Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:10
Ruud schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:09:
[...]

Weet je anders de weg niet? }:O
Goed kijken dan snap je het woordgrapje misschien ook 8)7

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
steel123 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:30:
[...]

En dan te bedenken dat de meeste winst partijen van MvdP juist MET dropper waren vorig seizoen. Net zoals dat de meerderheid van het veld in XC wedstrijden rijden met een dropper. De trend is dan ook steeds technischere parcours, inclusief race fully met 120mm veerwerg in het wereldbeker XC circuit.

Persoonlijk durf ik met mijn hardtail die een suntour XCR coil vork ook rode/zwarte afdalingen af in Willingen/Winterberg/Solden(Oostenrijk). Vond ik ook erg leuk, maar nadruk lag vooral op overleven.
Dit jaar een paar keer fiets gehuurd en de fun is wel echt groter. De nadruk ligt dan op plezier en was nooit meer bang om te vallen of dat de fiets niet voldoende zou zijn.

De grens wat je kan met een fiets is bijna onbeperkt, maar je fiets kan het wel makkelijker maken.
Welke wedstrijden waren dat dan? MvdP met dropper? Heb 'm niet gezien met dropper in de world cups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CydexTM
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 20:15
Ik heb problemen met m'n schijfrem en heb al heel wat dingen geprobeerd. De rem loopt aan en ik heb de schijf al vervangen en nu ook de blokjes. Tijdens het vervangen van de blokjes is het mij opgevallen dat de zuigers niet goed terug bewegen, hierdoor blijft er vrijwel geen ruimte over tussen de blokjes en de schijf. Hierdoor loopt de rem dus constant aan en aangezien ik graag wil dat alles goed werkt, wil ik dit opgelost hebben. Heeft er iemand tips hoe ik er voor kan zorgen dat de zuigers weer goed terugbewegen/veren? Jammer genoeg heb ik niet echt tools zoals remmen reiniger etc..

Ik heb ze al eens met een platte schroevendraaier en doek teruggedrukt, dan is er in eerste instantie helemaal geen druk en dan na 20x de rem indrukken is er druk en zitten de remblokjes meteen weer vastgekluisterd aan de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 21:17
Herkenbaar verhaal. Heb exact hetzelfde meegemaakt met een budget merk wat op mijn MTB gemonteerd was. Fietsenmaker laten vervangen door een nieuw setje. Bleek (economisch) niet te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
CydexTM schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:20:
Ik heb problemen met m'n schijfrem en heb al heel wat dingen geprobeerd. De rem loopt aan en ik heb de schijf al vervangen en nu ook de blokjes. Tijdens het vervangen van de blokjes is het mij opgevallen dat de zuigers niet goed terug bewegen, hierdoor blijft er vrijwel geen ruimte over tussen de blokjes en de schijf. Hierdoor loopt de rem dus constant aan en aangezien ik graag wil dat alles goed werkt, wil ik dit opgelost hebben. Heeft er iemand tips hoe ik er voor kan zorgen dat de zuigers weer goed terugbewegen/veren? Jammer genoeg heb ik niet echt tools zoals remmen reiniger etc..

Ik heb ze al eens met een platte schroevendraaier en doek teruggedrukt, dan is er in eerste instantie helemaal geen druk en dan na 20x de rem indrukken is er druk en zitten de remblokjes meteen weer vastgekluisterd aan de schijf.
Ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CydexTM
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 20:15
Daar had ik ook al naar gekeken, echter heb je dan een bleed kit nodig wat ik gevonden had en die vind ik nogal prijzig: https://www.bike-componen...Fluid-Mineral-Oil-p43869/

Zoals je ziet heb ik dus de Hayes Radar schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 14:55

steel123

Cryman9

F r a n k D schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:52:
[...]
Welke wedstrijden waren dat dan? MvdP met dropper? Heb 'm niet gezien met dropper in de world cups.
Ik moet toegeven dat ik het niet 100% gecheckt heb, maar las het hier:
https://www.redbull.com/us-en/fastest-xco-race-bikes
The all-rounder Mathieu Van Der Poel has won at the highest level in a number of cycling disciplines, now including cross-country. Van Der Poel rode a Canyon LUX CF full-suspension bike with dropper post, Fox suspension and Maxxis tyres for his wins in Nové Město, Val di Sole and Lenzerheide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 23:26
CydexTM schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:56:
[...]

Daar had ik ook al naar gekeken, echter heb je dan een bleed kit nodig wat ik gevonden had en die vind ik nogal prijzig: https://www.bike-componen...Fluid-Mineral-Oil-p43869/

Dan de fietsenmaker het laten doen. Er is niet echt een workaround om te bleeden verder. Een tijdelijke fix kan zijn om de pads helemaal terug de duwen en er dan een wig (bleedblock) tussen te drukken. Dan met een tyrap de remhevels maximaal inknijpen en vastzetten, dan zo een nachtje laten staan. Maar goed daarmee los je het niet permanent op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
steel123 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:26:
[...]

[...]
Volgens mij is dat meer een sponsor message.
Geen dropper gebruikt bij zijn overwinningen;
Nove Mesto
Lenzerheide foto 13
Val di Sole

In het algemeen rijd de top zonder dropper bij de mannen in 2019. Misschien dat het in de toekomst wel anders is.
Maar zie MvdP het nog niet doen of nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
F r a n k D schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:41:
[...]

Volgens mij is dat meer een sponsor message.
Geen dropper gebruikt bij zijn overwinningen;
Nove Mesto
Lenzerheide foto 13
Val di Sole

In het algemeen rijd de top zonder dropper bij de mannen in 2019. Misschien dat het in de toekomst wel anders is.
Maar zie MvdP het nog niet doen of nodig hebben.
Hoezo zouden ze dat niet doen eigenlijk, gewicht?

Van MvdP snap ik het wel, het moet wel in je systeem zitten dat te gebruiken en hij zit meer op de veldrijfiets en wielrenfiets dan MTB

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CydexTM schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:56:
[...]

Epic bleed kit is iets goedkoper, verder valt 35 piek wel mee toch?
zonoskar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:23:
@NewbieNeo Misschien is het dat. Ik spring niet vaak, hou de wielen liever aan de grond ;)

Nou weet ik ook wel paadjes die zo steil naar beneden zijn dat je niet eens omhoog kan lopen. Die reden we ook al zonder dropper af (en zonder het zadel lager te zetten natuurlijk), al zijn die wel makkelijker met dropper. Je moet je dan wel aanvragen wat is leuker. Sketchy omlaag rijden en het halen, of met je zadel laag en met 2 vingers in je neus omlaag rijden...
Tja er is geen goed of fout natuurlijk maar met Dropper ga je waarschijnlijk sneller en of veiliger naar beneden. Weet verder natuurlijk niet waar je precies rijd en wat voor fiets je hebt maar er zijn genoeg paden te bedenken waar je qua zwaartepunt niet eens beneden kan komen zonder achter je zadel te kunnen hangen. Steil naar beneden en dan een kuil+bult en je bent de pisang.

Dezelfde redenatie kan je maken tussen fully/hardtail, voorvering/starre vork, mountainbike/cyclocrosser, versnellingen/single speed, Freehub/doortrapper 1997 2.0 bandjes/2.4+, houten wielen/rubber banden :+ etc. Er is geen goed of fout maar een Dropper ook in NL afschrijven als iets om (gebrek aan) techniek te compenseren vind ik wat te makkelijk.

Natuurlijk compenseert het voor een deel techniek, dat iets ook zonder kan maakt het nog niet noodzakelijk beter of een luxe artikel.

[ Voor 61% gewijzigd door GoldenSample op 18-07-2020 00:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoewe
Vandaag weer dagje bikepark gedaan, zowaar m'n eerste cleane double(tje) gesprongen. Tables gaan ook al wat beter, maar step ups blijf ik echt een mindfuck vinden...

Maar best tof om te merken dat je met twee dagen oefenen nog echt progressie kan maken. Jammer dat het zo'n eind rijden is, anders zat ik iedere maand wel in het bikepark denk ik :)

Jammer dat drops er op video altijd beduidend minder stoer uitzien dan wanneer je er op af rijdt :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V59X8lJiqnKPcE5FWW2xptly80Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/z4m9ncOp3Zns99HG7aaMZwuR.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

En had je je dropper omlaag?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Het ding is amper omhoog geweest. Je ziet hier ook best veel mensen op enduro's met een afgezaagde vaste zadelpen rijden trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Sjoewe schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:01:
Het ding is amper omhoog geweest. Je ziet hier ook best veel mensen op enduro's met een afgezaagde vaste zadelpen rijden trouwens.
Dan is het geen enduro meer toch? Meer een downhill met single crown vork

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja, effectief wel natuurlijk, maar ik bedoel meer de soort fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:23
@Sjoewe: dat is gewoon een lekkere drop. (met mini bunny hop?) En het probleem zit bij die hoogte niet echt in de drop zelf. Maar meer wat er daarna komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Een grote modderpoel op de plek waar je eigenlijk wilt landen, dus daarom maar kort gesprongen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Vandaag weer in Groesbeek geweest. Door het tweakers rondje wel enthousiast geworden voor de rode en paarse ronde. Dus een paar vrienden ook maar enthousiast gemaakt en vandaag even geweest. Ik heb er weer onwijs van genoten. Al moet ik wel even wennen aan het type trail want het is zeker niet LDD waar je met een uur beuken de 25 kilometer hebt gedaan. Ik heb er althans (nog) niet de skills voor. Ik kom overigens overal prima af op mijn 27.5 XC bike. Ik ben wel blij met mijn Schwalbe Rocket Ron 2.6 banden, ze houden zoveel meer grip in een bocht enopzicht van de Racing Raph waar ik eerst op reed.
GoldenSample schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:33:
[...]

Dezelfde redenatie kan je maken tussen fully/hardtail, voorvering/starre vork, mountainbike/cyclocrosser, versnellingen/single speed, Freehub/doortrapper 1997 2.0 bandjes/2.4+, houten wielen/rubber banden :+ etc. Er is geen goed of fout maar een Dropper ook in NL afschrijven als iets om (gebrek aan) techniek te compenseren vind ik wat te makkelijk.

Natuurlijk compenseert het voor een deel techniek, dat iets ook zonder kan maakt het nog niet noodzakelijk beter of een luxe artikel.
Ik heb vandaag geen een keer dropper echt nodig gehad, maar misschien had het sommige punten wel makkelijker gemaakt. Ik denk niet dat het een gebrek aan techniek is voor een deel mensen die toch al goed kunnen rijden, maar dat het je fiets makkelijker breder inzetbaar maakt. Als je nieuwe trails wilt verkennen is het denk ik beter en daar ga je toch niet de snelste tijd rijden.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik was er vandaag zelfs op Stadsbos013 weer blij mee. ;)

Heeft iemand een gpx (of tips) met toffe, toegankelijke, stukken rond Gulpen? Liefst dropper verplicht ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:19
Gisteren naar Parkstad geweest. Plan was de rode en zwarte route op de gele bordjes te rijden, en indien we tijd hadden ook nog de blauw op geel te doen. Ben even de juiste namen kwijt, zwart op geel was iig brunsummerheide :-).

Vol goede moed gestart, wat na het eerste trappetje al resulteerde in een volledig opengereten Schwalbe Racing Ralph door een flesje Jupiler wat kapot onder aan de trap lag (zucht..). Omdat ik nog niet van plan was naar huis te gaan (vanaf Tilburg best wel een ritje) via Google de plaatselijke LBS gevonden en de banden laten vervangen. Ze hadden geen Schwalbe dus dan maar Maxxis. En dan ook maar gelijk Skin walls, vond dat het best tof stond:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xhLXkWx/fiets.jpg

Vervolgens de rode en zwarte route nog gedaan, blauw laten doen. Was toch wel erg warm en moest wat wennen aan de technische aard van de route. Einde vd ronde nog wel het NK rondje gedaan wat best prima ging. Goede warming up weer, hoop medio Augustus weer wat wedstrijden te rijden, lijkt dat de ATB Cross ook weer beginnen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:37
steel123 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:26:
[...]

[...]
MvdP rijd zonder dropper, laatst een interview met hem gezien waarin hij zegt dat hij zijn cockpit zo clean mogelijk wil houden en niet ook nog over een dropper wil hoeven nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Bikenation? Ik herken de Santa Cruz-hoek denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:19
Ruud schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Bikenation? Ik herken de Santa Cruz-hoek denk ik ;)
Yes, haha. Goed geholpen! Prima prijs voor een LBS, dus aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ruud schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:42:
Ik was er vandaag zelfs op Stadsbos013 weer blij mee. ;)

Heeft iemand een gpx (of tips) met toffe, toegankelijke, stukken rond Gulpen? Liefst dropper verplicht ;)
Geen leuke trails rond Gulpen? Dat kan natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tabbo12
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 20:33
Ik ga sinds een paar maanden met mijn vriendin naar verschillende single tracks in Nederland, ik op een Roscoe 7 2020 en zij op een X-Caliber 7 2020. Ze komt nu vaak grip tekort, ik zie d’r achterwiel wegschuiven en het voelt voor haar alsof “er iets los zit”. De grip en stevigheid zal sowieso niet worden als mijn fiets: 27.5+ met Rocket Ron, maar ik wil het wel verbeteren om haar meer vertrouwen in bochten te geven.
Nu vroeg ik me af of dit met alleen andere banden op te lossen is of dat het ook flexibiliteit van de velg is. Iemand ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Tabbo12 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:26:
Ik ga sinds een paar maanden met mijn vriendin naar verschillende single tracks in Nederland, ik op een Roscoe 7 2020 en zij op een X-Caliber 7 2020. Ze komt nu vaak grip tekort, ik zie d’r achterwiel wegschuiven en het voelt voor haar alsof “er iets los zit”. De grip en stevigheid zal sowieso niet worden als mijn fiets: 27.5+ met Rocket Ron, maar ik wil het wel verbeteren om haar meer vertrouwen in bochten te geven.
Nu vroeg ik me af of dit met alleen andere banden op te lossen is of dat het ook flexibiliteit van de velg is. Iemand ideeën?
Hoe is haar zithouding? Wat is haar pedaalstand? Hoe zet ze druk in de bochten?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoewe
Ligt een beetje aan wat er nu onder ligt. Over het algemeen heb je achter niet perse een band met heel veel grip nodig op de NL trails. Ik zou meer vertrouwen in de bochten eerder zoeken in rijvaardigheidstraining dan in ander materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ja, er zijn mensen die met plus banden op lage snelheid onderuit gaan, terwijl in de zelfde bocht iemand met xc semislicks een stuk harder erdoor gaat. dat heeft dan niks met materiaal te maken, maar puur met skills

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tabbo12
  • Laatst online: 16-09 20:33
Sjoewe schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:42:
Ligt een beetje aan wat er nu onder ligt. Over het algemeen heb je achter niet perse een band met heel veel grip nodig op de NL trails. Ik zou meer vertrouwen in de bochten eerder zoeken in rijvaardigheidstraining dan in ander materiaal.
Er liggen nu de af fabriek Bontrager XR2 banden onder. Het is ook op stukken rechtdoor met schuine ondergrond dat haar wiel veel meer wegschuift.
Een clinic (samen) is misschien wel een betere eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tabbo12 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Er liggen nu de af fabriek Bontrager XR2 banden onder. Het is ook op stukken rechtdoor met schuine ondergrond dat haar wiel veel meer wegschuift.
Met welke druk rijdt ze ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
@Tabbo12 Mijn vriendin heeft hetzelfde gehad met haar fiets. Zaten van die standaard schwalbe dingen op. tough tom en nog zoiets. niet echt heel jofel. Ik zag die fiets glibberen. net alsof je over zon bevroren houten bruggetje rijdt swinters.

Stap 1 Banden: Voor een bredere en agressievere band dan achter. met dikkere zijwallen dan die budget dingen. (schwalbe snakeskin ofzo). Dan kan je wegkomen met lagere bandendruk. Je kan ze ook nog tubeless maken mocht dat nog niet het geval zijn.
Stap2. Op een gezapige route starten. het is niet zoals een vogeljong dat zo uit het nest gemieterd word van nou leer maar vliegen. (eventueel een cursus ofzo als je zou willen).
Stap 3. fietsen.

Notitie: Mijn vermoeden is dat er aardig verschil zit tussen de bontrager XR2 comp en de XR2 Team issue. Of die dingen staan nu al op 3 bar dan zou ik er eerst eens lucht uit laten lopen. das tenslotte gratis ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Torakk op 21-07-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Het compound kan bij Bontrager heel erg veel verschil uitmaken inderdaad. Maar dan nog, welke routes hebben we het over en welke snelheden? Aan de andere kant, grip zit grotendeels tussen haar oren dus als deze banden afgedaan hebben dan is het slimmer om een ander setje te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Joris748 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:40:
[...]

Hoe is haar zithouding? Wat is haar pedaalstand? Hoe zet ze druk in de bochten?
Vergeet ook niet andere zaken zoals lichaamsverplaatsing en remmen tijdens bochten. Ook bijvoorbeeld het stoppen met pedelen tijdens een bocht kan al veel invloed hebben op de hoeveelheid grip die je hebt.
Wellicht ook nog zaken om op te letten :).

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Gewoon beginnen met de basis:
1. Kijken daar waar je naar toe wilt, niet waar je heen gaat.
2. In je bocht je buitenste trapper omlaag en druk op die voe geven.
3. (Beetje) Uit het zadel komen, zadel laten rusten tegen het binnenste been.
4. Stel je voor dat er een stok uit je navel steekt, die moet altijd de kant op wijzen waar je heen stuurt.
5. In de bocht, binnstenste arm strekken, buitenste arm in een hoek van 90 graden bij de elleboog. Zo druk je de fiets plat in de bocht, terwijl je zelf rechtop blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Gisteren met mijn Lux naar Bikesuspension geweest. Ik dacht de voorvork te laten servicen, hier zit wat speling op. Helaas kwam ik van een koude kermis thuis. Zijn advies: Bike terug naar Canyon. Dit hoort niet en is niet te verhelpen met een servicebeurt. Morgen maar eens contact opnemen met Canyon. Kijken wat die zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tabbo12 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Buiten alles wat al gezegd is; check even of niet toevallig dr achter as los zit. Had laatst ook wat vaag gedrag en vervolgens wat matig schakelen daardoor... :X Zeker in combinatie met te harde vering kan het minder performen dan een 27.5+ band met een lage spanning.

Verder idd; 1 Druk 2 houding. Ongetwijfeld is de grip van de Comp. Een stuk minder dan de team issue maar toch, als het zo heftig & de voorkant wel prima z'n werk lijkt te doen is dan vermoed ik toch dat het wat anders is dan het rubber zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
Ff iets over tubeless maken. Heb je met DT velgen ook DT ventielen nodig of werken andere ook goed.

Ik ben ff aan het plannen voor de komende winteronderhoud. swinters doe ik meer hardlopen dan fietsen dus dan heb ik tijd voor therapie/onderoud. Dan gaat er ook een BB in. Deze maakt zichzelf al hoorbaar.
Dan ga k de boel hier ook tubeless maken.

Oh en nog een dingetje. Ik heb een full suspension. Daar zitten allemaal van die kunststof glijbussen in. Is dat standaard spul of is dat per fietsmerk weer anders? Ik kan helemaal niet vinden waar ik vervanging kan krijgen. op een gegeven moment is dat hele frame aan de beurt en dan ga ik het grondig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
@Torakk Je kunt ander merk ventielen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Torakk schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:59:
Ff iets over tubeless maken. Heb je met DT velgen ook DT ventielen nodig of werken andere ook goed.

Ik ben ff aan het plannen voor de komende winteronderhoud. swinters doe ik meer hardlopen dan fietsen dus dan heb ik tijd voor therapie/onderoud. Dan gaat er ook een BB in. Deze maakt zichzelf al hoorbaar.
Dan ga k de boel hier ook tubeless maken.

Oh en nog een dingetje. Ik heb een full suspension. Daar zitten allemaal van die kunststof glijbussen in. Is dat standaard spul of is dat per fietsmerk weer anders? Ik kan helemaal niet vinden waar ik vervanging kan krijgen. op een gegeven moment is dat hele frame aan de beurt en dan ga ik het grondig doen.
je hebt soms wat afwijkende vormen van de rubbertjes aan de onderkant van je ventiel, meestal een gewoon rond en conisch, maar soms ook rechthoekig. Rond is meestal prima, bij rechthoekig moet het maar net goed aansluiten op je velg profiel.

Ik heb zelf schwalbe ventielen in stans velgen gehad en chinese ventielen in mijn nextie carbon velgen. Het netjes tapen is belangrijker dan de ventielen!

voor een lager/glijbussen set kan je het beste checken bij een merkdealer, of de onderdeel nummers opvragen bij de fabrikant en dan gaan zoeken op die codes.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Torakk: Lagers van recente/courante fietsen zijn standaard. Let goed op de gebruikte afdichting en het soort lager. (ongetwijfeld is er ergens een uitzondering te vinden)

Glijbussen zijn op zich niet specifiek maar lastig te vinden dus dan is een bezoek aan de dealer net zo makkelijk.

Weet je al hoe je het spul eruit en erin gaat krijgen? Daar heb je meestal toch wel tools voor nodig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
Zojuist twee Wolfpacks binnen gekregen. De Cross en Trail in 29*2.4.

De cross lijkt heel erg op de Vittoria Barzo dus daar kan ik wel vrienden mee worden denk ik. De middennoppen zijn iets lager en de schoudernoppen lijken vrij gelijk te zijn. Iets beter geschikt voor de achterkant dan een Barzo denk ik.

De trail is net iets grover. Ander patroon en hogere noppen. Dat zou wel eens een lekker bandje kunnen zijn als de ondergrond iets grover is zoals in de Ardennen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 22-07-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
@Ruud ik heb een lagerpers. maar ik moet volgens mij nog zon tool hebben waarmee je die lagers uit dat frame mept. Heb ff op youtube gekeken hoe het moet. maar ik moet sws eerst ff met de schuifmaat mn bb opmeten want ik heb geen flauw idee wat erin zit. (gok dat het 92mm met een diameter van 41 is maar ik meet het voor de zekerheid wel op tegen die tijd.)

voor die glijbussen heb je verder toch niet echt speciale spullen nodig dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Torakk: Glijbussen geen idee, ik verkoop de boel altijd ruim voordat het vervangen moet worden :') En ik weet niet eens of mijn fullies ergens bussen hadden. Volgens mij waren die altijd volledig kogelgelagerd.

Fun fact: ik rijd al een paar weken in Nederland met een binnenband aan de voorkant en ik merk er niets van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Wat is nou een leuke Ardennen route? Belgie / Luxemburg
Samen met een vriend wil ik over 2 weken een weekendje ergens in de ardennen een rondje gaan MTB-en. Maar we komen er niet hele maal goed uit wat nu een goede / leuke trail route is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb de afgelopen weken ook met biba's gereden omdat paar keer banden heb omgewisseld van trail- naar parksetup en ik geen zin had in geklieder met latex op de camping. Het verschil is (zolang je niet lekrijdt...) niet heel groot, maar ik vond het wel frappant dat mijn banden allemaal groter vielen met biba, dan zonder. De trailking ging er echt maar nèt in achter met een biba... :X

Overigens dit zal je ook nooit gebeuren met tubeless :+Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxEu6Aej0tOncYNG-bGzNafT2qE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxiBOjYldzR5RJcZDSm06Dlm.jpg?f=fotoalbum_large

En mag ik ff zeggen dat Duitsland echt een schijtland is om te mountainbiken. Overal potentie, maar nauwelijks fatsoenlijke trails. Vorige week in Oostenrijk was het zoveel beter ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
BraX schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:52:
Wat is nou een leuke Ardennen route? Belgie / Luxemburg
Samen met een vriend wil ik over 2 weken een weekendje ergens in de ardennen een rondje gaan MTB-en. Maar we komen er niet hele maal goed uit wat nu een goede / leuke trail route is.
Solosride ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Laatst online: 02-02-2024
@Sjoewe in Duitsland zijn de gepijlde routes inderdaad waardeloos. Echter zijn er echt parels van trails en gebieden te vinden op nog geen uur of 1.5 rijden van de Nederlandse grens. Witten, Solingen, Hagen, Walporzheim, Nideggen etc. Punt is wel dat je een beetje weet waar je moet zijn, maar met trailforks kom je echt een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Afgelopen woensdag een rondje Vijlen/Epen gedaan samen met @Demo Dat was leuk! Voor mij althans. Al was mijn gebrek aan conditie wel pijnlijk duidelijk :') Er zit tegen het einde van de route een leuke afdaling in waar ik veel op zou kunnen leren qua techniek.

Op de parkeerplaats heb ik nog heel even op zijn fiets gezeten om een idee te krijgen van de maat. Duidelijk is wel dat NS bikes voor mij volledig af valt omdat hun grootste maat gewoon te klein is. Maar het viel mij in de paar meter in het gravel op de parkeerplaats wel al op hoe veel stabieler zo'n moderne fiets voelt en stuurt, ook al was ie te klein.
Met de geo van de fiets van Demo in het achterhoofd vallen helaas een aantal andere fietsen ook af omdat ze domweg te klein lijken te zijn zoals de Production Privee Shan GT en de Pipedream Moxie. Zeker met fietsen die ik niet kan passen bij een LBS wil ik dat op papier de cijfers in ieder geval kloppen.

Anyway, mijn zoektocht naar een nieuw fiets gaat door :) Volgende week eens een paar zaken en routes door Nederland af gaan. Bijvoorbeeld Nextbikeparts, House of MTB, Basta bikes etc.

De twijfel begint wel toe te nemen of ik beter een los frame koop en zoveel mogelijk over zet of gewoon mijn huidige fiets verkoop en een kant en klare fiets koop zoals de Ragley Big Wig Race of de Nukeproof Scout Expert.

Ik zou bijvoorbeeld mijn huidige wielset (hope pro 2 evo met Ryde trace trail 25mm) om kunnen bouwen naar boost. Dit kost mij echter alleen al zowat €100 aan adapters en het opnieuw uitlijnen van het voorwiel.
Mijn 3x10 XT aandrijflijn word ook lastig. Ja, 1x10 zou kunnen maar eigenlijk gebruik ik mijn lichtste verzet daar nog veel te veel voor. Het buitenblad kan mij wel gestolen worden. Ombouwen naar bijv. een 11-46 cassette oid kost mij ook op zijn minst een andere derailleur.

Stuur, stuurpen en de vork kunnen sowieso niet mee.

Toch maar eens uitzoeken wat mijn huidige fiets op kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Aapenootjes: niet kunnen testen is lastig inderdaad. Dus moet je van de geometrie uitgaan en dat wordt ook steeds lastiger.

Ik zou toch kijken wat je aan nieuwe onderdelen kunt vinden van een fiets die uit elkaar is gehaald voor het frame. Op bikemarkt.mtb-news.de komt vrij veel voorbij :)

Is Vijlen de moeite waard? Ik heb binnenkort een paar uur tijd die ik moet doden in de buurt van Gulpen en kwam op Vijlen uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Aapenootjes schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:39:
Afgelopen woensdag een rondje Vijlen/Epen gedaan samen met @Demo Dat was leuk! Voor mij althans. Al was mijn gebrek aan conditie wel pijnlijk duidelijk :') Er zit tegen het einde van de route een leuke afdaling in waar ik veel op zou kunnen leren qua techniek.

Op de parkeerplaats heb ik nog heel even op zijn fiets gezeten om een idee te krijgen van de maat. Duidelijk is wel dat NS bikes voor mij volledig af valt omdat hun grootste maat gewoon te klein is. Maar het viel mij in de paar meter in het gravel op de parkeerplaats wel al op hoe veel stabieler zo'n moderne fiets voelt en stuurt, ook al was ie te klein.
Met de geo van de fiets van Demo in het achterhoofd vallen helaas een aantal andere fietsen ook af omdat ze domweg te klein lijken te zijn zoals de Production Privee Shan GT en de Pipedream Moxie. Zeker met fietsen die ik niet kan passen bij een LBS wil ik dat op papier de cijfers in ieder geval kloppen.

Anyway, mijn zoektocht naar een nieuw fiets gaat door :) Volgende week eens een paar zaken en routes door Nederland af gaan. Bijvoorbeeld Nextbikeparts, House of MTB, Basta bikes etc.

De twijfel begint wel toe te nemen of ik beter een los frame koop en zoveel mogelijk over zet of gewoon mijn huidige fiets verkoop en een kant en klare fiets koop zoals de Ragley Big Wig Race of de Nukeproof Scout Expert.

Ik zou bijvoorbeeld mijn huidige wielset (hope pro 2 evo met Ryde trace trail 25mm) om kunnen bouwen naar boost. Dit kost mij echter alleen al zowat €100 aan adapters en het opnieuw uitlijnen van het voorwiel.
Mijn 3x10 XT aandrijflijn word ook lastig. Ja, 1x10 zou kunnen maar eigenlijk gebruik ik mijn lichtste verzet daar nog veel te veel voor. Het buitenblad kan mij wel gestolen worden. Ombouwen naar bijv. een 11-46 cassette oid kost mij ook op zijn minst een andere derailleur.

Stuur, stuurpen en de vork kunnen sowieso niet mee.

Toch maar eens uitzoeken wat mijn huidige fiets op kan leveren.
Ik zou ook zeker de Kona Honzo even meenemen in de vergelijking. Qua geo iets minder extreem dan de andere LTHT's die je noemt, maar wel een perfecte allrounder vind ik, en de XL is met 510mm reach ruimer dan de Ragley of de Nukeproof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Aapenootjes misschien is een custom fiets wat als je zo groot bent. Ik ben iig erg tevteden met mijn project12. Ze zijn wat duurder, maar dan past de fiets wel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ruud schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:56:
@Aapenootjes: niet kunnen testen is lastig inderdaad. Dus moet je van de geometrie uitgaan en dat wordt ook steeds lastiger.

Ik zou toch kijken wat je aan nieuwe onderdelen kunt vinden van een fiets die uit elkaar is gehaald voor het frame. Op bikemarkt.mtb-news.de komt vrij veel voorbij :)

Is Vijlen de moeite waard? Ik heb binnenkort een paar uur tijd die ik moet doden in de buurt van Gulpen en kwam op Vijlen uit.
Ja, Vijlen is een van de mooiste routes in Limburg. Je komt langs het Hijgent Hert waar je heerlijk even op het terras kunt zitten, voor een stukkie vlaai, mocht je daar zin in hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapenootjes

Oh die site kende ik nog niet, bedankt! En inderdaad is geo best een lastig iets zonder echte ervaring met veel verschillende Geo's. Ik ben mij er wel bewust van de ik mij niet blind moet staren op Reach, ik kijk ook naar de effectieve bovenbuis lengte, zitbuis hoek etc. Maar daarom wil ik dus wel wat zaken afgaan komende week om er nog wat meer gevoel voor te krijgen.

Vijlen is zeker een mooie route, enigszins afwisselend qua single track en af en toe wat bredere paden. Die laatste zitten vooral in de wat langere klimmetjes waar dat naar mijn mening niet zo erg is. Er wel verschil te merken in de routes die door verenigingen als Discovery en Trailz043 zijn aangelegd t.o.v. wat ik VVV routes noem. De St. Pietersberg route en een deel van de Parkstad routes zijn over het algemeen nog wat technischer en hebben naar mijn gevoel relatief meer single track. Daarmee zeg ik niet dat die routes beter of mooier zijn dan bijvoorbeeld de Vijlen route, wel anders.
Sjoewe schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Ik zou ook zeker de Kona Honzo even meenemen in de vergelijking. Qua geo iets minder extreem dan de andere LTHT's die je noemt, maar wel een perfecte allrounder vind ik, en de XL is met 510mm reach ruimer dan de Ragley of de Nukeproof.
Gevoelsmatig wil ik iets meer veerweg dan de Honzo bied. Als ie pak em beet een HA van 66-67 had met een vork van 130-140 dan had ie erg hoog op mijn lijstje gestaan. Maar verder ben ik ook niet helemaal kapot van de afmontage en is ie niet als los frame te krijgen (behalve dan de carbon variant).
zonoskar schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:13:
@Aapenootjes misschien is een custom fiets wat als je zo groot bent. Ik ben iig erg tevteden met mijn project12. Ze zijn wat duurder, maar dan past de fiets wel.
Als ik het geld had... Nouja, als geld echt geen punt was zou ik misschien zelfs de uitdaging aan gaan om zelf een frame te bouwen. Lijkt mij super vet om te doen maar kost relatief veel om mee te starten. Bovendien heb ik geen schuur :+
Klitse schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:32:
[...]

Ja, Vijlen is een van de mooiste routes in Limburg. Je komt langs het Hijgent Hert waar je heerlijk even op het terras kunt zitten, voor een stukkie vlaai, mocht je daar zin in hebben.
En je komt langs een vrij goedkope ijskraam, nadeel is dat er na die ijskraam meteen een fikse klim zit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Aapenootjes schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:25:
Gevoelsmatig wil ik iets meer veerweg dan de Honzo bied. Als ie pak em beet een HA van 66-67 had met een vork van 130-140 dan had ie erg hoog op mijn lijstje gestaan. Maar verder ben ik ook niet helemaal kapot van de afmontage en is ie niet als los frame te krijgen (behalve dan de carbon variant).
Ik heb m'n eigen Honzo op 120/130/140mm gehad inmiddels en die 140 is zeker leuk als je lomp van heuvels/bergen af wilt bomben, maar verder niet heel erg nodig. Ik denk dat 130 de sweetpot is, meer veerweg en een slackere HA heb je in NL eigenlijk geen profijt meer van. Maar goed ik heb ook nog een enduro fully erbij, dus ik heb makkelijk praten... :+ Uiteindelijk is een fiets is meer dan geometrie, het gaat er ook over wat die getallen samen opleveren en hoe dat voor je werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ElmarJ16 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:11:
@Sjoewe in Duitsland zijn de gepijlde routes inderdaad waardeloos. Echter zijn er echt parels van trails en gebieden te vinden op nog geen uur of 1.5 rijden van de Nederlandse grens. Witten, Solingen, Hagen, Walporzheim, Nideggen etc. Punt is wel dat je een beetje weet waar je moet zijn, maar met trailforks kom je echt een heel eind.
Dit + Komoot (voor navigeren gewoon even de GPX track downloaden) Helaas is ook met trailforks Berlijn/brandenburg een soort van niemandsland.. Misschien dus nog maar een keer een (lang) weekend naar de Harz of onder Leipzig

Anyway vandaag weer een rondje met een maatje gedaan, voor het mooie weer wat te veel cross-country achtig maar beter dan de vorige keer, lekker weer, aardig landschap en mooi ouwehoeren.

Verder een 'klein' verschil in fietsen op z'n zachtst gezegd. (Helaas is de skyline van Berlijn hier op de achtergrond helaas niet zichtbaar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soWLqkJGkMjzCj-sHBVcrj04tcI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mBSYomQm4r0UJxCx68mH97CF.jpg?f=user_large

iemand nog tips voor een voordeliger alternatief voor de ONE-UP gear straps?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0295/6902/4136/products/OneUp-Components-EDC-Tool-Strap-Gry-2-966.jpg Vind 15 piek voor 2 wat veel maar zoek nog iets om m'n bandje aan m'n frame te knopen zodat ik niet altijd m'n rugtas mee hoef.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 26-07-2020 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-09 21:17
Herbruikbare kabelbinders? 5 euro voor 100 stuks bij de Hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 14:35
En anders wat kleinere spanbanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:51
Dubbelzijdig klittenband, 5 euro voor 2,5 meter oid.
Gebruik ik zelf ook voor mijn binnenband + 2 bandenlichters.

[ Voor 37% gewijzigd door NewbieNeo op 26-07-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:02
Vaude tube bag zadeltasje, nu 10 euro bij bol

[ Voor 118% gewijzigd door Tomas_ op 26-07-2020 10:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:10
Wat is het toch heerlijk om op een zondagochtend een paar uur met je bike weg te zijn, wat trainingsrondjes te doen, nieuwe drop ontdekken, jeugd in het bos vinden die lekker aan het raggen zijn, nieuwe routes ontdekken. De regen van vannacht heeft z’n werk heel goed gedaan, alles ligt er top bij. Voldaan thuis komen

(Wilde ik even melden :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Miyamoto schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:38:
Herbruikbare kabelbinders? 5 euro voor 100 stuks bij de Hornbach.
L0we schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:26:
En anders wat kleinere spanbanden?
NewbieNeo schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:03:
Dubbelzijdig klittenband, 5 euro voor 2,5 meter oid.
Gebruik ik zelf ook voor mijn binnenband + 2 bandenlichters.
Dit rekt helaas niet en zit, ondanks dat het bandje zelf natuurlijk wel veert, nooit echt erg strak. Ervaring leert me dat ik dan toch net iets te vaak de boel weer moet re-organiseren.
Tomas_ schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:17:
Vaude tube bag zadeltasje, nu 10 euro bij bol
gaat helaas niet, met de dropper naar onder en een landing raak ik m'n achterwiel ook met een erg klein tasje.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 26-07-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Holk schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:31:
Wat is het toch heerlijk om op een zondagochtend een paar uur met je bike weg te zijn, wat trainingsrondjes te doen, nieuwe drop ontdekken, jeugd in het bos vinden die lekker aan het raggen zijn, nieuwe routes ontdekken. De regen van vannacht heeft z’n werk heel goed gedaan, alles ligt er top bij. Voldaan thuis komen

(Wilde ik even melden :))
Nice :). Welke drop heb je gevonden? Zaterdag op LV een aardige "gevonden" namelijk (zat er al een tijdje, kom nooit meer op LV eigenlijk).

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 26-07-2020 17:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
JvS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:34:
[...]

Nice :). Welke drop heb je gevonden? Zaterdag op LV een aardige "gevonden" namelijk (zat er al een tijdje, kom nooit meer op LV eigenlijk).
Route Vasse, een van de single tracks in de bossen. Is een ramp gebouwd met 2 mogelijkheden en van nature deed ik altijd 1 kant. Vandaag ivm training hetzelfde rondje 5 keer gedaan en na de tweede dacht ik “pak de andere kant eens”. Was lachen. Paar jonge gasten waren daar ook aan het oefenen, lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:51
GoldenSample schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:25:
[...]

[...]

[...]

Dit rekt helaas niet en zit, ondanks dat het bandje zelf natuurlijk wel veert, nooit echt erg strak. Ervaring leert me dat ik dan toch net iets te vaak de boel weer moet re-organiseren.

[...]

gaat helaas niet, met de dropper naar onder en een landing raak ik m'n achterwiel ook met een erg klein tasje.
Dan moet je het harder aantrekken.. O-)
Met huck to flats van 1,5m hoge trappen zit het bij mij nog even strak vast.

Heb zelf het kleinste tasje van Lezyne onder mijn zadel en raakt in de laagste stand (tot aan zadelklem) bij lange na de band niet.

https://www.lezynestore.n...or-black/88-size-one_size

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:28

DjVe

Hatsaflats!

[...]

Oh die site kende ik nog niet, bedankt! En inderdaad is geo best een lastig iets zonder echte ervaring met veel verschillende Geo's. Ik ben mij er wel bewust van de ik mij niet blind moet staren op Reach, ik kijk ook naar de effectieve bovenbuis lengte, zitbuis hoek etc. Maar daarom wil ik dus wel wat zaken afgaan komende week om er nog wat meer gevoel voor te krijgen.

[...]

Je zou ook nog even kunnen neuzen bij Bird MTB. Wellicht dat één van de Zero modellen je in de smaak valt qua geometrie.

Ik ben van de week ook gaan fietsen in Zuid-Limburg (omg Noorbeek). Eerste ritje was dramatisch, want m'n linker crank arm liep er vanaf... 8)7

Ik heb de dagen erop geen echte routes gevolgd, maar ben gewoon maar gaan fietsen en heb gewoon wat leuke paden gepakt. Dat beviel eigenlijk prima. Er lopen zoveel routes door dat gebied dat je altijd wel weer op een leuk stukje komt, wat je weer kan afwisselen met rustige gravel paden. Moet ook eerlijk zeggen dat ik het ook wel verdomde leuk vind om wat te zien van een omgeving, in plaats van alles kneitethard op en af te knallen. Ik heb zelfs nog een vliegend hert (grootste keversoort van NL) helpen oversteken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baken
  • Laatst online: 05-08 13:22
Na vale maanden dubben nu de knoop doorgehakt en vrijdag een fiets gekocht.
Meteen 2 mooie sessies gemaakt, maar wel wat zadelpijn inmiddels ;)

Fiets van keuze:
Cube Reaction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Baken schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:52:
Na vale maanden dubben nu de knoop doorgehakt en vrijdag een fiets gekocht.
Meteen 2 mooie sessies gemaakt, maar wel wat zadelpijn inmiddels ;)

Fiets van keuze:
Cube Reaction
Top! Ook dat er nog iets op voorraad was.. :)

Mocht je denken, hmm ik heb wel erg weinig grip!? Ga niet teveel tijd stoppen in die banden. Dat is echt zonde van je tijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
Vorige week zaterdag een Cube 200 opgehaald voor mijn zoontje. Hij wordt over 3 weken 5 jaar. Alvast een verjaardagscadeautje. Afgelopen zaterdag voor het eerst gefietst. Rondje van 8 kilometer. Daarna een drankje en een chippie gedaan op het terras. Toen we terug naar de auto reden zei hij dat ie nog een rondje wilde. Toen hebben we nog een half rondje gedaan. 12 kilometer in totaal. Hij deed het echt al goed en nog belangrijker, hij vond het ook echt leuk. Dat is altijd even afwachten natuurlijk met die mannen. Goeie investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Gisteren weer lekker naar de UHR geweest voor een tocht van 55 kilometer. Was toch lekker alleen jammer dat er vrij veel onderhoud was. Een deel van groen dicht en een deel van rood. Ik snap het wel maar jammer is het wel. Dit keer Kwinternooijen ook meegenomen voor het eerst en dat was Anders. Ik had het best naar mijn zin alleen mijn mederijder was iets minder enthousiast. Ik moet de komende weken wel even de afstanden op gaan voeren wil ik een beetje klaar zijn voor Limburg mooiste Noord van 100 KM

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]
En je komt langs een vrij goedkope ijskraam, nadeel is dat er na die ijskraam meteen een fikse klim zit :P
Die fout heb ik meerdere malen gemaakt ja.... Wel heerlijk ijs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het is old-school ATB, nergens echt technisch maar flinke klimmen en afdalingen over wat bredere paden. Desondanks heb ik er wel van genoten, de omgeving is prachtig en je komt nauwelijks op verharde wegen.
Als je technisch wil doen, zou ik naar Maastricht Observant rijden. Het heeft de uitstraling van een rondje op een afvalberg maar dan komt die afdaling...
GerGio schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:09:
Gisteren weer lekker naar de UHR geweest voor een tocht van 55 kilometer. Was toch lekker alleen jammer dat er vrij veel onderhoud was. Een deel van groen dicht en een deel van rood. Ik snap het wel maar jammer is het wel. Dit keer Kwinternooijen ook meegenomen voor het eerst en dat was Anders. Ik had het best naar mijn zin alleen mijn mederijder was iets minder enthousiast. Ik moet de komende weken wel even de afstanden op gaan voeren wil ik een beetje klaar zijn voor Limburg mooiste Noord van 100 KM
De grote afsluiting op Leersum is vanwege boskap als ik me niet vergis, zeker jammer maar buiten de macht van de vrijwilligers. Kwintelooijen is zeker 'anders', ik kan er mijn draai niet echt vinden.. Pak ook eens Hoge Ginkel, de paarse tussen Leersum en Amerongen. Twee mooie technische afdalingen (waarvan één de Snakerun van Leersum is) met twee stevige klimmen er tussen en eigenlijk geen moment rust :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
Hey ik heb vorige week groen gedaan en toen was ie nog helemaal open. Leersum (rood dacht ik) is nog wel dicht sws. En die heb ik gecombineerd met rhenen. (niet kwinterlooien. Daar ga je in 3km helemaal naar de kloten). Hoge ginkel is ook zeker de moeite.

Ik woon op fietsafstand van route amerongen. En dat voelt best goed

Oh en check dit: https://www.pinkbike.com/...ted-stem-tool-system.html
das wel vet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Demo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:45:
[...]
De grote afsluiting op Leersum is vanwege boskap als ik me niet vergis, zeker jammer maar buiten de macht van de vrijwilligers. Kwintelooijen is zeker 'anders', ik kan er mijn draai niet echt vinden.. Pak ook eens Hoge Ginkel, de paarse tussen Leersum en Amerongen. Twee mooie technische afdalingen (waarvan één de Snakerun van Leersum is) met twee stevige klimmen er tussen en eigenlijk geen moment rust :D
Die paarse rijden we normaal maar we wilde nu een wat langere tocht maken. Die snakerun reden we nu in de volle regen dus het was meer een rivier naar beneden. Niet dat het een reden was om het langzamer te rijden maar het was wel behoorlijk nat zeg maar. Maar ik heb er weer van genoten.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Demo schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:45:
[...]
Het is old-school ATB, nergens echt technisch maar flinke klimmen en afdalingen over wat bredere paden. Desondanks heb ik er wel van genoten, de omgeving is prachtig en je komt nauwelijks op verharde wegen.
Als je technisch wil doen, zou ik naar Maastricht Observant rijden. Het heeft de uitstraling van een rondje op een afvalberg maar dan komt die afdaling...
Hmm dus die Wolfpack Trail kan er wel weer af :+

Observant zou het leukste zijn maar is niet handig qua timing en heen en weer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
DjVe schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:36:
[...]

Je zou ook nog even kunnen neuzen bij Bird MTB. Wellicht dat één van de Zero modellen je in de smaak valt qua geometrie.

...
Ja, de Zero 29 staat wel op mijn lijstje, vind em als complete bike alleen net wat prijzig zoals ik hem afgemonteerd wil hebben. En ik lees ook dat hij wel erg stijf kan zijn.

Daarom kijk ik ook naar stalen MTB's, heb er persoonlijk nog geen echte ervaring mee maar lees wel dat die vaak iets meer vergevend zijn.

Mijn plan is om er komende woensdag of donderdag op uit te gaan voor een rondje fietsenzaken en nog ergens een leuke route mee te pakken. Denk aan Nextbikeparts (ragley & nukeproof) en houseofmtb. Iemand nog zaken toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Aapenootjes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:22:
[...]

Ja, de Zero 29 staat wel op mijn lijstje, vind em als complete bike alleen net wat prijzig zoals ik hem afgemonteerd wil hebben. En ik lees ook dat hij wel erg stijf kan zijn.

Daarom kijk ik ook naar stalen MTB's, heb er persoonlijk nog geen echte ervaring mee maar lees wel dat die vaak iets meer vergevend zijn.

Mijn plan is om er komende woensdag of donderdag op uit te gaan voor een rondje fietsenzaken en nog ergens een leuke route mee te pakken. Denk aan Nextbikeparts (ragley & nukeproof) en houseofmtb. Iemand nog zaken toe te voegen?
Helemaal geen enkel kwaad woord over House of MTB. Echt alleen maar positief. Maar verwacht een omgebouwde garage met leuke accessoires, een paar main stream fietsen, koffie, een coole hond en veel MTB-praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ruud schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:25:
[...]

Helemaal geen enkel kwaad woord over House of MTB. Echt alleen maar positief. Maar verwacht een omgebouwde garage met leuke accessoires, een paar main stream fietsen, koffie, een coole hond en veel MTB-praat.
Zo'n vermoeden kreeg ik al bij de site ja, en zeker toen ik het adres op google maps bekeek :P Ik weet ook niet of hij werkelijk iets voor mij heeft, maar 't kan allicht geen kwaad om te gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Aapenootjes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:30:
[...]

Zo'n vermoeden kreeg ik al bij de site ja, en zeker toen ik het adres op google maps bekeek :P Ik weet ook niet of hij werkelijk iets voor mij heeft, maar 't kan allicht geen kwaad om te gaan kijken.
Orange Clockwork Evo 29? :)

Ik heb niet helemaal meegekregen waar je naar zoekt maar wel dat het een frame only moet zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ruud schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Orange Clockwork Evo 29? :)

Ik heb niet helemaal meegekregen waar je naar zoekt maar wel dat het een frame only moet zijn toch?
Frame-only was eerst wel het plan. Maar ik ben aan het twijfelen geraakt of ik mijn oude HT niet beter weg kan doen om mij de hoofdpijn te besparen van onderdelen die eigenlijk net niet passen. (Bijv.: QR steekas wielset, 3x10 XT groepset, 31.6mm external dropper, cockpit en vork sowieso niet).
Al is zelfbouw in combinatie met de verkoop van mijn huidige HT ook nog een optie uiteraard.

Die Orange Clockwork Evo 29, of de crush/P7 zien er ook zeker niet slecht uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Aapenootjes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:30:
[...]

[...]

Wow ik wist niet eens dat hij er zat en ik woon er 15 kilometer vandaan. Dat komt wel omdat ik in een uithoek woon dat wel. Ik kom echt vaak in die stad. Misschien een keer gaan kijken.
Er zit nog een grote fietsenwinkel op het industriegebied daar: https://www.cc5311.nl/
Een vriend van mijn (trek dealer) zit in het dorp ernaast https://www.luijendijkfietsen.nl/
Ik denk alleen niet dat hij nog veel MTB heeft staan want het was daar ook stormloop.

Er zit nog een bikeparkje in de buurt https://goo.gl/maps/4TWqTEfCVLt4fSjt6

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 20:54
Zit zelf momenteel ook rond te kijken voor losse frames, en kijken wat qua zelfbouw mogelijk is (nog oriëntered).

Toevallig "Nordest" al gezien? Dit is een framebouwer uit Portugal; kwam deze tegen op Mountainbike.nl, daar zijn ook nog wel ervaringen te vinden. Bijvoorbeeld de Britango 2 (nu in de aanbieding blijkbaar ;) 450 incl. verzending).
Deze lijkt qua geometrie wel wat op een Kona Honzo, al is de HTA bijv. 66 graden. Dat is trouwens met een 140 mm vork; een vork van 120 is het minimum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI6LSvLe3vqYsbn45MI4efwbGCc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/uVdDLteBC1wCRCb3YUelsBrq.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
@GerGio Bedankt voor de tips!
-Eraser- schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Zit zelf momenteel ook rond te kijken voor losse frames, en kijken wat qua zelfbouw mogelijk is (nog oriëntered).

Toevallig "Nordest" al gezien? Dit is een framebouwer uit Portugal; kwam deze tegen op Mountainbike.nl, daar zijn ook nog wel ervaringen te vinden. Bijvoorbeeld de Britango 2 (nu in de aanbieding blijkbaar ;) 450 incl. verzending).
Deze lijkt qua geometrie wel wat op een Kona Honzo, al is de HTA bijv. 66 graden. Dat is trouwens met een 140 mm vork; een vork van 120 is het minimum.

[Afbeelding]
Wel naar gekeken, maar niet veel verder omdat hun zelf de maten slechts tot 193cm adviseren. Al zou qua geo de Britango of nog meer de Bardino misschien wel kunnen. Die laatste stond dan ook al tussen een incompleet geo lijstje die ik gebruik ter vergelijking:
https://geometrygeeks.bik...nge-crush-29-2019-x-large
Van de Orange moet ik zelf eigenlijk even de geo toevoegen aangezien die niet actueel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:16
Vraagje: mijn Schwalbe Smart Sam vertoont achter flinke barsten. Deze band is 3 jaar oud maar er is nog geen 300km mee gefietst en staat altijd netjes op spanning. Ik lees dat Schwalbe hier vaker last van heeft.
Tevens tips voor een vervanger? Hoor goede dingen over Maxxis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IAE7QCv8UhY1ODWOCwtw3CkQXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s9XB6SiV9KhzMpnliFN7PZza.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 20:54
T7D_Sneezy schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:22:
Vraagje: mijn Schwalbe Smart Sam vertoont achter flinke barsten. Deze band is 3 jaar oud maar er is nog geen 300km mee gefietst en staat altijd netjes op spanning. Ik lees dat Schwalbe hier vaker last van heeft.
Tevens tips voor een vervanger? Hoor goede dingen over Maxxis.

[Afbeelding]
Zelf geen ervaring met zulke scheurtjes (ook niet met Schwalbes van 2 jaar oud), maar ik fiets wat meer kilometers, dus misschien is dat het ;) kan me verder voorstellen dat buiten of binnen staan en bandendruk nog uit kunnen maken. Waar gebruik je de fiets zelf voor? (MTB routes in bos bijv.)

Verder zou ik niet specifiek naar 1 merk kijken. Voor gebruik in NL zijn er meerder combinaties die volgens mij prima zijn:
- Schwalbe Racing Ralph/Racing Ray;
- Maxxis Ikon/Ardent Race;
- Vittoria Barzo/Mezcal;
- Wolfpack Cross/Race;
- Continental Cross King/Race King;
- etc. ;)

Ook afhankelijk natuurlijk van je budget en toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:10

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik heb een kadobon van Decathlon voor €70,- nu heb ik zelf voorlopig niets nodig van decathlon dus mocht er iemand zijn die iets nodig heeft ervan en korting wil krijgen stuur me een pb en verkoop ik hem goedkoper aan je...

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
@T7D_Sneezy Zulke scheuren lijken mij niet normaal. Stond de fiets wel binnen in die 3 jaar?

Mijn oude Schwalbe Racing Ralph band is al een jaar of 5-6 oud en ziet er nog stukken beter uit. (Ik ben erg lang geblesseerd geweest, normaal krijgen ze de kans niet om zo lang mee te gaan)
Nu is de Smart Sam volgens mij wel een beetje een budget band, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Als ie in de schuur achter een raam staat in de zon helpt dat niet mee denk ik. Ik vermoed dat ie niet in het donker heeft gestaan die 3 jaar.

Smart Sam is daarnaast een instap model van schwalbe (vanaf 15 euro te koop).

Ik heb er geen last van met vorig en huidig model Ralph (en Ray)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Laatst online: 04-09 16:22
Ruud schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:14:
[...]

Top! Ook dat er nog iets op voorraad was.. :)

Mocht je denken, hmm ik heb wel erg weinig grip!? Ga niet teveel tijd stoppen in die banden. Dat is echt zonde van je tijd :)
Wat bedoel je met die quote :P ik rij ook cube reaction .. En die opmerking doet me wel een lichtje branden, achter slipt vaak weg :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:16
-Eraser- schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:56:
[...]
Zelf geen ervaring met zulke scheurtjes (ook niet met Schwalbes van 2 jaar oud), maar ik fiets wat meer kilometers, dus misschien is dat het ;) kan me verder voorstellen dat buiten of binnen staan en bandendruk nog uit kunnen maken. Waar gebruik je de fiets zelf voor? (MTB routes in bos bijv.)

Verder zou ik niet specifiek naar 1 merk kijken. Voor gebruik in NL zijn er meerder combinaties die volgens mij prima zijn:
- Schwalbe Racing Ralph/Racing Ray;
- Maxxis Ikon/Ardent Race;
- Vittoria Barzo/Mezcal;
- Wolfpack Cross/Race;
- Continental Cross King/Race King;
- etc. ;)

Ook afhankelijk natuurlijk van je budget en toepassing.
Ik rijd alleen de route in de Drunense Duinen.
Bedankt voor de tip, de Maxxis combi lijkt me wel wat.
Aapenootjes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:44:
@T7D_Sneezy Zulke scheuren lijken mij niet normaal. Stond de fiets wel binnen in die 3 jaar?

Mijn oude Schwalbe Racing Ralph band is al een jaar of 5-6 oud en ziet er nog stukken beter uit. (Ik ben erg lang geblesseerd geweest, normaal krijgen ze de kans niet om zo lang mee te gaan)
Nu is de Smart Sam volgens mij wel een beetje een budget band, maar dan nog.
Fiets staat binnen in een verwarmde garage zonder ramen. De voorband heeft het overigens niet.
Achja, mooi excuus om te gaan vervangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@T7D_Sneezy: de Maxxis vind ik juist de minste van het stel. De Ikon en Ardent Race overtuigen me niet.

Wolfpack zou je ook kunnen kijken naar Race/Speed. Cross is misschien wat overkill.

@BraX: banden met weinig grip. De rubbersamenstelling is niet veel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
T7D_Sneezy schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Ik rijd alleen de route in de Drunense Duinen.
Bedankt voor de tip, de Maxxis combi lijkt me wel wat.
Ik heb heel lang Racing Ralf gereden in de Duinen. Nu rijd ik op Rocket Ron om wat meer grip te hebben als er los zond ligt. Zelfde snelle rubber als Racing Ralf wat meer grip. Ik heb onder mijn 27.5 een 2,6 band liggen en de grip in bochten is echt geweldig.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Rocket Ron is een band met veel grip maar ook echt wel een raceband voor vlieggewichten. Het is namelijk echt een lichte band. (lees: minimaal karkas/stevigheid) Zuid Limburg zonder lekke band kun je bijvoorbeeld vergeten. Voor de wat zwaardere fietsers onder ons heb je een hoge druk nodig om genoeg ondersteuning te hebben.

De stevige variant van de Rocket Ron vind ik de Vittoria Barzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Ruud schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:52:
Rocket Ron is een band met veel grip maar ook echt wel een raceband voor vlieggewichten. Het is namelijk echt een lichte band. (lees: minimaal karkas/stevigheid) Zuid Limburg zonder lekke band kun je bijvoorbeeld vergeten. Voor de wat zwaardere fietsers onder ons heb je een hoge druk nodig om genoeg ondersteuning te hebben.

De stevige variant van de Rocket Ron vind ik de Vittoria Barzo :)
Tot dus ver nog geen problemen mee gehad in zowel Groesbeek of UHR en ik heb hem toch best wel mishandelt. Komt misschien wel door die 2.6 dat heeft nog wel redelijk wat buffer

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 16:57
Ruud schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:52:
Rocket Ron is een band met veel grip maar ook echt wel een raceband voor vlieggewichten. Het is namelijk echt een lichte band. (lees: minimaal karkas/stevigheid) Zuid Limburg zonder lekke band kun je bijvoorbeeld vergeten.
Wat maakt Zuid Limburg dat een zwaardere band vereist is?
Oprechte vraag want ik heb daar nog nooit gefietst in die mooie omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Canard schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:22:
[...]

Wat maakt Zuid Limburg dat een zwaardere band vereist is?
Oprechte vraag want ik heb daar nog nooit gefietst in die mooie omgeving.
Vuursteen en Meidoorn-doornen waardoor je sneller lek rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ruud schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:40:
@T7D_Sneezy: de Maxxis vind ik juist de minste van het stel. De Ikon en Ardent Race overtuigen me niet.

Wolfpack zou je ook kunnen kijken naar Race/Speed. Cross is misschien wat overkill.

@BraX: banden met weinig grip. De rubbersamenstelling is niet veel waard.
Ik rij nu op de Canyon met Maxxis IKON banden (zaten er standaard op) en moet zeggen dat ik ze fijner vind dan de Schwalbe RR combinatie (oude versie). Die voelden als slicks als het modderig werd. Op zich prima banden maar de mate van grip is wel afhankelijk van de ondergrond. De Maxxis banden geven me meer vertrouwen op natte en lossere ondergrond (geheel persoonlijk!).

Desondanks kijk ik als ik ze moet vervangen wel naar de Wolfpack banden, mede vanwege je promotie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:00
Beste lezers van het mountainbike forum,

Naar aanleiding van mijn net afgelopen vakantie in Oostenrijk ben ik wederom geïnspireerd om op te stappen op de MTB. Eerder heb ik een HT gehad die helaas nooit goed aangemeten is. Het frame was te klein, waardoor er een hoop pijntjes ontstonden en ik heb besloten de fiets uiteindelijk weer van de hand te doen.

Jammer, want nu heb ik toch weer heimwee naar lekker rammen door de bossen. Ditmaal ben ik echter wel van plan het beter aan te pakken en een beter geïnformeerde keuze te maken. De eerste keuze die beslecht is, is dat het een fully moet gaan worden. Dit omdat dit meer comfort biedt. Het gaat mij niet zozeer om pure snelheid. Een greep uit de modellen die mij aanstaan zijn o.a:

Merida:
https://www.merida.nl/mou...lk-anthracite-black/2021/

Giant:
http://www.giantstore-drachten.nl/nl/trance-29-1

Canyon:
https://www.canyon.com/nl...ahmengroesse=L&quantity=1

Wat mij echter opvalt is dat tegenwoordig bijna alles 1x12 afgemonteerd is. Bij mijn rondje in Oostenrijk in de bergen op een oude triple merkte ik dat ik toch wel het meest lichte verzet nodig had naar boven, mede door mijn gewicht (plm 100kg). Heeft jullie inziens, ondanks de summiere info, een 1x12 vergeleken hiermee voldoende bereik? Het is namelijk de bedoeling dat de MTB mee gaat op vakanties met vergelijkbare omstandigheden.

Daarnaast valt mij op de het aanbod fully mountainbikes hier in noord Nederland vrij beperkt is. Hebben jullie eventueel tips voor fietsenwinkels, bij voorkeur in de regio en ondanks de coronacrisis, waar er uitvoerig getest kan worden?

Graag hoor ik of jullie eventueel nog tips of aanvullingen hebben.

Hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Anniedrew schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:46:
Beste lezers van het mountainbike forum,

Naar aanleiding van mijn net afgelopen vakantie in Oostenrijk ben ik wederom geïnspireerd om op te stappen op de MTB. Eerder heb ik een HT gehad die helaas nooit goed aangemeten is. Het frame was te klein, waardoor er een hoop pijntjes ontstonden en ik heb besloten de fiets uiteindelijk weer van de hand te doen.

Jammer, want nu heb ik toch weer heimwee naar lekker rammen door de bossen. Ditmaal ben ik echter wel van plan het beter aan te pakken en een beter geïnformeerde keuze te maken. De eerste keuze die beslecht is, is dat het een fully moet gaan worden. Dit omdat dit meer comfort biedt. Het gaat mij niet zozeer om pure snelheid. Een greep uit de modellen die mij aanstaan zijn o.a:

Merida:
https://www.merida.nl/mou...lk-anthracite-black/2021/

Giant:
http://www.giantstore-drachten.nl/nl/trance-29-1

Canyon:
https://www.canyon.com/nl...ahmengroesse=L&quantity=1

Wat mij echter opvalt is dat tegenwoordig bijna alles 1x12 afgemonteerd is. Bij mijn rondje in Oostenrijk in de bergen op een oude triple merkte ik dat ik toch wel het meest lichte verzet nodig had naar boven, mede door mijn gewicht (plm 100kg). Heeft jullie inziens, ondanks de summiere info, een 1x12 vergeleken hiermee voldoende bereik? Het is namelijk de bedoeling dat de MTB mee gaat op vakanties met vergelijkbare omstandigheden.

Daarnaast valt mij op de het aanbod fully mountainbikes hier in noord Nederland vrij beperkt is. Hebben jullie eventueel tips voor fietsenwinkels, bij voorkeur in de regio en ondanks de coronacrisis, waar er uitvoerig getest kan worden?

Graag hoor ik of jullie eventueel nog tips of aanvullingen hebben.

Hartelijk dank!
Het eerste wat opvalt is dat dit allemaal Trail bikes zijn. Dat is niet erg maar die zijn wat minder snel bij het rijden door de bossen. Wel wat meer comfortabel en wat makkelijker te rijden in Oostenrijk. Ze zijn wat minder efficiënt met klimmen, maar makkelijker in het afdalen. Zijn wat relaxere fietsen. De klasse die daarvoor zit zijn XC Fietsen die zijn meer voor door de bossen. Maar als je niet de snelste wilt zijn, zijn trail fietsen prima. In elk geval lekker breed inzetbaar.

Die Giant heeft wel een betere voorvork. Ik geloof niet dat Canyon echt een winkel heeft. Maar dat kunnen andere mensen misschien beter beantwoorden. Ik denk dat met Fietsten zoals een Trek Fuel EX 8 ook redelijk uit de voeten kan maar die zijn dan weer vrij duur. Je zou ook nog kunnen kijken naar een Orbea Occam H20 : https://www.orbea.com/nl-...ke/occam/cat/occam-h20-20

De laatste jaren is het inderdaad meer naar 1x12 gegaan. Al is dat bij Shimano mainstream het laatste jaar zo. Het maakt het schakelen wat makkelijker en je hebt nog voldoende verzet ook voor in de bergen. Het achterste grote tandwiel wat je gebuikt voor je lichtste verzet is vele malen groter geworden dat compenseert voor het missen van het kleine tandwiel voor wat je mist.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapenootjes
@AnniedrewQua 1x12: het komt heel dicht in de buurt van het bereik van een 3x10. Zie bijvoorbeeld deze gear calculator.
Eventueel valt er nog te spelen met de chainring voor.
Pagina: 1 ... 82 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic