Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:28

Sherlock

No Shit

Sherlock schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:08:
[...]

Ach ja, mijn vrouw en ik hebben allebei een Cube MTB die 2e hands zo rond de €300 kostte. En ja, af en toe heb ik er wat onderhoud aan. Dat vind ik (meestal) interessant en leuk om te doen, en de kosten worden zo netjes gespreid. Het kan zijn hoor, dat de totale kosten uiteindelijk net iets hoger uitvallen, maar ik verwacht dat het mee zal vallen.
Sorry, het was een AIM ipv een Analog!

Maar wel een supermooie :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDeg7oO_id9FpFqyV2ELdI_PIfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8nQew0Xk2Gq7SCQ2BbV73w4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIYvE4ZzmuBOcCUOOxKz94MlQAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9BJfNOCUP16d19PBHnECIFa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Sw7V9EcVd7LNmClJ6YRjWKRHoU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfNMotXrMVfSqSdvCVcled6F.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bR8f9TeNkwEBpHDtbKPVK5dUwkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85uVy6U70jMjzWy8EA93UpbF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgLV6fupLm97k7rg9DPEKlqbWn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvGfiWYlVZMZcjCTRgfkv9ko.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amf8fOk1vLdPUKNP7Uy5mpT2-2c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUV5ZbViM8rjAM27MEeUz4eq.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier staat een 2e hands fiets die eigenlijk nieuw is.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 08:31

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Sherlock schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:51:
[...]

Sorry, het was een AIM ipv een Analog!
Da’s nogal een verschil, want een nieuwe AIM zonder toevoegingen als SL of Pro kost €399,-.
Dan vind ik tweedehands €300 duur.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:36
-Eraser- schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Dat testen is natuurlijk wel een goed idee ja ;) Ik zie dat je ook in Brabant rond rijdt (ik woon zelf in omgeving van Breda).
Zijn dit bepaalde fietsenwinkels die de mogelijkheid bieden fietsen te lenen (uiteraard als je bereid bent daar te kopen)? Of zijn ze gehuurd?

Was hier wel benieuwd naar, gezien ik meestal slechts een rondje door de straat kon fietsen ;) (bij de winkels waar ik dan ben geweest)
@Pimmetje651 heeft volgens mij vorig jaar een scalpel meegekregen bij Martens in Rucphen. Daar heb ik mijn fsi ook vandaan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

magic_nl schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Da’s nogal een verschil, want een nieuwe AIM zonder toevoegingen als SL of Pro kost €399,-.
Dan vind ik tweedehands €300 duur.
Het is een AIM SL om precies te zijn. En ik denk dat het in de huidige opgeblazen markt met een zeer beperkt aanbod een koopje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:37
Vandaag voor het eerst 20 KM gereden met de mountainbike op een MTB parcour. Wat gaaf zeg! zeker iets om vaker te gaan doen.

Ook direct maar even wat wielerkleding en een helmpje besteld. Dat zal de ritjes wat aangenamer en veiliger maken.

Misschien in de toekomst nog een nieuwe mountainbike, maar voor nu is deze fiets die m’n pa had staan nog prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdw2ddzj027wkbmdj6oXi8iWmU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2x7T3tOrk4zrCdBGsk4ioVP.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:59
@axensir Dat helmpje is zeker een goed idee. Dat had eigenlijk dit ritje al op je hoofd moeten zitten. Dan ook nog even de tip om de plugs die in de zijkant van je stuur horen er op te zetten, dat is veiliger in geval dat je ergens onderuit gaat.

Maar veel plezier op de parkoursen in elk geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 21:08
Prulleman schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:21:
[...]

@Pimmetje651 heeft volgens mij vorig jaar een scalpel meegekregen bij Martens in Rucphen. Daar heb ik mijn fsi ook vandaan.
Klopt idd heb daar een proefrit op mogen doen op parcours ik Ruchpense heide. Uiteindelijk toch voor Orbea gekozen (en verre van spijt van) ;)

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:23
@Aapenootjes

Leuke combi voor je?

https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=20&t=146415

Of heb je daar al een wat kortere nickname? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:37
@ZanielGa Thanks voor de tip van de dopjes heb deze ook besteld, en een helmpje is inderdaad geen overbodige luxe😬

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik had hem gezien, ik zou hem overwegen als het een XL was. Met deze L vrees ik dat ik van de regen in de drup val.
Afbeeldingslocatie: https://www.transitionbikes.com/SupportFiles/SmugglerAlloy_2015_17_Geometry.jpg
Ik schat de reach van mijn huidige fiets op ongeveer 440mm en die is al (flink) te kort met een stem van 9cm.
Dan kan ik beter even doorsparen voor deze transition. Maar dat word toch weer erg snel duurder dan ik nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 22:06

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik heb de laatste 2 weken problemen met de achterkant van mijn fiets.

De lagers willen na een goede regenbui (en vooral de afspoelbeurt) nog wel eens goed knarsen. Ik heb losse kogels, deze al eens schoongemaakt en nieuw vet erin gestopt. Dit heeft het een week vol gehouden.
Ombouwen naar vaste lagers is volgens mij niet mogelijk. Heb nu een SRAM MTH-306 naaf

Ik zit nu te kijken naar een compleet nieuw wiel bijv op marktplaats.
Op welke punten moet ik letten ?
Kan ik gewoon de zelfde waardes kopen voor de bandmaat en hoe zit dat met de casette ?

[ Voor 1% gewijzigd door Sjod op 12-07-2020 20:29 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Aapenootjes: dat is veel te kort ja. Let trouwens niet alleen op de reach. De invloed van de hoek van de zadelbuis neem je daarin niet mee. De reach zonder vergelijkbare zadelbuishoek heeft weinig waarde meer tegenwoordig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
@Ruud Daar heb je helemaal gelijk in. Zal hem even invoeren op bikegeo.net. Die berekent de reach wel nog ietsjes korter met 452 tegenover 457. Maar met bijvoorbeeld een 50mm stem krijg ik dit plaatje, Rood is mijn huidige fiets, groen die Smuggler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1vVFmRLWWqBjXtSvWnCjqdzSDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8CwIC8Pg4PiR7ePkHSHXZorD.png?f=user_large

Lijkt mij te krap :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aapenootjes
Sjod schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:22:
Ik heb de laatste 2 weken problemen met de achterkant van mijn fiets.

De lagers willen na een goede tegenpartij (en vooral de afspoelbeurt) nog wel eens goed knarsen. Ik heb losse kogels, deze al eens schoongemaakt en nieuw vet erin gestopt. Dit heeft het een week vol gehouden.
Ombouwen naar vaste lagers is volgens mij niet mogelijk. Heb nu een SRAM Mtb-306 naaf

Ik zit nu te kijken naar een compleet nieuw wiel bijv op marktplaats.
Op welke punten moet ik letten ?
Kan ik gewoon de zelfde waardes kopen voor de bandmaat en hoe zit dat met de casette ?
Bedoel je niet een MTH-306?
Inbouwmaat daarvan is 135mm QR.
Daarnaast dezelfde diameter uiteraard (29", 27,5", 26").
Het type body voor je cassette moet uiteraard hetzelfde type zijn als je nu hebt.

Maar als je nieuwe vet het maar een weekje uithoud vraag ik mij af of de afdichting niet gewoon mist of versleten is? Je hoort het vet er niet zomaar uit te kunnen spoelen. Ik neem aan dat je er niet de hogedrukspuit op zet. En volgens mij is de pre-load bij dat soort naven essentieel. Ben daar zelf geen held mee, heb ook liever industrielagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Aapenootjes schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:06:
[...]

Bedoel je niet een MTH-306?
Inbouwmaat daarvan is 135mm QR.
Daarnaast dezelfde diameter uiteraard (29", 27,5", 26").
Het type body voor je cassette moet uiteraard hetzelfde type zijn als je nu hebt.

Maar als je nieuwe vet het maar een weekje uithoud vraag ik mij af of de afdichting niet gewoon mist of versleten is? Je hoort het vet er niet zomaar uit te kunnen spoelen. Ik neem aan dat je er niet de hogedrukspuit op zet. En volgens mij is de pre-load bij dat soort naven essentieel. Ben daar zelf geen held mee, heb ook liever industrielagers.
Ik bedoel inderdaad de MTH-306. De rubbers van de afdichting lijken nog in orde. Misschien heb ik ze wel niet goed geborgd (of hoe je het ook schrijft) ik ga het gewoon nog een keer proberen.

Is het slim om deze op te halen als reserve ?

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Of kan ik dan beter voor een nieuwe velg gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapenootjes
Sjod schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:33:
[...]

Ik bedoel inderdaad de MTH-306. De rubbers van de afdichting lijken nog in orde. Misschien heb ik ze wel niet goed geborgd (of hoe je het ook schrijft) ik ga het gewoon nog een keer proberen.

Is het slim om deze op te halen als reserve ?

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Of kan ik dan beter voor een nieuwe velg gaan
Durf ik je zo niet te zeggen! Ik weet wel het een en ander maar ben verre van een expert. Is het misschien niet een beter idee om langs een goede fietsenmaker of wielenbouwer te gaan om zijn of haar advies te vragen? Zoiets is toch veel makkelijker te beoordelen als je het materiaal ziet en voelt.

Over dat andere wiel:
Dat hij zelf aangeeft dat een handige Harrie wel iets met die slag kan klinkt naar mij wel als iets dat aangepakt moet worden. Een wiel goed richten is geen raketwetenschap maar wel lastig zonder het juiste gereedschap. Daarnaast ben ik verder niet zo bekend met die sram naven, maar is het wel zo'n goed idee om dezelfde te kopen als je er nu ook al problemen mee hebt?

Je kunt het ook zien als een mooi moment om er iets beters in te zetten :P Maar dat word al snel best prijzig als je echt iets leuks wilt.

Persoonlijk zou ik echt eerst even langs een fietsenmaker oid gaan. Als zijn conclusie is dat de naaf gaar is kun je altijd nog voor een ander wiel kijken. Mogelijk is ie alleen te strak afgesteld.

Als ie verder een beetje lijkt op de 406 hub dan kun je ook nog even vergelijken met het onderstaande plaatje of er geen onderdelen missen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLGOxkDBPjam4nSBQsKCVDZ1WJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A0ljbBVXPUk6uXVEY0ZRsGj2.png?f=fotoalbum_large

Zelf heb ik dat gehad met mijn Shiman PD-M540 pedalen. Na een jaar kloten bleek dat er gewoon vanuit de fabriek een afdichting ontbrak in 1 van de pedalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Aapenootjes schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:57:
[...]

Durf ik je zo niet te zeggen! Ik weet wel het een en ander maar ben verre van een expert. Is het misschien niet een beter idee om langs een goede fietsenmaker of wielenbouwer te gaan om zijn of haar advies te vragen? Zoiets is toch veel makkelijker te beoordelen als je het materiaal ziet en voelt.

Over dat andere wiel:
Dat hij zelf aangeeft dat een handige Harrie wel iets met die slag kan klinkt naar mij wel als iets dat aangepakt moet worden. Een wiel goed richten is geen raketwetenschap maar wel lastig zonder het juiste gereedschap. Daarnaast ben ik verder niet zo bekend met die sram naven, maar is het wel zo'n goed idee om dezelfde te kopen als je er nu ook al problemen mee hebt?

Je kunt het ook zien als een mooi moment om er iets beters in te zetten :P Maar dat word al snel best prijzig als je echt iets leuks wilt.

Persoonlijk zou ik echt eerst even langs een fietsenmaker oid gaan. Als zijn conclusie is dat de naaf gaar is kun je altijd nog voor een ander wiel kijken. Mogelijk is ie alleen te strak afgesteld.

Als ie verder een beetje lijkt op de 406 hub dan kun je ook nog even vergelijken met het onderstaande plaatje of er geen onderdelen missen:
[Afbeelding]

Zelf heb ik dat gehad met mijn Shiman PD-M540 pedalen. Na een jaar kloten bleek dat er gewoon vanuit de fabriek een afdichting ontbrak in 1 van de pedalen.
Dat plaatje klopt inderdaad is helemaal compleet. Ik ga je advies opvolgen en ermee langs de fietsenmaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Klitse schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:07:
[...]

Prachtige routes. Epen-Vijlen is nog mooier dan Gulpen. Heb ze een keer achter elkaar gefietst. Ik was kapot.... Maar gelukkig kon ik bovenop de bult bij het hijgend hert even bijtanken. 8)
Vandaag ook beide gedaan. Althans, Gulpen afgekort (17km van voldaan). Klimmen wilde op een gegeven moment gewoon niet meer :+ Maar ik was gelukkig niet de enige...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Benen zijn vandaag de rit van gisteren nog niet vergeten. Sinds lange tijd weer eens 60+ gefietst. Vanaf huis naar de route bij Gieten en uiteraard weer huiswaarts. Dat de laatste 15 km met wind tegen waren (of dat voelde gewoon zo :+ ) hielp ook niet echt. Wel heerlijk weer. Jammer van het zo nu en dan file rijden op de route, maar ook niet vreemd als het een week baggerweer is geweest. Dan wil iedereen naar buiten. Was al een tijdje geleden dat ik Gieten had gereden, maar toch wel weer flink wat veranderingen. Route is al tof, maar word eigenlijk alleen maar beter. Aanrader voor als je eens in de buurt bent.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05:48
Gisteren ook eindelijk maar eens aan de Grand TUHR gewaagd. Parkoursen lagen er stuk voor stuk super bij. Vroeg begonnen met Kwintelooijen en Rhenen. Vanuit daar door Amerongen, Leersum, Zeist, Austerlitz en Lage/Hoge Vuursche. Paar keer wat moeten zoeken, met name bij Austerlitz en Soesterduinen. Garmin vond het maar lastig. Na helemaal dolgedraaid te zijn op lage en hoge vuursche wat gegeten in de kuil. En toen terug. Wel wat angst voor het laatste stuk Leersum, Hoge Ginkel en Amerongen, het beste was er namelijk wel vanaf. Ondanks dat het tempo wat begon te zakken ging het eigenlijk prima. Gecombineerd met foutrijden en aanrijroute net boven de 200km uitgekomen.
https://www.strava.com/activities/3751901662

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Kom ook eindelijk weer een beetje op gang. Gisteren de Groesbeek, Nijmegen en Mook routes gereden. Alhoewel het druk was, viel het filerijden mee. De routes lagen er goed bij. Alleen jammer van de remknippen, gelukkig liggen die nu nog op plekken waar je niet persé hoeft te remmen.

Had veel gehoord over de routes, maar mijn verwachtingen zijn overtroffen.

Wel jammer dat ik tegen het einde weer een spaak uit mijn achterwiel reed. Met handgespaakte wielen (Bikeboosting, Wheel-tec) nooit problemen gehad. Nu met fabriekswielen van Specialized (Roval Control 29, alloy) al voor de tweede keer.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Joris748 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:12:
Wel jammer dat ik tegen het einde weer een spaak uit mijn achterwiel reed. Met handgespaakte wielen (Bikeboosting, Wheel-tec) nooit problemen gehad. Nu met fabriekswielen van Specialized (Roval Control 29, alloy) al voor de tweede keer.
Dan moeten ze even goed nagelopen worden. Zomaar een spaakje vervangen en op het oog kaarsrecht maken is niet genoeg. Als ze niet al te oud zijn moet er gewoon een goed wiel van gemaakt kunnen worden waarschijnlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ruud schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:40:
[...]

Dan moeten ze even goed nagelopen worden. Zomaar een spaakje vervangen en op het oog kaarsrecht maken is niet genoeg. Als ze niet al te oud zijn moet er gewoon een goed wiel van gemaakt kunnen worden waarschijnlijk. :)
Morgen maar even contact opnemen met de LBS, zij hebben een half jaar geleden ook de eer gehad om het wiel te herstellen :)

De gebroken spaak (DT Revolution) zit overigens weer aan de drive zijde. Kan me herinneren dat ik bij die handgebouwde wielsets aan de drive zijde juist zwaardere spaken had (DT Comp). Misschien zijn de spaken wel te licht voor het gebruik?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 21:36
Over 2 weekjes staat een reisje naar Saulerland / Willingen op het programma. Inmiddels al heel wat fora afgeplozen.
We zijn op zoek naar een mooie gps routes, daar de standaard routes in Sauerland niet heel veel bieden (behalve de grenzkamm trail en diemelsee tour die nog wel iets bieden).

Heeft iemand nog goede tips / routes?

Misschien ook even een dagje bikepark Brilon mee pakken.

Gaat om gewoon xc biken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

200 Km UHR, pff. En ik al blij zijn als ik 50Km vlak weggetrapt krijg :)

Anyways, als je het te druk vind op de routes, gewoon in Eersel komen rijden. Gene hoogteverschil, maar ook lekker rustig, ik kom iig vrijwel nooit iemand tegen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
okio schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:02:
Over 2 weekjes staat een reisje naar Saulerland / Willingen op het programma. Inmiddels al heel wat fora afgeplozen.
We zijn op zoek naar een mooie gps routes, daar de standaard routes in Sauerland niet heel veel bieden (behalve de grenzkamm trail en diemelsee tour die nog wel iets bieden).

Heeft iemand nog goede tips / routes?

Misschien ook even een dagje bikepark Brilon mee pakken.

Gaat om gewoon xc biken.
Bikepark Willingen? ;)

@Joris748: Driveside aan de achterkant en brakeside aan de voorkant worden inderdaad het meest belast. Of een DT revo spaak te licht is wordt bepaald door de rijder en het gebruik. Maar lichte spaken en nippels zijn de favoriete manier voor fabriekswielen om een lekker licht setje te bouwen. En dat verkoopt makkelijk.

Persoonlijk zou ik een wiel bouwen met 2,0/1,8/2,0 spaken en dan hooguit aan de NDS lichtere spaken gebruiken. Als de spaakspanning vrijwel gelijk is door keuze naaf en velg dan zou ik alle spaken gelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 20:54
Simonsters schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:42:
Gisteren ook eindelijk maar eens aan de Grand TUHR gewaagd. Parkoursen lagen er stuk voor stuk super bij. Vroeg begonnen met Kwintelooijen en Rhenen. Vanuit daar door Amerongen, Leersum, Zeist, Austerlitz en Lage/Hoge Vuursche. Paar keer wat moeten zoeken, met name bij Austerlitz en Soesterduinen. Garmin vond het maar lastig. Na helemaal dolgedraaid te zijn op lage en hoge vuursche wat gegeten in de kuil. En toen terug. Wel wat angst voor het laatste stuk Leersum, Hoge Ginkel en Amerongen, het beste was er namelijk wel vanaf. Ondanks dat het tempo wat begon te zakken ging het eigenlijk prima. Gecombineerd met foutrijden en aanrijroute net boven de 200km uitgekomen.
Haha, lekker bezig (y)

Ik vond mijn tochtje afgelopen zaterdag al aardig wat: vanuit huis naar route Drunense duinen, daarna nog lokaal rondje Cadettenkamp gedaan. Dit was bij elkaar zo'n 75 kilometer O-) in 3,5 uur (zonder noemenswaardige pauzes, alleen even een energiereepje bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ruud schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:36:
[...]

Bikepark Willingen? ;)

@Joris748: Driveside aan de achterkant en brakeside aan de voorkant worden inderdaad het meest belast. Of een DT revo spaak te licht is wordt bepaald door de rijder en het gebruik. Maar lichte spaken en nippels zijn de favoriete manier voor fabriekswielen om een lekker licht setje te bouwen. En dat verkoopt makkelijk.

Persoonlijk zou ik een wiel bouwen met 2,0/1,8/2,0 spaken en dan hooguit aan de NDS lichtere spaken gebruiken. Als de spaakspanning vrijwel gelijk is door keuze naaf en velg dan zou ik alle spaken gelijk houden.
De handgebouwde setjes waren ook allen licht (26" sub 1350 gram), met DT Revolution spaken en DT240S naven, 4.2D of Crest velgen en DT revolution spaken (met uitzondering van de drive side) en alu nippels. Dus op zich zou een licht wielset voor mijn gebruik en gewicht (75 kg) geen probleem hoeven zijn. Het meest heftige wat ik met deze fiets zou doen zijn XC trails in de Alpen of Dolemieten (veel stenen).

Gezien mijn eerdere ervaringen overweeg ik om het achterwiel opnieuw te laten spaken met nieuwe spaken met een combi van DT Revolution en DT Comp en alu nippels. Een nieuw wielset is natuurlijk aantrekkelijk, maar dat bungelt ergens onderaan op de prioriteitenlijst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Joris748 Een 26" wiel is door de kortere spaken en spaak hoek wat steverig (hoewel met boost de hoek al weer gunstiger wordt). Maar 26 en 29 1 op 1 vergelijken is lastig..

Maar los daarvan zou je met 75 kg en xc gebruik eigenlijk nergens last van moeten hebben als de set goed gespaakt is.
Het lastige van een gefixed fabrieks wiel (zoals in jou geval) is dat het mogelijk al niet al te best gespaakt was (vandaar eerste breuk). Als dit dan ff snel gefixed wordt met een nieuwe spaak en beetje draaien tot de velg weer recht is (zonder spaakspanning in het hele wiel te bekijken/corrigeren. Dan kan je wachten op de volgende breuk of slag. Het wiel als geheel heeft waarschijnlijk een teveel uiteenlopende spaakspanning om goed te blijven.

Als de componenten verder OK zijn zou je het hele wiel opnieuw kunnen (laten) opspannen, (dus niet een slagje eruit draaien, maar alles lossen en opnieuw op gelijkmatige spanning brengen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 14:55

steel123

Cryman9

-Eraser- schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Dat testen is natuurlijk wel een goed idee ja ;) Ik zie dat je ook in Brabant rond rijdt (ik woon zelf in omgeving van Breda).
Zijn dit bepaalde fietsenwinkels die de mogelijkheid bieden fietsen te lenen (uiteraard als je bereid bent daar te kopen)? Of zijn ze gehuurd?

Was hier wel benieuwd naar, gezien ik meestal slechts een rondje door de straat kon fietsen ;) (bij de winkels waar ik dan ben geweest)
Breda is toch wel ruim een uur rijden vanaf mijn woonplaats.
Mijn lbs(Liessel) heeft de spark en spark RC simpelweg zelf gekocht om ze als demo fiets te laten gebruiken.
De orbea lbs(Lierop) kan demo fietsen krijgen van de importeur. Hij heeft ze dus niet altijd in de winkel staan.
In mijn dorp (Asten) is de fietsenmaker fan van santa cruz en hij laat zijn eigen fietsen uitlenen mocht je willen testen.

Dus neem aan dat fietsenmakers bij jou in de buurt dit ook zouden hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
steel123 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:51:
[...]

Breda is toch wel ruim een uur rijden vanaf mijn woonplaats.
Mijn lbs(Liessel) heeft de spark en spark RC simpelweg zelf gekocht om ze als demo fiets te laten gebruiken.
De orbea lbs(Lierop) kan demo fietsen krijgen van de importeur. Hij heeft ze dus niet altijd in de winkel staan.
In mijn dorp (Asten) is de fietsenmaker fan van santa cruz en hij laat zijn eigen fietsen uitlenen mocht je willen testen.

Dus neem aan dat fietsenmakers bij jou in de buurt dit ook zouden hebben?
Destijds wel getest, maar niet aan gedacht in het bos te testen/lenen (meer dan 2 jaar geleden al weer). Zit wel te denken later dit jaar misschien iets anders te kopen, dus misschien dan weer een poging en wat meer doorvragen ;) (en anders naar de volgende winkel/LBS)

[ Voor 3% gewijzigd door -Eraser- op 13-07-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Simonsters schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:42:
Pff lekker tempo ook nog.

Rijd meestal 2 a 3 uurtjes maar merk dat m'n conditie wel weer flink aan het verbeteren is en makkelijker boven kom. Vanavond ook weer bijna 700 hoogtemeters in 30km weg geramd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:10
Gisteren een nieuw PR gereden in Loonse en Drunense Duinen de tijd staat nu op 1:03:48. Dat was een 7 minuten verbetering ten opzichte van mijn oude PR. Komt misschien ook omdat ik meer lange afstanden heb gereden en je dan niet meteen heel het rondje vol gas wilt gaan. Nu maar een keer gewoon een rondje zo veel mogelijk vol uit gereden. De magische grens van 1 uur komt zo toch wel erg dicht bij voor mij.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
GerGio schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:13:
Gisteren een nieuw PR gereden in Loonse en Drunense Duinen de tijd staat nu op 1:03:48. Dat was een 7 minuten verbetering ten opzichte van mijn oude PR. Komt misschien ook omdat ik meer lange afstanden heb gereden en je dan niet meteen heel het rondje vol gas wilt gaan. Nu maar een keer gewoon een rondje zo veel mogelijk vol uit gereden. De magische grens van 1 uur komt zo toch wel erg dicht bij voor mij.
Schijnt toch wel een ding te zijn ;) (kwam dezelfde "uitdaging" op Mountainbike.nl tegen)

Zelf deze route afgelopen zaterdag ook eens in 1 keer uitgereden, voor het eerst; ging eigenlijk beter dan verwacht, gezien mijn lokale rondjes als Dorst (helaas nog dicht) etc. wat korter zijn. Uiteindelijk een tijd rond de 1:06:00 gehaald, afhankelijk van welk segment je bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
mooie tijden!
ik heb em op 1:05 staan, maar dat is al uit eind 2018, daarna nog een paar keer geweest, maar niet alleen.

Tijd om weer eens een rondje te knallen, gezien mijn verbeteringen hier rond breda moet LDD ook onder het uur lukken (als het er goed bij ligt).

Dorst gaat als het goed is komend weekend weer open. Maar snel een rustig momentje uitzoeken om een PR te zetten, met mijn huidige conditie (+ als het er heel goed bij ligt + weinig verkeer) moet ~22:00 haalbaar zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 14-07-2020 12:45 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
-Eraser- schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:14:
[...]
Schijnt toch wel een ding te zijn ;) (kwam dezelfde "uitdaging" op Mountainbike.nl tegen)

Zelf deze route afgelopen zaterdag ook eens in 1 keer uitgereden, voor het eerst; ging eigenlijk beter dan verwacht, gezien mijn lokale rondjes als Dorst (helaas nog dicht) etc. wat korter zijn. Uiteindelijk een tijd rond de 1:06:00 gehaald, afhankelijk van welk segment je bekijkt.
Dat klopt ja, Het lijkt me leuk om het te halen, maar dan moet ik dit wel vaker gaan oefenen want ik merk dat ik wel moest wennen aan de extra snelheid waarmee ik soms op een bocht aankwam of dat ik er net te laat uit accelereerde. Dus er valt nog wel wat te winnen. Ik ben wel blij met mijn Rocket Ron 2.6 die dingen hebben wel echt veel grip in een bocht. Misschien verlies ik iets op het rechte stuk maar dat maak ik zeker goed in de bochten.
Prulleman schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:43:
mooie tijden!
ik heb em op 1:05 staan, maar dat is al uit eind 2018, daarna nog een paar keer geweest, maar niet alleen.

Tijd om weer eens een rondje te knallen, gezien mijn verbeteringen hier rond breda moet LDD ook onder het uur lukken (als het er goed bij ligt).

Dorst gaat als het goed is komend weekend weer open. Maar snel een rustig momentje uitzoeken om een PR te zetten, met mijn huidige conditie (+ als het er heel goed bij ligt + weinig verkeer) moet ~22:00 haalbaar zijn
Er zijn het laatste jaar wel wat krombochten bijgekomen waar eerst rechte stukken waren. Maar hij ligt er bij als een racebaan. Dus misschien kun een poging wagen. Ik heb gisteren gereden van 8 tot 9 uur avonds dus er was echt bijna niemand.Wel zo veilig als je in dit tempo rijd. (op een gek die tegen de richting in reed na dan, maar dat is gevaarlijk bij elke snelheid. Gelukkig zag ik hem op tijd. Dat die mensen het nier raar vinden dat er alleen matjes op de stukken omlaag liggen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
GerGio schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:55:
[...]

Dat klopt ja, Het lijkt me leuk om het te halen, maar dan moet ik dit wel vaker gaan oefenen want ik merk dat ik wel moest wennen aan de extra snelheid waarmee ik soms op een bocht aankwam of dat ik er net te laat uit accelereerde. Dus er valt nog wel wat te winnen. Ik ben wel blij met mijn Rocket Ron 2.6 die dingen hebben wel echt veel grip in een bocht. Misschien verlies ik iets op het rechte stuk maar dat maak ik zeker goed in de bochten.

[...]

Er zijn het laatste jaar wel wat krombochten bijgekomen waar eerst rechte stukken waren. Maar hij ligt er bij als een racebaan. Dus misschien kun een poging wagen. Ik heb gisteren gereden van 8 tot 9 uur avonds dus er was echt bijna niemand.Wel zo veilig als je in dit tempo rijd. (op een gek die tegen de richting in reed na dan, maar dat is gevaarlijk bij elke snelheid. Gelukkig zag ik hem op tijd. Dat die mensen het nier raar vinden dat er alleen matjes op de stukken omlaag liggen.
Maar er zijn ook 2 of 3 lastigere dingen verwijderd waar nu gewoon een rechtdoor-niet-meer-omhoog-stuk ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Jeej.. eindelijk succes. Probeer al een hele tijd een leuk tweedehands 20 inch mountainbikeje voor mijn zoon te scoren. Zaterdag kan ik een Cube 200 op gaan halen. Tijd om m'n zoon te besmetten met het MTB virus. Alles wat niet Rockrider / B'Twin / Decathlon is, is al binnen een dag verkocht op marktplaats. Zondag maar meteen naar Vaals met hem. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Rudolf schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:29:
Jeej.. eindelijk succes. Probeer al een hele tijd een leuk tweedehands 20 inch mountainbikeje voor mijn zoon te scoren. Zaterdag kan ik een Cube 200 op gaan halen. Tijd om m'n zoon te besmetten met het MTB virus. Alles wat niet Rockrider / B'Twin / Decathlon is, is al binnen een dag verkocht op marktplaats. Zondag maar meteen naar Vaals met hem. })
Dat klopt ja. De fiets die ik via Marktplaats heb gekocht stond er om 9:55u op, en ik heb om 9:58u gereageerd. In de tussentijd had iemand al een (redelijk serieus) bod gedaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 09:14
Zondag weer de lage vuursche gedaan. Wat een heerlijke route is dat toch. Precies op mijn niveau. Daarover gesproken zag ik op de route een tweetal dropoffs. Kort achter elkaar. Klein van aard maar voor deze beginner iets waar ik normaal langs heen fiets. Maar ik ging lekker, had goeie benen en dacht 'laat ik dit eens proberen'.

Naar gekeken, terug afstandje genomen, plan gemaakt in mn hoofd (snelheid, stuur omhoog en niet vallen) en daar ging ik. Recht op mn doel af. Snelheid maken. Hoofd erbij houden. Eerste dropoff: BAM! Netjes gedaan, goed terecht gekomen. Goed postuur gehouden. Meteen de 2e erachteraan, die ligt tenslotte maar een meter verder op dus je hebt geen keuze. Gedachten dwalen af, ik zat in een andere zone maar de snelheid lag nog hoog. Zonder me bewust te zijn van mn houding neem ik ook de tweede, ik zwier door de lucht, de wereld gaat in slow motion aan me voorbij, lekker man.. landen op twee wielen: no problemo. Dit ging lekker. Ik negeer volledig mijn actieve fietshouding terwijl ik land op 2 wielen. In mn hoofd was ik al aan het juichen maar mn lichaam had nog momentum..
Terwijl mijn fiets niet verder kan zakken door de aanwezigheid van planeet aarde zat er nog een groot stuk aan natuurkundekrachten in mijn lijf. Mn knieen buigen, actieve houding is weg en mn edele delen zakken lager dan mn zadel... auw

Misschien toch maar een dropperpost voor deze debiel kleine (doch heldhaftige) stukjes kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
drmadi schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:40:
Zondag weer de lage vuursche gedaan. Wat een heerlijke route is dat toch. Precies op mijn niveau. Daarover gesproken zag ik op de route een tweetal dropoffs. Kort achter elkaar. Klein van aard maar voor deze beginner iets waar ik normaal langs heen fiets. Maar ik ging lekker, had goeie benen en dacht 'laat ik dit eens proberen'.

Naar gekeken, terug afstandje genomen, plan gemaakt in mn hoofd (snelheid, stuur omhoog en niet vallen) en daar ging ik. Recht op mn doel af. Snelheid maken. Hoofd erbij houden. Eerste dropoff: BAM! Netjes gedaan, goed terecht gekomen. Goed postuur gehouden. Meteen de 2e erachteraan, die ligt tenslotte maar een meter verder op dus je hebt geen keuze. Gedachten dwalen af, ik zat in een andere zone maar de snelheid lag nog hoog. Zonder me bewust te zijn van mn houding neem ik ook de tweede, ik zwier door de lucht, de wereld gaat in slow motion aan me voorbij, lekker man.. landen op twee wielen: no problemo. Dit ging lekker. Ik negeer volledig mijn actieve fietshouding terwijl ik land op 2 wielen. In mn hoofd was ik al aan het juichen maar mn lichaam had nog momentum..
Terwijl mijn fiets niet verder kan zakken door de aanwezigheid van planeet aarde zat er nog een groot stuk aan natuurkundekrachten in mijn lijf. Mn knieen buigen, actieve houding is weg en mn edele delen zakken lager dan mn zadel... auw

Misschien toch maar een dropperpost voor deze debiel kleine (doch heldhaftige) stukjes kopen
Dropperpost is sowieso geen overbodige luxe hoor. Ik gebruik hem bijna op iedere route waar ik al een paar keer geweest ben. Bij afdalingen lekker naar achteren hangen, helemaal in los zand.

Nog een pluspunt, hij past makkelijker in de auto zonder je zadel te verstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:51
@drmadi Niet misschien, maar gewoon doen! ;)
Niet alleen jumps worden met een dropperpost veel makkelijker/veiliger, maar ook steile afdalingen en trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 16:48

MicroWhale

The problem is choice

Rudolf schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:29:
haaha, weet je het zeker?
Naar boven/beneden met 20" en waarschijnlijk ook blokjesremmen werkt net even iets anders als met een 26" of 29" met schijven. Daarnaast is jouw motoriek vol ontwikkeld...
Die twee van mij wilden met hun 20" ook direct de berg op en af hier (40m omhoog en omlaag). bij de beklimming bleek dat ze het (hoe verrassend) toch wel zwaar vonden en bij de afdaling zijn ze gaan lopen omdat ze totaal niet gewend waren aan 1. de hoge snelheid, 2. gedoseerd remmen, 3. controle houden over de fiets.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Over droppers gesproken. Weet iemand een goeie? (voor een normaal bedrag) (en met interne bekabeling)

[ Voor 16% gewijzigd door Torakk op 14-07-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Torakk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:52:
Over droppers gesproken. Weet iemand een goeie? (voor een normaal bedrag)
Ligt er maar net aan wat jij een normaal bedrag vind voor een dropper. Maar ik heb goeie ervaring met Brand-X / Tranz-x droppers.
Tijd mee gereden. Was nooit wat mee aan de hand.
Rij nu met een Rockshox Reverb. Maar nog veel te kort om daar wat zinnigs over te zeggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Klitse op 14-07-2020 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
Ik heb zelf een Brand-X Ascend II dropper.
Schijnt een van de goedkopere droppers te zijn, die ook betrouwbaar is.

https://www.chainreaction...05-125-150-/rp-prod159176

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Over droppers gesproken. Weet iemand een goeie? (voor een normaal bedrag) (en met interne bekabeling)
Ik heb de Kind Shock Lev SI (maar die zat af fabriek al op mijn fiets). Aftermarket prijs zo rond de 240€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
@Klitse Ik zie een best wel groot verschil in prijzen. En het ding moet wel gewoon goed werken. Ik sta er een beetje in zo van dat ik geen gevoel moet hebben naderhand van had ik maar 100 euro meer uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

drmadi schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:40:

Je bedoelt de dubbele drop waar de route net ervoor rechts afbuigt? Die heeft jaren klem gezeten tussen mijn oren. Het is een lastig ding omdat ze zo kort achter elkaar zitten en je er tussen geen tijd hebt om ook maar iets te corrigeren. Op de trailbike geen probleem, 140 mm veerweg en een dropper lost dat zo voor je op, maar op de starre fiets sla ik 'm nog steeds meestal over omdat elk beetje gebrek aan techniek genadeloos wordt afgestraft. Dat met die edele delen is voor mij ook één van de redenen om bij elke kiezelsteen m'n dropper te laten zakken.
Brand-X Ascend is één van, zo niet dé goedkoopste dropper op de markt (als je AliExpress buiten beschouwing laat) maar voor mij al 2,5 jaar probleemloos.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Torakk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:57:
@Klitse Ik zie een best wel groot verschil in prijzen. En het ding moet wel gewoon goed werken. Ik sta er een beetje in zo van dat ik geen gevoel moet hebben naderhand van had ik maar 100 euro meer uitgegeven.
Geloof me, die Brand-X droppers werken uitstekend. Als je op je budget moet letten wat mij betreft een nobrainer. Ik merk weinig verschil met de Rockshox die ik nu op mijn fiets heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
Klitse schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:02:
[...]

Geloof me, die Brand-X droppers werken uitstekend. Als je op je budget moet letten wat mij betreft een nobrainer. Ik merk weinig verschil met de Rockshox die ik nu op mijn fiets heb zitten.
Cool, thanks. Kan je die trouwens ook gebruiken met andere hendeltjes op het stuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
@MrWilliams Nu tuurlijk niet joh :D Dan zal ie daarna nooit meer willen fietsen vermoed ik.

Mooi hier op het vlakke beginnen. En eerst even langs de Decathlon voor een helmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 09:14
Demo schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:59:
[...]
Je bedoelt de dubbele drop waar de route net ervoor rechts afbuigt? Die heeft jaren klem gezeten tussen mijn oren. Het is een lastig ding omdat ze zo kort achter elkaar zitten en je er tussen geen tijd hebt om ook maar iets te corrigeren.
Precies die. Het is lastig snelheid inschatten omdat ze zo dicht bij elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Torakk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:05:
[...]

Cool, thanks. Kan je die trouwens ook gebruiken met andere hendeltjes op het stuur?
Ja, ik gebruik hem ook en rijd met een 2x.
Extra hendeltje erbij besteld en voila.

https://www.chainreaction...x-3x+gears%29&cat=product

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Mocht iemand ooit zijn DVO Diamond cartridge willen bleeden en op zoek zijn naar een DIY DVO Bleed Cup. Een buisje van sportdranktabletten van SIS past perfect. Iets schuin afzagen en hij zit mooi klem vast. Maak m wel een cm of 7 hoog. De olie komt nogal omhoog zetten bij tijd en wijlen.

Dit is natuurlijk voer voor de Google-spider ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 14-07-2020 16:02 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 23:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INZ4bB0Slvu8gxFrjSCodL2eg9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRPtmNa6SGy4UxBtnjey4r9F.jpg?f=fotoalbum_large

8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 23:26
Dagje gedaan in Bikepark Brandnertal, leuk park, hoop toffe sprongetjes en drops om op te oefenen. Single jumps en drops tot een meter gaan nu best lekker, maar doubles, tables en step-ups blijft klooien. Jammer dat je dat in NL amper kunt oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Torakk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:05:
[...]

Bij mij was de standaard hendel bedoelt voor links op de plek waar normaal je shifter zit als je x2/3 rijd. Aangezien ik nog x3 rijd zit ie nu ondersteboven rechts boven mijn shifter daar. Ben pas 1x met mijn zadel gezakt terwijl ik eigenlijk in een lichter verzet wou :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-09 11:25
Hoi allen,

Dit is mijn eerste post in dit topic, en hopelijk is dit de juiste plek om deze vraag te stellen.

Ik heb sinds begin 2015 een Trek X-Caliber 9 (2014), van de dealer. De eerste maanden heb ik er met plezier wat ritjes meegemaakt, maar door gezondheidsklachten kon ik helaas steeds minder ver fietsen.
Uiteindelijk komt het er op neer dat hij nu al een aantal jaren in de garage staat. Ik houd hem nog netjes bij, en probeer er af en toe een stukje op, maar alles langer dan een half uur kan niet meer.

Nu staan mijn vragen daar even los van, de gezondheid wordt aan gewerkt!

Ik zou eigenlijk willen kijken of ik de fiets misschien kan verkopen, en eventueel weer een andere te kopen wanneer het (ooit) weer wél gaat. Het is ook maar zonde dat hij nu stil staat, en niets te doen.
Verder vraag ik me af welke zaken er eventueel moeten gebeuren voordat zo'n fiets weer "echt" gebruikt kan gaan worden. Ik houd hem schoon en de ketting gesmeerd, maar verder is er nooit onderhoud of vervanging van onderdelen geweest.

Wat is wijsheid? Laten staan in de hoop hem ooit weer te gebruiken, of verkopen? En indien verkopen, wat is een reële prijs om te vragen, gezien de leeftijd en gebrek aan onderhoud?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:27
Gewoon online zetten en kijken wat de gek ervoor geeft

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:19
Zou hem zeker in de huidige tijd verkopen, daar de vraag groter is dan het aanbod. Het bepalen van een juiste prijs hangt echt van staat en gebruik af, maar dat kan je ook aangeven bij je advertentie. Ik ben verder niet bekend met deze fiets in detail, maar indien 29'er en de slijtageonderdelen nog in redelijke staat zijn, is het wel een makkelijk te verkopen fiets lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Zo te zien een aardige instapper
https://archive.trekbikes.../Trek/x_caliber_9/details
Deore 3x10 met xt achter derailleur, en inderdaad 29" en een luchtfoto. Voldoet mooi aan alle minimum eisen. Dus als er niks verroest is of doortrapt ben je deze zo kwijt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-09 11:25
Bedankt voor de reacties! Ik ga het maar eens proberen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Iv00w schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:46:
Hoi allen,

Dit is mijn eerste post in dit topic, en hopelijk is dit de juiste plek om deze vraag te stellen.

Ik heb sinds begin 2015 een Trek X-Caliber 9 (2014), van de dealer. De eerste maanden heb ik er met plezier wat ritjes meegemaakt, maar door gezondheidsklachten kon ik helaas steeds minder ver fietsen.
Uiteindelijk komt het er op neer dat hij nu al een aantal jaren in de garage staat. Ik houd hem nog netjes bij, en probeer er af en toe een stukje op, maar alles langer dan een half uur kan niet meer.

Nu staan mijn vragen daar even los van, de gezondheid wordt aan gewerkt!

Ik zou eigenlijk willen kijken of ik de fiets misschien kan verkopen, en eventueel weer een andere te kopen wanneer het (ooit) weer wél gaat. Het is ook maar zonde dat hij nu stil staat, en niets te doen.
Verder vraag ik me af welke zaken er eventueel moeten gebeuren voordat zo'n fiets weer "echt" gebruikt kan gaan worden. Ik houd hem schoon en de ketting gesmeerd, maar verder is er nooit onderhoud of vervanging van onderdelen geweest.

Wat is wijsheid? Laten staan in de hoop hem ooit weer te gebruiken, of verkopen? En indien verkopen, wat is een reële prijs om te vragen, gezien de leeftijd en gebrek aan onderhoud?

Alvast bedankt!
Ik zou hem vooral in deze tijd verkopen. Je kunt er nu een goede prijs voor vragen door het gebrek aan aanbod. Zorg ervoor dat je geen slag in je wiel hebt, dat hij perfect schakelt. Maak een gedetailleerde advertentie met alle onderdelen los benoemd, en gedetailleerde foto’s van de banden versnellingen en dergelijke.

Zorg er vooral voor dat de prijs niet te laag is. Dan ben je hem binnen een dag kwijt.

Terugkopen kan altijd nog, nu haal je het meeste waarde uit je fiets (over een paar jaar is hij te oud)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-09 22:27
Ik heb zelf een SDG Tellis. Waarom deze? Omdat bij de aanschaf van de fiets bij Mantel ik er een dealtje mee kon maken. Ben er tevreden mee, maar heb geen ervaring met andere.

Vandaag nog heerlijk gefietst in Amerongen, wat een gave route is dat! Vandaag extra op mijn houding gelet en dropper paar cm naar beneden en goed naar achteren hangen geeft veel meer vertrouwen bij de afdalingen.

Misschien komend weekend weer naar Amerongen, dan misschien combineren met Leersum.
Afgelopen weekend heb ik nog de rode route in Nijmegen gefietst. Op het punt waar waar ik tijdens de tweakers rit onderuit ging even rustig aan gedaan en dacht ik nog: "waarom ging dit de vorige keer mis. Zo moeilijk is dit stukje niet." Inmiddels weer vol vertrouwen op de fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Paul!

Doe dan alleen Hoge Ginkel samen met Amerongen. Desnoods 2x HG als het je om de kilometers gaat, 1x aan het begin 1x aan het eind.

Dan heb je het leukste van Leersum wel gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
En toch snap ik het nut van een dropper in NL (behalve Zuid-limburg) niet zo goed. Zat een KS bij aflevering op m'n Lux, en heb deze de eerste paar maanden echt proberen te gebruiken. Voordeel in het zakken heb ik niet (niet qua snelheid en niet qua gevoel), eerder minder controle doordat je het zadel niet meer ter stabilisatie kan gebruiken met je bovenbenen. Daarnaast had ik zeker met de kou dat het zadel niet altijd tot dezelfde hoogte terug kwam, daar kon een paar mm in zitten. Erg hinderlijk vond ik.
Maar als ik iedereen hier zo hoor lijk ik toch een uitzondering te zijn.. :? Blijkbaar mis ik iets.
Volgende week naar de Alpen op vakantie, dan gaat 'ie er wel op voor de echt steile afdalingen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Simonsters schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:59:
En toch snap ik het nut van een dropper in NL (behalve Zuid-limburg) niet zo goed. Zat een KS bij aflevering op m'n Lux, en heb deze de eerste paar maanden echt proberen te gebruiken. Voordeel in het zakken heb ik niet (niet qua snelheid en niet qua gevoel), eerder minder controle doordat je het zadel niet meer ter stabilisatie kan gebruiken met je bovenbenen. Daarnaast had ik zeker met de kou dat het zadel niet altijd tot dezelfde hoogte terug kwam, daar kon een paar mm in zitten. Erg hinderlijk vond ik.
Maar als ik iedereen hier zo hoor lijk ik toch een uitzondering te zijn.. :? Blijkbaar mis ik iets.
Volgende week naar de Alpen op vakantie, dan gaat 'ie er wel op voor de echt steile afdalingen. 8)
een dropper is zeker niet in elk terrein een nuttige toevoeging. Op mijn lokale rondjes rond Breda gebruik ik em eigenlijk nooit. 013 misschien 2x, Maar op de UHR en Nijmegen toch echt wel met grote regelmaat.
Het gaat in eerste instantie om controle en daaropvolgend de snelheid.

je zadel gebruiken om je fiets met je benen te sturen.. sja. dat kan ook als ie wat lager staat, daarnaast heb je je handen en voeten nog. Het idee is om zoveel mogelijk bewegingsruimte te creeren zodat je alle kanten op kan boven je fiets. (of de fiets goed onder je kan laten bewegen).

En een dropper die niet goed terug komt werkt niet goed en daar kan je natuurlijk niet het principe van een dropper op afschieten.

Ik zou zeggen geef het nog een kans, ik had ooit ook de intentie om te wisselen, aangezien ik em bij mij in de buurt niet nodig heb, maar dat is in de praktijk teveel gedoe voor die keren dat je net iets verder gaat en het nog steeds niet "nodig" is, maar wel lekker.

Oja het maakt afdalen ook leuker naar mij idee, je kan veel dynamischer rijden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
Opzichzelf valide punten.
Aangezien de dropper splinternieuw was, ging ik er een beetje vanuit dat die paar mm verschil een beetje bij de werking van een dropper hoorden. Wellicht niet dus.
Op dit moment is grip de enige beperking in mijn daalsnelheid, en dat ga ik niet vergroten met een dropper.. Nog platter leggen gaat niet lukken met 2x Wolfpack speed. Daal standaard bij de snelste %. En lol heb ik nu ook. De paar drops op de UHR pak ik ook wel zonder dropper.
Dus zie de toegevoegde waarde nog steeds niet zo.
Maar goed, ga 'm toch monteren voor volgende week. Zal 'm daarna nog eens een paar weken laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ruud schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 06:16:
@Paul!

Doe dan alleen Hoge Ginkel samen met Amerongen. Desnoods 2x HG als het je om de kilometers gaat, 1x aan het begin 1x aan het eind.

Dan heb je het leukste van Leersum wel gehad :)
& @Paul!
Deze optie is nu zeker aan te raden. Er is namelijk een aanzienlijk deel van Leersum afgesloten in verband met boswerkzaamheden. Het hele stuk vanaf de Utrechtse Baan/Scherpenzeelseweg tot route Amerongen is nu dicht; omleiding via fietspad.
Ik zou inderdaad lekker Hoge Ginkel pakken of je moet Ginkelduin en het stuk rond de Uilenberg érg leuk vinden.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 16:48

MicroWhale

The problem is choice

Gisteren een drietal rondjes gereden op mijn nieuwe mtb:
- Groesbeek
- Nijmegen
- Harderwijk

Crossbanen voor volwassenen zijn het. :D

Alles bij elkaar zo'n 55km.
Groesbeek en Nijmegen lagen er goed bij. Er waren wel wat kombochten met remkuilen (waarom remmen mensen midden in een bocht?! Dat is veel te laat.), maar verder was het parcours perfect. Zeker ook omdat er op een woensdagmiddag vrijwel geen andere mtbers te vinden zijn. Aanrader dus!

Het was de eerste keer dat ik deze twee tracks reed. Naar aanleiding van veel verhalen en reviews had ik deze twee technisch wat moeilijker verwacht. Op mtbroutes.nl worden bijvoorbeeld vaak 4-5 sterren gegeven voor technische moeilijkheid en voor hoogtemeters, maar ik vond dat eigenlijk nogal meevallen.
Dat komt waarschijnlijk ook door die nieuwe fiets, want met mijn oude mtb (uit 2009) was mijn ervaring heel, heel veel minder geweest. Vooral zwaarder.
Harderwijk was wat vlakker. Ook iets minder leuk. Dat kwam vooral omdat er vaak midden in een flow track een scherpe bocht zat, waardoor je uit die flow gehaald werd. (500 flow, scherpe bocht, 500m flow) Ook de ondergrond is wat minder maar daar kun je verder niks aan doen.
De nieuwigheid van de fiets begon er daar ook af te gaan, omdat de kabel van mijn versnelling licht begon uit te rekken en daardoor niet lekker in zijn versnellingen viel. Gelukkig zat er een draaiknopje op mijn schakelaar, zodat ik die bij kon stellen en gewoon verder kon fietsen.

Al met al een heerlijk dagje. En nu lekker brak.

Dit weekend ga ik Hellendoorn - Holten doen denk ik.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Simonsters schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:17:
Opzichzelf valide punten.
Aangezien de dropper splinternieuw was, ging ik er een beetje vanuit dat die paar mm verschil een beetje bij de werking van een dropper hoorden. Wellicht niet dus.
Op dit moment is grip de enige beperking in mijn daalsnelheid, en dat ga ik niet vergroten met een dropper.. Nog platter leggen gaat niet lukken met 2x Wolfpack speed. Daal standaard bij de snelste %. En lol heb ik nu ook. De paar drops op de UHR pak ik ook wel zonder dropper.
Dus zie de toegevoegde waarde nog steeds niet zo.
Maar goed, ga 'm toch monteren voor volgende week. Zal 'm daarna nog eens een paar weken laten zitten.
Met een dropper kun je nog meer gewicht richting de bb brengen en dus meer grip creëren.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Whoop, whoop. Volgend voorjaar een weekje naar Schotland met Mountainbike Challenge *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Een dropper kan altijd een mm of 2 a 3 inveren, beetje afhankelijk van het gebruikte systeem. Dat je 5 mm verschil kan merken snap ik, maar bij 2mm ook al? :?

Verder kan ik wel ergens inkomen dat een dropper niet noodzakelijk is in NL. Zelfs in Limburg is die niet echt nodig, maar dan moet ik toegeven dat ik geen Limburg fan ben (het landschap heeft veel potentie, maar daar wordt 0 gebruik van gemaakt).

Ik vind dat een dropper wel het fun gehalte flink omhoog schroeft en voor mensen waarbij die niet verder komen met techniek is het ook een aanwinst. Ik daal er in ieder geval met een stuk meer vertrouwen.
Misschien wel met iets teveel, want afgelopen zaterdag is het goed mis gegaan op de north shore in winterberg. Kort verhaal: al heel de week last van m'n heup, flinke blauwe/paarse plekken hoop dat ik over 1.5 week weer rustig een rondje kan doen. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

En toch snap ik het nut van een dropper in NL (behalve Zuid-limburg) niet zo goed.
Ik ben de zelfde mening toebedeeld. Zelfs in de Ardennen heb ik jaaaaren gereden zonder dropper (zelfs zonder fully). Ik vergeet hem nog steeds regelmatig omlaag te zetten. Dus ja. Je schijnt er meer fun door te hebben. Zeggen ze.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
zonoskar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:49:
[...]

Ik ben de zelfde mening toebedeeld. Zelfs in de Ardennen heb ik jaaaaren gereden zonder dropper (zelfs zonder fully). Ik vergeet hem nog steeds regelmatig omlaag te zetten. Dus ja. Je schijnt er meer fun door te hebben. Zeggen ze.
dat is natuurlijk geen argument.. ik ging 28 jaar geleden al naar de ardennen, met vaste vork, cantilever remmen. super veel lol gehad en vanaf dat moment hooked.

(sterker nog, toen ik eindelijk mijn 25 jaar oude v brake fiets met elastomeer vork ging upgraden naar een nieuwe 29er in 2017 kon de nieuwe net niet mee naar de ardennen en ben ik in 2017 (en 2016) nog in de Ardennen geweest met een oude 26". Prima vermaakt)

Punt is dat je met meer lol, meer vertrouwen en meer snelheid veiliger beneden komt met dropper. Dat je technisch beter kan dalen met je zadel uit de weg lijkt me niet echt een punt van discussie, geen enkele downhil fiets heeft een hoog zadel (zelfs geen dropper, maar gewoon een korte pen), geen enkele enduro fiets komt zonder dropper.

Waar je de grens trekt of het voor jezelf nodig is mag iedereen natuurlijk zelf bepalen, Als je ziet hoe hard MvdP zonder dropper rijdt.. dan is het voor xc zeker niet "noodzakelijk". maar dan heb je het wel over een ander skill EN prestatie level.

(lijkt wel de schijfremmen discussie die bij onze wielren buren hier ook elke maand terug komt.. )

[ Voor 48% gewijzigd door Prulleman op 16-07-2020 12:13 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Prulleman schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:58:
Punt is dat je met meer lol, meer vertrouwen en meer snelheid veiliger beneden komt met dropper.
Ik hoor dat elke keer alsof het een feit is, maar ik heb nog geen afdaling in NL gezien waar ik met meer lol, meer controle en sneller omlaag kom dan zonder dropper. Sterker nog, op bijv de snakerun ben ik met dropper merkbaar langzamer dan zonder. En dat geeft _mij_ minder fun. Misschien ligt het aan mijn skills, hoewel ik in ons Ardennen groepje bekend sta als de meest technische rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zonoskar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:13:
[...]

Ik hoor dat elke keer alsof het een feit is, maar ik heb nog geen afdaling in NL gezien waar ik met meer lol, meer controle en sneller omlaag kom dan zonder dropper. Sterker nog, op bijv de snakerun ben ik met dropper merkbaar langzamer dan zonder. En dat geeft _mij_ minder fun. Misschien ligt het aan mijn skills, hoewel ik in ons Ardennen groepje bekend sta als de meest technische rijder.
dat bedoel ik,

als jij technisch goed genoeg bent om de snakerun met een hoog zadel snel te rijden is een dropper misschien niet aan jou besteed op de UHR, hoewel de snakerun ook niet het beste voorbeeld is, daar moet je nog aardig bijtrappen om snel te rijden als ik het me goed herinnner.

Waar je echt snelheid wint zijn de afdalingen waar je meer remt dan trapt.

nogmaals voor iedereen ligt de grens of het zin heeft anders, afhankelijk van je skills, fiets, terrein, snelheid, ...
(maar hoewel ik best een weight weenie ben haal ik de dropper er echt niet af als ik em niet nodig denk te hebben,
ik moet nog eens bij alphen gaan kijken naar het rondje voor de 6 uur van 't zand.. als hier de dropper niet nodig is zet ik misschien de gewone pen wel terug, voornamelijk omdat daar wat meer flex en comfort in zit dan een dropper, dat kan na 6 uur op een hardtail wel mee gaan tellen )

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 16-07-2020 12:19 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
Ik zou zonder dropper niet zo snel grote jumps durven te maken.
Heb al een paar keer gehad dat ik em vergat lager te zetten om vervolgens van een trap van 1,5m af te springen. Voelde niet zo fijn bij het neerkomen. :X

Ook bij het afdalen van een scheveningse dijk van 45 graden (gok ik) helpt een laag zadel enorm.
Het is iig zo steil dat ik in mijn lichtste versnelling (45 achter en 26 voor) nog maar net boven kom, terwijl het voorwiel de hele tijd omhoog wil en mijn achterwiel net niet steeds wegslipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
Ik zou zonder dropper niet zo snel grote jumps durven te maken. Heb al een paar keer gehad dat ik em vergat lager te zetten om vervolgens van een trap van 1,5m af te springen. Voelde niet zo fijn bij het neerkomen. :X
Paar weken geleden in het Aachenerwald ook een soort mini-roadgap (drop met daarachter wandelpad) gemist, geloof wel dat als ik daar de tijd had gehad om te reageren een dropper me had geholpen. Nu resulteerde het in 2 weken last van m'n stuitje.

Ben ook redelijk technisch aangelegd. Bij de Ardennen marathons pak ik de grootste winst in de afdalingen namelijk, toen zelfs nog op mijn hardtail.
Is het dan niet zo dat een dropper vooral de minder technisch onderlegde rijders helpt in NL? En dat de grens voor een ervaren technische fietser een heel stuk verder ligt? (In dit geval dus Aachenerwald of Alpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
(lijkt wel de schijfremmen discussie die bij onze wielren buren hier ook elke maand terug komt.. )
Ben behoorlijk geintereseerd in materiaal. Zo heb ik bewust gekozen voor 34mm vorkpoten op een XC fiets en net een carbon wielset met 27mm intern gemonteerd. Dat maakt dat ik aggressiever en dus harder kan rijden. Mijn aankomende racefiets zal 28 of zelfs 30mm banden hebben en schrijfremmen. Omdat dat, in mijn ogen meer controle en dus snelheid resulteert.
Om een of andere reden heb ik dat gevoel dus niet met een dropper. (ook op Strava reed ik er niet sneller door). Vandaar mijn oprechte vraag, mis ik nu echt iets wat anderen wel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@NewbieNeo Misschien is het dat. Ik spring niet vaak, hou de wielen liever aan de grond ;)

Nou weet ik ook wel paadjes die zo steil naar beneden zijn dat je niet eens omhoog kan lopen. Die reden we ook al zonder dropper af (en zonder het zadel lager te zetten natuurlijk), al zijn die wel makkelijker met dropper. Je moet je dan wel aanvragen wat is leuker. Sketchy omlaag rijden en het halen, of met je zadel laag en met 2 vingers in je neus omlaag rijden...

[ Voor 71% gewijzigd door zonoskar op 16-07-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zonoskar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:23:
@NewbieNeo Misschien is het dat. Ik spring niet vaak, hou de wielen liever aan de grond ;)

Nou weet ik ook wel paadjes die zo steil naar beneden zijn dat je niet eens omhoog kan lopen. Die reden we ook al zonder dropper af (en zonder het zadel lager te zetten natuurlijk), al zijn die wel makkelijker met dropper. Je moet je dan wel aanvragen wat is leuker. Sketchy omlaag rijden en het halen, of met je zadel laag en met 2 vingers in je neus omlaag rijden...
Ja bij mij is er met de techniek niet zoveel mis is, maar heb ik met de jaren wel wat lef ingeleverd. Of dat door de leeftijd, verantwoordelijkheden, kinderen, paar jaar off the bike, ... komt, geen idee, maar ik ben blij dat ik sommige dingen minder sketchy naar beneden kan.

Ik zette voor sketchy dingen mijn zadel 25 jaar geleden ook gewoon lager overigens, toen had nog nooit iemand van een dropper gehoord.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
zonoskar schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:23:
Je moet je dan wel aanvragen wat is leuker. Sketchy omlaag rijden en het halen, of met je zadel laag en met 2 vingers in je neus omlaag rijden...
Dat is voor iedereen weer anders natuurlijk.
Als je sketchy wilt, kan je ook een fixed gear fiets gebruiken zonder vering en geometrie van 20 jaar geleden. ;)

Het is voor mij mijn eerste MTB, dus ben al blij dat ik met mijn Merida Big Nine XT2 hardtail zulke sprongen/afdalingen kan maken en vind zelf de dropper de beste upgrade naast flatpedals/mtb schoenen.
Ook omdat een dropper het oefenen van wheelies/manuals een stuk makkelijker maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
Ik denk dat een dropper een klein beetje is als een luxe artikel zoals vering. Het is zeker in Nederland over het algemeen niet iets is wat nodig is maar dingen vaak wat makkelijker maakt. Zoals je al zei Simonsters zal het het eerste baad hebben bij technisch minder begaafde rijders, waar iemand met betere skills gemakkelijker om zijn zadel heen zal kunnen werken is het voor andere nodig om deze fysiek uit de weg te halen om een zelfde obstakel te kunnen passeren. Er zijn bepaalde stukjes in routes die ik al die jaren prima heb gereden met een hoog zadel, al zijn deze stukken comfortabeler met dat zadel uit de weg.

Meestal betekend makkelijker ook sneller (er zijn natuurlijk uitzonderingen), als heel simpel voorbeeld zijn remkuilen op routes. Als er mensen zijn die klagen op forums zijn er 9 van de 10 keer mensen die zeggen "Op mijn fully heb ik nergens last van". Op de fully kom je er ook makkelijker en sneller overheen, je ziet dat ook gebeuren met droppers. Droppers worden heel snel aangeraden, gewoon omdat dingen makkelijker, en vaak veiliger worden omdat de mechanische techniek de fysieke techniek kan compenseren.

Fouten worden vaak harder afgestraft als het mechanische deel iets minder geavanceerd is. Of het nu gaat om een stel flatpedals waar je afglijdt omdat je niet genoeg druk zet, Een wiel dat grip verliest omdat je de veerweg van je armen niet genoeg gebruikt of een zadel in je edele delen omdat je je lichaam in de verkeerde positie had.

Ik begrijp ook helemaal wat je bedoeld met het missen van de mogelijkheid om je zadel te gebruiken om te stabilizeren. Als ik de volle 150mm gebruik ben ik mijn zadel kwijt en heb ik dat ook, gelukkig is het mogelijk om ook minder te gebruiken. Ik denk dat voor zoals ik zelf rijdt een XC-dropper met zo'n 60mm zat had geweest.

Ik hoop dat er nog enigszins nog wat zinnigs in dit verhaal gekomen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Met de nuance dat de term "luxe artikel" wordt genoemd door iemand met een (starre?) singlespeed ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Zadel nodig om te stabiliseren? Kan iemand me die eens uitleggen? Het enige waarbij ik mijn zadel wel eens nodig heb om te stabiliseren is in attack-houding en dan 1 hand los van het stuur op lage snelheid. (stapvoets)

Leuke oefening by the way ;)

Ik mag toch hopen dat die fiets van een paar kg wel onder controle is zonder zadel. Je hebt namelijk 4 andere contactpunten op dat moment! Anders wordt het tijd voor een forum-clinic denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 16-07-2020 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Wat de eigenlijke uitleg is. Dat zadel is daar al een jaar of 30, het voelt verkeerd als je de punt niet tegen je been aanvoelt. En je bent eraan gewent geraakt dat je je been kan gebruiken als 5e contactpunt. Duurt even voordat dat afgeleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:52

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Gisterenavond een rondje Dorst meegepakt, het parcours is sinds twee dagen weer open. Ondanks de regen is het parcours nog erg mul, vooral in de bochten. Ik begrijp nu waarom het parcours dicht is geweest, sterker nog ik zie het de aankomende dagen/weken wederom afgesloten worden. Als er maar voldoende op wordt gereden, is het een kwestie van tijd, ongeacht of het geregend heeft of niet ... :(

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
WeaZuL schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:16:
Gisterenavond een rondje Dorst meegepakt, het parcours is sinds twee dagen weer open. Ondanks de regen is het parcours nog erg mul, vooral in de bochten. Ik begrijp nu waarom het parcours dicht is geweest, sterker nog ik zie het de aankomende dagen/weken wederom afgesloten worden. Als er maar voldoende op wordt gereden, is het een kwestie van tijd, ongeacht of het geregend heeft of niet ... :(
ja, ik las het ook al op strava bij een paar gasten + op het mtb forum.. wel balen... ik begin Dorst nu wel een beetje te missen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0I7JFhNnoN97rpJJVW7lKdI-kY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1rBScnuA64COsv1NmkkbI4Nv.png?f=fotoalbum_large

toch al 95 x gereden de afgelopen 3 jaar.. maar 8 april was de laatste x ;(

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
ZanielGa schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:12:
Wat de eigenlijke uitleg is. Dat zadel is daar al een jaar of 30, het voelt verkeerd als je de punt niet tegen je been aanvoelt. En je bent eraan gewent geraakt dat je je been kan gebruiken als 5e contactpunt. Duurt even voordat dat afgeleerd is.
Had dat een keer in Zwitserland, waar ik voor een technische trail het zadel lager had gezet (mbv inbussleutel, want vaste zadelpenklem). En ik was mijn referentie kwijt, van waar ik zat/stond op de fiets. Zal inderdaad een kwestie van wennen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torakk
Droppers. als je er nooit eentje gehad hebt kan je altijd zonder. heb je er eentje dan is het eigenlijk toch best chill. Daarmee de geschillen besloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 14:55

steel123

Cryman9

Prulleman schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:58:
[...]
Waar je de grens trekt of het voor jezelf nodig is mag iedereen natuurlijk zelf bepalen, Als je ziet hoe hard MvdP zonder dropper rijdt.. dan is het voor xc zeker niet "noodzakelijk". maar dan heb je het wel over een ander skill EN prestatie level.
En dan te bedenken dat de meeste winst partijen van MvdP juist MET dropper waren vorig seizoen. Net zoals dat de meerderheid van het veld in XC wedstrijden rijden met een dropper. De trend is dan ook steeds technischere parcours, inclusief race fully met 120mm veerwerg in het wereldbeker XC circuit.

Persoonlijk durf ik met mijn hardtail die een suntour XCR coil vork ook rode/zwarte afdalingen af in Willingen/Winterberg/Solden(Oostenrijk). Vond ik ook erg leuk, maar nadruk lag vooral op overleven.
Dit jaar een paar keer fiets gehuurd en de fun is wel echt groter. De nadruk ligt dan op plezier en was nooit meer bang om te vallen of dat de fiets niet voldoende zou zijn.

De grens wat je kan met een fiets is bijna onbeperkt, maar je fiets kan het wel makkelijker maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
WeaZuL schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:16:
Ik vraag me ook af in hoeverre het weer ingereden moet worden. Op nieuwe routes ligt in het begin ook altijd veel mul zand, maar na een aantal weken/maanden inrijden ligt het er weer goed bij. Ik denk dat de route ook zo'n 'reset' heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
ElmarJ16 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:04:
[...]

Ik vraag me ook af in hoeverre het weer ingereden moet worden. Op nieuwe routes ligt in het begin ook altijd veel mul zand, maar na een aantal weken/maanden inrijden ligt het er weer goed bij. Ik denk dat de route ook zo'n 'reset' heeft gehad.
Hmm dan wordt het toch eens kijken volgende week of ik daar niet aan kan bijdragen

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
GerGio schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:30:
[...]

Hmm dan wordt het toch eens kijken volgende week of ik daar niet aan kan bijdragen
Morgenochtend ook maar weer eens kijken :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
-Eraser- schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:41:
[...]
Morgenochtend ook maar weer eens kijken :7
Zolang je je sporen maar niet uitwist :9

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
GerGio schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:43:
[...]

Zolang je je sporen maar niet uitwist :9
Weet je anders de weg niet? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

steel123 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:30:
En dan te bedenken dat de meeste winst partijen van MvdP juist MET dropper waren vorig seizoen. Net zoals dat de meerderheid van het veld in XC wedstrijden rijden met een dropper. De trend is dan ook steeds technischere parcours, inclusief race fully met 120mm veerwerg in het wereldbeker XC circuit.
Ik denk dat slechts 10% van de MTB amateurs zo'n worldcup XC rondje rondkomen. Ik denk dat ik het zelf ook erg moeilijk zou hebben om de hele ronde te rijden. Dit zijn halve EWS parkoersen met ook nog serieus steile beklimmingen.

Pagina: 1 ... 81 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic