De meeste antihistaminica zouden wel wat moeten doen op jeuk, dus desloratidine, levocetirizine etc. Probleem zijn de haartjes, dus vooral de hele huid afnemen met plakband moet je doen schijnbaar. Insmeren met iets vettig kan ook wat doen. Koelzalf, maar geloof dat specifiek hiervoor ook een bepaald type zalf geschikt was, was dat niet aloë vera oid?Sjurm schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:02:
[...]
Ik heb nu echt jeuk als een malle. Ik heb hier wel nog wat hooikoortsmedicijnen met loratodine liggen.
Heb je dat gewoon geprobeerd of deed je dat op aanraden van iemand?
Ja aloë Vera helpt tegen de jeuk. Eerst wel de haartjes verwijderen door bijvoorbeeld met tape te werk te gaan. Zolang de haartjes in je huid blijven, zal de jeuk terugkomen.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik las dat Cetirizine zou kunnen helpen en dacht baat het niet dan schaadt het niet.Sjurm schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:02:
[...]
Ik heb nu echt jeuk als een malle. Ik heb hier wel nog wat hooikoortsmedicijnen met loratodine liggen.
Warme föhn helpt ook, dat breekt de eiwitten die de jeuk veroorzaakt af. Deze week ook geprobeerd en werkt best aardig
Dank voor de tips allen.
Ik ben er overheen gegaan met de föhn, vervolgens alle bultjes bij langs geweest met plakband en daarna een hooikoortspilletje geslikt
Hopen dat het nu wat afneemt.
Wel balen die rupsen. Ze weerhouden me er nu haast van om even lekker een rondje te gaan fietsen.
Ik ben er overheen gegaan met de föhn, vervolgens alle bultjes bij langs geweest met plakband en daarna een hooikoortspilletje geslikt
Hopen dat het nu wat afneemt.
Wel balen die rupsen. Ze weerhouden me er nu haast van om even lekker een rondje te gaan fietsen.
De meeste wondzalfjes hebben een verkoelende en lichtverdovende werking. Sinds vorige week vrijdag had ik m'n knieholtes ook vol met bultjes en heb ik Nestosyl gebruikt. Dat zorgde ervoor dat het telkens weer een paar uur jeuk-/pijnvrij was. 's Nachts was het het ergste: drie nachten steeds om de 2,5 uur wakker geweest om te smeren. Een week verder gaat het inmiddels een stuk beter, met alleen nog wat rode muggenbult-achtige wondjes hier en daar.mormegilmaster schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:46:
[...]
De meeste antihistaminica zouden wel wat moeten doen op jeuk, dus desloratidine, levocetirizine etc. Probleem zijn de haartjes, dus vooral de hele huid afnemen met plakband moet je doen schijnbaar. Insmeren met iets vettig kan ook wat doen. Koelzalf, maar geloof dat specifiek hiervoor ook een bepaald type zalf geschikt was, was dat niet aloë vera oid?
Na lang, heel lang wachten, ontwerpen, onderdelen vergelijken en nog meer wachten is ie nu eindelijk klaar
Custom Titanium naar m'n eigen design.
Het Frame is een Waltly uit China. Als je precies weet wat je wil kan ik dit iedereen aanbevelen. Eind december de eerste aanvraag verstuurd, midden Januari het design goedgekeurd. Begin April was het frame klaar, en binnen 5! dagen bij mij thuis. Het opbouwen duurde nog een tijdje, heb geloof ik de laatste Hope wielset van het Europese vasteland bemachtigd :-)
- Hoe rijd zoiets? Zalig!
- Kost dat? $1212,- met €195,- douanekosten voor het Frame.
Of goedkoop niet ook duurkoop is zal de tijd leren, het is in ieder geval minder dan 1/3 van een Moots frameset. Bij componenten heeft iedereen zo zijn voorkeuren, ik wilde een mix uit durability en stijl.
IMG_0085 by Hugo van Doorn, on Flickr
IMG_0090 by Hugo van Doorn, on Flickr
IMG_0089 by Hugo van Doorn, on Flickr
IMG_0087 by Hugo van Doorn, on Flickr
IMG_0088 by Hugo van Doorn, on Flickr
IMG_0096 by Hugo van Doorn, on Flickr
IMG_0098 by Hugo van Doorn, on Flickr
IMG_0099 by Hugo van Doorn, on Flickr
IMG_0101 by Hugo van Doorn, on Flickr
Het Frame is een Waltly uit China. Als je precies weet wat je wil kan ik dit iedereen aanbevelen. Eind december de eerste aanvraag verstuurd, midden Januari het design goedgekeurd. Begin April was het frame klaar, en binnen 5! dagen bij mij thuis. Het opbouwen duurde nog een tijdje, heb geloof ik de laatste Hope wielset van het Europese vasteland bemachtigd :-)
- Hoe rijd zoiets? Zalig!
- Kost dat? $1212,- met €195,- douanekosten voor het Frame.
Of goedkoop niet ook duurkoop is zal de tijd leren, het is in ieder geval minder dan 1/3 van een Moots frameset. Bij componenten heeft iedereen zo zijn voorkeuren, ik wilde een mix uit durability en stijl.

[ Voor 4% gewijzigd door Huig op 27-06-2020 19:24 ]
5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP
Heel gaaf zo'n unieke fiets!Huig schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:19:
Na lang, heel lang wachten, ontwerpen, onderdelen vergelijken en nog meer wachten is ie nu eindelijk klaar![]()
Hoe rijd zoiets? Zalig!![]()
[Afbeelding]IMG_0085 by Hugo van Doorn, on Flickr
[Afbeelding]IMG_0090 by Hugo van Doorn, on Flickr
[Afbeelding]IMG_0089 by Hugo van Doorn, on Flickr
[Afbeelding]IMG_0087 by Hugo van Doorn, on Flickr
[Afbeelding]IMG_0088 by Hugo van Doorn, on Flickr
[Afbeelding]IMG_0096 by Hugo van Doorn, on Flickr
[Afbeelding]IMG_0098 by Hugo van Doorn, on Flickr
[Afbeelding]IMG_0099 by Hugo van Doorn, on Flickr
[Afbeelding]IMG_0101 by Hugo van Doorn, on Flickr
Maar had je niet beter kunnen kiezen voor een zero setback Thompson elite? Je zadel staat nu wel heel ver naar voren.
Op de een of andere manier wekt pinarello altijd bij mij het idee op dat ik opzoek moet naar een geldboom... 😅 ofwel kleedt altijd een hoge prijs aan maar kan t mis hebben.Anoniem: 91868 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:23:
[...]
Connor Dunne (presentator van GCN) is toevallig ook 2.04 en heeft een Pinarello.
Zat zelf te denken aan Max €2500...
Tips altijd welkom..
...
Ook Pinarello heeft instapmodellen, inclusief de karakteristieke voorvorkkoentjuh1987 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:02:
[...]
Op de een of andere manier wekt pinarello altijd bij mij het idee op dat ik opzoek moet naar een geldboom... 😅 ofwel kleedt altijd een hoge prijs aan maar kan t mis hebben.
Tips altijd welkom..
Ik weet niet wat bijvoorbeeld je binnenbeenlengte is, maar ik ben 2,08 met een binnenbeenlengte van 97cm.koentjuh1987 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:02:
[...]
Op de een of andere manier wekt pinarello altijd bij mij het idee op dat ik opzoek moet naar een geldboom... 😅 ofwel kleedt altijd een hoge prijs aan maar kan t mis hebben.
Tips altijd welkom..
Ik reed altijd op een Propel xl waar ik altijd goed mee weg kwam. De 2xl van Canyon werkt ook altijd perfect en ben nu bezig met het opbouwen van een Argon 18 Gallium xl. Er zijn dus opzich wel wat keuzes of ik moet ergens heel erg in afwijken haha.
Ik heb ze ook geleend. Je moet wel ff de foutjes eruit halen, ik had ze van de maker Joris Meijer gekopieerd.Bananeman schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:09:
[...]
Ha, nice!Ik woon ook in deze omgeving dus zou deze graag willen "lenen" van je
(en aanpassen voor mijn vertrekpunt e.d.) Heb je de GPX voor me? Heb op je Strava-profiel gekeken maar dat staat dicht. Dank alvast!
edit: never mind, al gevonden: https://ridewithgps.com/trips/47354111
Frankrijk en Dombo heb ik ook al gereden.
Ik heb mijn Strava activities op "iedereen" staan, dus ik zou zeggen dat je ze wel had moeten kunnen zien? (Mits je ingelogd bent uiteraard)
Zonder recept bij de apotheek:Sjurm schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:02:
[...]
https://www.livsane.nl/pr...1-in-carbomeerwatergel-1/
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Voor processierupsen jeuk:
Smeren met Akropharma Icegel (of iets anders, als er maar menthol in zit. Kan ook met sommige after-suns)
Bij heftige reactie kun je ook ceterizine slikken, dat is een allergie-tabletje. Uiteraard met eigen gezondheid rekening houden.
Smeren met Akropharma Icegel (of iets anders, als er maar menthol in zit. Kan ook met sommige after-suns)
Bij heftige reactie kun je ook ceterizine slikken, dat is een allergie-tabletje. Uiteraard met eigen gezondheid rekening houden.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Ik moet toestemming vragen om je te volgen, waarschijnlijk dat ik dan alles kan zien? Ben idd ingelogd.Mistraller schreef op zondag 28 juni 2020 @ 03:15:
[...]
Ik heb ze ook geleend. Je moet wel ff de foutjes eruit halen, ik had ze van de maker Joris Meijer gekopieerd.
Frankrijk en Dombo heb ik ook al gereden.
Ik heb mijn Strava activities op "iedereen" staan, dus ik zou zeggen dat je ze wel had moeten kunnen zien? (Mits je ingelogd bent uiteraard)
Pfoe, mijn langste rit was 67km maar vandaag de 100 grens gehaald
achteraf beter kunnen doen met wat minder wind, was flink afzien. Tussen 40-70km veel wind tegen en daarna voelden de benen wel leeg. Gelukkig daarna tot thuis vrijwel alleen wind in de rug, De laatste 10km echt flink last van m'n nek erbij en toen was de lol er ook al wel even af.
Wel mooi om afgevinkt te hebben, maar hou het voorlopig weer op kortere ritjes
Kwam er thuis pas achter dat de multitool nog in de schuur lag
gelukkig geen pech gehad.
Wel mooi om afgevinkt te hebben, maar hou het voorlopig weer op kortere ritjes
Nou, die van @Huig duskoentjuh1987 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:02:
Tips altijd welkom..
Zo op het oog een stack van een slordige 640mm. Ik weet niet hoe diep je wilt zitten maar dat zou zomaar genoeg kunnen zijn.
https://tweakers.net/camo...49929647_edc2198c68_b.jpg
Er zitten flinke verschillen in lichaamsbouw.Jojo19 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:16:
[...]
Ik weet niet wat bijvoorbeeld je binnenbeenlengte is, maar ik ben 2,08 met een binnenbeenlengte van 97cm.
Ik reed altijd op een Propel xl waar ik altijd goed mee weg kwam. De 2xl van Canyon werkt ook altijd perfect en ben nu bezig met het opbouwen van een Argon 18 Gallium xl. Er zijn dus opzich wel wat keuzes of ik moet ergens heel erg in afwijken haha.
Ik weet niet hoe @koentjuh1987 in elkaar zit, maar ikzelf ben 12 cm korter dan jij, maar wel met een binnenbeenlengte van 96cm. M.a.w. 95% alle 'reguliere' 2XL frames is voor mij véél te lang.
[ Voor 43% gewijzigd door DieAnder op 28-06-2020 14:23 ]
Cetrizine slik ik sowieso omdat ik de hooikoorts wat meer wil onderdrukken, maar ik merk er eerlijk gezegd weinig van. Met alle jeuk is in elk geval koelen heel erg effectief.SirLenncelot schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:27:
Voor processierupsen jeuk:
Ja als je mijn hele profiel wilt zien dan moet ik eerst toestemming geven, dat klopt, die heb ik wat meer dicht gezet.Bananeman schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:29:
[...]
Ik moet toestemming vragen om je te volgen, waarschijnlijk dat ik dan alles kan zien? Ben idd ingelogd.
Met de juiste linkjes kan je de losse activities wel zien als het goed is.
De strava art ritjes die ik in elk geval gereden heb;
Nederland
Frankrijk
Dombo
Ik wil Italië, Il Elefantino ook nog een keer gaan rijden. Er is ook nog een Bossche kikker (Oetel) maar dan moet je op de juiste plekken de GPS uit gaan zetten, dat vind ik teveel gedoe.En de Paashaas, dat komt met de volgende Pasen
Sowieso, is het heel anders fietsen, want je moet erg alert zijn op fout rijden, en bij "Dombo" zat zelfs een stuk graspollen, dus lekker onbezorgd knallen is er niet bij.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Oef dan kom je niet echt lekker weg qua fietsmaten volgens mij. Wat rijd je nu dan als ik vragen mag?DieAnder schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:18:
[...]
Nou, die van @Huig dus
Zo op het oog een stack van een slordige 640mm. Ik weet niet hoe diep je wilt zitten maar dat zou zomaar genoeg kunnen zijn.
[...]
Er zitten flinke verschillen in lichaamsbouw.
Ik weet niet hoe @koentjuh1987 in elkaar zit, maar ikzelf ben 12 cm korter dan jij, maar wel met een binnenbeenlengte van 96cm. M.a.w. 95% alle 'reguliere' 2XL frames is voor mij véél te lang.
Zonet onze fietsreis naar Bourg d'Oisans geboekt.
3 dagen effectief fietsen, met:
Rit 1: Alpe d'huez, Sarenne
Rit 2: Glandon, Telegraphe, Galibier
Rit 3 staat nog niet vast, maar we willen sowieso Les Lacets de Montvernier in een parcours gieten.
Iemand met ervaring in de regio om rit 3 wat vorm te kunnen geven?
Col du Chaussy meenemen is een optie uiteraard.
Rit 3 staat nog niet vast, maar we willen sowieso Les Lacets de Montvernier in een parcours gieten.
Er zijn heel veel mooie opties bij Bourg d'Oisans, maar als ik een tip mag geven voor een mooie rit:
1. Ga omhoog bij Villard Notre Dame en dan afdalen bij Villard Reymond
2. Dan de eerste paar bochtjes nemen van de Alp D'huez afslaan richting Balkon D'Auris (top uitzicht over het dal, overigens ook bij de beklimming van Notre Dame)
Als je wilt kan je vanuit Balkon D'Auris een paar relatief kleine klimmetjes meepakken, bijv. naar station d' auris (maar niet heel bijzonder ofzo).
Dit is opzich al aardig rondje, maar als je er dan nog wat meer kan je mooi de klim van de La Berarde er achteraan plakken. Dan heb je wel een serieuze route te pakken.
2. Dan de eerste paar bochtjes nemen van de Alp D'huez afslaan richting Balkon D'Auris (top uitzicht over het dal, overigens ook bij de beklimming van Notre Dame)
Als je wilt kan je vanuit Balkon D'Auris een paar relatief kleine klimmetjes meepakken, bijv. naar station d' auris (maar niet heel bijzonder ofzo).
Dit is opzich al aardig rondje, maar als je er dan nog wat meer kan je mooi de klim van de La Berarde er achteraan plakken. Dan heb je wel een serieuze route te pakken.
Zoeken en veel uitproberen.Jojo19 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:43:
[...]
Oef dan kom je niet echt lekker weg qua fietsmaten volgens mij. Wat rijd je nu dan als ik vragen mag?
Toer: Eddy Merckx EM525 XXL Endurance, model 2018
Race: Gazelle Champion Mondial AA-Special 64cm, 1987
Winter: Specialized Diverge Comp Cen 61, model 2017
Die twee moderne fietsen heb ik met een 110 mm stuurpen moeten uitrusten. Daarbij zit ik graag vrij ver naar voren en dan kan het net.
Ik heb vorig jaar bij Kaptein een bikefit gedaan om de 'wensmaten' voor een nieuwe fiets te bepalen. Hij grapte: "Je bent helemaal niet lang (196cm). Je bent heel gemiddeld, alleen je benen zijn lang."
Wellicht intressant voor andere langbenigen met korte lijfjes: ik heb deze fiets van Wind Cycleworks overwogen, hij kwam verbazingwekkend dicht bij mijn maten uit:
https://windcycleworks.nl...nd36-de-special-road-disc
Vandaag klaar met het opbouwen van mijn Argon 18, dus dat betekent new bike day!
Na bijna een Standert te hebben gekocht toch gekozen voor deze Argon. Het feit dat het nieuwe model er nog niet was van Standert, het huidige model zo goed als uitverkocht was en deze fiets toch meer aansloot qua maat zorgde ervoor om voor de Argon te kiezen.
Na een eerste ritje moet ik zeggen dat het echt geweldig fiets! Merk het verschil met mijn Propel ook duidelijk (misschien ook omdat die al 6 jaar oud was). Hij is lichter en reageert ook veel sneller naar mijn gevoel.
Na bijna een Standert te hebben gekocht toch gekozen voor deze Argon. Het feit dat het nieuwe model er nog niet was van Standert, het huidige model zo goed als uitverkocht was en deze fiets toch meer aansloot qua maat zorgde ervoor om voor de Argon te kiezen.
Na een eerste ritje moet ik zeggen dat het echt geweldig fiets! Merk het verschil met mijn Propel ook duidelijk (misschien ook omdat die al 6 jaar oud was). Hij is lichter en reageert ook veel sneller naar mijn gevoel.
:strip_exif()/f/image/pyUYH2U2673vayhT5vLXCSxl.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie fiets!
Die rode accenten staan 'm goed(frame, crank, ventiel). Die ventielen heb je zelf gedaan?
Jij bent ongeveer twee meter twintig/dertig?
Die rode accenten staan 'm goed(frame, crank, ventiel). Die ventielen heb je zelf gedaan?
Hoi allemaal,
Ongeveer 4 jaar geleden ben ik met fietsen begonnen. Ik heb toen een tweedehands Sensa Umbria (2011) met Tiagra afmontage gekocht om te kijken of ik het wat vond. Vooral de eerste 3 jaren gewoon af en toe een ritje gemaakt omdat ik ook nog veel aan het hardlopen en dergelijke was. Dat kwam misschien uit op 2.000 jaar kilometers.
Onlangs heb ik nog het een en ander aan de fiets vervangen en deze loopt verder prima. Sinds maart dit jaar ben ik toch behoorlijk meer gaan fietsen (door blessures is hardlopen er eigenlijk niet meer bij). Gemiddeld rij ik nu zo een 800 -1000 kilometer per maand. Nu wil ik toch graag een nieuwe fiets gaan kopen, doordat ik meer ben gaan fietsen ben ik ook de charme van het fietsen wat meer gaan ontdekken. Daarnaast begint het fietsen mij ook merkbaar beter af te gaan wat het ook wel weer leuker maakt.
Ik heb in dit topic al veel meegelezen en op internet diverse informatie gezocht. Ik zoek vooral naar een fiets die ‘waar voor het geld’ is maar het oog wil natuurlijk ook wat. Zelf vind ik de Sensa fietsen erg mooi (ik weet dat daar hier de meningen over verschillen). Ik zit zelf te denken om tussen de 2 en 2,5k aan de fiets uit te geven. Ik ben een fietser die ritten maakt van tussen de 50 en 100 kilometer met een gangetjes van net boven de 30 gemiddeld. Soms wat kortere ritten die wat sneller mogen gaan, maar daar zit dus niet zoveel spannends bij.
Nu zit ik naar 2 fietsen te kijken en wil deze komende week eens gaan bekijken:
https://wimdevosfietsen.n...-bel-voor-de-beste-prijs/
Volgens mij komen de fietsen er qua specificaties redelijk hetzelfde uit, al is de een met 105 afmontage en de andere met Ultregra. Velgremmen zijn voor mijn gebruik prima en vind ik er zelf ook mooier uit zien dan schijfremmen. Ik ben geen regenrijder (wil mijn oude fiets binnen op de Tacx gaan zetten).
Nu vroeg ik mij af alvorens in de winkel te gaan kijken, of en wat de verschillen zijn tussen deze fietsen? Of betreffen dit fietsen die qua model elkaars gelijke zijn? Ik heb te weinig kennis om dat op basis van het frame en dergelijke te kunnen zien. Natuurlijk ga ik de fietsen wel passen/ testen maar ben benieuwd of deze fietsen bijvoorbeeld een andere rijstijl vragen. Wellicht is er iemand met een dergelijke fiets of voldoende ervaring die hier iets over kan zeggen.
Ongeveer 4 jaar geleden ben ik met fietsen begonnen. Ik heb toen een tweedehands Sensa Umbria (2011) met Tiagra afmontage gekocht om te kijken of ik het wat vond. Vooral de eerste 3 jaren gewoon af en toe een ritje gemaakt omdat ik ook nog veel aan het hardlopen en dergelijke was. Dat kwam misschien uit op 2.000 jaar kilometers.
Onlangs heb ik nog het een en ander aan de fiets vervangen en deze loopt verder prima. Sinds maart dit jaar ben ik toch behoorlijk meer gaan fietsen (door blessures is hardlopen er eigenlijk niet meer bij). Gemiddeld rij ik nu zo een 800 -1000 kilometer per maand. Nu wil ik toch graag een nieuwe fiets gaan kopen, doordat ik meer ben gaan fietsen ben ik ook de charme van het fietsen wat meer gaan ontdekken. Daarnaast begint het fietsen mij ook merkbaar beter af te gaan wat het ook wel weer leuker maakt.
Ik heb in dit topic al veel meegelezen en op internet diverse informatie gezocht. Ik zoek vooral naar een fiets die ‘waar voor het geld’ is maar het oog wil natuurlijk ook wat. Zelf vind ik de Sensa fietsen erg mooi (ik weet dat daar hier de meningen over verschillen). Ik zit zelf te denken om tussen de 2 en 2,5k aan de fiets uit te geven. Ik ben een fietser die ritten maakt van tussen de 50 en 100 kilometer met een gangetjes van net boven de 30 gemiddeld. Soms wat kortere ritten die wat sneller mogen gaan, maar daar zit dus niet zoveel spannends bij.
Volgens mij komen de fietsen er qua specificaties redelijk hetzelfde uit, al is de een met 105 afmontage en de andere met Ultregra. Velgremmen zijn voor mijn gebruik prima en vind ik er zelf ook mooier uit zien dan schijfremmen. Ik ben geen regenrijder (wil mijn oude fiets binnen op de Tacx gaan zetten).
Nu vroeg ik mij af alvorens in de winkel te gaan kijken, of en wat de verschillen zijn tussen deze fietsen? Of betreffen dit fietsen die qua model elkaars gelijke zijn? Ik heb te weinig kennis om dat op basis van het frame en dergelijke te kunnen zien. Natuurlijk ga ik de fietsen wel passen/ testen maar ben benieuwd of deze fietsen bijvoorbeeld een andere rijstijl vragen. Wellicht is er iemand met een dergelijke fiets of voldoende ervaring die hier iets over kan zeggen.
Volgens mij is het grootste verschil dat de Evo meer gericht is op Aero en de superleggera lichter is. respectievelijk dus meer gericht op hoge snelheid of klimmen, geometrie is volgens mij ook erg vergelijkbaar.Hyperdunk_15 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:29:
Nu vroeg ik mij af alvorens in de winkel te gaan kijken, of en wat de verschillen zijn tussen deze fietsen?
@Hyperdunk_15 De Evo is meer aero en iets zwaarder dan de SuperLegerra.
Ik heb zelf de Giuliaero en kan niet anders zeggen dat ie prima bevalt.
Voor je budget van 2-2,5k krijg je wel een hele "standaard" fiets. Ik hou wel van de looks van carbon wielen, dan komt er al snel weer €600,- bovenop als ik de configurator van Sensa mag geloven.
Mocht je dit niet erg vinden of wellicht nog een carbon wielset van je oude fiets hebben staan zou ik zeggen dat je aan beide fietsen genoeg plezier zal beleven voor dat geld. 105 of Ultegra maakt niet zoveel verschil.
Ik heb zelf de Giuliaero en kan niet anders zeggen dat ie prima bevalt.
Voor je budget van 2-2,5k krijg je wel een hele "standaard" fiets. Ik hou wel van de looks van carbon wielen, dan komt er al snel weer €600,- bovenop als ik de configurator van Sensa mag geloven.
Mocht je dit niet erg vinden of wellicht nog een carbon wielset van je oude fiets hebben staan zou ik zeggen dat je aan beide fietsen genoeg plezier zal beleven voor dat geld. 105 of Ultegra maakt niet zoveel verschil.
Bedankt voor jullie reacties! Ik zag inderdaad dat de fiets voor dat budget redelijk standaard wordt. Maar dat vind ik niet zo een probleem. Ik woon zelf in de kop van Noord- Holland en dat betekent veel wind Hoge velgen zijn dan niet altijd even handig. Ik wil wel graag een set aanschaffen maar dat hoeft voor mij niet direct bij aankoop, dat ga ik dan wat meer op termijn doen.
Thanks!Grin schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:00:
Mooie fiets!
Ja ikzelf vond het wel mooi om gezien de bescheiden hoeveelheid rood in het frame er verder nog wat rood in te verwerken. Heb dus een rode p2m sticker, rode bladbouten en rode ventielen gehaald. De ventielen zijn rode 60mm tubeless ventielen van Muc-Off (best een opgave zulke lange tubeless ventielen vinden) gehaald. Heb zelf nog getwijfeld om er FFWD velgen in te stoppen (zelf altijd kind aan huis geweest in Zwolle dus goede ervaring mee), maar dat werd mijns inzien teveel rood.
Hahaha 220/230 is een beetje veel, eerder 210 met een binnenbeenlengte van 97cm. Moet toegeven dat bij al mijn fietsen de zadelpen erg lang is (staat nu op 88cm).
Ik ben vooral benieuwd hoe je rit 1 voor je ziet? Aangezien beiden op elkaar aansluiten, als je de route neemt van Hielko omhoog en dan de traditionele alp omlaag dan kun je mooi door naar de Sarenne...plong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:50:
Bij rit 2 zou ik voordat je bij de glandon naar beneden gaat ook even de top van de croix de fer aantikken, geen idee hoe je ook hier de route voor je ziet; ga je gewoon de marmotte rijden zonder de alp op het einde?
Als je een kleine maar stevige warming up wilt doen dan kun je nog naar het dorpje Oulles rijden...verder zou ik zeggen kijk ook even op climbfinder voor de pareltjes
Genieten & genieten
@Jojo19 Agree FFWD zou te veel rood worden, zo is het mooi subtiel. En daarbij is het hoofdthema zwart/wit, mooi in balans zo.
Zoiets zou nog wel gaaf zijn voor jouw fiets: Fulcrum Racing Zero Competizione. Een mooie set klimwielen.
* Grin kijkt hier stiekem naar maar mag geen geld meer uitgeven aan racefietsen...
Zoiets zou nog wel gaaf zijn voor jouw fiets: Fulcrum Racing Zero Competizione. Een mooie set klimwielen.
* Grin kijkt hier stiekem naar maar mag geen geld meer uitgeven aan racefietsen...

Ik heb een "toevallige" stack maat van 666mmDieAnder schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:18:
[...]
Nou, die van @Huig dus
[...]
Er zitten flinke verschillen in lichaamsbouw.
5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP
Villard Notre Dame... Dat is toch die weg met pikdonkere tunnels uitgehakt uit rotsen?Hielko schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:07:
Er zijn heel veel mooie opties bij Bourg d'Oisans, maar als ik een tip mag geven voor een mooie rit:
Prachtige weg, maar door die tunnels niet te doen zonder goede lampen hoor (als het de weg is die ik gefietst heb).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Jup, lampje op de fiets is wel aan te raden (zoals altijd!). Maar is 100m ofzo echt pikke donker, als het moet kan je er wel met de telefoon als zaklamp voorbij.Galois schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:35:
[...]
Villard Notre Dame... Dat is toch die weg met pikdonkere tunnels uitgehakt uit rotsen?
Prachtige weg, maar door die tunnels niet te doen zonder goede lampen hoor (als het de weg is die ik gefietst heb).
Les Lacets zit in de nieuwe route van La Vaujany: Glandon, Lacets en terug via de Croix de Fer.plong schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:50:
Vandaag gereden. Prachtige route. Jammer dat m’n eetprobleem na 107km weer opspeelde.
Alpe d’Huez zou ik gewoon overslaan. Lelijkste klim in de regio. Dan kun je mooier de genoemde balkonroute met de sarenne doen en dan afdalen via de alpe (en eventueel zelfs via villard Regulas afdalen, maar dat is ook afhankelijk van je hotel)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Op Flickr heb ik even zitten staren naar de technische tekening van het frame. Ik vind het leuk dat je voor een best laag bracket hebt gekozen. Ik verwacht dat je dat merkt met je zwaartepunt en in elk geval met de lengte van je balhoofdbuis. Met een -6 graden stuurpen en een wat hoger zadel zou ik er zo op kunnen wegfietsenHuig schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:37:
Ik heb een "toevallige" stack maat van 666mm. Ik ben 1.93, 92cm binnenbeenlengte. Ik ben niet de flexibelste denk ik, maar na een bikefit kwamen er coordinaten bovendrijven voor het bottom bracket en het stuur die ik met dit frame voor 99% heb kunnen bereiken.
Hebben andere weggebruikers ook genoeg aan je telefoon als zaklamp? Misschien rijden er geen auto’s, is er niks aan de hand.Hielko schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:46:
[...]
Maar is 100m ofzo echt pikke donker, als het moet kan je er wel met de telefoon als zaklamp voorbij.
Ik heb in IJsland wel eens (met de auto) in enkel baans tunneltjes gestaan

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Vanmorgen eerste keer ooit lek.. dacht even fanatiek te doen om 06:15.. God straft onmiddellijk. Gelukkig een bandje bij me, maar het is niet mijn hobby in de vroege ochtend
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Goed bezig. Last van de nek kan wellicht komen door te weinig met je handen afwisselen op het stuur en misschien de armen te gespannen houden.Southern Sun schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:05:
Pfoe, mijn langste rit was 67km maar vandaag de 100 grens gehaaldachteraf beter kunnen doen met wat minder wind, was flink afzien. Tussen 40-70km veel wind tegen en daarna voelden de benen wel leeg. Gelukkig daarna tot thuis vrijwel alleen wind in de rug, De laatste 10km echt flink last van m'n nek erbij en toen was de lol er ook al wel even af.
Wel mooi om afgevinkt te hebben, maar hou het voorlopig weer op kortere ritjesKwam er thuis pas achter dat de multitool nog in de schuur lag
gelukkig geen pech gehad.
Ik wilde gister eens ruime 100+ km rit doen. Had de route wel gunstig met de wind gepland maar laatste 30km vol wind tegen wat echt het laatste uur zwaar maakte. Mijn rit is op 121 km uitgekomen.
De keren dat ik er gefietst heb kwam ik wel auto’s tegen. Niet veel, maar je wilt wel gezien worden.mhr-zip schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:58:
[...]
Hebben andere weggebruikers ook genoeg aan je telefoon als zaklamp? Misschien rijden er geen auto’s, is er niks aan de hand.
Ik heb in IJsland wel eens (met de auto) in enkel baans tunneltjes gestaan
Vasthouden van een lampje is ook niet superhandig, er zijn wat tunneltjes die wat minder goed verhard zijn, dan wil je wel je stuur vast kunnen houden.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Top, dank je!Mistraller schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:29:
[...]
Ja als je mijn hele profiel wilt zien dan moet ik eerst toestemming geven, dat klopt, die heb ik wat meer dicht gezet.
Met de juiste linkjes kan je de losse activities wel zien als het goed is.
De strava art ritjes die ik in elk geval gereden heb;
Nederland
Frankrijk
Dombo
GPS uit- en aanzetten, dat is idd een hoop gedoe voor niks (naar mijn mening). Dat ga ik sowieso niet doen.Ik wil Italië, Il Elefantino ook nog een keer gaan rijden. Er is ook nog een Bossche kikker (Oetel) maar dan moet je op de juiste plekken de GPS uit gaan zetten, dat vind ik teveel gedoe.En de Paashaas, dat komt met de volgende Pasen
Ik moet 35km naar het startpunt van dat rondje Nederland rijden, dus ik heb 70km gewoon knallen en 70km Garmin turen alles bij elkaarSowieso, is het heel anders fietsen, want je moet erg alert zijn op fout rijden, en bij "Dombo" zat zelfs een stuk graspollen, dus lekker onbezorgd knallen is er niet bij.
ik vind het moeilijk om de zadelhoogte precies te meten, mijn moet op 81.6cm staan, maar is toch altijd een schatting met het oog...
Iemand tips?
Tweede vraag: kan het zijn dat schoenen verschillen in hoogte? Dus bv mijn shimanoschoen hoger is, zodat feitelijk mijn zadel ook iets hoger moet obv de meting?
Iemand tips?
Tweede vraag: kan het zijn dat schoenen verschillen in hoogte? Dus bv mijn shimanoschoen hoger is, zodat feitelijk mijn zadel ook iets hoger moet obv de meting?
als je het op de mm nauwkeurig wilt hebben.. dan kan een schoen ook wel uitmaken.. Het is echter meer de vraag of de bikefit die op 81.6 uitkwam er niet een paar mm naast zat en je daaom de laatste paar mm beter op gevoel kan doen.verhto schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:48:
ik vind het moeilijk om de zadelhoogte precies te meten, mijn moet op 81.6cm staan, maar is toch altijd een schatting met het oog...
Iemand tips?
Maar bedenk ook dat je verschillende cranklengtes hebt, kan ook zomaar 175 en 170 op de ene of andere fiets zijn. Pedalen zijn ook niet allemaal gelijk (hoewel ik niet zoveel details weet over SPD-SL, maar bij de SPD reeks zijn de duurdere XT en XTR een stuk platter dan de instap pedalen, waardoor je zadel ook zomaar een halve cm lager zou mogen.
En dan heb je nog de positie van je plaatje hoe verder naar voren hoe hoger je zadel. Maar ook je zadelpositie naar voor of achter heeft invloed op de hoogte (als je naar mm kijkt).
kortom, ik zou me niet te druk maken over de laatste mm, maar op op gevoel bepalen of je nog iets hoger of lager wilt zitten
Gisteren weer eens verkeerd gegokt met voeding.
98,9 km fietsen op 4 sultana koekjes kan niet....
Tijd om dus weer wat eten in huis te halen, op zich goede ervaring met banaantjes, hardbroden en dan icm sultana koekjes maar goed om dat allemaal mee te slepen voor mijn geplande 100+ ritjes wordt me een beetje te gek.
Op zoek naar compacte energie dus! Zelf al een paar keer een SiS gelletje mee gehad (had m'n pa nog van het hardlopen) die bevielen wel erg goed. Nou vroeg ik mij af welk type jullie gebruiken voor tijdens het wielrennen, ze hebben energy, electrolyte, protein versies en weet ik veel wat. Daarnaast hebben ze de gel vorm en de bars. Wat zijn jullie tips/tricks/gebruiken?
p.s.
Met een lichaam als Froome mag ik eigenlijk elke 20km wel iets eten als ik 100km ga, 75km lukte soms wel zonder te eten om de een of andere manier maar had dan gisteren rond 20km al trek. Maar goed je moet natuurlijk ook beginnen te eten voordat je honger krijgt.
Tijd om dus weer wat eten in huis te halen, op zich goede ervaring met banaantjes, hardbroden en dan icm sultana koekjes maar goed om dat allemaal mee te slepen voor mijn geplande 100+ ritjes wordt me een beetje te gek.
Op zoek naar compacte energie dus! Zelf al een paar keer een SiS gelletje mee gehad (had m'n pa nog van het hardlopen) die bevielen wel erg goed. Nou vroeg ik mij af welk type jullie gebruiken voor tijdens het wielrennen, ze hebben energy, electrolyte, protein versies en weet ik veel wat. Daarnaast hebben ze de gel vorm en de bars. Wat zijn jullie tips/tricks/gebruiken?
p.s.
Met een lichaam als Froome mag ik eigenlijk elke 20km wel iets eten als ik 100km ga, 75km lukte soms wel zonder te eten om de een of andere manier maar had dan gisteren rond 20km al trek. Maar goed je moet natuurlijk ook beginnen te eten voordat je honger krijgt.
[ Voor 16% gewijzigd door Cranzai op 29-06-2020 11:12 ]
het is nogal een persoonlijk ding.. voeding op de fietsCranzai schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:11:
p.s.
Maar naast persoonlijke voorkeur hangt het nog van een aantal zaken af.
- combineer je het met water, of doe je ook mix in je drinken (carb mix of enkel zouten/mineralen.?)
- wat je je budget voor eten, ik zag een mooie reclame/actie voorbij komen van 4gold, maar om nou een bestelling van 95 euro te plaatsen gaat me echt te ver.
- voor wat voor ritten gebruik je het? lange endurance, 1-2 uur volle bak, ... wedstijden, clubritjes, interval training, .. als je specifiek wilt gaan, is er voor elk wat wils natuurlijk.
- ....
Persoonlijk haal ik meestal wat cliff bars als je bij de ah in de aanbieding zijn (2e gratis ofzo). Mede omdat ze best lekker zijn. Maar ik neem ook wel eens wat gelletjes en repen bij de decathlon mee. De meeste ritten bij mij zien overigens niet zo lang dat ik echt iets specifieks mee moet nemen, en die enkele keer dat ik dat wel doe pak ik dus meestal een cliffbar. Een gel heb ik vaak ook wel bij op een lange rit, maar meer als noodgeval, omdat je dit toch sneller opneemt. En voor die af en toe (mtb) wedstrijd, dan is het volle bak gels.. Ik krijg het kauwen op race pace maar moeilijk voor elkaar.
crancklengte en beenlengteverschil (1cm korter recht, opgelost door cleatspacers) werd in rekening gebracht...Prulleman schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:56:
[...]
als je het op de mm nauwkeurig wilt hebben.. dan kan een schoen ook wel uitmaken.. Het is echter meer de vraag of de bikefit die op 81.6 uitkwam er niet een paar mm naast zat en je daaom de laatste paar mm beter op gevoel kan doen.
Maar bedenk ook dat je verschillende cranklengtes hebt, kan ook zomaar 175 en 170 op de ene of andere fiets zijn. Pedalen zijn ook niet allemaal gelijk (hoewel ik niet zoveel details weet over SPD-SL, maar bij de SPD reeks zijn de duurdere XT en XTR een stuk platter dan de instap pedalen, waardoor je zadel ook zomaar een halve cm lager zou mogen.
En dan heb je nog de positie van je plaatje hoe verder naar voren hoe hoger je zadel. Maar ook je zadelpositie naar voor of achter heeft invloed op de hoogte (als je naar mm kijkt).
kortom, ik zou me niet te druk maken over de laatste mm, maar op op gevoel bepalen of je nog iets hoger of lager wilt zitten
Dus ik probeer effectief wel bij benadering naar die 0.6mm te gaan...
Ik voel alleen als ik mijn ouder NW schoenen aandoe, afgesteld door bikefitter ik goed zit, als ik mijn nieuwe shimano RC700 (ook met cleatspacers) aandoe, ik precies te laag zit...
Als de voor/achter positie van de cleats gelijk is op beide schoenen, dan zou ik gewoon je zadel eens een tikje hoger zetten. Persoonlijk ben ik niet gevoelig voor een paar mm verschil, maar dat komt ook doordat ik op een MTB rijd en op een gekregen racefiets die eigenlijk 1 maatje te groot is.verhto schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:22:
[...]
crancklengte en beenlengteverschil (1cm korter recht, opgelost door cleatspacers) werd in rekening gebracht...
Dus ik probeer effectief wel bij benadering naar die 0.6mm te gaan...
Ik voel alleen als ik mijn ouder NW schoenen aandoe, afgesteld door bikefitter ik goed zit, als ik mijn nieuwe shimano RC700 (ook met cleatspacers) aandoe, ik precies te laag zit...
Goed punt, de inspanning maakt inderdaad uit. Gisteren werd ik een beetje genekt door de keiharde wind maar uiteindelijk is mijn streven lange ritten van 100+ rond de 28 gemiddeld (30 is te veel pushen om als gemiddelde te halen, kruissnelheid is prima)Prulleman schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:22:
[...]
het is nogal een persoonlijk ding.. voeding op de fiets
Maar naast persoonlijke voorkeur hangt het nog van een aantal zaken af.
- combineer je het met water, of doe je ook mix in je drinken (carb mix of enkel zouten/mineralen.?)
- wat je je budget voor eten, ik zag een mooie reclame/actie voorbij komen van 4gold, maar om nou een bestelling van 95 euro te plaatsen gaat me echt te ver.
- voor wat voor ritten gebruik je het? lange endurance, 1-2 uur volle bak, ... wedstijden, clubritjes, interval training, .. als je specifiek wilt gaan, is er voor elk wat wils natuurlijk.
- ....
Persoonlijk haal ik meestal wat cliff bars als je bij de ah in de aanbieding zijn (2e gratis ofzo). Mede omdat ze best lekker zijn. Maar ik neem ook wel eens wat gelletjes en repen bij de decathlon mee. De meeste ritten bij mij zien overigens niet zo lang dat ik echt iets specifieks mee moet nemen, en die enkele keer dat ik dat wel doe pak ik dus meestal een cliffbar. Een gel heb ik vaak ook wel bij op een lange rit, maar meer als noodgeval, omdat je dit toch sneller opneemt. En voor die af en toe (mtb) wedstrijd, dan is het volle bak gels.. Ik krijg het kauwen op race pace maar moeilijk voor elkaar.
Drinken en eten tijdens het fietsen gaat bij mij niet zo eenvoudig, moet vaak helemaal overeind komen om te slikken. Daarom vaak even een pitstop momentje om te eten, drinken doe k nog wel op de fiets.
Bij voorkeur drink ik gwn water, anders moet ik weer aparte bidons aanhouden voor "plakspul"
Decathlon is idd ook nog een goede tip
Dit is mijn routine:Cranzai schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:11:
*knip*
Carbs stapelen dag ervoor, eventueel met carb loader. Die carb loader rendeert niet bij korte ritten.
Goed ontbijt (wit brood, confituur, cornflakes, eventueel met carb loader. Ik drink 2h voor m'n vertrek ook al 1 bidon met isotone poeder.
Tijdens de rit starten met 1 banaan (dan is die gelijk weg uit je achterzak), erna eet ik nu vooral honingwafels. Wegens hun verpakkingsvorm zijn die perfect te stapelen in je achterzak.
Bij ritten +3h neem ik per 1h 1 gel mee (SiS Go Isotonic van bij FRM).
Blijven drinken.
De dikte van de zool en ook de vorm van de zool maken ook nog wel wat millimeters uit. En als je toch voor de millimeter gaat, vergeet dan de dikte van je zeem ook niet.Prulleman schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:56:
[...]
als je het op de mm nauwkeurig wilt hebben.. dan kan een schoen ook wel uitmaken.. Het is echter meer de vraag of de bikefit die op 81.6 uitkwam er niet een paar mm naast zat en je daaom de laatste paar mm beter op gevoel kan doen.
Ontbijten, want dat doe ik de laatste tijd nooit (ivm intermittent fasting), vaak eet ik kwark met noten en fruit. Is het een wat langere rit gooi ik er havermout in (fijn gehakt uit de blender) of maak ik bananen havermout pannenkoeken.Cranzai schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:11:
p.s.
Ik ga uit van het principe dat het lichaam een vaste hoeveelheid aan opslag heeft (met een kleine marge) en dat stapelen niet veel toevoegt. Wel let ik wel wat meer op wat ik eet, geen frituur, maar eerder pasta of rijst gerechten.
Tijdens de rit, is het uitgangspunt 1 500ml bidon met sportdrank en 1 reep / gel / banaan per uur. Komt erop neer dat ik elk uur iets eet en constant kleine slokjes drink. Begin eet ik de repen of banaan en de gelletjes zijn voor later.
Soms rij ik korte ritten op water en zonder eten, maar dan rij ik ook een rustiger tempo.
Belangrijk is ook de voeding na de rit, eiwit shake

Hello fellow humans
+1 voor de cliff bars. Laatst voor het eerst ook de cliff bloks geprobeerd...lekker! Gel in winegum formatCranzai schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:28:
[...]
Goed punt, de inspanning maakt inderdaad uit. Gisteren werd ik een beetje genekt door de keiharde wind maar uiteindelijk is mijn streven lange ritten van 100+ rond de 28 gemiddeld (30 is te veel pushen om als gemiddelde te halen, kruissnelheid is prima)
Drinken en eten tijdens het fietsen gaat bij mij niet zo eenvoudig, moet vaak helemaal overeind komen om te slikken. Daarom vaak even een pitstop momentje om te eten, drinken doe k nog wel op de fiets.
Bij voorkeur drink ik gwn water, anders moet ik weer aparte bidons aanhouden voor "plakspul"![]()
Decathlon is idd ook nog een goede tip
Het liefst stop ik ook gewoon even om te eten (bijvoorbeeld wat langer bij een stoplicht ofzo). Maar in snellere ritjes (met anderen) is het inderdaad gewoon even snel proppen
[ Voor 0% gewijzigd door GerbenBK op 29-06-2020 12:32 . Reden: typo ]
@joint_me Klinkt een beetje als het tegenovergestelde van mij. Er gaat maar weinig boven een halve liter, frikandelletje/kapsalon en eiwit milkshake als post-ride voeding (niet elke dag/rit natuurlijk). Ik krijg alleen door het lezen van je post al een ongelukkig gevoel van binnen.
Edit: En ontbijt overslaan bij (intensief) wielrennen. Ik denk dat dat letterlijk spelen met m'n leven is. Op z'n minst wordt de baas er niet gelukkig van, want de prestaties op werk zouden er als eerste onder lijden. Ik zou de hele dag op punt van flauwvallen staan als ik dat deed. Ik herken veel van de dingen uit je post, maar die gaan naar m.i. niet altijd samen met 10-15u in de week wielrennen/trainen.
Om er ook inhoudelijk nog even op te reageren; prima om je kcal uit noten/zaden/fruit/zuivel te halen en ongetwijfeld beter dan de vetten die ik graag eet, dat zou ik zeker beter kunnen doen. Maar ik kies er juist voor om vetverbranding als een alternatief verbrandingsysteem te hanteren naast alleen maar op je glycogeen voorraad te rijden (vetten geven ook veel meer energie). Je glucose heeft maar een zeer beperkte buffer van <1.5u en dient dus inderdaad continu aangevuld te worden met (dure) sportvoeding. Voor wedstrijdrenners die veel regelmatiger in hun intensievere zones rijden is dat nodig, maar voor amateurs zal het meeste toch uit lange rustige duur bestaan en wil je niet 6-8u continu op alleen maar suikers rijden lijkt me. Ik kan bijvoorbeeld weer uren lang fietsen op weinig voeding en ben niet afhankelijk van sportdrank/gelletjes doordat ik tijdens ca. 4 redelijk grote maaltijden per dag voldoende binnen krijg.
Edit: En ontbijt overslaan bij (intensief) wielrennen. Ik denk dat dat letterlijk spelen met m'n leven is. Op z'n minst wordt de baas er niet gelukkig van, want de prestaties op werk zouden er als eerste onder lijden. Ik zou de hele dag op punt van flauwvallen staan als ik dat deed. Ik herken veel van de dingen uit je post, maar die gaan naar m.i. niet altijd samen met 10-15u in de week wielrennen/trainen.
Om er ook inhoudelijk nog even op te reageren; prima om je kcal uit noten/zaden/fruit/zuivel te halen en ongetwijfeld beter dan de vetten die ik graag eet, dat zou ik zeker beter kunnen doen. Maar ik kies er juist voor om vetverbranding als een alternatief verbrandingsysteem te hanteren naast alleen maar op je glycogeen voorraad te rijden (vetten geven ook veel meer energie). Je glucose heeft maar een zeer beperkte buffer van <1.5u en dient dus inderdaad continu aangevuld te worden met (dure) sportvoeding. Voor wedstrijdrenners die veel regelmatiger in hun intensievere zones rijden is dat nodig, maar voor amateurs zal het meeste toch uit lange rustige duur bestaan en wil je niet 6-8u continu op alleen maar suikers rijden lijkt me. Ik kan bijvoorbeeld weer uren lang fietsen op weinig voeding en ben niet afhankelijk van sportdrank/gelletjes doordat ik tijdens ca. 4 redelijk grote maaltijden per dag voldoende binnen krijg.
[ Voor 102% gewijzigd door Ypuh op 29-06-2020 13:07 ]
Ik krijg alleen door het lezen van je post al honger... mmm kapsalon.Ypuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:23:
@joint_me Klinkt een beetje als het tegenovergestelde van mij. Er gaat maar weinig boven een halve liter, frikandelletje/kapsalon en eiwit milkshake als post-ride voeding (niet elke dag/rit natuurlijk). Ik krijg alleen door het lezen van je post al een ongelukkig gevoel van binnen.
On-topic: ik trek standaard een conserve tonijn open en eet een recovery bar. Hydrateren met bier erna komt meestal m'n slaperigheid niet ten goede.
Het ligt er ook aan wat je vooraf eet en drinkt. Ik maakte eerst soms de fout te weinig te ontbijten.Cranzai schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:11:
p.s.
Gisteren had ik 3 sportrepen mee en rolletje dextro(niet hele rolletje heb ik gegeten) daarnaast 1 bidon (eigenlijk te weinig)
Zoals eerder gezegd is een goede bodem voor de fietstocht al het halve werk. Mijn favoriete fietsontbijt Griekse joghurt met zelfgemaakte granola en banaan. Tijdens een lange tocht neem ik meestal geen speciale dure repen mee ofzo. Een paar krentenbollen doen het ook prima. Als het een lange tocht met hoge intensiteit is, dan neem ik vaak wat amacx repen mee en wat gelletjes.
5200Wp 8 Oost/ 8 West
Bijzonder de grote verschillen in de 'gevoeligheid' voor energietekorten tijdens het fietsen (tussen aanhalingstekens inderdaad, want iedereen gebruikt energie tijdens het fietsen, maar niet iedereen is even gevoelig voor deze tekorten).
Voor tochten tot 100 km hoef ik niet echt iets te eten. Ik zorg er dan wel voor dat ik vooraf goed gegeten heb, meer dan als ik geen 100 km ga fietsen.
Voor tochten boven de 100 km neem ik een paar repen van iets mee. Laatst 160 km gefietst. Ik had goed ontbeten en zo'n 7 repen mee (Sultana, mueslirepen, enz... niets specifiek voor sporten).
Ik denk er niet echt over na... en energygels neem ik alleen bij hardlopen als ik langer dan 2-2,5 uur ga.
Voor tochten tot 100 km hoef ik niet echt iets te eten. Ik zorg er dan wel voor dat ik vooraf goed gegeten heb, meer dan als ik geen 100 km ga fietsen.
Voor tochten boven de 100 km neem ik een paar repen van iets mee. Laatst 160 km gefietst. Ik had goed ontbeten en zo'n 7 repen mee (Sultana, mueslirepen, enz... niets specifiek voor sporten).
Ik denk er niet echt over na... en energygels neem ik alleen bij hardlopen als ik langer dan 2-2,5 uur ga.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Niet iedereen is even goed getraind. Bij mijn eerst 100 km rit heb ik veel gegeten. Nu zou het op 3 bananen lukken (ik rij niet heel vaak 100 km of verder). En er zijn hier personen op het forum die het zou lukken op 1 500ml bidon water en een hap lucht.Galois schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:41:
Bijzonder de grote verschillen in de 'gevoeligheid' voor energietekorten tijdens het fietsen (tussen aanhalingstekens inderdaad, want iedereen gebruikt energie tijdens het fietsen, maar niet iedereen is even gevoelig voor deze tekorten).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dat zou ook nog kunnen: dat het aan de getraindheid ligt en niet aan het etenmhr-zip schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:49:
[...]
Niet iedereen is even goed getraind. Bij mijn eerst 100 km rit heb ik veel gegeten. Nu zou het op 3 bananen lukken (ik rij niet heel vaak 100 km of verder). En er zijn hier personen op het forum die het zou lukken op 1 500ml bidon water en een hap lucht.
Als je getraind bent voor 30 km, kan je eten wat je wilt, maar zal je geen 100 km met gemak kunnen fietsen
Paar weken terug deze discussie ook gevoerd in dit topic. De conclusies waren ongeveer als volgt:mhr-zip schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:49:
[...]
Niet iedereen is even goed getraind. Bij mijn eerst 100 km rit heb ik veel gegeten. Nu zou het op 3 bananen lukken (ik rij niet heel vaak 100 km of verder). En er zijn hier personen op het forum die het zou lukken op 1 500ml bidon water en een hap lucht.
- Zorg de eerste paar keer dat je gewoon voldoende en op tijd binnenkrijgt
- Op vetverbranding rijden moet je trainen
- Als het exact 100km is, is het voor mij prima mogelijk normaal te ontbijten/lunchen en dan onderweg 1 banaantje te eten en 2x 500ml water
Als het heel warm/koud is, of je zweet veel, of het gaat heel hard, of er zitten veel hoogtemeters in etc. dan zou ik het snel opvoeren qua voeding/sportdrank. Tot 120-130km is een beetje het kantelpunt (voor mij althans). Langer dan dat en je moet al veel eerder beginnen met eten (rond kilometer 25 al).
Het is dus onderdeel van de training, net als dat je een cyclo waarbij je 6u-10u de gashendel opengooit om goud te halen moet trainen om 2-3 stuks voeding en 500ml sportdrank per uur weg te werken. Als je daar niet aan gewend bent dan is je lichaam ook niet bij de macht om dat allemaal te verwerken.
Je eet niet persé minder, je calorie inname blijft zoveel mogelijk hetzelfde, het is anders verdeeld. Je geeft je darmstelsel rust, waardoor die energie elders gebruikt kan worden, bestrijden van kleine ontstekingen bijvoorbeeld.Ypuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:23:
@joint_me
Edit: En ontbijt overslaan bij (intensief) wielrennen. Ik denk dat dat letterlijk spelen met m'n leven is. Op z'n minst wordt de baas er niet gelukkig van, want de prestaties op werk zouden er als eerste onder lijden. Ik zou het hele dag op punt van flauwvallen staan als ik dat deed. Ik herken veel van de dingen uit je post, maar die gaan naar m.i. niet altijd samen met 10-15u in de week wielrennen/trainen.
En het went, soms is de ochtend wat lastig, maar dat kan ik zelf het beste beoordelen en eventueel iets smokkelen met de tijd als nodig.
p.s.
Er is geen bewijs dat Intermittent Fasting beter of slechter voor je is als duursporter. Zou sowieso voor een ochtendrit ontbijten.
[ Voor 7% gewijzigd door joint_me op 29-06-2020 13:21 ]
Hello fellow humans
Ik dacht dat dat sporten op een lege maag eigenlijk al weer achterhaald was. Je hersenen hebben nu eenmaal koolhydraten (of ketonen) nodig om te functioneren. Rijd je al je koolhydraten weg dan zal je lichaam dus zelf ketonen moeten produceren om niet hersendood neer te vallen. Voordat je dat begint te doen is de quick-and-dirty oplossing van je lichaam om wat eiwitten op te stoken. Het nadeel daarvan is dat deze of uit je spieren komen die je daardoor afbreekt, of uit de voeding die je eigenlijk nodig had om de schade die je spieren tijdens het sporten hebben opgelopen te herstellen. Het gevolg is eigenlijk altijd dat je hersteltijd onevenredig toeneemt, terwijl de voordelen maar marginaal zijn.Ypuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:23:
@joint_me
Edit: En ontbijt overslaan bij (intensief) wielrennen. Ik denk dat dat letterlijk spelen met m'n leven is. Op z'n minst wordt de baas er niet gelukkig van, want de prestaties op werk zouden er als eerste onder lijden. Ik zou het hele dag op punt van flauwvallen staan als ik dat deed. Ik herken veel van de dingen uit je post, maar die gaan naar m.i. niet altijd samen met 10-15u in de week wielrennen/trainen.
Vetverbranding train je door de intensiteit laag te houden en de duur lang (zodat de langzame spiervezels ook tijd krijgen om uitgeput te raken); en afvallen doe je door meer te verbranden dan in te nemen.
Noten = vooral vetOm er ook inhoudelijk nog even op te reageren; prima om je kcal uit noten/zaden/fruit/zuivel te halen en ongetwijfeld beter dan de vetten die ik graag eet, dat zou ik zeker beter kunnen doen. Maar ik kies er juist voor om vetverbranding als een alternatief verbrandingsysteem te hanteren naast alleen maar op je glycogeen voorraad te rijden (vetten geven ook veel meer energie).
Zuivel = vooral eiwit
Fruit = vezel en koolhydraat/suiker
Is gewoon een heel gebalanceerd dieet hoor.
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een gevolg van de intensiteit. Als je op VO2max rijdt stook je alleen nog koolhydraten; daaronder is het een mix waarbij het aandeel vet toeneemt bij een lagere intensiteit. Als je maar hard genoeg rijdt zijn je suikers altijd binnen een 1-2 uur op.Ik kan bijvoorbeeld weer uren lang fietsen op weinig voeding en ben niet afhankelijk van sportdrank/gelletjes doordat ik tijdens ca. 4 redelijk grote maaltijden per dag voldoende binnen krijg.
Er is een verschil tussen fit zijn en focus/trainen op een speciefiek energnie systeem.mhr-zip schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:49:
[...]
zonder specifiek je vetverbranding te optimaliseren kan je niet zeggen dat je fitter bent als je minder eten nodig hebt. Eigenlijk in tegendeel, als ik 4 uur lang 300 watt weg trap verbrand ik meer energie (heel simpel, 2 x zoveel) dan dat ik 4 uur lang 150 watt weg trap. Op een gegeven moment ga je een grens over dat je energie aan boord op is. Als dit langer duurt is dit niet echt gerelateerd aan je fitness, eerder aan wat je gewend bent. Maar als je als mvdp watts aan het trappen bent dan moet je echt wel wat naar binnen stouwen.
Maar ga je vetverbranding optimalieseren of ga je je spieren op zo'n manier conditioneren (door altijd te carbloaden bv) dat ze relatief veel energie kunnen opslaan, dan kan je langer zonder eten.
Ben je dan fitter, nee, is dit handig? ja in sommige gevallen wel, is dit optimaal? ligt aan je doelen
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 29-06-2020 14:04 ]
@Gebanned Je trekt wat dingen uit de context, maar we bedoelen hetzelfde.
Ik reageerde o.a. hier op:
Het hele doel van een klassementsrenner is die laatste ook zoveel mogelijk te sparen voor de beslissende momenten, ofwel je glycogeen voorraad op peil houden en het vetpercentage (= stilstaande voorraad) tot een minimum beperken zonder dat er functies haperen. Dat ideale percentage schijnt ergens rond de 6% te liggen, maar is voor de gewone mens al niet wenselijk (o.a. vanwege lagere weerstand).
Vetten zijn er in verschillende vormen en maten, waar de frituur uiteraard niet wenselijk is. Sport of werken (ook al is het een kantoorbaan) zonder voeding lijkt me gewoon een nodeloze kwelling. Je stimuleert daarmee je lichaam op vetverbanding te werken, maar als je vervolgens voor/tijdens/na het sporten jezelf structureel helemaal volstopt met suikers dan doe je jezelf tekort lijkt me.
Let wel: Dit is met als doel zo comfortabel mogelijk hard/lang te fietsen. V.w.b. algemene gezondheid valt er wel het iets te zeggen van @joint_me's voeding, maar je laat naar mij inziens prestaties liggen in het wielrennen en krijgt daar een vermoeide/hongerige werkdag voor terug.
Volgens mij hebben mensen juist een grote buffer in de vorm van vetreserves. De één wat meer dan de ander, maar zelfs topsporters hebben nog een vetpercentage van zo'n 6-9%, waar je glucose voorraad inderdaad maar beperkt wordt tot zo'n 1 - 1.5u.joint_me schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:07:
Ik ga uit van het principe dat het lichaam een vaste hoeveelheid aan opslag heeft (met een kleine marge) en dat stapelen niet veel toevoegt. Wel let ik wel wat meer op wat ik eet, geen frituur, maar eerder pasta of rijst gerechten.
Het hele doel van een klassementsrenner is die laatste ook zoveel mogelijk te sparen voor de beslissende momenten, ofwel je glycogeen voorraad op peil houden en het vetpercentage (= stilstaande voorraad) tot een minimum beperken zonder dat er functies haperen. Dat ideale percentage schijnt ergens rond de 6% te liggen, maar is voor de gewone mens al niet wenselijk (o.a. vanwege lagere weerstand).
Vetten zijn er in verschillende vormen en maten, waar de frituur uiteraard niet wenselijk is. Sport of werken (ook al is het een kantoorbaan) zonder voeding lijkt me gewoon een nodeloze kwelling. Je stimuleert daarmee je lichaam op vetverbanding te werken, maar als je vervolgens voor/tijdens/na het sporten jezelf structureel helemaal volstopt met suikers dan doe je jezelf tekort lijkt me.
Let wel: Dit is met als doel zo comfortabel mogelijk hard/lang te fietsen. V.w.b. algemene gezondheid valt er wel het iets te zeggen van @joint_me's voeding, maar je laat naar mij inziens prestaties liggen in het wielrennen en krijgt daar een vermoeide/hongerige werkdag voor terug.
Sporten op een lege maag is net zo achterhaald als sporten op een gevulde maag. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Wat wel achterhaald is: dat je meer vet zou verbranden tov sporten met eten in je maag. Verder is jouw verhaal over het verbranden van spieren alleen van toepassing wanneer je echt langere tijd niet eet. Als je dus per dag in een periode van 8 uur gewoon je benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt zal je geen spieren afbreken tijdens het sporten ten behoeve van je hersenen of wat dan ook.Gebanned schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:32:
[...]
Ik dacht dat dat sporten op een lege maag eigenlijk al weer achterhaald was. Je hersenen hebben nu eenmaal koolhydraten (of ketonen) nodig om te functioneren. Rijd je al je koolhydraten weg dan zal je lichaam dus zelf ketonen moeten produceren om niet hersendood neer te vallen. Voordat je dat begint te doen is de quick-and-dirty oplossing van je lichaam om wat eiwitten op te stoken. Het nadeel daarvan is dat deze of uit je spieren komen die je daardoor afbreekt, of uit de voeding die je eigenlijk nodig had om de schade die je spieren tijdens het sporten hebben opgelopen te herstellen. Het gevolg is eigenlijk altijd dat je hersteltijd onevenredig toeneemt, terwijl de voordelen maar marginaal zijn.
Vetverbranding train je door de intensiteit laag te houden en de duur lang (zodat de langzame spiervezels ook tijd krijgen om uitgeput te raken); en afvallen doe je door meer te verbranden dan in te nemen.
Het innemen van voeding binnen een bepaalde tijdsspanne werkt voor sommige mensen wel en voor sommigen niet. Het ene lichaam kan zich hier makkelijker aan aanpassen dan de ander. Ik denk dat er, zeker op de lange termijn wel wat voor valt te zeggen, maar het is een lastig onderwerp dat ook gewoon lastig te onderzoeken is. Jouw aanname van dat je je na een periode van niet eten volstopt met suikers is natuurlijk totaal niet relevant in deze context aangezien joint_me al had aangeven wat hij eet (een dieet laag in suikers)Ypuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:51:
[ Voor 29% gewijzigd door Verona27 op 29-06-2020 14:05 ]
Even een crosspost uit het Indoor fietsen topic naar aanleiding van de discussie over eten
Mijn fietstest liet zien dat ik bij gemiddelde inspanning al een RER 1,0 had (gebruikmakend van mijn hoge energysysteem, namelijk suikers verbranden).
Bij 50 watt zat ik al op 0,85 RER (
). Bij 140watt ging ik boven de 1,0 RER (HR 138...). Uiteindelijk kwam ik uit op 350watt met een RER van 1,3 (HR 198).
Kortom, zelfs als ik rustig fiets verbandt mijn lichaam al heel snel suikers ipv vetten. Dat hangt samen met hoe je in het verleden getraind hebt. In mijn geval heel veel crossfit (high intensity).
Dus die adviezen voor 'zoveel eten heb je nodig' zijn niet echt universeel te geven, maar hangen met name af van of jij een suiker verbander bent of goed bent in ververbranding (wat meeste duurathleten zijn).
De Sportarts vertelde dus dat mensen met een efficient energysysteem op lage inspanning lang onder of 1,0 RER blijven hangen. Diezelfde type sporter komt (aldus de Sportarts) niet heel snel boven RER 1,2 uit.The respiratory exchange ratio (RER) is the ratio between the amount of carbon dioxide (CO2) produced in metabolism and oxygen (O2) used"
A RER of 0.7 indicates that fat is the predominant fuel source, a value of 1.0 is indicative of carbohydrate being the predominant fuel source, and a value between 0.7 and 1.0 suggests a mix of both fat and carbohydrate.[3] In general a mixed diet corresponds with an RER of approximately 0.8.[4] The RER can also exceed 1.0 during intense exercise. A value above 1.0 cannot be attributed to the substrate metabolism, but rather to the aforementioned factors regarding bicarbonate buffering.
Mijn fietstest liet zien dat ik bij gemiddelde inspanning al een RER 1,0 had (gebruikmakend van mijn hoge energysysteem, namelijk suikers verbranden).
Bij 50 watt zat ik al op 0,85 RER (
Kortom, zelfs als ik rustig fiets verbandt mijn lichaam al heel snel suikers ipv vetten. Dat hangt samen met hoe je in het verleden getraind hebt. In mijn geval heel veel crossfit (high intensity).
Dus die adviezen voor 'zoveel eten heb je nodig' zijn niet echt universeel te geven, maar hangen met name af van of jij een suiker verbander bent of goed bent in ververbranding (wat meeste duurathleten zijn).
op zich weinig mis mee hoor, betekend enkel dat je wel moet blijven eten op de langere ritten (en daar ook tijdig mee moet beginnen).Requiem19 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:07:
Even een crosspost uit het Indoor fietsen topic naar aanleiding van de discussie over eten
[...]
De Sportarts vertelde dus dat mensen met een efficient energysysteem op lage inspanning lang onder of 1,0 RER blijven hangen. Diezelfde type sporter komt (aldus de Sportarts) niet heel snel boven RER 1,2 uit.
Bij 50 watt zat ik al op 0,85 RER (). Bij 140watt ging ik boven de 1,0 RER (HR 138...). Uiteindelijk kwam ik uit op 350watt met een RER van 1,3 (HR 198).
Ik denk dat het bij mezelf ook komt doordat de meeste ritten 1-2 uur zijn, dat red ik in de meeste gevallen wel met de onboard energie, maar bij 2 uur volle bak kan ik wel wat extra gebruiken, Als het qua tijdsduur over de 2 gaat ook. Ik ben dus ook gewend om mijn kant en klare energie op te maken, en mijn lichaam is ook niet gewend om over te schakelen.
Het voordeel is dat je relatief lang kan knallen en dat je deze energie ook wel op pijl kan houden met eten, aangezien je lichaam daar wel de noodzaak van inziet.
wat voor invloed dit heeft op je eigen gewicht.. geen idee want N=1 maar in mijn geval heb ik me nooit druk gemaakt over mijn gewicht, ik schommel eigenlijk altijd wel rond het ideale gewicht voor mijn lengte, ook als ik weinig sport (lange tijd zelfs zonder sport). Nu moet ik er eerder op letten dat ik genoeg binnen krijg om de intensieve workouts goed te kunnen doen en achteraf aan te vullen.
[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 29-06-2020 14:17 ]
Een gemiddelde dag ziet er voor mij als volgt uit:
07:00u - 08:00u wakker en klein ontbijt
08:00u - 12:00u kantoorbaan
12:00u - 13:00u normale lunch en wandelingetje
13:00u - 17:30u kantoorbaan
17:30u - 18:30u avondeten
19:00u - 21:00u fietsen met daarna nog een bak kwark o.i.d. of iets lekkers
Ik kan me niet voorstellen dat je tussen 9u s'avonds en de volgende middag niets eet. Ten eerste werkt mijn brein dan gewoon niet wat vrij essentieel is voor mijn werkzaamheden, maar ook het honger gevoel zal na alleen een lunch niet verdwenen zijn. Met deze 4 eetmomenten heb ik al moeite om genoeg brandstof binnen te krijgen om iedere dag die gemiddeld 2 uur te kunnen fietsen (ik neem wel 1 of 2 rustdagen in de week, maar in de weekenden fiets ik meestal weer 2x zo lang).
Met intermitted fasting dwing je je lichaam s'nachts en s'ochtends om op vetverbanding te draaien, maar juist wanneer voor/tijdens/na het fietsen stop je het lichaam dan zo vol met suiker dat het lichaam dwingt op glucose te fietsen. Volgens mij werkt dat alleen als je héél intensief fietst?
@Verona27 Joint_me geeft aan een uur voor de inspanning al te beginnen met sportdrank en tijdens de inspanning op gelletjes/bananen te rijden? Volgens mij kun je je prestaties makkelijk verbeteren door tijdens het fietsen op vetverbanding te rijden en je glycogeen voorraad te sparen voor de intensieve intervallen, en normaal ontbijten zodat je voldoende energie hebt voor een werkdag en je niet afgeleidt wordt door een honger gevoel. Dit systeem maakt het ook veel makkelijker om gericht af te vallen (maar dat lijkt me niet de reden voor IF).
De gezondheidswinst van IF lijkt me sowieso dubieus, maar dat is niet aan de orde hier als je gewoon wilt presteren op de fiets lijkt me.
07:00u - 08:00u wakker en klein ontbijt
08:00u - 12:00u kantoorbaan
12:00u - 13:00u normale lunch en wandelingetje
13:00u - 17:30u kantoorbaan
17:30u - 18:30u avondeten
19:00u - 21:00u fietsen met daarna nog een bak kwark o.i.d. of iets lekkers
Ik kan me niet voorstellen dat je tussen 9u s'avonds en de volgende middag niets eet. Ten eerste werkt mijn brein dan gewoon niet wat vrij essentieel is voor mijn werkzaamheden, maar ook het honger gevoel zal na alleen een lunch niet verdwenen zijn. Met deze 4 eetmomenten heb ik al moeite om genoeg brandstof binnen te krijgen om iedere dag die gemiddeld 2 uur te kunnen fietsen (ik neem wel 1 of 2 rustdagen in de week, maar in de weekenden fiets ik meestal weer 2x zo lang).
Met intermitted fasting dwing je je lichaam s'nachts en s'ochtends om op vetverbanding te draaien, maar juist wanneer voor/tijdens/na het fietsen stop je het lichaam dan zo vol met suiker dat het lichaam dwingt op glucose te fietsen. Volgens mij werkt dat alleen als je héél intensief fietst?
@Verona27 Joint_me geeft aan een uur voor de inspanning al te beginnen met sportdrank en tijdens de inspanning op gelletjes/bananen te rijden? Volgens mij kun je je prestaties makkelijk verbeteren door tijdens het fietsen op vetverbanding te rijden en je glycogeen voorraad te sparen voor de intensieve intervallen, en normaal ontbijten zodat je voldoende energie hebt voor een werkdag en je niet afgeleidt wordt door een honger gevoel. Dit systeem maakt het ook veel makkelijker om gericht af te vallen (maar dat lijkt me niet de reden voor IF).
De gezondheidswinst van IF lijkt me sowieso dubieus, maar dat is niet aan de orde hier als je gewoon wilt presteren op de fiets lijkt me.
Er is inderdaad weinig mis mee, maar het geeft imo aan dat je fysiologie grote impact heeft op je eet-behoefte.Prulleman schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:14:
[...]
op zich weinig mis mee hoor, betekend enkel dat je wel moet blijven eten op de langere ritten (en daar ook tijdig mee moet beginnen).
Ik denk dat het bij mezelf ook komt doordat de meeste ritten 1-2 uur zijn, dat red ik in de meeste gevallen wel met de onboard energie, maar bij 2 uur volle bak kan ik wel wat extra gebruiken, Als het qua tijdsduur over de 2 gaat ook. Ik ben dus ook gewend om mijn kant en klare energie op te maken, en mijn lichaam is ook niet gewend om over te schakelen.
Het voordeel is dat je relatief lang kan knallen en dat je deze energie ook wel op pijl kan houden met eten, aangezien je lichaam daar wel de noodzaak van inziet.
wat voor invloed dit heeft op je eigen gewicht.. geen idee want N=1 maar in mijn geval heb ik me nooit druk gemaakt over mijn gewicht, ik schommel eigenlijk altijd wel rond het ideale gewicht voor mijn lengte, ook als ik weinig sport (lange tijd zelfs zonder sport). Nu moet ik er eerder op letten dat ik genoeg binnen krijg om de intensieve workouts goed te kunnen doen en achteraf aan te vullen.
Voor fietsen is het doorgaans wel handiger als je een efficiënte vetverbrander bent, aangezien de hoeveelheid kcal die je kan verwerken tijdens het fietsen beperkt is.
Uit één van de laatste Live Slow podcasts begreep ik dat sommige renners, zoals Laurens ten Dam, 150 watt kunnen halen puur uit vetverbranding. Dat is toch wel erg handig, scheel heel wat eten en geeft je stabielere energie bij lange (lagere) inspanning
Exact dit. Je wilt zo zuinig mogelijk omspringen met de beschikbare glucose en daarom je vetverbranding optimaliseren. Hoe meer vet je weet te verbranden bij een gegeven inspanningsniveau, hoe minder glucose je daarbij benodigd hebt. Zo hou je je glycogeen voorraad zo lang mogelijk in stand en kan je makkelijker de verbruikte koolhydraten bij-eten. Dan is het nog beschikbaar als je het echt nodig hebt.Ypuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:51:
@Gebanned Je trekt wat dingen uit de context, maar we bedoelen hetzelfde.
[...]
Volgens mij hebben mensen juist een grote buffer in de vorm van vetreserves. De één wat meer dan de ander, maar zelfs topsporters hebben nog een vetpercentage van zo'n 6-9%, waar je glucose voorraad inderdaad maar beperkt wordt tot zo'n 1 - 1.5u.
[...]
@Requiem19 is zo te lezen een voorbeeld van iemand die heel veel HIIT gedaan heeft en daardoor zijn aerobe basis (waarbij je hoofdzakelijk vet verbrand) onderontwikkeld heeft. Dat is zonde, want uiteindelijk zal het je prestaties in de weg zitten. Je zal eerder je plafond bereiken. Gelukkig kan je dit wel trainen, met exact het tegenovergestelde van HIIT: LSD
IF heeft allicht ook nog een effect, geen idee precies, maar als je een pure "suikerverbrander" bent lijkt me dat hoogst onaangenaam
If you can see, look. If you can look, observe
nou ja.. ligt dus ook aan je ambities, we zijn niet allemaal stage race renners toch? we rijden niet allemaal zoals ddx. Ik heb geen tijd voor lange ritten, op een enkele uitzondering na.. en dan eet ik wel wat extra..
Maar wellicht leren we nog wat van de TrainerRoad CEO, dat is een echte suikerverbrander, trained vooral met interval workouts van 60-90 minuten (sweet spot/vo2max). Qua races af en toe een crit. Maar die gaat volgend jaar cape epic rijden (7 daagse mtb stage race). Ook geen utlieme w/kg ratio, maar gewoon een gezond gewicht + een flinke threshold. Als dat vol te houden is.. (wil uiteraard niet zeggen dat het de beste manier is, maar wellicht wel dat je een eind kan komen met een gevarieerd programma. en misschien juist wel optimaal als het merendeel van je ritten < 2 uur is).
(de voorbereiding en training voor Cape Epic wordt uitgebreid besproken in de trainerroad podcast die erg veel interessante info bevat, over o.a training en voeding, maar is daarnaast ook best vermakelijk)
Maar wellicht leren we nog wat van de TrainerRoad CEO, dat is een echte suikerverbrander, trained vooral met interval workouts van 60-90 minuten (sweet spot/vo2max). Qua races af en toe een crit. Maar die gaat volgend jaar cape epic rijden (7 daagse mtb stage race). Ook geen utlieme w/kg ratio, maar gewoon een gezond gewicht + een flinke threshold. Als dat vol te houden is.. (wil uiteraard niet zeggen dat het de beste manier is, maar wellicht wel dat je een eind kan komen met een gevarieerd programma. en misschien juist wel optimaal als het merendeel van je ritten < 2 uur is).
(de voorbereiding en training voor Cape Epic wordt uitgebreid besproken in de trainerroad podcast die erg veel interessante info bevat, over o.a training en voeding, maar is daarnaast ook best vermakelijk)
[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 29-06-2020 14:32 ]
@Requiem19 Heb je nog wat leuke plaatjes geschoten rondom Bormio? Ik hoop begin september een rondje te kunnen doen, maar heb nog wat twijfels met opening/afsluitingen van o.a. de Gavia en Stelvio. Heb je ook enig idee waar ik actuele informatie kan vinden?
@Prulleman Stageracers zijn we niet en zullen we waarschijnlijk ook niet meer worden. Toch als ik even om me heen kijk naar de gemiddelde wielrenner in Nederland, dan zijn dat vaak mensen die rustige toertochten en/of rondjes van 70-130km afdraaien, het liefst met een gemiddelde boven de 30. Wat dat betreft zijn mtb'ers en mensen die vooral via TrainerRoad hun trainingen uitvoeren (over het algemeen wat kortere interesievere ritten) niet de maatstaf.
Nederland is natuurlijk zo vlak als een dubbeltje, en voor wie geen criteriums rijdt of aan blokken trainingen doet (dan blijft er nog zo'n 95%~ over gok ik), is het wel degelijk interessant om op vetverbranding te rijden. Of je nou een lange rustige tourrijder bent, of iemand zoals ik die graag goud wil rijden op de Velomediane (een cyclo van ca. 5-6u in de Ardennen), dan ben je er wel bij gebaat dat je de eerste 150w op je vetverbranding kunt trappen, en volgende 100w je glucosevoorraad aanspreekt en op peil dient te houden met gelletjes/sportdrank.
Voor iemand als Requim die aangeeft bij 140w al volledig op suikers te rijden, geldt dat hij véél meer koolhydraten nodig heeft dan het lichaam kan verwerken, wat op een rit als de Velomediane uiteindelijk resulteer in een lager gemiddeld wattage terwijl hij niet per se slechter hoeft te zijn (het typische voorbeeld van in de eerste 2-3 uur ingehaald worden, om ze in het laatste uur één voor één weer op te kunnen rapen en op 10-tallen minuten te zetten).
@Prulleman Stageracers zijn we niet en zullen we waarschijnlijk ook niet meer worden. Toch als ik even om me heen kijk naar de gemiddelde wielrenner in Nederland, dan zijn dat vaak mensen die rustige toertochten en/of rondjes van 70-130km afdraaien, het liefst met een gemiddelde boven de 30. Wat dat betreft zijn mtb'ers en mensen die vooral via TrainerRoad hun trainingen uitvoeren (over het algemeen wat kortere interesievere ritten) niet de maatstaf.
Nederland is natuurlijk zo vlak als een dubbeltje, en voor wie geen criteriums rijdt of aan blokken trainingen doet (dan blijft er nog zo'n 95%~ over gok ik), is het wel degelijk interessant om op vetverbranding te rijden. Of je nou een lange rustige tourrijder bent, of iemand zoals ik die graag goud wil rijden op de Velomediane (een cyclo van ca. 5-6u in de Ardennen), dan ben je er wel bij gebaat dat je de eerste 150w op je vetverbranding kunt trappen, en volgende 100w je glucosevoorraad aanspreekt en op peil dient te houden met gelletjes/sportdrank.
Voor iemand als Requim die aangeeft bij 140w al volledig op suikers te rijden, geldt dat hij véél meer koolhydraten nodig heeft dan het lichaam kan verwerken, wat op een rit als de Velomediane uiteindelijk resulteer in een lager gemiddeld wattage terwijl hij niet per se slechter hoeft te zijn (het typische voorbeeld van in de eerste 2-3 uur ingehaald worden, om ze in het laatste uur één voor één weer op te kunnen rapen en op 10-tallen minuten te zetten).
[ Voor 74% gewijzigd door Ypuh op 29-06-2020 14:46 ]
Scuzi, daar had ik overheen gelezen, dacht dat hij vooral noten/zaden/fruit/zuivel etc at. Hongergevoel hangt erg af van je hormonale huishouding maar kan zich natuurlijk wel aanpassen door het verhogen van leptin en het verlagen van ghrelin. IF is niet primair gericht op afvallen maar het controleren van je insuline en het stabiliseren van je bloedsuikerspiegel. Volgens mij kun je nog steeds prima presteren op de fiets met IF, aangezien je, als je het goed doet, nog steeds de benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Ik heb zelf ook vaak genoeg dat ik bv om 19h avondeet en dan de volgende dag pas om 11u ontbijt, ik merk hierin geen verschil in mentale prestaties en voel mij regelmatig juist scherper. Maar goed, dit zal dus van persoon tot persoon verschillen en van veel meer afhangen dan alleen voeding.Ypuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:19:
Ik denk dat het landschap iets meer divers is dan de 2 "uiterste" die jij omschrijft. Gegnoeg wielrenners die gewoon geen langere afstanden rijden dan 50 km met 25 per uur, omdat ze geen behoefte hebben aan meer. geen idee wat je dan verbrand, maar een echte impuls voor je lichaam op iets te optimaliseren zal het ook niet zijn.Ypuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:32:
@Requiem19 Heb je nog wat leuke plaatjes geschoten rondom Bormio? Ik hoop begin september een rondje te kunnen doen, maar heb nog wat twijfels met opening/afsluitingen van o.a. de Gavia en Stelvio. Heb je ook enig idee waar ik actuele informatie kan vinden?
Daarnaast, als je 1,5 uur volle bak met 300 watt op suiker kan rijden, dan kan je ook 3 uur op 150 watt rijden met dezelfde hoeveelheid energie. en juist die lagere intensiteit is best bij te houden met eten. Zeker als het om een enkele rit gaat.
De meeste pro stage racers zorgen echt wel dat ze genoeg eten en blijven eten, voor, tijdens en na een rit. Die vertrouwen echt niet 3 weken lang op vet reservers.
Dat is een misverstand, sportdrank drink pas op de fiets, en mijn eerste reep neem ik na ongeveer 1 uur.Ypuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:19:
Maar dat verschilt zo per type rit, afgelopen zondag een rustige (zone 1 / 2) 75km gereden op alleen water, cadans van 90+, sprint op het einde.
De vrijdag ervoor 120km in Limburg, elk uur een reep en goed drinken (sportdrank) want het was heet. Dat ik hier elk uur iets eet, is omdat je lichaam per uur een bepaald aantal kcal opnemen en ik rekening hou met de rest van de dag. Ik niet ineens 3 repen / gelletjes naar binnen werken en denken dat ik de afgelopen 3 uur heb gecorrigeerd.
Uit mijn conditietesten is gebleken dat mijn vetbranding wel snor zit op de fiets, maak ik me ook helemaal niet druk om. De richtlijnen om 1 keer per uur iets te eten en 1 bidon leeg te drinken komen ook van de sportarts.
IF is voor mij ook een experiment, bevalt tot nu toe best goed en mijn doel is nog steeds 2200kcal per dag. Op dagen dat ik fiets hou ik me niet aan de regels van IF. En dat niet eten tussen 20-12 is gewoon iets waar je aan kan wennen, meestal is het bij mij meer iets van 1930-1130.
Hello fellow humans
Leuk zo'n discussie die eens in de maand oid terugkomt.
Het is voor mij ook gewoon een gevoel/gok hoeveel ik moet eten voor/tijdens/na een rit.
Maar soms merk ik wel eens dat ik mezelf helemaal leeg heb gereden, volgende dag heb ik dan soort van uitgestelde hongerklop ofzo.
Maar of dat nou echt is dat ik te weinig gegeten heb, gewoon vermoeid ben of wat anders tja...
Rit van vorige week zondag was 11 duizend calorieen, heb ik dat gegeten op die dag, nee want dat red je ook niet.
Prop jij maar eens kilo pasta naar binnen na afloop ookal heb je honger dan gaat je lichaam zon voorraad eten echt niet accepteren.
Het is voor mij ook gewoon een gevoel/gok hoeveel ik moet eten voor/tijdens/na een rit.
Maar soms merk ik wel eens dat ik mezelf helemaal leeg heb gereden, volgende dag heb ik dan soort van uitgestelde hongerklop ofzo.
Maar of dat nou echt is dat ik te weinig gegeten heb, gewoon vermoeid ben of wat anders tja...
Rit van vorige week zondag was 11 duizend calorieen, heb ik dat gegeten op die dag, nee want dat red je ook niet.
Prop jij maar eens kilo pasta naar binnen na afloop ookal heb je honger dan gaat je lichaam zon voorraad eten echt niet accepteren.
Cranzai schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:11:
p.s.
Vond dit wel een goede uitleg over de basis van eten op de fiets. Al zijn voorbeelden zijn vrij duur maar hetzelfde principe (60g/h) kan je met een groot aantal producten redelijk benaderen, kleine verschillen in opname snelheid daargelaten. Het blijft natuurlijk een vuistregel maar naar mijn idee is dit een redelijk startpunt voor iemand die een beetje serieuze afstanden/snelheden fietst.
[ Voor 7% gewijzigd door R3vers3 op 29-06-2020 15:48 ]
Zojuist een Siroko K3s binnengekregen. Zit goed, ben benieuwd hoe het met wind op de fiets bevalt. Ik had ook een photochromic lens meebesteld maar daar lijkt iets mis mee. Alsof er een folie aan de binnenkant zit die er nog af moet... Is dat een ervaring die anderen ook hebben gehad? Ben een beetje huiverig om met m'n nagel te gaan krabben... Heb Siroko ook gemaild, even afwachten maar.
Grab shell dude!
Vorig weekend kreeg ik het idee om eens te gaan kijken naar een 2e hands racefiets om te kijken of ik dit naast het hardlopen kon gaan doen. Mijn ouders, broer, zwager en wat vrienden fietsen allemaal dus mogelijkheden zat om af en toe eens samen te gaan fietsen.
Met dit idee ben ik afgelopen week eens naar de lokale racefiets/mtb winkel gegaan en het ging onverwachts snel. Hij had er net 1 binnen met framemaat 61, 1140 km op de teller dus als nieuw. 1 nachtje over geslapen en de keuze gemaakt, ik doe het gewoon.
Vervolgens ingemeten en afgelopen Vrijdag opgehaald. Dit is ‘m geworden:

Vrijdag even een klein rondje van 20km gedaan en gisteren met mijn broer en moeder een ritje van 50km gedaan, het viel me reuze mee en ik vond het oprecht leuk. Alleen ietwat vermoeide onderarmen aan het einde vd rit, maar het mocht amper een naam hebben.
Met dit idee ben ik afgelopen week eens naar de lokale racefiets/mtb winkel gegaan en het ging onverwachts snel. Hij had er net 1 binnen met framemaat 61, 1140 km op de teller dus als nieuw. 1 nachtje over geslapen en de keuze gemaakt, ik doe het gewoon.

Vrijdag even een klein rondje van 20km gedaan en gisteren met mijn broer en moeder een ritje van 50km gedaan, het viel me reuze mee en ik vond het oprecht leuk. Alleen ietwat vermoeide onderarmen aan het einde vd rit, maar het mocht amper een naam hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Tim_W op 29-06-2020 16:02 ]
Strava Garmin 265
Ik rijd sinds juli vorig jaar op een Sensa Giulia G3 (disc). Dus net even anders dan de 2 op jouw lijstje, volgens mij zit ie er een beetje tussenin, iets meer endurance (dus comfortabler voor je rug) dan de Evo, iets zwaarder dan de superleggera. Ik heb er nu een 7500km op gereden, en ben echt wel tevreden (hiervoor reed ik op een Wilier).Hyperdunk_15 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:29:
Enige dat me zwaar tegenviel van Sensa, was de eigenmerk stuurpen, die brak na 4000km spontaan af (gelukkig reed ik niet in een afdaling). Van 12gobiking kreeg ik gratis een nieuwe van Bontrager, dus goedopgelost.
Voordeel van Sensa, vond ik dat je zelf alles kunt configureren. Ik had nog een goeie weg cassette liggen (12-25), dus ik heb de mijne besteld met bergcassette en derailleur met middenlange kooi (scheelt weer dat je dat niet later nog moet aanpassen, want je betaalt er toch voor). Ook iets om naar te kijken, welke wielen je wilt. Het nut van goeie wielen wordt vaak onderschat!
Voorheen reed ik altijd met KMC X10.93 / X11.93 kettingen. Die bevielen eigenlijk wel prima, maar na 4 jaar wou ik eens iets anders proberen. Had drie SRAM Red22 a €30 p/s kettingen besteld, maar inmiddels ligt de 3e er al op en in dit tempo kan ik ze iedere 6-8 weken vervangen (ca. 2-2.5k). Ondanks dat ze een fractie stiller lijken, merk ik verder geen verschil.
Dankzij Hambini rij ik inmiddels ook met NTN lagers a €17-18 per stuk (x2, en straks nog 6x wiellagers a €10-11 p/s). De Zipp's hebben officieel speciale remblokken nodig a €32 per 2 en ik was al fan van goede S-Works Turbo banden a €40 p/s. Grof gezegd mag na 5.000km alles vervangen worden en voor de snelle rekenaars onder ons begint dat een best dure hobby te worden.
Nu hoeft het allemaal niet zo gek, maar ik vroeg me nou eigenlijk af wat het nut is van een duurdere ketting. Ik las een uitgebreide test over kettingslevensduur en de verschillen zijn duidelijk aanwezig, maar als je het afzet tegen de prijs staan ze totaal niet in relatie. Nu kun je prima op zoek naar koopjes en/of met:
- Goedkopere hardere/slijtvastere banden rijden (geen optie)
- Goedkopere BB lagers rijden die je veel vaker vervangen moet (risico op gekraak en dat je crankas van de vermogensmeter sneller slijt > geen optie)
- 'Standaard' Swisstop remblokken (getest, maar laten wel een grijze waas achter)
- Goedkopere kettingen (20g meer gewicht)
- 105 cassette i.pv. Red (ca. 100g meer gewicht)
De 'hardened' chains zoals de KMC DLC gaan tot wel 50% langer mee volgens die test, maar zijn ook 4-6x zo duur. Verder zijn er eigenlijk geen noemenswaardige voordelen, behalve looks. Voor de verandering heb ik dus maar eens een stapeltje PC-1130 kettingen besteld a €14 p/s i.p.v. Red a €30 p/s of de KMC X11SL a €40 p/s. Ik ga er vanuit dat ze minder lang mee gaan, maar veel korter dan de Red22 kettingen kan niet lijkt me.
Hoe gaan jullie om met slijtagedelen en maken jullie wel eens budgetkeuzes zoals goedkopere banden (bijv. Durano's of de normale Grand Prix banden i.p.v. GP5000) of lagers van AliExpress i.p.v. NTN of zelfs Ceramic speed? Die laatste claimen 2x zo lang mee te gaan, maar zijn doorgaans ook 4-5x zo duur.
Ben niet per se op zoek om zo goedkoop mogelijk rond te rijden. Ook heb ik geen wedstrijdambities en gaat mijn voorkeur uit naar kwaliteit/duurzaamheid i.p.v. de lichtste optie die ook nog eens 0.5w bespaard, maar dit jaar met 8.000km+ op de teller begint het wel op te vallen dat het ene (high-end) merk merkbaar sneller slijt dan het andere, wat opvallend is gezien het droge voorjaar.
TLDR; 105 is koning in value for money.
Dankzij Hambini rij ik inmiddels ook met NTN lagers a €17-18 per stuk (x2, en straks nog 6x wiellagers a €10-11 p/s). De Zipp's hebben officieel speciale remblokken nodig a €32 per 2 en ik was al fan van goede S-Works Turbo banden a €40 p/s. Grof gezegd mag na 5.000km alles vervangen worden en voor de snelle rekenaars onder ons begint dat een best dure hobby te worden.
Nu hoeft het allemaal niet zo gek, maar ik vroeg me nou eigenlijk af wat het nut is van een duurdere ketting. Ik las een uitgebreide test over kettingslevensduur en de verschillen zijn duidelijk aanwezig, maar als je het afzet tegen de prijs staan ze totaal niet in relatie. Nu kun je prima op zoek naar koopjes en/of met:
- Goedkopere hardere/slijtvastere banden rijden (geen optie)
- Goedkopere BB lagers rijden die je veel vaker vervangen moet (risico op gekraak en dat je crankas van de vermogensmeter sneller slijt > geen optie)
- 'Standaard' Swisstop remblokken (getest, maar laten wel een grijze waas achter)
- Goedkopere kettingen (20g meer gewicht)
- 105 cassette i.pv. Red (ca. 100g meer gewicht)
De 'hardened' chains zoals de KMC DLC gaan tot wel 50% langer mee volgens die test, maar zijn ook 4-6x zo duur. Verder zijn er eigenlijk geen noemenswaardige voordelen, behalve looks. Voor de verandering heb ik dus maar eens een stapeltje PC-1130 kettingen besteld a €14 p/s i.p.v. Red a €30 p/s of de KMC X11SL a €40 p/s. Ik ga er vanuit dat ze minder lang mee gaan, maar veel korter dan de Red22 kettingen kan niet lijkt me.
Hoe gaan jullie om met slijtagedelen en maken jullie wel eens budgetkeuzes zoals goedkopere banden (bijv. Durano's of de normale Grand Prix banden i.p.v. GP5000) of lagers van AliExpress i.p.v. NTN of zelfs Ceramic speed? Die laatste claimen 2x zo lang mee te gaan, maar zijn doorgaans ook 4-5x zo duur.
Ben niet per se op zoek om zo goedkoop mogelijk rond te rijden. Ook heb ik geen wedstrijdambities en gaat mijn voorkeur uit naar kwaliteit/duurzaamheid i.p.v. de lichtste optie die ook nog eens 0.5w bespaard, maar dit jaar met 8.000km+ op de teller begint het wel op te vallen dat het ene (high-end) merk merkbaar sneller slijt dan het andere, wat opvallend is gezien het droge voorjaar.
TLDR; 105 is koning in value for money.
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 29-06-2020 16:26 ]
Exact, door de HIIT enorm goed in het HR spectrum bovenin. Dit vertekent ook altijd mijn FTP tests als ik een ramp test moet doenRoozzz schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:20:
[...]
Exact dit. Je wilt zo zuinig mogelijk omspringen met de beschikbare glucose en daarom je vetverbranding optimaliseren. Hoe meer vet je weet te verbranden bij een gegeven inspanningsniveau, hoe minder glucose je daarbij benodigd hebt. Zo hou je je glycogeen voorraad zo lang mogelijk in stand en kan je makkelijker de verbruikte koolhydraten bij-eten. Dan is het nog beschikbaar als je het echt nodig hebt.
@Requiem19 is zo te lezen een voorbeeld van iemand die heel veel HIIT gedaan heeft en daardoor zijn aerobe basis (waarbij je hoofdzakelijk vet verbrand) onderontwikkeld heeft. Dat is zonde, want uiteindelijk zal het je prestaties in de weg zitten. Je zal eerder je plafond bereiken. Gelukkig kan je dit wel trainen, met exact het tegenovergestelde van HIIT: LSD![]()
IF heeft allicht ook nog een effect, geen idee precies, maar als je een pure "suikerverbrander" bent lijkt me dat hoogst onaangenaam
Deze inspanningstest was voor mij echt een eye opener over hoe je energysystemen moet beschouwen. Crossfit zegt natuurlijk altijd 'alleen korte intensieve intervallen zijn genoeg', maar dit is te simplistisch gedacht. Je moet je lichaam echt op verschillende intensiteiten trainen om je lichaam efficiënter te maken op die specifieke intensiteit.
Sinds die test ben ik ook meer grote lange (langzame) rondjes gaan fietsen. Denk ook wel dat het helpt, want in de Italiaanse Alpen kon ik deze keer wel rondjes van 6-7 uur aan.
@Ypuh: ik zal nog wat foto's plaatsen
11 duizend, respectDDX schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:06:
Leuk zo'n discussie die eens in de maand oid terugkomt.
Weet wel, dat ik na die rit 2 dagen honger had
Je wordt goed in datgene wat je traint. Dus als je veel lange langzame ritten rijdt, zul je een goede duurtrainer worden. Train je veel op hogere intensiteit. Dan zul je daar goed in worden. Allemaal zo afhankelijk van je wensen en doelen.Requiem19 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:21:
[...]
Je moet je lichaam echt op verschillende intensiteiten trainen om je lichaam efficiënter te maken op die specifieke intensiteit.
Sinds die test ben ik ook meer grote lange (langzame) rondjes gaan fietsen. Denk ook wel dat het helpt, want in de Italiaanse Alpen kon ik deze keer wel rondjes van 6-7 uur aan.
Ook hangt dit natuurlijk erg samen met de tijd die je ermee bezig wilt zijn. Als je maar enkele uren per week hebt, is slow long distance misschien niet de manier om efficiënt te trainen.
Er is ook niet 1 perfecte manier van trainen en voeden, anders had iedereen wel hetzelfde gedaan. Voor verschillende mensen werken verschillende methodes. Waar de 1 veel profijt van heeft, werkt voor een andere totaal niet. Belangrijk is om lekker te experimenteren wat goed bij je wensen en doelen past.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
ik maak altijd een afweging kwaliteit tegen prijs. Bij alle componenten is het zo dat meer kwaliteit vanaf een bepaald punt onevenredig duurder wordt. Ook is het zo dat bij racefietsen elke gram minder goud waard lijkt te zijn.Ypuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:20:
Lagers zou ik wel van een gerenommeerd merk zoals SKF of de OEM kopen maar nooit van ceramic speed.
Fietsketting zou ik wel KMC kopen maar dan de EL en niet de SL
Fietsbanden zou ik nooit op bezuinigen en kopen wat goed bevalt (de GP5000's heb ik probleem met loskomende draden zijwand dus is nu twijfelgeval).
Cassette 105 even goed als Ultegra alleen 20(?) gram zwaarder. Tussen die beiden vind ik het prijsverschil wel ok maar DuraAce zou ik dan weer nooit kopen.
Ik heb toevallig een dura-ace cassette (van Shimano gekregen), maar schrok wel even van de mantel.com meerprijs t.o.v. de Ultegra cassette. Zo'n 120 euro extra voor 60g 😅.
Normaal gesproken rijd ik met Ultegra cassettes
.
(En gp5000 bandjes).
Normaal gesproken rijd ik met Ultegra cassettes
(En gp5000 bandjes).
[ Voor 4% gewijzigd door Salteh op 29-06-2020 19:06 ]
Ultegra cassette + ketting, Shimano Bottom bracket, wiellagers moeten wel goed zijn, maar niet per se NTN (SKF of NSK ook prima), banden Conti 5000 (non-TL met Michelin latex binnenbanden).
Dat doet echt iedereen. Het is het afwegingsproces, de variabelen daarin (middelen(geld), kennis, tijd, etc), die de uitkomst doet verschillen.BartNL schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:13:
[...]
ik maak altijd een afweging kwaliteit tegen prijs.
Onevenredig? Dat is dus persoonlijk. Wat voor jou onevenredig is - vanwege moeite, tijd, budget, etc - kan voor mij prima te beargumenteren zijn.Bij alle componenten is het zo dat meer kwaliteit vanaf een bepaald punt onevenredig duurder wordt.
Waar voor jou die 'winst' marginaal zou kunnen zijn, kan het voor de ander een verschil zijn tussen een podium of vierde plaats. De laatste paar % in kwaliteit kosten altijd het meeste geld. Wanneer het laaghangende fruit is geplukt, dan gaat men 'het serieuze' geld uitgeven aan: onderzoek, engineering, materiaal, ontwerp, etc etc enz enz. Dat is zo met o.a. cameralenzen, auto's, kleding, sieraden en (dus) ook met fietsonderdelen.
Wederom begrijpelijk. Voor nagenoeg iedereen is de winst die je daarmee zou kunnen halen totaal irrelevant. Die moeten, bij wijze van spreken, eerst maar eens goed op hun fiets gaan zitten en hun ketting smeren. Wanneer je top10-30 gaat rijden tijdens een DK of NK dan kan je hier eens over gaan nadenken. Hier trek ik trouwens ook een grens: Ceramic Speed derailleurwieltjes hoeven voor mij bijvoorbeeld ook niet.Lagers zou ik wel van een gerenommeerd merk zoals SKF of de OEM kopen maar nooit van ceramic speed.
Originele onderdelen uit de hoogste categorie. Mijn mantra: op een goede fiets zet je goede onderdelen. Punt.Ypuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:20:
Hoe gaan jullie om met slijtagedelen en maken jullie wel eens budgetkeuzes zoals goedkopere banden (bijv. Durano's of de normale Grand Prix banden i.p.v. GP5000) of lagers van AliExpress i.p.v. NTN of zelfs Ceramic speed?
[...]
Originele cassette's, ketting, etc etc enz enz. Die paar rot euro's kunnen me echt gestolen worden - nog net niet letterlijk. En als ik daar anders over zou denken, dan had ik niet zo stom moeten zijn en een goedkopere fiets moeten halen. Samengevat: alle onderdelen van mijn fiets moet in verhouding staan. Dat ga ik niet verpesten met namaak, goedkope ketting, stuurpen, zadelpen, whatever.
Mooie fiets!Tim_W schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:59:
Vorig weekend kreeg ik het idee om eens te gaan kijken naar een 2e hands racefiets om te kijken of ik dit naast het hardlopen kon gaan doen. Mijn ouders, broer, zwager en wat vrienden fietsen allemaal dus mogelijkheden zat om af en toe eens samen te gaan fietsen.
Met dit idee ben ik afgelopen week eens naar de lokale racefiets/mtb winkel gegaan en het ging onverwachts snel. Hij had er net 1 binnen met framemaat 61, 1140 km op de teller dus als nieuw. 1 nachtje over geslapen en de keuze gemaakt, ik doe het gewoon.Vervolgens ingemeten en afgelopen Vrijdag opgehaald. Dit is ‘m geworden:
[Afbeelding]
Wat ik me vaker afvraag als ik een fiets afgesteld zie staan als de jouwe, met zo'n hele lange zadelbuis zichtbaar, had je dan niet beter een (paar) maatje(s) groter kunnen nemen? Dat zal vast consequenties hebben voor de rest van de geometrie, maar nu oogt het voor mij als leek een beetje uit verhouding.
Misschien de simpelste benadering is dat het voor velen hier een belangrijke hobby is. En daarom "mag" (maar niet moet!) het geld kosten. Volgens mij is er niemand hier die zijn geld ermee verdiend en daarom zijn alle marginale verschillen die veel geld kosten per definitie overbodig, maar wel leukGrin schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:49:
[...]
Dat doet echt iedereen. Het is het afwegingsproces, de variabelen daarin (middelen(geld), kennis, tijd, etc), die de uitkomst doet verschillen.
[...]
Onevenredig? Dat is dus persoonlijk. Wat voor jou onevenredig is - vanwege moeite, tijd, budget, etc - kan voor mij prima te beargumenteren zijn.
Waar voor jou die 'winst' marginaal zou kunnen zijn, kan het voor de ander een verschil zijn tussen een podium of vierde plaats. De laatste paar % in kwaliteit kosten altijd het meeste geld. Wanneer het laaghangende fruit is geplukt, dan gaat men 'het serieuze' geld uitgeven aan: onderzoek, engineering, materiaal, ontwerp, etc etc enz enz. Dat is zo met o.a. cameralenzen, auto's, kleding, sieraden en (dus) ook met fietsonderdelen.
[...]
Wederom begrijpelijk. Voor nagenoeg iedereen is de winst die je daarmee zou kunnen halen totaal irrelevant. Die moeten, bij wijze van spreken, eerst maar eens goed op hun fiets gaan zitten en hun ketting smeren. Wanneer je top10-30 gaat rijden tijdens een DK of NK dan kan je hier eens over gaan nadenken. Hier trek ik trouwens ook een grens: Ceramic Speed derailleurwieltjes hoeven voor mij bijvoorbeeld ook niet.
[...]
Originele onderdelen uit de hoogste categorie. Mijn mantra: op een goede fiets zet je goede onderdelen. Punt.
Originele cassette's, ketting, etc etc enz enz. Die paar rot euro's kunnen me echt gestolen worden - nog net niet letterlijk. En als ik daar anders over zou denken, dan had ik niet zo stom moeten zijn en een goedkopere fiets moeten halen. Samengevat: alle onderdelen van mijn fiets moet in verhouding staan. Dat ga ik niet verpesten met namaak, goedkope ketting, stuurpen, zadelpen, whatever.
Precies. Het mag van mij best iets kosten, maar het moet dan wel iets opleveren. Bij banden merk je bijvoorbeeld wel een duidelijk verschil in comfort en grip, ten koste van duurzaamheid. Bij een cassette vind ik dat alweer lastiger. Lagers is ook niet iets waar ik op zou besparen, maar bij een ketting betaal je meer voor iets dat schijnbaar minder lang meegaat, terwijl je aan een ketting niet zoveel goed/fout kunt doen lijkt me.Prulleman schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:17:
[...]
Misschien de simpelste benadering is dat het voor velen hier een belangrijke hobby is. En daarom "mag" (maar niet moet!) het geld kosten. Volgens mij is er niemand hier die zijn geld ermee verdiend en daarom zijn alle marginale verschillen die veel geld kosten per definitie overbodig, maar wel leuk
@Ypuh Opleveren idd. Maar dat opleveren kan bij mij al iets zijn als de SRAM letters aan de binnenkant van de cassette, die je toch ziet als je van de andere kant (non-drivetrain kant) naar de fiets kijkt. 
Daar kan ik dan al 260 euro aan plezier van hebben. Hopelijk 3-4 jaren lang...
Daar kan ik dan al 260 euro aan plezier van hebben. Hopelijk 3-4 jaren lang...

Zijn er nog "kraakjes" experts in de zaal?
Na zo'n 10-20km (in het begin is het er 100% niet) begint het gekraak. Het lijkt vanuit de crank te komen, maar met een carbon frame kan het in principe overal vandaan komen.
Wat ik al heb geprobeerd:
- zadelpen opnieuw ingevet (leek me onwaarschijnlijk aangezien het gekraak er ook is wanneer ik op de pedalen sta)
- schoenplaatboutjes ingevet
- stuurpen gedemonteerd en alles opnieuw ingevet
- snelspanners opnieuw ingevet
- pedalen opnieuw ingevet
Zijn er nog andere mogelijke veelvoorkomende boosdoeners die ik ben vergeten op de crank na dan? Anders moet ik even zo'n tooltje bestellen om de crankbout los te draaien.
Na zo'n 10-20km (in het begin is het er 100% niet) begint het gekraak. Het lijkt vanuit de crank te komen, maar met een carbon frame kan het in principe overal vandaan komen.
- zadelpen opnieuw ingevet (leek me onwaarschijnlijk aangezien het gekraak er ook is wanneer ik op de pedalen sta)
Zijn er nog andere mogelijke veelvoorkomende boosdoeners die ik ben vergeten op de crank na dan? Anders moet ik even zo'n tooltje bestellen om de crankbout los te draaien.
bij mij zit het ergens in het achterwiel. Dus als je nog met een ander wiel kunt testen. Zo kon ik het lokaliseren. Ben er verder nog niet achter waar dan precies hahaOelske schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:43:

Ik maak zelf gewoon de afweging voor welke fiets/met welke omstandigheden ik iets gebruik.
Voor klimfiets koop ik gewoon dura ace cassette, gaat 2 jaar mee en dan valt die 100 euro meerprijs oid wel mee.
Maar op m'n slechtweer fiets waar ultegra deraileurs zitten gooi ik gewoon een 105 cassette erop.
Ketting is ultegra volgens mij, maar meer omdat ik niet 4 verschillende soorten kettingen op voorraad wil leggen.
Voor klimfiets koop ik gewoon dura ace cassette, gaat 2 jaar mee en dan valt die 100 euro meerprijs oid wel mee.
Maar op m'n slechtweer fiets waar ultegra deraileurs zitten gooi ik gewoon een 105 cassette erop.
Ketting is ultegra volgens mij, maar meer omdat ik niet 4 verschillende soorten kettingen op voorraad wil leggen.
Bladboutjes!Oelske schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:43:
Voor een FC6750 compact zoek ik 2 nieuwe kettingbladen, 50 en 34. Kan ik dan ook de nieuwere series probleemloos monteren? Volgens mij wel toch?
Nee. De FC-R8000 en de FC-6800 hebben een andere vorm.ThijsM schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:14:
Voor een FC6750 compact zoek ik 2 nieuwe kettingbladen, 50 en 34. Kan ik dan ook de nieuwere series probleemloos monteren? Volgens mij wel toch?
FC-6750:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d7Y7xvJe0LFSW7Cdh1HJ6ZXY.jpg?f=user_large)
FC-R8000
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6D9ahS8EuCSl87wypI0Ux7x7.jpg?f=user_large)
(Daarnaast lijken FC-6800 en FC-R8000 op elkaar, maar ook die buitenbladen zijn niet uitwisselbaar. Tenminste, een 6870 buitenblad past niet op de FC-R8000... ik heb het geprobeerd

[ Voor 40% gewijzigd door Salteh op 29-06-2020 21:24 . Reden: kleinere afbeeldingen ]
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic