Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 655 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 21:01

Grin

Ride si sapis.

Oef wat een framepje is dat zeg... :9~
Rode P Zero's, zwart stuurlintje, carbon Selle Italia zadeltje. DONE. _/-\o_
Zet maar voor de deur: hoor je mij de rest van het jaar niet meer over fietsmateriaal. ;)

Ohja: bora's... O+
Dan moet wel je een hele dikke #$%@$@$@ zijn, wil je dan nog een racefiets kunnen verklooien.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:27
Ik vind dit nog steeds de dikste racefiets: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQTbFHv-iXUP8VQvgtKOmjk3A4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3AjndqVPDrn8VRH14yKinrm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gadOutVKTq4DNZzgvG6MtvfwUmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aHyIoYMWAVfgI0CVoOzATBv.jpg?f=fotoalbum_large

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:54
CedricD schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:30:
[...]

Het is heet = hogere hartslag :).
Ik zat gisteren een 20-tal slager hoger gemiddeld voor eenzelfde wattage dan wanneer het 'normaal' weer is.

Normaal is 130W-140W zo'n 100-105 bpm bij me.
Gisteren wat 137W gelijk aan 125 bpm. Toch een serieus verschil :9
Wat betekent dat nou voor vermogens/hartslagzones? Is dan vermogen of hartslagzone leidend voor je training?
@Jampot007 Die paintjob vind ik vooral echt heel nice.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 25-06-2020 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De McLaren onder de racefietsen @Jampot007. Top frame, beter is er (bijna) niet te koop. Maar man man man, het doet me null komma niks. Net als de personenwagens van McLaren. Best leuk om even naar te kijken, rijden ook iedereen het snot op de koplampen, maar ik zou het nooit kopen. Net als Canondale. Ook top fietsen, betere koop kan je bijna niet doen. Maar ik doe er de deur niet voor open ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
@Grin Iedereen z'n smaak, ik vind die 'marble red' wel heel aantrekkelijk (:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Agree, de paint job is extreem nice. Absoluut! Maar hier moet voor mij nog wel wat aan gebeuren:
Andere cockpit, ander zadel, andere wielen (op een Trek kan m.i. maar één merk wielen: Zipp. Het liefst een stel 404/454 of hoger), andere bidonkooi (wat is dat voor ding?). En zo'n monster van een fiets met 'bruine rand banden' op de foto zetten? Dat moet m.i. bij wet verboden worden. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Grin op 25-06-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:55
User schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:16:
Dit is toch net zo cool?!
[Afbeelding]
...ja het is echt een foto van de fabrikant. :D
Veel te veel spacers. Is er geen endurance versie van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:08
wisselwerking schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:13:
[...]

Ik kon een klein gniffeltje niet onder drukken >:) Als ik kijk hoe jij je had voorbereid dacht ik dat het helemaal goed zou moeten komen. Maar blijkbaar is het soms ook goed om minder goed voor te bereiden (zo gek waren mijn korte ritjes dus niet (maar misschien ben ik net zo'n fenomeen als Matthieu :+ )
Maar wel echt jammer dat het niet gelukt is. Volgens mij had je er helemaal naar toegeleefd.

Wat @Gebanned zegt, klinkt wel logisch. Ik weet niet hoe je normaal gesproken fietst, maar ik fietste bewust een stuk langzamer dan mijn normale rondjes. Ik heb bij mijn rondje NL ongeveer 29-30km/u als kruissnelheid aangehouden, terwijl ik normaal gesproken bij een rondje van 100km 36-37+km/u als kruissnelheid "aanhoud" (onbewust). Daarmee is de belasting van het lichaam ook echt anders
Als je 'normaal gesproken' 100km rijdt aan 36-37+ km/u mag je wel eens contact opnemen met Jumbo-Visma. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Jampot007 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:16:
@Grin Iedereen z'n smaak, ik vind die 'marble red' wel heel aantrekkelijk (:
Gelukkig inderdaad dat smaken verschillen. Het doet mij teveel aan een bowlingbal denken.

@cordonbleu kruissnelheid hè. Dat is maar iets van 35km/u gemiddeld.

[ Voor 11% gewijzigd door wisselwerking op 25-06-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hahaha spot on. @wisselwerking. Maar ik vind dat dan wel mooi aan deze Trek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Grin schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:22:
En zo'n monster van een fiets met 'bruine rand banden' op de foto zetten? Dat moet m.i. bij wet verboden worden. ;)
Je die bruine rand banden is volgens mij het laatste rage ding. Ziet er (imho) niet op alle fietsen even mooi uit. Ik vind het mooi staan bij frames die van zichzelf weinig kleur hebben of heel rustig zijn.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3vers3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-06 12:20
Mooie lak maar mijn stadsfiets heeft bijna een grotere drop...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:14
wisselwerking schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:49:
[...]

Gelukkig inderdaad dat smaken verschillen. Het doet mij teveel aan een bowlingbal denken.

@cordonbleu kruissnelheid hè. Dat is maar iets van 35km/u gemiddeld.
Vroegah toen ik nog een klein jongentje was ( ~13 jaar geleden _O- ) bowlden mijn ouders fanatiek. Die ballen waren toch wel echt het mooiste ding in de wereld :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47

St@m

@ Your Service

Afgelopen dinsdag rondje van 60km gemaakt, was een leuk rondje. Vanavond met 2 vrienden hetzelfde rondje.. laatste 15 was ik he-le-maal leeg. Kwam op kop niet meer boven de 28 (edit: dat zegt niets zonder context, we fietsen lekker 30-31-32), overal pijn en de benen gewoon leeg. En dan is het wel lekker om het laatste wiel te pakken :p
Breng me maar naar huis jongens.

Maar afgesloten met een halve liter pils op het terras :)

Had mijn zadel een tweetal centimeters naar achter gezet vanmiddag, morgen maar weer terugzetten, denk dat de pijn in de rug en schouders daar vandaan kwam.
Kan niet zo goed de goede zit vinden nu ik weer wat vaker fiets. Binnenkort maar eens een bikefit laten doen.

[ Voor 11% gewijzigd door St@m op 25-06-2020 23:13 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-06 13:47
St@m schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:50:
Afgelopen dinsdag rondje van 60km gemaakt, was een leuk rondje. Vanavond met 2 vrienden hetzelfde rondje.. laatste 15 was ik he-le-maal leeg. Kwam op kop niet meer boven de 28 (edit: dat zegt niets zonder context, we fietsen lekker 30-31-32), overal pijn en de benen gewoon leeg. En dan is het wel lekker om het laatste wiel te pakken :p
Breng me maar naar huis jongens.

Maar afgesloten met een halve liter pils op het terras :)

Had mijn zadel een tweetal centimeters naar achter gezet vanmiddag, morgen maar weer terugzetten, denk dat de pijn in de rug en schouders daar vandaan kwam.
Kan niet zo goed de goede zit vinden nu ik weer wat vaker fiets. Binnenkort maar eens een bikefit laten doen.
Het is ook belangrijk je lichaam te laten wennen aan de nieuwe positie. Dat kan betekenen dat je na het verstellen misschien wel de juiste positie te pakken hebt, maar dat je lichaam daar gewoon nog niet aan gewend is. Of je hebt wel een verkeerde positie :9

Ik zou in ieder geval zeggen: verander niet te snel, en niet teveel. 2cm is best een fors verschil namelijk. Een bikefitting is hoe dan ook een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:52
[Afbeelding]
1984 belde, ze willen hun magnesium wielen terug :P
Is dat een zijstandaard? Achteraan, links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:18
[Afbeelding]
gelukkig kan je wel goed bij de remmen in de drops

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 22:13

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Benieuwd hoe zoiets https://www.helliot-bikes.eu/shop/red-roadbike/?lang=en nou werkelijk fietst.
Vooral hoe die versnellingen werken....

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
het is echt ongelooflijk hoe weinig de designers, monteurs en fotografen met fietsen hebben.. bij elke fiets zijn er wel 100 foute dingen te vinden :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXdpfR7G-DAwciVUuUMJjvoqMhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3HvSioUek4WOVSXoj7u3Woqv.png?f=fotoalbum_large
of is dit gewoon een "aggresieve zadel stand"?

en of we nou allemaal zo verwend zijn met plaatjes met wiel/band logo's en ventielen netjes uitgelijnd en de cranks in de juiste hoek... hier krijg ik echt jeuk van

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-06 13:47
Prulleman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:45:
het is echt ongelooflijk hoe weinig de designers, monteurs en fotografen met fietsen hebben.. bij elke fiets zijn er wel 100 foute dingen te vinden :D

[Afbeelding]
of is dit gewoon een "aggresieve zadel stand"?

en of we nou allemaal zo verwend zijn met plaatjes met wiel/band logo's en ventielen netjes uitgelijnd en de cranks in de juiste hoek... hier krijg ik echt jeuk van
Vooral ook hoe het logo en ventiel echt nét niet uitgelijnd staan ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zitten we niet al enkele posts te kijken naar supermarkt-fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Smultie schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:47:
Zitten we niet al enkele posts te kijken naar supermarkt-fietsen?
true.. maar je kan nog beter bij de decathlon shoppen dan hier volgens mij.. daar zitten volgens mij nog wel ergens in de keten mensen die een beetje feeling hebben met fietsen (voor zover mogelijk binnen budget)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
Moge duidelijk zijn dat die fotograaf een hekel aan wielrenners heeft en maar besloten heeft het heft in eigen hand te nemen voor zover mogelijk binnen zijn invloedssfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 14:26
Vraagje aan jullie:

Vorige week me bijna nieuwe Dura-Ace ketting gebroken tijdens een sprint. Mijn vorige Ultegra ook al een keer gebroken. Tussentijds heb ik dan ook met een KMC ketting gefietst.. Deze maakt helaas meer herrie dan Dura Ace vind ik. Heb geen zin om nog een keer me carbon frame te laten maken :X

Nu kwam ik net deze tegen: https://www.kmcchain.nl/c...range-road_cross-11_speed

Iemand ervaring met de DLC ketting qua geluid? en kwaliteit. Als ik Google kom ik over het algemeen de betere ervaringen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Bij normaal gebruik breekt een ketting niet.

Ik denk dat een betere vraag is wat jij doet waardoor jouw ketting breekt.

Een DLC11 ketting is top of the line. En daar betaal je voor. Ik rij ermee voor de looks, blauwe schakeltjes passen mooi bij mijn fiets.

Maar ik heb nog nooit een ketting gebroken ;)

[ Voor 43% gewijzigd door MrBarBarian op 26-06-2020 09:17 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
tinusterror schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:11:
Vraagje aan jullie:

Vorige week me bijna nieuwe Dura-Ace ketting gebroken tijdens een sprint. Mijn vorige Ultegra ook al een keer gebroken. Tussentijds heb ik dan ook met een KMC ketting gefietst.. Deze maakt helaas meer herrie dan Dura Ace vind ik. Heb geen zin om nog een keer me carbon frame te laten maken :X

Nu kwam ik net deze tegen: https://www.kmcchain.nl/c...range-road_cross-11_speed

Iemand ervaring met de DLC ketting qua geluid? en kwaliteit. Als ik Google kom ik over het algemeen de betere ervaringen tegen.
Zoals hierboven al staat. Ik zou achterhalen wat er mis gaat bij je. Kettingen knappen normaal gesproken niet, anders zou het halve peloton elke wedstrijd kettingen tijdens de rit moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-06 08:45
vanochtend voor de hitte uit lekker een rondje kunnen wegtrappen.
Op kleine 400m van huis breekt er weer eens een spaak.. nu al de 3de spaak in minder dan één jaar tijd.
Krijg beetje het idee dat het materiaal moeheid/luiheid ofzo is...

maar nu in dubio... spaak vervangen is optie (kost 8-10 euro) maar de vraag is dan wanneer springt de volgende... fietsje is nu 10 jaar oud en vervangen behoort tot de opties.. of zouden jullie eerder gaan voor een nieuw wielsetje?

ben wel opzoek naar een sterk setje. Ben zelf 2.04m groot en de massa zit ook rond de 105-110kg...

iemand tips?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
Smultie schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:26:
[...]

Zoals hierboven al staat. Ik zou achterhalen wat er mis gaat bij je. Kettingen knappen normaal gesproken niet, anders zou het halve peloton elke wedstrijd kettingen tijdens de rit moeten vervangen.
@MrBarBarian @Smultie wist ik het maar. Nieuwe ketting, vet vanuit de verpakking eraf met ontvetter en in de Squirt wax. Alles is goed afgesteld zonder tikjes of slecht schakelen. Enige wat ik wel eens merk als de fiets in een standaard hangt om schoon te maken, zodra ik de ketting achteruit draai merk ik dat ie soms op me cassette tandjes van een blad kleiner tikt voordat hij er tussen valt. Dat is gewoon neem ik aan?

Verder kan ik niets ontdekken. Wat ik bij de Dura Ace ketting merkte dat een buitenschakel aan 1 kant open stond, denk een pen niet goed gezeten tijdens het maken in de fabriek.

Zie dat een winkel om de hoek de KMC DLC op voorraad heeft, ga hem denk wel even halen zo onder werktijd en die testen van het weekend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:16
Woensdag de Mortirolo en de Gavia opgefietst. Het is waar dat je altijd bovenkomt kan ik beamen 😉.

Bij de Mortirolo kwam ik er na 3km achter dat ik achter niet helemaal doorgeschakeld had en nog 1 tandwiel overhad. Toen moest ik tijdens de klim wel even aan tweakers denken 😄. Maar zelfs met 34-32 was het harken op de 20% stukken. Op 1 stuk zag ik cadans 36 (!) terwijl ik richting de 300watt aan het trappen was. Echt bikkelen om boven te komen, maar daardoor wel een machtig mooie klin. Grappige ook dat mijn vriendin door haar lichte gewicht korter op me zat dan op de andere klimmen.

Zag overigens dat SRAM sinds mei nieuwe Force gearing opties heeft. Tot 36 achter (nieuw derailleur nodig) en tot 30 voor (nieuw voor derailleur nodig). Duur grapje als je je bestaande materieel moet vervangen, maar als je gelijk je fiets afmonteert met SRAM Wide (zo heet deze serie), kost het niets extra’s.

Ik zou denk ik gaan voor 33 voor en 36 achter, dan kan ik 90% lekker genoeg fietsen.

Verder nog even hulde voor de Gavia. Dat is toch wel de mooiste klim rond Bormio wat mij betreft.

Tenslotte ***** voor al mijn Nieuwe Castelli kleding. Echt een bak met geld, maar alles is gewoon onwijs fijn:

Free Aero Race 4 Bib: valt klein, dus echt 1 of 2 maren groter nemen. Veel minder last van mn reet dan bij de iets goedkopere Crafts

Perfetto Ros shirt: waterdicht en winddicht aan voorkant. In het dal is het 22 graden, maar bovenop de hoge cols is het 5 graden. Dan is dit shirt/trui ideaal. Heel fijn spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:27:
Op kleine 400m van huis breekt er weer eens een spaak.. nu al de 3de spaak in minder dan één jaar tijd.

maar nu in dubio... spaak vervangen is optie (kost 8-10 euro) maar de vraag is dan wanneer springt de volgende... fietsje is nu 10 jaar oud en vervangen behoort tot de opties.. of zouden jullie eerder gaan voor een nieuw wielsetje?

ben wel opzoek naar een sterk setje. Ben zelf 2.04m groot en de massa zit ook rond de 105-110kg...

iemand tips?
Steviger setje wielen halen!
3 keer is geen toeval meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-06 21:15

iemand tips?
Lijkt me een uitstekende reden voor een nieuwe fiets... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
tinusterror schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:32:
[...]

@MrBarBarian @Smultie wist ik het maar. Nieuwe ketting, vet vanuit de verpakking eraf met ontvetter en in de Squirt wax. Alles is goed afgesteld zonder tikjes of slecht schakelen. Enige wat ik wel eens merk als de fiets in een standaard hangt om schoon te maken, zodra ik de ketting achteruit draai merk ik dat ie soms op me cassette tandjes van een blad kleiner tikt voordat hij er tussen valt. Dat is gewoon neem ik aan?

Verder kan ik niets ontdekken. Wat ik bij de Dura Ace ketting merkte dat een buitenschakel aan 1 kant open stond, denk een pen niet goed gezeten tijdens het maken in de fabriek.

Zie dat een winkel om de hoek de KMC DLC op voorraad heeft, ga hem denk wel even halen zo onder werktijd en die testen van het weekend.
Nee, dat hoort niet. Je moet moeiteloos achteruit kunnen trappen. Als je ketting naar een ander verzet loopt met achteruittrappen, dan staat de boel niet goed afgestreld.

Ook een dure KMC ketting gaat dit niet voor je oplossen. Persoonlijk geloof ik niet dat de fabriek een fout heeft gemaakt bij jouw Dura Ace ketting. Ik denkl eerder dat het probleem zit in de afstelling van je fiets of jouw manier van schakelen.

De ketting hoort soepel te lopen, zoek maar wat YouTube filmpjes hierover. Lukt het je niet om dit af te stellen, dan is mogelijk he framepad krom. Ook dat is te fixen.

Als je schakelt moet je de druk van je ketting even weghalen/verminderen, anders kan je hem inderdaad kapottrappen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@koentjuh1987 wat is je gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
zit nu op 108 maar wil het nog wat laten zakken.
er zaten shimano rs30 wielen in (grofweg 10jr oud)

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Oh stond er inderdaad, niet ver genoeg doorgelezen.

Je zou wielen met meer dan 24 spaken kunnen overwegen. Die krijg je niet meer bij de mantels maar kun je laten maken. Zit je op een 400€ (zonder bovengrens afhankelijk van je wensen). Heb er recent wat over opgezocht maar ben verder geen expert. Volgens mij is 28 spaken al veel sterker en als je het 100% zeker wilt weten kun je voor 32 gaan.

Www.handgespaakt.nl bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
MrBarBarian schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:39:
[...]

Nee, dat hoort niet. Je moet moeiteloos achteruit kunnen trappen. Als je ketting naar een ander verzet loopt met achteruittrappen, dan staat de boel niet goed afgestreld.

Ook een dure KMC ketting gaat dit niet voor je oplossen. Persoonlijk geloof ik niet dat de fabriek een fout heeft gemaakt bij jouw Dura Ace ketting. Ik denkl eerder dat het probleem zit in de afstelling van je fiets of jouw manier van schakelen.

De ketting hoort soepel te lopen, zoek maar wat YouTube filmpjes hierover. Lukt het je niet om dit af te stellen, dan is mogelijk he framepad krom. Ook dat is te fixen.

Als je schakelt moet je de druk van je ketting even weghalen/verminderen, anders kan je hem inderdaad kapottrappen.
Hij loopt niet naar een ander verzet met achteruittrappen tijdens het fietsen, alleen groot-groot is bij iedere fiets niet goed om te rijden en achteruit te trappen. Maar bij ieder verzet achteruit draaien loopt hij net niet lekker gelijk op de vertanding lijkt het wel.
Als ik hem zachtjes achteruit draai om bijvoorbeeld de ketting schoon te maken loopt deze niet helemaal smooth op de vertanding. Maak anders vanmiddag wel even een filmpje ervan.

Voorwaards loopt de ketting gewoon soepel zonder enig geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door tinusterror op 26-06-2020 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
inderdaad een wielsetje voor 100+kg kan je het beste gewoon custom laten spaken, 28 of meer spaken, iets stevigere velgen en goed in elkaar gedraaid dan kan je er jaren tegen aan.

Iets om wel te overwegen als je 400 euro gaat uitgeven aan een wielset is of deze eventueel compatible is met een toekomstige fiets.. heb je bv de behoefte voor een een fiets met schijfremmen en steekassen in de nabije toekomst.. dan is dat zonde van een dure velgrem/qr set. In dat geval kan je beter eerst een nieuwe fiets kopen :)

@tinusterror je kan pech hebben met een ketting, maar als het vaker gebeurd, dan is er wat anders mis

wat je hierboven beschrijft klink normaal

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 26-06-2020 09:56 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:36
Smultie schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:33:
[...]

Steviger setje wielen halen!
3 keer is geen toeval meer.
Kan natuurlijk ook zijn dat de spanning op de spaken niet goed is afgesteld. Maar goed, als je fietst op een 10 jaar oud setje budget wielen kan een upgrade natuurlijk ook geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-06 21:49
tinusterror schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:32:
[...]

@MrBarBarian @Smultie wist ik het maar. Nieuwe ketting, vet vanuit de verpakking eraf met ontvetter en in de Squirt wax. Alles is goed afgesteld zonder tikjes of slecht schakelen.
Ik was altijd in de veronderstelling dat het vet uit de fabriek juist van uitstekende kwaliteit is. Wat voor ontvetter gebruik je? Hoe breng je de Squart wax aan? En hoe vaak breng je het aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
Pyramiden schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:07:
[...]

Ik was altijd in de veronderstelling dat het vet uit de fabriek juist van uitstekende kwaliteit is. Wat voor ontvetter gebruik je? Hoe breng je de Squart wax aan? En hoe vaak breng je het aan?
Nee die olie zit er echt alleen op om oxidatie te voorkomen voordat de ketting bij de eigenaar is. Deze olie trekt onwijs veel vuil aan en dit zorgt voor snellere slijtage. (dit is wat mij altijd verteld is hoor)

Wat ik meestal doe is de ketting demonteren en hem in sprayen met Muc-Off Drive train cleaner. 5 minuten in laten trekken en schoon borstelen met een stevige borstel. Goed afspoelen en hem laten drogen aan de lucht. Na het drogen monteren met een reusable missing link. met het flesje van Squart per schakel een druppel, zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde van de ketting. Paar keer draaien en de nacht over laten staan.

Schone ketting voor een paar 100 kilometer en geen aanhechting van vuil door de wax. Wel doe ik na iedere rit een doek langs de buiten schakels halen.

Zijn er weinig in mijn fiets groepje die zoveel zorg dragen aan een schone en geruisloze ketting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-06 21:49
tinusterror schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:14:
[...]

Nee die olie zit er echt alleen op om oxidatie te voorkomen voordat de ketting bij de eigenaar is. Deze olie trekt onwijs veel vuil aan en dit zorgt voor snellere slijtage. (dit is wat mij altijd verteld is hoor)
https://www.roadbikerevie...e-advice-from-the-experts
Shimano, Campy en SRAM geven juist aan dat je het beter kunt laten zitten. Hem afvegen met een doek is natuurlijk altijd aan te raden.
Wat ik meestal doe is de ketting demonteren en hem in sprayen met Muc-Off Drive train cleaner. 5 minuten in laten trekken en schoon borstelen met een stevige borstel. Goed afspoelen en hem laten drogen aan de lucht. Na het drogen monteren met een reusable missing link. met het flesje van Squart per schakel een druppel, zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde van de ketting. Paar keer draaien en de nacht over laten staan.

Schone ketting voor een paar 100 kilometer en geen aanhechting van vuil door de wax. Wel doe ik na iedere rit een doek langs de buiten schakels halen.

Zijn er weinig in mijn fiets groepje die zoveel zorg dragen aan een schone en geruisloze ketting...
Klinkt alsof er niet zoveel mis mee is... Wellicht maak je hem toch iets te schoon door hem vijf minuten te laten weken? En zijn die twee druppeltjes vervolgens niet genoeg? Klinkt inderdaad als erg grondige en degelijke manier van schoonmaken.

Edit: In de tweede pagina van dat artikel lijkt die meneer van Muc-Off te insinueren dat er water achter kan blijven na het gebruik van hun bio-drivetrain cleaner? Misschien dat daardoor iets mis gaat? Ze spuiten er een soort WD40 achtig product op voordat ze hem opnieuw in de olie zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 26-06-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-06 15:26

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

tinusterror schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:11:
Vraagje aan jullie:

Hoe is je kettinglijn tijdens de sprint? De kettingen die ik heb zien breken hebben meestal zijn gebrekkig onderhouden - in jouw geval niet van toepassing als ik het goed lees - of er wordt onder veel kracht geschakeld op een extreem scheve kettinglijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
dit is geen slecht onderhoud, wat het beste onderhoud is voor een ketting kan je uren over discussiëren, maar komt over het algemeen neer op persoonlijke voorkeur en minimale verschillen. Dit is gewoon meer dan goed onderhoud. Het wordt qua slijtage en mogelijke breuken pas een probleem als je lang met een droge ketting rond fietst, als er dan ook nog wat roest bij komt kijken.. dan wordt de kans op een breuk wellicht wat groter. (maar rij je gewoon met een vieze zwarte ketting waar de zwarte vet klonten vanaf vliegen, niet fraai, misschien niet optimaal voor de weerstand, maar je ketting zal er echt niet eerder door breken.

kettinglijn + verkeerd schakelen zou kunnen hoewel ik me niet echt een sprint in groot/bijnagroot voor kan stellen, bij een sprint zit je toch al snel en groot voor en aan de kleine kant achter wat prima is. verkeerd schakelen.. ja.. met 1000 watt doortrappen en schakelen zonder de druk even eraf te halen.. dat is geen goed idee. (maar kan me ook niet voorstellen dat dat het geval is). Het kan uiteraard wel zo zijn dat ie ff een keertje net niet pakt als je de power eraf haalt en pas doorschiet als je weer vol gaat trappen.. Tijdens een goeie sprint mis je misschien dat het schakelmoment vertraagd was...

En verder kunnen er zeker fabrieks foutjes in kettingen zitten. dus dat blijft zeker een mogelijkheid.

de enige keer dat ik een ketting hebt gebroken was dat overigens door verkeerde montage.. inmiddels al weer lang geleden (8 speed tijdperk) maar ik had destijds nooit gehoord van de breekpennen van shimano en quicklinks waren er toen ook nog niet. Een ketting monteren deed ik dus gewoon met de pons.. Toen ik na de breuk met een dikke knie een nieuwe ketting ging halen vroeg de LBS of ik nog breekpennetjes had.. dat was letterlijk de eerste keer dat ik er 1 zag (terwijl ik toch al een paar kettingen had vervangen :D) anyway, met een pons een normale pen terug duwen is geen goed idee, maar zo te lezen was dat bij tinus ook niet het probleem

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:17

Crazy D

I think we should take a look.

iemand tips?
Dat heb ik ook gehad. Paar jaar lang ieder jaar wel minimaal 1 keer gebroken spaak. Augustus 2018 Custom wielset gekocht, stevigste wat die kerel kon leveren :P Nooit meer problemen, bij alle fietsbeurten die ik sindsdien heb laten uitvoeren nog niet eens een miliscuul slagje erin. Was 600 euro of zo maar dat had ik echt 4 jaar eerder moeten doen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:21

iemand tips?
Hier advies van een ervaringsdeskundige lomperik die af en toe z'n best doet om onder de 100kg te komen:
Vergeet alle fabriekswielen, die proberen lichtgewicht en hip te zijn, en dat station is voor ons gepasseerd.
Ik heb geen idee wat je budget is maar laat een setje bouwen. Dat hoeft niet achterlijk duur te zijn zolang je exotische componenten mijdt. Denk aan:
* 32 spaken per wiel
* J bend spaken, rond, butted
* halfhoge velg
* beetje leuke binnebreedte dat je 28mm bandjes kunt steken.
DIt is allemaal bewezen technologie die elke fietsenmaker moet beheersen, dus je kunt het aan je lokale FM overlaten mits je die vertrouwt. Anders naar een specialist gaan.

Naven heb je in elke prijsklasse, velgen ook dus je kunt het zo bont maken als je wilt.

Als je in de toekomst een nieuwe fiets gaat kopen neem je deze wielen gewoon mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Eindelijk officieel. Moet wel zeggen dat de laatste weken veel mensen hier al een voorschot op hebben genomen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 16:44

Flipmo

OMG !!

wisselwerking schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Eindelijk officieel. Moet wel zeggen dat de laatste weken veel mensen hier al een voorschot op hebben genomen :/
het was ook geen wet.
NTFU: Vanaf 1 juli vervalt de 1,5-meter-regel voor sporters. Fiets je samen, dan hoef je onderling geen afstand te houden. Fietsen in een groep mag dus. Daarmee vervalt ons advies voor de groepsgrootte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-06 15:26

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Bij mijn club staat iedereen te trappelen als dolle paarden om weer te gaan koersen. En hopelijk kan ik nog een paar criteriums rijden deze zomer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Is het een beetje te doen om met dit weer een rondje van minder dan een uur te gaan rijden of is dat vragen om problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Anoniem: 91868 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:44:
Is het een beetje te doen om met dit weer een rondje van minder dan een uur te gaan rijden of is dat vragen om problemen?
Er staat een lekker windje, prima te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 22:29
Dat ligt aan jezelf zou ik zeggen.. sommige mensen hebben meer last van de warmte dan anderen.
Maar persoonlijk zeg ik prima te doen ;-)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-06 16:11
ohno_nl schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Bij mijn club staat iedereen te trappelen als dolle paarden om weer te gaan koersen. En hopelijk kan ik nog een paar criteriums rijden deze zomer :D
Wel leuk als er ergens criteriums nog worden georganiseerd dit jaar. Echter hangt dit ook af van lokale overheid en vergunningen.
Gisteren had ik toch partij slechte benen door warme weer ondanks dat ik vooraf en tijdens genoeg had gedronken. :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:36
Zo'n kort rondje lijkt me inderdaad een probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
2 volle bidons mee (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 11:01
Voor een rit <60min? Je bent veel beter af door voor de rit en na de rit goed te drinken. Bij een inspanning van dit tijdsduur hydrateer je voor en na de rit :)

[ Voor 22% gewijzigd door Fasterinside op 26-06-2020 15:18 ]

Creating my own hero.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jampot007
Fasterinside schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:16:
[...]

Voor een rit <60min? Je bent veel beter af door voor de rit en na de rit goed te drinken. En uiteraard tijdens ook. Voor een inspanning van deze tijdsduur hydrateer je voor en na de rit :)
In een rit van een uur kan je met dit weer makkelijk een liter opdrinken hoor, althans ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

DieAnder schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:21:
[...]

Hier advies van een ervaringsdeskundige lomperik die af en toe z'n best doet om onder de 100kg te komen:
Vergeet alle fabriekswielen, die proberen lichtgewicht en hip te zijn, en dat station is voor ons gepasseerd.
Ik heb geen idee wat je budget is maar laat een setje bouwen. Dat hoeft niet achterlijk duur te zijn zolang je exotische componenten mijdt. Denk aan:
* 32 spaken per wiel
* J bend spaken, rond, butted
* halfhoge velg
* beetje leuke binnebreedte dat je 28mm bandjes kunt steken.
DIt is allemaal bewezen technologie die elke fietsenmaker moet beheersen, dus je kunt het aan je lokale FM overlaten mits je die vertrouwt. Anders naar een specialist gaan.

Naven heb je in elke prijsklasse, velgen ook dus je kunt het zo bont maken als je wilt.

Als je in de toekomst een nieuwe fiets gaat kopen neem je deze wielen gewoon mee.
Met ^^^
Ik had hetzelfde issue als @koentjuh1987 , regelmatig spaken breken met mijn 2.01 meter en >100kg. Uiteindelijk gekozen voor handgespaakte wielen. Net zoals @DieAnder beschrijft: 32 spaken, j-bend round, DT-Swiss RR585 velgen + DT-Swiss 350 naven. Wielen gegarandeerd tot 130kg. Rij er nu sinds 2015 op. Nog steeds kaarsrecht en nooit een spaak gebroken. Kosten? 525 euro :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 13:17

Crazy D

I think we should take a look.

Jampot007 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:18:
In een rit van een uur kan je met dit weer makkelijk een liter opdrinken hoor, althans ik wel.
Gister 2 liter water gedronken op een rustige rit van 60km. Thuis was ik 1,5 kilo lichter dan voor vertrek.... Hoewel heel persoonlijk denk ik dat velen (zo niet: de meesten) echt serieus onderschatten hoeveel vocht je verliest tijdens een uur fietsen (en helemaal met temperaturen van boven de 25 graden) en dus hoeveel je moet drinken. Zeker voorafgaande aan de rit maar absoluut ook tijdens.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Jampot007 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:18:
[...]

Krijg ja daar geen pijn in je pens van? Ik wel namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ik denk dat de conlusie is dat het erg persoonlijk is..

een uurtje is inderdaad niet zoveel dat je MOET drinken, je bent echt niet uitgedroogd in 1 uur tijd. Maar persoonlijk vind ik het niet prettig om zolang met een droge bek rond te rijden. Verder kan het geen kwaad om de inname een beetje te verdelen. (ervoor, tijdens en erna), want je kan echt veel verliezen zoals @Crazy D aangeeft, ik denk dat ik gisteren met een uurtje op de trainer ook 2 liter kwijt was.. dat drink er ook niet tijdens bij, maar gewoon voor, tijdens en na.

Wo een ritje van 75km/2,5uur gedaan met 1 liter, dat was prima te doen, ondanks dat ik zeker meer had kunnen gebruiken. Maar dit ka je bv niet doortrekken naar 2 liter voor 150 km/5 uur, dan is je voorraad wel echt op en ben je te laat om achteraf bij te drinken..
Maar als dit voor mij zo geldt, wil dat niet zeggen dat dat voor een ander precies zo is, als je het niet weet, liever wat extra dan te weinig. (maar als je in 1 uur uitdroog.. dan heb je te weinig vocht aanboord om te beginnen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Prulleman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:46:
ik denk dat de conlusie is dat het erg persoonlijk is..

een uurtje is inderdaad niet zoveel dat je MOET drinken, je bent echt niet uitgedroogd in 1 uur tijd. Maar persoonlijk vind ik het niet prettig om zolang met een droge bek rond te rijden. Verder kan het geen kwaad om de inname een beetje te verdelen. (ervoor, tijdens en erna), want je kan echt veel verliezen zoals @Crazy D aangeeft, ik denk dat ik gisteren met een uurtje op de trainer ook 2 liter kwijt was.. dat drink er ook niet tijdens bij, maar gewoon voor, tijdens en na.

Wo een ritje van 75km/2,5uur gedaan met 1 liter, dat was prima te doen, ondanks dat ik zeker meer had kunnen gebruiken. Maar dit ka je bv niet doortrekken naar 2 liter voor 150 km/5 uur, dan is je voorraad wel echt op en ben je te laat om achteraf bij te drinken..
Maar als dit voor mij zo geldt, wil dat niet zeggen dat dat voor een ander precies zo is, als je het niet weet, liever wat extra dan te weinig. (maar als je in 1 uur uitdroog.. dan heb je te weinig vocht aanboord om te beginnen.
Dat vindt ik dus het grote voordeel van de Garmin fietscomputers: die waarschuwen je dat je moet drinken (en eten). Daarbij houdt het ding rekening met de temperatuur en je inspanning. Fiets je een berg op, dan zal de waarschuwing om te drinken vaker komen dan als je rustig op een vlakke weg aan het fietsen bent. Werkt prima voor mij, ik vergeet in elk geval niet om te drinken :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-06 18:39
"An average person sweats between 0.8 to 1.4 liters (roughly 27.4 to 47.3 oz.) per hour during exercise."

Overigens als je zoveel zweet is alleen het drinken van water wellicht niet voldoende. Als je daarnaast ook veel zout verliest, zul je dit samen moet aanvullen. Alleen drinken zonder dat er voldoende zout aan boord is, is zo goed als nutteloos.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 16:49
Prulleman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:46:
dan heb je te weinig vocht aanboord om te beginnen.
Dat is het nadeel van dit weer, de gemiddelde Nederlander drinkt te weinig met dit weer omdat we het niet gewend zijn. In de airco verlies je ook veel vocht

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
mhr-zip schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:09:
[...]

Dat is het nadeel van dit weer, de gemiddelde Nederlander drinkt te weinig met dit weer omdat we het niet gewend zijn. In de airco verlies je ook veel vocht
klopt zeker, ik moet er zelf ook echt wel bewust op letten, zeker als er nog een training op de planning staat, probeer ik wel wat meer weg te werken van te voren.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Als jij zegt welke regio je woont, krijg je hier ongetwijfeld tips over een wielenbouwer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:12
Vandaag vanuit Leiden een rondje richting Rotterdam gedaan (Leiden - Alphen a/d Rijn - Waddinxveen - Gouda - Nieuwerkerk- en Capelle a/d IJssel - Rotterdam - Delft - Den Haag - Leidschendam - Leiden). Totaal was het 102km.

Ik had 2x 750ml bidons bij me met ISO+ sportdrank van Decathlon. Ook had ik twee elektrolyten tabletten bij me die ik tijdens de pauze in m'n bidons heb gemikt samen met water uiteraard. Uiteindelijk dus 4x 750ml gedronken. En dan had ik onderweg toch nog kramp op het einde. Aan te weinig training kan het m.i. niet liggen want ik heb >2.000km gefietst dit jaar (met al meerdere 100km ritten).

Het was ook heter dan verwacht. Ik had het weerbericht online bekeken en het zou 's ochtends (08:00 - 12:00 uur) opbouwen van 23 tot 27 graden. Ik vertrok om 08:00 toen het 23 graden was, maar uiteindelijk was het om 10 uur al 31 graden. :>

Toch lekker gefietst, mooi rondje was het! :*)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 26-06-2020 19:18 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wij zijn een midweekje in Zuid Limburg en hebben dus mooi wat gefietst, maar voor de ruim 3 uur die wij vandaag op de fiets zaten bleken de 750ml (met poeder) en de 500ml toch wel weinig, zeker met de temperaturen van vandaag.

Maar goed, het was de moeite waard. Maandag de AGR lus 3 gedaan (incl Eyserbosweg, Keutenberg en Gulperberg vanuit Partij) en vandaag minder steil maar hoger gefietst in Vaals, Camerig en een aantal Belgische heuvels. Woensdag een wat vlakker ritje langs het kanaal (we zitten in Maastricht). Was erg leuk, was voor ons de 1e keer Zuid Limburg (3e seizoen op de racefiets ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:13:
[...]

klopt zeker, ik moet er zelf ook echt wel bewust op letten, zeker als er nog een training op de planning staat, probeer ik wel wat meer weg te werken van te voren.
Heel herkenbaar. Ik moet er ook echt om denken. Zeker met dit warme weer zweet ik enorm en ben ik zo een paar liter kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-06 16:24
Vandaag een mooie rit in Belgie gepland, 136Km met de nodige Hm. Wilde aanvankelijk langer maar ivm weer toch beetje aangepast.

Ging lekker ondanks de warmte, tot ergens op +- 60% de kabel van de derailleur sneuvelt... sta je dan met je goed gedrag.

Gelukkig met wat hulp snel thuis kunnen raken, en laatste stukje geharkt op zware verzet, iig vlak voor het noodweer binnen.

Enfin, kabel is net 5035km oud (moet er wel bij vertellen dat ik 99% in heuvelachtig gebied rijdt, veel intensiever gebruik tav vlakke ritten).

Hoe vaak vernieuwen jullie dit soort zaken (preventief)? (ja... @Salteh, DI2 upgrade zou ook niet onaardig zijn ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 22:29
RR46 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:27:
Vandaag een mooie rit in Belgie gepland, 136Km met de nodige Hm. Wilde aanvankelijk langer maar ivm weer toch beetje aangepast.

Ging lekker ondanks de warmte, tot ergens op +- 60% de kabel van de derailleur sneuvelt... sta je dan met je goed gedrag.

Gelukkig met wat hulp snel thuis kunnen raken, en laatste stukje geharkt op zware verzet, iig vlak voor het noodweer binnen.

Enfin, kabel is net 5035km oud (moet er wel bij vertellen dat ik 99% in heuvelachtig gebied rijdt, veel intensiever gebruik tav vlakke ritten).

Hoe vaak vernieuwen jullie dit soort zaken (preventief)? (ja... @Salteh, DI2 upgrade zou ook niet onaardig zijn ;-) )
Ik ben zelf niet heel precies met het vervangen van m'n kabels, maar deed dit vooral als ik ook m'n stuurlint deed ;-). Denk 1 keer per jaar.. in mijn geval is dat zo'n 6000km per fiets.
Een kapotte derailleurkabel is nog wel te overleven, remkabel is een ander verhaal. Maar die zijn ook dikker ;-)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:24
Stoffa schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Wat betekent dat nou voor vermogens/hartslagzones? Is dan vermogen of hartslagzone leidend voor je training?
Terechte vraag.
Ik zou zeggen: rij op het gevoel bij hitte :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 13:41
Stufferdt schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:01:
[...]
Ik heb ook een Siroko met opzet. Bril was 26 euro geloof ik, insert 12. Pearle rekent 30 euro voor het op sterkte maken van de insert.
Na alle aanprijzingen in deze thread heb ik ook een Siroko bril besteld. Mijn keuze is gevallen op de K3s PhotoChromic La Palma met insert. Het duurde een weekje voordat de bril binnen was en vervolgens duurde het nog meer dan een maand voordat ik de lenzen voor de insert kon laten maken, want ik was een beetje ziek. :-(
Sinds 1 juni weet ik dat ik weer beter ben, dus kon ik weer de straat op en de bril testen.
De bril is zeer comfortabel en blijft goed zitten. Zicht is heel goed; welke kant ik ook op kijk, ik heb geen last van het montuur. Ook tegen vliegjes lijkt de bril een goede bescherming te bieden. Deze week fietste ik langs de Loosdrechtse Plassen door vele zwermen vliegjes. Slechts 1 vliegje leek achter mijn bril te komen, maar niet in mijn oog en daar gaat het om.

Bij Pearle heb ik de lenzen laten slijpen en dat kan inderdaad voor 20 Euro, als je afziet van coating en krasbescherming. Probleem is wel dat ze de insert hebben beschadigd. Dat hebben ze gelijmd, maar het is wel duidelijk te zien. Kennelijk was de lens iets te groot. gelukkig zit de beschadiging onderin en merk ik er niets van. De insert zit gelukkig redelijk hoog, zodat ik er doorheen kijk wanneer ik over het stuur heen buig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:06
Mijn kuiten en vooral knieholtes zitten weer onder de eikenprocessierupsbultjes :(

Ik kan helaas geen routes verzinnen hier zonder eikenbomen. Het staat er hier (en over de grens naar DL) vol mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-06 23:04

Ik heb vorig jaar een derailleur kabel van een 12 jaar oude Ultegra fiets vervangen waar nooit een nieuw kabeltje op gekomen is. Kabel zag er nog als nieuw uit en het heeft qua schakel prestaties niet uit gemaakt. Hij heeft wel 6 jaar stil gestaan de fiets maar 25k km had ie toen wel gemaakt. Wel vlakke kilometers though. 5k vind ik vrij snel al wel voor versleten kabel, laat staan een die de geest geeft. Geen scherpe randen bij de kabelgeleiders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
ZieMaar! schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:29:
Wij zijn een midweekje in Zuid Limburg en hebben dus mooi wat gefietst, maar voor de ruim 3 uur die wij vandaag op de fiets zaten bleken de 750ml (met poeder) en de 500ml toch wel weinig, zeker met de temperaturen van vandaag.

Maar goed, het was de moeite waard. Maandag de AGR lus 3 gedaan (incl Eyserbosweg, Keutenberg en Gulperberg vanuit Partij) en vandaag minder steil maar hoger gefietst in Vaals, Camerig en een aantal Belgische heuvels. Woensdag een wat vlakker ritje langs het kanaal (we zitten in Maastricht). Was erg leuk, was voor ons de 1e keer Zuid Limburg (3e seizoen op de racefiets ;)).
Klinkt heel bekend allemaal. Ik ga van 10 juli t/m 13 juli een weekendje met vrouw en bevriend (fiets)stel. Derde keer in Zuid-Limburg voor mij. We hebben een route van 100km met 1600hm die alle bekende bergjes pakt. Dat wordt leuk! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 13:21

Het is niet normaal dat een derailleurkabel breekt. Waar is hij gebroken?
Bij een gebroken kabel hoef je niet op het zwaarste verset te rijden. M.b.v. de stelschroef voor maximum uitslag kun je een kransje kiezen, Dat wordt 'm dan tot de volgende fietsenmaker, Vóór kun je natuurlijk wel blijven schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-06 16:24
Ik moet het nog loshalen... in het Franstalige gedeelte van Belgie was een tankstation vinden vandaag al een aardige opgave... laat staan een fietsenmaker ;-)

Gebeurde sowieso vlak voor 18:00 uur, omdat ik snel vervoer had geregeld ook niet lang lopen sukkelen/andere opties overwogen, maar je hebt gelijk @DieAnder , met stelschroef zou je nog wat kunnen winnen om het harken iets te beperken.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:46
magic_nl schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:35:
[...]

Benieuwd hoe zoiets https://www.helliot-bikes.eu/shop/red-roadbike/?lang=en nou werkelijk fietst.
Vooral hoe die versnellingen werken....
Die teksten ook :X
Ramon 73 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:14:
[...]

1984 belde, ze willen hun magnesium wielen terug :P
Is dat een zijstandaard? Achteraan, links.
Die zat er bij mijn vrouw destijds ook onder. (Giant) Zat zelfs een montageplaat op het frame. En eerlijk is eerlijk, ik loop wel altijd te klooien met mijn fiets, en zij kan hem altijd zo parkeren >:)
Vandaag een rondje nederland gedaan. Ik vond het achteraf een beetje te warm voor deze afstand... Maar ik had ook erg slecht geslapen, denk dat dat eigenlijk nog meer telde.... en daarom schoot het voor geen meter op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5maBqoTi61406dxWHTUd3_d3zYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDgDMiYbCAaKWfKARRHX9H4X.jpg?f=fotoalbum_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
LuPo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:06:
[...]

Klinkt heel bekend allemaal. Ik ga van 10 juli t/m 13 juli een weekendje met vrouw en bevriend (fiets)stel. Derde keer in Zuid-Limburg voor mij. We hebben een route van 100km met 1600hm die alle bekende bergjes pakt. Dat wordt leuk! :+
Lekker vooruitzicht! Ik vond het ook heerlijk om weer lekker te lunchen op een terras (ging allemaal prima). Wij hebben overigens na elke dag fietsen een dagje niet gefietst. Voelde aan de ene kant zonde, maar al dat geklik vraagt best wat...

Ik vond de bekende heuvels zeker leuk, maar met name de Keutenberg is toch vooral stoempend bovenkomen...met echt fietsen heeft dat weinig van doen (en dat gold niet alleen voor ons ;)).

Jij hebt al een route, maar via www.climbfinder.com (nieuwe versie van klimtijd.nl) kan je mooi alle klimmetjes vinden (en vinken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:15
nogeeninlog schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:20:
[...]
Na alle aanprijzingen in deze thread heb ik ook een Siroko bril besteld. Mijn keuze is gevallen op de K3s PhotoChromic La Palma met insert.
...
De insert zit gelukkig redelijk hoog, zodat ik er doorheen kijk wanneer ik over het stuur heen buig.
Kan die insert gebruikt worden als leesbril, of is het juist bedoeld voor ver weg? Ik zoek naar een oplossing om de kleine lettertjes op m'n fietscomputer te kunnen lezen. Voor zicht verder weg heb ik juist geen versterking nodig (ik ben dus verziend). Ik zat ook naar die Siroko te kijken, maar ik vind de insert zo hoog zitten en ik vind het lastig dat ik de bril niet kan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 13:41
nomar109 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Kan die insert gebruikt worden als leesbril, of is het juist bedoeld voor ver weg?
De insert is juist bedoeld voor ver weg.

In het hardlooptopic heb ik een paar maanden geleden nog gepost over een sportbril op Aliexpress:
nogeeninlog in "Hardlopen - deel 9"

De varifocale bril die ik daar heb gekocht is naar mijn mening niet geschikt voor fietsen, anders had ik die Siroko niet hoeven kopen. Dit is slechts om een idee te geven. Maar je kunt daar dus varifocale en multifocale sportbrillen kopen, misschien hebben ze daar ook fietsbrillen. Dan laat je alleen het leesgedeelte op scherpte slijpen. De varifocale bril die ik daar heb gekocht bevalt mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:25
LuPo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:06:
[...]

Wij gaan in augustus. Zou je die route misschien kunnen delen? Ben erg benieuwd. Wij moeten namelijk nog een route maken.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
KW25 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:28:
[...]

Wij gaan in augustus. Zou je die route misschien kunnen delen? Ben erg benieuwd. Wij moeten namelijk nog een route maken.
Ik heb een route van grimpeur.nl gedaan, maar ook wielrennenmaastricht.nl heeft veel routes en op komoot @andrego. Wij hebben zelf de Amstel gold race lus 3 gedaan en een klimroute van een dikke 65 km met bijna 1200hm. AGR lus 2 is volgens mij ook heel mooi (ons net te lang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mistraller schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:55:
[...]

Vandaag een rondje nederland gedaan. Ik vond het achteraf een beetje te warm voor deze afstand... Maar ik had ook erg slecht geslapen, denk dat dat eigenlijk nog meer telde.... en daarom schoot het voor geen meter op.[Afbeelding]
Ha, nice! _/-\o_ Ik woon ook in deze omgeving dus zou deze graag willen "lenen" van je ;) (en aanpassen voor mijn vertrekpunt e.d.) Heb je de GPX voor me? Heb op je Strava-profiel gekeken maar dat staat dicht. Dank alvast!

edit: never mind, al gevonden: https://ridewithgps.com/trips/47354111 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bananeman op 27-06-2020 15:40 ]

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:33
Mistraller schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:55:

Vandaag een rondje nederland gedaan. Ik vond het achteraf een beetje te warm voor deze afstand... Maar ik had ook erg slecht geslapen, denk dat dat eigenlijk nog meer telde.... en daarom schoot het voor geen meter op.[Afbeelding]
Volgens mij ben je letterlijk langs mijn huis gefietst. :D

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Wederom even terugkomen op mijn vorige post(s).
@plong (en andere geïnteresseerden)
Gisteren een ronde gefietst met m'n nieuwe Castelli Rosso Corsa Pro(CRCP), hoewel ik ze beter vind dan mijn oude Rosso Corsa (non-Pro) komen ze echt niet in de buurt van de Roeckl Alpha's. De demping is simpelweg een stuk minder en je schifters prikken toch een beetje door deze CRCP's. Met name de demping in je handpalmen en tussen duim en wijsvinger is waar de Roeckl Alpha's zich onderscheiden t.o.v. m'n Castelli's. Zo comfortabel heb ik het nog niet meegemaakt. Daarbij heb je ook niet het idee dat de gel in de weg zit of gaat schuiven (tussen je handen&stuur) bij warm weer. Hoe die Duitsers dit hebben geflikt is mij een raadsel, want op het eerste gezicht dacht ik: deze gel zit niet helemaal op de juiste plek. Maar verdomt...
45 euro is uiteraard wel even wat anders dan 65 euro, true. Maar de Roeckl Alpha's zijn m.i. echt 20 euro beter. Als je daadwerkelijk een stel goede en extreem comfortabele wielerhandschoenen wilt, dan kost dat blijkbaar 65 euro... So be it.

I put my money where my mouth is: heb zojuist nog een paar Roeckl Alpha's besteld. Zó goed vind ik ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:16
Vandaag 2 Specialised Tarmac SL6 gehuurd in Bormio. SL6 Expert met Ultegra voor haar en ik 105.

Fietst mn vriendin me ineens bergop er echt gewoon af verdorie 😄. Normaal rijdt ze op een Sensa Romagna en ik een oude (maar lichte) Canyon.

Ik denk dat haar Sensa 10+ kg is en de Specialised 7,5 ofzo? En mijn Canyon is wat lichter dan de SL6 waar ik nu op rijd.

Die 4kg verschil per saldo maakt nog meer uit dan ik dacht in ieder geval :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 18:31
Dat vindt ik dus het grote voordeel van de Garmin fietscomputers: die waarschuwen je dat je moet drinken (en eten). Daarbij houdt het ding rekening met de temperatuur en je inspanning. Fiets je een berg op, dan zal de waarschuwing om te drinken vaker komen dan als je rustig op een vlakke weg aan het fietsen bent. Werkt prima voor mij, ik vergeet in elk geval niet om te drinken :)
Garmin doet dat? Standaard instelling of moet je een app downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
tinusterror schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:55:
[...]

Hij loopt niet naar een ander verzet met achteruittrappen tijdens het fietsen, alleen groot-groot is bij iedere fiets niet goed om te rijden en achteruit te trappen. Maar bij ieder verzet achteruit draaien loopt hij net niet lekker gelijk op de vertanding lijkt het wel.
Als ik hem zachtjes achteruit draai om bijvoorbeeld de ketting schoon te maken loopt deze niet helemaal smooth op de vertanding. Maak anders vanmiddag wel even een filmpje ervan.

Voorwaards loopt de ketting gewoon soepel zonder enig geluid.
Quote op me eigen bericht.
Hierbij een video in slomo van het achteruit trappen.. voorwaarts loopt ie als een zonnetje.

Je ziet ook dat soms de schakel niet helemaal gelijk erin valt maar een verzet kleiner aan raakt? Normaal zeker? De marges bij 11 speed zijn zo klein

https://youtu.be/T0tS9BioIK0

[ Voor 8% gewijzigd door tinusterror op 27-06-2020 15:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:07
Requiem19 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:29:
Fietst mn vriendin me ineens bergop er echt gewoon af verdorie 😄
Haha iemand gaat harder trainen de komende tijd vermoed ik zo _O- Maar... Wel leuk als je beiden lekker samen kunt fietsen op (ongeveer) hetzelfde niveau (y) Mijn dame haat fietsen, dus die missie is sowieso kansloos.

@tinusterror Ik zie daar niks vreemds aan eerlijk gezegd; lijkt redelijk soepel te lopen. Dus wat voor monsterlijke vermogens trap jij dat je steeds kettingen breekt? Tinus - de terror van elke ketting O-) Maar achteruit trappen in het midden van de cassette zal niet het scenario zijn waarin de kettingen breken; hoe loopt het op de kleine krasjes als je flink aanzet?

Tot slot, vandaag zelf de 100km voor deze maand weer even afgewerkt met 31 gemiddeld. Lekker dat het flink afgekoeld is, maar was toch wel pittig. Te weinig calorieën meegenomen vermoed ik.

Verder ook nog lekker aan het stoeien met fit files in Python; best geinige resultaten. Ook best grappig om te zien hoeveel GPS afstand / snelheid afwijkt van gemeten afstand / snelheid. Zaken zoals pauzes detecteren en outliers afvangen is ook wel een dingetje. Moet e.e.a. ook nog gaan verpakken in een beetje fatsoenlijk dashboardje.

[ Voor 6% gewijzigd door Morrar op 27-06-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Uiteindelijk gisteren een nieuw Wielsbeke gehaald bij de lokale fietsenmaker. Voorlopig kan ik weer vooruit maar ga wel langzaam kijken voor een nieuwe fiets. Wordt alleen wel een uitdaging. Weinig merken bieden een frame in grofweg maat 64... 2.04m groot zijn heeft voordelen maar bij het uitzoeken van mooie fietsen gaat er al snel een streep door bepaalde modellen.

Vriend van me werkt bij canyon en zelfs daar zal het lastig worden maar niet geheel onmogelijk...

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:33

sebasd

loopt op espresso

Vanochtend weggegaan voor net iets meer dan 70 km maar man, man, man wat was het smerig plakkerig weer..

En uiteraard had ik het weer zo gepland dat ik de laatste 10-15 km de wind vol tegen had in de polder.. Ik leer het ook nooit.

Nou ja, we zijn weer terug en verder was het wel een mooi rondje.. Amersfoort - Nijkerkerveen - Zwartebroek - Voorthuizen - Nieuw Milligen - Speuld - Ermelo - Horst en langs het water (en de A28..) weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:35
Sjurm schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:36:
Mijn kuiten en vooral knieholtes zitten weer onder de eikenprocessierupsbultjes :(

Ik kan helaas geen routes verzinnen hier zonder eikenbomen. Het staat er hier (en over de grens naar DL) vol mee
Vandaag ook weer genoeg eikenbomen tegengekomen, krijg al jeuk als ik er een zie. Ik ben er daarom telkens zo hard mogelijk langs gefietst. Vorig weekend had ik echt extreme jeuk, zo erg dat ik er wakker van lag. Gek genoeg verdween bij mij de jeuk een paar uur na het innemen van een hooikoorts medicijn met Cetirizinedihydrochloride als werkzame stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

koentjuh1987 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:03:
Uiteindelijk gisteren een nieuw Wielsbeke gehaald bij de lokale fietsenmaker. Voorlopig kan ik weer vooruit maar ga wel langzaam kijken voor een nieuwe fiets. Wordt alleen wel een uitdaging. Weinig merken bieden een frame in grofweg maat 64... 2.04m groot zijn heeft voordelen maar bij het uitzoeken van mooie fietsen gaat er al snel een streep door bepaalde modellen.

Vriend van me werkt bij canyon en zelfs daar zal het lastig worden maar niet geheel onmogelijk...
Connor Dunne (presentator van GCN) is toevallig ook 2.04 en heeft een Pinarello.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
KW25 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:28:
[...]

Tuurlijk!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
edwardmila schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Garmin doet dat? Standaard instelling of moet je een app downloaden?
Alleen de nieuwe 530, 830 en 1030 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:06
kwiebus schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:15:
[...]

Vandaag ook weer genoeg eikenbomen tegengekomen, krijg al jeuk als ik er een zie. Ik ben er daarom telkens zo hard mogelijk langs gefietst. Vorig weekend had ik echt extreme jeuk, zo erg dat ik er wakker van lag. Gek genoeg verdween bij mij de jeuk een paar uur na het innemen van een hooikoorts medicijn met Cetirizinedihydrochloride als werkzame stof.
Ik heb nu echt jeuk als een malle. Ik heb hier wel nog wat hooikoortsmedicijnen met loratodine liggen.
Heb je dat gewoon geprobeerd of deed je dat op aanraden van iemand?
Pagina: 1 ... 121 ... 655 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).