Belecthor schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:04:
Heeft iemand ervaring met een racefiets kopen met lange benen? Ik ben 189 cm met een binnenbeenlengte van 93,5 cm en dat zijn in verhouding lange beentjes. Een endurance model racefiets is daardoor wat logischer, omdat ik hetzelfde op een endurance fiets zit als mijn vrienden (met 'normalere' verhoudingen) op een race model.
Mijn zadel moet vrij ver omhoog, waardoor de drop van zadel naar stuur altijd best diep is. Ik heb bijvoorbeeld om te testen een Cube Attain 58cm gebruikt, maar de standaard zadelpen kan nèt niet hoog genoeg. Een langere zadelpen kan wel, alleen dan wordt die drop wel erg diep, of ik moet er 50 mm aan spacers onder zetten (en dan is de drop alsnog >12cm).
Zijn er mensen met vergelijkbare verhoudingen en wat voor fiets of maat fiets hebben jullie?
Herkenbaar modelletje, ik ben nog iets langer: 196cm, bbl 96cm, zadelhoogte 85,5cm en aangezien ik oud en stijf ben rijdt ik met een drop van ca 10cm. Mijn tuinhek is
hier beschreven.
Als je een nummertjesfetisjist kun je je keuze laten leiden door uit te rekenen wat jou het beste zou passen:
1. Bepaal wat je gewenste zadel- en stuurpositie zijn. Bijvoorbeeld door een bikefit of (als je die hebt) je perfect passende fiets op te (laten) meten.
2. Hieruit volgt de effectieve stack en reach van je stuur. Met een calculator als
deze kun het effect van verschillende stuurpennen en spacers uitrekenen op een bepaald frame.
N.B. De door fabrikanten opgegeven maten zijn niet altijd 100% vergelijkbaar. Soms wordt de afdekking van het balhoofdlager meegerekend, soms niet.
Bovenstaande werkt natuurlijk alleen als je redelijk goed kunt kwantificeren wat je wensen zijn. Als je daar geen lol aan beleeft moet je gewoon de fiets kopen die je het mooiste vindt en lekker gaan rijden.
En een tip:
Grote fietsen zijn vaak minder elegant dan de 'gemiddelde' modelletjes die je in de marketinguitingen ziet voorbij komen, dus zoek ook eens op plaatjes van de fietsen op je shortlist in jouw maat. Er vallen er vast een paar af