Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 153 ... 681 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 14:23
ThijsM schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:43:
Korte vraag.
Als ik mijn cassette van een 11-32 naar 12-25 verander kan ik dan dezelfde ketting blijven gebruiken? Ketting is zgan.
Ik kom verhalen tegen waarin ze zeggen dat dit gewoon kan, maar ben benieuwd naar de ervaringen hier. Betreft een 11sp 50/34 drivetrain met een 5800 GS derraileur.
Dit kan gewoon. De ketting is pas te lang als hij op de 11 duidelijk te los is / gaat klapperen. Bovendien zal je waarschijnlijk nu ook wel eens op de 25 achter rijden.

Andersom, van een 12-25 naar een 11-32 is lastiger. Dan moet je ketting lang genoeg zijn om op de 32 te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
NewbieNeo schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:37:

Goed gespot. :)
Meestal doe ik een rondje Hoek van Holland of rondje Katwijk en dat gaat op de racefiets een stuk sneller dan op mijn mtb. Al ben ik blij dat ik beide heb, zodat ik lekker kan afwisselen.
Ben benieuwd omdat ik de MTB verkocht heb en een racefiets gekocht. Maar ben bereid terug een MTB te kopen moest ik hem missen. Maar dan geen fully meer, de voordelen zijn het mij niet waard omdat ik zelden offroad rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Mijn ervaring met de Wahoo Bolt zijn prima. Heb wel eens een sensor die wegvalt, maar dat blijkt dan tot nu toe altijd de batterij te zijn (ik gebruik Magene sensors, goedkope dingen, doen hun werk, maar batterij duur is niet zo lekker met goedkopere 2032 batterijen).

Even een andere vraag, gisteren heb ik een Lezyne 600XL setje gekocht. Prima spul, nu lekker aan het opladen (want verkouden en kuch met die corona meuk ga ik dus maar even niet fietsen) en dan eerdaags gebruiken. Maar wat is jullie ervaring met deze elastieken (wel, die rubberen dingen om het vast te zetten)? Ik heb zelf een fsa plasma cockpit stuur, en het voelt niet helemaal lekker om het voorlicht er op te monteren. Kan natuurlijk aan mij liggen? Het voelt heel erg strak er omheen. Ik heb ook een hidemybell (fi) mount, maar nog geen idee of ik daar deze lamp op kan monteren.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ik heb het lampje van de onderstaande foto,maar moest het rubber best ver uit trekken.
Dus ben bang dat ie wel een keer gaan springen...
in de houder zit ook een m5 moertje maar is er een mooie manier om een m5 boutje netjes op de zadelpen te monteren? nu kijk ik toch iets te vaak of ik mijn lampje nog heb. Bij de voorlamp zit een goede klem die er niet zomaar af valt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=100185&w=2000&h=2000&c=1

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:13
@Tinusvolkel Bontrager lampje? Ik heb deze zelf verlengt met een losse/separate elastiek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
Engineer Stewie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:04:
[...]

Ben benieuwd omdat ik de MTB verkocht heb en een racefiets gekocht. Maar ben bereid terug een MTB te kopen moest ik hem missen. Maar dan geen fully meer, de voordelen zijn het mij niet waard omdat ik zelden offroad rij.
Vind het wel ideaal om beide te hebben. Met een racefiets kan ik af en toe ff lekker knallen op de weg en langere ritjes maken van 100+ km. En op een mtb kan ik lekker van 1,5m hoge trappen af springen en wheelies/manuals oefenen. :+

Op een hardtail kan je ook nog genoeg plezier beleven hoor.
Paar maanden geleden mijn eerste mtb gekocht, dropper erop gezet en ben nog niks tegen gekomen wat ie niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
RR46 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:11:
@Tinusvolkel Bontrager lampje? Ik heb deze zelf verlengt met een losse/separate elastiek...
Idd het bontrager lampje, maar dat zou idd ook nog kunnen hoewel ik liever geen elastiek heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:13
Ik heb me er ook een beetje aangestoord, geen goedkoop (achter)lampje en dan past het niet om een standaard (hedendaagse) zadelpen....

Door het toevoegen van een elastiek (van Garmin had ik die nog liggen), is het prima en functioneel (en hoef je je absoluut geen zorgen te maken dat het bandje afbreekt/scheurt) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:19
RR46 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:17:
Ik heb me er ook een beetje aangestoord, geen goedkoop (achter)lampje en dan past het niet om een standaard (hedendaagse) zadelpen....

Door het toevoegen van een elastiek (van Garmin had ik die nog liggen), is het prima en functioneel (en hoef je je absoluut geen zorgen te maken dat het bandje afbreekt/scheurt) ;-)
psies, die stiekjes van garmin zijn gemaakt om een device van een paar 100 euro op zijn plek te houden, een klein lampje moet dan prima kunnen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
RR46 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:17:

De elastiekje van mijn magene sensoren (ja is van ali :9 ) knapte meteen, dus daar zit een extra tie wrapje omheen. maar het vertrouwen is wel een beetje weg. het rubber van de bontrager ziet er wel degelijk uit maar weet net of continu best opgerekt zitten er goed voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
NewbieNeo schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:12:
[...]

Vind het wel ideaal om beide te hebben. Met een racefiets kan ik af en toe ff lekker knallen op de weg en langere ritjes maken van 100+ km. En op een mtb kan ik lekker van 1,5m hoge trappen af springen en wheelies/manuals oefenen. :+

Op een hardtail kan je ook nog genoeg plezier beleven hoor.
Paar maanden geleden mijn eerste mtb gekocht, dropper erop gezet en ben nog niks tegen gekomen wat ie niet aankan.
Ik reed dus met de MTB altijd over de weg (had een BMC fully van 4500€ retail...). Daarom nu een racefiets gekocht. Maar December is nog zo lang. Voorlopig de Triban RC100. Maar ik voel dat die niet goed afgesteld staat. Enkel zithoogte is correct en het is ook een 'korte' fiets. Mss had ik een L kunnen gebruiken ipv M.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 13:39
Tinusvolkel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:09:
Ik heb het lampje van de onderstaande foto,maar moest het rubber best ver uit trekken.
Dus ben bang dat ie wel een keer gaan springen...
in de houder zit ook een m5 moertje maar is er een mooie manier om een m5 boutje netjes op de zadelpen te monteren? nu kijk ik toch iets te vaak of ik mijn lampje nog heb. Bij de voorlamp zit een goede klem die er niet zomaar af valt.

[Afbeelding]
Ik denk dat je deze moet hebben
https://www.trekbikes.com.../p/24663/?colorCode=black

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Dan zou ik er ook een nieuw zadel bij moeten kopen denk ik...
En dan botst ie met m'n zadeltasje >:)

Verder wel fan van bontrager spul, dus de volgende fiets over x aantal jaren moet dan maar een trek worden. dan kan ik alles makkelijk overzetten. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Tinusvolkel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:49:
[...]

Dan zou ik er ook een nieuw zadel bij moeten kopen denk ik...
En dan botst ie met m'n zadeltasje >:)

Verder wel fan van bontrager spul, dus de volgende fiets over x aantal jaren moet dan maar een trek worden. dan kan ik alles makkelijk overzetten. :P
Ga je wel fan zijn van mijn toekomstige fiets denk ik :+
Ik heb maar 1 maal dezelfde config gezien in een youtube filmpje, maar mijn config wordt dit. Zonder zadeltasje en met een extra bidonhouder :p.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50297753041_6726845e60_z.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Engineer Stewie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:50:
[...]

Ik heb maar 1 maal dezelfde config gezien in een youtube filmpje, maar mijn config wordt dit. Zonder zadeltasje en met een extra bidonhouder :p.

[Afbeelding]
Idd :)

Maar ik doe het nu nog wel met m'n 2de hands sensa fietsje, ik (en ook de vrouw) merkt dat dit toch wel een duurdere hobby is dan hardlopen wat ik al deed. :? :P

Verder ga ik morgen voor het eerst woon-werk-woon doen, enkel een kleine 30km, maar wel met een 17 inch laptop op m'n rug + normale kleren schoenen en douche spullen. Laatst wel al met gewicht op m'n rug gefietst en viel niet tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik kom vrij weinig BMC's tegen in het wild. Nu zag ik onderstaande BMC Teammachine SLR one - four met di2 voor een leuke aanbieding bij een Duitse zaak. Heeft iemand deze airforce grey wel eens in het echt gezien, is het wat? En loop ik veel risico als ik het ver weg haal?

Ben al wel bij wat andere merkdealers hier in de buurt geweest, maar vrijwel nergens zijn meer fietsen op voorraad in mijn redelijk gangbare maat 56. Mijn huidige fiets is echter dringend aan vervanging toe.

Afbeeldingslocatie: https://www.linkradquadrat.de/media/image/50/bf/e5/025DV5xNeEnGMBp6_600x600.jpg

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Winnetou schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:58:
Ik kom vrij weinig BMC's tegen in het wild. Nu zag ik onderstaande BMC Teammachine SLR one - four met di2 voor een leuke aanbieding bij een Duitse zaak. Heeft iemand deze airforce grey wel eens in het echt gezien, is het wat? En loop ik veel risico als ik het ver weg haal?

Ben al wel bij wat andere merkdealers hier in de buurt geweest, maar vrijwel nergens zijn meer fietsen op voorraad in mijn redelijk gangbare maat 56. Mijn huidige fiets is echter dringend aan vervanging toe.

[Afbeelding]
Heb die al in het echt gezien en is wel mooi.
Ik doe veel onderhoud aan mijn fiets zelf, en met een BMC kan je altijd lokaal ook wel terecht ergens.
Geen ervaring met Di2, ik heb zelf nog mech gekozen, dat kan ik allemaal zelf afregelen.
Deed dat met mijn BMC MTB ook. Mooie fiets overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Vandaag dus een Zuid-Nederlandse winnaar.

...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:10

racoon

mooowwww

Heerlijke rit gemaakt na het werk 27,2 km met een gemiddelde van 25,4 km/u

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Luxicon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:45:
Vandaag dus een Zuid-Nederlandse winnaar.
Zuid-Nederlanders bestaan niet... wij zijn Vlamingen gevangen in een k*tland met corrupte politici...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Engineer Stewie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:10:
[...]

Zuid-Nederlanders bestaan niet... wij zijn Vlamingen gevangen in een k*tland met corrupte politici...
ok een Vlaming uit een k*tland met een Nederlandse vader dan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engineer Stewie
BartNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:29:
[...]

ok een Vlaming uit een k*tland met een Nederlandse vader dan ;)
Wat met Verstappen en Van der Poel dan? Noordelijke Vlamingen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartNL
Nederlanders die in een k*tland wonen?

Vanuit Nederland gezien lijkt Vlaanderen best een aantrekkelijk land om te wonen 😎

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Engineer Stewie
BartNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:08:
Nederlanders die in een k*tland wonen?

Vanuit Nederland gezien lijkt Vlaanderen best een aantrekkelijk land om te wonen 😎
Wij hebben het omgekeerde 8)7 . Denk dat beide wel zo hun voor- en nadelen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 19:30

Grin

Ride si sapis.

Winnetou schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:58:

[Afbeelding]
Ik ga deze fiets echt niet dissen maar als er Canyon of Canondale op had gestaan dan had ik het ook geloofd. En alle drie merken zijn echt top, nogmaals, niks om lullig over te doen. Maar ik moest echt even twee keer kijken: ohja een BMC, nice! d:)b Niet weer een Canyon...
Ik had bijna een BMC MTB gekocht trouwens, scheelde echt niet veel...
Engineer Stewie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:50:
[...]

[Afbeelding]
Trek, echt het moderne McLaren (niet de legendarische F1 van Murray) onder de racefietsen. En nee, dat is niet het compliment dat je denkt dat het is. Echt super goede fietsen, net als de auto's. Er is maar amper iets beters te koop, als er al iets beters is... Maar ik vind het fietsen zonder emotie/ziel, net als de moderne McLaren's. Zeg maar een soort van MP4-12c, die naam alleen al... Lijkt wel een koptelefoon/TV/Aibo van Sony. Anyway, het gaat over wielrennen, sorry... ;)
Nogmaals no offence, en je gaat waarschijnlijk weinig beters vinden, laat je vooral niet 'afschrikken' door mijn totaal irrelevante mening. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Grin op 02-09-2020 21:02 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Grin schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:41:
Trek, echt het moderne McLaren (niet de legendarische F1 van Murray) onder de racefietsen. En nee, dat is niet het compliment dat je denkt dat het is. Echt super goede fietsen, net als de auto's. Er is maar amper iets beters te koop, als er al iets beters is... Maar ik vind het fietsen zonder emotie/ziel, net als de moderne McLaren's. Zeg maar een soort van MP4-12c, die naam alleen al... Lijkt wel een product van Sony. Anyway, het gaat over wielrennen, sorry... ;)
Nogmaals no offence, en je gaat waarschijnlijk weinig beters vinden, laat je vooral niet 'afschrikken' door mijn totaal irrelevante mening. :)
Snap niet helemaal wat je bedoelt. Had buiten de Trek ook nog de Specialized Tarmac op de lijst. (Niet veel lbs in de buurt).
Heb Trek gekozen omdat die vooraan cleaner is, de toptube gebogen is en netjes over gaat in de chainstays en omdat ik een beter gevoel had bij die dealer. Die wist waar hij over sprak.

Enfin, ikzelf vind het een nette fiets en dat is het belangrijkste. Is tevens ook mijn eerste racefiets, heb er nog nooit eentje gehad. Mss koop ik over een jaar wel weer een nieuwe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
Lekker de zonsondergang tegemoet gefietst vanavond in een voor mij prima gemiddelde (29,7). Lampjes en armwarmers wel weer mee nu, maar zo zonder wind gewoon lekker toeven op de racefiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:21
Trek een McClaren? Eerder een VW Arteon of Pheaton ofzo. Een merk wat zich graag groter voor wil doen dan de sticker op de grill doet vermoeden.

Grote kans dat er ooit nog wel een keer een Trek komt hoor. Merk dat ik zelf toch wel graag in de categorie mainstream merken shop, maar dan wel de topmodellen met bewezen kwaliteit/functionaliteit en redelijk gangbare modellen (in zekere zin is het compliment om vergeleken te worden met een Arteon of Pheaton, dat zijn wel auto's waar ik in zou willen rijden).

De McClaren's van deze wereld vind ik eerder iets exclusiever in de richting Festka, AX Lightness, Schmolke etc. Dan ga je ineens heel veel meer betalen in de wetenschap dat er wel eens iets stuk kan gaan (wordt dan vaak ook wel weer oké afgehandeld).

Heb de laatste tijd iets teveel op WeightWeenies rondgehangen en begin ook wel sympathie te krijgen voor merken als Darimo, Berk en THM. Soms ook foeilelijk, maar de charme zit dan in de techniek.

* Ypuh kijkt met gemengde gevoelens naar zijn bankrekening en zoekt balans tussen #YOLO en rationeel denkvermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Engineer Stewie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:03:
[...]

Snap niet helemaal wat je bedoelt. Had buiten de Trek ook nog de Specialized Tarmac op de lijst. (Niet veel lbs in de buurt).
Heb Trek gekozen omdat die vooraan cleaner is, de toptube gebogen is en netjes over gaat in de chainstays en omdat ik een beter gevoel had bij die dealer. Die wist waar hij over sprak.

Enfin, ikzelf vind het een nette fiets en dat is het belangrijkste. Is tevens ook mijn eerste racefiets, heb er nog nooit eentje gehad. Mss koop ik over een jaar wel weer een nieuwe...
Je moet een aardig pertrol head zijn om te begrijpen wat ik bedoel, dus als je dat niet bent.... Dan begrijp ik dat je mij niet begrijpt. ;) Ik kan het ook niet duidelijker maken dan dit, en het is ook een totaal subjectieve rant met weinig (geen?) substance. Geniet van de Trek! Als eerste fiets is dit echt een cadeautje! Nogmaals, er is weinig beters te koop, dat meen ik echt.
Maar ik sta nog zeker achter de rest van mijn eerdere betoog... :Y Ik hoop dat iemand mij begrijpt hier...

@Ypuh We hebben ook nog automerken als Pagani, Koenigsegg, Bugatti, Ferrari, etc. Trek zijn gewoon hele goede fietsen en in dat autospectrum vind ik ze een McLaren. Echt geen VW. Ik kijk hierbij voornamelijk naar het emotieloze en de goede engineering, zo kom ik op McLaren.

[ Voor 10% gewijzigd door Grin op 02-09-2020 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Hmmz, misschien wel waar ja.

De top model framesets bij Trek/Specialized/Cervelo/BMC/Pinarello zit je zo rond de €4-5k adviesprijs. Bij boutique merken als Parlee/Festka/Storck zo'n €7k, maar daar houdt het wel zo'n beetje op (zonder onnodige custom opsmuk). Met een Trek zit je dus al in de Ferrari/McClaren categorie.

Eigenlijk een best betaalbare hobby als je het zo bekijkt, waar je bij een leuke auto al meer kwijt bent voor een set keramische remschijven dan een WorldTour waardige racefiets.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 02-09-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Precies, maar we gaan Trek ajb niet in 1 zin noemen met Ferrari... Dat doet echt fysiek pijn hiero... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9ISAO_SY9K597xKhJDmThpifXE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g20T1Oa36uLJUPjWokETdtCO.jpg?f=user_large

* Grin blijft bij McLaren ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Grin op 02-09-2020 22:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ypuh schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:08:
Trek een McClaren? Eerder een VW Arteon of Pheaton ofzo. Een merk wat zich graag groter voor wil doen dan de sticker op de grill doet vermoeden.

Grote kans dat er ooit nog wel een keer een Trek komt hoor. Merk dat ik zelf toch wel graag in de categorie mainstream merken shop, maar dan wel de topmodellen met bewezen kwaliteit/functionaliteit en redelijk gangbare modellen (in zekere zin is het compliment om vergeleken te worden met een Arteon of Pheaton, dat zijn wel auto's waar ik in zou willen rijden).
Say no more... mijn auto (leasewagen toch }) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-sAV_kOSIxxz2oEhIorOqeUKE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q5QL0i9MO2migdTzhuEYT8YS.jpg?f=user_large

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 17:35
Engineer Stewie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:51:
[...]

Say no more... mijn auto (leasewagen toch }) )

[Afbeelding]
mooi bak.. maar laten we er niet show je daily ride/car van maken ;-)

...

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:13
Had voor een paar dagen advies gevraagd voor het kopen voor een racefiets. Heel erg bedankt allemaal. Zoals met wel meer dingen in het leven ging het totaal anders dan verwacht. Waar ik in mijn zoektocht vooral met mijn verstand probeerde te zoeken en bij Sensa uitkwam, kwam ik toch tot de conclusie dat mijn hart niet echt sneller ging kloppen van die fiets.
Uiteindelijk heb ik gisterenmorgen een tweedehands Giant TRC Advanced 2019 gevonden met, in mijn ogen, mooie Dura Ace velgen en heb ik toegehapt.
Uiteindelijk netjes ruim onder mijn budget (1750) gebleven en een fiets gekozen waar ik zeker weten heel veel plezier aan ga beleven. Heb de verkoper op strava opgezocht en het was geen fanatieke fietser de fiets heeft dus maar 2.000 km gefietst.

Ik heb al zo'n 3 jaar op een fiets uit 2006 gefietst die net iets te klein was, waarvan het laatste jaar echt serieus, en het verschil met die nieuwe fiets is echt zo enorm. Dat had ik nooit verwacht, dacht altijd als de bereider maar goed is, maar de fiets maakt dus toch nog ook wat uit...

Bij deze een foto van de fiets. En een bedankje voor alle hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4x5B3CgIvTjVcyFdeWiZbPEILg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3LmhXb2MumqVBaL0yDQAO8H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door blauwester op 03-09-2020 09:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-09 16:17
Nog bedankt voor het delen van de Tour de Tietema video, vond het erg leuk!

Nu heeft me dit wel aan het denken gezet wat betreft mijn training. Ik fiets een aantal keer in de week maar zonder een doel en wil me dan eigenlijk altijd wel moe en voldaan voelen. Maar voor een goede training is dit niet altijd goed.
Zoals zij gepersonaliseerde training en advies kregen werden ze m.i. stukken beter. Het zou me leuk lijken om dit ook een keer te doen. Hebben jullie ervaringen met een "personal trainer" of zeggen jullie; maak zelf een training met veel variatie qua duur, interval en uitputting? Of zijn er standaard programma's die schema's maken en naar de garmin kan sturen oid.

Verwijderd

Cormo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:09:

Nu heeft me dit wel aan het denken gezet wat betreft mijn training. Ik fiets een aantal keer in de week maar zonder een doel en wil me dan eigenlijk altijd wel moe en voldaan voelen. Maar voor een goede training is dit niet altijd goed.
Zoals zij gepersonaliseerde training en advies kregen werden ze m.i. stukken beter. Het zou me leuk lijken om dit ook een keer te doen. Hebben jullie ervaringen met een "personal trainer" of zeggen jullie; maak zelf een training met veel variatie qua duur, interval en uitputting? Of zijn er standaard programma's die schema's maken en naar de garmin kan sturen oid.
Ik heb hetzelfde. Ik fiets alleen altijd hetzelfde rondje en wil het zo snel/hard mogelijk doen. Enige variatie die ik doe is op sommige lange rechte stukken een sprintje. Lijkt me misschien beter om zowel kracht als conditie op te bouwen met echt een goed plan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:20

_Z3

Kijk eens naar de Fondo app van KNWU, dat heeft mij erg geholpen. Daar wordt ook stukje uitleg bij gegeven wat het doel is van een training.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman

Als je een beetje data driven bent, scoor een power meter en start TrainerRoad. Met een powermeter en een garmin kan je hele trainingsplannen outdoor doen, en als je niet afhankelijk wilt zijn van weer/winter/zonlicht is het nog beter indoor te doen. In het Het grote indoor cycling topic is nog wel meer te vinden, maar het is ideaal om toe te werken naar een wedstrijd, of gewoon een dag op de kalender waarop je bepaalde doelen wilt bereiken.

Zelf ben ik in januari hiermee begonnen en mijn ftp van 260 naar boven de 300 gekregen (qua w/kg van 3.45 naar 4.05). En dat met gemiddeld ~ 5 uur per week, 3-4 indoor, 1-2 outdoor gemiddeld

Indoor kan je prima met een smart trainer, maar buiten heb je eigenlijk wel een power meter nodig. (maar als je aan de kosten van een PT zit te denken, dan zijn dat de kosten ook niet ;))

(het verschil met zwift of zelfs met de workouts/trainingsplannen in zwift is dat er bij TrainerRoad veel meer logica, opbouw en progressie in de workouts zit. Je traint niet alleen de energie systemen die je wilt trainen, maar ook met een bepaalde progressie in de workouts dat het nog efficienter wordt.

Mocht je een trial code willen hebben, laat maar weten.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
_Z3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:21:
[...]

Kijk eens naar de Fondo app van KNWU, dat heeft mij erg geholpen. Daar wordt ook stukje uitleg bij gegeven wat het doel is van een training.
Ik heb de app alvast gedownload en lijkt me op het eerste gezicht een goede app. Leuk dat je doelen kunt kiezen en een voorgeprogrammeerd programma krijgt. Met de winter voor de deur moet je toch iets als je overgaat op fietsen op een trainer.

Ik zie wel dat een abonnement 5 euro per maand kost. Is dit abonnement gekoppeld aan een lidmaatschap bij knwu of is dit alleen los verkrijgbaar? Als ik namelijk een goede deal krijg, wil ik ook nog lid worden van de knwu.

[ Voor 18% gewijzigd door hoi1234 op 03-09-2020 09:39 ]

• Solkram
  • Laatst online: 05-09 15:18
Ypuh schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:46:
[...]
Mocht je toevallig een beetje in de buurt zitten van mijn lengte/BBL (186cm/92.5cm/bull) dan heb ik wel wat maatadvies voor je. Verder kunnen we aan de hand van die 3 vast wel wat modellen opnoemen en dan is de volgende stap een leuke aanbieding vinden en een fietsmeting laten doen.
Toevallig komen we aardig overeen. Mijn lengte is 188cm, met BBL 87cm en zeer zeker bull.
Mijn grootste vraag is welke modellen geschikt voor mij zijn. Ik heb al door dat de aggressieve aero-modellen afvallen, dus Canyon Aeroad. Maar kan ik met mijn bull lenigheid wel comfortabel fietsen op een klimfiets zoals de Canyon Ultimate? Of kan ik maar beter in de endurance categorie shoppen zoals de Canyon Endurace.

Ik heb Canyon maar even als voorbeeld genomen, omdat ik daar de categorieën uit mijn hoofd weet. Nu is de ene klimfiets agressiever dan de andere en ligt het eraan per merk.

Ik zou een Bianchi Oltre XR3 erg gaaf vinden, maar die is ruim duurder dan €2500 ook met goede aanbieding. Anders kijk ik naar Giant TCR of een Orbea Orca.
Qua afmontage vind ik 105 prima. Ik verlies eerst zelf gewicht voordat ik ga betalen om gewicht te verminderen in de componenten. ;)

Mocht jij nog wat modellen weten rond de €2500 en voor mijn bouw, dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 09:41
blauwester schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:35:
Had voor een paar dagen advies gevraagd voor het kopen voor een racefiets. Heel erg bedankt allemaal. Zoals met wel meer dingen in het leven ging het totaal anders dan verwacht. Waar ik in mijn zoektocht vooral met mijn verstand probeerde te zoeken en bij Sensa uitkwam, kwam ik toch tot de conclusie dat mijn hart niet echt sneller ging kloppen van die fiets.
Uiteindelijk heb ik gisterenmorgen een tweedehands Giant TRC Advanced 2019 gevonden met, in mijn ogen, mooie Dura Ace velgen en heb ik toegehapt.
Uiteindelijk netjes ruim onder mijn budget (1750) gebleven en een fiets gekozen waar ik zeker weten heel veel plezier aan ga beleven. Heb de verkoper op strava opgezocht en het was geen fanatieke fietser de fiets heeft dus maar 2.000 km gefietst.

Ik heb al zo'n 3 jaar op een fiets uit 2006 gefietst die net iets te klein was, waarvan het laatste jaar echt serieus, en het verschil met die nieuwe fiets is echt zo enorm. Dat had ik nooit verwacht, dacht altijd als de bereider maar goed is, maar de fiets maakt dus toch nog ook wat uit...

Bij deze een foto van de fiets. En een bedankje voor alle hulp.

[Afbeelding]
€1750 voor een TCR met Ultegra Di2 en Dura Ace wielen klinkt als een hele goede deal. Zo'n wielset kost vaak al meer dan €1000 nieuw. Laat maar weer eens zien hoeveel goede deals er te vinden zijn voor velgrem fietsen. Zelfs in deze tijd.
Engineer Stewie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:01:
[...]

Heb die al in het echt gezien en is wel mooi.
Ik doe veel onderhoud aan mijn fiets zelf, en met een BMC kan je altijd lokaal ook wel terecht ergens.
Geen ervaring met Di2, ik heb zelf nog mech gekozen, dat kan ik allemaal zelf afregelen.
Deed dat met mijn BMC MTB ook. Mooie fiets overigens.
Als de Di2 goed is gemonteerd, en kabeltjes dus niet zomaar losraken, heeft Di2 vrijwel nul onderhoud nodig. Het elektronische signaaltje blijft hetzelfde, ook na een winter doorrijden. Bij een stalen kabeltje zijn er veel meer plaatsen waar het 'signaal' verstoord kan raken. Enige moeite die je bij Di2 moet doen is eens in de 3-4k de batterij even opladen.

[ Voor 3% gewijzigd door R3vers3 op 03-09-2020 10:48 ]

• Ypuh
Solkram schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:39:
Toevallig komen we aardig overeen. Mijn lengte is 188cm, met BBL 87cm en zeer zeker bull.
Mijn grootste vraag is welke modellen geschikt voor mij zijn. Ik heb al door dat de aggressieve aero-modellen afvallen, dus Canyon Aeroad. Maar kan ik met mijn bull lenigheid wel comfortabel fietsen op een klimfiets zoals de Canyon Ultimate? Of kan ik maar beter in de endurance categorie shoppen zoals de Canyon Endurace.

Ik heb Canyon maar even als voorbeeld genomen, omdat ik daar de categorieën uit mijn hoofd weet. Nu is de ene klimfiets agressiever dan de andere en ligt het eraan per merk.
Is nog wel lastig om een goed antwoord op te geven. Je bent namelijk 2-3cm langer en hebt 5-6cm kortere benen. Enige wat ik daarover kan zeggen is dat je gewoon lekker gemiddeld bent ;). In fietstermen betekent het dat 80% van de fietsen wel passend te maken zijn, behalve de hele lange en lage modellen (Aeroad) en aan de andere kant van het spectrum de Domane, Synapse, Roubaix etc. zijn weer iets teveel rechtop.

De Endurace van Canyon is een beetje een tussen model. Geen full on comfort geometrie, maar ook geen extreme wedstrijd geometrie. Ik denk dat die geschikt is voor vrijwel iedere recreant, maar mensen neigen dan toch al snel naar een Ultimate omdat het sneller klinkt(?) De C:62 Agree, Scott Addict, Bianchi Intenso/Infinito, Cervelo S3/R3/Caledonia, Sensa Giulia zijn nog een paar van zulke modellen.

Om een paar modellen te noemen die je waarschijnlijk goed passend te maken zijn (zij het met een paar spacers); Giant TCR, Cube Lightning, Trek Emonda. Je moet eigenlijk even kijken of je je ideale stack en reach ongeveer kunt achterhalen. Ik gok dat dat zo ergens rond de 600/400mm ligt en dat je dus ergens tussen een maat 58 en 60 valt bij de meeste merken. Je hebt als voordeel dat je wat meer reach hebt dan ik, dus komt makkelijker uit een kleiner frame met wat hogere stack en een langere stuurpen, of een wat groter frame met een normale stuurpen en dan zonder spacers. Beide zijn mooier dan een groter frame (vanwege hogere stack) met een kortere stuurpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 03-09-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:01
Totrail schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:07:
Lekker de zonsondergang tegemoet gefietst vanavond in een voor mij prima gemiddelde (29,7). Lampjes en armwarmers wel weer mee nu, maar zo zonder wind gewoon lekker toeven op de racefiets.
Ik had ook voor het eerst armwarmers meegenomen, was wel prettig, want het koelde snel af. Ik zat nog eens naar mijn stats te kijken, 28,6 avg volgens strava. En dat terwijl de kruissnelheid toch gemiddeld boven de 30 zat. Ik denk dat ik te lang heb geprobeerd de bloedmaan op de foto te krijgen. Stoppen en weer op gang komen lijkt toch echt killing voor je gemiddelde.

Ik lijk soms wel de enige in mijn timeline die de 30 niet aangetikt krijgt bij soloritjes :X

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Voor de personen die op zoek zijn naar een nieuwe Canyon: In de podcast 'De Rode Lantaarn' is er een kortingscode voor Canyon die geldig is tot de finish van de Tour: #fietsvandeshow20. De code geeft je €100 korting en er komt iets van een verrassing/cadeau bij.

Komoot

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:11
blauwester schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:35:
Heb de verkoper op strava opgezocht en het was geen fanatieke fietser de fiets heeft dus maar 2.000 km gefietst.

[Afbeelding]
Ik zet maar tijdens een kwart van mijn ritten strava aan, dus zoveel zegt dat niet. ;) >:) Desalniettemin een hele mooie fiets en ziet er inderdaad niet uit alsof er veel mee gereden is. Veel fietsplezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
R3vers3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:41:
Als de Di2 goed is gemonteerd, en kabeltjes dus niet zomaar losraken, heeft Di2 vrijwel nul onderhoud nodig. Het elektronische signaaltje blijft hetzelfde, ook na een winter doorrijden. Bij een stalen kabeltje zijn er veel meer plaatsen waar het 'signaal' verstoord kan raken. Enige moeite die je moet doen is eens in de 3-4k de batterij even opladen.
Dat stalen kabeltje kan in principe wel verstoord raken, maar tegenwoordig met de interne kabels valt dat ook wel mee. Heb met mijn MTB niets moeten doen op de 3500km (op 3 jaar) dat ik ermee gereden heb, behalve toen de derailleur stuk was door een val. Maar de kabel is dezelfde gebleven, afstellen ging super vlot.

Maar dat komt misschien omdat ik een 'goed weer' rijder ben, die dan nog niet eens zot veel fietst.
Maar snap de voordelen van Di2, ik vond het vooralsnog te duur voorlopig. 1500€ voor Di2 en iets betere velgen (en 400gr lager gewicht) kon ik mezelf nu niet verantwoorden.

• Solkram
  • Laatst online: 05-09 15:18
Ypuh schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:53:
[...]

Is nog wel lastig om een goed antwoord op te geven. Je bent namelijk 2-3cm langer en hebt 5-6cm kortere benen. Enige wat ik daarover kan zeggen is dat je gewoon lekker gemiddeld bent ;). In fietstermen betekent het dat 80% van de fietsen wel passend te maken zijn, behalve de hele lange en lage modellen (Aeroad) en aan de andere kant van het spectrum de Domane, Synapse, Roubaix etc. zijn weer iets teveel rechtop.

De Endurace van Canyon is een beetje een tussen model. Geen full on comfort geometrie, maar ook geen extreme wedstrijd geometrie. Ik denk dat die geschikt is voor vrijwel iedere recreant, maar mensen neigen dan toch al snel naar een Ultimate omdat het sneller klinkt(?) De C:62 Agree, Scott Addict, Bianchi Intenso/Infinito, Cervelo S3/R3/Caledonia, Sensa Giulia zijn nog een paar van zulke modellen.

Om een paar modellen te noemen die je waarschijnlijk goed passend te maken zijn (zij het met een paar spacers); Giant TCR, Cube Lightning, Trek Emonda. Je moet eigenlijk even kijken of je je ideale stack en reach ongeveer kunt achterhalen. Ik gok dat dat zo ergens rond de 600/400mm ligt en dat je dus ergens tussen een maat 58 en 60 valt bij de meeste merken. Je hebt als voordeel dat je wat meer reach hebt dan ik, dus komt makkelijker uit een kleiner frame met wat hogere stack en een langere stuurpen, of een wat groter frame met een normale stuurpen en dan zonder spacers. Beide zijn mooier dan een groter frame (vanwege hogere stack) met een kortere stuurpen.
Soms is het goed om te horen dat je lekker gemiddeld bent :)
Bedankt voor je advies. Hier kan ik wat concreter mee doorzoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:50
Waus26 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:03:
Voor de personen die op zoek zijn naar een nieuwe Canyon: In de podcast 'De Rode Lantaarn' is er een kortingscode voor Canyon die geldig is tot de finish van de Tour: #fietsvandeshow20. De code geeft je €100 korting en er komt iets van een verrassing/cadeau bij.
Bedankt! Momenteel contact met Canyon in de chat om met terugwerkende kracht korting te scoren :+ Ik kan hem tenslotte nog retour sturen (30 dagen testperiode)

#echte hollander

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Mistraller schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:02:
[...]

Ik lijk soms wel de enige in mijn timeline die de 30 niet aangetikt krijgt bij soloritjes :X
Als je echt een lekker gemiddelde wilt rijden, is een constante snelheid heel belangrijk. Het heeft weinig zin om een stuk 40 te knallen, als je daarna 5km 25 moet rijden om bij te komen. Kruispunten, stoplichten, bochten en ander verkeer zijn ook killing. In je eentje moet je goed doseren, want je kunt niet even achter iemand kruipen om te herstellen.

Route is dus ook heel belangrijk, als je een klein rondje van 35km rijdt, waarbij je eerst 8km de stad uit en later weer 8km de stad in moet, gaat het heel erg lastig worden. Ik zie regelmatig mijn gemiddelde met meer dan 1km/u dalen, omdat ik nog een stukje door de stad moet, met alle verkeer en andere weggebruikers van dien. (alhoewel ik een hoog gemiddelde dus wel tof vind, stop ik dus wel voor alle rode verkeerslichten, en pas ik mijn snelheid aan, aan het verkeer en de weg)

Ik heb de afgelopen maanden veel alleen gereden (iets met covid-19), en merk dan mijn gemiddelde op solo ritjes een stuk omhoog is gegaan, met name op de langere ritten (100+) rijd ik nu vrij makkelijk 30+ gemiddeld. That said, ondanks de vele km's, rijd ik nog steeds geen record tijden op Amerongse Berg ;) Oftewel, ik kan redelijk lang constant, relatief hoog in het vermogen (tov FTP) rijden, maar niet heel erg lang er dik boven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

Grin schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:11:
[...]

Je moet een aardig pertrol head zijn om te begrijpen wat ik bedoel, dus als je dat niet bent.... Dan begrijp ik dat je mij niet begrijpt. ;) Ik kan het ook niet duidelijker maken dan dit, en het is ook een totaal subjectieve rant met weinig (geen?) substance. Geniet van de Trek! Als eerste fiets is dit echt een cadeautje! Nogmaals, er is weinig beters te koop, dat meen ik echt.
Maar ik sta nog zeker achter de rest van mijn eerdere betoog... :Y Ik hoop dat iemand mij begrijpt hier...

@Ypuh We hebben ook nog automerken als Pagani, Koenigsegg, Bugatti, Ferrari, etc. Trek zijn gewoon hele goede fietsen en in dat autospectrum vind ik ze een McLaren. Echt geen VW. Ik kijk hierbij voornamelijk naar het emotieloze en de goede engineering, zo kom ik op McLaren.
Wat ik mis bij dit soort opmerkingen is ...wat dan wel? Van welke carbon fiets gaat je hart wel sneller kloppen? Het afzeiken is makkelijk, maar kom dan ook met alternatieven...

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Raznov schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:28:
Mijn ervaring met de Wahoo Bolt zijn prima. Heb wel eens een sensor die wegvalt, maar dat blijkt dan tot nu toe altijd de batterij te zijn (ik gebruik Magene sensors, goedkope dingen, doen hun werk, maar batterij duur is niet zo lekker met goedkopere 2032 batterijen).

Even een andere vraag, gisteren heb ik een Lezyne 600XL setje gekocht. Prima spul, nu lekker aan het opladen (want verkouden en kuch met die corona meuk ga ik dus maar even niet fietsen) en dan eerdaags gebruiken. Maar wat is jullie ervaring met deze elastieken (wel, die rubberen dingen om het vast te zetten)? Ik heb zelf een fsa plasma cockpit stuur, en het voelt niet helemaal lekker om het voorlicht er op te monteren. Kan natuurlijk aan mij liggen? Het voelt heel erg strak er omheen. Ik heb ook een hidemybell (fi) mount, maar nog geen idee of ik daar deze lamp op kan monteren.
Ik heb de 700XL en die gaan al twee jaar mee, de elastieken lijken inderdaad kwetsbaar, maar vooralsnog houdt het allemaal prima.

Mijn Elemnt Bolt is sinds iOS 13 echter een drama, na elke rit moet ik de Wahoo opnieuw pairen omdat anders de route niet automatisch wordt geupload, hoogst irritant.

Flickr

• MaSw85
DeFeCt schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:58:
[...]

Ik heb de 700XL en die gaan al twee jaar mee, de elastieken lijken inderdaad kwetsbaar, maar vooralsnog houdt het allemaal prima.

Mijn Elemnt Bolt is sinds iOS 13 echter een drama, na elke rit moet ik de Wahoo opnieuw pairen omdat anders de route niet automatisch wordt geupload, hoogst irritant.
Ik heb het automatisch uploaden sowieso uit staan. Ik kan in de Elemnt app bij het openen van de de rit onder het tab geschiedenis handmatig de rit uploaden. Heb dit trouwens bewust op handmatig gezet omdat anders zowel de Elemnt app als Strava een dubbele entry maken in Apple Health :+

Komoot

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DeFeCt schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:56:
[...]

Wat ik mis bij dit soort opmerkingen is ...wat dan wel? Van welke carbon fiets gaat je hart wel sneller kloppen? Het afzeiken is makkelijk, maar kom dan ook met alternatieven...
Point, you missed it.
Hoe kan je een groter compliment geven dan een vergelijking met een van de meest legendarische automerken... Ik geef alleen mijn mening over Trek fietsen, ik wil juist ver blijven van: dit is beter. Ik geef zelfs aan dat er weinig beters te koop is... Ik kan/wil ook niks beters aanwijzen, omdat dit totaal niet relevant is voor het punt dat ik met deze posts wilde maken. Het gaat hier niet om: XYZ is beter. Puur een opinie. Wees het er vooral mee oneens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
kortom, als we allemaal rationeel fietsen* (of auto's, of vul maar iets in) zouden kopen zou de wereld er heel anders uit zien ;)

maar de meeste onder ons moeten wel keuzes maken, ik rij een hele rationele ford focus, speciaal uitgezocht met trekhaak voor de fietsendrager :) en een cube racefiets met tiagra, zodat ik meer geld voor de MTB overhoud. 8)

[ Voor 46% gewijzigd door Prulleman op 03-09-2020 11:20 ]

Strava

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Grin schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:11:
[...]

Point, you missed it.
Hoe kan je een groter compliment geven dan een vergelijking met een van de meest legendarische automerken... Ik geef alleen mijn mening over Trek fietsen, ik wil juist ver blijven van: dit is beter. Ik geef zelfs aan dat er weinig beters te koop is... Ik kan/wil ook niks beters aanwijzen, omdat dit totaal niet relevant is voor het punt dat ik met deze posts wilde maken. Het gaat hier niet om: XYZ is beter. Puur een opinie. Wees het er vooral mee oneens!
Zie het dan als een open vraag van mijn kant... van welke (carbon) racefiets gaat je hart sneller kloppen? Welke fietsen hebben voor jou karakter, uitstraling en blijven weg van de massa?

Ik hoop met deze vraag alleen maar nieuwe ideeën op te doen. Heb mijn zinnen namelijk gezet op een nieuwe racefiets met schijfremmen, maar vind het een enorm moeilijke keuze.

Onlangs heb ik mijn alu Bianchi verkocht omdat ik op dit moment veel meer lol beleef aan een titanium Van Tuyl van 20 jaar oud. (Ik vraag me ook af hoe iemand kan zeggen 'mijn racefiets is echt aan vervanging toe'), maar iets nieuws kriebelt ook, n+1 immers :) Dacht eruit te zijn door voor one ring to rule them all te gaan en te kiezen voor een Trek Domane SL6, daarom ook getriggerd door je opmerking. Heb proefgereden op een 2019 model en dat was een enorme deceptie, het leek op het asfalt wel alsof ik op een fully reed... dus ben weer terug bij af.

Flickr

• Ypuh
@Prulleman "MTBers, de leegheid van die levens schokt mij".

(Of ging die quote toch anders? ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:27:
@Prulleman "MTBers, de leegheid van die levens schokt mij".

(Of ging die quote toch anders? ;) )
haha, ik hoef me in ieder geval niet druk te maken hoe aero mijn sokken zijn ;)

Strava

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Ik wilde nu ik een powermeter heb en mijn knieblessure weer over is binnenkort een FTP test doen, weet iemand hier nog een geschikt rondje voor in de buurt van Groningen stad? Liever niet op een wielerbaan ofzo, maar gewoon op de weg ergens? Had zelf een rondje bij Onderdendam al gevonden maar daar moet je paar keer haakse bocht maken wat niet ideaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

"Onlangs heb ik mijn alu Bianchi verkocht omdat ik op dit moment veel meer lol beleef aan een titanium Van Tuyl van 20 jaar oud."
Van dit soort zinnen dus. :Y
Er zijn zoveel mooie fietsmerken: 3T, Bianchi, Colnago, Cervelo, Chapter2, Cipollini, Pinarello, BMC, Look, Orbea, en zo vergeet ik er nog tientallen...

"Ik hoop met deze vraag alleen maar nieuwe ideeën op te doen. Heb mijn zinnen namelijk gezet op een nieuwe racefiets met schijfremmen, maar vind het een enorm moeilijke keuze."
En dat is het ook! Ben er eerder dit jaar ook weken mee zoet geweest...Heb je het budget voor een Trek dan zou ik ook zeker eens kijken naar 3T. Die gasten weten wat ze doen qua engineering, en Italiaans...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
Prulleman schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:27:
[...]

haha, ik hoef me in ieder geval niet druk te maken hoe aero mijn sokken zijn ;)
Pff maar wel of je baardje en tats wel rad genoeg zijn, of je die kom* bocht hard genoeg ge-shred hebt, en of je sag en rebound wel optimaal afgesteld staan :+ :P En had ik bandendruk al genoemd; hoe veel weinig bar durf jij eigenlijk aan??

En zo hebben we allemaal wat O-)

* Roadie alert: dit staat niet voor King of the Mountain!

[ Voor 11% gewijzigd door Morrar op 03-09-2020 11:44 ]

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De aloude discussie over 'welke fiets kan ik het beste kopen' komt weer langs, en daarmee ook de meningen over de verschillende merken.

Grin noemde een aantal mooie merken op die mijns insziens mooie fietsen maken. Eerder kwam de opmerking voorbij dat Trek een goed merk is.

Ik ben dan wel benieuwd wat een @Grin en @Ypuh voor top 10 lijstje zouden samenstellen van fietsmerken/modellen qua kwaliteit, en een top 10 lijstje van fietsmerken/modellen qua algemene kwijl-factor (looks, engineering, geometrie, maakt niet uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Verona27 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:38:
Ik wilde nu ik een powermeter heb en mijn knieblessure weer over is binnenkort een FTP test doen, weet iemand hier nog een geschikt rondje voor in de buurt van Groningen stad? Liever niet op een wielerbaan ofzo, maar gewoon op de weg ergens? Had zelf een rondje bij Onderdendam al gevonden maar daar moet je paar keer haakse bocht maken wat niet ideaal is.
gaat om de power, niet om de snelheid, dus een paar haakse bochten zijn niet zo erg als je laat remt en een beetje smooth weer snelheid oppakt, dan heb je een paar sec geen power en daarna weer gewoon op target. Beter dan een minuut stilstaan voor een stoplicht of spoorweg.

(maar ik kom niet uit de buurt,, dus een goede route heb ik niet, maar ik zou me niet te druk maken over een paar bochten, ff druk van de beentjes kan wel even verlichting geven)

Strava

• MaSw85
Verona27 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:38:
Ik zie en weet dat er groepen zijn die voor o.a. intervaltraining dit rondje in de Onlanden gebruiken en ook wordt het bedrijventerrein Westpoort nog wel eens gebruikt (kort en lang)

Komoot

• Verona27
@Prulleman heb je misschien wel gelijk in, ik heb het nog nooit eerder gedaan dus dacht dat het misschien het lekkerst zou zijn om de hele tijd door te kunnen trappen.

@Waus26 ja die op het industrieterrein heb ik ook wel eens voorbij zien komen, misschien maar eens kijken of dat relaxed is. Die bij Peize ziet er ook goed uit, binnenkort maar eens verkennen of dat een fijner rondje is. Thanks!

• MaSw85
Verona27 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:07:
@Waus26 ja die op het industrieterrein heb ik ook wel eens voorbij zien komen, misschien maar eens kijken of dat relaxed is. Die bij Peize ziet er ook goed uit, binnenkort maar eens verkennen of dat een fijner rondje is. Thanks!
Je kan ook nog altijd een lang stuk langs de dijk meepakken ergens tussen Lauwersoog/boven Hornhuizen en de Eemshaven of langs het van Starkenborghkanaal (NZ) tussen Gerkesklooster en de brug bij Dorkwerd.

In principe zijn de wegen in Noord-Groningen rustig, recht en lang dus daar zou het sowieso moeten lukken. Misschien zelfs wel zonder bochten.

[ Voor 10% gewijzigd door MaSw85 op 03-09-2020 12:13 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:12
Pimorez schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:50:
De aloude discussie over 'welke fiets kan ik het beste kopen' komt weer langs, en daarmee ook de meningen over de verschillende merken.

Grin noemde een aantal mooie merken op die mijns insziens mooie fietsen maken. Eerder kwam de opmerking voorbij dat Trek een goed merk is.

Ik ben dan wel benieuwd wat een @Grin en @Ypuh voor top 10 lijstje zouden samenstellen van fietsmerken/modellen qua kwaliteit, en een top 10 lijstje van fietsmerken/modellen qua algemene kwijl-factor (looks, engineering, geometrie, maakt niet uit).
Ach emotie is nogal persoonlijk he :). Veel van de wat bekendere populaire merken hebben ook absolute topfietsen in hun assortiment, waar ik flink hebberig van kan worden (zoals laatst die prachtige Trek die hier langs kwam). Ik wordt dan weer minder warm van een Pina Dogma F12.

Net als de analogie met auto's. Je kunt in een BMW 116i rijden en dat prima vinden, maar je kunt ook kiezen voor een BMW M5 met allemaal bespoke opties. Zelfde merk, maar compleet ander concept en ook op een andere manier gebouwd. Daarnaast heb je inderdaad ook nog de buitencategorie (Ferrari, Bentley, Bugatti etc) maar dat kun je eigenlijk niet vergelijken met de 'normale' automerken.

Ik zou dan ook niet zo snel over een merk zeggen dat het geen emotie etc heeft, al zijn die er vast wel. Ik kijk naar een specifiek model wat ik echt gaaf vind (en waarbij ik er de prijs voor over heb).

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Verona27 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:07:
@Prulleman heb je misschien wel gelijk in, ik heb het nog nooit eerder gedaan dus dacht dat het misschien het lekkerst zou zijn om de hele tijd door te kunnen trappen.

een 20 minuten test is nog best lastig goed te doen als je geen baseline hebt. Een steady pace werkt namelijk het beste.
bijvoorbeeld dus niet 300 watt voor 10 minuten, dan kapot gaan en de laatste 10 minuten met 200 wat rijden. dan had je best 260/270 steady kunnen rijden.
of andersom, eerste 10 minuten 200, bedenken dat je harder kan en dan 10 minuten 300.

verder is het uiteraard wel het meest prettig als je nergens op je omgeving hoeft te letten en enkel op je power, hr en cadans. Dus als het mogelijk is om een stuk van 20 minuten te selecteren zonder grote interupties zou ik dan vooral doen, maar zitten er een paar lastige bochten in is dat zeker niet het einde van je test (maar probeer bij versnellen uit een bocht niet met een enorme piek te versnellen)

ik hou het bij de ramptest indoor :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0hLhxN898p5xiR8V8uDfRgdQfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uFMXziKDz21FCLkZbiKp9TrX.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Pimorez Puur qua esthetiek, en niks anders, mijn top 4.
  1. Look KG 196, in zilver, niet geel. Fiets uit 1993... Jeugdsentiment, can't beat that
  2. Pinarello F10 Dogma, Black on Black (BoB uitvoering met Bora wielen)
  3. Colnago Concept, Specifiek deze kleurstelling (mat rozenbottel rood).
  4. Cipollini RB1K, in Azzuro (blauw/groen). De foto doet hem echt geen recht. Een keer in het echt gezien, man man man wat een fiets...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA1pwLhRjcB1bVBVkfnT5TrMKZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MV5kvlW6US3EDZKFYfQP30d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FalbVql3wLEiyCp8rMQZAeNX0uk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhGV0oyOyYYwBhJMht9kWvH7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aMbwrzgVRpPx88Cm89nMHma3-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAssKFEM4pAd9mInEXbpgt0K.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POc7b7GLB702uw8JSDqqyv4AJq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnFICBWOxQdFNhkvaKiuWEXK.jpg?f=fotoalbum_tile

• Verona27
Prulleman schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:15:
[...]

een 20 minuten test is nog best lastig goed te doen als je geen baseline hebt. Een steady pace werkt namelijk het beste.
bijvoorbeeld dus niet 300 watt voor 10 minuten, dan kapot gaan en de laatste 10 minuten met 200 wat rijden. dan had je best 260/270 steady kunnen rijden.
of andersom, eerste 10 minuten 200, bedenken dat je harder kan en dan 10 minuten 300.

verder is het uiteraard wel het meest prettig als je nergens op je omgeving hoeft te letten en enkel op je power, hr en cadans. Dus als het mogelijk is om een stuk van 20 minuten te selecteren zonder grote interupties zou ik dan vooral doen, maar zitten er een paar lastige bochten in is dat zeker niet het einde van je test (maar probeer bij versnellen uit een bocht niet met een enorme piek te versnellen)

ik hou het bij de ramptest indoor :)
[Afbeelding]
Ik rijd al wel een tijdje met een powermeter dus heb wel een beetje een idee/inschatting van wat haalbaar is, denk dat ik ga mikken op 250w gemiddeld en dan maar zien of ik daar onder of boven eindig. Een ramptest zou niet gek zijn, maar ik heb 1 geen indoortrainer en 2 denk ik dat er toch altijd een verschil is tussen indoor en outdoor trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 12:31
Grin schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:20:
@Pimorez Puur qua esthetiek, en niks anders, mijn top 4.
Hahaha, wat een reactiesnelheid! Die was niet onvoorbereid.
Op die vraag heb je zeker al een tijdje zitten wachten. ;)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DieAnder schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:24:
[...]

Hahaha, wat een reactiesnelheid! Die was niet onvoorbereid.
Op die vraag heb je zeker al een tijdje zitten wachten. ;)
Geloof het of niet, maar nee... Alleen de nummer 1 en 2 had ik paraat. :)
De rest moest ik echt even over nadenken. Deze look 695 mag wel op nummer 5 trouwens... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Grin op 03-09-2020 12:36 ]

• R3vers3
Verona27 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:23:
[...]

Ik rijd al wel een tijdje met een powermeter dus heb wel een beetje een idee/inschatting van wat haalbaar is, denk dat ik ga mikken op 250w gemiddeld en dan maar zien of ik daar onder of boven eindig. Een ramptest zou niet gek zijn, maar ik heb 1 geen indoortrainer en 2 denk ik dat er toch altijd een verschil is tussen indoor en outdoor trainen.
Ik zou ook gewoon het test protocol van Coggan aanhouden. Dan inderdaad een bepaald wattage kiezen wat je haalbaar lijkt obv eerdere ritjes. Andere mogelijkheid is een geschat FTP, van je Garmin bijvoorbeeld, te gebruiken als mikpunt. Eventueel een maandje (of twee) later nog een keer een test doen.

• Verona27
R3vers3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:33:
[...]

Ik zou ook gewoon het test protocol van Coggan aanhouden. Dan idd een bepaald wattage kiezen wat je haalbaar lijkt obv eerdere ritjes. Andere mogelijkheid is ook nog een geschat FTP, van je Garmin bijvoorbeeld, te gebruiken als mikpunt. Eventueel een maandje (of twee) later nog een keer een test doen.
Ja, alleen geschat vermogen is wel laag (van Strava althans, heb geen Garmin), omdat ik sinds ik een powermeter heb vooral rustige ritjes heb gedaan om mn knie niet teveel te belasten. Was inderdaad sowieso van plan dan bijvoorbeeld begin november nog een keer een testje te doen. Het is natuurlijk sowieso een momentopname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Verona27 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:23:
[...]

Als je naast je geschatte FTP ook een idee hebt wat je HR bij je omslagpunt is dan moet je met die combinatie wel aardig kunnen pacen. Als je na 5 minuten op 250 watt nog onder je HR omslagpunt zit kan je de boel een beetje opvoeren.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Pimorez schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:50:
Die van mij is niet zo spannend hoor, gewoon alle mainstream merken en topmodellen. Ik ben van mening dat er geen (echt) slechte fietsen meer bestaan en dat je vooral moet kopen wat je past. Als je een technologisch hoogstandje zoekt en dan bij een Canyon uitkomt, dan beginnen wel delen van mijn lichaam te protesteren ja.

To name a few:
- Colnago C64
- Colnago V3Rs
- Wilier Cento10Air Ramato
- Wilier Zero SLR
- BMC RoadMachine 01
- Bianchi Oltre XR4
- Cervelo S3
- S-Works Venge 2019 (in bepaalde kleuren)

Belangrijkste vind ik gewoon een frame wat past bij de berijder en de spuitschema's. Met de dropped seat stays en dikke aerobuizen van tegenwoordig is het vooral de lak en techniek waarin nog wat verschil gemaakt wordt, of de manier van produceren zoals bij een Time Skylon. Ik word misschien nog wel blijer van de spulletjes die aan een fiets hangen dan van het frame zelf (te denken aan Lightweight wielen, eeBrakes of Rohloff naaf die techniek/vorm én functie combineren).

Als ik dan toch nog iets exclusievere modellen moet noemen een Festka Scalatore, Parlee Z5/Altum of Officina Bagatalin Power+ Evo, die hebben wel echt de 'droomfiets' status maar passen (gelukkig) niet. Verder kan ik een titanium of Surly frame ook gewoon wel waarderen, maar dat is een andere vorm van 'mooi'.

[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 03-09-2020 14:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
zonder heel exclusief te gaan ben ik erg gecharmeerd van deze orbea orca:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJWA4WhDc7ONayusM739eemd3k0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zq75TiZEq0tPbdMbeK9gOqOc.png?f=fotoalbum_large
mooi kleurschema, de vork maakt het wel af vind ik (al kan ik me ook voorstellen dat iemand het verschrikkelijk vind :D). Verder mooie verstopte kabels en een mooie frame vorm (modern zonder rare bochtige vormen.. )

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Verona27 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:35:
[...]

Ja, alleen geschat vermogen is wel laag (van Strava althans, heb geen Garmin), omdat ik sinds ik een powermeter heb vooral rustige ritjes heb gedaan om mn knie niet teveel te belasten. Was inderdaad sowieso van plan dan bijvoorbeeld begin november nog een keer een testje te doen. Het is natuurlijk sowieso een momentopname.
Wel tof om te doen. Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe kruisband gekregen (weet niet wat voor blessure jij hebt gehad), en ben toen ook met een powermeter gaan rijden. na 2 maanden eerste ritje binnen op de tacx kon ik ongeveer 5 minuten 100W ;) (eerder kon ik nog niet op de tacx fietsen, want kon mijn knie niet ver genoeg buigen, lol). Inmiddels trap ik op de Tacx 20 minuten boven de 300W, (buiten een stukje minder), echt tof om te zien hoe snel je vooruit gaat, als je fanatiek en consistent blijft trainen.

Veel succes, oh jah, pas op dat je dus niet te hard gaat ;)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Zeker +1 voor de paintjob. Maar het frame an sich is minder bijzonder. Had ook van een ander merk kunnen zijn.

• Verona27
borft schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:52:
[...]

Wel tof om te doen. Ik heb 2 jaar geleden een nieuwe kruisband gekregen (weet niet wat voor blessure jij hebt gehad), en ben toen ook met een powermeter gaan rijden. na 2 maanden eerste ritje binnen op de tacx kon ik ongeveer 5 minuten 100W ;) (eerder kon ik nog niet op de tacx fietsen, want kon mijn knie niet ver genoeg buigen, lol). Inmiddels trap ik op de Tacx 20 minuten boven de 300W, (buiten een stukje minder), echt tof om te zien hoe snel je vooruit gaat, als je fanatiek en consistent blijft trainen.

Veel succes, oh jah, pas op dat je dus niet te hard gaat ;)
Gelukkig niet zo serieus, een van mn pezen was beetje overbelast omdat ik mn zadel wat te laag had gezet. Inmiddels gelukkig geen last meer maar wel 2.5maand vrijwel niet kunnen fietsen, terwijl dit jaar echt perfect was om veel kms te kunnen maken. Ik hoop dus beetje rond de 250w uit te komen, natuurlijk wel beetje einde van het seizoen helaas, heel veel progressie zal er dit jaar niet inzitten, al hangt het wel beetje van het weer af natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Verona27 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:06:
[...]

Gelukkig niet zo serieus, een van mn pezen was beetje overbelast omdat ik mn zadel wat te laag had gezet. Inmiddels gelukkig geen last meer maar wel 2.5maand vrijwel niet kunnen fietsen, terwijl dit jaar echt perfect was om veel kms te kunnen maken. Ik hoop dus beetje rond de 250w uit te komen, natuurlijk wel beetje einde van het seizoen helaas, heel veel progressie zal er dit jaar niet inzitten, al hangt het wel beetje van het weer af natuurlijk.
nja, in principe kan je natuurlijk gewoon het hele jaar doorfietsen ;) 2.5halve maand is toch best lang (toen ik na mijn kruisbanoperatie begon met fietsen op de tacx liep ik nog op krukken :D)

anyhoe, succes, en als het bij de eerste poging niet lukt om 250W te halen, gewoon nog een keer proberen. Ik heb bv 's middags veel meer power dan vroeg in de ochtend. Het maakt ook uit wat ik gegeten heb, hoe goed ik geslapen heb, hoe uitgerust ik ben, etc....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Prulleman schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:49:
zonder heel exclusief te gaan ben ik erg gecharmeerd van deze orbea orca:
[Afbeelding]
mooi kleurschema, de vork maakt het wel af vind ik (al kan ik me ook voorstellen dat iemand het verschrikkelijk vind :D). Verder mooie verstopte kabels en een mooie frame vorm (modern zonder rare bochtige vormen.. )
Dat is precies het frame waar ik naar aan het kijken ben. Value for money vind ik bij Orbea beter dan bij veel andere merken (Specialized etc) en je ziet Orbea ook een stuk minder. Exclusiviteit is bij mij wat waard.

Ik twjfel erg tussen deze Orca OMX en een totaal ander level: een Factor One. De Factor is bijna 2x zo duur, maar ook 3x zo exclusief. Als ik voor de Factor zou gaan is dat een once in a life team midlife crisis droomfiets.

Ik ben inmiddels klaar voor een fiets met schijfremmen, vandaar de interesse in een nieuw frame. Daarnaast zijn volledig weggewerkte kabels ook wel erg netjes.

Wat het frame ook wordt, afmontage wordt sowieso Campy SR EPS Disc.

iRacing Profiel

• Ypuh
Met Campy SR EPS komt elke fiets wel in aanmerking als once in a life team midlife crisis droomfiets hoor ;).

Factor framesets zijn regelmatig wel met goede kortingen te koop. Daar hoef je niet meer voor te betalen dan 60% retail als je even geduld hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door Ypuh op 03-09-2020 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 12:31
MrBarBarian schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:17:
[...]

Dat is precies het frame waar ik naar aan het kijken ben. Value for money vind ik bij Orbea beter dan bij veel andere merken (Specialized etc) en je ziet Orbea ook een stuk minder. Exclusiviteit is bij mij wat waard.
Ik twjfel erg tussen deze Orca OMX en een totaal ander level: een Factor One. De Factor is bijna 2x zo duur, maar ook 3x zo exclusief. Als ik voor de Factor zou gaan is dat een once in a life team midlife crisis droomfiets.

Ik ben inmiddels klaar voor een fiets met schijfremmen, vandaar de interesse in een nieuw frame. Daarnaast zijn volledig weggewerkte kabels ook wel erg netjes.

Als je exclusiviteit belangrijk vind zou je een custom paintjob kunnen overwegen. Dat is m.i. de enige manier om een confectie frame (ongeacht het merk en de prijsklasse, carbon is altijd confectie) een 100% persoonlijke uitstraling te geven.

Dat geeft je vervolgens een veel breder scala aan frames waar je uit kunt kiezen omdat je niet beperkt bent door de paletkeuze van de fabrikant. Als de merknaam to gêne leidt zou je die zelfs weg kunnen laten in je paintjob. :)

• Pimorez
  • Niet online
@Grin, die Cippolini en Colnago wordt ik ook wel warm van ja.

@Ypuh, mooi lijstje. Die fietsen met echte buizen kan ik alleen niet aan wennen, ongeacht de verdere afmontage/kleuren.

Stiekem had ik gehoopt op een tirade van één van jullie twee O-)

Uiteindelijk blijf ik BMC de mooiste fietsen vinden. Ik blijf twijfelen wat m'n volgende fiets wordt.. Voorlopig doet m'n Canyon Aeroad het nog prima (helaas, of gelukkig gezien de prijzen).

• R3vers3
MrBarBarian schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:17:
[...]

Vind het jammer dat Campagnolo het niet voor elkaar heeft gekregen om een mooie disc remgreep te maken. Was altijd best wel fan van hun remgreep design, maar de disc versie is mijn inziens veel te lomp. Al helemaal voor een merk dat normaal gesproken juist uitblinkt in design.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEh7lfqbllzzzJwlk44eBR41nHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESRzTwvCLV3mHiTZgxA8c8ip.jpg?f=fotoalbum_large
vs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucYUPa-HHL94yNm6Lbsk_6NHHDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJP7dmwFVz1QwTBKbiBHdjAt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door R3vers3 op 03-09-2020 13:59 ]

• BartNL
Ypuh schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:42:
[...]
Als je een technologisch hoogstandje zoekt en dan bij een Canyon uitkomt, dan .....
toch is dat juist de reden om wel bij Canyon uit te komen. Technisch zitten die bij de top en dan zeker vergeleken bij de design merken die jij in je lijstjes noemt.
Wanneer ik je lijstje bekijk zou je het beste een saaie Canyon kunnen kopen en die bij een spuiter in mooie kleurstelling (van bijvoorbeeld die Scalatore Festka) kunnen laten spuiten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
@Pimorez Als ik vandaag per se een nieuwe fiets moest kopen, dan werd dat ook een BMC Roadmachine 01.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/229733/files/331497254/bmc-roadmachine-01-three.jpg

Waarschijnlijk wel als framekit dan:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bike24.net/i/mb/5d/e3/32/339380-00-d-718002.jpg

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36
Grin schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:01:
Zeker +1 voor de paintjob. Maar het frame an sich is minder bijzonder. Had ook van een ander merk kunnen zijn.
Ik heb de fabricage van een Orbea frame ook niet hoger staan dan dat van een Workswell frame O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Pimorez
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:02:
@Pimorez Als ik vandaag per se een nieuwe fiets moest kopen, dan werd dat ook een BMC (Roadmachine 01).

[Afbeelding]

Waarschijnlijk wel als framekit dan:

[Afbeelding]
Wat een fiets.
Mijn favoriete lak is dan toch wel de Teammachine:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bike24.net/i/mb/81/be/85/339257-00-d-717678.jpg
of
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bike24.net/i/mb/fd/68/02/339278-00-d-717735.jpg

Framekit waag ik mij voorlopig nog niet aan. Hoewel ik ondertussen het normale onderhoud wel zelf kan, zal ik eerst nog een keer kabels of stuurlint moeten vervangen voordat ik mezelf vertrouw om een hele fiets op te bouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Pimorez schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:42:

@Ypuh, mooi lijstje. Die fietsen met echte buizen kan ik alleen niet aan wennen, ongeacht de verdere afmontage/kleuren.
Wel grappig dat je niet kan wennen aan iets wat, tot ca. 20 jaar terug, meer dan 100 jaar de standaard was. :+
Ik kan het wel waarderen en ook overwegen als volgende fiets, van een Cinelli Nemo Zagato wordt ik wel warm ookal ligt dat wel ver buiten budget. O-)

Flickr - Strava

• Pimorez
  • Niet online
GWBoes schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:12:
[...]

Wel grappig dat je niet kan wennen aan iets wat, tot ca. 20 jaar terug, meer dan 100 jaar de standaard was. :+
Ik kan het wel waarderen en ook overwegen als volgende fiets, van een Cinelli Nemo Zagato wordt ik wel warm ookal ligt dat wel ver buiten budget. O-)
Daar ben ik te jong voor :+

• Ypuh
@Pimorez De Teammachine past mijn lange benen dan weer jammer genoeg niet. Zou zelf nooit een frame kopen waar ik 3cm aan spacers en een 9cm stuurpen nodig ben, maar daardoor vallen er wel een boel af.

@GWBoes Kan jammer genoeg maar één plusje geven. Valt me op dat er best wel wat Italiaanse frames in mijn lijstje staan. Zal iets met de maatvoering of soms iets té opvallende details te maken hebben, maar heb nog nooit overwogen er eentje te kopen (idem voor Campagnolo groepen).

Meest Italiaans wat ik ooit aan mijn fietsen gehad heb waren een setje afgeragde Campa Eurus wielen van €100 en P Zero banden. Mogelijk dat daar morgen verandering in komt als ik aankom in de Dolomieten :+.

• jochy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-09 16:51
Woow wat een fietsen zie ik hier allemaal voorbijkomen..

Zelf ben ik nogal van de klassiek ogende frames, dus die Cinelli Nemo Zagato bijvoorbeeld. Of de fietsen van Passoni. Veel titanium modellen hebben ook die klassieke looks, prachtig.

[ Voor 21% gewijzigd door jochy op 31-08-2022 13:32 ]

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 10:38
Wij hebben gekozen voor de apex aerodyne van CC53-11, 1 van de leuke dingen is dat je zelf de paintjob kunt kiezen. Denk dat je in bepaalde prijsklasses altijd een goede fiets hebt, wij vonden het wel leuk om voor een kleiner merk te kiezen.

• Pimorez
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:26:
@Pimorez De Teammachine past mijn lange benen dan weer jammer genoeg niet. Zou zelf nooit een frame kopen waar ik 3cm aan spacers en een 9cm stuurpen nodig ben, maar daardoor vallen er wel een boel af.

@GWBoes Kan jammer genoeg maar één plusje geven. Valt me op dat er best wel wat Italiaanse frames in mijn lijstje staan. Zal iets met de maatvoering of soms iets té opvallende details te maken hebben, maar heb nog nooit overwogen er eentje te kopen (idem voor Campagnolo groepen).

Meest Italiaans wat ik ooit aan mijn fietsen gehad heb waren een setje afgeragde Campa Eurus wielen van €100 en P Zero banden. Mogelijk dat daar morgen verandering in komt als ik aankom in de Dolomieten :+.
Geometrie heb ik nooit naar gekeken tot nadat ik m'n huidige Aeroad kocht.

Bij een volgende fiets ga ik er zeker wel naar kijken, alleen tot die tijd denk ik er niet aan want wie weet valt daardoor meteen de BMC Teammachine af.. :X

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Pimorez schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:37:
[...]

Geometrie heb ik nooit naar gekeken tot nadat ik m'n huidige Aeroad kocht.
Als je een beetje snel een fiets wil kopen, moet je daar zeker niet aan beginnen ;) Ook niet aan gewicht en/of aeroness trouwens.

Het maakt het besluitvoringstraject niet bepaald eenvoudiger, en waarschijnlijk slechts marginaal beter ;)

iRacing Profiel

• Pimorez
  • Niet online
MrBarBarian schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:41:
[...]

Als je een beetje snel een fiets wil kopen, moet je daar zeker niet aan beginnen ;) Ook niet aan gewicht en/of aeroness trouwens.

Het maakt het besluitvoringstraject niet bepaald eenvoudiger, en waarschijnlijk slechts marginaal beter ;)
Ten opzichte van m'n vorige fiets was dit een enorme stap. Nou scheelt het dat die ook gewoon te groot was, ik had mij iets teveel gefocust op m'n lichaamslengte ipv. binnenbeenlengte om naar een framemaat te zoeken O-) Deze Aeroad was qua formaat veel beter, maar vooral een goede deal omdat er ook Di2 op zit, voor die prijs is de geometrie vergeten sowieso aantrekkelijk :)

Ach, als beginnend fietser reikt je kennis vaak niet zo ver, dan is een fout al snel gemaakt.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Als ik vandaag, met een stevige zak geld, een nieuwe fiets moest uitzoeken... Waarschijnlijk weer een strijd tussen Bianchi Oltre XR4, Pinarello F12 (maar de F12 is zo'n afgrijselijk lelijk gebocheld hok, alhoewel...) en wederom de Look 795 Blade RS. Veel andere aero racers lijken m.i. te veel op elkaar. 3T had ik ook wel willen meenemen in de overweging, ware het niet dat die alleen disc fietsen hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Grin op 03-09-2020 15:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ik vind het altijd zo 'bijzonder' dat 'veel' van jullie zo 'gevoelig' (ja, veel '-tekens :)) zijn voor een cm meer of minder.

Ik heb op vele fietsen gefietst en twee jaar geleden toen ik mijn huidige (Canyon Ultimate disc SL 8 ) kocht ook vele getest (als in 'rondje op gefietst': oa. Scott Addict, Specialized Tarmac, Cannondale (type vergeten), BMC teammachine, Cube (type vergeten), ...). Ook toen ik mij MTB kocht 4 jaar geleden (Specialized Stumpjumper) vele getest.

Maar ik heb er geen gehad waarvan ik dacht: "Nou, die past niet bij mijn lichaam!" Of ik ben erg flexibel of ik ben niet zo gevoelig... :)

Dan lees ik hier dat een halve cm je zadel omhoog/omlaag, een graad naar voren of achteren, al werelden van verschil maakt... nou, niet bij mij. Ik merk daar helemaal niets van. Ik heb mijn zadel/stuur/enz op de 'aanbevolen' positie en ben tevreden.

Standaard zaten er op mijn Canyon (ik geloof) 3 spacers op mijn stuurpen. Ik heb daar ééntje tussenuit gehaald. Maar wereld van verschil? Nee, eigenlijk helemaal geen verschil. Ik heb dat eigenlijk gedaan omdat het 'mooier' staat en ik dus wat aerodynamischer kan fietsen (??).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Galois schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:14:
Ik vind het altijd zo 'bijzonder' dat 'veel' van jullie zo 'gevoelig' (ja, veel '-tekens :)) zijn voor een cm meer of minder.
Mijn zadel en volgens mij ook mijn stuur staan absoluut niet op de juiste hoogte. Maar ik merk er echt absoluut niks van. Het enige dat ik merk is dat ik m'n been heel erg gebogen houd als ik beneden ben met de trapper en ik veel te veel naar beneden kijk. Staat al letterlijk zo sinds ik de fiets 14 maanden geleden kocht, maar kwam er pas vrij laat achter en nu vergeet ik het telkens om het aan te passen.

Maar ook ik merk dus echt niks van een slechte afstelling.

Over aanpassen gesproken trouwens, hoe bepaal je de juiste stuur- en zadelhoogte? Ga ik dat van het weekend toch echt eens aanpakken. Had deze fiets met m'n zwager gekocht bij een handelaar en heb iets te veel op hen vertrouwd.
Pagina: 1 ... 153 ... 681 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).