Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 145 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:03
Zo, heerlijk fietsweekendje!

- Zaterdag P1 bij interclub (B klasse)
- Zondag mooie gravelrit

Zaterdag na lange tijd weer eens een mogelijkheid gevonden een (interclub) wedstrijd te rijden. Het rijden van regionale wedstrijden dit seizoen is helaas erg lastig i.v.m. corona (weinig aanbod). Mijn doel lag dit seizoen eigenlijk op het rijden van alle regionale kermiskoersen in de funklasse. Wanneer dit prima zou lopen evt. kijken of ik mee kan met een sportklasse/amateur wedstrijd. Op mijn leeftijd, ervaring, gering aantal jaren dat ik (hard en veel) fiets en mijn vermogen een prima opbouw.

Na een eerdere DNF bij de A's (veelal jonge gasten, al dan niet voor conti teams / beloften met reeds +12k km in de benen en een avg. van 44km/u) besloten om B te rijden. Mooie mix van jong en oud. Dit ging me goed af gezien het resultaat. Heerlijk om het 'spelletje' te spelen. In het begin lekker meedraaien vooraan (rond 10e positie), na een klein half uur besloten wat actiever te koersen.. aantal sprintpunten gesprokkeld en in een breakaway geraakt die werd teruggepakt. Het werd wat hectisch gezien de valpartij 2e a 3 posities achter mij. In het laatste rondje volle bak en als 3e renner door de laatste bocht, vol aan en met verschil van 1,5 meter (:+) als eerste over de meet. Top peak op 1100 watt met 57 km/u. Zowel P1 als leiderprijs. _/-\o_

Zijn er eigenlijk nog mede tweakers die actief koersen e/o dit eens willen proberen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r6xXH80/finish-resized.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:23
Arno90 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:40:
Dan heb ik natuurlijk een slijtagemeter, ketting en kettingpons/Missing link tang nodig.
Ik ben helemaal pro merkgereedschap kopen, maar in dit geval maakt het niet zoveel uit en zou ik voor de goedkopere versies gaan. Het zijn niet de meest essentiele gereedschappen om een duurdere variant van te nemen, zoals bijvoorbeeld inbus sleutels of een doppensetje dat wel zijn.

Er kwam hier wel eens de kettingzweep van Decathlon voorbij die ik zelf ook nog eens moet aanschaffen. Hun kettingpons, kettingslijtagemeter en missing link tang zullen ook prima zijn. Dan heb je alleen nog zo'n ding nodig om je cassette vast te draaien. Idealiter eentje met een handvat en niet zo een waar je nog een bahco nodig bent.

Zijn niet de aller goedkoopste, maar ziet er allemaal wel degelijk uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 17-08-2020 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ypuh schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:47:
[...]

Ik ben helemaal pro merkgereedschap kopen, maar in dit geval maakt het niet zoveel uit en zou ik voor de goedkopere versies gaan. Het zijn niet de meest essentiele gereedschappen om een duurdere variant van te nemen, zoals bijvoorbeeld imbus sleutels of een doppensetje dat wel zijn.

Er kwam hier wel eens de kettingzweep van Decathlon voorbij die ik zelf ook nog eens moet aanschaffen. Hun kettingpons, kettingslijtagemeter en missing link tang zullen ook prima zijn. Dan heb je alleen nog zo'n ding nodig om je cassette vast te draaien. Idealiter eentje met een handvat en niet zo een waar je nog een bahco nodig bent.

Zijn niet de aller goedkoopste, maar ziet er allemaal wel degelijk uit.
De slijtagemeter van Decathlon zou ik niet kopen. Volgens de reviews is deze absoluut niet betrouwbaar.

Ik heb een slijtagemeter en quick-link tang bij Mantel gekocht. Parktool en BBB. Nog te weinig gebruikt voor een goede mening. Maar die hebben in ieder geval goede reviews.

En hoe rijd je in één seizoen een ketting op? Mijn ketting zit net op .5, maar ook niet alle punten. Dat na 3000km.

En @Arno90 als je nog nooit een ketting vervangen hebt: kijk even goed op YouTube hoe je dit doet. Belangrijk is dat je de ketting op de juiste manier inkort en op de juiste manier langs de derraileur leidt. Verder is het niet heel moeilijk en eigenlijk heel logisch. Oja, het is handig om een oude spaak te gebruiken. Als je daar even twee haken in buigt, kun je de spaak gebruiken om de derailleur te laten ontspannen (uiteindes in de ketting haken, zodat de ketting niet telkens wegschiet.

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 17-08-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:31
Dix0r schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:36:

...

Zijn er eigenlijk nog mede tweakers die actief koersen e/o dit eens willen proberen?

[Afbeelding]
Gefeliciteerd, wat een power nog na zo'n rit :o

Ben zelf ook op zoek om wat meer uitdaging te zoeken in het fietsen. Fiets nu voor het 2e jaar recreatief rondjes met vrienden en solo na een opgelopen verslaving door deelname aan de Alpe 'd Huzes. Doel was om solo 35 in het uur te kunnen rijden over 60 km en dat is inmiddels gelukt. Probeer nu instapvriendelijke groepen te vinden die wat harder gaan om dat onder de knie te krijgen. Heb namelijk geen ervaring om in een groep harder te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:25
@Arno90 dat vind ik relatief snel hoor... ik heb mijn fiets terug en van het weekend eens gemeten, maar kan er nog wel even mee bollen... (gemeten op verschillende plaatsen).

In dit topic staat ook ergens de verschillende meet cq inkort methodieken uitgelegd (met voor en nadelen).

Ik kan deze week ergens mijn nieuwe - handgespaakte - wielsets (race + mtb) gaan ophalen, dan direct ook verse casette erop + nieuwe ketting. Foto's volgen tzt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:27
[...]

Daarnaast is de fiets inmiddels toe aan de eerste vervanging van de ketting. Dit liet ik met mijn oude fiets altijd via de fietsenmaker doen, maar wil het nu graag zelf doen. Dan heb ik natuurlijk een slijtagemeter, ketting en kettingpons/Missing link tang nodig. De vraag is: welk (merk)gereedschap hebben jullie goede ervaringen mee?
Als je geduld hebt zijn de spullen van Ali hiervoor ook prima geschikt. Ik gebruik voor dit soort incidentele klussen geen merkgereedschap.
Missing link tool
Kettingpons
Slijtagemeter. Nadeel van deze slijtagemeter is dat hij alleen 1,0 en 0,75 meet. Een moderne 11 speed ketting hoor je al vóór de 0,75% te vervangen als ik me niet vergis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Sjurm schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:02:
Ik heb paar uur na een wat langere rit (> 40 km zeg maar) standaard last van hoofdpijn (waarschijnlijk inspanningshoofdpijn).

Nu komt het denk ik deels door een tekort een vocht/ te weinig vocht vasthouden. Ik probeer heel veel te drinken, maar ik heb de hoofdpijn niet kunnen voorkomen. Ook nu weer na een rit van 75 km vanochtend.

Heeft iemand nog tips om dit te verminderen? Bepaalde dranken die ik mee kan nemen? Ik heb nu achteraf een paar keer een bouillonsoepje geprobeerd voor wat zout, maar echt veel mocht het niet baten.
Ik heb hetzelfde, vooral bij de wat langere ritten en ook bij wat hogere intensiteit. Hoofdpijn komt bij mij niet direct, maar naar een paar uur.

Heeft niet altijd met drinken te maken. Mijn hypothese is toch dat ik dan iets te veel van mijn lichaam heb gevergd. Het lichaam komt in herstelfase waarin allerlei fysiologische processen plaats vinden, met o.a. een verhoogde rusthartslag. Google maar eens op EPOC. Dit kost extra energie en uit zich bij mij in hoofdpijn. Op mijn Garmin sporthorloge is uren daarna verhoogde hartslag en stress zichtbaar.

Bij hardlopen heb ik precies hetzelfde, maar omdat ik zelden langer dan een uur loop, komt dat minder vaak voor.

M.b.t. drinken: te weinig drinken is niet goed, te veel drinken ook niet. De beste manier om dit in de gaten te houden is voor en na op de weegschaal staan en zoveel bij te drinken dat je ongeveer op hetzelfde gewicht bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 19:31
chielmi schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Als je geduld hebt zijn de spullen van Ali hiervoor ook prima geschikt. Ik gebruik voor dit soort incidentele klussen geen merkgereedschap.
Missing link tool
Kettingpons
Slijtagemeter. Nadeel van deze slijtagemeter is dat hij alleen 1,0 en 0,75 meet. Een moderne 11 speed ketting hoor je al vóór de 0,75% te vervangen als ik me niet vergis.
Ik heb nu zelf zon standaard missing link tang om de sluitschakel te kunnen openen. Sluiten doe ik dan door de rem in te houden, en een flinke ruk aan de crank te geven. Ik ben nog wel op zoek naar een tang die naast openen ook kan sluiten, kan deze dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Laatst online: 14:27
Stoffa schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:00:
[...]

Ik heb nu zelf zon standaard missing link tang om de sluitschakel te kunnen openen. Sluiten doe ik dan door de rem in te houden, en een flinke ruk aan de crank te geven. Ik ben nog wel op zoek naar een tang die naast openen ook kan sluiten, kan deze dat?
Nee, dit tangetje is daar te klein voor. De tang heeft een te kleine slag. Ik geloof dat er wel een groter formaat bestaat waar dit wel mee kan.
Even op pedaal staan doe ik ook altijd bij sluiten van de quick link. Het voelt wat lomp maar werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Ik heb in maart een Trek Emonda SL6 Disc gekocht met een 11-30 cassette en een 50/34 crankstel. Ik merk dat ik op het vlakke heel vaak tussen twee versnellingen in aan het fietsen ben: 50-24 en 50-21. Ik fiets graag met een cadans rond de 95-100. De stappen tussen deze versnellingen vind ik net te groot.

Zelf al wat zitten puzzelen op Ritzelrechner. Maar hebben jullie nog tips?

Daarnaast is de fiets inmiddels toe aan de eerste vervanging van de ketting. Dit liet ik met mijn oude fiets altijd via de fietsenmaker doen, maar wil het nu graag zelf doen. Dan heb ik natuurlijk een slijtagemeter, ketting en kettingpons/Missing link tang nodig. De vraag is: welk (merk)gereedschap hebben jullie goede ervaringen mee?
Ik heb dezelfde fiets. 11-30 cassette is al een redelijke bergcassette met relatief grote gaten.

Op deze site staan de vertandingen per cassette: https://www.futurumshop.n...0-cassette-11-speed.phtml

De 11-28 voldoet al een stukje beter als je nu veel op de 21 en 24 rijdt. 11-25 zou ik niet doen omdat je dan niet goed op het buitenblad kan rijden, dan zou je inderdaad het 34 voorblad moeten vervangen voor een 36 of een 39.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Stoffa Die van Park Tool werkt wel 2 kanten op.

[ Voor 43% gewijzigd door Ypuh op 17-08-2020 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:08
Ik heb een KNWU licentie sportklasse, en ik rijd vaak trainingswedstrijden op de Nedereindse Berg (Nieuwegein). Dit jaar had ik mij ook ingeschreven bij de 50+ veteranen, maar daar heb ik nog geen wedstrijd gereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 09:41
hoi1234 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:39:
[...]

Vooraf goed drinken, tussendoor goed drinken (doe je dus al) en na afloop goed drinken. Maar ik heb het ook weleens na mijn werk. Dan ben ik gewoon heel moe en heb niet zoveel gedronken.

Sportdrank zou ik niet direct gebruiken. Ik heb dat nog nooit gedronken en behalve dat je allerlei beesten uitnodigt, is het ook erg slecht voor je tanden (zoet, maar ook agressief) en al die suikers zijn ook weer dikmakers. Persoonlijk zijn al die poedertjes mij ook iets te chemisch. Maar 't is natuurlijk te proberen, maar zonder heb ik nog nooit problemen gehad.
Suikers zou ik niet direct dikmakers noemen tijdens intensieve inspanning. Je lichaam zal het dan liever verbranden inplaats van opslaan. Ja als je op de bureaustoel zit kan je er beter niet teveel van eten maar met een bijna lege glycogeen opslag na een rit van 3 uur is het wel ideale brandstof. Alles wat het normaal gesproken nadelig maakt, zoals de snelle opname, is juist tijdens inspanning een voordeel.

Met de invloed op je tanden ben ik het eens. Overigens hoeven enkel electrolyten niet per se grote hoeveelheden suikers of smaakstoffen te bevatten. Ik maak ze vaak zelf adhv deze website: https://theplantedrunner....-electrolyte-replacement/. Dit zijn alleen de zouten die je lichaam verliest en hebben een erg vlakke smaak. Niet slecht voor je tanden en als je wil kan je er zelf een smaakje aangeven. Op de hete dagen neem ik dit vaak mee: https://www.wiggle.co.uk/wiggle-nutrition-hydration-20-tabs zodat ik ook nog electrolyten heb na het bijvullen.

Zou voor de hete dagen electrolyten sowieso aanraden. Sportdrank die ook gebruikt worden als energiebron, kunnen dehydratatie tot gevolg hebben (zie link van @Cormo). Daardoor zijn deze niet ideaal voor de hete dagen. Kan er nog wel veel meer over schrijven maar ik denk dat het handiger is om gewoon naar Skratch te linken: https://blog.skratchlabs.com/blog/why-water-isnt-enough, https://blog.skratchlabs....tion-science-and-practice & https://www.skratchlabs.com/pages/frequently-asked-questions (Science & Performance sectie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Stoffa schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:00:
[...]

Bij mantel kun je een tang kopen die beide kan. Kost 12.50 of zo.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 14:34
Al een tijdje aan het meelezen in het topic maar nu dan toch mijn eerste bijdrage :).
Vorig jaar na het idee om de vierdaagse te lopen (niet ingeloot tough..) besloten om met vrienden dit jaar de Ventoux op te gaan fietsen. Dus zo gezegd zo gedaan, allemaal een fiets gekocht, of althans degene die de daad bij het woord durfden te voegen. Originele plan was om met hemelvaart de berg op te gaan alleen Corona gooide roet in het eten. Maar nu gaat het er toch van komen, deze donderdag gaat het gebeuren!
3000km en 22000hm in de benen gaat het vast goedkomen. Mik op een tijd rond de 2 uur, maar belangrijkste is boven komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
Distoration schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:51:
Al een tijdje aan het meelezen in het topic maar nu dan toch mijn eerste bijdrage :).
Vorig jaar na het idee om de vierdaagse te lopen (niet ingeloot tough..) besloten om met vrienden dit jaar de Ventoux op te gaan fietsen. Dus zo gezegd zo gedaan, allemaal een fiets gekocht, of althans degene die de daad bij het woord durfden te voegen. Originele plan was om met hemelvaart de berg op te gaan alleen Corona gooide roet in het eten. Maar nu gaat het er toch van komen, deze donderdag gaat het gebeuren!
3000km en 22000hm in de benen gaat het vast goedkomen. Mik op een tijd rond de 2 uur, maar belangrijkste is boven komen!
Neem vooral genoeg te drinken mee (alhoewel er wel 1 a 2 bronnetjes onderweg naar boven nog te bezoeken zijn voor vers water) en een jasje of iets dergelijks. Boven kan het goed fris zijn (weet ik uit ervaring toen ik er 45 min moest wachten op het eerste familielid en daarna nog eens 45 min op de laatste). Oh en natuurlijk, heel veel succes en geniet vooral! Bedoin neem ik aan?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
En vroeg vertrekken! Het kan ook snikheet zijn namelijk, met 7 km/u tussen de bomen vol in de zon heb je maar weinig rijwind/verkoeling (neem aan dat je vanuit Bedoin door het bos gaat).

2 jaar terug stond ik om 8.30u voor de eerste keer vrijwel alleen boven en dat was heerlijk. Rond 9-10 uur is het al serieus druk onderweg en op de top een wespennest.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 17-08-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
LCHero schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Gefeliciteerd, wat een power nog na zo'n rit :o

Ben zelf ook op zoek om wat meer uitdaging te zoeken in het fietsen. Fiets nu voor het 2e jaar recreatief rondjes met vrienden en solo na een opgelopen verslaving door deelname aan de Alpe 'd Huzes. Doel was om solo 35 in het uur te kunnen rijden over 60 km en dat is inmiddels gelukt. Probeer nu instapvriendelijke groepen te vinden die wat harder gaan om dat onder de knie te krijgen. Heb namelijk geen ervaring om in een groep harder te fietsen.
Thanks!

Dit is ook een beetje de route die ik heb gevolgd / of nog volg. Na voetbal (blessures) mezelf op het fietsen gestort. Met name recreatief rondjes rijden met vrienden en een flinke berg (een aantal keer) beklimmen en vooral genieten van alle facetten van de fietssport.

35 km/solo is al een flink gemiddelde en goede basis. Hou er wel rekening mee dat een gemiddelde in (snellere training) groepen niet iets is waar je altijd veel waarde aan hoeft te hechten.

Het zijn met name de 'surges' ofwel het aanzetten na iedere bocht die je opbranden en tot lossen leidt. Het kan zo zijn dat gemiddelden boven de 45 km/u gaan a 1/5/10min om daarna weer 'stil' te vallen naar bijv. 35 km/u. Daarnaast inderdaad ook een kwestie van ervaring op doen. Sturen door een peloton, juiste apex in bochten, tactiek (bordjes leeg eten van de tegenstand) / timing etc.

In welke regio woon je? Veelal kun je door een beetje goed te zoeken op Strava wel rondjes vinden in de omgeving waar wordt 'doorgereden'. Vaak is het daar vrij aansluiten omdat er bij iedere vriendenclub/tourclub altijd wel een iemand die erboven uit wil steken en ergens dus sneller wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 14:34
Raznov schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:56:
[...]
Neem vooral genoeg te drinken mee (alhoewel er wel 1 a 2 bronnetjes onderweg naar boven nog te bezoeken zijn voor vers water) en een jasje of iets dergelijks. Boven kan het goed fris zijn (weet ik uit ervaring toen ik er 45 min moest wachten op het eerste familielid en daarna nog eens 45 min op de laatste). Oh en natuurlijk, heel veel succes en geniet vooral! Bedoin neem ik aan?
Het plan is niet om onderweg te stoppen, dus hoop dat het lukt met m'n 2x 800ml bidons. Windjack is ook een check! En uiteraard vanuit Bédoin, misschien de andere dagen nog een andere kant proberen als de benen goed zijn.
Ypuh schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:04:
En vroeg vertrekken! Het kan ook snikheet zijn namelijk, met 7 km/u tussen de bomen vol in de zon heb je maar weinig rijwind/verkoeling (neem aan dat je vanuit Bedoin door het bos gaat).

2 jaar terug stond ik om 8.30u voor de eerste keer vrijwel alleen boven en dat was heerlijk. Rond 9-10 uur is het al serieus druk onderweg en op de top een wespennest.
De starttijd hebben we nog niet bepaald, maar moet zeggen dat ik mezelf niet zie vertrekken voor 7 uur :X .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
Distoration schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Het plan is niet om onderweg te stoppen, dus hoop dat het lukt met m'n 2x 800ml bidons. Windjack is ook een check! En uiteraard vanuit Bédoin, misschien de andere dagen nog een andere kant proberen als de benen goed zijn.

[...]

De starttijd hebben we nog niet bepaald, maar moet zeggen dat ik mezelf niet zie vertrekken voor 7 uur :X .
Probeer Gorges de la Nesque te combineren op een van die andere dagen. Of je daalt af via Sault (lunch) en gaat dan via de Gorges de la Nesque terug naar Bedoin (rondje). Is een aanrader / prachtige omgeving.

Succes iig, met de voorbereiding zit het wel goed zo te zien _/-\o_ . Hopelijk is de mistral jullie gunstig gegund, het kan flink waaien op de flanken na het bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Ik heb in maart een Trek Emonda SL6 Disc gekocht met een 11-30 cassette en een 50/34 crankstel. Ik merk dat ik op het vlakke heel vaak tussen twee versnellingen in aan het fietsen ben: 50-24 en 50-21. Ik fiets graag met een cadans rond de 95-100. De stappen tussen deze versnellingen vind ik net te groot.

Zelf al wat zitten puzzelen op Ritzelrechner. Maar hebben jullie nog tips?
*knip*
Heb je gekeken naar een gravel crank (46 of 48 buitenblad) of een junior (14-28) cassette?

11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
vs
14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
Distoration schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:51:
Ik heb hem in juli gereden (mijn eerste col), mijn tips:
- zorg voor een goed bergverzet (en gebruik hem ook)
- Ga niet te hard van start, probeer een stukje onder je omslagpunt te rijden. Rijdt je eigen tempo.
- Drink voldoende (2x750ml was voor mij voldoende)
- Eet voldoende, b.v. energiereep
- Windjack is zeer aan te raden, vooral voor de afdaling koel je snel af.
- Vroeg rijden is inderdaad aan te raden

Geniet van deze onvergetelijke ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 12:36
Dix0r schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Probeer Gorges de la Nesque te combineren op een van die andere dagen. Of je daalt af via Sault (lunch) en gaat dan via de Gorges de la Nesque terug naar Bedoin (rondje). Is een aanrader / prachtige omgeving.

Succes iig, met de voorbereiding zit het wel goed zo te zien _/-\o_ . Hopelijk is de mistral jullie gunstig gegund, het kan flink waaien op de flanken na het bos.
die route heb ik destijds ook gereden. Zeker een aanrader!.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 16:36
[...]

Dat is zeker de mooiste afdaling van de 3, alhoewel ik zelf de voorkeur heb voor Malaucene. Het overzicht en daarmee de snelheid O+. Laatste keer is denk ik nu voor mij ook alweer een jaartje of 12 terug (toen met een hybride mtb, bleef steken op 90 per uur), Hoog tijd om weer eens die kant op te gaan met een racefiets.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:54

- Zaterdag P1 bij interclub (B klasse)
- Zondag mooie gravelrit

Zaterdag na lange tijd weer eens een mogelijkheid gevonden een (interclub) wedstrijd te rijden. Het rijden van regionale wedstrijden dit seizoen is helaas erg lastig i.v.m. corona (weinig aanbod). Mijn doel lag dit seizoen eigenlijk op het rijden van alle regionale kermiskoersen in de funklasse. Wanneer dit prima zou lopen evt. kijken of ik mee kan met een sportklasse/amateur wedstrijd. Op mijn leeftijd, ervaring, gering aantal jaren dat ik (hard en veel) fiets en mijn vermogen een prima opbouw.

Na een eerdere DNF bij de A's (veelal jonge gasten, al dan niet voor conti teams / beloften met reeds +12k km in de benen en een avg. van 44km/u) besloten om B te rijden. Mooie mix van jong en oud. Dit ging me goed af gezien het resultaat. Heerlijk om het 'spelletje' te spelen. In het begin lekker meedraaien vooraan (rond 10e positie), na een klein half uur besloten wat actiever te koersen.. aantal sprintpunten gesprokkeld en in een breakaway geraakt die werd teruggepakt. Het werd wat hectisch gezien de valpartij 2e a 3 posities achter mij. In het laatste rondje volle bak en als 3e renner door de laatste bocht, vol aan en met verschil van 1,5 meter (:+) als eerste over de meet. Top peak op 1100 watt met 57 km/u. Zowel P1 als leiderprijs. _/-\o_

[Afbeelding]
Waar was dit ?

Ik rij wel wat koersjes bij de Amateurs maar door Corona sla ik dit seizoen over :/ en fiets ik solo om in vorm te blijven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Zo... toch een huisje in Houffa (Mormont dan) kunnen vinden voor weekendje MTB’en.

De zaterdag gaan we een tocht doen van 80 km en het leek mij wel leuk om ‘delen van routes’ aan elkaar te koppelen ipv 2 of 3 volledige routes te doen.

Dit zijn de 6 routes daar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Yu3Shl27Dan8XQB4SVJ-ukrMM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPj8FmbsCHnBFlqn3v4TIyzg.jpg?f=fotoalbum_large

En wij gaan de lichtblauw geplotte route doen: 79 km en 1500 hm (volgens Basecamp, volgens Komoot 1300). We maken (vanwege de verplichte rijrichting) een soort van achtje en komen 2x in Houffalize.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xap4Fpm_N5lzZNXnBT7yDaiOa1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0WJaWcSkiB0hsrvrDLNamTy.jpg?f=fotoalbum_large

Erg veel zin in. Of kent iemand deze routes zo goed en vindt het zonde dat ik nu een deel oversla die ik eigenlijk wel moet doen?

(EDIT: wat stom! Zie nu pas dat ik dit bericht hier geplaatst heb, ipv bij het MTB-topic... Doe beide sporten, volg beide topics... en dan krijg je dat... :D)

[ Voor 5% gewijzigd door Galois op 18-08-2020 08:25 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
[...]

Vond dit ook een hele mooie route, volgens mij heet hij de Pestroute.

https://www.strava.com/activities/1625070797

Hello fellow humans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:30

Sherlock

No Shit

Sherlock schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:50:
[...]

Ik was er al bang voor, maar wil het eigenlijk niet geloven. ;)

Volgende maand ga ik met een groepje in Limburg fietsen, momenteel zit er een 50-34 voor en een 12-25 achter. Hiermee heb ik vorig jaar de ronde van Vlaanderen (de lus met de muur van Geraardsbergen) kunnen doen, hoe verhoudt die zich tot de heuvels in Limburg?
Edit: in de buurt van Valkenburg
Zo, dat was afgelopen weekend best pittig op de Eyserbosweg en op de Keutenberg :o

Het is me uiteindelijk gelukt om staand op de pedalen een tempo te vinden wat ik vol kon houden tot boven. Het zag er niet uit, maar ik ben boven gekomen :)

We deden de combi van AGR lus 2 en 3, schitterende omgeving om te fietsen! Helaas wel behoorlijk wat buien en ook onweer gehad, dus regelmatig even moeten schuilen. Maar erg leuk om te doen!

[ Voor 0% gewijzigd door Sherlock op 18-08-2020 08:37 . Reden: Eyser/ijzeren ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:36
Galois schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:24:
Zo... toch een huisje in Houffa (Mormont dan) kunnen vinden voor weekendje MTB’en.

De zaterdag gaan we een tocht doen van 80 km en het leek mij wel leuk om ‘delen van routes’ aan elkaar te koppelen ipv 2 of 3 volledige routes te doen.

Dit zijn de 6 routes daar:

[Afbeelding]

En wij gaan de lichtblauw geplotte route doen: 79 km en 1500 hm (volgens Basecamp, volgens Komoot 1300). We maken (vanwege de verplichte rijrichting) een soort van achtje en komen 2x in Houffalize.

[Afbeelding]

Erg veel zin in. Of kent iemand deze routes zo goed en vindt het zonde dat ik nu een deel oversla die ik eigenlijk wel moet doen?
Wel leuk MTB'en daar! ook vaker geweest met ons jaarlijkse vriendenweekend. Helaas (voor jou nu) regelden anderen de route en fietste ik gewoon mee dus heb niet echt zicht op de routes. Hopelijk gaat ons weekendje volgende maand nog door in de Ardennen.

Afgelopen weekend nieuwe binnenband op het achterwiel van de stadsfiets gelegd, gelukkig gaat dat op de racer een stuk makkelijker :+ :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
Afgelopen weekend nieuwe binnenband op het achterwiel van de stadsfiets gelegd, gelukkig gaat dat op de racer een stuk makkelijker :+ :D
Understatement van het jaar...

Zeker als je ook nog naafversnelling en trommel/schijfremmen hebt, wordt het helemaal lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:22
Zo snel had ik niet zoveel reacties gehad, ik zal er eens op reageren. Met betrekking tot het vervangen van de ketting, die moet ik iets nuanceren. Het plan is om nu alvast het gereedschap en ketting te bestellen en zodra de ketting aan vervanging toe is, deze te vervangen.
coelho schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 00:34:
[...]Geen zin om op dit tijdstip je exacte vertanding door te rekenen, maar als je 50/24 (ongeveer 2:1) of 50/21 (ongeveer 2.5:1) rijdt, dan zou je kunnen overwegen om naar je binnenblad te gaan.

Als je daar de standaard 34 hebt liggen, dan zit je met 34/17 op de 2:1 en met 34/14 op 2,5:1. Kans dat je ook een 15 en/of een 16 hebt lijkt me zeer reëel omdat cassettes met name onderin meer oplopende vertandingen hebben en dus heb je dan wel de versnelling die je zoekt.
Thanks voor de tip. Ik ga dit eens uitproberen.
mhr-zip schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 06:57:
[...]

Je 34 vervangen voor een 39 >:)
En je cassette voor een 12-25

(mits je niet in heel erg heuvelachtig terrein woont).
Kan je nader toelichten waarom dit een goede keus zou zijn? Ik probeer juist de 'waarom' te snappen. Ik woon in Groningen, dus 99 van de 100 ritten zijn vlak.
hoi1234 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:53:
[...]

De slijtagemeter van Decathlon zou ik niet kopen. Volgens de reviews is deze absoluut niet betrouwbaar.

Ik heb een slijtagemeter en quick-link tang bij Mantel gekocht. Parktool en BBB. Nog te weinig gebruikt voor een goede mening. Maar die hebben in ieder geval goede reviews.

En hoe rijd je in één seizoen een ketting op? Mijn ketting zit net op .5, maar ook niet alle punten. Dat na 3000km.

En @Arno90 als je nog nooit een ketting vervangen hebt: kijk even goed op YouTube hoe je dit doet. Belangrijk is dat je de ketting op de juiste manier inkort en op de juiste manier langs de derraileur leidt. Verder is het niet heel moeilijk en eigenlijk heel logisch. Oja, het is handig om een oude spaak te gebruiken. Als je daar even twee haken in buigt, kun je de spaak gebruiken om de derailleur te laten ontspannen (uiteindes in de ketting haken, zodat de ketting niet telkens wegschiet.
Die BBB Missinglinktang had ik al in mijn winkelwagentje, maar lees in de reviews dat je daar geen Ultegra 11 speed mee kan vervangen? Alternatief is deze: https://www.mantel.com/park-tool-mlp12-missing-link-tool

Met betrekking tot de slijtage van de ketting, zie het begin van deze post voor toelichting.
bert74 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Ik heb dezelfde fiets. 11-30 cassette is al een redelijke bergcassette met relatief grote gaten.

Op deze site staan de vertandingen per cassette: https://www.futurumshop.n...0-cassette-11-speed.phtml

De 11-28 voldoet al een stukje beter als je nu veel op de 21 en 24 rijdt. 11-25 zou ik niet doen omdat je dan niet goed op het buitenblad kan rijden, dan zou je inderdaad het 34 voorblad moeten vervangen voor een 36 of een 39.
Dank! De link kende ik inderdaad al. Ik had ook al naar de 11-25 gekeken, maar kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie als jij dat dat waarschijnlijk niet handig zou zijn i.v.m rijden op buitenblad. Eventueel goed alternatief is dan de 11-28 of 14-28.
Jesse schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Heb je gekeken naar een gravel crank (46 of 48 buitenblad) of een junior (14-28) cassette?

11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
vs
14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28
Goede tips, ga ik me in verdiepen.

Overige tips / aanvullingen zijn van harte welkom. Ga met bovenstaande input in ieder geval verder puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Distoration schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

[...]

Ik zou starten als de zon op komt. Het is even wakker worden maar wel echt het beste en mooiste moment om te starten.

Ik wil heel graag nog een keer voor zon's opgang de ventoux op. Dan de zonsopgang kijken en daarna afdalen. Het liefste via Malaucene want dat is wel de vetste afdaling. O+ wat kun je daar hard naar beneden _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joint_me
Noxa schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:11:
[...]
Ik zou starten als de zon op komt. Het is even wakker worden maar wel echt het beste en mooiste moment om te starten.

Ik wil heel graag nog een keer voor zon's opgang de ventoux op. Dan de zonsopgang kijken en daarna afdalen. Het liefste via Malaucene want dat is wel de vetste afdaling. O+ wat kun je daar hard naar beneden _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/hnOuQl-tUxgmVuxezUb7VrydXW-aBdZllaBTfvunzwQ-2048x1536.jpg

Zeker de moeite waard, ik was om 4u vertrokken in juni, het was wel onder 0 graden.
Afdalen naar Sault vind ik ook leuk, volle bak bijtrappen en lekker bochtig, misschien niet het beste om te doen als je nog een keer omhoog. moet daarna :/ .

[ Voor 10% gewijzigd door joint_me op 17-08-2020 15:31 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Arno90 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:09:
Overige tips / aanvullingen zijn van harte welkom. Ga met bovenstaande input in ieder geval verder puzzelen.
Op https://www.ritzelrechner...6,17,18,19,21,23&UF2=2215 kan je ook twee setups vergelijken. Daarmee krijg je mooi in beeld wat een aanpassing voor jou kan doen.

Bijvoorbeeld jou setup vergeleken met als je een 11-23 cassette neemt. In het gat tussen 24 en 21 kan je dan binnenblad rijden met 16 en 15. Wat je daarmee mist is iets om langzamer dan 20 te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCHero
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:31
Dix0r schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Thanks!

Dit is ook een beetje de route die ik heb gevolgd / of nog volg. Na voetbal (blessures) mezelf op het fietsen gestort. Met name recreatief rondjes rijden met vrienden en een flinke berg (een aantal keer) beklimmen en vooral genieten van alle facetten van de fietssport.

35 km/solo is al een flink gemiddelde en goede basis. Hou er wel rekening mee dat een gemiddelde in (snellere training) groepen niet iets is waar je altijd veel waarde aan hoeft te hechten.

Het zijn met name de 'surges' ofwel het aanzetten na iedere bocht die je opbranden en tot lossen leidt. Het kan zo zijn dat gemiddelden boven de 45 km/u gaan a 1/5/10min om daarna weer 'stil' te vallen naar bijv. 35 km/u. Daarnaast inderdaad ook een kwestie van ervaring op doen. Sturen door een peloton, juiste apex in bochten, tactiek (bordjes leeg eten van de tegenstand) / timing etc.

In welke regio woon je? Veelal kun je door een beetje goed te zoeken op Strava wel rondjes vinden in de omgeving waar wordt 'doorgereden'. Vaak is het daar vrij aansluiten omdat er bij iedere vriendenclub/tourclub altijd wel een iemand die erboven uit wil steken en ergens dus sneller wil rijden.
Grappig, ik ben ook overgestapt vanuit voetballen vorig jaar. Juist die intensiteit en het sturen lijkt me leuk om verder in te komen inderdaad. Heb hier in de buurt (buurt van Vianen/Gorinchem) al wel wat groepen, is ook kwestie van een keer doen nu de basis goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74

Ik vind persoonlijk die 11-28 helemaal niet zo gek. Van de 19 t/m de 25, de range die jij gebruikt, zit er ca. 10% verschil tussen de stappen. Bij de 11-30 is het veel groter.

Verder, "grote gaten" in de versnellingen is ook relatief. In het begin van het seizoen heb je vaak wat kracht tekort en moet je in een bepaalde cadans rijden. Als je wat meer getraind bent, kun je de verschillen wat beter overbruggen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Zo snel had ik niet zoveel reacties gehad, ik zal er eens op reageren. Met betrekking tot het vervangen van de ketting, die moet ik iets nuanceren. Het plan is om nu alvast het gereedschap en ketting te bestellen en zodra de ketting aan vervanging toe is, deze te vervangen.

[...]

Thanks voor de tip. Ik ga dit eens uitproberen.

[...]

Kan je nader toelichten waarom dit een goede keus zou zijn? Ik probeer juist de 'waarom' te snappen. Ik woon in Groningen, dus 99 van de 100 ritten zijn vlak.
[...]

Die BBB Missinglinktang had ik al in mijn winkelwagentje, maar lees in de reviews dat je daar geen Ultegra 11 speed mee kan vervangen? Alternatief is deze: https://www.mantel.com/park-tool-mlp12-missing-link-tool

Met betrekking tot de slijtage van de ketting, zie het begin van deze post voor toelichting.
[...]

Dank! De link kende ik inderdaad al. Ik had ook al naar de 11-25 gekeken, maar kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie als jij dat dat waarschijnlijk niet handig zou zijn i.v.m rijden op buitenblad. Eventueel goed alternatief is dan de 11-28 of 14-28.

[...]

Sinds ik meer op het binnenblad ben gaan rijden, is het schakelen voor mij een stuk beter. Ik rijd qua cadans tussen 90-95 het liefst (maar ietsje hoger is ook niet erg) en heb achter dan een 11-32 maar redelijk vergelijkbaar. Van 25 t/m pak 'm beet 33 km/u is dat prima te doen.

Woon zelf ook in Groningen en schakel pas naar het bovenblad wanneer de verwachting is dat we (vaak vanwege wind mee) het tempo op gaan voeren.

Ik had dezelfde vraag hier ook eerder gesteld. Voor het vlakke kan je een 12-25 overwegen omdat de stapjes tussen de schakels veel dichter op elkaar zitten en je dus pas boven een bepaalde gemiddelde snelheid hoeft te wisselen tussen je voorbladen. Die afweging heb ik gemaakt en ik kan me er nu prima mee redden. Als het structureel boven de 32/u gaat in een rit schakel ik naar het buitenblad.

Edit: Mijn eerdere ervaringen staan hier in ditzelfde topic.

[ Voor 12% gewijzigd door MaSw85 op 17-08-2020 17:00 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Nu online
Waus26 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:52:
[...]

***members only***

Overigens gisteren weer gefietst, met een groepje van vijf. Toch bijna 90 km gemaakt. Op tijd vertrokken (9:00 uur) en bewolkt dus het was lekker met een windje en 23 graden. Na de pauze was het inmiddels rond het middaguur en het was onbewolkt geworden. Ergo: 33 graden. Gelukkig was het toen nog maar 35 km ofzo.
Afgelopen weekend dus drie ritten gemaakt op de Veluwe. Nogmaals dank voor alle input, heb alleen maar complimenten gekregen voor de route. Het is wel jammer dat er €10,95 pp betaald moet worden om door het NP te mogen fietsen. Had dat op Komoot wel gezien voor een andere highlight maar blijkbaar geldt dat voor het hele park. De route van zondag moest dus tijdens de rit enigszins aangepast worden. We moesten toen over de relatief saaie N804 vanuit Hoenderloo richting het zuiden... Al met al mocht dat de pret niet drukken, het waren drie mooie dagen in een prachtige regio (was er zelf eigenlijk nog nooit geweest).

De routes die we reden:
Vrijdag
Zaterdag
Zondag

De zondag hebben we wat ingekort (was eigenlijk 110 en daarna 90, maar werd door het omrijden beperkt) maar desalniettemin over het hele weekend veel mooie klimmetjes gedaan.

Vrijdag hebben we trouwens, ook op advies vanuit hier, de 10 km gravelstrook gepakt over de kroondomeinen het Loo, prachtig! En dikke prima te doen op een racefiets met 25 mm bandjes.

Qua weer ook geluk gehad, het was vooral benauwd als de zon erbij kwam. Gelukkig hebben we geen drup regen gehad onderweg. Een kwartier nadat we terug waren op zaterdag heeft het ongeveer 2,5 uur geregend maar zaten wij droog onder de overkapping van het chalet _/-\o_

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:30
5 dingen:

1. Een 12-25 en 11-30 hebben onderstaande "keuzes". Bij een 12-25 springt het meestal 1, max 2 tanden omhoog. Bij een 11-30 heb je meer grote stappen en ook grotere stappen van 3 tanden in 1 keer.

12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
11-30: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
14-28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28

2. Hoe kleiner je voorblad, hoe kleiner de verschillen als je achter een versnelling hoger of lager schakelt.

3. Een 34 voorblad gebruik in niet op het vlakke, dan ligt mijn cruise snelheid net op, onder of boven de 30 km/u. Dus in dat gebied wil ik de meeste versnellingen. Een 34 is dan niet echt bruikbaar, een 39 wel hiervoor gaat ook regel 2 op.

4. Ik weet niet hoe goed jij bent, maar een cassettetandwiel met 11 tanden heeft bij mij alleen nut bergaf, wind mee, cafe in zicht. Of te wel, voor die 1e keer per jaar windkracht 6 mee, laat hem er af als dat de rest van de tijd beter uit komt.

5. Hier heb ik zelf nog niet zo heel goed naar gekeken, maar je kettinglijn is ook "belangrijk". Dus met je huidige gearing kan je 'niet' 50-28 of 34-11 rijden. Maar 50-13 is mooi (wel te zwaar waarschijnlijk) en 34-24 is ook mooi (wel te licht waarschijnlijk).

Hier zie een 50/34 met 11-30 vs 50/39 met 12-25. Je ziet veel mooie kleine stapjes in het gebied waar je waarschijnlijk veel rijdt, alleen misschien niet de meest ideale kettinglijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIe52DAD1C2Kkd_uXAsMQsveuBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxvl01JN2l5SrFg4LaodZPV4.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie een 50/34 met 11-30 vs 50/34 met 14-28 Je ziet veel mooie kleine stapjes in het gebied waar je waarschijnlijk veel rijdt. Alleen niet zo'n hele hoge top (niet dat ik vaak 41 rijd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbd9DnGhgdlsyH-Mjc1_Fqa2cIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Fa9SWARMLukqZtlkqzPrmZH.jpg?f=fotoalbum_large

Dat getal in het zwarte driehoekje is je versnelling, het getal er boven is km/u bij 90 been omwentelingen per minuut (cadans).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Heb gisteren met mijn neef een rondje van 100 kilometer (met 1850 hoogtemeters) door de Eifel gemaakt. Wat mooi allemaal, en dat op maar 50 minuten autorijden van Sittard. Een maand of twee terug was hij absoluut de snellere de Limburgse heuvels omhoog, maar op de langere hellingen in Duitsland moest hij toch wel een aantal keer lossen.

Een absolute aanrader als je niet al te ver wilt gaan voor wat langere beklimmingen (dan die in Zuid-Limburg, het is absoluut geen Mont Ventoux!). Wij begonnen vanuit Zweifal (net onder Aachen)l, en dan moet je gelijk al bijna 300 hoogtemeters maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 17-08-2020 17:23 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:32

racoon

mooowwww

Vandaag mijn nieuwe aanwinst opgehaald, fiets heeft 400 km gereden en continental Grand Prix 5000 in plaats van de gewone banden, geen krasje te bekennen en €425,- goedkoper dan de winkelprijs en factuur zit erbij, aangekocht op 30-6-2020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6ZpTBHwrdPweQj4pjwGp8sIXio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PPVGglIZsX5QK9Qv0pwPynpc.jpg?f=user_large

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 12:36
racoon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:24:
Vandaag mijn nieuwe aanwinst opgehaald, fiets heeft 400 km gereden en continental Grand Prix 5000 in plaats van de gewone banden, geen krasje te bekennen en €425,- goedkoper dan de winkelprijs en factuur zit erbij, aangekocht op 30-6-2020

[Afbeelding]
Dat is echt een gevalletje... de kop is er af ;-) veel veilige kilometers gewenst!

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

koentjuh1987 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:54:
[...]

Dat is echt een gevalletje... de kop is er af ;-) veel veilige kilometers gewenst!
Bedankt gaat hopelijk goed komen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Die verkoper heeft dan waarschijnlijk niet de persoonlijke eigenschap 'doorzetter' op z'n CV staan. Dure 400km geweest :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Ypuh schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:27:
Die verkoper heeft dan waarschijnlijk niet de persoonlijke eigenschap 'doorzetter' op z'n CV staan. Dure 400km geweest :+.
Hij vond de kleur niet mooi en heeft een zwarte Isaac gekocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 10:01
racoon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:28:
[...]

Hij vond de kleur niet mooi en heeft een zwarte Isaac gekocht
Je zou toch denken dat je in ieder geval de fiets een keer in het echt bekijkt voor je hem koopt :+

Des te meer geluk voor jou, mooie fiets hoor! Veel fietsplezier gewenst ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Johlo schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:30:
[...]

Je zou toch denken dat je in ieder geval de fiets een keer in het echt bekijkt voor je hem koopt :+

Des te meer geluk voor jou, mooie fiets hoor! Veel fietsplezier gewenst ermee
Bedankt, hij heeft hem ook gezien maar geen idee waarom hij hem toch kocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 21:23
racoon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:24:

[Afbeelding]
Mooie fiets, veel plezier ervan!
Ben blij dat ik niet zoveel afschrijf per gereden kilometer als de vorige eigenaar 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 18-09 15:24
Waus26 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:49:
[...]

Sinds ik meer op het binnenblad ben gaan rijden, is het schakelen voor mij een stuk beter. Ik rijd qua cadans tussen 90-95 het liefst (maar ietsje hoger is ook niet erg) en heb achter dan een 11-32 maar redelijk vergelijkbaar. Van 25 t/m pak 'm beet 33 km/u is dat prima te doen.

Woon zelf ook in Groningen en schakel pas naar het bovenblad wanneer de verwachting is dat we (vaak vanwege wind mee) het tempo op gaan voeren.

Ik had dezelfde vraag hier ook eerder gesteld. Voor het vlakke kan je een 12-25 overwegen omdat de stapjes tussen de schakels veel dichter op elkaar zitten en je dus pas boven een bepaalde gemiddelde snelheid hoeft te wisselen tussen je voorbladen. Die afweging heb ik gemaakt en ik kan me er nu prima mee redden. Als het structureel boven de 32/u gaat in een rit schakel ik naar het buitenblad.

Edit: Mijn eerdere ervaringen staan hier in ditzelfde topic.
Wat voor buitenblad heb je dat je pas bij 32 km/h naar het buitenblad gaat?

Ik heb 50/34 en 11-30 achter maar ga pas bij iets van 24 km/h naar het binnenblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik fiets werkelijk nooit op het binnenblad. Maar ik heb er ook maar twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

Totaal tegenovergesteld hier.
39/53 en 11-25, maar ga echt pas tussen de 98-102 rpm naar de 53, dus reken maar uit. De 25,23,11 en 12 gebruik ik niet. Wellicht dat ik heeeeeel soms 53-12 rij in een sprint maar dat is op 1 hand te tellen in een maand/kwartaal.
Zat eerst eens te kijken naar een ander voorblad maar dat was een brainfart, dit is toch echt wel het juiste verzet voor mij.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:12:
Totaal tegenovergesteld hier.
39/53 en 11-25, maar ga echt pas tussen de 98-102 rpm naar de 53, dus reken maar uit. De 25,23,11 en 12 gebruik ik niet. Wellicht dat ik heeeeeel soms 53-12 rij in een sprint maar dat is op 1 hand te tellen in een maand/kwartaal.
Zat eerst eens te kijken naar een ander voorblad maar dat was een brainfart, dit is toch echt wel het juiste verzet voor mij.
Volgende cassette 12-25?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Nu online
la_fusion schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:37:
[...]

Wat voor buitenblad heb je dat je pas bij 32 km/h naar het buitenblad gaat?

Ik heb 50/34 en 11-30 achter maar ga pas bij iets van 24 km/h naar het binnenblad.
50/34 en 11/32. Als ik de Ritzlrechner bekijk dan zou ik pas boven 34 km/u hoeven overschakelen...
Het kan dus ook prima alleen op het buitenblad maar dat zit dus verder van elkaar af. Ik fiets nu dus vaak op de 34/14-13-12
hoi1234 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 20:54:
Ik fiets werkelijk nooit op het binnenblad. Maar ik heb er ook maar twee.
Ik heb ook twee bladen voor. Fietste eerder ook nooit op het binnenblad totdat hier wat interessante dingen werden gezegd. Nu fiets ik eigenlijk altijd op het binnenblad als het onder 32 km/u is.. Ook omdat de stapjes in het verzet dan kleiner zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door MaSw85 op 17-08-2020 21:24 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Halo allemaal,

Aankomende week willen mijn vriendin en ik op vakantie gaan fietsen. We willen naar het meer van Annecy gaan als de corona dat nog toelaat.
We hebben beiden een racefiets.En zouden wat bergen willen beklimmen. Onze ervaring is nu vooral gebied rondom Nijmegen en Zuid Limburg.

Zij gaat met een triple(30-39-53) en achter 28 tanden vast wel boven komen.
Echter heb ik klassieke dubbel en dus 53-39 voor. Nu ligt er achter een 26 op. En de derailleur kan max 28 tanden aan. (RD-7900)

Nu twijfel ik om 28 casette te gaan aanschaffen. Echter vraag ik me af of een 39-28 voldoende moet gaan zijn om rond Annecy boven te komen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@BraX Hangt van je fitness af. Ik heb een paar weken terug 123 KM en 2700+ hoogtemeters gereden met klimmen van 7-11% op een 39-25. Dus het kan, maar ik kan een 28 wel aanraden, helemaal met een 39 voor.

@mhr-zip Nee, waarschijnlijk een 11-28, een 12 heeft Sram niet. Lichter dan 16 trap ik praktisch nooit, als ik dan eens op de 16 fiets dan is de 17 eigenlijk ook geen probleem. Dus wellicht dat ik nog eens upgrade naar een Sram WiFLi derailleur (zo noemen ze een medium kooi bij Sram...) en een 11-32. Dan hoef ik eigenlijk niks meer te veranderen wanneer ik naar de bergen ga. De cassettes komen aardig overeen:

• 11/25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
• 11/26: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-26
• 11/28: 11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-28
• 11/30: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30
• 11/32: 11-12-13-14-15-17-19-22-25-28-32

[ Voor 61% gewijzigd door Grin op 17-08-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
En je gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
Grin schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:29:
@BraX Hangt van je fitness af. Ik heb een paar weken terug 123 KM en 2700+ hoogtemeters gereden met klimmen van 7-11% op een 39-25. Dus het kan, maar ik kan een 28 wel aanraden, helemaal met een 39 voor.
Fitness zit wel oke denk ik. ( ~75kg)
Amstel Gold lus 3 kwam ik overal boven met een 39-23.. inclusief keutenberg.
Ideal was dat ook niet, maar voor langere klimmen dan toch maar een 28 aanschaffen.

Ketting was afgesteld voor de 23. De 26 gaat ook nog wel. Maar voor een 28 moet ik dan een andere aanschaffen? Bij hoeveel tanden verschil is het nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin met een gewone Etap derailleur gebruik ik probleemloos een 11-30. Voor dat ene tandje verschil bij de 4 grootste kransjes ga ik geen €450 lappen. Als ik met een 25 bovenkom, dan lukt dat met een 24 ook en als het bij een 30t pijn doet, dan bij een 32t ook.

Ik heb dan wel een 34 voorblad (maar zit er aan te denken om in NL een 39 te monteren als die versleten is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Ypuh Hmmm dan moet ik toch eens naar mijn derailleur laten kijken, want zelfs de 28 gaf de vorige keer problemen... Zal vast iets met de afstelling zijn geweest... 39-30 met een korte kooi lijkt mij een uitdaging, dan moet je met een korte kooi wel een hele lange ketting op spanning houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Grin op 17-08-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Grin schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:43:
@Ypuh Hmmm dan moet ik toch eens naar mijn derailleur laten kijken, want zelfs de 28 gaf de vorige keer problemen... Zal vast iets met de afstelling zijn geweest... 39-30 met een korte kooi lijkt mij een uitdaging, dan moet je met een korte kooi wel een hele lange ketting op spanning houden.
Maakt in principe niet uit, het gaat om de totale capaciteit die een derailleur op kan vangen. Zo lang je voorbladen max. 16 tandjes met elkaar verschillen moet het gewoon kunnen. In jouw geval met 53-39 is dat zelfs maar 14 tandjes en heb je theoretisch gezien dus nog 'over'.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat de bovenste pulley wel ver genoeg weg staat van het grootste kransje, maar dat is meer een frame dingetje (desnoods klein beetje bijstellen met de B-schroef) dan dat het een beperking van de groep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
joint_me schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:28:
[...]

[Afbeelding]

Zeker de moeite waard, ik was om 4u vertrokken in juni, het was wel onder 0 graden.
Afdalen naar Sault vind ik ook leuk, volle bak bijtrappen en lekker bochtig, misschien niet het beste om te doen als je nog een keer omhoog. moet daarna :/ .
Wow, schitterend! Staat nu echt op het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 21:22
Waus26 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Het kan dus ook prima alleen op het buitenblad maar dat zit dus verder van elkaar af. Ik fiets nu dus vaak op de 34/14-13-12
Rijdt je dan niet heel vaak met een relatief scheve ketting? Ik rij met dezelfde compact voor (50x34) en een 12-25 cassette in NL. Hiermee fiets ik hoogst zelden op het binnenblad (Amsterdam hier en het kopje van bloemendaal ram je ook nog wel op het buitenblad op :*) ). Mijn cadans is meestal rond 90.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik rijd al jaren zonder problemen tubeless op mijn MTB. Gaat perfect en de voordelen zijn zeer goed merkbaar.

Op de racefiets sinds dit seizoen en daar ben ik minder tevreden over. Nadat mijn velglint gescheurd was (waarschijnlijk door de hoge druk omdat hij in de zon stond, maar dan nog zou dat m.i. geen problemen moeten opleveren), heb ik gisteren nieuw velglint gemonteerd (Schwalbe tubeless velglint).

Ik heb Schwalbe tubelessventielen, maar hij blijft lekken bij het ventiel. Heel zachtjes, hij gaat in 12 uur van 6 bar naar 4 bar. Verder is hij keurig luchtdicht. Ik heb er overigens al een rit mee gereden, dus de latex is goed overal heen geschud.

Ik las op internet dat sommigen het ventielringetje met een tang oid aandraaien als hij blijft lekken, maar dat wil ik niet: als ik een lekke band krijg, wil ik toch wel een binnenband erin kunnen leggen. Ik heb 'm nu wel met de hand zo strak mogelijk aangedraaid.

Maar goed, dit is irritant. Wat kan ik er tegen doen dat het ventiel ook luchtdicht wordt? Is misschien de combinatie ventiel-velg (DT Swiss PR1600) niet optimaal? Ik zag dat DT Swiss ook tubelessventielen heeft. Zou het beter gaan met hun eigen ventielen? Zouden die beter aansluiten?

Verschil tussen MTB en de racefiets is natuurlijk dat luchtdicht houden bij 1,5 bar makkelijker gaat dan bij 6 bar.

En verder is mij niet duidelijk hoe het ringetje gemonteerd moet worden. Ik had 'm eerst andersom (zie foto hieronder) en zag op foto's op internet dat sommigen 'm zo monteren, dus heb ik 'm omgedraaid. Lijkt wel iets beter te gaan, maar volgens mij maakt het niet uit hoe het ringetje gemonteerd is. Bij Schwalbe wordt er niets over gezegd.

In de foto hieronder is ook met rood aangegeven waar hij lekt: op twee plekken, aan de velg en vlakbij het ringetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IV0tiQD59E9RhZf_elXIy4PCXrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/REsU9e2CRVOcqdUPou5JiS4J.png?f=fotoalbum_large

(voor de volledigheid: ik weet dat hier op dit forum grote voorstanders en hele grote tegenstanders van tubeless zijn. Ook al is die discussie ook wel interessant, ben ik nu niet op zoek naar opmerkingen als 'waarom doe je er geen binnenband in?' :) Als ik toen ik leerde fietsen, ik het bij de eerste tegenslag had opgegeven, dan had ik nooit leren fietsen :D)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Galois schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:42:
Ik rijd al jaren zonder problemen tubeless op mijn MTB. Gaat perfect en de voordelen zijn zeer goed merkbaar.

Op de racefiets sinds dit seizoen en daar ben ik minder tevreden over. Nadat mijn velglint gescheurd was (waarschijnlijk door de hoge druk omdat hij in de zon stond, maar dan nog zou dat m.i. geen problemen moeten opleveren), heb ik gisteren nieuw velglint gemonteerd (Schwalbe tubeless velglint).

Ik heb Schwalbe tubelessventielen, maar hij blijft lekken bij het ventiel. Heel zachtjes, hij gaat in 12 uur van 6 bar naar 4 bar. Verder is hij keurig luchtdicht. Ik heb er overigens al een rit mee gereden, dus de latex is goed overal heen geschud.

Ik las op internet dat sommigen het ventielringetje met een tang oid aandraaien als hij blijft lekken, maar dat wil ik niet: als ik een lekke band krijg, wil ik toch wel een binnenband erin kunnen leggen. Ik heb 'm nu wel met de hand zo strak mogelijk aangedraaid.

Maar goed, dit is irritant. Wat kan ik er tegen doen dat het ventiel ook luchtdicht wordt? Is misschien de combinatie ventiel-velg (DT Swiss PR1600) niet optimaal? Ik zag dat DT Swiss ook tubelessventielen heeft. Zou het beter gaan met hun eigen ventielen? Zouden die beter aansluiten?

Verschil tussen MTB en de racefiets is natuurlijk dat luchtdicht houden bij 1,5 bar makkelijker gaat dan bij 6 bar.

En verder is mij niet duidelijk hoe het ringetje gemonteerd moet worden. Ik had 'm eerst andersom (zie foto hieronder) en zag op foto's op internet dat sommigen 'm zo monteren, dus heb ik 'm omgedraaid. Lijkt wel iets beter te gaan, maar volgens mij maakt het niet uit hoe het ringetje gemonteerd is. Bij Schwalbe wordt er niets over gezegd.

In de foto hieronder is ook met rood aangegeven waar hij lekt: op twee plekken, aan de velg en vlakbij het ringetje.

[Afbeelding]

(voor de volledigheid: ik weet dat hier op dit forum grote voorstanders en hele grote tegenstanders van tubeless zijn. Ook al is die discussie ook wel interessant, ben ik nu niet op zoek naar opmerkingen als 'waarom doe je er geen binnenband in?' :) Als ik toen ik leerde fietsen, ik het bij de eerste tegenslag had opgegeven, dan had ik nooit leren fietsen :D)
Moet dat rubbertje niet aan de binnenkant?

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

joint_me schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:43:
[...]

Moet dat rubbertje niet aan de binnenkant?
Nee, dat lijkt mij niet: https://www.schwalbe.com/...s/2019/tubeless_label.jpg

Een foto van Schwalbe zelf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:42:

[Afbeelding]

Volgens mij had ik ook een tangetje gebruikt O-)

Maar ik snap dat dat niet wenselijk is. Wat je ook kan proberen is om met je duim je ventiel zo goed mogelijk in je velgbed te drukken (evt nog iets vlaks onder je duim, dat je echt hard kan drukken), en dan met je andere hand het ringetje vastdraaien.

Tubeless is top. Alleen heeft de fabrikant van deze ventielen zijn product nog niet helemaal naar een volwassen niveau gekregen is mijn mening. Dus als iemand hier wil discussiëren over goede of slechte ervaringen met merken/types tubeless ventielen, by my guest (alleen niet in de trant van alles is kut, ik ben een loser ik geef snel op, dus ik heb weer een binnenband gemonteerd).

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 18-08-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Nu online
GerbenBK schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:24:
[...]

Rijdt je dan niet heel vaak met een relatief scheve ketting? Ik rij met dezelfde compact voor (50x34) en een 12-25 cassette in NL. Hiermee fiets ik hoogst zelden op het binnenblad (Amsterdam hier en het kopje van bloemendaal ram je ook nog wel op het buitenblad op :*) ). Mijn cadans is meestal rond 90.
Dat zou kunnen, merk er verder niet zoveel van. Is er dan sneller sprake van slijtage of krachtverlies? 12-25 zou voor mij ook ideaal zijn voor het vlakke, maar deze casette is net nieuw. Misschien dat ik die over kan zetten naar een evt. Tacx later dit jaar en dan een 12-25 op het achterwiel ga/laat zetten.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Je hebt verschillende soorten tubeless ventielen. Het ontloopt elkaar niet heel veel, maar DT Swiss levert meestal wel zijn eigen ventielen mee bij hun velgen en volgens mij hebben die een vierkant rubbertje i.p.v. ronde.

Lijkt me het proberen wel een keer waard.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/419jJdhW%2BOL._AC_SL1024_.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:48:
[...]

Volgens mij had ik ook een tangetje gebruikt O-)

Maar ik snap dat dat niet wenselijk is. Wat je ook kan proberen is om met je duim je ventiel zo goed mogelijk in je velgbed te drukken (evt nog iets vlaks onder je duim, dat je echt hard kan drukken), en dan met je andere hand het ringetje vastdraaien.
Ja, dat is de laatste oplossing die ik in gedachten heb :)
(ik dacht: stel dat ik pech heb, die kans is heel klein, dan kan ik altijd nog bij iemand aan bellen en vragen om een tang :))

Ik hoop dat anderen ervaringen hebben met andere ventielen. Als ik zo op internet kijk, dan hebben de verschillende merken ventielen allemaal net een iets andere vorm. Ik kan mij voorstellen dat een ander ventiel net beter aansluit?

Zo heeft het DT Swiss ventiel een rechthoekige onderkant, die misschien wel beter aansluit bij hun velgen?
Afbeeldingslocatie: https://images.internetstores.de/products//357001/04/0da749/DT_Swiss_Ventil_f_r_Tubelesskit_Tricon_MTB%5B640x480%5D.jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true&useTrim=true

Het Schwalbe ventiel heeft een ronde onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=124864&w=760&h=570

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ypuh schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:56:
Je hebt verschillende soorten tubeless ventielen. Het ontloopt elkaar niet heel veel, maar DT Swiss levert meestal wel zijn eigen ventielen mee bij hun velgen en volgens mij hebben die een vierkant rubbertje i.p.v. ronde.

Lijkt me het proberen wel een keer waard.

[Afbeelding]
:D

Jij was net iets sneller! :)

Tnx, lijkt mij idd ook het proberen waard. Jij rijdt zelf niet meer tubeless toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
BraX schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:20:

Nu twijfel ik om 28 casette te gaan aanschaffen. Echter vraag ik me af of een 39-28 voldoende moet gaan zijn om rond Annecy boven te komen?

Alvast bedankt
Bij twijfel altijd voor een kleiner verzet kiezen.

39-28 is een verhouding 1,39, verre van ideaal dat wordt echt stoempen op lange beklimmingen. Bij een compact met een 34-28 is de verhouding 1,21, dat is een wereld van verschil.

De profs rijden tegenwoordig ook allemaal met een 34 voor en een cassette van 11-28 (of vergelijkbaar) bij bergettappes..

Ik zou investeren in een kleiner binnenblad en een cassette van max 28-32 achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 19-09 13:06
Ik hoop over 2 weken richting Zuid-Frankrijk te vertrekken, ik sta dan in de Alpen (Ailefroide) op de camping:

https://goo.gl/maps/7xeQo65ZG9kqDmpY9

Ik heb al een aantal colletjes op het oog, waaronder:

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/col-d-izoard
https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/col-agnel

Heeft een van jullie tips voor wat onbekendere klimmen in de buurt? (+- uurtje rijden is geen probleem, alles vanaf de camping doen wordt wat teveel van het goede verwacht ik :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:48:
[...]

Tubeless is top. Alleen heeft de fabrikant van deze ventielen zijn product nog niet helemaal naar een volwassen niveau gekregen is mijn mening. Dus als iemand hier wil discussiëren over goede of slechte ervaringen met merken/types tubeless ventielen, by my guest (alleen niet in de trant van alles is kut, ik ben een loser ik geef snel op, dus ik heb weer een binnenband gemonteerd).
Hahaha... dat zei ik ook al: als ik bij de eerste tegenslag toen ik leerde fietsen had opgeven... :)

Maar ik heb mij wel voorgenomen: ik rijd deze GP5000 TL in tubeless montage af en als het dan nog steeds niet helemaal goed gaat, dan ga ik weer over op binnenbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Galois schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:00:
Tnx, lijkt mij idd ook het proberen waard. Jij rijdt zelf niet meer tubeless toch?
Nee, alleen op de MTB. Heb vorige week al eens uiteengezet waarom. Niet eens dat ik per se negatief ben over tubeless, maar vind al het gedoe (waar je dit voorval ook onder kunt rekenen) het minieme voordeel niet waard.

Bij wat bredere banden (28mm+ op een brede velg) zou ik het wel weer overwegen, maar bij de 23/25mm waar ik nu mee rijdt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Even een vraag voor de sleutelaars onder ons.
Ligt het nou aan mij of is campagnolo lastiger af te stellen dan bijvoorbeeld een shimano derailleur? :?

Heb het onderstaande filmpje gebruikt voor het afstellen.
YouTube: Ask a Mechanic: Campy Rear Derailleur Tuning

Fiets op de werkstandaard gezet en aan de slag gegaan, op het grote blad schakelt hij prima op en af, maar op het kleine blad is het een stuk minder. Denk dat dit ook heeft te maken dat je dit zonder belasting doet. Van het winter maar eens alle kabels vervangen, deze zitten er ook al een tijd op. (luxe Jagwire kabels, hoelang gaan deze mee?)

[ Voor 3% gewijzigd door Harmen op 18-08-2020 09:08 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ypuh schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:04:
[...]

Nee, alleen op de MTB. Heb vorige week al eens uiteengezet waarom. Niet eens dat ik per se negatief ben over tubeless, maar vind al het gedoe (waar je dit voorval ook onder kunt rekenen) het minieme voordeel niet waard.

Bij wat bredere banden (28mm+ op een brede velg) zou ik het wel weer overwegen, maar bij de 23/25mm waar ik nu mee rijdt niet.
Die mening deel ik zeker hoor... op de MTB is het voordeel echt heel duidelijk merkbaar. Op de racefiets helaas niet of veel minder (ongetwijfeld minder lekrijden, maar dat gebeurt toch al niet zo vaak en die 5 W minder rolweerstand is fijn, maar niet merkbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 22:10
bert74 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:01:
[...]

Bij twijfel altijd voor een kleiner verzet kiezen.

39-28 is een verhouding 1,39, verre van ideaal dat wordt echt stoempen op lange beklimmingen. Bij een compact met een 34-28 is de verhouding 1,21, dat is een wereld van verschil.

De profs rijden tegenwoordig ook allemaal met een 34 voor en een cassette van 11-28 (of vergelijkbaar) bij bergettappes..

Ik zou investeren in een kleiner binnenblad en een cassette van max 28-32 achter.
Helemaal mee eens, afgelopen week voor het eerst echt geklommen (Tiroler Oberland) en dan ben je heel blij met een 34 voor en 28 achter. Voor een aantal kilometer rond de 10% was dit eigenlijk nog te groot en ga ik zeker voor een 30 of 32 achter als ik de volgende keer richting de Alpen ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Waus26 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Dat zou kunnen, merk er verder niet zoveel van. Is er dan sneller sprake van slijtage of krachtverlies? 12-25 zou voor mij ook ideaal zijn voor het vlakke, maar deze casette is net nieuw. Misschien dat ik die over kan zetten naar een evt. Tacx later dit jaar en dan een 12-25 op het achterwiel ga/laat zetten.
Ja, als je vaak met een scheve ketting rijdt, slijt het wel harder. Ik kan je de 12-25 van harte aanbevelen. Tussen de 12 en 19 heb je alle tandjes: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Harmen schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:05:
Ligt het nou aan mij of is campagnolo lastiger af te stellen dan bijvoorbeeld een shimano derailleur? :?

Fiets op de werkstandaard gezet en aan de slag gegaan, op het grote blad schakelt hij prima op en af, maar op het kleine blad is het een stuk minder. Denk dat dit ook heeft te maken dat je dit zonder belasting doet. Van het winter maar eens alle kabels vervangen, deze zitten er ook al een tijd op.
In principe niet, het is allemaal heel erg vergelijkbaar (een parallelogram en een kabel). Als het schakelen achter afhankelijk is van het blad aan de voorkant, dan kan zijn dat je derailleurhanger niet mooi recht is. Dat kan je optisch controleren maar er zijn ook tools voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Achterpad is een tijdje geleden nog vervangen, zal vandaag eens kijken of deze nog recht is. Gisteren ketting en cassette vervangen. Toch eens tijd om zelf een tune tool te bestellen. ;)

Hoe vaak vervangen jullie je shifter kabels?

[ Voor 11% gewijzigd door Harmen op 18-08-2020 09:39 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
TorpedoX_88 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:09:
[...]

Helemaal mee eens, afgelopen week voor het eerst echt geklommen (Tiroler Oberland) en dan ben je heel blij met een 34 voor en 28 achter. Voor een aantal kilometer rond de 10% was dit eigenlijk nog te groot en ga ik zeker voor een 30 of 32 achter als ik de volgende keer richting de Alpen ga.
Ik ga het toch eerst proberen met de 39-28 >:) .
Fiets is een 2e hands uit 2013. Dus heb ik na de vakantie gelijk een goede motivatie om een nieuwe fiets met 34 te kunnen scoren als het niet te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:25
@Galois toevallig vorige week een setje tubeless (Schwalbe) ventielen besteld voor de nieuwe (MTB) velgenset.

Schwalbe is idd rond aan onderzijde, en heeft of een kunstoffen spacer met ovale vorm (welke jij dus hebt op de DT Swiss velg) OF een rubberen ringetje wat de zaak aan de bovenzijde moet afdichten. Zeker bij aero achtige velgen lijkt me een rubberen ringetje aan buitenzijde velg, praktischer.

Al moet ik ook bekennen, ventielen blijft een lastig punt met tubeless. Als ik mijn mtb (TL) op pomp en maar iets aan het ventiel kom, zie ik ook al die vloeistof. Niet dat er dan direct lucht uit komt, maar als er ergens lucht lekt (zeer langzaam, bv door het stilstaan), is het hier.

Grappig genoeg heb ik dus de Schwalbe set besteld op Mantel, op de foto staat een ovale kunstof ring, ik heb het rubberen ringetje gekregen... Dus als je op safe wilt spelen, lbs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
BraX schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Ik ga het toch eerst proberen met de 39-28 >:) .
Fiets is een 2e hands uit 2013. Dus heb ik na de vakantie gelijk een goede motivatie om een nieuwe fiets met 34 te kunnen scoren als het niet te doen is.
Succes! Als je je bedenkt: kettingbladen kosten niet zo veel, https://www.mantel.com/kettingbladen-race&brand[]=shimano&spec[]=1971&spec[]=1751 voor de prijs hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
bert74 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

Succes! Als je je bedenkt: kettingbladen kosten niet zo veel, https://www.mantel.com/kettingbladen-race&brand[]=shimano&spec[]=1971&spec[]=1751 voor de prijs hoef je het niet te laten.
Daar had ik inderdaad al naar gekeken.
Maar volgensmij is het kleinste blad dat ik kan monteren voor 38.. In verband met maximale verschil tussen Groot / Klein en de minimale 5-gaten montage afstand van de "dubbel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
L0we schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:02:
Ik hoop over 2 weken richting Zuid-Frankrijk te vertrekken, ik sta dan in de Alpen (Ailefroide) op de camping:

Heeft een van jullie tips voor wat onbekendere klimmen in de buurt? (+- uurtje rijden is geen probleem, alles vanaf de camping doen wordt wat teveel van het goede verwacht ik :*)
Op cyclingcols.com zijn genoeg leuke klimmetjes te vinden!
De Galibier zit niet ver van je locatie af, de Alpe d'Huez en Lautaret zijn ook nog wel aan te rijden. Verder denk ik dat je gewoon een route moet maken met Strava of iets soortgelijks en daarna met Google Maps even kijken hoe het wegdek en uitzicht is. Dat werkt voor mij altijd top, heb ik vorige maand ook zo gedaan in Italië in de Dolomieten en de Italiaanse Alpen :) Als je de heatmaps aan zet zul je ook vanzelf de populaire klimmetjes vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
bert74 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

Ik vind de mijne wel prijzig, daarnaast ook weer speciale tools nodig.

Maar ziet er wel gaaf uit op de fiets, kan mijn fiets ook niet voorstellen met een Shimano blad. Zal wel even wennen worden als ik een nieuwe fiets ga uitzoeken.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:59:
[...]

Ja, dat is de laatste oplossing die ik in gedachten heb :)
(ik dacht: stel dat ik pech heb, die kans is heel klein, dan kan ik altijd nog bij iemand aan bellen en vragen om een tang :))

Ik hoop dat anderen ervaringen hebben met andere ventielen. Als ik zo op internet kijk, dan hebben de verschillende merken ventielen allemaal net een iets andere vorm. Ik kan mij voorstellen dat een ander ventiel net beter aansluit?

Zo heeft het DT Swiss ventiel een rechthoekige onderkant, die misschien wel beter aansluit bij hun velgen?
[Afbeelding]

Het Schwalbe ventiel heeft een ronde onderkant:
[Afbeelding]
Met het DT Swiss en Schwalbe ventiel allebei niet echt een top ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Col Agnel is fantastisch, vorig jaar col d'Izoard en Agnel in 1 rit gedaan. Agnel moet je alleen oppassen als je richting Frankrijk afdaalt dat er marmotten op de weg kunnen liggen aan het einde van de dag.

In de buurt kun je nog Col de la Bonnette doen met het rondje Cime de la Bonette. In de categorie "de hoogste van Europa". Wikipedia: Col de la Bonette
Col de Vars is ook mooi en goed te doen. Klim naar Risoul wordt ook vaak gedaan, zelf alleen niet gedaan.
Andere kant van de berg van jullie camping heb je de klim naar La Berarde, wat minder bekend maar erg mooi.

En verder Galibier, hoewel ik die zelf nog nooit gefietst heb ondanks dat ik al 2 keer in die regio geweest ben :(. Voor de minder bekende klimmen zul je moeten zoeken via strava heatmap, google maps o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Pimorez schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Op cyclingcols.com zijn genoeg leuke klimmetjes te vinden!
De Galibier zit niet ver van je locatie af, de Alpe d'Huez en Lautaret zijn ook nog wel aan te rijden. Verder denk ik dat je gewoon een route moet maken met Strava of iets soortgelijks en daarna met Google Maps even kijken hoe het wegdek en uitzicht is. Dat werkt voor mij altijd top, heb ik vorige maand ook zo gedaan in Italië in de Dolomieten en de Italiaanse Alpen :) Als je de heatmaps aan zet zul je ook vanzelf de populaire klimmetjes vinden :+
Ohja, dat was ik inderdaad even vergeten te vermelden; die sites heb ik natuurlijk gevonden en uitgeplozen als onderdeel van de voorpret :9.

Heb ik voor een aantal wegen al gedaan inderdaad, maar vind het altijd leuk om 'verborgen pareltjes' tegen te komen. Via Google Maps blijft lastig beoordelen, zeker omdat een groot deel van de beelden met sneeuw zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK

Wel wat verder dan 1 uur rijden maar ik heb een paar jaar terug een midweekje gefietst vanuit Barcelonnette. Je kunt vanuit daar oneindig veel prachtige routes fietsen. Naast de al genoemde Col de Vars en de Bonnette is ook het rondje Col d'Allos - Col des Champs - Col de la Cayolle echt schitterend.

https://www.ubaye.com/Col...des-Champs-col-Allos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:57

In 2017 in hetzelfde dal op de camping gezeten alleen dan bij Les Vigneaux. We zaten daar omdat ik samen met mijn vader kaarten had gewonnen voor de l'etape du tour. Die etappe ging van briancon via Ebrun, Barcelonette, Guillestre naar de L'Izoard. Wij hebben dat vanaf de camping gedaan en dan zit je wel dik aan de 240 kilometers en veel hoogtemeters maar is wel een schitterende ronde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:03
Harmen schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:05:

Fiets op de werkstandaard gezet en aan de slag gegaan, op het grote blad schakelt hij prima op en af, maar op het kleine blad is het een stuk minder. Denk dat dit ook heeft te maken dat je dit zonder belasting doet. Van het winter maar eens alle kabels vervangen, deze zitten er ook al een tijd op. (luxe Jagwire kabels, hoelang gaan deze mee?)
Afstellen is echt niet lastig en moet geen probleem zijn.
Ik heb een dozijn Campagnolo set-ups gebouwd en onderhouden, 10 en 11 speed, zowel met nieuwe als gebruikte onderdelen, en het afstellen is werkelijk probleemloos MITS er geen externe verstoringen zijn.

Mijn vermoeden is dus dat er iets anders roet in het eten gooit.
Van die externe verstoringen heb ik de volgende meegemaakt:
- scheve derailleur hangen (is reeds genoemd maar oh-zo-belangrijk)
- scheefzittende cassettes
- verkeerde tussenringen/tandwielen in de cassette
- extreme vervuiling van shifter of derailleur
- geknakte of scheefzittende kabels
- kromme achterderailleur

Weet je zeker dat je achterderailleur en shifter van compatibel model (type/jaar) zijn?

Mijn ervaring is dat de fiets onderweg net zo goed schakelt als tijdens het afstellen op de werkbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@DieAnder Thanks voor het ophelderen, vanmiddag even een stukje getest, schakelen onder belasting gaat nu goed. Ga het proberen, mocht het niet goed zijn dan weet ik wat ik moet doen. ;)

Groep is Campa Athena van 2016.
Cassette 11 speed
Ketting Kmc X11

Thuis sleutelen is leuk om te doen, leer elke keer weer iets. :+

[ Voor 37% gewijzigd door Harmen op 18-08-2020 14:34 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online

Dan zit je eigenlijk al aan een super mooie klim: pré de madame carle! Is voor jou dan omlaag fietsen, omdraaien en omhoog over dezelfde weg, haha. Die zul je dus (gedeeltelijk) wel vaker doen.

Vond ik echt een prachtige klim. Stuk onbekendere klim dan de izoard en agnel iig.

Genoeg moois te klimmen daar, ik zou juist lekker alles vanaf de camping doen! Misschien dan soms een op en neertje, maar waarom in de auto gaan zitten als je ook kan fietsen?

Izoard, Galibier, Agnel, Vars, Risoul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:07
Weet iemand wanneer Canyon normaal gesproken met nieuwe modellen komt? Zo te zien is de Endurance serie nog de 20 versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:22
Mitashi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:53:
Weet iemand wanneer Canyon normaal gesproken met nieuwe modellen komt? Zo te zien is de Endurance serie nog de 20 versie
September/oktober gaven ze aan in de chat

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• mormegilmaster
  • Laatst online: 19-09 00:10
Zo, als je om hulp vraagt moet je ook terugkoppeling geven. En wellicht heeft iemand anders er in de toekomst nog iets aan.

Na meedenken alhier besloten om voor de (vooralsnog) geplande trip naar de dolomieten volgende week heb ik besloten de handschoen aan te trekken en mijn casette en daarmee ook achterderailleur te vervangen. Casette is de 105 11-32, derailleur de huidige 105 grote kooi (GS).
Gezien ik het leuk vind wat te leren en de kosten per onderdeel toch wel significant beter liggen online dan bij de fietsenmaker, nog zonder uurloon, wilde ik dit zelf doen.
Zie onderstaand resultaat, toch aardig gelukt! Inmiddels al een goede 200 km erop zitten en eigenlijk probleemloos schakelen.

Enkele notities/tips:
Dit kost je echt de nodige uurtjes als je het nog nooit gedaan hebt
Instrumenten die je echt nodig hebt;
  • casette lockring/sleutel en ketting zweep
  • uitgebreide imbussleutelset (bijv 2 mm ook nodig); goed te checken in handleiding shimano
  • idealiter een momentsleutel voor 5-12 nm oid
  • kabelkniptang (je vorige schakelkabel gaat te lang zijn of je moet een nieuwe knippen)
  • kettingpons, quicklink tool (eignelijk met name als je ketting weer af wil halen)
  • uiteraard je derailleur/casette/ketting, maar ook kleine onderdelen; locktite kabeleindkapjes, mogelijk nieuwe schakelkabel; als je buitenkabel ouder is, nieuwe buitenkabel (dan moet je stuurlint los)
  • last, not least; fietsmontagestandaard (zonder gaat écht niet leuk zijn)
Opzich had ik al deze dingen kunnen weten als ik écht goed de handleiding gelezen had, bij filmpjes gaat t toch vaak net wat snel.

De filmpjes van GCN zijn leuk, maar uiteindelijk te snel en je zit telkens te kijken hoe t nu ookalweer gaat.
Zeker voor de dereailleur afstellen zijn de filmpjes van parktool beter. Verder gewoon de handleiding van shimano stap voor stap doen, komt goed dan.

anyhoe, genoeg tekst; plaatje!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuuN4b6H-fLVRPOdvJjZNif0z18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SF4ef6DOqYgb0F9xGcb9gojJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Thnx voor de tips allen _/-\o_
Reynouts schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:09:
[...]

Dan zit je eigenlijk al aan een super mooie klim: pré de madame carle! Is voor jou dan omlaag fietsen, omdraaien en omhoog over dezelfde weg, haha. Die zul je dus (gedeeltelijk) wel vaker doen.

Vond ik echt een prachtige klim. Stuk onbekendere klim dan de izoard en agnel iig.
Zeker, die Pré de Madame Carle zal ik regelmatig af / op fietsen inderdaad. Die heb ik al best een aantal keer met de auto gereden, met de fiets lijkt me dat ook wel wat!
Genoeg moois te klimmen daar, ik zou juist lekker alles vanaf de camping doen! Misschien dan soms een op en neertje, maar waarom in de auto gaan zitten als je ook kan fietsen?

Izoard, Galibier, Agnel, Vars, Risoul.
Galibier lijkt me heel tof om te fietsen bijvoorbeeld, maar dan zit je wel met +-190 kilometer en een heel ruime 4000 hoogtemeters. Dat is voor mij veel, heel veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:18
rolandos582 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:56:
[...]

September/oktober gaven ze aan in de chat
Weet je ook of dit voor de Grail AL 6.0 & 7.0 geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
L0we schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:30:
Thnx voor de tips allen _/-\o_

[...]

Zeker, die Pré de Madame Carle zal ik regelmatig af / op fietsen inderdaad. Die heb ik al best een aantal keer met de auto gereden, met de fiets lijkt me dat ook wel wat!

[...]

Galibier lijkt me heel tof om te fietsen bijvoorbeeld, maar dan zit je wel met +-190 kilometer en een heel ruime 4000 hoogtemeters. Dat is voor mij veel, heel veel ;)
Je kunt ook via Briancon naar de Galibier. Natuurlijk niet de echte kant via de Telegraphe, maar de top is hetzelfde ;-) Dan omdraaien en lekker terug bollen naar de camping (op die laatste kilometers omhoog na dan). Moet eerlijk zeggen dat het stuk van Briancon naar de afslag naar de Galibier niet heel interessant, steil of mooi is, maar afdalend daarom wel lekker simpel te doen. Denk dat je dan op 125km zit, ook niet kinderachtig natuurlijk.

Bovenal: heel veel plezier. Super omgeving. Elk ritje wat je mee kunt pikken is genieten, ook al is het maar een ommetje van een uurtje.
Pagina: 1 ... 145 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).