Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 685 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 14:13

Grin

Ride si sapis.

Galois schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:55:
Was zojuist mn (sport)was aan het ophangen en al mn wintershirts (Castelli Perfetto’s, niet de goedkoopsten dus) zitten vol met ‘spatvlekken’ door opspattend water van mn achterwiel op mn rug...

Ach, niet zo heel erg, maar deze vlekken gaan er niet meer uit (met een normale wasbeurt althans)...
Probeer eens natuurazijn. Doet wonderen.
Mocht dat niet werken: Cillit Bang spray, laten inwerken, meewassen: schoon.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:08

ZieMaar!

Moderator General Chat
coelho schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:05:
Waar hebben jullie de bikefit gedaan? Er zijn een hoop fancy websites maar weinig/geen reviews. Liefst regio Eindhoven.
Ik in Apeldoorn, bij Houwer & Ruys Fysotherapie, bij Onno Houwer. Da's niet echt regio Eindhoven maar er zijn vast meer mensen die daar soms iets over zoeken.

Overigens heeft hij al die fancy software niet eens echt gebruikt, maar vooral heel goed gekeken, gefilmd en vanuit een app hoeken gemeten ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
CedricD schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:11:
Ziek in de zetel liggen = veel te veel tijd om nieuwe producten op te zoeken :').

Binnen 2 weken heb ik een nieuwe fiets en in functie daarvan wat aankopen gedaan:
  • Nieuwe schoenen. M'n oude zijn nog met velcrosluitingen. Nu voor BOA's gegaan.
  • Nieuwe helm. M'n vorige is grijs geworden en begint af te schilferen
  • Garmin Edge 1030 tvv m'n 1000. Batterijduur van de 1000 is te weinig geworden (of ik fiets te lang of te traag :+ )
Daarintegen wel even tijd gemaakt om wat spulletjes in de verkoop te zetten. Met een beetje geluk wordt het een break-even operatie >:).
Ik kende het niet en heb even gegoogled. Misschien voor andere Nederlanders die het niet herkennen, wij noemen dat klittenband. Is ooit bedacht door het bedrijf Velcro.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 14:41
Grin schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:36:
Bedankt voor je reactie!
We noteren één: nee @ 454/858.

Powermeter? Hoe schroef je dat op deze fiets?
Moet dan m'n huidige SRAM RED eTAP worden geüpgraded naar de AXS-versie? Dan ben je zo 4K verder... Het moet wel leuk blijven! ;)
Bij 2.5K ligt wel de grens wat ik wil uitgeven aan upgrades.

Hmm dat ziet er idd niet verkeerd uit, zal het meenemen in de upgrade-lijst!
Nee man met een paar pedalen of een quark crank ben je onder de 1K klaar.

Wil je je fiets ambities naar een hoger niveau tillen is een powermeter the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
CedricD schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:11:
  • Nieuwe schoenen. M'n oude zijn nog met velcrosluitingen. Nu voor BOA's gegaan.
Ben benieuwd hoe je de BOA’s ervaart, het is nu een razend populair systeem maar mijn logica zegt me dat klittenband beter is.
  • je kunt met klittenband de spanning op verschillende punten anders instellen, ik vind het bijvoorbeeld fijn om de schoen iets losser bovenin te maken en de spanning juist vlak boven de bal wat strakker te hebben.
  • boa is mechanisch en mechanisch kan stuk. Die kans lijkt mij bij klittenband een stuk kleiner
Mijn schoenen zijn nog lang niet aan vervanging toe, maar volgens mij sterft klittenband langzaam uit. Ben benieuwd of ik die keuze straks nog wel heb.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 16:38
@Galois asssaver er al op? Werkt hier best goed. Al heb ik nu vrij donkere kleding voor in ieder geval de onderste helft voor het bovenlichaam. Was zelf fietskleding vaak gelijk en dan met natuurazijn ook. Als het heel vies weer was op 40 graden of bij een langere tocht en danders op 30 als het een minder inspannend ritje was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Tacoos

i am i

SirLenncelot schreef op zondag 17 maart 2019 @ 08:08:
[...]

Ben benieuwd hoe je de BOA’s ervaart, het is nu een razend populair systeem maar mijn logica zegt me dat klittenband beter is.
  • je kunt met klittenband de spanning op verschillende punten anders instellen, ik vind het bijvoorbeeld fijn om de schoen iets losser bovenin te maken en de spanning juist vlak boven de bal wat strakker te hebben.
  • boa is mechanisch en mechanisch kan stuk. Die kans lijkt mij bij klittenband een stuk kleiner
Mijn schoenen zijn nog lang niet aan vervanging toe, maar volgens mij sterft klittenband langzaam uit. Ben benieuwd of ik die keuze straks nog wel heb.
Op mijn (MTB) schoenen heb ik 2 BOA sluitingen, dus kan ik voorvoet en wreef anders instellen.
Grote voordeel is dat als onderweg blijkt dat de sluitingen wat strak zitten, ik met een druk op het knopje de sluiting 1 tandje losser kan zetten; erg makkelijk.
Kwa degelijkheid had ik ook mijn bedenkingen toen ik deze kocht, maar wordt in de ski wereld al jaren toegepast, dus is toch al redelijk bewezen techniek.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:41

Galois

1811 - 1832

orange.x schreef op zondag 17 maart 2019 @ 08:46:
@Galois asssaver er al op? Werkt hier best goed. Al heb ik nu vrij donkere kleding voor in ieder geval de onderste helft voor het bovenlichaam. Was zelf fietskleding vaak gelijk en dan met natuurazijn ook. Als het heel vies weer was op 40 graden of bij een langere tocht en danders op 30 als het een minder inspannend ritje was.
Nee, een asssaver mag niet volgens de velominati-regels :)

Ik spaar mijn sportkleding op tot ik een wasmachine vol heb. Mijn sportwas mag niet bij de gewone was van mn vrouw ;)

Vind het op zich niet zo heel erg en ook wel logisch: op de weg ligt genoeg olie, benzine, rubberresten, enz, en dat spat dan op tegen mijn rug. Helaas :)

Maar ik zal de ‘eenvoudigste’ tip met de natuurazijn eens proberen. Tnx.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Galois schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:38:
[...]

Nee, een asssaver mag niet volgens de velominati-regels :)

Ik spaar mijn sportkleding op tot ik een wasmachine vol heb. Mijn sportwas mag niet bij de gewone was van mn vrouw ;)

Vind het op zich niet zo heel erg en ook wel logisch: op de weg ligt genoeg olie, benzine, rubberresten, enz, en dat spat dan op tegen mijn rug. Helaas :)

Maar ik zal de ‘eenvoudigste’ tip met de natuurazijn eens proberen. Tnx.
Ik zou het niet opsparen maar meteen in de was gooien. Desnoods een mini wasje met alleen jouw stuff. De meeste machines hebben ook een functie voor een kleine was toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 12:38
[...]

M'n klittenbandschoen zijn versleten. De klittenband komt los :).

Heb schoenen genomen met BOA's op 2 punten, dus dat zou gelijk moeten zijn met hoe ik mijn schoenen nu gebruik (aan de onderste klittenband kom ik nooit).
Heb ze gepast in de winkel en ze zaten direct perfect.
Ik stond er eigenlijk ook van versteld :).

Helaas hadden ze het kleur die ik wou niet meer in mijn maat (47) en de levertijd kan makkelijk 1 maand zijn, dus heb ze schaamteloos ergens anders besteld (was nog eens een pak goedkoper ook :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Mooie hack van GCN om je nummer bij een event netjes op je aero bike te monteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6KzgZm7WFnVqSpSlSpmxKkcc/thumb.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door NielsTn op 17-03-2019 13:06 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Noxa schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:29:
[...]

Ik zou het niet opsparen maar meteen in de was gooien. Desnoods een mini wasje met alleen jouw stuff. De meeste machines hebben ook een functie voor een kleine was toch?
Maar ik ga toch niet na elke training een wasje doen? Wat een werk! Het fietsen moet een hobby zijn... ik was mn fiets ook niet :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
Galois schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:29:
[...]

Maar ik ga toch niet na elke training een wasje doen? Wat een werk! Het fietsen moet een hobby zijn... ik was mn fiets ook niet :)
Als ze hier niet onmiddellijk gewassen worden gaan ze gewoon in een kuipje met water, werkt ook goed :).

Arme fiets heb je, de mijne wordt na elke vuile rit wél gewassen. Duurt amper een half uurtje (inclusief ketting), en je materiaal is je erg dankbaar! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Galois schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:29:
[...]

Euh. Als het je hobby is dan was je het toch juist wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik bewaar sportkleding meestal maximaa een extra dag, dan is er altijd wel genoeg om een wasmachine te laten draaien. Overigens had ik ook een wit shirt met hardnekkige spetters, na veelvuldig wassen waren ze opeens weer weg.

En na elke rit wordt hier de fiets wel even snel schoongemaakt. Afhankelijk van het weer meer of minder grondig.

Vraagje, zo’n CO2 patroon van 16 gram, spuiten jullie dat helemaa leeg in de band? Ik heb het gevoel dat ze dan veel te hard worden, 23mm bandje dan iig, bij mn 25mm banden nog niet hoeven gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door SirLenncelot op 17-03-2019 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
SirLenncelot schreef op zondag 17 maart 2019 @ 23:01:
Vraagje, zo’n CO2 patroon van 16 gram, spuiten jullie dat helemaa leeg in de band? Ik heb het gevoel dat ze dan veel te hard worden, 23mm bandje dan iig, bij mn 25mm banden nog niet hoeven gebruiken.
23mm banden zou dat moeten oppompen tot 9 bar, dat is idd wel veel.
Op 25mm banden heb ik nog nooit problemen gehad alleszins.

700x23C: 9 bar/130 PSI
700x25C: 7,5 bar/108 PSI
700x28C: 6 bar/87 PSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
NielsTn schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:01:
Mooie hack van GCN om je nummer bij een event netjes op je aero bike te monteren:

[Afbeelding]
Die is goed! Even onthouden. Heb iemand hey nummer plaatje ook wel eens als een vlaggetje zien monteren aan de zadelbuis. Dat zag er ook wel aero uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:41
CedricD schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:49:
[...]

M'n klittenbandschoen zijn versleten. De klittenband komt los :).

Heb schoenen genomen met BOA's op 2 punten, dus dat zou gelijk moeten zijn met hoe ik mijn schoenen nu gebruik (aan de onderste klittenband kom ik nooit).
Heb ze gepast in de winkel en ze zaten direct perfect.
Ik stond er eigenlijk ook van versteld :).

Helaas hadden ze het kleur die ik wou niet meer in mijn maat (47) en de levertijd kan makkelijk 1 maand zijn, dus heb ze schaamteloos ergens anders besteld (was nog eens een pak goedkoper ook :+).
De vorige keer dat ik schoenen ging kopen waren schoenen met elke BOA's nogal prijzig(200+) en heb ik gekozen mijn portemonnee met schoenen van +/- 100 euro. Hoe is de verhouding inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
la_fusion schreef op maandag 18 maart 2019 @ 07:47:
[...]

De vorige keer dat ik schoenen ging kopen waren schoenen met elke BOA's nogal prijzig(200+) en heb ik gekozen mijn portemonnee met schoenen van +/- 100 euro. Hoe is de verhouding inmiddels?
M'n nieuwe zijn 200 euro, vind ik betaalbaar voor het aantal uren die ik op de fiets doorbreng :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Noxa schreef op maandag 18 maart 2019 @ 07:04:
[...]

Die is goed! Even onthouden. Heb iemand hey nummer plaatje ook wel eens als een vlaggetje zien monteren aan de zadelbuis. Dat zag er ook wel aero uit.
Vaak dient eea bij tourritten/evenementen zichtbaar aan voorzijde te hangen, ook leuk voor de fotografen die langs de kant staan

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

CedricD schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:56:
[...]

Arme fiets heb je, de mijne wordt na elke vuile rit wél gewassen. Duurt amper een half uurtje (inclusief ketting), en je materiaal is je erg dankbaar! :9
Noxa schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:40:
[...]

Euh. Als het je hobby is dan was je het toch juist wel?
SirLenncelot schreef op zondag 17 maart 2019 @ 23:01:

En na elke rit wordt hier de fiets wel even snel schoongemaakt. Afhankelijk van het weer meer of minder grondig.
Na elke rit schoonmaken? Ik vind dat wel erg veel werk hoor... en zie het nut er ook niet van in, behalve de 'looks': een schone fiets ziet er mooier uit.

Mijn racefiets, het frame in ieder geval, maak ik echt vrijwel nooit schoon. Misschien eens per jaar, zeker niet vaker (uiteraard de draaiende onderdelen vaker, ketting, tandwielen, enz). Vind het ook niet zo erg als mijn frame er 'vies' uitziet. Dat de ketting (ed) schoon moet zijn, heeft weer een ander doel, dat doe ik dan ook vaker.

Mijn MTB maak ik wel vaker schoon, maar veel meer dan schoonspuiten en met een borsteltje langs, zit er niet in hoor.

Het fietsen (het werkwoord, niet het zelfstandig naamwoord :)) zelf is mijn hobby, de fiets schoonmaken niet... En dat ik het onderhoud van de fiets zelf doe, is niet omdat ik het nou zo leuk vind, maar omdat het ten eerste goedkoper is en ten tweede kan ik veel dingen (lees als in: neem ik meer tijd voor) beter dan de fietsenmaker die 'snel, snel' moet. Zoals het afstellen van de versnellingen. Het klopt dat de fietsenmaker daar 5 minuten mee bezig is en ik 4x zo lang, maar dan zijn ze bij mij wel perfect afgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 10:40
Zelf laatst de Lake CX241 gepast door de eigenaar van Lake. Met afstand de fijnste schoen die ik ooit heb aangehad. Maar die 300 euro...auwie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:15
(jarig!)
Galois schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:43:
[...]

[...]

[...]

Na elke rit schoonmaken? Ik vind dat wel erg veel werk hoor... en zie het nut er ook niet van in, behalve de 'looks': een schone fiets ziet er mooier uit.

Mijn racefiets, het frame in ieder geval, maak ik echt vrijwel nooit schoon. Misschien eens per jaar, zeker niet vaker (uiteraard de draaiende onderdelen vaker, ketting, tandwielen, enz). Vind het ook niet zo erg als mijn frame er 'vies' uitziet. Dat de ketting (ed) schoon moet zijn, heeft weer een ander doel, dat doe ik dan ook vaker.

Mijn MTB maak ik wel vaker schoon, maar veel meer dan schoonspuiten en met een borsteltje langs, zit er niet in hoor.

Het fietsen (het werkwoord, niet het zelfstandig naamwoord :)) zelf is mijn hobby, de fiets schoonmaken niet... En dat ik het onderhoud van de fiets zelf doe, is niet omdat ik het nou zo leuk vind, maar omdat het ten eerste goedkoper is en ten tweede kan ik veel dingen (lees als in: neem ik meer tijd voor) beter dan de fietsenmaker die 'snel, snel' moet. Zoals het afstellen van de versnellingen. Het klopt dat de fietsenmaker daar 5 minuten mee bezig is en ik 4x zo lang, maar dan zijn ze bij mij wel perfect afgesteld.
Ik maak mijn fiets zeker niet na elke rit schoon. Dan zou ik wel heel veel tijd kwijt zijn met schoonmaken met mijn woon-werk verkeer in deze periode. En zoals jij zegt, de belangrijke onderdelen, worden uiteraard wel schoongemaakt. Mijn fiets ziet er de laatste maanden niet uit. Het is meer een mountainbike qua looks dan een racefiets. Is dat erg. Nope. Het is voor mij een gebruiksvoorwerp en niet meer dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 22:12
Stoffa schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:48:
Zelf laatst de Lake CX241 gepast door de eigenaar van Lake. Met afstand de fijnste schoen die ik ooit heb aangehad. Maar die 300 euro...auwie.
De pijn van de aanschaf heb je maar 1 keer.

Ik heb ze ook, was al bijzonder dat mijn voeten hier in pasten. Nu nog iets beter weer en een fiets met SPD-SL pedalen :+ . En dan echt km-ers maken, ipv alleen wat testrondjes.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Met schoonmaken na elke fietsbeurt bedoel ik ook de aandrijf onderdelen. Even schoonspuiten, droogdok erover en daarna wat smeer erop. Dat er wat modder op het frame zit maakt mij niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

SirLenncelot schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:52:
Met schoonmaken na elke fietsbeurt bedoel ik ook de aandrijf onderdelen. Even schoonspuiten, droogdok erover en daarna wat smeer erop. Dat er wat modder op het frame zit maakt mij niet zo heel veel uit.
Maar na een fietstocht op een droge dag, met een droog wegdek, dan zijn je aandrijfonderdelen toch niet vies geworden?

Ik doe er dan helemaal niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Galois schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:55:
[...]

Maar na een fietstocht op een droge dag, met een droog wegdek, dan zijn je aandrijfonderdelen toch niet vies geworden?

Ik doe er dan helemaal niets aan.
Denk dat er niet veel zijn die na een droge rit schoonmaken hoor :) Dat is mij ook teveel. Maar ik bekijk het van keer tot keer. In de afgelopen weken 2 avondritjes en een lange weekendrit zonder schoonmaken gedaan. Had ik voor mijn donderdagavondritje de boel schoongemaakt en was erna natuurlijk ook weer zo vies als wat haha. Maar na dit weekendritje toch weer schoongemaakt omdat het te vies was. Dat is eigenlijk echt een klusje van nix hoor.

In mijn geval emmertje met warm water en scheut Dasty (van Wibra). Tuinslang erop om meeste zand en vuil weg te spoelen. Overal even sponzen, vooral wielen en frame ook wel alles even raken. Soms wielen eruit als ik remblokjes ff wil controleren maar anders laat ik ze erin zitten en dan boen ik de velgranden schoon. Aandrijving ook met zelfde goedje schoondraaien door die spons. En daarna ketting drogen en met beetje PTFE / WD40 spray insprayen en na paar minuten weer even een schone doek nog langs de ketting.

Hoeft eigenlijk vrij weinig voor te stellen. Opnieuw smeren en spul doe ik alleen als ik kraakjes hoor of het te lang geleden vind ofzo. Maar ook dan is een crankstel er zo af en bladboutjes zo los. Zadel idem...

Wat wel echt zalig is is een stille fiets waarbij je alleen maar gezoem hoort. Dat kan ook prima als er zand aan je fiets kleeft overigens. Maar soms wil het oog ook wat 8)

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 18-03-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
orange.x schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:02:
[...]

In mijn geval emmertje met warm water en scheut Dasty (van Wibra).
De allesreiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Die inderdaad. Maakt echt goed schoon. En je hoeft echt niet veel te gebruiken opzich. Ik heb wat van die stickers op m'n frame, ook wit, en die worden behoorlijk goed schoon al zitten ze onder de zwarte smeer. Geldt ook voor je handen als ze vies worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
In de verwachting tegen wat zere benen te schoppen.. meestal poets ik dezelfde dag of een dag later met een handbezem de ergste zand/rotzooi van mijn fiets en als mijn ketting begint te piepen en kraken(beetje is genoeg daarvoor..) plan ik dat ik na die rit mijn ketting van verse smering moet voorzien. Dat is dan eigenlijk ook wel het enige wat ik doe qua poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Kan geen kwaad bij ketting/lagers etc? Of mijd je die gebieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
Smultie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:09:
[...]

Kan geen kwaad bij ketting/lagers etc? Of mijd je die gebieden?
dat kan zeker wel kwaad, als je dit bv op je cassette gaat doen... dan heb je binnen de kortste keren geen vet meer in je freehub of naaf lagers..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
Nah, @Smultie @Prulleman, merk er niet zo gek veel van. Het is niet dat ik mijn complete fiets onderdompel ofzo. Voorheen deed ik mijn ketting in een klein badje van hetzelfde spul en daarna met diezelfde PTFE spray weer behandelen. Merk weinig problemen moet ik zeggen qua slijtage of wat dan ook. In vergelijking tot anderen slijt ik niet meer of minder onderdelen op basis van aantal km etc. Tja. De een doet het zus, de ander doet het zo :) In the end kies je wat voor een ieder werkt. Vriend van mij die maakt zijn ketting ook amper schoon of voorziet van wat laagjes Squirt en werkt dat na verloop van tijd bij. Anderen zweren bij MucOff. Heb dit ook nog liggen om een ketting te smeren en alles. Uiteindelijk merk ik dat ik daarbij net zoveel zooi aantrek als dat ik gewoon die spray gebruik alleen is de spray stukken goedkoper. Zoals die chainlube voor natte en droge condities... Nou, ben niet onder de indruk ervan in ieder geval :)

Tuurlijk zal vet wat er zit sneller oplossen als het langdurig in aanraking komt met dat spul, maar zo is het dan weer niet. gewon oppervlakkig sponzen, afspoelen en smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:31:
Ja die wielen op de foto zitten er niet meer in, zijn inmiddels vervangen door de ust (tubeless) variant van de mavic wielen.
En daarom inmiddels ook weer mavic bandjes, lekker tubeless rijden.
Deze?

https://www.hopmansfietsg...competition-pro-ust-28mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimi83
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-12-2024
[...]

[/list]

Klittenband vergaat inderdaad door gebruik.Het BOA systeem misschien ook, maar BOA geeft levenslange garantie op hun sluiting. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
orange.x schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:40:

Tuurlijk zal vet wat er zit sneller oplossen als het langdurig in aanraking komt met dat spul, maar zo is het dan weer niet. gewon oppervlakkig sponzen, afspoelen en smeren.
Veel hangt af van je dichting die in je naaf zit. Een goede dichting is geld waard.Bij goedkope wielen is de dichting (meestal) niet zo goed en zal je dit vlugger hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dimi83 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:41:
[...]
Klittenband vergaat inderdaad door gebruik.Het BOA systeem misschien ook, maar BOA geeft levenslange garantie op hun sluiting. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
[...]
Precies, velcro wordt een smerige boel en laat op den duur los of plakt niet meer. Daarnaast ben ik geen kind meer, maar dat is iets persoonlijks. Velcro heeft m.i. iets kinderachtigs, ligt aan mij, i know... :+

BOA kan je makkelijk vervangen, BOA-unit wip je d'r zo uit en je klikt er weer een nieuwe in (tenminste bij mijn Sidi's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Prulleman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:23:
[...]

dat kan zeker wel kwaad, als je dit bv op je cassette gaat doen... dan heb je binnen de kortste keren geen vet meer in je freehub of naaf lagers..
Onzin, ik gebruik het al jaren zonder problemen. Je moet je fiets er niet in verdrinken maar een beetje in je sopje kan echt geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
Noxa schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:58:
[...]

Onzin, ik gebruik het al jaren zonder problemen. Je spuit moet je fiets er niet in verdrinken maar een beetje in je sopje kan echt geen kwaad.
ligt eraan hoe je het gebruikt en wat voor materiaal je hebt, maar je moet geen ontvetter op je cassette gaan spuiten, schrobben en draaien, en dan afspoelen. Tijdens het schrobben en draaien komt er genoeg ontvetter in je lagers om op niet al te lange termijn je vet genoeg op te lossen (tenzij je je lagers een paar keer per jaar opnieuw invet)

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• la_fusion
In navolging van mijn eerdere zoektocht naar een fietskar gisteren een Thule Chariot Cheetah via Marktplaats kunnen kopen. In principe was ik op zoek naar een Thule Chariot Lite maar dit is de voorloper en de verschillende tussen de twee versies zijn beperkt. Sowieso is het verschil met de 2e hands in prijs voor mij groot genoeg. Gisteren voordat het donker werd ook nog even snel een eerste testronde gemaakt en je kunt wel merken dat er iets achter je fiets hangt maar op zich is het allemaal prima te doen.

Komend weekend een eerste ritje met de dochter ook daadwerkelijk in de kar. Benieuwd hoe dat gaat bevallen(mij en de dochter ;))

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/TyiwKY8jlgNYEb91hTKoTcochxRvo9KSaQ_afvjx-Jk-2048x1536.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahahaha epic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:47
Prulleman schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:23:
[...]

Nah, ik doe dat al járen bij mijn MTB. Nooit schade van gehad. Ketting gaat flink in de Dasty, kettingwielen goed inspuiten maar niet doorweken.
De eerste lager- of freehub schade moet nog optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 01:06
la_fusion schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:14:
In navolging van mijn eerdere zoektocht naar een fietskar gisteren een Thule Chariot Cheetah via Marktplaats kunnen kopen. In principe was ik op zoek naar een Thule Chariot Lite maar dit is de voorloper en de verschillende tussen de twee versies zijn beperkt. Sowieso is het verschil met de 2e hands in prijs voor mij groot genoeg. Gisteren voordat het donker werd ook nog even snel een eerste testronde gemaakt en je kunt wel merken dat er iets achter je fiets hangt maar op zich is het allemaal prima te doen.

Komend weekend een eerste ritje met de dochter ook daadwerkelijk in de kar. Benieuwd hoe dat gaat bevallen(mij en de dochter ;))

[Afbeelding]
Lege kar of volle kar is een bizar verschil.... vond ik tenminste. Nu had ik mijn karretje ook goed volgestouwd (kilo of 35 aan bagage), maar naar mijn idee had er ook een mud aardappelen aan een touwtje aan mijn fiets kunnen hangen. :+
Was wel met een tourfiets, maar toch. Ben benieuwd naar je ervaring.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Prulleman schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:26:
[...]

ligt eraan hoe je het gebruikt en wat voor materiaal je hebt, maar je moet geen ontvetter op je cassette gaan spuiten, schrobben en draaien, en dan afspoelen. Tijdens het schrobben en draaien komt er genoeg ontvetter in je lagers om op niet al te lange termijn je vet genoeg op te lossen (tenzij je je lagers een paar keer per jaar opnieuw invet)
Ik denk dat ik het toch lekker bij Dasty houdt en tzt een paar lagertjes vervang. Mocht dat er ooit van komen dan kom ik het hier melden en geef ik je gelijk ;).
Maar ik denk echt dat het stiernpoep is dat je lagers uit je fiets oxideren na een paar wasbeurten met Dasty.

Maar dat gezegd hebbende, voorkomen is beter dan genezen. Dus zo min mogelijk vette meuk op je ketting en je fiets schoonmaken terwijl de bagger nog vers is. Dat scheelt in agressieve aanpak van de schoonmaak beurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:27:
[...]

Lege kar of volle kar is een bizar verschil.... vond ik tenminste. Nu had ik mijn karretje ook goed volgestouwd (kilo of 35 aan bagage), maar naar mijn idee had er ook een mud aardappelen aan een touwtje aan mijn fiets kunnen hangen. :+
Les 1: Ga er naast staan als je partner kind + toebehoren in de kar doet. Vorig jaar zomer na een aardig klimmetje in een dorpje boven op een heuvel in Frankrijk aangekomen haalde vrouwlief 2 x 1,5 liter water uit de fietskar + paartje sneakers omdat dat wat makkelijker liep dan de MTB schoenen... Nog afgezien van wat er verder meegesleept werd voor de kleine! Sindsdien let ik even op bij het inpakken van de kar :-)

Overigens voor een rondje met familie is de kar een leuke equalizer, de rest van de familie kan nog prima meekomen en ik heb ook het gevoel dat ik wat gedaan heb aan het einde van de rit.

[ Voor 10% gewijzigd door Sander op 19-03-2019 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

coelho schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 21:48:
[...]

Ik kende het niet en heb even gegoogled. Misschien voor andere Nederlanders die het niet herkennen, wij noemen dat klittenband. Is ooit bedacht door het bedrijf Velcro.
Het vervelende aan klittenband vind ik dat er ook andere dingen aan blijven kleven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06
zondag lekke band tijdens de clubrit. Snel snel een nieuwe gestoken (ging vlot en alles zonder problemen). Gisteren rij ik nog een kort rondje en voel ik dat er een bobbel zit in m'n achterwiel.

Eenmaal terug thuisgekomen even gechecked. Bleek dat ik een stuk binnenband nog buiten de buitenband had steken (tussen band en velg zeg maar). Ik vrees dat die binnenband niet lang zal meegaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 14:17
@Tarkin Goed bezig :+ Nog een geluk dat de binnenband niet meteen klapte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06
roda_djavulen schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:03:
@Tarkin Goed bezig :+ Nog een geluk dat de binnenband niet meteen klapte :)
verbazingwekkender, die band heeft het zo al 80km extra uitgehouden, hoezo snakebite :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:04
Prulleman schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:26:
[...]

Cassette eraf halen is 1 minuut werk, en echt niet moeilijk.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:56
la_fusion schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:14:

[Afbeelding]
Een bijkomend voordeel van deze rollende zadeltas, is dat je de zadeltas op je fiets nu niet meer nodig hebt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:10
martijnmartijn schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:40:
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe! Ik heb inmiddels een setje beenwarmers gekocht en trek deze zondag onder mijn broek aan. Ik ga ook nog even kijken naar een spray. Laat maandag wel even weten hoe het is gegaan!
Nou we zijn inmiddels bijna 2 weken verder, 2 weken nauwelijks gefietst en toch blijft de pijn aanhouden.
Gisteren 55 km op een laag verzet gefietst. De pijn was s'avonds in bed niet te harden. Nu valt het wel mee, maar ik zit veel en voel mijn linkerknie nu weer de hele tijd.
Ben toch bang dat mijn pezen overbelast zijn of in iedergeval ontstoken. Hoe dit zich verhoud met mijn nieuwe zadel is nog even de vraag. Maar ik ga een bikefit inplannen, zo haal ik er geen lol uit :'(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
DoubleP38 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:49:
[...]

Een bijkomend voordeel van deze rollende zadeltas, is dat je de zadeltas op je fiets nu niet meer nodig hebt :9
Maar hoe kom je dan uit qua stijl punten?
martijnmartijn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:28:
[...]

Nou we zijn inmiddels bijna 2 weken verder, 2 weken nauwelijks gefietst en toch blijft de pijn aanhouden.
Gisteren 55 km op een laag verzet gefietst. De pijn was s'avonds in bed niet te harden. Nu valt het wel mee, maar ik zit veel en voel mijn linkerknie nu weer de hele tijd.
Ben toch bang dat mijn pezen overbelast zijn of in iedergeval ontstoken. Hoe dit zich verhoud met mijn nieuwe zadel is nog even de vraag. Maar ik ga een bikefit inplannen, zo haal ik er geen lol uit :'(.
Misschien ook even naar de huisarts of fysiotherapeut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 16:39

Corpii

Le Tostie

martijnmartijn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:28:
[...]

Knie pijn, die ken ik en mijn fiets maat ook. Bij mij een pees aan de buitenkant van de knie, bij mijn fietsmaat aanhechting boven op de knie. Allebei een bikefit gedaan en, hoewel nuttig en we beter op de fiets zitten, geen oplossing voor de knieproblemen. De fysiotherapeut en specifieke oefeningen helpen wel. Wellicht dat een fysiotherapeut voor jou ook kan helpen? Onderschat bij knieproblemen niet hoe belangrijk core stabilety maar ook een gehele krachtbalans in het been van onderrug, bilspier tot aan je enkel is.

Bij mij zijn de problemen ontstaan nadat ik een mooie conditie opgebouwd had waardoor ik mijn trainingload ben gaan verhogen (4x in de week en dan volle bak), tegelijkertijd mijn fitness gaan afbouwen waardoor er een kracht onbalans in core/bovenlichaam in vergelijking met mijn onderlichaam is ontstaan. Ik ben nu iig al bijna 1,5 jaar aan het aanmodderen en het gaat nog steeds niet helemaal over omdat ik de neiging heb zodra de pijn weg is mijn oefeningen ook te laten verstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:10
Corpii schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:40:
[...]

Bij mij zijn de problemen ontstaan nadat ik een mooie conditie opgebouwd had waardoor ik mijn trainingload ben gaan verhogen (4x in de week en dan volle bak)
Dit is waar het bij mij ook is misgegaan. In de week voor de pijn ben ik 3 keer volle bak gaan fietsen. Hierna was ik niet meer vooruit te branden. Heb ook, op advies van een vriend, het zadel wat hoger gezet. Hierdoor is de druk er wel wat meer af. Maar natuurlijk is dit niet de oplossing.

Zal deze week eens gaan kijken naar een fysio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Mistraller schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:27:
[...]

Gelukkig is onze dochter nog geen 10 kilo vooralsnog ;)
Sander schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:27:
[...]

Les 1: Ga er naast staan als je partner kind + toebehoren in de kar doet. Vorig jaar zomer na een aardig klimmetje in een dorpje boven op een heuvel in Frankrijk aangekomen haalde vrouwlief 2 x 1,5 liter water uit de fietskar + paartje sneakers omdat dat wat makkelijker liep dan de MTB schoenen... Nog afgezien van wat er verder meegesleept werd voor de kleine! Sindsdien let ik even op bij het inpakken van de kar :-)

Overigens voor een rondje met familie is de kar een leuke equalizer, de rest van de familie kan nog prima meekomen en ik heb ook het gevoel dat ik wat gedaan heb aan het einde van de rit.
Haha bedankt voor de tip. Ik was vooral van plan zelf het eea in te laden en niet door mijn partner te laten doen ;) Wel willen we inderdaad ook eens samen gaan fietsen. Vooralsnog voor mij een reden om niet samen te gaan fietsen was de snelheid van mijn vriendin :+

@DoubleP38 ik laat 'm er maar gewoon onder zitten, moet alleen nog een losse zadeltas voor de fietskar monteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:47
Vanmorgen m’n laatste voorbereiding gedaan op een toertocht van komende zaterdag. 100 km rondje in de omgeving van Leiden. Vandaag 42 km gedaan, iets teveel wind tegen in de duinen, maar wel lekker getrapt. Fiets net schoon gemaakt, gepoetst, ingevet waar nodig etc.

Maar na zaterdag is er een gat... moet nodig bedenken wat het volgende doel gaat worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Holkers schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:36:
Vanmorgen m’n laatste voorbereiding gedaan op een toertocht van komende zaterdag. 100 km rondje in de omgeving van Leiden. Vandaag 42 km gedaan, iets teveel wind tegen in de duinen, maar wel lekker getrapt. Fiets net schoon gemaakt, gepoetst, ingevet waar nodig etc.

Maar na zaterdag is er een gat... moet nodig bedenken wat het volgende doel gaat worden
Ik ga zaterdag ook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa

Leuk, veel plezier zaterdag! Volgende doel is 120km, kan gelijk volgend weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 25-09 13:17

Crazy D

I think we should take a look.

Oh Joop Zoetemelk zaterdag? Rijdt in de buurt waar ik altijd al fiets, dus weinig zin om aan de drukte mee te doen. Zoek een willekeurige toertocht als volgende uitdaging :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Crazy D schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 15:23:
Oh Joop Zoetemelk zaterdag? Rijdt in de buurt waar ik altijd al fiets, dus weinig zin om aan de drukte mee te doen. Zoek een willekeurige toertocht als volgende uitdaging :)
Sponsoren daarmee een goed doel, dus twee doelen op zich

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:24

McMiGHtY

- burp -

Hier nog iemand op de 100km. Is kijken hoe goed m'n collega's de winter uitgekomen zijn.(We rijden dit jaar weer de HomeRide in juni...en het zou fijn zijn als ze iets beter getrained zijn als vorig jaar (op een paar na))

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Ja, gaat wel verschil zitten tussen de deelnemers. Gaan met 25 man, groep 100 en groep 75 waar sommige lekker doortrappen en anderen zaterdag de fiets uit de mottenballen moeten halen. Zelf al op 1350 km dit jaar met twee 100+ op de MTB, dus ben beter dan vorig jaar (uiteindelijk 75 km gedaan en dat was ruim voldoende destijds)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD

150 km? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:06
Ik heb net een tochtje van 160km en 4000hm achter de rug. Het zit hier dus wel goed zo na de winter;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Hmm, dit jaar pas 269 km getrapt. Plan om daar deze week op Mallorca 500 aan toe te voegen. Het weer was gisteren wel een tikje regenachtig. Daar had ik bij het inpakken niet echt rekening mee gehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
HBSVDK schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 23:13:
[...]

Ik heb net een tochtje van 160km en 4000hm achter de rug. Het zit hier dus wel goed zo na de winter;)
d:)b

Ik heb er dit jaar al meerdere in de benen van 200 km, maar kom wel niet veel verder van een goede 1000 HM hier in het 'platte Vlaanderen' :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orange.x
martijnmartijn schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:02:
Dit is waar het bij mij ook is misgegaan. In de week voor de pijn ben ik 3 keer volle bak gaan fietsen. Hierna was ik niet meer vooruit te branden. Heb ook, op advies van een vriend, het zadel wat hoger gezet. Hierdoor is de druk er wel wat meer af. Maar natuurlijk is dit niet de oplossing.

Zal deze week eens gaan kijken naar een fysio.
Je kan ook naar een osteopaat gaan eventueel. Afhankelijk van hoe je verzekerd bent kan dat misschien ook vergoed worden. Over het algemeen focust een fysio zich op het gebied waar het probleem voorkomt. Een osteopaat kijkt naar waar het probleem vandaan komt en probeert dat op te lossen. Het is een overweging :)

@Holkers Och, je kan doelen zo gek maken als je wilt! Je kan kiezen voor een zelfde afstand met meer hoogtemeters rond de Heuvelrug, vanaf Leiden nog prima te doen. Of als je verder wilt rijden kan je in Limburg of de Eifel, Vlaanderen ook altijd wel terecht voor mooie fietstochten die ook heel goed op eigen voorziening te doen zijn ipv georganiseerd.

Hier was het komend weekend de bedoeling om misschien vanuit Lelystad de Houtrib + Afsluitdijk te doen in een rondje van om en nabij de 200km. Maar we willen het risico niet lopen met de Houtribdijk dus we hebben de koers omgegooid. Nu is het de bedoeling dat we zo'n 100km richting Duitsland gaan rijden en in Haminkeln een schnitzel gaan eten als lunch om vervolgens ongeveer dezelfde weg terug te fietsen. Al met al ook een 200+er in ieder geval. Die afsluitdijk komt dan ooit nog wel eens. Ik heb al eens rond Flevoland gereden en de ganse dag met een kant alleen maar water is nou ook weer niet ZO uitdagend of bijzonder. In dat kader zou het meer om de naam ofzo gaan of de afstand. Met zo'n afstand kan je alleen meer kanten op dus doen we dat lekker :>

[ Voor 42% gewijzigd door orange.x op 21-03-2019 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:50
orange.x schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:47:
[...]

Hier was het komend weekend de bedoeling om misschien vanuit Lelystad de Houtrib + Afsluitdijk te doen in een rondje van om en nabij de 200km. Maar we willen het risico niet lopen met de Houtribdijk dus we hebben de koers omgegooid.
Verstandig, volgens Strava (https://www.strava.com/segments/1126070) is er deze maand nog niemand over het segment geweest en dit jaar pas 2 mensen dus ik vermoed dat het niet te doen is.

Dit weekend lijkt het overigens prima weer te worden voor een rondje afsluitdijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:24

McMiGHtY

- burp -

Holkers schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:01:
Ja, gaat wel verschil zitten tussen de deelnemers. Gaan met 25 man, groep 100 en groep 75 waar sommige lekker doortrappen en anderen zaterdag de fiets uit de mottenballen moeten halen. Zelf al op 1350 km dit jaar met twee 100+ op de MTB, dus ben beter dan vorig jaar (uiteindelijk 75 km gedaan en dat was ruim voldoende destijds)
1226km hiero met 2 weken griep..dus had iets meer kunnen zijn.
Achja..er zal wel een peletonnetje gevormd worden dus het zal allemaal wel meevallen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
McMiGHtY schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:39:
[...]

1226km hiero met 2 weken griep..dus had iets meer kunnen zijn.
Achja..er zal wel een peletonnetje gevormd worden dus het zal allemaal wel meevallen.
Zeker! Het is ook om de gezelligheid en niet om met 30+ in het uur zo snel mogelijk thuis te zijn. Net wat ik hierboven zeg, ken ook de andere kant waarbij ik niet zo fit was en dan heb je veel aan dat ene wiel voor je of net dat woordje naast je. Weer is ook ideaal, schraal zonnetje, 11 graden, noord 2, sowieso een mooie fietsdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17

mvds

Totally awesome!

Ik heb een fiets met Shimano 105 Groep (FD-5800) en ik lees in de specs dat je maximaal een 11-32 cassette kwijt kan. Kan ik echt geen 34T cassette kwijt zonder naar de RD-R7000 te moeten? (waarbij wel staat dat je er een 34T cassette in kwijt kan) Heeft iemand dat geprobeerd?

Reden dat ik het vraag is omdat die fiets mee gaat naar de Alpe d'HuZes en ik voor 50-34 heb en ik graag 1 op 1 wil kunnen (geen idee of ik het nodig ga hebben, maar ik heb het liever zonder dat ik het nodig heb, dan dat ik het nodig heb maar niet heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
mvds schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:43:
Ik heb een fiets met Shimano 105 Groep (FD-5800) en ik lees in de specs dat je maximaal een 11-32 cassette kwijt kan. Kan ik echt geen 34T cassette kwijt zonder naar de RD-R7000 te moeten? (waarbij wel staat dat je er een 34T cassette in kwijt kan) Heeft iemand dat geprobeerd?

Reden dat ik het vraag is omdat die fiets mee gaat naar de Alpe d'HuZes en ik voor 50-34 heb en ik graag 1 op 1 wil kunnen (geen idee of ik het nodig ga hebben, maar ik heb het liever zonder dat ik het nodig heb, dan dat ik het nodig heb maar niet heb)
Helaas, bij de oude groep set is een 32 tand kransje de grootste die er in past. Maar met een compact voor en een 11-32 cassette achter kom je wel omhoog hoor.

Die laatste 2 tandjes gaan ook het verschil niet echt maken. Zwaar is het toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 17:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VAynPHENdcnaoHYyLKiBuNWr/full.png

Stel je trapt 60RPM tegen die berg omhoog, dan is het verschil in snelheid maar 0,46 km/u...

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

De snelheid zal mij werkelijk waar mijn reet roesten, ik fiets niet voor Strava stats of iets dergelijks en inderdaad, zwaar is het toch en ja, ik zal wel boven komen. Maar als ik per beklimming (ik hoop er 4 te gaan doen) mijn benen minder hoef te belasten zodat ik er misschien een extra kan doen kan het voor mij al de moeite waard zijn.

Ik heb het probleem dat mijn hartslag bij een matige belasting al flink omhoog schiet waardoor het lastig gaat worden om binnen mijn zones te blijven en ik wil de kans om op te moeten geven omdat ik te erg ga verzuren beperken.

Wanneer ik wat ruimte kan creëren door een lichter verzet extra te hebben grijp ik die kans graag aan. Zoals ik al zei, misschien heb ik hem niet nodig, maar de kans bestaat dat ik daar erg blij mee ga zijn dat ik hem heb.

Als die 2 tanden toch niet uitmaken, waarom zitten er dan zoveel tandwielen op met maar 1 of 2 tand(en) verschil? ;) 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32T Dan hadden ze net zo goed een 3 speed cassette kunnen maken met alleen de 11, de 20 en de 32 tand versie...

Op de berg ga ik weinig hebben aan de lage tandwielen bergop en ook zonder te trappen kom ik wel beneden. Ik zou dan juist wat keuzes willen hebben bovenin tijdens de beklimmingen... De 11 t/m 25 ga ik vrij zeker niet gebruiken bij mijn beklimmingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

mvds schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:12:
Ik heb het probleem dat mijn hartslag bij een matige belasting al flink omhoog schiet waardoor het lastig gaat worden om binnen mijn zones te blijven en ik wil de kans om op te moeten geven omdat ik te erg ga verzuren beperken.
Klinkt als basisconditie (? zeg ik met een vraagteken...).
Wanneer ik wat ruimte kan creëren door een lichter verzet extra te hebben grijp ik die kans graag aan. Zoals ik al zei, misschien heb ik hem niet nodig, maar de kans bestaat dat ik daar erg blij mee ga zijn dat ik hem heb.
Been there done that. Op zowel een MTB als een racer met 32 achter als een racer met 34 achter. Voor ons mindere goden maakt dat niets uit: je schakelt naar het meest lichte verzet tot je boven bent :P Maar ik ben wel erg blij met m'n 34 achter, je snelheid wordt er niet beter van maar het 'spaart' wel iets ja. Of het biedt je de mogelijkheid om toch nog wat te schakelen tussen 30, 32 en 34 om het op die manier ook mentaal beter te maken ("lekker, ik heb nog een tandje over").

Trek ff een opvallend shirtje aan, misschien zie ik je nog :o

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:56
mvds schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:43:

Met een derailleur extender moet dat geen probleem zijn. Eventueel zelfs zonder, als je de B-limit helemaal indraait, maar daar moet je wat geluk met hebben. Een RD-R7000 ziet er anderzijds wel weer echt een stuk beter uit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
mvds schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:12:
De snelheid zal mij werkelijk waar mijn reet roesten, ik fiets niet voor Strava stats of iets dergelijks en inderdaad, zwaar is het toch en ja, ik zal wel boven komen. Maar als ik per beklimming (ik hoop er 4 te gaan doen) mijn benen minder hoef te belasten zodat ik er misschien een extra kan doen kan het voor mij al de moeite waard zijn.
Elk beetje scheelt inderdaad. Je zou eventueel naar een losse derrailleur kunnen kijken. Die er in schroeven en dan kun je wel een 34 blad kwijt achter.

Dat klinkt inderdaad als matige basis conditie. Echter klimmen doe je nou eenmaal met een hogere hartslag (tempo/sst zone). Je moet flink wat km's gemaakt hebben om in D1 omhoog te kunnen fietsen, zonder om te vallen.
Als die 2 tanden toch niet uitmaken, waarom zitten er dan zoveel tandwielen op met maar 1 of 2 tand(en) verschil? ;) 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32T Dan hadden ze net zo goed een 3 speed cassette kunnen maken met alleen de 11, de 20 en de 32 tand versie...
Dat maakt vooral uit bij een hoge cadans, rond de 85-100 kan een tandje of 1 a 2 een groot verschil zijn. Bij een cadans van 60-70 is het verschil een stuk matiger.
Op de berg ga ik weinig hebben aan de lage tandwielen bergop en ook zonder te trappen kom ik wel beneden. Ik zou dan juist wat keuzes willen hebben bovenin tijdens de beklimmingen... De 11 t/m 25 ga ik vrij zeker niet gebruiken bij mijn beklimmingen :)
Ik zou voor een 11-32 gaan. En trappen met die handel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Crazy D schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:58:
[...]
Klinkt als basisconditie (? zeg ik met een vraagteken...).
Ja, en nee :) Ik ben sinds augustus aan het trainen en mijn conditie gaat ook met sprongen vooruit (omslagpunt ligt nu 10 slagen hoger dan toen ik begon), echter blijft mijn hartslag een issue. Ik zal niet zeggen dat ik mijzelf kan meten met iemand die jaarlijks duizenden kilometers wegfietst maar zo slecht is mijn conditie echt niet. 2 uur volle bak spinnen achter elkaar gaat prima, echter zit ik dan wel van die 2 uur iets van 70% in mijn hoogste zone. Ik brand door die hoge hartslag ook snel door mijn reserves heen (ik verbruik ongeveer 1000kcal per uur wanneer ik rond mijn omslagpunt fiets).

Als ik een rit gaan doen, dan hoef ik maar naar mijn fiets te kijken en mijn hartslag is al 120 (geen grapje en ook niet overdreven) dus een training doen in mijn laagste zone is dan vrijwel onmogelijk aangezien ik tijdens het warmfietsen al richting de 140 ga.
Been there done that. Op zowel een MTB als een racer met 32 achter als een racer met 34 achter. Voor ons mindere goden maakt dat niets uit: je schakelt naar het meest lichte verzet tot je boven bent :P Maar ik ben wel erg blij met m'n 34 achter, je snelheid wordt er niet beter van maar het 'spaart' wel iets ja. Of het biedt je de mogelijkheid om toch nog wat te schakelen tussen 30, 32 en 34 om het op die manier ook mentaal beter te maken ("lekker, ik heb nog een tandje over").

Trek ff een opvallend shirtje aan, misschien zie ik je nog :o
Ik zal wel wat leuks op mijn helm zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Noxa schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:16:
[...]
Elk beetje scheelt inderdaad. Je zou eventueel naar een losse derrailleur kunnen kijken. Die er in schroeven en dan kun je wel een 34 blad kwijt achter.
Ik zat al ernaar te kijken, een losse 7000 derailleur valt best mee qua kosten
Dat klinkt inderdaad als matige basis conditie. Echter klimmen doe je nou eenmaal met een hogere hartslag (tempo/sst zone). Je moet flink wat km's gemaakt hebben om in D1 omhoog te kunnen fietsen, zonder om te vallen.
Klopt, veel meer dan een matige conditie ga ik ook niet komen. Kilometers ben ik nu aan het maken, maar ik ga nog steeds geen kilometervreter worden. Ik ben graag buiten, maar ritten van 3 uur of meer... pfff... Saai!
Dat maakt vooral uit bij een hoge cadans, rond de 85-100 kan een tandje of 1 a 2 een groot verschil zijn. Bij een cadans van 60-70 is het verschil een stuk matiger.

[...]
Ik zou voor een 11-32 gaan. En trappen met die handel!
Ik zit meestal rond de 90rpm, en ik heb nu een 11-32 idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
mvds schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:24:
Klopt, veel meer dan een matige conditie ga ik ook niet komen. Kilometers ben ik nu aan het maken, maar ik ga nog steeds geen kilometervreter worden. Ik ben graag buiten, maar ritten van 3 uur of meer... pfff... Saai!
Doe jij ook hiit trainingen cq. heb jij een trainingsschema?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
[...]

[...]

[...]

Helaas heb je die 3u's ritten wel nodig voor wat basis conditie. Al is het alleen maar voor het kweken van zit/zadel-vlees.
mhr-zip schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 07:35:
[...]

Maar je kunt inderdaad ook met korte trainingen meer resultaat behalen. Een HITT of een uurtje SST per week naast je duur training gaat je wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

mhr-zip schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 07:35:
[...]

Heb ik wel ja, maar hou ik mij niet aan. Ik ben een mooi weer rijder en ik doe daarnaast veel aan spinning.

Mijn doel is om een beetje comfortabel een paar keer die berg op te komen, verder zie ik het wel. Ik vind fietsen leuk, maar niet zo leuk dat ik 3 ritten per week ga doen van 100km elk. Nu het beter weer gaat worden zal ik wel vaker buiten te vinden zijn, maar niet alleen om te fietsen :)

Overigens is het niet (alleen maar) omdat ik een watje ben dat ik een mooi weer fietser ben hoor, ik heb artrose en alles beneden de 17 graden is echt geen pretje voor mij. Combinatie van vocht en koude is echt killing voor mij. Zelfs een skipak gaat mij niet voldoende warm houden en om nou zwaar onder invloed van pijnstillers te gaan fietsen alleen maar om kilometers te maken is mij het niet waard.

[ Voor 26% gewijzigd door mvds op 22-03-2019 09:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dimi83
[...]

[...]

[...]

Het is niet omdat je een klein verzet draait, dat je daarom je benen minder ontziet en/of efficienter fietst.

Er zijn ondertussen meer en meer studies die het simuleren van een koffiemolen tegenspreken. En zeker bij recreationele fietsers waar ik de meesten van ons toch bij reken.

Studie

Nog eentje

En deze somt het nog eens goed op. (Pro's and con's)

Nu, zoals er ook staat in de artikels is er niet een magisch cadans en dit ligt voor iedereen anders. Maar 90 is al "hoog" en bij klimmen zit je vaak beter bij een lagere cadans dan die die je zou gebruiken op het vlakkere werk. Als je op de vlakke al rond de 90 zit, is dit proberen vol te houden op een klim -waarschijnlijk- not the way to go.

Zelfs de coach van wijlen LA, die zelf klom aan 90RPM, gaf in 2001 al aan dat 90RPM op een klim enorm veel training vereist. (bron)

Hier nog een leuk artikel waar ze met Sepp Kuss eens de wetenschap achter klimmen bekijken.

Waarschijnlijk weer veel te veel data in 1 post geduwd. Ik kan het niet laten. Als er ook maar 1 artikel is die je wilt lezen, neem dan het artikel die het allemaal een beetje opsomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Dimi83 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:38:
[...]

Zelfs de coach van wijlen LA, ...
Joh, issie overleden?

[ontopic]
Wel interessant leesvoer!

[ Voor 10% gewijzigd door Smultie op 22-03-2019 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Het is niet omdat je een klein verzet draait, dat je daarom je benen minder ontziet en/of efficienter fietst.
Het is ook niet minder zwaar, maar de belasting is anders. Geen wetenschappelijke onderbouwing maar gewoon eigen ervaring: ik kan met een zwaar verzet niet anderhalfuur klimmen. Met een lichter verzet wel. Dus voor mij is 32 (en nu 34) een uitkomst, daardoor kon ik vorig jaar probleemloos 2 x achter elkaar de Alpe op met het gevoel "what was the fuzz all about". En dat gevoel heb ik ook eerder gehad in Italie. Het gevoel met 2 vingers in de neus omhoog te rijden. (maar ik rij dan ook geen 90 rpm! eerder 70 of 75 t.o.v. 40 of 50 als ik zwaarder schakel).

Nu heb ik je links niet gelezen nog, maar las in de Fiets! vanochtend toevallig een stukje hierover. Type 1 en type 2 spiervezels, dat is deels training en deels aanleg en wat voor de 1 werkt, werkt voor de ander niet. Dus het is zeker geen vaste waarheid dat iedereen maar een 32 of 34 moet pakken om boven te komen. En al helemaal niet in combinatie met een hoge cadans. Maar die 32 of 34 kan er ook voor zorgen dat je bovenkomt met een cadans wat anderen (beter getrainden?) op een 28 kunnen rijden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimi83
Crazy D schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:55:
[...]

(maar ik rij dan ook geen 90 rpm! eerder 70 of 75 t.o.v. 40 of 50 als ik zwaarder schakel).
Wat min oif meer ook zo gezegd wordt in de artikels ;)
Voor de ASO en 90% van de wielerwereld wel 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
@Dimi83 Interessant artikel en opzich relatief logisch ook. Ik vermoed ook wel dat de meeste "ervaren" renners heel goed van zichzelf weten waar ze het beste bij presteren.

Wat ik over alle jaren wel gemerkt hebt is dat als het even zwaar is, en je lichter KAN schakelen je dit vaak doet. Het gevolg daarvan was bij mij nooit dat ik daardoor dezelfde snelheid of inspanning bleef leveren maar dan met een andere cadans. Nee, lichter schakelen betekende bij mij eigenlijk altijd dat ik ook terugviel in dezelfde cadans en ik dus gewoon lichter fiets / minder snel ga. Niet dat het altijd om de snelheid gaat. Maar het grappige is is dat als je niet verder terug kan of lichter kan je ook niet per se langzamer gaat fietsen of het ineens niet meer volhoudt.

Maar ik denk dat het hier dus wel te maken heeft met de spiertypes. Ik kan afhankelijk van het stijgingspercentage beter wat zwaarder trappen omdat mij dat beter ligt. Als het te steil wordt en ik kom onder die lekkere cadans dan is het ook wel lastiger en ik merk ten opzichte van fietsgenoten wel dat ik daar in verhouding altijd wat verlies, zeg maar boven de 8-10%. Maargoed, die percentages fiets ik gelukkig in verhouding weer een heel stuk minder dan daaronder dus ik maak me voor die momenten nooit zo'n zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimi83
Vergelijken met fietsgenoten is altijd lastig omdat er wel meer factoren bij spelen. Ik vermoed wel dat men bij profs die echt voor het grote rondewerk gaan, men stilaan ook zal beginnen testen op die cadans. Je ziet nu al met die INSCYD inspanningstest dat men stilaan verder begint te kijken dan 200 watt is 200 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Dimi83 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:40:
Vergelijken met fietsgenoten is altijd lastig omdat er wel meer factoren bij spelen. Ik vermoed wel dat men bij profs die echt voor het grote rondewerk gaan, men stilaan ook zal beginnen testen op die cadans. Je ziet nu al met die INSCYD inspanningstest dat men stilaan verder begint te kijken dan 200 watt is 200 watt.
Ik heb de hele winter in ERG mode getraind op de Tacx en ik prefereer duidelijk een hogere frequentie (85-90) dan een lagere (60-70) voor hetzelfde wattage. Bij lagere frequenties krijg ik snel last van mijn knieën en bovendien kan ik dat stoempen minder lang volhouden dan wanneer ik wat meer souplesse probeer na te streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:32

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Present :)! Weersvoorspellingen wisselen nogal, hoop dat het droog blijft.

Wordt de eerste keer dat ik deze rijd. Sowieso nog niet zoveel tochten gefietst, vorige jaar Limburgs Mooiste, Ride for the Roses en Dam tot Dam fietsclassic. Ben gestopt met voetbal en sinds vorig jaar wat kilometers aan het maken op de fiets. Vooral race, maar heb ook een MTB waar ik graag een single-track mee rijd.

Pak ook gelijk de omloop van Zandvoort mee, lijkt mij wel gaaf om op het circuit te rijden :). Zin in!

Battle.net || Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Effe voor de liefhebbers van fietsbrillen... Siroko heeft een sale, 50% korting voor de meeste (misschien zelfs alle) brillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
mvds schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:39:
Effe voor de liefhebbers van fietsbrillen... Siroko heeft een sale, 50% korting voor de meeste (misschien zelfs alle) brillen
Hoe is de kwaliteit van deze brillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-09 16:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Fiets nu alweer 2jaar met een Tifosi fototec bril, ideaal voor lichte en donkere omstandigheden.
Was destijds ook niet extreem duur. +/- 70 euro.

Morgen maar eens weer aan de slag met het afstellen van mn achter derri. Heb wat tricks en tips gezien van Calvin Jones. Blijkbaar is Campa wat complexer dan shimano.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Ik heb deze week een BBB photochromic bril besteld waar ik inklik lenzen op sterkte in kan zetten. De bril ziet er op het eerste oog goed uit, alleen heb ik deze vandaag eindelijk in de zon kunnen testen en wat me opviel is dat het glas wel iets donkerder wordt maar lang niet zo donker als een zonnebril. Dit ondanks dat deze bril een lichtdoorlatendheid van 85-17% heeft.

Is mijn verwachting dat het glas volledig donker wordt zoals bij een zonnebril misschien te hoog gegrepen? Ik had nog steeds behoorlijk last van het licht terwijl ik de bril zeker 10 minuten in de zon heb gehad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:39
Ik ga morgen de 100km rit van de Joop Zoetemelk Classic rijden. Ben benieuwd, wordt m'n eerste toertocht.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Noxa schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:00:
[...]

Hoe is de kwaliteit van deze brillen?
Dat kan ik je hopelijk binnenkort vertellen (ik heb een zelfkleurende bril in bestelling staan) maar ik kreeg de tip om eens bij dit merk te kijken in dit topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:33
[...]

.....

Waarschijnlijk weer veel te veel data in 1 post geduwd. Ik kan het niet laten. Als er ook maar 1 artikel is die je wilt lezen, neem dan het artikel die het allemaal een beetje opsomt.
Nog een interessant filmpje over dit onderwerp: https://www.youtube.com/watch?v=43ci68I23hA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
LuPo schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:39:
Ik ga morgen de 100km rit van de Joop Zoetemelk Classic rijden. Ben benieuwd, wordt m'n eerste toertocht.
Voor mij wordt morgen de 100 km ook mijn eerste toertocht.

Pagina: 1 ... 25 ... 685 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).