Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Harmen schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:02:

Zie op Strava alweer vrienden met 30km/u gemiddeld rondfietsen?! Liggen waarschijnlijk achteraf uit te puffen op de bank.... :+
Yup. ;)

Lag niet op de bank maar de kat was stiekem op bed gaan liggen. Mag ie niet maar als de slaapkamer deur openstaat en ik onder de douche doet ie het toch. Toen ben ik er stiekem bij gaan liggen en heb even een half uurtje liggen "aaien" :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 12:38
Gisteren weer een mooi rondje mogen maken, ging best prima moet ik zeggen. Lekker rustig aan gedaan.
Lekker opbouwen de komende weken.

Zie op Strava alweer vrienden met 30km/u gemiddeld rondfietsen?! Liggen waarschijnlijk achteraf uit te puffen op de bank.... :+
Gisteren tijdens clubritje 35 gemiddeld...
Zitten een paar (te) sterke mannen tussen :+
Was mij van het goede te veel, zeker na zaterdag :9

Was gisteren idd een luie namiddag gisteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-09 08:21
Powermeter24 met een hele grote boog omheen lopen, is een waardeloze toko.

Ik zou ze altijd rechtstreeks bij Favero bestellen. Is ook het handigste i.v.m. garantie en onderhoud (dat laatste heb je op termijn zeker nodig bij pedalen).

[ Voor 52% gewijzigd door havana op 18-02-2019 13:22 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MrAcid schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:28:
[...]

Er worden (rode) cleats bij de Favero Assioma's meegeleverd - dus die hoef je opzich niet los te bestellen.
Klopt, maar ik lees op verschillende plekken dat originele Keo's beter werken. Maar ik ga in eerste instantie wel de cleats proberen die worden meegeleverd idd.
havana schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:21:
Powermeter24 met een hele grote boog omheen lopen, is een waardeloze toko.

Ik zou ze altijd rechtstreeks bij Favero bestellen. Is ook het handigste i.v.m. garantie en onderhoud (dat laatste heb je op termijn zeker nodig bij pedalen).
Garantie ben ik idd met je eens, dan zit er (in geval van aanschaf bij een retailer) nog een partij tussen. Voor onderhoud kun je sowieso altijd rechtstreeks contact met Favero opnemen, onderhoud valt toch niet onder garantie.

Motor-forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
Ik boek vliegtickets ook altijd liever via de airline zelf en dat heeft me al heel wat kastje-naar-de-muur situaties bespaard. Favero is één van de weinige aanbieders die rechtstreeks verkoopt - zou voor mij een no brainer zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door havana op 18-02-2019 16:23 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:59
Dagje vrij, auto naar APK en daarna stukje fietsen dat liep wat uit....met ruim 94km kwam ik thuis.
Beetje afgebrand door energietekort, ik had maar 1 reepje between meegenomen omdat ik niet van plan was zelfs maar 60+ te doen. Onderweg ging het best wel lekker en bedacht ik nog even te gaan kijken aan mijn visstek in Ittervoort. Terug was wind(je) tegen en ik kreeg halverwege een flinke hongerklop te verwerken. Rij je ja langs de Maas in het grote verre niks. En op maandag is in België alles van bakkers, lunchzaken etc gesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:26
Gisteren weer een mooi rondje mogen maken, ging best prima moet ik zeggen. Lekker rustig aan gedaan.

Als je gewoon blijft fietsen en niet doet aan de wielrennerwinterslaap dan is dat echt niet zo spannend hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 14:41

Off season bestaat niet meer, gewoon door fietsen op de tacx in de winter. Dan ga je zo fit als een hoentje weer de weg op in Februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ramon 73 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:44:
Dagje vrij, auto naar APK en daarna stukje fietsen dat liep wat uit....met ruim 94km kwam ik thuis.
Beetje afgebrand door energietekort, ik had maar 1 reepje between meegenomen omdat ik niet van plan was zelfs maar 60+ te doen. Onderweg ging het best wel lekker en bedacht ik nog even te gaan kijken aan mijn visstek in Ittervoort. Terug was wind(je) tegen en ik kreeg halverwege een flinke hongerklop te verwerken. Rij je ja langs de Maas in het grote verre niks. En op maandag is in België alles van bakkers, lunchzaken etc gesloten.
Heb je dat energiesysteem ook weer getraind joh. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
MrAcid schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:21:
[...]

Heb je dat energiesysteem ook weer getraind joh. ;)
Hahaha, ja. Maar ik begrijp niet precies wat je bedoeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ramon 73 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:34:
[...]

Hahaha, ja. Maar ik begrijp niet precies wat je bedoeld....
Vetverbranding goed getraind, omdat je helemaal door je koolhydraten heen was. :)

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:40
Vorige week een weekje op Tenerife geweest en ik denk dat ik een van de mooiste wegen van mijn leven heb gereden, de TF-134 in het noorden van het eiland naar Benijo.

Afbeeldingslocatie: https://garbage.netarch.nl/~peter/IMG_7313.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://garbage.netarch.nl/~peter/IMG_7319.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://garbage.netarch.nl/~peter/IMG_7326.jpeg

[ Voor 67% gewijzigd door Ascension op 18-02-2019 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:02
Wat een pracht foto's, vooral de tweede, heerlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 19:25
Ascension schreef op maandag 18 februari 2019 @ 17:44:
Vorige week een weekje op Tenerife geweest en ik denk dat ik een van de mooiste wegen van mijn leven heb gereden, de TF-134 in het noorden van het eiland naar Benijo.
Misschien is er een storing op Dropbox, maar eerlijk gezegd zie ik momenteel geen afbeeldingen.
Ik vermoed dat de afbeeldingen wellicht zijn geplaatst op een manier die Dropbox niet meer ondersteunt:
https://www.dropbox.com/help/photos-videos/changes-photos en
https://support.exclaimer...st-an-image-using-Dropbox

[ Voor 27% gewijzigd door EdwinW op 18-02-2019 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Dank, en fixed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-09 00:36
Bananeman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:18:

Idd, dit is voor mij ook geen bezwaar. Indien nodig zijn die pedalen wel ergens vandaan te halen, ook over een paar jaar. Vind het al een pre dat Favero uberhaupt de mogelijkheid biedt om vervangende pedalen te kopen zonder de electronica.
Lijkt mij ook prachtig spul, die faveros. Ben sinds net een aantal maanden overgestapt van SPD-sl naar spd. Mooie nieuwe Sidi MTB schoentjes erbij in de uitverkoop, iets warmer in de winter, je kunt er makkelijk inklikken en ideaal lopen. Gaat helaas niet werken met die powermeters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:09
Het is ondertussen ook wel echt vreemd dat er nog geen spd powermeters beschikbaar zijn.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Vind dat niet zo gek. Pedalen zitten op een MTB op een zeer kwetsbare plek en ze vangen zeer veel troep. En de groep wielrenners die met SPD rijdt wordt ieder jaar kleiner.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:50
Zowel Stages als 4iiii voeren nu XT versies van hun crack arm powermeters.. Ik zit zelf met scheef oog te kijken naar iq2 (ik wacht de ervaringen af wanneer ze eindelijk gaan leveren) daar ik ook spd gebruik

edit: iq2 ipv sq2

[ Voor 5% gewijzigd door CuttingStorm op 19-02-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Bovendien heb ik met mountainbiken veel minder tijd om op mijn fietscomputer te kijken en is mountainbiken veel meer interval. Dus ik vraag mij dan ook af wat de meerwaarde op de ATB dan precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:44

Typhone

Who Dares Wins

havana schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 06:55:
Vind dat niet zo gek. Pedalen zitten op een MTB op een zeer kwetsbare plek en ze vangen zeer veel troep. En de groep wielrenners die met SPD rijdt wordt ieder jaar kleiner.
Waar gaat de trend heen dan? Puur uit nieuwsgierigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Typhone schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:13:
[...]

Waar gaat de trend heen dan? Puur uit nieuwsgierigheid?
Behalve gierige Hollanders rijden wielrenners steeds meer (of bijna alleen nog maar) met racesystemen. Marktleiders zijn Shimano (met SPD-SL) en Look Keo. Daarachter een heel clubje concurrenten waarvan Speedplay en Time de grootste zijn.

Zie ook dit artikel dat ik recent schreef op Cyclokalender

https://www.cyclokalender...ageid=RN&editid=708#form2

[ Voor 22% gewijzigd door havana op 19-02-2019 10:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:44

Typhone

Who Dares Wins

havana schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:38:
[...]

Behalve gierige Hollanders rijden wielrenners steeds meer (of bijna alleen nog maar) met racesystemen. Marktleiders zijn Shimano (met SPD-SL) en Look Keo. Daarachter een heel clubje concurrenten waarvan Speedplay en Time de grootste zijn.
Ah SPD-SL heb ik zelf maar dat schaarde ik gewoon onder 'SPD' ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
Typhone schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:40:
[...]

Ah SPD-SL heb ik zelf maar dat schaarde ik gewoon onder 'SPD' ;)
Dat is niet zo handig, want er zijn drie typen SPD

SPD = voor MTB's en crossers, kleine metalen plaatjes
SPD-SL = voor racefietsen, plastic plaatjes
SPD-R = oud systeem voor baanwielrennen (wordt niet meer gebruikt)

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 19-02-2019 10:42 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
SPD plaatjes lopen makkelijker, zijn goedkoper en duurzamer.
1setje winterschoenen
1setje zomerschoenen

Je draagt dezelfde schoenen met mtb als race, minder blessure gevoelig.
Ik gebruik ook KEO op m'n klimfiets maar vind dit eigenlijk overkill voor 90% van mn ritjes.

Spicy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
  • Laatst online: 23-09 10:54
jekker schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:18:
1setje winterschoenen
1setje zomerschoenen

Ik gebruik ook KEO op m'n klimfiets maar vind dit eigenlijk overkill voor 90% van mn ritjes.
Het voordeel van SPD-SL is dat het de druk beter verdeeld ten opzichte van SPD. Vooral op langere ritten is geeft dat meer kans op zere voeten met SPD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jekker
Nixo schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Het voordeel van SPD-SL is dat het de druk beter verdeeld ten opzichte van SPD. Vooral op langere ritten is geeft dat meer kans op zere voeten met SPD.
Carbon zolen gebruiken, zo hard als het maar kan, er zijn ook spd tour pedalen voor de lange afstanden.
Juist bij mtb heb je zeer veel intervallen met veel vermogen en druk op de pedalen, mtb heb je ook gewoon ritten van +5 uur. Texel of bartje & Hh100, ik denk dat die zere voeten iets van vroeger is toen de schoenen nog niet echt stijf waren.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Helemaal mee eens, met stijve carbonnen zolen snap ik het hele doel van SPD-SL/Keo niet meer. Geeft alleen maar gezeik met lopen. Lijkt weer zo'n dogmatisch wielren-mode dingetje. Ik rij zelf ook met Keo, maar ik denk al een tijdje dat als ik moet vervangen dat ik naar SPD ga op al mijn fietsen.

Nu ik dit schrijf bedenk ik dat het wel fijn is om te rijden met plaatjes met weinig vrijheidsgraden, maar dat is het dan en dat gebruik ik alleen met m'n hippe gladde koersschoentjes, de winterschoenen hebben de plaatjes met de maximale vrijheid.

[ Voor 29% gewijzigd door MrAngry op 19-02-2019 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
Ik snap het dan weer wel. Zelfs met stijve zolen vind ik SPD waardeloos fietsen. Ik krijg pijn onder de bal van mijn voet. En fietsschoenen zijn om te fietsen, niet om te lopen :P

[ Voor 13% gewijzigd door havana op 19-02-2019 12:53 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 18:05

Crazy D

I think we should take a look.

Ik heb SPD gewoon zo gegroeid omdat ik het zinloos vind om meerdere schoenen te hebben, loopt makkelijker, zo goed als geen slijtage (tegen de tijd dat er zoveel speling op zit dat ik er last van ga krijgen is m'n fiets wel toe aan vervanging). En het loopt makkelijker :-) Maar ik ben toch al niet zo'n typische fietser.... Geloof ook niet dat ik met andere schoenen 50 watt extra trap. Maar wie weet, als deze schoenen aan vervanging toe zijn (of ik mentaal toe ben aan nieuwe schoenen) ik wel kijk voor andere plaatjes.

Pijn aan m'n voeten krijg ik alleen bij verkeerde houding, niet vanwege de schoenen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
havana schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:39:
Ik snap het dan weer wel. Zelfs met stijve zolen vind ik SPD waardeloos fietsen. Ik krijg pijn onder de bal van mijn voet. En fietsschoenen zijn om te fietsen, niet om te lopen :P
Jij hebt zeker ook last van een erwt onder jouw matras :P

Zelf gebruik ik ook SPD. Ik heb een racefiets en een mountainbike en heb niet zoveel behoefte om nog weer 2 extra paar (zomer en winter) schoenen aan te schaffen. Gelukkig ben ik minder gevoelig als @havana en heb ik geen last van langdurig gebruik. Langste rit op ATB was iets van 14 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:18

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb beide gehad. Eerst SPD, nu SPD-SL. Uiteindelijk maakt het me geen reet uit. Alles went.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 18:50
Iemand van hier trouwens in het bezit van een fietskar voor kinderen? Ik wil graag met mijn dochter een dezer dagen op pad met de racefiets en weet dat er verschillende merken zijn(Thule/Chariot, Yepp, Burley, Nordic Cab etc) met allerlei voor en nadelen maar de meeste reviews zijn of van de extreem dure varianten(1000+ euro) of gedateerd(<2015).

Ik ben vooral benieuwd of de duurdere varianten ook echt het geld waard zijn als ik de kar enkel voor het fietsen wil gebruiken. Leuk dat je er ook mee kunt gaan joggen etc maar dat is uiteindelijk meer een leuke bijkomstigheid dan een noodzaak. Daarnaast ook de vraag op welke leeftijd(van het kind) jullie zijn begonnen met het fietsen met een kar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:12
Crazy D schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:58:
Ik heb SPD gewoon zo gegroeid omdat ik het zinloos vind om meerdere schoenen te hebben.
Wel makkelijk als 1 paar bij de trainer kan staan en de andere bij de fiets die mee naar buiten gaat, vooral als je weet dat er modder bij komt kijken.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:29
Ik heb spd op de gravelbike omdat het wel makkelijk is als je wat modder onder je schoenen hebt zitten.
Maar zit gewoon te los in vergelijking met spd-sl (blauwe plaatjes)
Schoen zit bij spd losser, ik kan hem beetje op en neer bewegen en teveel speling naar links en rechts naar mijn mening.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
jekker schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:18:
1setje winterschoenen
1setje zomerschoenen

Exact ook mijn redenen om SPD te gebruiken; mijn knietjes zijn echt gevoelig. Maar ik ben dan ook niet op prestaties / efficiency gefocussed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Shit vanmorgen op mijn waffel gegaan op een modderige landweg. Ik had het onderschat hoe glad het was. Wel gezien dat het er zand/modder lag maar eenmaal er op bleek het met klei te zijn.

Gelukkig viel de schade mee. Kras op mijn shifter, kras op achter as en stuur lint waar beschadigd. Kleding niet helemaal door maar wel wat schaaf plekken. En een schaafwond op mijn been.

Hoort er ook bij zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30
la_fusion schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:33:
Iemand van hier trouwens in het bezit van een fietskar voor kinderen? Ik wil graag met mijn dochter een dezer dagen op pad met de racefiets en weet dat er verschillende merken zijn(Thule/Chariot, Yepp, Burley, Nordic Cab etc) met allerlei voor en nadelen maar de meeste reviews zijn of van de extreem dure varianten(1000+ euro) of gedateerd(<2015).

Ik ben vooral benieuwd of de duurdere varianten ook echt het geld waard zijn als ik de kar enkel voor het fietsen wil gebruiken. Leuk dat je er ook mee kunt gaan joggen etc maar dat is uiteindelijk meer een leuke bijkomstigheid dan een noodzaak. Daarnaast ook de vraag op welke leeftijd(van het kind) jullie zijn begonnen met het fietsen met een kar.
Ik heb een 87ste hands burley van marktplaats. Ding is nog perfect, heb hem achter mijn stadsfiets hangen.

Hoe oud is je dochter?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
mhr-zip schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:01:
[...]

Ik heb een 87ste hands burley van marktplaats. Ding is nog perfect, heb hem achter mijn stadsfiets hangen.

Hoe oud is je dochter?
5 maanden maar met een mooie weer van de afgelopen week kijk ik er naar uit om buiten 'op te passen' ipv op de Tacx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30
la_fusion schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:25:
[...]

5 maanden maar met een mooie weer van de afgelopen week kijk ik er naar uit om buiten 'op te passen' ipv op de Tacx.
Mijn zoon is 4 maanden, maar eigenlijk kan je nog niet gaan fietsen met jonge kinderen.
Zeker geen lange stukken achter de racefiets.

Maar aangezien naar de peuterschool van mijn dochter met de auto ook geen doen is. Heb ik de hele binnen handel uit de Burley gesloopt en er een maxicosi in vastgezet met een paar spanbanden. Nu rijd ik die kleine stukjes naar school (1,5 km), probeer slecht wegdek te vermijden, maar ga geen lange stukken rijden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 15:25

Leuke vraag. Ben ik ook erg benieuwd naar. Wij verwachten in het voorjaar onze eerste en willen op termijn ook samen fietsen. Hoor graag of er ervaringen zijn, vanaf welke leeftijd etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 15:27

Galois

1811 - 1832

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ontzettende (toffe!) gimmick - in de huidige vorm onbruikbaar.

- Je krijgt één swipe, geen toevoegingen (route wissen en opnieuw starten);
- Je kunt de route niet verleggen/verplaatsen;
- Je kunt niet in-/uitzoomen tijdens het swipen. Onmogelijk om precies goed startpunt en eindpunt te kiezen;
- App geeft afstand alleen in Miles en hoogte in Ft aan. Je hebt dus géén idee wat voor route je krijgt;
- Onvindbaar in iOS app. (Record > Route icoontje > "+" rechtsboven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Ik heb een wat oudere Chariot Cougar 2, vriend van me een nieuwere Chariot Cross 2. Echt top ding, met name de Cross 2, omdat de zitting iets achterover kan. Daarnaast is ook de instelbare vering wel fijn vooral als je er ook een keer het bos mee in wandelt (of een stukje off-road gaat). Ik kon alleen de prijs van 1200 echt niet rechtpraten voor mezelf en dus van MP gehaald. Zou nu ik weet hoeveel we gebruiken misschien anders kiezen.

Wij hebben onze kleine in baby-swing erin gehad sinds hij 5 maanden is, werkt prima en hij heeft er vele uren in liggen tukken, beestjes kijken, boekjes lezen etc. Qua fietsen is het prima om als familie mee weg te gaan, beste windvanger maar daarmee voor mij ook prima 'equalizer' om met vriendin en/of m'n ouders keer rondje te doen.

Grootste nadeel is dat de dingen ook opgevouwen gewoon lomp zijn. Op vakantie neemt de kar dus een gigantische hoeveelheid van de beschikbare ruimte in vouwwagen/achterbak in. Tegelijkertijd gebruiken we hem dan ook gelijk als wandelwagen/boodschappenwagen, goed voor brandende benen bij het laatste klimmetje terug naar de camping met een volle kar met eten en drinken en een, jengelend kind :X

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 19-02-2019 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Zolang je geen MTB routes en weg-routes kunt onderscheiden en je ook bepaalde wegen niet kunt uitsluiten blijft t behelpen die route builder van Strava (MTB routes of over de snelweg in Italie geleidt worden omdat daar 10.000 man tijdens een tourtocht wel overheen konden :X ) maar goed Strava heeft een immense bak aan data dus dat zal zeker goed gaan komen... ooit. En ook een voordeel: bouw in Strava een route en gebruik vervolgens een willekeurige route-maker om een route te maken die die wegen precies niet neemt, gegarandeerd rustige wegen :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimi83
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-12-2024
@la_fusion Croozer fietskarren. Maar ik vrees dat je die wel onder noemer retedure karretjes kan plaatsen. Voordeel is wel dat ze een hoge verkoopswaarde hebben. Wij hebben de onze nog voor de helft van de rpijs kunnen verkopen. Vouwt makkelijk op en bolt zeer vlot. Op het vlakke kan je daar toch boven de 20km/u rijden (moest je dit willen).

Wij gaan nu kijken om een boodschappenkar te kopen en op aanraden van vrienden die ook de kar van Croozer hebben, gaan we dus ook weer een Croozer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09 13:24
Gisteravond weer een rondje gedaan, maar man, wat valt het tegen! Voor mijn gevoel is de conditie ver te zoeken. Nu is het medio november wat slechter weer geworden en heb ik mijzelf eigenlijk vaker vermaakt met een fles speciaalbier en een blok oude kaas dan met de fiets. Nu maar zorgen dat ik weer snel ietswat in vorm kom :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Crazy D schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:04:
[...]

Zolang je geen MTB routes en weg-routes kunt onderscheiden en je ook bepaalde wegen niet kunt uitsluiten blijft t behelpen die route builder van Strava (MTB routes of over de snelweg in Italie geleidt worden omdat daar 10.000 man tijdens een tourtocht wel overheen konden :X ) maar goed Strava heeft een immense bak aan data dus dat zal zeker goed gaan komen... ooit. En ook een voordeel: bouw in Strava een route en gebruik vervolgens een willekeurige route-maker om een route te maken die die wegen precies niet neemt, gegarandeerd rustige wegen :+
Je hebt helemaal gelijk. Dat is súperirritant, geen onderscheid kunnen maken bij MTB-routes (of extremer dat snelwegvoorbeeld van jou).

Komoot doet dat zoveel beter en heeft mij nog niet teleurgesteld. Maar wat jij ook zegt: het zal een kwestie van tijd zijn met die immense data die Strava heeft tov elk willekeurig ander platform.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 19:25
Galois schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:10:
[...]
Komoot doet dat zoveel beter en heeft mij nog niet teleurgesteld. Maar wat jij ook zegt: het zal een kwestie van tijd zijn met die immense data die Strava heeft tov elk willekeurig ander platform.
Het zal m.i. niet zo zeer afhangen van de data die Strava bezit. Komoot is een veel kleinere speler op dat gebied. Ik denk meer dat de routebuilder van bv. Komoot intelligenter omgaat met de informatie die door het kaartmateriaal wordt aangeleverd, d.w.z. het type wegdek in combinatie met de gewenste activiteit (MTB, stadsfiets, racefiets) en op basis daarvan een geschikte route maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
[...]

Valt mij toch ook tegen hoe goed Komoot dat doet, je moet mega goed opletten op de type wegen die hij in de route zet want ik heb al meermaals op een grint paadje door een open veld gezeten met de racer, of in Drenthe door de bossen over paadjes die echt niet top zijn met de racer en eigenlijk alleen voor wandelen. Stond als Unknown in het overzichtje. Tegelijk ook al eens keer gehad dat ik een mooi boogje ergens omheen legde omdat een stuk weg als "Unpaved" stond maar dat dat toch gewoon een mooi geasfalteerd fietspad was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Sander schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:27:
[...]

Ik heb een wat oudere Chariot Cougar 2, vriend van me een nieuwere Chariot Cross 2. Echt top ding, met name de Cross 2, omdat de zitting iets achterover kan. Daarnaast is ook de instelbare vering wel fijn vooral als je er ook een keer het bos mee in wandelt (of een stukje off-road gaat). Ik kon alleen de prijs van 1200 echt niet rechtpraten voor mezelf en dus van MP gehaald. Zou nu ik weet hoeveel we gebruiken misschien anders kiezen.

Wij hebben onze kleine in baby-swing erin gehad sinds hij 5 maanden is, werkt prima en hij heeft er vele uren in liggen tukken, beestjes kijken, boekjes lezen etc. Qua fietsen is het prima om als familie mee weg te gaan, beste windvanger maar daarmee voor mij ook prima 'equalizer' om met vriendin en/of m'n ouders keer rondje te doen.

Grootste nadeel is dat de dingen ook opgevouwen gewoon lomp zijn. Op vakantie neemt de kar dus een gigantische hoeveelheid van de beschikbare ruimte in vouwwagen/achterbak in. Tegelijkertijd gebruiken we hem dan ook gelijk als wandelwagen/boodschappenwagen, goed voor brandende benen bij het laatste klimmetje terug naar de camping met een volle kar met eten en drinken en een, jengelend kind :X
Bedankt voor deze uitgebreidde reactie, ik had die andere inderdaad ook al gezien maar vanwege de prijs afgehaakt. Vooral omdat wij hem enkel voor het fietsen gaan gebruiken, allerlei andere functionaliteit is mooi meegenomen maar niet noodzakelijk.

@Dimi83 bedankt, Croozer heb ik inderdaad ook het nodige van gezien.. ik ga mij nog even verder orienteren.

Wat eigenlijk een beetje mijn conclusie lijkt te worden is dat het uiteindelijk maar beperkt uitmaakt welke je kiest, vooral omdat je uiteindelijk maar ervaring op doet met 1 versie. Maar goed we zijn natuurlijk Tweakers die alles willen vergelijken en voor het beschikbare budget de beste koop te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ja, Komoot is ook niet perfect, maar mijn ervaring is wel dat hij het in meer dan 90% van het gevallen doet zoals ik wil dat hij het doet. Strava zeer zeker niet (en de routebouwer van Garmin is helemaal waardeloos: die lijkt een voorkeur te hebben voor stoplichten :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Laatst online: 22-09 16:50
Zoals al opgemerkt is de toevoeging van road type wel super fijn bij Komoot al moet je dus wel even je route nalopen als je klaar bent.. Aan de andere kant deze informatie is super afhankelijk van de feedback van gebruikers (bijvoorbeeld verandering van unpaved naar paved, of unknowns). Eigenlijk zouden we allemaal dit soort meldingen moeten maken (neem er zelf eigenlijk ook nooit de tijd voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Sander schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:39:
[...]

Valt mij toch ook tegen hoe goed Komoot dat doet, je moet mega goed opletten op de type wegen die hij in de route zet want ik heb al meermaals op een grint paadje door een open veld gezeten met de racer, of in Drenthe door de bossen over paadjes die echt niet top zijn met de racer en eigenlijk alleen voor wandelen. Stond als Unknown in het overzichtje. Tegelijk ook al eens keer gehad dat ik een mooi boogje ergens omheen legde omdat een stuk weg als "Unpaved" stond maar dat dat toch gewoon een mooi geasfalteerd fietspad was.
Tip .. update deze informatie in openstreetmap! Dat zal dan op een gegeven moment dan ook in komoot, strava e.d. bruikbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
Komoot is vooral handig als je al onderweg bent en geeft bewezen routes aan. Heb van de zomer komoot voor 19.99 aangeschaft en vooral handig als je gaat bike-packen. Het Nadeel is dat komoot je vaak door de stadcentra stuurt en ook graag pontjes pakt ook al is de omweg maar 200meter. de mogelijkheid tot zoeken op waterpunten, campings, toiletten etc is het mij die 20euro ruim waard.
https://www.strava.com/activities/1705230090

https://cycle.travel/map ook best goede website voor het plannen van een trip

[ Voor 5% gewijzigd door jekker op 20-02-2019 12:35 ]

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:15:
[...]

Bedankt voor deze uitgebreidde reactie, ik had die andere inderdaad ook al gezien maar vanwege de prijs afgehaakt. Vooral omdat wij hem enkel voor het fietsen gaan gebruiken, allerlei andere functionaliteit is mooi meegenomen maar niet noodzakelijk.

@Dimi83 bedankt, Croozer heb ik inderdaad ook het nodige van gezien.. ik ga mij nog even verder orienteren.

Wat eigenlijk een beetje mijn conclusie lijkt te worden is dat het uiteindelijk maar beperkt uitmaakt welke je kiest, vooral omdat je uiteindelijk maar ervaring op doet met 1 versie. Maar goed we zijn natuurlijk Tweakers die alles willen vergelijken en voor het beschikbare budget de beste koop te doen :+
Mbt andere functionaliteit: Als wij rondje gaan fietsen ga je met kinders < 1jr erbij toch ook even op een terrasje zitten je de fietsen even met een slot om een paal gooit en de kar kunt gebruiken als wandelwagen voor klein stukje, dus zou sowieso zou ik wel iets dat ook zonder de fietsstang te gebruiken is pakken, want die karren zijn al lomp, met zo'n stang eraan kun je ergen op terras of naar binnen wel vergeten ;-) Daarnaast is het bij ons echt een volwaardig alternatief geworden voor wandelwagen voor weekendjes weg/vakanties etc

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 20-02-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Sander schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:30:
[...]

Mbt andere functionaliteit: Als wij rondje gaan fietsen ga je met kinders < 1jr erbij toch ook even op een terrasje zitten je de fietsen even met een slot om een paal gooit en de kar kunt gebruiken als wandelwagen voor klein stukje, dus zou sowieso zou ik wel iets dat ook zonder de fietsstang te gebruiken is pakken, want die karren zijn al lomp, met zo'n stang eraan kun je ergen op terras of naar binnen wel vergeten ;-) Daarnaast is het bij ons echt een volwaardig alternatief geworden voor wandelwagen voor weekendjes weg/vakanties etc
Begrijp ik maar bij de meeste karren is dit toch wel een standaard feature. Wat dat betreft zijn er ook relatief gezien maar weinig onderscheidende features te vinden bij de meeste karren. Ze kunnen allemaal 'makkelijk' achter een fiets, 'makkelijk' omgebouwd worden en 'makkelijk' opgeborgen in een 'klein' pakket. Maar wat nu het grote verschil is tussen de Thule Coaster XT van +/- 300 euro of the Thule Chariot Lite van +/- 600 euro..

Als dat verschil enkel is de mogelijkheid tot het ombouwen tot 'echte' hardloopkar of de mogelijkheid tot het monteren van ski's, dat is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
la_fusion schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:48:
[...]

Begrijp ik maar bij de meeste karren is dit toch wel een standaard feature. Wat dat betreft zijn er ook relatief gezien maar weinig onderscheidende features te vinden bij de meeste karren. Ze kunnen allemaal 'makkelijk' achter een fiets, 'makkelijk' omgebouwd worden en 'makkelijk' opgeborgen in een 'klein' pakket. Maar wat nu het grote verschil is tussen de Thule Coaster XT van +/- 300 euro of the Thule Chariot Lite van +/- 600 euro..

Als dat verschil enkel is de mogelijkheid tot het ombouwen tot 'echte' hardloopkar of de mogelijkheid tot het monteren van ski's, dat is mij niet duidelijk.
Ik zou even gaan kijken dan want dat zit ook echt wel in padding van stoeltjes en features als wel of niet achterover kunnen en dat laatste is wel heel handig op langere ritjes.

• Ascension
[...]

Ik denk dat bij Strava het probleem is dat veel van hun data vervuild is doordat je alleen maar kan aangeven of je op een MTB of racer rijdt als het juiste fietsprofiel aanmaakt en ook selecteert bij je rit. Ik vermoed dat veel gebruikers daar niet naar omkijken waardoor MTB en race data dus door elkaar gebruikt wordt.

• MrAngry
Als ze daar primair naar kijken dan is het wel vervuild ja, maar je kan natuurlijk veel slimmere dingen doen met je data dan alleen kijken naar wat voor fiets er gebruikt is. De gemiddelde en mediane snelheid ligt off road ook veel lager bijvoorbeeld. Gecombineerd met bv openstreetmap kan je zien dat een pad onverhard is + een gemiddelde snelheid heeft die x% lager is dan op de weg en op basis daar van hem niet mee routen voor een racefiets.
Maar op zich is het met de huidige gravel trend helemaal normaal geworden dat alles door elkaar gaat lopen, dus wat dat betreft hebben ze qua architectuur niet eens een hele foute keuze gemaakt door MTB geen aparte activiteit te maken. Het feit dat strava achterloopt komt gewoon omdat ze geen geld verdienen met de route planner en komoot wel.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ascension schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:30:
[...]

Ik denk dat bij Strava het probleem is dat veel van hun data vervuild is doordat je alleen maar kan aangeven of je op een MTB of racer rijdt als het juiste fietsprofiel aanmaakt en ook selecteert bij je rit. Ik vermoed dat veel gebruikers daar niet naar omkijken waardoor MTB en race data dus door elkaar gebruikt wordt.
Zoals @MrAngry inderdaad zegt, kan het slimmer door gebruik te maken van kaartgegevens... Het zal wel te maken hebben met geld, maar ik denk dat ze zoiets wel zullen implementeren in de toekomst. Voor hun Summit-versie zou het zeker een bruikbare aanvulling zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 01:14
Wat betreft route builders, wij hebben in Zuidlimburg eens een dagje gepland door een aantal puntjes op de kaart aan te tikken wat we globaal aan plaatsen aan wilden doen, en dan door de Android app Osmand deze punten uit te lijnen op de kaart. We waren bijzonder verbaasd wat een geweldige route Osmand ervan gemaakt had. Wellicht toeval, maar het waren mooie rustige wegen, alles asfalt, leuke klimmetjes, en Osmand leidt je er keurig spraakgestuurd overheen. https://www.strava.com/activities/1945618360
Je moet de app wel leren kennen, want erg gebruiksvriendelijk vond ik hem niet, maar uiteindelijk is het voor ons een blijvertje. https://play.google.com/s...tails?id=net.osmand&hl=nl

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Net even met die OsmAnd app lopen stoeien, inderdaad niet heel intuïtief. Heb een paar routes uitgezet in gebieden die ik goed ken en hij doet het vrij aardig. Omdat ik het beter weet zou ik wel andere paadjes gekozen hebben maar de voorgestelde route is meer dan prima. Een enkele keer laat hij je wat om fietsen, maar niets schokkends.

Edit: ik vind even geen optie om de route te exporteren naar een andere app, krijg hem dus niet op mijn Wahoo. @Mistraller is jou dat wel gelukt?

[ Voor 18% gewijzigd door SirLenncelot op 22-02-2019 07:25 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

SirLenncelot schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 07:22:
Een enkele keer laat hij je wat om fietsen, maar niets schokkends.
Feitelijk is elke weg een omweg want je komt toch weer uit waar je begonnen bent 8)7 :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Mistraller schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 00:09:
Wat betreft route builders, wij hebben in Zuidlimburg eens een dagje gepland door een aantal puntjes op de kaart aan te tikken wat we globaal aan plaatsen aan wilden doen, en dan door de Android app Osmand deze punten uit te lijnen op de kaart. We waren bijzonder verbaasd wat een geweldige route Osmand ervan gemaakt had. Wellicht toeval, maar het waren mooie rustige wegen, alles asfalt, leuke klimmetjes, en Osmand leidt je er keurig spraakgestuurd overheen. https://www.strava.com/activities/1945618360
Je moet de app wel leren kennen, want erg gebruiksvriendelijk vond ik hem niet, maar uiteindelijk is het voor ons een blijvertje. https://play.google.com/s...tails?id=net.osmand&hl=nl
Niets ten nadelen van de app maar de route die je laat zien is ook niet zo heel spannend toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 07:41:
[...]

Feitelijk is elke weg een omweg want je komt toch weer uit waar je begonnen bent 8)7 :P
Niet als je een enkeltje naar je werk fietst... of telt dan ‘s avonds naar huis ook mee 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Heeft iemand hier al een gefietst over de landingsbaan van Soesterberg?

Kun je daar anytime overheen fietsen? En wat is de meest logische plek om er op te rijden (fietsrichting West->Oost), is dat bij 1 of bij 2?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XMRaHXn.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Anytime voor zover ik weet, bij 2 erop is chiller, 1 is een heel klein paadje en je kan bij 1 de grote weg niet oversteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
BreadFan schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:12:

Kun je daar anytime overheen fietsen? En wat is de meest logische plek om er op te rijden (fietsrichting West->Oost), is dat bij 1 of bij 2?

[Afbeelding]
Ik kom er wel eens om hem over te steken maar een bekende van mij doet er intervaltrainingen. Wat ik kan zien is hij op woensdag en zaterdagen er geweest dit jaar. Ik steek em trouwens over aan de oostkant waar de pijl eindigt.

[ Voor 5% gewijzigd door orange.x op 22-02-2019 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

[Afbeelding]
Je kan er fietsen (en lopen etc) buiten het broedseizoen.
Ergens van maar tot augustus dus niet.

En er op kan je alleen ergens halverwege volgens mij (van boven of van onder een toegangsweg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-09 08:31

[Afbeelding]
Ik kom hier vrij vaak overheen, en van Oost naar West of andersom laat ik vaak afhangen van hoe de wind staat ;). Van 15 maart tot 15 augustus is de landingsbaan dicht. Ik neem altijd ingang 1, ingang 2 ken ik niet. Aan de oostkant waar jouw pijl eindigt kan je van beide kanten van het pad dat er haaks op loopt naar binnen. Als ik west-oost doe sla ik vaak linksaf aan het einde van de landingsbaan, en dan bij de eerste kruising weer linksaf voor een miniklimmetje over kasseien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tony1985
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 14:03
Toch maar de vector 3 in bestelling. Dus maar switchen van SPD-SL naar keo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
Ik zit inmiddels sinds oktober of zo gemiddeld 3 uur in de week op mijn Tacx en blijf niet lekker op mijn zadel zitten (Syncros FL2.5). Afgelopen jaar was mijn eerste buitenseizoen. Fiets was goed afgesteld door de fietsenmaker die tevens mecanicien is geweest bij een profploeg. Ik ga er dus van uit dat het goed gebeurd is. Heb de hele tijd buiten gedacht dat het aan een gebrek aan zitvlees lag, maar nu ik ook deze winter minimaal 2x per week op de fiets zit en nog steeds na 20 minuten begin te schuiven en onplezierig zit, denk ik dat het tijd wordt om ook eens naar mijn zadel te kijken.

Concreet heb ik dus last van schuiven, met name naar voren. Daarbij maakt het niet uit welke bib ik aan heb. Tevens gaat de broek tussen mijn billen zitten, moet dus gaan staan om zo af en toe de zeem weer naar het oppervlak te trekken :X 8) Ook begin ik na zo'n 45-60 minuten last te krijgen van de welbekende slaapzak. Bij langere ritten tot 2 uur soms wel een uur naderhand nog een dof gevoel down under.

Buiten lijkt het allemaal iets langer goed te gaan, maar na 1-1.5 uur zit ik niet meer comfortabel. Heb tot nu toe 2 ritten van 100+km gedaan, zo'n 3.5 uur. Dan is het laatste uur echt continu bewegen om maar wat te ontlasten.

Wat ik verwacht is dat ik een positie aan kan nemen en die in beginsel een uurtje of 2 aan kan houden zonder klachten. Met langere ritten kan ik me voorstellen dat er 'zitconditie' bij komt kijken, maar met 3x per week 50km zou ik toch ook een rit van 100km pijnvrij moeten kunnen rijden? Wellicht zijn de verwachtingen te hoog, dan hoor ik het graag.

Ik ben inmiddels al voorbij de kartontest gekomen om de breedte van mijn zitbotjes te meten. Ondanks dat meerdere metingen andere getallen tonen, lijkt mijn huidige zadel te smal te zijn. Vreemd genoeg schuif ik naar voren, waar het zadel nog smaller is. Ik zou denken dat een breder zadel dat verergert.

Ook heb ik gelezen dat ik het zadel bij de punt iets hoger moet zetten (achterover kantelen), maar anderen raden dat weer ten stelligste af.

Wat zouden jullie zeggen, en dan met name de mensen die flink wat kilometers rijden? Wat kan ik verwachten, is het toch een gebrek aan duurtraining, of kan een ander zadel of andere stand van het zadel een en ander verbeteren?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
coelho schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:08:
Ik zit inmiddels sinds oktober of zo gemiddeld 3 uur in de week op mijn Tacx en blijf niet lekker op mijn zadel zitten (Syncros FL2.5). Afgelopen jaar was mijn eerste buitenseizoen. Fiets was goed afgesteld door de fietsenmaker die tevens mecanicien is geweest bij een profploeg. Ik ga er dus van uit dat het goed gebeurd is. Heb de hele tijd buiten gedacht dat het aan een gebrek aan zitvlees lag, maar nu ik ook deze winter minimaal 2x per week op de fiets zit en nog steeds na 20 minuten begin te schuiven en onplezierig zit, denk ik dat het tijd wordt om ook eens naar mijn zadel te kijken.

Concreet heb ik dus last van schuiven, met name naar voren. Daarbij maakt het niet uit welke bib ik aan heb. Tevens gaat de broek tussen mijn billen zitten, moet dus gaan staan om zo af en toe de zeem weer naar het oppervlak te trekken :X 8) Ook begin ik na zo'n 45-60 minuten last te krijgen van de welbekende slaapzak. Bij langere ritten tot 2 uur soms wel een uur naderhand nog een dof gevoel down under.

Buiten lijkt het allemaal iets langer goed te gaan, maar na 1-1.5 uur zit ik niet meer comfortabel. Heb tot nu toe 2 ritten van 100+km gedaan, zo'n 3.5 uur. Dan is het laatste uur echt continu bewegen om maar wat te ontlasten.

Wat ik verwacht is dat ik een positie aan kan nemen en die in beginsel een uurtje of 2 aan kan houden zonder klachten. Met langere ritten kan ik me voorstellen dat er 'zitconditie' bij komt kijken, maar met 3x per week 50km zou ik toch ook een rit van 100km pijnvrij moeten kunnen rijden? Wellicht zijn de verwachtingen te hoog, dan hoor ik het graag.

Ik ben inmiddels al voorbij de kartontest gekomen om de breedte van mijn zitbotjes te meten. Ondanks dat meerdere metingen andere getallen tonen, lijkt mijn huidige zadel te smal te zijn. Vreemd genoeg schuif ik naar voren, waar het zadel nog smaller is. Ik zou denken dat een breder zadel dat verergert.

Ook heb ik gelezen dat ik het zadel bij de punt iets hoger moet zetten (achterover kantelen), maar anderen raden dat weer ten stelligste af.

Wat zouden jullie zeggen, en dan met name de mensen die flink wat kilometers rijden? Wat kan ik verwachten, is het toch een gebrek aan duurtraining, of kan een ander zadel of andere stand van het zadel een en ander verbeteren?
Even snel distillerend uit je verhaal de volgende punten:
- Het klinkt alsof je inderdaad een breder zadel nodig hebt. De karton test x3 en daar het gemiddelde van is vrij nauwkeurig.
- Je zadel moet helemaal recht staan. Dus zadelrails waterpas.
- Een breder zadel zorgt niet voor dat je meer naar voren schuift. In tegendeel, je hebt wat om je tegen af te zetten met je zit botjes.
- Misschien moet je ook een kleiner maatje bidshorts als je zeem steeds verschuift? Die broeken moeten echt goed strak zitten.

En ja je zult zit vlees moeten kweken, maar met het juiste zadel kun je uren fietsen zonder klachten. Je kunt bij Mantel een zadel kopen en het binnen 30 dagen retourneren als het niet goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
Ik lees dat de fiets is afgesteld door een fietsenmaker.
Het is niet omdat hij/zij nog aan fietsen van profs heeft gesleuteld, ook weet hoe je perfect op een fiets geplaatst wordt ;).

Ik zou je eens laten uitmeten door iemand die dit professioneel doet.
Veel kans dat de meting bij de fietsenmaker op 5min gedaan was. De uitmeting door een professioneel iemand duurde anderhalf uur bij mij :).

Mijn zadel staat tevens een heel klein beetje naar beneden. Zo staat er net wat minder druk op het mannelijk deel.
Op een weekend rij ik soms 10+ uur en heb nergens last van, behalve dan van vermoeide benen soms :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Concreet heb ik dus last van schuiven, met name naar voren. Daarbij maakt het niet uit welke bib ik aan heb. Tevens gaat de broek tussen mijn billen zitten, moet dus gaan staan om zo af en toe de zeem weer naar het oppervlak te trekken :X 8)
Dat klinkt als broek die niet strak genoeg zit.
Een broek moet je lastig aan kunnen trekken zegmaar en zeem moet daarna gewoon muurvast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Net een mailtje van canyon gekregen dat mijn fiets maandag bezorgd wordt i.p.v. begin april 🙂 voelt nu als een grote meevaller, maar heb er toch ruim 2 maanden op moeten wachten.

Volgende week toch geen tijd, ga hem pas zaterdag zondag ophalen.

Andere vraag: toevallig nog mensen die volgend weekend naar BikeMotion gaan?

[ Voor 16% gewijzigd door SirLenncelot op 23-02-2019 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 20:10
SirLenncelot schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 07:01:

Andere vraag: toevallig nog mensen die volgend weekend naar BikeMotion gaan?
:w

Vergapen aan mooie racers, beetje proberen op schijfremracers, MTB fully uitzoeken voor een maatje en verder kekke upgrades bekijken. Oh ja, en een kwaremont drinken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Oh dan zie ik je vanzelf langskomen, ik sta op zaterdag in een kwaremont caravan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 20:11

McMiGHtY

- burp -

Mijn fiets was ook ingesteld door de fietsenmaker, 3de kwartaal vorig jaar toch een bikefit gedaan. Kreeg last van een slapende hand links en toch wat last van het zitvlees met lange ritten.

Bij metingen kwam eruit dat mijn zadel veel te smal was (en m'n stuur iets hoger gezet). Tevens ben ik is gaan kijken qua broeken en ben uitgekomen bij assos s7 broeken.

Ritten van 200+ km gaan nu zonder enige vorm van hinder.

Bij het binnen fietsen heb ik ook wel een klein beetje last van het zitvlees maar dit komt mijn inziens door de vaste zitpositie en het toch iets meer zweten binnen (en het gebrek aan rijwind waarmee dit dan afgevoerd word).

Ik kan een bikefitting dan ook aanraden, en probeer dan idd verschillende zadels. Volgens mijn bikefitter kun je zadels ook terugbrengen als ze naar enige tijd toch niet bevallen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ach, zadels. Breek me de bek niet open. Ik heb nu een zadel van SQlabs en dat had ik echt jaren eerder moeten doen. Slaapzak? Nooit meer last van. Tintelde voeten omdat er toch iets afgekneld wordt? Nooit meer last van. Heb denk ik de afgelopen jaren voor 400 euro aan zadels gehad, had gewoon in 1 x die 140 uit moeten geven dan had ik een stuk meer fietsplezier gehad :D Voordeel van zadels zoals SQlabs is dat het achterste deel net hoger zit dus zolang je daar met je zitbotjes goed op zit, raakt je zak bij wijze van spreken de rest van het zadel niet eens. Dus kan er ook niks gaan knellen en andere vervelende fratsen.
(maar goed zadels zijn wel superpersoonlijk natuurlijk de 1 vind een plank het fijnste om te fietsen en de andere het liefst zoveel mogelijk gel padding).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Goed om te horen, de bikefit waar ik nu een afspraak mee heb gemaakt gebruikt ook spul van SQlabs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimi83
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-12-2024
CedricD schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:08:
Ik lees dat de fiets is afgesteld door een fietsenmaker.
Het is niet omdat hij/zij nog aan fietsen van profs heeft gesleuteld, ook weet hoe je perfect op een fiets geplaatst wordt ;).
Echt! Dit! Zo zwaar +1 gegeven! Hoe vaak dit ik al moeten horen heb nadat ik een bikefit aanraad aan iemand met klachten. En diegenen die er dan (uiteindelijk) ook op ingaan, zijn er nooit slechter uitgekomen, integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 19:47
Sterker nog, de meeste mechaniciens weten juist vrij weinig van bikefitting voor de gewone sterveling. Ze zijn uiteraard in staat om een fiets tot in de puntjes uitstekend af te stellen, maar houden zich voor de afstelling van het zadel en stuur gewoon aan de gegevens die zij daar weer van doorkrijgen en van de feedback van hun renners natuurlijk. En bovendien zitten de meeste profs tegenwoordig ook wel heel anders op de fiets dan de gemiddelde renner. Veel dieper en langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Gisteren tijdens een heerlijk ritje de shifter voor m’n voorder afgebroken. Mocht nog iets meer dan de helft het doen op de 53 met als kleinste 23. Opzich klim je daardoor soms wel sneller omdat je niet langzamer wilt dan een bepaalde cadans dus heel slecht ging het verder niet. Ook de vorm ondanks wat ziekte afgelopen weken en nog een kuchje hebbende was best goed nog.

Overigens heel grappig, dat je dan kerels ziet fietsen die per se korte broek willen rijden maar dan wel met een dikker jasje rijden dat veel meer wind vangt! Verdeel de kleding dan wat beter en ga voor strakkere kleding en meer aero!

Over bikefits, kan helpen maar werkt niet altijd. Ken een aantal mensen die een bikefit gedaan hebben en alle 3 een ander zadel moesten van sqlabs volgens mij ook. Leek wel bijna de default actie daardoor. En een heeft nog altijd last van zn schouders/rug. Al is het wel een zeur in bijna alles.

Zelf ook eens een bikefit gedaan bij Velometric in Barneveld en daar hebben ze uiteindelijk mijn stuur omlaag gezet. Ik had bij langere tochten vooral last tussen m’n schouders, als ik dan wilde drinken kon dat best vervelend zijn die beweging. Nu geen last meer van.
Vorig jaar nog een nieuw zadel gekocht dat smaller is en nog een beetje geexpirimenteerd met kantelen. Uiteindelijk weer rechter gezet en nog een tikje verder naar voren. En dan nog zit ik best ver voorop het zadel want dat vind ik gewoon prettig. Maar doordat het zadel toch wat verder naar voren zit kom ik wel vaker in de positie achterop mijn zadel wat voor de zitbotjes ten goede komt qua houding. Maar hoe intenser de rit hoe verder naar voren ik zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Lastige van bikefitting is wel dat er geen eenduidig antwoord is. Fiets! had dat 2 jaar terug of zo eens gedaan, door het hele land heen wat bikefittings, en niemand adviseerde hetzelfde...

Zag gister ook wel veel mensen met kort-kort. Wel hele rode armen en benen van de kou maar wel lekker bloot :+ Ik reed met wintersokken en winterhandschoenen. En winter arm- en beenstukken. Vond het pas na 14u een beetje behaaglijk toen heb ik de winterhandschoenen omgeruild voor korte vingers. Waarna ik het weer koud kreeg :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Crazy D schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:20:
(maar goed zadels zijn wel superpersoonlijk natuurlijk de 1 vind een plank het fijnste om te fietsen en de andere het liefst zoveel mogelijk gel padding).
Vooral dat. Ik had op lange tochten altijd last van m'n linker zitbeentje. Heb 3 zadels en 2 bikefits en 1 zadeldruk-analyse versleten totdat ik het zat was en een Brooks B17 Imperial leren zadel op m'n fiets gezet heb. Probleem is nu opgelost. Mijn linker zitbeentje blijkt gewoon iets langer te zijn dan m'n rechter. Dat los je met een regulier zadel niet op, omdat alle kunststof zadels redelijk hard zijn en niet naar je kont gaan staan. Een lederen zadel wel. Ik zie nu links een iets grotere deuk dan rechts. Kan nu uren fietsen zonder problemen :)

Ik wil binnenkort ook de Brooks C17 Cambium Carved proberen, deze is van natuurrubber en schijnt ook erg comfortabel te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 24-02-2019 20:26 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 17-09 14:48
Dank voor alle reacties over zadels. Ik wel zeker een bikefit overwegen. Nog adresjes aan te raden nabij Eindhoven? Ik zag trouwens erg verschillende prijzen. Is een hogere prijs per definitie een betere/volledigere fit? Ondanks dat een goede houding zeer belangrijk is, is het een psychologische drempel om €350 voor een fit te betalen (en dan nog bijvoorbeeld een nieuw zadel aan moeten schaffen), terwijl ik op een fiets van nog geen €1.000 rijdt. Hoe staan jullie daar in?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ligt eraan wat je voor die 350 euro krijgt. Ik vind zelf 150€ een meer redelijke prijs. De bikefit die ik in Nijmegen ga doen biedt dan het volgende:
  • Info via de mail incl. vragenlijst
  • Intake gesprek met oa bespreken van doelen
  • Uitgebreid lichamelijk onderzoek
  • Voetanalyse en zadeldrukmeting
  • Stabiliteitstraining
  • Opmeten oude fietswaarden
  • Beoordelen schoenen/zolen, afstellen schoenplaatjes, beoordeling zadel
  • Meten zadelhoogte, zadelterugstand, afstand stuur-zadel en stuurniveau (drop)
  • Meten waarden in zij- en vooraanzicht indien nodig incl. video opnames
  • Afstellen nieuwe positie
  • Eventueel aanpassingen mbv spacers, wedges of zooltjes
  • Evaluatie en advisering
  • Verslag van de meting via de mail
Heb zelf een beetje het vooroordeel dat men bij zoiets wel eens producten proberen te slijten. Maar ik ga het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
Wat een prachtig weekend!
Had geen verplichtingen, dus veel tijd gehad om de fietsen :).
Zo'n 14 uur op de fiets doorgebracht en zelf een beetje kleur gekregen 8) én dat voor februari, zalig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:19

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb nu na 2 ritjes dit jaar weer wat klachten. Ik heb mijn fiets vorig jaar april gekocht en wil eigenlijk dit jaar doorgaan met wat langere ritten. Helaas zit ik niet superlekker op mijn fiets. Ik krijg last van mijn polsen en glij iets naar voren op mijn zadel. Ook heb ik het idee dat ik niet beide kanten van t zadel gelijk belast (links iets mee, rechterbeen is ook iets korter).

Toen ik de fiets kocht is alles opgemeten, maar dat is dus maar vrij beperkt. Het bijzondere is overigens dat ik, tijdens het wachten op mijn eigen fiets vorig jaar, een leenfiets had waar ik geen klachten op had, maar ja, dat waren korte ritjes. Op beide fietsen geen probleem met slaapzakken etc.

Ik wil dus een bikefit doen. Als ik hierboven even lees lijkt dat wel een goed idee te zijn, toch? Hier in de buurt zijn 2 opties. De zaak waar ik mijn fiets gekocht heb (kost € 200,-). Is een dynamische meting (obv Retul). De andere optie is oud wedstrijdrijder die nu fysio is, dat kost € 150,- en is obv gebiomized oid).

Voordeel van de lbs is dat ze gelijk alle onderdelen kunnen fixen als dat nodig is (en dat ik daar dan een mooi prijsje van kan maken), maar het feit dat iemand fysio is weegt ook wel mee. Zijn er hier nog zinvolle overwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Zaterdag en zondag gereden, gewoon met lange broek en lange mouwen. Gisteren wel even vergeten dat het om 8:30 nog koud is en dat handschoenen toch wel fijn waren geweest. Daar had ik op zaterdag 11:00 geen last van natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@ZieMaar! kan natuurlijk in jouw omgeving anders zijn, maar volgens mijn logica:

- voor problemen met je fiets ga je naar een mecanicien.
- voor problemen met je lichaam naar een fysiotherapeut.

Je fysio is gespecialiseerd in fietshoudingen. Heeft je LBS zich ook goed verdiept in lichamen? Je kunt de aanpassingen aan de fiets meestal ook gewoon door de bikefitter laten doen hoor.

Het “goede prijsje” dat je bij je LBS krijgt kun je terugverdienen door de aangerade onderdelen zelf online te kopen en de eerste 50€ prijsverschil mee te nemen.

Overigens gaat uit zo’n bikefit geen ingewikkelde ingreep aan je fiets komen hoor. Zadel iets hoger, spacertje in je stuur, inleg zooltje voor de schoen. Spannender hoeft het niet te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
orange.x schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:18:
Overigens heel grappig, dat je dan kerels ziet fietsen die per se korte broek willen rijden maar dan wel met een dikker jasje rijden dat veel meer wind vangt! Verdeel de kleding dan wat beter en ga voor strakkere kleding en meer aero!
Dat heeft toch puur met de warmteafvoer te maken? Je benen produceren veel meer warmte dan je bovenlichaam. Lijkt me dus logisch dat je dat warmer wilt houden.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik vond het gisteren rond 9uur anders nog best frisjes en was blij met m'n lange broek. Verder een merino ondershirt en een Castelli Perfetto.

Dame die met ons meereed had wel gehoord "laagjes" maar was hier redelijk in doorgeslagen. Ondershirt, kort shirt, armstukken, lang shirt en iets van een regenjas/windbreaker. Die was na een minuut of 10 al knalrood en riep na 40km "Ik heb het heel erg heet".

In de loop van de ochtend brak het zonnetje echt door en heerlijk buiten koffie kunnen drinken.

En wat hierboven ook gezegd werd, persé kort willen rijden, maar dan wel een enorm windvangend jasje aan, diverse van gezien. En kort/kort ook, mensen hadden de zomer in hun bol blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ik ben in de markt voor een nieuwe wielset. Destijds mijn C'dale SuperSix gekocht met de standaard Aksium wielset erin, maar vrijwel direct omgezet naar een (gebruikte) Dura Ace WH-R9100. Dat rijdt echt fenomenaal goed, maar de wielen beginnen langzaamaan minder mooi/goed te worden. Oa. slijtage aan de velgen. Het plan is om de Dura Ace set voor winter/regen te houden en een nieuwe(re) te nemen voor de zomer.

Ik heb een Tune Schwarzbrenner set op het oog, lekker licht (-200gr tov huidige set). Hoe verhoudt zich die set tot het huidige? Vind wel hele goede reviews maar geen vergelijk tot.
Zijn deze wielen niet té licht voor mij met mijn 83 kilo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orange.x
degroot schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:49:
[...]

Dat heeft toch puur met de warmteafvoer te maken? Je benen produceren veel meer warmte dan je bovenlichaam. Lijkt me dus logisch dat je dat warmer wilt houden.
Tuurlijk, maar de verhouding was compleet weg. Bovenlichaam een laagje meer lijkt me vrij logisch. Maar gezien het tempo waarin deze man reed leek het niet alsof die benen nou zo ontzettend heet geweest moesten zijn. Als ik op mijn benen een laagje heb met beenstukken dan heb ik vaak voor bovenlichaam een shirt met lange mouwen armstukken en mijn jersey. Dus daar een en soms 1,5 laagje extra tov mijn benen vanwege dat verschil in warmteproductie. Maar zo'n hele dikke windvangende jas vs een korte broek slaat wat mij betreft echt nergens op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
Goedemorgen,

Vraagje, ik zoek fietsverlichting, voor en achter. Wat gebruiken jullie?
En zijn er ook rijders die hun verlichting bij AliExpress, Ebay of iets dergelijks hebben gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Achterlampje.nl voor m'n achterlampje en een Lezyne aan de voorkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
McMiGHtY schreef op maandag 25 februari 2019 @ 08:54:
Ik vond het gisteren rond 9uur anders nog best frisjes en was blij met m'n lange broek. Verder een merino ondershirt en een Castelli Perfetto.
Ik vertrok gisterochtend ook om 9 uur en zag dat de temperatuur onderweg nog op -2 heeft gestaan. Ik reed dan ook compleet met buff en overschoenen en dat was geen overbodige luxe. Zeker in de schaduw was het fris. In de zon daarentegen was het heeeeerlijk O+ De neopreen handschoenen die ik gebruik warmen dan ook heel comfortabel op :)

Ben er wel uit dat er voor mij ook een keer een Perfetto-achtig jack moet komen. Ik combineer nu eigenlijk altijd bij kou een aantal laagjes (ondershirts, armwarmers etc. met als buitenlaag om de wind tegen te houden een windjack (deze). Nadeel is dat die niet ademt en dat merk je toch wel.
Pagina: 1 ... 21 ... 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).