Dit is nogal persoonlijk natuurlijk, maar ik ben wel tevreden over de fizik zadels. Voldoende keuze voor verschillende rijders met verschillende flexibiliteit, en daarbinnen ook maat keuzes. Echter, de MTB range die ze ook hebben ken ik niet zo goed: ik heb zelf op al mijn fietsen (incl MTB) een Antares uit de race serie omdat ik die voor mij het beste zit.zonoskar schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:51:
Doe eens een suggestie voor een nieuw zadel? Mij Selle SLR begint nu wel erg te slijten. Ik zit lekker op een Specialized Henge. Ik heb ook een Specialized Phenom, maar daarop krijg ik ook na 2uur zadelpijn.
Oja, de Specialized dealer in de buurt is ermee opgehouden, dus een nieuwe Henge is lastig aan te komen.
Gisteren door de benauwende warmte, regen en onweer Lochem en Vorden gereden. Lochem is echt een lekkere route, en met de regenbui zelfs nog beter!
Probleempje wat ik nog heb met de fiets is een krakende zadel / zadelpen. Betreft een Cube Reaction (2019). Wel grappig is dat het maatje waarmee ik fietste met een oudere Cube Reaction het zelfde probleem heeft. Na een 30 minuten fietsen begint het gekraak / geknik bij het verzitten / staan op de pedalen.
Nu is de zadelpen met Carbon-pasta vast gezet, niet te strak uiteraard.
Nog ideen?
Probleempje wat ik nog heb met de fiets is een krakende zadel / zadelpen. Betreft een Cube Reaction (2019). Wel grappig is dat het maatje waarmee ik fietste met een oudere Cube Reaction het zelfde probleem heeft. Na een 30 minuten fietsen begint het gekraak / geknik bij het verzitten / staan op de pedalen.
Nog ideen?
Ik vind het ook niks.Ruud schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:34:
[...]
Ik vind het er maar gammel uitzien. Flinke kuil in het asfalt bij 130, fiets op het asfalt, motorrijder er overheen, motorrijder onder een vrachtauto.
Nee, dat risico zou ik niet willen nemen. En die dragers geven mij niet voldoende vertrouwen vanaf de afbeelding en de specs.
Ik heb voor €300 een Spinder voor op de trekhaak. Passen 2 29" mtb's op, en voelt zeer stevig. Meerdere keren Ardennen en terug zonder issues gedaan. Lijkt me een stuk veiliger voor alles en iedereen!
Een krakende zadelpen.... zoooo herkenbaar. Ik heb van alles geprobeerd. Heel goed schoonmaken en opnieuw monteren met een likje pasta is inderdaad stap 1.BraX schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:14:
Gisteren door de benauwende warmte, regen en onweer Lochem en Vorden gereden. Lochem is echt een lekkere route, en met de regenbui zelfs nog beter!
Nog ideen?
- Weet je heel zeker dat het je zadelpen is? Een kraak die uit je zadelpen komt kan ook gewoon in je Bottom Bracket zitten (of willekeurig nog ergens anders).
- Probeer eens een andere zadelpenklem.
- Probeer eens een andere zadelpen.
- Heb je een dropper?
- Zit het tikje niet in je zadel(rails)?
Wat uiteindelijk bij mij het grootste getik verhielp was het vervangen van de dropperkabel (binnenkabel). Die was blijkbaar net te kort waardoor de kabel soms tegen het frame tikte.
Afgelopen zaterdag de zwarte (en groene) routes gedaan, zeker de zwarte lag er top bij, echt perfect.Ruud schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:38:
[...]
En tip voor een route die niet heel anders is dan normaal is de Loonse en Drunense Duinen-route. Dat is toch wel een zandbak
Ontzettend leuke route trouwens, lekkere flow en goed om je bochtjes te oefenen.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Het is een leuke route inderdaad. Zeker aangezien het maar 16km fietsen enkele reis is.TommyGun schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:28:
[...]
Afgelopen zaterdag de zwarte (en groene) routes gedaan, zeker de zwarte lag er top bij, echt perfect.
Ontzettend leuke route trouwens, lekkere flow en goed om je bochtjes te oefenen.
Ik zag op Garmin Connect net dat ik dit jaar nog geen KM op de mountainbike heb gefietst. De laatste keer was 31 december 2019....
Bij dat soort kraakjes, haal ik alles wat betreft trappers, crank en zadel + pen los. Alles schoonmaken, opnieuw voorzien van montagepasta en weer monteren. 9 van de 10 keer is het probleem dan opgelost.BraX schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:14:
Nog ideen?
Waarom?Ruud schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:01:
[...]
Het is een leuke route inderdaad. Zeker aangezien het maar 16km fietsen enkele reis is.
Ik zag op Garmin Connect net dat ik dit jaar nog geen KM op de mountainbike heb gefietst. De laatste keer was 31 december 2019....
De route wordt goed onderhouden, je kunt je klimtechniek goed oefenen op bepaalde klimmetjes en het stuurt lekker. Een vroege Nederlandse 2.0 MTB-route. Mooie omgeving ook.
En pre-corona zeker niet druk als je buiten de spits ging. Hoe het dus nu is weet ik niet.
Volgens mij was de vraag meer waarom je niet gefietst hebt dit jaarRuud schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:42:
[...]
De route wordt goed onderhouden, je kunt je klimtechniek goed oefenen op bepaalde klimmetjes en het stuurt lekker. Een vroege Nederlandse 2.0 MTB-route. Mooie omgeving ook.
En pre-corona zeker niet druk als je buiten de spits ging. Hoe het dus nu is weet ik niet.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Sorry, ik bedoelde, waarom heb je nog niet gefietst dit jaar?Ruud schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:42:
[...]
Frame verkocht en nog geen nieuw frame om iets van te kunnen bouwen
Ah ja! Jeetje, zo lang zonder MTB! Ik zou er GEK van wordenRuud schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:47:
Frame verkocht en nog geen nieuw frame om iets van te kunnen bouwen
Ben je op zoek naar een soort heilige graal, of vind je het wel goed zo?
Ach, ik heb nu lekker makkelijk praten dat je met droogte de trails met rust moet laten en lekker te wijzen naar rijders die dat niet doenbas-r schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:52:
[...]
Ah ja! Jeetje, zo lang zonder MTB! Ik zou er GEK van worden
Ben je op zoek naar een soort heilige graal, of vind je het wel goed zo?
Er staat al een tijdje iets in bestelling maar leveren is lastig.
Maar dus wel een mooie tijd om een rempomp maar eens op te sturen om te laten fixen, de dropper te servicen en de voorvork om te bouwen naar 44mm offset en te servicen. (En langere stuurbuis, dat was het belangrijkste)
[ Voor 19% gewijzigd door Ruud op 15-06-2020 13:01 ]
Man, ik ben al ongeduldig omdat ik "al" 2 weken fietsloos ben. Maar als alles goed gaat is mijn "nieuwe" eind deze week klaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Klitse op 15-06-2020 13:07 ]
Ieder nadeel heb ze voordeel zullen we maar zeggenRuud schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:57:
[...]
Ach, ik heb nu lekker makkelijk praten dat je met droogte de trails met rust moet laten en lekker te wijzen naar rijders die dat niet doen![]()
Er staat al een tijdje iets in bestelling maar leveren is lastig.
Maar dus wel een mooie tijd om een rempomp maar eens op te sturen om te laten fixen, de dropper te servicen en de voorvork om te bouwen naar 44mm offset en te servicen. (En langere stuurbuis, dat was het belangrijkste)
Benieuwd naar het resultaat
Daarom heb ik meerdere (7) bikes. Ik raadt het iedereen aanbas-r schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:52:
Ah ja! Jeetje, zo lang zonder MTB! Ik zou er GEK van worden
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Tja, ik vrees dat ik dan mijn budget voor 1 bike moet verdelen over 7. Dat komt de kwaliteit niet ten goede.zonoskar schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:37:
[...]
Daarom heb ik meerdere (7) bikes. Ik raadt het iedereen aan
Ok, Ok, Ik heb nog steeds 1 fiets nu maar dat is een Dirtjumper en daar valt niet echt een route mee te fietsen.
Yup, heb iets moois op de kop getikt. Ik wacht nog even met onthullen tot hij helemaal klaar is, maar hier is alvast een tipje van de sluier (wat waarschijnlijk voor sommigen al meer dan voldoende info is):
:fill(white):strip_exif()/f/image/Wzuo1rFi1AjSnOTh9j1fK91l.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Klitse op 15-06-2020 14:19 ]
Eerste ingeving:Klitse schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:19:
[...]
Yup, heb iets moois op de kop getikt. Ik wacht nog even met onthullen tot hij helemaal klaar is, maar hier is alvast een tipje van de sluier (wat waarschijnlijk voor sommigen al meer dan voldoende info is):
[Afbeelding]
............... Ja klopte
[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 15-06-2020 14:23 ]
Er zitten ook 3 retro fietsen bij, daar fiets ik niet veel op en dus kost het (vrijwel) geen budget. Maar ik rij dan ook altijd wel een hele tijd met mijn fietsen rond. Mijn Rocky Mountain is al 8 jaar oud, de Enduro is ook al uit 2013 en mijn rigid Kona heeft niet veel onderhoud nodig. De vork in mijn patientZERO is wel aan vervanging toe, helaas. Hopen het nog een tijdje te kunnen rekkenKlitse schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:05:
Tja, ik vrees dat ik dan mijn budget voor 1 bike moet verdelen over 7. Dat komt de kwaliteit niet ten goede.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
ja.. had de plaatjes gezien op het andere forum, wel balen van de paintjob op die vork. Merk je dat ie minder soepel is of is het op dit moment nog puur visueel? En als je gaat vervangen, ga je dan je lowers behouden, of zijn die inmiddels te outdated? bij volledig nieuw.. ook nieuwe paintjob? (het maakt de fiets wel af!)zonoskar schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:59:
[...]
Er zitten ook 3 retro fietsen bij, daar fiets ik niet veel op en dus kost het (vrijwel) geen budget. Maar ik rij dan ook altijd wel een hele tijd met mijn fietsen rond. Mijn Rocky Mountain is al 8 jaar oud, de Enduro is ook al uit 2013 en mijn rigid Kona heeft niet veel onderhoud nodig. De vork in mijn patientZERO is wel aan vervanging toe, helaas. Hopen het nog een tijdje te kunnen rekken
Prulleman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:32:
ben benieuwd wel model!

haha, als het een e-mtb was geweest had er vast een Rolls-Royce motor in gezeten
ga je voor de klassieke kleur?
[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 15-06-2020 16:02 ]
Prulleman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:00:
[...]
haha, als het een e-mtb was geweest had er vast een Rolls-Royce motor in gezeten
ga je voor de klassieke kleur?
Kleur is nog geheimpje. Maar het is gebruikt 2017 model dat opnieuw opgebouwd wordt.
Maar misschien dat iemand het stiekem al wel kan raden.
[ Voor 7% gewijzigd door Klitse op 15-06-2020 16:07 ]
De vork is nooit soepel geweest. Ook nu niet. Ik heb hem zaterdag opengemaakt om te kijken of de slijtage intern nog ernstiger was, maar dat was niet. De strepen lopen nog 5cm door onder de seals en verdwijnen dan. Dus het is puur het bovenste glijlager wat de slijtage veroorzaakt. Ik ben van plan de vork een keer op te sturen naar een bikesuspension.nl ofzo, kijken of er iets gedaan kan worden waarom de vork niet soepel is. Bijv door het vervangen van de bushings. Als het dat niet is, dan ga ik voor een nieuwe vork, anders is het nog een optie om er andere stanchions in te laten zetten. Bij een nieuwe vork twijfel ik of het dan een paarse Formula, een blauwe DVO of een zwarte fox/rockshox wordt (oranje/groen staat helemaal voor geen meter). Is waarschijnlijk ook afhankelijk waar ik tegenaan loop. En ik denk dat blauw/paars niet gaat staan in combi met de frame kleuren. Matcht toch nooit 100%. De Formula in mijn Enduro doet het fantastisch, dus die heeft wel een streepje voor.Prulleman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:23:
[...]
ja.. had de plaatjes gezien op het andere forum, wel balen van de paintjob op die vork. Merk je dat ie minder soepel is of is het op dit moment nog puur visueel? En als je gaat vervangen, ga je dan je lowers behouden, of zijn die inmiddels te outdated? bij volledig nieuw.. ook nieuwe paintjob? (het maakt de fiets wel af!)
Tijdens de rit zondag voelde de vork overigens best goed aan (vers gesmeerd enzo), maar toen ik de fiets vanmorgen aan de muur wou hangen voelde de vork weer vanouds stug aan. Er valt ook geen sag mee af te stellen met die vork. Of je nou achter je zadel hangt, of met je gewicht vol op het stuur (beide voorzichtig en statisch natuurlijk voor het afstellen van de sag) maakt niets uit. De vork beweegt pas als je een redelijke tik geeft. Als je weet hoeveel geld al verdwenen is in die vork, dan had ik daar best een mooie Fox factory 36 voor kunnen kopen geloof ik

Is een 1x drivetrain aan te raden voor casual mountainbiken? Ik ga voornamelijk onroad rijden met zo nu en dan een zandpad en wat offroad in de bossen.
met vooral "onroad" zou ik een 2x nemen, het is niet voor niks dat racefietsen nog niet over zijn op 1x.flugelisoke schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:38:
Is een 1x drivetrain aan te raden voor casual mountainbiken? Ik ga voornamelijk onroad rijden met zo nu en dan een zandpad en wat offroad in de bossen.
Je bereik ligt wat verkeerd voor gebruik op de web bij een 1x, je hebt lichte versnellingen die je vrijwel nooit gebruik en als je flink door kan trappen kom je met wind mee snel te kort bij de zware versnellingen.
Je kan je bereik verschuiven met een groter voorblad (vaak standaard een 32, je kan dan een 34 of 36 monteren, maar groter is meestal niet mogelijk).
De stapjes in de versnellingen zou je specifiek even moeten opzoeken met bv https://ritzelrechner.de/
er wordt vaak gezegd dat de stapjes van een 1x te groot zijn, maar veel scheelt het niet met een 2x mtb, het verschil met een racefiets cassette is wel groter ov het algemeen.
of je neemt een gravelbike
Dat kan er maar eentje zijn
Toevallig overgenomen van Lars?
Staat hier stiekem ook op een lijstje...
If you can see, look. If you can look, observe
Jij krijgt de hoofdprijs.Roozzz schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:48:
[...]
Dat kan er maar eentje zijn
Toevallig overgenomen van Lars?
Staat hier stiekem ook op een lijstje...
dan is de kleur ook geen geheim meer 
duurde bij elkaar toch niet zo lang
Stelletje speurneuzen. Hoewel Lars er 2 heeft/had in verschillende kleuren.Prulleman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:57:
dan is de kleur ook geen geheim meer
In elk geval blijft de opbouw nog een klein beetje een geheim.
[ Voor 21% gewijzigd door Klitse op 15-06-2020 16:59 ]
En nu weer ontopic
ik snap er geen snars van

Zat zelf ook met die vraag, aangezien ik em ook op de weg gebruik.flugelisoke schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:38:
Op beide een proefrit gemaakt en toch gekozen voor een 2x aangezien ik teveel topsnelheid verloor en me rot trapte.
Als je je mtb nauwelijks op de weg gebruikt of wanneer een grote range (licht verzet en hoge topsnelheid) je minder boeit, dan zou ik ook eerder voor 1x gaan voor het gemak.
De 1x die ik overwoog had een 32 kettingtandwiel met 11-50 cassette
https://www.merida.nl/mou...ck-matt-dark-silver/2020/
Heb uiteindelijk voor een 2x gekozen met 26-36 voor en 10-45 cassette
https://www.merida.nl/mou...on-matt-titan-black/2020/
Alles relatief natuurlijk.. ik fiets zonder problemen 22 km over de weg naar een MTB route met gemiddeld 30 per uur op zachte MTB 2.25" Xc banden (Ray/Ralph 1.3-1.4 bar). Dan zit ik meestal in de 13 t achter en heb ik nog de 11 t over (met een 34 oval voor).NewbieNeo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:06:
[...]
Zat zelf ook met die vraag, aangezien ik em ook op de weg gebruik.
Op beide een proefrit gemaakt en toch gekozen voor een 2x aangezien ik teveel topsnelheid verloor en me rot trapte.
Als je je mtb nauwelijks op de weg gebruikt of wanneer een grote range (licht verzet en hoge topsnelheid) je minder boeit, dan zou ik ook eerder voor 1x gaan voor het gemak.
Met wind mee of het viaduct af heb ik dus eigenlijk altijd een tandje over, in een sprintje vlak de 50 aantikken lukt ook net.
Maar dan ben ik waarschijnlijk goed in staat om mijn cadans te variëren (dat komt vanzelf als je veel singletrack rijdt, wielrenners hebben daar vaak meer moeite mee)
Mwah ik moet het even opnemen voor de wielrenners, de meesten van deze groep (de betere dan in ieder gevalPrulleman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:12:
[...]
Alles relatief natuurlijk.. ik fiets zonder problemen 22 km over de weg naar een MTB route met gemiddeld 30 per uur op zachte MTB 2.25" Xc banden (Ray/Ralph 1.3-1.4 bar). Dan zit ik meestal in de 13 t achter en heb ik nog de 11 t over (met een 34 oval voor).
Met wind mee of het viaduct af heb ik dus eigenlijk altijd een tandje over, in een sprintje vlak de 50 aantikken lukt ook net.
Maar dan ben ik waarschijnlijk goed in staat om mijn cadans te variëren (dat komt vanzelf als je veel singletrack rijdt, wielrenners hebben daar vaak meer moeite mee)
De grotere gaten in de cassette kunnen misschien wel gaan irriteren maar de meesten van deze groep gebruiken de mtb juist alleen off-road (behalve de weg naar en van de route of toertocht) want voor op de weg hebben ze allemaal al een goede wegfiets.
(Maar misschien rij ik voor een wielrenner stiekem ook nog best veel singletrack omdat ik mtben ook zo vet vind
Ik ben het verder helemaal eens met de strekking van je verhaal, ik kom eigenlijk ook nooit tekort op de weg met mijn 1x12 (34 en 10-51). In de bossen vind ik 1x echt een zegen, als ik dan terug denk aan mijn oude triple...
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 15-06-2020 20:06 ]
Maar is 30 a 35 kph rijden op 1x geen probleem dan?NewbieNeo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:06:
[...]
Zat zelf ook met die vraag, aangezien ik em ook op de weg gebruik.
Of stel dat je 25 steady wilt rijden, is dat wel prima te doen?
http://gears.mtbcrosscountry.com/
ik zou het hier eens invullen om te zien wat voor verschil het maakt.
Ik rij zelf met 32 voor, en 11 als kleinste tandwiel achter, met een cadans van 90 rij ik comfortabel middenin de 30. Veel harder hoef ik ook niet
Ik rij zelf met 32 voor, en 11 als kleinste tandwiel achter, met een cadans van 90 rij ik comfortabel middenin de 30. Veel harder hoef ik ook niet
Totaaaaal nog geen verstand hiervan, ben een echte amateurL0we schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:06:
http://gears.mtbcrosscountry.com/
Hier ook 32x10 als zwaarste verzet en ik hoef echt niet zwaarder. Veel energie verbranden op de weg met 40+ in het uur vind ik maar zinloos. Dat doe ik op mijn wegfiets al niet eens als kruissnelheid in mijn uppie.
[ Voor 20% gewijzigd door Ruud op 15-06-2020 20:18 ]
Komt omdat ze ook MTB rijdenKluus schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:46:
[...]
Mwah ik moet het even opnemen voor de wielrenners, de meesten van deze groep (de betere dan in ieder geval) zijn juist gewend met een hoge cadans te rijden en zullen bij hoge snelheden ook niet snel tekort komen.
Maar ik bedoelde ook meer het variëren in cadans, niet gewoon een hoge cadans trappen om met 34x11 een sprintje te trekken.
Op een singletrack kan je gewoon niet continue 90 rpm trappen en moet je wel variëren tussen 60 en 110. Als je dat gewend ben kan je dus ook 27-33km per uur rijden in 34x11. Terwijl je op de racefiets al 10 x had geschakeld om de juiste cadans te houden. Die versnellingen heb je niet en moet je dus veranderingen in wind met cadans opvangen.
(Maar nogmaals bij 2x11 ontbreken. Die vaak ook op de MTB, de kleinste kransjes hebben dan ook gewoon stapjes van 2)
Maar kortom een MTB op de weg kan best, maar is niet ideaal.
Kort antwoord ja, lang antwoord zie hier bovenflugelisoke schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:55:
[...]
Maar is 30 a 35 kph rijden op 1x geen probleem dan?
Of stel dat je 25 steady wilt rijden, is dat wel prima te doen?
Even een noob-vraagje over versnellingen en gear ratio's en dergelijke. Mijn huidige fiets heeft een 3x9 Shimano XT derailleur erop zitten. Ik merk tijdens het fietsen dat ik sowieso het kleinste voortandwiel (voor het gemak nr 1) nooit gebruik. De 3de (grootste dus) gebruik ik eigenlijk alleen op hele vlakke stukken. Voor de rest dus hoofdzakelijk het middelste tandwiel.
Nu de vraag. Is het mogelijk om een setup als deze om te zetten naar een variant met 1 tandwiel aan de voorkant? (of 2 indien dat toch wel handig is). En zoja, aan wat voor bedrag aan componenten moet ik dan denken? Ook vraag ik mij af of dat het wel waard is voor mijn niveau. Let wel, ik ben een MTB noob en heb momenteel een Cube Analog (2019) waar ik mij uitstekend mee vermaakt verder!
(alleen nog maar in Rucphen gefietst, maar Dorst/Cadettenkamp staat op de planning!)
Nu de vraag. Is het mogelijk om een setup als deze om te zetten naar een variant met 1 tandwiel aan de voorkant? (of 2 indien dat toch wel handig is). En zoja, aan wat voor bedrag aan componenten moet ik dan denken? Ook vraag ik mij af of dat het wel waard is voor mijn niveau. Let wel, ik ben een MTB noob en heb momenteel een Cube Analog (2019) waar ik mij uitstekend mee vermaakt verder!
[ Voor 8% gewijzigd door Leviathius op 15-06-2020 20:26 ]
Dat is prima mogelijk, qua kosten ben ik er niet bekend mee. Je gaat qua range niet heel veel erop achteruit omdat je bijv. Je kleine blad voor en kleine achter bijv. Niet tegelijk kan gebruiken. 1x9 zou ik niet doen, dan kom je te kort in het laag bij klimmetjes waarschijnlijk.Leviathius schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:25:
Even een noob-vraagje over versnellingen en gear ratio's en dergelijke. Mijn huidige fiets heeft een 3x9 Shimano XT derailleur erop zitten. Ik merk tijdens het fietsen dat ik sowieso het kleinste voortandwiel (voor het gemak nr 1) nooit gebruik. De 3de (grootste dus) gebruik ik eigenlijk alleen op hele vlakke stukken. Voor de rest dus hoofdzakelijk het middelste tandwiel.
Nu de vraag. Is het mogelijk om een setup als deze om te zetten naar een variant met 1 tandwiel aan de voorkant? (of 2 indien dat toch wel handig is). En zoja, aan wat voor bedrag aan componenten moet ik dan denken? Ook vraag ik mij af of dat het wel waard is voor mijn niveau. Let wel, ik ben een MTB noob en heb momenteel een Cube Analog (2019) waar ik mij uitstekend mee vermaakt verder!(alleen nog maar in Rucphen gefietst, maar Dorst/Cadettenkamp staat op de planning!)
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik zou in zo'n geval gaan voor een 1x11 of 1x12 inderdaad. 1x9 zal ik toch echt mee te kort komen. Ik ga nu ook pas naar het grote voorblad zodra de 2x8/9 niet meer voldoet.Nox schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:34:
[...]
Dat is prima mogelijk, qua kosten ben ik er niet bekend mee. Je gaat qua range niet heel veel erop achteruit omdat je bijv. Je kleine blad voor en kleine achter bijv. Niet tegelijk kan gebruiken. 1x9 zou ik niet doen, dan kom je te kort in het laag bij klimmetjes waarschijnlijk.
Ik zou eerst voor naar 2 bladen gaan. Dit is heel gebruikelijk. De hele fiets ombouwen naar 1x12 is fors duurder (reken ketting, cassette en volgens mij derailleur extra). Dit zal je ook wel wat comfort geven zodat je minder vaak voor hoeft te wisselenLeviathius schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:35:
[...]
Ik zou in zo'n geval gaan voor een 1x11 of 1x12 inderdaad. 1x9 zal ik toch echt mee te kort komen. Ik ga nu ook pas naar het grote voorblad zodra de 2x8/9 niet meer voldoet.
1x12 vind ik zelf wel echt een verademing muv van na een klim opschakelen, dan zit je bovenaan de berg iets van 8 versnellingen op te schakelen
[ Voor 22% gewijzigd door Nox op 15-06-2020 20:40 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Met XT shifters kun je 2 versnellingen tegelijk opschakelenNox schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:38:
[...]
...
1x12 vind ik zelf wel echt een verademing muv van na een klim opschakelen, dan zit je bovenaan de berg iets van 8 versnellingen op te schakelenals iemand daar iets op weet..
En dat je kunt opschakelen met je duim vind ik super zodat je je vinger vrijhoudt voor je rem.
[ Voor 13% gewijzigd door Canard op 15-06-2020 21:29 ]
Zelfs 4 keer met de XT M8100! (Ik wilde eigenlijk reageren omdat ik dacht dat het 3 keer was, maar toen ik het net ging checken merkte ik dat er zelfs nog een 4e klikje op zatCanard schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:26:
[...]
Met XT shifters kun je 2 versnellingen tegelijk opschakelen
En dat je kunt opschakelen met je duim vind ik super zodat je je vinger vrijhoudt voor je rem.
Edit: Maar dat is lichter, volgens mij bedoelt @Nox eigenlijk zwaarder, dat gaat wel maar per 1 helaas.
Verrek, met de duim duwen gaat ie inderdaad twee klikken! Thanks, dat had ik ook nooit zelf uitgevonden
[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 15-06-2020 21:44 ]
Damn, halve fiets incl. derailleur XT behalve shifters (slx). Wel 2020 model en ik kan ipv de usual push met de wijsvinger ook tegen het shiftertje duwen met de duim (lijkt me wel onhandig, moet het eens proberen), maar 2x opschakelen kan niet denk ik.Canard schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:26:
[...]
Met XT shifters kun je 2 versnellingen tegelijk opschakelen
En ik had laatst geleerd dat ik onder load kon terugschakelen mits ik 1 versnelling per keer deed
Edit:
Op de SLX zit ook die rapidfoire maar net even bekeken: alleen terugschakelen kan 3x in een duw. Ik heb de Shimano SLX SL-M7100-I Direct Attach.
En opschakelen met de duim is eigenlijk not bad
[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 15-06-2020 21:54 ]
Dat is terug schakelen oftewel naar een lichter verzet.Kluus schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:37:
[...]
Zelfs 4 keer met de XT M8100! (Ik wilde eigenlijk reageren omdat ik dacht dat het 3 keer was, maar toen ik het net ging checken merkte ik dat er zelfs nog een 4e klikje op zat).
Edit: Maar dat is lichter, volgens mij bedoelt @Nox eigenlijk zwaarder, dat gaat wel maar per 1 helaas.
Verrek, met de duim duwen gaat ie inderdaad twee klikken! Thanks, dat had ik ook nooit zelf uitgevonden.
2x Opschakelen (zwaarder verzet) in een keer kan alleen met XT en XTR.
Niet goed gelezen, was al gezegd.
[ Voor 3% gewijzigd door NewbieNeo op 15-06-2020 22:37 ]
Ik heb zelf de Bossnut EVO, sinds anderhalf jaar. Als je vragen hebt over levering/ervaring enzo, PM me maar even!FJP84 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:27:
Eerder advies gevraagd voor een nieuwe MTB.
Voorkeur is toch de Calibre Bossnut. Nu aan het kijken hoe ik deze naar NL kan krijgen.
Iemand ervaring met Millets of Blacks en levering naar NL of via Go Outdoors en en internationale Parcel organisatie?
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Twee keer zwaarder schakelen bij shimano in een keer heeft bij mij nog nooit een consistent gevoel gegeven. Het voelde bij alle M7000 en M8000 Shifters (4stuks) die hier rondzwierven gewoon echt slecht aan. Alsof je iets kapot maakte op het moment dat de tweede klik kwam.
Wist je dat je met SRAM (sowieso gx en hoger) gewoon razendsnel zwaarder kunt schakelen? Sneller dan je derailleur en ketting het bijhouden. Met altijd hetzelfde gevoel. Dat heeft toch mijn voorkeur.
Wist je dat je met SRAM (sowieso gx en hoger) gewoon razendsnel zwaarder kunt schakelen? Sneller dan je derailleur en ketting het bijhouden. Met altijd hetzelfde gevoel. Dat heeft toch mijn voorkeur.
Sram gripshifterNox schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:38:
1x12 vind ik zelf wel echt een verademing muv van na een klim opschakelen, dan zit je bovenaan de berg iets van 8 versnellingen op te schakelenals iemand daar iets op weet..
Ik was eerst behoorlijk sceptisch. Bij aankoop van deze fiets vroeg ik in eerste instantie aan de fietsenmaker om hem gelijk maar om te bouwen naar een traditionele shifter. Na een paar ritjes wilde ik niet meer terug. Je kan daarmee zo ontzettend snel schakelen...
Is zo'n 1x11 goed te schakelen under load of is het verstandiger om even rustiger aan te doen tijdens schakelen?
Het is altijd beter om niet onder belasting te schakelen, maar het kan wel met (bijna) iedere moderne groep.
precies, als je anders omver valt op een klimmetje of een wedstrijd verliest, dan moet je gewoon doorknallen, dat kan echt wel vanaf SLX (of zelf deore). Maar wil je wat langer met je materiaal doen, dan haal je een fractie van een seconde een klein stukje kracht van de pedalen (hoeft echt niet 0 te zijn, maar als je bv met 300 watt aan het trappen bent, dan drop je de power even naar 200 watt ). Als je nooit met power rijd dan zegt dit misschien niet zoveel, maar gewoon ff iets minder druk.Sjoewe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:57:
Het is altijd beter om niet onder belasting te schakelen, maar het kan wel met (bijna) iedere moderne groep.
Nog verstandiger is het om voor de situatie al in de juiste versnelling te staanflugelisoke schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:51:
Is zo'n 1x11 goed te schakelen under load of is het verstandiger om even rustiger aan te doen tijdens schakelen?

Ook al is het met een goed onderhouden drivetrain geen probleem om (incidentieel) onder belasting te schakelen.
En het is 99 van de 101 keer dat de ketting breekt, die komt namelijk vaak van dezelfde ‘klasse’. Een Deore ketting (of NX) zal eerder breken dan een XT (of X01) ketting onder grote last. Oorzaak is wel vaak de traagheid van het schakelen zelf wat bij duurdere groepen veel sneller gaat, maar de zwakste schakel (pun intended) is de ketting
Dat is geen gouden waarheid hoor, een XX1 ketting is niet persé sterker dan een GX ketting. Vooral lichter.
Hoeveel bar raden jullie aan om met de MTB fijn over (voornamelijk) asfalt te rijden, met af en toe een bospaadje en wat zand?
1.85m @ pakweg 84 kilo.
1.85m @ pakweg 84 kilo.
[ Voor 9% gewijzigd door flugelisoke op 16-06-2020 16:31 ]
Welke banden? Welke interne breedte van je velgen? Met of zonder binnenband?flugelisoke schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:30:
Hoeveel bar raden jullie aan om met de MTB fijn over (voornamelijk) asfalt te rijden, met af en toe een bospaadje en wat zand?
1.85m @ pakweg 84 kilo.
Fiets is besteld hoor, maar als amateur zijnde is het leuk om alvast wat info in te winnen.Ruud schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:01:
[...]
Welke banden? Welke interne breedte van je velgen? Met of zonder binnenband?
Er komen Maxxis Ikon 29 x 2.2 op te liggen. Ik neem aan dat er een binnenband in zit. Wellicht later tubeless gaan rijden.
[ Voor 20% gewijzigd door flugelisoke op 16-06-2020 17:14 ]
Dat is denk ik de beste verhouding voor hem. Kameraad van mij met exact hetzelfde rijgedrag en gewicht (85kg) vind dat wel fijn fietsen.
Hij is alleen wel iets kleiner, maar moet voor gewicht niets uit maken.
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Tnx voor de tips mannen, ga ik daar eens mee beginnen. Fiets komt eind juli. 2021 Merida Big Nine 400 in felgroen met zwart.
Hoe komt dat eigenlijk dat in een mtb band 2 bar voldoende is om het snellere asfaltwerk te doen? Terwijl bij een normale fiets 2 bar zowat plat is.
Hoe komt dat eigenlijk dat in een mtb band 2 bar voldoende is om het snellere asfaltwerk te doen? Terwijl bij een normale fiets 2 bar zowat plat is.
[ Voor 38% gewijzigd door flugelisoke op 16-06-2020 20:01 ]
Voornamelijk door de breedte van de band. Heeft het veel minder druk nodig.flugelisoke schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:00:
Tnx voor de tips mannen, ga ik daar eens mee beginnen. Fiets komt eind juli. 2021 Merida Big Nine 400 in felgroen met zwart.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
De kleine vandaag gevallen (door een ander en die ook gewoon door fietst bij de speeltuin...) en krijg de remmerij niet meer goed voor. Heb maar een nieuwe v brake set besteld voor hem.
Rechtsvoor de rem komt de arm niet meer goed terug, komt voornamelijk dat de veer een klap heeft gemaakt en daardoor ook een ringetje heeft verbogen en de veer is ook verbogen. Ringetje is dubbelgeklapt. Hoe die dat voor elkaar heeft gekregen mag joost weten, maar kreeg hem niet recht gebogen. Zonder ring of met ring bleek die nog steeds niet lekker terug te komen. Heb de veer daarom strakker gezet, maar helaas gaat even goed en daarna komt de rem nog niet terug zoals ik het zelf wil hebben. Gelukkig kost het ook net niets. Als ik de achterkant van de v brake voor zet is er niets aan de hand en dan is het issue achter dat die niet goed terug komt. Voor nu doet de rem het weer, maar hij moet hem bijna volledig inkijpen om volledige stilstand te hebben en dat was voorheen +- 65 a 70% van de hendel. Nu zit die op 90%. Als ik hem strakker afstel, dan komt het rechterblokje tegen de velg aan na remmen.
Ach hij kan er nu weer mee fietsen en van de week even het goed fixen. Shit happens. Jochie was wel erg zenuwachtig en was bang dat hij er nooit meer mee kan fietsen.
Leuk kleurtje qua fiets hoor. Heb hem nu als leen fiets omdat mijn 300 ter reparatie staat.
Edit: Ja inderdaad ze hebben de 400 serie.
Ik zie op de webshop levering oktober 2020 dus juli 2021 zou ook best wel eens zo kunnen zijn. Damn, gewoon een jaar op een fiets wachten . 
En ze hebben een 1x11 groep. Hmm, ziet er wel nice uit. Jammer dat ik de kleur groen niet zo mooi vind. De XT daar en tegen
Dus de huidige 300 wordt in 2021 de 200 zo te zien qua specs en de huidige 500 serie de 400 serie en de huidige 200 bestaat dus niet meer.
Rechtsvoor de rem komt de arm niet meer goed terug, komt voornamelijk dat de veer een klap heeft gemaakt en daardoor ook een ringetje heeft verbogen en de veer is ook verbogen. Ringetje is dubbelgeklapt. Hoe die dat voor elkaar heeft gekregen mag joost weten, maar kreeg hem niet recht gebogen. Zonder ring of met ring bleek die nog steeds niet lekker terug te komen. Heb de veer daarom strakker gezet, maar helaas gaat even goed en daarna komt de rem nog niet terug zoals ik het zelf wil hebben. Gelukkig kost het ook net niets. Als ik de achterkant van de v brake voor zet is er niets aan de hand en dan is het issue achter dat die niet goed terug komt. Voor nu doet de rem het weer, maar hij moet hem bijna volledig inkijpen om volledige stilstand te hebben en dat was voorheen +- 65 a 70% van de hendel. Nu zit die op 90%. Als ik hem strakker afstel, dan komt het rechterblokje tegen de velg aan na remmen.
Ach hij kan er nu weer mee fietsen en van de week even het goed fixen. Shit happens. Jochie was wel erg zenuwachtig en was bang dat hij er nooit meer mee kan fietsen.
400? Hebben ze weer een nieuw model naast de 300 of een 500. Ik denk dat je toevallig de Big Nine 40 hebt besteld en die is er inderdaad in het felgroen en dat je hem eind juli geleverd krijgt?flugelisoke schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:00:
Leuk kleurtje qua fiets hoor. Heb hem nu als leen fiets omdat mijn 300 ter reparatie staat.
Edit: Ja inderdaad ze hebben de 400 serie.
En ze hebben een 1x11 groep. Hmm, ziet er wel nice uit. Jammer dat ik de kleur groen niet zo mooi vind. De XT daar en tegen
Dus de huidige 300 wordt in 2021 de 200 zo te zien qua specs en de huidige 500 serie de 400 serie en de huidige 200 bestaat dus niet meer.
[ Voor 11% gewijzigd door Meneer iCy op 16-06-2020 22:28 ]
Kleine toevoeging:Nox schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:38:
[...]
Ik zou eerst voor naar 2 bladen gaan. Dit is heel gebruikelijk. De hele fiets ombouwen naar 1x12 is fors duurder (reken ketting, cassette en volgens mij derailleur extra). Dit zal je ook wel wat comfort geven zodat je minder vaak voor hoeft te wisselen
Ook snel terug schakelen, zo snel je van het buiten naar het midden of binnen blad ramt krijg ik die GX Eagle toch echt niet. Is overigens vooral een dingetje op flats, met SPD's buldozer je op macht toch wel door.
Iemand goedkope sportbrillen advies (sportbril met inzetbril mag ook)? Pearle/specsavers lijken er niet meer echt aan te doen, liefst online maar fysieke winkel kan ook.
Een gewone bril (bewust een CharlieTemple unit besteld ivm het zelf kunnen bijbuigen en moest sowieso nog een reserve bril) krijg ik niet goed vast op m'n koppie zonder pijn boven/achter m'n oren.
Oh nee... Ik bedoel het 2021 model, maar komt eind volgende maand binnen daarMeneer iCy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:20:
De kleine vandaag gevallen (door een ander en die ook gewoon door fietst bij de speeltuin...) en krijg de remmerij niet meer goed voor. Heb maar een nieuwe v brake set besteld voor hem.
[...]
400? Hebben ze weer een nieuw model naast de 300 of een 500. Ik denk dat je toevallig de Big Nine 40 hebt besteld en die is er inderdaad in het felgroen en dat je hem eind juli geleverd krijgt?
Edit: Ja inderdaad ze hebben de 400 serie.Ik zie op de webshop levering oktober 2020 dus juli 2021 zou ook best wel eens zo kunnen zijn. Damn, gewoon een jaar op een fiets wachten .
En ze hebben een 1x11 groep. Hmm, ziet er wel nice uit. Jammer dat ik de kleur groen niet zo mooi vind. De XT daar en tegen![]()
Heb nu een 40 leen, in het groen.flugelisoke schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:40:
[...]
Oh nee... Ik bedoel het 2021 model, maar komt eind volgende maand binnen daar
Ben blij als mijn 300 klaar is 🙈
Maar een 40 is echt een instapmodel he?Meneer iCy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:44:
[...]
Heb nu een 40 leen, in het groen.
Ben blij als mijn 300 klaar is 🙈
Ver daaronder nog vind ik als ik hem vergelijk met de 300.
Maar goed, beter iets als niets!
Ik heb een Siroko besteld inclusief inserts. Met die insert kun je vervolgens naar de opticien en maken ze het glas voor je (ik heb 54 euro betaald).GoldenSample schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:30:
[...]
Iemand goedkope sportbrillen advies (sportbril met inzetbril mag ook)? Pearle/specsavers lijken er niet meer echt aan te doen, liefst online maar fysieke winkel kan ook.
Een gewone bril (bewust een CharlieTemple unit besteld ivm het zelf kunnen bijbuigen en moest sowieso nog een reserve bril) krijg ik niet goed vast op m'n koppie zonder pijn boven/achter m'n oren.
https://www.siroko.com/pr...photochromic-africa-black
Inclusief : https://www.siroko.com/pr...h-k3-opticlip-clip-optico
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik zie trouwens op de order staan, de fietsmaat die binnenkomt is een 47cm. Nu ben ik 1.85m en mijn vorige Cube mtb was een 21inch.
Ben benieuwd of het goed past als ie binnen komt.
Ik heb ook zo'n soort bril met insert. (Shimano)Michaelg schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:44:
[...]
Ik heb een Siroko besteld inclusief inserts. Met die insert kun je vervolgens naar de opticien en maken ze het glas voor je (ik heb 54 euro betaald).
https://www.siroko.com/pr...photochromic-africa-black
Inclusief : https://www.siroko.com/pr...h-k3-opticlip-clip-optico
Maar ik vind de vertekening bij een wat diepere zithouding erg vervelend. Mijn oogspieren kunnen daar ook niets van maken, erg irritant gevoel. (Dunne glazen van Eyewish, -1,5 en -1,75 (uit mijn hoofd))
Ik ga dus maar iets bestellen bij Charlie Temple. Kijken of dat beter bevalt.
Waarom zou dat beter bevallen? Groter glasoppervlak en daardoor minder snel richting de randen turen? Ik ben geen optometrist en heb geen idee hoe een lens in een 'glas' verwerkt wordt maar voor mij klinkt het wel plausibel. Het kan natuurlijk zo zijn dat alleen het midden van een glas geslepen wordt hoe groot het glas ook is. Dan zit ik ernaast
Hoewel ik dus tevreden was over de bril in het begin (zit rechtop, MTB) zou ik de Shimano-oplossing nu niet meer aanraden.
[ Voor 23% gewijzigd door Ruud op 17-06-2020 09:00 ]
Zit ook met dat euvel hoor, soms wil ik wel eens een overzet zonnebril over mijn bril zetten, op zich ook prima te doen. Sluit ook meteen je ogen wat meer af voor pollen etc.
[ Voor 18% gewijzigd door flugelisoke op 17-06-2020 08:44 ]
Dat is een L en voor jouw lengte goed verwacht ik, afhankelijk van de bouw van je lichaam uiteraard. Ik ben 1.92 en ik heb een XL.flugelisoke schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:53:
Ik zie trouwens op de order staan, de fietsmaat die binnenkomt is een 47cm. Nu ben ik 1.85m en mijn vorige Cube mtb was een 21inch.
Neem aan dat je nog hebt kunnen proefzitten?
[ Voor 5% gewijzigd door Meneer iCy op 17-06-2020 10:12 ]
Cool! Ik heb je een PB gestuurd!Peter_Aragorn schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:38:
[...]
Ik heb zelf de Bossnut EVO, sinds anderhalf jaar. Als je vragen hebt over levering/ervaring enzo, PM me maar even!
Het is even totaal omgegooid, ik ben een ander model tegengekomen, de Merida Big Nine LTD, in de kleur metallic blauw, zit ook een beter frame op dan de 400 en heeft 1x12 ipv 1x11.Meneer iCy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:06:
[...]
Dat is een L en voor jouw lengte goed verwacht ik, afhankelijk van de bouw van je lichaam uiteraard. Ik ben 1.92 en ik heb een XL.
Neem aan dat je nog hebt kunnen proefzitten?
Het is een 21 inch, oftewel XL, ook ben ik gemeten op 186.5cm. Ik merkte gelijk dat de XL fijner zat dan de L, waarbij het stuur veel dieper is, ik begrijp dat die hele diepe zit ook vast voordelen zal hebben, maar naar mijn idee heeft de XL voor mij een mooie balans tussen comfort en sportief gedrag.
Fiets komt dit weekend binnen!
Nog even een vraag, ik heb nog geen fietsschoenen. ZIjn die aan te raden of volstaan sneakers wel voor een stukje fietsen? Ik werk niet met klikpedalen, enige waar ik bang voor ben zijn de veters??
[ Voor 10% gewijzigd door flugelisoke op 17-06-2020 12:13 ]
Investeer in een paar fietsschoenen met klik pedalen. Staan je voeten altijd goed. Het is even wennen maar daarna wil je niet anders (imho).
Ligt aan de pedalen, met echt flatpedals met lange pinnen zou ik schoenen nemen die daarvoor geschikt zijn. Met huis tuin en keuken pedalen kan je ook gewone schoenen gebruikenflugelisoke schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:12:
[...]
Nog even een vraag, ik heb nog geen fietsschoenen. ZIjn die aan te raden of volstaan sneakers wel voor een stukje fietsen? Ik werk niet met klikpedalen, enige waar ik bang voor ben zijn de veters??
Mooie fiets! Had em ook bijna gehaald.flugelisoke schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:12:
[...]
Het is even totaal omgegooid, ik ben een ander model tegengekomen, de Merida Big Nine LTD, in de kleur metallic blauw, zit ook een beter frame op dan de 400 en heeft 1x12 ipv 1x11.
Het is een 21 inch, oftewel XL, ook ben ik gemeten op 186.5cm. Ik merkte gelijk dat de XL fijner zat dan de L, waarbij het stuur veel dieper is, ik begrijp dat die hele diepe zit ook vast voordelen zal hebben, maar naar mijn idee heeft de XL voor mij een mooie balans tussen comfort en sportief gedrag.
Fiets komt dit weekend binnen!
Vwb pedalen en schoenen kan je als beginner beter beginnen met flat pedals.
Dan leer je nieuwe technieken beter aan en is vergevingsgezinder.
Heb zelf Crankbrothers Stamp 1 pedalen erop gezet icm FiveTen Freerider Pro's en het fietst heerlijk.
Lussen van de veters stop je onder een andere veter, zodat deze niet meer los bungelen.
[ Voor 3% gewijzigd door NewbieNeo op 17-06-2020 12:32 ]
Zoveel mensen zoveel wensen mbt pedalen. Voor puur NL XC-gebruik zou ik lekker voor klik-pedalen gaan. Ja, je valt een keer als je dat klimmetje net niet haalt maar dat gebeurt toch wel 
Ik ben voor mijn eigen gebruik pro flat-pedals. Beter te positioneren, sneller een voetje aan de grond en gewoon meteen weer kunnen trappen na stilstand bij een lastig stukje omhoog. En anderen rijden bij exact hetzelfde gebruik met klik-pedalen.
Je kunt op zich standaard schoenen gebruiken op flat pedals. Maar wel met een paar nadelen; de grip is niet op het niveau die het kan zijn. Goede schoenen met goede flat pedals hebben echt bakken met grip. Sommige combinaties zelfs teveel.
En daarnaast heeft de gemiddelde sportschoen niet genoeg ondersteuning waardoor je al snel last kunt krijgen van het pedaal onder de bal van je voet.
Twee dingen die je de eerste paar ritten echt niet tegen hoeven houden maar laat van die paar ritjes niet je mening afhangen over flat pedals. Vorm die mening pas bij fatsoenlijke schoenen en pedalen.
Veters is gewoon een dubbele knoop en veters die lang genoeg zijn maar weer niet te lang.
Ik ben voor mijn eigen gebruik pro flat-pedals. Beter te positioneren, sneller een voetje aan de grond en gewoon meteen weer kunnen trappen na stilstand bij een lastig stukje omhoog. En anderen rijden bij exact hetzelfde gebruik met klik-pedalen.
Je kunt op zich standaard schoenen gebruiken op flat pedals. Maar wel met een paar nadelen; de grip is niet op het niveau die het kan zijn. Goede schoenen met goede flat pedals hebben echt bakken met grip. Sommige combinaties zelfs teveel.
En daarnaast heeft de gemiddelde sportschoen niet genoeg ondersteuning waardoor je al snel last kunt krijgen van het pedaal onder de bal van je voet.
Twee dingen die je de eerste paar ritten echt niet tegen hoeven houden maar laat van die paar ritjes niet je mening afhangen over flat pedals. Vorm die mening pas bij fatsoenlijke schoenen en pedalen.
Veters is gewoon een dubbele knoop en veters die lang genoeg zijn maar weer niet te lang.
[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 17-06-2020 13:01 ]
Als je geen blauwe ballen wil hebben met nat weer raad ik aan de standaard pedalen te vervangen icm de juiste schoenen. Afgelopen zondag nog van mijn pedalen af gegleden.flugelisoke schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:12:
[...]
Standaard pedalen bij de Merida zijn van een bepaald goede grip kwaliteit. Maar voor de eerste paar ritjes maakt het sowieso niet echt verschil
Ik lees overal dat de combinatie van Five Ten met flats de beste combo is als je niet SPD gaat rijden.
Ik fiets met mijn eigen fiets met SPD van dag 1 (December 2019). Daarvoor 0 ervaring met sportief met uitzondering van 2x met een huurmtb te hebben gefietst.
Top, alleen 2021 had een rood kleurtje gehad en je weet het. Met een rode fiets je sneller!flugelisoke schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:12:
[...]
Het is even totaal omgegooid, ik ben een ander model tegengekomen, de Merida Big Nine LTD, in de kleur metallic blauw, zit ook een beter frame op dan de 400 en heeft 1x12 ipv 1x11.
Denk dat in de toekomst ik ook voor een LTD ga kijken, maar eerste paar jaar rij ik mooi op mijn rode 300 :-)
[ Voor 22% gewijzigd door Meneer iCy op 17-06-2020 13:07 ]
Ik gebruik zelf dit soort pedalen i.c.m. mijn oude hardloopschoenen. Werkt prima:flugelisoke schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:12:
[...]
https://www.bikester.nl/r...alen-al-zwart-537414.html
door de pinnetjes glij je er niet af en ze zijn sowieso iets groter, waardoor je meer oppervlak hebt om op te staan. Nadeel is dat als je met een groepje gaat fietsen en je op de anderen "moet" wachten, je al gauw met de pedaal tegen je kuit geleund staat. Meer dan een jaar geleden een keer iets te erg gedaan, nu nog jeuk van de wondjes

Ziet er handig uit man! En netjes ook zo'n pedaal.Wyke schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:59:
[...]
Ik gebruik zelf dit soort pedalen i.c.m. mijn oude hardloopschoenen. Werkt prima:
https://www.bikester.nl/r...alen-al-zwart-537414.html
door de pinnetjes glij je er niet af en ze zijn sowieso iets groter, waardoor je meer oppervlak hebt om op te staan. Nadeel is dat als je met een groepje gaat fietsen en je op de anderen "moet" wachten, je al gauw met de pedaal tegen je kuit geleund staat. Meer dan een jaar geleden een keer iets te erg gedaan, nu nog jeuk van de wondjes
Rij sinds een tijdje ook weer met flats, maar wel direct scheenbescherming aangeschaft. Voorheen 1x ervan af geschoten en toen liep er een mooi bloedstraaltje uit me scheen.
Ha, story of my lifeRuud schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:39:
Zoveel mensen zoveel wensen mbt pedalen. Voor puur NL XC-gebruik zou ik lekker voor klik-pedalen gaan. Ja, je valt een keer als je dat klimmetje net niet haalt maar dat gebeurt toch wel
Minder erg als je niet op asfalt of stenen valt of het droog kan houden als je niet in de modder sukkelt waar je net doorheen aan het ploeteren was, maar ik heb mijn fair share al wel gehad. Ik hoop dan altijd maar dat de klim nog veel erger was geweest moest ik geen klikpedalen gehad hebben en dus meer had moeten duwen ipv duwen én trekken.
Het lijkt mij juist makkelijker om de juiste techniek voor bijv bunnyhops te leren met flat pedals ipv clips.
Daarnaast ben ik bij het oefenen van wheelies en manuals erg blij dat ik er direct af kan stappen als ik vergeet mijn achterrem te gebruiken.
Ook kan je met flats makkelijker van voetpositie wisselen.
Bal van je voet op de pedalen voor meer XC/power
of iets meer naar achteren richting de boog van je voet voor het ruigere werk, zodat je je hielen stabieler kan laten zakken.
Maar wie weet stap ik ooit nog wel over op clips, als ik alle trucjes onder de knie heb.
Daarnaast ben ik bij het oefenen van wheelies en manuals erg blij dat ik er direct af kan stappen als ik vergeet mijn achterrem te gebruiken.
Ook kan je met flats makkelijker van voetpositie wisselen.
Bal van je voet op de pedalen voor meer XC/power
of iets meer naar achteren richting de boog van je voet voor het ruigere werk, zodat je je hielen stabieler kan laten zakken.
Maar wie weet stap ik ooit nog wel over op clips, als ik alle trucjes onder de knie heb.
Combinatie pedalen? Shimano EH500 gebruik ik en bevallen me goed.
Op de weg soms vast, op parcours altijd los. Ik vind het fijner. Ik heb situaties mee gemaakt waarin je zegt "zat ik maar vast" (schoot van pedaal af met rechter voet tegen boom aan:S), maar die situaties heb ik ook met "vast" mee gemaakt. Dat je in afdaling en erna blinde klim ineens 2 man tegen kom die stil staan, waardoor ik dus moest uit wijken, stil viel en uiteindelijk omviel..
Ik ben meer van het gevoel. Het voelt voor mij beter/aangenamer om los te rijden...
Op de weg soms vast, op parcours altijd los. Ik vind het fijner. Ik heb situaties mee gemaakt waarin je zegt "zat ik maar vast" (schoot van pedaal af met rechter voet tegen boom aan:S), maar die situaties heb ik ook met "vast" mee gemaakt. Dat je in afdaling en erna blinde klim ineens 2 man tegen kom die stil staan, waardoor ik dus moest uit wijken, stil viel en uiteindelijk omviel..
Ik ben meer van het gevoel. Het voelt voor mij beter/aangenamer om los te rijden...
[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 17-06-2020 16:19 ]
Ik teken nergens meer voor
Hmm, interessant. Ik heb inderdaad al wel eens gedacht "wat zou het niet makkelijk zijn dat je ter plaatse nog kan kiezen". Misschien dit toch eens overwegen, ook al ben ik het nu wel al veel beter gewoon vergeleken met het begin 
Techniek bedoelde ik trouwens meer algemeen. Bijvoorbeeld hoe en waar (tov je fiets) hou je je lichaam best in scherpe dalende kombochten. Maar ik besef het wel hoor, dat ik wel nog wat te leren heb als ik jullie hier bezig hoor
Zolang het leuk blijft en ik om de zoveel tijd eens wat uurtjes ontspanning in de natuur kan maken, heb ik het er allemaal voor over, inclusief de incidentele valpartijen
Techniek bedoelde ik trouwens meer algemeen. Bijvoorbeeld hoe en waar (tov je fiets) hou je je lichaam best in scherpe dalende kombochten. Maar ik besef het wel hoor, dat ik wel nog wat te leren heb als ik jullie hier bezig hoor
Ik ga sowieso eerst een "leren fietsen" met normale pedalen
Ik zie al wel dat er genoeg technieken te leren zijn, zoals het op je fiets blijven staan in stilstand en het goed nemen van bochten. Ik vind sowieso bochten eigenlijk altijd wel leuk op de fiets.
Ik zie al wel dat er genoeg technieken te leren zijn, zoals het op je fiets blijven staan in stilstand en het goed nemen van bochten. Ik vind sowieso bochten eigenlijk altijd wel leuk op de fiets.
Klikpedalen heb je in een middagje/avondje onder de knie.flugelisoke schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:37:
Ik ga sowieso eerst een "leren fietsen" met normale pedalen![]()
- Zoek een stevige paal of muur in de buurt van je TV
- Start Netflix en start je favoriete serie
- Ga op je fiets zitten
- Zoek steun met je schouder tegen paal/muur
- Ga 1,5 uur lang in- en uitklikken
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic