Ik ben zojuist toch weer even bij mijn LBS langs geweest voor mijn zadel perikelen. Het trekking zadel wat ik daar gekocht had was mij te flexibel en sneed een beetje in de overgang tussen m'n billen en mijn dijen. Nu wel een MTB zadel van 15cm breed wat volgens de meting een beetje krap zou zijn.
Maar we kwamen ook samen tot de conclusie dat ik wat winst zou kunnen halen in een wat diepere houding. Net als ik zelf al dacht vond hij mijn fiets ook te klein. Heb een Haibike Big Curve SL uit 2012 in de maat 52. Als je puur kijkt naar binnenbeenlengte * 0.57 dan klopt het wel ongeveer, maar de rest van de fiets is gewoon te klein. Ik heb sterk het gevoel dat de winkel waar ik deze fiets destijds gekocht heb mij deze maat puur heeft geadviseerd zodat ze ervan af waren.
Dat ik voor een andere fiets moet sparen wist ik eigenlijk ook al. Zou graag een fully willen maar daar heb ik het geld voorlopig toch niet voor.
Nu had hij het over een langere stuurpen, maar er zit nu al een pen van 10cm op. Langer lijkt mij de stuurprestaties ook niet bevorderen. Zou het misschien wel een idee zijn om het stuur van 690mm te vervangen door 1 van 800mm? De LBS vond die 690mm ook smal voor mijn postuur (ben 195cm lang, en heb een flinke spanwijdte met mijn lange armen en brede borstkas).
Tegelijk zit ik daarmee in een dubio, bij een nieuwe fiets zit waarschijnlijk al een breder stuur waardoor het zonde van mijn centen kan zijn. Of zal ik maar meteen een echt degelijk stuur kopen die ik dan mee neem naar een mogelijk nieuwe fiets?
Voor 30-35 euro valt er wel een stuur te vinden van 800mm breed. Maar denken jullie bijvoorbeeld een Renthal fatbar het prijsverschil waard is? Iets minder vermoeide handen zou ik ook prima vinden

Of als ik het stuur in de toekomst toch mee neem naar een nieuwe frame maar meteen een carbon stuur?