Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 200 ... 646 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 21:52
hoi1234 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 00:41:
[...]

Hoort dat ook niet deels bij sommige fietsen? Ik heb dat namelijk ook. Ik had dat trouwens destijds ook op een nieuwe mountainbike. Kan natuurlijk ook zijn dat ik heel toevallig een nieuwe fiets met een verkeerde afstelling gekocht heb.
Nee. De B screw, ook wel Body-angle screw vind je volgens Park-tools bij de meeste merken. (Ik heb 7 fietsen met shimano-derries in de garage dus van andere merken weet ik het niet zeker) En als het bij een nieuwe fiets niet lekker loopt ga je terug. Tenzij er B-twin op je frame staat.
hoi1234 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:47:
[...]

Wat een afgrijselijk ding. Als je dit durft te ontwerpen, moet je racefietsen wel haten.
Het ziet er nochtans steviger uit dan met alleen velcro. En denk je dat chinezen het een bal interesseert hoe het eruit ziet? Als iemand het koopt...
Weet je hoe een buitenstaander fietskleding ziet :+
Enfin smaken verschillen (Of het nu sarcastisch bedoeld is of niet :P ), en ik ben blij dat we niet allemaal op dezelfde fiets met dezelfde spullen rondrijden. Zou een saaie boel worden. Of iets mooi is of niet, blijft subjectief. Ik vind dat mintgroene van Bianchi niet om aan te zien... Of iemand die z'n fiets op z'n kop zet bij een lekke band. Maar ja, hee, als het niet mijn fiets is?

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 26-12-2020 23:07 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44
NewbieNeo schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:21:
[...]

Ah joh, valt toch wel mee?
Is weer eens wat anders dan vakjes jagen in militair oefengebied. :+
Haha de kogels vliegen je niet om de oren inderdaad. Maar die wind op de zijkant, al die fietsers van 60-70 over de dijk. Ik zie ze al omvallen 8)7

Ik neem mooi een rustdag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 21:33
Lennart95 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:17:
[...]

De fiets die ik vandaag onder handen had schakelt en loopt in alle versnellingen prachtig, alleen als ik dus op Groot-groot zit en terugtrap, schakelt hij naar kleinere kransjes
Dat is perfect normaal en in normaal gebruik totaal geen issue. Een beetje afhankelijk van de chainline, maar dit hebben de meeste fietsen wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15
Noxa schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:56:
[...]

Jezus wat een lelijk ding, Ik loop liever naar huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/95bfacff1f83f5604bfc3217f1c7a41db85dee70/?url=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2Fimages%2F840564282ab95f7239fcfeda4835f575%2Ftenor.gif

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennart95
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11-2024
mhr-zip schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 08:41:
[...]

Was ff zoeken, maar ik heb er eindelijk één kunnen vinden die recht doet aan de fiets.

[Afbeelding]
Een klein Scion of Pro zadeltasje is toch veel subtieler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mistraller schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:25:
[...]

Nee. De B screw, ook wel Body-angle screw vind je volgens Park-tools bij de meeste merken. (Ik heb 7 fietsen met shimano-derries in de garage dus van andere merken weet ik het niet zeker) En als het bij een nieuwe fiets niet lekker loopt ga je terug. Tenzij er B-twin op je frame staat.

[...]
Was een fiets van Halfords. Een Renault. Dus wat jij zegt kan kloppen. Is het dan heel erg als je met de verkeerde afstelling rijdt? Anders moet ik dat even fixen. Maar ik stoor me er niet aan, dus als het geen gevolgen heeft, laat ik het liever zo. Ik loop alleen de kans om het nog eerder te maken anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
Ik ontdekte bij het schoonmaken onderstaande schade aan mijn voorwiel. Geen idee hoe of wanneer het ontstaan is, maar je kunt het flapje in het midden induwen dus het is wel écht stuk.

Iemand enig idee of dit nog te repareren is? Aangezien het bijzonder dun materieel is lijkt het me vooral cosmetisch / “aero” en niet zo zeer structureel. (Het deel waar de band in valt is véél dikker, dus ik zou verwachten dat daar ook de sterkte van het wiel uit komt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvZ56J2FPnCqOeJq4wyxKF_LOJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6KZAAqLYfElJiCLQVO8qXgD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 29-05 21:33
hoi1234 schreef op zondag 27 december 2020 @ 09:14:
[...]

Was een fiets van Halfords. Een Renault. Dus wat jij zegt kan kloppen. Is het dan heel erg als je met de verkeerde afstelling rijdt? Anders moet ik dat even fixen. Maar ik stoor me er niet aan, dus als het geen gevolgen heeft, laat ik het liever zo. Ik loop alleen de kans om het nog eerder te maken anders.
Een B-schroef die niet goed ingesteld staat kan twee gevolgen hebben (afhankelijk van te los of te vast)
  • De derailleur staat te ver onder de kransjes. Je zal dan wat 'aarzeling' ondervinden. De ketting zal dan niet meteen na het schakelen van kransje wisselen.
  • De derailleur zal te dicht op de kransjes zitten en het schakelen naar de lichtere versnellingen zal moeizaam/onmogelijk gaan omdat de guide pulley te dicht tegen de cassette komt.
Heb je hier last van, kan je hem bijstellen. Overigens werden vroeger de meeste Shimano derailleurs fabriek af met een B-schroef op ongeveer de juiste instelling geleverd. Ik heb de indruk dat bij de shadow derailleurs dat niet het geval is. Elke van die derailleurs die ik heb geïnstalleerd moest stevig worden bij gedraaid, waar vroeger bijna nooit een aanpassing nodig was, en indien wel slechts een weinig.

[ Voor 16% gewijzigd door Teun_2 op 27-12-2020 11:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
Lennart95 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:23:
[...]

Een klein Scion of Pro zadeltasje is toch veel subtieler?
Ja, maar je moet toch je spulletjes meenemen. Anders zet ik de oude wel gewoon over.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50051749092_00566b7a71.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/95bfacff1f83f5604bfc3217f1c7a41db85dee70/?url=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2Fimages%2F840564282ab95f7239fcfeda4835f575%2Ftenor.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 00:10
Charly schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:01:
Ik ontdekte bij het schoonmaken onderstaande schade aan mijn voorwiel. Geen idee hoe of wanneer het ontstaan is, maar je kunt het flapje in het midden induwen dus het is wel écht stuk.

Iemand enig idee of dit nog te repareren is? Aangezien het bijzonder dun materieel is lijkt het me vooral cosmetisch / “aero” en niet zo zeer structureel. (Het deel waar de band in valt is véél dikker, dus ik zou verwachten dat daar ook de sterkte van het wiel uit komt)

[Afbeelding]
Je hebt externe spaaknippels, dus de velg is hier dan een structureel geheel waar die zijn sterkte uit haalt. Hier kan je niet mee doorrijden. Reparatie lijkt mij heel lastig, maar je zou het kunnen informeren bij een carbonreparatie.nl oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Is er iemand die zo lief zo willen zijn een 28mm GP5000 te meten op zijn fiets. :)
Mijn 25mm GP 4000 is aan vervanging toe.
Ik weet ook dat mijn 25mm op 27,1mm uitvalt op mijn velg. (velg is aan de buitenkant 23.7mm)
Ik weet ook dat de 5000 smaller uitvallen dan hun voorganger.
Als laatste weet ik dat het een nauwe fit is met de huidige 25mm in mijn frame. 28mm moet ik wel mee wegraken, maar als die 30mm uitmeet, begin ik er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Joindry schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:20:
Is er iemand die zo lief zo willen zijn een 28mm GP5000 te meten op zijn fiets. :)
Ik weet ook dat mijn 25mm op 27,1mm uitvalt op mijn velg. (velg is aan de buitenkant 23.7mm)
Als laatste weet ik dat het een nauwe fit is met de huidige 25mm in mijn frame. 28mm moet ik wel mee wegraken, maar als die 30mm uitmeet, begin ik er niet aan.
Ligt natuurlijk ook erg aan je interne velgbreedte. Hoe breed is je velg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11-2024
mhr-zip schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:48:
[...]

Ja, maar je moet toch je spulletjes meenemen. Anders zet ik de oude wel gewoon over.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oprecht benieuwd, wat neem je allemaal mee dan? Met hooguit 2 bandjes, 2 patronen, bandenlichters en wat gelletjes en reepjes heb je wel genoeg toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
mhr-zip schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja maar dit is best netjes toch? Lekker retro met dat riempje, en het is geen tasje!

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:48
Joindry schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:20:
GP5000 in 28 mm valt bij mij als 28,8 mm. Velg buitenmaat 25, binnenmaat 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

rolandos582 schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:52:
[...]

Ligt natuurlijk ook erg aan je interne velgbreedte. Hoe breed is je velg?
Volgens de specs 18mm. Niet zelf gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ben aan het rondkijken naar een nieuwe helm. Best lastig nog. Er is een aantal eigenschappen waar je op kunt filteren en de rest is ook gewoon persoonlijk (smaak) danwel een kwestie van uitproberen (ventilatie, pasvorm).

Waar hij in elk geval aan moet voldoen:
* MIPS / Wavecel
* budget ~150 euro
* geen champignon
* hoofdomtrek +/-62 cm

Voorkeuren:
* voorzien van insectennet
* wit / zilver (ivm zichtbaarheid)
* voldoende ventilatie in de zomer
* hoe lichter hoe beter uiteraard

Op de shortlist staan nu:
* Giro Cinder | MIPS | 300gr | goede ventilatie volgens de reviews, gunstige prijs
* Giro Syntax | MIPS | 290gr | gunstige prijs
* Bell Stratus | MIPS | 320gr | aan de zware kant
* Bontrager Starvos | Wavecel | 330gr | Wavecel ventilatie wellicht minder? | zwaar
* MET Vinci | MIPS | 272gr | grootste maat tot 61cm, past wellicht niet. | Gunstige prijs.

En eigenlijk boven budget maar wel een mooie helm, de Giro Synthe MIPS (280gr).

Dat insectennet hebben maar weinig helmen. Ik heb er nu wel een in zitten en vind dat in de zomer qua bijen en wespen wel een prettig gevoel. Ik zal de helm overigens ook gebruiken voor het mountainbiken.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar meningen en inzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 11:51

Grin

Ride si sapis.

Zijn allemaal uitstekende helmen maar uiteindelijk zal je toch moeten passen. Ik had eerst een POC op het oog, vond dat op de foto's wel een mooie helm en met mijn dikke kop (ook bijna 62 cm hoofdomtrek) dacht ik dat het wel zou staan/passen. Maar nee dus, leek alsof ik een cementmolen op mijn hoofd had vastgezet...

Voor wat betreft jouw eisen/wensen kan ik je volgen. MIPS wil ik ook echt niet zonder, een moderne helm zonder MIPS kan ik niet meer serieus nemen. Insectennet hoor ik niet vaak maak klikt wel handig, nu draag ik altijd een bandana (ala Pantani), wel zo handig ivm zweten, dus insecten komen niet bij mijn hoofd.

Deze zit iets boven je budget maar wel een mooie aanbieding van een tophelm, dus ik post hem toch ff.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35

Fisico

by Fabian

@Grin @BreadFan zou MIPS ook niet een beetje als insectennet werken. Ik heb twee keer een bij / wesp in de helm gehad en dat is inderdaad geen pretje. Ik hoop dat meer merken met MIPS gaan werken. KASK doet het helaas nog niet en ik ben nog steeds heel blij met mijn Protone, want die is dicht op de plek waar ik weinig haar heb ;) en verder niet zwaar en heeft een goede ventilatie.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Fisico De meeste implementaties van MIPS zijn uitgevoerd met een bepaald soort voering aan de binnenkant - bij de zweetkussen. Zodat bij een zijdelingse val/impact de helm kan roteren t.o.v. je hoofd, hierdoor is de kans op hoofdletsel aanzienlijk minder. Dan heeft Giro ook nog een zgn. 'Spherical' MIPS-implementatie, in mijn ogen de beste, en deze werkt met twee onafhankelijk van elkaar bewegende schalen. In mijn beide Giro Aether's en m'n ATB helm (Giro Manifest) heeft dat geen voordelen voor insecten. Mijn MET Trenta werkt dan weer met het eerder genoemde MIPS-systeem en ook dat heeft (helaas) geen voordelen voor insecten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Gebruik zelf nu naar tevredenheid mijn Abus Airbreaker : https://www.mantel.com/abus-airbreaker-racefiets-helm

Gekocht via clubkorting, anders had ik het er niet voor uitgegeven maar erg fijne helm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:37:
Zijn allemaal uitstekende helmen maar uiteindelijk zal je toch moeten passen.
Inderdaad, passen passen passen.

Ik heb eerst Futurum en Mantel leeg besteld en de postbode moest 3 keer terug naar de auto (oké iets overdreven). Maar niks dat goed zat.

Toen ik een keer bij Hopmans was, kon ik alles wat ze daar hadden op het gemak passen. Toen kwam ik bij een Bontdrager helm uit, niet mijn eerste keus, maar zat wel het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Grin schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:56:
@Fisico De meeste implementaties van MIPS zijn uitgevoerd met een bepaald soort voering aan de binnenkant - bij de zweetkussen. Zodat bij een zijdelingse val/impact de helm kan roteren t.o.v. je hoofd, hierdoor is de kans op hoofdletsel aanzienlijk minder. Dan heeft Giro ook nog een zgn. 'Spherical' MIPS-implementatie, in mijn ogen de beste, en deze werkt met twee onafhankelijk van elkaar bewegende schalen. In mijn beide Giro Aether's en m'n ATB helm (Giro Manifest) heeft dat geen voordelen voor insecten. Mijn MET Trenta werkt dan weer met het eerder genoemde MIPS-systeem en ook dat heeft (helaas) geen voordelen voor insecten...
Ah, ik zag bij de helmen van Bontrager altijd die licht groene binnenkant door de luchtgaten heen als een soort net. Ik dacht dat dat de MIPS was en ook dat daar nooit meer iets door heen zou vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

WaveCel (die gifgroene honinggraadstructuur) is inderdaad weer wat anders, volgens mij is dat een uitvinding van Trek/Bondrager. MIPS is volgens mij een licentiesysteem en daar moet je als fabrikant voor betalen, dus fabrikanten hebben ook hun eigen implementaties bedacht zodat ze ook de MIPS-functies hebben op hun helmen.
Wellicht dat WaveCel wel helpt tegen insecten, heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 10:41
BreadFan schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:42:
Ben aan het rondkijken naar een nieuwe helm. Best lastig nog. Er is een aantal eigenschappen waar je op kunt filteren en de rest is ook gewoon persoonlijk (smaak) danwel een kwestie van uitproberen (ventilatie, pasvorm).

En eigenlijk boven budget maar wel een mooie helm, de Giro Synthe MIPS (280gr).
Ik heb die van mij hier vandaan:

https://www.sport44.com/g...s-racehelm-mat-zwart.html

Heerlijke helm, erg tevreden mee.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 20:26
Waarom zou je zoveel geld betalen voor een helm? Een helm is een helm toch? Enige wat mijns inziens naast de pasvorm een extra zou zijn is inderdaad zo'n insert voor insecten. Afgelopen jaar tweemaal gestoken (maar alle jaren daarvoor niet) dus de kans is klein en n=1 natuurlijk qua ervaringen.

Mijn €90 Specialized Echelon II met MIPS doet voor mijn gevoel echt niet onder voor een S-works Prevail van €250.

Edit: Passen is overigens inderdaad key! Ik had hiervoor een Giro in gebruik en dat was echt veel meer een champignon op mijn hoofd dan de Specialized nu. Dus vorm van je hoofd en de grootte is ook van belang.

[ Voor 20% gewijzigd door MaSw85 op 28-12-2020 13:05 ]

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Waarom niet? Niet iedereen hoeft op dit soort bedragen te letten... Als je het een mooie(re) helm vindt en hij zit goed? Dan denk ik: gewoon doen! Ik zal voor rond de 900-1100 euro aan helmen hebben; lekker boeiend. Niet om hier nu te lopen patsen, hoewel er vast mensen zijn die dat denken, maar omdat ik graag eens wissel van helm voor de volgende rit - dan kan hij goed drogen. En heb je nog wat te kiezen.

Maar zo denk ik wel vaker... is waarschijnlijk ook (mede) de reden dat ik voor een riante middenklasse auto aan schoenen in de kast heb staan. Om maar eens iets 'idioots' te noemen... Ieder zijn ding, ik (ver)koop geen drugs. ;) En werk er gewoon voor. Ieders portemonnee is anders. Zolang je aankopen maar weloverwogen en/of uit passie zijn, dan bestaat er volgens mij geen slechte aankoop. Enkel prioriteiten. Ik heb bv. weer geen kinderen (that i know of...) en auto's boeien mij ook niet. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Grin op 28-12-2020 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Grin schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:40:
Waarom niet? Niet iedereen hoeft op dit soort bedragen te letten... Als je het een mooie(re) helm vindt en hij zit goed? Dan denk ik: gewoon doen! Ik zal voor rond de 900-1100 euro aan helmen hebben; lekker boeiend. Niet om hier nu te lopen patsen, hoewel er vast mensen zijn die dat denken, maar omdat ik graag eens wissel van helm voor de volgende rit - dan kan hij goed drogen. En heb je nog wat te kiezen.

Maar zo denk ik wel vaker... is waarschijnlijk ook (mede) de reden dat ik voor een riante middenklasse auto aan schoenen in de kast heb staan. Om maar eens iets 'idioots' te noemen... Ieder zijn ding, ik (ver)koop geen drugs. ;) En werk er gewoon voor. Ieders portemonnee is anders. Zolang je aankopen maar weloverwogen en/of uit passie zijn, dan bestaat er volgens mij geen slechte aankoop. Enkel prioriteiten. Ik heb bv. weer geen kinderen. :)
Kwaliteit en looks mag ook zeker wat kosten. Ik houd ook wel van goede schoenen/kleding en gadgets. Heb bijvoorbeeld ook sloffen van €80. :+
Maar een helm is over het algemeen in één kleur, er zitten niet heel veel verschillen in. Dus in zo'n geval vind ik het zonde.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Waus26 schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:02:
[...]
Heb bijvoorbeeld ook sloffen van €80. :+
Daar heb ik in sommige gevallen - en meer gevallen dan mij lief is(!) - nog niet één schoenspanner voor... :+ _O- 8)7 |:(
Om maar aan te geven: iedereen zijn gebrek en de een heeft er nu eenmaal wat meer dan de ander. Zolang je maar (om jezelf) kan lachen...

* Grin out :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Over smaak valt niet te twisten.
Maar gelukkig is de kans groter dat ik je op je sidi's tegen kom O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Mag ik even schelden op medeweggebruikers die hun neus legen voor me. Wat is dat voor een godvergeten smerige gewoonte.

Wel lekker gefietst, dat dan weer wel.

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-05 13:55
Waus26 schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:04:
Waarom zou je zoveel geld betalen voor een helm? Een helm is een helm toch? Enige wat mijns inziens naast de pasvorm een extra zou zijn is inderdaad zo'n insert voor insecten. Afgelopen jaar tweemaal gestoken (maar alle jaren daarvoor niet) dus de kans is klein en n=1 natuurlijk qua ervaringen.

Mijn €90 Specialized Echelon II met MIPS doet voor mijn gevoel echt niet onder voor een S-works Prevail van €250.

Edit: Passen is overigens inderdaad key! Ik had hiervoor een Giro in gebruik en dat was echt veel meer een champignon op mijn hoofd dan de Specialized nu. Dus vorm van je hoofd en de grootte is ook van belang.
Op het gebied van veiligheid hoef je er inderdaad niet per se veel aan uit te geven. Ze moeten allemaal voldoen aan dezelfde eisen. Pasvorm uiterlijk en gewicht, materiaal etc kunnen natuurlijk wel van invloed zijn op de prijs. Daar kun je dan zelf over beslissen wat je daar aan uit wenst te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
GerbenBK schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:33:
[...]
Ze moeten allemaal voldoen aan dezelfde eisen.
Ze moeten allemaal voldoen aan dezelfde minimale eisen.

Dus beter mag altijd, minder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-05 13:55
mhr-zip schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:37:
[...]

Ze moeten allemaal voldoen aan dezelfde minimale eisen.

Dus beter mag altijd, minder niet.
ja dat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een mini pomp voor mijn gravel bike. Ik fiets regelmatig samen met iemand die een CO2 pompje gebruikt voor haar racefiets. Ik heb zelf nog geen pomp dus zoek iets voor mijn fiets maar ook als alternatief/backup als we samen fietsen.

Uit reviews komen vooral de Lezyne Pressure Drive en Topeak Racerocket goed naar voren, waarbij je bij Topeak nog kunt kiezen uit een High pressure of Mountainbike variant.

Iemand ervaring hiermee of wellicht andere goede alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Waus26 schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:02:
[...]

Kwaliteit en looks mag ook zeker wat kosten. Ik houd ook wel van goede schoenen/kleding en gadgets. Heb bijvoorbeeld ook sloffen van €80. :+
Maar een helm is over het algemeen in één kleur, er zitten niet heel veel verschillen in. Dus in zo'n geval vind ik het zonde.
Vanwege als die saaie kleuren heb ik dus een Kask met de kleuren van Paul Smith. Nog heel even met de Utopia in mijn handen gestaan ook, maar dat is mijn type helm gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 21:16
Pfoe, ik moet nog 32km om mijn doel van 5000km dit jaar te halen. Zo na de kerst en het slechte weer de week ervoor moet de zin om te fietsen wel echt van ver komen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik had geen doelen voor dit jaar, maar ben wel tot het volgende gekomen:

- 3200km (incl. wat MTB kilometers, maar dat zullen er <200 zijn)
- 17845 hoogtemeters (waar een paar dagen Dolomieten wel niet goed voor zijn)
- In 48 ritten, dit wil ik wel flink omhoog krikken, helaas was het een erg druk jaar qua werk, dat is een stuk minder geworden + de tijden worden steeds regelmatiger
- 254km hardlopen (:+)

Om zelf ook fietsdoelen voor 2021 te stellen:

- Minimaal 4000km fietsen, eigenlijk is dit niet genoeg, ik zal Strava instellen op 5000km
- 20000 hoogtemeters (is makkelijk te halen, mits je buiten Nederland komt :D)
- Verschillende toertochten rijden (Klimclassic, Tour de Dumoulin, Ronde van Nijmegen, Grandfondo Vosges lijken wel mooi, maar is ook nog afhankelijk van hoe het blijft gaan met corona natuurlijk)
- Eindelijk de keuze maken of ik mij bij een club voeg of niet...
- Langste rit van 250km, dit jaar op 214km blijven steken, had 230 moeten zijn maar op de terugweg was windkracht 4 tegen toch teveel van het goede
- Misschien ook meer hardloopmeters O-)

Verder eigenlijk niet zoveel bijzonders.

[ Voor 4% gewijzigd door Pimorez op 28-12-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Verona27 schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:13:
Pfoe, ik moet nog 32km om mijn doel van 5000km dit jaar te halen. Zo na de kerst en het slechte weer de week ervoor moet de zin om te fietsen wel echt van ver komen..
Ach, ik moet nog 797km voor de 5000km. Die laatste 32km moet wel lukken dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Djiee schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:08:
Ik ben opzoek naar een mini pomp voor mijn gravel bike. Ik fiets regelmatig samen met iemand die een CO2 pompje gebruikt voor haar racefiets. Ik heb zelf nog geen pomp dus zoek iets voor mijn fiets maar ook als alternatief/backup als we samen fietsen.

Uit reviews komen vooral de Lezyne Pressure Drive en Topeak Racerocket goed naar voren, waarbij je bij Topeak nog kunt kiezen uit een High pressure of Mountainbike variant.

@Djiee Yes, Topeak Hybrid Rocket HP. d:)b
In mijn ogen wordt het niet beter dan dat; beste van twee werelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
Djiee schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:08:

Ik heb al jaren zo’n lezyne en die bevalt mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Grin schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:35:
[...]

Een goede tip want twee keer kwam ik niet weg met mijn patronen, dat was toch wel vervelend. Het kwam ook omdat het ventiel niet lang genoeg was. Maar voor rondjes met minder bekenden in de buurt is een pomp waarmee je altijd nog met de hand kan pompen ook wel fijn.

Dan het banden er zelf opleggen, dat is bij mij echt een drama met de te kleine handen en met echt te weinig kracht. Ik ga de tips van GCN nog eens toepassen. Maar de laatste keer thuis heb ik uiteindelijk toch een bandenlichter gebruikt om mijn nieuwe buitenband erop te krijgen. En de dag erna had ik weer spierpijn in mijn onderarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 18:44
Nou, wat fietshelm betreft heb ik maar door de zure appel van de prijs heen gebeten en de rode Giro Aether MIPS besteld. EUR 229 in de aanbieding. Dat is bijna net zoveel als ik voor mijn fiets heb betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Fisico Herkenbaar...
Hoe ik het doorgaans doe:

Binnenband is voorzien van een klein beetje lucht, buitenband aan één kant om de velg leggen, binnenband d'r in, en dan voor 75% de buitenband d'r omleggen, zorg dat de buitenband goed in het midden van het velgbed zit (samenknijpen naar het midden toe) en vervolgens zo vastpakken voor de laatste 25%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L18nEFJvccFIpCcAJ2efEAlOnFQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T2oYl5X1GBgQBxV1kYlHNBbP.jpg?f=user_large

Echt goed om denken dat de buitenband goed rond het midden zit van de velg want daar is de diameter iets kleiner, niet voor niets een velgbed. Dan kan het eigenlijk niet verkeerd gaan, ik heb de handkracht van een 8-jarig meisje en krijg zo elke buitenband eenvoudig om de velg.

@nogeeninlog Laat ff weten wat je d'r van vindt!

[ Voor 3% gewijzigd door Grin op 28-12-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:05:
@Fisico Herkenbaar...
Hoe ik het doorgaans doe:

Binnenband is voorzien van een klein beetje lucht, buitenband aan één kant om de velg leggen, binnenband d'r in, en dan voor 75% de buitenband d'r omleggen, zorg dat de buitenband goed in het midden van het velgbed zit (samenknijpen naar het midden toe) en vervolgens zo vastpakken voor de laatste 25%.
[Afbeelding]

Echt goed om denken dat de buitenband goed rond het midden zit van de veld want daar is de diameter iets kleiner, niet voor niets een velgbed. Dan kan het eigenlijk niet verkeerd gaan, ik heb de handkracht van een 8-jarig meisje en krijg zo elke buitenband eenvoudig om de velg.
Ik heb een veel makkelijkere oplossing, die heet:

Mavic Yksion Pro UST O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:35:
[...]

Past die in je zadeltasje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@mhr-zip Dat is toch geen Pirelli, of wel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:08:
@mhr-zip Dat is toch geen Pirelli, of wel? :+
Ze zijn Frans, zou prima op een Look passen O-)

Zijn wel aan te raden om tubeless te rijden. Ik slinger ze er nog net niet vanaf afstand op.
Als ik dan al die berichten lees over GP5000 banden met erom leggen en scheuren :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Fisico schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:51:
[...]

Een goede tip want twee keer kwam ik niet weg met mijn patronen, dat was toch wel vervelend. Het kwam ook omdat het ventiel niet lang genoeg was. Maar voor rondjes met minder bekenden in de buurt is een pomp waarmee je altijd nog met de hand kan pompen ook wel fijn.

Dan het banden er zelf opleggen, dat is bij mij echt een drama met de te kleine handen en met echt te weinig kracht. Ik ga de tips van GCN nog eens toepassen. Maar de laatste keer thuis heb ik uiteindelijk toch een bandenlichter gebruikt om mijn nieuwe buitenband erop te krijgen. En de dag erna had ik weer spierpijn in mijn onderarmen.
Wellicht is een TyreKey iets voor je?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Agree, met GP5000 wil je in de herfst/winter geen lek rijden... De worstelingen die ik van clubgenoten heb gezien, dat ga je niet redden met 30 keer keihard vloeken, ik niet tenminste... Elke godsdienst/ziekte komt bij mij dan wel 10 keer langs...

[ Voor 17% gewijzigd door Grin op 28-12-2020 18:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
Waus26 schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:10:
[...]

Wellicht is een TyreKey iets voor je?
Als het kan koop ik liever banden waarbij het niet nodig zijn. Moet je altijd dat ding meenemen onderweg.
Grin schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:12:
Agree, met GP5000 wil je in de herfst/winter geen lek rijden... De worstelingen die ik van clubgenoten heb gezien, dat ga je niet redden met 30 keer keihard vloeken, ik niet tenminste... Elke godsdienst/ziekte komt bij mij dan wel 10 keer langs...
Inderdaad GP5000 en dan in de winter je band verrot/lek rijden :*)

Stond net een pakjes Piet voor de deur (met een wit busje ipv een wit paard) O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oRbqL5p7AfWCgTKKrWpbuBHOTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NZyAxdVsh0kP7M9P1KdPkfD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door mhr-zip op 28-12-2020 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:47
mhr-zip schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:20:

Stond net een pakjes Piet voor de deur (met een wit busje ipv een wit paard) O+

[Afbeelding]
Waar ga je 'm plaatsen?

Die van mij zit hier ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-s0MSLP8eWTXTIPUpZLLkO7fpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tArhazMQ8FnX3v9Xw1fXtbtt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Salteh op 28-12-2020 20:28 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Mistraller
Zo, 7500km target voor 2020 is binnen. En nu we toch geen vuurwerk mogen kopen om 2020 kapot te schieten, doe ik het dit jaar zo.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGSNtN06tKXGIM_5i9QjNStj03U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7XlaQQWi7mgPTwD5KGHiueir.png?f=user_large

https://www.strava.com/activities/4529946996

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 28-12-2020 21:11 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:57
Vandaag een klapperrrrrrrrrr gemaakt met de fiets.. Een betonnen fietspad met bladeren in een flauwe bocht. Ik had het kunnen weten, maar eigenwijs genoeg om geen snelheid te minderen 7(8)7 Resultaat is wat kleine pijntjes en een kromme derailleurpad waardoor de derailleur helemaal uit het lood is.

Om dit te verhelpen wilde ik eigenlijk op zoek naar een Parktool Dag-2.2 maar deze kan ik niet vinden bij de welbekende Nederlandse fietswinkels.

Iemand misschien een idee of ik een Nederlands verkooppunt over het hoofd heb gezien of mensen met winkelervaring bij (betrouwbare) buitenlandse retailers met acceptabele levertijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Anniedrew schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:20:
Vandaag een klapperrrrrrrrrr gemaakt met de fiets.. Een betonnen fietspad met bladeren in een flauwe bocht. Ik had het kunnen weten, maar eigenwijs genoeg om geen snelheid te minderen 7(8)7 Resultaat is wat kleine pijntjes en een kromme derailleurpad waardoor de derailleur helemaal uit het lood is.

Om dit te verhelpen wilde ik eigenlijk op zoek naar een Parktool Dag-2.2 maar deze kan ik niet vinden bij de welbekende Nederlandse fietswinkels.

Iemand misschien een idee of ik een Nederlands verkooppunt over het hoofd heb gezien of mensen met winkelervaring bij (betrouwbare) buitenlandse retailers met acceptabele levertijden?
Ik heb hem liggen... je mag langskomen in Utrecht ;)

@Mistraller vuurpijl of .... ?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ik heb eens een vraag over de https://www.decathlon.nl/...cassetteafnemer/_/R-p-200 , hoe werkt deze eigenlijk precies? Je plaatst deze met het juiste gat en tanden op je cassette en draait hem zo los of gebruik je hem als kettingzweep om de cassette op z'n plaats te houden en draai je hem met een andere tool los?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rolandos582 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:43:
Ik heb eens een vraag over de https://www.decathlon.nl/...cassetteafnemer/_/R-p-200 , hoe werkt deze eigenlijk precies? Je plaatst deze met het juiste gat en tanden op je cassette en draait hem zo los of gebruik je hem als kettingzweep om de cassette op z'n plaats te houden en draai je hem met een andere tool los?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3eSSKkgKp0i0FuNpRFyM9urAv0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BqoUSczb2GFN7v16fkhuLT7v.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWi2gwLgRrHTJbZHs0GvxKVPV48=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZbhBemXVlKq3SaACWq31yjX7.png?f=user_large

Staat er maar 2 keer, had wel duidelijker gekund inderdaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Smultie schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Staat er maar 2 keer, had wel duidelijker gekund inderdaad :+
Naja dat zie ik inderdaad wel maar waarom heet het artikel zelf dan : KETTINGZWEEP-CASSETTEAFNEMER
als het eigenlijk alleen een kettingzweep is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Bleiswijk?

O-) O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ja :) Wilde eigenlijk de kerstman rijden maar dat paste niet meer in het schema met kerst. Dus dan maar een eigen ontwerp. Dat sterretje was stiekem nog het zwaarste.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
rolandos582 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:50:
[...]

Naja dat zie ik inderdaad wel maar waarom heet het artikel zelf dan : KETTINGZWEEP-CASSETTEAFNEMER
als het eigenlijk alleen een kettingzweep is?
Geen idee, je kunt het ook lezen als 'minus cassetteafnemer' :P

Laatste bewijs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDctxLgU5ybcmfXX5clQyYBRHVg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nQ7Sc5lfENNOT2Hgk2sIxYPQ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Haha, ik wil wel helpen hoor, als je problemen hebt :)

@anniedrew ik heb m ook, maar volgens mij woon je in Friesland :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Salteh schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:00:
[...]

Haha, ik wil wel helpen hoor, als je problemen hebt :)
Thx!

Ik ga het eerst zelf even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:57
MrBarBarian schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:43:
[...]

Ik heb hem liggen... je mag langskomen in Utrecht ;)
Thanks voor je aanbod! Wel een stukje fietsen vanuit FRL (misschien dan eerst nog even de LBS vragen). Mocht er een sterke noordenwind staan waardoor ik zonder trappen in Utrecht kan komen, waai ik graag langs!

Mag ik vragen waar jij 'm vandaan hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
mhr-zip schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:09:
[...]

Thx!

Ik ga het eerst zelf even proberen.
Pro tip - als de app vraagt of je de passkey wil veranderen ... doe het niet.
Tenminste niet tot NA de eerste firmware update.

Als je de passkey toch veranderd hebt moet je even naar de Bluetooth apparaten op je telefoon en de EW-WU111 daar vergeten / verwijderen. Daarna kan je 'm redelijk veilig gebruiken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Salteh op 29-12-2020 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Salteh schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:16:
[...]

Pro tip - als de app vraagt of je de passkey wil veranderen ... doe het niet.
Tenminste niet tot NA de eerste firmware update.

Als je de passkey toch veranderd hebt moet je even naar de Bluetooth apparaten op je telefoon en de EW-WU111 daar vergeten / verwijderen. Daarna kan je 'm redelijk veilig gebruiken :)
Lol, is dat nog steeds niet gefixed? Best triest imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Smultie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:19:
[...]

Lol, is dat nog steeds niet gefixed? Best triest imho.
Shimano kennende zou ik er niet op vertrouwen in ieder geval :).
(en ja, inderdaad triest)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Groot fan van Shimano overigens, maar hier zou een íets snellere reactie op de markt wel lekker zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Smultie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:25:
maar hier zou een íets snellere reactie op de markt wel lekker zijn :P
12 speed anyone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Eerst ff oefenen op de MTB's, daar hebben ze 't al

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Anniedrew schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:02:
[...]

Thanks voor je aanbod! Wel een stukje fietsen vanuit FRL (misschien dan eerst nog even de LBS vragen). Mocht er een sterke noordenwind staan waardoor ik zonder trappen in Utrecht kan komen, waai ik graag langs!

Mag ik vragen waar jij 'm vandaan hebt?
Geen idee meer. Duitse webwinkel. Bike24/bike-discount/etc oid

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
De 'catch' van m'n BMC is 'gevonden'. Ik had niet nagedacht dat deze Zipp 303's Tubular zijn :X
Dat wordt een nachtmerrie om banden te verwisselen wanneer het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:29
@Pimorez is het dan niet een kwestie van eenmalig tubes er op te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Salteh schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:22:
[...]

Shimano kennende zou ik er niet op vertrouwen in ieder geval :).
(en ja, inderdaad triest)
Ach ze bestaan ook pas 99 jaar en 9 maanden.
Smultie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:25:
Groot fan van Shimano overigens, maar hier zou een íets snellere reactie op de markt wel lekker zijn :P
Ik ben echt tevreden met mijn mechanische groep en zou ook niet heel graag 12 of 13 speed willen hebben. Wel graag wil ik het nieuwste wat mogelijk is op mijn fiets en dan is het fijn als Shimano ietsjes eerder doorkomt met info over een nieuwe groep en de levertijden. Wel fijn dat de LBS in deze kerstvakantie dicht is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:29
Cranzai schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:38:
@Pimorez is het dan niet een kwestie van eenmalig tubes er op te leggen?
Tubular is niet hetzelfde als tubeless... Tubular zijn aparte velgen zonder randje (dus geen clinchers of hookless velgen). Hier kan je enkel speciale banden op lijmen. Leuk voor pro's met volg wagens, minder leuk voor hobby fietsers... Die jumbo Bianchi veiling stond ook vol met mooie fietsen maar wel allemaal met minder bruikbare wielen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Laatst online: 17:29
@Prulleman aha dus de velg is daadwerkelijk anders, dat is minder mooi voor @Pimorez :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Cranzai schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:55:
@Prulleman aha dus de velg is daadwerkelijk anders, dat is minder mooi voor @Pimorez :X
Yep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_095_MwY7ClZ3VBwHsX0Ezh0AI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eUuk0HJ90l6NG9SxsiZNNpHN.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Wat een ellende, daar moet je ook maar net over nadenken inderdaad. Waarom zou iemand daar überhaupt voor kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo19
  • Laatst online: 22-03 17:52
rolandos582 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:59:
Wat een ellende, daar moet je ook maar net over nadenken inderdaad. Waarom zou iemand daar überhaupt voor kiezen?
Voornaamste reden is bandendruk. Op de weg/baan kun je die tubes zeker wel tot 12 bar oppompen en met cyclocross kun je er zelfs mee onder de 1 bar.

Daarnaast is de kans op stootlek ook nihil doordat er geen binnenband is. Ik hoor je nu zeggen ja dat heeft tubeless ook niet en dat is minder gedoe, maar inderdaad dat klopt en daarom zie je volgens mij ook langzaam bepaalde profteams (Canyon-Sram bij de dames bijv.) switchen naar tubeless.

Echter, voor cyclocross ontkom je niet gezien de mogelijkheid tot verlaagde druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 11:39
Heel apart, dus plakken houdt beter vast op de velg dan een fysieke rand aan de velg? Ik zou gegokt hebben dat een tubular velg lichter is dan die andere twee.

Hogere druk snap ik wel, qua constructie van de band, maar hoe krijg je dat in godsnaam netjes geplakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Frenz64 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:13:
Heel apart, dus plakken houdt beter vast op de velg dan een fysieke rand aan de velg? Ik zou gegokt hebben dat een tubular velg lichter is dan die andere twee.

Hogere druk snap ik wel, qua constructie van de band, maar hoe krijg je dat in godsnaam netjes geplakt?
Dat is een vak apart.
Velg is inderdaad lichter.
Grootste voordeel is dat de band aan de velg vastblijft (er dus niet vanaf rolt) ook als je lek rijdt. Volgens mij is dat nog de grootste reden dat het profpeloton tubular rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojo19
  • Laatst online: 22-03 17:52
Smultie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:15:
[...]

Dat is een vak apart.
Velg is inderdaad lichter.
Grootste voordeel is dat de band aan de velg vastblijft (er dus niet vanaf rolt) ook als je lek rijdt. Volgens mij is dat nog de grootste reden dat het profpeloton tubular rijdt.
Gezien mijn zusje prof is in het veldrijden heb ik ondertussen de nodige tubes gelijmd en het is inderdaad een vak apart.

Je smeert lijm in het gehele velgbed en onderaan de tube (op het lint wat ongeveer de breedte van het velgbed is) en het belangrijkste is ervoor zorgen dat je de tube van te voren hebt laten reken en je met wat techniek genoeg tube hebt om hem er op te leggen.

Zoals je ziet is het wel iets anders dan even een binnenband verwisselen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-05 23:43
Vriend van een vriendin rijd wedstrijden en ging een tijdje terug onderuit omdat zijn zelf gelijmde tube eraf rolde in een bocht. In het kader van 'marginal gains' heeft hij toen wel wat gewicht aan huid op het asfalt achtergelaten.

Hij gaf zelf aan dat het zijn eerste poging was om zelf tuben te lijmen, maar hij had toch wat te weinig gebruikt blijkbaar.

ik zie mezelf al 2x per jaar naar huis bellen omdat je onderweg geen band kan wisselen. En ik vind tubeless al eng en klinkend als veel en moeilijk werk dat niet past bij mijn handigheidsniveau :+

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Stufferdt schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:53:
Vriend van een vriendin rijd wedstrijden en ging een tijdje terug onderuit omdat zijn zelf gelijmde tube eraf rolde in een bocht. In het kader van 'marginal gains' heeft hij toen wel wat gewicht aan huid op het asfalt achtergelaten.

Hij gaf zelf aan dat het zijn eerste poging was om zelf tuben te lijmen, maar hij had toch wat te weinig gebruikt blijkbaar.

ik zie mezelf al 2x per jaar naar huis bellen omdat je onderweg geen band kan wisselen. En ik vind tubeless al eng en klinkend als veel en moeilijk werk dat niet past bij mijn handigheidsniveau :+
Tubeless is juist _/-\o_ (als je het goed doet)
Of jezelf pesten als je GP5000 banden neemt >:)

Wat ik mij afvraag bij tubes. Hoever kom je met sealant erin en een reparatie plug op zak?

In 25000 km heb ik 3 keer een lekke band gehad, 2 keer met oppompen thuis gekomen. 1x was ik mijn pomp vergeten dus moest ik bellen. Nu 2 jaar met tubeless en helemaal geen lek meer. Dus voor alle ritjes rondom huis van een km of 60 zou ik misschien ook niet zo met tubes in mijn maag zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:59:
Dikke velgen, maar dan voor tubes zijn 2de hands vaak veel aantrekkelijker geprijsd. Dan de clincher uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Tja, geen idee waarom deze fiets nieuw gekocht is met tubes, ik gok dat dit de standaard configuratie was.

Ik heb in de afgelopen 3 jaar volgens mij 3x lek gereden. De eerste keer was toen ik net begon met wielrennen, was 10km van huis maar had geen reserve binnenband mee.. Dit kwam overigens door een klein steentje.
Tweede keer was op de terugweg zo'n 20 meter verwijderd van de voordeur door een stuk metaal. Derde keer is een raadsel, band liep ineens leeg bij thuiskomst. Wat dat betreft maak ik mij dus geen zorgen over tubes, gezien op het forum van fiets.nl de meningen over Orange Seal dusdanig goed zijn dat ik daar wel op durf te vertrouwen.

Het probleem was ik meer heb is het lijmen zelf. Ik heb zo snel ook niet iets waar ik een wiel aan kan ophangen om te lijmen dus dan moet ik daar sowieso het één en ander voor verzinnen (of iets wat op een wielrichter lijkt kopen). Tape schijnt wel oké te zijn, alleen weet ik niet of ik daarmee de bergen af durf te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
mhr-zip schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:14:
[...]

Dikke velgen, maar dan voor tubes zijn 2de hands vaak veel aantrekkelijker geprijsd. Dan de clincher uitvoering.
Iets met vraag en aanbod, met name de vraag is laag.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Tijdje geleden was hier ook een pol, meeste rijden nog gewoon met biba's en een aantal tubeless op racefiets. Persoonlijk vind ik biba's ook wel erg makkelijk maar overweeg ik voor mijn slecht weer set nog om die tubeless te maken. Nu rijd ik voor als nog op GP5000's omdat ik daar wel tevreden over ben maar dat moet ik dus niet doen op mijn tubeless setup :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Pimorez schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:17:
Tja, geen idee waarom deze fiets nieuw gekocht is met tubes, ik gok dat dit de standaard configuratie was.
Die kans is vrijwel 0. Geen enkele fabrikant (bij mijn weten) levert fietsen standaard tubular af. Denk eerder goedkope vervanging van de standaard lage velgen die meegeleverd werden? Of een vorige eigenaar die goede amateur was?
Overigens is sealant in tubulars wel een goed idee; wordt ook in het profpeloton steeds meer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Niet online
Smultie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:40:
[...]

Die kans is vrijwel 0. Geen enkele fabrikant (bij mijn weten) levert fietsen standaard tubular af. Denk eerder goedkope vervanging van de standaard lage velgen die meegeleverd werden? Of een vorige eigenaar die goede amateur was?
Overigens is sealant in tubulars wel een goed idee; wordt ook in het profpeloton steeds meer gedaan.
De fiets is door de vorige eigenaar nieuw gekocht met dit setje wielen, dus het is in ieder geval geen kwestie geweest van goedkoop vervangen door iets beters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:36:
Tijdje geleden was hier ook een pol, meeste rijden nog gewoon met biba's en een aantal tubeless op racefiets. Persoonlijk vind ik biba's ook wel erg makkelijk maar overweeg ik voor mijn slecht weer set nog om die tubeless te maken. Nu rijd ik voor als nog op GP5000's omdat ik daar wel tevreden over ben maar dat moet ik dus niet doen op mijn tubeless setup :D
Er bestaat altijd een kans dat je lek rijdt. Ook met tubeless, ook al is de kans lager. Alleen in de winter is dat net iets vervelender.

Over die GP5000 zijn erg veel klachten te vinden op internet:

- Met geen mogelijkheid om de velg heen te krijgen. Sta je in de winter met bevroren vingers er alsnog een binnenbandje in proberen te frutten (tubeless velg is volgens mij vaak ook iets strakker)
- Spontaan scheuren van de band. Alles kan lek, en met een binnenbandje te fixen. Maar als je wang openscheurt ben je klaar.

Persoonlijk heb ik erg goede ervaring met de Mavic Yksion Pro UST band 28mm.
Deze band wordt gewoon gemaakt bij Hutchinson, dus niet door Mavic zelf.

En ja de budget velgen van Mavic zijn best slecht (voor de naam van Mavic), maar heeft dat invloed op de kwaliteit van een premium band die ze ergens anders inkopen?

Ik rijd er nu al 2 jaar mee, incl gravel (wat met 28 mm) te doen is. Nooit gezeik, er omheen leggen gaat met 2 vingers in de neus. En ik pomp op met fietspomp, geen compressor nodig. Rij altijd met (heel) weinig druk, super comfortabel en levensduur ook goed.

En ik heb "het wiel" niet zelf uitgevonden, maar het bleek dat @DDX (credits _/-\o_ ) er al duizenden km-ers mee gereden had zonder problemen. Vandaar dat ik het ging proberen, en tot nu toe zonder spijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:16
Anniedrew schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:20:

Je kunt hem toch gewoon bij Amazon bestellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
mhr-zip schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:50:
[...]

- Spontaan scheuren van de band. Alles kan lek, en met een binnenbandje te fixen. Maar als je wang openscheurt ben je klaar.
Beetje afhankelijk van de grootte van de scheur, maar een kleine scheur is nog wel op te lossen met een dubbelgevouwen tientje in de buitenband over de scheur te leggen, die je dan weer met je binnenband vastzet..

Ik vind dit soort noodoplossingen voor de fiets overigens prachtig.

Zelf weleens een losgelopen crank vast moeten zetten terwijl niemand een inbus sleutel 10 bij zich had. Bleek uiteindelijk te kunnen met een 4 en een 6 tegen elkaar, dat past dus ook. Wist ik eerder ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
BreadFan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:05:
[...]

Beetje afhankelijk van de grootte van de scheur, maar een kleine scheur is nog wel op te lossen met een dubbelgevouwen tientje in de buitenband over de scheur te leggen, die je dan weer met je binnenband vastzet..

Ik vind dit soort noodoplossingen voor de fiets overigens prachtig.

Zelf weleens een losgelopen crank vast moeten zetten terwijl niemand een inbus sleutel 10 bij zich had. Bleek uiteindelijk te kunnen met een 4 en een 6 tegen elkaar, dat past dus ook. Wist ik eerder ook niet.
Er zit een verschil tussen in geval van nood iets moeten fixen of het monteren van banden die erom bekend staan dat ze spontaan scheuren.

Ik heb trouwens deze plakkers in mijn fietstasje >:)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=85957&w=760&h=570

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
mhr-zip schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:10:
[...]

Tubeless is juist _/-\o_ (als je het goed doet)
Of jezelf pesten als je GP5000 banden neemt >:)

Wat ik mij afvraag bij tubes. Hoever kom je met sealant erin en een reparatie plug op zak?

In 25000 km heb ik 3 keer een lekke band gehad, 2 keer met oppompen thuis gekomen. 1x was ik mijn pomp vergeten dus moest ik bellen. Nu 2 jaar met tubeless en helemaal geen lek meer. Dus voor alle ritjes rondom huis van een km of 60 zou ik misschien ook niet zo met tubes in mijn maag zitten.
Ik ben er niet gerust op :P
Ik had overigens ook behoorlijk wat moeite met mijn GP5000, maar verder wel tevreden over. Toen ik afgelopen februari in de stromende regen m'n binnenband stond te vervangen, ging dat prima. De regen en kou motiveerden ook wel om haast te maken :+

Verder rijd ik eigenlijk zelden lek, heb hooguit structureel te weinig lucht in m'n banden omdat ik te lui ben om ze voor een ritje altijd op te pompen.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Stufferdt schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:34:
[...]

Ik had overigens ook behoorlijk wat moeite met mijn GP5000, maar verder wel tevreden over.
De gewone of de TL-versie? Ik had toch echt bijna tubeless afgezworen toen ik de 5000TL op m'n velgen moest leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Smultie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:45:
[...]

De gewone of de TL-versie? Ik had toch echt bijna tubeless afgezworen toen ik de 5000TL op m'n velgen moest leggen.
Inderdaad Continental heeft genoeg ervaring ervaring met normale buitenbanden.
De tubeless variant was meer een experiment met goede bedoelingen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
mhr-zip schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:03:
[...]

Inderdaad Continental heeft genoeg ervaring ervaring met normale buitenbanden.
De tubeless variant was meer een experiment met goede bedoelingen O-)
Puck moonen rijdt er ook mee en met haar nog genoeg anderen. Is toch wel een fijne band, gewoon niet lek rijden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
Smultie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:45:
[...]

De gewone. is de TL (nog) erger?
rolandos582 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:15:
[...]

Puck moonen rijdt er ook mee en met haar nog genoeg anderen. Is toch wel een fijne band, gewoon niet lek rijden 8)7
Goed punt. Als Puck ze gebruikt, moet het wel heel goed zijn :) Ze rijdt de stenen uit de weg zoals ze dat zo mooi zeggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10
Jep, die werken erg veel beter dan een (drie)dubbelgevouwen tientje weet ik uit ervaring.
Pagina: 1 ... 200 ... 646 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).