My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Toevallig is mijn Magene ook sinds een paar dagen niet meer aan te krijgen. Dacht de batterij leeg was, maar vervangen krijg hem niet aan de praat.Luuk741 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:47:
N.a.v. m'n berichtje laatst nog wat geprobeerd met de Magene hartslagmeter maar krijg hem helaas niet meer aan de praat. Besloten om een nieuwe van een gedegen merk te bestellen, zodat het een en ander waar nodig ook met garantie afgehandeld kan worden. De lokale fietsenmaker verkoopt de Wahoo Tickr series, dus het leek me wel een mooi idee hem een warm hart toe te dragen. Zo'n Wahoo hartslagband werkt ook gewoon via ANT+ met mijn Garmin Edge 530 mag ik aannemen toch?
Die Magene Utility Tool heeft die nooit kunnen pakken helaas.
Heb maar weer een nieuwe besteld.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Bij mij ook de oude tickr voor binnen omdat hij bluetooth heeft (en dus werkt op de Mac) en redelijk snel op wisselingen reageert. Buiten heb ik jaren lang gereden met een FR235 van Garmin in broadcastmodes, Daar heb je niets aan bij intervallen, je bent ontploft voor het ding een fatsoenlijke hartslagstijging laat zien.[b]MrBarBarian in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"MrBarBarian schreef op woensdag 14
Wahoo tickr (ant en bluetooth): prima ding, al oxideren de verbindingdrukkers een beetje. Mijn alvast keus als ik indoor fiets (want bluetooth).
Qua comfort geen probleem. Allen voel je de eerste 5 minuten zitten, daarna niet meer.
Nu fiets ik buiten ook met de tickr, maar ik merk dat je de band wel heel strak en goed moet doen voor een goede betrouwbare meting. Eigenlijk zou je voor elke rit de band weer moeten afstellen en dat vind ik wel een nadeel. Al helemaal omdat mijn just in time management bestaat uit net iets te laat vertrekken en dergelijke hindernissen dan niet helpen.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Je zou 'm met wat naald en draad op de juiste lengte kunnen vastzetten.Fisico schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:22:
[...]
Bij mij ook de oude tickr voor binnen omdat hij bluetooth heeft (en dus werkt op de Mac) en redelijk snel op wisselingen reageert. Buiten heb ik jaren lang gereden met een FR235 van Garmin in broadcastmodes, Daar heb je niets aan bij intervallen, je bent ontploft voor het ding een fatsoenlijke hartslagstijging laat zien.
Nu fiets ik buiten ook met de tickr, maar ik merk dat je de band wel heel strak en goed moet doen voor een goede betrouwbare meting. Eigenlijk zou je voor elke rit de band weer moeten afstellen en dat vind ik wel een nadeel. Al helemaal omdat mijn just in time management bestaat uit net iets te laat vertrekken en dergelijke hindernissen dan niet helpen.
Ik heb sinds 3,5 jaar een Wahoo tickr, #1 een keer kwijtgeraakt en toen een nieuwe gekocht (dus 2 banden, altijd handig). Tot nu toe nog nooit problemen gehad moet ik zeggen, geen haperingen, altijd te vinden en batterij ook nog niet hoeven vervangen. Zegt wellicht wat over het beperkte aantal vlieguren vooralsnog, maar ik kan niks negatiefs bedenken erover eigenlijk.Ypuh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:55:
Die van Wahoo gingen steeds stuk, maar volgens mij hebben ze (eindelijk) het design aangepast.
Merk overigens dat ik mezelf slecht kan motiveren momenteel om buiten te fietsen. Weer/grauwigheid trekt me deze week totaal niet
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Het is ook waardeloos om nu te fietsen. Vorig jaar kon ik de knop wel omzetten maar ik merk nu na een winter met Zwift en die paar mooie dagen dat ik geen zin heb in een dik jack en een dikke broek voor een uurtje of net iets meer knallen rond etenstijd. En na een hele dag schermtijd heb ik ook geen zin in Zwift meer. Nog een klein weekje en dan is het 15 graden of meerStufferdt schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:37:
Merk overigens dat ik mezelf slecht kan motiveren momenteel om buiten te fietsen. Weer/grauwigheid trekt me deze week totaal niet
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Waar kan je die Tool downloaden? Is het proberen altijd even waard. Zag hem niet in de Google play store staanMistraller schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:09:
[...]
Pakt de Magene firmware tool hem ook niet? Ik wil hem wel eens op mijn band klikken anders?
Zo gezegd, zo gedaan. Volledig op "relatieve spanning" gedaan: afwijking zat aan de kettingkant, dus de spaken aan kettingkant wat losser en de andere kant wat strakker. Van een flinke slag naar bijna kaarsrecht gekregen, kort testritje a 10km gemaakt, leek het prima te doen.
Echter zojuist nog maar weer even gekeken, want het zat mij nog niet helemaal lekker en ik wil zondag weer een fatsoenlijk ritje maken.
Spaken aan de kettingkant (waar de slag zat) zaten over het algemeen heel los, spaken aan de andere kant vrij strak. Wiel stond dus wel recht, maar dat kan nooit goed zijn bedacht ik mij, dus ik ben iedere spaak langsgelopen op spanning. Exacte waarden kom ik niet bij, maar het verschil tussen goed vast en erg los is met de vingers wel te voelen. Nu heb ik alle spaken aan beide kanten op ongeveer gelijke spanning gezet, maar nu ben ik eigenlijk weer terug bij af want er zit een flinke slag in.
Achteraf kon het best zijn dat er van tevoren ook al een verschil was en dat de klap van de val de doodslag was. Ik was al tijden op zoek naar een onbekend tikgeluidje dat misschien dus hier vandaan kwam (aanlopende spaken)?
Al met al kan ik het wiel dus recht krijgen met scheve spanningsverdeling, of krom met eerlijke spanningsverdeling.
Kan ik dit wiel afschrijven en moet ik op zoek naar een nieuw achterwiel/wielenset?
Zou de LBS hier wat mee kunnen? Las hier en daar gemengde meningen over het richten van racewielen door een "normale" LBS.
Alternatief is Mantel, maar logistiek een stuk lastiger en bovendien met flinke wachtrij.
Of kan ik de wielen weer recht zetten en fietsen met "groot" spanningsverschil tussen beide kanten?
Ik hecht meer waarde aan het advies van mede-Tweakers in dit topic dan dat van een lokale e-bike-aan-een-bejaard-dorp-verkoper, dus ik ben benieuwd of iemand mij van advies wil voorzien
Informaticus of vakkundig Googler?
Ik hoor ook van hardlopers dat de duurzaamheid van de band minder is dan Polar of Garmin. De H10 van Polar is vlgs DCR de gouden standaard zo'n beetje. Heb een Tickr gehad recent, prima ding, verkocht aan een mede tweaker omdat de huisarts me wijsmaakte dat ik nooit meer zou hardlopen, duhhh.Ypuh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:55:
Die van Wahoo gingen steeds stuk, maar volgens mij hebben ze (eindelijk) het design aangepast.
Ook een OHR variant gehad (kwijtgeraakt) Scschotschsch Rhythm voor je bovenarm, was ook wel prettig, maar toch ff mminder gechikt voor interval.
Bij een "beschadigde" velg moet je dus gaan zoeken naar een compromis. En dan hoeft je wil niet kaarsrecht te zijn en je spanning niet 100% gelijk, zolang er maar geen losse spaken tussen zitten, want die gaan nog losser en breken en dan ben je verder van huis.
Een fietsenmaker kan vast meer, want een stukje ervaring helpt best wat. Maar het kan ook best afschrijven zijn..
De spaken in een achterwiel verschillen normaal gesproken ook in spaakspanning. Heeft o.a. te maken met de layout van een achternaaf.TheTinusNL schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:26:
Spaken aan de kettingkant (waar de slag zat) zaten over het algemeen heel los, spaken aan de andere kant vrij strak. Wiel stond dus wel recht, maar dat kan nooit goed zijn bedacht ik mij, dus ik ben iedere spaak langsgelopen op spanning. Exacte waarden kom ik niet bij, maar het verschil tussen goed vast en erg los is met de vingers wel te voelen. Nu heb ik alle spaken aan beide kanten op ongeveer gelijke spanning gezet, maar nu ben ik eigenlijk weer terug bij af want er zit een flinke slag in.
Achteraf kon het best zijn dat er van tevoren ook al een verschil was en dat de klap van de val de doodslag was. Ik was al tijden op zoek naar een onbekend tikgeluidje dat misschien dus hier vandaan kwam (aanlopende spaken)?
Al met al kan ik het wiel dus recht krijgen met scheve spanningsverdeling, of krom met eerlijke spanningsverdeling.
Kan ik dit wiel afschrijven en moet ik op zoek naar een nieuw achterwiel/wielenset?
Zou de LBS hier wat mee kunnen? Las hier en daar gemengde meningen over het richten van racewielen door een "normale" LBS.
Alternatief is Mantel, maar logistiek een stuk lastiger en bovendien met flinke wachtrij.
Of kan ik de wielen weer recht zetten en fietsen met "groot" spanningsverschil tussen beide kanten?
Ik hecht meer waarde aan het advies van mede-Tweakers in dit topic dan dat van een lokale e-bike-aan-een-bejaard-dorp-verkoper, dus ik ben benieuwd of iemand mij van advies wil voorzien
Je brengt namelijk op een gegeven moment de spaken van de aandrijfkant op orde, zorgt er dan voor dat de velg recht zit t.o.v. de naaf (dish; niet te veel naar links, niet te veel naar rechts) en dan is de spaakspanning links gewoon wat de spaakspanning is.
Nu kan je het verschil tussen links en rechts wel enigzins beinvloeden door links/rechts andere spaken te gebruiken (CX-Ray / CX-Sprint b.v.) en met een offset in the gaten van de velg... maar helemaal gelijk zal je een achterwiel links/rechts nooit krijgen. Dat hoeft ook niet.
Nu is er zo uit de losse pols vanaf afstand niet veel over te zeggen, maar als de spaakspanning links echt te laag is dan zou ik eigenlijk eerst rechts verhogen tot (maar niet boven het maximum van de velg) en daarna links ook verhogen tot het wiel weer recht is (dish).
Waarschijnlijk heb je nu, door de spanning links/rechts "gelijk" te maken, het wiel ook wat opzij gedrukt.
(https://www.parktool.com/...p/wheel-dishing-centering)
En ja, over het algemeen kan een race/mtb LBS daar wel wat mee ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door Salteh op 14-04-2021 20:46 ]
Nu ben ik vooral aan het onderzoeken wat ik aan materiaal nodig heb. Vind de AGU Venture serie op het oog leuk materiaal voor een leuke prijs. Overweeg daarvan de stuurtas (maat M), frametas (maat M), zadeltas (20L) en eventueel een snackback. Bij de snackback vraag ik mij af of dit noodzakelijk is...
Hier zijn vast een aantal die wel is een dergelijke vakantie hebben gemaakt. Hebben jullie nog tips qua materiaal? Of andere tips waar ik aan moet denken?
@wisselwerking @DDX help die man eens, jullie rijden dit soort afstanden ook. Ervaringen mee Je hebt best veel opties volgens mij. Misschien interessant : https://spaak.cc/blog/bikepacken-dag-6-van-limburg-naar , ze hebben 6 delen online staan.ThijsM schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:09:
Binnenkort ga ik op fietsvakantie. Met de trein richting Maastricht, daar een paar dagen fietsen om vervolgens richting Groningen terug te fietsen in 2-3 dagen. In totaal gaan we 6 dagen weg. We gaan overnachten in een Hotel/AirBNB oid.
Nu ben ik vooral aan het onderzoeken wat ik aan materiaal nodig heb. Vind de AGU Venture serie op het oog leuk materiaal voor een leuke prijs. Overweeg daarvan de stuurtas (maat M), frametas (maat M), zadeltas (20L) en eventueel een snackback. Bij de snackback vraag ik mij af of dit noodzakelijk is...
Hier zijn vast een aantal die wel is een dergelijke vakantie hebben gemaakt. Hebben jullie nog tips qua materiaal? Of andere tips waar ik aan moet denken?
Edit: link naar Play Store werkt niet ....
[ Voor 16% gewijzigd door EdwinW op 14-04-2021 21:36 ]
Ligt eraan wat je allemaal meeneemt natuurlijk, en hoeveel ruimte dit inneemt.ThijsM schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:09:
Binnenkort ga ik op fietsvakantie. Met de trein richting Maastricht, daar een paar dagen fietsen om vervolgens richting Groningen terug te fietsen in 2-3 dagen. In totaal gaan we 6 dagen weg. We gaan overnachten in een Hotel/AirBNB oid.
SnackPack heb ik zelf niet, maar ik vind het op langere tochten wel fijn om iets te hebben om reepjes, telefoon,etc in te stoppen. Ik heb daar een Topeak Fuel Tank voor en ook een frametas van Rockbros (https://ae01.alicdn.com/k...41938f4b38c04638ead6D.jpg) Die weer makkelijk is als je een blikkie oid mee wil pakken. Met een lange tocht beginnen volle zakjes in het truitje uiteindelijk irritant te worden vind ik,
Ik denk dat je mij bedoelde maar indd, die link is dood blijkbaarEdwinW schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:16:
@luuk66 Rechts onderaan de pagina op de officiele website gekeken ? https://magenefitness.com/product_heartSensors.html
Edit: link naar Play Store werkt niet ....
Doe ik iets fout? Heb ik iets te doen met een remspreider bijvoorbeeld? Wie heeft de gouden tip?
NB: Gezever over de drama van schijfremmen zit niemand op te wachten, houd dat lekker voor je
De pin en blokjes uit de klauw halen, pistons schoonmaken (vuil bij de randjes) en terugduwen. Dikker blok (dan schijf en dat dun metalen ding) ertussen en paar keer remhendel gebruiken. Dan weer terug aanbrengen en klaarMaSw85 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:41:
Ik heb ook even hulp nodig. Een en ander gaat allemaal prima zelf, zo heb ik vorige week de nieuwe wielset tubeless gemaakt (voor.op de weg) en vandaag heb ik de wielset voor gravellen tubeless gemaakt. Beide wielsets zijn vergelijkbaar (DT Swiss met de 370 naaf) en bevatten schijfremmen. Nu liepen de remblokjes wat aan, dus heb ik keurig zo'n filmpje bekeken en gevolgd. Heb zelfs zo'n dunne alu alignment tool gebruikt. Zou niet spannend hoeven zijn. Boutjes los, tool ertussen, rem in blijven knijpen, de boutjes weer vast draaien en de tool er weer tussenuit. Achter dus geen probleem, maar blijft aanlopen... Voor krijg ik die tool er niet eens tussen en loopt ie erger aan dan achter.
Doe ik iets fout? Heb ik iets te doen met een remspreider bijvoorbeeld? Wie heeft de gouden tip?
NB: Gezever over de drama van schijfremmen zit niemand op te wachten, houd dat lekker voor je
YouTube: How to Align a Hydraulic Disc Brake on a BikeMaSw85 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:41:
Ik heb ook even hulp nodig. Een en ander gaat allemaal prima zelf, zo heb ik vorige week de nieuwe wielset tubeless gemaakt (voor.op de weg) en vandaag heb ik de wielset voor gravellen tubeless gemaakt. Beide wielsets zijn vergelijkbaar (DT Swiss met de 370 naaf) en bevatten schijfremmen. Nu liepen de remblokjes wat aan, dus heb ik keurig zo'n filmpje bekeken en gevolgd. Heb zelfs zo'n dunne alu alignment tool gebruikt. Zou niet spannend hoeven zijn. Boutjes los, tool ertussen, rem in blijven knijpen, de boutjes weer vast draaien en de tool er weer tussenuit. Achter dus geen probleem, maar blijft aanlopen... Voor krijg ik die tool er niet eens tussen en loopt ie erger aan dan achter.
Soms is dat ook niet voldoende, en moet je dus daadwerkelijk de brake caliper los maken en iets verplaatsen om hem goed te centeren. Overigens gebruik ik altijd de visite kaart truc. Gewoon zo'n kaartje dubbel vouwen, rotor ertussen, rem inknijpen en boel weer aandraaien. Bijna altijd win
[ Voor 5% gewijzigd door rolandos582 op 14-04-2021 21:49 ]
Ik ken de Magene band niet, maar bij de Garmin band is het ook zo dat ie niet lijkt te werken na vervangen batterij. De truck is dat je eerst de batterij er uit moet halen en de pinnetjes met een paperclip oid moet kortsluiten, en dan nieuwe batterij erin. Geen idee waarom, maar je kan het proberen.KW25 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:12:
[...]
Toevallig is mijn Magene ook sinds een paar dagen niet meer aan te krijgen. Dacht de batterij leeg was, maar vervangen krijg hem niet aan de praat.
Die Magene Utility Tool heeft die nooit kunnen pakken helaas.
Heb maar weer een nieuwe besteld.
Exacte waarden weet ik momenteel niet, kan het een dezer dagen wel eens meten. Als referentie heb ik de remblokjes. Na de val, bij thuiskomst, liep het wiel gemiddeld hard aan met gesloten remblokjes (calipers? die dingen die je openzet als je je wiel er uit haalt met velgremmen), maar niet met open remblokjes. Na het rechtzetten geen aanloop meer, zal de afwijking hooguit een millimeter of 3 verschil zijn geweest (t.o.v. ideale middenlijn, niet t.o.v. remblokjes), in ieder geval ver verwijderd van aanlopen. Vanmiddag na het “straktrekken” liep het harder aan met open remblokjes dan dat het eerder deed met gesloten remblokjes.Prulleman schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:34:
@TheTinusNL hoeveel mm/cm was de slag? De kans is groot dat je velg echt verbogen is, en dat je dat dus met spaak spanning moet gaan opheffen, dan eindig je, in tegenstelling tot met een rechte velg, met ongelijke spaak spanning.
Bij een "beschadigde" velg moet je dus gaan zoeken naar een compromis. En dan hoeft je wil niet kaarsrecht te zijn en je spanning niet 100% gelijk, zolang er maar geen losse spaken tussen zitten, want die gaan nog losser en breken en dan ben je verder van huis.
Een fietsenmaker kan vast meer, want een stukje ervaring helpt best wat. Maar het kan ook best afschrijven zijn..
Die afwijking van een paar mm na het rechttrekken maakte ik mij in principe geen zorgen over, maar het is de combinatie met lage spanning aan de ene kant dat mij twijfels gaf. Verre van losse spaken, maar ook ver van strak.
Ik las inderdaad al het een en ander over een natuurlijk verschil aan de achterkant, maar ik vond het verschil wel erg groot. Dan heb ik het over een spaak die ik misschien tot wel een centimeter naar buiten kan trekken aan de kettingkant (waar de slag zat) terwijl de andere kant echt heel stevig zit. Ik kan proberen om de niet-kettingkant nog verder te verhogen en dan de kettingkant, zoals je zei, maar ik ben benieuwd. De niet-kettingkant zit volgens mij al heel stevig vast.Salteh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:38:
[...]
De spaken in een achterwiel verschillen normaal gesproken ook in spaakspanning. Heeft o.a. te maken met de layout van een achternaaf.
Je brengt namelijk op een gegeven moment de spaken van de aandrijfkant op orde, zorgt er dan voor dat de velg recht zit t.o.v. de naaf (dish; niet te veel naar links, niet te veel naar rechts) en dan is de spaakspanning links gewoon wat de spaakspanning is.
Nu kan je het verschil tussen links en rechts wel enigzins beinvloeden door links/rechts andere spaken te gebruiken (CX-Ray / CX-Sprint b.v.) en met een offset in the gaten van de velg... maar helemaal gelijk zal je een achterwiel links/rechts nooit krijgen. Dat hoeft ook niet.
Nu is er zo uit de losse pols vanaf afstand niet veel over te zeggen, maar als de spaakspanning links echt te laag is dan zou ik eigenlijk eerst rechts verhogen tot (maar niet boven het maximum van de velg) en daarna links ook verhogen tot het wiel weer recht is (dish).
Waarschijnlijk heb je nu, door de spanning links/rechts "gelijk" te maken, het wiel ook wat opzij gedrukt.
(https://www.parktool.com/...p/wheel-dishing-centering)
En ja, over het algemeen kan een race/mtb LBS daar wel wat mee ;-)
Niet geschoten is altijd mis, het proberen waard, misschien ook goed voor de (langzame) opbouw van mijn fietsenkennis.
Anders toch maar eens kijken of er naast lokale normale LBS en Mantel nog wat anders in de buurt is. En anders eens kijken wat voor goedkoop overbruggingssetje er te koop is, want na een jaar uitstel staat voor 2022 toch echt een nieuwe fiets op de planning.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Batterij nog maar een paar keer erin en eruit, hard duwen en hij werkte weer idd haha.Hielko schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:02:
[...]
Ik ken de Magene band niet, maar bij de Garmin band is het ook zo dat ie niet lijkt te werken na vervangen batterij. De truck is dat je eerst de batterij er uit moet halen en de pinnetjes met een paperclip oid moet kortsluiten, en dan nieuwe batterij erin. Geen idee waarom, maar je kan het proberen.
Thanks!
Ik ben ooit begonnen met dit boek van Roger Musson. Het is zeker niet perfect en ik deel niet altijd de mening van de auteur, maar het is wat mij betreft prima om mee te beginnen ;-)TheTinusNL schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:04:
@Prulleman @Salteh kijk, dat zijn antwoorden waar ik op hoopte. Hier kan ik wat mee, bedankt.
[...]
Exacte waarden weet ik momenteel niet, kan het een dezer dagen wel eens meten. Als referentie heb ik de remblokjes. Na de val, bij thuiskomst, liep het wiel gemiddeld hard aan met gesloten remblokjes (calipers? die dingen die je openzet als je je wiel er uit haalt met velgremmen), maar niet met open remblokjes. Na het rechtzetten geen aanloop meer, zal dat hooguit een millimeter of 3 verschil zijn geweest, in ieder geval ver verwijderd van aanlopen. Vanmiddag na het “straktrekken” liep het harder aan met open remblokjes dan dat het eerder deed met gesloten remblokjes.
Die afwijking van een paar mm na het rechttrekken maakte ik mij in principe geen zorgen over, maar het is de combinatie met lage spanning aan de ene kant dat mij twijfels gaf. Verre van losse spaken, maar ook ver van strak.
[...]
Ik las inderdaad al het een en ander over een natuurlijk verschil aan de achterkant, maar ik vond het verschil wel erg groot. Dan heb ik het over een spaak die ik misschien tot wel een centimeter naar buiten kan trekken aan de kettingkant (waar de slag zat) terwijl de andere kant echt heel stevig zit. Ik kan proberen om de niet-kettingkant nog verder te verhogen en dan de kettingkant, zoals je zei, maar ik ben benieuwd. De niet-kettingkant zit volgens mij al heel stevig vast.
Niet geschoten is altijd mis, het proberen waard, misschien ook goed voor de (langzame) opbouw van mijn fietsenkennis.
Anders toch maar eens kijken of er naast lokale normale LBS en Mantel nog wat anders in de buurt is. En anders eens kijken wat voor goedkoop overbruggingssetje er te koop is, want na een jaar uitstel staat voor 2022 toch echt een nieuwe fiets op de planning.
Op zich is trouwens het verbinden niet het probleem. Hij deelt netjes de hartslag info met m'n Garmin, maar op den duur geeft 'ie flat spots door. Ik heb nu een andere band gehaald dus het maakt minder uit, maar het blijft wel vaag.Mistraller schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:09:
[...]
Pakt de Magene firmware tool hem ook niet? Ik wil hem wel eens op mijn band klikken anders?
Hierbij een grafiekje. De hele rit was ongeveer een gelijke effort, maar die flatlines zaten er wel flink naast helaas. Heb het al met meerdere (nieuwe) batterijen geprobeerd overigens!
:strip_exif()/f/image/ECZrbwNvEclkJ9JgjyPUwivR.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij stond altijd hier, pas geleden nog gedownload... Ook aldus de magenefitness.com website.Luuk741 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:54:
[...]
Waar kan je die Tool downloaden? Is het proberen altijd even waard. Zag hem niet in de Google play store staan
https://play.google.com/s...ails?id=com.mageneutility
Maar ik denk dat ze hem hernoemd hebben naar Onelap.
https://play.google.com/s...ails?id=com.onelaputility
Deze pakt de sensors hier ook op, en leest ze netjes uit. (Serienummer, type, firmwarelevel, batterylevel, meetwaarde)
Zal de vervanger wel zijn vermoed ik.
---------------
Check ook of je schijf netjes recht is? Een klein slagje duw je er vaak met je duimen al uit.MaSw85 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:41:
---------------
Het helpt je niets en je hebt er ook niets aan; maar dat bedoelde ik nou toen ik zei “rotzooi, origineel kopen”. Heb hetzelfde gehad met die sensoren voor snelheid, de fout marge is veel te groot bij die dingen. Ze zijn het geld niet waard ondanks dat ze goedkoop zijnLuuk741 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:28:
[...]
Op zich is trouwens het verbinden niet het probleem. Hij deelt netjes de hartslag info met m'n Garmin, maar op den duur geeft 'ie flat spots door. Ik heb nu een andere band gehaald dus het maakt minder uit, maar het blijft wel vaag.
Hierbij een grafiekje. De hele rit was ongeveer een gelijke effort, maar die flatlines zaten er wel flink naast helaas. Heb het al met meerdere (nieuwe) batterijen geprobeerd overigens!
[Afbeelding]
Sorry hoor maar als ik lees hoevaak Garmin sensors, (maar ook horloges/edges met afbrekende bevestigingspunten etc) stuk gaan...Holk schreef op donderdag 15 april 2021 @ 07:30:
[...]
Het helpt je niets en je hebt er ook niets aan; maar dat bedoelde ik nou toen ik zei “rotzooi, origineel kopen”. Heb hetzelfde gehad met die sensoren voor snelheid, de fout marge is veel te groot bij die dingen. Ze zijn het geld niet waard ondanks dat ze goedkoop zijn
Je kunt je ook afvragen waarom een uiterst simpel dingetje als dit zo duur moet zijn. De sensors van Magene vind ik persoonlijk niet goedkoop trouwens.
Ik denk dat je band zelf een probleem is. Contacten of de pads. Probleem wat iedere HR band kan overkomen.
---------------
HR techniek is zo simpel en goedkoop dat eigenlijk de Magene nog duur is. Dus stellen dat Garmin/Wahoo beter zijn slaat nergens op, omdat dit under the hood gewoon hetzelfde is. Ligt denk ik vooral aan de band.Holk schreef op donderdag 15 april 2021 @ 07:30:
[...]
Het helpt je niets en je hebt er ook niets aan; maar dat bedoelde ik nou toen ik zei “rotzooi, origineel kopen”. Heb hetzelfde gehad met die sensoren voor snelheid, de fout marge is veel te groot bij die dingen. Ze zijn het geld niet waard ondanks dat ze goedkoop zijn
Hier 2500 km geleden toch de gok genomen voor Magene speed / cadans sensoren en tot op heden nog geen uitvallen / verbroken connecties gehad. Ook komt de totale afstand nagenoeg overeen met de route die ik uitstippel of met het aantal km van een medefietser. Dus de nauwkeurigheid lijkt mij meer dan prima en ben ook benieuwd in hoeverre die kan afwijken aangezien een omwenteling met een accelerometer redelijk eenvoudig te meten is.Holk schreef op donderdag 15 april 2021 @ 07:30:
[...]
Verder zitten er nog steeds de meegeleverde batterijen in.
ik heb ook gedacht dat mijn cadans sensor van ali stuk was, maar dat bleek met een nieuwe batterij ook gewoon opgelost (vergelijkbaar patroon als jou HR grafiek). En ik heb hier ook wat goedkope knoopcellen liggen, maar die zijn eigenlijk zonder uitzondering bijzonder slecht..
Twee keer een nieuw batterijtje geprobeerd, maar was wel beide keren een goedkoop knoopcelletje inderdaad. Wellicht is dat nog het proberen waard.Prulleman schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:55:
@Luuk741 heb niet alles terug gelezen wat je geprobeerd hebt, maar heb je ook een nieuwe batterij erin gestopt (en dan ook echt een duracel en niet de extra batterij van ali die erbij zat, of van het kruidvat of action).
ik heb ook gedacht dat mijn cadans sensor van ali stuk was, maar dat bleek met een nieuwe batterij ook gewoon opgelost (vergelijkbaar patroon als jou HR grafiek). En ik heb hier ook wat goedkope knoopcellen liggen, maar die zijn eigenlijk zonder uitzondering bijzonder slecht..
Kijk, ik heb nu al een vervanger gekocht dus het is minder belangrijk. Maar het blijft irritant als iets wat gewoon zou moeten kunnen werken er ineens mee ophoudt, zeker aangezien het geen hogere wiskunde is..
Ik denk die komt met een leuk boekje als snelcursus voor algemene fietskennis. Komt ie opeens met 130 A4'tjes over alleen wielen. Genoteerd voor de toekomst zullen we maar zeggen.Salteh schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:08:
[...]
Ik ben ooit begonnen met dit boek van Roger Musson. Het is zeker niet perfect en ik deel niet altijd de mening van de auteur, maar het is wat mij betreft prima om mee te beginnen ;-)
Spaken aan de kettingkant (techinsche term DriveSide=DS) horen juist strakker te staan dan de andere kant (NonDriveSide=NDS).TheTinusNL schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:26:
Ik heb een zijslag in mijn wiel na een valpartij. Nou ben ik zeker geen fietsenkenner en de enige montagekennis die ik heb is van PCs. Met technisch inzicht zit het verder denk ik wel prima, ik kom meestal bij andere dingen wel ver met wat tutorials/filmpjes. Laatst vol vertrouwen mijn voorderailleur opnieuw afgesteld, ging prima, helemaal trots. Ik zag hier ook wat succesvolle verhalen van het richten van een wiel, dus ik dacht: dat wiel zet ik zelf ook wel weer even recht.
Zo gezegd, zo gedaan. Volledig op "relatieve spanning" gedaan: afwijking zat aan de kettingkant, dus de spaken aan kettingkant wat losser en de andere kant wat strakker. Van een flinke slag naar bijna kaarsrecht gekregen, kort testritje a 10km gemaakt, leek het prima te doen.
Echter zojuist nog maar weer even gekeken, want het zat mij nog niet helemaal lekker en ik wil zondag weer een fatsoenlijk ritje maken.
Als ik het goed lees is het bij jou juist andersom terwijl jouw wiel redelijk recht weer is. Dan trek ik de conclusie dat je velg krom getrokken is. In dit geval is het het veiligst om je velg te vervangen en opnieuw te laten inspaken. Of zelf doen.
Anders een los achterwiel kopen in de handel/MP of een nieuw wielset.
Afhankelijk van jouw huidige wielen en jouw wensen (vind je het erg als je voor en achter verschillende velgen hebt eventueel) is de ene optie goedkoper dan de andere.
Uiteraard direct in het wieldoolhof gestort, maar man wat een keuze en wat een prijzen. Ook hier in dit topic lijkt het doodnormaal om €1000,- voor een wielset neer te leggen. Ben ik de enige dat voor een recreatieve fietser best veel vindt, of hebben we allemaal een amateur licentie?
Het makkelijkst zou natuurlijk zijn de wielen die er nu onder liggen gewoon te vervangen door dezelfde. Ben alleen niet zo tevreden over de Supra ra pro wielen die ik nu heb. Ten eerste heb ik na een kleine 12k al haarscheurtjes in de velgen en ten tweede is het elke keer een hele uitdaging om de buitenband eraf te krijgen (GP5000 vouwband).
De Fulcrum racing 3 lijkt me een mooie optie, maar merk je daar echt heel van van tov. een Fulcrum 5 (stuk goedkoper) of een Fullcrum racing zero (flink stuk duurder)?
- heb je de scheurtjes zelf gezien?
- heb je ze een tijdje in de gaten gehouden? Worden het er meer of worden ze groter?
- is het niet gewoon de coating die slecht is?
Van die GP5000 staan behoorlijk bekend dat ze strak liggen. Verwacht niet per definitie dat andere wielen dat oplossen...
edit: got it, moest ze dus even bewegen voordat ze daadwerkelijk aan gingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Raznov op 15-04-2021 11:02 ]
Wat @MrBarBarian ook zegt, heb je het zelf gezien? Maak eens een (goede) foto en post deze hier.
Houd rekening met Fulcrum dat bij het nodig hebben van onderdelen (bv. spaken) deze vaak besteld moeten worden voor relatief hoge prijzen (propriétaire onderdelen)
Conti's zijn l**ders. Al zijn de clinchers wat makkelijker dan de tubeless ready varianten.
Had hetzelfde toen ik mijn fiets voor een carbonreparatie naar 12Go Biking had gebracht. Scheurtjes kunnen ontstaan doordat de spaken op spanning staan. Had gelukkig nog mijn cheap-ass wiel voor de binnentrainer liggen en daar heb ik ruim twee jaar nog prima op gefietst.MochiGohan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:39:
Gisteren mijn Sensa Giulia G2 opgehaald nadat hij weer een servicebeurtje heeft gehad. Helaas heeft de fietsenmaker haarscheurtjes geconstateerd bij de spaken in het achterwiel. Advies: ga eens rustig oriënteren op nieuwe wielen.
Uiteraard direct in het wieldoolhof gestort, maar man wat een keuze en wat een prijzen. Ook hier in dit topic lijkt het doodnormaal om €1000,- voor een wielset neer te leggen. Ben ik de enige dat voor een recreatieve fietser best veel vindt, of hebben we allemaal een amateur licentie?![]()
Het makkelijkst zou natuurlijk zijn de wielen die er nu onder liggen gewoon te vervangen door dezelfde. Ben alleen niet zo tevreden over de Supra ra pro wielen die ik nu heb. Ten eerste heb ik na een kleine 12k al haarscheurtjes in de velgen en ten tweede is het elke keer een hele uitdaging om de buitenband eraf te krijgen (GP5000 vouwband).
De Fulcrum racing 3 lijkt me een mooie optie, maar merk je daar echt heel van van tov. een Fulcrum 5 (stuk goedkoper) of een Fullcrum racing zero (flink stuk duurder)?
Afgelopen maand mezelf getrakteerd op nieuwe wielen. Ben naar Slingerland in Haastrecht geweest - aanrader, hele fijne en kundige fietsenmaker - en die hebben voor mij zelf wielen gebouwd op basis van mijn wensen. Kostte me alles bij elkaar iets meer dan 500 euro. Voor dat geld heb ik 32 spaaks wielen - ben ong 95 kilo - opgebouwd uit een velg van Ambrosio en een DT Swiss naaf.
Read the code, write the code, be the code!
Hou Marktplaats ook eens in de gaten; ik kom daar voor relatief zachte prijzen regelmatig wielsets tegen die niet of nauwelijks gebruikt zijn omdat de eigenaar ze na aankoop van de nieuwe fiets meteen heeft omgewisseld voor andere.MochiGohan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:39:
Uiteraard direct in het wieldoolhof gestort, maar man wat een keuze en wat een prijzen. Ook hier in dit topic lijkt het doodnormaal om €1000,- voor een wielset neer te leggen. Ben ik de enige dat voor een recreatieve fietser best veel vindt, of hebben we allemaal een amateur licentie?
Scherp! Ik heb Tinus' bericht in m'n hoofd gelijk vertaald naar de "correcte" spanning terwijl hij inderdaad schrijft dat het andersom isElGreco schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:35:
[...]
Spaken aan de kettingkant (techinsche term DriveSide=DS) horen juist strakker te staan dan de andere kant (NonDriveSide=NDS).
Als ik het goed lees is het bij jou juist andersom terwijl jouw wiel redelijk recht weer is. Dan trek ik de conclusie dat je velg krom getrokken is. In dit geval is het het veiligst om je velg te vervangen en opnieuw te laten inspaken. Of zelf doen.
Als de spaakgaten echt haarscheurtjes hebben zullen de velgen ook wel niet zo stijf meer zijn dus alles voelt dan als een verbetering. M'n broer had ook scheurtjes in z'n velgen en heeft toen bij de FM voor een paar tientjes een paar gebruikte Giant wielen (PR-2 of zo) gekocht en dat was al een wereld van verschil.
Net even een foto gemaakt, lastig te zien maar er zit duidelijk een scheurtje. Of het de coating is durf ik niet te zeggen. Ook het scheurtje nog niet in de gaten gehouden, maar ga ik nu uiteraard doen.MrBarBarian schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:50:
Nu heb ik doorgaans zelf niet zo heel veel vertrouwen in fietsenmakers, maar:
- heb je de scheurtjes zelf gezien?
- heb je ze een tijdje in de gaten gehouden? Worden het er meer of worden ze groter?
- is het niet gewoon de coating die slecht is?
Van die GP5000 staan behoorlijk bekend dat ze strak liggen. Verwacht niet per definitie dat andere wielen dat oplossen...
:strip_exif()/f/image/hmYMvlzB8bQvzVbTLNjrRW4L.jpg?f=fotoalbum_large)
In de velg bij de spaken inderdaad.ElGreco schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:56:
@MochiGohan Je bedoelt zeker scheurtjes in de velg en niet bij de spaken?
Dat is natuurlijk ook een optie, alleen heb ik geen idee wat mijn eisen zijn, anders dan dat het 11 speed moet zijn. Hoe heb jij jezelf georiënteerd op de te stellen eisen?wackmaniac schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:57:
[...]
Had hetzelfde toen ik mijn fiets voor een carbonreparatie naar 12Go Biking had gebracht. Scheurtjes kunnen ontstaan doordat de spaken op spanning staan. Had gelukkig nog mijn cheap-ass wiel voor de binnentrainer liggen en daar heb ik ruim twee jaar nog prima op gefietst.
Afgelopen maand mezelf getrakteerd op nieuwe wielen. Ben naar Slingerland in Haastrecht geweest - aanrader, hele fijne en kundige fietsenmaker - en die hebben voor mij zelf wielen gebouwd op basis van mijn wensen. Kostte me alles bij elkaar iets meer dan 500 euro. Voor dat geld heb ik 32 spaaks wielen - ben ong 95 kilo - opgebouwd uit een velg van Ambrosio en een DT Swiss naaf.
In dit topic zal het vast vloeken zijn maar ik zou gewoon een bagagedrager monteren en daar iets als een Ortlieb Rack-Pack op binden. De extra stabiliteit scheelt je echt de nodige energie. Zijtassen kan ook maar geeft bij hoge snelheden (30+) wat meer luchtweerstand.ThijsM schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:09:
Een tas in je frame irriteert bij het naar je bidons grijpen, probeer dat te vermijden.
Een stuurtas erbij is fijn voor spullen (snacks, kaarten, portemonnee, reservebatterijen, kostbaarheden) die je snel bij de hand wil hebben. Je zal merken dat als je even koffie gaat drinken ofzo, je de stuurtas meeneemt maar je achtertas laat liggen.
Denk ook aan een paar reserve-biba's, remkabeltjes, stukje ketting en een kettingpons, relevante inbus-/steeksleutels, tangetje. En, aan deze kant van het jaar misschien minder relevant maar je zal er maar net om verlegen zitten: verlichting.
Ref: redelijk ervaren vakantiefietser maar altijd op de randonneur.
Ik heb de fietsenmaker uitgelegd hoeveel kilometer is rijdt op jaarbasis en als je fysiek aanwezig bent kan de fietsenmaker je postuur zien en daaruit afleiden of er extra gelet moet worden op sterkte van de wielen. Of je hoge velgen wilt of niet kan je ook prima met de fietsenmaker bespreken. Aangenomen dat je een capabele fietsenmaker hebt dan zal deze je prima moeten kunnen voorzien van advies.MochiGohan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:18:
[...]
Dat is natuurlijk ook een optie, alleen heb ik geen idee wat mijn eisen zijn, anders dan dat het 11 speed moet zijn. Hoe heb jij jezelf georiënteerd op de te stellen eisen?
Read the code, write the code, be the code!
Daar kan een goede wielbouwer jou ook bij bijstaan.MochiGohan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:18:
Dat is natuurlijk ook een optie, alleen heb ik geen idee wat mijn eisen zijn, anders dan dat het 11 speed moet zijn. Hoe heb jij jezelf georiënteerd op de te stellen eisen?
Als je een budget meegeeft samen met andere parameters (gewicht, type fiets, aantal km's per jaar en wensen qua uiterlijk), komen er al gauw wat configuraties uitrollen die bij jouw situatie passen.
Moeilijker is het als je zeker denkt te weten wat je nodig hebt, maar dat niet past bij jou
Ik heb die Agu Seatpack, bevalt echt prima (foto's staan ergens in dit topic). Als je niet naar Mongolie gaat fietsen en 100+ km per dag off-road rijdt dan kan het ook wel zonder bagagedrager. Heb zelfs nog de single track bij Hilversum in de buurt gereden met volle bepakking, dat ging ook prima.ThijsM schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:09:
Fijne aan de Agu vergeleken met Ortlieb is dat het zoveel in prijs scheelt dat ik me geen zorgen maak als het vies wordt of beschadigt tijdens een valpartij. Dat laatste is dus al een keer gebeurd; rotonde, wind mee, regen en geen rekening gehouden met het gewicht dat toch wel beweegt als je hard gaat...
Edit\ Nog nooit met een bagagedrager op een racefiets gefietst maar denk ook wel dat dat voor echt lange tochten beter werkt. Vooral uit het zadel voelt het heel gek in het begin omdat het gewicht dan als een pendulum werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Maks op 15-04-2021 11:35 ]
Ik ga zaterdag om 06:00 op de fiets zitten en verwacht tot 18:00 onderweg te zijn. Nou is het de eerste uren (ongeveer 1/3 van de rit) echt vrij koud. Als ik dan mijn handschoenen aan doe die ik aan heb tussen de 6 en de 12 graden (2/3 van de rit) dan is het dus 4 uur lang pijn lijden met tintelvingers en weet ik wat, maar ik wil ook niet mijn dikke handschoenen mee, want die sleep ik dan 8 uur lang voor niets mee. Voor mijn tenen is er de mooie tussenweg van een plasticzak om de sok die ik later weg kan gooien. Heeft iemand wel eens zoiets gebruikt voor zijn handen? Of een andere truc uit Oma's huishoudboekje?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Van die gele huishoudhandschoenen? Ziet er wellicht wat bezopen uit maar dan moet je maar hard genoeg fietsen zodat niemand je ziet.MrAngry schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:42:
Praktisch vraagje, misschien weet iemand een trucje:
Ik ga zaterdag om 06:00 op de fiets zitten en verwacht tot 18:00 onderweg te zijn. Nou is het de eerste uren (ongeveer 1/3 van de rit) echt vrij koud. Als ik dan mijn handschoenen aan doe die ik aan heb tussen de 6 en de 12 graden (2/3 van de rit) dan is het dus 4 uur lang pijn lijden met tintelvingers en weet ik wat, maar ik wil ook niet mijn dikke handschoenen mee, want die sleep ik dan 8 uur lang voor niets mee. Voor mijn tenen is er de mooie tussenweg van een plasticzak om de sok die ik later weg kan gooien. Heeft iemand wel eens zoiets gebruikt voor zijn handen? Of een andere truc uit Oma's huishoudboekje?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
De laatste tijd doe ik mijn zomer handschoenen aan en daar over heen mijn dunne lente handschoenen aan (ipv alleen de winter handschoenen). Op deze manier heb ik twee lagen over mijn handen (behalve mijn vingertoppen, maar na 10 minuten trappen zijn die ook warm). Als het later warmer wordt, gaan de dunne handschoenen met lange vinger in de achterzakken. Tegen die tijd heb ik wat van mijn voorraden opgepeuzeld en is er weer ruimte in de zakken.MrAngry schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:42:
Je kunt er voor kiezen om een enveloppe mee te nemen en als het warm genoeg is geworden, je handschoenen uit te doen, deze in de enveloppe te doen die naar jou geadresseerd is en op de post te doen
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Hier op in hakend: Heeft iemand hier ervaring met dragers monteren op een fiets die daar eigenlijk niet voor bedoeld is? Wou eigenlijk op fietsvakantie dit jaar (meerdaagse tochten met tent, liefst in scandinavië oid, voor zover dat kan natuurlijk) en wou daar een fiets voor kopen/bouwen maar dat wordt in de huidige markt wat lastig natuurlijk.Bacchus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:22:
[...]
In dit topic zal het vast vloeken zijn maar ik zou gewoon een bagagedrager monteren en daar iets als een Ortlieb Rack-Pack op binden. De extra stabiliteit scheelt je echt de nodige energie. Zijtassen kan ook maar geeft bij hoge snelheden (30+) wat meer
Gezien de extra bagage voor echt kamperen wordt dat met alleen bikepacking tassen toch krap naar mijn beleving. Dus zat te denken om bv. een tubus cargo met losse klemmen op mijn alu giant Contend te zetten en er een paar zijtassen aan te hangen.
Maar daar is dit frame natuurlijk officieel niet voor gemaakt dus ben bang dat het mogelijk m'n fiets gaat slopen, of valt dat nog wel mee? maximaal totaal gewicht volgens Giant is iets van 110kg volgens mij.
Klopt. Met een serieuze hoeveelheid bagage leer je ook heel snel dat je maar beter blijft zitten en tijdig een tandje terugschakelt.Maks schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:30:
[...]
Vooral uit het zadel voelt het heel gek in het begin omdat het gewicht dan als een pendulum werkt.
Als ik de foto's goed beoordeel, zitten er (officieel waarschijnlijk spatbord-)nokjes op een Contend die je kan misbruiken. Ik weet niet hoe zwaar je zelf bent maar 20 kg bagage is echt heel veel, dus dan blijft er 90 kg over voor jezelf.GWBoes schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:03:
[...]
Hier op in hakend: Heeft iemand hier ervaring met dragers monteren op een fiets die daar eigenlijk niet voor bedoeld is? [...] Dus zat te denken om bv. een tubus cargo met losse klemmen op mijn alu giant Contend te zetten en er een paar zijtassen aan te hangen.
Maar daar is dit frame natuurlijk officieel niet voor gemaakt dus ben bang dat het mogelijk m'n fiets gaat slopen, of valt dat nog wel mee? maximaal totaal gewicht volgens Giant is iets van 110kg volgens mij.
[ Voor 60% gewijzigd door Bacchus op 15-04-2021 12:18 ]
Ik zou nooit een plastic zak om m'n voeten doen, dat isoleert niet, wordt een klamme boel en een dag vol ellende. Misschien is dit dan iets voor je: tenendingetjesMrAngry schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:42:
Misschien dokter handschoenen van die plastic strakke, onder je dunne handschoenen voor het eerste deel?MrAngry schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:42:
inderdaad dat is frisjes, maar dat is niet anders
Pak je rond 9 uur een bakje koffie en warm je je handen daar aan op en is het probleem opgelost
Holy sh#t, €400 voor een bagagedrager die minder dan 400g lichter is dan een Tubus van €80..ElGreco schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:08:
Prijzig maar het beste voor een racer denk ik: Tailfin systeem.
(En zwaarder dan een Tubus Airy, à €170..)
Als je twaalf uur aan het fietsen bent, dan heb je (neem ik aan) wat spullen bij je. Eten en drinken voor een hele dag, reparatie en wat gereedschap. Waar laat je dat allemaal?MrAngry schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:42:
Want daar kan vast een opgepropt setje handschoenen bij. En anders met klittenband om je stang vastbinden.
Eens. Maar als je geen racer hebt met bevestigingspunten is de Tailfin toch wel de fraaiste oplossing.Bacchus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:41:
[...]
Holy sh#t, €400 voor een bagagedrager die minder dan 400g lichter is dan een Tubus van €80..
(En zwaarder dan een Tubus Airy, à €170..)
De boel is nieuw, ik zag geen afwijkingen; De wegset is nog niet mee gefietst en de gravelset twee keer.Mistraller schreef op donderdag 15 april 2021 @ 00:08:
[...]
Check ook of je schijf netjes recht is? Een klein slagje duw je er vaak met je duimen al uit.
Dat ligt er volledig aan hoe en waar. Hier in Almere moet ik eerlijk toegeven dat ik dat niet zo snel doe (maar goed, woon hier, dus als ik dan nog naar de bakker moet gaan voor wat eten heb ik niet genoeg mee genomen). Maar als ik bijvoorbeeld ergens in Naarden of het zuiden van het land ben en ik wil iets halen, heb ik er geen problemen mee om hem even neer te zetten. Bij voorkeur wel altijd in beeld, en zo niet, heb ik ook altijd nog een klein slotje (Lockpicking Lawyer fans weten dat, dat in 1 tikje open is, maar het idee is prima) waarmee hij even vast gezet kan worden.nomar109 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:21:
Hoe doen jullie dat eigenlijk? Als je tijdens je solorit even iets wil halen bij de bakker of zo. Ik durf mijn fiets nooit achter te laten. Ik heb doorgaans geen slot bij me. Een keer heb ik twee oude dametjes die voor de bakker op een bankje zaten gevraagd of ze even op mijn fiets wilden passen, maar meestal rijd ik toch maar door.
Ik heb in het verleden wel eens m'n fiets op de lichtste of juist zwaarste versnelling achtergelaten. Dan kan je in ieder geval niet makkelijk wegfietsen.
Wat ik soms ook doe is m'n helm af, en vervolgens met de bandjes door het wiel. Je zou 'm eventueel aan een paaltje vast kunnen maken, maar daar kan je beter zo'n super-simpel slotje voor kopen.
Mijn methode beschermt wel tegen mensen die ermee weg proberen te fietsen, maar ze kunnen je fiets dan alsnog gewoon een busje in tillen natuurlijk.
Zo'n slot (tenminste, de versie die ik ooit had) trekt je eigenlijk zo open als je je best doet, maar het is dan ook vooral ter bescherming van gelegenheidsdieven: https://bbbcycling.com/nl_nl/bbl-52-minisafe
[ Voor 12% gewijzigd door Salteh op 15-04-2021 13:27 ]
Gewoon een slinger geven en langs de klauw afkijken. Toen ik een klein slagje zag en ontdekte dat ik dat er zo uit kon duwen, bedacht ik me dat het er dus ook net zo makkelijk in kan komen.MaSw85 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:14:
[...]
De boel is nieuw, ik zag geen afwijkingen; De wegset is nog niet mee gefietst en de gravelset twee keer.
---------------
Als ik denk dat het voor zou kunnen komen dat ik hem even achter moet laten, neem ik een dunne staalkabel (Aliexpress) mee met een gewoon klein abus hangslotje. Ik had eerst een cijferslot met staalkabel maar die nam feitelijk nog meer ruimte in het zadeltasje in dan de losse kabel. Is natuurlijk alleen om de gauwdief tegen te gaan.nomar109 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:21:
Hoe doen jullie dat eigenlijk? Als je tijdens je solorit even iets wil halen bij de bakker of zo. Ik durf mijn fiets nooit achter te laten. Ik heb doorgaans geen slot bij me. Een keer heb ik twee oude dametjes die voor de bakker op een bankje zaten gevraagd of ze even op mijn fiets wilden passen, maar meestal rijd ik toch maar door.
Je zou natuurlijk je Garmin Edge in de fietsalarm modus kunnen zetten, maar als iemand besloten heeft je fiets te stelen, dan gaat dat hem waarschijnlijk niet meer tegenhouden. Maar dat geldt ook een beetje voor bovengenoemd kabeltje.
[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 15-04-2021 13:34 ]
---------------
Je zou ook nog wegwerp handwarmers kunnen gebruiken in je dunne handschoenen. Zelf heb ik tijdens een aantal grotere rondjes warmers voor m'n voeten gebruikt en dat werkte prima. Zijn bij bv. Decathlon te koop en kosten ook niet de wereld.MrAngry schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:42:
Ik heb een demontabele drager voor woon/werk meuk. Ik zit altijd wel onder de 10kg. Die gekke uitsteeksels (Gemaakt van tentharingen) heb ik moeten toevoegen omdat ie anders te smal was, dan viel mijn tas eraf. Met oogjes voor snelbinder.GWBoes schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:03:
[...]
Hier op in hakend: Heeft iemand hier ervaring met dragers monteren op een fiets die daar eigenlijk niet voor bedoeld is? Wou eigenlijk op fietsvakantie dit jaar (meerdaagse tochten met tent, liefst in scandinavië oid, voor zover dat kan natuurlijk) en wou daar een fiets voor kopen/bouwen maar dat wordt in de huidige markt wat lastig natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/JyXNJLCyN9N340zVl4mVUrgL.jpg?f=fotoalbum_large)
---------------
Tsja je kunt bij een tankstation langs gaan, hier ga ik meestal langs mocht ik door mn proviand zijnnomar109 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:21:
Maar zoals ik al eerder zei, in het noorden is het geen pretje om te wonen, overstekende koeien, trekkers die je van de weg rijden, mest op de rijbaan, geen GPS verbinding in het buitengebied etc etc.
Maar bij de bakker, slager, supermarkt kun je hier prima je fiets onbeheerd laten staan, dat dan weer wel

Maar ik moest inderdaad toch maar eens kijken naar een klein kabelslotje of iets dergelijks. Die kan ik ook nog wel kwijt in de opbergruimte in het frame, met iets eromheen tegen tikken/rammelen.
Ik heb geen cijfers, maar ik hoor toch regelmatig dat dure racefietsen gestolen worden door gelegenheidsdieven, zelfs tijdens toertochten rondom de start/finish.
[ Voor 16% gewijzigd door nomar109 op 15-04-2021 13:44 ]
Zou het nooit in mn hoofd halen om een fietsendrager te monteren op mn racefietsMistraller schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:39:
[...]
Ik heb een demontabele drager voor woon/werk meuk. Ik zit altijd wel onder de 10kg. (Die gekke uitsteeksels (Gemaakt van tentharingen) heb ik moeten toevoegen omdat ie anders te smal was, dan viel mijn tas eraf. Met oogjes voor snelbinder.[Afbeelding]
Omdat een rugzak in de wielrenhouding niet echt chill is lijkt mepier87 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:41:
[...]
Zou het nooit in mn hoofd halen om een fietsendrager te monteren op mn racefietswaarom geen rugzak? Hier kun je ook snel en makkelijk wat in kwijt...
Laagjes!MrAngry schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:42:
Ik heb onder de 5 graden altijd dubbele handschoenen aan. Dunnekes, en de gewone lange handschoenen.
Aan mijn voeten neopreen overschoenen en dikke sokken. Ik krijg op de fiets nooit zweetvoeten. Ventilatie vinden je voeten wel heel fijn inderdaad...
Maar de echte truuk: Genoeg laagjes op je armen en benen. Als die koud worden krimpen de vaten en komt er simpelweg weinig warmte in handen en voeten terecht. Ik pak vaak onder de lange shirts óók nog armwarmers.
Verder heb ik wel eens een thermoskan thee ipv 1 van de bidons meegenomen. Heerlijk, ook om je handen aan te verwarmen
---------------
Huh? Geen GPS in het buitengebied?pier87 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:40:
Maar zoals ik al eerder zei, in het noorden is het geen pretje om te wonen, overstekende koeien, trekkers die je van de weg rijden, mest op de rijbaan, geen GPS verbinding in het buitengebied etc etc.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Links of rechtsom drukt dat gewicht op je.pier87 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:45:
@418O2 tsja als je een Eastpak oid hebt niet nee, maar die Deuter rugzakken zijn speciaal voor racefietsers/ sportieve fietsers ontwikkeld. Ik vind het prima werken.
Laptop, headset, kabels, douche spullen, kleren, schoenen, etc...pier87 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:41:
[...]
Zou het nooit in mn hoofd halen om een fietsendrager te monteren op mn racefietswaarom geen rugzak? Hier kun je ook snel en makkelijk wat in kwijt...
(Ik ben momenteel slechts 1 dag in de week op kantoor, dus alles moet mee heen en terug)
Nu doe ik tegenwoordig wel de laptop in een heel klein rugzakje op de rug, want laatst had ik een harddisk failure... (ssd, los contact denk)

Bovendien is dit mijn hybride fiets, van alu. Het is wel zo gemaakt dat er geen lakschade is als ik de drie bevestigingen er later weer af zou willen halen. Demonteren is met drie vleugelmoeren in 30 seconden gepiept. Dat was destijds de eis.
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 15-04-2021 13:52 ]
---------------
Prijzig maar echt super oplossing.ElGreco schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:08:
Prijzig maar het beste voor een racer denk ik: Tailfin systeem.
Binnen paar seconde van fiets te halen zonder alles te moeten ombouwen/schroeven ed.
Ook super stabiel. (itt andere zadeltassen die lekker gaan zwieberen)
En je hoeft geen studie te maken van het inpakken, zelfs leeg is tas stabiel en rits aan zijkant kan je makeklijk snel wat eruit pakken.
In principe zou je zeggen doorbijten eerste uur / met wind mee beginnen als het even kan.MrAngry schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:42:
Paar weken geleden ook vertrokken met blote benen met 7 graden ofzo, had geen zin om toen hele dag met beenwarmers te zitten. (toen het 's middags ruim 20 graden was)
Maargoed met dit weer kan je die handchoenen s middags ook gewoon nodig hebben als je wind tegen hebt uit het noorden.
Hangt er echt vanaf waar die bakker zit.nomar109 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:21:
Drukke winkelstraat laat maar zitten, al zal ik daar ook niet inrijden op zoek naar een bakker.
Maar gewoon bakker in dorpje gaat het prima want je hebt gewoon zicht op je fiets, eventueel met klein slotje.
En stop regelmatig bij tankstations, weet er ook wel paar die prima verse broodjes hebben.
En supermarkt kan je ook gewoon fiets mee naar binnen nemen, al paar keer gedaan met lange rit
Ook wel eens iemand gezien die voorwiel uit fiets haalde en meenam naar binnen.
[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 15-04-2021 14:01 ]
Gewoon doenThijsM schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:09:
Maar wat voor tips zoek je precies ?
De lompe dingen die ik tegengekomen ben tijdens mijn fietsvakanties zou ik niet op een normale racer willen doen. Zo lang je op de weg blijft en zo'n 95% van de tijd gaat het goed, maar één kuil in een afdaling of fietspad wat niet zo smooth is en je bent de sjaak. Dat soort wegen ga je ongetwijfeld tegenkomen in Scandinavie of elders.GWBoes schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:03:
Om je nog wat meer impressies te geven:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Over het algemeen waren de asfaltwegen in Noorwegen wel super strak, maar juist die weggetjes van de doorgaande wegen af waren het mooiste.
Bij gebrek aan een slotje kun je ook je helm om je fiets en een paal binden met de riempjes. Voor de snelle dief genoeg belemmering om te denken kut wat is hier aan de hand?Mistraller schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:31:
[...]
Als ik denk dat het voor zou kunnen komen dat ik hem even achter moet laten, neem ik een dunne staalkabel (Aliexpress) mee met een gewoon klein abus hangslotje. Ik had eerst een cijferslot met staalkabel maar die nam feitelijk nog meer ruimte in het zadeltasje in dan de losse kabel. Is natuurlijk alleen om de gauwdief tegen te gaan.
Je zou natuurlijk je Garmin Edge in de fietsalarm modus kunnen zetten, maar als iemand besloten heeft je fiets te stelen, dan gaat dat hem waarschijnlijk niet meer tegenhouden. Maar dat geldt ook een beetje voor bovengenoemd kabeltje.
Net zoals ik de Zuiderkwelweg bij Kreileroord links laat liggen. (zelfs met gravelbike rijd ik daar liever niet overheen)
Ohhh
Door die vragen over seatpacks wil ik nu eigenlijk ook een handlebar pack kopen van Agu. Nu zie ik op de site dat ie 65cm breed is maar dat zal je wel op kunnen vouwen denk ik. Nu heb ik een relatief smal stuur, 38 cm, weet iemand of dat lekker gaat met zo'n tas?
Als je een Lazer helm hebt, kan je met een Cappucino lock je helm gebruiken om je fiets op slot te zetten.ElGreco schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:03:
[...]
Bij gebrek aan een slotje kun je ook je helm om je fiets en een paal binden met de riempjes. Voor de snelle dief genoeg belemmering om te denken kut wat is hier aan de hand?
De vraag ging of je het met bagage en tent zou doen tijdens een meerdaagse fietsvakantie.DDX schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:03:
Ik zie weinig problemen om daar met racefiets overheen te rijden, misschien dat die 1e beetje spannend is ivm scherpe steentjes.
Net zoals ik de Zuiderkwelweg bij Kreileroord links laat liggen. (zelfs met gravelbike rijd ik daar liever niet overheen)
Mijn bepakking voor een tocht van 3-4 weken was ongeveer 12 kg zonder boodschappen. Met avondeten, melk, water, paar halve liters en ontbijt mag je daar gerust 5 kg bij op tellen (meestal probeer ik zo dicht mogelijk bij de eindbestemming pas boodschappen te doen, maar soms lagen supermarkten gewoon 90km uit elkaar). Dat is ook wel het kantelpunt van niks aan te hand tot een zwabber frame.
Op een normale vlakke asfalt weg zonder gaten geen probleem, maar als je met 60 km/u naar beneden komt en er ligt net een kuil/steen verkeerd, dan krijgt je frame een flinke opdonder. Uiteraard probeer ik die ook te ontwijken en voorzichtig aan te doen, maar dat lukt niet altijd.
:strip_exif()/f/image/lHomnq2VdFu8A2DRFeTjYAxL.jpg?f=fotoalbum_large)
Is zoiets niet universeel? Vind het wel een mooie oplossing om gelegenheidsdieven tegen te gaan.NewbieNeo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:11:
[...]
Als je een Lazer helm hebt, kan je met een Cappucino lock je helm gebruiken om je fiets op slot te zetten.
Is op dit moment wel lastig, of leg je dan je fiets op het karretje?DDX schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:57:
[...]
En supermarkt kan je ook gewoon fiets mee naar binnen nemen, al paar keer gedaan met lange rit
Ook wel eens iemand gezien die voorwiel uit fiets haalde en meenam naar binnen.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic