Oké toch even hier mijn ervaring plaatsen betreft een dagje EMTB’en.
Ik weet dat er in NL nog steeds een enorm stigma kleeft aan elektrische mountainbikes, maar man wat is het ontzettend tof om op die dingen rond te crossen!
We hebben eergisteren verschillende routes gereden in Vijlen, Zuid-Limburg, wat einde dag neerkwam op 56 kilometer enkel over bospaden.
Op mijn eigen GT Zaskar is het in dat glooiende landschap met 600+ hoogtemeters meestal wel klaar na 30 kilometer....
Anyways, samengevat:
Pro’s
- Na remmen weer veel eerder op snelheid. Hierdoor downhill ook weer sneller uit de bochten waardoor de trails die ik al eerder op mijn ‘manuele’ fiets heb gereden opeens een stuk technischer werden.
- Ik haal geen plezier uit lange stukken klimmen, met een EMTB wel

- Je kan veel langere/meerdere tochten maken op een dag.
- Het gewicht van die dingen gaf me op één of andere manier meer vertrouwen in stukken down Hill.
Con’s
- Sociaal niet geaccepteerd en je bent een valsspeler.
- Groep ervaren MTB’ers vroeg ons of we niet wat te jong waren voor een elektrische fiets

(we zijn eind 20)
- Door het hoge gewicht (24kg) zijn sommige manoeuvres lastig/anders. Vooral bij obstakels zoals een aantal omgevallen bomen op het pad was het een hele klus om dat ding eroverheen te tillen.
Lang verhaal kort: onverwacht leuke ervaring!
Ik wilde mijn GT Zaskar na een aantal jaar dienst vervangen voor iets nieuws, maar zit er serieus aan te denken om er een EMTB naast te nemen om lekker te spelen in de bossen, zo voelde het namelijk.