Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:18
daantje_1 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:53:
[...]

Hoe gaan je knieën hier aan stuk dan ?

Klinkt als een peesprobleem. Bij peesproblemen juist "gedoseerd" blijven belasten en langzaam ophogen. Pezen hebben juist belasting nodig om sterker te worden!. Vraag je fysio eens om oefeningen om de boel sterker te krijgen! :)
Je conclusie klopt inderdaad.... Noem het spieren of pezen (geen idee) maar iets in mijn been is te kort en verpest mn knie. Ik doe oefeningen en probeer gedoseerd te blijven fietsen, maar na 9 maand gaat het maar mondjesmaat beter helaas }:|

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:13
Erapaz schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 07:10:
[...]
Ik denk ook niet dat ik MTB-eens wil overtuigen, ik had mijn bevindingen met proefrijden ook in het elektrische fietsen topic geplaatst bewust en niet hier. Maar ook daar is weinig animo te vinden. Terwijl een E-MTB mij juist de ultieme fiets lijkt, een echte alles kunner.

Verder genoeg plekken met zand hoor, er zijn ook zandpaden die geen MTB route zijn en waar je wel mag fietsen.
Het 'probleem' is denk ik dat je met argumenten komt waarom een eMTB voor jou beter/ideaal is en dat die argumenten of voordelen niet herkend worden door niet-eMTBers omdat ze iets anders zoeken in het MTB-en. Neem b.v. het mul zand argument. Op mijn lokale rondje zitten ook een aantal langere stukken die flink mul kunnen zijn. Ik ga daar op 2 manieren mee om. Als ik enkel fiets om te genieten van de technische singletracks peddel ik rustig door de mulle stukken. Als ik een rondje op snelheid wil doen dan stoemp ik hard door het mulle zand. In beide gevallen ben ik niet geholpen met een eMTB. Peddelen is makkelijk genoeg en een hogere snelheid (en daarmee gemiddelde) met trapondersteuning zegt me echt helemaal niks. Dat jij er wel een voordeel in ziet wil m.i. met name zeggen dat jij andere aspecten van het MTB-en waardeert dan ik. Lijkt me prima, maar zorgt er wel voor dat er langs elkaar heen gepraat wordt.
Wootism schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:11:
Mensen zoals @klaaas niet te lang van huis willen zijn... _O-
Veel mensen met een gezin en een baan hebben geen oneindige hoeveelheid tijd om een hobby te beoefenen. Het argument dat je met een eMTB langer kunt fietsen is in zo'n geval dan ook meestal enkel een theoretisch voordeel. En maak je over mij geen zorgen. Ik heb vorige week nog de Dirty Kanzelled gereden. Hele dag van huis. Gewoon zonder hulpmotor. ;)

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

klaaas schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:59:
Veel mensen met een gezin en een baan hebben geen oneindige hoeveelheid tijd om een hobby te beoefenen. Het argument dat je met een eMTB langer kunt fietsen is in zo'n geval dan ook meestal enkel een theoretisch voordeel. En maak je over mij geen zorgen. Ik heb vorige week nog de Dirty Kanzelled gereden. Hele dag van huis. Gewoon zonder hulpmotor. ;)
Ik vond het gewoon vermakelijk om te zien in welke hoeken je het aan het zoeken was om alle
EMTB voordelen te weerleggen.

Maar het is me ondertussen duidelijk dat mijn enthousiasme over een nieuwe rijervaring op en elektrische variant hier niet gedragen wordt :p
Ook prima, en wellicht logisch tussen al die conditie rijders in dit topic.
Ik heb zelf blijkbaar een iets vrijer beeld van mountainbiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Wootism op 07-06-2020 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik wil ook een dagje zo’n ding huren. Kijken of ik de KOM kan pakken 😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:16
Wootism schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:13:
[...]

Ik vond het gewoon vermakelijk om te zien in welke hoeken je het aan het zoeken was om alle
EMTB voordelen te weerleggen.

Maar het is me ondertussen duidelijk dat mijn enthousiasme over een nieuwe rijervaring op en elektrische variant hier niet gedragen wordt :p
Ook prima, en wellicht logisch tussen al die conditie rijders in dit topic.
Ik heb zelf blijkbaar een iets vrijer beeld van mountainbiken.
Ik ben denk ik degene met de minste aspiraties als het aankomt op snelheid en die de meeste fun zoekt in mountainbiken samen met Elmar en Sjoewe. (excuus als ik iemand vergeet)

Maar een eMTB zit me gewoon in de weg. Een 10kg zwaardere fiets is nadelig voor het rijgedrag en de belasting van de trails.

Hoe denk je daar over? Daar heb ik namelijk nog geen reactie op gezien en ik leer graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 24-09 10:00
Apart dat eMTB’s hier zo gehaat worden ze zijn juist ideaal

- niet met de auto naar een route
- lager zwaarte punt
- langer fietsen
- explosieve van MTB’en haal je er uit, voor sommigen juist een voordeel
- en in de Bergen is naar beneden leuker dan omhoog

Downhill’ers zweren inmiddels al bij eMTB’s

Ik zie mij zelf als ik rond de 40/50 ben ook wel op zo’n ding fietsen.

Maar goed, zodra je geen 29” hardtail rijdt heb je al een verkeerde fiets volgens velen (niet hier hoor)

[ Voor 12% gewijzigd door GrooV op 07-06-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ruud schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:47:
[...]

Ik ben denk ik degene met de minste aspiraties als het aankomt op snelheid en die de meeste fun zoekt in mountainbiken samen met Elmar en Sjoewe. (excuus als ik iemand vergeet)

Maar een eMTB zit me gewoon in de weg. Een 10kg zwaardere fiets is nadelig voor het rijgedrag en de belasting van de trails.

Hoe denk je daar over? Daar heb ik namelijk nog geen reactie op gezien en ik leer graag.
Die 10kg lijkt me te verwaarlozen. Ik gun iedereen zijn MTB rondje ongeacht zijn "persoonlijke gewicht", ik zie ook 100kg plussers die er lol in hebben. Dan is een 80kg fietser op een eMTB nog steeds lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ruud schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:47:
[...]

Ik vond het gewicht van de fiets, uiteindelijk, juist prettig in kombochten en downhill. Door de massa had ik het gevoel meer grip en controle te hebben dan op mijn stuk lichtere GT.
Op smalle bochtige trails werkt dat je wel weer tegen en prefereer ik een normale MTB.

Die 10kg extra heeft denk ik geen invloed op de trails, eerder de flinke tractie op de achterband waardoor de trails sneller uitslijten.

[ Voor 22% gewijzigd door Wootism op 07-06-2020 09:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 21:57
Over fun gesproken, over twee weken eind-de-lijk met de Process naar Winterberg. Twee jaar geleden stond ik daar in de rij voor de lift en kwam er iemand voorbij rollen op zo'n ding en dacht ik: fuck, die wil ik ook.

Full circle O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 20:10
Verdient een eMTB niet een eigen topic? Niet dat ik ze niet wil en dit topic vervuilen maar meer om de positieve dingen van eMTB te belichten in een eigen topic en het ‘manuele’ MTB hier positief te blijven bespreken? Krijg nu het gevoel van een politieke discussie, de middenweg is ver te zoeken... doet de discussie geen eer aan noch de, in mijn ogen, aparte, sport discipline

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:16
GrooV schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:00:
Apart dat eMTB’s hier zo gehaat worden ze zijn juist ideaal

- niet met de auto naar een route
- lager zwaarte punt
- langer fietsen
- explosieve van MTB’en haal je er uit, voor sommigen juist een voordeel
- en in de Bergen is naar beneden leuker dan omhoog

Downhill’ers zweren inmiddels al bij eMTB’s

Ik zie mij zelf als ik rond de 40/50 ben ook wel op zo’n ding fietsen.

Maar goed, zodra je geen 29” hardtail rijdt heb je al een verkeerde fiets volgens velen (niet hier hoor)
Valt wel mee hoor met die haat. Ik zie het eerder andersom. De emtb wordt misschien nog wel fanatieker "verdedigd" dan aangevallen. (En dat zal vast nodig zijn, maar het valt hier echt wel mee vind ik, het is een vrij normale discussie)

Maar nogmaals (als zo'n fanatieke conditie rijder :P ) ieder zijn ding, voor mij is het niet wat ik voldoening uit haal, zeker niet in Nederland

Oja... 40-50 is niet oud hoor... Ben nu 41 en nog nooit zo fit geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 07-06-2020 11:29 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Wootism schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Ik vond het gewicht van de fiets, uiteindelijk, juist prettig in kombochten en downhill. Door de massa had ik het gevoel meer grip en controle te hebben dan op mijn stuk lichtere GT.
Op smalle bochtige trails werkt dat je wel weer tegen en prefereer ik een normale MTB.

Die 10kg extra heeft denk ik geen invloed op de trails, eerder de flinke tractie op de achterband waardoor de trails sneller uitslijten.
Door dat gewicht heb je meer grip nodig. Dat het tussen de oren positief werkt voor je zou kunnen. En tussen de oren zit bij ons normale stervelingen de meeste grip :)

Extra gewicht, dus een lomper bandje dus een zwaardere belasting. Maar je hebt gelijk, het kan best zo zijn dat juist het koppel voor meer belasting van de trail zorgt. Het zal een combinatie van de twee zijn.

Even wat andere dingen die genoemd zijn benoemen. Natuurlijk heb je een lager zwaartepunt maar ik vraag me echt af of dat opweegt tegen een fiets die 2x zo zwaar is. (@GrooV)

En dat een fiets met een 10KG hoger gewicht te verwaarlozen is waag ik echt te betwijfelen. (@artharpe) Als ik aan het MTB'en ben dan gaat mijn fiets alle kanten op onder me. Mijn armen en benen vangen elke beweging op. Dat is heel wat anders dan het relatief statische gewicht van 10KG meer lichaamsgewicht. Maar als je ziet hoe weinig de gemiddelde Nederlandse fietser uit het zadel komt heb je misschien ook wel gelijk voor het gros van de fietsers.

Maar laten we kijken naar MTB'en want daar is het ding voor. Dus ga ik uit van een beetje basiskennis, basistechniek en iets anders dan een vlak, recht bospad. De massatraagheid is dusdanig groter met dat extra gewicht dat er een totaal andere dynamiek is.

En ik vraag me serieus af of ik dat nog wel onder controle kan houden.

Wat ik hoor is dat MTB'ers die de overstap maken het doen vanwege lichamelijke klachten. Vaak klachten die invloed hebben op de conditie.

En die zijn lyrisch over de overstap omdat ze weer de hele dag kunnen fietsen in het buitenland maar ze zijn ook realistisch over de nadelen. Grappig om te horen is dan ook weer dat ze zo min mogelijk ondersteuning gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud op 07-06-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Gewicht vind ik echt een serieus nadeel van de eMTB. Ik overweeg er een omdat ze zo veelzijdig zijn, ik wil nu eenmaal maar 1x veel geld uitgeven ipv 2x. Daarnaast heb ik al teveel fietsen (het n+1 probleem). Ik wil fietsen naar de trail (bijvoorbeeld Zandvoort of Schoorl) ipv met de auto. Ik ben alleen van mening dat je met een eMTB net zo goed aan je conditie kunt werken, je zet hem uit of je doet een andere training. Daarom zei ik dat ik het onzin vind om een eMTB daar op af te serveren.
In de Alpen wil ik graag dat motortje hebben om ook 1000 hoogtemeters te kunnen klimmen. In Nederland wil ik langere afstanden kunnen doen zonder problemen. Het is gewoon een veelzijdigere fiets, met inderdaad een gewichtsnadeel.

Gisteren bij een Focus dealer om de hoek hier ook over staan praten. Focus heeft de Raven2, een eMTB van 17 kilo waar de motor en batterij uit kan, dan houdt je een fiets van 13 kilo over. Het nadeel is de range (250 Wh accu), maar je zou eventueel een bidonaccu kunnen gebruiken ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:46
Toch iets bijoznders qua eMTB. Toen ik laatst in de MTB shop in Winterberg was viel me al op hoe veel eMTB's er daar staan. Ik vragen. Eigenaar gaf aan ; men wil niet meer anders. Het spelen is zo veel leuker geworden. Blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

maartend schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:16:
Toch iets bijoznders qua eMTB. Toen ik laatst in de MTB shop in Winterberg was viel me al op hoe veel eMTB's er daar staan. Ik vragen. Eigenaar gaf aan ; men wil niet meer anders. Het spelen is zo veel leuker geworden. Blijkbaar
Dit dus.
Het mopperen van de traditionele rijders zal ook steeds meer toenemen door al die elektrische fietsen op de trails :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Holk schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:33:
Verdient een eMTB niet een eigen topic? Niet dat ik ze niet wil en dit topic vervuilen maar meer om de positieve dingen van eMTB te belichten in een eigen topic en het ‘manuele’ MTB hier positief te blijven bespreken? Krijg nu het gevoel van een politieke discussie, de middenweg is ver te zoeken... doet de discussie geen eer aan noch de, in mijn ogen, aparte, sport discipline
Wel nee, nu is het nieuw en schieten mensen in de verdediging of juist de aanval over een jaar of wat is het gewoon een extra vorm van.

Toch maar ff brilletje voor bij het fietsen gekocht, met ongeveer -1 zie ik toch net te slecht vooruit en ga ik te dicht op m'n voorwiel kijken. Nu ik technischere trails rijd (woon niet in NL) breekt dat me op, hoop dat ik het me snel aanwenen ga verder vooruit te kijken. Ga verder ook (tijdelijk?) Over naar flat pedals ivm het willen leren springen etc. Wat gewoon lastiger is met SPD omdat je niet heel goed merkt wanneer je stiekem toch met je benen zit te trekken. Kennis/collega gaat me nog een keer ff wat dingen leren in een bikepark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wootism schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:43:
[...]

Dit dus.
Het mopperen van de traditionele rijders zal ook steeds meer toenemen door al die elektrische fietsen op de trails :p
Ach google maar eens terug naar de lancering van de eerste fully :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
[...]

Dit dus.
Zolang je me niet in de weg rijdt hoor je mij niet mopperen ;)

Dus ook naar beneden maar maximale ondersteuning.

Waar rijd je eigenlijk normaal gesproken?

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 07-06-2020 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soulmaster
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-08 21:36

Soulmaster

iPhone, iTypos. iApologize

Erapaz schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:16:
@Michaelg @Soulmaster Met knieën kapot trappen bedoel ik inderdaad de explosieve klimmetjes, niet heel lang rechtdoor rijden op conditie. Knieën zijn inderdaad gevoelig en problemen daar kunnen je fietsplezier flink verpesten. Met een E MTB strijk je deze explosieve aanzetten glad én kun je nog steeds conditie opbouwen. Met een goede Ebikes kun je makkelijk ruim boven de 30 fietsen, dan werk je mooi aan je conditie, want de motor doet niks meer boven de 27.
Omdat je steeds je ondersteuning kan instellen, kun je het zo zwaar maken als je zelf wilt. Motor uitzetten == zonde van je ebike is natuurlijk heel zwart/wit. Als je het nodig hebt zet je hem aan, ga je voor een andere training zet je hem weer uit.
Vervang de o even voor een 0 in soulmaster :) ik fiets namelijk niet, kan niet eens vanwege mijn handicap :9 :9

All wiyht, rho sritched mg kegtops awound?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Hmm... Ik dacht dat we op een tech forum iets opportunistischer zouden kijken naar techniek (op een fiets). Helemaal als daar elektronica bij komt kijken, maar dat zal ik dan wel mis hebben 8)7.

Geef mij maar gewoon zo'n ding met accu en 160mm veerweg (f/r). Lekker heel de dag trails rijden en met nog een beetje energie over lekker aan aan biertje achteraf. Vandaag zaten er in onze groep ook 3 ebikers, een canyon spectral:on, yt decoy en een rotwild (ik denk) r.x750. Veel lol gemaakt onder elkaar tijdens de klimmen. Lekker met z'n alle naar beneden raggen en terug omhoog. Ook zaten er klimmen bij waar die e-bikers de nodige moeite hadden. Einde van de dag (ja, echt een hele dag en niet zo maar 3 uurtjes crossen) met z'n alle op het terras even nagenoten. En ook die E-bikers hebben het zwaar gehad! Niet zozeer op de klimmen, maar het kost toch echt wat extra kracht om die e-bikes door alle kuilen, bochten en wortels onder controle te houden.

Maar goed, wij hebben vandaag dan ook écht gemountainbiked en niet zomaar wat door de bossen gecrosst wat je enkel in Nederland kan doen :X.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
[...]

Dit dus.
En ik ben bang dat dat mopperen grotendeels terecht zal zijn. De opkomst van de gewone e-bike is voor de sportieve fietser ook een bron van terechte irritatie (en andersom ook).

Maar je moet denk ik wel voorzichtig zijn om trends uit het buitenland door te trekken naar NL. Mountainbiken is hier nog steeds veel meer een prestatiesport dan een funsport terwijl trapondersteuning vooral geassocieerd wordt met gemak. Die 2 matchen slecht. Ik zie dan ook geen grote groepen die het MTB-en als sport oppakken kiezen voor een eMTB. Als je kijkt naar de grote hoeveelheid gympen en korte broek mtb-ers die nu ook rondkomen op de UHR zijn de NL routes daar ook gewoon niet zwaar genoeg voor.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 15:48

Meneer iCy

swarma

Vanavond weer een ritje gehad met mijn kameraad (en een vriendin, maar daarvan is niet het issue). Wat kan ik mij soms irriteren aan zijn conditie. Had eerder een MTB als ik, maar hij fietst gewoonweg te weinig en nu heb ik dus van de tijd dat ik onderweg ben (1u:47m) maar 1u:05m beweegtijd. Wou vanavond de route eigenlijk 2x doen, maar dat kan hij niet volhouden. Gezelligheid overheerste gelukkig.

Als ik alleen ga heb ik een minimale pauze of geen pauze.

Daarnaast is er ook een mogelijkheid in strava op een suggestie van een segment die iemand anders heeft gemaakt? Het segment loopt nu verder dan de track en niet meer in de mtb route namelijk. Je moet nu eerst omrijden *naar de straat" en dan weer terug naar de route.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ruud schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:33:
[...]

Zolang je me niet in de weg rijdt hoor je mij niet mopperen ;)

Dus ook naar beneden maar maximale ondersteuning.

Waar rijd je eigenlijk normaal gesproken?
We gaan meestal naar Zuid-Limburg voor de hoogtemeters en mooie omgeving. Altijd vakantievibes daar :9B
Woon omgeving Eindhoven dus goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Brilsmurfffje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:23:
[...]

Ach google maar eens terug naar de lancering van de eerste fully :+
Ook waar.....alles wat men niet kent of anders is dan het traditionele kent tegenstand. Ik rijd sinds een week op een fully en snap niet waarom niet iedereen dat doet. Vanmorgen weer op mijn hardtail gereden en had het gevoel dat ik achter op mijn velg reed. :D

[ Voor 11% gewijzigd door Wootism op 08-06-2020 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

klaaas schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:14:
[...]

En ik ben bang dat dat mopperen grotendeels terecht zal zijn. De opkomst van de gewone e-bike is voor de sportieve fietser ook een bron van terechte irritatie (en andersom ook).
Wat een gekke aanname....
Ik heb als ‘normale’ MTB’er altijd met interesse naar de Ebikers gekeken die ik tegen kwam op diverse trails. Ook vaak praatje met die mensen gemaakt, was altijd gezellig.
Andersom ook nooit enige vorm van irritatie.

Waar komt die terechte irritatie volgens jou dan vandaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Wootism op 08-06-2020 00:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Wootism schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:40:
[...]

Ik heb als ‘normale’ MTB’er altijd met interesse naar de Ebikers gekeken die ik tegen kwam op diverse trails. Ook vaak praatje met die mensen gemaakt, was altijd gezellig.

Ik hoop wel dat je ziet dat je eigen posts bij tijd en wijlen ook bol staan van de gekke aannames? Men moppert volgens jou omdat er sceptisch naar een ebike gekeken wordt is een voorbeeld.

Ik doe ook een aantal aannames en geef duidelijk aan waar de schoen zou kunnen wringen. Maar daar wordt soms niet eens op ingegaan. En dan gaat het over hele realistische scenario's. (In mijn ogen)

@ElmarJ16 geeft het wel goed aan. Het kost extra energie om zo'n fiets in bedwang te houden. En dat is juist iets wat ik niet wil want extra energie nodig hebben op de grens van je kunnen resulteert vaak in een crash. (In mijn beleving) Of je die energie nou over hebt of niet.

Tuurlijk past zijn opmerking in mijn straatje. Maar van wat ik lees past de omgeving waar hij het over heeft beter bij een ebike dan Zuid-Limburg. Let op: voor mijn gebruik!

Zuid-Limburg heeft voor mij geen enkele noodzaak voor een ebike. Ik heb daar wel 30x50 overbrenging nodig want mijn vermogen per kg ligt echt niet hoger dan gemiddeld. Ik mag namelijk gewoon richting de 95/100kg eigen gewicht omhoog trappen.

Nou scheelt het voor mij dat ik zo goed als nooit in groepsverband rijd. Dus ik zou er geen nodig hebben om de rest van de groep niet teveel te vertragen. Daar zie ik ook echt een use case voor zo'n fiets. Namelijk dat je door lichamelijke achteruitgang niet meer mee kunt met goede fietsvrienden.

Waar ik een algemeen probleem in zie is het snelheidsverschil met anderen. Het is een extra groep die sneller over de trails jakkert dan gemiddeld en we weten allemaal dat er niet altijd netjes omgegaan wordt met langzamere rijders.

@Erapaz ik denk dat je met 30 in het uur op een zware mtb met tractorbanden niet echt aan je conditie aan het werken bent. Ik vraag me zelfs af of ik nog wel in Vo2max-bereik bezig zou zijn door die tractorbanden. Maar misschien lees ik je opmerking nu te zwart/wit. Je bent aan het bewegen en je verbrandt energie. Dat klopt zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:52

BM

Moderator Spielerij
Oke, vooraf, ik héb gezocht (google en hier in topic), maar ik ga toch een terugkerend onderwerp weer aanhalen:

27.2 dropper posts. Heb afgelopen zaterdag samen met vriendin weer een mtb-clinic gedaan, en wederom tot de conclusie gekomen dat een dropper toch wel heel fijn zou zijn. Nu wil het feit dat we beiden een Cube hebben met een 27.2 post (Reaction Pro 2018 en Reaction Race 2019, zo uit m'n hoofd).
Ik kom hier in het topic vooral de KS e20i en Brand-X Ascend tegen als goede opties. Nu heeft interne bekabeling mijn sterke voorkeur, en volgens mij kan dat ook prima op onze fietsen, echter is de Ascend volgens mij extern, en de e20i volgens mij bijna niet te krijgen.

Mis ik ergens iets in mijn zoektocht? Ik weet dat de keuze beperkt is, maar ik hoop toch voor een eniszins redelijke prijs wat te kunnen vinden. Tenzij jullie zeggen dat het een kansloze onderneming is, dan moeten we het maar doen zonder dropper (overleven we ook wel weer :+)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Wootism schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:40:
[...]

Allereerst laat je mijn belangrijkste punt weg en dat is dat ik het niet zo snel zie gebeuren, dat de trails in NL overspoeld worden met eMTB's, zoals de fietspaden met gewone e-bikes. Zou dat wel gebeuren dan verwacht ik dat dat irritaties op gaat leveren. Dat is een aanname ja, maar mede gelet op de fietspaden lijkt me dat niet zo'n rare aanname.

Als eMTB-ers op de trails niet in de weg zouden rijden, of lomp inhalen, geen extra schade aan de trails zouden aanrichten en zich niet zouden mengen in Strava-segmenten dan zou er m.i. weinig aan de hand zijn. Maar ik heb daar niet zoveel vertrouwen in. Niet dat ik denk dat alle eMTB-ers zich daar schuldig aan maken, maar als jan en alleman met zo'n ding op de trails gaat rijden dan vrees ik dat het geen rare aanname zal blijken.

@Ruud ik zag onlangs een studie voorbij komen waaruit bleek dat het rondrijden op een eMTB wel degelijk als duurtraining zou werken. De deelnemers aan de proef die op een eMTB reden gaven aan dat ze niet het idee hadden dat ze een workout achter de rug hadden, maar dat de gemeten waarden wel degelijk aangaven dat ze er een effectieve training op hadden zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door klaaas op 08-06-2020 08:44 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
@Ruud Die 30 in het uur was maar een voorbeeld, ik zou intervallen doen als je aan je conditie wilt werken. Dat kan op een eMTB ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Bij Emtb's zijn er vanaf het begin al zorgen geweest. Zeker in de VS. (heb een acc op pinkbike dusja). Er is daar bij veel trails een afspraak met landeigenaren. Die wil je niet tegen de haren instrijken. bij gebrek aan regelgeving gaan er dus gemotoriseerde voertuigen op die paden. Ze zijn zwaarder dus ze slijten het pad ook sneller. hier in nederland hebben we gewoon ontiegelijk mazzel met die mensen die onze trails onderhouden. (als je ze tegenkomt, zeg dan tegen ze dat ze moeten weten dat ze geweldig zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
BM schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:38:
Oke, vooraf, ik héb gezocht (google en hier in topic), maar ik ga toch een terugkerend onderwerp weer aanhalen:

27.2 dropper posts. Heb afgelopen zaterdag samen met vriendin weer een mtb-clinic gedaan, en wederom tot de conclusie gekomen dat een dropper toch wel heel fijn zou zijn. Nu wil het feit dat we beiden een Cube hebben met een 27.2 post (Reaction Pro 2018 en Reaction Race 2019, zo uit m'n hoofd).
Ik kom hier in het topic vooral de KS e20i en Brand-X Ascend tegen als goede opties. Nu heeft interne bekabeling mijn sterke voorkeur, en volgens mij kan dat ook prima op onze fietsen, echter is de Ascend volgens mij extern, en de e20i volgens mij bijna niet te krijgen.

Mis ik ergens iets in mijn zoektocht? Ik weet dat de keuze beperkt is, maar ik hoop toch voor een eniszins redelijke prijs wat te kunnen vinden. Tenzij jullie zeggen dat het een kansloze onderneming is, dan moeten we het maar doen zonder dropper (overleven we ook wel weer :+)
Check deze: link

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:52

BM

Moderator Spielerij
Oke, die heb ik echt volkomen gemist, en ik dacht die site aardig doorgespit te hebben :X

Thanks!

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 16:19
Yess.. het is gelukt. Zaterdag om 6.00u gestart en om 18.30u thuis. 204 km.

Rond 7.30u begon het te regenen tot 9.00u en werd het een grote blubberzooi, omdat het de dag ervoor ook al flink geregend had. Dus de hele dag met een krakende en piepende fiets verder rondgereden. We hadden steeds om en om onze dipmomentjes dus konden elkaar er wel mooi doorheen helpen. Mijn dipmomentjes waren vooral een aankondiging dat ik snel iets moest gaan eten en dan was het ook snel weer weg. De laatste 20 km waren wel echt zwaar. Dan wil je eigenlijk niet meer stoppen, want je bent er bijna, maar je moet toch echt nog effe wat eten.

Denk dat deze pr voorlopig wel even blijft staan.

En voor wie twijfelt of de Canyon Lux niet te racey is. Hij heeft echt heerlijk gereden en geen moment gedacht dat ik dit op een verkeerde fiets aan het doen was.

[ Voor 4% gewijzigd door Rudolf op 08-06-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Erapaz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:42:
@Ruud Die 30 in het uur was maar een voorbeeld, ik zou intervallen doen als je aan je conditie wilt werken. Dat kan op een eMTB ook :)
En @klaaas natuurlijk ook, zoals ik al zei, ik lees de opmerking heel zwart/wit en om dan een kloppend verhaal te hebben klopt het niet. ;) Maar zoals gezegd; je bent aan het bewegen en energie verbranden. Dat is natuurlijk ook al training voor heel veel mensen. En door de ondersteuning juist in de lagere zones. Perfect voor de meesten :)

@Torakk: goed punt, hier hebben we natuurlijk de kenteken-fietsen. En die kunnen ook best een probleem worden in Nederland. Naar mijn weten horen die tot de snor/bromfiets-categorie en mogen dus niet in het bos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
klaaas schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:14:
[...]

Maar je moet denk ik wel voorzichtig zijn om trends uit het buitenland door te trekken naar NL. Mountainbiken is hier nog steeds veel meer een prestatiesport dan een funsport terwijl trapondersteuning vooral geassocieerd wordt met gemak. Die 2 matchen slecht.
Zeg dat nog eens? Dit is volgens mij wat er precies mis is met het mountainbiken in Nederland. Waarom zou je niet gewoon fun mogen hebben op je mountainbike en niet continue in het rood rijden?! Van mij krijg je met zo'n opmerking al bijna het plakkaat strava rijder opgelapt.

Ik krijg toch een beetje het gevoel dat iedereen over de inspanning op een e-mtb praat vanuit een onderbuik gevoel. De gasten waar ik gisteren mee reden gaven hier het volgende over aan:

Hun hebben inderdaad het gevoel dat ze minder inspanning leveren, maar de prestaties gebaseerd op hartslag gaven aan dat ze uiteindelijk evenveel calorieën verbruiken met hun e-mtb. Dit komt voornamelijk dat ze na een klim gelijk weer door kunnen ipv eerst nog even tot rust komen (fietsend of toch even wachtend). Ze vlakken de inspanningspieken dus af, maar het gemiddelde blijft uiteindelijk hetzelfde.

Ik vind het persoonlijk onredelijk op een 'analoge' mtb te vergelijken met een e-mtb. De manier van rijden is gewoon anders, maar kan met normaal respect naar elkaar gewoon gemixed worden. Asociaal gedrag komt voor mij niet door de e-bike, maar door de berijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
BM schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:05:
[...]

Oke, die heb ik echt volkomen gemist, en ik dacht die site aardig doorgespit te hebben :X

Thanks!
En hier nog 1 : https://www.wiggle.nl/bra...x-01-cx-verende-zadelpen/

Ik was zelf ook opzoek. Kan wel eens precies dezelfde zijn, alleen met andere "brand" ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
ElmarJ16 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:29:
[...]

Zeg dat nog eens? Dit is volgens mij wat er precies mis is met het mountainbiken in Nederland. Waarom zou je niet gewoon fun mogen hebben op je mountainbike en niet continue in het rood rijden?! Van mij krijg je met zo'n opmerking al bijna het plakkaat strava rijder opgelapt.
Misschien moet je even goed lezen voordat je stickers gaat plakken. Ik geef geen oordeel over de manier waarop mtb-en in NL beleefd wordt, ik geef enkel een beschrijving. En als je een inhoudelijk oordeel wilt: wat mij betreft mag iedereen zijn sport beoefenen zoals ie dat graag wil. Van mij mag je MTB-en als prestatiesport en MTB-en als funsport. Combineren mag van mij ook. Er is niet 1 goede of foute vorm van MTB-en, behalve MTB-en als een hork.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ruud schreef op maandag 8 juni 2020 @ 06:16:
[...]

Ik hoop wel dat je ziet dat je eigen posts bij tijd en wijlen ook bol staan van de gekke aannames? Men moppert volgens jou omdat er sceptisch naar een ebike gekeken wordt is een voorbeeld.

Ik doe ook een aantal aannames en geef duidelijk aan waar de schoen zou kunnen wringen. Maar daar wordt soms niet eens op ingegaan. En dan gaat het over hele realistische scenario's. (In mijn ogen)

@ElmarJ16 geeft het wel goed aan. Het kost extra energie om zo'n fiets in bedwang te houden. En dat is juist iets wat ik niet wil want extra energie nodig hebben op de grens van je kunnen resulteert vaak in een crash. (In mijn beleving) Of je die energie nou over hebt of niet.

Tuurlijk past zijn opmerking in mijn straatje. Maar van wat ik lees past de omgeving waar hij het over heeft beter bij een ebike dan Zuid-Limburg. Let op: voor mijn gebruik!

Zuid-Limburg heeft voor mij geen enkele noodzaak voor een ebike. Ik heb daar wel 30x50 overbrenging nodig want mijn vermogen per kg ligt echt niet hoger dan gemiddeld. Ik mag namelijk gewoon richting de 95/100kg eigen gewicht omhoog trappen.

Nou scheelt het voor mij dat ik zo goed als nooit in groepsverband rijd. Dus ik zou er geen nodig hebben om de rest van de groep niet teveel te vertragen. Daar zie ik ook echt een use case voor zo'n fiets. Namelijk dat je door lichamelijke achteruitgang niet meer mee kunt met goede fietsvrienden.

Waar ik een algemeen probleem in zie is het snelheidsverschil met anderen. Het is een extra groep die sneller over de trails jakkert dan gemiddeld en we weten allemaal dat er niet altijd netjes omgegaan wordt met langzamere rijders.

@Erapaz ik denk dat je met 30 in het uur op een zware mtb met tractorbanden niet echt aan je conditie aan het werken bent. Ik vraag me zelfs af of ik nog wel in Vo2max-bereik bezig zou zijn door die tractorbanden. Maar misschien lees ik je opmerking nu te zwart/wit. Je bent aan het bewegen en je verbrandt energie. Dat klopt zeker.
Volgens mij ben ik wel op al je geschetste scenario’s ingegaan, excuses als dat niet zo is.

Desondanks baseer ik mijn eigen ‘aannames’ op de reacties in dit topic. En ik denk dat je niet kan ontkennen dat er hier erg sceptisch naar ebikes wordt gekeken. (Had overigens wel verwacht dat juist op Tweakers wat meer open minded naar dit soort nieuwe trends gekeken zou worden)

Om in te gaan op wat je zegt: Ja, het kost inderdaad meer energie om de fiets door zijn gewicht in bedwang te houden.
Zoals al eerder aangegeven vind ik dat gewicht juist wel lekker lekker fietsen doordat ik het gevoel heb als een blok op de weg te liggen. En soms werkt het je tegen.
Om te zeggen dat het gewicht je dusdanig veel effort kost dat je eerder aan de grens van je kunnen zit lijkt me overdreven. Zo ervaar ik het in ieder geval niet.

Begrijp me niet verkeerd; een Ebike heeft voor mij absoluut geen noodzaak. Ik beoefen al jaren diverse vechtsporten en heb daardoor een zeer goede conditie en spiermassa. (Al zeg ik het zelf 8) )
Voor mij is het puur de fun die zo’n ding met zich mee brengt. Desondanks is het absoluut niet zo dat je fluitend die heuvels op klimt en niet aan je conditie werkt. Ook op een EMTB kom je hijgend en zwetend boven, alleen wel een stuk minder dan op mijn normale MTB.

Twee vrienden van me, en mijn vriendin nu ook, hebben sinds onze eerste ervaring in Vijlen EMTB’s gekocht, en we hebben de grootste lol met die dingen :D
En dat laatste is precies waarvoor ik dat ding heb: lol. Ja we zijn sneller dan alle mountainbikers die we tegenkomen in de bossen, maar dat zorgt nooit voor problemen of lastige situaties. Op trails netjes vragen of je links of rechts mag passeren, bedanken en weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

klaaas schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:42:
[...]

Allereerst laat je mijn belangrijkste punt weg en dat is dat ik het niet zo snel zie gebeuren, dat de trails in NL overspoeld worden met eMTB's, zoals de fietspaden met gewone e-bikes. Zou dat wel gebeuren dan verwacht ik dat dat irritaties op gaat leveren. Dat is een aanname ja, maar mede gelet op de fietspaden lijkt me dat niet zo'n rare aanname.

Als eMTB-ers op de trails niet in de weg zouden rijden, of lomp inhalen, geen extra schade aan de trails zouden aanrichten en zich niet zouden mengen in Strava-segmenten dan zou er m.i. weinig aan de hand zijn. Maar ik heb daar niet zoveel vertrouwen in. Niet dat ik denk dat alle eMTB-ers zich daar schuldig aan maken, maar als jan en alleman met zo'n ding op de trails gaat rijden dan vrees ik dat het geen rare aanname zal blijken.

@Ruud ik zag onlangs een studie voorbij komen waaruit bleek dat het rondrijden op een eMTB wel degelijk als duurtraining zou werken. De deelnemers aan de proef die op een eMTB reden gaven aan dat ze niet het idee hadden dat ze een workout achter de rug hadden, maar dat de gemeten waarden wel degelijk aangaven dat ze er een effectieve training op hadden zitten.
Nou om in te gaan op dat eerste punt: Ik denk namelijk wél dat de trails overspoelt gaan worden met EMTB’s. En dat baseer ik op de snelle toename van het aantal ebikes die ik nu al in de bossen zie. De massa vindt het tof en ook fietsenwinkels passen hier hun assortiment op aan.
Is dat een probleem? Denk het niet. Het is immers nog steeds een mountainbike maar eentje die lichter fietst. Spannender is het mijns inziens niet.

Ik ben ervan overtuigd dat als je een lompe lul op een EMTB tegen komt, dat dit ook een lompe lul op een normale MTB was geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Wootism schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:42:
[...]
Om in te gaan op wat je zegt: Ja, het kost inderdaad meer energie om de fiets door zijn gewicht in bedwang te houden.
Zoals al eerder aangegeven vind ik dat gewicht juist wel lekker lekker fietsen doordat ik het gevoel heb als een blok op de weg te liggen. En soms werkt het je tegen.
Om te zeggen dat het gewicht je dusdanig veel effort kost dat je eerder aan de grens van je kunnen zit lijkt me overdreven. Zo ervaar ik het in ieder geval niet.
Ik kan me ongetwijfeld vinden in elk van de use cases die iemand heeft voor een eMTB. Wat ik doe is dat ik het op mijn eigen situatie projecteer en aangeef waarom het niet de holy grail is voor heel veel rijders. Ik ben namelijk maar een gemiddelde MTB'er.

Om in te gaan op het gequote stuk:
Ik zeg ook niet dat je eerder aan de grens zit. Die grens is een vast gegeven en om óp die grens te balanceren en extra gewicht in bedwang te houden zou voor mij de druppel zijn ;)

Dus zou ik de grens minder ver weg leggen en meer reserve aanhouden.

En waarom zou er meer open minded naar een e-MTB gekeken worden op een tech-website? Fietsen met trapondersteuning bestaan al tientallen jaren. Het is niets nieuws, het lost geen milieuprobleem op, het is geen vervanging voor iets anders. :)

New bike day is altijd een glimlach waard want nieuwe speeltjes zijn altijd leuk voor de eigenaar. Maar als het als DE oplossing voor alles neergezet (just kidding) wordt dan krijg ik een frons op mijn voorhoofd :)
Ik ben ervan overtuigd dat als je een lompe lul op een EMTB tegen komt, dat dit ook een lompe lul op een normale MTB was geweest.
100% eens! Maar de snelle groep is nu wel groter...

Ach ik zie het aantal sporen rechtdoor terwijl er toch echt een bocht is wel verschijnen ;) Hopen dat het niet teveel ambulances extra oplevert. Daar zijn perceeleigenaren meestal niet heel blij mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 08-06-2020 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:43
Het zou sowieso fijn zijn, als de E versie van racefietsen en MTB seperaat wordt aangegeven in de strava segmenten.
Persoonlijk vindt ik een E versie van een mtb in de alpen thuishoren :) tenzij je op een leeftijd bent aangekomen en of lichamelijke beperkingen hebt waardoor je niet meer met je makkers mee kunt fietsen.

Ik zal vast zelf onder de noemer boswielrenner horen vanuit perspectief van de exclusief mtb rijdende fietser, maar als iedereen gewoon rekening houd met elkaar is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ruud schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:53:
[...]
New bike day is altijd een glimlach waard want nieuwe speeltjes zijn altijd leuk voor de eigenaar. Maar als het als DE oplossing voor alles neergezet wordt dan krijg ik een frons op mijn voorhoofd :)
Wellicht dat dit zo op je over komt. Maar dit heb en zal je me nooit horen zeggen.
Want het is absoluut niet DE oplossing. Het is, tenminste voor mij, een erg leuke aanvulling op het normale mountainbiken. Meer niet :)

Desondanks wel leuk en interessant om de meningen hierover in dit topic te lezen.
Het is gewoon een andere doelgroep die de bossen in gaat.

Een zelfde discussie zal je ook kunnen houden tussen de mountainbikers die met een strakke polyester bretelsbroek op hun klikpedaal fiets zitten en de mountainbikers met wijde kleding en sportschoentjes op hun flat pedals.
Ook twee verschillende doelgroepen die elkaar wellicht wat minder begrijpen :p
En waarom zou er meer open minded naar een e-MTB gekeken worden op een tech-website? Fietsen met trapondersteuning bestaan al tientallen jaren. Het is niets nieuws, het lost geen milieuprobleem op, het is geen vervanging voor iets anders. :)
Omdat een EMTB meer ‘tech’ is dan een normale MTB. Yes, I know. Slechte aanname van mijn kant :p

[ Voor 15% gewijzigd door Wootism op 08-06-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Wootism schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Wellicht dat dit zo op je over komt. Maar dit heb en zal je me nooit horen zeggen.
Want het is absoluut niet DE oplossing. Het is, tenminste voor mij, een erg leuke aanvulling op het normale mountainbiken. Meer niet :)

Desondanks wel leuk en interessant om de meningen hierover in dit topic te lezen.
Het is gewoon een andere doelgroep die de bossen in gaat.

Een zelfde discussie zal je ook kunnen houden tussen de mountainbikers die met een strakke polyester bretelsbroek op hun klikpedaal fiets zitten en de mountainbikers met wijde kleding en sportschoentjes op hun flat pedals.
Ook twee verschillende doelgroepen die elkaar wellicht wat minder begrijpen :p
Die lycra-bretels-broekrenners zou ik ook graag tegenin gaan, maar dat zijn er teveel. Dat durf ik niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Wootism schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:52:
[...]

Nou om in te gaan op dat eerste punt: Ik denk namelijk wél dat de trails overspoelt gaan worden met EMTB’s. En dat baseer ik op de snelle toename van het aantal ebikes die ik nu al in de bossen zie. De massa vindt het tof en ook fietsenwinkels passen hier hun assortiment op aan.
Kun je dat behalve met je eigen waarneming verder nog onderbouwen? Ik zie nl wel dat de massa de laatste tijd (noodgedwongen) het MTB-en heeft ontdekt, maar die doen dat voornamelijk op een oude 26-er met velgremmen. Volgens mij heeft de massa niet eens het geld om er een eMTB voor de lol bij aan te schaffen.
Het gaat mij er niet om dat er aso's tussen zitten. Die heb je overal. Maar als de massa aan de eMTB zou gaan dan verwacht ik vooral taferelen in het verlengde van wat ik nu in het bos zie gebeuren: gewoon heel veel onhandigheid. Stilstaan op de paden, bochten niet halen, klimmetjes kapot trappen, overal remmen etc. Als ze dat dan met een eMTB gaan doen wordt het er niet beter op...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ruud schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:10:
[...]

Die lycra-bretels-broekrenners zou ik ook graag tegenin gaan, maar dat zijn er teveel. Dat durf ik niet :+
Daar zou ik me hier inderdaad niet aan wagen nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

klaaas schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Kun je dat behalve met je eigen waarneming verder nog onderbouwen? Ik zie nl wel dat de massa de laatste tijd (noodgedwongen) het MTB-en heeft ontdekt, maar die doen dat voornamelijk op een oude 26-er met velgremmen. Volgens mij heeft de massa niet eens het geld om er een eMTB voor de lol bij aan te schaffen.

[...]

Het gaat mij er niet om dat er aso's tussen zitten. Die heb je overal. Maar als de massa aan de eMTB zou gaan dan verwacht ik vooral taferelen in het verlengde van wat ik nu in het bos zie gebeuren: gewoon heel veel onhandigheid. Stilstaan op de paden, bochten niet halen, klimmetjes kapot trappen, overal remmen etc. Als ze dat dan met een eMTB gaan doen wordt het er niet beter op...
Naast dat ik het zelf zie in de bossen en het assortiment bij fietsenzaken wordt het ook onderbouwd door de verkoopcijfers die elk jaar bijna een verdubbeling (!) laten zien van het aantal verkochte EMTB’s. O.a. GfK doet hier marktonderzoeken naar.
De groei van normale ebikes is al helemaal bizar. 3 op de 5 van de verkochte stadsfietsen is een ebike....

Je opmerking over andere gebruikers in de bossen vind ik wel typerend.
Als jij je stoort aan mensen die minder handig zijn dan jij, stilstaan op plekken die jij niet prettig vindt, bochten niet halen omdat ze minder ervaren zijn en teveel remmen naar jouw zin....Dan vraag ik me af met wat voor idee jij op je fiets zit, lijkt me in ieder geval niet prettig om je tegen te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
Zit dat nou lekker zo'n wijde broek?

:w Groetjes een strakke-lycra-bretelsbroekdragende klootzak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Wootism schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Naast dat ik het zelf zie in de bossen en het assortiment bij fietsenzaken wordt het ook onderbouwd door de verkoopcijfers die elk jaar bijna een verdubbeling (!) laten zien van het aantal verkochte EMTB’s. O.a. GfK doet hier marktonderzoeken naar.
De groei van normale ebikes is al helemaal bizar. 3 op de 5 van de verkochte stadsfietsen is een ebike....
Dat de gewone e-bikes een enorme vlucht genomen hebben is wel duidelijk, maar dat is toch een andere categorie. Als die cijfers er zijn en jij kent ze: roep eens wat? Hoeveel eMTB's worden er verkocht t.o.v. gewone MTB's? Een verdubbeling is leuk, maar een verdubbeling van een klein aantal is nog geen massa-verkoop.
Je opmerking over andere gebruikers in de bossen vind ik wel typerend.
Als jij je stoort aan mensen die minder handig zijn dan jij, stilstaan op plekken die jij niet prettig vindt, bochten niet halen omdat ze minder ervaren zijn en teveel remmen naar jouw zin....Dan vraag ik me af met wat voor idee jij op je fiets zit, lijkt me in ieder geval niet prettig om je tegen te komen.
Wat is dat toch met dat geoordeel hier? Ik zeg niet dat ik me er aan stoor ik zeg enkel: 'dat gaat irritaties opleveren'. Enige wat ik persoonlijk zorgelijk vind is dat de trails aan gort gereden worden. Dat lijkt me iets anders dan een persoonlijke irritatie.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
klaaas schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Ik vraag me af of dat klimmetjes kapot trappen nu juist niet meer opgelost wordt door een e-mtb. Klimmetjes worden vaak kapot getrapt omdat men deze niet haalt en dan maar gaat lopen. Doe je dat terwijl het al iets mul is, dan trap je met je voeten dwars door de toplaag heen en gaat het sneller kapot. Een e-bike komt makkelijker boven en hoeft daardoor niet af te stappen (tenzij er natuurlijk weer een worteltje zit waar ze niet overeen komen, maar dat is dan weer een andere discussie).

Verder was mijn opmerking niet op de man bedoelt, maar op de uitspraak. No hard feelings ;). Misschien meer een irritatiepuntje aan mijn kant dat ik vind dat het teveel als een prestatiesport gezien wordt en daar toch al sneller asociaal gedrag uit voorkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruud
Rudolf schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:09:
Zit dat nou lekker zo'n wijde broek?

:w Groetjes een strakke-lycra-bretelsbroekdragende klootzak.
Scheer je weg!

Er zit ook echt een voordeel aan naast dat het gewoon super-duper-cool is. Een specifieke MTB-broek blijft een stuk langer heel bij onverwacht bodemonderzoek. That's all :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Toch maar eens eentje proberen bij de volgende bestelronde. Zag dat we ze nu ook in bij het clubtenue kunnen bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Ruud schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:28:
[...]

Scheer je weg!

Er zit ook echt een voordeel aan naast dat het gewoon super-duper-cool is. Een specifieke MTB-broek blijft een stuk langer heel bij onverwacht bodemonderzoek. That's all :)
Maar als je een super snelle emtb hebt, dan is het Aero voordeel met een skinsuite natuurlijk wel gigantisch. Ghehe.

Alle gekheid daargelaten. Vooral lekker doen waarbij je jezelf prettig voelt. Leven en laten leven.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prulleman
misschien is het beter om alle vooroordelen wat meer achterwege te laten.
- niet iedere lycra hardrijder is een klootzak die iedereen van de baan rijdt (inc moi)
- niet iedere beginner is lomp en houd zich niet aan de "regeltjes"
- niet iedere e-biker is gehandicapt
- niet iedere e-biker is lui
- niet iedere e-biker vertoont samen met de extra snelheid extra asociaal gedrag (net zoals die lycra hardrijders)
- niet iedereen in lycra is een "boswielrenner"
- niet iedereen met een 29" hardtail met een 69+ graden balhoofd is een boswielrenner
- maar ook niet alle "boswielrenners" zijn lompe horken (hoewel de clubjes die met 20 man in een treintje op de tracks gaan raden hier over het algemeen wel bij horen)

verder mag iedereen van mij op zijn eigen manier genieten van fietsen, of je nu met een 160 mm e fully op een vlak rondje meer plezier hebt, of dat rondje liever doet op een 29-er hardtail, of je nu een fiets hebt van 500 euro of van 10.000

Zelf geniet ik van veel aspecten van de fiets sport, meer dan 25 jaar geleden ooit begonnen met een rondje op een huurfiets in de Ardennen en daarna al snel zelf een fiets gekocht.
paar jaar terug weer begonnen, eerst op de oude 26-er met v-brakes, snel daarna met een mooie 29er hardtail en nu aan het sparen voor een fully. In de tussentijd het fitness aspect behoorlijk fanatiek erbij gepakt met een indoor trainer en een oude racefiets, maar ik voel met er niet minder "mountainbiker" door. Sterker doordat ik nu fitter ben kan je (net zoals met een e-mtb :)) lekker lange ritten maken, snel omhoog knallen en zonder al teveel vermoeidheid lekker door de slingerstukken rippen.

Als ik ergens zou wonen waar het verschil met ondersteuning groter zou zijn (of de tijd had om vaker naar het buitenland zou gaan) dan zou ik ook best voor een e-mtb kunnen kiezen, maar helaas moet ik het op dit moment doen met voornamelijk de lokale rondjes, en om daar het beste uit te halen zie ik mezelf voorlopig niet op een e-mtb. Als ik bv van breda naar tilburg ga om daar een rondje te doen, dan trap ik liever zelf tegen de 30 per uur de 22 km die kant op, dan dat ik met een e-mtb te weinig doe rond de 25 of te hard moet trappen om daar net boven te zitten. En dan het rondje 013.. kan me voorstellen dat het leuker is om daar wat harder te rijden met behulp van een beetje extra power.. als ik een stukje achter langzamere rijders zit vind ik het ook saai.. een bochtje op halve snelheid is gewoon niet zo boeiend als de grenzen proberen op te zoeken.
Qua beleving moet je skill lever dus een beetje in verhouding staan met je fitness, met een e-bike kan je beide opkrikken, exptra power, + zonder (grote) penalty zware banden en veel veerweg. Gelukkig zijn die 2 bij mij mooi in verhouding en van een acceptabel niveau :P :>

Verder zijn er al genoeg goede en minder goede argumenten voorbij gekomen. Zolang iedereen zich een beetje gedraagt mag ie van mij de tracks op met de fiets die het beste bij hem past :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
ElmarJ16 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:28:
[...]

Ik vraag me af of dat klimmetjes kapot trappen nu juist niet meer opgelost wordt door een e-mtb. Klimmetjes worden vaak kapot getrapt omdat men deze niet haalt en dan maar gaat lopen. Doe je dat terwijl het al iets mul is, dan trap je met je voeten dwars door de toplaag heen en gaat het sneller kapot. Een e-bike komt makkelijker boven en hoeft daardoor niet af te stappen (tenzij er natuurlijk weer een worteltje zit waar ze niet overeen komen, maar dat is dan weer een andere discussie).
Klopt, maar hier in de lokale route heb je idd een paar klimmetjes met zo'n vervelende wortel, waarbij het dus meer op techniek aankomt. En je hebt een paar leuke stukjes met wat kleine bultjes achter elkaar. Kun je eigenlijk niet eens klimmetjes noemen, maar wat je ziet is dat daar erg veel gelopen wordt. Blijkbaar lukt het bij de eerste jump nog wel om de wielen aan de grond te houden, maar wordt het daarna als snel spannend :)
Verder was mijn opmerking niet op de man bedoelt, maar op de uitspraak. No hard feelings ;). Misschien meer een irritatiepuntje aan mijn kant dat ik vind dat het teveel als een prestatiesport gezien wordt en daar toch al sneller asociaal gedrag uit voorkomt.
Ja, ik weet ook niet precies wat dat is met die BWR's maar ik denk dat het ook iets met groepsgedrag te maken heeft. Ik ken mensen die in het dagelijkse leven heel normaal zijn, maar die zich in een pelotonnetje heel anders gedragen...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
@Prulleman Je slaat de spijker op z'n kop. Maar ik wil nog wel bij het lijstje toevoegen dat met lycra rijden op een e-mtb not done is. Dan heb je het gewoon niet begrepen

En dan kunnen we nu de discussie afsluiten :Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:59:
@Prulleman Je slaat de spijker op z'n kop. Maar ik wil nog wel bij het lijstje toevoegen dat met lycra rijden op een e-mtb not done is. Dan heb je het gewoon niet begrepen

En dan kunnen we nu de discussie afsluiten :Y.
nou vooruit dan, wat mij betreft staat de e-mtb ook vrij ver van XC af en een stuk dichter bij enduro. Dus wat dat betreft klopt dat plaatje wel ;)

(oja en mixen van verschillende type rijders gaat overigens ook prima, zo hadden we bij de laatste tweakers ride in 013 ook van alles, van wielrenners tot figuren als @ElmarJ16 )

was een erg gezellig rondje, wordt weer tijd voor een nieuwe :) kom maar op met ideeen voor een locatie ipv het gezever over e-mtb's en lycra

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
Volgens mij stond Nijmegen op het program toch?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Het gaat allemaal om elkaar gewoon de ruimte gunnen. Luister, als je je Strava record wil gaan verbreken op route Amerongen moet je daar niet op zaterdag verschijnen punt. veel te druk. ga dan doordeweeks savonds ofzo. doe ik ook. veel rustiger. Daar komt bij dat in mijn beleving andere recreanten in het bos me ook nooit in de weg zitten. het bos is groot genoeg voor iedereen.
Ja ik ben ook af en toe wat van die zoemer fietsjes tegengekomen. Maar die lui zijn zelf geen aso's. Als het druk is dan is het druk en dan maakt het niet uit waar iedereen op zit. al is het een unicycle.

Ik heb eigenlijk helemaal nooit last van iemand. Ik kan me wel storen aan degenen die verpakkingen van energy bars en dat soort meuk in het bos achterlaten. Kijk een bidon die uit het frame valt begrijp ik want dat gebeurd gewoon en dan weet je niet wanneer het is gebeurd. Voor hetzelfde geld ligt ie 6km terug.
Maar die verpakkingen van marsen en energybars en dat soort meuk heb je gewoon in je handen gehad en je bent echt een enorme eikel als je dat gewoon van je afgooit. Die verpakking kon mee het bos in toen dat vreten erin zat dus die verpakking kan ook mee het bos uit als er geen vreten meer inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Michaelg schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:08:
Volgens mij stond Nijmegen op het program toch?
Ik ben voor. Misschien wel op wat meer regen wachten ivm #trailrespect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Ja wellicht is eind van de maand wel wat beter gezien de verwachtte regen van aankomende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-09 17:30
Weet iemand een shop waar de zwarte Crankbrothers Stamp 1 wel voorradig zijn? Overal uitverkocht en lange levertijd lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
rockerpoet schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:13:
Weet iemand een shop waar de zwarte Crankbrothers Stamp 1 wel voorradig zijn? Overal uitverkocht en lange levertijd lijkt het.
https://r2-bike.com/CRANKBROTHERS-Pedals-Stamp-1-Large-black

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:30
[...]

Scheer je weg!

Dat is niet waar. Want meestal zijn het de knieën die het grondonderzoek doen en daar zit vaak geen korte strakke broek. Maar goed.

Ik ben zo te lezen ook een strava-bijhoudende-strakke-lycra-bretels-korte-broek-dragende-klootzak met klikpedalen. Maar goed mijn vaste route is LDD dus dat is behoorlijk XC dan moet het wel kunnen. Ik ga meestal vroeg dus weinig mensen die last van mij hebben. Tenzij ze over te trail lopen.

Ik vind e-mtb prima ieder zijn ding. Ik heb er zelfs een aangeraden aan een vriend van mij uit de UK. n.
Maar die gaat me niet helpen als ik in de winter de bergen op moet lopen met een paar skies op mijn rug en de ervaring leert dat als ik mijn conditie op pijl houd met klimmen op de mtb dat in de winter een stuk beter gaat. Dus dat is gewoon een kwestie van trainen.

Ik heb overigens wel een interessant filmpje gezien wat iets minder van toepassing is in NL maar misschien meer in het buitenland. Maar ik vond er wel een kern van waarheid in zitten

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
GerGio schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:00:
[...]

Dat is niet waar. Want meestal zijn het de knieën die het grondonderzoek doen en daar zit vaak geen korte strakke broek. Maar goed.

Ik ben zo te lezen ook een strava-bijhoudende-strakke-lycra-bretels-korte-broek-dragende-klootzak met klikpedalen. Maar goed mijn vaste route is LDD dus dat is behoorlijk XC dan moet het wel kunnen. Ik ga meestal vroeg dus weinig mensen die last van mij hebben. Tenzij ze over te trail lopen.
Wat is niet waar? Dat een MTB-broek niet langer heel blijft dan een lycra-broek? Are you kidding me? ;) Als je een stukje naar beneden stuitert in de struiken blijft je meestal achter van alles haken of glij je over de grond.

Dat kniebeschermers een goede aanvulling zijn vanaf een bepaalde rijstijl is zeker waar. Maar op NL-baantjes heb ik ze meestal niet bij me. Tenzij het een bikepark-achtig-iets is.

Ik reed de LDD op mijn ex-135mm-trailfully met overkill vork, 203mm remmen, flats en baggy broek/shirt. Kom er bijna niet rond zou je denken!

:P

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud op 08-06-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:30
Ruud schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:22:
[...]

Wat is niet waar? Dat een MTB-broek niet langer heel blijft dan een lycra-broek? Are you kidding me? ;) Als je een stukje naar beneden stuitert in de struiken blijft je meestal achter van alles haken of glij je over de grond.

Dat kniebeschermers een goede aanvulling zijn vanaf een bepaalde rijstijl is zeker waar. Maar op NL-baantjes heb ik ze meestal niet bij me. Tenzij het een bikepark-achtig-iets is.

Ik reed de LDD op mijn ex-135mm-trailfully met overkill vork, 203mm remmen, flats en baggy broek/shirt. Kom er bijna niet rond zou je denken!

:P
Nee ik heb mijn lycra broek nog nooit hoeven te vervangen door een val. Daar is hij te kort voor.
Mijn knieën is een ander verhaal die moesten zichzelf wel een keer weer aanvullen.

Nu moet ik zeggen dat ik wel hoofdzakelijk in Nederland rijd en een beetje na zit te denken over wat meer Ardennen, Duitsland en Oorstenrijk komend jaar maar goed dan zou ik het liefst een trail fully willen. Dus nu maar in gesprek met de locale trek dealer. Al denk ik dat er dit jaar bijzonder weinig overjarige modellen zullen zijn aangezien ze bij sommige modellen al over zijn naar de 2021 modellen

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
GerGio schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:01:
[...]

Nee ik heb mijn lycra broek nog nooit hoeven te vervangen door een val. Daar is hij te kort voor.
Mijn knieën is een ander verhaal die moesten zichzelf wel een keer weer aanvullen.

Nu moet ik zeggen dat ik wel hoofdzakelijk in Nederland rijd en een beetje na zit te denken over wat meer Ardennen, Duitsland en Oorstenrijk komend jaar maar goed dan zou ik het liefst een trail fully willen. Dus nu maar in gesprek met de locale trek dealer. Al denk ik dat er dit jaar bijzonder weinig overjarige modellen zullen zijn aangezien ze bij sommige modellen al over zijn naar de 2021 modellen
Daarnaast is het ook druk op de "markt" denk dat er weinig over blijft dit jaar. Veel corona fietsers, marktplaats staat ook vol met fietsen voor te hoge prijzen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Het begint bij mij toch te kriebelen om mijn fiets nog wat upgrades te geven. Al twijfel ik of ik niet beter kan sparen voor een hele nieuwe fiets op de wat langere termijn. Ik zou graag horen wat jullie gedachten zijn.

Mijn MTB is een Haibike big curve 29" uit 2012 waarvan ik mij afvraag of hij niet nét wat klein is voor mij. Het is wel de grootste maat maar ik ben 1,95m met een binnenbeenlengte van 93cm. Ik merk in ieder geval dat het mij bij steile klimmetjes erg veel moeite kost om het voorwiel aan de grond te houden. Toevallig heeft GMBN gisteren een filmpje online gezet over de afstelling voor lange mensen. En ik herken mij enorm in de dingen die hij aandraagt.

Maar goed ik zit mij nu af te vragen of het nog waard is om bij mijn fiets een dropperpost te plaatsen en eventueel de vork te vervangen.

Wat betreft de dropperpost, ik kan er gewoon geen vinden voor een leuke prijs die voorradig zijn. Ik moet iets hebben als deze in maatje 31.6. Helaas ondersteund mijn frame geen interne kabels. Ik vind vooral droppers die net wat aan de korte kant zijn voor mij. En aangezien ik de ruimte heb zet ik er dan het liefst meteen een in met een travel van 150mm of meer.

Dan mijn vork, momenteel zit er nog de originele RockShox XC32 coil in. Doet het op zich nog gewoon en vraagt praktisch geen onderhoud. Zou ik veel verschil merken met een luchgeveerde vork zoals een RockShox Reba of een Manitou Markhor?

De rest van de fiets is in de loop van tijd al grotendeels vervangen. Er zit een wielset met hope 2 pro naven en 25mm ryde velgen in en de aandrijving is volledig 3x10 XT. Maar die wielset is uiteraard niet boost. Dus met een andere vork zou ik of een non-boost vork moeten kopen of mijn voorwiel om moeten laten bouwen.

Oh, en heeft er iemand nog leuke tips voor een DiY werk standaard? Ik heb nog wel wat speaker statieven die ik zou kunnen misbruiken als basis :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Die hebben ze toch gewoon op voorraad in 150mm?

En misschien is dit wat?

[ Voor 10% gewijzigd door Klitse op 08-06-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09 09:11
[...]

Scheer je weg!

Mmm ik val regelmatig maar kleding blijft over het algemeen best heel. Dit in tegenstelling tot mijn lichaam haha. Die heeft meer te verduren tijdens een onverwacht bodem onderzoek.

Ja ik draag ook strakke kleding. Mede doordat het super geil staat die dikke mountainbike benen in zo'n strakke broek :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Klitse schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Die hebben ze toch gewoon op voorraad in 150mm?

En misschien is dit wat?
Die zijn inderdaad wel opties, ga zo nog eens even goed opmeten of die van 150mm lang genoeg is. 170mm heeft eigenlijk wel mijn voorkeur. Bij die laatste vraag ik mij ook wel af hoe groot het nadeel is dat de bedieningskabel mee op en neer beweegt? Al moet ik als ik eerlijk ben bekennen dat mijn frame niet in een dergelijke staat is dat een beetje meer frame-rub van zo'n kabel nou echt verschrikkelijk is :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik zou inderdaad eerder naar de brand-x kijken. Mij lijkt juist met 150mm drop dat de kabel toch best eind mee beweegt als deze bij de zadelpenklem zit. Bovendien heeft Brand-x best een goede naam als het komt op goedkopere droppers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Neem toch aan dat de kabel loopt tot het punt waarop het bewegende gedeelte begint. Zou zeer onlogisch zijn als dit echt bij het zadel zit. Bij mijn pro dropper zit hij gewoon op het "vaste" gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 09:41
Ik ga binnenkort naar Straatsburg naar mijn schoonfamilie (fransen :F ). Nu mountainbiked mijn schoonvader en de zwager van mijn vriendin. Ik ga mijn MTB meeslepen daar naartoe en de bedoeling is dat we daar een tour gaan maken.

Geen van ons drieën is expert, dus geen extreme downhill oid :D . Ik ben benieuwd of iemand hier nog suggesties heeft of bekend is met een leuke route voor een uurtje of 2-3 waar we ons op kapot kunnen trappen. Ik kan niet echt leuke (ik zoek vooral single track en gravel) routes vinden op trailforks/komoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 21:57
Ruud schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:22:
Ik heb twee paar, de ene zijn zachte (Fox Enduro) die je nauwelijks opmerkt bij het fietsen en een paar met harde platen voor in het bikepark. Maar daar wil je ook echt geen meter teveel mee trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor race/gravelbikers die liever op een MTB willen of andersom, bijzondere fiets is het wel:

https://ninerbikes.com/pages/the-mcr-9-rdo

full-sus gravelbike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Michaelg schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:24:
Neem toch aan dat de kabel loopt tot het punt waarop het bewegende gedeelte begint. Zou zeer onlogisch zijn als dit echt bij het zadel zit. Bij mijn pro dropper zit hij gewoon op het "vaste" gedeelte.
Bij lang niet alle bekabelde droppers het geval, maar ik heb de mijne er ook specifiek op uitgekozen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
GerGio schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:01:
[...]
Dus nu maar in gesprek met de locale trek dealer. Al denk ik dat er dit jaar bijzonder weinig overjarige modellen zullen zijn aangezien ze bij sommige modellen al over zijn naar de 2021 modellen
Welke 2021 modellen zijn dat dan? De Fuel EX? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Prulleman schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:05:
[...]

Bij lang niet alle bekabelde droppers het geval, maar ik heb de mijne er ook specifiek op uitgekozen
Oké. Maar bij een 150mm dropper heb je dan 15cm kabel die iedere keer ergens heen moet? Bijzonder design...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Michaelg schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Oké. Maar bij een 150mm dropper heb je dan 15cm kabel die iedere keer ergens heen moet? Bijzonder design...
misschien dat die er minder zijn inderdaad.. ik heb zelf moeten zoeken in de 27.2mm categorie en daar is 100 meer gangbaar (veel langer schijnt lastig te zijn in die diameter). En er zijn niet zoveel merken, volgens mij heeft KS de kabel vaak aan de bovenkant in 27,2 en de brandx (+ afgeleide) aan de kraag.

ik heb overigens deze (zelfde als brand x):
https://www.ridewill.it/p...ernal-cable-black/555672/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Bedankt voor het advies. Heb nog even gemeten en ik denk dat zowel 150mm als 170mm beiden prima passen. Dan neig ik inderdaad toch meer naar de brand-X. Denk dat ik eind volgende deze week de knoop doorhak.

Ik heb zojuist ook nog even naar mijn vork gekeken en ik kom er zojuist achter dat het balhoofd van mijn fiets niet tapered is terwijl ik dat om een of andere reden wel altijd dacht 8)7

Qua vork zou deze manitou een goede optie zijn. Blijf ik mij afvragen of ik dat verschil ga merken en of ik niet beter af ben met een ander frame op de lange termijn. Vind het ergens ook zonde om te investeren in ouderwetse tech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
@Aapenootjes de vork zal een lichte verbetering zijn, maar die verbetering is imo geen €200 waard. Ik denk dat je dan beter door kan sparen voor wat leukers met moderne geometrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
@ElmarJ16 Dat is ook het gevoel dat ik er bij heb. Ik houd voorlopig een oogje op wat er zoal aangeboden word nieuw en 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 24-09 10:00
klaaas schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:42:
[...]

Voor schade heb je geen eMTB nodig hoor, ook met een gewone MTB kan je shredden

YouTube: How To Shred | Add Some Style And Flair To Your Mountain Bike Riding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 21:26
Weet iemand hier uit eigen ervaring of de routes Oosterbeek/Rheden (Hoge Veluwe, boven Arnhem) een beetje te rijden zijn i.v.m. de droogte? Ik zit volgende week een paar dagen in die buurt en zit erover na te denken om de MTB mee te nemen als dat een beetje de moeite waard is :+

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Oosterbeek is goed te rijden. Rheden niet. Daar is veel afgesloten en is er een alternatieve route bedacht met bar weinig singletrack.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Ik zit voor mijn zoontje voor een 2de hands cube 200 of iets vergelijkbaars te kijken, maar die krengen zijn nog best prijzig en binnen een halve dag weer weg op MP. Heeft iemand hier nog een 20 incher staan die weg mag?

#durftevragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 08:37
-LA- schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:04:
Weet iemand hier uit eigen ervaring of de routes Oosterbeek/Rheden (Hoge Veluwe, boven Arnhem) een beetje te rijden zijn i.v.m. de droogte? Ik zit volgende week een paar dagen in die buurt en zit erover na te denken om de MTB mee te nemen als dat een beetje de moeite waard is :+
Oosterbeek blijft over het algemeen prima rijdbaar. Regen van de laatste dagen heeft Ede ook wel goed gedaan, al zijn er gedeeltes nog wel afgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Rudolf schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:16:
Ik zit voor mijn zoontje voor een 2de hands cube 200 of iets vergelijkbaars te kijken, maar die krengen zijn nog best prijzig en binnen een halve dag weer weg op MP. Heeft iemand hier nog een 20 incher staan die weg mag?

#durftevragen :)
Anders eens op facebook kijken bij mountainbikes te koop, als je facebook gebruikt.

Ze zijn op het moment niet aan te slepen. Mijn fietsenmaker heeft gewoon een wachtlijst voor kinder mtb op het moment.

Die van mij is voorzien van een 24 incher :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:22:
[...]

misschien dat die er minder zijn inderdaad.. ik heb zelf moeten zoeken in de 27.2mm categorie en daar is 100 meer gangbaar (veel langer schijnt lastig te zijn in die diameter). En er zijn niet zoveel merken, volgens mij heeft KS de kabel vaak aan de bovenkant in 27,2 en de brandx (+ afgeleide) aan de kraag.

ik heb overigens deze (zelfde als brand x):
https://www.ridewill.it/p...ernal-cable-black/555672/
Weet ik waar voor ik kan gaan sparen. Kan hem ook niet intern krijgen tenzij ik ga boren en dat doe ik liever niet.

Volgens mij heb ik een 30,9 nodig. Wat is dan het beste qua lengte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:53:
[...]

Weet ik waar voor ik kan gaan sparen. Kan hem ook niet intern krijgen tenzij ik ga boren en dat doe ik liever niet.

Zoveel als je kwijt kunt :) Bij elke producent zijn wel maten te vinden van minimale insteekdiepte en de hoogte van de kraag bijvoorbeeld.

Test wel even of je zadelpen diep genoeg in je frame kan. Misschien zit er een knik in de zadelbuis of draad van een bidonhouder of derailleur in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Meneer iCy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:53:
[...]

Zo lang als past. Dit is zo'n geval waarbij meer alleen maar beter is. Verder inderdaad de tips van Ruud opvolgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Klitse op 10-06-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Zo, vrijdag dakdragers voor mijn auto halen. Wat is een leuke fietsendrager voor op het dak? De Thule freerider 532 zit ik zelf naar te kijken. Bij gebrek aan een trekhaak van mijn auto, want die kofferbakdragers lijkt mij ook net niet.

Wat is de ervaring van een "hoge" instap auto zoals een Opel Meriva en dakdragers? Ben zelf gelukkig ook niet de kleinste ivm optillen van de fiets ;-)
Klitse schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:47:
[...]

Zo lang als past. Dit is zo'n geval waarbij meer alleen maar beter is. Verder inderdaad de tips van Ruud opvolgen.
Ruud schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:11:
[...]

Zoveel als je kwijt kunt :) Bij elke producent zijn wel maten te vinden van minimale insteekdiepte en de hoogte van de kraag bijvoorbeeld.

Test wel even of je zadelpen diep genoeg in je frame kan. Misschien zit er een knik in de zadelbuis of draad van een bidonhouder of derailleur in de weg.
Bedankt voor de tips. Heeft nog geen haast. Kan zo vlug de maten niet van de Merida Big Nine 300 (XL), maar heb ook nog niet goed gezocht.

[ Voor 11% gewijzigd door Meneer iCy op 10-06-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 09:41
UHR Zeist en Austerlitz zijn weer (tijdelijk) open. Ze hebben flink onderhoud gepleegd en leemzand toegevoegd in de hoop dat dat het vocht beter vasthoud. Ben benieuwd, misschien vanmiddag maar eens een rondje proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraX
Meneer iCy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:00:
Zo, vrijdag dakdragers voor mijn auto halen. Wat is een leuke fietsendrager voor op het dak? De Thule freerider 532 zit ik zelf naar te kijken. Bij gebrek aan een trekhaak van mijn auto, want die kofferbakdragers lijkt mij ook net niet.

Wat is de ervaring van een "hoge" instap auto zoals een Opel Meriva en dakdragers? Ben zelf gelukkig ook niet de kleinste ivm optillen van de fiets ;-)
Volvo v40 rijder zonder trekhaak hier. Ik heb zelf 2 x Outride 561. Om makkelijk wiel-ren fietsen met dropouts in de voorvork te kunnen vervoeren.

Echter voor de mountainbike is die niet echt ideaal:
- Fiets vies, dak vies :*)
- Gepruts met steekas
- Mountainbike weegt wat meer dan een wielrenfiets

Na deze ervaringen ga ik toch serieus overwegen om bij de volgende auto een trekhaak te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
BraX schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:14:
[...]

Volvo v40 rijder zonder trekhaak hier. Ik heb zelf 2 x Outride 561. Om makkelijk wiel-ren fietsen met dropouts in de voorvork te kunnen vervoeren.

Echter voor de mountainbike is die niet echt ideaal:
- Fiets vies, dak vies :*)
- Gepruts met steekas
- Mountainbike weegt wat meer dan een wielrenfiets

Na deze ervaringen ga ik toch serieus overwegen om bij de volgende auto een trekhaak te kiezen.
Ik heb ook Outrides en rijd ook een V40. Mijn fiets ligt eigenlijk altijd achterin. (Daarom was de Jeffsy CF ook ruk en snel weer weg, te lange wielbasis :o , of te kleine auto)

Maar als ik de dakdragers gebruik ervaar ik geen enkel issue. Welk gepruts ervaar je met de steekas?

@Meneer iCy: met maten/tekening bedoel ik trouwens de maten van de dropper :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 10-06-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik ben begonnen met een klepdrager (met van die haken :X ) op een (oud model) v40. Bij de huidige auto bewust voor een occasion met trekhaak gezocht. Nog geen moment spijt van :D
Nu een focus station, dus als ik alleen ga en het is droog, dan gooi ik de banken plat en gaat de fiets er in zijn geheeel in. Met slechter weer en/of andere gasten erbij gaat de drager erop (hapro atlas premium 3). Bewust ook voor de versie voor 3 fietsen gekozen, zodat 2 grote fietsen er een stuk makkelijker opgaan. Ik heb het een keer voor elkaar gekregen om mijn 29er hardtail + een 27.5 hardtail + een 29 fully (top fuel) erop te puzzelen, maar dat is geen pretje. 2 kinder fietsen + mtb is ook al een puzzel :D.
zeker met brede sturen, lange wielbasis, boost etc komt het nogal snel tegen elkaar. het voorbeeld met 3 fietsen is volgens mij enkel de top fuel met boost. Voor 2 boost fietsen is extra tussenruimte erg prettig

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:23:
Met slechter weer en/of andere gasten erbij gaat de drager erop (hapro atlas premium 3).
Dat is ook de reden waarom ik een dakdrager wil. Dit in verband met extra gasten en het mindere weer wat er in het najaar aan komt.

Zit er over te twijfelen of dakdragers of kijken of ik een overzet schot kan maken van hout ofzo zodat er 2 fietsen in de auto passen.

2 fietsen zo op elkaar zetten ga ik uiteraard niet doen ivm mogelijke schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ik had voorheen een VW Passat. Daar ging mn fiets in z'n geheel in. Nu een Model 3 en die maar met een trekhaak besteld omdat de fiets daar nooit in gaat passen. Ook ik heb een Hapro Atlas 3. Top ding. Altijd handig als je een fiets extra mee kunt nemen, van gasten of die extra fiets van mijzelf.

Als je niet aan een dakdrager wilt, en je hebt geen trekhaak kun je nog zo'n seasucker overwegen. Geen idee of dat wat is.

[ Voor 8% gewijzigd door Klitse op 10-06-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
Ruud schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:18:
[...]

Maar als ik de dakdragers gebruik ervaar ik geen enkel issue. Welk gepruts ervaar je met de steekas?
Fiets optillen, zorgen dat de vork goed op de "houder" land en er niet af donderd. En terwijl je je fiets vast moet houden de steekas erin prutsen. Bij de wielren fiets is het eropzetten, hendel dicht en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
BraX schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:02:
[...]

Fiets optillen, zorgen dat de vork goed op de "houder" land en er niet af donderd. En terwijl je je fiets vast moet houden de steekas erin prutsen. Bij de wielren fiets is het eropzetten, hendel dicht en klaar.
Ik kan me vinden in dat die omschrijving hierboven niet handig is. Maar ik kan de fiets 'gewoon' op de drager en adapter zetten en heb nooit echt ruzie met de steekas.. Tuurlijk moet de auto recht staan en moet er geen windkracht 5 staan. En ik zal de fiets ook nooit echt los laten natuurlijk.

Heb je een non-boost adapter met een boost vork? Of gebruik je een RockShox vork met torquecap-uitsparing in de vork?
Pagina: 1 ... 74 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic