Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
@flugelisoke

Het ligt er ook een beetje aan wat je op de fiets wilt doen he..

je eerst vraag was een racefiets of mtb:
flugelisoke in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

vervolgens in dit topic:
flugelisoke schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:46:
Ik wil ook graag een mountainbike kopen, maar het probleem is dat ze zowat overal zijn uitverkocht in een betaalbare prijsklasse.

Is het iets om een gebruikte mountainbike te kopen eigenlijk? Je weet natuurlijk niet wat ermee is gebeurd.

Overigens ga ik de mtb niet echt gebruiken waarvoor hij officieel bedoelt is, ik wil vooral op verharde paden rijden en zo nu en dan eens een zandpaadje meepakken.

Kan iemand me wat tips geven eventueel voor het aanschaffen van een gebruikte fiets?
dan is nog de vraag, ga je de fiets sportief gebruiken (dus ga je zo hard fietsen dat je hartslag flink omhoog gaat en je af en toe buiten adem raakt). Ga dan gewoon voor klikpedalen.
Ga je een beetje touren met 20 km per uur, misschien 25 als je fit bent.. dan heb je vrij weinig aan hefige flatpedals of klikpedalen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 14:06
Prulleman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:47:
@flugelisoke

Het ligt er ook een beetje aan wat je op de fiets wilt doen he..

je eerst vraag was een racefiets of mtb:
flugelisoke in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

vervolgens in dit topic:

[...]

dan is nog de vraag, ga je de fiets sportief gebruiken (dus ga je zo hard fietsen dat je hartslag flink omhoog gaat en je af en toe buiten adem raakt). Ga dan gewoon voor klikpedalen.
Ga je een beetje touren met 20 km per uur, misschien 25 als je fit bent.. dan heb je vrij weinig aan hefige flatpedals of klikpedalen.
Vooralsnog lekker touren en toch wat meer van de weg af, het bos is. Dan zijn denk ik de normale wel prima zoals je aangeeft.

Edit: En ineens schiet me te binnen dat ik ben vergeten een kmteller erbij te nemen :+ Dat is bij deze ook weer geregeld!

[ Voor 7% gewijzigd door flugelisoke op 17-06-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-09 12:06
Wat is het verschil tussen de goedkoopste racing ralph en die met 'addix speedgrip snakeskin. ....'

https://www.futurumshop.nl/zoeken?q=racing+ralph

Is dat merkbaar of meer marketinggeleuter en kan je gewoon de goedkoopste pakken?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WielerManiak
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-10-2021
Voor de pedalen discussie:

Ik ben natuurlijk net pas weer begonnen met mountainbiken, en ik dacht ook van oh ik ga echt weer "leren fietsen" op normale pedalen, Shimano GR500L. Dit beviel mij heel goed voor het leren van wheelies en manuals, maar komen mij toch te kort wanneer ik wat sportiever wil fietsen. Vooral bij het klimmen kun je niet trekken en duwen tegerlijketijd, of een flink hobbelige afdaling heb ik vaak het gevoel dat de fiets onder mij wegvalt. Dus ik ga wel weer terug naar SPD bedalen (of crankbrothers) wanneer ik de trukjes weer beter onder de knie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09 09:29
Prulleman schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:47:

Alsof je op normale pedalen of flats niet hard kan fietsen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
WielerManiak schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:26:
Voor de pedalen discussie:

Ik ben natuurlijk net pas weer begonnen met mountainbiken, en ik dacht ook van oh ik ga echt weer "leren fietsen" op normale pedalen, Shimano GR500L. Dit beviel mij heel goed voor het leren van wheelies en manuals, maar komen mij toch te kort wanneer ik wat sportiever wil fietsen. Vooral bij het klimmen kun je niet trekken en duwen tegerlijketijd, of een flink hobbelige afdaling heb ik vaak het gevoel dat de fiets onder mij wegvalt. Dus ik ga wel weer terug naar SPD bedalen (of crankbrothers) wanneer ik de trukjes weer beter onder de knie heb.
Dit geeft toch vaak wel aan dat er best nog wat aan de techniek gesleuteld kan worden ;). Ook met flats moet je niet het gevoel krijgen dat je fiets naar beneden valt. Dus dat betekend gewoon dat je meer druk op je pedalen moet zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 16:57
ElmarJ16 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:42:
[...]

Dit geeft toch vaak wel aan dat er best nog wat aan de techniek gesleuteld kan worden ;). Ook met flats moet je niet het gevoel krijgen dat je fiets naar beneden valt. Dus dat betekend gewoon dat je meer druk op je pedalen moet zetten.
Inderdaad, bijvoorbeeld door je hakken iets naar beneden te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26
Ik rijd sinds anderhalf jaar eigenlijk alleen nog maar op flatpedals. Met de juiste pedalen en schoenen vind ik de winst ten opzichte van SPD groter dan het beetje verlies aan trapefficientie.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 17-06-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Prulleman schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:05:
[...]

(oja en mixen van verschillende type rijders gaat overigens ook prima, zo hadden we bij de laatste tweakers ride in 013 ook van alles, van wielrenners tot figuren als @ElmarJ16 )

was een erg gezellig rondje, wordt weer tijd voor een nieuwe :) kom maar op met ideeen voor een locatie ipv het gezever over e-mtb's en lycra
Laten we deze maar weer eens boven water halen. Mijn voorstel: Nijmegen in het weekend van 4/5 juli. Of misschien wat later inplannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:34:
[...]

Laten we deze maar weer eens boven water halen. Mijn voorstel: Nijmegen in het weekend van 4/5 juli. Of misschien wat later inplannen?
Later beginnen de zomer vakanties natuurlijk weer (voor zover ze door gaan). Maar eind juli ben ik iig weg.

Ff kijken of het in de familie agenda past, zondag 5 juli valt al af voor mij

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:36

MJV

Jampot007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:24:
Wat is het verschil tussen de goedkoopste racing ralph en die met 'addix speedgrip snakeskin. ....'

https://www.futurumshop.nl/zoeken?q=racing+ralph

Is dat merkbaar of meer marketinggeleuter en kan je gewoon de goedkoopste pakken?
Of het merkbaar is licht eraan in hoeverre je op de max rijdt qua grip. Het is wel degelijk ander rubber dus niet puur marketingeleuter. Vroeger was er ook een Liteskin versie (nu misschien ook), die zou ik in ieder geval niet pakken. Die is licht, maar de wang van de band is dermate dun dat ie snel scheurt. Ik koos zelf altijd voor de Snakeskin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:53

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Afgelopen zondag route overloon gereden, was redelijk modderig maar lag er volgens mij wel goed bij...een van de weinige keren tijdens het MTB-en dat ik echt aan het crossen was..lekker bochten knallen en grip zoeken.

In Venlo waar ik woon is het prima fietsen en je kunt zelfs redelijk wat hoogtemeters pakken maar single tracks zijn er weinig, wel een paar afdalingen en ook een aantal afdalingen waar ik mezelf nog niet goed genoeg voor vind (wortels en drops van +-40cm tot +-80cm).

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
Er waren hier toch mensen die een eMTB overwogen of gekocht hadden?

Greyp G6 :9~

YouTube: Greyp G6: Why Am I Making a MTB Video?!?!?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
ElmarJ16 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:42:
[...]

Wat ik dan wel een lastige vind is hoe je zowel "licht" kunt afdalen als voldoende druk op de pedalen houden. Met kliks heb ik het gevoel veel soepeler over ruwer terrein te gaan. Als ik met flats afdaal en goed druk zet op de pedalen kan ik toch minder goed de fiets onder me door laten gaan (verticaal). Hier nog tips voor?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

NewbieNeo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:19:

Ik kan je verklappen dat de lieve mensen in dit topic nog erg moeten wennen aan EMTB’s :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22

Je kan ook gelijk deze nemen, hoef je helemaal niet meer te trappen 8)7

EPIC ELECTRIC DIRT BIKE FOREST RIDE - KTM E-XC 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Wootism schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:32:
[...]

Ik kan je verklappen dat de lieve mensen in dit topic nog erg moeten wennen aan EMTB’s :D
echt. heb het al eerder gezegd, maar dat valt echt reuze mee. Er worden kritische vragen gesteld, maar dat doen we ook over hardtails vs fullies, 100mm vs 150+mm , xc geo vs trail geo.

link eens 3 reacties waarbij de eMTB afgezeken wordt (afzeiken <> kritische vragen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Prulleman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:16:
[...]

echt. heb het al eerder gezegd, maar dat valt echt reuze mee. Er worden kritische vragen gesteld, maar dat doen we ook over hardtails vs fullies, 100mm vs 150+mm , xc geo vs trail geo.

link eens 3 reacties waarbij de eMTB afgezeken wordt (afzeiken <> kritische vragen)
Ik heb het over ‘wennen’ en jij over ‘afzeiken’.
Daarbij bevestigd de reactie boven je wel dat mensen nog erg moeten wennen. @BraX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Wootism schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:13:
[...]

Ik heb het over ‘wennen’ en jij over ‘afzeiken’.
Daarbij bevestigd de reactie boven je wel dat mensen nog erg moeten wennen.
excuses, mijn sarcasme radar stond nog aan

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:13

Ik vond die functie dat je een hardslagmonitor hebt die in verbinding staat met je fiets en daarop de ondersteuning aanpast wel een goed gevonden uitvinding. Al met al vind ik het een leuke fiets maar niet voor mij.
Prulleman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Het zal wel even wennen zijn, kritische vragen is niet erg maar als het er teveel worden is het soms wel irritant. ik zie het nut er wel van in. Ik kwam van de week ook nog een groep wielrenners tegen waar er een tussen fietste op een trek powerfly, was wel grappig om te zien.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
GerGio schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Ik vond die functie dat je een hardslagmonitor hebt die in verbinding staat met je fiets en daarop de ondersteuning aanpast wel een goed gevonden uitvinding. Al met al vind ik het een leuke fiets maar niet voor mij.

[...]

Het zal wel even wennen zijn, kritische vragen is niet erg maar als het er teveel worden is het soms wel irritant. ik zie het nut er wel van in. Ik kwam van de week ook nog een groep wielrenners tegen waar er een tussen fietste op een trek powerfly, was wel grappig om te zien.
inderdaad, genoeg interessante dingen mogelijk, helemaal als je ook nog DI2 of AXS gaan koppelen aan de elektronica.

en een powerfly tussen de wielrenners...dan moet ie opgevoerd zijn (25 km/uur limiet eraf) lijkt me.. anders krijg je het aardig zwaar om met een emtb een groepje wielrenners bij te houden :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Prulleman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:34:
[...]

inderdaad, genoeg interessante dingen mogelijk, helemaal als je ook nog DI2 of AXS gaan koppelen aan de elektronica.

en een powerfly tussen de wielrenners...dan moet ie opgevoerd zijn (25 km/uur limiet eraf) lijkt me.. anders krijg je het aardig zwaar om met een emtb een groepje wielrenners bij te houden :D
Ja daar leek het wel op. Want die reden geen 25

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 21:45

Nope en nope ;)
Het zou voor mij een beetje afbreuk doen aan de reden waarom ik ben gaan fietsen.

Ziet er wel heel tof uit! Maar die prijs... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Net de schuur nieuwe MTB proof gemaakt _/-\o_

Zit nog even te bedenken hoe ik de fiets ga plaatsen, wat doen jullie? Aan de muur? Vloerstand? Tegen de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 10:45
MJV schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:49:
[...]

Of het merkbaar is licht eraan in hoeverre je op de max rijdt qua grip. Het is wel degelijk ander rubber dus niet puur marketingeleuter. Vroeger was er ook een Liteskin versie (nu misschien ook), die zou ik in ieder geval niet pakken. Die is licht, maar de wang van de band is dermate dun dat ie snel scheurt. Ik koos zelf altijd voor de Snakeskin.
altijd snakeskin, zelfs daarmee pak je wel eens een bite en is die stuk/lek.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
flugelisoke schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:54:

Zit nog even te bedenken hoe ik de fiets ga plaatsen, wat doen jullie? Aan de muur? Vloerstand? Tegen de muur?
De mijn wielrenfiets en MTB aan van die wielsteunen. Dat vind ik er wel netjes uitzien.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman

ik heb em hoog tegen de muur, zodat de rest van de zooi in het (te kleine) schuurtje niet tegen de fiets kan vallen. (denk aan fietsen van de kids, speelgoed, grasmooier, gereedschap, etc).

ik gebruik deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOzEBOexOWiAZp8hQ6lHPQ8HLzA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vVuh477GkuIvHOHwnsN7ie6n.png?f=user_large
maar niet perse handig.. niet alle fietsen hebben een gelijk aflopende bovenbuis, waardoor je de beugels op een bepaalde hoogte moet hangen om em recht te krijgen. (maar werkt prima voor 1 fiets)

Maar als je genoeg ruimte hebt, dan zijn er ook andere oplosingen mogelijk, dus het is een beetje afhankelijk van je situatie

vanaf deze post staan ook nog wat opties:
wackmaniac in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 18-06-2020 16:17 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 16:14

Meneer iCy

swarma

Aan het voorwiel en vertikaal hier in de garage.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:34:
[...]

4 juli zou voor mij kunnen!
Nog meer gegadigden?
@Ruud @bas-r @Demo @JvS @Michaelg @Ypuh
(En tag anderen die wellicht ook mee willen!)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Ik kan ook, maar wel pas later op de dag. In de ochtend kan ik niet.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Helaas verjaardag van mijn vrouw :(

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Michaelg schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:00:
[...]

Wat ik dan wel een lastige vind is hoe je zowel "licht" kunt afdalen als voldoende druk op de pedalen houden. Met kliks heb ik het gevoel veel soepeler over ruwer terrein te gaan. Als ik met flats afdaal en goed druk zet op de pedalen kan ik toch minder goed de fiets onder me door laten gaan (verticaal). Hier nog tips voor?
Ik denk dat het gewoon een kwestie is om je armen en benen de obstakels op de te laten volgen. Kijk maar eens naar de downhillers: heel hun romp en hoofd zijn super stabiel en alle beweging zit in de armen en benen.

Maar dat zeg ik dan wel terwijl ik gewoon met clips op m'n hardtail rijd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:35:
[...]

Ik denk dat het gewoon een kwestie is om je armen en benen de obstakels op de te laten volgen. Kijk maar eens naar de downhillers: heel hun romp en hoofd zijn super stabiel en alle beweging zit in de armen en benen.

Maar dat zeg ik dan wel terwijl ik gewoon met clips op m'n hardtail rijd :).
De theorie klopt wel, maar in de praktijk stuiter je gewoon sneller van je pedalen op een hardtail. Je bereikt eerder de grens van wat je met je benen kan compenseren.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:53

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Prulleman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:53:
[...]

Nog meer gegadigden?
Ik zou graag willen maar 4 Juli komt niet super goed uit voor mij en stel dit ook liever nog een jaartje uit zodat ik wat beter meekom, ik weet dat het niemand iets uitmaakt als het iets trager gaat maar voor mijn eigen gevoel fiets ik dan niet echt op mijn gemak.

Nog een paar maanden buffelen, 8 kg afvallen en flink kilometers maken dan moet het goed komen!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik kan ook niet dat weekend ivm werk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:21
@Prulleman: goed plan maar op dit moment nog n=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:53
[...]

Nog meer gegadigden?
Prima! Ik ben erbij!
Zweefvliegveld starten? Dan kunnen we na afloop een taartje eten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Tylen schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:34:
Helaas verjaardag van mijn vrouw :(
Die mag mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 16:39

Corpii

Le Tostie

[...]

Nog meer gegadigden?
Ik onder voorbehoud van een beetje nachtrust en dat ik weg kan ivm baby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54
[...]

Nog meer gegadigden?
Ook wel geïnteresseerd ;) wel 100 km rijden voor mij, en dag ervoor vrij druk qua werk, dus moet nog even kijken.
Al ideeën voor begintijd? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Prulleman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 18:39:
[...]

De theorie klopt wel, maar in de praktijk stuiter je gewoon sneller van je pedalen op een hardtail. Je bereikt eerder de grens van wat je met je benen kan compenseren.
Heb je helemaal gelijk in hoor! Mijn eerste reactie was op de opmerking dat een fiets met flats onder je vandaan valt en dat is met flats ook echt niet te bedoeling. De reactie naar @Michaelg was puur om aan te geven hoe het echt zou moeten. En het klopt 100% dat een hardtail meer stuitert en je op een gegeven moment beter af kan vragen of stug doorrijden op flats je techniek meer verbeterd dan op clips overstappen.

Verder ben ik nog altijd van mening dat clips een stuk meer fouten in je techniek verbloemen (op dezelfde manier dat een dikke enduro bak dat ook doet ;)). Mooi persoonlijk voorbeeld was voor mij toen ik in mei weer in het bikepark was na een half jaar enkel een hardtail, met clips, gereden te hebben. De eerste 3 a 4 runs moest ik op de technische trails echt weer m'n techniek omhoog brengen. Ik kon echt merken dat m'n hardtail mij lui had gemaakt en m'n voetenwerk was verslapt.

Ik om toch het tegendeel te bewijzen dat je ook prima op flats hard naar beneden kan gaan met een hardtail, ga ik wel de uitdaging aan om in Nijmegen flats op m'n hardtail te zetten :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Nou ja precies dat punt dus... Ik wil graag aan me techniek werken maar afgelopen Zeddam run vraag ik me echt af of dit the way to go is. Of dat ik niet gewoon lekker met clips moet rijden en het maar accepteren dat ik ze soms wellicht wat misbruik.
Morgen rondje Zeist en Amerongen. Ga zeker de flats weer een kans geven maar tot nu toe vraag ik me echt af of mijn techniek nu zoveel verbeterd is hierdoor. Ik ben er in ieder geval nog niet over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 22:40
[...]

Nog meer gegadigden?
Ik heb voor dat weekend een leuke rit gepland door de Eifel. Een andere datum hou ik me wel voor aanbevolen (of de zondag 5 juli).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Michaelg schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:04:
Nou ja precies dat punt dus... Ik wil graag aan me techniek werken maar afgelopen Zeddam run vraag ik me echt af of dit the way to go is. Of dat ik niet gewoon lekker met clips moet rijden en het maar accepteren dat ik ze soms wellicht wat misbruik.
Morgen rondje Zeist en Amerongen. Ga zeker de flats weer een kans geven maar tot nu toe vraag ik me echt af of mijn techniek nu zoveel verbeterd is hierdoor. Ik ben er in ieder geval nog niet over uit.
Je had toch die magpeds?
Of is dat toch veel minder vast dan clipless?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
-Eraser- schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:40:
[...]

Ook wel geïnteresseerd ;) wel 100 km rijden voor mij, en dag ervoor vrij druk qua werk, dus moet nog even kijken.
Al ideeën voor begintijd? O-)
Vanuit Breda is het ook een eindje rijden ...
Uur of 10 is wel een mooie tijd denk ik, eens?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
10 is prima, hoewel @Michaelg dan niet kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Die had al laten weten dat ie ook in de ochtend kon!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eraser-
Prulleman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:18:
[...]

Vanuit Breda is het ook een eindje rijden ...
Uur of 10 is wel een mooie tijd denk ik, eens?
Ik kom uit dezelfde omgeving ;) (was destijds ook bij het rondje Dorst/Cadettenkamp/Vrachelen)

10 uur klinkt wel ok ja, zal het nog laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Prulleman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:16:
[...]

Je had toch die magpeds?
Of is dat toch veel minder vast dan clipless?
Ja met name in bochten waar je de druk niet recht op het pedaal hebt staan, zit je een stuk minder "vast" dan met clipless. Lostrekken van de pedalen gaat ook door je voet schuin van het pedaal te halen.

Grootste voordeel van de magpeds is toch wel dat je bij voorbeeld een wat hobbelig parcour gewoon door kunt blijven trappen zonder dat je direct bijzonder veel druk hoeft te zetten. Ook bij een kleine jump/drop hou je wat makkelijker de voeten op de pedalen. En je kunt dus redelijk makkelijk een voetje aan de grond zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we

Ik moet mijn nieuwe schuur nog even opnieuw in gaan delen, maar waarschijnlijk wordt dat wel weer een combinatie van wat er nu in mijn schuur hangt.

Voor de racefietsen:
https://www.decathlon.nl/...-voor-2-fietsen/_/R-p-923

En voor mijn mountainbike zoiets als deze:
https://www.powerplustool...rticaal-aan-voorwiel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
[...]

Nog meer gegadigden?
Ik zet mezelf er graag bij! Klein voorbehoud (as usual... 7(8)7 ), ik ben thuis aan het verbouwen. Tot nu toe lig ik op schema; maar kan zomaar zijn dat ik de tijd thuis hard nodig heb...

Combi Nijmegen / Groesbeek lijkt me erg tof!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Nog meer gegadigden?
Ik zou de 4e prima kunnen, moet alleen even transport regelen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
JvS schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:16:
[...]

Ik zou de 4e prima kunnen, moet alleen even transport regelen :).
(y) gezellig
L0we schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:06:
[...]

Ik zet mezelf er graag bij! Klein voorbehoud (as usual... 7(8)7 ), ik ben thuis aan het verbouwen. Tot nu toe lig ik op schema; maar kan zomaar zijn dat ik de tijd thuis hard nodig heb...

Combi Nijmegen / Groesbeek lijkt me erg tof!
die 2 is uiteraard een must
deze dus: https://www.strava.com/activities/3497557349

Ook een keer mook erbij gepakt: https://www.strava.com/activities/3493338055
Maar misschien kan @bas-r ons een beetje rondleiden, die fietst er vaker :)

(aangezien het voor mij best een eindje rijden is denk ik dat ik nog wel een 3e rondje pak, zonde om langer in de auto te zitten dan op de fiets :D, maar dat is uiteraard geen verplichting)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas-r
Prulleman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:32:
[...]

(y) gezellig

[...]

die 2 is uiteraard een must
deze dus: https://www.strava.com/activities/3497557349

Ook een keer mook erbij gepakt: https://www.strava.com/activities/3493338055
Maar misschien kan @bas-r ons een beetje rondleiden, die fietst er vaker :)

(aangezien het voor mij best een eindje rijden is denk ik dat ik nog wel een 3e rondje pak, zonde om langer in de auto te zitten dan op de fiets :D, maar dat is uiteraard geen verplichting)
Ik denk dat het het leukste is om te starten met de nieuwe paarse en rode route (willekeurige volgorde) omdat die zo ontzettend leuk zijn, en dat wie wil nog oud-rood en groen eraan kan plakken.
Je komt dat op zoiets als dit uit: https://www.strava.com/activities/3389631832

Ik kan gidsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Laatst online: 04-09 16:22
bas-r schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Ik denk dat het het leukste is om te starten met de nieuwe paarse en rode route (willekeurige volgorde) omdat die zo ontzettend leuk zijn, en dat wie wil nog oud-rood en groen eraan kan plakken.
Je komt dat op zoiets als dit uit: https://www.strava.com/activities/3389631832

Sow nice, dat is een beste ronde!
Ik kom zelf ook uit Nijmegen, maar heb ze nog nooit allemaal aan elkaar geritst gefiets.
Afgelopen weekend Lochem + Vorden gedaan. 65km op de MTB is toch wel wat anders dan op de racefiets ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corpii
  • Laatst online: 24-09 16:39

Corpii

Le Tostie

bas-r schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Je komt dat op zoiets als dit uit: https://www.strava.com/activities/3389631832 en https://www.strava.com/activities/3401884713

Nee joh! Pak dan de nieuwe stukken bij oud rood en/of de stukken in het zo genaamde grundig bos :). Put hier vooral inspiratie uit: https://www.strava.com/activities/3346338542

Mocht ik kunnen kan ik die stukken ook gidsen :) al kan het zijn dat mijn conditie het tegen die tijd begint te laten afweten O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Corpii op 19-06-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Corpii schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:14:
[...]

Nee joh! Pak dan de nieuwe stukken bij oud rood en/of de stukken in het zo genaamde grundig bos :). Put hier vooral inspiratie uit: https://www.strava.com/activities/3346338542

Mocht ik kunnen kan ik die stukken ook gidsen :) al kan het zijn dat mijn conditie het tegen die tijd begint te laten afweten O-)
Top! Nog beter :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik ben morgen (ook) al in Nijmegen te vinden, maar dan zonder versnellingen :X De oude routes waren vrijwel volledig te doen op de singlespeed met 34x18 verzet, heb toen 2 of 3 klimmetjes (deels) moeten lopen. Ik dien in ieder geval vast een verzoek in bij de directie.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zeist is trouwens ook weer open een zeer goed te rijden. Complimenten voor de UHR crew! :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Plan voor morgen is eerst 1 of 2 rondjes Zeddam en dan weer noordwaarts met in ieder geval een tussenstop in Lochem. Het weer lijkt in ieder geval prima voor morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
Demo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:35:
Ik ben morgen (ook) al in Nijmegen te vinden, maar dan zonder versnellingen :X De oude routes waren vrijwel volledig te doen op de singlespeed met 34x18 verzet, heb toen 2 of 3 klimmetjes (deels) moeten lopen. Ik dien in ieder geval vast een verzoek in bij de directie.
Ga je de nieuwe routes met 34x18 rijden?
Mogelijk dat je bij de directie nog een verzoek voor groter (achter-)tandwiel kunt indienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
bas-r schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:19:
[...]

Mogelijk dat je bij de directie nog een verzoek voor groter (achter-)tandwiel kunt indienen?
inderdaad.. kan me best voorstellen dat single speed leuk kan zijn, maar als er een paar x toch wat serieuzer geklommen moet worden dan zou het voor mij niet hoeven..

@Demo hoe staat het met je nieuwe build? Jij was toch met Herman bezig?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 16:14

Meneer iCy

swarma

2x de Thule Freerider opgehaald op marktplaats, maar snap nu wel het commentaar. Kameraad had er nog wel 1 bij zijn vader staan, maar heb het idee dat dat geval met een klein briesje al omvalt.

Die van Thule zit wel stevig.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
JvS schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:55:
Zeist is trouwens ook weer open een zeer goed te rijden. Complimenten voor de UHR crew! :)
Ja vanochtend Zeist gereden maar wat ligt die track er echt heerlijk bij. Hopen dat de track over twee weken er nog zo bij ligt met de aankomende droogte weer.

Wel 1x van het pedaal geschoten op Amerongen. Dit keer het pedaal achterop me voet gekregen. Pijn leek mee te vallen maar na even tijd in de auto gezeten te hebben is het toch wel flink beurs. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het heeft een paar weken geduurd maar morgen kan ik de banshee gaan ophalen!
Dit weekend maar eens goed aan de tand voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Klitse

Cool! Wat voor vork en shock zit erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flugelisoke
Morgen dan eindelijk de Merida Big Nine LTD in sparkling blue die binnenkomt! Als het goed is, zit het weer ook mee!

Kun je een fiets gewoon wassen met een afwassopje, spons en afwasborstel en een gieter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
Ideaal als je geen tuinslang beschikbaar hebt.
En je kan em ook nog eens meenemen in de auto om je fiets na een modderige rit direct af te spuiten.

https://www.intratuin.nl/...haGQ9ptGXAvhoCZkIQAvD_BwE

Ook een stuk goedkoper dan zoiets of een mobiele Karcher.

[ Voor 19% gewijzigd door NewbieNeo op 19-06-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
En je kan 'm ook nog omkatten naar een goedkoop alternatief voor een tirebooster. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
NewbieNeo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 18:12:
Ideaal als je geen tuinslang beschikbaar hebt.
En je kan em ook nog eens meenemen in de auto om je fiets na een modderige rit direct af te spuiten.

https://www.intratuin.nl/...haGQ9ptGXAvhoCZkIQAvD_BwE

Ook een stuk goedkoper dan zoiets of een mobiele Karcher.
Haha, heb hetzelfde ding (y) (woon in een appartement)

Werkt alleen niet zo goed bij opgedroogd zand/modder. In dat geval dan toch een emmer (met evt. wat zeep/dreft) en borstel er bij ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:42:
@Klitse

Cool! Wat voor vork en shock zit erop?
Beide Cane Creek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:20
Demo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:35:
Het gaat je lukken, Demo. Gewoon lekker koppig zijn.

Moet zelf even kijken voor Nijmegen. Loop een beetje met mijn hand te kloten dus moet even kijken of het gaat. Net ook maar andere grips op de fiets gezet om te kijken of het uitmaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 19-06-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 22:30

Nox

Noxiuz

Gisteren een garmin 830 gehaald met mtb bundel en vandaag even naar Schoorl gereden vanuit Bakkum in het NHD (losse paden, geen routes), was erg fijn navigeren.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElmarJ16
Wat info over de volgende tweakers ride: Deze keer op de nieuwe routes van Nijmegen/Groesbeek. Het plan is om in ieder geval de rode en paarse route te rijden. Totaal iets van 30km en 450? hm.

Startdatum + tijd: 4 juli 10:00
Startplek: Zweefvliegveld malden

Deelnemers definitief:
@ElmarJ16
@Prulleman
@bas-r
@Michaelg
@JvS

Deelnemers onder voorbehoud:
@Corpii
@-Eraser-
@L0we
@Demo
@ZanielGa

Als je jezelf wilt aanmelden (of ik je vergeten ben) dan graag dit bericht kopiëren en je naam erbij plakken. Zo blijft het een beetje overzichtelijk wie er allemaal komt :).

Verder kijken we daar ter plekke wel voor een extensie. Dat zal sterk afhangen van het niveau en de grootte van de groep. Misschien dat we dan wel de groep op gaan splitsen. We hebben in ieder geval een lokal die buiten de vaste routes nog wel leuke paadjes kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:09
Nox schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:21:
Gisteren een garmin 830 gehaald met mtb bundel en vandaag even naar Schoorl gereden vanuit Bakkum in het NHD (losse paden, geen routes), was erg fijn navigeren.
Lekker kort en duidelijk. Hou ik van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Vanochtend eerst Zeddam gereden, was desondanks alle remgaten prima te doen. Pas tegen 11 uur werd het wat drukker. Leuke route en zou hem.zeker een dikke 8 geven, maar of ik er weer anderhalf uur voor in de auto zou gaan zitten betwijfel ik. Net even wat te ver weg.

Als tweede de route van Lochem gedaan. Kende deze nog van dik 5 jaar geleden en is behoorlijk leuker geworden. Hier en daar echt een geweldige flow, op sommige plekken haalde de staat van de route het tempo er helemaal uit. En dan hebben we het niet alleen over de klimmetjes. Wederom overal rem gaten. Wat mij betreft een 7. Leuk voor een keer, maar maakt de waardering op mtb routes niet helemaal waar.

Snap dat iets spannend is en dat je remt, maar je kunt een anker uitgooien en de boel kapot maken, of met beleid proberen de snelheid eruit te halen. Maar goed, kwestie van ervaring op doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

bas-r schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:19:
[...]

ZanielGa schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:28:
[...]

Het gaat je lukken, Demo. Gewoon lekker koppig zijn.
Uiteindelijk maar één keer hoeven lopen :D Klimmetje tussen rhododendrons wat eindigt door een soort poortje. Al met al vond ik het afdalen met een starre vork nog lastiger door alle remknippen.. Maar los daarvan zijn het echt fantastische trails.
Prulleman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:26:
[...]

inderdaad.. kan me best voorstellen dat single speed leuk kan zijn, maar als er een paar x toch wat serieuzer geklommen moet worden dan zou het voor mij niet hoeven..

@Demo hoe staat het met je nieuwe build? Jij was toch met Herman bezig?
Er was een kleine tegenslag, maar hij is zo goed als klaar nu. Helaas gooide gisteren een botte frees roet in het eten. Volgende week nog een keer meeten om het over kleur te hebben, maar hij zal over een paar weken klaar zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Demo op 20-06-2020 21:29 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flugelisoke
Zo, de Big Nine LTD is binnen hoor! Net een heel stukkie op gefietst, erg fijn zo'n 1x12 !!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Nou, hij is er hoor. Gisteren kon ik hem ophalen. En het was het wachten waard. Ik ben er superhappy mee. En vandaag ga ik hem voor het eerst hier in de buurt uitlaten.

Specs
Frame: Banshee Spitfire V2 L
Vork: Cane Creek Helm Coil
Demper: Cane Creek DB Air
Wielen: Rad15 Ozone30 met Hope naven.
Groep: GX Eagle met XO Crank
Stuurpen: Hope 50 mm
Balhoofd: Cane Creek 40
Remmen: Hope Tech3 E4/X2 (203/180)

Vanmorgen gauw even een paar foto's gemaakt.
Meer hier om niet het hele topic te bevuilen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/01Uyz3b.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Klitse op 21-06-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Klitse leuke fiets, lekker hufterproof ook!

De demper is een leuke puzzel om af te stellen :) ik had zelf ooit een Cane Creek Double barrel inline nogwat en dat was een erg leuke demper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Er ligt nu voor standaard een 32 blad op. Is het zo dat wanneer je er een 34 of 36 oplegt, dat je met minder moeite sneller rijdt?

[ Voor 3% gewijzigd door flugelisoke op 21-06-2020 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
flugelisoke schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:37:
Er ligt nu voor standaard een 32 blad op. Is het zo dat wanneer je er een 34 of 36 oplegt, dat je met minder moeite sneller rijdt?
Een 34 of 36 helpt alleen als je een zwaarder verzet mist. Je gaat er niet magisch sneller van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Eens met @Klitse.

@flugelisoke: Wat wel zou kunnen helpen is dat je met een ander voorblad net een fijnere verdeling hebt als je wat minder makkelijk wisselt van cadans. Dus ja, dat kan je dan net een kilometertje per uur opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:32
pjlgt schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:37:
Vanochtend eerst Zeddam gereden, was desondanks alle remgaten prima te doen. Pas tegen 11 uur werd het wat drukker. Leuke route en zou hem.zeker een dikke 8 geven, maar of ik er weer anderhalf uur voor in de auto zou gaan zitten betwijfel ik. Net even wat te ver weg.

Als tweede de route van Lochem gedaan. Kende deze nog van dik 5 jaar geleden en is behoorlijk leuker geworden. Hier en daar echt een geweldige flow, op sommige plekken haalde de staat van de route het tempo er helemaal uit. En dan hebben we het niet alleen over de klimmetjes. Wederom overal rem gaten. Wat mij betreft een 7. Leuk voor een keer, maar maakt de waardering op mtb routes niet helemaal waar.

Snap dat iets spannend is en dat je remt, maar je kunt een anker uitgooien en de boel kapot maken, of met beleid proberen de snelheid eruit te halen. Maar goed, kwestie van ervaring op doen.
Ik vandaag Zeddam gedaan. Ik had niet verwacht dat er zoveel stijle klim in zat. Dat stijle ben ik conditioneel nog niet echt geschikt voor :). De hobbels / remgaten in de afdaling maakte het voor mij nog extra zwaar, omdat je na een klim ook niet echt ff tot rust kan komen, zelfs niet als je langszaam afdaalt. Vandaag in zo'n remgat mijn eerste OTB-tje gehad in mijn ruim 2 jarige MTB carrière. Iets te hard voor remmen is nooit slim. Op een of andere manier word je wel zo over je fiets geslingerd dat je automatisch in een soort judo-rol komt. Dat is dan wel prettig. Ook prettig dat de achterop komende bikers gelijk bezorgd kwamen vragen hoe het ging. Naast een gebroken ego, een paar schaafwonden, een hap zand geproeft en een licht gekneusde rib, waar ik nu thuis pas last van begin te krijgen :)
Eerst mijn conditie maar eens verbeteren weer, voordat ik deze weer eens doe, maar hij is zeker voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
flugelisoke schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:37:
Je verlegt je range dan van minder licht verzet onderin naar een hogere topsnelheid bij dezelfde cadans.
Dat was voor mij ook de reden dat ik voor 2x heb gekozen. Dan heb ik met een 36/26 voor en een 10-45 cassette en een superlicht verzet en een prima topsnelheid met een redelijke cadans.

Je moet wel kijken of een 34 of 36 voorblad erop past mbt frametolerantie.
Hetzelfde geldt voor een oval chainring. Dan moet je bij een 34 oval geloof ik rekening houden met de grootte van een 36 chainring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@flugelisoke Op de weg kan een 36 geen kwaad als je wat beter getraind bent. Maar met een 32 beginnen is prima, rij eerst maar eens wat , dan merk je na een tijdje vanzelf waar je wat tekort komt.

Wat nog wel een voordeel kan zijn is dat je kettinglijn wat beter is met cruisesnelheid, dat scheelt slijtage.

Maar in het kort, zit je nu regelmatig in het kleinste kransje en wil je nog verder schakelen is het tijd voor een groter blad

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Vandaag mijn eerste rondje gefietst over de St. Pieters berg in Maastricht met mijn nieuwe dropperpost. Beste upgrade ever. Afdalen gaat echt belachelijk veel makkelijker en bij een beetje pumpen bij hobbels is het verschil ook dag en nacht.

Het is wel nog een beetje leren wanneer ik hem het beste in zet. Ik merk ook dat ik best in een wat zwaarder verzet mag afdalen omdat ik nu sneller ga. En mijn gare voorvork heeft er merkbaar moeite mee.

Nu moet ik wel weer mijn conditie op peil zien te krijgen, op dit moment ben ik meer aan het uithijgen dan aan het fietsen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Aapenootjes als je staand trapt, trap je over het algemeen een lagere cadans (en dus daarom ook een zwaarder verzet + hogere snelheid is een dubbel verschil)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:47
Prulleman schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:04:
@flugelisoke Op de weg kan een 36 geen kwaad als je wat beter getraind bent. Maar met een 32 beginnen is prima, rij eerst maar eens wat , dan merk je na een tijdje vanzelf waar je wat tekort komt.

Wat nog wel een voordeel kan zijn is dat je kettinglijn wat beter is met cruisesnelheid, dat scheelt slijtage.

Maar in het kort, zit je nu regelmatig in het kleinste kransje en wil je nog verder schakelen is het tijd voor een groter blad
Zit standaard een 36 op m’n Canyon en een 32 op de Cube. Beide nog geen ‘last’ van gehad. Enige wat ik merk is dat de 36-10 echt een soort overdrive verzet is en voor het asfalt is (met cadans van 65-70 cruisen) en de kans dat je die gaat gebruiken in het veld nagenoeg 0 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Nog even wat advies nodig m.b.t. het schoonmaken van de MTB.

Ik hoor dat schijfremmen niet mogen worden aangeraakt, is het dan wel oké om ze met een nat microvezel doekje af te nemen? Verder, als de fiets helemaal nat is, moet hij dan perfect 100% worden gedroogd? Geen idee welke materialen roest gevoelig zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:20
Demo schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:26:
[...]

[...]
Uiteindelijk maar één keer hoeven lopen :D Klimmetje tussen rhododendrons wat eindigt door een soort poortje. Al met al vond ik het afdalen met een starre vork nog lastiger door alle remknippen.. Maar los daarvan zijn het echt fantastische trails.
Netjes.
Ja, Remknippen en een starre vork is niet altijd even aangenaam. Het is toch altijd kijken of er een lijn is die iets vriendelijker is voor de handen en armen. En als die er niet zijn.... tja, dan op hoop van zegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoewe
flugelisoke schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:01:
Ik hoor dat schijfremmen niet mogen worden aangeraakt, is het dan wel oké om ze met een nat microvezel doekje af te nemen?
Gewoon afblijven. Niet poetsen. Je remblokken laten een laagje achter op de schijf en dat wil je behouden. Anders zit je op de highway naar squakytown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Sjoewe schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:32:
[...]

Gewoon afblijven. Niet poetsen. Je remblokken laten een laagje achter op de schijf en dat wil je behouden. Anders zit je op de highway naar squakytown
Ik zie heel veel plusjes, maar ik was in de veronderstelling dat je een schijf 'moet' schoonmaken met ontvetter.
Met zoiets als dit: https://www.futurumshop.n...frem-reiniger-400ml.phtml
Want vieze (of erger, vette) schijven remmen kudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
bas-r schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Ik zie heel veel plusjes, maar ik was in de veronderstelling dat je een schijf 'moet' schoonmaken met ontvetter.
Met zoiets als dit: https://www.futurumshop.n...frem-reiniger-400ml.phtml
Want vieze (of erger, vette) schijven remmen kudt.
Er is een verschil tussen ontvetten als het nodig is en schoonmaken als het niet nodig is.
vieze schijven is geen probleem, 1 keer remmen en ze zijn schoon, vette inderdaad wel, dan gaat er niet zomaar vanaf, en nog erger het gaat in je blokken zitten. en daar krijg je het ook met remmenreiniger niet uit. Dan moet je gaan schuren, of beter nog, gewoon vervangen.

Ik pak de remmenreiniger enkel als er na het klussen (of smeren van de drivetrain) mogelijk wat vettigheid op de schijven is gekomen. Of bij het wisselen van blokjes, zeker als de blokjes op de 1 of andere manier gecontamineerd waren. Maar beter is het om dit in zijn geheel te voorkomen.

Ik heb nog nooit na een ritt, droog, nat, modder, .. de remmenreiniger gepakt om de schijven te "poetsen"
Dat is m.i. ook echt niet nodig

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 22-06-2020 09:07 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:41

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:06:
[...]

Er is een verschil tussen ontvetten als het nodig is en schoonmaken als het niet nodig is.
vieze schijven is geen probleem, 1 keer remmen en ze zijn schoon, vette inderdaad wel, dan gaat er niet zomaar vanaf, en nog erger het gaat in je blokken zitten. en daar krijg je het ook met remmenreiniger niet uit. Dan moet je gaan schuren, of beter nog, gewoon vervangen.

Ik pak de remmenreiniger enkel als er na het klussen (of smeren van de drivetrain) mogelijk wat vettigheid op de schijven is gekomen. Of bij het wisselen van blokjes, zeker als de blokjes op de 1 of andere manier gecontamineerd waren. Maar beter is het om dit in zijn geheel te voorkomen.

Ik heb nog nooit na een ritt, droog, nat, modder, .. de remmenreiniger gepakt om de schijven te "poetsen"
Dat is m.i. ook echt niet nodig
Zoals mijn LBS jaren geleden ooit eens tegen mij zei: "Remschijven, zoveel mogelijk vanaf blijven." :)

En op de één of andere manier heb ik dat onthouden en tot de dag van vandaag, raak ik mijn remschijven nooit aan :) Hoogstens bij het afspuiten dat ik wat zand oid afspuit...

En uiteraard voorzichtig dat er geen olie of vettigheid op komt...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ze mogen best nat worden, met afspuiten probeer ik ze niet droog te houden, maar kijk uit met vreemde sopjes (hoewel de meeste fiets shampoos geen kwaad zouden moeten kunnen) maar gewoon de slang erop en daarna laten drogen aan de lucht

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
@Prulleman @Galois
Grappig, mijn LBS liet me 15 jaar geleden ontvetter zien en zei 'als het er vies uitziet, ff een doekje met dit er overheen'.
Het lijkt me geen kwaad kunnen, maar jullie hebben gelijk dat er niet zomaar vettigheid op die schijven terechtkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
@Klitse Ik kan helaas maar één duimpje geven. Heel erg gaaf ding. Mooie spec ook. met oury grips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Voor remmen pak ik gewoon de remreiniger. Al is mijn advies hier wel dat je er niet veel van nodig hebt. Voor remmen is het met name zo dat vetten er niet te best voor zijn. voor de schijven zelf boeit het niet maar wel voor je blokjes. die kunnen dan in hun werking minder goed zijn. dat is ook weer op te lossen maar liever niet al die heisa. mocht er bij het schoonmaken nu vettigheid of een sopje dat je niet vertrouwt op terecht komen dan braaf van de remhendels afblijven en gewoon met een stukje keukenrol en remreiniger die schijf schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
bas-r schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:19:
@Prulleman @Galois
Grappig, mijn LBS liet me 15 jaar geleden ontvetter zien en zei 'als het er vies uitziet, ff een doekje met dit er overheen'.
Het lijkt me geen kwaad kunnen, maar jullie hebben gelijk dat er niet zomaar vettigheid op die schijven terechtkomt.
Voor mijn gevoel is het net iets minder bijterig na ontvetten, alsof het weer een beetje ingeremd moet worden, (net iets minder bijterig en ook iets meer kans op piepen) .. maar misschien zit dat meer in mijn hoofd.

En @Klitse mooie fiets!! mooie afmontage! veel plezier ermee!

Strava

Pagina: 1 ... 77 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic