@McMiGHtY Blijft toch staan dat je dus beter iets te warm kan kleden, omdat je daar tijdens je rit wat aan kunt doen
Kijk bij 18 graden met je softshell jas beenstukken en overschoenen lijkt me ook wat overkill ja. Tenzij je 15 in het uur gaat fietsen, maar zelfs dan! Ervaring is key, dan leer je vanzelf wat in ieder geval lekker is om in te fietsen.
Het is een beetje internet doktoren natuurlijk, maar die zeurende pijn in de knie kan gewoon een beetje overbelasting zijn maar dat kan volgens mij ook komen door nét een andere houding ofzo. Ik heb dat afgelopen maand ook een weekje gehad na het overstappen van de winterfiets naar de zomerfiets.. Niet eens echt rust voor genomen (moet toch op een manier op mijn werk komen), na een weekje was het weer over.
Dat weer waarin je het liefst met de korte broek rijdt, maar waarvan je in je achterhoofd weet dat het weleens frisachtig kan zijn (of kan worden tijdens je rit): Kniestukken!
Laatst voor het eerst mee gereden, super! De knieën blijven warm maar de onderbenen vangen wel de frisse wind. Precies goed.
Heeft er nog iemand tips voor een beetje een betaalbare (zeg max 100 eu) helm? Modellen en pasvorm zijn natuurlijk super persoonlijk, maar wat zijn een beetje fatsoenlijke merken?
Na eerst een BBB (geen topmerk, i know) en nu een MET (niet heel goedkoop) die binnen een jaar uit elkaar vallen zou ik graag eens een helm hebben waar ik gewoon een paar jaar mee kan fietsen.
Na eerst een BBB (geen topmerk, i know) en nu een MET (niet heel goedkoop) die binnen een jaar uit elkaar vallen zou ik graag eens een helm hebben waar ik gewoon een paar jaar mee kan fietsen.

@Charly Fiets zelf al jaren met Bell helmen, bevalt goed moet ik zeggen. Genoeg keuze en niet al te duur.
Whatever.
Zelf goede ervaring met Bontrager. Binnen een jaar stukvallen en je krijgt een nieuwe voor nop. Maar ook Kask vond ik een prima helm.Charly schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:38:
Heeft er nog iemand tips voor een beetje een betaalbare (zeg max 100 eu) helm? Modellen en pasvorm zijn natuurlijk super persoonlijk, maar wat zijn een beetje fatsoenlijke merken?
Ik heb een Kask in de aanbieding gekocht voor nog geen 80eu, bevalt erg goed
N.a.v. de twijfels over de accuraatheid van mijn Assioma's heb ik een support ticket ingeschoten met alle info bij Favero. Hun feedback was dat ze "unusual values" zagen in het linkerpedaal (ze kunnen op afstand, via de Assioma app diagnostische gegevens uitlezen uit de pedalen). Ik kreeg het verzoek om een kort ritje te maken met een sprint erin, dit heb ik gedaan. Daarnaast nog een uitgebreidere rit gemaakt van een uur, in totaal hebben ze 3 ritten waarvan ze de gegevens van de Assioma's en de Tacx Neo kunnen vergelijken.
Nu moet ik van hen een "static weight test" doen. Hele beschrijving en komt ook heel secuur met exact afgewogen gewichten. Dit ga ik dan ook niet doen, zeker niet aangezien het om een gloednieuw product gaat waarbij ze dus "unusual values" hebben waargenomen. Op basis daarvan moeten ze dit pedaal gewoon vervangen.
Dit is dus ook mijn voorstel aan hen. Doen ze dat niet, dan hoop ik dat de winkel ze omruilt. Als die dat ook niet doet, dan stuur ik ze terug voor een refund. Heb ze uiteindelijk gelukkig bij een Nederlandse winkel gekocht dus terugsturen is zo gepiept. Dan maar geen pedalen.
Moet zeggen dat de responsetijd van Favero redelijk rap is, maar een gloednieuw product als dit moet je gewoon meteen omruilen als je iets vreemds hebt geconstateerd en daarna zelf nader onderzoek doen. Dat moet je niet aan de consument overlaten. Niet tevreden over de support dus.
edit: aanvulling: Favero biedt aan om een nieuw onderdeel te sturen voor het linkerpedaal dat ik zelf moet vervangen. De verzendkosten daarvan moet ik zelf betalen. Onacceptabel, ik ga geen onderdelen vervangen aan gloednieuwe producten, nog afgezien van die verzendkosten. Krijg je altijd gezeik mee met garantie later b.v.
Ik overleg met de retailer of zij ze willen omruilen. Zo niet, dan is het exit Favero. Ik hoop echt dat het niet zo ver komt, maar ik ben echt diep teleurgesteld in de hele Favero experience tot dusver.
Nu moet ik van hen een "static weight test" doen. Hele beschrijving en komt ook heel secuur met exact afgewogen gewichten. Dit ga ik dan ook niet doen, zeker niet aangezien het om een gloednieuw product gaat waarbij ze dus "unusual values" hebben waargenomen. Op basis daarvan moeten ze dit pedaal gewoon vervangen.
Dit is dus ook mijn voorstel aan hen. Doen ze dat niet, dan hoop ik dat de winkel ze omruilt. Als die dat ook niet doet, dan stuur ik ze terug voor een refund. Heb ze uiteindelijk gelukkig bij een Nederlandse winkel gekocht dus terugsturen is zo gepiept. Dan maar geen pedalen.
Moet zeggen dat de responsetijd van Favero redelijk rap is, maar een gloednieuw product als dit moet je gewoon meteen omruilen als je iets vreemds hebt geconstateerd en daarna zelf nader onderzoek doen. Dat moet je niet aan de consument overlaten. Niet tevreden over de support dus.
edit: aanvulling: Favero biedt aan om een nieuw onderdeel te sturen voor het linkerpedaal dat ik zelf moet vervangen. De verzendkosten daarvan moet ik zelf betalen. Onacceptabel, ik ga geen onderdelen vervangen aan gloednieuwe producten, nog afgezien van die verzendkosten. Krijg je altijd gezeik mee met garantie later b.v.
Ik overleg met de retailer of zij ze willen omruilen. Zo niet, dan is het exit Favero. Ik hoop echt dat het niet zo ver komt, maar ik ben echt diep teleurgesteld in de hele Favero experience tot dusver.
[ Voor 15% gewijzigd door Bananeman op 08-03-2019 18:41 ]
Je hebt volledig gelijk gekregen. Ik had bij Favero moeten bestellen. Het vingerwijzen/doorverwijzen vanuit Favero is namelijk begonnen.havana schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:12:
Ik boek vliegtickets ook altijd liever via de airline zelf en dat heeft me al heel wat kastje-naar-de-muur situaties bespaard. Favero is één van de weinige aanbieders die rechtstreeks verkoopt - zou voor mij een no brainer zijn.
Gelukkig ben ik niet altijd zo koppig

Weet je nog welke podcast?McMiGHtY schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:33:
[...]
Tijdje terug hier een podcast over zitten luisteren.
- Te warm is niet goed voor je.
- Te koud is niet goed voor je.
Te koud geeft echter meer "schade" aan je spieren, en geeft ook langere recovery tijd.
Geen idee of het deze podcast was, maar deze is quasi een uur of de effecten van de koude. Wat ik er vooral uit onthouden heb was dat je minder koudereceptoren in je benen hebt dan in je armen. Dus als je je armen afdekt omdat het te koud aanvoelt, is het dus ook te koud voor je benen. Eenvoudige tip.
Als podcasts hier on-topic zijn dan kunnen we denk ik nog wel even los gaan, maar die met Jan Willen van 't Schip bij de podcast in het Wiel (Van het Ad, met Thijs Zonneveld) is toch wel degene die er bijzonder uitspringt als iets wat je echt moet moet luisteren. Ik vond hem geweldig en ik luister bijna alles (LTD, rode lantaarn, etc)
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Die (Jan-Willem) was briljant inderdaad! Er zijn daarnaast een aantal hele mooie LtD’s.. ben pas kort aan het luisteren naar die gasten (dus een kleine backlog) maar het zijn tot nu toe mooie verhalenMrAngry schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:56:
Als podcasts hier on-topic zijn dan kunnen we denk ik nog wel even los gaan, maar die met Jan Willen van 't Schip bij de podcast in het Wiel (Van het Ad, met Thijs Zonneveld) is toch wel degene die er bijzonder uitspringt als iets wat je echt moet moet luisteren. Ik vond hem geweldig en ik luister bijna alles (LTD, rode lantaarn, etc)
Ik hoor het graag als er nog meer aanraders zijn (ik heb gezocht maar geen apart topic gevonden.. vandaar de vrijheid om hier erop te reageren)
Oh wielerpodcasts? Live Slow Ride Fast, De Rode Lantaarn, De Buik van het Peloton en meer algemeen sport: NOS Langs de Lijn Sportforum.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ben benieuwd naar deze film die vanaf volgende week verschijnt in Belgie: https://www.cinenews.be/nl/films/coureur/
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Wow wat een wind vandaag! Leek wel een f*cking FTP test de stukken met tegenwind!
Exact expert nodig?
Thx voor de podcast tips!
.
Was zelf gevaarlijk op bepaalde plaatsen, meermaals geluk gehad dat ik m'n stuur goed vast had op het moment van een rukwind
.
Op een bepaald stuk reed ik 22 km/u en duwde 400 watt, dan weet je wel dat er veel wind staatCrazy D schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:39:
Wow wat een wind vandaag! Leek wel een f*cking FTP test de stukken met tegenwind!
Was zelf gevaarlijk op bepaalde plaatsen, meermaals geluk gehad dat ik m'n stuur goed vast had op het moment van een rukwind
Veel wind inderdaad! Was vertrokken met het plan om plm. 70km te doen, maar toch iets ingekort en met 58km thuis gekomen, brandende benen, pijnlijke rug en trillende handen van de stuurcorrecties.
Zojuist even mn nieuwe fiets op gesprongen. Even lekker buitenspelen, afstellinkjes finetunen en de schijfremmen inremmen. Dat ging allemaal prima en ben super tevreden! Wel wennen zo’n sterke wind op een veel lichtere fiets, schrok aardig van de schokken aan mijn stuur de eerste paar keer.
Kudo's @MrAcid voor je Salland Trail Run. Holy fucking shit, 80km hardlopen...
Het was wat te veel van het goede ja..Crazy D schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:39:
Slechte dag voor m'n eerste rondje van het jaar
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Eerste rit buiten dit jaar op de racer, 58 km met PR’s zonder enige moeite en beuken tegen de wind met hagel en 21 km/u op de stukken terug. Was gewoon lekker rondje. Nu weer dat duinzand tussen de bewegende delen peuteren...
Ben ook wel benieuwd.NielsTn schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:41:
Ben benieuwd naar deze film die vanaf volgende week verschijnt in Belgie: https://www.cinenews.be/nl/films/coureur/
De trailer belooft helaas niet veel goeds is mijn idee.
Weet niet hoe het in NL is, maar hier in België waait het hárd.
Deze morgen toch op de fiets gesprongen om een ritje met de club te doen. Wind kwam pas rond 10u30 echt heel hard opzetten en toen hadden we gelukkig grotendeels wind in de rug.
Ondertussen liggen er al bomen over de weg gewaaid, dus is het echt niet verantwoord om nog de baan op te gaan.
Wel enkele KOM's meegenomen daarnet
.
Niet moeilijk als je op een plat stuk weg 73 km/u haalt met wind in de rug
.
Deze morgen toch op de fiets gesprongen om een ritje met de club te doen. Wind kwam pas rond 10u30 echt heel hard opzetten en toen hadden we gelukkig grotendeels wind in de rug.
Ondertussen liggen er al bomen over de weg gewaaid, dus is het echt niet verantwoord om nog de baan op te gaan.
Wel enkele KOM's meegenomen daarnet
Niet moeilijk als je op een plat stuk weg 73 km/u haalt met wind in de rug
@CedricD Ligt er momenteel aan waar je woont in NL. Hier aan de kust windkracht 7-10 in het ZW en in het binnenland bijna windstil waarbij de zwaarste wind vanmiddag wordt verwacht volgens BuienRadar.
Wind trekt nu wel erg aan, vanmorgen om 10:20 weg met briesje en terug toch dikke 4 met windstoten. Nu rond de 6 en windstoten en gaat nog harder waaien (en de rest van de week net zulk k*tweer
Vandaag heb ik ook kennisgemaakt met wat 6 Beaufort en rukwinden van > 100 km/h zijn. Eigenlijk was het niet meer verantwoord tegen het einde van de rit: ben in het laatste uur 4 omgevallen bomen tegengekomen, er spatte een dakpan op minder dan een halve meter van een clubgenoot uit elkaar op de grond, zelf een tak tegen me gekregen.. Ik kreeg echt een paar keer de slappe lach uit pure miserie.
De wegwedstrijden zoals de GP Monsere zijn ondertussen allemaal afgelast zie ik. Kan ik helemaal verstaan.
Ik heb deze week een 2de-hands Stages Power meter op de kop kunnen tikken voor een prikje. Nu vraag ik me af hoe jullie die gebruiken: welke gegevens zetten jullie op de fiets-gps zichtbaar? Welke trainingen doen jullie ermee? Een FTP-test doen staat nu op mijn to-do-lijstje, maar bij gebrek aan rollen zal dit eens buiten moeten gebeuren bij beter weer..
De wegwedstrijden zoals de GP Monsere zijn ondertussen allemaal afgelast zie ik. Kan ik helemaal verstaan.
Ik heb deze week een 2de-hands Stages Power meter op de kop kunnen tikken voor een prikje. Nu vraag ik me af hoe jullie die gebruiken: welke gegevens zetten jullie op de fiets-gps zichtbaar? Welke trainingen doen jullie ermee? Een FTP-test doen staat nu op mijn to-do-lijstje, maar bij gebrek aan rollen zal dit eens buiten moeten gebeuren bij beter weer..
Ik gebruik My Edge en daarop geconfigureerd: 3s power, 1s power, max powerCyberThijs schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:26:
Ik train niet echt op vermogen, maar kijk er wel naar tijdens ritten om te zien mijn gevoel overeenkomt met de poweroutput.

Als je zoals hierboven 420 watt duwt en maar 20.5 km/u rijdt, dan is het ofwel bergop, ofwel stormwind op de neus
[ Voor 19% gewijzigd door CedricD op 10-03-2019 16:08 ]
De vermogensmeter zorgde er gelukkig wel voor dat ik het afzien op kop wat kon quantificeren :-) Maar dat was inderdaad een erg pittig stukje. Niet eens vals plat, gewoon waanzinnig hard tegen wind.CedricD schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:58:
[Afbeelding]
Als je zoals hierboven 420 watt duwt en maar 20.5 km/u rijdt, dan is het ofwel bergop, ofwel stormwind op de neus.
Ik heb 3s average op elke page staan (mainpage, klimmen, nav page), verder l/r balans op de mainpage, maar ga ik denk ik eraf halen, doe ik nooit wat mee.. Op de pagina met de niet echt tijdsensitieve stats staan dingen als TSS, normalized power, avg power.CyberThijs schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:26:
Ik vind tijdens het fietsen alleen het huidige wattage relevant. Als ik trainingen doe, gebruik ik de trainingsmodus van Garmin en de ronde-knop. Dan toon ik hartslag (actueel), cadans (actueel) en vermogen (gemiddelde van deze ronde), dat werkt voor mij best goed om in de juiste vermogenszone te blijven.CyberThijs schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:26:
Tijdens een normale rit vind ik verder vooral hartslag, tijd (gereden), tijdstip, hoogtemeters (ja, lekker nuttig in de Randstad
Exact expert nodig?
Ik heb 1sec wattage en zone er op staan. De rest is vooral interessant voor na het fietsen.CyberThijs schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:26:
In een volgend leven wordt ik DDX. Lekker fietsen wanneer het je uit komtDDX schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:39:
Juiste moment gekozen om even Nederland te verlaten, groetjes uit het zonnige zuid Spanje![]()
[Afbeelding]
Ik weet niet waar ik meer respect voor hebt, de hoeveelheid km-ers of je timing om op het juiste moment zuid-europa op te zoeken....DDX schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:39:
Juiste moment gekozen om even Nederland te verlaten, groetjes uit het zonnige zuid Spanje![]()
[Afbeelding]
Vorige jaar was het ook een drama week toe je lekker het vliegtuig pakte. Was de vakantie gepland of was het last-minute?
PS: geen Mavic banden meer, maar Schwalbe? Was uit heel oud topic
[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 11-03-2019 11:45 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb een oude Peugeot racefiets waarvan een van de derailleur wieltjes is gebroken en het blijkt wat lastig om daar een nieuw setje voor te krijgen. Het zijn 10 tands wieltjes met een binnendiameter van 6 mm. Dit is voor zover ik kan vinden een afwijkende binnenmaat, want de meeste wieltjes met 10 tanden zijn 5mm.
Wél zijn er 11 tands wieltjes te krijgen met 6 mm. Zijn deze ook te gebruiken? Of kom ik dan in de problemen met de ketting en de rest?
Wél zijn er 11 tands wieltjes te krijgen met 6 mm. Zijn deze ook te gebruiken? Of kom ik dan in de problemen met de ketting en de rest?
Beter dan hier inderdaad! Zaterdag zelf op pad geweest en gelukkig was het een 1 richtingsroute met grotendeels wind mee maar de hoeveelheid regen en water op de weg was echt wat te veel van het goede. Vooral ook omdat er ook nog hagelde meedeed in het spelletjeDDX schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:39:
[Afbeelding]
Zijn die 11 tands wieltjes dan wel dezelfde diameter? Want dat zou betekenen dat de cilindertjes van de ene ketting die op de 11 tands moet dichter op elkaar zitten dan van de 10 tands wieltjes. Volgens mij zijn die kettingen allemaal "redelijk" hetzelfde. Maar je zou evt een spacer van een mm kunnen gebruiken tussen je kooi en dat 5mm brede wieltje?Tidaku schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:09:
Ik heb een oude Peugeot racefiets waarvan een van de derailleur wieltjes is gebroken en het blijkt wat lastig om daar een nieuw setje voor te krijgen. Het zijn 10 tands wieltjes met een binnendiameter van 6 mm. Dit is voor zover ik kan vinden een afwijkende binnenmaat, want de meeste wieltjes met 10 tanden zijn 5mm.
Een trainerroad podcast volgens mij..
Herken jij bandenmerken aan de hand van hun schaduw?
Jos Brink, kom er maar in!
Zag foto in ander topic, maar vond het geen banden discussie topic. Alleen zie ik net dat het een oud topic was uit 2017 wat nieuw leven ingeblazen was. Dus gingen de posts van maart 2017 naar maart 2019..... De foto was ook uit maart 2017. Denk dat DDX sindsdien al 14 sets banden versleten heeft. https://www.fiets.nl/foru...php?f=22&t=80214&start=96BreadFan schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:49:
[...]
Herken jij bandenmerken aan de hand van hun schaduw?
Jos Brink, kom er maar in!
Shit zeg, balen en erg slechte reactie/voorstel van Favero.Bananeman schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:39:
N.a.v. de twijfels over de accuraatheid van mijn Assioma's heb ik een support ticket ingeschoten met alle info bij Favero. Hun feedback was dat ze "unusual values" zagen in het linkerpedaal (ze kunnen op afstand, via de Assioma app diagnostische gegevens uitlezen uit de pedalen). Ik kreeg het verzoek om een kort ritje te maken met een sprint erin, dit heb ik gedaan. Daarnaast nog een uitgebreidere rit gemaakt van een uur, in totaal hebben ze 3 ritten waarvan ze de gegevens van de Assioma's en de Tacx Neo kunnen vergelijken.
Ja die wielen op de foto zitten er niet meer in, zijn inmiddels vervangen door de ust (tubeless) variant van de mavic wielen.mhr-zip schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:51:
[...]
Zag foto in ander topic, maar vond het geen banden discussie topic. Alleen zie ik net dat het een oud topic was uit 2017 wat nieuw leven ingeblazen was. Dus gingen de posts van maart 2017 naar maart 2019..... De foto was ook uit maart 2017. Denk dat DDX sindsdien al 14 sets banden versleten heeft. https://www.fiets.nl/foru...php?f=22&t=80214&start=96
En daarom inmiddels ook weer mavic bandjes, lekker tubeless rijden.
Dit is eigenlijk wel altijd periode met slechtste weer in Nederland, dus vandaar dat ik het zo gepland had. (paar weken geleden geboekt trouwens, maar dat ik zou gaan had ik al langer)mhr-zip schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:14:
[...]
Ik weet niet waar ik meer respect voor hebt, de hoeveelheid km-ers of je timing om op het juiste moment zuid-europa op te zoeken....
Vorige jaar was het ook een drama week toe je lekker het vliegtuig pakte. Was de vakantie gepland of was het last-minute?
Vorig jaar was er hier in Zuid Spanje ook wel wat regen, deze week echt vol zon.
Vandaag zelfs 30graden gezien op 1400m hoogte.
[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 11-03-2019 23:33 ]
Hoe lang gaat naar jullie ervaring een zadel mee? Ik rij nog steeds met een Prologo zadel uit 2012, maar de laatste tijd heb ik steeds huidproblemen onder m'n rechter zitbotje. Lijkt erop dat het zadel wat doorzakt naar rechts, maar ben er niet 100% zeker van. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik zou het zadel er even afhalen om het eens goed te inspecteren. (pro tip, even foto maken hoe ver naar voren/achteren je zadel nu staat).Stoffa schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:15:
Hoe lang gaat naar jullie ervaring een zadel mee? Ik rij nog steeds met een Prologo zadel uit 2012, maar de laatste tijd heb ik steeds huidproblemen onder m'n rechter zitbotje. Lijkt erop dat het zadel wat doorzakt naar rechts, maar ben er niet 100% zeker van. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb ooit de 150km lus van de AGR gereden met een barst in de schaal van het zadel. Ik zat al niet zo lekker en de laatste 10km kreeg flink last van mijn knie. Achteraf stom dat ik niet eerder afgestapt was om eens goed te kijken wat er mis was.
Bij een gebroken zadel of twijfel zou ik hem asap vervangen.
Het zadel is optisch in prima conditie. Het gaat me er meer om of de padding op een gegeven moment z'n beste tijd gehad heeft of dat dat eigenlijk zelden een issue is.Noxa schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:45:
[...]
Ik zou het zadel er even afhalen om het eens goed te inspecteren. (pro tip, even foto maken hoe ver naar voren/achteren je zadel nu staat).
Ik heb ooit de 150km lus van de AGR gereden met een barst in de schaal van het zadel. Ik zat al niet zo lekker en de laatste 10km kreeg flink last van mijn knie. Achteraf stom dat ik niet eerder afgestapt was om eens goed te kijken wat er mis was.
Bij een gebroken zadel of twijfel zou ik hem asap vervangen.
Ik denk dat dat ook wel een beetje afhankelijk is van hoeveel padding er uberhaupt in het zadel zit. Echter moet ik er wel bijzeggen dat ik zelf niet in de gaten had dat mijn zadel stuk was gegaan toen ik op de Nurburgring over de kop ben gevlogen. Hier werd ik echter door clubgenoten op gewezen toen ik daarna weer met de club meeging. Ik merkte het zelf wel een beetje maar niet heel erg. Pas toen ik echt goed ging kijken zag ik dat de ene kant wat minder was. Pas onder belasting was het verschil echt goed te zien.Stoffa schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:56:
[...]
Het zadel is optisch in prima conditie. Het gaat me er meer om of de padding op een gegeven moment z'n beste tijd gehad heeft of dat dat eigenlijk zelden een issue is.
Net wat fietsenwinkels afgebeld. Die vertellen me allemaal dat een zadel na 15k km wel afgeschreven is (ook als je niet crasht dus). Geen idee of dat echt zo is, of dat ze gewoon sales willen.la_fusion schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:15:
[...]
Ik denk dat dat ook wel een beetje afhankelijk is van hoeveel padding er uberhaupt in het zadel zit. Echter moet ik er wel bijzeggen dat ik zelf niet in de gaten had dat mijn zadel stuk was gegaan toen ik op de Nurburgring over de kop ben gevlogen. Hier werd ik echter door clubgenoten op gewezen toen ik daarna weer met de club meeging. Ik merkte het zelf wel een beetje maar niet heel erg. Pas toen ik echt goed ging kijken zag ik dat de ene kant wat minder was. Pas onder belasting was het verschil echt goed te zien.
@Stoffa altijd leuk om wat nieuws te kopen toch
Tenzij je een lastige reet hebt die gevoelig is voor andere zadels. Dan zou ik altijd adviseren gelijk een 2e te kopen.
Maar lijkt een beetje in het kader van helmen te komen. Die zijn ook maar "zoveel jaar" te gebruiken vanwege regen zon en het aantasten van dat geperste stuk. Zal vast een kern van waarheid in kunnen zitten, maar heb vooralsnog alleen mijn helm hoeven vervangen omdat een sluiting of iets dergelijks stukging en niet omdat de helm "op" was.
Maar lijkt een beetje in het kader van helmen te komen. Die zijn ook maar "zoveel jaar" te gebruiken vanwege regen zon en het aantasten van dat geperste stuk. Zal vast een kern van waarheid in kunnen zitten, maar heb vooralsnog alleen mijn helm hoeven vervangen omdat een sluiting of iets dergelijks stukging en niet omdat de helm "op" was.
Zeker, altijd leuk om iets nieuws te kopen. Echter mijn oude zadel is een Prologo Nago met carbon rails van 158 gram. Een zadel met vergelijkbaar gewicht is peperduur, en of de fit vervolgens net zo bevalt is ook nog maar de vraag. Ben er al met al dus niet zo happig op hem te vervangen, tenzij ik echt overtuigd ben dat m'n issues hierdoor komen.orange.x schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:48:
@Stoffa altijd leuk om wat nieuws te kopen tochTenzij je een lastige reet hebt die gevoelig is voor andere zadels. Dan zou ik altijd adviseren gelijk een 2e te kopen.
Overigens als een zadel echt maar 15k km zou halen dan zou @ddx er wel heel wat verslijten.
[ Voor 4% gewijzigd door Stoffa op 12-03-2019 12:03 ]
Lijkt mij stug dat een zadel na 15k km zou zijn afgeschreven. Dan fiets ik in elk geval op een "overjarig" zadel. Ik verwacht dat ik lang niet de enige ben.Stoffa schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:32:
[...]
Net wat fietsenwinkels afgebeld. Die vertellen me allemaal dat een zadel na 15k km wel afgeschreven is (ook als je niet crasht dus). Geen idee of dat echt zo is, of dat ze gewoon sales willen.
Dat vervangen na 15k km heb ik nog nooit gehoord. Probeer eens de hoek van je zadel eens een graad schuiner te zetten (voorover).Stoffa schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:50:
[...]
Zeker, altijd leuk om iets nieuws te kopen. Echter mijn oude zadel is een Prologo Nago met carbon rails van 158 gram. Een zadel met vergelijkbaar gewicht is peperduur, en of de fit vervolgens net zo bevalt is ook nog maar de vraag. Ben er al met al dus niet zo happig op hem te vervangen, tenzij ik echt overtuigd ben dat m'n issues hierdoor komen.
Overigens als een zadel echt maar 15k km zou halen dan zou @ddx er wel heel wat verslijten.
Ik had gisteren een bikefit en ik heb ook wat last van mijn zitbotje, vervolgens zet hij mijn zadel een graad of wat naar voren. Zegt hij, voel nu nog eens, probleem opgelost
Dat had ik namelijk, daardoor belaste ik mijn zitbotje anders, maar kreeg ik wel last (scheelde 1 graad!)
15k lijkt me onzin, maar ik heb al wel wat zadels versleten, meestal het zadeldek op schuurplekken. Een jaar of 6 is best veel. Ik heb trouwens misschien nog wel een (bijna nieuwe) prologo nago liggen, kan na het weekend wel even kijken als je wilt.
Een van mijn zadels gaat al 80k mee en ik merk weinig verschil met de andere zadels.
Maar ik heb wel erg weinig padding (fizik arione r1), als je dat hebt slijt het misschien harder ja.
Maar ik heb wel erg weinig padding (fizik arione r1), als je dat hebt slijt het misschien harder ja.
Vandaag na 7 weken eindelijk m'n Magene hartslagsensor binnen gekregen.
Uurtje op de rollen getest en doet wat het moet doen.
Voelt wel cheaper aan dan m'n Garmin banden en het blokje komt er wel érg makkelijk af, maar voor €18 klagen we niet
.
Ideaal als reserveband!
Voelt wel cheaper aan dan m'n Garmin banden en het blokje komt er wel érg makkelijk af, maar voor €18 klagen we niet
Ideaal als reserveband!
Assioma's zijn vandaag omgeruild door de webwinkel. Zojuist meteen een ritje gemaakt, duidelijk veel beter dan de vorige pedalen. Balans neigt bij lage wattages nog wel naar links, maar beduidend minder dan met de vorige pedalen. Verschil met de Neo is ook kleiner, al moet ik daarvan wel zeggen dat ik het zo op het oog nog altijd wel meer vond dan ik had verwacht.MrAcid schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:34:
[...]
Shit zeg, balen en erg slechte reactie/voorstel van Favero.
Heb iig zin om ermee te gaan rijden op de weg
Klinkt goed! Fijn dat het geregeld is. Dit wil je niet bij zo’n dure aankoop.Bananeman schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:01:
[...]
Assioma's zijn vandaag omgeruild door de webwinkel. Zojuist meteen een ritje gemaakt, duidelijk veel beter dan de vorige pedalen. Balans neigt bij lage wattages nog wel naar links, maar beduidend minder dan met de vorige pedalen. Verschil met de Neo is ook kleiner, al moet ik daarvan wel zeggen dat ik het zo op het oog nog altijd wel meer vond dan ik had verwacht.
Heb iig zin om ermee te gaan rijden op de weg
Ga je ze nog een keer echt naast elkaar leggen in een tool om verschil te bekijken? Ben wel benieuwd hoe close het nu is.
Krijg die van mij als het goed is deze week, na ongeveer 2 weken. Die 7 weken kan met het nieuwjaar te maken hebben van China. Maar ben benieuwd. Heb nog een oude Garmin band liggen en een reserve ali-band van een paar euro. We gaan het eens testen zaterdag als hij binnen is!CedricD schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:33:
Vandaag na 7 weken eindelijk m'n Magene hartslagsensor binnen gekregen.
Voelt wel cheaper aan dan m'n Garmin banden en het blokje komt er wel érg makkelijk af, maar voor €18 klagen we niet.
Ideaal als reserveband!
Vorig jaar bij Rapha in de aanbieding een (geweldig) broekje gekocht (de Pro Team Bib Shorts).
Hun instapmodel is nu in prijs verlaagd (100 euro). Want de Pro Team die ik heb, die kost maar liefst 230 euro momenteel. Dat vind ik wat te gortig...
Iemand ervaring met hun instapmodel? Alleen op de prijs afgaande, moet het instapmodel toch een stuk minder zijn (???)
Hun instapmodel is nu in prijs verlaagd (100 euro). Want de Pro Team die ik heb, die kost maar liefst 230 euro momenteel. Dat vind ik wat te gortig...
Iemand ervaring met hun instapmodel? Alleen op de prijs afgaande, moet het instapmodel toch een stuk minder zijn (???)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
@Galois geen ervaring mee. Maar is het niet een klein beetje met de echt dure broeken "wat de gek er voor geeft"? Als de broek maar goed aansluit, goed zit maar niet te strak bij bretels bijv en als de zeem vergelijkbaar is... Ja.. Volgens mij hoeft het niet te betekenen dat als ze een broek van €230 hebben die echt goed is dat een broek van €100 dan echt veel minder is...
Geen flauw benul @orange.x. Het was meer zo dat ik ontzettend tevreden ben over die Rapha Pro Team, dat ik er graag nog één van zou willen. Maar inderdaad, deze gek geeft er geen 230 euro aan uit 
Wellicht dat iemand hier ook voor die keuze gestaan heeft en ze bv beide heeft en dan kan zeggen: 'ze zijn vergelijkbaar' of juist 'nee, je kunt echt wel merken dat die echt veel minder is'.
Of gewoon de sale bij Rapha goed in de gaten houden en wachten
Wellicht dat iemand hier ook voor die keuze gestaan heeft en ze bv beide heeft en dan kan zeggen: 'ze zijn vergelijkbaar' of juist 'nee, je kunt echt wel merken dat die echt veel minder is'.
Of gewoon de sale bij Rapha goed in de gaten houden en wachten
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Exact. Dus complimenten & dank aan i-mobile.nl voor de service.MrAcid schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 06:28:
[...]
Klinkt goed! Fijn dat het geregeld is. Dit wil je niet bij zo’n dure aankoop.
Ga ik zeker nog doen, de links/rechts balans is gemiddeld volgens mijn Edge nu 52-48 in het laatste ritje, dat is al een flink verschil met vorige ritten (57-43 gemiddeld). Toch nog wel een beetje verbaasd dat balans doorslaat naar links, maar dat zou op de openbare weg iets anders kunnen zijn.Ga je ze nog een keer echt naast elkaar leggen in een tool om verschil te bekijken? Ben wel benieuwd hoe close het nu is.
Beste wielerliefhebbers,
Graag stel ik een vraagje. Ik heb nu een 'oldtimer' uit de jaren '80 en ben erachter gekomen dat ik fietsen erg leuk vind. Voordat het seizoen weer echt losbarst, ben ik nu op zoek naar een upgrade. Ik heb de kans een ongeveer vijf jaar oude sensa trentino aan te schaffen (Shimano 105, 2x 10-speed). Lijkt goed onderhouden te zijn, uiteraard zou ik nog wel een testritje maken. Gaat weg voor ong. 500 euro.
Is dit inderdaad een goede deal voor zover dat te bepalen is voor jullie? Ik zag dat de Shimano 105 nu alleen nog in een 2x 11-speed wordt verkocht; is het te voorzien dat er hier problemen aankomen qua levering van onderdelen?
Graag stel ik een vraagje. Ik heb nu een 'oldtimer' uit de jaren '80 en ben erachter gekomen dat ik fietsen erg leuk vind. Voordat het seizoen weer echt losbarst, ben ik nu op zoek naar een upgrade. Ik heb de kans een ongeveer vijf jaar oude sensa trentino aan te schaffen (Shimano 105, 2x 10-speed). Lijkt goed onderhouden te zijn, uiteraard zou ik nog wel een testritje maken. Gaat weg voor ong. 500 euro.
Is dit inderdaad een goede deal voor zover dat te bepalen is voor jullie? Ik zag dat de Shimano 105 nu alleen nog in een 2x 11-speed wordt verkocht; is het te voorzien dat er hier problemen aankomen qua levering van onderdelen?
MVG, Frank
Goed om te horen dat het opgelost lijkt te zijn.Bananeman schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:05:
[...]
Exact. Dus complimenten & dank aan i-mobile.nl voor de service.
[...]
Ga ik zeker nog doen, de links/rechts balans is gemiddeld volgens mijn Edge nu 52-48 in het laatste ritje, dat is al een flink verschil met vorige ritten (57-43 gemiddeld). Toch nog wel een beetje verbaasd dat balans doorslaat naar links, maar dat zou op de openbare weg iets anders kunnen zijn.
Ik heb inmiddels zelf ook getest met de combinatie Assioma Duo / Tacx Neo en mijn resultaten lagen binnen 1 w van elkaar (average, weighted en max power).
Als ik echt ga zoomen op de grafiek dan zie je de wattages soms wel wat verder uit elkaar liggen, maar dat zou ook nog kunnen komen doordat de Assioma's gekoppeld waren aan mijn Garmin Edge 1030 en de Tacx Neo via Zwift werd opgenomen (beide ANT+).
Wil ik het echt wetenschappelijk aanpakken moet ik mijn oude Mio en die van mijn vrouw er eens bij pakken, maar ik weet niet of ik daar wel zin in heb.
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
10-speed onderdelen zijn nog ruimschoots verkrijgbaar en zullen dat ook nog wel een paar jaar blijven. Shimano maakt zelf op dit moment alleen nog de Tiagra groep als enige 10-speed. Maar oudere onderdelen als Ultegra 6700 cassettes kom je nog veel tegen.frankK800i schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:41:
Beste wielerliefhebbers,
Er zijn maar drie dingen echt belangrijk bij je volgende fiets: 1. is de fiets de juiste maat 2. vind je hem echt mooi 3. past hij in je budget.
https://www.strava.com/athletes/10490675
Punt 1 lijkt heel belangrijk maar je hebt wel een paar maten speling hoor. Een framemaat kan veelal goed gecompenseerd worden met zadel/stuur instellingen of aanpassingen.estorino schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:05:
[...]
10-speed onderdelen zijn nog ruimschoots verkrijgbaar en zullen dat ook nog wel een paar jaar blijven. Shimano maakt zelf op dit moment alleen nog de Tiagra groep als enige 10-speed. Maar oudere onderdelen als Ultegra 6700 cassettes kom je nog veel tegen.
Er zijn maar drie dingen echt belangrijk bij je volgende fiets: 1. is de fiets de juiste maat 2. vind je hem echt mooi 3. past hij in je budget.
Nou... paar maten speling zou ik niet zeggen hoor. Zeker niet een paar maten te groot.
Dank voor de reactie, de maat lijkt precies goed te zijn voor mijn (been)lengte, uiteraard wel belangrijk om ook even aan te voelen bij een testritje. Verder goed te horen dat 10-speed onderdelen gewoon nog beschikbaar zijn. Op zich voldoet de fiets dus aan maat, mijn voorkeur qua uiterlijk en budget. Maar is de prijs ook redelijk voor wat er tegenover staat?
MVG, Frank
kleine nuance, past ie in je budget inc korte termijn onderhoud!estorino schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:05:
[...]
10-speed onderdelen zijn nog ruimschoots verkrijgbaar en zullen dat ook nog wel een paar jaar blijven. Shimano maakt zelf op dit moment alleen nog de Tiagra groep als enige 10-speed. Maar oudere onderdelen als Ultegra 6700 cassettes kom je nog veel tegen.
@BreadFan 1 maat verschil te groot en te klein geeft je toch al 3 maten om uit te kiezen. Bedoel uiteraard niet een 61 frame kopen als je 1m65 groot bent.
Met het stuur is er wellicht minder marge dan je zou verwachten.SirLenncelot schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:24:
.... maar je hebt wel een paar maten speling hoor. Een framemaat kan veelal goed gecompenseerd worden met zadel/stuur instellingen of aanpassingen.
Je oldtimer heeft een klassieke stuurpen. De Sensa die je op het oog hebt zal een ahead balhoofd hebben en daarmee kun je niet zomaar het stuur hoger of lager zetten.
Houd er rekening mee dat de huidige eigenaar de balhoofdbuis afgezaagd heeft op 'zijn' maat. M.a.w. als jij het stuur hoger zou willen hebben dan hij zul je kunstgrepen moeten uithalen als het omdraaien van de stuurpen.
Heb in mei normaal ergens 3 dagen die ik kan gebruiken om te gaan fietsen in NL (Belg hier
).
Heb al alle mountainbikeroutes van de Utrechtse Heuvelrug gereden, maar het lijkt me daar tof om het ook eens met de racefiets te verkennen
. Goed idee of zijn er nog andere leuke streken die niet te ver van België zijn?
Amstel staat voor volgende maand al op de planning
. Posbank heb ik vorig jaar ook gereden.
Thx!

Heb al alle mountainbikeroutes van de Utrechtse Heuvelrug gereden, maar het lijkt me daar tof om het ook eens met de racefiets te verkennen
Amstel staat voor volgende maand al op de planning
Thx!
Wij hebben op onze oude tourfietsen 7 en 8 speed zitten, zelfs die kan ik ook nog steeds vindenfrankK800i schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:41:
Beste wielerliefhebbers,
10 speed is voorlopig nog ruime keuze. En het zal toch vooral de cassette zijn die je wilt vervangen ooit. Zolang er nog hordes fietsen met 10 speed rondrijden, blijven ze die echt wel produceren hoor.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Nieuw kost deze rond de 1200€. De vraag die je dus moet stellen aan de verkoper is hoeveel kilometer er al meegereden is. Zijn de ketting, cassette, tandwielen vooraan nieuw? Hoeveel kilometer hebben de wielen? Hoe is het met de velg gesteld? Nieuwe of oude buitenbanden?frankK800i schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:56:
Dank voor de reactie, de maat lijkt precies goed te zijn voor mijn (been)lengte, uiteraard wel belangrijk om ook even aan te voelen bij een testritje. Verder goed te horen dat 10-speed onderdelen gewoon nog beschikbaar zijn. Op zich voldoet de fiets dus aan maat, mijn voorkeur qua uiterlijk en budget. Maar is de prijs ook redelijk voor wat er tegenover staat?
In het slechtste geval kan het zijn dat je de cassette, tandwielen en ketting moet vervangen. Dan lig je al gauw aan 200€ (met montage). Als je nog (degelijke) buitenbanden moet kopen omdat de oude versleten zijn en de velg vertoont al wat slijtage, kan je al vlug nog eens 300€ bij betalen. Zit er speling op het balhoofd. Bij een fiets van 5j oud ook niet onbelangrijk. Als het balhoofd moet vervangen worden, lig je ook al vlug boven de 50€.
Ik wil maar zeggen: Met enkel het merk/type en de leeftijd van de fiets is het zeer moeilijk in te schatten of 500€ een correcte prijs is of niet.
Zelf 1x rondom Nijmegen gefietst en was daar wel over te spreken. Niet zo spannend als Zuid Limburg maar wel spannender dan de vlakke polderCedricD schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:24:
Heb in mei normaal ergens 3 dagen die ik kan gebruiken om te gaan fietsen in NL (Belg hier).
Heb al alle mountainbikeroutes van de Utrechtse Heuvelrug gereden, maar het lijkt me daar tof om het ook eens met de racefiets te verkennen. Goed idee of zijn er nog andere leuke streken die niet te ver van België zijn?
Amstel staat voor volgende maand al op de planning. Posbank heb ik vorig jaar ook gereden.
Thx!
Mocht je interesse hebben in Nijmegen, kijk eens op www.klimbijnijmegen.nl Daar staan de nodige goede routes op.
Rond Nijmegen, de Oberkoning of Okerkoning, hoe heet dat ding, is erg leuk. Posbank is leuk en richting Apeldoorn ook erg mooi. Maar ligt er aan wat je zoekt, ik woon in Zoetermeer en het groene hart is een mooi gebied, bij mij vandaan richting Zandvoort is erg leuke route (duinen, en/of de bloembollen velden). Als je toch al gaat klimmen in Limburg is misschien juist de randstad een keer leuk: gebied tussen Gouda en Utrecht is prachtig, wat ik zei, boven Leiden is heel mooi.CedricD schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:24:
Heb in mei normaal ergens 3 dagen die ik kan gebruiken om te gaan fietsen in NL (Belg hier).
Heb al alle mountainbikeroutes van de Utrechtse Heuvelrug gereden, maar het lijkt me daar tof om het ook eens met de racefiets te verkennen. Goed idee of zijn er nog andere leuke streken die niet te ver van België zijn?
Amstel staat voor volgende maand al op de planning. Posbank heb ik vorig jaar ook gereden.
Thx!
Exact expert nodig?
Wat hierboven al staat, voor de hoogte meters moet je hier niet zijn.CedricD schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:24:
Thx!
De randstad is heel mooi fietsen!! Bijv langs de kust vanaf Hoek van Holland naar Zandvoort en dan binnendoor (via Leiden enzo) terug. Dan ga je voor je hoogtemeters gewoon 10x over het kopje van Bloemendaal.
https://www.klimtijd.nl/b...pje-van-bloemendaal-noord
https://www.klimtijd.nl/b...opje-van-bloemendaal-zuid
Ik had hetzelfde idee. €500 zou een goede prijs zijn voor net onderhouden fiets zonder slijtage. Waar je verder dus niks aan hoeft te doen. Moet je verder nog onderhoud plegen kan je volgens mij net zo goed een nieuwe met Tiagra groep. Die kost dan net zoveel.Dimi83 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 01:36:
[...]
Nieuw kost deze rond de 1200€. De vraag die je dus moet stellen aan de verkoper is hoeveel kilometer er al meegereden is. Zijn de ketting, cassette, tandwielen vooraan nieuw? Hoeveel kilometer hebben de wielen? Hoe is het met de velg gesteld? Nieuwe of oude buitenbanden?
In het slechtste geval kan het zijn dat je de cassette, tandwielen en ketting moet vervangen. Dan lig je al gauw aan 200€ (met montage). Als je nog (degelijke) buitenbanden moet kopen omdat de oude versleten zijn en de velg vertoont al wat slijtage, kan je al vlug nog eens 300€ bij betalen. Zit er speling op het balhoofd. Bij een fiets van 5j oud ook niet onbelangrijk. Als het balhoofd moet vervangen worden, lig je ook al vlug boven de 50€.
Ik wil maar zeggen: Met enkel het merk/type en de leeftijd van de fiets is het zeer moeilijk in te schatten of 500€ een correcte prijs is of niet.
bijvoorbeeld:
https://www.canyon.com/en...2019/endurace-al-6-0.html
Ik rekende me al rijk met mijn cube peloton met 105 uit 2014. Als ik daar nog €500 voor krijg ben ik spekkoper en die is nog best goed onderhouden (al zeg ik dat zelf)
MokerkoningCrazy D schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:08:
[...]
Rond Nijmegen, de Oberkoning of Okerkoning, hoe heet dat ding, is erg leuk. Posbank is leuk en richting Apeldoorn ook erg mooi. Maar ligt er aan wat je zoekt, ik woon in Zoetermeer en het groene hart is een mooi gebied, bij mij vandaan richting Zandvoort is erg leuke route (duinen, en/of de bloembollen velden). Als je toch al gaat klimmen in Limburg is misschien juist de randstad een keer leuk: gebied tussen Gouda en Utrecht is prachtig, wat ik zei, boven Leiden is heel mooi.
klopt, als de insteek is om met niks te upgraden, dan is 10 speed prima, mocht je een fiets willen kopen waarmee je eventueel wat zaken wilt kunnen upgraden (op het moment dat er iets stuk gaat door een val of slijtage of pech), dan ben je met 11 speed flexibiler, dan kan je nieuw spul kiezen uit de high end groepen (nieuwe 105, ultegra en dura ace). Met 10 speed, moet je alles in 1 keer upgraden, of "upgraden" en goed zoeken naar oude versies van de high end groepen..Mistraller schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 23:51:
[...]
Wij hebben op onze oude tourfietsen 7 en 8 speed zitten, zelfs die kan ik ook nog steeds vinden![]()
10 speed is voorlopig nog ruime keuze. En het zal toch vooral de cassette zijn die je wilt vervangen ooit. Zolang er nog hordes fietsen met 10 speed rondrijden, blijven ze die echt wel produceren hoor.
Mezelf kennende en hoe ik met mijn MTB omga zou dat voor mij de belangrijkste reden zijn niet onder 11 speed te gaan zitten.. maar als je die intentie totaal niet hebt, dan mis je weinig met 10 speed.
De Vaude fietrugtas is in de sale op cool blue:
Ik heb nu 1 jaar deze tas en ben er nog dolblij mee
https://www.coolblue.nl/p...100lNUA,aclr_1100l67hjhTG
Ik heb nu 1 jaar deze tas en ben er nog dolblij mee
https://www.coolblue.nl/p...100lNUA,aclr_1100l67hjhTG

PSN: StormFox81
Top rugzak, maar de prijs kan scherper hoor. Die gaat meestal voor 65 in de uitverkoop.
Even een vraag. 
Hopelijk kunnen jullie mij ermee helpen.
Ik heb al wat research gedaan maar kwam er niet wijs uit.
Ik wil mijn powermeter gaan gebruiken op mijn recent aangekochte fiets. Alleen komt de crank lengte niet overeen.
Nu heb ik mijn huidige crank verkocht en wil een nieuwe crank aanschaffen.
Op de site van mantel staat dat de nieuwe R8000 problemen geeft met een FC6800 derailleur.
”De Ultegra 6800 voorderailleur schakelt door de stand van de bladen, niet goed op dit R8000 crankstel"
Ik kom van een FC-6800 52/36 (Di2) 175mm af.
Powermeter is een 172,5mm
Zit er wel degelijk verschil in de bladen van een oudere versie en de nieuwe F8000?
Ik wil mijn powermeter gaan gebruiken op mijn recent aangekochte fiets. Alleen komt de crank lengte niet overeen.
Op de site van mantel staat dat de nieuwe R8000 problemen geeft met een FC6800 derailleur.
”De Ultegra 6800 voorderailleur schakelt door de stand van de bladen, niet goed op dit R8000 crankstel"
Zit er wel degelijk verschil in de bladen van een oudere versie en de nieuwe F8000?
I bad beat my meat by busting my nuts!
@la_fusion , @Crazy D , @mhr-zip
Thx voor de suggesties!
Ooit eens in de streek rond Heerenveen gereden, maar daar was het mij toch wel echt té plat. Wat hoogtemeters zijn dus welkom. Voor het echte klimwerk ga ik deze zomer naar de Pyreneeën
.
Nijmegen lijkt me wel nog interessant. Dit weekend eens de mogelijkheden bekijken
.
Nogmaals bedankt!
Thx voor de suggesties!
Ooit eens in de streek rond Heerenveen gereden, maar daar was het mij toch wel echt té plat. Wat hoogtemeters zijn dus welkom. Voor het echte klimwerk ga ik deze zomer naar de Pyreneeën
Nijmegen lijkt me wel nog interessant. Dit weekend eens de mogelijkheden bekijken
Nogmaals bedankt!
Waarom niet een marktplaats crankstel? Staan er geloof ik genoeg op.murphylee schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 18:10:
Even een vraag.
Ik had een paar weken geleden wat tips gevraagd voor een bikefit en heb er dus afgelopen maandag een laten doen, bij een fysio, die zelf oud wedstrijdrenner is. Mijn klachten waren dat ik wat last van mijn polsen krijg en dat ik niet goed in het zadel kan blijven zitten (ik schuif iets vooruit).
Bikefit beviel goed. Eerst werd bevestigd wat ik al wist: balans en core zijn prima, maar soepel is niet het eerst woord waar je bij mij aan moet denken
. Vervolgens eerst het zadel aangepast en daar schrok ik eigenlijk best van, ik denk dat het zo 3 cm de hoogte ingaat (en eigenlijk zou hij nog wel heel iets hoger kunnen). Mijn zadel stond echt te laag. Vervolgens is het zadel ook heel iets naar voren geplaatst en heel licht < 1 graad) gekanteld. En wat een wereld van verschil! Opeens verdeelt de druk zich wat beter, zit ik veel meer vast in het zadel en is de druk op mijn polsen veel minder!
Daarna nog even de plaatjes heel iets aangepast (die waren redelijk goed afgesteld) en het stuur heel iets gekanteld en de shifters heel iets naar binnen. Nu een keer of drie fietsen en dan ga ik er weer heen om te kijken wat er verder nog moet gebeuren. Eerste ritje moet ik niet te lang gaan, vooral omdat ik waarschijnlijk wel iets moet wennen aan het zadel maar hij verwachtte dat dat vrij snel zou gaan, omdat ik eigenlijk, doordat het zadel zo laag zat, fietste alsof de fiets te klein was. Zijn belofte was dat klimmetjes sowieso beter gaan nu.
We zullen zien. Ik ben blij dat ik geweest ben. Eerst even op wintersport en dan snel eens proberen hoe het gaat!
Bikefit beviel goed. Eerst werd bevestigd wat ik al wist: balans en core zijn prima, maar soepel is niet het eerst woord waar je bij mij aan moet denken
Daarna nog even de plaatjes heel iets aangepast (die waren redelijk goed afgesteld) en het stuur heel iets gekanteld en de shifters heel iets naar binnen. Nu een keer of drie fietsen en dan ga ik er weer heen om te kijken wat er verder nog moet gebeuren. Eerste ritje moet ik niet te lang gaan, vooral omdat ik waarschijnlijk wel iets moet wennen aan het zadel maar hij verwachtte dat dat vrij snel zou gaan, omdat ik eigenlijk, doordat het zadel zo laag zat, fietste alsof de fiets te klein was. Zijn belofte was dat klimmetjes sowieso beter gaan nu.
We zullen zien. Ik ben blij dat ik geweest ben. Eerst even op wintersport en dan snel eens proberen hoe het gaat!
Heb ik naar gekeken maar niet kunnen vinden. i.i.g niet de juiste maat.Noxa schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 22:18:
[...]
Waarom niet een marktplaats crankstel? Staan er geloof ik genoeg op.
Dan maar gewoon de 6800 bij mantel bestelt.
I bad beat my meat by busting my nuts!
Gisteren de Magene sensor binnengekregen. Moet zeggen dat ik het batterijklepje niet heel erg vertrouw op stevigheid maar als het goed is hoeft het niet om de week los. Weet ook niet of dat klepje wel heel erg waterdicht is omdat het lijkt alsof er gleufjes zijn. Maar dat gaan we wel meemaken, belangrijkste is dat hij werkt en voor dat prijsje het prima is!
Gelijk even een buitenritje getest, ging prima ook en de HR is opzich nog wat hoog voor de inspanning maar er stond veel wind en in het donker een kruimelpad op mijn scherm volgen en slecht verlichte wegen etc maakte ook niet dat ik bijzonder op m'n gemak op de fiets zat, als in zorgeloos. Hoe dan ook zo'n 45km gereden met 29gem en hr van 144 en vrij eerlijke verdeling van wind mee en tegen. Wat dat betreft is het best wel oke, het is in dat kader tenslotte pas maart. Qua gevoel verder was het echt heerlijk. Zeker de stukjes waar de wind in de rug stond voelde alles zeer gemakkelijk aan. Nu nog wat gewicht droppen komende maanden en we zijn helemaal klaar voor wat komen gaat!
Gelijk even een buitenritje getest, ging prima ook en de HR is opzich nog wat hoog voor de inspanning maar er stond veel wind en in het donker een kruimelpad op mijn scherm volgen en slecht verlichte wegen etc maakte ook niet dat ik bijzonder op m'n gemak op de fiets zat, als in zorgeloos. Hoe dan ook zo'n 45km gereden met 29gem en hr van 144 en vrij eerlijke verdeling van wind mee en tegen. Wat dat betreft is het best wel oke, het is in dat kader tenslotte pas maart. Qua gevoel verder was het echt heerlijk. Zeker de stukjes waar de wind in de rug stond voelde alles zeer gemakkelijk aan. Nu nog wat gewicht droppen komende maanden en we zijn helemaal klaar voor wat komen gaat!
Daar heb ik ook altijd last van...orange.x schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:38:
Zeker de stukjes waar de wind in de rug stond voelde alles zeer gemakkelijk aan.
@ZieMaar! top, ik had afgelopen zaterdag ook een bikefit voor mijn nieuwe velo. Aanpassingen waren minimaal maar vooral in het zadel en op de schoenplaatjes. We hebben het grootste gedeelte van de tijd besteed aan stabiliteitsoefeningen. Hier kan ik nog echt een slag maken. Ben er ook tevreden over.
@orange.x waar heb je de sensor besteld?
@orange.x waar heb je de sensor besteld?
Waar hebben jullie de bikefit gedaan? Er zijn een hoop fancy websites maar weinig/geen reviews. Liefst regio Eindhoven.
Ik in Buggenum bij Hendrix twee-wielers (ze hebben daar Retul).coelho schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:05:
Waar hebben jullie de bikefit gedaan? Er zijn een hoop fancy websites maar weinig/geen reviews. Liefst regio Eindhoven.
In eindhoven: SMC sportmax
En
Cyclolab.nl
Profysic.nl
[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 15-03-2019 22:37 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
https://nl.aliexpress.com...orstband/32853534009.html Hier. Of zoek op Magene MHR10, misschien ergens nog een paar cent goedkoper. Maar 27 feb besteld en gisteren binnen. Dus om en nabij de 2 weken.
Morgenochtend nog even de Strava Mavic Challenge doen. Gaat erom dat je 1097 ofzo hoogtemeter moet pakken. Dat is nog best wel wat voor Nederland. Heb nu wat over de heuvelrug gelegd met wat herhalingen hier en daar.. Weer zit vooralsnog niet helemaal mee. Maar voordeel is dat de temperatuur wat zachter is en de wind vooralsnog redelijk rustig lijkt in de ochtend. Nat van het zweet wordt het toch wel. Dus gewoon even die HTFU spaarkaart aanvullen! Moet uiteindelijk iets van 130km rijden. 7u weg, hopelijk zo rond de lunch terug. Al zal het gemiddelde met zoveel klimmen en mogelijk het weer nog wel iets vertragen.
[ Voor 42% gewijzigd door orange.x op 15-03-2019 16:47 ]
@coelho beteropdefiets in Nijmegen. Geen fancy website of dure apparatuur. Pedaalkracht in Nijmegen schijnt ook goed te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik ben zelf wel bij pedaalkracht in Nijmegen geweest. Kijkt goed naar wat je wil bereiken en kwam op mij erg deskundig over. Zit nu een stuk beter op de fiets. Wel prijzig zoiets.
[ Voor 7% gewijzigd door Reynouts op 15-03-2019 23:01 ]
Hier is al geregeld iets over de Afsluitdijk voorbij gekomen. Nu is er een petitie gestart om de Afsluitdijk open te houden.
https://www.fietsersbond....-fietsers-en-voetgangers/Rijkswaterstaat wil de Afsluitdijk voor onderhoud vanaf 1 april drie jaar lang afsluiten voor fietsers en wandelaars. Er is alleen busvervoer beschikbaar als alternatief. Fietsersbond, Wandelnet, Fietsplatform en NTFU vinden dit te lang! Steun ons en vraag minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om dit ongedaan te maken!
Ziek in de zetel liggen = veel te veel tijd om nieuwe producten op te zoeken
.
Binnen 2 weken heb ik een nieuwe fiets en in functie daarvan wat aankopen gedaan:
.
Binnen 2 weken heb ik een nieuwe fiets en in functie daarvan wat aankopen gedaan:
- Nieuwe schoenen. M'n oude zijn nog met velcrosluitingen. Nu voor BOA's gegaan.
- Nieuwe helm. M'n vorige is grijs geworden en begint af te schilferen
- Garmin Edge 1030 tvv m'n 1000. Batterijduur van de 1000 is te weinig geworden (of ik fiets te lang of te traag
)
Ik heb even lopen zoeken in dit topic en heb het niet voorbij zien komen, dus maar even een post tikken. 
Na een lange rustperiode weer besloten m'n fiets van stal te halen. Dit weekend is die terug van de fietsenmaker en is hij weer helemaal opgekalefaterd!

Prima fietsje om weer wat kilometers op te maken. Maar nu zit ik te dubben over één upgrade: de wielen. Ik ben nogal een iel mannetje met 67-69 kilo @ 1.80M en de 404's zijn nou niet bepaald kleine jongens. Ze zijn al wat jaren oud: is hier wellicht wat winst te behalen m.b.t. zijwind en controleerbaarheid? Of maak ik mezelf dan iets wijs?
Mijn oog is gevallen op de 454 NSW als voorwiel en een 454 of 858 als achterwiel. Vraag is nu: gaat dat iets brengen? Is het rustiger fietsen met de 454/858 t.o.v. de 404's die ik nu heb? Lagere velgen is een no-go; het geluid van een stel hoge velgen wil ik nooit meer kwijt.
Wat ik tot zover heb gevonden over deze 454/858 stelt niet gerust:
Na een lange rustperiode weer besloten m'n fiets van stal te halen. Dit weekend is die terug van de fietsenmaker en is hij weer helemaal opgekalefaterd!

Prima fietsje om weer wat kilometers op te maken. Maar nu zit ik te dubben over één upgrade: de wielen. Ik ben nogal een iel mannetje met 67-69 kilo @ 1.80M en de 404's zijn nou niet bepaald kleine jongens. Ze zijn al wat jaren oud: is hier wellicht wat winst te behalen m.b.t. zijwind en controleerbaarheid? Of maak ik mezelf dan iets wijs?
Mijn oog is gevallen op de 454 NSW als voorwiel en een 454 of 858 als achterwiel. Vraag is nu: gaat dat iets brengen? Is het rustiger fietsen met de 454/858 t.o.v. de 404's die ik nu heb? Lagere velgen is een no-go; het geluid van een stel hoge velgen wil ik nooit meer kwijt.

Wat ik tot zover heb gevonden over deze 454/858 stelt niet gerust:
I'm very happy with the 454. it is fast and reasonably light for such a deep wheel. It does still get caught in the breeze thought and not much less than a 404, so your milage will vary. The hubs are nice, but i notice more brake rim rub unless i adjust it out so my presumption is that the wheel flexes more than I expected. Brake track is excellent and certainly eats your pads! Bulk buy them!
[ Voor 45% gewijzigd door Grin op 16-03-2019 19:02 . Reden: Eigen onderzoek... ]
Die wielen zijn dikke prima toch. Echt veel winst zit er niet in denk ik. Al zou een lager voorwiel wel helpen bij zij wind. Wielen staan hem wel goed in ieder geval!Grin schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 18:20:
Ik heb even lopen zoeken in dit topic en heb het niet voorbij zien komen, dus dan maar zelf een post tikken.
Na een lange periode rust weer besloten m'n fiets van stal te halen en dit weekend is het dan zover, hij komt terug van de fietsenmaker die hem weer helemaal heeft opgekalefaterd!
[Afbeelding]
Prima fietsje om weer wat kilometers op te maken. Maar nu zit ik te kijken naar één upgrade: de wielen. Ik ben nogal een iel mannetje met 67-69 kilo @ 1.80M en de 404's zijn nou niet bepaald kleine jongens. Ze zijn al wat jaren oud: is hier wellicht wat winst te behalen m.b.t. zijwind en controleerbaarheid? Of maak ik mezelf dan iets wijs?
Mijn oog is gevallen op de 454 NSW als voorwiel en een 454 of 858 als achterwiel. Mijn vraag is nu: gaat mij dat iets brengen? Is het rustiger fietsen met de 454/858 t.o.v. de 404's die ik nu heb? Lagere velgen is een no-go voor mij, dat geluid van een dik stel velgen wil ik nooit meer kwijt.
Wat ik zelf tot zover heb gevonden over deze 454/858 stelt me niet gerust:
[...]
Heb je al een powermeter? Als niet dan zou ik daar eerst in investeren.
Bedankt voor je reactie!
We noteren één: nee @ 454/858.
Powermeter? Hoe schroef je dat op deze fiets?
Moet dan m'n huidige SRAM RED eTAP worden geüpgraded naar de AXS-versie? Dan ben je zo 4K verder... Het moet wel leuk blijven!
Bij 2.5K ligt wel de grens wat ik wil uitgeven aan upgrades.
Hmm dat ziet er idd niet verkeerd uit, zal het meenemen in de upgrade-lijst!
We noteren één: nee @ 454/858.
Powermeter? Hoe schroef je dat op deze fiets?
Moet dan m'n huidige SRAM RED eTAP worden geüpgraded naar de AXS-versie? Dan ben je zo 4K verder... Het moet wel leuk blijven!
Bij 2.5K ligt wel de grens wat ik wil uitgeven aan upgrades.
Hmm dat ziet er idd niet verkeerd uit, zal het meenemen in de upgrade-lijst!
[ Voor 12% gewijzigd door Grin op 16-03-2019 19:26 . Reden: Even opgezocht ]
Was zojuist mn (sport)was aan het ophangen en al mn wintershirts (Castelli Perfetto’s, niet de goedkoopsten dus) zitten vol met ‘spatvlekken’ door opspattend water van mn achterwiel op mn rug...
Ach, niet zo heel erg, maar deze vlekken gaan er niet meer uit (met een normale wasbeurt althans)...
Ach, niet zo heel erg, maar deze vlekken gaan er niet meer uit (met een normale wasbeurt althans)...
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic