Zo, gisteren een bikefit (2 stuks) en een inspanningstest gedaan. Dik 4 uur bezig met alles maar veel wijzer geworden en hopelijk zit ik nu wat beter op m’n fiets (de data zegt van wel, gevoel moet nog komen)
Bikefit, de racefiets. Na een kort intakegesprek en bepalen van onder andere mijn zeer flexibiliteit (kuch) de fiets op de standaard gezet (voorwiel vastzetten, achterband tussen rollers) kleren aan en zitten; 0 meting. Vooraf aangegeven zadelpijn te hebben en het idee te hebben wat hoog te zitten.
Nou; dat bleek! Ik wiebelde en waggelde veel te veel, haalde het pedaal terug met m’n tenen en de conclusie was dat ik als een comfortabele tijdrijder zat; m’n kont te hoog en te ver naar voren maar m’n schouders in comfort stand; zat 6cm voorbij m’n crank-as.. Zadel daarna waterpas gezet want de achterkant stond iets omhoog, zadel cm naar voren gezet en uiteindelijk het zadel in z’n totaliteit 15mm naar beneden gezet (!)... voetplaatjes ook best veel aangepast, stonden te ver naar voren en ik ga nu blauwe plaatjes aanschaffen om minder te wiebelen; iets vastere voet. Nu zit ik 1cm voor m’n crank-as en zijn alle hoeken bijna perfect.
Op m’n MTB hetzelfde verhaal; zadel 20mm naar beneden en waterpas gezet, plaatjes naar achteren en het geheel was al een stuk relaxter. Grootste klacht was lage rug pijn en dat zou nu redelijk opgelost moeten zijn
En; ik rij al 3 jaar op m’n z@k.. heb een dikke kont blijkbaar; 153mm tussen de botjes en rij doodleuk een 142mm zadel (dus daar komt die pijn vandaan?!) nu een Ergon voor de MTB besteld en ik zoek nog naar een Bontager in de 160mm afmeting maar die zijn nergens te verkrijgen (hij had er ook geen meer). Al met al heel veel wijzer geworden en hopelijk een heel stuk beter op m’n fiets nu. Hamstrings gaan even minder blij zijn, maar ze mogen nu weer langer worden, we gaan het zien
Inspanningstest was op een wattbike; 55watt beginnen, elke minuut 15 watt erbij en dan de minuut vol maken. Kwam tot 385, de 400 wilde ik wel maar wist dat ik die niet vol kreeg een minuut lang. Krijg m’n berekening nog mbt de zones maar test verliep goed, mooie oploop van de hartslag etc. VO2Max lag ook veel hoger dan dat m’n Garmin of horloge meet (50 vs 42/40) dus tevreden met alles. Piekvermogen nog even mogen testen en op 1620 gekregen
Ergo conclusio; blij dat ik dit toch gedaan heb, aanrader voor iedereen die twijfelt. Fiets al 3 jaar met een verkeerde afstelling en het gevoel moet nog blijken, maar de zit is nu hopelijk een stuk beter. En met de correcte zone verdeling kan ik wat gerichter trainen (en zwaarder ben ik bang)
Gedaan bij
www.jouwfietscoach.nl in Leiderdorp