Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:06
Heeft er iemand recent nog contact gehad met Slik Graphics of een order ontvangen? Ik probeer ze al een paar weken te bereiken maar het blijft stil.

Have you tried calling them gaat niet op, ze zijn maar klein en willen hun tijd liever besteden aan de productie dan aan de telefoon. ;)

Anders moet ik naar invisiframe en ik weet niet welke kwaliteit glanzende decals zij leveren. Slik Graphics is gewoon erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:47
Nu we toch de remmen aan het bespreken zijn; kan ik m'n huidige SRAM rotors blijven gebruiken op een XT remklauw of moet ik die idealiter ook vervangen voor een SHimano rotor? Ik kan niet wennen aan het rauwe remgedrag van de Level TLM remmen die op m'n fiets zitten en wil er een setje XT (of XTR, nog niet helemaal uit) op zetten, maar als ik de schijven kan hergebruiken zou dat fijn zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ruud schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:29:
Heeft er iemand recent nog contact gehad met Slik Graphics of een order ontvangen? Ik probeer ze al een paar weken te bereiken maar het blijft stil.

Have you tried calling them gaat niet op, ze zijn maar klein en willen hun tijd liever besteden aan de productie dan aan de telefoon. ;)

Anders moet ik naar invisiframe en ik weet niet welke kwaliteit glanzende decals zij leveren. Slik Graphics is gewoon erg goed!
Volgens mij komen mijn stickers daar vandaan en heeft Lars die pasgeleden besteld. Je zou hem even kunnen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Holk Jep, kan prima :)

Soms zijn remblokken wat beter (ander gevoel of maximale remkracht) op de ene dan de andere schijf maar heel veel scheelt dat niet als je gewoon goed materiaal hebt.

Het kan wel zo zijn dat adapters tussen frame/vork en schijf niet passen met je nieuwe remklauwen.

@Klitse: Bedoel je Invisiframe?

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud op 22-06-2020 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ruud schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:51:
@Holk Jep, kan prima :)

Soms zijn remblokken wat beter (ander gevoel of maximale remkracht) op de ene dan de andere schijf maar heel veel scheelt dat niet als je gewoon goed materiaal hebt.

Het kan wel zo zijn dat adapters tussen frame/vork en schijf niet passen met je nieuwe remklauwen.

@Klitse: Bedoel je Invisiframe?
Nee Silk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:41

Sherlock

No Shit

Sherlock schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:43:
Er zit een knikje in mijn remleiding, en ik twijfel of ik hem moet vervangen. Ik rij er intussen al een jaar mee rond en merk er niks van bij het remmen. Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Naar aanleiding hiervan, zou ik deze kabel/slang kunnen gebruiken? In combinatie met de remklauw die er op zit, de Shimano BR-M395?

Bleeding kit van Epic Bleeding is inmiddels besteld!

En nog een vraag; ik heb het gevoel dat één van de lagers van mijn BB niet soepel loopt, dus die wil ik vervangen. Deze Deore/Alivio kost €14,74 en deze XT/SLX kost €21,86

Waar merk je dat aan? Loopt het soepeler, en/of gaat het langer mee?

[ Voor 14% gewijzigd door Sherlock op 22-06-2020 13:23 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41
@Sherlock volgens mij wel
je hebt 2 soorten aansluitingen aan de caliper kant, een banjo en straight, en aan het plaatje va de M395 te zien heb je inderdaad een straight nodig, zoals de leiding in je link. (aan de hendel is het altijd straight)

Er schijnen wel 2 (inner) diameter leidingen te zijn (2.1 en 2.5) maar die kan je door elkaar gebruiken, zolang je maar de bijbehorende inserts hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 22-06-2020 13:31 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:35
Holk schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:36:
Nu we toch de remmen aan het bespreken zijn; kan ik m'n huidige SRAM rotors blijven gebruiken op een XT remklauw of moet ik die idealiter ook vervangen voor een SHimano rotor? Ik kan niet wennen aan het rauwe remgedrag van de Level TLM remmen die op m'n fiets zitten en wil er een setje XT (of XTR, nog niet helemaal uit) op zetten, maar als ik de schijven kan hergebruiken zou dat fijn zijn
Ja, dat is geen probleem. Ik ben ook overgeschakeld op Shimano zonder schijfwissel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xera
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 09:41
bas-r schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Ik zie heel veel plusjes, maar ik was in de veronderstelling dat je een schijf 'moet' schoonmaken met ontvetter.
Met zoiets als dit: https://www.futurumshop.n...frem-reiniger-400ml.phtml
Want vieze (of erger, vette) schijven remmen kudt.
Je hoeft het inderdaad niet na elk ritje te gebruiken, maar als ik mijn remmen onder handen neem dan gebruik ik altijd voldoende remmenreinger. Zonde als je je blokjes schoon maakt maar niet je schijf.
Maar betaal alsjeblieft geen 15 euro voor een busje remmenreinger. Bij sleutelen aan motoren gebruikten wij op de club altijd motip, spotgoedkoop en ik geloof ook de standaard voor de autobranche (https://www.industore.nl/reinigen/motip-remmenreiniger). Anders kan je ook bij de action een no-brand busje halen voor 2 euro.

En voordat men vertelt dat je je remblokken niet schoon moet maken: dat doe ik dus wel bij bijna elke tweedehands fiets die ik binnen krijg. Veel mensen gebruiken kettingspray, of hebben hun fiets nog nooit schoon gemaakt. Dat vet komt overal en dat trekt echt in de blokken. Piepende of vette blokken? Wil je je blokken een tweede leven geven? 1) Ontvetten (Dasty, wibra) 2) Minuutje onder gasvlam van het fornuis houden 3) lichtjes opschuren. Als de blokken vettig zijn dan borrelt dit een beetje omhoog en kan je dit er zo afspoelen of vegen. Niet gegarandeerd succes, maar meestal remmen ze hierna echt als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:11
Aan de andere kant zijn nieuwe blokjes vaak 10 euro, dus daar hoef je het meestal niet voor te laten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Torched schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:51:
Aan de andere kant zijn nieuwe blokjes vaak 10 euro, dus daar hoef je het meestal niet voor te laten. :+
de advies prijzen liggen vaak wel tussen de 15 en 30 euro.. Bij de LBS betaal je vaak ook de volle mep, dus als je niet wilt/kan wachten op een goedkopere online levering, dan is zelf klussen wel een optie. Ik zorg dat ik altijd wel 1-2 setjes in de kast heb liggen van een goedkopere winkel

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Of als je van die veel te hippe Shimano blokjes met koelvinnen hebt, die zijn al snel tussen de 20 en 35 euro per paar...

De blokjes bij mij aan de achterkant remden erg slecht en heb er daarom even mijn cheapass blokjes in gezet van de decathlon. Helaas kreeg ik de Shimano blokjes niet echt veel beter ondanks het gebruik van een gasbrander en schuurpapier. Ik ga het nog eens een poging geven want er zit nog materiaal zat op de blokjes. Al remmen die goedkope blokjes van de decathlon ook best prima eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Jammer dat die koelvinnen wel degelijk een goede functie hebben :).

Maar remmen zijn in Nederland al snel overrated. Echte snelle afdalingen waarna je daarna vol in de ankers moet, of afdalingen waarbij je continue in de ankers moet, hebben we hier niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

@Klitse dikke fiets, heb 'm bij zijn vorige eigenaar al eens in het echt kunnen bewonderen :) Ga je mee naar Nijmegen over 2 weken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Demo schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:53:
@Klitse dikke fiets, heb 'm bij zijn vorige eigenaar al eens in het echt kunnen bewonderen :) Ga je mee naar Nijmegen over 2 weken?
Ik moet eerst weer een beetje conditie opbouwen. Veel te lang stil gezeten, mede namens rugproblemen. Dus ben bang dat ik het (nog) niet bij kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Toch even apart wat vragen over bottom brackets :?
  • Waarin merk je nu het verschil tussen een budget bracket en een high-end bracket? Is dat duurzaamheid, afdichting van de lagers, loopt het soepeler?
  • Zou je BB's uit de weg-serie zomaar op een MTB kunnen gebruiken en andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26
MTB specifieke BB's hebben meestal betere afdichting dan de wegvarianten. Overig prijsverschil ligt vooral aan de kwaliteit van de gebruikte lagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:47
Als je zelf je BB erin en eruit kan halen, zou je kunnen nadenken over wat goedkopere versies. Vaak zijn de duurdere meer 'true' en hebben ze zoals @Sjoewe al zegt betere materialen waardoor het allemaal langer mee gaat voordat ze gaan kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Op mijn MTB zit een doodnormale Hollowtech met BSA schroefdraad, dus inderdaad makkelijk zelf te vervangen. Zou een XT variant dan langer meegaan dan een Alivio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Was het niet dat pas bij de XTR de seals beter waren? (Hear say)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Waar het voor BB's uitmaakt qua high/low end. De lagers. Die goedkope shimano dingen hebben niet perse slechte lagers maar het zijn zeker niet dezelfde lagers zoals bijvoorbeeld een high end Cane Creek (die gebruiken SKF volgens mij). De cup kan bijvoorbeeld bij de duurdere bb's van aluminium zijn ipv kunststof.

Zelf zou ik gewoon zon XT ding halen.volgens mij zijn ze spotgoedkoop en je kan zonder enig spijtgevoel dat hele ding wegpleuren als ie opgesleten is. met duurdere BB's ga je lagers vervangen omdat de bb zelf duur is.

Als je een geschoefde huls hebt zou ik helemaal niet naar de uitlijning kijken. Dat is sws nooit perfect vanwege het schroefdraad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sjoewe
Vandaag de hele dag in Winterberg geweest, was heerlijk rustig, Process heeft zich keurig gehouden en ik ben ook nog heel ondanks dat ik de Downhill-line volkomen geyolo'd heb :+

Nu al zin in de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sjoewe schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:45:
Vandaag de hele dag in Winterberg geweest, was heerlijk rustig, Process heeft zich keurig gehouden en ik ben ook nog heel ondanks dat ik de Downhill-line volkomen geyolo'd heb :+

Ga je alleen of met een groep? Ik wil er ook eens heen (en niet in het weekend als ik die foto's soms zie) maar zie het eigenlijk niet zo zitten om daar helemaal in mijn eentje heen te gaan...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:53

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Sjoewe schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:45:

"this post is worthless without imagery" ;)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Demo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:35:
[...]
Ga je alleen of met een groep? Ik wil er ook eens heen (en niet in het weekend als ik die foto's soms zie) maar zie het eigenlijk niet zo zitten om daar helemaal in mijn eentje heen te gaan...
Dan doe je toch gewoon een oproepje hier? Er zijn vast mensen die met je mee willen. Ik zou het zelf ook wel willen maar door de weeks is meestal voor mij niet zo handig, maar mocht ik kunnen....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik vind Winterberg een goede locatie voor een volgende Tweakers groupride. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Nu is dat dan weer lastig te regelen om dat door de weeks te doen. Wel kunnen we een tweakers ride in willingen organiseren. Alleen jammer dat ze de enduro route daar hebben afgesloten :(.

Mijn eerstvolgende tripje WB staat in ieder geval gepland voor 11 juli. Het is voor mij alweer een jaar geleden dat ik daar geweest ben en willingen ben ik ondertussen al 3x geweest. De drukte bij de lift neem ik wel een keer voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Willingen vind ik ook helemaal prima, ben ik nog nooit geweest. Winterberg staat wel op de lijst om zsm naar toe te gaan. Vrees alleen dat ik door de weeks voorlopig megadruk ben t/m eind oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrsZa_g53m4CTl8xPj-SwlK4xrw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyrVGENXTnMOIPLM7cmJx8at.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yos2_gNVrEI2OGn-nEQOPnz3zFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1hQCNtBRwu1uYQsXBTLaQUk.jpg?f=fotoalbum_tile

Kan iemand me vertellen hoe dat cilindertje heet om de kabelremleiding op zijn plek te houden? Binnendiameter is 5mm. Ik heb hem er niet uit gehaald, maar de schuifmaat gaf 6,8mm als buitenmaat aan. Als ik op de bekende sites zoek naar kabelgeleider of cable guide kom ik het niet tegen. Ook Google heeft me nog niet geholpen. Het gaat om een Cube Attention uit 2013.

Alternatief is zo'n ding maar dat is natuurlijk niet zo mooi.

@Klitse Thanks, maar dat is voor een remkabel toch, en niet voor een remleiding voor hydraulische remmen? (Ik heb mijn vraag wat aangepast intussen)

Edit2: en intussen op Ali gevonden, nu nog hier in de buurt kijken :)

Edit 3, en ook gevonden bij bike-components Guide for brake hose dus :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sherlock op 24-06-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Sherlock schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:53:
[Afbeelding][Afbeelding]

Kan iemand me vertellen hoe dat cilindertje heet om de kabel op zijn plek te houden? Binnendiameter is 5mm. Ik heb hem er niet uit gehaald, maar de schuifmaat gaf 6,8mm als buitenmaat aan. Als ik op de bekende sites zoek naar kabelgeleider of cable guide kom ik het niet tegen. Ook Google heeft me nog niet geholpen. Het gaat om een Cube Attention uit 2013.

Alternatief is zo'n ding maar dat is natuurlijk niet zo mooi.
Dat heet een Cable End.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Sherlock met zo'n naam moet je er natuurlijk ook zelf uit kunnen komen ;) goed speurwerk :D

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 16:14

Meneer iCy

swarma

Van de zomer eens even Amerongen/Leersum onveilig maken. Vertrek op de fiets dan vanuit Maurik (pondje over de rijn) :)

Misschien 2e dag nog een andere route. Wil op de heenweg even leuke kinderroute pakken. Zat te denken aan Ede.

Heb er nu al zin in

Even lang weekendje naar Hotel mama. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Meneer iCy op 24-06-2020 15:44 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjoewe
Demo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:35:
[...]
Samen met een maatje, met z'n tweeën. En inderdaad expres ook niet in het weekend geweest, dan sta je makkelijk een half uur in de rij, terwijl je nu eigenlijk zo recht uit de trail de lift in kon.
Nutterd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:39:
"this post is worthless without imagery" ;)
Ik ben nooit zo van de imagery, te druk met fietsen :9
Maar goed, full incognito:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cWpFgGMl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:21
Iemand hier nog een idee toevallig om het schakelen beter te maken?

Achtergrond: Ik heb een, volgens mij 12 jaar oude, Cube LTD comp. 26", magura velgremmen, twijfelachtige voorvork, etc. Eigenlijk nodig toe aan vervanging maar ik gebruik hem te weinig om dat echt te verantwoorden, fiets meer op de weg.

Schakelen gaat echter verre van lekker. Kan in grootste en kleinste blad komen maar alles ertussenin is erg vaag. Soms schakelt hij per klik op, dan moet ik 3 keer schakelen om 1 blad groter te gaan, vervolgens slaat hij weer een blad over, etc. zowel op als af en niet elke keer bij dezelfde versnelling.

Heb de kabels al vervangen, derailleurpad gericht en opnieuw afgesteld maar niks helpt echt. Iemand een idee waar ik het verder kan zoeken? Brakke derailleur, shifter of versleten cassette (is niet nieuw maar nog lang niet op).?

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 18:41

Galois

1811 - 1832

GWBoes schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:43:

Achtergrond: Ik heb een, volgens mij 12 jaar oude, Cube LTD comp. 26", magura velgremmen, twijfelachtige voorvork, etc. Eigenlijk nodig toe aan vervanging maar ik gebruik hem te weinig om dat echt te verantwoorden, fiets meer op de weg.

Schakelen gaat echter verre van lekker. Kan in grootste en kleinste blad komen maar alles ertussenin is erg vaag. Soms schakelt hij per klik op, dan moet ik 3 keer schakelen om 1 blad groter te gaan, vervolgens slaat hij weer een blad over, etc. zowel op als af en niet elke keer bij dezelfde versnelling.

Heb de kabels al vervangen, derailleurpad gericht en opnieuw afgesteld maar niks helpt echt. Iemand een idee waar ik het verder kan zoeken? Brakke derailleur, shifter of versleten cassette (is niet nieuw maar nog lang niet op).?
Altijd lastig... Als derailleurpad gericht is en de derailleur goed afgesteld, dan heb je vaak al 95% van de oplossing.

Blijft inderdaad over dat de derailleur niet soepel meer loopt. Misschien gecorrodeerd waardoor hij niet meer goed heen en weer gaat?

Ooit had ik het probleem dat het opschakelen goed ging: één klikje, één tandwiel hoger, maar het terugschakelen niet goed ging. Of beter gezegd: soms wel en soms niet. Dan één klikje en er gebeurde niets, dan één klikje en hij ging twee tandwielen verder... Heb mij rot gezocht en bij mij bleek het uiteindelijk dat er wat speling zat op de cassette/naaf. De cassette bewoog horizontaal een mm of zo heen en weer. Bij het opschakelen was dit geen probleem, maar bij het terugschakelen dan ging eerst die 'speling' de ruimte zoeken en dan pas schakelen... Dat zijn van die irritante dingen!

Maar aan de cassette kan het niet liggen denk ik...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@GWBoes de boel kan ook gewoon "op" zijn. roestig, speling, stroef, krom etc. Dan is het een kwestie van vervangen...

Als de ketting behoorlijk ver op is (en daarmee dus ook de tandwielen) dan krijg je op een gegeven moment ook meer issues met schakelen. Dit is met name door de extra zijdelingse flex in de ketting. Een nieuwe ketting is zijdelings nog lekker stijf, maar een versleten ketting gaat makkelijker in een bochtje naar links of rechts. Op zich is er dan nog wel mee te rijden zolang de boel niet overslaat, maar in combinatie met een te ruim afgestelde b-schroef (dus teveel afstand tussen de cassette en de bovenste pulley, en daarmee de ketting), dan duw je met het verplaatsen van je derailleur, niet de ketting naar een nieuw tandwiel, maar duw je gewoon een bocht in de ketting. Hoe korter de ketting op de cassette staat, hoe minder ruimte de ketting heeft om zijdelings te flexen. Een verkeerd afgestelde B-schroef merk je dus meer/sterker bij een versleten ketting. (ook de nieuwe 12 speed groepen met 500+ range cassettes zijn hier gevoeliger voor)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GWBoes schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:43:

Voordat je aan alles gaat draaien; check op speling/verbuiging, je kabel spanning en zoals vermeld de B-schroef.

Had laatst bij m'n redelijk nieuwe fiets ook vaag schakelen in het midden terwijl de ketting schoon en vrij nieuw was. Bleek dat m'n as niet goed vast zat :x

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 25-06-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:06

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik heb een mooie fiets gekregen voor mijn zoon 11. Het gaat om een Focus LTD.
Alleen de remmen voor en achter moeten vervangen worden. De schijven zijn 180 mm.

Welke remset raden jullie aan (instap) Ik zat zelf naar deze te kijken.

https://www.decathlon.nl/...-20-mm-is-pm/_/R-p-200392

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Sjod schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:44:
Alleen de remmen voor en achter moeten vervangen worden. De schijven zijn 180 mm.

voor dat geld (volgens mij is dat er maar 1 namelijk) zou ik een setje deore nemen:
https://www.bike-discount...000-disc-brake-set-884611
(maar dat is voornamelijk gebaseerd op persoonlijke voorkeur).

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Sjod schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:44:

En zoiets, de Alivio versie? Zelfs gemaakt voor kleine handen en kost maar de helft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sherlock schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:06:
[...]

En zoiets, de Alivio versie? Zelfs gemaakt voor kleine handen en kost maar de helft.
Lijkt me prima voor een kind van 11. Als het goed is zijn die wat minder zwaar dan volwassenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:21
@Prulleman @Galois @GoldenSample Bedankt voor de extra tips.
B-schroef was al helemaal uitgedraaid, kon dus niet veel strakker op de cassette. kabelspanning had ik goed staan.
Heb nog een paar dingen die ik wil proberen nu en anders ga ik het eerst proberen met een nieuwe derailleur, kost de kop ook niet.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

[...]

Die zien er prima uit. Volgens mij zijn die hetzelfde als deze

https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8565542?mc=8565542

Maar kunnen deze wel op een 180mm schijf ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Sjod schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:18:
[...]

Als je nu ook gewoon post mount remmen op die fiets hebt zitten, dan kan je deze op de bestaande mounts (inc eventuele huidige +20mm beugeltjes) monteren. Als er nu remklauwen met een andere mount op zitten.. dan moet je goed gaan zoeken welke converter beugeltjes in welke hoogte je nodig hebt om een postmount klauw op de juiste hoogte voor je 180mm schijf te krijgen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9x-TxUurclZugpvgPYV2G6j8zIE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVLoi7uEBX9WPN7Qu3nqB33d.jpg?f=user_large

Is dit een postmount ?

[ Voor 46% gewijzigd door Sjod op 25-06-2020 15:31 . Reden: Foto kleiner ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:20:
[...]

voor dat geld (volgens mij is dat er maar 1 namelijk) zou ik een setje deore nemen:
https://www.bike-discount...000-disc-brake-set-884611
(maar dat is voornamelijk gebaseerd op persoonlijke voorkeur).
Volgens mij ook een leuke upgrade voor mijn remmerij? (voor de toekomst)

Heb 180mm voor / 160mm achter, beide mt200. Remmerij is ook MT200.
Sjod schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:18:
[...]

Als het goed is wel, want op mijn fiets zitten ze ook :-)

https://www.merida.nl/mou...ic-reddark-redblack/2019/
REMMEN VOOR
Shimano MT-200 180 mm
REMMEN ACHTER
Shimano MT-200 160 mm
[...]

Zo klein vind ik ze niet hoor. Heb deze mt200 ook op mijn fiets zitten. Wil zelf in de toekomst overstappen naar 2 finger, dus denk ik overstap naar Deore.

[ Voor 48% gewijzigd door Meneer iCy op 25-06-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
volgens mij is dit een IS mount op je vork, maar is het beugeltje wat je er nu af hebt geschroeft al een IS--> postmount. In theorie zou je daar dus ook een nieuwe postmount klauw op kunnen zetten.. Maar het ziet er uit als hele oude meuk, dus wellicht is het ook geen postmount, maar een soort tussen standaard die nooit standaard is geworden..

/edit
volgens mij moet je zoiets hebben:
https://www.jensonusa.com...0mm-Is-Disc-Brake-Adaptor

maar ik weet het niet zeker.. feit is wel dat je met een oude IS mount op je vork zit + zo te zien behoorlijk oude klauwen en dat maakt het mogelijk een stukje lastiger

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 25-06-2020 17:23 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Meneer iCy schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:44:

Zo klein vind ik ze niet hoor. Heb deze mt200 ook op mijn fiets zitten. Wil zelf in de toekomst overstappen naar 2 finger, dus denk ik overstap naar Deore.
Ik klets ook Shimano maar na ;)
With braking power tuned for entry level riders and a lever reach designed for smaller hands, the SHIMANO ALTUS BL-MT200 is ideal for a wide variety of flat bar bicycles.
Maar ik denk dat het vooral gaat om de reach, dus hoe ver de hendel van je stuur af zit, en niet om de grootte van de hendel.

It's not the size that matters, but how you hendel it... :+

[ Voor 4% gewijzigd door Sherlock op 25-06-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Sherlock schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:25:
[...]

Ik klets ook Shimano maar na ;)

[...]

Maar ik denk dat het vooral gaat om de reach, dus hoe ver de hendel van je stuur af zit, en niet om de grootte van de hendel.
Dat vermoed ik dan ook. Hendel van zoontje lief hier is wel kleiner, maar goed is ook geen volwaardige mtb. (24inch) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 19:11

TommyGun

Stik er maar in!

pjlgt schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:37:

Als tweede de route van Lochem gedaan. Kende deze nog van dik 5 jaar geleden en is behoorlijk leuker geworden. Hier en daar echt een geweldige flow, op sommige plekken haalde de staat van de route het tempo er helemaal uit. En dan hebben we het niet alleen over de klimmetjes. Wederom overal rem gaten. Wat mij betreft een 7. Leuk voor een keer, maar maakt de waardering op mtb routes niet helemaal waar.

Snap dat iets spannend is en dat je remt, maar je kunt een anker uitgooien en de boel kapot maken, of met beleid proberen de snelheid eruit te halen. Maar goed, kwestie van ervaring op doen.
Gisteren ook Lochem gereden, maar we snappen echt niet waarom deze op nummer 1 staat. Los van het (behoorlijk) mulle zand her en der gewoonweg gevaarlijk aangelegd (qua afwatering bijvoorbeeld). Flow zit er op sommige stukjes wel in maar over het algemeen fietst het niet lekker.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BraX
  • Laatst online: 04-09 16:22
TommyGun schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Gisteren ook Lochem gereden, maar we snappen echt niet waarom deze op nummer 1 staat. Los van het (behoorlijk) mulle zand her en der gewoonweg gevaarlijk aangelegd (qua afwatering bijvoorbeeld). Flow zit er op sommige stukjes wel in maar over het algemeen fietst het niet lekker.
Dat is een beetje het punt met de manier hoe de ranking werkt.
Als je alleen de laatste 20 reacties meeneem krijg je elke 2 weken een andere top 10. (misschien ook wel goed om een beetje rotatie te krijgen)
En lochem is net nieuw en wordt 'gerate' door enthousiastelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ja.. een beetje doorgeslagen manier van een top 10 bepalen.. maar wellicht zijn er minder dan 20 votes elke 2 weken en zou het anders altijd hetzelfde zijn..

Maar mul zand heb je op dit moment bijna overal, dus daar kan je een route echt niet op afserveren, en ik vraag me af wat er gevaarlijk is aan afwatering? Als het vergelijkbaar is met hoe ze het rond breda doen kan ik me er weinig bij voorstellen. Daar heb je gewoon gaten langs de track, 10 cm doorsnee ofzo, dus daar kan je niet in blijven hangen, en in (kom) bochten heb je aan de binnenkant een verdieping, eventueel wat verder weg met een geul ernaartoe, of enkel een geul, om het water niet onderin de bocht te laten staan, maar net naast de track. Zolang je op de track blijft zal je nergens iets van merken, kom je ernaast is er nog niet veel aan de hand, (ik rij liever over/door een kuil dan tegen een boom, dus naast de track moet je altijd al uitkijken)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Het zou toch logisch zijn om een all-time top 10 te hebben, en een losse top 10 van de afgelopen 2 weken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BraX
Sherlock schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:29:
Het zou toch logisch zijn om een all-time top 10 te hebben, en een losse top 10 van de afgelopen 2 weken?
Ja dat lijkt me ook.
All time als in, die kan je mooi in de agenda zetten om een keer te rijden.
En de laatste 2 weken, dan weet je welke er goed bij ligt?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ruud
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50046694117_f8f24db448_b.jpg

Zo, het is rijdbaar :)

[ Voor 74% gewijzigd door Ruud op 26-06-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Lekker kleurtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Waar komt die ineens vandaan??? maar die kan je volgende week mooi uitlaten in Nijmegen ;)
en ik mis de specs list :)

(en je doet je SC weg omdat het merk te populair is geworden en je koopt er een trek voor terug..?)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
@Prulleman: De reden dat het een Trek is geworden ligt iets anders. ;) De SC ging weg omdat ik het beu was dat men naar me toe kwam omdat ze een SC zagen. 'Oh wauw je hebt een SC, mag ik je aanraken?' of dat andere SC-rijders een gesprek aanknopen alsof het een elite-clubje is.

Het is maar een fiets.

Het zal ongetwijfeld allemaal anders bedoeld zijn maar ik wilde dat spreekwoordelijke voetstuk niet. Zo kwam het op me over namelijk.

Oh, en ik was de kleur beu.

Dus nu een 13 in een dozijn fiets en geen boutiquemerk meer. Het had net zo goed een Canyon kunnen worden.

Speclist is niet echt anders dan de vorige fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud duidelijk verhaal, ziet er goed uit in ieder geval. Trek weet wel hoe ze een frame (naast functioneel) ook mooi kunnen ontwerpen.
Maar groesbeek/nijmegen een mooie shakedown?

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 26-06-2020 11:28 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 25-09 19:11

TommyGun

Stik er maar in!

Prulleman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:22:
ja.. een beetje doorgeslagen manier van een top 10 bepalen.. maar wellicht zijn er minder dan 20 votes elke 2 weken en zou het anders altijd hetzelfde zijn..

Maar mul zand heb je op dit moment bijna overal, dus daar kan je een route echt niet op afserveren, en ik vraag me af wat er gevaarlijk is aan afwatering? Als het vergelijkbaar is met hoe ze het rond breda doen kan ik me er weinig bij voorstellen. Daar heb je gewoon gaten langs de track, 10 cm doorsnee ofzo, dus daar kan je niet in blijven hangen, en in (kom) bochten heb je aan de binnenkant een verdieping, eventueel wat verder weg met een geul ernaartoe, of enkel een geul, om het water niet onderin de bocht te laten staan, maar net naast de track. Zolang je op de track blijft zal je nergens iets van merken, kom je ernaast is er nog niet veel aan de hand, (ik rij liever over/door een kuil dan tegen een boom, dus naast de track moet je altijd al uitkijken)
Ja, een gat van 10cm doorsnee en wellicht 30cm diep is wat anders dan een kuil waar een persoon met gemak in kan verdwijnen. Vervolgens is de trail zo afgesleten dat je er bijna in glijdt. Natuurlijk worden veel problemen ook veroorzaakt door fout/onnodig remmen e.d. (remkuilen volop ook). Maar goed, al met al zat er gewoon geen lekkere flow in. Alleen de klimmetjes waren wel lekker.

[ Voor 10% gewijzigd door TommyGun op 26-06-2020 11:36 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:26:
@Prulleman: De reden dat het een Trek is geworden ligt iets anders. ;) De SC ging weg omdat ik het beu was dat men naar me toe kwam omdat ze een SC zagen. 'Oh wauw je hebt een SC, mag ik je aanraken?' of dat andere SC-rijders een gesprek aanknopen alsof het een elite-clubje is.

Het is maar een fiets.

Het zal ongetwijfeld allemaal anders bedoeld zijn maar ik wilde dat spreekwoordelijke voetstuk niet. Zo kwam het op me over namelijk.

Dus nu een 13 in een dozijn fiets en geen boutiquemerk meer. Het had net zo goed een Canyon kunnen worden.

We zijn toch ook gewoon een elite club! Je wil toch niet als het plebs op een Trek rijden. 8)7

Zonder gein, ook dit is gewoon een dikke fiets waar niks op aan te merken is. Ik mis alleen nog de DVO demper. ;)
Meneer iCy schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:44:

2 finger? Ik zou adviseren om 1 finger braking aan te leren. Biedt veel meer controle over de fiets (of ik moet het verkeerd begrijpen).
ElmarJ16 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:10:
Wat info over de volgende tweakers ride: Deze keer op de nieuwe routes van Nijmegen/Groesbeek. Het plan is om in ieder geval de rode en paarse route te rijden. Totaal iets van 30km en 450? hm.

Startdatum + tijd: 4 juli 10:00
Startplek: Zweefvliegveld malden

Deelnemers definitief:
@ElmarJ16
@Prulleman
@bas-r
@Michaelg
@JvS

Deelnemers onder voorbehoud:
@Corpii
@-Eraser-
@L0we
@Demo
@ZanielGa
@drBunhead

Als je jezelf wilt aanmelden (of ik je vergeten ben) dan graag dit bericht kopiëren en je naam erbij plakken. Zo blijft het een beetje overzichtelijk wie er allemaal komt :).

Verder kijken we daar ter plekke wel voor een extensie. Dat zal sterk afhangen van het niveau en de grootte van de groep. Misschien dat we dan wel de groep op gaan splitsen. We hebben in ieder geval een lokal die buiten de vaste routes nog wel leuke paadjes kent
Ik heb mezelf onder voorbehoud erbij geplakt.
Nog een elite club >:) , Loose Riders FTW. 8) Hoe ligt Winterberg erbij dit jaar? Nog veel veranderingen t.o.v. vorig jaar? Ik weet dat de 4X is weggehaald en daar nu een Jump line ligt, daarnaast nog track updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

drBunhead schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:23:
[...]

2 finger? Ik zou adviseren om 1 finger braking aan te leren. Biedt veel meer controle over de fiets (of ik moet het verkeerd begrijpen).
Doe ik ook, maar is met een twofinger hendel iets praktischer als mijn threefinger hendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 16:48

MicroWhale

The problem is choice

[...]

We zijn toch ook gewoon een elite club! Je wil toch niet als het plebs op een Trek rijden. 8)7

Zonder gein, ook dit is gewoon een dikke fiets waar niks op aan te merken is. Ik mis alleen nog de DVO demper. ;)
Met minder courante fietsen heb je dat. Ik rijd al jaren op een Stevens mtb. Omdat niemand dat kent kijken ze er allemaal naar... "Vreemd dus het moet wel bijzonder zijn". (Of misschien ligt t aan mezelf omdat ik nog al enthousiast (niet snel, enthousiast) fiets). Niks is minder waar, het is gewoon en goede fiets, met normale specs.

Binnenkort krijg ik een Cube, dus dan is het uit met al dat bekijks. :D

Vraagje: Heeft iemand ervaring met een hardtail in Winterberg? Zou graag mijn nieuwe mtb daar in willen wijden.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe

Nog een elite club >:) , Loose Riders FTW. 8)
Ja, is dat zo'n ding? Ik heb dit shirt vooral gekocht omdat het in de sale was en zo wijd valt dat het goed over de protectors past. :+
Hoe ligt Winterberg erbij dit jaar? Nog veel veranderingen t.o.v. vorig jaar? Ik weet dat de 4X is weggehaald en daar nu een Jump line ligt, daarnaast nog track updates?
Het ligt er allemaal goed bij, niet echt heel veel veranderd ten opzichte van voorgaande jaren, of tenminste daar niet veel van gemerkt. Maar sowieso kan ik echt voor geen meter springen dus ik skip de pure jumplines sowieso eigenlijk altijd... Vind de tech-lines altijd wel leuker. De 'nieuwe' Commencal freeride vind ik echt leuk. Dropjes, features, rockgardens, kombochten kleine jumps, eigenlijk zit alles erin, daar wordt ik dan weer vrolijk van :)
MrWilliams schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:38:
Vraagje: Heeft iemand ervaring met een hardtail in Winterberg? Zou graag mijn nieuwe mtb daar in willen wijden.
Ligt er wel een beetje aan wat voor hardtail natuurlijk. Op m'n longtravel hardtail (140mm Kona Honzo) vond ik het wel goed te doen, maar het is wel een stuk zwaarder dan op een fully. Aan het einde van de dag ben je echt gesloopt op een hardtail. Op een 100mm XC hardtail kan het wel, en je zal ook wel plezier hebben, maar uiteindelijk is het wel net zo weird om te doen als dat je met een downhill fiets een rondje Zeist gaat rijden.

[ Voor 26% gewijzigd door Sjoewe op 26-06-2020 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@drBunhead: de Topaz-demper ligt al een paar weken in de garage. Iets met hardware die niet te leveren is ;)

Overigens is de SC beter doordacht qua ontwerp en afwerking. Ik heb hier toch wel zitten prutsen met de interne kabels. Bij de SC duwde je die gewoon door de ingelamineerde goten zonder moeite.

Een briljante toevoeging is de ruimte in de onderbuis. (zoals Specialized ook heeft) Daar kun je dus mooi een binnenbandje in kwijt en wat tools. Of zoals vandaag een 'grote' veer van een Torenvalk die ik zag liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Blijft een mooi frame. Had hem zelf ook op mijn shortlist staan. Ook erg mooie kleur (ik houd niet zo van zwarte fietsen) Veel plezier er mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@MrWilliams Ik heb ook een half dagje winterberg gedaan op mijn XC hardtail. Ik heb me prima vermaakt, zadel omlaag en gewoon op een voor jezelf acceptabel tempo naar beneden :)
Je moet jezelf een paar dingen afvragen:
- is techniek enigzins op orde (als je normaal gesproken niet echt uit het zadel komt, dan is dat geen goed begin voor winterberg)
- laat je je snel opjagen (icm met de beperkte mogelijkheden van een hardtail ga je gewoon niet meekomen met ervaren bikers op de juiste fiets)
- kan je jezelf inhouden om niet de zwaartste lijnen te proberen (ken je eigen grenzen!)

Maar wil je sneller, comfortabeler, veiliger, makkelijker .... naar beneden kan je ook daar een fiets huren.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Sjoewe schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:45:
[...]

Ja, is dat zo'n ding? Ik heb dit shirt vooral gekocht omdat het in de sale was en zo wijd valt dat het goed over de protectors past. :+

[...]

Het ligt er allemaal goed bij, niet echt heel veel veranderd ten opzichte van voorgaande jaren, of tenminste daar niet veel van gemerkt. Maar sowieso kan ik echt voor geen meter springen dus ik skip de pure jumplines sowieso eigenlijk altijd... Vind de tech-lines altijd wel leuker. De 'nieuwe' Commencal freeride vind ik echt leuk. Dropjes, features, rockgardens, kombochten kleine jumps, eigenlijk zit alles erin, daar wordt ik dan weer vrolijk van :)

[...]

Ligt er wel een beetje aan wat voor hardtail natuurlijk. Op m'n longtravel hardtail (140mm Kona Honzo) vond ik het wel goed te doen, maar het is wel een stuk zwaarder dan op een fully. Aan het einde van de dag ben je echt gesloopt op een hardtail. Op een 100mm XC hardtail kan het wel, en je zal ook wel plezier hebben, maar uiteindelijk is het wel net zo weird om te doen als dat je met een downhill fiets een rondje Zeist gaat rijden.
Loose Riders is een uit de hand gelopen club. Ooit begonnen met een Belg die graag in Zuid-Oost Azie wilde mountainbiken, maar niet wist waar te beginnen. Via Facebook oproepen etc. is het toch gelukt en daar is hij mee verder gegaan. Nu zijn er wereldwijd een hele zooi aan zogenoemde chapters die via facebook en instagram makkelijk aan te schieten zijn voor vragen over de beste spots etcetera. Persoonlijk vind ik dit een heel mooi concept om snel gelijkgestemden te vinden (Freeride, Enduro, DH hoek met name) en met anderen op de beste plekken op de wereld te rijden en te chillen.

XC hardtail kan inderdaad wel degelijk, zie je ook nog best wel regelmatig voorbij komen, maar ik zou eerder een fiets te huren voor de dag. Ondanks dat het met een XC hardtail ook vermakelijk is, is het op een geschikte fully (of hardcore hardtail) toch meer genieten in een bikepark.

De freeride is inderdaad een top track, zeker die kombochten waar je flink doorheen kan knallen, maar ook de downhill vind ik een hele leuke om te rijden. Goed om te horen dat het er allemaal nog prima bij ligt.
Meneer iCy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:27:
[...]

Doe ik ook, maar is met een twofinger hendel iets praktischer als mijn threefinger hendel.
Dat is zeker waar. Wordt het ook een stuk makkelijker om je controls op de goede positie op de handlebar te krijgen.
MrWilliams schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:38:
[...]

Met minder courante fietsen heb je dat. Ik rijd al jaren op een Stevens mtb. Omdat niemand dat kent kijken ze er allemaal naar... "Vreemd dus het moet wel bijzonder zijn". (Of misschien ligt t aan mezelf omdat ik nog al enthousiast (niet snel, enthousiast) fiets). Niks is minder waar, het is gewoon en goede fiets, met normale specs.
Dat is zeker waar, hier in NL zijn weinig SC's maar aan de overkant van de grote plas zie je er heul veul meer en hoorde ik ineens bij de massa.

[ Voor 10% gewijzigd door drBunhead op 26-06-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 18:48

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

TommyGun schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Ik heb hetzelfde met het dak van Netersel. Top score; kudt parcours.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 16:48

MicroWhale

The problem is choice

@Sjoewe @Prulleman aan jullie reacties te zien lijkt het me verstandig om het dichterbij te zoeken.... of er eentje te gaan huren, maar ja, dan fiets ik weer niet op de nieuwe bike. Ik ga wel gewoon wat mooie routes doen hier in Nederland. d:)b

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Project mullet bike update 1:

Afgelopen maand eindelijk de vork binnen gekregen. Daar zaten uiteraard niet de originele decals op, dus nu is het nog beslissen welke decals ik erop ga zetten. Origineel of stealth black.

Verder heb ik de knoop doorgehakt wat betreft de velgen. Ik ben toch voor Chinees carbon gegaan en ik heb bij Eie carbon geshopt (thanks voor de tip @Ruud!). 30.5mm interne velgen met 2.6mm offset in de DH variant, aangezien ik toch nog een best lompe rijstijl heb.

Nu alleen nog een keuze zien te maken wat betreft de naven. Nu kan ik gewoon weer voor Hope gaan, maar ik ben ook altijd wel in voor iets nieuws. Iemand tips hiervoor? Qua budget zit ik aan max 400e voor een set te denken. Moet wel boost zijn, geen straight pull en moet met een XD body standaard geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen,

Na Winterberg heb ik ook wel zitten fantaseren om een mullet setup te doen voor de Process voor dat soort parkdagen. Een Conti 2.4 (2.65 gemeten op de velg) past er nu qua hoogte maar net in, maar qua breedte is er nog ruimte zat. Dus een 2.6 op een 27,5 velg moet er makkelijk in gaan, en qua omtrek zal het weinig schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Als je trapaslagers harder kraken, dan je botten, dan word het wel weer eens tijd voor wat onderhoud. :+

Trapaslagers eruit. Alles schoongemaakt. Laag montagepasta erop en er weer in. Onderdeel vergeten :X , 1 kant er weer uit, onderdeel erin en weer dicht.

Kettingblad zat op 1 punt ook niet helemaal meer lekker vast. Nu weer kraakvrij als het goed is en klaar voor het rondje van morgen. Sleutelen is al de helft van de fietspret. En zo veel makkelijker met een montagestandaard. Nu alleen nog fan worden van poetsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik ben zojuist toch weer even bij mijn LBS langs geweest voor mijn zadel perikelen. Het trekking zadel wat ik daar gekocht had was mij te flexibel en sneed een beetje in de overgang tussen m'n billen en mijn dijen. Nu wel een MTB zadel van 15cm breed wat volgens de meting een beetje krap zou zijn.

Maar we kwamen ook samen tot de conclusie dat ik wat winst zou kunnen halen in een wat diepere houding. Net als ik zelf al dacht vond hij mijn fiets ook te klein. Heb een Haibike Big Curve SL uit 2012 in de maat 52. Als je puur kijkt naar binnenbeenlengte * 0.57 dan klopt het wel ongeveer, maar de rest van de fiets is gewoon te klein. Ik heb sterk het gevoel dat de winkel waar ik deze fiets destijds gekocht heb mij deze maat puur heeft geadviseerd zodat ze ervan af waren.

Dat ik voor een andere fiets moet sparen wist ik eigenlijk ook al. Zou graag een fully willen maar daar heb ik het geld voorlopig toch niet voor.

Nu had hij het over een langere stuurpen, maar er zit nu al een pen van 10cm op. Langer lijkt mij de stuurprestaties ook niet bevorderen. Zou het misschien wel een idee zijn om het stuur van 690mm te vervangen door 1 van 800mm? De LBS vond die 690mm ook smal voor mijn postuur (ben 195cm lang, en heb een flinke spanwijdte met mijn lange armen en brede borstkas).
Tegelijk zit ik daarmee in een dubio, bij een nieuwe fiets zit waarschijnlijk al een breder stuur waardoor het zonde van mijn centen kan zijn. Of zal ik maar meteen een echt degelijk stuur kopen die ik dan mee neem naar een mogelijk nieuwe fiets?

Voor 30-35 euro valt er wel een stuur te vinden van 800mm breed. Maar denken jullie bijvoorbeeld een Renthal fatbar het prijsverschil waard is? Iets minder vermoeide handen zou ik ook prima vinden :') Of als ik het stuur in de toekomst toch mee neem naar een nieuwe frame maar meteen een carbon stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 16:39

charrel

Cortisol4life..

Of gewoon een stuur voor 20€ bij de Decathlon halen, kan je het in ieder geval proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Die hebben geen sturen van 800mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Sjoewe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:31:
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen,

Na Winterberg heb ik ook wel zitten fantaseren om een mullet setup te doen voor de Process voor dat soort parkdagen. Een Conti 2.4 (2.65 gemeten op de velg) past er nu qua hoogte maar net in, maar qua breedte is er nog ruimte zat. Dus een 2.6 op een 27,5 velg moet er makkelijk in gaan, en qua omtrek zal het weinig schelen.
Het gaat nog wel even duren voordat de het zover is. Ik heb er niet echt haast mee en mik nu om ergens in augustus alles klaar te hebben.

Verder ben ik toch ook wel benieuwd hoe een kleiner achterwiel in een dedicated 29er frame rijdt. Gaat je geometrie daar niet teveel door veranderen? Ik lever voor 10mm in, zodat m'n voorkant niet teveel omhoog komt. Het scheelt nog geen cm totaal en ik verwacht dat het bij m'n bb al bijna niet meer te merken is. Maar een kleiner achterwiel lijkt me wel gelijk alles te beïnvloeden, aangezien je niet meer met de hoogte kan spelen. Verder zit de verlaging dichter op je bb, waardoor deze nog verder naar beneden zakt. Ik zou dan zelf eerder naar een 2.8 breedte kijken, maar dan wordt alles al snel weer zwaarder en vraag ik me af of het gewenste effect nog haalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:36

Tacoos

i am i

Mijn voorvork is eigenlijk aan een beurtje toe, maar ik zou ook een andere (nieuwere, betere) vork kunnen kopen natuurlijk.
Waarom? De 2013 Fox 32 staat niet bekend als de beste vork die Fox ooit gemaakt heeft en de 32mm stansions zijn naar hedendaagse maatstaven maar dunne pijpjes.
Waarom niet? Hoeveel wil je nog investeren in een fiets uit 2013? Tegelijk nu geen budget voor een hele nieuwe fiets.

Dus ik was wat aan het grasduinen op mtb markt.de en toen viel me op dat in het aanbod jong gebruikte vorken meer keus in boost lijkt te zijn dan in de 'ouderwetse' 15x100 steekas maat die ik heb

Mijn wielset is nog prima (i9 torch CL naven met spank oozy velgen) en ik was dan ook niet van plan er een nieuw wiel bij te kopen.

Nu zag ik dat je voor i9 naven allerlei endcaps kan kopen om de naven aan te passen naar asstandaarden. Kan dat ook voor boost? En hoe zit dat dan met de (centerlock) remschijf? Ik neem aan dat die bij boost ook verder naar buiten komt?

TL;DR:
Kan ik mijn i9 torch centerlock voornaaf voor steekas 15x100 makkelijk aanpassen naar boost zonder een nieuwe naaf of heel wiel te moeten kopen?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Laatst online: 25-09 14:06
Binnenkort toch eens kijken voor een 34 voorblad, zit nu een 32 op, 1 x 12.

Kom op hoge snelheid net dat beetje tekort om comfortabel door te trappen.

Zou er pakweg 50 euro voor kwijt zijn bij de fm inclusief montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Ruud schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:26:

Het is maar een fiets.

Opzich snap ik dat wel. Ik heb dat ook met de Drossiger. Hebben maar weinig mensen echt van gehoord en dan hebben ze allemaal zoiets van uit welk sprookjesbos heb je dat geimporteerd. terwijl het letterlijk 15km verderop bij een winkel wordt aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
flugelisoke schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:08:
Binnenkort toch eens kijken voor een 34 voorblad, zit nu een 32 op, 1 x 12.

Kom op hoge snelheid net dat beetje tekort om comfortabel door te trappen.

Zou er pakweg 50 euro voor kwijt zijn bij de fm inclusief montage.
Als je voornamelijk op de weg rijdt + nooit lange (offroad) klimmen doet (zoals in limburg, Ardennen of nog verder weg), dan zou ik gelijk voor een 36 gaan, dan is het verschil tenminste meer dan 1 kransje achter.
Bijkomend voordeel is dat je gemiddelde kettinglijn een stukje beter/efficienter is en daardoor ook minder slijtage opleverd, zeker op je kleinste kransjes (bij een SRAM 10-50 cassette kan je geen losse kransjes vervangen en als je bijna al je km maakt in de 10/12/14, dan is je cassette een stukje sneller afgeschreven dan als je dit wat meer kan wisselen tussen de 10/12/14/16/18 kransjes

https://ritzelrechner.de/...4,28,32,36,42,52&UF2=2328

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 29-06-2020 10:25 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

As. woensdag gepland om de nieuwe routes bij Nijmegen/Groesbeek te doen (rood en paars).

Maar 30 km is wat weinig, dus ben aan het twijfelen wat te doen:

- of 2x de nieuwe routes doen
- of combineren met de oude rode en groene (ik las dat die nog in gebruik waren)

Zijn die 'oude' routes nog wel de moeite waard om te doen? Of zal ik mij beter vermaken door gewoon 2x de nieuwe te doen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Prulleman schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Als je voornamelijk op de weg rijdt + nooit lange (offroad) klimmen doet (zoals in limburg, Ardennen of nog verder weg), dan zou ik gelijk voor een 36 gaan, dan is het verschil tenminste meer dan 1 kransje achter.
Bijkomend voordeel is dat je gemiddelde kettinglijn een stukje beter/efficienter is en daardoor ook minder slijtage opleverd, zeker op je kleinste kransjes (bij een SRAM 10-50 cassette kan je geen losse kransjes vervangen en als je bijna al je km maakt in de 10/12, dan is je cassette een stukje sneller afgeschreven dan als je dit wat meer kan wisselen tussen de 10/12/14 kransjes
Hmm ja, dat zou het overwegen waard zijn! Ik rijd inderdaad voornamelijk op verharde weg, natuurlijk ga ik er ook wel eens het bos mee in, maar ik ben een apart soort "mountainbiker" denk ik :P

Er zullen vast wel meer mensen zijn die de MTB voornamelijk voor het asfalt gebruiken, puur omdat het gewoon lekker rijdt en veelzijdiger is dan een racefiets, soms wil je wel eens spelen in het bos.

Zeker qua grip bevallen me de banden van een MTB erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

flugelisoke schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:25:
[...]

Hmm ja, dat zou het overwegen waard zijn! Ik rijd inderdaad voornamelijk op verharde weg, natuurlijk ga ik er ook wel eens het bos mee in, maar ik ben een apart soort "mountainbiker" denk ik :P

Er zullen vast wel meer mensen zijn die de MTB voornamelijk voor het asfalt gebruiken, puur omdat het gewoon lekker rijdt en veelzijdiger is dan een racefiets, soms wil je wel eens spelen in het bos.

Als je vooral op de wegrijdt zou ik een paar Smart Sam banden eronder gooien, die gaan een stuk langer mee op het asfalt. Een normale band kan je echt binnen 500 kom optrappen op het asfalt. Althans dan zijn de noppen zo ver heen dat ze weinig meer toevoegen bij het offroaden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BraX
Galois schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:23:
As. woensdag gepland om de nieuwe routes bij Nijmegen/Groesbeek te doen (rood en paars).

- of combineren met de oude rode en groene (ik las dat die nog in gebruik waren)

Zijn die 'oude' routes nog wel de moeite waard om te doen? Of zal ik mij beter vermaken door gewoon 2x de nieuwe te doen?
Rood & Paars, en dan 2x?
Na 1 keer rood en paars goed doortrappen kan je mij al wel opvegen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
flugelisoke schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:25:
[...]

Het gaat er met name om dat je nog kan klimmen wat je zou willen klimmen (maar je kan uiteraard je 32T nog meenemen en monteren als je naar de ardennen gaat). Maar met een 50T plaat achterop kom je in NL overal wel boven met elk voorblad. Het zijn vooral de lange klimmen, helemaal op lange ritten waarbij je graag een tandje lichter zou willen schakelen. Zo kwam ik met 30x42 aan het einde van een ardennen marathon toch wel een tandje tekort terwijl ik in nederland met een 34(oval)x42 de 42 achter zelden gebruik, laat staan dat ik tekort kom.
maar 34x11 op asfalt is voor mij ook prima, ik kan er ruim 35 mee rijden als ik wind mee heb, maar normaal cruisen met ~30 gaat prima. En ik rij voornamelijk over asfalt op weg naar het bos, dus dan is het toch al van ondergeschikt belang

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Brilsmurfffje schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:28:
[...]

Als je vooral op de wegrijdt zou ik een paar Smart Sam banden eronder gooien, die gaan een stuk langer mee op het asfalt. Een normale band kan je echt binnen 500 kom optrappen op het asfalt. Althans dan zijn de noppen zo ver heen dat ze weinig meer toevoegen bij het offroaden.
Wellicht scheelt het dat ik mijn banden flink op spanning zet tegen de slijtage, banden staan pakweg op 3.5 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman

ik heb de oude rode route gereden, maar de volgende keer zou ik liever 1 van de nieuwe nog een keer pakken. echt bijzonder vond ik deze niet, hoewel het wel een mooie omgeving is om door te fietsen. Dus voor het uitzicht/omgeving zou je deze wel kunnen meepakken, wil je lekkere singletracks, zou ik de nieuwe dubbel rijden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
flugelisoke schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:33:
[...]

Wellicht scheelt het dat ik mijn banden flink op spanning zet tegen de slijtage, banden staan pakweg op 3.5 bar.
ook op de weg is 3.5 erg hard... op tubeless 28mm racefietsbandjes gaan ze al rond de 4 bar.. zo hard als de velg aankan is niet altijd het best, behalve op een binnenbaan

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:41:
[...]

ik heb de oude rode route gereden, maar de volgende keer zou ik liever 1 van de nieuwe nog een keer pakken. echt bijzonder vond ik deze niet, hoewel het wel een mooie omgeving is om door te fietsen. Dus voor het uitzicht/omgeving zou je deze wel kunnen meepakken, wil je lekkere singletracks, zou ik de nieuwe dubbel rijden
Maar de oude routes zijn nog wel duidelijk genoeg gepijld?
BraX schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:29:
[...]

Rood & Paars, en dan 2x?
Na 1 keer rood en paars goed doortrappen kan je mij al wel opvegen. :9
Mij vast ook wel... maar gewoon doorzetten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:53

Als je de routes probeert met een gemiddelde hartslag rond je omslagpunt te fietsen, dan ben je na rood & paars wel klaar hoor :)
Oud-rood en groen erbij zijn leuk voor de omgeving, maar verder niet zo bijzonder. Ik heb ze laatst aan elkaar geplakt, maar dat was meer een kwestie van 'alle uitgepijlde routes aan elkaar willen rijden', dan dat het enige zin had ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

bas-r schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Als je de routes probeert met een gemiddelde hartslag rond je omslagpunt te fietsen, dan ben je na rood & paars wel klaar hoor :)
Oud-rood en groen erbij zijn leuk voor de omgeving, maar verder niet zo bijzonder. Ik heb ze laatst aan elkaar geplakt, maar dat was meer een kwestie van 'alle uitgepijlde routes aan elkaar willen rijden', dan dat het enige zin had ;-)
Tnx. Duidelijk.

Het is dat ik niet echt in de buurt woon en het staat mij tegen om voor 30 km een uur te rijden :)

Dus misschien beginnen met de nieuwe routes en als ik dan nog vol energie zit: dan de nieuwe routes nogmaals en anders uitrijden en genieten van de omgeving met de oude routes. Dat lijkt mij een mooi compromis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Wat info over de volgende tweakers ride: Deze keer op de nieuwe routes van Nijmegen/Groesbeek. Het plan is om in ieder geval de rode en paarse route te rijden. Totaal iets van 30km en 450? hm.

Deelnemers definitief:
@ElmarJ16
@Prulleman
@bas-r
@Michaelg
@JvS

@Corpii
@-Eraser-
@L0we
@Demo
@ZanielGa
@drBunhead

Als je jezelf wilt aanmelden (of ik je vergeten ben) dan graag dit bericht kopiëren en je naam erbij plakken. Zo blijft het een beetje overzichtelijk wie er allemaal komt :).

Verder kijken we daar ter plekke wel voor een extensie. Dat zal sterk afhangen van het niveau en de grootte van de groep. Misschien dat we dan wel de groep op gaan splitsen. We hebben in ieder geval een lokal die buiten de vaste routes nog wel leuke paadjes kent
Helaas moet ik mezelf afmelden ivm een uitvaart.. volgende keer ben ik graag weer van de partij,
Wie weet er mooie routes in limburg, lijkt me wel een mooie voor de volgende!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:53
Prulleman schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Helaas moet ik mezelf afmelden ivm een uitvaart.. volgende keer ben ik graag weer van de partij,
Wie weet er mooie routes in limburg, lijkt me wel een mooie voor de volgende!
Jammer man! Sterkte zaterdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

flugelisoke schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:33:
[...]

Mijn gevoel zou zeggen dat de noppen harder slijten met een hogere bandenspanning omdat de noppen dan meer slaan op het asfalt. Het voordeel van Smart Sam banden is dat die een doorlopend noppen profiel hebben op het loopvlak waardoor die minder hard slijten op asfalt en als bijkomend voordeel is het vele malen stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb het idee dat "ineens" de oliedruk van mijn remmen flink naar beneden is gegaan. Heb het gevoel dat de remhendel verder ingedrukt moet worden alvorens er fatsoenlijk druk gezet kan worden. Het ritje wat ik maakte, toen naar mijn idee alles nog goed was, was na een fikse wolkbreuk en heb de helft van de tijd door een badkuip gefietst. Iemand een idee? Anders zal het een oliewissel worden. (NB. op een Canyon Lux CF8.0 van 3 maand oud.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@artharpe kan zijn dat er niet genoeg olie in het systeem zit om de slijtage van je blokjes op te heffen. Of er zit lucht in je systeem.

In beide gevallen goed bleeden met juiste formaat bleedblock ertussen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Kan ook gewoon zijn dat de blokken versleten zijn. Regen in combinatie met stof is het recept voor schuurpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:38:
Kan ook gewoon zijn dat de blokken versleten zijn. Regen in combinatie met stof is het recept voor schuurpasta.
maar normaal gesproken kan je je blokken "op remmen" en zorgt genoeg olie in je systeem voor het bijstellen van de blokken, zodat je drukpunt in de hendel gelijk blijft.

Als je echt al tegen de plaat van je blokjes zit, dan kan je kijken hoever je komt met nieuwe blokken, maar het klinkt als een iets te karig afgevult systeem

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:13

Deelnemers definitief:
@ElmarJ16
@Prulleman
@bas-r
@Michaelg
@JvS

@Corpii
@-Eraser-
@L0we
@Demo
@ZanielGa
@GerGio

He deze heb ik gemist. Ik wilde toch een keer gaan kijken of ik deze routes een keer ging rijden. Is niet zover uit de buurt van Den Bosch. Dus ik ga mijn best doen om aanwezig te zijn. Misschien leuk om mijn camera in de tas te gooien.

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1 ... 78 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic