Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:44
Was zeker weer geslaagd. Mooi rondje, maar wel vermoeiend. Ik denk toch maar dat ik ga kijken naar een Singlespeed E-MTB. Dan hoef ik niet zo hard te trappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 20:54
Laatste tijd zit ik steeds meer te denken mijn huidige fiets te vervangen. Fiets nu zo'n 2 jaar rond op een Cube Attention SL 2018. Op zich een aardige fiets om mee te beginnen, maar begin nu toch steeds meer gevoel te krijgen voor wat ik anders zou willen ;) (bijv. geometrie/vork, versnellingen, dropper... trouwens met huidige fiets nu zo'n 7500 km gefietst)

Om een eventueel nieuwe fiets nog uit te stellen, was ik ook aan het kijken naar mogelijke (goedkope) upgrades.
Heb bijvoorbeeld eens zitten denken voor het upgraden van de schakelgroep, naar 1x10. Shimano heeft afgelopen maanden wat nieuwe dingen uitgebracht, zoals:
• DEORE FC-M5100-1 10/11-speed Crank 30 (kost zo'n 50 euro);
• Shimano Deore Cassette CS-M4100-10 10-speed (11-46, kost ongeveer 40 euro).

Verder dan nog een nieuwe ketting daarbij (HG54, die ik al gebruikte).

De derailleur die ik nu heb: RD-M781-SGS
Wat mij hier opviel was dat een max. tandwiel van 36T genoemd wordt. Nu is dit al een wat oudere derailleur, waarvoor destijds wellicht geen grotere cassettes beschikbaar waren... :?
Kwam met zoeken bijv. ook volgende topic tegen, op mountainbike.nl. Lijkt dus in sommige wel te kunnen, hoewel twijfelachtig qua schakelgedrag...

Jullie hier ervaring mee?
Ik zou zelf denken dat als ik ook nog een derailleur erbij moet kopen dat het de investering wellicht niet waard is, en dan toch beter het geld in een nieuwe fiets kan stoppen.

(Als Canyon bijvoorbeeld opschiet met de Grand Canyon AL SL 8 weer beschikbaar te maken :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:51
@-Eraser- Zet er een dropper op en je hebt een geheel nieuwe fiets. Is m.i. de beste upgrade die je kan doen op een mtb.
Heb op de mijne na een maand ook een dropper erop gezet en het verschil is enorm. Je hebt zoveel meer controle, wanneer je bij singletracks je zadel ook maar een paar cm omlaag kan doen.
Om maar niet te spreken bij echte afdalingen of het afrijden van trappen, waarbij je je zadel helemaal omlaag kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
NewbieNeo schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:11:
@-Eraser- Zet er een dropper op en je hebt een geheel nieuwe fiets. Is m.i. de beste upgrade die je kan doen op een mtb.
Heb op de mijne na een maand ook een dropper erop gezet en het verschil is enorm. Je hebt zoveel meer controle, wanneer je bij singletracks je zadel ook maar een paar cm omlaag kan doen.
Om maar niet te spreken bij echte afdalingen of het afrijden van trappen, waarbij je je zadel helemaal omlaag kan zetten.
Bedankt, op zich goede tip ;) ook al eerder aan gedacht. Had een Brand-X gekocht, maar bleef problemen houden met zakken in de zadelbuis. Om dit voorkomen een nieuwe zadelpenklem gekocht met bout (omdat na testen met de quick-release klem met oude zadelpen, die vervolgens ook bleef zakken), die ik vervolgens voor mijn gevoel ook wel erg strak moest aandraaien, maar probleem bleef dus.
Uiteindelijk de dropper verkocht omdat ik er nog een goede prijs voor kon krijgen. Later bedacht ik mij dat carbon-montagepasta wellicht nog had kunnen helpen, maar toen was die al weg... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
-Eraser- schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:22:
[...]
Bedankt, op zich goede tip ;) ook al eerder aan gedacht. Had een Brand-X gekocht, maar bleef problemen houden met zakken in de zadelbuis. Om dit voorkomen een nieuwe zadelpenklem gekocht met bout (omdat na testen met de quick-release klem met oude zadelpen, die vervolgens ook bleef zakken), die ik vervolgens voor mijn gevoel ook wel erg strak moest aandraaien, maar probleem bleef dus.
Uiteindelijk de dropper verkocht omdat ik er nog een goede prijs voor kon krijgen. Later bedacht ik mij dat carbon-montagepasta wellicht nog had kunnen helpen, maar toen was die al weg... ;)
Ik heb een cube acid en had ook problemen met de zadelklem. Ding bleef maar zakken. Daarna dezehttps://www.mantel.com/xlc-zadelbuisklem
aangeschaft en sindsdien geen problemen meer gehad.

Edit: ik zou ook echt niet meer zonder dropper willen rijden. Geeft me zoveel meer vertrouwen tijdens het afdalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Michaelg op 04-07-2020 20:33 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bij de befaamde Mantèl winkel ;).

Was gezellig vanmorgen/vanmiddag mannen. @Demo thanks for the ride nogmaals, erg relaxed!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
Michaelg schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:30:
[...]

Ik heb een cube acid en had ook problemen met de zadelklem. Ding bleef maar zakken. Daarna dezehttps://www.mantel.com/xlc-zadelbuisklem
aangeschaft en sindsdien geen problemen meer gehad.

Edit: ik zou ook echt niet meer zonder dropper willen rijden. Geeft me zoveel meer vertrouwen tijdens het afdalen.
Interessant, ook nog goedkoper dan de BBB klem die ik destijds kocht... Misschien toch het probleem eerder moeten voorleggen in dit topic O-) (dropper is nu al weg, en prijzen lijken ook weer gestegen...)

[ Voor 30% gewijzigd door -Eraser- op 04-07-2020 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Was inderdaad een leuke rit mannen! Ben toch ook wel benieuwd naar mijn airtime :D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-09 22:27
Het was, ondanks mijn valpartij, een geslaagde rit! Bedankt voor het initiatief. :)

Helaas zijn mijn videobeelden niet zo succesvol, de camera heeft bijna de hele rit te laag gericht gestaan, maar moet al het beeldmateriaal nog even uitzoeken. Volgende keer toch beter op letten bij vertrek....

Ondanks dat de camerabeelden niet zo zijn als gehoopt, hierbij wel alvast de beelden van de crash:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zo te zien was ik mijn bidon al kwijt voordat ik het boompje raakte. Mijn voeten gleden bij elke remkuil verder van de pedalen af, dus ik ging even op mijn zadel zitten om mijn voeten te herpositioneren, maarja, dan raak je de controle kwijt.
Snelheid waarmee ik het boompje raakte was volgens de gps 22 km/u, op wat schaafwonden op de arm en wondjes op de hand na verder geen schade aan overgehouden. Gelukkig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:49
Paul! schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:29:
Het was, ondanks mijn valpartij, een geslaagde rit! Bedankt voor het initiatief. :)

Helaas zijn mijn videobeelden niet zo succesvol, de camera heeft bijna de hele rit te laag gericht gestaan, maar moet al het beeldmateriaal nog even uitzoeken. Volgende keer toch beter op letten bij vertrek....

Ondanks dat de camerabeelden niet zo zijn als gehoopt, hierbij wel alvast de beelden van de crash:

***members only***

Zo te zien was ik mijn bidon al kwijt voordat ik het boompje raakte. Mijn voeten gleden bij elke remkuil verder van de pedalen af, dus ik ging even op mijn zadel zitten om mijn voeten te herpositioneren, maarja, dan raak je de controle kwijt.
Snelheid waarmee ik het boompje raakte was volgens de gps 22 km/u, op wat schaafwonden op de arm en wondjes op de hand na verder geen schade aan overgehouden. Gelukkig!
Auw! Ik hoop dat je hand snel herstelt!

Ik vond het ook een geslaagde rit, met de ongeplande tussenstop van @ElmarJ16 als leuk intermezzo.
Leuk om jullie eens live te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

***members only***

Daarom ben ik ook erg blij met mijn SPD pedalen, geen last meer van het feit dat mijn voeten van de pedalen af glijden. Dus houd ik de controle wat meer. Verder was het echt supergezellig mannen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg

***members only***

Meer je hielen wat naar beneden drukken zodat je niet voor eraf schuift. Maar gelukkig valt de schade mee.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
En ook niet meer je voeten gaan herpositionering als je op meer dan 70% van je comfortzone rijdt. Dan maar accepteren dat je voet iets verkeerd staat en je snelheid iets moet minderen daardoor.

Verder is mijn ervaring met een chest mount dat je camera altijd veel hoger gericht moet staan dan je zou denken. Door de attack houding op je fiets kantelt deze een stuk meer dan je van te voren denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul!
ElmarJ16 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:12:
En ook niet meer je voeten gaan herpositionering als je op meer dan 70% van je comfortzone rijdt. Dan maar accepteren dat je voet iets verkeerd staat en je snelheid iets moet minderen daardoor
Eens, maar elke meter (/elke remkuil) verder gleed ik er verder af. Ik probeerde al snelheid te minderen door te remmen en wilde voorkomen dat de pinnen van de pedalen in mijn been terecht zouden komen. Nu weer een ervaring rijker, volgende week nog maar eens zelfde stukje fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Vandaag een rustig rondje Sibculo gedaan. Wat zitten daar toch heerlijk veel jumpjes in. Regelmatig ff teruggefietst om ze nog eens te doen. Erg rustig op de route. Maar 2 andere bikers gezien. Lag er verder goed bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 22:06

Sjod

Ik ben goed luisterend

Sherlock schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:06:
[...]

En zoiets, de Alivio versie? Zelfs gemaakt voor kleine handen en kost maar de helft.
Deze zijn het geworden. Fijne remmen, denk dat ik mijn eigen ook maar eens gaan upgraden :)

Ander vraagje de fiets is afgemonteerd met Een Shimano LX groep. Welke heel soepel schakelt.
Echter achter zijn de verzetten omgedraaid. Kleine knopje (wijsvinger) is lichter en grote knop (duim) juist naar een lager verzet.

Ik heb dat nog nooit gezien. Is dat standaard bij die groep of is er iets verkeerd aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41
Sjod schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:30:
[...]

Deze zijn het geworden. Fijne remmen, denk dat ik mijn eigen ook maar eens gaan upgraden :)

Ander vraagje de fiets is afgemonteerd met Een Shimano LX groep. Welke heel soepel schakelt.
Echter achter zijn de verzetten omgedraaid. Kleine knopje (wijsvinger) is lichter en grote knop (duim) juist naar een lager verzet.

Ik heb dat nog nooit gezien. Is dat standaard bij die groep of is er iets verkeerd aangesloten
https://www.google.com/am...nd-fall-of-rapidrise/amp/
Uitzondering, maar wel gewoon goed aangesloten

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Paul! schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:53:
[...]

Eens, maar elke meter (/elke remkuil) verder gleed ik er verder af. Ik probeerde al snelheid te minderen door te remmen en wilde voorkomen dat de pinnen van de pedalen in mijn been terecht zouden komen. Nu weer een ervaring rijker, volgende week nog maar eens zelfde stukje fietsen.
mijn tips (ik meen me te herinneren dat je ook een dropper hebt?): probeer echt de attack houding aan te nemen door door je knieën te gaan en je ellebogen te buigen. Heel je zwaartepunt breng je daarmee naar beneden en wordt het ook een stuk makkelijker om je hakken naar beneden te brengen (eigenlijk het allerbelangrijkste).

Daarna is het van belang dat je armen en benen de grond 'volgen'. Als je merkt dat je voorwiel omhoog gaat, dan dit opvangen met je armen en kort daarna met je benen. Het lijkt nu namelijk op het filmpje dat een hobbel (geen remkuil) de 'fatale' klap geeft waardoor je uit balans raakt en de boom hebt geraak. Komt uiteraard wel wat meer factoren bij kijken dan enkel die hobbel, maar hetzelfde geldt ook voor de technieken. De combinatie van alles maakt dat je met vol vertrouwen naar beneden kan knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41

AntonT

One Ton!

***members only***

Leuk jullie nog even tegen te komen. Zelfs nog een guest appearance in het filmpje. :+

Helaas had ik geen camera, anders had ik wel een goed beeld gehad van de crash. Fijn dat de schade beperkt is!

Naast de houding die iedereen al aangeeft maken goede schoenen + pedalen ook enorm veel uit. Ik rijd met 5-tens en pedalen met goede pinnen en kan onder belasting mijn voeten niet eens verdraaien. Toen ik een keer een testrit deed op een stel kunststof pedalen had ik een stuk minder grip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
@Demo Jij had toch die beelden geschoten van @ElmarJ16 ? :) Ben zeer benieuwd naar die beelden in slomo :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 11:16

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Lijkt een leuke rit te zijn geweest. Ik was zaterdag wel in de buurt, maar om een andere reden: Nieuwe wielen voor de patientZERO. Lars van het mtb forum bood een wielbouwcursus aan voor forumleden en daar heb ik gebruik van gemaakt. Voor een niet heel hoog bedrag kregen we een goede uitleg hoe je het beste (in de ogen van Lars) een wiel kunnen maken en het benodigde gereedschap daarvoor (en ook een lekkere lunch) zat inbegrepen. De uitleg was super duidelijk en het 2de wiel was me duidelijk beter gelukt dan het eerste :) Gelukkig was Lars niet te beroerd om het eerste wiel te fixen. Dus met 2 nieuwe wielen tevreden naar huis terug. We zijn van ca 10:00 tot 16:30 wel bezig geweest met de wielen. Ik kan iedereen zo'n cursus aanbevelen. Je leert veel over het maken van de wielen, maar het beste is nog wel dat je vanaf nu gewoon velgen en spaken kunt bestellen en niet hoeft te wachten totdat er wielen van gemaakt worden :) En als bonus nog een tour gekregen in de werkplaats van RAD15, de velgen die Lars ontwikkelt heeft en daar maakt. Alleen jammer dat we de spaakgatenboorrobot niet in actie gezien hebben.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/05/20200705223814-3bfdc798-me.jpg

En omdat ik een beetje moe werd van mijn Fox vork, heb ik de Formula 35 uit mijn Enduro gehaald, deze op 130mm gezet en in de patientZERO gezet. Nieuwe wielen, nieuwe vork. Alleen is deze niet mooi paars. Helaas wegens migraine niet kunnen fietsen op zondag, balen. Dan maar foto's in de voortuin.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2020/07/05/20200705223814-8f0bc268-me.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 06-07-2020 11:54 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Zondag spontaan ook even naar Groesbeek geweest. Gave ronde hoor. We hebben 2x Groesbeek gedaan en 1x Mook. Mook vonden we niet zo heel geweldig, is Nijmegen dan leuker?

Gave afdaling bij die paarse route net na de splitsing naar rood. 2de keer bijna op m'n gezichtje gegaan omdat ik vol op mijn voorwiel landde bij een jumpje, zag mijn maatje al niet lekker gaan en ik was nog aan het bijtrappen om hem bij te halen. Scheelde echt weinig.

Al met al, zeer leuke route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Rudolf schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:54:
Zondag spontaan ook even naar Groesbeek geweest. Gave ronde hoor. We hebben 2x Groesbeek gedaan en 1x Mook. Mook vonden we niet zo heel geweldig, is Nijmegen dan leuker?

Gave afdaling bij die paarse route net na de splitsing naar rood. 2de keer bijna op m'n gezichtje gegaan omdat ik vol op mijn voorwiel landde bij een jumpje, zag mijn maatje al niet lekker gaan en ik was nog aan het bijtrappen om hem bij te halen. Scheelde echt weinig.

Al met al, zeer leuke route.
Nijmegen is inderdaad een stuk leuker dan Mook. (Mook heeft maar een paar stukjes singletrack eigenlijk...) Nijmegen lijkt meer op Groesbeek.

Traumapad is inderdaad een tof stukje, jammer dat het erg mul was toen ik ben geweest, ik kom graag nog een keer terug als het er beter bij ligt :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
@zonoskar Ik zag het ook langskomen op het mtb forum, zelf zou ik het ook graag leren!

Ook een vette HT trouwens!

Ik heb inmiddels de neiging om maar gewoon voor een andere fiets te gaan sparen in plaats van lapmiddelen te zoeken om mijn huidige fiets te doen passen. Maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Daarnaast zou ik wel een fully willen maar heb ik daar eigenlijk geen geld voor, al is zo'n hardtail met wat meer travel en modernere geo ook wel erg vet.

Ik vrees ook dat het enige onderdeel dat de moeite waard zijn om over te zetten naar een eventuele nieuwe fiets mijn nieuwe zadel is. Als ik nou zelf wielen kon bouwen dan kon ik misschien nog iets doen met mijn oude wielset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
Prulleman schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Nijmegen is inderdaad een stuk leuker dan Mook. (Mook heeft maar een paar stukjes singletrack eigenlijk...) Nijmegen lijkt meer op Groesbeek.

Traumapad is inderdaad een tof stukje, jammer dat het erg mul was toen ik ben geweest, ik kom graag nog een keer terug als het er beter bij ligt :)
Ah verkeerde gok genomen dan. Volgens m'n maatje was Mook leuker, maar hij was er ook al jaren niet meer geweest. Goed excuus om snel nog eens terug te gaan. Hoe is die groene lus rondom het zweefvliegveld? Die zag er op het kaartje niet erg uitdagend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:47

***members only***

Wat is er met die rode bidon? Die gaat er alvast bij liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
100000 remkuilen :) Die bidon koos alvast eieren voor zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
in het stukje van 41-48 seconden is ook goed te zien dat je in een soort ritme zit waarbij de kracht toeneemt, je pakt dan 3 kuilen of hobbels achter elkaar en komt steeds verder los met je voorwiel.
Je kan ook eens kritisch kijken naar de rebound op je vork, 2 opties:

- rebound te traag en je vork komt niet snel genoeg terug, en "packed" bij elke opvolgende klap (met name bij remkuilen een issue omdat die altijd een snel opvolgende reeks hebben. uiteindelijk zit je bij de 2e of 3e remkuil door je travel en verlies je grip/controle/stabiliteit.

- rebound te snel en je stuitert bij elke kuil/hobbel te ver omhoog, waardoor de impact steeds groter wordt (en de controle minder)

Ik kan uit het filmpje niet opmaken welke van de 2 hier het geval is, en uiteraard kan het ook gewoon een voet slip zijn, maar in de slomo vanaf 41 seconden zie je ook goed de voorkant echt de controle kwijt raken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Rudolf schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Ah verkeerde gok genomen dan. Volgens m'n maatje was Mook leuker, maar hij was er ook al jaren niet meer geweest. Goed excuus om snel nog eens terug te gaan. Hoe is die groene lus rondom het zweefvliegveld? Die zag er op het kaartje niet erg uitdagend uit.
Groen pak ik alleen mee als opwarmer of om mee te eindigen.
Heel vlot na het zweefvliegveld kun je daar nog wel een afslagje maken wat je een vijf minuten achtbaan geeft die vijf jaar geleden in een toertocht zat, maar dat weten alleen de locals te vinden 😀

Groen in de regel overslaan dus, tenzij je met je kind van 12 gaat fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Michaelg schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:19:
@Demo Jij had toch die beelden geschoten van @ElmarJ16 ? :) Ben zeer benieuwd naar die beelden in slomo :P
Ik ben toch hier ook heel nieuwsgierig naar oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
ElmarJ16 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 23:07:
[...]

Ik ben toch hier ook heel nieuwsgierig naar oOo
Inderdaad

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
bas-r schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:11:
[...]

Groen pak ik alleen mee als opwarmer of om mee te eindigen.
Heel vlot na het zweefvliegveld kun je daar nog wel een afslagje maken wat je een vijf minuten achtbaan geeft die vijf jaar geleden in een toertocht zat, maar dat weten alleen de locals te vinden 😀

Groen in de regel overslaan dus, tenzij je met je kind van 12 gaat fietsen.
als local ben ik toch wel benieuwd naar de achtbaan, kleine hint? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
BraX schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:59:
[...]

als local ben ik toch wel benieuwd naar de achtbaan, kleine hint? 8)7
Grote hint: https://strava.app.link/QlSAlOcsV7
Wel een beetje doorgassen, pas dan wordt ie 8baan-waardig ;)

+ aan het einde naar rechts nog meer op en neer paadjes

[ Voor 9% gewijzigd door bas-r op 07-07-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand nog tips voor een wielhouder voor 15x110 boost? Wil wat naast m'n fiets klussen op m'n dakdrager maar vind vooral voor 9mm QR oplossingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
GoldenSample schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:32:
Iemand nog tips voor een wielhouder voor 15x110 boost? Wil wat naast m'n fiets klussen op m'n dakdrager maar vind vooral voor 9mm QR oplossingen
bedoel je zoiets?
https://easy-racks.com/pr...-forcella-boost-15x110-mm

(dit is overigens gewoon een spare voor een soort seasucker)

hier staan ook nog wat opties:
https://www.amazon.com/th.../s?k=thru+axle+fork+mount

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:32:
Kijk eens bij Yakima, als ik het goed begrijp kun je met een specifieke thruaxle add-on steekassen monteren op hun "Wheelhouse".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:12

Sherlock

No Shit

Ik hoop dit jaar het het gezin naar de Vogezen op vakantie te gaan, en het is de bedoeling om de MTB's mee te nemen. Nu hebben we alleen voor de jongste nog geen MTB, dus die zoek ik nog. Huren is eventueel wel een optie, maar omdat hij er nog wel meer gebruik van zal maken vind ik dat wel een beetje zonde van het geld. Hij is nu 12 jaar, en ongeveer 1.60m.

Het aanbod in de prijsklasse tot €300 is beperkt, en veel fietsen hebben mechanische remmen. Ik zit met een paar vragen:
1. Zou je per se voor hydraulische schijfremmen gaan, of kan mechanisch ook goed?
2. Zouden degelijke v-brakes een optie geen zijn, of is dat tegenwoordig een no-go?
3. Ik heb een voorkeur voor wielmaat 27,5" omdat ik het idee heb dat hij met 26" wielen meer moeite gaat hebben om ons bij te houden, en hij is nog aan het groeien dus dan hoop ik dat hij er iets langer mee kan doen. Schrijf ik nu ten onrechte de fietsen met 26" wielen af, of is dat wel een logisch iets?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
Bedankt voor alle feedback over mijn crash :P
AntonT schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:12:
[...]
Naast de houding die iedereen al aangeeft maken goede schoenen + pedalen ook enorm veel uit. Ik rijd met 5-tens en pedalen met goede pinnen en kan onder belasting mijn voeten niet eens verdraaien. Toen ik een keer een testrit deed op een stel kunststof pedalen had ik een stuk minder grip.
Ik fiets nu met oude hardloopschoenen icm Crankbrothers Stamp 1 pedalen, dat gaat best goed. Ze zijn aardig ingesleten in mijn schoenzool. Alleen net voor mijn valpartij gleed ik er niet af, maar stuiterden mijn voeten van het pedaal, bij elke remkuil een paar cm verder naar voren. Ik denk niet dat ik dat andere schoenen dit hadden kunnen voorkomen.
Prulleman schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:02:
in het stukje van 41-48 seconden is ook goed te zien dat je in een soort ritme zit waarbij de kracht toeneemt, je pakt dan 3 kuilen of hobbels achter elkaar en komt steeds verder los met je voorwiel.
*knip*
Ik kan uit het filmpje niet opmaken welke van de 2 hier het geval is, en uiteraard kan het ook gewoon een voet slip zijn, maar in de slomo vanaf 41 seconden zie je ook goed de voorkant echt de controle kwijt raken
Ik had ook het idee dat het 'stuiteren' steeds heftiger werd, niet perse aan de voorkant, maar mijn hele fiets. Als je voeten dan bij elke kuil verder van de pedalen glijden/stuiteren, dan moet je iets. Als je gaat zitten (wat ik deed om voeten opnieuw goed te kunnen plaatsen) mis je natuurlijk de demping in je benen. Ik vermoed dat daardoor de kracht ook steeds groter werd. En toen ik probeerde te remmen had ik zo weinig grip dat ik ik nauwelijk vertraagde. En dan staat dat boompje toch wel erg ongunstig. Overigens genezen de wondjes op mijn hand heel goed. Maar ik ga wel handschoenen zoeken, iemand nog een suggesties?

Ik heb een dropper (zaterdag nauwelijks gebruikt overigens, paar keer paar cm, maar niet op deze afdaling) en ik zal mezelf eens filmen om naar mijn houding op de fiets (en stand van voeten op pedalen) kijken. Ik denk dat daar nog wel e.e.a. te verbeteren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Paul! Ik rij zelf niet met flats, maar ik hoor van de meeste dat "echte" flatpedals schoenen zoals Five Ten's wel degelijk een behoorlijk verschil maken.

Een dropper helpt natuurlijk ook weer met een betere gewichtsverdeling en meer ruimte om klappen op te vangen.

Qua handschoenen, ik rij nu al 1,5 jaar met endura singletrack handschoenen, degelijk, geen padding, lange vingers, redelijk geventileerd.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Rijd zelf ook met Stamp 1 pedalen en FiveTen freerider pro's en merk echt een groot verschil met normale schoenen of de cheap decathlon schoenen die ik eerst gebruikte.
Het rubber van de freerider pro's is zo zacht en plakkerig, dat je het hoort plakken wanneer je over laminaat loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Prulleman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:07:
@Paul! Ik rij zelf niet met flats, maar ik hoor van de meeste dat "echte" flatpedals schoenen zoals Five Ten's wel degelijk een behoorlijk verschil maken.
Helemaal eens, het verschil tussen hardloopschoenen en fivetens qua grip/vastzitten op het pedaal is gigantisch. Ik moest daar in den beginne echt aan wennen...

@Paul! Verder vooral een kwestie van hielen naar beneden draaien, dan ben je veel stabieler op het pedaal. Daar is heel eenvoudig veel te winnen.

Maar de crash ziet er gelukkig niet al te vreselijk uit en de gevolgen vallen mee, dus gewoon zien als leermoment :P
Qua handschoenen ben ik erg blij met de gripgrab vertical: lange vinger, geen padding.

Ik doe mijn best er de volgende keer bij te zijn. Ik realiseer me zojuist dat ik in ieder geval met demo al eens gefietst heb... Kleine wereld :)

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 07-07-2020 22:19 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 16:14

Meneer iCy

swarma

Heb afgelopen zondag ook mijn eerste goede crash te pakken. Slootje waar ik normaal doorheen kan, ging nu niet. Er lag wat water en modder, normaal knal je er gewoon doorheen maar nu bleef gewoon mijn voorwiel vast staan. Je raad wat er gebeurd, over de kop. Had uiteraard mijn kont naar achteren zodat het gewicht achterin lag. Heb geen goede foto van de sloot, want de foto lijkt er op alsof het een vlak stuk is met modder ipv de kuil en direct omhoog gaan stukje van de sloot.

Velen op Facebook geven tips met manual / wheelie, maar als je naar beneden gaat is dat velen malen lastiger. Kan het überhaupt beide niet. Uiteraard zou ik het stuur wel iets omhoog kunnen tillen net voor de de modderpoel, maar voor vermijd ik het stukje gewoon.

Het stuk grond is gewoon losgereden door een motorcrosser hoorde ik en de grond hier zuigt harder. Veengrond. Ben er gisteren nog even lopend met de fiets in geweest en mijn voorwiel blokkeerde op hetzelfde stuk weer. Stond gewoon muurvast. Alsof je voorrem hard in kneep. Enige mogelijkheid is gewoon fiets omhoog halen. Maar goed, als je gewend ben er gewoon door te kunnen splashen, dan denk je daar niet aan.

Heb voor de rest alleen wat blauwe plekken en wat stroeve spieren, niks gebroken of ander letsel.

Heb gisteren wel mijn eerste KOM gepakt. Wel op een stukje met weinig fietsers, maar goed wel een kom 😝

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
@Meneer iCy Minder strava chasen en meer techniek oefenen :+
Dat is ook de voornaamste reden, waarom ik niet met clips rijd.
Tijdens het oefenen van wheelies/manuals vaak zat achter mijn fiets moeten afstappen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 16:14

Meneer iCy

swarma

NewbieNeo schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:00:
@Meneer iCy Minder strava chasen en meer techniek oefenen :+
Dat is ook de voornaamste reden, waarom ik niet met clips rijd.
Tijdens het oefenen van wheelies/manuals vaak zat achter mijn fiets moeten afstappen. :P
Vind Strava wel leuk voor mijn eigen progressie, maar zag een segment waarvan ik dacht dat ik daar best wel eens een KOM kon pakken en dat was gisteren geslaagd. Voor de rest zie ik het na de rit wel.

Qua pedalen en oefenen. Planning is inderdaad dat ik een keer de crankbrothers of iets dergelijks ga aanschaffen, want wheelie/manual dat ga ik echt niet oefenen met SPD. Dan weet ik zeker dat ik achterover kukel. :+

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
@Paul! Qua handschoenen heb ik, net als @Prulleman, goede ervaringen met Endura ( Humvee nogwat), maar ook met el cheapo Rockbros van Ali.
https://a.aliexpress.com/_dUiVzEU

Ik raak nogal eens kleine dingen kwijt, vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:01:
[...]

bedoel je zoiets?
https://easy-racks.com/pr...-forcella-boost-15x110-mm

(dit is overigens gewoon een spare voor een soort seasucker)

hier staan ook nog wat opties:
https://www.amazon.com/th.../s?k=thru+axle+fork+mount
Bedoel juist het omgekeerde, een wheelholder ipv de Fork mount.
drBunhead schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:01:
[...]

Kijk eens bij Yakima, als ik het goed begrijp kun je met een specifieke thruaxle add-on steekassen monteren op hun "Wheelhouse".
Die ken ik ja, zoek het liefste echter iets dat gewoon met een stel bouten ergens op gebout moet worden gezien ik zelf wat ga klussen.

Krijg m'n vrij nieuwe (500km) GX Eagle niet goed afgesteld... upper limit (dus op het grootste tandwiel achter) komt niet ver genoeg.. Iemand hiervoor guidance? (heb het al volledig opnieuw ingesteld, kabel los etc.)

Zie dat, zoals bij zovelen er speling op de B-Screw zit, heb dus maar de beter XX1/XO1 variant besteld.. Voor de zekerheid ook maar een SRAM Universal Derailleur Hanger erbij gekocht (goed om op voorraad te hebben) en een richtstok voor 30 piek. Gezien ik nu wat technischere trails rijd zal ik wel vaker wat raken en de SRAM Eagle is 1 erg gevoellig en 2 snel kapot/krom etc.

Nu schakelt hij wel maar als ik meerdere tandwielen ga naar de 42 of de 50 dan blijft m'n ketting soms te hoog op de tanden zitten alsof de boel versleten is (lijkt me sterk, smeer goed en maak ook veel schoon met maar 500km er op) de ketting liep wel al richting de .5% slijtage dus die heb ik maar gewisseld :/. Heb echter het idee dat de guide pully soms in de 42T of de 50T loopt als ik meerdere versnellingen schakel en langzaam trap.

Zullen zien hoe het verder gaat, als die het voorteken is wissel ik in de toekomst mogelijk weer naar Shimano, als de cassette versleten is en die derailleur door het plafond gegooid heb. Dan is het 'slechts' een nieuwe driver body (of gelijk een wiel) + shifter. Gezien mijn casette in dat geval versleten is en ik de derailleur mogelijkerwijs ritueel verbrand heb.. In dat geval ben ik voor 150 piek extra klaar. :+

Conclusie, we zien het wel even als m'n nieuwe bolt aanwezig is, anders is er geen man overboord en zijn de kosten te overzien. Ondertussen het gereedschap ook weer met één tool vergroot. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K Hergersheimer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2024
In de eeuwige discussie tussen flats en klikpedalen: zijn er hier ook mensen die ze allebei doen?
Mijn conditie ben ik vooral aan het opbouwen met hardlopen/trailen, dus ik maak wat minder km's op de mtb. Nu ga ik 1x per week/2 weken gewoon een uurtje pielen op de mtb voor techniek. Daarom heb ik mijn klikpedalen er maar afgehaald, geeft toch wat meer ruimte om te spelen (vind ik).
Maar voor langere tochtjes zet ik ze er juist weer op.

En ik heb nog een oude 26-er staan, klassiek met velgremmen en 3 bladen voor. Mooi om eens wat te gaan oefenen met klussen. Maar een complete drivetrain vervangen is wel prijzig voor een 'leuk projectje'. Heeft iemand een idee wat daar een goede optie is? Het is meer een bijfiets, en vooral om leuk mee te spelen. Maar iets van Ali-expres lijkt me ook best wel, uhm, minder stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
K Hergersheimer schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:55:
En ik heb nog een oude 26-er staan, klassiek met velgremmen en 3 bladen voor. Mooi om eens wat te gaan oefenen met klussen. Maar een complete drivetrain vervangen is wel prijzig voor een 'leuk projectje'. Heeft iemand een idee wat daar een goede optie is? Het is meer een bijfiets, en vooral om leuk mee te spelen. Maar iets van Ali-expres lijkt me ook best wel, uhm, minder stevig.
Wat wil je precies doen, ombouwen naar een 1x-drivetrain bijvoorbeeld? En heb je nu 3x8/3x9 of 3x10?

In dat laatste geval is het wellicht mogelijk over te gaan naar 1x10, zonder al te veel nieuwe onderdelen (bijv. oude crank hergebruiken met alleen middenblad, en achterderailleur); eventueel met een nieuwe crank.

Zie ook mijn post hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62968810

Had een enigszins vergelijkbare vraag, maar nog niet echt antwoord... O-) (bijv. de maximale tandwielgrootte vs. aanwezige achterderailleur)

[ Voor 3% gewijzigd door -Eraser- op 08-07-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
klussen om het klussen kost natuurlijk altijd geld. Kan je iets aanpakken wat versleten is, dan is het altijd goedkoper om het zelf te doen dan door de fietsenmaker (voor een drivetrain vervangen heb je geen duur gereedschap nodig).
Je kan ook gewoon ketting en tandwielen vervangen door hetzelfde spul (mits je shifter en derailleur nog OK zijn), dan hoeft voor wat overjarig spul niet zoveel te kosten.

En wil je naar 1x, dan is het vooral afhankelijk welke cassette je wilt gaan gebruiken (meer kransjes > andere derailleur+shifter, past is op je body?, groter bereik (bv van een 11-32 naar een 11-42 of 11-50), is je derailleur lang genoeg?). Naast de cassette kan je het beste een narrow wide voorblad monteren, daar blijft je ketting een stuk beter op liggen op ruwe stukken (zeker als je een derailleur zonder clutch hebt).

Als je het goed (maar wel een beetje betaalbaar) wilt doen, (moet wel passen natuurlijk), pak je een 11 speed slx derailleur + shifter met een 11 speed 11-42 of 11-46 cassette (kan ook van sunrace oid zijn, is weer iets goedkoper dan shimano) en een NW blad van ali (goed kijken of het op je crank past.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
Prulleman schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:28:
Als je het goed (maar wel een beetje betaalbaar) wilt doen, (moet wel passen natuurlijk), pak je een 11 speed slx derailleur + shifter met een 11 speed 11-42 of 11-46 cassette (kan ook van sunrace oid zijn, is weer iets goedkoper dan shimano) en een NW blad van ali (goed kijken of het op je crank past.
Als de derailleur vervangen wordt, dan gelijk over gaan naar 11-speed is ook een idee natuurlijk ;)

Derailleur vond ik nog meevallen (met clutch), voor ~36 euro:
Deore-RD-M5120-10-11-speed-Shadow-Plus-Rear-Derailleur @ Bike Components

Verder kwam ik volgende opmerking nog hier tegen:
Shimano 11 speed MTB rear derailleurs can officially handle up to 46 cogs and can be run with 10 speed trigger shifters since the pull and ratio are almost the same.
Dus wellicht shifter nog hergebruiken (en evt. later upgraden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K Hergersheimer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2024
Bedankt voor de reacties! Tof dat er zo gereageerd wordt.

Ik zal inderdaad eens kijken wat er achter op ligt. Voor zijn de tanden in ieder geval naar zijn grootje, dus dit is sowieso een vervanging. En iets geld vind ik ook wel prima, leuk project om allemaal eens uit te zoeken!
Ik wil er een kleine speelfiets van maken en als bonus-achievement oefenen met klussen voor mijn gewone MTB (Cannondale Trail 1).

Leuk detail is het dat het een American Eagle frame is. Die bestaan natuurlijk weer, maar toch nog een beetje nostalgie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:44
@Paul! Net als Roozzz heb ik ook een setje Gribgrab Verticals. Bevallen erg goed, enige wat ik zou willen is dat ze net een randje langer waren bij de pols. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CydexTM
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 20:15
Ik heb momenteel een mountainbike zonder clutch en merk als ik wil knallen en een zwarte route pak, de ketting echt als een malle op en neer vliegt. Nou is dat volgens mij redelijk normaal bij derailleurs zonder clutch. Is hier nog een handige trick voor? Of is het beter om de derailleur te vervangen? Ik heb momenteel een 3x9 met een Deore XT derailleur. Heb er alleen niet veel verstand van verder hoe ik dit aan zou moeten pakken.

Eventueel ook aan het kijken om een andere te vinden, maar heb ongeveer een budget van €600 waar je wellicht niet super ver mee zal komen ten opzichte van wat ik nu heb. Een Merida TFS 500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
@CydexTM een (oude) binnenband om je chainstay doen scheelt een hoop geratel en schade aan je lak.
Zelfs met een clutch komt je ketting er nog tegen aan bij grote klappen, dus heb het zelf ook gedaan.
En waarom een dure chainstay protector kopen, als je al voor €3 een binnenband hebt bij decathlon. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
K Hergersheimer schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:55:
In de eeuwige discussie tussen flats en klikpedalen: zijn er hier ook mensen die ze allebei doen?
Mijn conditie ben ik vooral aan het opbouwen met hardlopen/trailen, dus ik maak wat minder km's op de mtb. Nu ga ik 1x per week/2 weken gewoon een uurtje pielen op de mtb voor techniek. Daarom heb ik mijn klikpedalen er maar afgehaald, geeft toch wat meer ruimte om te spelen (vind ik).
Maar voor langere tochtjes zet ik ze er juist weer op.
Ik heb beiden. Flats op m'n fully (170mm enduro) en clicks op m'n hardtail (weer wel met 140mm veerweg aan de voorkant). De reden van clicks op m'n hardtail was destijds gemaakt dat ik het toch weer een kans wilde geven en met de gedachte dat ik minder last van het stuiteren zou hebben. Verder misschien een kleine performance boost, maar dat was niet de primaire reden.

Hoewel die clicks wel bevallen heb ik voor de grap afgelopen zaterdag flats op m'n hardtail gezet en meegereden met de tweakers rit in Nijmegen. Dat waren aardige flow trails, maar op sommige stukken lagen genoeg remkuilen om icm de snelheid het toch lastig te kunnen hebben. Aan het eind van de rit is me alles goed bevallen. Ik heb geen moment gehad waar ik m'n klikpedalen miste. Verder heb ik altijd wel gemerkt dat ik met klikpedalen wat kon 'cheaten' qua techniek. Met flats wordt je met elke grote fout keihard bestraft. Ik merk dat ik met flats veel beter mijn gewichtsverdeling toe pas dan met klikpedalen.

Nu moet ik wel de kanttekening plaatsen dat ik op beide fietsen een dropper heb. Ik kan me nog wel ergens voorstellen dat het zonder dropper wel lastiger is om in elke situatie genoeg druk op je pedalen te zetten. Met een dropper heb je gewoon veel meer bewegingsvrijheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:53
De eerste paar km's op een Trek Fuel EX C 2020 (XL)

Alles is in vergelijking met een Santa Cruz Hightower 1 CC XL MY2017 (HT for short) en met mijn referentiekaders en rijgedrag. De ervaring is opgedaan op lokale rondjes rond Tilburg dus nog geen echte trails.

Laten we eerst eens kijken naar de 'belangrijke' verschillen op papier:

een 20mm langere wielbasis
een 25mm langere reach
een 11mm langere effectieve bovenbuis
een 2,1 graden steile zitbuishoek
een 0,5 graden vlakkere balhoofdhoek
een 44mm offset vork vs een 51mm op de HT

De stack vind ik een vreemde, die is gelijk volgens de cijfers terwijl het balhoofd toch echt 10mm langer is op de Trek. Inbouwhoogte van de vork scheelt maar 1mm volgens de cijfers. Dus die begrijp ik niet helemaal. Maar dat doet ook niet helemaal ter zake, de hoogte is sowieso veranderd :)

Voorkant
Nou goed, de vering aan de voorkant; daar kan ik kort over zijn. De vork ken ik al ;) Die is perfect voor mijn gebruik. Echt niet de lichtste maar wel lekker soepel en voldoende ondersteuning waardoor de fiets hoog in de veerweg blijft. Veel controle dus :) Het verschil in offset? Dat zal er vast zijn maar er is teveel veranderd om dat te kunnen duiden. Daarvoor moet je echt back to back rijden op dezelfde fiets.

Achterkant
De achterkant dan? Ja daar zit een groot verschil in! Maar echt testen heb ik nog niet gedaan. Dus de vering werkt goed voor de Nederlandse rondjes als hij eenmaal werkt. De demper heeft weinig weerstand (Thrushaft) en heeft best wat ondersteuning. Maar een echte test moet dus nog komen.

Maar toch is het een ontzettend slechte demper voor mij.. Ik heb namelijk last van dingen waar ik nooit last van had. Ik schiet namelijk af en toe van de flats bij snel opvolgende korte klappen. (wasbord, kleinere remkuilen) De schoenen ken ik, de pedalen ken ik, ik heb er nog nooit last van gehad.

Alsof je op een hardtail onderweg bent. De demper heeft nog een onmisbare feature volgens velen, Re:aktiv noemen ze dat. (een Specialized Brain-achtige oplossing ;) ) De demper is dus vrij hard voordat er genoeg travel is gebruikt/kracht is gezet om een veertje in te drukken. Misschien een snel gevoel voor een XC-racer. Ik blijf het een bagger systeem vinden. Een demper moet gewoon direct goed reageren. (Ook op een XC-racer)

Dus daar moet iets anders op maar de hardware is slecht te leveren op dit moment dus ik moet er gewoon mee leren leven/omheen rijden voor een maand of 2 :)

Gewijzigde geometie
Een groot verschil in de geometrie is de voorkant, er zit namelijk een hogere riser op (+10 extra voor +30mm totaal) en een extra spacer. Daarnaast is de fiets sowieso iets langer en zit je iets meer centraal tussen de wielen. Ik wilde iets minder XC-racer-zithouding. Het klimt goed, meer rust dan de HT in ieder geval.

Stuurgedrag
Het frame stuurt goed, de fiets is wendbaar, niet te lang, niet te kort. Gewoon lekker sturen met het stuur maar ook met je lichaam. In het begin had ik last van te laat insturen. Maar dat zal wel komen doordat ik al 6 maanden geen MTB had aangeraakt en alleen maar op de weg had gefietst. De band/wiel-combinatie is hetzelfde als op de HT dus die ken ik al. Een Barzo en Mezcal is voor mij echt de perfecte combinatie hier. Voldoende stijf karkas, insturen is insturen, grip genoeg en niet gek veel weerstand. De fiets vreet nog steeds veel snellere fietsen op. (S-Works Epics meestal ;) )

Het lijkt erop dat hij iets lichtvoetiger is dan de HT. Er is namelijk 1 punt in het Stadsbos013 waar ik met de HT meer dan eens een hele snelle rechts-links-combinatie niet haalde en net een klein stukje rechtdoor moest. Dat is met deze fiets nog niet gebeurd. Gooi je hem makkelijker om? Heeft een tikje op de achterrem meer invloed? Daar kom ik (nog) niet echt achter. Het resultaat is dat ik die bocht nu makkelijker haal dan op de HT.

Kwaliteit
Goed, maar de HT was beter. Afwerking aan de binnenkant van het frame is veel netter bij de Trek maar de HT zat net ietsje meer doordacht in elkaar. Vooral de doorvoer van de interne kabels was bij de HT een eitje en bij de Trek weer een ramp.

De opbergruimte in het frame is dan weer een dikke plus voor de Trek.

Eagle GX vs X01 Eagle
X01 schakelt beter. Misschien wel 1,3% beter! Dus dat is het geld echt niet waard.

Magura MT7 vs Hope E4
Ik heb de Hope's nog niet echt gebruikt maar het is echt mooi spul. Qua remgedrag is het allebei prima voor nu. De Hope's blijven in ieder geval :)

Plaatje bij het praatje
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50093189737_acaa6ef094_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud
heb je de oude vork verkocht en dezelfde met andere offset voor deze bike gekocht?
(tenzij je een goede deal hebt kunnen maken had ik toch eerst gewoon de 51mm op de trek gezet denk ik).

valt de achterdemper niet nog wat beter te tunen? net filmpje op de trek site gekeken, maar daar promoten ze re-aktiv + thru shaft juist voor dit soort zaken. is jou demper met of zonder thru shaft?

Ik ben wel benieuwd naar het nadeel wat je hebt met zo'n slacke fiets op vlakke rondjes in NL. de ~66 graden fietsen zijn toch meer gemaakt voor naar beneden...
de nieuwe transition spur is namelijk een prachtige fiets, maar de slacke voorkant is denk ik voor mij toch iets teveel van het goede, aangezien ik 90% van de tijd rondjes rij waar niet meer een paar hoogte meters in zitten (en daar ook eigenlijk geen snelheid wil inleveren voor die paar keer dat het wel hard naar beneden gaat..):
https://www.transitionbikes.com/Bikes_Spur.cfm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3l-3KBdG99QyN4JzUaHyb5_OsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tID18N4liFNfKKE5Dv7a13iM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 09-07-2020 09:23 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:21:
@Ruud

[...]

heb je de oude vork verkocht en dezelfde met andere offset voor deze bike gekocht?
(tenzij je een goede deal hebt kunnen maken had ik toch eerst gewoon de 51mm op de trek gezet denk ik).

valt de achterdemper niet nog wat beter te tunen? net filmpje op de trek site gekeken, maar daar promoten ze re-aktiv + thru shaft juist voor dit soort zaken. is jou demper met of zonder thru shaft?

Ik ben wel benieuwd naar het nadeel wat je hebt met zo'n slacke fiets op vlakke rondjes in NL. de ~66 graden fietsen zijn toch meer gemaakt voor naar beneden...
de nieuwe transition spur is namelijk een prachtige fiets, maar de slacke voorkant is denk ik voor mij toch iets teveel van het goede, aangezien ik 90% van de tijd rondjes rij waar niet meer een paar hoogte meters in zitten (en daar ook eigenlijk geen snelheid wil inleveren voor die paar keer dat het wel hard naar beneden gaat..):
[Afbeelding]
Ik heb nieuwe poten besteld. Kost een paar centen maar dan hoefde ik ook geen vertrouwen te krijgen in een DIY-verlengde stuurbuis.

En de stuurbuis moest sowieso iets verlengd worden dus dan was het 1+1 en was het ineens de helft goedkoper ;)

De demper is Re:aktiv + Thru shaft. En het Thru shaft principe klinkt echt wel plausibel. Net zoals het membraan in een DVO Topaz bijvoorbeeld. Je elimineert hiermee een bewegende afdichting die veel wrijving en warmte oplevert.

Maar het probleem zit m in het moment totdat de demper opent. Die fractie zorgt voor gestuiter heb ik het idee. Het Trek-veersysteem zou namelijk heel erg soepel moeten zijn. En dat is het ook als het wat verder in de travel zit.

Het zou de voorkant natuurlijk ook kunnen zijn maar de vork heeft me nog nooit zulke issues gegeven.

Ik post wel eens dat deze en de vorige fiets snelle rijders opvreet. En dat is echt zo, ik kan veel meer snelheid meenemen door de bochten heen. Acceleratie bocht uit is iets langzamer in vergelijking met echt dure fietsen die richting de 10KG voor een fully. Natuurlijk zit er verschil in motor en techniek maar het is wel opvallend.

Afgelopen dinsdag vloog ik achter iemand aan op het stuk Stadsbos langs de snelweg. Mijn snelheid door de bochten lag gewoon echt hoger dan die 10,x kg Epic. Ik denk dus niet dat je een vlakkere fiets daarop af moet schrijven :)

Het kan wel zo zijn dat je het rijgedrag iets aan moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 23:26
[Afbeelding]
Ik zou me er niet door laten tegenhouden. Ik moet zeggen dat ik van de 66 graden balhoofdhoek op m'n Process weinig nadelen ondervind. Het is meer een optelsom van het geheel, dan een kwestie van de individuele delen. Sowieso vind ik de "horror" van een stevige fully op de Nederlandse trails zoals die soms wordt afgeschilderd online, echt schromelijk overdreven. Als ik nu gedwongen zou zijn om de stal tot één fiets te beperken, dan was het 100% de Process die mocht blijven. Als de rondetijd je leven is, dan moet je wellicht andere keuzes maken, maar als je dat loslaat, dan is de keuze wat mij betreft helder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
hmmm, bijzonder dat de demper dan juist niet doet waar ze reclame voor maken :|
scheelt het misschien als je met iets meer sag rijdt?

wat betreft de spur, hier is wel een erg positieve review: YouTube: Transition Spur - Full Review
qua handling in bochten zou de spur eigenlijk alles aan moeten kunnen.

(ondanks dat het spaarpotje nog lang niet vol genoeg is staat deze nu wel in de top 3 van kanshebbers :D)

@Sjoewe ja, ik moet ook maar eens testdagen in de gaten gaan houden.. verder vind ik ronde tijden wel belangrijk, maar als ik heel eerlijk ben ga ik toch geen wedstrijden winnen, dus een beetje compromis en een fiets geschikt voor bv een lange dag in de Ardennen (ook al is het niet zo vaak) is wellicht beter. Zolang het lokaal maar sneller is dan mijn hardtail ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Prulleman op 09-07-2020 09:46 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 23:26
Zolang het snel voelt (en vooral leuk is) maakt het me echt weinig uit of ik nou 25 of 28 minuten over een rondje doe.

Sowieso heb ik al twee jaar geen GPS meer op de MTB, vind dat echt een verademing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
@Ruud

[...]

[Afbeelding]
Die spur is mokerbruut (das nu een woord). Ik zag die een paar dagen geleden op Pinkbike voorbij komen. Ik zou dat eerder kopen dan zon yeti ofzo. Daarmee kan je echt laagvliegen.

Probleem is alleen. Dat weet Transition ook. 3000 dollar voor frame met schokbreker. Maar als je m ziet in de kleur blauw heb je wel gelijk een beetje zon gevoel dat je m in je leven wilt hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Torakk schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Die spur is mokerbruut (das nu een woord). Ik zag die een paar dagen geleden op Pinkbike voorbij komen. Ik zou dat eerder kopen dan zon yeti ofzo. Daarmee kan je echt laagvliegen.

Probleem is alleen. Dat weet Transition ook. 3000 dollar voor frame met schokbreker. Maar als je m ziet in de kleur blauw heb je wel gelijk een beetje zon gevoel dat je m in je leven wilt hebben
Is t niet gewoon een YT Izzo? ;)

3000 dollar voor frame en shock is niet gek hoor qua prijs. Dat is wel gemiddeld voor een carbon merk-frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 11:16

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Ruud klinkt meer als teveel high speed demping, compressie of rebound. Ik zou de demper bij de eerst volgende beurt naar TFTuned sturen (of een andere tuner, maar ik heb goede ervaringen met TFT) en hem laten tunen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
zonoskar schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:35:
@Ruud klinkt meer als teveel high speed demping, compressie of rebound. Ik zou de demper bij de eerst volgende beurt naar TFTuned sturen (of een andere tuner, maar ik heb goede ervaringen met TFT) en hem laten tunen.
Tunen zou natuurlijk kunnen maar sowieso kan ik niet tegen een fiets waar de vork een ander merk is dan de demper ;) Bij grotere repeterende klappen werkt het geheel gewoon prima samen. (De echte remkuilen) Wil niet zeggen dat er qua luchtdruk of rebound nog een kleine winst te behalen valt. Die zijn nu gewoon op het oog ingesteld.

Maar er komt een DVO in als de hardware te leveren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:32:
[...]

Is t niet gewoon een YT Izzo? ;)

3000 dollar voor frame en shock is niet gek hoor qua prijs. Dat is wel gemiddeld voor een carbon merk-frame.
lijkt er inderdaad veel op, centimetertje verschil in travel..
de spur oogt wel wat cleaner vind ik persoonlijk, iets subtielere rocker en wat strakker rond het balhoofd

de izzo ook wel naar gekeken, en ondanks dat de travel maar 1 cm scheelt staat de spur echt als trail bike in de markt en de spur daar toch onder (meer richting xc). En aangezien ik nog steeds twijfel tussen 100 en 120 mm, ligt bij de spur ook wel de grens voor mij :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ruud schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:26:
De eerste paar km's op een Trek Fuel EX C 2020 (XL)

Alles is in vergelijking met een Santa Cruz Hightower 1 CC XL MY2017 (HT for short) en met mijn referentiekaders en rijgedrag. De ervaring is opgedaan op lokale rondjes rond Tilburg dus nog geen echte trails.

Laten we eerst eens kijken naar de 'belangrijke' verschillen op papier:

een 20mm langere wielbasis
een 25mm langere reach
een 11mm langere effectieve bovenbuis
een 2,1 graden steile zitbuishoek
een 0,5 graden vlakkere balhoofdhoek

De stack vind ik een vreemde, die is gelijk volgens de cijfers terwijl het balhoofd toch echt 10mm langer is op de Trek. Inbouwhoogte van de vork scheelt maar 1mm volgens de cijfers. Dus die begrijp ik niet helemaal. Maar dat doet ook niet helemaal ter zake, de hoogte is sowieso veranderd :)

Voorkant
Nou goed, de vering aan de voorkant; daar kan ik kort over zijn. De vork ken ik al ;) Die is perfect voor mijn gebruik. Echt niet de lichtste maar wel lekker soepel en voldoende ondersteuning waardoor de fiets hoog in de veerweg blijft. Veel controle dus :) Het verschil in offset? Dat zal er vast zijn maar er is teveel veranderd om dat te kunnen duiden. Daarvoor moet je echt back to back rijden op dezelfde fiets.

Achterkant
De achterkant dan? Ja daar zit een groot verschil in! Maar echt testen heb ik nog niet gedaan. Dus de vering werkt goed voor de Nederlandse rondjes als hij eenmaal werkt. De demper heeft weinig weerstand (Thrushaft) en heeft best wat ondersteuning. Maar een echte test moet dus nog komen.

Maar toch is het een ontzettend slechte demper voor mij.. Ik heb namelijk last van dingen waar ik nooit last van had. Ik schiet namelijk af en toe van de flats bij snel opvolgende korte klappen. (wasbord, kleinere remkuilen) De schoenen ken ik, de pedalen ken ik, ik heb er nog nooit last van gehad.

Alsof je op een hardtail onderweg bent. De demper heeft nog een onmisbare feature volgens velen, Re:aktiv noemen ze dat. (een Specialized Brain-achtige oplossing ;) ) De demper is dus vrij hard voordat er genoeg travel is gebruikt/kracht is gezet om een veertje in te drukken. Misschien een snel gevoel voor een XC-racer. Ik blijf het een bagger systeem vinden. Een demper moet gewoon direct goed reageren. (Ook op een XC-racer)

Dus daar moet iets anders op maar de hardware is slecht te leveren op dit moment dus ik moet er gewoon mee leren leven/omheen rijden voor een maand of 2 :)

Gewijzigde geometie
Een groot verschil in de geometrie is de voorkant, er zit namelijk een hogere riser op (+10 extra voor +30mm totaal) en een extra spacer. Daarnaast is de fiets sowieso iets langer en zit je iets meer centraal tussen de wielen. Ik wilde iets minder XC-racer-zithouding. Het klimt goed, meer rust dan de HT in ieder geval.

Stuurgedrag
Het frame stuurt goed, de fiets is wendbaar, niet te lang, niet te kort. Gewoon lekker sturen met het stuur maar ook met je lichaam. In het begin had ik last van te laat insturen. Maar dat zal wel komen doordat ik al 6 maanden geen MTB had aangeraakt en alleen maar op de weg had gefietst. De band/wiel-combinatie is hetzelfde als op de HT dus die ken ik al. Een Barzo en Mezcal is voor mij echt de perfecte combinatie hier. Voldoende stijf karkas, insturen is insturen, grip genoeg en niet gek veel weerstand. De fiets vreet nog steeds veel snellere fietsen op. (S-Works Epics meestal ;) )

Het lijkt erop dat hij iets lichtvoetiger is dan de HT. Er is namelijk 1 punt in het Stadsbos013 waar ik met de HT meer dan eens een hele snelle rechts-links-combinatie niet haalde en net een klein stukje rechtdoor moest. Dat is met deze fiets nog niet gebeurd. Gooi je hem makkelijker om? Heeft een tikje op de achterrem meer invloed? Daar kom ik (nog) niet echt achter. Het resultaat is dat ik die bocht nu makkelijker haal dan op de HT.

Kwaliteit
Goed, maar de HT was beter. Afwerking aan de binnenkant van het frame is veel netter bij de Trek maar de HT zat net ietsje meer doordacht in elkaar. Vooral de doorvoer van de interne kabels was bij de HT een eitje en bij de Trek weer een ramp.

De opbergruimte in het frame is dan weer een dikke plus voor de Trek.

Eagle GX vs X01 Eagle
X01 schakelt beter. Misschien wel 1,3% beter! Dus dat is het geld echt niet waard.

Magura MT7 vs Hope E4
Ik heb de Hope's nog niet echt gebruikt maar het is echt mooi spul. Qua remgedrag is het allebei prima voor nu. De Hope's blijven in ieder geval :)

Plaatje bij het praatje
[Afbeelding]
Erg mooi apparaat. Stond ook hoog op mijn shortlist. Als ik niet tegen die banshee was aangelopen dan had ik zomaar ook zo'n Trek in de schuur kunnen zetten. Blijf het ook een geweldige kleur vinden.
Veel plezier er mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 25-09 16:48

MicroWhale

The problem is choice

Sherlock schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:05:
Ik hoop dit jaar het het gezin naar de Vogezen op vakantie te gaan, en het is de bedoeling om de MTB's mee te nemen. Nu hebben we alleen voor de jongste nog geen MTB, dus die zoek ik nog. Huren is eventueel wel een optie, maar omdat hij er nog wel meer gebruik van zal maken vind ik dat wel een beetje zonde van het geld. Hij is nu 12 jaar, en ongeveer 1.60m.

Het aanbod in de prijsklasse tot €300 is beperkt, en veel fietsen hebben mechanische remmen. Ik zit met een paar vragen:
1. Zou je per se voor hydraulische schijfremmen gaan, of kan mechanisch ook goed?
2. Zouden degelijke v-brakes een optie geen zijn, of is dat tegenwoordig een no-go?
3. Ik heb een voorkeur voor wielmaat 27,5" omdat ik het idee heb dat hij met 26" wielen meer moeite gaat hebben om ons bij te houden, en hij is nog aan het groeien dus dan hoop ik dat hij er iets langer mee kan doen. Schrijf ik nu ten onrechte de fietsen met 26" wielen af, of is dat wel een logisch iets?
1. Als je een fiets voor langere tijd koopt zou ik zeker voor hydraulisch gaan. Als je dan toch investeert.
2. V-brakes vervagen in de bergen (bij afdalen). Geloof me, je wilt je zoon het trauma van moeilijk kunnen remmen tijdens een afdaling niet aandoen.
3. Als hij op 27.5" past, zou ik daar zeker voor gaan. Dat geeft comfort en behoudt snelheid beter. Bedenk je ook dat hij over een paar jaar doorschiet qua groei. Met 180cm is 27.5" nog steeds goed te berijden. 26" ook, maar minder comfortabel en meer werk.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

MrWilliams schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:59:
[...]
1. Als je een fiets voor langere tijd koopt zou ik zeker voor hydraulisch gaan. Als je dan toch investeert.
2. V-brakes vervagen in de bergen (bij afdalen). Geloof me, je wilt je zoon het trauma van moeilijk kunnen remmen tijdens een afdaling niet aandoen.
3. Als hij op 27.5" past, zou ik daar zeker voor gaan. Dat geeft comfort en behoudt snelheid beter. Bedenk je ook dat hij over een paar jaar doorschiet qua groei. Met 180cm is 27.5" nog steeds goed te berijden. 26" ook, maar minder comfortabel en meer werk.
Thanks! Hij rijdt nu af en toe op mijn 19" 29er en dat gaat redelijk; afstand naar het stuur is eigenlijk net iets te groot, maar wel te doen. Nu heb ik een 17" Cube Analog (29er) op het oog, hydraulische schijfremmen en Deore afgemonteerd. Dit weekend ga ik kijken, en als hij er uit ziet zoals op de foto's neem ik hem mee :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 25-09 16:48

MicroWhale

The problem is choice

Sherlock schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Thanks! Hij rijdt nu af en toe op mijn 19" 29er en dat gaat redelijk; afstand naar het stuur is eigenlijk net iets te groot, maar wel te doen. Nu heb ik een 17" Cube Analog (29er) op het oog, hydraulische schijfremmen en Deore afgemonteerd. Dit weekend ga ik kijken, en als hij er uit ziet zoals op de foto's neem ik hem mee :*)
29" kan inderdaad ook. Dat rijdt nog wat comfortabeler.
Zit je inderdaad wel met een wat kortere zadelbuis. Zijn die sturen dan ook minder breed dan bij de grotere frames? (nooit naar gekeken) Ik kan me voorstellen dat voor een kleiner iemand zo'n breed stuur als 'groot' ervaren wordt.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

MrWilliams schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:52:
[...]
29" kan inderdaad ook. Dat rijdt nog wat comfortabeler.
Zit je inderdaad wel met een wat kortere zadelbuis. Zijn die sturen dan ook minder breed dan bij de grotere frames? (nooit naar gekeken) Ik kan me voorstellen dat voor een kleiner iemand zo'n breed stuur als 'groot' ervaren wordt.
Dat zou goed kunnen ja. Indien nodig kort ik het stuur wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
Sjoewe schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Ik zou me er niet door laten tegenhouden. Ik moet zeggen dat ik van de 66 graden balhoofdhoek op m'n Process weinig nadelen ondervind. Het is meer een optelsom van het geheel, dan een kwestie van de individuele delen. Sowieso vind ik de "horror" van een stevige fully op de Nederlandse trails zoals die soms wordt afgeschilderd online, echt schromelijk overdreven. Als ik nu gedwongen zou zijn om de stal tot één fiets te beperken, dan was het 100% de Process die mocht blijven. Als de rondetijd je leven is, dan moet je wellicht andere keuzes maken, maar als je dat loslaat, dan is de keuze wat mij betreft helder.
Daar twijfel ik ook nog weleens over of je nu echt heel veel sneller gaat zijn op die XC Fully dan op een beetje een trail fully als die je wat meer vertrouwen geeft. Ook als je kijkt naar rondetijden zou het nog best weleens kunnen dat je gewoon tijd wint

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
GerGio schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:11:
[...]

Daar twijfel ik ook nog weleens over of je nu echt heel veel sneller gaat zijn op die XC Fully dan op een beetje een trail fully als die je wat meer vertrouwen geeft. Ook als je kijkt naar rondetijden zou het nog best weleens kunnen dat je gewoon tijd wint
Een XC-fully is wat sneller op stop and go-baantjes. Want een XC-fully is gewoon lichter. Ga je een Trailfully opbouwen op gewicht met een beetje budget in je achterhoofd kom je toch op 12,7 a 13,2KG uit voor een maatje L/XL. En dan zit je toch al wel op een fiets die 5K+ euro kost als je alles zelf doet. (2x750gr bandjes)

Een XC-fully met vergelijkbaar budget zit gewoon op minimaal een 1,5KG lichter. (500gr frame, 500gr vork, 500gr dropper + ander spul) Dus dat scheelt je bij elke keer accelereren gewoon energie. Of je accelereert sneller.

Ik laat hier buiten beschouwing of die XC-fully geschikt is voor je lichaamsgewicht. Ook laat ik buiten beschouwing of de XC-fully in the end echt sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Nu online
Ruud schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:56:
[...]

Een XC-fully is wat sneller op stop and go-baantjes. Want een XC-fully is gewoon lichter. Ga je een Trailfully opbouwen op gewicht met een beetje budget in je achterhoofd kom je toch op 12,7 a 13,2KG uit voor een maatje L/XL. En dan zit je toch al wel op een fiets die 5K+ euro kost als je alles zelf doet. (2x750gr bandjes)

Een XC-fully met vergelijkbaar budget zit gewoon op minimaal een 1,5KG lichter. (500gr frame, 500gr vork, 500gr dropper + ander spul) Dus dat scheelt je bij elke keer accelereren gewoon energie. Of je accelereert sneller.

Ik laat hier buiten beschouwing of die XC-fully geschikt is voor je lichaamsgewicht. Ook laat ik buiten beschouwing of de XC-fully in the end echt sneller is.
Ik rijd nu op een 27,5 carbon hard-tail dus ik toch al niet de illusie om te denken dat mijn fiets er lichter op ging worden. Maar ik twijfel wel enorm tussen een XC fully of een Trail fully gewoon omdat ik niet weet wat me het beste past. Tot dus ver ook nog niet echt veel in het buitenland gereden maar dat komt misschien nog.

gewicht maakt niet echt uit ik weer 73 kilo max dus dat is geen issue.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 08:31

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Sherlock schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Een Cube Analog is toch iets duurder dan de eerder genoemde €300 prijsklasse.
Voor dat geld wil ik er ook wel één.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 14:55

steel123

Cryman9

GerGio schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:11:
[...]
Ik ben in de markt voor een fully in plaats van mijn huidige €1000 hardtail en dacht ook zoals jij. Daarom ben ik momenteel veel fietsen aan het testen om tot een goede opvolger te komen.

Afgelopen weken heb ik achtereenvolgend een Scott Spark RC 2019 (racefully 100mm zonder dropper) getest en daarna een Scott Spark 2020 (trailfully 120mm met dropper) uit dezelfde prijsklasse. Ik had verwacht dat ik de trailfully fijner zou vinden door de grotere vering en dergelijke. Maar het was echt een totaal andere fiets, echt niet vergelijkbaar.

De XC racefully vond ik op mijn brabantse rondjes een veel fijnere vering. Bij de (sporadische) jumps was de landing op de trailfully wel veeeeel gemoedelijker en voelde je bijna niks. Echter voelde alles op de trailfully zwaarder/langzamer, dus acceleren, bochten en sturen etc. Terwijl de vering op een XC racefully echt meer dan genoeg is op elke vaste route in NL.

Ik ben nog in dubio over welke fiets ikzelf moet aanschaffen. Snelheid maakt mij niet zoveel uit, heb geen strava en zelfs geen kilometer teller op mijn huidige hardtail. Toch ben ik momenteel meer geneigd naar een XC racefully, doordat een trailfully met testen zwaar tegenviel.

Komend weekend gaat de trailfully als test mee naar winterberg/Willingen op de bikeparks. Hier hebben we vorig jaar ook alle blauwe/rode/zwarte lijnen op mijn hardtail gereden met Suntour XCR coil spring(dus geen luchtvering).

[ Voor 6% gewijzigd door steel123 op 09-07-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
steel123 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Ik ben in de markt voor een fully in plaats van mijn huidige €1000 hardtail en dacht ook zoals jij. Daarom ben ik momenteel veel fietsen aan het testen om tot een goede opvolger te komen.

Afgelopen weken heb ik achtereenvolgend een Scott Spark RC 2019 (racefully 100mm zonder dropper) getest en daarna een Scott Spark 2020 (trailfully 120mm met dropper) uit dezelfde prijsklasse. Ik had verwacht dat ik de trailfully fijner zou vinden door de grotere vering en dergelijke. Maar het was echt een totaal andere fiets, echt niet vergelijkbaar.

De XC racefully vond ik op mijn brabantse rondjes een veel fijnere vering. Bij de (sporadische) jumps was de landing op de trailfully wel veeeeel gemoedelijker en voelde je bijna niks. Echter voelde alles op de trailfully zwaarder/langzamer, dus acceleren, bochten en sturen etc. Terwijl de vering op een XC racefully echt meer dan genoeg is op elke vaste route in NL.

Ik ben nog in dubio over welke fiets ikzelf moet aanschaffen. Snelheid maakt mij niet zoveel uit, heb geen strava en zelfs geen kilometer teller op mijn huidige hardtail. Toch ben ik momenteel meer geneigd naar een XC racefully, doordat een trailfully met testen zwaar tegenviel.

Komend weekend gaat de trailfully als test mee naar winterberg/Willingen op de bikeparks. Hier hebben we vorig jaar ook alle blauwe/rode/zwarte lijnen op mijn hardtail gereden met Suntour XCR coil spring(dus geen luchtvering).
Volgens mij is dit de enige juiste manier om erachter te komen wat je fijn vindt: testen en ervaren wat je fijn vindt.

Ik heb zelf een bepaald soort fiets waar ik heel prettig op fiets, maar geen idee of een ander dat ook vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

welke banden zaten op beide fietsen? dit kan een groot verschil maken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Prulleman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:01:
[...]
welke banden zaten op beide fietsen? dit kan een groot verschil maken
Maxxis rekon race 2.25 of de XC racefully, Maxxis rekon 2.4 op de trailfully.
Dus in principe dezelfde banden enkel verschil in breedte.

Het lijkt mij niet dat ze daarom al te veel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
steel123 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:10:
[...]

Maxxis rekon 2.25 of de XC racefully, Maxxis rekon 2.4 op de trailfully.
Dus in principe dezelfde banden enkel verschil in breedte.

Het lijkt mij niet dat ze daarom al te veel verschillen.
er is meer dan het profiel.. de 2.4 hebben misschien ook een dikkere casing en daardoor meer gewicht en minder soepel. Maar het verschil zal inderdaad niet zo groot zijn als wat jij beschrijft.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

magic_nl schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:48:
[...]

Een Cube Analog is toch iets duurder dan de eerder genoemde €300 prijsklasse.
Voor dat geld wil ik er ook wel één.
2e hands uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:15
Ik heb geen ervaring verder met cube, maar ik heb zelf ongeveer een jaar gereden op een Scott Aspect 950 van mijn broer uit 2018. Dit is een fiets van ongeveer €600, maar nadat die in totaal ongeveer 2 jaar gebruikt is, is die fiets echt gewoon op. Die heeft ook een coil vork en die krijg je nog maar amper ingedrukt. De groepset is al eens vervangen, maar na ongeveer 800km begint deze terug door te trappen (Altus/Acera set).
De BB is ook al eens vervangen moeten worden.
De kosten om de groepset te vervangen, de remmen te ontluchten, BB te vervangen is gewoon niet de moeite (zeker als je het dan nog door de LBS laat doen).
Ik zou deze fiets dan ook niet durven tweedehands te verkopen, ik denk niet dat er nog iemand plezier aan gaat hebben.

Wat ik wil zeggen is dat als je een fiets in deze prijsklasse, tweedehands wilt kopen je enkel maar de problemen van iemand anders gaat kopen (reden dat wij hem niet willen verkopen). M.a.w. misschien koop je nu zo'n cube voor 300 euro, maar heb je er het komende jaar terug kosten van een paar honderd euro voor.
Cube staat er nu wel voor bekend meer value for money te hebben (zeker tegenover Scott?) en de fiets kost nieuw ook wat meer, maar ik zou toch oppassen.

EDIT: misschien dat iemand wel weet of SRAM SX beter is dan Alivia/Acera en dus langer zou meegaan, maar daar heb ik zelf geen idee over.

[ Voor 4% gewijzigd door LEDfan op 09-07-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:45

charrel

Cortisol4life..

Zo, net een setje magura mt trail sport op de kop getikt ter vervanging van mijn formula oro k18. De klassiekers ;)
Ben benieuwd of het ook echt beter remt, kom nu net wat te tekort met de extra kracht van de motor en het extra gewicht op mijn klassieke Marin xmount xm9.

[ Voor 6% gewijzigd door charrel op 09-07-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

LEDfan schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:03:
[...]
Ik heb geen ervaring verder met cube, maar ik heb zelf ongeveer een jaar gereden op een Scott Aspect 950 van mijn broer uit 2018. Dit is een fiets van ongeveer €600, maar nadat die in totaal ongeveer 2 jaar gebruikt is, is die fiets echt gewoon op. Die heeft ook een coil vork en die krijg je nog maar amper ingedrukt. De groepset is al eens vervangen, maar na ongeveer 800km begint deze terug door te trappen (Altus/Acera set).
De kosten om de groepset te vervangen, de remmen te ontluchten, BB te vervangen is gewoon niet de moeite (zeker als je het dan nog door de LBS laat doen).
Ik zou deze fiets dan ook niet durven tweedehands te verkopen, ik denk niet dat er nog iemand plezier aan gaat hebben.
Wanneer is een fiets op?
BB vervangen na 2 jaar intensief gebruik is vrij normaal lijkt me? Zeker als je nog regelmatig in de winter door de slijk fietst.
Elk jaar je groepset vervangen is ook niet gek, uiteraard alles ligt aan het gebruik. 2000km door de slijk of 5000 door het droge. Na 1 jaar is het gewoon klaar voor de meeste groepen.
Voorvork servicen is ook elk jaar nodig.

Hoe lang moet volgens jou een mountainbike meegaan zonder iets aan onderhoud te doen?
En denk je dat het met een fiets van 5000 euro minder snel zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:43:
hmmm, bijzonder dat de demper dan juist niet doet waar ze reclame voor maken :|
scheelt het misschien als je met iets meer sag rijdt?

wat betreft de spur, hier is wel een erg positieve review: YouTube: Transition Spur - Full Review
qua handling in bochten zou de spur eigenlijk alles aan moeten kunnen.

(ondanks dat het spaarpotje nog lang niet vol genoeg is staat deze nu wel in de top 3 van kanshebbers :D)

@Sjoewe ja, ik moet ook maar eens testdagen in de gaten gaan houden.. verder vind ik ronde tijden wel belangrijk, maar als ik heel eerlijk ben ga ik toch geen wedstrijden winnen, dus een beetje compromis en een fiets geschikt voor bv een lange dag in de Ardennen (ook al is het niet zo vaak) is wellicht beter. Zolang het lokaal maar sneller is dan mijn hardtail ;)
Neem aan dat je de Sag, rebound etc. Wel aan je gewicht hebt aangepast? Herken dit niet, terwijl je zou verwachten dat die demper van jou sowieso beter werkt dan de goedkopere demper op m'n EX8. Rijd overigens wel met de demper open normaalgesproken. Tenzij ik helling op ga of in erg vlak terrein fiets. Misschien is dat een beetje het verschil, veel Nederlandse singletracs zitten er een beetje tussen in.

Overigens vind ik het met de Fuel EX echt fascinerend hoeveel shit de fiets voor je 'fixt'. M'n techniek is door jaren XC achtig gebruik gevormd waar ik nu veel lastiger terrein rijd en het niet altijd bij kan benen Mär beroerd van drops and rijden, slecht over jumps (vergeet wel eens omhoog te komen als m'n voorwiel al los is) maar meestal red de fiets me gewoon.
[...]

Wat ik wil zeggen is dat als je een fiets in deze prijsklasse, tweedehands wilt kopen je enkel maar de problemen van iemand anders gaat kopen (reden dat wij hem niet willen verkopen). M.a.w. misschien koop je nu zo'n cube voor 300 euro, maar heb je er het komende jaar terug kosten van een paar honderd euro voor.
Cube staat er nu wel voor bekend meer value for money te hebben (zeker tegenover Scott?) en de fiets kost nieuw ook wat meer, maar ik zou toch oppassen.

EDIT: misschien dat iemand wel weet of SRAM SX beter is dan Alivia/Acera en dus langer zou meegaan, maar daar heb ik zelf geen idee over.
Tja alles onder Deore qua groepset is ook niet echt geschikt voor offroad gebruik. In SRAM Ben ik iets minder thuis maar geloof dat ik daar de grens bij NX Zou trekken. Voordeel is die 10speed handel kost de wereld allemaal niet, 9 speed raakt wat schaars en daardoor duurder qua derailleur merk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door GoldenSample op 09-07-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

[...]

Ach ja, mijn vrouw en ik hebben allebei een Cube MTB die 2e hands zo rond de €300 kostte. En ja, af en toe heb ik er wat onderhoud aan. Dat vind ik (meestal) interessant en leuk om te doen, en de kosten worden zo netjes gespreid. Het kan zijn hoor, dat de totale kosten uiteindelijk net iets hoger uitvallen, maar ik verwacht dat het mee zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:15
steel123 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:35:
[...]

Wanneer is een fiets op?
BB vervangen na 2 jaar intensief gebruik is vrij normaal lijkt me? Zeker als je nog regelmatig in de winter door de slijk fietst.
Elk jaar je groepset vervangen is ook niet gek, uiteraard alles ligt aan het gebruik. 2000km door de slijk of 5000 door het droge. Na 1 jaar is het gewoon klaar voor de meeste groepen.
Voorvork servicen is ook elk jaar nodig.

Hoe lang moet volgens jou een mountainbike meegaan zonder iets aan onderhoud te doen?
En denk je dat het met een fiets van 5000 euro minder snel zal zijn?
Je hebt gelijk dat dergelijk onderhoud normaal is. Maar als je fiets €600 kost en je hebt elk jaar €2-300 kosten aan onderhoud (als je het door de LBS laat doen) dan lijkt mij dat niet rendabel. Daarbij komt dat je aan een coil vork heel weinig kunt servicen en inherent gewoon niet goed is. Het probleem is ook, als je die fiets dan netjes onderhoud (en dus 1/3 tot 1/2 van de aankoop prijs van de fiets elk jaar kwijt bent) je nog altijd zit met een vork die bijna niet werkt, een systeem dat sowieso niet goed schakelt en in modderige omstandigheden gewoon slecht schakelt en de echt goedkoopste remmen (die in principe wel voldoen).
Mijn punt is dat je dus veel geld kwijt bent aan een sub-optimale fiets (vork, groep, remmen), terwijl je met een iets grotere investering waarschijnlijk een veel betere investering hebt.

Een fiets van 5000 euro zal zeker ook hoge kosten aan onderhoud hebben, maar daar krijg je wel een degelijke fiets voor terug.
Sherlock schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:08:
[...]

Ach ja, mijn vrouw en ik hebben allebei een Cube MTB die 2e hands zo rond de €300 kostte. En ja, af en toe heb ik er wat onderhoud aan. Dat vind ik (meestal) interessant en leuk om te doen, en de kosten worden zo netjes gespreid. Het kan zijn hoor, dat de totale kosten uiteindelijk net iets hoger uitvallen, maar ik verwacht dat het mee zal vallen.
Als je alles zelf kan doen, zal het inderdaad nog wel meevallen. Ook als je al wat meer kent van de onderdelen kan je wel zien bij de aankoop of het op dat moment al versleten is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
Je moet het allemaal wel een beetje in perspectief zien... een cassette + ketting vervangen op een goedkope fiets (nieuw of 2ehands maakt eigenlijk niet uit, bij 2e hands ben je enkel eerder aan de beurt) met deore kost je ~35 euro (https://www.bike-discount...-wear-and-tear-set-869392). Een ketting + cassette voor een 5000 euro fiets kan oplopen tot 320-400 euro (https://www.bike-discount...-wear-and-tear-set-730126).
(en serieus, kijk een paar youtube filmpjes, koop voor 20 euro tools en doe dit gewoon zelf!!).

Maar niemand houd je tegen om op die 5000 euro fiets een GX setje te zetten, werkt prima met een XX1 of XO1 derailleur/shifter, spaar je weer de helft uit. En andersom, op je goedkope fiets kan je de drivetrain ook upgraden..

Maar simpel gezegd, de onkosten staan over het algemeen wel een beetje in relatie met de prijs van je fiets, maar juist dan moet je ook bedenken, "don't race what you can't replace". Als je de knaken niet hebt om een AXS derailleur (550 euro) te vervangen na een lelijke val, dan moet je misschien genoegen nemen met een XT of GX drivetrain. (niet alleen met schade, maar ook met slijtage). Dat betekend dus dat een high end fiets niet voor iedereen weg is gelegd, qua aanschaf, maar om de fiets rijdend te houden.

Het is dus voor iedereen om zelf uit te maken wat je in welke fase uitgeeft aan deze hobby, er is geen goed of fout naar mijn idee. (en zolang je je brood er niet mee verdiend is alles boven GX of XT weggegooid geld, wat prima is voor een hobby, maar nodig zeker niet!)

(oja een coil vork is niet per definitie rommel... echter het low low end begint vaak met coil vorken, deze zijn dan al niet te best gezien de minimale kosten, maar ook nog eens niet in te stellen naar rijdersgewicht, waardoor ze nog een stukje nuttlozer worden. Een simpele lucht vork is gewoon de next step up en iets duurder (duurder om te produceren). niet gelijk veel beter, maar in ieder geval in te stellen naar je eigen gewicht.

Er is wel een soort ondergrens (wat @LEDfan ook aangeeft), maar met een deore drivetrain, en willekeurige shimano remmen kom je echt al een heel eind. (ik heb uiteindelijk ook mijn remmen vervangen, maar het eerste jaar hebben de goedkope schimano remmen het prima gedaan). Qua vork is het wel wat lastiger.. juist als beginner kan het juist een heleboel helpen om met een goede vork rond te rijden ipv van je fiets te stuiteren door een combinatie van gebrekkige techniek + een slecht presterende vork. Maar ik ken zoveel mensen die nog nooit aan een knopje van hun (dure) vork hebben gedraaid.. wie weet rijden die ook wel rond met een stuiter vork omdat de rebound te snel staat, of juist andersom...

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

LEDfan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:07:
[...]

Je hebt gelijk dat dergelijk onderhoud normaal is. Maar als je fiets €600 kost en je hebt elk jaar €2-300 kosten aan onderhoud (als je het door de LBS laat doen) dan lijkt mij dat niet rendabel. Daarbij komt dat je aan een coil vork heel weinig kunt servicen en inherent gewoon niet goed is. Het probleem is ook, als je die fiets dan netjes onderhoud (en dus 1/3 tot 1/2 van de aankoop prijs van de fiets elk jaar kwijt bent) je nog altijd zit met een vork die bijna niet werkt, een systeem dat sowieso niet goed schakelt en in modderige omstandigheden gewoon slecht schakelt en de echt goedkoopste remmen (die in principe wel voldoen).
Mijn punt is dat je dus veel geld kwijt bent aan een sub-optimale fiets (vork, groep, remmen), terwijl je met een iets grotere investering waarschijnlijk een veel betere investering hebt.

Een fiets van 5000 euro zal zeker ook hoge kosten aan onderhoud hebben, maar daar krijg je wel een degelijke fiets voor terug.

[...]

Als je alles zelf kan doen, zal het inderdaad nog wel meevallen. Ook als je al wat meer kent van de onderdelen kan je wel zien bij de aankoop of het op dat moment al versleten is.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat iedereen een eigen afweging maakt van kosten en de bijbehorende baten. Die baten uiten zich dan in fietsplezier en misschien een stuk(je) restwaarde.

Voor mijzelf haal ik meer dan voldoende fietsplezier uit mijn tweedehands hardtail, maar ik zal er vast nog meer plezier uithalen als ik 2000 euro meer uitgeef. Dat vind ik het zelf echter niet waard, mede omdat ik ook allerlei andere sporten doe, dan ga ik niet mijn volledige budget opmaken aan de MTB. Maar hetzelfde geldt voor de racefiets, of mijn klimspullen. Of mijn zaalvoetbalschoenen. Of mijn squashracket :D

Voor iedereen ligt die sweetspot ergens anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:47
Prulleman schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:38:
Je moet het allemaal wel een beetje in perspectief zien... een cassette + ketting vervangen op een goedkope fiets (nieuw of 2ehands maakt eigenlijk niet uit, bij 2e hands ben je enkel eerder aan de beurt) met deore kost je ~35 euro (https://www.bike-discount...-wear-and-tear-set-869392). Een ketting + cassette voor een 5000 euro fiets kan oplopen tot 320-400 euro (https://www.bike-discount...-wear-and-tear-set-730126).
(en serieus, kijk een paar youtube filmpjes, koop voor 20 euro tools en doe dit gewoon zelf!!).

Maar niemand houd je tegen om op die 5000 euro fiets een GX setje te zetten, werkt prima met een XX1 of XO1 derailleur/shifter, spaar je weer de helft uit. En andersom, op je goedkope fiets kan je de drivetrain ook upgraden..

Maar simpel gezegd, de onkosten staan over het algemeen wel een beetje in relatie met de prijs van je fiets, maar juist dan moet je ook bedenken, "don't race what you can't replace". Als je de knaken niet hebt om een AXS derailleur (550 euro) te vervangen na een lelijke val, dan moet je misschien genoegen nemen met een XT of GX drivetrain. (niet alleen met schade, maar ook met slijtage). Dat betekend dus dat een high end fiets niet voor iedereen weg is gelegd, qua aanschaf, maar om de fiets rijdend te houden.

Het is dus voor iedereen om zelf uit te maken wat je in welke fase uitgeeft aan deze hobby, er is geen goed of fout naar mijn idee. (en zolang je je brood er niet mee verdiend is alles boven GX of XT weggegooid geld, wat prima is voor een hobby, maar nodig zeker niet!)

(oja een coil vork is niet per definitie rommel... echter het low low end begint vaak met coil vorken, deze zijn dan al niet te best gezien de minimale kosten, maar ook nog eens niet in te stellen naar rijdersgewicht, waardoor ze nog een stukje nuttlozer worden. Een simpele lucht vork is gewoon de next step up en iets duurder (duurder om te produceren). niet gelijk veel beter, maar in ieder geval in te stellen naar je eigen gewicht.

Er is wel een soort ondergrens (wat @LEDfan ook aangeeft), maar met een deore drivetrain, en willekeurige shimano remmen kom je echt al een heel eind. (ik heb uiteindelijk ook mijn remmen vervangen, maar het eerste jaar hebben de goedkope schimano remmen het prima gedaan). Qua vork is het wel wat lastiger.. juist als beginner kan het juist een heleboel helpen om met een goede vork rond te rijden ipv van je fiets te stuiteren door een combinatie van gebrekkige techniek + een slecht presterende vork. Maar ik ken zoveel mensen die nog nooit aan een knopje van hun (dure) vork hebben gedraaid.. wie weet rijden die ook wel rond met een stuiter vork omdat de rebound te snel staat, of juist andersom...
Helemaal mee eens en ik denk dat je het deel over de vork / demper nog mild hebt omschreven. Ken er zat die met veel te weinig druk fietsen, de rebound op standje stuiter hebben staan en zich maar afvragen waarom de fiets niet lekker horizontaal blijft bij sprongen. Ik ben in de mogelijkheid om die 5000 euro fiets te rijden, maar doe nagenoeg al mijn onderhoud zelf (alleen de BB vervangen nog niet gedaan) waardoor ik wat knaken over hou voor duurdere onderdelen zoals een XX1 drivetrain.

Maar ook ben ik me bewust wat een fiets kan en wat ik er van mag verwachten en wat ik moet doen. Heb bijvoorbeeld een uur uitgetrokken om de dempers goed af te stellen, druk, sag, tokens er in en er uit, rebound etc etc. Dat kun je bij een 1K fiets ook doen (moet je ook doen) want dan fiets je een stuk zekerder is mijn ervaring, maar wat je ook moet doen is de vork en demper (als je een fully hebt) op tijd servicen, want 'oh, het gaat nog wel' gaat snel over in 'hij veert niet meer lekker' en dan ben je duurder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Precies dat. een voorbeeld. Je moet bedenken dat de R van Shimano XTR staat voor Race. Doe je geen Racen? waarom zou je dan XTR erop zetten. Nog steeds als je het leuk vind ga je gang. ik zal je er niet scheef voor aankijken. Maar XT, SLX en zelfs die 12speed Deore doen Exact hetzelfde maar het spul is dan niet gemaakt door elfjes in het bos. Oftwel je Cassette is niet deels van titanium en weetikveel wat. maar gewoon staal. (wat helemaal niet erg is gezien staal lekker slijtvast is.)

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb19014437/p5pb19014437.jpg

En weetje je moet er zelf af en toe een beetje mee rotzooien. Ik heb op bovenstaande al het een en het ander verbouwd.
-van 2x11 naar 1x11 (wat helemaal niet duur was gezien ik dankzij @Prulleman en @Ruud erachter kwam dat ik geen nieuwe crank nodig had. ja ik ben het nog niet vergeten ;) )
Die achterderailleur is een XT M8000 en de cassette een 11-50 van Sunrace. maar die derailleur is niet voor dat grote tandwiel gemaakt dus het schakelde nogal slecht. er zit een aftermarket kooi op die derailleur die de bovenste pulley meer offset geeft. helpt aanzienlijk.

-stuur (van 740 naar 780mm) en stuurpen (90 naar 60mm) vervangen.
- Remschijven verwisseld. Gebruik nu ook metallic blokjes ipv organisch.
- Zadel maar dat had comfort redenen.

Het is ook al mn derde bandenset. Nu Vittoria. is een leuk en betrouwbaar setje overigens. En ze zijn net effe wat goedkoper dan Schwalbe en Continental. al scheelt het weinig

Ik wil er ooit nog een Dropper op zetten en wielen met bredere velgen. Maar de onderdelen die erop zitten zijn bij lange na niet het duurste van het duurste. Als er wat versleten raakt kost het me geen fortuin. Plus ik vind het rustgevend om te doen. ik heb geen haast als ik bezig ben.

[ Voor 8% gewijzigd door Torakk op 10-07-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik heb hier al vaker gezeurd dat mijn fiets te klein is. Vandaar dat ik em ook wil vervangen. Helaas is budget echt wel een dingetje.
Mijn huidige fiets heeft een 10 speed XT 786 afmontage met een FC-M782 (40-30-22) crank.
Wielen met Ryde trail velgen en Hope pro 2 evo hubs, nu nog 100x9 & 135x10 maat.

De grootste drempel is dat ik op papier weinig mee kan nemen naar een nieuwe fiets waarmee de kosten meteen wel vrij fors worden. Het liefst zou ik het frame vervangen en de rest langzaam upgraden naar 1x12 XT.
Nu valt er met wat creativiteit denk ik wel wat te bereiken:
- Hope 2 evo's zijn te om te bouwen naar boost, vereist alleen wel een re-dishing. Alternatief is zijn adapters als deze & deze.
- Enkel blad gaan met mijn huidige crank aangezien veel frames geen voorderrie meer ondersteunen. Moet alleen kijken of er goedkope opties zijn voor een iets groter bereik dan 11-36. Op dit moment gebruik ik de 22 voor icm 36 achter toch nog wel regelmatig.
- Vork, stuur en stem moet ik toch wel vervangen.
- Dropper kan mee mits de seattube 31,6mm is.

Frames waar ik naar zat te kijken:
Ragley Big Al, best goedkoop als ie ooit weer op voorraad komt.
Nukeproof Scout 290, wisselende verhalen gehoord over after sales.
Commencal Meta HT AM, lange leverduur.
Bird zero 29
Pipedream moxie, begint mij wat duur te worden voor een HT. Wel staal.
Production-privee Shan-GT classic, ook wat duur, huidige dropper past niet, wel staal.

Iemand nog andere leuke ideeën om mij op te oriënteren? Zoek iets voor 29" wielen, 130-150mm travel en het moet mij passen met mijn 195cm. 2e hands is zeker een optie. Mijn huidige fiets met de onderdelen erop verkopen kan natuurlijk ook. Al denk ik dat hij niet genoeg oplevert dat ik de afmontage, zoals ik die wil, op een nieuwe fiets meteen kan veroorloven. De oude deore afmontage en standaard wielen heb ik ook nog wel, maar dat levert vermoedelijk niet veel meer op.

Qua budget, ik denk dat ik makkelijk zo'n 1000 euro kwijt zal zijn aan een frame+vork+stuur etc. Wil het ook niet heel veel gekker maken dan dat.

En anders misschien toch maar door buffelen op mijn krappe fiets tot ik wat meer te besteden heb. Ik hoor graag jullie ideëen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Aapenootjes schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:40:
Ik heb hier al vaker gezeurd dat mijn fiets te klein is. Vandaar dat ik em ook wil vervangen. Helaas is budget echt wel een dingetje.
Mijn huidige fiets heeft een 10 speed XT 786 afmontage met een FC-M782 (40-30-22) crank.
Wielen met Ryde trail velgen en Hope pro 2 evo hubs, nu nog 100x9 & 135x10 maat.

De grootste drempel is dat ik op papier weinig mee kan nemen naar een nieuwe fiets waarmee de kosten meteen wel vrij fors worden. Het liefst zou ik het frame vervangen en de rest langzaam upgraden naar 1x12 XT.
- Hope 2 evo's zijn te om te bouwen naar boost, vereist alleen wel een re-dishing. Alternatief is zijn adapters als deze & deze.
- Enkel blad gaan met mijn huidige crank aangezien veel frames geen voorderrie meer ondersteunen. Moet alleen kijken of er goedkope opties zijn voor een iets groter bereik dan 11-36. Op dit moment gebruik ik de 22 voor icm 36 achter toch nog wel regelmatig.

Bird zero 29
Production-privee Shan-GT classic, ook wat duur, huidige dropper past niet, wel staal.

Iemand nog andere leuke ideeën om mij op te oriënteren? Zoek iets voor 29" wielen, 130-150mm travel en het moet mij passen met mijn 195cm. 2e hands is zeker een optie. Mijn huidige fiets met de onderdelen erop verkopen kan natuurlijk ook. Al denk ik dat hij niet genoeg oplevert dat ik de afmontage, zoals ik die wil, op een nieuwe fiets meteen kan veroorloven. De oude deore afmontage en standaard wielen heb ik ook nog wel, maar dat levert vermoedelijk niet veel meer op.

Qua budget, ik denk dat ik makkelijk zo'n 1000 euro kwijt zal zijn aan een frame+vork+stuur etc. Wil het ook niet heel veel gekker maken dan dat.

En anders misschien toch maar door buffelen op mijn krappe fiets tot ik wat meer te besteden heb. Ik hoor graag jullie ideëen!
Gaat een adapter aan de achterkant zonder redish werken? De cassette verplaatst dan tov de derailleur. Het is maar 3mm maar ik weet niet of je daar genoeg bereik voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ruud schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:26:
[...]

Gaat een adapter aan de achterkant zonder redish werken? De cassette verplaatst dan tov de derailleur. Het is maar 3mm maar ik weet niet of je daar genoeg bereik voor hebt.
Goed punt, redishen is met sommige van die adapters dus niet nodig. Maar of de derrie dat leuk vind weet ik niet zo 123. Dit weekend even kijken hoever mijn derrie nog verder naar binnen kan.

Re-dishen is op zich een optie (mits ik zeker weet dat spaaklengte geen probleem is, zal wel niet), maar het is wel iets dat ik nog niet zelf kan doen. Als ik de wielset ooit nog ergens anders voor wil gebruiken moet ie weer ge-redished worden. En mijn idee is wel dat ik er op termijn een echte boost wielset in plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Aapenootjes schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:40:

Bird zero 29

Waar woon je ergens? "Mien merk", NS Bikes, gaat helaas maar tot L, maar ik zat met 183 cm te twijfelen tussen M en L, dus wellicht dat je met jouw lengte net aan de bovengrens zit. Het 2020 model is ook nog iets langer dan mijn frame en de prijzen zijn erg interessant - staal voor minder dan 600 euro. Je zou die van mij kunnen proefrijden op de Utrechtse Heuvelrug, over een week heb ik vakantie en kan/wil ik ook ergens een dagje fietsen plannen als er vette routes in de buurt zijn :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Demo schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:06:
[...]
Waar woon je ergens? "Mien merk", NS Bikes, gaat helaas maar tot L, maar ik zat met 183 cm te twijfelen tussen M en L, dus wellicht dat je met jouw lengte net aan de bovengrens zit. Het 2020 model is ook nog iets langer dan mijn frame en de prijzen zijn erg interessant - staal voor minder dan 600 euro. Je zou die van mij kunnen proefrijden op de Utrechtse Heuvelrug, over een week heb ik vakantie en kan/wil ik ook ergens een dagje fietsen plannen als er vette routes in de buurt zijn :)
Dat is wel een tof aanbod! Ik woon zelf in Zuid Limboland, Maastricht om precies te zijn. Fiets dan ook graag de routes met wat technischere stukjes er in (niet dat ik goed ben, verre van).
Ik ben wel regelmatig in de buurt van Nijmegen en soms ga ik op bezoek bij mijn broer en schoonzus in Amsterdam. Ik rijd op LPG en heb een fietsdrager dus het is best goed te doen om eens wat locaties en winkels door Nederland af te gaan.
Ik zie dat jou fiets een reach heeft van 475mm. Dat zal er net om schelen, al is het sowieso beter dan de (berekende) 440mm die ik nu heb. Maar wil ook niet aan een stem van minimaal 90mm vast zitten :+

edit: van de andere kant moet ik mij misschien ook niet op reach blind staren, zo eenvoudig is het niet. Ik kijk net nog even naar de geo's van een paar opties die ik eerder gaf en die hebben soms een nog kortere reach in XL.

[ Voor 35% gewijzigd door Aapenootjes op 10-07-2020 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F r a n k D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
Aapenootjes schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Dat is wel een tof aanbod! Ik woon zelf in Zuid Limboland, Maastricht om precies te zijn. Fiets dan ook graag de routes met wat technischere stukjes er in (niet dat ik goed ben, verre van).
Ik ben wel regelmatig in de buurt van Nijmegen en soms ga ik op bezoek bij mijn broer en schoonzus in Amsterdam. Ik rijd op LPG en heb een fietsdrager dus het is best goed te doen om eens wat locaties en winkels door Nederland af te gaan.
Ik zie dat jou fiets een reach heeft van 475mm. Dat zal er net om schelen, al is het sowieso beter dan de (berekende) 440mm die ik nu heb. Maar wil ook niet aan een stem van minimaal 90mm vast zitten :+

edit: van de andere kant moet ik mij misschien ook niet op reach blind staren, zo eenvoudig is het niet. Ik kijk net nog even naar de geo's van een paar opties die ik eerder gaf en die hebben soms een nog kortere reach in XL.
Amai, wat een mazzelpik. Je hebt de St-Pietersberg route in de achtertuin _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
F r a n k D schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:43:
[...]

Amai, wat een mazzelpik. Je hebt de St-Pietersberg route in de achtertuin _/-\o_
Tja, wel de hele dag Limburgs aanhoren.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
F r a n k D schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:43:
[...]

Ja, dat is wel tof! En ik ben met de auto ook zo op de Brunssummerheide, in Landgraaf of bij de Vijlen route etc. Even op en neer naar Luxemburg is zelfs goed te doen :)
Smultie schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Tja, wel de hele dag Limburgs aanhoren.... :/
Dat is wel de keerzijde ja _O-
offtopic:
Ik ben hier opgegroeid dus ik ben het wel gewend, al spreek ik het zelf niet. Gelukkig spreken de meeste provinciegenoten ook wel enigszins Nederlands :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
[...]

Dat testen is natuurlijk wel een goed idee ja ;) Ik zie dat je ook in Brabant rond rijdt (ik woon zelf in omgeving van Breda).
Zijn dit bepaalde fietsenwinkels die de mogelijkheid bieden fietsen te lenen (uiteraard als je bereid bent daar te kopen)? Of zijn ze gehuurd?

Was hier wel benieuwd naar, gezien ik meestal slechts een rondje door de straat kon fietsen ;) (bij de winkels waar ik dan ben geweest)
Pagina: 1 ... 80 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic