Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 258 ... 698 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
pier87 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:25:
@GWBoes nou ik zit rond de 10.000 km met mn Time Xpro 10 pedalen. Merk op den duur toch dat je lastiger inklikt en dat je soms los schiet als je eens flink aanzet.
Mogelijk is het dan tijd om je plaatjes te vervangen.

Je kan ook de veer van de Xpro pedalen strakker zetten..

iRacing Profiel

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Mijn Ultegra carbon pedalen gaan al bijna 40K mee zonder enkele vorm van service....
Dus 10K lijkt me erg beneden de maat voor een setje pedalen :X

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-12 14:04
Die plaatjes van Time zijn inderdaad een drama die slijten erg snel, sneller dan die van Shimano. Maar dat doe ik overigens ook, die vervang ik eerder.

40.000 km @jspr ;) klasse dat gaat hier nooit lukken.

[ Voor 16% gewijzigd door pier87 op 23-03-2021 13:33 ]

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12 10:30
pier87 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:32:
Die plaatjes van Time zijn inderdaad een drama die slijten erg snel, sneller dan die van Shimano. Maar dat doe ik overigens ook, die vervang ik eerder.

40.000 km @jspr ;) klasse dat gaat hier nooit lukken.
Dat is niet mijn ervaring. Ik rij met Time RXS en met Shimano had ik vroegah altijd issues dat inklikken drama was door het plastic wat langzaam slijt. Bij Time maakt dat eigenlijk veel minder uit vanwege dat metalen onderdeel.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:29

Fisico

by Fabian

aapnooit schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:52:
Hi allen!

Nieuw in dit gedeelte van het forum maar wel benieuwd of jullie mij kunnen helpen. Ben in de markt voor een nieuwe fiets en zou graag een kwalitatief goede bikefit willen doen om mij de juiste richting in te helpen. Heb diverse adressen in het forum langs zien komen en vind het prima om er een tijdje voor te rijden maar als mensen tips hebben in regio Utrecht dan houd ik mij graag aanbevolen. Hebben jullie positieve / negatieve ervaringen?
Wel N=1 maar ik heb nu twee keer een fitting gedaan bij Koppel in Amersfoort. De eerste keer iets van twee uur met allemaal meting en de tweede keer voor de fiets hieronder. Toen dus wat sneller want we wisten veel al. Wel weer wat kleine aanpassingen. Als je een idee hebt voor een fiets kunnen zij ook kijken welke maat je moet hebben en een Canyon ofzo kan je bij hun laten afleveren en opmaat ophalen. Zelf hebben ze vooral fietsen van nichemerken en in het wat hogere segment.
Die eerste is meer dan welkom bij mij. 2 woorden 9 letters is voor mij van toepassing. De BMC is ook prachtig.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-12 22:01
Belecthor schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:28:
[...]

Ja, die framemaat verschilt dus per merk, maar ook per fiets. Jan Janssen Eclypse heeft met een 57 cm bijvoorbeeld grotere maten dan een Canyon Endurace in XL (60cm). Ik probeer reach en stack aan te houden, maar dan is het alsnog lastig in te schatten, omdat bijvoorbeeld de zadelpen in een andere hoek kan zitten, waardoor je bij aanpassingen de reach een stuk langer maakt als je deze verder weg zet.
Misschien helpt deze site? https://geometrygeeks.bike/

Komoot

• MrBarBarian
WaSteiL schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:47:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Ik rij met Time RXS en met Shimano had ik vroegah altijd issues dat inklikken drama was door het plastic wat langzaam slijt. Bij Time maakt dat eigenlijk veel minder uit vanwege dat metalen onderdeel.
Rsx plaatjes zijn anders dan Xpro..

Ik hen nog nieuwe rsx plaatjes liggen, als je intresse hebt. En pedalen. Maar die zijn wel gebruikt

iRacing Profiel

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:35
pier87 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:06:
[...]
Op een gegeven moment worden ze toch echt minder... en dan?
Vervang je het gedeelte waar je je schoen inklikt...

Pedalen hebben als nadeel dat ze (uiteindelijk) slijten, pedalen met PM hebben ook echt wel voordelen. Het slijtdeel is gewoon te vervangen, en ja daar hangen kosten aan.

Waar ik op doelde qua betrouwbaarheid, als je rare metingen hebt omdat je PM niet zo betrouwbaar is. Maar het niet goed reproduceerbaar is, dus lastig aan te tonen voor garantie heb je een groter probleem dan met een slijtdeel. Ook wanneer je powermeter na 2 jaar en 1 dag allerlei elektronische kuren gaat vertonen is dat een groter nadeel dan een gedeelte vervangen.

Bij velgremmen slijten je velgen ook, dan is niet gelijk het hele concept volkomen kut. Alles heeft voor en nadelen. Geen discussie over remmen aub.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12 10:30
MrBarBarian schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Rsx plaatjes zijn anders dan Xpro..

Ik hen nog nieuwe rsx plaatjes liggen, als je intresse hebt. En pedalen. Maar die zijn wel gebruikt
Ow joh, ik zie nu dus ook pas dat RXS dus is uitgefaseerd als ik het goed begrijp? Ik heb nog redelijk recent nieuwe plaatjes geplaatst op mijn nieuwe schoenen. Dus ik ben voorlopig wel even voorzien. Dank voor het aanbod. Heb je met die XPRO en Xpresso nog steeds wel die fijne vrijheid (speling) die je hebt met RXS?

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-12 15:52
jspr schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:31:
Mijn Ultegra carbon pedalen gaan al bijna 40K mee zonder enkele vorm van service....
Dus 10K lijkt me erg beneden de maat voor een setje pedalen :X
Bij mij gaan de PD-R550 pedalen van Shimano ook maar zo'n 6-8K km mee, ik fiets wel het hele jaar door. In mijn geval begint er dan net een beetje speling te komen in het ingeklikte schoenplaatje. Nieuw schoenplaatje maakt geen verschil.
Visueel ziet het pedaal er op zich nog oké uit, maar van dichtbij zie je dat de achterkant iets rond (ipv recht) begint te worden.

Paar weken geleden vervangen door PD-R8000 pedalen (Ultegra Carbon dus) nadat ik heb gelezen dat deze een stuk slijtvaster zijn, en ze zien er ook nog eens mooier uit 8)

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-12 15:00
Belecthor schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:04:
Heeft iemand ervaring met een racefiets kopen met lange benen? Ik ben 189 cm met een binnenbeenlengte van 93,5 cm en dat zijn in verhouding lange beentjes. Een endurance model racefiets is daardoor wat logischer, omdat ik hetzelfde op een endurance fiets zit als mijn vrienden (met 'normalere' verhoudingen) op een race model.

Mijn zadel moet vrij ver omhoog, waardoor de drop van zadel naar stuur altijd best diep is. Ik heb bijvoorbeeld om te testen een Cube Attain 58cm gebruikt, maar de standaard zadelpen kan nèt niet hoog genoeg. Een langere zadelpen kan wel, alleen dan wordt die drop wel erg diep, of ik moet er 50 mm aan spacers onder zetten (en dan is de drop alsnog >12cm).

Zijn er mensen met vergelijkbare verhoudingen en wat voor fiets of maat fiets hebben jullie?
196 met BBL van 97cm. Zadel steekt inderdaad een flink stukje uit maar so be it. Heb zelf een Sensa Giulia G3 in maat 61. Voor mij prima, al rijd ik hem nu wel wat flink wat spacers maar ik wil wel langzaam minder gaan proberen. Foto staat hier een paar pagina's terug wel
Fisico schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:50:
Die eerste is meer dan welkom bij mij. 2 woorden 9 letters is voor mij van toepassing. De BMC is ook prachtig.
Ik ben jaloers, is die van jou inmiddels al helemaal af met juiste stuurpen etc? Of heb je hem nog niet

[ Voor 13% gewijzigd door rolandos582 op 23-03-2021 15:12 ]

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-12 20:55
rolandos582 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:08:
[...]

196 met BBL van 97cm. Zadel steekt inderdaad een flink stukje uit maar so be it. Heb zelf een Sensa Giulia G3 in maat 61. Voor mij prima, al rijd ik hem nu wel wat flink wat spacers maar ik wil wel langzaam minder gaan proberen. Foto staat hier een paar pagina's terug wel
Schitterende fiets is dat! Zit een beetje tussen endurance en race in lijkt het wel. Zoiets wil ik ook wel, alleen heb ik niet genoeg knaken voor zo'n Guilia dus ik zal even op marktplaats rondsneupen. Thanks!

• MrBarBarian
WaSteiL schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Ow joh, ik zie nu dus ook pas dat RXS dus is uitgefaseerd als ik het goed begrijp? Ik heb nog redelijk recent nieuwe plaatjes geplaatst op mijn nieuwe schoenen. Dus ik ben voorlopig wel even voorzien. Dank voor het aanbod. Heb je met die XPRO en Xpresso nog steeds wel die fijne vrijheid (speling) die je hebt met RXS?
Time will be Time ;) Ja dus...

Onee, Time is sinds kort SRAM :(

iRacing Profiel

• Ypuh
  • Laatst online: 24-12 20:22
Heeft iemand ervaring met een racefiets kopen met lange benen? Ik ben 189 cm met een binnenbeenlengte van 93,5 cm en dat zijn in verhouding lange beentjes.

...

Zijn er mensen met vergelijkbare verhoudingen en wat voor fiets of maat fiets hebben jullie?
185/92.5cm hier, dus kan wel redelijk meepraten. Al verschillende keren hier lijstjes gepost. Beenlengte is niet de enige factor (wel de belangrijkste), maar er zijn nog wel voldoende mogelijkheden.

Het is wel een aantal keer ter sprake gekomen hier dus gebruik ook vooral de zoekfunctie.

Edit: Framemaat is 58, dat is geen discussie. In sommige gevallen zoals de Trek Emonda is een 60 ook een optie doordat bij grotere maten de stack vaak sneller toe neemt dan de reach (+2cm stack bij +0.5cm reach). Dan komen de niet-endurance modellen ook in beeld. Tenzij het een heel erg slooping frame is (bovenbuis die schuin afloopt) mag de zadelpen geen issue zijn. Uiteindelijk zit je maar 1cm hoger en ik zit nog ver van de min insert.

Even puur globaal gezien zou ik een stack/reach van zo'n 615/400 aanhouden voor een goede indicatie. Voor een specifiekere meting die past bij jouw lichaam ontkom je niet aan een meting of goede vergelijking.

[ Voor 30% gewijzigd door Ypuh op 23-03-2021 15:54 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55
#Haten is het nieuwe normaal. Liefst even met een filmpje, dan kan je er op tiktok de blits mee maken. Tolerantie en respect is ver te zoeken tegenwoordig. Niet alleen op de fiets trouwens. Je kunt twee dingen doen; negeren, en als je de kans hebt een goede dialoog aangaan, maar dat zit er meestal niet in.
Bij mensen die wél normaal doen roep ik er op z'n vriendelijkst dankjewel achteraan. Onlangs wilde iemand me de weg vragen, realiseerde dat ik op een racefiets zat "Die stopt toch niet". Toch gestopt en hem vriendelijk te woord gestaan. Zo fijn om het stereotiepe beeld te doorbreken. En omdat ik wist waar hij moest zijn (ik was er net langs gefietst) was ik zelf ook nog blij om mijn goede daad. :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
Heeft iemand ervaring met een racefiets kopen met lange benen? Ik ben 189 cm met een binnenbeenlengte van 93,5 cm en dat zijn in verhouding lange beentjes. Een endurance model racefiets is daardoor wat logischer, omdat ik hetzelfde op een endurance fiets zit als mijn vrienden (met 'normalere' verhoudingen) op een race model.

Mijn zadel moet vrij ver omhoog, waardoor de drop van zadel naar stuur altijd best diep is. Ik heb bijvoorbeeld om te testen een Cube Attain 58cm gebruikt, maar de standaard zadelpen kan nèt niet hoog genoeg. Een langere zadelpen kan wel, alleen dan wordt die drop wel erg diep, of ik moet er 50 mm aan spacers onder zetten (en dan is de drop alsnog >12cm).

Ik ben 181, BBL89. Blijkbaar was dat ook categorie lange benen. Ben op de maattabel van scott afgegaan, en heb een 56 Addict 20 disc. (niet rc) Zadelpen was in elk geval ruim voldoende qua lengte, rij nog wel met de standaard spacers (4cm) maar daar gaat nog wel iets tussenuit denk ik. Drop is ca 8cm. Ik heb wel een kortere stuurpen gepakt; 9cm ipv 11.
Bij de scott addict kom je denk ik uit op 61 (al is die vermoedelijk al wel uitverkocht overal, 12go heeft nog wel 58 staan)
Ik denk dat je bij die Cube ook een 60 had moeten proberen?

En wellicht een scott speedster in de maat XL? Die heeft 12go nog wel staan in een aantal uitvoeringen.

---------------

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:40
Mistraller schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Ik ben 181, BBL89. Blijkbaar was dat ook categorie lange benen. Ben op de maattabel van scott afgegaan, en heb een 56 Addict 20 disc. (niet rc) Zadelpen was in elk geval ruim voldoende qua lengte, rij nog wel met de standaard spacers (4cm) maar daar gaat nog wel iets tussenuit denk ik. Drop is ca 8cm. Ik heb wel een kortere stuurpen gepakt; 9cm ipv 11.
Bij de scott addict kom je denk ik uit op 61 (al is die vermoedelijk al wel uitverkocht overal, 12go heeft nog wel 58 staan)
Ik denk dat je bij die Cube ook een 60 had moeten proberen?

En wellicht een scott speedster in de maat XL? Die heeft 12go nog wel staan in een aantal uitvoeringen.
Ik ben 1m75 en heb BBL 88,2cm, maar heb ook lange armen (en volgens mijn vriendin zijn andere ledematen ook lang :+ ).
Ik heb een emonda in maatje 56, wel met max spacers om de drop kleiner te maken. Die zullen daar ook nooit uitgaan. Liever iets lelijker dan rugpijn natuurlijk.

• Ypuh
Engineer Stewie schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:53:
[...]

Ik ben 1m75 en heb BBL 88,2cm, maar heb ook lange armen (en volgens mijn vriendin zijn andere ledematen ook lang :+ ).
Ik heb een emonda in maatje 56, wel met max spacers om de drop kleiner te maken. Die zullen daar ook nooit uitgaan. Liever iets lelijker dan rugpijn natuurlijk.
Wel een duivels dilemma; spacertoren vs. lang lid.

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12 13:54

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ypuh schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:55:
[...]

lang lid is alleen maar extra gewicht dus makkelijke keuze! :+

daarom kan ik niet klimmen 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Nutterd op 23-03-2021 15:59 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Ypuh
Ik ben meer van slam that stem, dus wel confronterend dit.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:22
[...]

Hij bedoelt zijn grote teen denk ik

www.vanspeykwheels.nl

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

ElGreco schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Of zijn vingers? Het staat er in meervoud :X

Heb mij nooit erg verdiept in stack/reach/etc. Fiets gewoon rond op een fiets die ik leuk vind. Al jaren zonder problemen, maar moet er nu toch aan geloven, vrees ik. Na een klap krijgen, zijn alle kaarten opnieuw geschud. Sowieso iets om in te gaten te houden, je fietspositie is niet statisch.

Si vis pacem, para bellum

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:18
ElGreco schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Ik verwacht dat hij en zijn vriendin beide een ander lichaamsdeel in het hoofd hebben. Maar dat hij (waarschijnlijk tegen beter weten in) hoopt dat ze op zijn jongeheer doelt.

• mhr-zip
[...]

*Ik* voel niet meer of minder, als hij kort is.

• Nutterd

Nutterd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TawhONyobZX6FrySjb2ge_xkObI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXgsCopWN1D2RHlPIDMXkXrr.jpg?f=fotoalbum_large

om maar ff subitel van onderwerp te wisselen...wat een fiets weer O+ :9~

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-12 02:13

Herkenbaar modelletje, ik ben nog iets langer: 196cm, bbl 96cm, zadelhoogte 85,5cm en aangezien ik oud en stijf ben rijdt ik met een drop van ca 10cm. Mijn tuinhek is hier beschreven.

Als je een nummertjesfetisjist kun je je keuze laten leiden door uit te rekenen wat jou het beste zou passen:
1. Bepaal wat je gewenste zadel- en stuurpositie zijn. Bijvoorbeeld door een bikefit of (als je die hebt) je perfect passende fiets op te (laten) meten.
2. Hieruit volgt de effectieve stack en reach van je stuur. Met een calculator als deze kun het effect van verschillende stuurpennen en spacers uitrekenen op een bepaald frame.
N.B. De door fabrikanten opgegeven maten zijn niet altijd 100% vergelijkbaar. Soms wordt de afdekking van het balhoofdlager meegerekend, soms niet.

Bovenstaande werkt natuurlijk alleen als je redelijk goed kunt kwantificeren wat je wensen zijn. Als je daar geen lol aan beleeft moet je gewoon de fiets kopen die je het mooiste vindt en lekker gaan rijden.

En een tip:
Grote fietsen zijn vaak minder elegant dan de 'gemiddelde' modelletjes die je in de marketinguitingen ziet voorbij komen, dus zoek ook eens op plaatjes van de fietsen op je shortlist in jouw maat. Er vallen er vast een paar af :)

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:49
Nutterd schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:46:
[Afbeelding]

Het moet je ding zijn. Ik ben dol op strakke frames, maar vind dit toch iets te retro eruitzien.

Ik vind een Focus izalco max mooi, maar zie dat een versie met alle kabels binnendoor begint bij 6k. En dat je nul keuze hebt qua kleur en afmontage (op de website dan toch, via dealer vast wel meer). Dacht dat Focus toch beter betaalbaar was :/

Afbeeldingslocatie: https://www.focus-bikes.com/media/catalog/product/1/8/181052_fo0010019v2021_2020_28_di_red_090_pro_izalco-max-disc-9-6.png?quality=80&bg-color=255,255,255&fit=bounds&height=700&width=700&canvas=700:700&format=jpeg

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Fisico

Fisico

by Fabian

rolandos582 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:08:
Ik ben jaloers, is die van jou inmiddels al helemaal af met juiste stuurpen etc? Of heb je hem nog niet
Dat is die van mij niet :/ Ik ga dinsdag langs met mijn huidige fiets en hoop dan iets wijzer te worden

• Nutterd

Nutterd

Stufferdt schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:07:
[...]

Het moet je ding zijn. Ik ben dol op strakke frames, maar vind dit toch iets te retro eruitzien.

Ik vind een Focus izalco max mooi, maar zie dat een versie met alle kabels binnendoor begint bij 6k. En dat je nul keuze hebt qua kleur en afmontage (op de website dan toch, via dealer vast wel meer). Dacht dat Focus toch beter betaalbaar was :/

[Afbeelding]
ja ik vind het gewoon heel strak om te zien die "retro" fietsen...ik weet niet of als er een nieuwe fiets moet komen een Standert uberhaupt op de shortlist komt want heb het echt puur over het uiterlijk en ik weet ook niet of ik hem lang genoeg mooi zou vinden.

die Focus vind ik ook erg mooi hoor! maar vind heel veel fietsen mooi :+ retro, aero, modern, oud, race, gravel maakt allemaal niet uit :P

• rolandos582
Fisico schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Dat is die van mij niet :/ Ik ga dinsdag langs met mijn huidige fiets en hoop dan iets wijzer te worden
Factor OSTRO VAM ging het worden toch?

• MrBarBarian
Fisico schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Jouw stuur/stuurpen is er wel al. Nu de rest nog :o

iRacing Profiel

• Belecthor
DieAnder schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:03:
[...]

Herkenbaar modelletje, ik ben nog iets langer: 196cm, bbl 96cm, zadelhoogte 85,5cm en aangezien ik oud en stijf ben rijdt ik met een drop van ca 10cm. Mijn tuinhek is hier beschreven.

Als je een nummertjesfetisjist kun je je keuze laten leiden door uit te rekenen wat jou het beste zou passen:
1. Bepaal wat je gewenste zadel- en stuurpositie zijn. Bijvoorbeeld door een bikefit of (als je die hebt) je perfect passende fiets op te (laten) meten.
2. Hieruit volgt de effectieve stack en reach van je stuur. Met een calculator als deze kun het effect van verschillende stuurpennen en spacers uitrekenen op een bepaald frame.
N.B. De door fabrikanten opgegeven maten zijn niet altijd 100% vergelijkbaar. Soms wordt de afdekking van het balhoofdlager meegerekend, soms niet.

Bovenstaande werkt natuurlijk alleen als je redelijk goed kunt kwantificeren wat je wensen zijn. Als je daar geen lol aan beleeft moet je gewoon de fiets kopen die je het mooiste vindt en lekker gaan rijden.

En een tip:
Grote fietsen zijn vaak minder elegant dan de 'gemiddelde' modelletjes die je in de marketinguitingen ziet voorbij komen, dus zoek ook eens op plaatjes van de fietsen op je shortlist in jouw maat. Er vallen er vast een paar af :)
Dit is echt top! Thanks!

Het valt mij inderdaad op dat het vergelijken soms mank gaat doordat er andere meetpunten gebruikt worden. Je laatste punt is ook sterk: ik vind bijvoorbeeld de Trek Domane erg mooi, maar in maatje 62 wordt het wel erg een mountainbike en andere fietsen worden ook een slagschip in die maat. Jouw Merckx is wel in verhouding vind ik.

• Belecthor
Net even een aantal onderdelen omgewisseld tussen twee fietsen en echt álles onder het vet van die ketting (inclusief m'n broek :(). Ik wil nu het wat droger weer wordt eigenlijk wel eens van die wax proberen van Squirt of Boeshield. Weet iemand of dat wat is? Ik vind het wel duur; ik gebruik nu all-weather teflon spul van een paar euro wat prima smeert maar dus wel alles een beetje viezig maakt. Dit is des te arelaxt, omdat ik in een appartement woon en m'n fiets binnen staat.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Nutterd schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:46:
[Afbeelding]

Met zo'n retrolook vind ik die Ultegra cranks wel een vreemde eend in de bijt.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:00
Belecthor schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:11:
Net even een aantal onderdelen omgewisseld tussen twee fietsen en echt álles onder het vet van die ketting (inclusief m'n broek :(). Ik wil nu het wat droger weer wordt eigenlijk wel eens van die wax proberen van Squirt of Boeshield. Weet iemand of dat wat is? Ik vind het wel duur; ik gebruik nu all-weather teflon spul van een paar euro wat prima smeert maar dus wel alles een beetje viezig maakt. Dit is des te arelaxt, omdat ik in een appartement woon en m'n fiets binnen staat.
Boeshield FTW!
Squirt geprobeerd, vond ik helemaal niks. Vieze klonters, dringt bij mij niet goed in de ketting, loopt snel droog. Veel getest, superschone ketting, lichtjes vuil en heel vuil gesmeerd met squirt. Allemaal liep het snel droog na 70-80km. Vieze klonters wax overal tussen de schakels en vrij lastig schoon te maken.

Maar tegenover mijn ontevredenheid staan 100-en diepgelukkige gebruikers.

Boeshield nu, blijft goed schoon en smeert prima.

• Fisico

Fisico

by Fabian

MrBarBarian schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:42:
[...]

Jouw stuur/stuurpen is er wel al. Nu de rest nog :o
En ik hoop dat jouw stuurpen heel snel komt, bijvoorkeur in een doos waar ook een frame in zit :o
rolandos582 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:18:
[...]

Factor OSTRO VAM ging het worden toch?
Yes, Ostro, Black Inc wielen en SRAM. Alleen communicatie is niet beste eigenschap van mijn fietsenmaker, dus ik weet niet wat de status is. Maar dinsdag gaat hij toch sleutelen aan de Canyon en kan hij dat eens vertellen.

• Ypuh
@Belecthor Je hebt eigenlijk 2 keuzes qua smeermiddelen. Iets dat lang/goed blijft zitten, maar snel zwart wordt. Of iets dat een stuk lichter/schoner blijft, maar in no-time droog loopt.

In die eerste categorie geldt gewoon vaker poetsen. In die 2e categorie is het vaker smeren en niet door de regen rijden.

Wil je een licht smeermiddel voor de mooie zomerdagen dan is de Muc-Off Ceramic C3 Dry lube (blijft een mooie naam) wel fijn, maar wees gewaarschuwd, 3 vallende druppels van je bidon of een kind met een waterpistool die op je richt en je ketting loopt droog en begint te piepen. Boesshield is goed, maar zal net zo zwart zijn als je huidige ketting.

Eigenlijk is er maar één oplossing; vaker schoonmaken en na iedere rit even paar slagen door een doek heen halen.

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-12 22:19
Ypuh schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:40:
@Belecthor

Wil je een licht smeermiddel voor de mooie zomerdagen dan is de Muc-Off Ceramic C3 Dry lube (blijft een mooie naam) wel fijn, maar wees gewaarschuwd, 3 vallende druppels van je bidon of een kind met een waterpistool die op je richt en je ketting loopt droog en begint te piepen.
Heb ik inderdaad gemerkt twee jaar geleden... Op dag 1 275km geleden en op dag twee zo'n 225. Alleen gingen we op dag 1 weg met regen en heb ik toch zo'n 100k met gepiep gereden.

Daarna was ik wel even genezen van de C3 lube buiten, zeker in Nederland.
Maar goed, als je dat vooraf weet dan gebruik je natuurlijk even iets anders als je een heel weekend gaat rijden - helaas wist ik dat toen nog niet ;)

BetterShifting.com | Strava

• Nutterd

Nutterd

Misschien een onzinnige vraag maar heb toen ik velgen wisselde een 11-30 cassette gemonteerd...deze is ook voor zuid-limburg gewoon prima toch? Of kan ik beter de 11-34 monteren die ik hier heb liggen?

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-12 09:11

Darkasantion

Just keep swimming!

Heb al even op internet gezocht maar niet kunnen vinden, weet iemand wat voor schroefjes er gebruikt worden om de Shimano Di2 8050 voorderailleur aan het frame te bevestigen? Eentje is er namelijk afgebroken...
Frame is een Koga.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Nutterd schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:22:
Misschien een onzinnige vraag maar heb toen ik velgen wisselde een 11-30 cassette gemonteerd...deze is ook voor zuid-limburg gewoon prima toch? Of kan ik beter de 11-34 monteren die ik hier heb liggen?
Afhankelijk van wat je voor erop hebt en hoe goed je bent. Maar in de meeste gevallen is die 30 denk ik beter passend dan een 34 in Zuid-Limburg. Die 34 kan je dan bewaren voor lange steile cols in de dolomieten.

[ Voor 3% gewijzigd door Reynouts op 23-03-2021 20:34 ]

• Ypuh
@Grin potentiele nieuwe liefde?

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/164005671_5204229542984718_530609558237612404_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-3&_nc_sid=825194&_nc_ohc=Sm0Fsmu1VIEAX9L45Hz&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=ee3a2f7bb312c9bfa9dc27d4935a0151&oe=60810863

• Nutterd

Nutterd

Reynouts schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:32:
[...]

Afhankelijk van wat je voor erop hebt en hoe goed je bent. Maar in de meeste gevallen is die 30 denk ik beter passend dan een 34 in Zuid-Limburg. Die 34 kan je dan bewaren voor lange steile cols in de dolomieten.
34/50 voor...ik ben geen krachtpatser en heb relatief weinig hoogtemeters gemaakt maar denk dat het wel goed moet komen dan!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-12 16:29
@Ypuh Bij het zien van die foto, denk ik dat @Grin als eerste een stapeltje babydoekjes pakt om die ketting schoon te maken. :+ :P

@Belecthor Vorige week heeft hier nog iets gestaan over het schoonmaken van een ketting. Even terug bladeren voor de ultieme schoonmaaktips.

[ Voor 34% gewijzigd door EdwinW op 23-03-2021 20:52 ]

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:15
Ja 30 achter is meer dan prima.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12

Stoney3K

Flatsehats!

Hielko schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:17:
[...]

Met zo'n retrolook vind ik die Ultegra cranks wel een vreemde eend in de bijt.
Mee eens, op dat frame moeten gepolijste remklauwen, leren stuurlint en buiscommandeurs. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Salteh
Darkasantion schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:30:
Heb al even op internet gezocht maar niet kunnen vinden, weet iemand wat voor schroefjes er gebruikt worden om de Shimano Di2 8050 voorderailleur aan het frame te bevestigen? Eentje is er namelijk afgebroken...
Frame is een Koga.
Hier de Shimano FD-R8050 vervangingsonderdelen - onderaan kan je de productnummers zien ;-)
https://si.shimano.com/#/en/EV/FD-R8050

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:20
Zojuist mijn cassette, tandwielen en derailleurwieltjes schoongemaakt en de ketting vervangen. Als de ketting op de buitenste lijn ligt (groot voor & klein achter) hoor ik echter af en toe een tik en zie ik de derailleur arm een beetje schokkerig bewegen.

- De ketting loopt goed over de derailleurwieltjes, die fout heb ik al een keer eerder gemaakt
- Het gebeurd niet als de missing link op een specifiek punt is
- De ketting komt ook niet tegen de kooi van de voor derailleur.

Wat zou het wel kunnen zijn? Zou het kunnen dat mijn 50t te veel versleten is?

• Fisico

Fisico

by Fabian

In Limburg ben ik alles boven gekomen met 28/11 op een 52/36. Alleen die steilste klim Nederland heb ik niet gedaan, maar dat was vanwege te veel volk op de klim en niet vanwege de cassette. Pas recent ontdekte ik dat ik een 52/36 had, dus dat is deels de verklaring voor het wringen soms.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Vandaag is de pakketbezorger langsgeweest; Een Magene powermeter crankset (52/36) voor mijn Van Rysel en nog een tweede crankset (50/34) voor de Workswell endurance fiets die ik aan het opbouwen ben. Waarom steeds een nieuwe fiets als je je huidige fiets eindeloos kunt upgraden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swHALEOOA4DJxaxllLbbh3S_LL0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfgQ2VDfcVUcuQcMqEQycsFz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDQEhb4-kheLBNY8KkaSX-4-d_4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qEojnvtTUGJZeOsPvmzc5lDH.png?f=fotoalbum_tile

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:16
Voor Limburg is 11-30 prima.. 11-34 voor echte lange colls buiten Nederland.

• Ypuh
Owios schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:30:
Kans dat je kettingblad opeens versleten is, is niet zo groot. Vaak zit er dan gewoon iets niet goed. Een derailleurwieltje wat niet lekker loopt, kettingschakel die stroef loopt, ketting die blijft plakken aan je kettingblad of cassette, body die niet vloeiend loopt, cassette die niet goed vastzit, verkeerde afstelling. Dat soort dingen.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-12 20:12

Grin

Ride si sapis.

EdwinW schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:48:
@Ypuh Bij het zien van die foto, denk ik dat @Grin als eerste een stapeltje babydoekjes pakt om die ketting schoon te maken. :+ :P

@Belecthor Vorige week heeft hier nog iets gestaan over het schoonmaken van een ketting. Even terug bladeren voor de ultieme schoonmaaktips.
Daar helpen babydoekjes niet meer. Nu kan ik nog een verhaal gaan typen met de woorden: goed afspuiten en een paar keer degelijk smeren. Maar laat ik dat achterwege laten.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• rolandos582
Owios schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:30:
Zojuist mijn cassette, tandwielen en derailleurwieltjes schoongemaakt en de ketting vervangen. Als de ketting op de buitenste lijn ligt (groot voor & klein achter) hoor ik echter af en toe een tik en zie ik de derailleur arm een beetje schokkerig bewegen.

- De ketting loopt goed over de derailleurwieltjes, die fout heb ik al een keer eerder gemaakt
- Het gebeurd niet als de missing link op een specifiek punt is
- De ketting komt ook niet tegen de kooi van de voor derailleur.

Weet je zeker dat je quick link goed dicht is? Even rem inhouden en goed op de pedalen trappen zodat hij volledig engaged.

• NewbieNeo
  • Laatst online: 23-12 08:30
rolandos582 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:27:
[...]

Weet je zeker dat je quick link goed dicht is? Even rem inhouden en goed op de pedalen trappen zodat hij volledig engaged.
Wel zorgen dat de quicklink aan de bovenkant zit ipv aan de onderkant.
Anders kan je zo hard op de pedalen trappen als je wilt zonder resultaat weet ik uit ervaring. :+

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Is het mogelijk om een lange kooi, van bijvoorbeeld een Ultegra, op een Dura Ace 9100 te zetten? Maatje wil meer bergverzet achter, wil 32 of zelfs 34 maar een DA gaat maar tot 30 ivm korte kooi en ik kan geen SGS versies vinden

• Salteh
Omdat er geen GS / SGS versies bestaan van de RD-R9100. :)

Het verschil tussen RD-R8050-SS en GS is meer dan alleen de lengte van de kooi,.de body van de GS derailleur is ook echt anders. Zie b.v.
https://weightweenies.sta...um/viewtopic.php?t=155019

Maar goed: 32T gaat op een 30T-max achterderailleur wel lukken, daarvoor zou ik niet gaan rotzooien met een andere kooi.

Misschien lukt 34T ook wel, maar daar durf ik niks over te zeggen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Salteh op 24-03-2021 07:41 ]

• Ypuh
Of een CeramicSpeed kooi :+.

Zoals Salteh zegt moet een 32t ook wel lukken. 34t zou ik niet aan beginnen.

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:39
Ik stap zo op m'n fiets voor m'n eerste wat langere ritje dit jaar (+- 120km) en vind het dan wel fijn om onderweg wat water bij te kunnen tappen mocht dat nodig zijn. Weet iemand of nu na de winter de watertaps weer open zijn?

• Owios
Ypuh schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:03:
[...]

Kans dat je kettingblad opeens versleten is, is niet zo groot. Vaak zit er dan gewoon iets niet goed. Een derailleurwieltje wat niet lekker loopt, kettingschakel die stroef loopt, ketting die blijft plakken aan je kettingblad of cassette, body die niet vloeiend loopt, cassette die niet goed vastzit, verkeerde afstelling. Dat soort dingen.
Ik heb er nog eens goed nagekeken en zie nu dat hij bij 1 (steeds dezelfde) van de tandjes op het kleinste blad de ketting iets langer vasthoudt waardoor de volgende schakel iets langer op het derailleurwieltje blijft. en dat schiet dan vervolgens weer los wat de tik geeft.

Is hier nog iets aan te doen? Of kan ik gewoon verder fietsen? Ik gebruik mijn kleinste blad eigenlijk nooit.

• Ypuh
Owios schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Ik heb er nog eens goed nagekeken en zie nu dat hij bij 1 (steeds dezelfde) van de tandjes op het kleinste blad de ketting iets langer vasthoudt waardoor de volgende schakel iets langer op het derailleurwieltje blijft. en dat schiet dan vervolgens weer los wat de tik geeft.

Is hier nog iets aan te doen? Of kan ik gewoon verder fietsen? Ik gebruik mijn kleinste blad eigenlijk nooit.
Zit er niet een braampje aan wat je er af kunt vijlen? En als het alleen op het kleinste blad is (voorblad of achter bij je cassette?) dan kun je deze eventueel gewoon los vervangen. Over het algemeen zijn dat ze goedkoopste (max een paar tientjes). Een buitenblad is wel wat duurder om te vervangen maar slijt als het goed is ook minder snel.

Verder zal het wel loslopen. Eenmaal op spanning denk ik dat het wel meevalt.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-12 14:04
@Luuk741 dat is nog al een breed begrip watertappunten in Nederland ;)

zou gewoon even langs begraafplaatsen of havens fietsen, hier kun je vaak wel water tappen ;)

• Twammo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-12 13:21

Twammo

PSN: rtwouda

Luuk741 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:05:
Ik stap zo op m'n fiets voor m'n eerste wat langere ritje dit jaar (+- 120km) en vind het dan wel fijn om onderweg wat water bij te kunnen tappen mocht dat nodig zijn. Weet iemand of nu na de winter de watertaps weer open zijn?
Ik fiets vaak even langs een treinstation. Daar is volgens mij in 9 van de 10 gevallen een watertappunt en die zijn bij mij nu weer open.

Hier kun je overigens zien waar je in je buurt een watertappunt kunt vinden:
https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-12 14:26
Ik dacht, laat ik vandaag mijn Bianchi weer eens van de muur afhalen en schoonmaken. Kom ik er achter dat beide shifters wat roestvorming achterop hebben. Heeft er hier iemand ervaring mee om dit te verwijderen? Het lijkt een dun laagje, ik lees dat azijn een optie is, maar iemand nog andere ideeen? Gaat om een setje shifters voor Ultegra 6800 reeks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_guJT69niwdIp80Z5y2RBFMKEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TnivgZj5Le0g1At9L4UMfu2.jpg?f=fotoalbum_large

Strava & Untappd - Do not combine!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:39
@pier87 @Twammo

Breed begrip indd, ik doelde op de taps van de drinkwaterkaart.nl zoals Twammo aanhaalde. Paar weken terug heb ik geen werkende kunnen vinden nog, dus hoopte dat ze nu wel meer werken.

Maar thanks, een deel is weer in gebruik dus. Ik zal straks checken of die waar ik langs kom ook weer werkt

• Owios
Raznov schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:36:
Ik dacht, laat ik vandaag mijn Bianchi weer eens van de muur afhalen en schoonmaken. Kom ik er achter dat beide shifters wat roestvorming achterop hebben. Heeft er hier iemand ervaring mee om dit te verwijderen? Het lijkt een dun laagje, ik lees dat azijn een optie is, maar iemand nog andere ideeen? Gaat om een setje shifters voor Ultegra 6800 reeks.
[Afbeelding]
Ik heb gisteren de meeste roest van mijn cassette (lang leve pekel) verwijderd met azijn en aluminium folie. Dat werkte best aardig.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-12 15:18

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Die heb ik ook op mijn korte kooi. Werkt goed. Als koomt de mijne van Alieexpress en doet ie het intussen ook al jaren goed.
Maar of je em moet gebruiken om het verschil tussen 32t en 34t te kunnen gebruiken. Dat weet ik niet, verschil blijft wel minim.
Ik doe nu iig wel een 34t op mijn korte kooi, ik ben wel een tevreden man.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Holk schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:22:
Is het mogelijk om een lange kooi, van bijvoorbeeld een Ultegra, op een Dura Ace 9100 te zetten? Maatje wil meer bergverzet achter, wil 32 of zelfs 34 maar een DA gaat maar tot 30 ivm korte kooi en ik kan geen SGS versies vinden
Tja de profs hebben geen 32 of meer nodig is de gedachte bij Shimano, dus er is geen lange kooi. Een 32 krijgt je er vaak wel in heb ik van de LBS begrepen. Een andere optie is om aan de voorkant kleiner te gaan.

• mhr-zip
Holk schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:22:
ik kan geen SGS versies vinden
De echte vraag die je maatje moet stellen is ofdat hij DA waardig is als je een 34 nodig hebt om boven te komen....

* mhr-zip rijdt duidelijk geen DA.

[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 24-03-2021 13:22 ]

• Holk
mhr-zip schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:19:
[...]

De echte vraag die je maatje moet stellen is ofdat hij DA waardig is als je een 34 nodig hebt om boven te komen....

Uitstekende vraag. En ik zei hem ook dat hij harder moest duwen :) maar het is een echte sprinter; op het vlakke prima mee maar bij een vluchtheuvel ligt hij eraf :+

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26
mhr-zip schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:19:
[...]

Voor 95% van de niet-profs geldt toch dat DA vooral te maken heeft met financiële gesteldheid (van zijn maatje...)...

• Ypuh
Mijn nutteloze aankoop van een CeramicSpeed OSPW is deze week vrij gunstig uitgepakt. Wou hem afgelopen weekend monteren, maar kwam tot de ontdekking dat het niet ging passen. De kooi is voor SRAM Red 22 en niet geschikt voor SRAM Red 22 eTap (stond niet specifiek vermeld in de advertentie en zie foto).

Was al bang voor een miskoop, maar toch ff contact opgenomen met CeramicSpeed of ze misschien tegen vergoeding een onderdeeltje om konden wisselen. Hun korte maar duidelijke reactie; stuur je adres en we lossen het gratis voor je op. Nog geen 24u later lag er een nieuwe kooi op de mat rechtstreeks vanuit Denemarken. Heb ze vriendelijk bedankt en nog een keer aangedrongen of ik de oude kooi nog terug moest sturen, maar dat was niet nodig. Deze dus maar op MP gezet en alweer verkocht.

Lang verhaal kort, voor 5 tientjes een leuke upgrade/gimmick (helemaal als je nagaat dat losse SRAM vervangingswieltjes €108,95 kosten). Qua prijs/kwaliteit en meerwaarde kan ik je geen zinnig argument geven om iets van CeramicSpeed te kopen, maar met zo'n service ben ik ook wel weer zo simpel dat ik in de toekomst weer een product van ze koop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqtGmIn2_DyVbWB8S0xM3-Cx8nU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzRUbTf0YsGI8b23OkOg4aqk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdwivOl3L3osTFGiVRaBITyD7wM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXWXroH1fNicAaxcVOEQ9ZNL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyswDG_b0YGt6i8NFBcbnrGZN6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdhiUb1r0bFaS0NaMNxydijY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sgO0o8_xIsDiBN5p1EYmkyJ9EU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKzYSCjuzBO3POwvlVS4WiDo.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: En oh ja, het ding is f*cking huge :F .

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-12 08:32
Interessant leesvoer, vers van de pers: Garmin Rally Powermeter

• Hielko
Ypuh schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:44:
Mijn nutteloze aankoop van een CeramicSpeed OSPW is deze week vrij gunstig uitgepakt. Wou hem afgelopen weekend monteren, maar kwam tot de ontdekking dat het niet ging passen. De kooi is voor SRAM Red 22 en niet geschikt voor SRAM Red 22 eTap (stond niet specifiek vermeld in de advertentie en zie foto).

Was al bang voor een miskoop, maar toch ff contact opgenomen met CeramicSpeed of ze misschien tegen vergoeding een onderdeeltje om konden wisselen. Hun korte maar duidelijke reactie; stuur je adres en we lossen het gratis voor je op. Nog geen 24u later lag er een nieuwe kooi op de mat rechtstreeks vanuit Denemarken. Heb ze vriendelijk bedankt en nog een keer aangedrongen of ik de oude kooi nog terug moest sturen, maar dat was niet nodig. Deze dus maar op MP gezet en alweer verkocht.

Lang verhaal kort, voor 5 tientjes een leuke upgrade/gimmick (helemaal als je nagaat dat losse SRAM vervangingswieltjes €108,95 kosten). Qua prijs/kwaliteit en meerwaarde kan ik je geen zinnig argument geven om iets van CeramicSpeed te kopen, maar met zo'n service ben ik ook wel weer zo simpel dat ik in de toekomst weer een product van ze koop.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Woaw, prijzig spul zeg. Zie dat je zelfs E1500 kan uitgeven aan 3d printed titanium derailleurwieltjes.

• Hielko
Ziet er uit als mooi spul. Lijkt dat de powermeter in de pedalen nu echt volwassen begint te worden. Heb zelf al aantal jaren de Powertap P1, en dat was het toch nog niet echt helemaal (o.a. meerdere malen terug moeten sturen omdat ze (weer) kapot waren). En ik begreep dat de eerste generatie van Garmin ook de nodige kinderziektes had.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53
Tja ik weet het nogsteeds niet of ik het nou mooi moet vinden.
Even los van de prijs, ookal zou het 'gratis' zijn weet ik niet of ik zulke grote onderdelen aan achterkant van mijn fiets wil laten bungelen ;)

En 108 euro voor sram wieltjes, eeks.
Blij dat ik gewoon met shimano rijd, zelfs de dura ace wieltjes heb je voor 2 tientjes ofzo.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Ypuh
DDX schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:21:
Ik ben d'r ook nog niet over uit. Dat maakt het juist wel weer geinig.

• Nutterd

Nutterd

inderdaad prima spul! maar mijn keuze is nu 100% gemaakt en ga voor de favero's en dan maar de Look Keo plaatjes eronder :D

/edit: als het goed is komen volgende week mijn schoenen binnen en dan laat ik meteen de juiste plaatjes eronder zetten en zal dan ook met powermeter gaan rijden...als datanerd wel echt zin in, kan ik nog meer tijd na de rit besteden aan het "nabeleven" van de rit :9 mevrouw nutterd zal bij zijn ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Nutterd op 24-03-2021 14:38 ]

• Mistraller
Raznov schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:36:
Voor zover ik weet lost azijn geen ijzeroxide op, wel het zout uiteraard. Ik lees hier een heel verhaal mbt vliegroest en dat je dat kunt verwijderen met een goedje "Innosoft B570"

https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/8950/

---------------

• rolandos582
Ypuh schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:27:
[...]

Ik ben d'r ook nog niet over uit. Dat maakt het juist wel weer geinig.
Vind het in deze setup met deze sram derrie niet mooi.. :/

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-12 08:32
Nutterd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:29:
[...]

inderdaad prima spul! maar mijn keuze is nu 100% gemaakt en ga voor de favero's en dan maar de Look Keo plaatjes eronder :D
Snap ik, zeker gezien de prijs... :)

Hopen dat Favero ook spoedig komt een update...

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DDX schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:21:
Ik ben d'r uit! Ik vind ze lelijk(er dan de standaard)

• Frenz64
  • Laatst online: 17-12 19:27
+1 de verhouding klopt gewoon niet

• Nutterd

Nutterd

RR46 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:17:
[...]

Snap ik, zeker gezien de prijs... :)

Hopen dat Favero ook spoedig komt een update...
ja zou balen als ze volgende maand opeens met Shimano pedalen komen (kans is aanwezig), maar aan de andere kant heb ik geen nadelen kunnen vinden aan Look...dus ja dan gok ik er maar op dat het langer duurt :+

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:15

[Afbeelding]

Oef, dit ziet er idd niet heel best uit. Wel leuk om wat nieuwe dingen te proberen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-12 10:28
OSPW hoeven ook niet mooi te zijn toch? Die 0.5w winst, daar doe je het voor. :+

Flickr - Strava

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:49

[Afbeelding]

Ik vind het wel iets hebben. En hele nette service van ze, je gaat bijna denken dat ze voldoende marge hebben om dit soort dingen te kunnen doen :+

Voor de bling-factor is het wel een mooie gimmick :D

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• wisselwerking
  • Laatst online: 23:18
@Ypuh de verhouding derailleur wieltjes - cassette is volledig zoek. Die wieltjes zijn praktisch dezelfde diameter als jouw cassette. Misschien kun je een grotere cassette kopen om het in evenwicht te houden :+

Afbeeldingslocatie: https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/04/S-Ride-M700-1x13_budget-Chinese-single-ring-13-speed-mountain-bike-drivetrain_components.jpg
[Puur als illustratie, want MTB]

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-12 08:33
Ik wil eigenlijk even mn binnenkabels vervangen (zowel derries als remmen) alleen vroeg ik mij af of het ook perse nodig is om zo'n kabeltangetje te kopen of dat dat ook wel met een normale kniptang kan?

Ook irritant dat de rembinnenkabels uitverkocht lijken, althans bij Mantel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verona27 op 24-03-2021 15:54 ]

• Frenz64
  • Laatst online: 17-12 19:27
Moet je even aan @hoi1234 vragen

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-12 10:28
Op MTB staat het wel beter, maar om nou, zoals op deze foto bijna 1000 euro als breedste en laagste punt op je fiets te hebben... 8)7

Flickr - Strava

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Haha, +10

@Verona27 Ik was zo eigenwijs om dat niet te doen. Mijn vader doet dat nooit en heeft daarbij ook nooit problemen. En een kniptool is een kniptool zou je zeggen, zolang deze maar scherp is. Helaas liep dat uit op een fiasco.

Wat denk ik het belangrijkst is, is de juiste kabel kopen. (dat heb ik niet gedaan) Dat is dus een kabel die je pas knipt nadat deze gemonteerd is. Mocht het wat gaan rafelen, kun je dat nog wegknippen en omdat deze kabels vaak een gesoldeerd uiteinde hebben (wist ik ook niet), is de kans op rafelen sowieso kleiner.

Kabels vervang je, als ze vervangen moeten worden. Dat is niet zo vaak. Ik ben er daarom nog niet over uit of de aanschaf van een kniptang het waard is. Ik heb dus eigenlijk geen ervaring. Wel weet ik dat het bij mijn vader eigenlijk prima lukt. Hij gebruikt de goedkoopste kabels die je bij iTek kunt vinden. Dat zijn ook kabels met één nokje.

https://www.bol.com/nl/p/...l-180cm/9200000083444295/
Deze wil je niet.

https://all4bikes.be/shop...olo-1700mm-p-1569031.html
Deze wil je wel
Heel veel optimale manier kun je vaak prima vervangen met de "beun-methode". Het lukt uiteindelijk, maar gaat wat moeilijker. Als je iedere dag 10 kabels moet knippen, snap ik dat je een goede kabelknipper koopt, maar als 4 kabeltjes in 3 jaar (of hoe lang doe je er mee) iets meer effort kosten, is het de vraag of het noodzakelijk is, om dure tang 3 jaar stof te laten happen. Vandaar de twijfel. Ik hoor graag wat jouw ervaringen zijn, nadat je de kabels vervangen hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door hoi1234 op 24-03-2021 16:36 ]

• Holk
GWBoes schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:58:
[...]

Op MTB staat het wel beter, maar om nou, zoals op deze foto bijna 1000 euro als breedste en laagste punt op je fiets te hebben... 8)7
Als je met die opstelling naar rechts stuurt, met je achterwiel over die uitstekende wortel schiet en het wiel schuift onder je weg huil je al voordat je de grond raakt 8)7

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-12 08:33
hoi1234 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Haha, +10

@Verona27 Ik was zo eigenwijs om dat niet te doen. Mijn vader doet dat nooit en heeft daarbij ook nooit problemen. En een kniptool is een kniptool zou je zeggen, zolang deze maar scherp is. Helaas liep dat uit op een fiasco.

Wat denk ik het belangrijkst is, is de juiste kabel kopen. (dat heb ik niet gedaan) Dat is dus een kabel die je pas knipt nadat deze gemonteerd is. Mocht het wat gaan rafelen, kun je dat nog wegknippen en omdat deze kabels vaak een gesoldeerd uiteinde hebben (wist ik ook niet), is de kans op rafelen sowieso kleiner.

Kabels vervang je, als ze vervangen moeten worden. Dat is niet zo vaak. Ik ben er daarom nog niet over uit of de aanschaf van een kniptang het waard is. Ik heb dus eigenlijk geen ervaring. Wel weet ik dat het bij mijn vader eigenlijk prima lukt. Hij gebruikt de goedkoopste kabels die je bij iTek kunt vinden. Dat zijn ook kabels met één nokje.

https://www.bol.com/nl/p/...l-180cm/9200000083444295/
Deze wil je niet.

https://all4bikes.be/shop...olo-1700mm-p-1569031.html
Deze wil je wel

In heel veel situaties kun je wegkomen met de "beun-methode". Het lukt uiteindelijk, maar gaat wat moeilijker. Als je iedere dag 10 kabels moet knippen, snap ik dat je een goede kabelknipper koopt, maar als 4 kabeltjes in 3 jaar (of hoe lang doe je er mee) iets meer effort kosten, is het de vraag of het noodzakelijk is, om dure tang 3 jaar stof te laten happen. Vandaar de twijfel. Ik hoor graag wat jouw ervaringen zijn, nadat je de kabels vervangen hebt.
Thanks voor je uitgebreide antwoord, ik koop dan wel gewoon voor een paar tientjes die knippert, want ik heb geen zin in gedoe, en het zal vast niet de laatste keer zijn dat ik kabels ga vervangen. Ik rijd nu ongeveer 15k kms (3 jaar) met deze kabels, dus denk dat het wel lekker is om ze te vervangen. Toen ik deze groepsset op mn fiets zette deed ik dat bij m'n zwager die heeft al het gereedschap al in huis, dus misschien moet ik hem maar strikken om het mij daar te laten doen :P

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-12 20:12

Grin

Ride si sapis.

[Afbeelding]

Ha, ik vind het een hele dikke upgrade!
Helemaal met dat rood zwart, heerlijk! Veel beter dan die kleine zwarte priegel kooitjes.
Prijzen zijn krankzinnig maar morgen kan je dood zijn, who cares, het is maar geld. Duim omhoog! (y)

Sidenote: waag het niet om op 5 juni met deze kettingbeschermerconstructie te verschijnen. Doet toch een beetje pijn om te zien in één shot samen met deze prachtige CS-kooi .... ;)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Mistraller
wisselwerking schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:49:
@Ypuh de verhouding derailleur wieltjes - cassette is volledig zoek. Die wieltjes zijn praktisch dezelfde diameter als jouw cassette. Misschien kun je een grotere cassette kopen om het in evenwicht te houden :+

[Afbeelding]
[Puur als illustratie, want MTB]
Wat een karrewiel, die cassette :+

---------------

• Mistraller
Verona27 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:53:
Ik wil eigenlijk even mn binnenkabels vervangen (zowel derries als remmen) alleen vroeg ik mij af of het ook perse nodig is om zo'n kabeltangetje te kopen of dat dat ook wel met een normale kniptang kan?
Ik heb toevallig net mijn kabeltang binnen. Zal het niet te hard roepen maar hij kwam van Ali. Koste dus niet veel, en knipt goed. Was nog verrassend snel binnen.

---------------

• Fisico

Fisico

by Fabian

wienesroa schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:29:
[...]

Voor 95% van de niet-profs geldt toch dat DA vooral te maken heeft met financiële gesteldheid (van zijn maatje...)...
Zeker als er een keuze is dan is de keuze om niet voor DA te gaan snel gemaakt in de meeste gevallen. Bij Canyon is de regel lichtste frame is duurste groep (van SRAM,Shimano en Campy). ook doen ze daar nog eens lichtere en duurdere wielen om het gewicht van DI2 tov mechanisch schakelen te compenseren.

Naast aanschaf is het onderhoud ook echt duurder, dus ik snap wel dat veel rijders zoals ten Dam en Dekker hun SL7 gesponsord met Ultegra rijden. Zelf ben ik toch meer van de Canyon aanpak, maar ik snap dat iemand kan dromen van een S-Works en dan denkt dat DA is toch net te gek.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Oef, die prijs.

Pagina: 1 ... 258 ... 698 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).