Sjurm schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:55:
Hoi,
Ik wil jullie wat advies vragen met de aankoop van een eerste racefiets.
Ik heb een budget van €1000 en ik ben op zoek naar een beginnersfiets. Ik ben 1,81 m en 68 kilo. Qua binnenbeenlengte (82 cm) zit ik bij een maat van 55 centimeter (obv standaardtabelletjes heb ik wat kortere benen dan gemiddeld voor mijn lengte).
Het liefst koop ik een fiets ergens online, omdat ik het idee heb dat dan goedkoper is en ik hem eigenlijk ook bezorgd wil hebben (ik woon vrij afgelegen). Ik overweeg bijvoorbeeld om er een aan te schaffen bij Fietsenwinkel, ik zag dat er ook een fysieke winkel daarvan enigszins in de buurt zit waar ik wat fietsen kan bekijken.
Nu zit ik op enkele sites wat rond te zoeken en zie ik rond mijn budget met name fietsen van Sensa, Cube, Bulls en Scott en enkele Giants. Giant ken ik van naam, de rest zegt me weinig. Welke merken kan ik het best kiezen/mijden?
Ook is de keuze reuze wat betreft de verschillende opties. Voor het frame is aluminium prima lijkt me en voor het remsysteem heb ik ook niet per se een voorkeur. De schakelgroepen en de vertandingen voor en achter zeggen me alleen weinig. Veel uitvoeringen binnen mijn budget hebben Shimano 105 of Shimano Tiagra, waarvan de laatste goedkoper en waarschijnlijk wat minder is. Hoe goed ga ik zo'n verschil merken? Wat raden jullie aan?
Ik heb vorig jaar de Sensa Romagna Comp 2018 gekocht..
2019 model is trouwens precies hetzelfde:
https://www.12gobiking.nl/sensa-romagna-comp-2019
Ik heb er nu een kleine 1000km op gefietst en ook langere tochten (tot 240km).
Prima fiets en prijs/kwaliteit is prima.. Schakelgroep is super (Shimano 105).
Enige wat ik eigenlijk direct vervangen heb zijn de banden, De Schwalbe Lugano's die erop zitten zijn echt ruk.. Binnen 200km had ik al 3x lek gereden.
Toen de Continentals Grand Prix II 4000S erop gelegd en sindsdien niet meer lek gereden..
Ook de wegligging is sterk verbeterd..
2e hands kun je vaak wel leukere fietsen vinden.
Echter een groot nadeel is dat je vaak ook versleten aandrijvingen vind, indien je er weinig verstand van hebt kun je gauw tegen groter onderhoud aanlopen, en misschien andere kwaaltjes die flink geld kunnen kosten wil je de fiets weer 100% krijgen bij de fietsenmaker..
2e hands bij een fietsenmaker zou mijn voorkeur hebben als je perse 2e hands wilt hebben, je krijgt dan toch wat meer garantie..
Ik ben zelf voor een nieuwe fiets gegaan, en kwam incl accesoires (klikpedalen/schoenen/fietscomputertje/helm/handschoenen/bidonhouders etc.) op 1250 euro uit.. (kleding had ik al).
Dit jaar wordt mijn 2e jaar en wil ik iets serieuzer gaan fietsen, eerst komende investeringen zullen dus ook een betere fietscomputer zijn (met hartslag meter), en betere schoenen..
Daarnaast sluit ik me aan bij een fietsgroepje en hoop ik wat serieuzer te trainen.
Dan zal blijken of de huidige fiets nog steeds voldoet of dat ik inderdaad een stapje hoger wil.. Maar voor nu voldoet de fiets nog 100%.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 29-03-2019 10:04
]