Ik zit inmiddels sinds oktober of zo gemiddeld 3 uur in de week op mijn Tacx en blijf niet lekker op mijn zadel zitten (Syncros FL2.5). Afgelopen jaar was mijn eerste buitenseizoen. Fiets was goed afgesteld door de fietsenmaker die tevens mecanicien is geweest bij een profploeg. Ik ga er dus van uit dat het goed gebeurd is. Heb de hele tijd buiten gedacht dat het aan een gebrek aan zitvlees lag, maar nu ik ook deze winter minimaal 2x per week op de fiets zit en nog steeds na 20 minuten begin te schuiven en onplezierig zit, denk ik dat het tijd wordt om ook eens naar mijn zadel te kijken.
Concreet heb ik dus last van schuiven, met name naar voren. Daarbij maakt het niet uit welke bib ik aan heb. Tevens gaat de broek tussen mijn billen zitten, moet dus gaan staan om zo af en toe de zeem weer naar het oppervlak te trekken

Ook begin ik na zo'n 45-60 minuten last te krijgen van de welbekende slaapzak. Bij langere ritten tot 2 uur soms wel een uur naderhand nog een dof gevoel down under.
Buiten lijkt het allemaal iets langer goed te gaan, maar na 1-1.5 uur zit ik niet meer comfortabel. Heb tot nu toe 2 ritten van 100+km gedaan, zo'n 3.5 uur. Dan is het laatste uur echt continu bewegen om maar wat te ontlasten.
Wat ik verwacht is dat ik een positie aan kan nemen en die in beginsel een uurtje of 2 aan kan houden zonder klachten. Met langere ritten kan ik me voorstellen dat er 'zitconditie' bij komt kijken, maar met 3x per week 50km zou ik toch ook een rit van 100km pijnvrij moeten kunnen rijden? Wellicht zijn de verwachtingen te hoog, dan hoor ik het graag.
Ik ben inmiddels al voorbij de kartontest gekomen om de breedte van mijn zitbotjes te meten. Ondanks dat meerdere metingen andere getallen tonen, lijkt mijn huidige zadel te smal te zijn. Vreemd genoeg schuif ik naar voren, waar het zadel nog smaller is. Ik zou denken dat een breder zadel dat verergert.
Ook heb ik gelezen dat ik het zadel bij de punt iets hoger moet zetten (achterover kantelen), maar anderen raden dat weer ten stelligste af.
Wat zouden jullie zeggen, en dan met name de mensen die flink wat kilometers rijden? Wat kan ik verwachten, is het toch een gebrek aan duurtraining, of kan een ander zadel of andere stand van het zadel een en ander verbeteren?