wel met deze banden. Zullen vast niet zo ligt rollen als de eerder genoemde banden maar volgens mij werd een paar pagina's geleden nog gezegd dat snelheid niet belangrijk was O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
MaSw85 schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:13:
[...]

Stobbenweg is inderdaad leuk, mooi glooiende rustige weg van ongeveer 1,5 km dacht ik. Lemenweg ernaast is ook zo één, maar wel iets drukker.

PS: Hier een tevreden gebruiker van Roubaix banden. Op de nieuwe fiets onlangs Schwalbe One TLE's (tubeless) gemonteerd maar nog geen ervaring mee. Morgenavond daar de eerste rit op maken denk ik.
Aan welke kant? Ga daar binnenkort langs dus dan neem ik hem even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:44
GWBoes schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:35:
@bandendiscussie:
Inmiddels 4200km gereden op m'n Vittoria Rubino pro 28mm banden. Nog 0 keer lek (ben geen 100% mooi weer fietser) en geen zichtbare slijtage. De originele Giant (achter)band was na deze afstand al zo vierkant als Spongebob.

Als dit zo doorgaat red ik de 10k wel met deze banden. Zullen vast niet zo ligt rollen als de eerder genoemde banden maar volgens mij werd een paar pagina's geleden nog gezegd dat snelheid niet belangrijk was O-)
ik lees veel over vierkante banden en merk nu wel iets van zulks op mijn achterband, maar heeft iemand een voorbeeld/foto van wanneer het "te" vierkant is? Of is dit iets wat je vanzelf merkt met sturen/lekrijden?

tevens, is vierkant worden van de band gerelateerd aan bandendruk of gewoon slijtage? (~85kg, 25mm, 7bar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:55

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Prulleman schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:13:
[...]

maar als met de auto gaat, kan de vloerpomp ook best mee toch?

[...]

oef.. klinkt ongemakkelijk... :X
misschien wet geks met voeding/drinkenk aan de hand? en ander is het de volgende keer toch wat meer opbouw ;)
Was een gevalletje van gebrek aan opbouw en overmoed vrees ik.
Voeding was best ok, denk ik. Havermout met honing als ontbijt, erna 60g/u koolhydraten. Daar vaar ik al jaren goed mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@pannekoek Te vierkant verschilt per band, ligt er maar net aan hoe dik de buitenste laag is. Het middendeel slijt gewoon meer dan de zijkant waardoor je een breder loopvlak krijgt en wordt hij in het midden dunner. op een gegeven moment ga je daardoor sneller lek rijden. Verschil in sturen merk je eigenlijk pas als je er nieuwe banden zit omdat hij zo geleidelijk veranderd. En dan nog zit het verschil veelal tussen de oren.

Een hardere band zal waarschijnlijk minder hard slijten, maar vraag me af of het veel uitmaakt en of de nadelen van een harde band dat waard zijn.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:28:
[...]

Ik rij al ongeveer twee jaren alleen met de P Zero en zeer tevreden, rij amper lek. Maar... Het is een hele soepele en zachte band die je heel veel grip geeft, m.i. een echte wedstrijdband. Als het je hobby is om wekelijks 400-600(+)KM te fietsen: koop een andere band(!). Fiets je door weer en wind en wil je een robuuste(re) band: koop een andere band(!).
Ben je voornamelijk een droogweer fietser, rij je niet krankzinnig veel KM's, wil je veel grip, vind je het niet erg een hoge prijs te betalen voor een band die 3000-4000km mee gaat, eenvoudige montage is een vereiste (de makkelijkste band die ik ooit heb gehad) en moet hij lekker smoelen? Zoek niet verder.
Ik rij 10-12K per jaar en monteer zeker 2 keer nieuwe banden in één seizoen - dus ongeveer 2,5 setjes banden per jaar. Dat laatste setje begin ik doorgaans het volgende seizoen weer mee maar ik ben een mooi weer fietser - as you know. ;) Vandaar dat ik iets langer met een band kan doen dan de meeste anderen.

De Pirelli is echt geen allemansvriend, er zitten wel degelijk nadelen aan deze band(!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Sluit ik me bij aan Grin, met de opmerking dat 'wedstrijdband' een cooler imago heeft dan het eigenlijk zou moeten. Ik fiets inmiddels al een poosje en het aantal serieuze wedstrijdrenners kan ik op één hand tellen. Neemt niet weg dat ik ook het liefst op wedstrijdbanden rijdt; maar vaak lees je in dezelfde posts vragen over (beperkte) duurzaamheid, scheuren, lekbestendigheid en hoge prijs. Die dingen gaan gewoon niet samen.

Hopelijk een nutteloze toevoeging; kijk ook naar het gewicht van een band. Kies je de SL, Competition of TT variant van een band die al bekend staat als een wedstrijd band, wees je er dan van bewust dat die 20 gram direct minder rubber op het loopvlak en wangen betekent met minder kilometers/grotere kans op lekrijden tot gevolg. Beeld je dan ook nog eens in dat er tijdens een koers meerdere lekke banden ontstaan en de Nederlandse wegen niet speciaal voor jouw rit schoongeveegd worden en de gemiddelde recreant 20kg meer weegt dan een profrenner, dan heb je wel een goede indicatie van wat je kunt verwachten.

In dat licht gezien is het maar vreemd dat er hele volksstammen op P Zero's en GP5000's rijden, maar in Nederland kom je er grotendeels wel mee weg. Ik rij ook het liefst de goedkoopst mogelijke wedstrijdband en dan één niveautje onder waar de profs mee rijden (dus niet de SL/Competition/TT varianten). Als je dan accepteert dat ze wat sneller slijten en je er af en toe eentje vroegtijdig weg moet gooien, dan komt het goed. Met de Futurum code heb je dan met 4 Michelin Power Road's voor €107,80 wel een goede deal (€26,95 per stuk) en is het niet erg dat ze wat minder lang mee gaan.

Ik ben iets zwaarder dan Grin, maak nog wat meer kilometers door alle omstandigheden en verslijt dus zo'n 4 sets banden per jaar (8 x €26,95 = €215,60). Die nieuwe P Zero TLR SL voor €67,99 per stuk wordt dat me iets te gortig (x8 = €543,92).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:03
pannekoek schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:40:
[...]

ik lees veel over vierkante banden en merk nu wel iets van zulks op mijn achterband, maar heeft iemand een voorbeeld/foto van wanneer het "te" vierkant is? Of is dit iets wat je vanzelf merkt met sturen/lekrijden?

tevens, is vierkant worden van de band gerelateerd aan bandendruk of gewoon slijtage? (~85kg, 25mm, 7bar)
Ik merkt het doordat het wiel in bochten ineens een stukje verschuift / verspringt, alsof de weg daar net een beetje glad was. Je fietst dan in een bocht op de 'hoek' en dan kantelt de band een beetje ipv mooi mee te buigen.

Die hoek in het rubber kan je voelen als je met je vinger over de band gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Joindry schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:06:
.
Tot ik erna, op 60km, draaide en tegenwind had en Gits-berg op moest.
Afkoeling icm extra inspanning... daar kan je wel kramp van krijgen ja.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
Gisteren naar de Amstel Gold Race zitten kijken. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat gaat: rijden de profs dan elke race op nieuwe banden? En hoe snel worden andere slijtage onderdelen op hun fietsen vervangen? Het viel me op dat tot twee keer toe een renner (een keer was het Roglic) op de Cauberg stil kwam te staan met een kapotte derailleur. Kan gebeuren natuurlijk, maar het zou toch niet moeten mogen gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Een gebroken derailleur in een groot peloton kan gebeuren. Wat er precies met Roglic aan de hand was niet gezien (dacht lek?) en die Vansevenant was eerst tegen het asfalt gekletterd voor z'n derailleur kapot ging.

Waarom ze anno 2021 nog zoveel lekke banden accepteren is mij volstrekt onduidelijk. Ook het geklungel met schijfremfietsen en wielwissels is ronduit lachwekkend. Als Christian Horner of Toto Wolff uit de F1 dit zien vraag ik me af of ze in lachen of huilen uitbarsten. Er zijn al ontelbaar veel koersen verloren door onnodige materiaalpech waaronder afgelopen week nog de Ronde van Valencia, maar ook gewoon WK's en Tour de Francen. MvdP z'n stuur brak zelfs gewoon af in de volle finale van Le Samyn. Lijkt mij een vrij essentieel onderdeel en voor een sport die al niet bekend staat als echt veilig een behoorlijke no-go (again, zoiets zou in de F1 echt niet door de keuring komen).

Wielrennen is vrij conservatief en materiaalsponsors zijn zo ongeveer de levenslijn van een profploeg (wie betaald bepaald). Desondanks is het vreemd dat geen enkele ploeg hier meer eisen aan stelt.

Opvallend detail; Ineos/Sky overkomt zulke pech gevallen bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
Ypuh schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:31:
Wat er precies met Roglic aan de hand was niet gezien (dacht lek?)
Nee, hij kon niet meer schakelen. Er kwamen harde tikken uit zijn derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 20:45
Ypuh schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:28:
Sluit ik me bij aan Grin, met de opmerking dat 'wedstrijdband' een cooler imago heeft dan het eigenlijk zou moeten. Ik fiets inmiddels al een poosje en het aantal serieuze wedstrijdrenners kan ik op één hand tellen.
Mee eens maar ze willen wel allemaal alles doen zoals de profs, dat is een gigantische markt waar bedrijven dus ook maar wat graag induiken.
Wielrennen is vrij conservatief en materiaalsponsors zijn zo ongeveer de levenslijn van een profploeg (wie betaald bepaald). Desondanks is het vreemd dat geen enkele ploeg hier meer eisen aan stelt.
Tsja, de UCI heeft gewoon regels die expliciet vooruitgang verbieden, dan is het niet vreemd dat je als ploeg ook een beetje in slaap gesust wordt qua ontwikkeling. Anders hadden we allang een werelduurrecord van 100 km+ gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Kluus schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:39:
[...]

Je kan hier maar beter wegblijven ja, hedde gij die film nie gezien? Wij moete jullie Hollanders nie! ;) >:)
Kwam zojuist dit artikel tegen (ff incognito i.v.m. paywall) over een aangereden wielrenner. Het beeld van Oss was al bevestigd, maar grappig als je ergens langsfietst je al o.b.v. sfeer/type auto's/huizen een inschatting kunt maken.

Moet toegeven dat in Friesland -wat sowieso een verschrikkelijke plek is om te wonen- je ook wel regelmatig een middelvinger krijgt van een boerenzoon in z'n 15 jaar ouwe Golfje of BMW. Dordrecht e.o. steekt er nog net iets bovenuit, maar dat is niet specifiek tegen wielrenners maar wordt in het algemeen gewoon naar iedereen geschreeuwd. In het kader van hokjes denken is dat wel zo eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:10:
[...]

Kwam zojuist dit artikel tegen (ff incognito i.v.m. paywall) over een aangereden wielrenner. Het beeld van Oss was al bevestigd, maar grappig als je ergens langsfietst je al o.b.v. sfeer/type auto's/huizen een inschatting kunt maken.
Ik vind het ook een hondslelijk frame, maar dit gaat wel heel ver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 15:11

Kluus

Gang is alles

[...]

Moet toegeven dat in Friesland -wat sowieso een verschrikkelijke plek is om te wonen- je ook wel regelmatig een middelvinger krijgt van een boerenzoon in z'n 15 jaar ouwe Golfje of BMW. Dordrecht e.o. steekt er nog net iets bovenuit, maar dat is niet specifiek tegen wielrenners maar wordt in het algemeen gewoon naar iedereen geschreeuwd. In het kader van hokjes denken is dat wel zo eerlijk.
Megenaren zijn de ergste (ik ben zelf in Megen opgegroeid ;))! :+

Ik moet zeggen dat ik vrij nooit van dit soort dingen tegen kom hier in de regio, maar je kunt net de verkeerde treffen natuurlijk, volgens mij kan je dat overal overkomen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:44
Kluus schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:23:
[...]

Megenaren zijn de ergste (ik ben zelf in Megen opgegroeid ;))! :+

Ik moet zeggen dat ik vrij nooit van dit soort dingen tegen kom hier in de regio, maar je kunt net de verkeerde treffen natuurlijk, volgens mij kan je dat overal overkomen, helaas.
Ik probeer in die zin ook te voorkomen om in dit soort situaties terecht te komen. Ik ben niet heilig op de fiets, maak zoals iedereen wel eens een fout, maar middelvingers opsteken naar auto's is natuurlijk ook een beetje vragen om problemen als je zelf maar 2 wielen hebt...

Lief lachen, handje opsteken (alle vingers, niet een specifiek) en meestal verontschuldigd de andere partij zich. Niets aan de hand en lekker door kachelen.

Edit: dat wat ik wilde zeggen, ja dit soort lui heb je dus overal haha

[ Voor 4% gewijzigd door pannekoek op 19-04-2021 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
€1.200 aan 'prijzige reparaties aan zijn renfiets' en smartengeld, wat dat betreft heeft ie wel de juiste geraakt. Genoeg gevallen waar je eerder richting 3-4x dat bedrag mag denken en dan moet het smartengeld nog beginnen :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-09 15:24
Waarom ze anno 2021 nog zoveel lekke banden accepteren is mij volstrekt onduidelijk. Ook het geklungel met schijfremfietsen en wielwissels is ronduit lachwekkend. Als Christian Horner of Toto Wolff uit de F1 dit zien vraag ik me af of ze in lachen of huilen uitbarsten. Er zijn al ontelbaar veel koersen verloren door onnodige materiaalpech waaronder afgelopen week nog de Ronde van Valencia, maar ook gewoon WK's en Tour de Francen. MvdP z'n stuur brak zelfs gewoon af in de volle finale van Le Samyn. Lijkt mij een vrij essentieel onderdeel en voor een sport die al niet bekend staat als echt veilig een behoorlijke no-go (again, zoiets zou in de F1 echt niet door de keuring komen).
Dat is erg kort door de bocht. Ook in de F1 breken wielophangingen af, blijven wielen niet aan de ophanging zitten en zien we lekke banden. Groot verschil is dat er in de F1 een twintigtal wedstrijden worden gereden met een twintigtal auto's per wedstrijd, in plaats van talloze wedstrijden met 150 renners per wedstrijd.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
F1 rijd op een afgesloten circuit dat schoon gemaakt is etc.. Legio verschillen te benoemen m.i.

Aan de andere kant zijn er een hoop fietsers die blind overal overheen/doorheen denken te kunnen crossen en dan verbaast zijn als er iets stuk gaat.

Naar mijn mening zijn fietsbanden van prima kwaliteit en is lekrijden een uitzondering.

In de IT zegt men PEBCAK.. Voor fietsen is het regelmatig Problem Exists Above Saddle And Handlebars

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Zeker waar, maar de vergelijking met F1 lijkt me wel een mooie. De extra stress die vrij komt als ze een kerb pakken bij 200 km/u is een veelvoud hoger dan bij 100 km/u (meer dan een factor 2, zoiets zal wel in het kwadraat lopen). Dat er tijdens de Ronde van Vlaanderen of Roubaix een keer wat mis gaat kijkt ook niemand van op.

Wat wel opvalt is hoeveel simpele dingen er fout gaan bij het wielrennen. Het hele AGR parcours is zo straks als een racebaan (buiten dat er weer spijkers op de weg gegooid zijn). Verder heb ik nou niet echt het idee dat bij wielrenners 95% het materiaal tot het uiterste gepusht wordt. Het stuur van MvdP in Le Samyn is in dat licht gezien wel logisch te verklaren, maar dat het dan bij zo'n wezenlijk/veiligheids onderdeel gebeurd is wel discutabel.

Verder lijken racefietsen mij nou niet echt het pinnacle van de carbon technologie waarbij het materiaal tot z'n uiterste gedreven wordt. In F1 termen is de gemiddelde racefiets een bulldozer voor de krachten die er op vrij komen (de frames zijn dan ook niet het gene wat faalt). Het zijn doorgaans de banden, electronica of ketting die showstoppers zijn.

Leuk detail: Pidcock reed weer op de Lightweight Meilenstein Obermayers. Vol carbon wieltjes van 935 gram.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 15:11

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:32:
€1.200 aan 'prijzige reparaties aan zijn renfiets' en smartengeld, wat dat betreft heeft ie wel de juiste geraakt. Genoeg gevallen waar je eerder richting 3-4x dat bedrag mag denken en dan moet het smartengeld nog beginnen :+.
Klopt ja het is ook echt wel een gedrocht van een fiets zeg, rode lap op een stier :P. Aan de foto te zien denk ik dat het hier sowieso over een corona rijder gaat. (Om ook maar eens een hokje aan te vinken).

Verder wat @pannekoek zegt, ik steek denk ik ook niet snel mijn middelvinger op in zo'n situatie. Ik kan best wel eens in mezelf vloeken op iemand, net nog twee keer bij iemand die zonder kijken van een parkeerplaats bij een supermarkt rijd en vlak daarna een die zonder kijken zijn auto achteruit van een oprit knalt terwijl ik net aan kom fietsen. Maarja iedereen maakt wel eens een foutje.

Overigens ben ik wel juist wel blij verrast door de neutrale berichtgeving van ons Brabants Dagblad. Was het "De Gelderlander" geweest dan zou dit ongetwijfeld zo geschreven worden dat het de fout van de "wielrenners" lijkt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:50:

Leuk detail: Pidcock reed weer op de Lightweight Meilenstein Obermayers. Vol carbon wieltjes van 935 gram.
... en verliest door het gebrek aan aerodynamica van die velgen de sprint?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Kluus schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:54:
[...]

Overigens ben ik wel juist wel blij verrast door de neutrale berichtgeving van ons Brabants Dagblad. Was het "De Gelderlander" geweest dan was dit ongetwijfeld zo opgeschreven dat het de fout van de "wielrenners" was.
Haha, daar noem je ook een krant (source: woon in Gelderland)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIf9ttcg6PvO8NrzxRBvduHD1WU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mVGCJGAahBWOM0WM50XmO2GV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Smultie op 19-04-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-09 15:24
[...]

Heerlijk die agressie idd. Vorige week tijdens mijn ritje nader ik twee oudere mensen van achteren en van voren nadert een auto. Ik minder vaart en rijdt rustige achter de twee oudere mensen terwijl de automobilist met veel misbaar ons voorbij rijdt. De mensen voor me vonden het maar raar dat die automobilist zulke rare gebaren naar ze maakte. Heb ze maar uitgelegd dat dit waarschijnlijk aan mij gericht was...

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42
@Kluus "foto ter illustratie"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
wackmaniac schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:01:
[...]

Heerlijk die agressie idd. Vorige week tijdens mijn ritje nader ik twee oudere mensen van achteren en van voren nadert een auto. Ik minder vaart en rijdt rustige achter de twee oudere mensen terwijl de automobilist met veel misbaar ons voorbij rijdt. De mensen voor me vonden het maar raar dat die automobilist zulke rare gebaren naar ze maakte. Heb ze maar uitgelegd dat dit waarschijnlijk aan mij gericht was...
Het is nog niet eens zozeer de agressie die mij verwondert (die heb ik eigenlijk ook nog meegemaakt), maar het feit dat zoveel mensen zich door het verkeer bewegen zonder niet dagelijks anderen aan te rijden. Vorige week ofzo, op een fietspad de stad uit, reden wij achter een man van een jaar of zestig, belden alletwee en wilden er langs gaan, toen hij opeens linksaf ging. Vriendin vol in de remmen, die zegt geschrokken: "wow, wel even hand uitsteken hé..." (dat deed hij niet). Zijn verweer: jullie moeten bellen. Dat hadden we gedaan. Toen: jullie gaan veel te hard: gingen we echt niet, fietsen heel rustig. Geen greintje zelfreflectie, dat is het hele probleem volgens mij (maar dit soort dingen op een forum zeggen is vragen om problemen 8) )...

Datzelfde geldt voor die bejaarden die gokken bij rechtsafslaan over een fietspad of bij onoverzichtelijke uitritjes: hoe kan dat toch zo vaak goed gaan?? Ook een keer gehad: een oude(re) vrouw die vanaf de stoep (bij de kerk) zo het fietspad opknalt, wij moesten uitwijken en zeiden dus iets, was de reactie: ik kom toch van rechts (ja de stoep lag rechts van het fietspad)...hoe kan je daar zo oud mee worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 20:45
Ypuh schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:50:
Zeker waar, maar de vergelijking met F1 lijkt me wel een mooie. De extra stress die vrij komt als ze een kerb pakken bij 200 km/u is een veelvoud hoger dan bij 100 km/u (meer dan een factor 2, zoiets zal wel in het kwadraat lopen).
De versnelling schaalt gewoon lineair mee: Twee keer zo hard erover heen is een dubbele versnelling. Wat wel ook meespeelt is dat een F1-wagen om en nabij een factor tien zwaarder is dan een wielrenner. En F = m⋅a, dus een twintigvoudige kracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

ZieMaar! schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:54:
[...]
Het is nog niet eens zozeer de agressie die mij verwondert (die heb ik eigenlijk ook nog meegemaakt), maar het feit dat zoveel mensen zich door het verkeer bewegen zonder niet dagelijks anderen aan te rijden. Vorige week ofzo, op een fietspad de stad uit, reden wij achter een man van een jaar of zestig, belden alletwee en wilden er langs gaan, toen hij opeens linksaf ging. Vriendin vol in de remmen, die zegt geschrokken: "wow, wel even hand uitsteken hé..." (dat deed hij niet). Zijn verweer: jullie moeten bellen. Dat hadden we gedaan. Toen: jullie gaan veel te hard: gingen we echt niet, fietsen heel rustig. Geen greintje zelfreflectie, dat is het hele probleem volgens mij (maar dit soort dingen op een forum zeggen is vragen om problemen 8) )...
[...]
Exact dat.
Die reflex van: je had moeten bellen! Je moet helemaal niet bellen wanneer je iemand wil inhalen en geen gevaar voorziet. We moeten elkaar kunnen passeren; niks meer, niks minder. Dat ik doorgaans even vraag of ik er langs mag en/of wacht totdat ik veilig kan inhalen vind ik niet erg. Maar bijt mij niet toe dat ik moet bellen bij een reguliere inhaalactie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
ja het is nooit goed, als je belt schrikken ze en is het niet goed, als je niet belt schrikken ze en is het niet goed.

Zelfde op de MTB, de een schrikt van de bel, de ander schrikt van je freehub, de volgende van de vraag of je mag passeren..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:06

McMiGHtY

- burp -

Ach joh..gisteren op Spaarnwoude..kom over de weg terug, en dan heb je daar ergens een stenen bruggetje, lopen twee "dames" met een paar honden, die redelijk los aan de lijn liepen.

Dus, afremmen en kijken of ze me zien.

Was nog een man in de buurt, die zegt, pas op, komt een fietser aan. Zonder uberhaupt meer op of om te kijken, 1 van de dames

"JA, dan moet die maar even afremmen, hij is niet de enige op de weg , ik mag hier ook lopen!!!"

Sommige mamma's hadden gewoon moeten slikken denk ik dan maar..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:14
Ja ja, het is allemaal wat. Ook dit komt iedere keer terug en ik denk dat er weinig verandering te voorzien is nu het rustig aan beter weer wordt. Ik heb me maar voorgenomen bij iedereen die ik moet inhalen even te bellen, snelheid wat aan te passen en erlangs fietsend mijn hand op te steken (in het geval van een fietspad waar je een beetje moet samenwerken). Kost weinig moeite en weet ik dat het in ieder geval niet aan mij ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door J-M-T op 19-04-2021 16:42 ]

Pagina: 1 ... 277 ... 676 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).