Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 147 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:31
hoi1234 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

Weet je zeker dat het daar aan ligt (ik zie trouwens niet echt een beschadiging)? Zoek even uit waar de band lek is gegaan. Dan bedoel ik de plek en welke zijde. Als je weet waar de binnenband is lek gegaan, kun je op die plek de buitenband/velg controleren. Bij mij was laatst de velgtape verschoven. Duurde enige tijd voordat ik er achter was dat ik daardoor telkens lek reed.
Ben er inmiddels denk ik achter. Ik rijd een Scott Foil 1st gen uit 2013. Die heeft niet heel veel clearance. Ik rij met 25mm Continental gp4000s op een velg met 18mm interne diameter. De Gp4000s vallen in de praktijk erg breed (uit m'n hoofd dacht ik 28mm).

Als je dan kijkt uit stilstand naar de clearance tussen vork en band dan lijkt dat prima. Echter, duw je met je vinger tegen de band dan duw je die dan wel tegen de vork aan. Hoe stijf je velg ook is, onder load wijkt hij altijd wel een paar mm. Dat doet de mijne ook, en daar heb ik net de clearance niet voor. M'n voorvork heeft de band dus langzaam opgeschaafd.

Ik ga nu een Conti 5000 er op zetten. Die vallen een stuk minder breed (scheelt geloof ik een mm of 2). Denk dat dat net het verschil zal maken.
Had overigens wel eerder moeten aanslaan op die schaafplekken, heb dat te lang z'n beloop gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
NoepZor schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:15:
Ik merkte vorige weken wat slapte in mijn achterwiel, geen heel strak gevoel. Zat verder geen noemenswaardige slag in. Wel gemerkt dat er spaken wat los zaten. Wiel weggebracht en zojuist gebeld dat er scheuren bij de spaakgaten zitten. Het gaat hierbij om een handgespaakte RR511 set. Is dit een meer voorkomend probleem of zou dit niet mogen gebeuren? Set is van voorjaar 2017, dus iets meer dan 3 jaar in gebruik. Achterwiel is voorzien van 32 spaken.
Wiel terug van de FM en er is een nieuwe RR511 omheen gespaakt. Alleen ik heb in de tussentijd wat gegoogled en kwam op PHR washers uit, die worden bij sommige shops meegeleverd met het wiel. Dat zijn plaatjes/ringetjes welke tussen velg en nippel komen te zitten. De FM kon niet precies meer aangeven of ze er in zaten, maar neigde naar nee. In de vernieuwde setup zitten ze wel.

Nu heb ik even het voorwiel gepakt en daar de band en velgtape vanaf getrokken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSvFbmF8TE0G0nVFjFTD5P3U8vE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ssgsazQZlTzu7QeXgMAVQj7N.jpg?f=user_large

Zoals je op de foto kunt zien zitten er géén spaakplaatjes tussen de nippel en velg. Nu is mijn vraag, is dat per definitie nodig bij deze velg, of is dat een optionele toevoeging voor extra sterkte? Indien het noodzakelijk is kan ik er wellicht nog wat mee richting de verkoper, of in ieder geval het voorwiel ook laten voorzien van deze plaatjes om erger in de toekomst te voorkomen.

Edit: na wat verder zoeken toont de DT Swiss site het ook wel. Doorklikken naar Models > Show all > Scroll naar Holes

[ Voor 5% gewijzigd door NoepZor op 21-08-2020 21:48 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V26xdqULU7uOGb1Uyy2VUmxk1R4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrcIFJ0Ld1DOGwADeBJ87O05.jpg?f=fotoalbum_large

Een vriend van me zoekt een racefiets via Marktplaats. Nu werd er een Cube Attain SL 2019 aangeboden. Op deze foto ziet het laswerk er nogal vreemd uit. Wat zeggen jullie hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:04
Stoffa schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:04:
Net gestrand aan het eindje van m'n ritje door een lekke band. Maar wel een vreemde lekke band: ik zag al langer wat schaafplekken op m'n voorband die ik niet goed kon plaatsen, omdat hoe goed ik ook keek die nergens tegen bv m'n frame of rem leken aan te lopen.
Ik had dus aangenomen dat het wel door een of ander incident was gekomen een keer. Nu gaf ik gas toen het stoplicht op groen groen, hoorde poef en m'n band liep behoorlijk snel leeg.
Denk dus toch dat bij het aanzetten de band ergens m'n frame raakt, maar ik snap het vooralsnog niet.

Ziet er als volgt uit: https://imgur.com/a/MaFkLVo

Iemand een idee?
op de 2e foto links zie je ook dat de remrand veel verder weg is.. dus zal wel een slag in het wiel zitten

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Prulleman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:13:
[...]
op de 2e foto links zie je ook dat de remrand veel verder weg is.. dus zal wel een slag in het wiel zitten
Ik zie wat je bedoelt maar weet niet zeker of dat nou echt een versleten remrand is, of gewoon residu van het remblokje waar je naar kijkt. Zit nog steeds in mn eerste setje Black Prince blokken, en de wielset is anderhalf jaar oud nu geloof ik. Zou toch wel een beetje treurig zijn als er al zoveel slijtage op staat.

Zal m morgen ff in de wielrichter gooien en hier even specifiek naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Jimmy-time1 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:04:
[Afbeelding]

Een vriend van me zoekt een racefiets via Marktplaats. Nu werd er een Cube Attain SL 2019 aangeboden. Op deze foto ziet het laswerk er nogal vreemd uit. Wat zeggen jullie hiervan?
Lijkt me alsof B. Haas daar zelf heeft zitten lassen. Ik zou hem laten staan.

Vergelijk met de 2020 versie:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/cube-attain-bottom-bracket.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 21-08-2020 22:23 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
[Afbeelding]

Heul sketchy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Stoffa schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:19:
[...]

Ik zie wat je bedoeld maar weet niet zeker of dat nou echt een versleten remrand is, of gewoon residu van het remblokje waar je naar kijkt. Zit nog steeds in mn eerste setje Black Prince blokken, en de wielset is anderhalf jaar oud nu geloof ik. Zou toch wel een beetje treurig zijn als er al zoveel slijtage op staat.

Zal m morgen ff in de wielrichter gooien en hier even specifiek naar kijken.
misschien is versleten niet juist inderdaad, maar op 1 plek meer residu dan op de andere plek heeft dezelfde oorzaak, een slag

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
Ik vertrouw het zelf ook niet maar was benieuwd naar jullie mening. In vergelijking met die 2020 versie op de foto ziet het er gewoon vreemd uit. Laswerk heeft niet dezelfde kleur als de rest van het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Prulleman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:25:
[...]
misschien is versleten niet juist inderdaad, maar op 1 plek met residu dan op de andere plek heeft dezelfde oorzaak, een slag
Ja precies, dat realiseerde ik me ook nadat ik het poste. Ik heb deze zomer eigenlijk doorgereden zonder erg veel aandacht aan slagen te geven, zal er dus allicht een inzitten inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08
@Jimmy-time1 Het ziet er zeker niet goed uit, maar ik heb me wel vaker verbaasd over de laskwaliteiten bij sommige bekende merken. Kennis van me heeft een Trek die er ook niet uit ziet. Die op mijn Giant zijn veel strakker.

@Stoffa Die schuine strepen zijn gewoon slijtage van het vervormen van de band, zou me daar niet zo druk om maken, komt iig niet door aanlopen. Als hij echt ergens consequent aanloopt zie je dat echt wel op de fiets zelf, laatst nog bijna door een stalen frame gesleten door een iets te brede band.
Maar aan de droogte scheuren te zien stond deze band toch echt al op de nominatie om vervangen te worden.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
GWBoes schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:32:
@Jimmy-time1 Het ziet er zeker niet goed uit, maar ik heb me wel vaker verbaasd over de laskwaliteiten bij sommige bekende merken. Kennis van me heeft een Trek die er ook niet uit ziet. Die op mijn Giant zijn veel strakker.

@Stoffa Die schuine strepen zijn gewoon slijtage van het vervormen van de band, zou me daar niet zo druk om maken, komt iig niet door aanlopen. Als hij echt ergens consequent aanloopt zie je dat echt wel op de fiets zelf, laatst nog bijna door een stalen frame gesleten door een iets te brede band.
Maar aan de droogte scheuren te zien stond deze band toch echt al op de nominatie om vervangen te worden.
Slijtage van het vervormen? Ik heb nog nooit eerder dat soort schuine strepen op m'n banden gehad, en toch al menig bandje opgereden. Heeft iemand van jullie dat soort strepen weleens gehad?

Op een van die strepen ging de band overigens ook lek. Ik hoorde een heel hard sisgeluid toen ik aanzette en wegreed bij een stoplicht. Wist direct dat f foute boel was vanwege de hardheid van het geluid, en kon er zo m'n vinger opleggen.

Die droogte scheuren waren me overigens al langer een doorn in t oog, maar was meer iets optisch dan iets dat echt problemen gaf.

Edit: Volgens mij heb je gelijk over die strepen. Ik zie op bicyclerollingresistance een gp4000 met slijtage staan die ook dat soort strepen heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Stoffa op 21-08-2020 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:53
@GWBoes Het canvas komt aan de zijkant van de band door het rubber heen, dat is echt geen normale slijtage. Tenzij je als een MotoGP coureur met 60° bochten aansnijdt.

@Stoffa Heb je de voorvork al geïnspecteerd? Als de band aanloopt zou je toch ook slijtageplekken moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:33
[Afbeelding]

Het lijkt niet heel netjes gelast, maar ik denk ook dat door de lichtval de lassen hier erg opvallen door het contrast. In werkelijkheid zal het veel minder zijn. De Attain is een prima frame, maar gewoon heel standaard en zeker niet bijzonder netjes afgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:43

db87

Mach 2 GT modded

@stoffa

De wangen van de 4000s band zijn kwetsbaar. Zelf ook wel eens een lichte schaafplek op de wang van de band gehad nadat ik in een richel kwam tussen twee tegels. Jij hebt het echter rondom over de gehele wang. Maar sowieso tijd voor een nieuwe band.

[ Voor 11% gewijzigd door db87 op 21-08-2020 22:49 ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
ik vond het dus ook nog mysterieus ja of er nou iets die band schuurde of dat het gewoon slijtage was.

Kijk ik echter hier: https://www.bicyclerollin...ls/new-vs-worn-gp4000s-ii

Dan ziet de worn 4000 we eigenlijk net zo uit als de mijne. Ook die vage, diagonale strepen.

@oelske ik haal t wiel er morgen om evt slagen er uit te draaien. Zal dan ook de binnenkant voorvork inspecteren, had t ff gehad voor vandaag :+

[ Voor 21% gewijzigd door Stoffa op 21-08-2020 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@Stoffa Op reddit laatst ook al een paar keer continentals voorbij zien komen met dezelfde slijtage, vandaar mijn conclusie. Je ziet het ook veel vaker op mountainbikes omdat die zijwanden veel meer vervormen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
Stoffa schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:51:
ik vond het dus ook nog mysterieus ja of er nou iets die band schuurde of dat het gewoon slijtage was.

Kijk ik echter hier: https://www.bicyclerollin...ls/new-vs-worn-gp4000s-ii

Dan ziet de worn 4000 we eigenlijk net zo uit als de mijne. Ook die vage, diagonale strepen.

@oelske ik haal t wiel er morgen om evt slagen er uit te draaien. Zal dan ook de binnenkant voorvork inspecteren, had t ff gehad voor vandaag :+
Ik heb het ook gehad met de conti’s 4000, niet zo erg als bij jou, maar zelfde patroon. Ook op een Scott toevallig, maar dan een Addict. Lag bij mij niet aan een slag en geen plekken op de vork.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Vanavond weer 77 km gedaan, daarbij de nodige mijlpalen bereikt. Over 4000 km in 2020! Beste jaar na dit jaar was 2018 met ruim 2500 km. Ik ga er vanuit dat ik dit jaar nog de 5000 km aan ga tikken. Daarnaast weer de nodige progressie op statshunters.com:
+23 tiles
+38 cluster
Square + 2x2 (naar 24x24) - Begon eerder dit jaar op 10x10

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:20
hoi1234 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Ik heb een https://www.hoesjesdirect...unt-bike-mount-black.html (ze zijn goedkoper te vinden, maar deze site vond ik als eerste).
Als je 40+ euro gaat uitgeven voor een telefoonmount kan je naar mijn mening beter een Lezyne fietscomputer kopen. Is misschien wat minder fancy als Garmin maar doet z'n werk ook heel goed en is veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• versay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 19:35
Even een update. Ik ben vorige weekend naar Vision Sport en Slangenbeek in Hengelo geweest op aanrader van een mede-tweaker. Helaas hadden ze bij beiden winkels geen tweedehands fietsen staan. Ik ben bij meerdere fietsenwinkels in de omgeving geweest, maar die hadden helaas niks staan voor mij.

Nu ben ik de volgende fiets op marktplaats tegen gekomen op marktplaats een Giant Contend 2. Is dit wat om op te beginnen? En 550eu is een nette prijs voor een 4 maanden oude fiets (nieuwprijs 750eu) lijkt mij?

Of is dit bijv. beter, is dan ook wel weer 100 tot 150eu duurder: Sensa Romagna

[ Voor 15% gewijzigd door versay op 22-08-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
Gister overigens mn eerste ritje gedaan met de Varia RTL515 radar.
Was eigenlijk een tikje verrast dat hij ook alle autos oppikt die op de autowegen naast het fietspad rijden. Op zich logisch natuurlijk, maar had dit me van tevoren niet gerealiseerd. Zorgde er echt voor dat je een constante barrage aan onnodige meldingen kreeg van een voertuig dat je aan het inhalen was.

Eigenlijk bestond mn ritje alleen uit van dat soort wegen, en vervolgens de duinen waar geen auto's komen. Was dus eigenlijk vooral nutteloos voor dat soort ritjes. Maar goed, daar koop je zo'n ding ook niet voor. Dat doe je vooral voor polder/groene hart ritjes waar je de wegen met de auto's deelt.

Dit is dus wel een accessoire die je niet altijd klakkeloos aan wilt zetten, dan word je helemaal gek. En een snelle radar-pauze functie vanuit de Edge zie ik vooralsnog ook niet echt. Je kunt wel de hele sensor disconnecten, maar dat is een stuk minder elegant dan een "pause radar" knop of iets dergelijks.

Maar goed, misschien is daar wel een oplossing voor, ik ben nog een totale noob met dit ding natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23
Ik zet de radar zelf dan even uit, standje 4, nadeel is dat het licht dan ook uit is.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
MrAngry schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:34:
Ik zet de radar zelf dan even uit, standje 4, nadeel is dat het licht dan ook uit is.
Wat bedoel je met standje 4? Ik zie in de menus voornamelijk verschillende instellingen voor het licht, maar dat lijkt de radar zelf niet te beinvloeden? Sorry voor de noobvraag hehe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 22:23
Zeg maar 3 keer op het knopje drukken nadat je hem hebt ingeschakeld, dan is ie weer uit, op een soort standby. Als je dan weer drukt is hij weer aan op stand 1.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
De hei staat in bloei dus in Drenthe maar eens op de fiets gestapt om een paar heidevelden te bekijken vandaag.

Heerlijk ritje (~75km, 28,8 km/u) waarin ik mijn cadans voorkeur heb gevonden = 85rpm. Draait toch het lekkerste, 90 voelt te snel 80 te langzaam dus dan schakel ik :)

Verder nog een wijze les, met ~45km/u de Hondsrug afgeknald met zijwind, ik neem nooit hoge velgen! Bijna van de weg afgewaaid met mijn 65kg + 10kg fiets 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:32
NoepZor schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:44:
Wiel terug van de FM en er is een nieuwe RR511 omheen gespaakt. Alleen ik heb in de tussentijd wat gegoogled en kwam op PHR washers uit, die worden bij sommige shops meegeleverd met het wiel. Dat zijn plaatjes/ringetjes welke tussen velg en nippel komen te zitten. De FM kon niet precies meer aangeven of ze er in zaten, maar neigde naar nee. In de vernieuwde setup zitten ze wel.

Zoals je op de foto kunt zien zitten er géén spaakplaatjes tussen de nippel en velg. Nu is mijn vraag, is dat per definitie nodig bij deze velg, of is dat een optionele toevoeging voor extra sterkte? Indien het noodzakelijk is kan ik er wellicht nog wat mee richting de verkoper, of in ieder geval het voorwiel ook laten voorzien van deze plaatjes om erger in de toekomst te voorkomen.
Ik heb twee wielsets gepspaakt met RR411 / RR411db velgen, dat is het iets-minder-diepe-broertje van de RR511. Bij mij waren de plaatjes en de spaaknippels meegeleverd. Bij één wiel heb ik problemen gehad maar dat had meer met de nippels te maken; die heb ik later overgespaakt. De reden dat ik de plaatjes gebruikt heb is omdat het in de documentatie van DTSwiss word aanbevolen. Nou is dat alleen maar een advies, maar ik vond (en vind) mezelf niet de autoriteit om daar vanaf te wijken.

Terzijde: de DTSwiss nippels vallen en draaien beter in de plaatjes dan Sapim nippels wegens een iets andere afschuining van de kop.
Stoffa schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:28:
Als je dan kijkt uit stilstand naar de clearance tussen vork en band dan lijkt dat prima. Echter, duw je met je vinger tegen de band dan duw je die dan wel tegen de vork aan. Hoe stijf je velg ook is, onder load wijkt hij altijd wel een paar mm. Dat doet de mijne ook, en daar heb ik net de clearance niet voor. M'n voorvork heeft de band dus langzaam opgeschaafd.
Een paar mm? Dat vind ik best veel. Misschien ben je gewoon te sterk voor je wielen!
Hoeveel spaken zitten er in? Heb je al gekeken of er geen speling op je lager zit? Geeft je achterwiel net zoveel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
@dieander Haha ja de uitleg dat ik te sterk ben voor m'n wielen spreekt mij ook wel aan, laten we t daarop houden. :+

Nee, zonder gekheid, ik ben inmiddels wel overtuigd dat het slijtage is. Saillant detail is dat de rechterkant van de band er veel erger aan toe is dan de linkerkant (zowel die strepen, als de droogtescheuren). Dat komt vermoedelijk doordat de zon daar constant op schijnt door het raam, terwijl de linkerkant tegen de muur staat.

Ik heb die band er uiteindelijk te lang op gelaten omdat ik me puur richtte op die slijtage indicatoren, en droogtescheuren etc als puur esthetisch beschouwde. Nu weet ik beter ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Stoffa op 22-08-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

[Afbeelding]

In vergelijking met mijn Cube Cross Race Pro 2020 die nieuw gekocht is vind ik het niet heel vreemd. Kan ook de lichtinval zijn die het er vreemd uit laat zien (glanzend/zon). Maar als die er niet is zou het inderdaad kunnen zijn dat bob de hobbyer er mee bezig is geweest. Denk de enige manier om het echt te zien langs gaan is, of vragen om een wat duidelijkere foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoLJRKQYWY5o-q4NFEVjhrgwlV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAVKAcCQQEpGYDLPD90RdE5v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ElectricHead op 22-08-2020 14:05 ]

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
sQuare8 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

Heb exact hetzelfde voorgehad twee weken geleden. Resultaat was dat de deraillieurpad (minimaal) krom was, maar bovenal dat mijn shifter gebroken was. Ik ging er aanvankelijk vanuit dat het de deriaillieurpad was die ervoor zorgde dat het schakelen niet meer even vlot ging, maar de oorzaak leek dus ergens anders te liggen.
Hmm, ga de fiets straks ff inspecteren, maar zou verwachten dat schakelen helemaal niet meer gaat als de shifter gebroken is?
Prulleman schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:27:
[...]

dan is je padje krom, en bij een goede smak kan ook je deraileur zelf stuk/verbogen zijn..
bij moderne systemen (11 speed) is dit lastig op het oog en met de hand te doen te richten. (bij oudere systemen kan je het ook beter netjes met een tool doen, maar is het wat minder kritisch).

Om een idee te krijgen hoe het werkt: YouTube: How to Align a Derailleur Hanger Using the DAG-2.2
ik heb zelf een goedkopere richter van cyclus, als je in de buurt van breda woont, kom maar langs :)
Dank voor het aanbod, top! Veldhoven --> Breda is te doen ;) Ik stuur je later een PB!

Motor-forum.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:32

racoon

mooowwww

Vandaag mijn nieuwe racefiets goed laten afstellen en pedalen erop, bij thuiskomst een klein stukje getest en in en uitklinken gaat erg soepel.
Volgende week naar mantel om voor een helm te kijken en dan kan het fietsen echt beginnen

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
racoon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:06:
Vandaag mijn nieuwe racefiets goed laten afstellen en pedalen erop, bij thuiskomst een klein stukje getest en in en uitklinken gaat erg soepel.
Volgende week naar mantel om voor een helm te kijken en dan kan het fietsen echt beginnen
Ze hebben volgens mij ook vanaf vandaag weer helmen bij de Lidl. Volgens mij voldoen die prima.

Kleding is ook vanaf vandaag verkrijgbaar bij de Lidl. Ik heb de lange broek al eerder gekocht. Zit echt prima. En ook nog eens zeer vriendelijk geprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:05
hoi1234 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:28:
[...]

Ze hebben volgens mij ook vanaf vandaag weer helmen bij de Lidl. Volgens mij voldoen die prima.

Kleding is ook vanaf vandaag verkrijgbaar bij de Lidl. Ik heb de lange broek al eerder gekocht. Zit echt prima. En ook nog eens zeer vriendelijk geprijst.
Helmen heb ik (bij mijn filiaal nog) niet gezien, van de kleding net 2 lange shirts en een broek gehaald.
Merci voor de tip, ontvang hier geen folders. :)

Edit: Op de website zie ik ook niks, maar wellicht mis ik iets.

Edit2: Heb voor shirts maat M en L gekocht, ben toch zeker niet zwaar (heb ondergewicht zelfs), maar M zit bij mij strak, ook rond de armen. Past wel qua lengte maar gaat net aan qua breedte. Lengte is wel goed voor mij, ben 1.83. Dit is voor het reflecterende shirt met volledige rits

Blauw shirt met halve rits (maat L heb ik) valt beter qua breedte maar behoorlijk lang, iets wijd maar voelt wel wat comfortabeler. Prima voor in de winter, dit shirt voelt ook wat dikker aan.

Broek is een tegenvaller, stof aan de buitenkant maakt flink wat lawaai bij bewegen (voelt wat plastiekerig), en de padding loopt zeker van voor niet erg ver door. Lengte is goed maar hier is het bij de bovenbenen wat breed (voor mij), waardoor de padding al zittend flink uitsteekt. Padding voelt ook wat dunner dan dat van mijn lange broek van de Decathlon (500 serie). Weet niet in hoeverre je in deze broek een lange rit wil maken zonder dat je last krijgt van je zitvlak.

Dit is even vlug aangetrokken, houd ze wel, maar even een eerste indruk voor andere geïnteresseerden.

Wellicht iets om op te letten voor anderen. :)

[ Voor 54% gewijzigd door Maarten_E op 22-08-2020 18:09 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
hoi1234 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:15:
Waarschijnlijk ga ik op de trainer fietsen (ook bij de Lidl gekocht :)), dus dan maak je ook geen hele lange ritten.
Tip: CTXCvideos

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Maarten_E schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:25:
@hoi1234 Voor wat betreft de broek bevalt die van de Decathlon een stuk beter. Wel uit de 500 serie dus wel iets duurder (dacht rond de 20), maar die voel heel wat comfortabeler en ook een stuk betere padding.

Ben benieuwd hoe die trainer bevalt, zag hem ook bij de Lidl, ook geen geld als je het mij vraagt.
Trainer had mijn vader al wat jaren geleden gekocht. Installeren moet je even voor zitten. Hij maakt ook best wat geluid. Voor 40 euro zou ik hem blindelings kopen als hebbedingetje. Je kunt natuurlijk ook even op Marktplaats kijken of je daar wat beters voor een redelijke prijs kunt vinden.

Maar ik ben dus eigenlijk vooral zeer erg te spreken over de prijs van de artikelen. Je kunt zonde teveel geld kwijt te zijn even proberen of het wat voor je is/hoeveel je het gebruikt, voordat je een goede investering doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Maarten_E schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:25:
Ben benieuwd hoe die trainer bevalt, zag hem ook bij de Lidl, ook geen geld als je het mij vraagt.
Ik heb een oude analoge tacx, principe is hetzelfde.

Ik fiets normaal gesproken de hele winter buiten, die trainer is in geval van nood. Als het weer echt te slecht is. Met zo'n videootje aan is het best te doen voor een keer, maar ik moet er niet aan denken om de hele winter niks anders te doen.

Aan de andere kant zijn er ook 'collega renners' die de fiets in oktober in de schuur zetten en hem er in april pas weer uit halen. Dus voor iedereen wat.

Je kan ook zo'n dure zwift trainer kopen, in plaats daarvan heb ik mijn geld in goede kleding en verlichting gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 20:23
Mistraller schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:59:
[...]

Ik rij al enige jaren met een setje van de Lidl, en dat voldoet eerlijk gezegd prima. (Nu 3jr oud)

Huidige setje wat ze verkopen is voor en achter allebei oplaadbaar en automatisch, met remlicht functie.
https://www.lidl-shop.nl/...fietslampenset/p100286410

Probeer het eens uit anders, bij Lidl kan je moeteloos retouren.
Deze set is op dit moment online uitverkocht, door aankopen van Tweakers misschien? :+
Hoe dan ook, ik heb deze set vorig jaar zelf gekocht. Het is dezelfde als de Buchel BLC 710
Hier ook te koop, maar dan bijna 2x zo duur.
De lam geeft goed licht, niet zo mooi als mijn Spanninga Axendo 80, maar die is dan ook vele malen duurder.
Het enige nadeel is dat de lamp gaat trillen op een hobbelige weg. Maar dan nog vond ik het een heel goede aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
mhr-zip schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:46:
[...]

Ik heb een oude analoge tacx, principe is hetzelfde.

Ik fiets normaal gesproken de hele winter buiten, die trainer is in geval van nood. Als het weer echt te slecht is. Met zo'n videootje aan is het best te doen voor een keer, maar ik moet er niet aan denken om de hele winter niks anders te doen.

Aan de andere kant zijn er ook 'collega renners' die de fiets in oktober in de schuur zetten en hem er in april pas weer uit halen. Dus voor iedereen wat.

Je kan ook zo'n dure zwift trainer kopen, in plaats daarvan heb ik mijn geld in goede kleding en verlichting gestoken.
Daarom vind ik de aanbieding ook zo mooi. Je kunt goedkoop er achter komen of z'n trainer wat is. Als je het leuk vindt en veel gebruikt, kun je nog altijd eentje van 500 of 1000 euro kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
nogeeninlog schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Deze set is op dit moment online uitverkocht, door aankopen van Tweakers misschien? :+
Hoe dan ook, ik heb deze set vorig jaar zelf gekocht. Het is dezelfde als de Buchel BLC 710
Hier ook te koop, maar dan bijna 2x zo duur.
De lam geeft goed licht, niet zo mooi als mijn Spanninga Axendo 80, maar die is dan ook vele malen duurder.
Het enige nadeel is dat de lamp gaat trillen op een hobbelige weg. Maar dan nog vond ik het een heel goede aankoop.
Ik heb een ander model van de Aldi geloof ik. Maar ik ben er eigenlijk zeer te spreken over. Ik zou echt niks anders willen, ook niet als ik het gratis zou krijgen. Het geeft prima licht voor de keer dat je toch in het donker fietst. Verder moet je eigenlijk ook niet in het donker willen fietsen. Tenminste niet zo hard, en dat doe je gewoon automatisch met een racefiets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pimorez schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:54:
Ik heb gisteren een poging gewaagd om 228km te fietsen. Mislukt.

Ik ben tot 180km gekomen met een gemiddelde van 28.9km/h wat toch wel tegenvalt. Afgelopen jaar ging het een stuk makkelijker met 30-31 gemiddeld op een afstand van 150-160km. Ondanks dat ik qua fitheid nu al ver voor lijk te lopen was dit toch nog iets te enthousiast :( Over een tijdje een nieuwe poging :+

https://www.strava.com/activities/3418753846/overview

[Afbeelding]

Overigens is het wel leuk om te zien dat ik al een stuk meer heb gereden (en hardgelopen) dit jaar ten opzichte van alle voorgaande jaren (2017 ben ik begonnen met wielrennen om te 'trainen' voor de Stelvio for Life). Ik ben benieuwd hoe ik uiteindelijk qua fitheid dit jaar door kom. Er zit nu in ieder geval iets meer van een schema in dan hiervoor.

[Afbeelding]
Tweede poging, het zou ~230km worden maar ivm. harde tegenwind op de Lekdijk heb ik toch een treinstation opgezocht en is het 215km geworden.

Verder ging het prima :) Op de heenweg lekker rustig (met meewind) naar Utrecht gefietst en daar met een paar vrienden een rondje geknald.

https://www.strava.com/activities/3950349201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 13:52
Bananeman schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 15:42:
[...]

Hmm, ga de fiets straks ff inspecteren, maar zou verwachten dat schakelen helemaal niet meer gaat als de shifter gebroken is?

[...]

Dank voor het aanbod, top! Veldhoven --> Breda is te doen ;) Ik stuur je later een PB!
Dat dacht ik dus ook :+

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 16:59
Na een dikke 2 jaar niet aan het fietsen toegekomen, sinds enkele weken, toch terug de microbe te pakken en al een paar ritjes achter de rug. Enkele jaren geleden reed ik 5000-6000km per jaar, toen volledig stilgevallen...

Het obligatoire fiets-showen, (zelf gebouwde) Felt AR, blijft een fantastische fiets om naar te kijken en om mee te rijden. Ook best uniek in fietsland, nog geen tweede tegengekomen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdYWkNdpGoZ7OZsatdzXQOCZ8xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUgSr3M7K7zxFPrwDT9Zo6hY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Khp1mIWRB-BhC_Tb5QkJT5Mc5rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFNI00IPrGOhtP8xpLBkiFBV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 13:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBv-Wvf3adwPb-W4uYNcgACqndI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECGgmgxCa8kDBT068h4ra3HQ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zomer voor het eerst de racefiets meegenomen op vakantie, en veel gefietst in de Vogezen. Hoogtemeters maken was volkomen nieuw voor me, maar met 30-39 vond ik het goed te doen. Onder andere de Ballon d'Alsace en de Coll de la Schlucht beklommen. Vooral de Route des Cretes vond ik echt een aanrader.

Vorig jaar ook al naar de Vogezen geweest zonder de fiets, maar ik vond het heel erg rustig dit jaar. Wat het fietsen alleen maar beter maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pyramiden schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:39:
[Afbeelding]

Deze zomer voor het eerst de racefiets meegenomen op vakantie, en veel gefietst in de Vogezen. Hoogtemeters maken was volkomen nieuw voor me, maar met 30-39 vond ik het goed te doen. Onder andere de Ballon d'Alsace en de Coll de la Schlucht beklommen. Vooral de Route des Cretes vond ik echt een aanrader.

Vorig jaar ook al naar de Vogezen geweest zonder de fiets, maar ik vond het heel erg rustig dit jaar. Wat het fietsen alleen maar beter maakte.
Holy headtube! 2m10?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Laatst online: 19-09 13:35
"Slechts" 1,96m. Maar ik heb wel rare lichaamsverhoudingen met mijn binnenbeenlengte van 1 meter, dus op dit 66cm frame kan ik ten minste nog een beetje normaal zitten. Al denk ik dat ik misschien het zadel iets hoger moet zetten, en het stuur iets lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 10:01
@Salteh en @orange.x bedankt voor het meedenken, gisteren een leuke ronde gefietst en de 39 binnenin bevalt een stuk beter! Ik heb nu dus een r7000 binnenste chainring op r8000 crankset/buitenste chainring en dat gaat helemaal prima. Scheelt toch weer een paar euro (en r8000 chainring was niet leverbaar) :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 14:34
Korte resumé van mijn tochtje naar de Ventoux :) .

Dag 1:
'S morgens om 9.30 vertrokken voor de beklimming vanuit Bédoin. Was al redelijk warm, maar helaas kwam eerder vertrek er niet van. Vanuit de voet gelijk eigen tempo gepakt met een kameraad en samen lekker naar boven gepeddeld in het bos. Werd links en recht ingehaald door die e-mountainbikes en andere fietsers, elke 100m was wel iemand aan het strijden.
Vervolgens iemand uit onze kopgroep ingehaald die lek had gereden en stukje met hem omhoog gefietst maar zat beter in m'n ritme dus lekker doorgetrapt. Halverwege het maanlandschap waren de hamstrings wel op en was het de laatste 2km echt strijden om boven te komen. Uiteindelijk niet gered op mijn mik tijd van 2 uur, maar met 2 uur en 10 minuten ben ik ook dik tevreden.

Dag 2:
Vertrek voor een route door de regio (Georges de la Nesque), echt een aanrader om te fietsen! Heel gaaf om zo over de meanderende weg hoog boven de kloof te fietsen. Vervolgens korte stop in Sault en door. Rijdt een kameraad aan de voet van de klim lek, hierna niet echt meer lekker in m'n ritme kunnen komen en vanaf het stuk dat de lavendel velden ophouden in m'n eentje gereden. Verreweg de makkelijkste kant, maar vond hem eigenlijk maar saai. Gelukkig op de wat vlakkere stukken op kunnen schakelen. Daarna wel doorgereden naar de top met een korte stop bij chalet om de bidons te vullen. Tijd: 2 uur en 19 minuten.

Dag 3:
Laatste fietsdag en natuurlijk Malaucène doen dan. Smorgens eerst een kameraard uitgezwaaid die ze alle 3 wou doen en wij zijn daarna rustig naar Malaucène gefietst. Prachtige beklimming, vind het onregelmatige ook veel fijner fietsen (behalve de 3 stijlste km, dat was afzien :+ ). Kwam lekker in m'n ritme en werd opeens voorbij gesneld door een AG2R renner waarvan we denken dat het Bardet was (2 Fransen voor ons zeiden dat ze m herkende ofzo). Onderweg wel 2x gestopt om een kameraar die lek reed te assisteren waardoor de beklimming volgens Strava 3 uur en 6 minuten heeft geduurd.

Daarna afgedaald en de auto opgehaald om vervolgens onze Cingles te ondersteunen in de laatste 6km naar de top. Waren 3 man een halve paardenkop op de berg dus konden lekker langs m blijven rijden om hem aan te moedigen :P .

Alles gezien viel de wind heel erg mee 8) , licht briesje op de top dus mogen niet klagen. Toen we gisteren weggingen kwam er een Mistral aan dus denk dat het de komende dagen flink kan spoken.

Hele gave tocht en kan zeker iedereen aan te raden om 'm op te fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 19-09 12:47
Vraagje, hoe reinigen jullie je ketting eigenlijk? Heb je daar speciale ketting reiniger voor, gebruik je terpentine? Wat is je tip! Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:43
rolandos582 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:24:
Vraagje, hoe reinigen jullie je ketting eigenlijk? Heb je daar speciale ketting reiniger voor, gebruik je terpentine? Wat is je tip! Ben benieuwd
Je kan in de bovenbalk zoeken in het topic. Er zijn meerdere manieren en meningen.
Hoe ik het doe: LuPo in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
Haha, 1001 verschillende rituelen incoming in 3, 2, 1... Kettingsonderhoud is minstens net zo'n religieus onderwerp als zadeltasjes, bandenspanning en smeermiddel.

Ik hou het maar gewoon op een doek met een beetje Dasty er langs halen. Eens in de zoveel tijd de ketting er even af (meestal bij een cassette wissel of maandelijkse grondige schoonmaak) en dan in een bakje met wat ontvetter (diesel/Dasty of willekeurige andere ontvetter).

Gewoon oppassen dat je ontvetter niet rechtstreeks op je overige onderdelen/lagers spuit en anders goed afspoelt/droog maakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ketting schoonmaken en smeermiddel in 1 oplossing:

Ketting 1 keer goed schoonmaken in spiritus oid.
Daarna Squirt gebruiken

Problem
..
SOLVED

[ Voor 5% gewijzigd door Smultie op 24-08-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@rolandos582 muc-off kettingreiniger tool en nu Cyclon ontvetter. Had eerst muc-off drivetrain cleaner maar die is me te duur. De cyclon is ook prima, ook de ceramic wet-lube is daar geen partij voor.
Als de ketting er toch af gaat of bij een cassette wissel gaat alles hier gewoon in een wasbak/teiltje.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
Ik volg de meest luie methode. Heb een Park Tool CM-5.3 en Morgan Blue Chain Cleaner. Vullen, plaatsen, beetje draaien, nog wat draaien, doekje er overheen, laten drogen. Squirt er op, beetje draaien, doekje er overheen, laten droger, nog wat Squirt er op en knallen. Kost mij meestal een 10 minuten werk, en 20 minuten wachten bij mooi weer.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
Ik heb mijn racefiets nu 2 weken in gebruik. Ik had gisteren een stukje gefietst en had het laatste stuk naar huis flink wind mee dus ik reed op het buitenblad. Toen ik thuis de inrit indraaide schakelde ik per ongeluk achter ook naar het grootste blad om langzaam door de tuin te kunnen manoeuvreren. Toen bleek de ketting te kort te zijn waardoor hij vast sloeg. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid los dus had het wiel er maar uitgehaald. Daarna het wiel weer teruggeplaatst en toen liep vervolgens de schijfrem aan. Schijfrem iets los gedraaid om hem te proberen te centreren maar toen lekte er ook al wat olie uit. Hij loopt nu nog steeds aan en heb bijna geen remdruk meer over. Er is dus wat sleutelwerk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 14:05
Raznov schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:49:
Ik volg de meest luie methode. Heb een Park Tool CM-5.3 en Morgan Blue Chain Cleaner. Vullen, plaatsen, beetje draaien, nog wat draaien, doekje er overheen, laten drogen. Squirt er op, beetje draaien, doekje er overheen, laten droger, nog wat Squirt er op en knallen. Kost mij meestal een 10 minuten werk, en 20 minuten wachten bij mooi weer.
Hier exact dezelfde manier maar dan een tooltje van ome ali, wat voor mijn gevoel voor geen meter werkte maar aangezien de morgan blue helemaal zwart was geworden heeft het toch wel gewerkt.

Hoe denkt men hier over deze verlichtings-set? veels te duur of waar voor zijn geld?

Ik kan hem namelijk makkelijk koppelen met met fietscomputer maar of dat nu zoveel voordelen heeft...
https://www.mantel.com/bo...-flare-rt-verlichtingsset

Verder zou ik door deze kosten misschien extra gemotiveerd raken om in het donker te blijven fietsen :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 01:32
Jimmy-time1 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:58:
Ik heb mijn racefiets nu 2 weken in gebruik. Ik had gisteren een stukje gefietst en had het laatste stuk naar huis flink wind mee dus ik reed op het buitenblad. Toen ik thuis de inrit indraaide schakelde ik per ongeluk achter ook naar het grootste blad om langzaam door de tuin te kunnen manoeuvreren. Toen bleek de ketting te kort te zijn waardoor hij vast sloeg. Ik kreeg hem met geen mogelijkheid los dus had het wiel er maar uitgehaald. Daarna het wiel weer teruggeplaatst en toen liep vervolgens de schijfrem aan. Schijfrem iets los gedraaid om hem te proberen te centreren maar toen lekte er ook al wat olie uit. Hij loopt nu nog steeds aan en heb bijna geen remdruk meer over. Er is dus wat sleutelwerk te doen.
Ehmmm, misschien verstandiger om er mee naar een goede fietsenmaker te gaan. Alle symptomen die je beschrijft duiden op gebrek aan vakmanschap.

Als je zelf hebt zitten sleutelen (wat ik persoonlijk ondersteun) denk ik dat je je ambities een tandje terug moet schakelen tot je meer kennis/ervaring hebt.
Als je fiets door een fietsenmaker is gebouwd/geleverd/onderhouden zou ik direct een andere zoeken.

- ketting te kort - mag niet voorkomen
- rem centreren na een scheef wiel - moet niet nodig zijn tenzij de rem klauw niet goed is bevestigd
- olie lekken bij remklauw afstellen - mag niet voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 22:22

St@m

@ Your Service

Tinusvolkel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:29:
[...]

Hier exact dezelfde manier maar dan een tooltje van ome ali, wat voor mijn gevoel voor geen meter werkte maar aangezien de morgan blue helemaal zwart was geworden heeft het toch wel gewerkt.

Hoe denkt men hier over deze verlichtings-set? veels te duur of waar voor zijn geld?

Ik kan hem namelijk makkelijk koppelen met met fietscomputer maar of dat nu zoveel voordelen heeft...

Verder zou ik door deze kosten misschien extra gemotiveerd raken om in het donker te blijven fietsen :P
Wat een geld, volgens mij kun je prima lampjes halen bij Ali.
djeck schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Ik heb alleen het achterlicht, niet normaal hoeveel licht daar vanaf komt. Duur? Ja vast wel, maar ik ben altijd bereid om te betalen voor kwaliteit. En het smoelt ook mooi. Mensen geven een paar duizend euro uit aan hun fiets en dan moet er een Ali lamje op van 10 euro, dat heb ik nooit begrepen.
Nu doe je net alsof een achterlicht van 10 euro geen kwaliteit is en dat het alleen maar duur kan? Maar goed, er is blijkbaar een markt voor :) Slim bekeken van die lui.

[ Voor 28% gewijzigd door St@m op 24-08-2020 11:41 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:28
[...]

Ik heb alleen het achterlicht, niet normaal hoeveel licht daar vanaf komt. Duur? Ja vast wel, maar ik ben altijd bereid om te betalen voor kwaliteit. En het smoelt ook mooi. Mensen geven een paar duizend euro uit aan hun fiets en dan moet er een Ali lamje op van 10 euro, dat heb ik nooit begrepen.

Deze bij Giant in de aanbieding: https://www.giant-bicycle...d-recon-tl-200-combo-2020

[ Voor 5% gewijzigd door djeck op 24-08-2020 11:40 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Raznov schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:49:
KMC raadt z'n kettingcleaner wel af. Ik gebruik gewoon altijd een sopje + tandenborstel. Maar volgens mij moet je gewoon een goede balans vinden tussen ketting grondig reinigen en ketting slechts met een doek afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
[...]

Je koopt bij de Aldi/Lidl een prima setje voor <10 euro. Ik zou sowieso het fietsen in het donker beperken. Dus dan voldoet z'n goedkoop setje al helemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
hoi1234 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

KMC raadt z'n kettingcleaner wel af. Ik gebruik gewoon altijd een sopje + tandenborstel. Maar volgens mij moet je gewoon een goede balans vinden tussen ketting grondig reinigen en ketting slechts met een doek afnemen.
precies, te vaak en te grondig ontvetten is niet nodig en werkt averechts, je ketting blinkt misschien wel, maar voor alles van binnen weer goed is gesmeerd ben je een paar km of een 2e smeerbeurt verder.
Ik neem meestal gewoon de ketting met een doek af en daarna bijsmeren en nogmaals het overtollige afnemen, vaak komt er dan nog wel wat vuil los.

ik gebruik overigens naar volle tevredenheid holmenkol lube extreme

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
djeck schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Deze bij Giant in de aanbieding: https://www.giant-bicycle...d-recon-tl-200-combo-2020
Met m'n achterlicht van 8 euro van de HEMA heb ik ook de hele garage fel verlicht... Ik zou persoonlijk geen 150 euro uitgeven. Je kunt voor 1/10 klaar zijn en prima licht hebben.

Sowieso zou ik zoveel mogelijk fietsen als het licht is, hoewel dat natuurlijk lastiger wordt in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmy-time1
DieAnder schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:30:
[...]

Ehmmm, misschien verstandiger om er mee naar een goede fietsenmaker te gaan. Alle symptomen die je beschrijft duiden op gebrek aan vakmanschap.

Als je zelf hebt zitten sleutelen (wat ik persoonlijk ondersteun) denk ik dat je je ambities een tandje terug moet schakelen tot je meer kennis/ervaring hebt.
Als je fiets door een fietsenmaker is gebouwd/geleverd/onderhouden zou ik direct een andere zoeken.

- ketting te kort - mag niet voorkomen
- rem centreren na een scheef wiel - moet niet nodig zijn tenzij de rem klauw niet goed is bevestigd
- olie lekken bij remklauw afstellen - mag niet voorkomen
Ik heb de fiets 2 weken geleden 2e hands gekocht via marktplaats. De vorige eigenaar had de ketting dus te kort gemonteerd. Ik heb het met mijn gebrekkige sleutelervaring los weten te krijgen maar veroorzaakte onbedoeld wat andere problemen. Ik heb hem zojuist weggebracht naar een lokale fietsenmaker om een langere ketting te laten monteren en de schijfrem weer goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 20:27
Iemand ervaring met de TKP tocht Groningen van 330km? Ik heb vorig jaar de 160km gedaan die ze dit jaar niet doen. De 330 leek mij wel leuk alleen het feit dat je 0300 moet vertrekken staat mij wel echt tegen, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 07:46

McMiGHtY

- burp -

Je fietst dan opzich wel het licht in, da's wat mij betreft fijner dat het donker infietsen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Prulleman schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:41:
[...]

precies, te vaak en te grondig ontvetten is niet nodig en werkt averechts, je ketting blinkt misschien wel, maar voor alles van binnen weer goed is gesmeerd ben je een paar km of een 2e smeerbeurt verder.
Ik neem meestal gewoon de ketting met een doek af en daarna bijsmeren en nogmaals het overtollige afnemen, vaak komt er dan nog wel wat vuil los.

ik gebruik overigens naar volle tevredenheid holmenkol lube extreme
Veel ontvetters (zeker de onofficiële) lossen ook het vet dat fabrieksaf in de ketting zit op. Dat komt naar wat ik begrepen heb, heel lastig terug. Als je eenmaal al het vet verwijderd hebt, loop je een vergrote kans op een kettingbreuk.

Overigens de ketting is na 2 ritjes toch weer vies (vettig). Je kunt wel blijven poetsen, maar dan moet echt je hele drivetrain schoon blijven en moet je ook fatsoenlijk smeermiddel gebruiken (mijn smeermiddel laat veel vet achter). Ik heb nu een ketting die ik eigenlijk nooit goed schoongemaakt hebt en die is nog redelijk schoon te krijgen. Ik denk dat het met iedere keer goed afnemen een stuk beter blijft. Als het echt te erg wordt, dan even een sopje.

Ik heb trouwens liever een ketting die een beetje vet is (goed tegen roest :)) en 1000km korter meegaat door extra slijtage door extra wrijving dan een ketttingbreuk. Natuurlijk zal je ketting niet direct breken, maar ik denk dat het ook een hoop voorkeur is wat je doet.

[ Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 24-08-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
McMiGHtY schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:56:
Je fietst dan opzich wel het licht in, da's wat mij betreft fijner dat het donker infietsen.
Ja dat is zo, maar je moet dan wel echt 2:15 of 2:30 op, als je nog wat wilt eten haha.. En die route helemaal in het noorden onder de dijk langs ben ik geen fan van. Vorig jaar echt 10tallen mensen op lek gereden waaronder ikzelf. En nu rijd ik tubular ipv clincher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik zou iets eerder opstaan :)
De truck is daarna om te bljven eten.

En bedoel je tubeless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
McMiGHtY schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:03:
Ik zou iets eerder opstaan :)
De truck is daarna om te bljven eten.

En bedoel je tubeless?
Startterrein is 5minuutjes fietsen van waar ik woon :) Ja, het eten tijdens en na de tocht is wel heel fijn. En nee, ik rijd tubulars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Coronatechnisch kan alles langer duren heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
[...]

Dat verhaal is mij ook bekend ja, als ik een nieuwe ketting heb, gaat die zonder iets te doen wel een paar ritjes mee. Maar daarna moet je toch aan de slag. En dan doe ik dit hele verhaal misschien 1 a 2 keer in het jaar. De squirt lube doet voor de rest zijn werk, samen met een droge doek. Ik rij zelf zo min mogelijk in de regen en niet door modder en dergelijke.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Verona27 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Ja dat is zo, maar je moet dan wel echt 2:15 of 2:30 op, als je nog wat wilt eten haha.. En die route helemaal in het noorden onder de dijk langs ben ik geen fan van. Vorig jaar echt 10tallen mensen op lek gereden waaronder ikzelf. En nu rijd ik tubular ipv clincher.
Heb de afgelopen maanden wel de stukken Pieterburen - Noordpolderzijl en Termunten - Nieuw-Statenzijl al gefietst en vorig jaar ook nog wel Lauwersoog - Hornhuizen maar geen lek. Enig idee waarom er toen zoveel lek gereden werd? Over het algemeen is het (fiets)pad over de dijk prima te fietsen (met wind mee :+), je moet alleen rekening houden met de veeroosters die soms wat hoger liggen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Waus26 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Heb de afgelopen maanden wel de stukken Pieterburen - Noordpolderzijl en Termunten - Nieuw-Statenzijl al gefietst en vorig jaar ook nog wel Lauwersoog - Hornhuizen maar geen lek. Enig idee waarom er toen zoveel lek gereden werd? Over het algemeen is het (fiets)pad over de dijk prima te fietsen (met wind mee :+), je moet alleen rekening houden met de veeroosters die soms wat hoger liggen.
Ja iedereen reed lek op die veeroosters, normaal heb ik er geen problemen mee hier in het hoge noorden, terwijl ik toch best vaak veeroosters meepak, maar die onderaan de dijk waren echt funest om een of andere reden. Misschien ook in combi met alle schapen en koeien poep en steentjes? Dat blijft dan aan je banden plakken misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:07
Ahhhh…. we zijn weer bij de ouderwetse wielergewoontes en -mythes aangeland.

Voor mij valt de ketting onder de "consumables". Die slijt, en zo iedere 2.000 leg ik er een nieuwe op. Verder houd ik mijn ketting schoon en goed geolied. En, iedere 4-5 kettingen volgt er een nieuwe cassette / derailleurwieltjes.

Is er iemand die wellicht wat literatuur kan aanhalen over smeergewoontes en de voordelen die deze zouden kunnen hebben? Als er goede of nieuwe adviezen zijn daaromtrent, dan hoor ik het graag. Maar, ik ben ook een beetje zat om "de laatste trend" steeds maar weer blind te volgen.

Ik heb trouwens wel begrepen dat er bij kettingen voor motoren andere adviezen gelden, maar dat heeft blijkbaar te maken met de gesealde smering van de verbindingspinnen. Die hebben we niet op de fiets :Y)

EDIT: Dit artikel van Road Bike Review geeft een goed overzicht van de meningen van de drie grote fabrikanten. Ik geloof dat het gewoon een kwestie van degreasing en smeren blijft....

[ Voor 10% gewijzigd door Helixes op 24-08-2020 13:37 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Verona27 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Waarom lekrijden langs de dijk? Ben daar tientallen keren langsgefietst en het ergste wat je kan gebeuren is een schaap met zelfmoordneigingen die voor je fiets springt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3b2VsdB.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Ypuh schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

Waarom lekrijden langs de dijk? Ben daar tientallen keren langsgefietst en het ergste wat je kant gebeuren is een schaap die met zelfmoordneigingen voor je fiets springt.

[Afbeelding]
Ja weet ik veel, doe dat ook niet expres.. Vorig jaar gewoon echt super veel mensen daar lek zien rijden en zelf toen ook gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Verona27 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Ja iedereen reed lek op die veeroosters, normaal heb ik er geen problemen mee hier in het hoge noorden, terwijl ik toch best vaak veeroosters meepak, maar die onderaan de dijk waren echt funest om een of andere reden. Misschien ook in combi met alle schapen en koeien poep en steentjes? Dat blijft dan aan je banden plakken misschien?
Dat valt ook wel mee kan ik je uit ervaring vertellen.

Leuke vrienden heb je ook als je ze verteld dat je daar de KOM hebt en ze je er vervolgens in de laatste meters afrijden -O- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Verona27 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Poep en steentjes zou niet zoveel uit hoeven maken. Merkte wel dat die veeroosters soms een paar centimeter hoger liggen en dat je het beste even je voorwiel (en evt. achterwiel) kunt optrekken als je het rooster op gaat. Dat gaat niet altijd even goed maar wij hebben toen geen lek gereden in ieder geval.

330 km is mij te ver, dus die sla ik over. Heb zelf nog wel getwijfeld over de 110 km variant maar besloten om de toertochten dit jaar helemaal even links te laten liggen. De route van de 110 is prima, maar ook allemaal bekend terrein en niet al te spannend. Dan fiets ik liever een zelfgemaakte route.

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36
Ik ben sinds enige tijd overgeschakeld op vochtige babydoekjes uit de Action (200 doekjes voor 2EUR). Deze bevatten al een beetje zeep, dus weer een handeling minder nodig om je ketting te reinigen. Verder zijn ze ook ideaal om de rest van je fiets - tussen de grondige wasbeurten door - enigszins proper te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Ypuh schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

Dat valt ook wel mee kan ik je uit ervaring vertellen.

Leuke vrienden heb je ook als je ze verteld dat je daar de KOM hebt en ze je er vervolgens in de laatste meters afrijden -O- .
Ja, schapenpoep is drama. Ons eerste rondje Lauwersmeer pakten we de verkeerde afslag in Anjum, kwamen we in Paesens/Moddergat. De navi stuurde ons toen vanaf daar langs de dijk richting Lauwersoog (Strava). Dat was meer gras dan verharde ondergrond en vooral veel schapen.

Edit: Schapen blijven vaak wel gewoon staan gelukkig maar soms is er één die opeens wil oversteken inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door MaSw85 op 24-08-2020 13:47 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Ik lees al een tijdje mee hier en ga deze week als het goed is mijn eerste fiets kopen. Een 2e hands Cannondale Topstone sora.

Ik heb gekozen voor een gravel fiets met het idee dat ik zowel weg als gravel kan rijden. Op langere termijn als ik wat zekerder ben van wat ik wil en waar mijn voorkeur ligt zou ik verschillende sets banden kunnen aanschaffen.

De Cannondale heeft nu WTB Riddler 37mm banden, volgens reviews en verkoper zijn deze wat minder geschikt voor de weg. Nou moet ik nog alles aanschaffen dus een behoorlijke investering om überhaupt te beginnen. Mijn vraag is nu, kan ik in de komende maanden hiermee toch uit de voeten op de weg of is het beter (ook vanwege regen) om andere banden erop te zetten.

En daarbij de vraag of dit op dezelfde velg gezet kan worden of moet deze dan ook erbij gekocht worden?

Hopelijk kan iemand mij hier wat meer inzicht over geven en eventueel een 'budget' aanbeveling kwa banden/velg mocht dat echt nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Helixes schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Voor mij valt de ketting onder de "consumables". Die slijt, en zo iedere 2.000 leg ik er een nieuwe op. Verder houd ik mijn ketting schoon en goed geolied. En, iedere 4-5 kettingen volgt er een nieuwe cassette / derailleurwieltjes.
Elke 2000km?! Ik heb zo'n tool die meet hoeveel je ketting uitgerek (=versleten) is, en dan vervang ik hem. Meestal tussen de 4000 en 5000km. In de zomer gaat ie langer mee, dan in de herft/winter. Schoonmaken doe ik met de biologisch afbreekbare reiniger van Futurumshop, of gewoon een beetje water met afwasmiddel. Smeren in de zomer met dry-lube (want trekt minder vuil aan), bij slecht weer met wet-lube (want blijft beter smeren in de regen).

Cassette en derailleur pulleys vervang ik als ze versleten zijn ;) wanneer dat is, wisselt nogal, maar mijn vorige Ultegra cassette heb ik vervangen na 16000km (omdat er 2 kransjes waren waar de ketting overheen bleef slippenl; de rest was nog goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Djiee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:50:
Ik lees al een tijdje mee hier en ga deze week als het goed is mijn eerste fiets kopen. Een 2e hands Cannondale Topstone sora.

Ik heb gekozen voor een gravel fiets met het idee dat ik zowel weg als gravel kan rijden. Op langere termijn als ik wat zekerder ben van wat ik wil en waar mijn voorkeur ligt zou ik verschillende sets banden kunnen aanschaffen.

De Cannondale heeft nu WTB Riddler 37mm banden, volgens reviews en verkoper zijn deze wat minder geschikt voor de weg. Nou moet ik nog alles aanschaffen dus een behoorlijke investering om überhaupt te beginnen. Mijn vraag is nu, kan ik in de komende maanden hiermee toch uit de voeten op de weg of is het beter (ook vanwege regen) om andere banden erop te zetten.

En daarbij de vraag of dit op dezelfde velg gezet kan worden of moet deze dan ook erbij gekocht worden?

Hopelijk kan iemand mij hier wat meer inzicht over geven en eventueel een 'budget' aanbeveling kwa banden/velg mocht dat echt nodig zijn.
Mensen met een MTB pakken ook gewoon asfalt mee om ergens te komen. Dus met een gravelbike en de genoemde banden kom je op verharde ondergrond zoals asfalt, beton en klinkers ook wel vooruit. Rolweerstand zal wat meer zijn, maar dat is als je begint niet erg. Gewone racefietsbanden zijn smaller (25-28 mm bijv. tegenover de 37 mm) dus mogelijk heb je daar wel andere velgen voor nodig. Maar dat is afhankelijk van de minimale bandenmaat wat op de velg past.

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verona27
Waus26 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Poep en steentjes zou niet zoveel uit hoeven maken. Merkte wel dat die veeroosters soms een paar centimeter hoger liggen en dat je het beste even je voorwiel (en evt. achterwiel) kunt optrekken als je het rooster op gaat. Dat gaat niet altijd even goed maar wij hebben toen geen lek gereden in ieder geval.

330 km is mij te ver, dus die sla ik over. Heb zelf nog wel getwijfeld over de 110 km variant maar besloten om de toertochten dit jaar helemaal even links te laten liggen. De route van de 110 is prima, maar ook allemaal bekend terrein en niet al te spannend. Dan fiets ik liever een zelfgemaakte route.
Ja, ik twijfel ook nog maar het lijkt me wel heel leuk om een keer gedaan te hebben. De 110 staat al gepeild en kun je nu dus ook gewoon op eigen gelegenheid rijden. Op DvhN stond het verzoek dan het uitgespaarde ticket geld uit te geven bij horeca langs de route, dat vond ik wel een leuke! Misschien komende zondag even rijden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
Verona27 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:02:
[...]

Ja, ik twijfel ook nog maar het lijkt me wel heel leuk om een keer gedaan te hebben. De 110 staat al gepeild en kun je nu dus ook gewoon op eigen gelegenheid rijden. Op DvhN stond het verzoek dan het uitgespaarde ticket geld uit te geven bij horeca langs de route, dat vond ik wel een leuke! Misschien komende zondag even rijden :)
Dat is inderdaad een mooi initiatief, alleen heb ik daar gewoon geen uitgepijlde route voor nodig. Wij stoppen doorgaans op langere ritten sowieso voor een kop koffie/glaasje fris met een stuk gebak dus we sponsoren wel :)

Die 330 is wel een mooi doel inderdaad. Zelf heb ik een 'rondje Groninger kust' uitgepijld om nog eens te fietsen. Met 175 km een stuk schappelijker - vanaf Groningen naar Lauwersoog, vervolgens zoveel mogelijk de dijk en kust volgen naar Nieuw-Statenzijl en dan weer terug naar Groningen. Dat wil ik dan wel het liefst doen met een N of NW wind ofzo... Want 90 km volle bak wind tegen is alles behalve prettig :+

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Helixes schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Is er iemand die wellicht wat literatuur kan aanhalen over smeergewoontes en de voordelen die deze zouden kunnen hebben? Als er goede of nieuwe adviezen zijn daaromtrent, dan hoor ik het graag. Maar, ik ben ook een beetje zat om "de laatste trend" steeds maar weer blind te volgen.

Ik heb trouwens wel begrepen dat er bij kettingen voor motoren andere adviezen gelden, maar dat heeft blijkbaar te maken met de gesealde smering van de verbindingspinnen. Die hebben we niet op de fiets :Y)

EDIT: Dit artikel van Road Bike Review geeft een goed overzicht van de meningen van de drie grote fabrikanten. Ik geloof dat het gewoon een kwestie van degreasing en smeren blijft....
KMC geeft in ieder geval aan om iedere 250km je ketting te controleren. Ik neem aan dat zij wel weten wat ze doen. Is 2000km trouwens niet een beetje vroeg? Een goede ketting zou toch tot 5000km mee moeten kunnen wat ik gelezen heb. Schoonmaken is dus belangrijk, maar precies wat ik zei: je moet er wel voor zorgen dat het vet dat fabrieksaf in de ketting zit niet oplost.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 24-08-2020 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Waus26 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:57:
[...]

Mensen met een MTB pakken ook gewoon asfalt mee om ergens te komen. Dus met een gravelbike en de genoemde banden kom je op verharde ondergrond zoals asfalt, beton en klinkers ook wel vooruit. Rolweerstand zal wat meer zijn, maar dat is als je begint niet erg. Gewone racefietsbanden zijn smaller (25-28 mm bijv. tegenover de 37 mm) dus mogelijk heb je daar wel andere velgen voor nodig. Maar dat is afhankelijk van de minimale bandenmaat wat op de velg past.
Helder verhaal, dank voor je reactie. Gaat mij ook niet zozeer om de snelste te zijn op de weg, maar begon te twijfelen of deze grove banden wel genoeg grip gaan bieden op een nat wegdek bijvoorbeeld. Zo heb ik aanbevelingen gezien van 30/32mm gravelbandjes die toch iets meer tussen race en gravelbanden in zitten en daarmee wat meer allround zijn. Maar door de overvloed aan informatie en meningen heb ik inmiddels het idee gekregen dat ik overal op moet letten, terwijl iedere fiets natuurlijk gewoon vooruit komt op de weg 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
Waus26 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

Dat is inderdaad een mooi initiatief, alleen heb ik daar gewoon geen uitgepijlde route voor nodig. Wij stoppen doorgaans op langere ritten sowieso voor een kop koffie/glaasje fris met een stuk gebak dus we sponsoren wel :)

Die 330 is wel een mooi doel inderdaad. Zelf heb ik een 'rondje Groninger kust' uitgepijld om nog eens te fietsen. Met 175 km een stuk schappelijker - vanaf Groningen naar Lauwersoog, vervolgens zoveel mogelijk de dijk en kust volgen naar Nieuw-Statenzijl en dan weer terug naar Groningen. Dat wil ik dan wel het liefst doen met een N of NW wind ofzo... Want 90 km volle bak wind tegen is alles behalve prettig :+
Nee, ik in principe ook niet maar leek mij opzich wel leuke route. Meestel rijd ik gewoon waar de wind vandaan komt en weer terug, het liefst in een rondje. Uiteindelijk vind ik sowieso Drenthe toch echt veel mooier en leuker fietsen dan Groningen, al heeft het beide z'n charme. Meestal fiets ik alleen dus dan zijn er ook geen pauzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 19-09 12:47
Waus26 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Gisteren nog 100km gedaan via Lauwersoog - Groningen stad. Wat een wind tegen in Lauwersoog 8)7 die roosters had ik overigens geen enkel probleem mee, maar is altijd een beetje oppassen.
Waus26 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:46:
[...]

Ja, schapenpoep is drama. Ons eerste rondje Lauwersmeer pakten we de verkeerde afslag in Anjum, kwamen we in Paesens/Moddergat. De navi stuurde ons toen vanaf daar langs de dijk richting Lauwersoog (Strava). Dat was meer gras dan verharde ondergrond en vooral veel schapen.

Edit: Schapen blijven vaak wel gewoon staan gelukkig maar soms is er één die opeens wil oversteken inderdaad.
Vergelijkbare route gedaan, alleen ging ik rechtdoor via Leens, wel aanrader overigens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B42IOtlWu9LWfXNdaZWqWsip44M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NHu9kpcDPChQFbBRFe9ILd4o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door rolandos582 op 24-08-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
borft schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:55:
Elke 2000km?! Ik heb zo'n tool die meet hoeveel je ketting uitgerek (=versleten) is, en dan vervang ik hem. Meestal tussen de 4000 en 5000km. In de zomer gaat ie langer mee, dan in de herft/winter. Schoonmaken doe ik met de biologisch afbreekbare reiniger van Futurumshop, of gewoon een beetje water met afwasmiddel. Smeren in de zomer met dry-lube (want trekt minder vuil aan), bij slecht weer met wet-lube (want blijft beter smeren in de regen).
Ja, ik heb ook zo'n gauge. Ik hou het niet helemaal bij hoe lang ik met een ketting doe, maar gezien het aantal kettingen en de km die ik op de fiets heb gedaan, klopt 2000 wel redelijk - misschien iets meer. Ik weet dat sommige fietsers al bij 0,75mm wisselen, maar ik rij door tot 1mm.

Gezien ik in Nederland woon, gebruik ik alleen wet lube. Ik heb geen goede ervaring met dry lube.
Cassette en derailleur pulleys vervang ik als ze versleten zijn ;) wanneer dat is, wisselt nogal, maar mijn vorige Ultegra cassette heb ik vervangen na 16000km (omdat er 2 kransjes waren waar de ketting overheen bleef slippenl; de rest was nog goed)
Uiteraard vervangen wanneer versleten - maar 4-5 kettingen lijkt wel redelijk te kloppen. Je hebt gelijk dat het meestal om één of twee kransjes blijkt te gaan, maar ik geloof niet dat je die los kan krijgen. En - tenzij je top shelf spul monteert - valt de prijs ook wel mee.
hoi1234 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:08:
KMC geeft in ieder geval aan om iedere 250km je ketting te controleren. Ik neem aan dat zij wel weten wat ze doen. Is 2000km trouwens niet een beetje vroeg? Een goede ketting zou toch tot 5000km mee moeten kunnen wat ik gelezen heb. Schoonmaken is dus belangrijk, maar precies wat ik zei: je moet er wel voor zorgen dat het vet dat fabrieksaf in de ketting zit niet oplost.
Heb je wellicht een bron van de claims van KMC? Het lijkt niet te stroken met de adviezen van Shimano; SRAM en Campagnolo….

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Waus26 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:46:
[...]

Ja, schapenpoep is drama. Ons eerste rondje Lauwersmeer pakten we de verkeerde afslag in Anjum, kwamen we in Paesens/Moddergat. De navi stuurde ons toen vanaf daar langs de dijk richting Lauwersoog (Strava). Dat was meer gras dan verharde ondergrond
Gravelen en van de gebaande baden af is erg hip momenteel. Je mag nu een baard laten staan en een tattoo nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Gravelen en van de gebaande baden af is erg hip momenteel. Je mag nu een baard laten staan en een tattoo nemen.
+ stuurtas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Helixes schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Heb je wellicht een bron van de claims van KMC? Het lijkt niet te stroken met de adviezen van Shimano; SRAM en Campagnolo….
https://www.kmcchain.nl/Onderhoud_en_Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Thanks, @hoi1234

Ik vind het wel erg jammer dat ze hun observaties en beweegredenen niet beter documenteren. Misschien doet KMC iets speciaals met hun kettingen welke het doet laten afwijken van de schoonmaakprocedure van Shimano, SRAM en Campagnolo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Ik heb zo een kettingreiniger van parktool. Daar gooi water met een beetje dreft in en draaien maar. Twee of drie keer het water verversen tot het niet meer zo pikzwart wordt. Dan de poetslap erlangs om de resten eraf te halen. Drupje olie op iedere schakel en dat erin draaien. Meteen even controleren of alles nog naar behoren schakelt en dan met de poetslap erlangs om de overtollige olie eraf te halen en klaar.

Ontvetten doe ik niet aan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prulleman
Seriph schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:39:
Ik heb zo een kettingreiniger van parktool. Daar gooi water met een beetje dreft in en draaien maar. Twee of drie keer het water verversen tot het niet meer zo pikzwart wordt. Dan de poetslap erlangs om de resten eraf te halen. Drupje olie op iedere schakel en dat erin draaien. Meteen even controleren of alles nog naar behoren schakelt en dan met de poetslap erlangs om de overtollige olie eraf te halen en klaar.

Ontvetten doe ik niet aan.
dreft ontvet niet?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
McMiGHtY schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Dan was ik drie jaar geleden al hip, want dit was in 2017. De baard heb ik inmiddels ook, een tattoo sla ik over :)

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
rolandos582 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Gisteren nog 100km gedaan via Lauwersoog - Groningen stad. Wat een wind tegen in Lauwersoog 8)7 die roosters had ik overigens geen enkel probleem mee, maar is altijd een beetje oppassen.

[...]

Vergelijkbare route gedaan, alleen ging ik rechtdoor via Leens, wel aanrader overigens
[Afbeelding]
Nice, lekker bezig (vooral met die wind gisteren). Ik doelde meer op de roosters langs de dijk bij Noordpolderzijl en in Oost-Groningen. Daar liggen de roosters hoger dan in de buurt van Lauwersoog is mijn ervaring.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Verona27 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Nee, ik in principe ook niet maar leek mij opzich wel leuke route. Meestel rijd ik gewoon waar de wind vandaan komt en weer terug, het liefst in een rondje. Uiteindelijk vind ik sowieso Drenthe toch echt veel mooier en leuker fietsen dan Groningen, al heeft het beide z'n charme. Meestal fiets ik alleen dus dan zijn er ook geen pauzes.
Heel herkenbaar. Ik heb naar elke windrichting routes van verschillende afstanden (zie handtekening) vanuit Groningen en ben dus redelijk flexibel. Vaak pak ik inderdaad ook eerst wind tegen, tenzij ik weet dat er voldoende beschutting is. En dat vind je in Groningen eigenlijk niet :+ Vooral in de windhoeken tussen west en zuid is er meer beschutting te vinden vanaf de stad.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Djiee schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:13:
[...]

Helder verhaal, dank voor je reactie. Gaat mij ook niet zozeer om de snelste te zijn op de weg, maar begon te twijfelen of deze grove banden wel genoeg grip gaan bieden op een nat wegdek bijvoorbeeld. Zo heb ik aanbevelingen gezien van 30/32mm gravelbandjes die toch iets meer tussen race en gravelbanden in zitten en daarmee wat meer allround zijn. Maar door de overvloed aan informatie en meningen heb ik inmiddels het idee gekregen dat ik overal op moet letten, terwijl iedere fiets natuurlijk gewoon vooruit komt op de weg 8)7
Zoals iemand anders ook al zei volgens mij.. Gewoon eerst lekker gaan rijden. Ik denk dat het met schijfremmen op termijn wel handig is om een tweede wielset te hebben zodat je niet constant banden loopt te wisselen en veel flexibeler bent.

NB: Mijn volgende fiets (ooit) wordt ook een gravelbike en ik wil dan wel twee wielsets om dus zowel gravel als alleen de gewone wegen te kunnen pakken. Dan ben je binnen vijf minuten klaar met de wissel.

Komoot

Pagina: 1 ... 147 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).