Rockshox vork met torquecap uitsparing. Ik denk eigenlijk dat ik gewoon te bang ben dat ik met mijn voorvork door mn panorama dak heen beukRuud schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:55:
[...]
Heb je een non-boost adapter met een boost vork? Of gebruik je een RockShox vork met torquecap-uitsparing in de vork?
Torque cap is irritant voor zoiets ja. Heb je een torque cap naaf? Anders kun je nog een soort halve maantjes in de uitsparing plakken zodat je naaf en ook de boost-adapter netjes uitgelijnd zijn tov de as. Volgens mij heeft Newmen die dingen voor een paar euro.
https://www.bikester.nl/986255.html
Maar misschien is dat alsnog niet genoeg zekerheid voor het dak. Dat durf ik niet te zeggen
https://www.bikester.nl/986255.html
Maar misschien is dat alsnog niet genoeg zekerheid voor het dak. Dat durf ik niet te zeggen
Ivm een kleine schuur overweeg ik mijn mtb verticaal aan een muur op te hangen. Is dit nadelig voor de fiets? En iemand ervaring met bevestigingssystemen hiervoor?
Het is zelfs wel goed voor de vorkrockerpoet schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:01:
Ivm een kleine schuur overweeg ik mijn mtb verticaal aan een muur op te hangen. Is dit nadelig voor de fiets? En iemand ervaring met bevestigingssystemen hiervoor?
Maar niet alle remmen vinden het leuk als je ze in die stand inknijpt. Dus dat kun je het beste vermijden.
Met specifieke ophangsystemen heb ik dan weer geen ervaring.
Ik heb deze of soort van, lijkt er in ieder geval wel op. Fiets hangt nu al 7 maand zo (en is er 2 a 3x per week er ook afrockerpoet schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:01:
https://www.bol.com/nl/p/...RH5FXg.1_4.6.ProductImage
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Ik heb zelf de Chinese interpretatie van de Hornit Bike Clugs in de schuur hangen , dat werkt op zich prima, maar ik denk dat ik de volgende keer voor iets als de Topeak Swing-Up zou gaan zodat je de opgehangen fiets ook nog plat tegen de muur kan vouwen.
Zat hier laatst ook naar te zoeken (nog niets gekocht trouwens). Een van de meest simpele oplossingen is volgens mij een haak, waar je de fiets met het wiel aan hangt.rockerpoet schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:01:
Voorbeeld bij Decathlon
Nee, dat is geen fijn systeem. Na verloop van tijd slijt het rubber van de haak en krijg je dikke krassen op je velgen.
Oké deze hobby bob heeft even wat hulp nodig. Ik heb totaal geen remkracht meer in me achterrem. (BR-M315) het enige wat hij doet is heel hard piepen.
Ik heb de remblokken vernieuwd. Remschijf met rem reiniger schoon gemaakt en gebleed maar probleem blijft aanwezig. Ook blijft de hendel erg weinig weerstand geven. Zie ik nog zaken over het hoofd?
Ik heb de remblokken vernieuwd. Remschijf met rem reiniger schoon gemaakt en gebleed maar probleem blijft aanwezig. Ook blijft de hendel erg weinig weerstand geven. Zie ik nog zaken over het hoofd?
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Hoever kan je de remhendel inknijpen? En wel goed ingeremd?Michaelg schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:27:
Oké deze hobby bob heeft even wat hulp nodig. Ik heb totaal geen remkracht meer in me achterrem. (BR-M315) het enige wat hij doet is heel hard piepen.
Wat bedoel je met weinig weerstand?Michaelg schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:27:
Niet goed gebleed wordt meestal.omschreven als een sponzig gevoel in de hendel.. waar het normaal hard voelt bij het aangrijpen wordt het dan een beetje vaag. (Achter voelt altijd wat slapper dan voor door de lengte van de leiding)
Verder zou het kunnen dat er toch wat lekt bij de pistons waardoor je schijven en blokken s el weer vet zijn. Ik heb hetzelfde gehad met entry level Shimano remmen. Vooral achter bleef ik vergelijkbare problemen houden. Verschillende keren gebleed, nieuwe blokken etc .
De oplossing was uiteindelijk vervangen met xt remmen. Die draaien nu vanaf de montage probleemloos (meer dan 1.5 jaar). Er wordt wel eens gezegd dat alle Shimano remmen goed zijn... Maar dat is niet mijn ervaring. Slx en wellicht Deore zal ook goed zijn
[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 10-06-2020 19:43 ]
Nou nogmaals dan maar alles opnieuw gedaan (gebleed en nieuw blokken) . Nu lijkt de rem wat beter te grijpen dus wellicht toch niet goed gebleed of toch iets op de blokken gezeten. Moet zeggen dat ik met mij voorrem nergens last van heb. Maandje terug gebleed en voelt weer als een nieuwe maar die achterrem.... Ondanks dat ik die niet heel veel gebruik.
Met weinig weerstand in de hendel bedoel ik dat ik de hendel vrij soepel volledig kon intrekken zonder echte tegendruk.
Met weinig weerstand in de hendel bedoel ik dat ik de hendel vrij soepel volledig kon intrekken zonder echte tegendruk.
[ Voor 14% gewijzigd door Michaelg op 10-06-2020 20:28 ]
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Na zo'n 5 ritten (186km totaal) rijden met de nieuwe Trek Roscoe 8, heb ik elke rit last gehad van zadelpijn, eerste rit zelfs heel erg toen ik 25km zonder zeem broek reed. Maar daarna altijd in mijn castelli broeken, waar ik vroeger altijd op de racefiets met gemak lange afstanden kon doen zonder last te krijgen van zadelpijn.
Zelf nog wat gespeeld met de positie van de zadel maar dit verminderde de pijn niet.
Is dit gewoon een gevalletje kijken voor een nieuw zadel? zo ja hier nog wat advies in? Collega van mij rade een Ergon zadel aan waar je er een kan kiezen voor jou bouw en wat je precies doet met de mountainbike.
De fiets zelf presteerd trouwens heerlijk, geen enkel moment spijt gehad van de aankoop!
Zelf nog wat gespeeld met de positie van de zadel maar dit verminderde de pijn niet.
Is dit gewoon een gevalletje kijken voor een nieuw zadel? zo ja hier nog wat advies in? Collega van mij rade een Ergon zadel aan waar je er een kan kiezen voor jou bouw en wat je precies doet met de mountainbike.
De fiets zelf presteerd trouwens heerlijk, geen enkel moment spijt gehad van de aankoop!
Een achterrem heeft altijd net ietsje minder remgevoel dan voor. De leiding zet iets meer uit door de langere leiding.Michaelg schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:27:
Nou nogmaals dan maar alles opnieuw gedaan (gebleed en nieuw blokken) . Nu lijkt de rem wat beter te grijpen dus wellicht toch niet goed gebleed of toch iets op de blokken gezeten. Moet zeggen dat ik met mij voorrem nergens last van heb. Maandje terug gebleed en voelt weer als een nieuwe maar die achterrem.... Ondanks dat ik die niet heel veel gebruik.
Maar tot het handvat is niet goed. Dan lekt het ergens en/of ze zijn nooit goed ontlucht. Je moet toch wel een 95% gevoel tov de voorkant kunnen halen.
Voor het eerst een (mini) sprongetje gemaakt. Spannend maar voelde wel erg goed. Heb de heuveltjes vanavond als training genomen en zag dat ze een soort van drop achtig iets hebben gemaakt.
Ongetwijfeld zullen het er velen beter kunnen, maar ben wel trots op mij zelf. Tips mogen gerust gegeven worden en kritiek ook. Wat ik al binnen heb gekregen is losser op de fiets zitten en oefen eerst de manual/bunny hop.
Manual oefenen zie ik niet zo zitten met mijn SPD pedalen. Kan ik daarvoor zulke pedalen aanschaffen om te klikken op mijn SPD: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Oja linkje van mijn kleine sprong.
https://photos.app.goo.gl/seFxDJwfN3gZmYRXA
Ongetwijfeld zullen het er velen beter kunnen, maar ben wel trots op mij zelf. Tips mogen gerust gegeven worden en kritiek ook. Wat ik al binnen heb gekregen is losser op de fiets zitten en oefen eerst de manual/bunny hop.
Manual oefenen zie ik niet zo zitten met mijn SPD pedalen. Kan ik daarvoor zulke pedalen aanschaffen om te klikken op mijn SPD: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
[ Voor 25% gewijzigd door Meneer iCy op 10-06-2020 21:35 ]
Ghehe goed bezig. Practise makes...
Je mag inderdaad wel een iets meer ontspannen houden aannemen. Zie dat je benen en armen vrijwel locked zijn op moment dat je naar beneden komt. Iets meer de attack houding nemen. Bij alle technischer zaken gaat je dat veel helpen.
Je mag inderdaad wel een iets meer ontspannen houden aannemen. Zie dat je benen en armen vrijwel locked zijn op moment dat je naar beneden komt. Iets meer de attack houding nemen. Bij alle technischer zaken gaat je dat veel helpen.
Dat is ook meer de spanning/sensatie/beetje eng. Tijdens bochtenwerk zit ik wel veel meer ontspannen op de fiets. Zal kwestie van oefenen oefenen en oefenen zijn.Michaelg schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:40:
Ghehe goed bezig. Practise makes...
Het geluid van de vering qua landen is normaal of moet ik hem stugger zetten ivm eigen gewicht wat ik meeneem? Heb hem nu de instelling niet veranderd sinds aflevering van de fiets.
Manual en bunny hop zijn nergens voor nodig nogMeneer iCy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:33:
Voor het eerst een (mini) sprongetje gemaakt. Spannend maar voelde wel erg goed. Heb de heuveltjes vanavond als training genomen en zag dat ze een soort van drop achtig iets hebben gemaakt.
Ontspannen op je fiets zitten. Attackhouding is een goede zoals @Michaelg aangeeft. Zorg dat je de beweging van je fiets en de landing met je knieën en ellebogen op kunt vangen. Gewicht een klein beetje richting de achterkant en naar beneden en het gaat al een stuk beter.
Heb je een sag indicator, lees: rubber ringetje, om een vorkpoot? Wat geeft die aan na zo'n landing?
[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 10-06-2020 21:49 ]
Nee die heb ik niet op mijn suntour air vork. Was druk voor mij uit aan het kijken dus weet ook niet hoever de vering is ingezakt. Hoorde alleen het kloenk geluid zoals in de video te horen valt.Ruud schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:48:
[...]
Heb je een sag indicator, lees: rubber ringetje, om een vorkpoot? Wat geeft die aan na zo'n landing?
Als ik het stof op de voorvork mag geloven is die wel aardig op het einde gekomen van zijn veerweg🙈.
Bedankt voor alle tips. Zal proberen losser te zitten, maar denk dat de spanning er eerst af moet zijn dus vertrouwen kweken op dit gebied.
Maar mocht ik manual willen gaan oefenen. Ik heb nu SPD, zou zo'n plaatje handig zijn of kan ik dan gewoon beter even standaard pedalen monteren?
[ Voor 18% gewijzigd door Meneer iCy op 10-06-2020 22:06 ]
Ik heb geen geluid bij de video (ligt aan mij) dus geen ideeMeneer iCy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:54:
[...]
Nee die heb ik niet op mijn suntour air vork. Was druk voor mij uit aan het kijken dus weet ook niet hoever de vering is ingezakt. Hoorde alleen het kloenk geluid zoals in de video te horen valt.
Bedankt voor alle tips. Zal proberen losser te zitten, maar denk dat de spanning er eerst af moet zijn dus vertrouwen kweken op dit gebied.
Maar mocht ik manual willen gaan oefenen. Ik heb nu SPD, zou zo'n plaatje handig zijn of kan ik dan gewoon beter even standaard pedalen monteren?
Zo'n plaatje ken ik niet, ik zou het hoogstens op een parkeerterrein of grasveld gebruiken.
Was ook de bedoeling om met zo'n plaatje op een grasveld te proberen. Maar weet niet of het überhaupt wat is om mee te oefenen.Ruud schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:06:
[...]
Ik heb geen geluid bij de video (ligt aan mij) dus geen idee![]()
Zo'n plaatje ken ik niet, ik zou het hoogstens op een parkeerterrein of grasveld gebruiken.
@WielerManiak kijk eens of je race zadel breder of juist smaller is. Platter of juist ronder. Wel of geen inkeping in het midden etc. Maar het begint bij de juiste breedte.
@Meneer iCy
Ik zou dat soort oplossingen eerder gebruiken als je de MTB pakt om met de familie ergens met de fiets naar toe te gaan en je hebt normale schoenen aan.. met SPD schoenen op dit soort plaatjes trucs gaan doen... Zou niet mijn keuze zijn
@Meneer iCy
Ik zou dat soort oplossingen eerder gebruiken als je de MTB pakt om met de familie ergens met de fiets naar toe te gaan en je hebt normale schoenen aan.. met SPD schoenen op dit soort plaatjes trucs gaan doen... Zou niet mijn keuze zijn
[ Voor 42% gewijzigd door Prulleman op 10-06-2020 22:36 ]
Was ook mijn bedoeling om dan spd schoenen te gebruiken maar goede sportschoenen. Puur om de manual te oefenen.Prulleman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:34:
@Meneer iCy
En misschien ook om te gebruiken om met de kleine te gaan fietsen. Heb het maar gewoon besteld.
Kijk: https://www.mountainbike....ic.php?p=2500212#p2500212Rudolf schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:16:
Ik zit voor mijn zoontje voor een 2de hands cube 200 of iets vergelijkbaars te kijken, maar die krengen zijn nog best prijzig en binnen een halve dag weer weg op MP. Heeft iemand hier nog een 20 incher staan die weg mag?
#durftevragen
Kan zijn dat de master cylinder in je remhendel lek is. Dan bouwt ie geen druk op. Helaas kun je bij Shimano geen onderdelen los kopen, alleen een hele hendel.Michaelg schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:27:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Klitse schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:53:
Ik had voorheen een VW Passat. Daar ging mn fiets in z'n geheel in. Nu een Model 3 en die maar met een trekhaak besteld omdat de fiets daar nooit in gaat passen. Ook ik heb een Hapro Atlas 3. Top ding. Altijd handig als je een fiets extra mee kunt nemen, van gasten of die extra fiets van mijzelf.
Als je niet aan een dakdrager wilt, en je hebt geen trekhaak kun je nog zo'n seasucker overwegen. Geen idee of dat wat is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bs5Sp2IWbB9HDnRjCUOa7Ac3.jpg?f=user_large)
Heb zelf ipv een SeaSucker een chineesje en bevalt prima. Wel even goed opletten dat je je achterwiel niet zo op je dak zet, dan is het wachten op krassen. https://www.amazon.de/dp/...S65Q?_encoding=UTF8&psc=1 Leveren vanuit EU(Tsjechië vermoed ik) dus had het (woon in Duitsland) binnen een week in huis. dan ben je inclusief adapters voor je steekas voor onder de 150 euro klaar.
Ga alleen voor m'n achterwiel een aangepaste rail maken, dat ik een achterwiel houder krijg met 2 zuignappen, als fail-safe. Daarnaast wil ik dan een wiel houder maken, heb wel een Boost nodig en die zijn niet echt te vinden, daarom dus een eigen productie waarschijnlijk.
Geluid is wel de vering. Heb vorkpompje besteld en morgen even langs de LBS om hem even bij te pompen. Maakt voor de rest geen bijgeluiden. Even wat meer lucht er in zodat ik morgen en van het weekend gewoon kan fietsen zonder zorgen.
Respect dat je dit durftGoldenSample schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:39:
[...]
[Afbeelding]
Heb zelf ipv een SeaSucker een chineesje en bevalt prima. Wel even goed opletten dat je je achterwiel niet zo op je dak zet, dan is het wachten op krassen. https://www.amazon.de/dp/...S65Q?_encoding=UTF8&psc=1 Leveren vanuit EU(Tsjechië vermoed ik) dus had het (woon in Duitsland) binnen een week in huis. dan ben je inclusief adapters voor je steekas voor onder de 150 euro klaar.
Ga alleen voor m'n achterwiel een aangepaste rail maken, dat ik een achterwiel houder krijg met 2 zuignappen, als fail-safe. Daarnaast wil ik dan een wiel houder maken, heb wel een Boost nodig en die zijn niet echt te vinden, daarom dus een eigen productie waarschijnlijk.
Maak je je dak van tevoren ook helemaal schoon met een ontvetter voordat je die zuignappen erop zet? Of knal je die houder er gewoon op?
Water en microfiberspons. Even goed sprayen met een plantenspuit, vuil wegvegen en gaan. Voorkant ben ik niet zo bang voor (bewust de variant voor 3 fietsen gekocht IVM fail-safe & meer ruimte voor 2 fietsen op het dak) zit met 5 flinke zuignappen vast welke echt enorm sterk zijn. Die ene fiets blijft echt wel staan met zelfs maar 2 van de 5 zuignappen vast.Wootism schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:23:
[...]
Respect dat je dit durft
Maak je je dak van tevoren ook helemaal schoon met een ontvetter voordat je die zuignappen erop zet? Of knal je die houder er gewoon op?
Voor de achterkant ga ik zoals gezegd even een fallback optie maken, gewoon voor de gemoedsrust.
Van die SPD inserts zijn klote voor dit doel, grip is laag (ondanks de spikes er op) pedaal komt flink omhoog en als je je voet optilt draait hij ondersteboven. Zou zelf 30 - 50 euro uitgeven voor een set knappe pedalen. Heb zelf OneUp Comp een setje crankbrothers is net wat goedkoper. Zeker als je springt etc. wil je niet een pedaal waar je vanaf schuift.Meneer iCy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:33:
Moet zelf m'n techniek ook bijschaven dus daarom ben ik ook van SPD naar Flats gegaan (in ieder geval voor nu). Trek ook schoenen aan met een erg zachte zool zodat de pinnen echt in je zolen steken (ga zelf waarschijnlijk nog wel schoenen hier voor kopen hoewel m'n oude zaalvoetbalschoenen ook goed voldoen tot nu toe). Kom hier toch flink ruwer terrein tegen dan in Nederland, binnenkort maar eens met een Collega gaan fietsen zodat hij me even wat goede technieken kan leren (hij doet ook downhill dus daar kan je het wel van leren). Af en toe lost nu m'n vering de boel voor me op (vooral flinke drops en sprongen) op het moment dat die het niet meer doet ga je dan echter goed op je giechel.
Voor de rest, ook ik sta wat te stijf op m'n fiets met soms harde landingen tot gevolg, minder lift & soms een afwijking naar één kant. Schaafplekken van vorige week zijn weer dicht zullen we maar zeggen
Kan je de handschudden, op mijn Fuel EX 8 heb ik het zelfde zadel zitten en ben ook maar matig tevreden. Wel leuk fietsje voor NL z'n Roscoe lijkt me beetje de 27.5+ Hardtail is het meest trail oriented dat je een hardtail gaat krijgen, voor Nederland meer dan prima en flink goedkoper dan een Fully. Zie wel dat ie NX heeft met 11-50, raak je met dat 30T voorblad niet snel uit je versnellingen? Rijd zelf 10-50 (GX heeft een andere naafbevestiging) met 30 voor en vind het voor mijn gebruik net aan, kom soms wat te kort op snelheid maar omhoog heb ik soms die 50 wel echt nodig. Maar dan is mijn kleinste overbrenging 10% zwaarder dan die van jou en rijd ik (waarschijnlijk) in steiler terrein. Overweeg als m'n voorblad af is/ik de ketting ga wisselen naar een 32 of 34 te gaan. Als voordeel zit ik dan minder op de 2 kleinste tandwieltjes achter en gaat m'n 130 euro kostende GX cassette hopelijk langer meeWielerManiak schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:51:
Na zo'n 5 ritten (186km totaal) rijden met de nieuwe Trek Roscoe 8, heb ik elke rit last gehad van zadelpijn, eerste rit zelfs heel erg toen ik 25km zonder zeem broek reed. Maar daarna altijd in mijn castelli broeken, waar ik vroeger altijd op de racefiets met gemak lange afstanden kon doen zonder last te krijgen van zadelpijn.
Wat ook een oplossing is (en ik gedaan heb) is een SKS Rennkompressor kopen, deze gaat tot 16 bar/230 PSI wat voor de meeste (niet alle) dempers genoeg is (voor vorken sowieso). Vervolgens koop je bij de Dechatlon een 'ventieladapater set' met een verleng slangetje a 4 euro en je kan je vork en je demper oppompen.Meneer iCy schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 00:00:
Geluid is wel de vering. Heb vorkpompje besteld en morgen even langs de LBS om hem even bij te pompen. Maakt voor de rest geen bijgeluiden. Even wat meer lucht er in zodat ik morgen en van het weekend gewoon kan fietsen zonder zorgen.
Nadeel is wel dat de manometer nogal klein is dus als je je banden op de 1/10e bar goed wilt zetten is het niet helemaal optimaal.
[ Voor 93% gewijzigd door GoldenSample op 11-06-2020 01:35 ]
Hiervan ga ik toch wel een beetje rillen hoor.Jampot007 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:42:
[Afbeelding]
Was mn voorwiel bijna kwijt vandaag, gelukkig net op tijd opgemerkt
Ik krijg mijn MTB prima in de model 3. Sterker nog kan zelfs de fiets van mijn zoon er ook bij stoppen.Klitse schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:53:
Ik had voorheen een VW Passat. Daar ging mn fiets in z'n geheel in. Nu een Model 3 en die maar met een trekhaak besteld omdat de fiets daar nooit in gaat passen. Ook ik heb een Hapro Atlas 3. Top ding. Altijd handig als je een fiets extra mee kunt nemen, van gasten of die extra fiets van mijzelf.
Als je niet aan een dakdrager wilt, en je hebt geen trekhaak kun je nog zo'n seasucker overwegen. Geen idee of dat wat is.
Moet natuurlijk wel het voorwiel eruit halen.
Ik weet het ook niet, als ik het goed zie zitten de platen met alleen een spd plaatje vast op je pedaal. Dat wil voor mijn gevoel zeggen dat ze speling hebben en niet super strak vast zitten. Wanneer je met je schoen zit ingeklikt is dat natuurlijk geen probleem, want dit is het enige draaipunt en je hebt gevoel over wat je met je voeten doet, maar in dit geval sta je er met je voeten weer "los op".Meneer iCy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:23:
[...]
Was ook de bedoeling om met zo'n plaatje op een grasveld te proberen. Maar weet niet of het überhaupt wat is om mee te oefenen.
Wat als de platen per ongeluk uitklikken door een draaiing met je voet? Misschien heb ik het mis, maar voor mijn gevoel gaat dit best makkelijk fout... Dan kan je beter echte flat pedals bestellen denk ik, die hoeven ook niet de wereld te kosten.
Ik zal flats bestellen, wellicht imitatie maar puur voor het oefenen. Voor het reguliere fietswerk zal ik denk ik bij de spd blijven.Kluus schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:24:
[...]
Ik weet het ook niet, als ik het goed zie zitten de platen met alleen een spd plaatje vast op je pedaal. Dat wil voor mijn gevoel zeggen dat ze speling hebben en niet super strak vast zitten. Wanneer je met je schoen zit ingeklikt is dat natuurlijk geen probleem, want dit is het enige draaipunt en je hebt gevoel over wat je met je voeten doet, maar in dit geval sta je er met je voeten weer "los op".
Wat als de platen per ongeluk uitklikken door een draaiing met je voet? Misschien heb ik het mis, maar ik zie dit best makkelijk fout gaan :-). Dan kan je beter echte flat pedals bestellen denk ik, die hoeven ook niet de wereld te kosten.
Bedankt allen voor de tips.
Ik heb ook een Hapro Atlas Premium 3. Voor die prijs gewoon degelijk materiaal. Hier gebruiken we hem voor een 29-er, 27.5 en 24 inch. Dit lukt aardig. Wel door het om en om wisselen van de richting van de fietsen.
1 a 2 fietsen gaan gemakkelijk in de auto, maar als ik na een ritje terugkom en dan nog de fietsen EN de auto moet poetsen...
1 a 2 fietsen gaan gemakkelijk in de auto, maar als ik na een ritje terugkom en dan nog de fietsen EN de auto moet poetsen...
Pompje bij de LBS gekocht en volgens mij is het e.e.a. nu wel goed gok ik. Zover zakt de vering in als ik op de fiets ga zitten met beide voeten op de pedalen.
Was voor het bijpompen ver over de helft. Zal vanavond de pomp meenemen zodat ik het e.e.a. nog kan afstellen. Staat nu op 125 PSI (Fabrieksopgave is max 145 PSI)
Was voor het bijpompen ver over de helft. Zal vanavond de pomp meenemen zodat ik het e.e.a. nog kan afstellen. Staat nu op 125 PSI (Fabrieksopgave is max 145 PSI)
Goed om te weten dat het past, mocht het nodig zijn.Sjod schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:00:
[...]
Ik krijg mijn MTB prima in de model 3. Sterker nog kan zelfs de fiets van mijn zoon er ook bij stoppen.
Moet natuurlijk wel het voorwiel eruit halen.
Lijkt alsof je quick release naar boven stond in de dichte positie, ik zou hem horizontaal net onder je veerpoot laten lopen, kan je tijdens het rijden ook niet met die klem ergens achter blijven haken als je bijv in de bosjes crashed.Jampot007 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:42:
[Afbeelding]
Was mn voorwiel bijna kwijt vandaag, gelukkig net op tijd opgemerkt
Ja ik heb het voor nu weer "opgelost". Mocht ik op korte termijn weer de druk verliezen dan ga ik toch maar voor een nieuwe remset.zonoskar schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:22:
[...]
Kan zijn dat de master cylinder in je remhendel lek is. Dan bouwt ie geen druk op. Helaas kun je bij Shimano geen onderdelen los kopen, alleen een hele hendel.
edit:
Alvast even aan het spieken wat dat zou gaan kosten. Maar ik heb nu 180/160. Is het verstandig om dan direct over te stappen op 203/180? Zoveel extra kost dit niet dus wellicht goed om gelijk te doen.
Wel lees ik dat ik dan andere adapters nodig heb, maar daar snap ik vrij weinig van. Hoe kan ik achterhalen welk type er momenteel op mijn fiets zit, en hoe weet ik dan vervolgens welke adapters ik daarbij nodig heb?
[ Voor 34% gewijzigd door Michaelg op 11-06-2020 11:21 ]
het idee is dat de mount op je vork en frame bedoelt is om de klauw op een specifieke afstand te zetten voor een bepaalde maat schijf.Michaelg schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:57:
[...]
Ja ik heb het voor nu weer "opgelost". Mocht ik op korte termijn weer de druk verliezen dan ga ik toch maar voor een nieuwe remset.
edit:
Alvast even aan het spieken wat dat zou gaan kosten. Maar ik heb nu 180/160. Is het verstandig om dan direct over te stappen op 203/180? Zoveel extra kost dit niet dus wellicht goed om gelijk te doen.
Wel lees ik dat ik dan andere adapters nodig heb, maar daar snap ik vrij weinig van. Hoe kan ik achterhalen welk type er momenteel op mijn fiets zit, en hoe weet ik dan vervolgens welke adapters ik daarbij nodig heb?
Waarschijnlijk is alles nu PM (Postmount) en niet IS of oudere standaarden
/f/image/7kEmqN0Oe0DYVYIwnDEp4Zd2.png?f=fotoalbum_large)
dus de ESMMAF180PP2 voor (als je frame een 160 mount heeft en nu dus een klauw zonder adapter)
en de ISMMAF203PPA voor als je vork ook een 160 mount heeft en er nu dus ook al een adapter tussen zit (misschien kan je die dan naar achter schuiven
Maar let ook op, in sommige frames kan je niet groter dan 160 mm, met name als de chain/seat stays wat dicht tegen elkaar zitten en de klauw ertussen.
+ voor XC in NL is 160/180 op zich prima hoor, zeker als je geen zwaargewicht bent heb je eigenlijk niet meer nodig
[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 11-06-2020 11:59 ]
@Michaelg met een grotere of kleinere schijf kun je ook nog iets spelen met doseerbaarheid. Groter is betere doseerbaarheid.
Ik ga altijd voor een 203 voor en minimaal een 180 achter. Dit omdat ik met 180/160 gewoon tekort kom. Ze worden te heet, ik moet teveel kracht in de pomp stoppen en de doseerbaarheid bij die remkrachten laat te wensen over. Kwestie van gewicht
Ik ga altijd voor een 203 voor en minimaal een 180 achter. Dit omdat ik met 180/160 gewoon tekort kom. Ze worden te heet, ik moet teveel kracht in de pomp stoppen en de doseerbaarheid bij die remkrachten laat te wensen over. Kwestie van gewicht
Let ook op dat je de adapter van de fabrikant van je remmen pakt.
Heb nu hier Shimano, Avid(SRAM) en Magura gehad en als je het uitwisselt komen de pads tov de schijf toch niet helemaal lekker uit.
Is wel op te lossen met ringetjes/afstandsbussen maar wil je nog meer losse delen in je rem hebben?
Heb nu hier Shimano, Avid(SRAM) en Magura gehad en als je het uitwisselt komen de pads tov de schijf toch niet helemaal lekker uit.
Is wel op te lossen met ringetjes/afstandsbussen maar wil je nog meer losse delen in je rem hebben?
ff gespiekt in zijn trainerroad profiel, maar @Michaelg is ongeveer even zwaar als ik met 76 KG.Ruud schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:07:
@Michaelg met een grotere of kleinere schijf kun je ook nog iets spelen met doseerbaarheid. Groter is betere doseerbaarheid.
Persoonlijk vind ik grotere rotors niet nodig voor XC met dit gewicht. Als je voornamelijk in NL fietst met misschien af en toe een uitstapje naar DE of BE dan red je het er echt prima mee. Ga je naar de Alpen is het wel een ander verhaal, dan kan je nooit genoeg hebben (met name ivm oververhitting).
Maar aan de andere kant, als je toch bezig bent is het een kleine moeite (al hoef je uiteraard niet perse nieuwe schijven te nemen als je je remmen upgrade, ik heb in eerste instantie ook gewoon met mijn oude instap schijven rond gereden na de upgrade naar XT remmen. Pas bij de nieuwe wielset heb ik daar ice tech schijven op gezet (vooral voor de looks
K thanks weer heren. Heb inderdaad nu voor en achter een adapter zitten. Dus zou dan de voorkant naar de achterkant kunnen doen, en alleen de voorkant voorzien van een andere adapter.
Voor nu is het misschien ook nog wel een oplossing om alleen de remset zelf te vervangen. Scheelt toch weer wat geld.
Voor nu is het misschien ook nog wel een oplossing om alleen de remset zelf te vervangen. Scheelt toch weer wat geld.
Kan primaMichaelg schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:42:
K thanks weer heren. Heb inderdaad nu voor en achter een adapter zitten. Dus zou dan de voorkant naar de achterkant kunnen doen, en alleen de voorkant voorzien van een andere adapter.
ook dat maakt niet zo veel uit hoor, slijt misschien iets harder.. maar geen catastrofale desintegratie ofzoRuud schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:50:
[...]
Kan primaLet wel op dat je huidige schijven geschikt zijn voor je nieuwe blokjes. Goedkopere Shimano-schijven zijn 'resin only'. En niet elke set remmen wordt geleverd met resin-blokjes.
Ik kies dan weer altijd voor de kleinere schijven. Ik vind 203mm schijven veel te veel happen en de doseerbaarheid lijdt daar onder IMHO. Op mijn XC bak(ken) heb ik zelfs maar 160/140mm schijven. Dat ik die ene keer op een afdaling wat harder moet knijpen interesseert me niet.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Hoi
Zouden jullie eens mee willen denken? Ik zoek een balhoofdmoer en de gangbare shops hebben die niet, en ik ben niet genoeg thuis in het wereldje om de wat meer exotische adressen te kennen. Het mag eventueel ook zonder de remkabelhouder want ik wilde er toch v-brakes opzetten.
:strip_exif()/f/image/J6tgaSsj4ShCNdpEZnnU8ZrV.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij komt van een oude giant cadex cfm3. De schroefdraad op de vork is 18,5mm.. tegenwoordig lijkt het allemaal veel dikker te zijn, maar die giants waren 25 jaar geleden erg gangbaar dus zoiets moet toch nog wel ergens te vinden zijn?
Heeft iemand enig idee waar ik zoiets vandaan zou kunnen halen?

Zouden jullie eens mee willen denken? Ik zoek een balhoofdmoer en de gangbare shops hebben die niet, en ik ben niet genoeg thuis in het wereldje om de wat meer exotische adressen te kennen. Het mag eventueel ook zonder de remkabelhouder want ik wilde er toch v-brakes opzetten.
:strip_exif()/f/image/J6tgaSsj4ShCNdpEZnnU8ZrV.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij komt van een oude giant cadex cfm3. De schroefdraad op de vork is 18,5mm.. tegenwoordig lijkt het allemaal veel dikker te zijn, maar die giants waren 25 jaar geleden erg gangbaar dus zoiets moet toch nog wel ergens te vinden zijn?
tegenwoordig zit dat niet meer met schroefdraad, maar je trekt de boel aan met een starnut + topcap, als het dan spelingsvrij en soepel loopt klem je de stuurpen aan de vorkbuis.Yucon schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:49:
Hoi![]()
[Afbeelding]
Ik denk dat je meer kans maakt als je niet specifiek op MTB zoekt, of je stapt gewoon een LBS binnen, die hebben ongetwijfeld bakken vol met dit soort spul.
misschien zit hier iets tussen: https://hollandbikeshop.c...orvork-balhoofd/balhoofd/
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 11-06-2020 15:13 ]
Ach, het had een reden dat ik online was gaan zoeken.. maar misschien heb ik gewoon pech gehad met de zaak in hier in de buurt. Ik zal anders eens kijken of er een in de buurt van m'n werk zit. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.Prulleman schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:11:
[...]
tegenwoordig zit dat niet meer met schroefdraad, maar je trekt de boel aan met een starnut + topcap, als het dan spelingsvrij en soepel loopt klem je de stuurpen aan de vorkbuis.
Ik denk dat je meer kans maakt als je niet specifiek op MTB zoekt, of je stapt gewoon een LBS binnen, die hebben ongetwijfeld bakken vol met dit soort spul.
misschien zit hier iets tussen: https://hollandbikeshop.c...orvork-balhoofd/balhoofd/
edit: ok. Dat was een beetje dom. Het is 28,5. Niet 18,5. Ik heb niet goed opgelet bij het meten, maar toen ik net nog wat door je link bladerde realiseerde ik me dat het eigenlijk niet kan dat een mountainbike een dunnere buis dan een stadsfiets heeft.
[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 11-06-2020 15:20 ]
1-1/8" dus. Dan moet je wel wat kunnen vinden lijkt me. Eventueel hier: https://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=33_124
Andere rare vraag:
Ik fiets met spd pedalen met shimano schoenen. Echter de laatste tijd beginnen de pedalen een beetje te piepen. Klinkt een beetje als piepend rubber.
Valt er iets op de trappers te smeren? WD40 of juist vet?
Ik fiets met spd pedalen met shimano schoenen. Echter de laatste tijd beginnen de pedalen een beetje te piepen. Klinkt een beetje als piepend rubber.
Ik weet niet veel van trappers smeren, maar in het algemeen gebruik ik WD40 enkel om iets los te krijgen en niet om te smeren.BraX schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:21:
Andere rare vraag:
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Zoals Sherlock al zegt, WD40 is om dingen los te krijgen die vast zitten, het is geen smeermiddel!Sherlock schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:58:
[...]
Ik weet niet veel van trappers smeren, maar in het algemeen gebruik ik WD40 enkel om iets los te krijgen en niet om te smeren.
Maar draaien de pedalen nog goed vrij? Als je een draai geeft aan zo'n pedaal terwijl je niet ingeklikt bent horen ze nog even vrij door te draaien. Zo niet dan hebben ze even wat onderhoud nodig en raad ik aan de as er uit te halen en het vet te vervangen. Als je op het type van je pedaal zoekt kun je vast wel een handleiding vinden online.
(Mijn Shimano pedalen heb ik 5 keer uit elkaar gehad voordat ik er achter kwam dat er vanuit de fabriek een afdicht ringetje mistte...)
Ik weet dat het gebruik van wd40 omstreden is, maar dit staat op de eigen site:
Het probleem zit meer in deel 2
Oorspronkelijk is het gemaakt om water te verdrijven, vandaar de naam wd = water displacing.
https://wd40.nl/multi-use-product/WD-40 Multi-Use Product beschermt metaal tegen roest en corrosie, penetreert vastzittende onderdelen, verdringt vocht en smeert bijna alles.
Het probleem zit meer in deel 2
Het orginele vet wordt opgelost en je vervangt het voor iets wat veel dunner is. En daar gaat het meestal mis.. als je het gebruikt om te smeren (wat het echt wel doet) moet je dit vaak doen... (En uitkijken bij lagers van je naven bv..)Het verwijdert zelfs vet, vuil en nog veel meer van de meeste oppervlakken.
Oorspronkelijk is het gemaakt om water te verdrijven, vandaar de naam wd = water displacing.
Ik heb nog niet het idee dat ik een tandje te kort kom. Dat komt waarschijnlijk omdat ik mij niet zo heel veel op snelheid focus, ik fiets in de omgeving Bergen op Zoom, brabantsewal en daar zijn best nog wel wat routes waarbij ik toch vaak die 50 tand achter moet gebruiken! En dat zou een stuk lastiger gaan met een 32 voor. Later zou ik best wel graag de mountainbike achterin de auto gooien om wat meer hoogteverschil op te zoeken maar ook daar maak ik mij niet druk hoe groot mijn voorblad voor is.Kan je de handschudden, op mijn Fuel EX 8 heb ik het zelfde zadel zitten en ben ook maar matig tevreden. Wel leuk fietsje voor NL z'n Roscoe lijkt me beetje de 27.5+ Hardtail is het meest trail oriented dat je een hardtail gaat krijgen, voor Nederland meer dan prima en flink goedkoper dan een Fully. Zie wel dat ie NX heeft met 11-50, raak je met dat 30T voorblad niet snel uit je versnellingen? Rijd zelf 10-50 (GX heeft een andere naafbevestiging) met 30 voor en vind het voor mijn gebruik net aan, kom soms wat te kort op snelheid maar omhoog heb ik soms die 50 wel echt nodig. Maar dan is mijn kleinste overbrenging 10% zwaarder dan die van jou en rijd ik (waarschijnlijk) in steiler terrein. Overweeg als m'n voorblad af is/ik de ketting ga wisselen naar een 32 of 34 te gaan. Als voordeel zit ik dan minder op de 2 kleinste tandwieltjes achter en gaat m'n 130 euro kostende GX cassette hopelijk langer mee
Nou reden gevonden waarom ik niet zoveel druk in mijn voorvork heb. Hoorde woensdag voordat ik ging fietsen eerst al af en toe een sissend geluid. Dacht dat ik wellicht iets niet goed droog had gemaakt voordat ik ging fietsen (had de fiets even afgespoeld in de ochtend en met doek afgenomen).
Gisteren nadat ik de voorvork heb bijgepompt naar +- 120 psi (voorvork mag max 145) hebben hoorde ik het geluid weer. Dus rondje niet afgemaakt en snel naar huis. Vanochtend naar de LBS. Voorvork gaat nu voor garantie opgestuurd worden.
Nu tijdelijk een leen mtb meegekregen, maar wat een stap terug is dat zeg. Van een Big Nine 300 naar een 40. Nu snap ik echt het verschil qua afmontage. Heb toen bij aanschaf ook proefgereden op de 200, maar toen zonder ervaring. Toen merkte ik het verschil wel iets, maar na meer dan 1000km op een mtb gezeten te hebben merk je het verschil echt erg.
Achja, heb een leen fiets en kan tenminste fietsen. Nu tijdelijk zonder SPD en met een mindere afmontage, maar goed clinic voor over 2 weken kan sowieso doorgaan maar natuurlijk hoop ik wel dat mijn fiets voor die tijd klaar is.
Gisteren nadat ik de voorvork heb bijgepompt naar +- 120 psi (voorvork mag max 145) hebben hoorde ik het geluid weer. Dus rondje niet afgemaakt en snel naar huis. Vanochtend naar de LBS. Voorvork gaat nu voor garantie opgestuurd worden.
Nu tijdelijk een leen mtb meegekregen, maar wat een stap terug is dat zeg. Van een Big Nine 300 naar een 40. Nu snap ik echt het verschil qua afmontage. Heb toen bij aanschaf ook proefgereden op de 200, maar toen zonder ervaring. Toen merkte ik het verschil wel iets, maar na meer dan 1000km op een mtb gezeten te hebben merk je het verschil echt erg.
Achja, heb een leen fiets en kan tenminste fietsen. Nu tijdelijk zonder SPD en met een mindere afmontage, maar goed clinic voor over 2 weken kan sowieso doorgaan maar natuurlijk hoop ik wel dat mijn fiets voor die tijd klaar is.
Ik gebruik in zo'n geval wel WD40. Vaak is het vuil dat ergens tussenzit en niet de lagers die geluid maken. Nooit problemen mee gehad dat het vet uit de lagers verdreven wordt. Maar ik spuit dan ook niet gericht op de lagers.BraX schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:21:
Andere rare vraag:
Hij wil.
Thule dakdragers zijn binnen. 15 euro via marktplaats. Nu alleen nog de fietsendakdragers. 
Mooi zo, met een heerlijk zonnetje!charrel schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:45:
[Afbeelding]
Oh Schoorl lag er zo lekker bij gisteravond!
Ik wil ook graag een mountainbike kopen, maar het probleem is dat ze zowat overal zijn uitverkocht in een betaalbare prijsklasse.
Is het iets om een gebruikte mountainbike te kopen eigenlijk? Je weet natuurlijk niet wat ermee is gebeurd.
Overigens ga ik de mtb niet echt gebruiken waarvoor hij officieel bedoelt is, ik wil vooral op verharde paden rijden en zo nu en dan eens een zandpaadje meepakken.
Kan iemand me wat tips geven eventueel voor het aanschaffen van een gebruikte fiets?
Is het iets om een gebruikte mountainbike te kopen eigenlijk? Je weet natuurlijk niet wat ermee is gebeurd.
Overigens ga ik de mtb niet echt gebruiken waarvoor hij officieel bedoelt is, ik wil vooral op verharde paden rijden en zo nu en dan eens een zandpaadje meepakken.
Kan iemand me wat tips geven eventueel voor het aanschaffen van een gebruikte fiets?
@flugelisoke
Ik denk dat tweedehands zeker wel leuke fietsen te vinden zijn, mits je een beetje weet waar je op moet letten. Maar ik denk dat iemand anders hier je dat beter kan vertellen dan ik
Van de andere kant, voor je beoogde doel is een echte mountainbike wellicht een beetje overkill. Als je veel op verhaarde paden fiets ben je met een iets als een gravelbike misschien beter uit. Hangt allicht ook van je type zand pad af, in mul zand lijkt mij een gravelbike weer tamelijk hopeloos. Van de andere kant verwacht ik dat daarvan de 2e hands markt ook nog niet zo groot is. Je kunt natuurlijk ook banden die wat meer voor op asfalt gericht zijn gebruiken in combinatie met een mountainbike, dat scheelt je allicht wat rolweerstand. Maar goed, dat zijn overwegingen die je zelf moet maken
Nu kan ik zelf nog even advies gebruiken. Zojuist heb ik een rondje St. Pieters berg in Maastricht gedaan en de technische stukjes zijn gewoon bijna niet te doen met mijn relatief brede zadel en geen dropper post. Ik kan er bijna niet achter gaan hangen, kom er gewoon niet langs met mijn benen. Ik ga nog wel een keer terug naar de fietsenmaker ermee voor advies wat betreft dat zadel. De breedte klopt wel beter bij mijn zitbotjes, maar mijn zadelpijn is nog niet weg ondanks ook een nieuwe Endura broek met brede zeem.
Maar anyway, ik wil dus een dropper post aanschaffen. Eerder hebben we het hier al gehad over de Brand-X Ascend II in 150 of 170mm. Die 170mm is helaas niet leverbaar in de 31,6mm variant, de 150mm wel. De 170mm is wel leverbaar in 30,9mm en die is nog iets goedkoper ook.
Nu heb ik mij bedacht: ik kan ook gewoon die 170mm in de 30,9mm maat kopen plus een shim van 5 euro. Dan ben ik alsnog goedkoper uit dan de 150mm variant, plus ik heb meer travel!
Wel of niet doen?
Ik denk dat tweedehands zeker wel leuke fietsen te vinden zijn, mits je een beetje weet waar je op moet letten. Maar ik denk dat iemand anders hier je dat beter kan vertellen dan ik
Van de andere kant, voor je beoogde doel is een echte mountainbike wellicht een beetje overkill. Als je veel op verhaarde paden fiets ben je met een iets als een gravelbike misschien beter uit. Hangt allicht ook van je type zand pad af, in mul zand lijkt mij een gravelbike weer tamelijk hopeloos. Van de andere kant verwacht ik dat daarvan de 2e hands markt ook nog niet zo groot is. Je kunt natuurlijk ook banden die wat meer voor op asfalt gericht zijn gebruiken in combinatie met een mountainbike, dat scheelt je allicht wat rolweerstand. Maar goed, dat zijn overwegingen die je zelf moet maken
Nu kan ik zelf nog even advies gebruiken. Zojuist heb ik een rondje St. Pieters berg in Maastricht gedaan en de technische stukjes zijn gewoon bijna niet te doen met mijn relatief brede zadel en geen dropper post. Ik kan er bijna niet achter gaan hangen, kom er gewoon niet langs met mijn benen. Ik ga nog wel een keer terug naar de fietsenmaker ermee voor advies wat betreft dat zadel. De breedte klopt wel beter bij mijn zitbotjes, maar mijn zadelpijn is nog niet weg ondanks ook een nieuwe Endura broek met brede zeem.
Maar anyway, ik wil dus een dropper post aanschaffen. Eerder hebben we het hier al gehad over de Brand-X Ascend II in 150 of 170mm. Die 170mm is helaas niet leverbaar in de 31,6mm variant, de 150mm wel. De 170mm is wel leverbaar in 30,9mm en die is nog iets goedkoper ook.
Nu heb ik mij bedacht: ik kan ook gewoon die 170mm in de 30,9mm maat kopen plus een shim van 5 euro. Dan ben ik alsnog goedkoper uit dan de 150mm variant, plus ik heb meer travel!
Wel of niet doen?
@Aapenootjes persoonlijk zou ik geen lapmiddel als een shim gebruiken bij een nieuwe aanschaf. Het laatste wat je wilt is een zakkende zadelpen (tenzij een dropper met 170mm er precies tot de kraag in kan, dan zie het niet en merk je het niet).
Daarnaast is 170 op een xc fiets ook best wel aan de ruime kant. Hoe meer drop hoe beter, dus als het kan prima, maar echt nodig.. naar mijn idee is 150 is al een heel behoorlijke drop.
(Meet ook eens hoever je zadel nu uitsteekt, xc frames hebben vaker een vrij hoge zitbuis in tegenstelling tot trail/enduro.)
Maar dat is mijn mening, en ik ben iemand die op de MTB niet zo snel een shim zou gebruiken als het ook anders kan. + Ik heb nu (omdat 27.2) een dropper met slechts 105mm drop en ook dat is eigenlijk genoeg om je zadel uit de weg te krijgen. (Op een Xc fiets met voornamelijk Xc gebruik in NL, af en toe Ardennen)
De singletrack trail tour (gaat dit jaar niet door overigens) bijvoorbeeld was geen pretje, maar dat ligt aan meer dingen dan de drop, dan gaat het ook al mis op geo, banden, en ervaring op dat soort features. Een langere dropper had hier slechts een marginaal verschil gemaakt.
Daarnaast is 170 op een xc fiets ook best wel aan de ruime kant. Hoe meer drop hoe beter, dus als het kan prima, maar echt nodig.. naar mijn idee is 150 is al een heel behoorlijke drop.
(Meet ook eens hoever je zadel nu uitsteekt, xc frames hebben vaker een vrij hoge zitbuis in tegenstelling tot trail/enduro.)
Maar dat is mijn mening, en ik ben iemand die op de MTB niet zo snel een shim zou gebruiken als het ook anders kan. + Ik heb nu (omdat 27.2) een dropper met slechts 105mm drop en ook dat is eigenlijk genoeg om je zadel uit de weg te krijgen. (Op een Xc fiets met voornamelijk Xc gebruik in NL, af en toe Ardennen)
De singletrack trail tour (gaat dit jaar niet door overigens) bijvoorbeeld was geen pretje, maar dat ligt aan meer dingen dan de drop, dan gaat het ook al mis op geo, banden, en ervaring op dat soort features. Een langere dropper had hier slechts een marginaal verschil gemaakt.
Ja, hij zou er volgens mijn metingen en het diagram van de dropper post precies tot de kraag in mogen...Prulleman schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:30:
@Aapenootjes persoonlijk zou ik geen lapmiddel als een shim gebruiken bij een nieuwe aanschaf. Het laatste wat je wilt is een zakkende zadelpen (tenzij een dropper met 170mm er precies tot de kraag in kan, dan zie het niet en merk je het niet).
Mijn zadelpen steekt nu ongeveer 22cm uit vanaf de klem.Daarnaast is 170 op een xc fiets ook best wel aan de ruime kant. Hoe meer drop hoe beter, dus als het kan prima, maar echt nodig.. naar mijn idee is 150 is al een heel behoorlijke drop.
Met dat laatste heb je ook wel een punt, de geo van mijn fiets zal nooit ideaal worden voor mij, onafhankelijk van welke dropperpost. Het verschil in die 2cm zal ik waarschijnlijk nauwelijks merken maar het gaat wel ten koste van een klein beetje flexibiliteit wbt de afstelling. Mijn fiets uitlenen aan mijn broer zou dan bijvoorbeeld lastiger zijn, hij is even lang maar heeft ietsjes kortere benen.Maar dat is mijn mening, en ik ben iemand die op de MTB niet zo snel een shim zou gebruiken als het ook anders kan. + Ik heb nu (omdat 27.2) een dropper met slechts 105mm drop en ook dat is eigenlijk genoeg om je zadel uit de weg te krijgen. (Op een Xc fiets met voornamelijk Xc gebruik in NL, af en toe Ardennen)
Gisteren voor het eerst in lange tijd weer eens mijn lokale rondje gereden (Zeddam) maar jeetje die track is echt aan gort gereden. Alle afdalingen brokkelen af. Niet alleen op de rempunten zitten flinke kuilen maar overal.
Reed met me magped pedalen en flats en ben gelukkig niet van me pedalen af geslagen, maar heel erg comfortabel was het niet. Merkte ook gelijk een hele andere belasting op me benen.
Voorlopig de trails maar weer met rust laten totdat het echt langere periode geregend heeft.
Reed met me magped pedalen en flats en ben gelukkig niet van me pedalen af geslagen, maar heel erg comfortabel was het niet. Merkte ook gelijk een hele andere belasting op me benen.
Voorlopig de trails maar weer met rust laten totdat het echt langere periode geregend heeft.
Filmpje over het snel kalibreren van je voor- en achtervering. Zaten toch wat handige tips in die ik nog niet wist
.
Ik zou serieus willen dat ik in NL over trails kon rijden waardoor ik van mijn pedalen wordt afgeslagen
Of is dit zo’n boswielrenner dingetje?
Ik ben oprecht benieuwd aangezien ik het hier wel vaker lees.
.
Kan jij of iemand anders mij uitleggen waarom het zo’n ramp is als de trails onderhevig zijn aan verandering door het weer en andere rijders? En wat er erg is aan kuilen op een trail? En waarom je comfortabel moet rijden?Michaelg schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:10:
Gisteren voor het eerst in lange tijd weer eens mijn lokale rondje gereden (Zeddam) maar jeetje die track is echt aan gort gereden. Alle afdalingen brokkelen af. Niet alleen op de rempunten zitten flinke kuilen maar overal.
Ik zou serieus willen dat ik in NL over trails kon rijden waardoor ik van mijn pedalen wordt afgeslagen
Of is dit zo’n boswielrenner dingetje?
Ik ben oprecht benieuwd aangezien ik het hier wel vaker lees.
[ Voor 69% gewijzigd door Wootism op 13-06-2020 13:32 ]
@Aapenootjes ik zou altijd gaan voor een pen met een juiste diameter. Geprul met shims wil je eigenlijk op voorhand al niet aan beginnen. Verder ben ik ook wel van mening dat een 150mm drop meer dan genoeg is voor een xc fiets. Meer drop is eigenlijk enkel van (klein) belang als je echt steile technische afdalingen hebt, maar op dat punt wil je eigenlijk al een goede trail bike onder je kont hebben.
@Wootism waarschijnlijk is het puur een kwestie van voorkeur. Ik hou van een trail waar ik me focus kan hebben op snelheid en de bochten aan elkaar knopen ipv trail waar je meer bezig bent om op je pedalen te blijven staan. Zeer waarschijnlijk is dit ook zeker een teken van gebrek aan techniek, maar ik haal er weinig lol uit. Tevens op een hardtail met minder goede suspensie trillen gewoon al me vullingen eruit. Ik hoef echt geen biljartlaken, maar dit is het andere uiterste.
@Wootism er is nog wel een verschil tussen een mooi worteltapijt of een rockgarden tegenover een meters remknippen achter elkaar. Aan dat laatste is weinig uitdaging.. dat is eigenlijk gewoon vervelend.
Verder hebben de vaste routes in NL gewoon veel verkeer. Als het dan heel mul is blijft er weinig over van de kleine hoogteverschillen die er te vinden zijn..
Maar verder ieder zijn ding, als je graag over remknippen stuitert of je door in elkaar gestorte kombochten probeert te manoeuvreren prima.. maar dat is wat anders dan natuurlijke technische uitdagingen.. die heb je vrij weinig in NL. (En de aangelegde zaken kunnen gewoon niet zoveel hebben helaas...)
Verder hebben de vaste routes in NL gewoon veel verkeer. Als het dan heel mul is blijft er weinig over van de kleine hoogteverschillen die er te vinden zijn..
Maar verder ieder zijn ding, als je graag over remknippen stuitert of je door in elkaar gestorte kombochten probeert te manoeuvreren prima.. maar dat is wat anders dan natuurlijke technische uitdagingen.. die heb je vrij weinig in NL. (En de aangelegde zaken kunnen gewoon niet zoveel hebben helaas...)
@Michaelg
Duidelijk! Met een focus op snelheid snap ik dat je niet vrolijk wordt van een paar ontactische kuilen.
Maar inderdaad ook een kwestie van voorkeur. Ik vind het juist prachtig om zonder snelheidsverlies wat obstakels over te vliegen.
@Prulleman
Absoluut mee eens hoor. Het plezier van een ingestorte kombocht is natuurlijk ver te zoeken.
Maar als ik sommige reacties hier lees krijg ik soms het gevoel dat een trail totaal kapot is wanneer er mul zand op ligt en er kuilvorming is.
Maar inderdaad, naast wat leuke glooiende trails in Limburg is er weinig echt natuurlijke technische uitdaging te vinden in NL.
Duidelijk! Met een focus op snelheid snap ik dat je niet vrolijk wordt van een paar ontactische kuilen.
Maar inderdaad ook een kwestie van voorkeur. Ik vind het juist prachtig om zonder snelheidsverlies wat obstakels over te vliegen.
@Prulleman
Absoluut mee eens hoor. Het plezier van een ingestorte kombocht is natuurlijk ver te zoeken.
Maar als ik sommige reacties hier lees krijg ik soms het gevoel dat een trail totaal kapot is wanneer er mul zand op ligt en er kuilvorming is.
Maar inderdaad, naast wat leuke glooiende trails in Limburg is er weinig echt natuurlijke technische uitdaging te vinden in NL.
[ Voor 51% gewijzigd door Wootism op 13-06-2020 14:21 ]
Haha nee het gaat in dit geval niet eens om een paar remkuilen maar gewoon om een gehele afdaling van tig meters. En wat @Prulleman zegt, als een gemaakte flow trail vol zit met dit soort dingen dan wordt het er niet leuker van.
@Wootism:
Remkuilen zorgen ervoor dat er nog meer remkuilen komen en dat de trail nog meer naar de vaantjes gaat. Daarom zijn remkuilen ruk. We zijn in Nederland niet gezegend met echt natuurlijk leuke routes. Er liggen gewoon geen keien, drops of gave wortelpassages. Alles is gemaakt en moet dus onderhouden worden anders gaat het definitief stuk.
Net zoals een kombocht die stuk is. Daar gaan mensen omheen waardoor de aangelegde trail ineens niet meer de enige route is of gigantisch breed wordt.
Landeigenaar niet blij, wij niet blij want dat is dan ineens het einde van bijvoorbeeld Amerongen.
Maar een remkuil meer of minder hoor je mij niet over. Trailfully met fatsoenlijke vork en demper en je gaat er net zo gecontroleerd overheen als zonder remkuil.
Oké oké, just trolling met een kern van waarheid. Daar begin je namelijk toch wel het voordeel van een trailfully te zien tov een xc-fully.
Remkuilen zorgen ervoor dat er nog meer remkuilen komen en dat de trail nog meer naar de vaantjes gaat. Daarom zijn remkuilen ruk. We zijn in Nederland niet gezegend met echt natuurlijk leuke routes. Er liggen gewoon geen keien, drops of gave wortelpassages. Alles is gemaakt en moet dus onderhouden worden anders gaat het definitief stuk.
Net zoals een kombocht die stuk is. Daar gaan mensen omheen waardoor de aangelegde trail ineens niet meer de enige route is of gigantisch breed wordt.
Landeigenaar niet blij, wij niet blij want dat is dan ineens het einde van bijvoorbeeld Amerongen.
Maar een remkuil meer of minder hoor je mij niet over. Trailfully met fatsoenlijke vork en demper en je gaat er net zo gecontroleerd overheen als zonder remkuil.
Oké oké, just trolling met een kern van waarheid. Daar begin je namelijk toch wel het voordeel van een trailfully te zien tov een xc-fully.
Technische uitdaging? Graag! Remkuilen? Nee, bedankt. Ik zie een remkuil ook niet zozeer als een uitdaging. Vaak ligt deze toch op de enkele lijn die er te rijden valt en omheen gaat vaak niet echt of je hebt zo'n slechte lijn dat je toch weer in de ankers moet.
Ik ben groot voorstander van hoe de huidge trails aangelegd worden. Het enige waar ik wat minder in kan komen is dat elk boomstronkje en wortel uit het pad gehaald wordt. Daar kunnen we nog wel wat in verbeteren
.
Ik ben groot voorstander van hoe de huidge trails aangelegd worden. Het enige waar ik wat minder in kan komen is dat elk boomstronkje en wortel uit het pad gehaald wordt. Daar kunnen we nog wel wat in verbeteren
Eens, vaak liggen die remkuilen ook voor bochten waar je niet eens voor hoeft te remmen want er ligt toch een kombocht achter, en die wortels mogen ze van mij ook in de trails laten. Die trailbuilders moeten eens naar Vancouver, kunnen ze beetje afkijken hoe het moet 😅ElmarJ16 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:41:
Technische uitdaging? Graag! Remkuilen? Nee, bedankt. Ik zie een remkuil ook niet zozeer als een uitdaging. Vaak ligt deze toch op de enkele lijn die er te rijden valt en omheen gaat vaak niet echt of je hebt zo'n slechte lijn dat je toch weer in de ankers moet.
Ik ben groot voorstander van hoe de huidge trails aangelegd worden. Het enige waar ik wat minder in kan komen is dat elk boomstronkje en wortel uit het pad gehaald wordt. Daar kunnen we nog wel wat in verbeteren.
Op sommige delen van de UHR routes liggen toch nog gewoon wortels?
Kunnen er beter niet teveel zijn naar mijn mening haha
Zou leuker zijn als ze bij UHR wat obstakels leggen als rockgardens of houten obstakels.
Evt rockgardens omhoog/vlak als naar beneden te gevaarlijk is voor het brede publiek wat naar de uhr trekt.
Zou leuker zijn als ze bij UHR wat obstakels leggen als rockgardens of houten obstakels.
Evt rockgardens omhoog/vlak als naar beneden te gevaarlijk is voor het brede publiek wat naar de uhr trekt.
[ Voor 45% gewijzigd door Jampot007 op 13-06-2020 18:46 ]
De afspraak met de natuurbeheerders van de UHR is dat er alleen materialen gebruikt mogen worden die lokaal van nature voorkomen, dus helaas geen rockgardens. Northshore achtige dingen zijn helaas ook uit den boze in verband met de aansprakelijkheid van de landeigenaar.Jampot007 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:44:
Op sommige delen van de UHR routes liggen toch nog gewoon wortels?
Stenen komen toch in de natuur voor?Sjoewe schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:52:
[...]
De afspraak met de natuurbeheerders van de UHR is dat er alleen materialen gebruikt mogen worden die lokaal van nature voorkomen, dus helaas geen rockgardens. Northshore achtige dingen zijn helaas ook uit den boze in verband met de aansprakelijkheid van de landeigenaar.
*knip* was dus al gezegd.
[ Voor 84% gewijzigd door ElmarJ16 op 13-06-2020 20:12 ]
Iemand tip om met standaard pedalen toch iets mee grip te krijgen? Had bijna blauwe ballen vandaag tijdens het mtben.
Heb een leen mtb van de LBS gekregen, maar daar zitten standaard pedalen op. Had beter even kunnen vragen of ze mijn SPD over zetten, maar dacht er pas aan toen ik thuis kwam.
Heb een leen mtb van de LBS gekregen, maar daar zitten standaard pedalen op. Had beter even kunnen vragen of ze mijn SPD over zetten, maar dacht er pas aan toen ik thuis kwam.
Wat betreft pure natuurlijke routes wonen we als liefhebbers echt in het verkeerde landRuud schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:25:
@Wootism:
Maar nu ik er langer over nadenk snap ik inderdaad dat je een trail gewoon onbruikbaar kan rijden.
De impact van slijtage van routes is natuurlijk ook plaats-afhankelijk. Ik rij zelf veel in Zuid Limburg en daar is het allemaal nog redelijk puur en grof. Door de rotsrijke grond zal het wellicht ook minder uitslijten daar.
Terwijl ik ook een paar keer ‘het dak van Netersel’ heb gereden wat een zeer korte maar zeeeer technische route is. Daar heeft een afgebrokkeld pad een enorme impact op de kwaliteit van de trail. (Aanradertje trouwens als je je technische skills wil testen!)
@Wootism Vergeet ook niet dat Limburg flink veel leem en klei in de grond heeft. Juist dat spul dat op andere routes gebruikt wordt om de zandgrond te verstevigen.
Ik ben al een tijdje rustig aan het kijken naar een nieuwe MTB (rij nu op de budget Scott Aspect 950).
Het zou een XC hardtail worden. Iemand die wat meer weet over de volgende zaken?
Het zou een XC hardtail worden. Iemand die wat meer weet over de volgende zaken?
- Trek heeft op modellen vanaf de procaliber het IsoSpeed systeem. Heeft dit effectief voordelen? Ik snap dat het geen fully is, maar het verzacht wel ruw terrein denk ik? Heeft dit systeem ook nadelen (buiten wat extra gewicht)?
- Zijn er nadelen aan een fiets te nemen met SRAM i.p.v. Shimano? Is SRAM even gemakkelijk zelf te onderhouden (bv. vervangen cassette en ketting) en afstellen? Het gaat dan voornamelijk over SRAM NX Eagle vs Deore SLX (of XT).
- Zijn de SRAM dub BB gewoon goed?
1. Het zal ietsje schelen, maar verwacht er geen wonderen van, het is ook een beetje een marketing ding.LEDfan schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:18:
Ik ben al een tijdje rustig aan het kijken naar een nieuwe MTB (rij nu op de budget Scott Aspect 950).
- Trek heeft op modellen vanaf de procaliber het IsoSpeed systeem. Heeft dit effectief voordelen? Ik snap dat het geen fully is, maar het verzacht wel ruw terrein denk ik? Heeft dit systeem ook nadelen (buiten wat extra gewicht)?
- Zijn er nadelen aan een fiets te nemen met SRAM i.p.v. Shimano? Is SRAM even gemakkelijk zelf te onderhouden (bv. vervangen cassette en ketting) en afstellen? Het gaat dan voornamelijk over SRAM NX Eagle vs Deore SLX (of XT).
2. Nee
3. Niks mis mee.
Eerder advies gevraagd voor een nieuwe MTB.
Voorkeur is toch de Calibre Bossnut. Nu aan het kijken hoe ik deze naar NL kan krijgen.
Iemand ervaring met Millets of Blacks en levering naar NL of via Go Outdoors en en internationale Parcel organisatie?
Voorkeur is toch de Calibre Bossnut. Nu aan het kijken hoe ik deze naar NL kan krijgen.
Iemand ervaring met Millets of Blacks en levering naar NL of via Go Outdoors en en internationale Parcel organisatie?
Doe eens een suggestie voor een nieuw zadel? Mij Selle SLR begint nu wel erg te slijten. Ik zit lekker op een Specialized Henge. Ik heb ook een Specialized Phenom, maar daarop krijg ik ook na 2uur zadelpijn.
Oja, de Specialized dealer in de buurt is ermee opgehouden, dus een nieuwe Henge is lastig aan te komen.
Oja, de Specialized dealer in de buurt is ermee opgehouden, dus een nieuwe Henge is lastig aan te komen.
[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 14-06-2020 16:52 ]
Ik denk dat je meer hebt aan iets zachtere banden, een goede zeem en zadel als je meer comfort wilt dan het isospeed. Toen ik 2 maanden terug mijn cube kocht zag ik het ook en het leek meer op zo'n gimmick dan dat het echt iets toe zou voegen. En het werkt volgens mij alleen horizontaal, de verticale schokken demp je er niet mee denk ik, en daar heb je op ene hardtail meer last van.LEDfan schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:18:
SRAM ken ik niet goed op waarde schatten, dus dat is het enige maar je ziet nu veel fietsen met SRAM rijden en het is geen verkeerd spul ofzo.
Vandaag rondje Schoorl gedaan met wat extra meters in het NHD. 55km gefietst totaal (50/50 verhard/onverhard) en kapot
Je hielen omlaag zetten bij de tricky stukken? Na 1 zo'n ervaring zoals jij had was ik gelijk over naar SPDMeneer iCy schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:55:
Iemand tip om met standaard pedalen toch iets mee grip te krijgen? Had bijna blauwe ballen vandaag tijdens het mtben.
[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 14-06-2020 22:44 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
SPD zit aan mijn eigen fiets, die nu bij de LBS staatNox schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:42:
Je hielen omlaag zetten bij de tricky stukken? Na 1 zo'n ervaring zoals jij had was ik gelijk over naar SPD
Ach tis ff afzien, maar fiets ben ik nu een beetje aan gewend voor de clinic over 1,5 week.
Blijft die zo lang weg dan? Wat moet er allemaal aan gedaan worden?Meneer iCy schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:47:
[...]
SPD zit aan mijn eigen fiets, die nu bij de LBS staat![]()
Ach tis ff afzien, maar fiets ben ik nu een beetje aan gewend voor de clinic over 1,5 week.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Voorvork naar leverancier. Is normaal een week weg, alleen nu ivm drukte en corona wist hij niet zeker of die op tijd terug zou zijn en ivm mijn clinic heb ik een huur mtb als leen gekregen.Nox schreef op maandag 15 juni 2020 @ 07:39:
[...]
Blijft die zo lang weg dan? Wat moet er allemaal aan gedaan worden?
Naar welke leverancier? Voor Fox vorken is het nu dramatisch. Sabma (in België, die het officiële onderhoud/garantie regelen voor nl) heeft op dit moment een doorlooptijd van 6 weken!!Meneer iCy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 07:41:
[...]
Voorvork naar leverancier. Is normaal een week weg, alleen nu ivm drukte en corona wist hij niet zeker of die op tijd terug zou zijn en ivm mijn clinic heb ik een huur mtb als leen gekregen.
Vanzelfsprekend staat er wat anders op hun site, maar zodra je vork weg is wordt ie gegijzeld..
[ Voor 8% gewijzigd door bas-r op 15-06-2020 07:59 ]
Volgens mij gewoon naar de fabrikant van de fiets, maar anders naar suntourbas-r schreef op maandag 15 juni 2020 @ 07:48:
[...]
Naar welke leverancier? Voor Fox vorken is het nu dramatisch. Sabma (in België, die het officiële onderhoud/garantie regelen voor nl) heeft op dit moment een doorlooptijd van 6 weken!!
Vanzelfsprekend staat er wat anders op hun site, maar zodra je vork weg is wordt ie gegijzeld..
Gisteren op de UHR geweest. Veel herstelmaatregelen gezien. Dus het wegblijven afgelopen weken was wel nodig. Maar goed nu heb ik een ochtend volop genoten. Het viel me wel op hoe weinig mensen in verhouding fietsen. ik denk dat de 4 auto's die tegelijk met ons aankwamen al weer weg waren nadat wij van ons rondje van 35 kilometer terugkwamen. Wij hebben daarna nog een rondje gedaan en kwamen uiteindelijk uit op iets van 45 kilometer.
Nickname KasPlantje.
@GerGio voor de een is het een kwestie van tijd, voor de ander conditie (van 1 in de groep), of beide.
Als ik tijd heb pak ik vaak een rondje extra, zoals laatst naar Nijmegen/Groesbeek, ben ik om 9 uur van huis gegaan, 2 rondjes gereden, aangesloten bij 3 andere gasten, waarvan 2, 1 rondje nog meededen, en de andere 2 rondjes (rondje = ~ 15km). Of ik ga met de fiets naar 013, en rij daar 1 of 2 rondjes, waarvan 1 samen met iemand die met de auto is gekomen. Maar als ik zelf niet veel tijd heb (wat helaas toch vaak het geval is) dan rij ik gewoon wat de ander ook rijdt.
Hier rond Breda lag het er ook weer goed bij, zaterdag met mijn zoontje Cadettenkamp gereden en zondag Vrachelen (Dorst is helaas nog wel dicht). De regen heeft de ondergrond zeker goed gedaan, de mulle stukken zijn weer hard en er was ook een hoop gerepareerd. Ook waren ze processie rupsen nesten aan het verwijderen.. helaas niet voldoende mij armen jeuken weer enorm
Verder nog iemand zien staan die bij zijn oude 26er zijn vork had gebroken, en niet zomaar, maar beide poten, binnen, buiten + binnenwerk dwars doormidden, alsof de zaag erin was gezet
Als ik tijd heb pak ik vaak een rondje extra, zoals laatst naar Nijmegen/Groesbeek, ben ik om 9 uur van huis gegaan, 2 rondjes gereden, aangesloten bij 3 andere gasten, waarvan 2, 1 rondje nog meededen, en de andere 2 rondjes (rondje = ~ 15km). Of ik ga met de fiets naar 013, en rij daar 1 of 2 rondjes, waarvan 1 samen met iemand die met de auto is gekomen. Maar als ik zelf niet veel tijd heb (wat helaas toch vaak het geval is) dan rij ik gewoon wat de ander ook rijdt.
Hier rond Breda lag het er ook weer goed bij, zaterdag met mijn zoontje Cadettenkamp gereden en zondag Vrachelen (Dorst is helaas nog wel dicht). De regen heeft de ondergrond zeker goed gedaan, de mulle stukken zijn weer hard en er was ook een hoop gerepareerd. Ook waren ze processie rupsen nesten aan het verwijderen.. helaas niet voldoende mij armen jeuken weer enorm
Verder nog iemand zien staan die bij zijn oude 26er zijn vork had gebroken, en niet zomaar, maar beide poten, binnen, buiten + binnenwerk dwars doormidden, alsof de zaag erin was gezet

Ja dat doen wij ook meestal in LDD, laaste keer deed ik 3 ronden, bij ronde 2 sloot mijn broer aan en bij ronde 3 sloot en vriend van ons aan. Het is dan wel een beetje goed timen anders staan er mensen lang te wachten. Meestal set ik na 1 rondje dan de planning wel uit dan weet ik hoelang we erover doen. daarnaast zorg ik dat de gene die aan het fietsen zijn meestal wel op tijd terug zij dan hebben die nog wat tijd om tussendoor wat te eten.Prulleman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:40:
@GerGio voor de een is het een kwestie van tijd, voor de ander conditie (van 1 in de groep), of beide.
Nickname KasPlantje.
Hoe breek je die zo?Prulleman schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:40:
@Nox was een oudje.. heb niet heel goed gekeken, maar zou best zo'n old school gele RockShox Judy kunnen zijn geweest. ik zag ze in eerste instantie alleen met een wiel eruit staan, dus ik vroeg of ze hulp nodig hadden, maar dat was helaas niet te fixen
. Ik hoorde ze nog wel iets zeggen over een boom, dus misschien een head on botsing met een boom??
Iemand ervaring met de dakfietsendrager van de decathlon van 30 euro?
Of is het verstandiger om direct de Thule te kopen? Hij ziet er wel acceptabel uit naar mijn inziens.
https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8590989?mc=8590989
Het liefst wil ik er 2 hebben voor onder de 80 a 90 euro.
Of is het verstandiger om direct de Thule te kopen? Hij ziet er wel acceptabel uit naar mijn inziens.

Met al die dingen (fietsendragers, dakkoffers etc.) is het altijd maar net hoevaak je ze gebruikt. Als dat heel incidenteel is dan zal een goedkope prima voldoen. Als je van plan bent om het ding ieder weekend te gebruiken, dan is het niet onverstandig om een duurdere te kopen. Die zijn niet persé beter voor je fiets, maar vaak wel lichter, makkelijk qua montage en eenvoudiger in het gebruik.
Ik vind het er maar gammel uitzien. Flinke kuil in het asfalt bij 130, fiets op het asfalt, motorrijder er overheen, motorrijder onder een vrachtauto.Meneer iCy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:15:
Iemand ervaring met de dakfietsendrager van de decathlon van 30 euro?
Nee, dat risico zou ik niet willen nemen. En die dragers geven mij niet voldoende vertrouwen vanaf de afbeelding en de specs.
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic