misschien is het beter om alle vooroordelen wat meer achterwege te laten.
- niet iedere lycra hardrijder is een klootzak die iedereen van de baan rijdt (inc moi)
- niet iedere beginner is lomp en houd zich niet aan de "regeltjes"
- niet iedere e-biker is gehandicapt
- niet iedere e-biker is lui
- niet iedere e-biker vertoont samen met de extra snelheid extra asociaal gedrag (net zoals die lycra hardrijders)
- niet iedereen in lycra is een "boswielrenner"
- niet iedereen met een 29" hardtail met een 69+ graden balhoofd is een boswielrenner
- maar ook niet alle "boswielrenners" zijn lompe horken (hoewel de clubjes die met 20 man in een treintje op de tracks gaan raden hier over het algemeen wel bij horen)
verder mag iedereen van mij op zijn eigen manier genieten van fietsen, of je nu met een 160 mm e fully op een vlak rondje meer plezier hebt, of dat rondje liever doet op een 29-er hardtail, of je nu een fiets hebt van 500 euro of van 10.000
Zelf geniet ik van veel aspecten van de fiets sport, meer dan 25 jaar geleden ooit begonnen met een rondje op een huurfiets in de Ardennen en daarna al snel zelf een fiets gekocht.
paar jaar terug weer begonnen, eerst op de oude 26-er met v-brakes, snel daarna met een mooie 29er hardtail en nu aan het sparen voor een fully. In de tussentijd het fitness aspect behoorlijk fanatiek erbij gepakt met een indoor trainer en een oude racefiets, maar ik voel met er niet minder "mountainbiker" door. Sterker doordat ik nu fitter ben kan je (net zoals met een e-mtb

) lekker lange ritten maken, snel omhoog knallen en zonder al teveel vermoeidheid lekker door de slingerstukken rippen.
Als ik ergens zou wonen waar het verschil met ondersteuning groter zou zijn (of de tijd had om vaker naar het buitenland zou gaan) dan zou ik ook best voor een e-mtb kunnen kiezen, maar helaas moet ik het op dit moment doen met voornamelijk de lokale rondjes, en om daar het beste uit te halen zie ik mezelf voorlopig niet op een e-mtb. Als ik bv van breda naar tilburg ga om daar een rondje te doen, dan trap ik liever zelf tegen de 30 per uur de 22 km die kant op, dan dat ik met een e-mtb te weinig doe rond de 25 of te hard moet trappen om daar net boven te zitten. En dan het rondje 013.. kan me voorstellen dat het leuker is om daar wat harder te rijden met behulp van een beetje extra power.. als ik een stukje achter langzamere rijders zit vind ik het ook saai.. een bochtje op halve snelheid is gewoon niet zo boeiend als de grenzen proberen op te zoeken.
Qua beleving moet je skill lever dus een beetje in verhouding staan met je fitness, met een e-bike kan je beide opkrikken, exptra power, + zonder (grote) penalty zware banden en veel veerweg. Gelukkig zijn die 2 bij mij mooi in verhouding en van een acceptabel niveau
Verder zijn er al genoeg goede en minder goede argumenten voorbij gekomen. Zolang iedereen zich een beetje gedraagt mag ie van mij de tracks op met de fiets die het beste bij hem past