Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 256 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:21
nomar109 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:55:
Tja, ik vraag me ook af waarom gewoon knipperen niet zou mogen.
even een quote van mijzelf:
nogeeninlog schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:22:
[...]

Over knipperen of constant branden: In het verkeer gaat het voor een groot deel om anticiperen op wat anderen doen. Daarbij wil je in ieder geval het volgende weten:
- Waar is die ander?
- In welke richting beweegt die ander zich?
- met welke snelheid?

Deze drie vragen zijn met constant brandende fietsverlichting veel beter te beantwoorden dan met knipperende fietsverlichting. Wetenschappelijk onderzoek heeft dat uitgewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:51
Franciscus7000 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:12:
Kom er niet helemaal uit met Google...ga ergens komende week m'n nieuwe racefiets ophalen met schijfremmen. Vervoer hem plat achterin de auto en ik heb de ruimte dus de wielen kunnen blijven zitten. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten mbt de remmen? Geen zin in ellende achteraf. Thnx!
Roel Peerenboom heeft er een heel filmpje aan gewijd, maar als jouw fiets inclusief wielen gewoon plat achterin kan, is er volgens mij niets aan de hand. Er kunnen natuurlijk rare krachten op de pedaal/trapas waar hij op ligt komen, maar daar zou hij tegen moeten kunnen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
nogeeninlog schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:15:
[...]

even een quote van mijzelf:

[...]
Die redenering kan ik wel volgen. Maar daar staat weer tegenover dat je met knipperend licht veel beter opvalt en daar was het ook om te doen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
nomar109 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:19:
[...]

Die redenering kan ik wel volgen. Maar daar staat weer tegenover dat je met knipperend licht veel beter opvalt en daar was het ook om te doen volgens mij.
Opvallen is natuurlijk van belang, in die mate dat je genoeg op moet vallen . Zichtbaarheid is belangrijker dan opvallen. Opvallen wordt volgens mij pas belangrijk bij ongebruikelijke situaties, zoals bij wegwerkzaamheden knipperlicht wordt gebruikt om hekken e.d. op te laten vallen.

Laten we het omkeren: Stel je voor dat alle weggebruikers knipperlicht hanteren. Alle fietsers en alle auto's. Denk je dat dat veiliger is of onveiliger dan constant brandende verlichting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:16

Fisico

by Fabian

nomar109 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Roel Peerenboom heeft er een heel filmpje aan gewijd, maar als jouw fiets inclusief wielen gewoon plat achterin kan, is er volgens mij niets aan de hand. Er kunnen natuurlijk rare krachten op de pedaal/trapas waar hij op ligt komen, maar daar zou hij tegen moeten kunnen lijkt me.
Leg hem niet met de kettingzijde naar beneden maar verder geen problemen. Mocht je hem ooit zonder wielen vervoeren, zorg dan dat je iets tussen de remblokken doet. Dit kan een kaartje zijn maar je hebt ook speciale plastic dingen ervoor. Want zodra de schijf er niet tussen zit kan het voorkomen dat de blokken niet meer helemaal terug gaan in de oorspronkelijke positie wanneer de remgreep per ongeluk wordt ingedrukt.
Dat is dan vast leverbaar in 2022 |:(

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciscus7000
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 17:54
Bedankt lui! Pedalen gaan er thuis pas op dus dat is ondervangen. Zag in wat Engelstalige fora idd iets over 'inserts' bij de remmen maar dat is dus alleen nodig als je je wiel er wel uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
nogeeninlog schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:30:
[...]
Laten we het omkeren: Stel je voor dat alle weggebruikers knipperlicht hanteren. Alle fietsers en alle auto's. Denk je dat dat veiliger is of onveiliger dan constant brandende verlichting?
Als iedereen knippert wordt het beeld wel wat onrustig lijkt me. Maar stel dat alleen fietsen knipperen en de rest niet, dan vallen de fietsers goed op en heb je als medeweggebruiker nog een extra stukje informatie: het knippert, dus het is een fietser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
Franciscus7000 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:37:
Bedankt lui! Pedalen gaan er thuis pas op dus dat is ondervangen. Zag in wat Engelstalige fora idd iets over 'inserts' bij de remmen maar dat is dus alleen nodig als je je wiel er wel uithaalt.
Waarschijnlijk krijg je die inserts gewoon meegeleverd bij je nieuwe fiets, vraag er anders even naar als je de fiets ophaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Fisico schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:32:
Dat is dan vast leverbaar in 2022 |:(
Die rommel wil ik niet eens in huis hebben. Ook nog een loterij en het meeste in Chinees ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rolandos582 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:45:
[...]

... en het meeste in Chinees ofzo.
écht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:37
Hoezo, wil je geen boek dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ik zou er niet raar van opkijken, zelfs het aanmeldproces is grotendeels in het Chinees...
Stoffa schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:57:
[...]
Hoezo, wil je geen boek dan?
Ik wil hem winnen zodat ik hem kan verkopen, wat moet je ermee? Gaat alleen maar stof happen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
rolandos582 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:58:
[...]

Ik zou er niet raar van opkijken, zelfs het aanmeldproces is grotendeels in het Chinees...
Ik mag toch hopen dat je weet dat Shimano Japans is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Smultie schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:59:
[...]

Ik mag toch hopen dat je weet dat Shimano Japans is?
Japans, Chinees, Koreaans. Binnenkort is het allemaal 1 pot nat :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Toch mooi? Dan heb je tenminste wat te doen terwijl je op onderdelen wacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:37
rolandos582 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:58:
[...]

[...]

Ik wil hem winnen zodat ik hem kan verkopen, wat moet je ermee? Gaat alleen maar stof happen. 8)7
Was niet serieus bedoeld ;)

Wat lachwekkend treurig om daar een countdown voor te houden zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
nomar109 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:38:
[...]

Als iedereen knippert wordt het beeld wel wat onrustig lijkt me. Maar stel dat alleen fietsen knipperen en de rest niet, dan vallen de fietsers goed op en heb je als medeweggebruiker nog een extra stukje informatie: het knippert, dus het is een fietser.
Stel je een kruispunt voor met meerdere fietsers. Sommigen gaan rechtdoor, anderen gaan linksaf en/of rechtsof. Ze rijden met verschillende snelheden en hun lichten knipperen.
Welk licht hoort bij welke fiets?
Plus wat ik al eerder heb gezegd over afstand, snelheid en richting.
In zo'n situatie zou ik geen automobilist willen zijn.

Vertrouw erop dat als je goed zichtbaar bent, dat je dan ook genoeg opvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:47

Grin

Ride si sapis.

nogeeninlog schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:09:
[...]

Stel je een kruispunt voor met meerdere fietsers. Sommigen gaan rechtdoor, anderen gaan linksaf en/of rechtsof. Ze rijden met verschillende snelheden en hun lichten knipperen.
Welk licht hoort bij welke fiets?
Plus wat ik al eerder heb gezegd over afstand, snelheid en richting.
In zo'n situatie zou ik geen automobilist willen zijn.

Vertrouw erop dat als je goed zichtbaar bent, dat je dan ook genoeg opvalt.
OF ik begrijp dit geschetste scenario niet.
OF ik begrijp het wel en dan lijkt mij dit geen enkel probleem wanneer je niet straalbezopen achter het stuur zit...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:03
nomar109 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:55:
Tja, ik vraag me ook af waarom gewoon knipperen niet zou mogen. Ik weet niet of er wel eens voor bekeurd wordt, maar de regels zijn wel heel duidelijk:

[...]
Mijn gewone woon-werkfiets heeft al 8 jaar lang trappers zonder reflectoren, een kniesoor die daar op let. Heb ook nog nooit een racefiets gezien met reflectoren aan de achterkant of op de banden, technisch gezien zijn we allemaal in overtreding geloof ik. Ikzelf heb één lamp constant, één lampje knipperen.

Ben wel benieuwd in welke landen een knipperend licht toegestaan is, het zit erop dus ergens zal het legaal zijn.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
wisselwerking schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:06:
[...]

Toch mooi? Dan heb je tenminste wat te doen terwijl je op onderdelen wacht :+
Haha ja inderdaad, kan je alvast naar een plaatje van je onderdelen kijken terwijl je nog 5 maanden wacht :O

Ik begrijp dat jij mijn boek wel wilt kopen als ik hem win? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:48
Ik ben aan het overwegen om de gravelbike giant revolt advanced 2 aan te schaffen. In onderstaande afbeelding staat de vergelijking van de geomtrie van de giant in vergelijking met mijn huidige fiets. Zou dit goed passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr8sK0oGMYaFlCpT1VLxKKUz-IQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDBwB33VdWzLiNgisGOf3RWD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
Franciscus7000 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:37:
Handig wel, noodzakelijk niet. Als je zorgt dat je remhendel niet ingedrukt is wanneer je wiel er uit is, is er niets aan de hand.

En ik weet niet of het om carbon gaat, maar dat spul kan allemaal best iets hebben hoor (als voorbeeld een F1 auto die uit slechts enkele tientallen kilo's carbon en ze een 1000pk motorblok aan vast schroeven). Zo lang je voorzichtig bent kan er niets gebeuren.

Eén puntje van aandacht bij nieuwe schijfremfietsen is dat de remmen niet altijd goed gebleed zijn. Wanneer je hem dan rechtop/op z'n zij legt, dan kan dat soms effect hebben (weet niet precies hoe dat zit). Dat is dan meer af te schrijven op nieuwigheid/vlugge aflevering. Sowieso is het wel goed om na 1.000km alles nog een keer na te (laten) lopen of er niets losgetrild is, schakelkabels die zich dan gezet hebben, eventuele speling op lagertjes etc. Dit kun je ook prima zelf doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 21-03-2021 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Grin schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:12:
[...]

OF ik begrijp dit geschetste scenario niet.
OF ik begrijp het wel en dan lijkt mij dit geen enkel probleem wanneer je niet straalbezopen achter het stuur zit...
Voeg donker weer en wat regen toe, en misschien begrijp je het dan wel.
Hier is genoeg onderzoek naar gedaan en het blijkt dat allerlei knipperende lichtjes in je blikveld het inzicht in de verkeerssituatie verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:54
Leuk die knipper discussie maar wettelijk mag het gewoon niet

https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKwso12_Kp9Jpz1QFDPkbSi5nv0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nj3ULPPNunykqhyjp1BYAHQg.png?f=fotoalbum_large

Tsja ik vind het onzin. Maar het zal zo zijn inderdaad. Ik vraag me dan inderdaad af of oom agent je er een boete voor gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Die afbeelding gaat dan vooral over stadsfietsen. In Nederland hebben sportfietsen al geen reflectoren op het frame/band/pedalen. Er zijn volgens mij wel landen (VS? UK?) waar zelfs racefietsen afgeleverd worden met reflectoren tussen de spaken etc.

Hoe dan ook maakt voor een goed setje lampen het niet uit of deze knippert, maar ben je wel zichtbaar genoeg. Wanneer je deze in Nederland koopt dan zit er als het goed is ook altijd een continue functie op. Zelf heb ik een Sigma Stereo achterlicht die niet de hoofdprijs kost en daar zit alleen een aan/uit op, dus geen knipper functie. Gaat al zo'n 5 jaar mee, voorzien van oplaadbare AAA batterijen en een USB aansluiting. Qua achterlicht gaat het vooral om gezien worden en is lichtsterkte verder niet heel belangrijk.

Qua koplampen heb je iets meer opties als je zelf ook nog iets wilt zien. Hier gebruik ik een Sigma Buster 600 voor die ik eigenlijk nooit op de hoogste stand zet (meestal 450 of 300).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Laatst online: 17:01
Zal allemaal best, en in de stad met tig fietsen kan ik me voorstellen dat een knipperende achterlamp niet handig is. Maar wanneer ik hier in het noorden op een verlaten landweggetje rijdt, en het is mistig of het is sochtends vroeg en nog niet helemaal licht.

Gaat Oom agent hier in het Noorden echt geen wielrenner aanhouden met een knipperend achterlicht, als ze me al aanhouden en je blijft fatsoenlijk en je zet hem daarna op de goede stand ben ik ervan overtuigd dat ze me zonder boete laten fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Ypuh schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:16:
[...]

Handig wel, noodzakelijk niet. Als je zorgt dat je remhendel niet ingedrukt is wanneer je wiel er uit is, is er niets aan de hand.
een keer hard remmen of zoiets en het is gebeurd. Het lijkt mij een kleine moeite, maar goed ik leg de fiets altijd met wielen erin in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:09

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmorgen wezen fietsen, veel wandelaars hier in het Drenthe en Groningen. Knog bel voldoet niet meer heb ik gemerkt. Zijn er tegenwoordig mooie elektrische bellen te koop? Iemand hier ervaringen mee?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
pier87 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:35:
Zal allemaal best, en in de stad met tig fietsen kan ik me voorstellen dat een knipperende achterlamp niet handig is. Maar wanneer ik hier in het noorden op een verlaten landweggetje rijdt, en het is mistig of het is sochtends vroeg en nog niet helemaal licht.

Gaat Oom agent hier in het Noorden echt geen wielrenner aanhouden met een knipperend achterlicht, als ze me al aanhouden en je blijft fatsoenlijk en je zet hem daarna op de goede stand ben ik ervan overtuigd dat ze me zonder boete laten fietsen.
Ik denk dat je in veel van die situaties ook een lamp gebruikt voor extra zichtbaarheid en niet omdat het verplicht is. In zo'n geval zal de politie überhaupt geen wielrenner staande houden die een lamp gebruikt terwijl het sec nog niet nodig is.

Wanneer het zo donker is dat verlichting verplicht is en de agent er zonder discussie op kan wijzen dat verlichting verplicht is (einde schemering en in het donker) ben ik ondertussen bij voorkeur al thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Harmen schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:52:
Vanmorgen wezen fietsen, veel wandelaars hier in het Drenthe en Groningen. Knog bel voldoet niet meer heb ik gemerkt. Zijn er tegenwoordig mooie elektrische bellen te koop? Iemand hier ervaringen mee?
Het ging gisteren in de omgeving van Utrecht nog wel goed, op een paar echt smalle plekken na waar bellen ook geen zin had. Mensen kunnen immers niet in het niets verdwijnen en pubers gonna be pubers met uitstekende hockeysticks.

Ik moet nog wel een alternatief voor de hide my bell gaan zoeken, want voor mijn nieuwe fiets leveren zij niets. Dat is wel jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:11
Ik ben een paar keer een ebiker tegen gekomen met een elektrische bel, maar had niet echt het idee dat het werkt. Het geluid herkende ik niet als fietsbel, waardoor ik er niet op reageerde.
Een echte of neppe Spurcycle bel heeft volgens mij wel een wat scherpere toon dan een Knog, dus die kun je nog proberen.

https://www.amazon.de/-/n...xin_9_ac_d_rm?__mk_nl_NL=

[ Voor 43% gewijzigd door Pyramiden op 21-03-2021 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 20-09 22:49
Niet elektrisch, wel goed:
https://www.rosebikes.nl/...tealth+black%2C+aluminium
In verschillende kleuren leverbaar.
Afbeeldingslocatie: https://www.rosebikes.nl/images/VdZ7qqBCoyoAb9x58LAZZ6YHXhI_fppwZQTTrF7V1GQ/resize:fit:1800:1200:1/gravity:no/aHR0cHM6Ly9pbWFnZXMucm9zZWJpa2VzLmRlL2dldF9pbWFnZS8_dD04QTVGQTgyOENDRUZCOEFEQjM0NDA2MUM3NTIxMUI1OA.jpg

Ter referentie: ik heb mijn Knog weggegooid omdat hij te weinig herrie maakt en na EEN rit kapot was. Ik heb mijn Hidemybell weggegeven omdat ik vond dat er te weinig herrie uit kwam. Deze Crane voldoet voor mij in en om de hoofdstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52
Afgelopen week begon mijn linker shifter af en toe te protesteren bij het terugschakelen naar het kleine blad. De binnenste hendel kon ik wel heen en weer bewegen, maar ik voelde geen "klik".
Na wat google-en heb ik vanmorgen de oplossing met WD-40 toegepast (de shifter als het ware schoonspuiten met WD-40) en hij schakelt nu weer. Gelukkig maar, want ik zag al een beetje op tegen de zoektocht om nog ergens een Ultegra 10 speed waslijn model te vinden....

Maar volgens mij is WD-40 niet een echt smeermiddel. Waarmee zou ik mijn shifter nu het beste kunnen smeren?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
Ik zou het gewoon met een teflon (ptfe) spray doen. Zelfs ketting vet zou kunnen (Cyclon spray staat zelfs op dat je het daarvoor kan gebruiken volgens mij). Op vakantie m'n broers shifter zelfs met muc-off wet lube weer gangbaar gemaakt.
Zolang het schoon is is een dun laagje vet/olie meer dan zat. De teflon zorgt dan voor een waterafstotende laag zodat het ook schoon blijft.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Wd40 wordt misschien te pas en te onpas gebruikt, maar in dit geval is het prima hoor. De oorzaak is vaak vastgekoekt vet, en laat wd40 nou naast water verdrijven ook vet oplossend werken. Ook heeft het een lichte smerende werking, of dat op lange termijn voldoende is, is een ander punt, maar extra smeren kan altijd nog

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31
Er komt beter weer aan, ben de wind echt zat. Vandaag de 337e kilometer op mijn fiets gezet, nog geen rit zonder wind (minder dan 4bft) volgens mij
rolandos582 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:01:
[...]

Japans, Chinees, Koreaans. Binnenkort is het allemaal 1 pot nat :')
Dude...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ja. Blijkbaar leeft een gedeelte van de wielrenners nog 50 jaar geleden. Valt me ook op als het vrouwelijk geslacht besproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09
Smultie schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:38:
[...]

Ja. Blijkbaar leeft een gedeelte van de wielrenners nog 50 jaar geleden. Valt me ook op als het vrouwelijk geslacht besproken wordt.
Valt me ook op. Is zeker macho ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:13
418O2 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:35:
Er komt beter weer aan, ben de wind echt zat. Vandaag de 337e kilometer op mijn fiets gezet, nog geen rit zonder wind (minder dan 4bft) volgens mij
Haha ik snap je gevoel, maar relatief windstille dagen zijn in de meeste seizoenen wel op twee handen te tellen (als je niet dagelijks op de fiets zit tenminste).

Eigenlijk heb ik zelfs het idee dat het de laatste jaren vaker en harder is gaan waaien, dat kan natuurlijk helemaal aan mij liggen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:23
Louislouislouis schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:57:
[...]

Haha ik snap je gevoel, maar relatief windstille dagen zijn in de meeste seizoenen wel op twee handen te tellen (als je niet dagelijks op de fiets zit tenminste).

Eigenlijk heb ik zelfs het idee dat het de laatste jaren vaker en harder is gaan waaien, dat kan natuurlijk helemaal aan mij liggen 8)7 .
Mij valt het op dat je de wind altijd tegen hebt😜

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Gister waaide het toch amper?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
Allicht, maar toen zat ik niet op de fiets :p

Ik hoef ook niet windstil, maar hier in het Groninger land is het wel gauw 'when it rains it pours' als het waait. Vandaag ook weer 30kmu wind. Dat is wel heftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
Minder dan vandaag, maar amper wil ik het niet noemen.
Gisteren ook jammer van de (mot)regen die er opeens was.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
DDX schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:14:
[...]

Rijden jullie in een ander land? :D

Ik heb twee dagen geen regen gevoeld. Gister volgens mij niet heel veel wind. Vandaag meer, maar zeker doable. De wind was alleen wat koud...

Gister 115km, vandaag 152

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:29
MrBarBarian schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:18:
[...]

Rijden jullie in een ander land? :D

Ik heb twee dagen geen regen gevoeld. Gister volgens mij niet heel veel wind. Vandaag meer, maar zeker doable. De wind was alleen wat koud...

Gister 115km, vandaag 152
Jij woont niet aan de kust?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
KW25 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:20:
[...]

Jij woont niet aan de kust?
Misschien over een paar jaar ;(

(Utrecht aan zee)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DDX schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:14:
[...]

Exact, dat. Ik was d'r klaar mee gister en ben omgedraaid, lekker onder de douche gesprongen.
En vandaag kwamen er in de middag opklaringen vanuit het noorden, dus ik probeerde ze tegemoet te fietsen door naar Delfzijl te vertrekken maar ik heb ze vast gemist... Op de terugweg naar de stad Groningen heb ik nog een paar keer mijn vuist in de lucht gegooid en geroepen: flik het eens om het vandaag te laten regenen tijdens mijn fietstraining!
Kennelijk heeft dat net voldoende indruk gemaakt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:30
In Drenthe/Groningen-stad was het de afgelopen dagen heerlijk droog en perfect fietsweer. Wind was wel aanwezig.

Helaas heeft @Cranzai weer een heerlijke blessure opgelopen door het hardlopen die helaas ook het fietsen beperkt.

Dit weekend wel een bikefit@home gedaan. Nieuwe zadel geinstalleerd en toen de racer toch op de trainer stond (thanks @mhr-zip voor de quick-release as tips) ook maar direct de rest getest.

Volgende keer op de fiets zou alles perfect moeten staan dus troost ik mezelf met het vooruitzicht op een zalig ritje.

Ook wat nieuwe kledij gescoord dus dat is sowieso genieten, maar das een ander topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Cranzai schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:49:
In Drenthe/Groningen-stad was het de afgelopen dagen heerlijk droog en perfect fietsweer. Wind was wel aanwezig.
[...]
Hahaha prachtig hoe de werkelijkheid zo kan verschillen. In mijn stad Groningen regende het gister echt behoorlijk. In welke matrix was jij aan het fietsen en is daar nog een plek voor mij? Maak ik je fiets wel een keer schoon. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
@Grin scherp, gister was ik niet in Groningen-stad maar in mijn Drenthse buitenverblijf #studentenluxe

p.s. van matrices krijg ik nachtmerries, die krengen maken transformaties zo ondoenlijk complex

[ Voor 29% gewijzigd door Cranzai op 21-03-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
[...]
Zeker wel, een prima ontwikkeling, hoe meer vaarbare dagen (20 knopen +) des te beter 8)

Froegah kon je je surfspulletjes opbergen in de zomer, tegenwoordig kan je best vaak varen. Koos vandaag voor de fiets, maar een surfmaatje ging wel en aan z'n Strava te zien (ja, die zet ik daar ook) was het heel behoorlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Windkracht 2 uit het westen en dat liep op naar 3. Dat was het laatste stuk wel jammer want toen was de zon ook nog eens weg. Vandaag heb ik maar overgeslagen met die noordenwind 4. De regen mag nog wel even wegblijven want de binnenritjes heb ik echt helemaal gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36
Louislouislouis schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 06:55:
[...]

Zo dit is wel echt een lekker jaren 90 montuurtje! Doet het goed met een walkman en fluoriserend skipak denk ik ;) .
Ik heb deze ook. Niks mis mee. Als jij met formaat skibril de weg op wil gaan, be my guest. Modegrillen... :r Gewoon jezelf niet gek laten maken met schandalig dure brillen. Dat scheelt. Echt. Mijn gewone (merk)polaroid zonnebril kostte me ook maar een paar tientjes. IMHO is elke ongeslepen zonnebril duurder dan 50 euro pure geldklopperij.

BTW In de fietserij zie je er écht niet uit voor de buitenwereld, wat je ook aantrekt of opzet. Elk kromstuurtje is gek.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
nomar109 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:30:

Nu hadden we een discussie: knipperende fietsverlichting is in NL verboden. Maar deze lampjes hebben ook een stand ('dagrijverlichting') waarin ze continu branden én af en toe wat feller oplichten. Geen knipperen, maar flakkeren. Zou dit wel toegestaan zijn?
Oom agent dankt je op z'n blote knietjes dat je goed licht hebt en hij je niet onder een auto vandaan hoeft te peuteren.

Doe als de Engelsen: "Blinking by day, solid at night".

Knipperend licht is in het donker moeilijker in te schatten qua afstand, maar overdag wel een goede aandachtstrekker. (maar ook te negeren als het moet)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ligt aan jou denk ik. Ik heb al sinds 2013 een (Deel van een) windmolen, en in detail inzicht in de wind. Het waait steeds minder. De berekende prognoses worden al jaren niet meer behaald.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
Mistraller schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:52:
[...]

Ik heb deze ook. Niks mis mee. Als jij met formaat skibril de weg op wil gaan, be my guest. Modegrillen... :r Gewoon jezelf niet gek laten maken met schandalig dure brillen. Dat scheelt. Echt. Mijn gewone (merk)polaroid zonnebril kostte me ook maar een paar tientjes. IMHO is elke ongeslepen zonnebril duurder dan 50 euro pure geldklopperij.

BTW In de fietserij zie je er écht niet uit voor de buitenwereld, wat je ook aantrekt of opzet. Elk kromstuurtje is gek.
Helemaal eens met je mening over modegrillen en die laatste alinea! Al is retro helemaal hip onder de kids (toch?).

Maar ik draag dat formaatje skibril (zelf noem ik het altijd mijn lasmasker) dus i.v.m. rijwind en lenzen. Bij kleinere montuurtjes had ik daar vaak alsnog last van als je bijvoorbeeld in de beugels zit.

Daarvoor ook wel eens een ali bril gehad maar zit wel wat verschil in de kwaliteit van het montuur en de lens tussen een ali en 100%. Al zal het verschil tussen een BBB van €50 & een 100% van €125 vast niet heel groot zijn.

Daarnaast zijn grote merken in de regel duurzamer en beter voor hun medewerkers (al zal de productie grotendeels uitbesteed zijn).

100% heeft ook nog eens dit soort initiatieven:

https://www.100percent.com/pages/giving-back

Al met al: betaal graag wat meer voor betere kwaliteit en een transparanter en duurzamer product vooral als ik weet dat het voldoet aan mijn eisen (rijwind, zon). Je doet er meestal toch jaren mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 08:58
MrBarBarian schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:21:
[...]

Misschien over een paar jaar ;(

(Utrecht aan zee)
Gisterenmiddag vanaf 2 uur ritje Nieuwegein, Wijk bij Duurstede gedaan en kan je vertellen dat qua wind het allesbehalve windstil was. Regen niet gezien, geen druppel maar de wind op de terugweg op de dijk was aanzienlijk, dus hoe jij het windstil hebt weten te houden is mij een raadsel. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
WaSteiL schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:31:
[...]

Gisterenmiddag vanaf 2 uur ritje Nieuwegein, Wijk bij Duurstede gedaan en kan je vertellen dat qua wind het allesbehalve windstil was. Regen niet gezien, geen druppel maar de wind op de terugweg op de dijk was aanzienlijk, dus hoe jij het windstil hebt weten te houden is mij een raadsel. _/-\o_
Heen 26km/u en terug 32km/u, allebei in zone 2 / 3.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
WaSteiL schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:31:
[...]

Gisteren was/is afgelopen zaterdag ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Gisteren ging ik voor de afwisseling weer eens mountainbiken. Halverwege de rit viel mijn achter steekas er opeens uit waardoor mijn band tegen de achtervork kwam en ik snel tot stilstand kwam. Er is nu een flinke hap uit (hopelijk alleen) de lak.

Ik snap werkelijk waar niet hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik draai de as altijd handvast aan en weet zeker dat ik dat de laatste keer ook heb gedaan. Kan een steekas gewoon lostrillen?

Hebben jullie zoiets wel eens eerder gehoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
Een steekas heeft een voorgeschreven moment waarmee deze vastgezet moet worden. Ik kan mij voorstellen dat handvast niet afdoende is (en handvast is voor een ieder een ander begrip).

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Mijn voorwiel kan ik aandraaien met mijn inbus momentsleutel. Achter zit alleen een handvat, maar gevoelsmatig draai ik ze aan met dezelfde kracht. Met handvast bedoel ik zover aandraaien als het kan zonder te forceren.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=128655&w=760&h=570

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

Is die toevallig ergens tegenaangekomen en met de hefboomwerking ervoor zorgend dat die los is gekomen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Hadden we het een paar dagen terug nog over het bedroevende niveau van het Shimano fuelled Bicycling artikel en mijn opmerking dat tijdschriften ten dode opgeschreven zijn, zie ik vandaag een artikel voorbij komen over dat er weer een nieuw fietsmagazine is. Nummer 12 om precies te zijn.

'Print is in wielersport nog niet dood'

Moet eerlijk toegeven dat ik af en toe wel een blad/proefabonnement neem op Fiets, al liggen de meeste nog in plastic. Rond de start van het seizoen of Giro/Tour wil ik ook nog wel eens een Procycling magazine kopen (1-2x per jaar) en ontvang ik FuturumMag en FietsSport (van de NTFU), schijnbaar omdat ze in mij wel een goede klant zien.

Hoeveel van jullie lezen af en toe nog wel eens een wielermagazine?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
Geen magazines voor mij, mijn internetverslaving zorgt er voor dat ik de meeste dingen toch wel al gehoord heb. Achtergrond artikelen heb ik vervangen met fora lezen (lurk ook op fiets.nl, nog geen account aangemaakt :X) en youtube-filmpjes. Fiets reviews, tja das leuk maar die kan ik toch nog niet betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:34
Ypuh schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:40:
Hadden we het een paar dagen terug nog over het bedroevende niveau van het Shimano fuelled Bicycling artikel en mijn opmerking dat tijdschriften ten dode opgeschreven zijn, zie ik vandaag een artikel voorbij komen over dat er weer een nieuw fietsmagazine is. Nummer 12 om precies te zijn.

Moet eerlijk toegeven dat ik af en toe wel een blad/proefabonnement neem op Fiets, al liggen de meeste nog in plastic. Rond de start van het seizoen of Giro/Tour wil ik ook nog wel eens een Procycling magazine kopen (1-2x per jaar) en ontvang ik FuturumMag en FietsSport (van de NTFU), schijnbaar omdat ze in mij wel een goede klant zien.

Ik heb abbootje op Bicycling. Het kost paar tientjes maar ik ga het opzeggen. Het is alsof ik een reclamefolder zit te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04:21
Cranzai schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:42:
Geen magazines voor mij, mijn internetverslaving zorgt er voor dat ik de meeste dingen toch wel al gehoord heb. Achtergrond artikelen heb ik vervangen met fora lezen (lurk ook op fiets.nl, nog geen account aangemaakt :X) en youtube-filmpjes. Fiets reviews, tja das leuk maar die kan ik toch nog niet betalen.
Ik lees de fiets vaak bij een vriend van me (die 'm altijd los koopt), maar de fietsreviews zijn niet meer dan 'vermakelijk'. Ze plakken er altijd een rapportcijfer op, dat volledig uit de lucht gegrepen lijkt. Volgens mij gebruiken ze random.org ervoor. Dus op basis van die review zou ik niet zomaar een fiets uitkiezen persoonlijk.

Ik sta weleens voor een magazineschap bij de Bruna ofzo, maar verbaas me er ook altijd over hoe duur bladen zijn geworden.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
Ik had ooit de Fiets (abonnement)... gekregen op m'n verjaardag. Na een jaar of twee opgezegd, want elke Fiets voelde hetzelfde. Sure.. i.p.v. de Giant TCR reviewen ze de maand daarop de Defy, maar ja.. dat was het dan wel.

Nu heb ik de Bicycling want die was ooit in de aanbieding. Ga ik ook opzeggen.
Is wel leuk, maar ik lees het meeste eigenlijk online.

Ben trouwens ook een paar keer bij Fiets op kantoor geweest (New Skool Media), maar die gasten waren er nooit. Ze waren altijd aan het fietsen ofzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door Salteh op 22-03-2021 09:51 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:34
Salteh schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:47:
Ben trouwens ook een paar keer bij Fiets op kantoor geweest (New Skool Media), maar die gasten waren er nooit. Ze waren altijd aan het fietsen ofzo :)
In een ver verleden heb ik weleens mee gedaan aan de lezerstest van Fiets. Hele dag allerlei racefietsen testen en de sfeer was best leuk, :P Een paar van mijn genoteerde ervaringen werden wel 1 op 1 gemeld in het verslag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:17
Afgelopen weekend Josse (van TDT) gespot in het Limburgse, ben benieuwd naar hun nieuwe aflevering :)

Rond de zomervakantie, of vlak voor de tour wil ik nog wel eens een boekje kopen. Leuk voor onderweg, of met wat extra info's die je dan altijd makkelijk bij de hand hebt (heb je uiteraard met je smartphone ook, maar toch niet zo fijn).

Onlangs heb ik wel de eerste versie van Ride aangeschaft, puur om eens te kijken wat het is. Ben er nog niet heel ver in gekomen, maar eerste indruk is positief.

Maar moet er zeker niet aan denken dat er iedere maand eentje op de mat valt, als dan zoek ik selectief iets uit wanneer ik er behoefte aan heb.

Edit:
Salteh schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:47:
Nu heb ik de Bicycling want die was ooit in de aanbieding. Ga ik ook opzeggen.
Is wel leuk, maar ik lees het meeste eigenlijk online.
ooit ook wel eens gekocht, maar kreeg de indruk dat veelal van de artikelen ook 1:1 online staat (of kort er na online komt...) |:(

Edit 2: hoe kan je in 1 post, meerder quotes/afzonderlijke berichten plaatsen? :P

[ Voor 22% gewijzigd door RR46 op 22-03-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Yeah... en vaak is een (klein) deel van de content van de magazines gerecycled/vertaald uit b.v. de amerikaanse uitgave.

[ Voor 3% gewijzigd door Salteh op 22-03-2021 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Laatst online: 17:01
Bicycling lidmaatschap, leuk blad die niet elke maand uit komt.

Cycling.be koop ik incidenteel eens, leuk blad met leuke interviews.

Fiets, kocht ik ''vroeger'' wel eens, maar vind het te subjectief allemaal. Net als die testjes, lijkt uit de lucht gegrepen. Wordt er een cijfer gegeven aan een fiets. Het imago bijvoorbeeld, geven ze het imago van de fiets/ merk een cijfer. Net als de stijfheid, ik vind het allemaal nietszeggend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57

Ik ontving afgelopen week ook opeens dat FuturumMag, maar nog niet geopend. Fietssport ontvang ik inderdaad ook vanuit de NTFU. En ik kon voor 7,50 een proefabo op 3x Bicycling nemen, die ik weer ga opzeggen. Inderdaad veel herhaling, veel kan je online gewoon vinden en veel, heel veel, reclame. De achtergrondartikelen, interviews en verhalen/verslagen zijn vaak nog het interessantste.

Vriend van me leest 'De Muur', dat is natuurlijk heel anders en lijkt me interessanter (ik had tot afgelopen najaar bijv. een abbo op Hard Gras).

[ Voor 3% gewijzigd door MaSw85 op 22-03-2021 10:07 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Ben een groot fan van Bahamontes. Geweldig blad; Mooi vormgegeven en leuke artikelen. Koop hem eigenlijk elke drie maanden, dus misschien moet ik maar gewoon een abonnement nemen 🤔

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietrKempy
  • Laatst online: 08-06 10:55
Geabonneerd op: Cycling.be (sinds kort), Grinta, Fiets en Bahamontes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
Owios schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:18:
Mijn voorwiel kan ik aandraaien met mijn inbus momentsleutel. Achter zit alleen een handvat, maar gevoelsmatig draai ik ze aan met dezelfde kracht. Met handvast bedoel ik zover aandraaien als het kan zonder te forceren.

Zoiets:
[Afbeelding]
Achter staat er bij mijn MTB 11Nm. Dat is echt helemaal niks en haal je normaal makkelijk met zo'n hendel. Even met de muis van je hand naar benden drukken zou voldoende moeten zijn.
Ik denk sowieso dat 90% van de mensen die het op gevoel doen ze te vast zet. Helemaal als je er een fatsoenlijke sleutel op kan zetten.

Flickr - Strava

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Mijn Cannondale Supersix EVO is vorige week ook eindelijke gearriveerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2SsiYqE_A9VD9nahZ1DNfB48BU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xlFMZJTxlQsikHIkDajQq1P.jpg?f=fotoalbum_large

Twee ritjes mee gefietst, bevalt goed so far. Fietst lekker comfortabel, en ook met flinke wind merk je eigenlijk weinig van de hoge velgen. Had zelfs het idee dat mijn vorige fiets gevoeliger was voor zijwind. Moet de toren van spacers nog wat inkorten, maar zit een fancy airo stuurpen op, dus je kan ze niet even makkelijk naar boven verplaatsen om te testen wat de beste lengte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis

De Muur & Bahamontes. Op De Muur ben ik ook geabonneerd, staan vaak echt heerlijke verhalen in. Is wel echt een literair tijdschrift dus moet je niet proberen wanneer je product recensies wil lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Louislouislouis op 22-03-2021 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mooie paintjob @Hielko!
En de fiets is uiteraard ook een plaatje, staat lekker op de foto met deze blauwe lucht. Die zwarte bidon is d'r voor gemaakt, past precies zo. Bandjes keurig uitgelijnd. (y)

Wanneer ik naar de fietsen kijk heb ik soms het idee dat hier alleen maar renners zijn van 2,50 meter en langer. Jij bent volgens mij ook geen 1,65 M... :)
45mm velgen zijn een prima compromis; zo heb je wat aero en geen trillend stuur met windkracht 4(+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
ElGreco schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:08:
Een steekas heeft een voorgeschreven moment waarmee deze vastgezet moet worden. Ik kan mij voorstellen dat handvast niet afdoende is (en handvast is voor een ieder een ander begrip).
Toevallig recent nog filmpje over gezien, met dtswiss hendeltje zou je hem dus idd niet vast genoeg kunnen zetten :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sjNnKWP/t.png
YouTube: Thru - Axle and QR analysed. Stiffer? Hmm.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 22-03-2021 10:35 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
Ik heb jaren lang een abo gehad op Fiets en Procycling. Beide wel aardige bladen, maar Fiets kwam steeds vaker in folie te liggen. Procycling ook stop gezet toen ik zelf een tijdje niets meer aan wielrennen heb gedaan. Laatst weer een keer Fiets gekocht, maar het is het toch nét niet. De artikelen pakken te weinig en de foto's zijn niet echt het niveau waar ik een magazine voor wil kopen.
Recent 3 bladen gekocht: Bicycling, Wielrenblad en Ride. Ride heeft veel info over de professionele sporters, mooie beelden en wat reviews, fijn blad, deze was ook erg dik en goede kwaliteit. Wielrenblad vond ik heel erg mooie foto's bevatten, en wat aardige verhalen. Bicycling had een mooie mix van beide. Uiteindelijk ben ik vooral op zoek naar mooie verhalen met mooie foto's, en daarnaast eerlijke reviews. Die eerlijke reviews zijn er vaak wel (en misschien is het probleem dat er geen slechte onderdelen of producten meer gemaakt worden), maar ik mis soms wel het relativeren. Soms zijn er echt producten waarvan ik denk: Ja, handig, ja, nodig, nee, en dan zo'n prijs? En dan zie ik een hele positieve review.

Verder ga ik nog eens op zoek naar de Muur, want daar lees ik vaak positieve verhalen over.
DDX schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:34:
[...]

Toevallig recent nog filmpje over gezien, met dtswiss hendeltje zou je hem dus idd niet vast genoeg kunnen zetten :

[Afbeelding]
YouTube: Thru - Axle and QR analysed. Stiffer? Hmm.
Zeker waar, maar het mooie aan dit hendeltje vind ik wel dat ik hem netjes op 1 plek kan zetten, en als hij minder strak zou gaan, dat ik dat dan goed kan zien. Als het hendeltje niet meer horizontaal staat, moet ik even draaien / kijken :P.

[ Voor 21% gewijzigd door Raznov op 22-03-2021 10:42 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Laatst ook een hele stapel 'De Muur' gekregen van een fietsvriend. Zoiets vind ik inderdaad ook leuk, verhalen i.p.v. die reclame meuk. Hetzelfde geldt voor 'De Wereldfietser', al heeft dat niets met racefietsen te maken en gaat het ook vooral om reisverhalen. Fietsen reviews, onderhoudstips, nieuwe aankondigingen van gadgets/onderdelen etc. staat vaak allang op internet en op het laatst ken je dat wel. Er zijn maar zoveel woorden beschikbaar om vrijwel identieke producten te beschrijven, dat het al snel één pot nat wordt.

Van de magazines vind ik eigenlijk alleen Procycling nog wel interessant. Ben de laatste jaren de koers een stuk nauwlettender gaan volgen en de koers is eigenlijk ook het enige waar voor mij nog echt nieuwswaarde in zit. Daarnaast heeft iedere renner en iedere koers wel een verhaal wat je nog nooit eerder gehoord hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
Vroeger hier ook wel eens een abbo gehad op Fiets en een MTB blad. Maar na twee jaar komen veel artikelen nogmaals langs (bijv. hoe stel je een derailleur af).
En wanneer ik alleen de artikelen ging lezen die ik echt interessant vond, dan had ik binnen een kwartier het blad uit. De rest was vaak niet interessant (voor mij dan) of reclame.
De laatste paar jaar krijg ik er soms ééntje los voor me verjaardag of koop ik er één voor vakantie maar eigenlijk vind ik de verhouding geld / inhoud voor mij persoonlijk niet goed.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Louislouislouis schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:16:
[...]

Helemaal eens met je mening over modegrillen en die laatste alinea! Al is retro helemaal hip onder de kids (toch?).

Maar ik draag dat formaatje skibril (zelf noem ik het altijd mijn lasmasker) dus i.v.m. rijwind en lenzen. Bij kleinere montuurtjes had ik daar vaak alsnog last van als je bijvoorbeeld in de beugels zit.

Daarvoor ook wel eens een ali bril gehad maar zit wel wat verschil in de kwaliteit van het montuur en de lens tussen een ali en 100%. Al zal het verschil tussen een BBB van €50 & een 100% van €125 vast niet heel groot zijn.

Daarnaast zijn grote merken in de regel duurzamer en beter voor hun medewerkers (al zal de productie grotendeels uitbesteed zijn).

100% heeft ook nog eens dit soort initiatieven:

https://www.100percent.com/pages/giving-back

Al met al: betaal graag wat meer voor betere kwaliteit en een transparanter en duurzamer product vooral als ik weet dat het voldoet aan mijn eisen (rijwind, zon). Je doet er meestal toch jaren mee!
Zijn moeilijke discussies dit. Op het gebied van duurzaamheid; mijn vrouw moest een dure bril afdanken omdat ie na twee jaar gebruik (net na garantie) niet tegen zonnebrandcreme bleek te kunnen. Je zou toch verwachten dat bij een dure bril daar over na is gedacht, is nou niet bepaald een edge case.
Dan liever een bril die een tientje kost en je dan na 2/3 jaar vervangt. (Niet per sé Ali, mijn fotochromatische bril komt van de lidl)
Productie gebeurt vrijwel zonder uitzondering in lagelonenlanden. Zelfs bedrijven die willen, krijgen dit amper goed onder controle. De drang naar winstmaximalisatie is in deze wereld nu eenmaal (te) groot.

Op het gebied van de fietserij en duurzaamheid gebeuren overigens rare zaken; "we" vinden het belangrijk dat de bril duurzaam is, maar kettingen, cassettes, banden, remkabels etc etc gooien we weg bij de vleet. Dat zijn zaken die een grotere impact op aardse resources hebben, dan dat brilletje van enkele grammen. Geen merk die met een recycle program komt of uberhaupt iets doet met het feit dat iedere extra geintroduceerde krans (ooit vonden we 7spd best okee, maar het moet meer, meer, meer!) een grotere milieuimpact heeft vanwege versnelde slijtage. Idem met geklonken cassettes bijvoorbeeld, of onmogelijkheid losse parts te bestellen van bepaalde zaken. Winst, Winst WINST!!! Duurzaamheid is ver te zoeken in de fietswereld als je het mij vraagt.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mistraller schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:23:
[...]

Zijn moeilijke discussies dit. Op het gebied van duurzaamheid; mijn vrouw moest een dure bril afdanken omdat ie na twee jaar gebruik (net na garantie) niet tegen zonnebrandcreme bleek te kunnen. Je zou toch verwachten dat bij een dure bril daar over na is gedacht, is nou niet bepaald een edge case.
Dan liever een bril die een tientje kost en je dan na 2/3 jaar vervangt. (Niet per sé Ali, mijn fotochromatische bril komt van de lidl)
Productie gebeurt vrijwel zonder uitzondering in lagelonenlanden. Zelfs bedrijven die willen, krijgen dit amper goed onder controle. De drang naar winstmaximalisatie is in deze wereld nu eenmaal (te) groot.

Op het gebied van de fietserij en duurzaamheid gebeuren overigens rare zaken; "we" vinden het belangrijk dat de bril duurzaam is, maar kettingen, cassettes, banden, remkabels etc etc gooien we weg bij de vleet. Dat zijn zaken die een grotere impact op aardse resources hebben, dan dat brilletje van enkele grammen. Geen merk die met een recycle program komt of uberhaupt iets doet met het feit dat iedere extra geintroduceerde krans (ooit vonden we 7spd best okee, maar het moet meer, meer, meer!) een grotere milieuimpact heeft vanwege versnelde slijtage. Idem met geklonken cassettes bijvoorbeeld, of onmogelijkheid losse parts te bestellen van bepaalde zaken. Winst, Winst WINST!!! Duurzaamheid is ver te zoeken in de fietswereld als je het mij vraagt.
Dat een (dure) zonnebril niet tegen zonnebrand kan vind ik best logisch. De coating op lenzen is buitengewoon gevoelig. Duur != robuust.
Er zijn wel degelijk fietsbrillen die niet uit lagelonenlanden komen en onder westerse normen worden geproduceerd; mijn Oakley's hebben allemaal een 'Made in USA' sticker. Er komen vast enkele onderdelen uit lagelonenlanden maar veel lenzen en monturen maken ze daar zelf. Maar ja, dan krijg je een conflict met 'elke ongeslepen zonnebril duurder dan 50 euro pure geldklopperij.'. Prima hoor. Laat ik duidelijk stellen: Oakley is verre van heilig en een grote marketingmachine met (op zijn zacht gezegd) twijfelachtige (pseudo)wetenschap. Maar enkele zaken doen ze best aardig/goed/beter. Maar als je het overbetaalde rommel vindt is dat ook prima. Ik hoef geen spotgoedkope Chinese zonnebrill op mijn harses.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Na een paar keer een racefiets geleend te hebben van een vriend, ben ik overstag gegaan en heb ik mijn eigen racefiets gekocht bij Decathlon.

Kwaliteit/prijsverhouding is voor zover ik kan zien echt super. Zeker als beginner. Het enige waar ik tegenaan liep was het bijstellen van de voorderailleur, maar nu schakelt hij als de bliksem _/-\o_

Kijk er naar uit om lekker te gaan toeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:54
Ik heb een abo op de Muur en een kado abo op Procycling.

In de loop der jaren via mplaats de hele serie compleet gemaakt van De Muur....nu nog tijd vinden om ze allemaal te lezen :).

Bahamontes ook heel mooi!

[ Voor 3% gewijzigd door GerbenBK op 22-03-2021 12:47 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Duurzaamheid is ver te zoeken in de fietswereld als je het mij vraagt.
Je carbon footprint wordt toch kleiner als je het omzet in carbon? Daarom koop ik elke drie jaar een nieuwe fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
[...]

Dit is wel een beetje achterhaald inmiddels.

Corporate responsibility wordt tegenwoordig wel echt serieus genomen en is niet meer een term waar puur om marketingredenen mee wordt gesmeten. 100% brillen worden in Italië gemaakt maar productieketens zijn ook in traditionele lageloonlanden veel inzichtelijker dan voorheen, een bedrijf moet dit dan wel willen natuurlijk.

Slijtageonderdelen zijn per definitie niet duurzaam. Al valt de hoeveelheid onderdelen die de gemiddelde fietser er doorheen knalt in zijn carrière wel mee denk ik.

Wij willen elke 2000km een nieuwe ketting en elke 3 kettingen een nieuwe cassette maar de gemiddelde wielertoerist zal het een worst wezen, en dat zie en hoor je ook :P .

Duurzamere oplossingen zal ik altijd toejuichen, en een soort recycle/inzamelsysteem zou een hartstikke leuk idee zijn!

Voor nu troost ik me met de gedachten dat ik elke 100km op de fiets maar 2 snickers verbruik i.p.v. 5/6 liter benzine ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Mistraller Het feit dat onze hobby bestaat uit bij de voordeur opstappen, X kilometer rijden om vervolgens weer op precies dezelfde plek te eindigen, maakt het geheel al niet echt duurzaam. Uitzonderingen daar gelaten ken ik eigenlijk niemand Edit: zijn er toch best nog veel, maar het gros wielrent als hobby en niet om de auto te laten staan. Ik denk dat mijn fiets al 3x de hele wereld rond geweest is nog voordat ik er ook maar één kilometer mee gereden heb.

Hoe dan ook probeer ik mijn duurzaamheid wel deels te compenseren. Dus wel af en toe de racefiets pakken naar het werk, maar vooral de auto laten staan (denk dat hij nu alweer een maand op dezelfde plek staat). Marktplaats handeltjes vaak op de fiets i.p.v. met de auto ophalen etc.

Maak me verder geen illusie dat ik mega goed bezig ben, maar ben sowieso niet iemand die van verspilling houdt of aan weekendjes Barcelona doet etc. In plaats van kinderen heb ik alleen 3 fietsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 22-03-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 21:53
Welke remblokken voor BR-R8070 (Ultegra) disc gebruiken jullie icm met ultegra schijven?

Zitten er grote verschillen tussen de resin en metalen blokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
Zijn er di2 gebruikers op het forum die mij een gouden tip kunnen geven?

Gisteren schakelde mijn di2 (r8050) achter derailleur ineens naar de kleinste versnelling (11) en wilde daarna niet meer schakelen. Het was op een slechte asfaltstrook met veel 'hobbels'. Na een paar kilometer stoempen op 52x11 was ik thuis en ben ik op internet gaan zoeken naar oplossingen. Wat ik tot nog toe heb geprobeerd:
- crash mode uitschakelen, dit lijkt niet te lukken want de derailleur schakelt niet over de hele cassette
- Schakelen met de knoppen op de shifters (deze zijn ingesteld op links lichter schakelen, rechts zwaarder). Derailleur schakelt niet.
- Systeem verbonden met e-tube app op PC. Derailleur wordt herkend en heeft de laatste firmware.
- Achterderailleurkabel verwisselt met voorderailleurkabel (want voor derailleur schakelt wel nog). Derailleur schakelt nu ook niet.
- Batterij is 50%, voorderailleur werkt wel. Heb de batterij nog niet verder opgeladen.

De derailleur maakt wel een soort elektronisch tikkend geluid als ik de shifterknoppen gebruik.
Ik ben er bang voor dat de derailleur defect is, maar wellicht heeft een van jullie nog een goed idee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:57
En vergeet de uitstoot niet... gemiddeld verstook ik een kleine 800 kcal per uur dat ik fiets; dat is zo'n 200 gram suiker/uur wat bij 5 uur fietsen per week (ca 7500 km/jaar bij 30 gemiddeld) neerkomt op ruim 50 kilo per jaar. Bij het
verbranden van een gram suiker komt ongeveer 1.5 gram CO2 vrij. Jaarlijks dus zo'n 75-80 kilo.

Iedere kilometer die je fietst draagt dus weer 10 gram CO2 bij aan de klimaat verandering die je gewoon had kunnen voorkomen als je de elektrische auto op groene stroom had gepakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Gebanned schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:27:
En vergeet de uitstoot niet... gemiddeld verstook ik een kleine 800 kcal per uur dat ik fiets; dat is zo'n 200 gram suiker/uur wat bij 5 uur fietsen per week (ca 7500 km/jaar bij 30 gemiddeld) neerkomt op ruim 50 kilo per jaar. Bij het
verbranden van een gram suiker komt ongeveer 1.5 gram CO2 vrij. Jaarlijks dus zo'n 75-80 kilo.

Iedere kilometer die je fietst draagt dus weer 10 gram CO2 bij aan de klimaat verandering die je gewoon had kunnen voorkomen als je de elektrische auto op groene stroom had gepakt.
Precies, en je leeft ook nog langer doordat je fietst.

Ze zeggen wel eens dat voor ieder uur wat je fietst, je ook een uur langer leeft. Voor iemand die zijn hele leven lang 7.500km per jaar fietst (pakweg 300 uur * 60 jaar = ca. 2 jaar langer leven) is dat dus zo'n (2 * 9,920kg = ) 19.840 kilo aan extra Co2 uitstoot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salteh
SimplySimon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:27:

Gisteren schakelde mijn di2 (r8050) achter derailleur ineens naar de kleinste versnelling (11) en wilde daarna niet meer schakelen. Het was op een slechte asfaltstrook met veel 'hobbels'. Na een paar kilometer stoempen op 52x11 was ik thuis en ben ik op internet gaan zoeken naar oplossingen. Wat ik tot nog toe heb geprobeerd:
- crash mode uitschakelen, dit lijkt niet te lukken want de derailleur schakelt niet over de hele cassette
- Schakelen met de knoppen op de shifters (deze zijn ingesteld op links lichter schakelen, rechts zwaarder). Derailleur schakelt niet.
- Systeem verbonden met e-tube app op PC. Derailleur wordt herkend en heeft de laatste firmware.
- Achterderailleurkabel verwisselt met voorderailleurkabel (want voor derailleur schakelt wel nog). Derailleur schakelt nu ook niet.
- Batterij is 50%, voorderailleur werkt wel. Heb de batterij nog niet verder opgeladen.

De derailleur maakt wel een soort elektronisch tikkend geluid als ik de shifterknoppen gebruik.
Ik ben er bang voor dat de derailleur defect is, maar wellicht heeft een van jullie nog een goed idee?
Wat gebeurt er als je crash mode reset zonder je wiel in je fiets?

Als de derailleur tikt en niet beweegt dan betekent dat meestal dat de derailleur denkt dat 'ie geblokkeerd is en niet kan bewegen... dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben, maar ik denk dat crash reset volledig doorlopen de eerste stap is.

Als je in de buurt van Bleiswijk(dus regio Rotterdam/zoetermeer) woont wil ik 'm ook nog wel aan de computer hangen, maar dat kan de fietsenmaker ook ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04:21
SimplySimon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:27:

@Salteh Weet dit ongetwijfeld.

Ik heb zelf geen di2 dus keine ahnung helaas.

Vanavond fiets schoonmaken na 'm gisteren vies te hebben weggezet. Al de hele dag geen zin in :+

En meteen maar 2x magene speed/cadence sensors besteld. Grappig dat ze bij ali goedkoper zijn dan via Magene zelf. Uiteindelijk 23 euro nogiets door korting via ali zelf, een coupon en een gunstige wisselkoers via Paypal.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Grin schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Dat een (dure) zonnebril niet tegen zonnebrand kan vind ik best logisch.
Het pootje richting oor brak simpelweg af. bros geworden, volgens opticien onder invloed van zonnebrand en jawel: UV licht 8)7 (Beide pootjes en de neusbrug waren bezaaid met scheurtjes, de glazen was niks mis mee.)

Tuurlijk zijn er merken die wél een hogere standaard realiseren. Maar er is veel mis in de productiesector; als de assemblage in een ander land plaatsvindt dan de productie van onderdelen of de grondstoffen is het al onzuiver hoe het product tot stand komt.

En wat betreft de looks; als we allemaal hetzelfde over looks dachten dan zou het ook een saaie boel worden. Ik ben er persoonlijk niet zo mee bezig; dat er BTWIN op mijn bib staat boeit me niet zo. Jou wel, en dat is helemaal prima toch. :)
Ik fiets vrijwel altijd alleen, en alleen een kenner herkent mijn bril als een Ali ding.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
Salteh schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:36:
[...]

Wat gebeurt er als je crash mode reset zonder je wiel in je fiets?

Als de derailleur tikt en niet beweegt dan betekent dat meestal dat de derailleur denkt dat 'ie geblokkeerd is en niet kan bewegen... dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben, maar ik denk dat crash reset volledig doorlopen de eerste stap is.

Als je in de buurt van Bleiswijk(dus regio Rotterdam/zoetermeer) woont wil ik 'm ook nog wel aan de computer hangen, maar dat kan de fietsenmaker ook ;-)
Dat is een goede tip. Ik ga zo proberen de crash mode reset te doen zonder wiel. Anders inderdaad eens de fietsenmaker proberen. Vanuit Ede is Rotterdam niet echt de buurt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
SimplySimon schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Dat is een goede tip. Ik ga zo proberen de crash mode reset te doen zonder wiel. Anders inderdaad eens de fietsenmaker proberen. Vanuit Ede is Rotterdam niet echt de buurt ;)
Elke fietsenmaker met een SM-PCE1 / SM-PCE02 moet dat kunnen.
(oftewel elke fietsenmaker met sportieve fietsen of Shimano e-Bikes in het assortiment).

Die tools kan je direct aansluiten op elk onderdeel, dus heel de fiets meenemen is niet per se noodzakelijk. Maar goed... het is een fiets he.. ik zou 'm waarschijnlik gewoon langs de fietsenmaker fietsen :)

Pagina: 1 ... 256 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).