Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:16
@s0ulmaster Een nieuwe pad hoeft niet recht te zijn...

Maakt je kabel ergens een te scherpe knik? Als ie niet soepel naar het kleinste kransje schakelt is dat vaak wrijving.

Maar ik heb het zelf ook een keer gehad, kreeg het kleinste kransje ook niet goed. Padje richten was toen de oplossing..

[ Voor 26% gewijzigd door Prulleman op 31-05-2020 21:04 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Prulleman schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:02:
@s0ulmaster Een nieuwe pad hoeft niet recht te zijn...

Maakt je kabel ergens een te scherpe knik? Als ie niet soepel naar het kleinste kransje schakelt is dat vaak wrijving
Beide uit den treure gecontroleerd, maar helaas zonder succes. Pad is recht en kabel loopt soepel :(

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik zou eerst je kabel en ketting loshalen en controleren hoe je bovenste deraileurwieltje ten op zichte van het kleinste kransje staat.

Op welke krans staat je ketting helemaal recht tov je chainring? Misschien dat je ketting te schuin komt te staan.

Anders zou ik nog proberen om je derailleur nog 1 mm dichter op je cassette te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:18

Appie

F1RST Racing

s0ulmaster schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:56:
Ik heb een issue met mijn XO casettte..
De b-tension is gemeten met de rooie tool op de sag van mijn suspension.

De limit schroeven hebben weinig speelruimte om af te stellen naar hun uiterste positie..heb zowel de H als de L op hun uiterste positie (kan niet verder naar "buiten").

Nu heeft mijn versnelling problemen met op het kleinste kransje springen.
Als ik de spanning van de versnellingskabel losser zet, pakt hij het kleinste kransje wel ( met moeite), probleem is dan dat het gaat "springen" op de kleine kransjes.

Zet ik de kabel spanning strakker dan schakelt hij soepeler, maar pakt het kleinste kransje niet meer.

Ik kan helaas de H limiet niet nog verder naar buiten zetten.

Een dilemma van het één of het ander....

Ik heb een nieuw derailleurpad een nieuwe casette en nieuwe ketting en half jaar terug een nieuwe kabel.

Ik heb de derailleur schoon gemaakt en de bewegende delen van een drupje olie voorzien.

Wie o wie heeft de gouden tip voor mij?
Paar tips om te checken en vandaar uit - dit is hoe ik het doe: :
1. Is je derailleurhanger recht?
2. Kabels strak genoeg gezet op de derailleur?
3. Eerst B schoef zetten met tool (set je H/L neutraal)
4. Dan je H/L aanpassen
5. Dan kabelsterkte aanpassen via shifter als je door de verschillende bladen schakelt.

De symptonen die je beschrijft lijkt op een te losse kabel. Ik heb deze week mijn nieuwe fiets in elkaar gezet (2020 Stumpjumper Evo Pro 29 S2) en liep ook tegen dit probleem aan. Was mijn eigen fout doordat ik in eerste instantie mijn derailleur niet goed vastgezet had en toen stap 1-5 gedaan.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
ElmarJ16 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:31:
Ik zou eerst je kabel en ketting loshalen en controleren hoe je bovenste deraileurwieltje ten op zichte van het kleinste kransje staat.

Op welke krans staat je ketting helemaal recht tov je chainring? Misschien dat je ketting te schuin komt te staan.

Anders zou ik nog proberen om je derailleur nog 1 mm dichter op je cassette te zetten.
Ik had vanuit een filmpje:

Begrepen dat hij net een mm buiten het kleinste tandje moet staan en niet recht eronder. Dat heb ik gedaan zonder dat de kabel vast zat.

Welke kransje een rechte lijn oplevert zou ik even moeten controleren.

Als er behoefte is aan meer duidelijkheid, zal ik morgen even een filmpje maken.

@Appie ik ben gewend eerst de H-L setup te doen en dan de b-schroef.

Zoals gezegd helpt voor het schakelgedrag de kabel strakker zetten, maar dan krijg ik de H-afatelling niet meer zo ver dat die het kleinste kransje nog pakt......

[ Voor 11% gewijzigd door s0ulmaster op 31-05-2020 22:53 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ramon 73 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:51:
Vreselijk, al die e-mtb's. Rij je op een lastig stuk bergop en dan moet je ook nog de prutsers met elektrische mountainbike ontwijken.
Vandaag stukje heuvelland gereden en het was gewoonweg waardeloos. Sowieso veel te druk en enorm stoffig, en dan ook die elektrische fietsen met krabbelaars die veel te veel plaats nodig hebben.
Gelukkig ga ik meestal met de racefiets, en volgende week kan ik mijn gebruikelijke route in België weer rijden.
Haha wat een frustratie :p
Toevallig ga ik morgen met wat vrienden EMTB’s huren om wat trails in Vijlen onveilig te maken. Ben benieuwd hoe die dingen bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
s0ulmaster schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:50:
[...]

Ik had vanuit een filmpje:[YouTube: Sram XX1 Eagle Derailleur - My Adjustment Mistakes. Tutorial]

Begrepen dat hij net een mm buiten het kleinste tandje moet staan en niet recht eronder. Dat heb ik gedaan zonder dat de kabel vast zat.

Welke kransje een rechte lijn oplevert zou ik even moeten controleren.

Als er behoefte is aan meer duidelijkheid, zal ik morgen even een filmpje maken.

@Appie ik ben gewend eerst de H-L setup te doen en dan de b-schroef.

Zoals gezegd helpt voor het schakelgedrag de kabel strakker zetten, maar dan krijg ik de H-afatelling niet meer zo ver dat die het kleinste kransje nog pakt......
Dus ook zonder kabel en de limiet zo dat de derailleur zover mogelijk naar buiten komt wil het kleinste kransje niet?

Dan zit er of iets niet goed gemonteerd of is er iets krom. (padje, derailleur, frame) Kun je de derailleur nog een beetje forceren naar buiten toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
Ruud schreef op maandag 1 juni 2020 @ 07:25:
[...]

Dus ook zonder kabel en de limiet zo dat de derailleur zover mogelijk naar buiten komt wil het kleinste kransje niet?

Dan zit er of iets niet goed gemonteerd of is er iets krom. (padje, derailleur, frame) Kun je de derailleur nog een beetje forceren naar buiten toe?
Het lijkt inderdaad alsof in de uiterste posities ik met de hand de derailleur wel dat kleine stukje verder kan forceren, ja

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ligt het dan niet aan de derailleur? Als die een tik heeft gehad kan het zijn dat de asjes van de scharnier punten in het parallelogram een beetje krom zijn. Dan zit daar je wrijving

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
@s0ulmaster: wat @Prulleman zegt zit ik ook aan te denken. Maar wat is forceren? Is dat een klein beetje hulp of is dat echt forceren?

Mocht je in de buurt van Tilburg zitten dan heb ik nog een paar derailleurs liggen om te testen. (Eagle) Shifters heb ik ook om nog meer uit te sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 01-06-2020 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
Ruud schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:50:
@s0ulmaster: wat @Prulleman zegt zit ik ook aan te denken. Maar wat is forceren? Is dat een klein beetje hulp of is dat echt forceren?

Mocht je in de buurt van Tilburg zitten dan heb ik nog een paar derailleurs liggen om te testen. (Eagle) Shifters heb ik ook om nog meer uit te sluiten.
Woon helaas niet in de buurt, maar ben wel van plan om eens derailleur met mijn broer te swappen (woont ook redelijk ver weg). Gaat bij mij trouwens ook om een xo Eagle.

Forceren bedoel ik een klein duwtje geven en niet zo hard duwen dat ik de kooi verbuig :p

Dit is zeker niet de eerste fiets die ik afstel, dus ik snap niet zo goed waarom deze zoveel moeite heeft.
Mijn andere fiets (non eagle) heb ik binnen no-time perfect werkend.

@Prulleman ik zie het op het oog niet, maar daar ben ik wel bang voor inderdaad. Heb de fiets 2ehands gekocht, voor een zeer scherpe prijs, dus wellicht dat er toch iets meer stuk is dan ik kan zien.

[ Voor 10% gewijzigd door s0ulmaster op 01-06-2020 10:07 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

s0ulmaster schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:56:
Ik kan helaas de H limiet niet nog verder naar buiten zetten.
Dit is vreemd. Klinkt bijna alsof je een 11spd cassette met een 9spd derailleur gebruikt. Of er is iets goed krom.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
zonoskar schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Dit is vreemd. Klinkt bijna alsof je een 11spd cassette met een 9spd derailleur gebruikt. Of er is iets goed krom.
Zo voelt het inderdaad, maar het is toch echt 12 speed op 12 speed :')

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
s0ulmaster schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:01:
[...]

Zo voelt het inderdaad, maar het is toch echt 12 speed op 12 speed :')
Als de derailleur in de uiterste stand zonder kabel al niets eens op het kleinste kransje wil dan zit er echt iets niet goed en is uitwisselen inderdaad de enige optie om dingen uit te sluiten.

12 speed Eagle afstellen is echt niet lastiger dan 11 of 10 speed. Ja, 12 speed (SRAM of Shimano) luistert wat nauwer om het 100% perfect te krijgen. Dus laat het ipv 5 minuten twee keer zo lang duren.

Maar dit heeft mijns inziens niets met afstellen te maken. Hier zit iets niet goed. Is de derailleur wel goed gemonteerd tov de hanger? Heb je geen specifieke hanger nodig? Shimano direct mount vs normaal is altijd een leuke.

Scheelt dat je geen voorderailleur hoeft af te stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
Ruud schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:21:
[...]

Als de derailleur in de uiterste stand zonder kabel al niets eens op het kleinste kransje wil dan zit er echt iets niet goed en is uitwisselen inderdaad de enige optie om dingen uit te sluiten.

12 speed Eagle afstellen is echt niet lastiger dan 11 of 10 speed. Ja, 12 speed (SRAM of Shimano) luistert wat nauwer om het 100% perfect te krijgen. Dus laat het ipv 5 minuten twee keer zo lang duren.

Maar dit heeft mijns inziens niets met afstellen te maken. Hier zit iets niet goed. Is de derailleur wel goed gemonteerd tov de hanger? Heb je geen specifieke hanger nodig? Shimano direct mount vs normaal is altijd een leuke.

Scheelt dat je geen voorderailleur hoeft af te stellen ;)
Ik kom tot nu toe ook alleen nog maar tot de conclusie dat de derailleur stuk mort zijn, maar voordat ik 200 (of 100 voor een gx) uitgeef probeer ik eerst die van mijn broer eens uit :p

Was al een dure maand met 2x casettes + 2x ketting + 4 sets remblokken + 1 remgreep :X

Heb deze derailleur pad

https://www.cyclestore.co...9hgmyoPg0BDxoCCz8QAvD_BwE

Voor mijn kona hei hei dl carbon uit 2017

[ Voor 12% gewijzigd door s0ulmaster op 01-06-2020 13:51 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 17:48

fdees

Trust me I'm an Engineer

Hey allemaal,

ben hier al een paar weken aan het meelezen. Heb sinds 2012 een Trek 6000 L gereden sinds afgelopen donderdag mezelf eens verwend met een te lang uitgestelde upgrade Trek Pro-Caliber 9.6 XL (2019). Was mijn fiets ontgroeit.

Afgelopen weekeind een goede 100 km gereden en nergens last van gehad waarbij ik de vorige fiets de laatste jaren overal last van had en daardoor minder ben gaan fietsen nu weer lekker opgepakt en echt weer heerlijk :*)

Kan eindelijk weer eens aan cardio werken en niet alleen aan snelheid en kracht op de Tacx. Zelf fiets ik voornamelijk in Zeeuws-Vlaanderen vooral gravel wegen en graspaden. Bedoeling is ook om eens een route te gaan opzoeken in Nederland/Belgie.

Momenteel nog wel wat aan het zoeken wat ik met mijn voorblad moet gaan doen, zit een 30T op en met 1x12 is dat hier op het vlakke veel te klein. Zit haast alleen maar op kleinste drie tandwielen op casette. Zijn er mensen die iets zinnigs kunnen zeggen over wat ik qua grootte zou moeten doen 32, 34 of 36. Zou daarnaast een ovaalblad een aanrader zijn?

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
fdees schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:03:
Hey allemaal,

ben hier al een paar weken aan het meelezen. Heb sinds 2012 een Trek 6000 L gereden sinds afgelopen donderdag mezelf eens verwend met een te lang uitgestelde upgrade Trek Pro-Caliber 9.6 XL (2019). Was mijn fiets ontgroeit.

Afgelopen weekeind een goede 100 km gereden en nergens last van gehad waarbij ik de vorige fiets de laatste jaren overal last van had en daardoor minder ben gaan fietsen nu weer lekker opgepakt en echt weer heerlijk :*)

Kan eindelijk weer eens aan cardio werken en niet alleen aan snelheid en kracht op de Tacx. Zelf fiets ik voornamelijk in Zeeuws-Vlaanderen vooral gravel wegen en graspaden. Bedoeling is ook om eens een route te gaan opzoeken in Nederland/Belgie.

Momenteel nog wel wat aan het zoeken wat ik met mijn voorblad moet gaan doen, zit een 30T op en met 1x12 is dat hier op het vlakke veel te klein. Zit haast alleen maar op kleinste drie tandwielen op casette. Zijn er mensen die iets zinnigs kunnen zeggen over wat ik qua grootte zou moeten doen 32, 34 of 36. Zou daarnaast een ovaalblad een aanrader zijn?
https://ritzelrechner.de/...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed

Met een 36 schuif je ongeveer 1 kransje op, dat lijkt me het minimale als ik jou hoor.
Je kan ook kijken of je je cadans wat kan aanpassen (verhogen). Dan kom je ook een eind met een 34 en hou je nog wat klimcapaciteit over.

Ik rij zelf met een 34 oval en een 11-42 cassette.. perfect voor NL, maar in de Ardennen kom ik daarmee wel tekort.

Bedenk ook dat een 36 oval ruimte nodig heeft voor een 38. Geen idee of dat past

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 01-06-2020 21:35 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:34
Als je eigenlijk allemaal vlak rijdt dan kan je waarschijnlijk prima voor een 34 gaan. Met een 32t kan je ook nog prima op het vlakke rijden alleen in sommige gevallen toch een iets hogere cadans moeten rijden.

Voor ovaal, tja de een zweert erbij de andere merkt er niets van. Dat ligt helemaal aan jezelf en zou iets zijn dat je eigenlijk zelf moet uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik zou zeker voor een 36 gaan als je geen ambities hebt om routes te gaan rijden waar er wat geklimd moet worden. Met een rij je nog steeds op je kleinste kransen. Die 36 verschuift dat tenminste nog 1 krans.

Een oval is heel persoonlijk. De ene zweert erbij en de andere vindt het niks. Ik gebruik het zelf (nog) niet, maar het heeft wel mijn interesses voor in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Prulleman schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:30:
[...]

https://ritzelrechner.de/...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed

Met een 36 schuif je ongeveer 1 kransje op, dat lijkt me het minimale als ik jou hoor.
Je kan ook kijken of je je cadans wat kan aanpassen (verhogen). Dan kom je ook een eind met een 34 en hou je nog wat klimcapaciteit over.

Ik rij zelf met een 34 oval en een 11-42 cassette.. perfect voor NL, maar in de Ardennen kom ik daarmee wel tekort.

Bedenk ook dat een 36 oval ruimte nodig heeft voor een 38. Geen idee of dat past
Die website kende ik nog niet wel heel handig. Eens vergeleken met de huidige setup van de Trek 6000 en aan de zware verzet kom ik daar dan echt twee versnellingen te kort.

Cadance verhogen probeer ik wel aan te werken, maar ben iemand die toch graag wel kracht zet en dat snelle draaien ga ik minder goed volhouden en fijn vinden.

Wel een goeie van dat een 36T Oval de speling nodig heeft van een 38T, dit gaat dan sowieso niet passen, want Trek geeft een clearance aan van 36T. Oval vind ik vooral grappig, maar denk dat ik gewoon kan gaan fietsen dan al naar zulke verschillen kan gaan kijken, zeker op het vlakke blijf je toch wel makkelijker trappen en het voordeel lijkt dan een stuk minder met overwinnen van dodepunt.

Ardennen zou ik best wel kettingblad voor willen omwisselen terug naar de 30T.

Dus ik ga denk ik eens kijken naar een ronde 36T

Is het nog aan te raden wanneer je kettingblad wisselt om ketting te verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@fdees van een 30 naar een 36 met dezelfde ketting ga je niet redden denk ik

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 21:57
Nee, idd. Max plus of min twee tandjes op een ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 16:19
sprayen of smeren jullie wel eens iets op de voorvork om hem soepel te laten veren? Zo ja, wat dan? Ik heb het idee dat de eerste paar mm van mijn vork niet helemaal lekker lopen. Maar het lijkt niet echt iets ernstigs. Voel het onder het fietsen niet, alleen als ik uit stilstand de voorvork wat in probeer te veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Rudolf schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:51:
sprayen of smeren jullie wel eens iets op de voorvork om hem soepel te laten veren? Zo ja, wat dan? Ik heb het idee dat de eerste paar mm van mijn vork niet helemaal lekker lopen. Maar het lijkt niet echt iets ernstigs. Voel het onder het fietsen niet, alleen als ik uit stilstand de voorvork wat in probeer te veren.
nee, er zijn wel producten die bedoelt zijn voor wat jij omschrijft, maar over de werking zijn de meningen verdeeld.. In principe zou de olie aan de binnenkant in combinatie met de foam ringen voor voldoende smering moeten zorgen.

Wanneer was de laatste keer onderhoud? nieuwe seals zou al een hoop kunnen helpen tegen een sticky vork

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Nog geen beurt gehad. Fiets is in december aangeschaft. Heb er nu 2000-2250 km mee gereden.

Vork is een Rock Shox SID

[ Voor 13% gewijzigd door Rudolf op 02-06-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
de officiele onderhouds intervallen zijn vrij snel, 50 uur lower leg service, 200 uur, demper service.

maar met 2000 off road km zit je al snel over de 100 uur, dus dan is het zeker tijd voor een lower leg service

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Dan is het zeker tijd voor een beurtje inderdaad. Maar eens effe inplannen dan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Rudolf schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:19:
Dan is het zeker tijd voor een beurtje inderdaad. Maar eens effe inplannen dan :D
Daar is het zeker tijd voor inderdaad ;) Bij de gekende clubs (Bike Suspension, Voorvorkonderhoud en MTB Suspension) heb je de vork meestal binnen 3 dagen weer terug. De downtime is dus nihil.

Ik zou zelf nooit iets op de buitenkant smeren, daar blijft stof aan kleven en dat werkt als schuurpapier ;)

Tip: leg je vork ook eens horizontaal weg. Dat vinden de schuimringen wel lekker aangezien ze dan vochtig blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Thanks. Bike suspension zit hier vlakbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 09:52
Ik heb volgend probleem met mijn nieuwe dt swiss x1900 wielset.

Tijdens rijden heb ik last van vibratie geluid vanuit de achterwiel.
Nu tijdens nazien van alles en proberen om het probleem te verhelpen heb ik het volgende ontdekt.

Wanneer ik tik tegen 2 spaken kan ik het geluid nabootsen door er tegen te tikken of met de cassette de body te doen aangrijpen door een tik aan de cassette te geven. En wanneer ik die 2 spaken vasthoud is het vibratie geluid ook weg. Maar wat kan ik hier nu aan doen om het te verhelpen? Of wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
aaronito schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:39:
Ik heb volgend probleem met mijn nieuwe dt swiss x1900 wielset.

Tijdens rijden heb ik last van vibratie geluid vanuit de achterwiel.
Nu tijdens nazien van alles en proberen om het probleem te verhelpen heb ik het volgende ontdekt.

Wanneer ik tik tegen 2 spaken kan ik het geluid nabootsen door er tegen te tikken of met de cassette de body te doen aangrijpen door een tik aan de cassette te geven. En wanneer ik die 2 spaken vasthoud is het vibratie geluid ook weg. Maar wat kan ik hier nu aan doen om het te verhelpen? Of wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt
Hoeveel km heb je er al mee gereden? Je zou de spaakspanning na kunnen lopen. Is het alleen bij die twee spaken of is het bij meer spaakparen?

Je kunt aan de spaken plukken alsof het een snaar van een instrument is. Dan hoor je meestal wel of de spanning gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Ruud schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:27:
[...]

Hoeveel km heb je er al mee gereden? Je zou de spaakspanning na kunnen lopen. Is het alleen bij die twee spaken of is het bij meer spaakparen?

Je kunt aan de spaken plukken alsof het een snaar van een instrument is. Dan hoor je meestal wel of de spanning gelijk is.
Ongeveer 150km. Als ik de spaakpanning bekijk via mijn handen voel ik alleen bij 2 spaken het vibrerende geluid wanneer ik deze zoals een gitaar snaar zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Maar hoor je een lagere toon als je eraan "plukt" alsof het snaren zijn? (Lager in vergelijking met de rest, als we uitgaan dat dat ene paar te los staat, wel vergelijken met de spaken aan de zelfde kant van het wiel, dus van de drive side of de non drive side, tussen die kanten zit eigenlijk altijd een behoorlijk verschil)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

@Prulleman @Sjoewe dacht ik al, bedankt.

ga denk ik maar eens gaan shoppen voor tandwiel en ketting. Laatste kan je jammer genoeg niet echt makkelijk krijgen in korte stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
aaronito schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Ongeveer 150km. Als ik de spaakpanning bekijk via mijn handen voel ik alleen bij 2 spaken het vibrerende geluid wanneer ik deze zoals een gitaar snaar zou gebruiken.
Is het geluid ook daadwerkelijk lager dan de andere spaken aan dezelfde kant?

Na 150km is het een mooi moment om ze even te laten controleren. Komt vaker voor bij fabriekswielen. Niet elk wiel is even netjes op spanning gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Ruud schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:40:
[...]

Is het geluid ook daadwerkelijk lager dan de andere spaken aan dezelfde kant?

Na 150km is het een mooi moment om ze even te laten controleren. Komt vaker voor bij fabriekswielen. Niet elk wiel is even netjes op spanning gebracht.
Het is alsof ze trillen. Ik kan je een filmpje doorsturen als je wil. Kan dit via messenger? Mss breng ik ze dan maar eens binnen als het niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@aaronito Maar hoor je ping bij andere spaken en pong bij deze? Of als je alleen maar brrr hoort staan ze misschien heeeel slap.

Gaat dus echt om het geluid als je eraan plukt, niet om het gevoel als je erin knijpt.
Als een spaak op de juiste spanning staat zou er echt wel een mooie ping in moeten zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 02-06-2020 20:56 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
@aaronito

Video uploaden naar YouTube should do the trick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Ruud schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:00:
@aaronito

Video uploaden naar YouTube should do the trick :)
Indeed

YouTube: Vibratie spaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@aaronito Ik zie /hoor niet echt een probleem... Maar misschien moet je het voelen.?

Toch ff de spaakspanning checken als het enkel/vooral bij deze spaken is. (Dus de toon hoogte als je er aan plukt vergelijken met andere spaken aan de drive side)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Prulleman schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:43:
@aaronito Ik zie /hoor niet echt een probleem... Maar misschien moet je het voelen.?

Toch ff de spaakspanning checken als het enkel/vooral bij deze spaken is. (Dus de toon hoogte als je er aan plukt vergelijken met andere spaken aan de drive side)
In het youtube filmpje hoor je toch goed verschil wanneer je de spaken vasthoudt en wanneer niet.

Als ik alle spaken vergelijk maakt de 2 spaken het geluid zoals op het filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
aaronito schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:48:
[...]

In het youtube filmpje hoor je toch goed verschil wanneer je de spaken vasthoudt en wanneer niet.

Als ik alle spaken vergelijk maakt de 2 spaken het geluid zoals op het filmpje
Zal best, maar je weet pas of de spanning afwijkt als je deze vergelijkt met andere spaken. Idealiter met een goede spanningsmeter, maar die zijn duur. Dus als je dat met toonhoogte kan doen heb je in ieder geval een indicatie.

Zo dus
YouTube: Bicycle wheel building: truing by ear. Free app to check spoke tension
Eventueel met een toonhoogte app, maar op gehoor kom je een eind. Een significant lossere spaak heeft echt een hele andere toon

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 15:48

Meneer iCy

swarma

Ingeschreven voor een mtb clinic in de buurt zoals alle adviezen op het internet luiden. Eerst in de ochtend een ouder - kind clinic, dan dump ik de kleine bij mijn schoonmoeder en daarna snel weer terug voor mijn iegen clinic.

De 4daagse clinic is pas in september, deze is maar 1 dag maar wel is eind van de maand al :-)

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Rudolf schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:51:
Zie dat je de vork een beurt laat geven. Goed idee. heb laatst een 13 jaar oude Reba laten servicen en die zag er naar verhouding nog goed uit. Heb ook voorbeelden gezien waarbij de vork niet meer te redden was. Vaak vochtproblemen en of krassen op de poten.

Als je er al iets op wilt smeren of spuiten, dan iig niet iets wat vet oplost, want dan drogen juist je foamringen uit. Het even op de kop zetten van je fiets kan ook helpen om de olie naar de ringen te laten lopen.

Ik weet iig wel dat ik bij m'n huidige vork niet weer 13 jaar ga wachten, al was hij niet 13 jaar fulltime in gebruik geweest :)

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Vering service. om de 2 jaar laat k de hele zwik doen. schokbreker en voorvork.
Ik heb veel gehoord dat je siliconenspray op de vorkbuizen kan spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Torakk schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:26:
Vering service. om de 2 jaar laat k de hele zwik doen. schokbreker en voorvork.
Ik heb veel gehoord dat je siliconenspray op de vorkbuizen kan spuiten.
Afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je maakt, is dat al gauw veel te weinig. Ik trek de vorkpoten er twee keer per jaar uit (ben geen kilometervreter) om er nieuwe olie en vet in te doen. Siliconenspray kan niet veel kwaad denk ik, ik gebruik zelf Brunox Fork Deo. Het belangrijkste is dat je het er weer af veegt voordat je het bos in duikt, zeker in de huidige stoffige omstandigheden. Anders ben je, zoals eerder al genoemd, alleen maar vuil aan het verzamelen wat uiteindelijk allemaal op/in je seals terecht komt.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Zal de fiets eerst eens een nachtje op z'n kop zetten, kijken of het dan weg is. Anders maak ik effe een afspraak bij Bike Suspension.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Rudolf schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:01:
Zal de fiets eerst eens een nachtje op z'n kop zetten, kijken of het dan weg is. Anders maak ik effe een afspraak bij Bike Suspension.
Dit is echt verkeerde zuinigheid vind ik. Een vork heeft onderhoud nodig. Allereerst voor een goede werking en vrij snel daarna om m niet te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Was eindelijk weer eens klaar om een rondje te gaan mountainbiken, nieuwe broek, nieuw zadel, groot onderhoud gedaan etc.

Gaat mijn achterband na 500m van huis lek. Zit net nieuwe latex in maar forget it, gaat niet dicht. Nog eens 120ml er bij gedaan, hielp geen bal. En het is niet eens een groot gat.

* Aapenootjes zet Joe's no flats vloeistof op z'n zwarte lijst

Zal ook maar eens wat van die plugs halen voor eventuele grotere gaten, maar mijn ervaring was dat dit soort gaatje gewoon dicht gaan.

Kan ook mooi opnieuw mijn fiets gaan poetsen, want die zit aan de achterkant helemaal onder de latex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Prulleman schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:52:
@aaronito Maar hoor je ping bij andere spaken en pong bij deze? Of als je alleen maar brrr hoort staan ze misschien heeeel slap.

Gaat dus echt om het geluid als je eraan plukt, niet om het gevoel als je erin knijpt.
Als een spaak op de juiste spanning staat zou er echt wel een mooie ping in moeten zitten.
Ik heb alle spaken nog eens gecheckt en kom bij 4 spaken een ping met vibratie van de spaak zelf en de rest van de spaken maken gewoon allemaal dezelfde pong geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
aaronito schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:15:
[...]

Ik heb alle spaken nog eens gecheckt en kom bij 4 spaken een ping met vibratie van de spaak zelf en de rest van de spaken maken gewoon allemaal dezelfde pong geluid.
Ping is een spaak die strakker staat dan een pong. Dus het lijkt me goed om de wielen eens na te laten lopen door iemand die weet wat ie doet.

Ongelijke spaakspanning is namelijk een recept voor slagen of gebroken spaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Ruud schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:26:
[...]

Ping is een spaak die strakker staat dan een pong. Dus het lijkt me goed om de wielen eens na te laten lopen door iemand die weet wat ie doet.

Ongelijke spaakspanning is namelijk een recept voor slagen of gebroken spaken.
Voor de duidelijkheid

YouTube: Spaken trillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Klinkt niet heel slecht hoor :) Gewoon fietsen en in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Ruud schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:41:
[...]

Klinkt niet heel slecht hoor :) Gewoon fietsen en in de gaten houden.
Maakt gewoon nogal een herrie tijdens het rijden en schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Verschil is niet heel groot, ik kan nog wel wat dingen bedenken zoals een keertje extra kraken, misschien dat de spaken daarna beter settelen, maar dan zou je het complete wiel na moeten lopen, dus meer iets voor een fietsenmaker of je moet je wat meer verdiepen in wielbouwen..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
Ruud schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:44:
[...]

Dit is echt verkeerde zuinigheid vind ik. Een vork heeft onderhoud nodig. Allereerst voor een goede werking en vrij snel daarna om m niet te slopen.
Is meer om komend weekend nog effe te kunnen overbruggen. Onderhoud uitstellen is niet slim inderdaad, dat ben ik met je eens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Wootism schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:16:
[...]

Haha wat een frustratie :p
Toevallig ga ik morgen met wat vrienden EMTB’s huren om wat trails in Vijlen onveilig te maken. Ben benieuwd hoe die dingen bevallen.
Oké toch even hier mijn ervaring plaatsen betreft een dagje EMTB’en.

Ik weet dat er in NL nog steeds een enorm stigma kleeft aan elektrische mountainbikes, maar man wat is het ontzettend tof om op die dingen rond te crossen! :D

We hebben eergisteren verschillende routes gereden in Vijlen, Zuid-Limburg, wat einde dag neerkwam op 56 kilometer enkel over bospaden.
Op mijn eigen GT Zaskar is het in dat glooiende landschap met 600+ hoogtemeters meestal wel klaar na 30 kilometer....

Anyways, samengevat:

Pro’s
- Na remmen weer veel eerder op snelheid. Hierdoor downhill ook weer sneller uit de bochten waardoor de trails die ik al eerder op mijn ‘manuele’ fiets heb gereden opeens een stuk technischer werden.
- Ik haal geen plezier uit lange stukken klimmen, met een EMTB wel :p
- Je kan veel langere/meerdere tochten maken op een dag.
- Het gewicht van die dingen gaf me op één of andere manier meer vertrouwen in stukken down Hill.

Con’s
- Sociaal niet geaccepteerd en je bent een valsspeler.
- Groep ervaren MTB’ers vroeg ons of we niet wat te jong waren voor een elektrische fiets :p (we zijn eind 20)
- Door het hoge gewicht (24kg) zijn sommige manoeuvres lastig/anders. Vooral bij obstakels zoals een aantal omgevallen bomen op het pad was het een hele klus om dat ding eroverheen te tillen.

Lang verhaal kort: onverwacht leuke ervaring!
Ik wilde mijn GT Zaskar na een aantal jaar dienst vervangen voor iets nieuws, maar zit er serieus aan te denken om er een EMTB naast te nemen om lekker te spelen in de bossen, zo voelde het namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:50
Wootism schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:28:
[...]

Oké toch even hier mijn ervaring plaatsen betreft een dagje EMTB’en.

Ik weet dat er in NL nog steeds een enorm stigma kleeft een elektrische mountainbikes, maar man wat is het ontzettend tof om op die dingen rond te crossen! :D

We hebben eergisteren verschillende routes gereden in Vijlen, Zuid-Limburg, wat einde dag neerkwam op 56 kilometer enkel over bospaden.
Op mijn eigen GT Zaskar is het in dat glooiende landschap met 600+ hoogtemeters meestal wel klaar na 30 kilometer....

Anyways, samengevat:

Pro’s
- Na remmen weer veel eerder op snelheid. Hierdoor downhill ook weer sneller uit de bochten waardoor de trails die ik al eerder op mijn ‘manuele’ fiets heb gereden opeens een stuk technischer werden.
- Ik haal geen plezier uit lange stukken klimmen, met een EMTB wel :p
- Je kan veel langere/meerdere tochten maken op een dag.
- Het gewicht van die dingen gaf me op één of andere manier meer vertrouwen in stukken down Hill.

Con’s
- Sociaal niet geaccepteerd en je bent een valsspeler.
- Groep ervaren MTB’ers vroeg ons of we niet wat te jong waren voor een elektrische fiets :p (we zijn eind 20)
- Door het hoge gewicht (24kg) zijn sommige manoeuvres lastig/anders. Vooral bij obstakels zoals een aantal omgevallen bomen op het pad was het een hele klus om dat ding eroverheen te tillen.

Lang verhaal kort: onverwacht leuke ervaring!
Ik wilde mijn GT Zaskar na een aantal jaar dienst vervangen voor iets nieuws, maar zit er serieus aan te denken om er een EMTB naast te nemen om lekker te spelen in de bossen, zo voelde het namelijk.
Ik had tot vorig jaar ook vooroordeel. Maar vorig jaar in Duistland op vakantie (buurt van Winterberg) Ik puffend en steunend op mijn nomrale dale naar boven, voor me iemand fietsend. Haal ik hem uiteindelij bij, was een man die met een grote smile op zijn gezicht naar boven reed. Maar wel iemand die dit op een normale fiets nooit zou kunnen. Mijn mening is toen omgedraaid in precies de voordelen die je aangaf ; de lol.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Als het conditionele stuk van het MTB-en je niet aanspreekt, dan snap ik wel dat je meer fun haalt uit een E-MTB. Maar voor mij is dit juist (het actief sporten) het lekkerste aan het fietsen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ieder zijn ding, ik veroordeel niemand, maar op de lokale (vlakke) rondjes zou ik er weinig (dus ik zeg niet geen) extra lol aan beleven. Ik vermoed (geen ervaring mee) dat de snelheid die continu rond de 25 zit eigenlijk juist irritant is op dit soort rondjes, omdat je telkens rond de begrenzer zit. Ik doe het voorlopig ook nog gewoon met de eigen motor :) die eigen motor trainen is voor mij ook een onderdeel van het fietsen.

Maar ook in Groesbeek heb ik me lekker kunnen uitleven op de klim naar het traumapad, ik vind het wel kicken om zo snel mogelijk omhoog te komen op eigen kracht. Helaas was het na de strava aanpassingen, maar met verouderde gegevens uit elevate kom ik nog op een aardige 156e plek :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmQ9oWTF8F4TwJgANoIB6VXeD9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UR2wfOHkB2QMs2b6jkbJAZak.png?f=user_large
Geeft genoeg voldoening voor mij om het op eigen kracht te doen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Ik haal zelf meer voldoening uit op eigen kracht klimmen. Ben helaas ook niet echt een daler. Heb nu zoiets van als het klimmen niet meer op eigen kracht lukt, dan is het misschien tijd voor een andere hobby. Maar wijsheid komt met de jaren naar het schijnt, dus wellicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Ach, e-MTB of lift assisted :') What's the difference..

Als ik dan moet klimmen dan doe maar op eigen kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Had na mijn lekke band vanochtend even stevig de pest er in. Maar uiteindelijk heb ik mij daar toch overheen gezet. Dat kost mij dankzij mijn zowat chronische depressie erg veel moeite, het leverde wel veel op :)

Als eerste heb ik zelf zo'n tubeless plug gefabriceerd door een dun reepje oude binnenband in het gaat te prikken met een kleine schroevendraaier. Dat werkte eigenlijk al prima dus dat is nu onderdeel van mijn kit geworden.

Echter moest de band er toch even af om er nieuwe vloeistof bij te doen, meteen maar de buitenband geplakt met zo'n plakker voor binnenbanden, werkt ook prima. Toen ben toch weer op de fiets gestapt en ik heb een lekker rondje gemaakt. Stukje Maastricht (scharn) route, stukje Margraten route, stukje Valkenburg route en toen heb ik het laatste stukje Meerssen route maar overgeslagen want ik was bekaf.

Uiteraard wel weer na een kilometer of 6 lek gereden. Een ander lek, dus het lag niet aan mijn plakker. En dit keer kon ik hem meteen mooi dicht pluggen! Ik heb het vermoeden dat mijn achterband zijn beste tijd heeft gehad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

maartend schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Ik had tot vorig jaar ook vooroordeel. Maar vorig jaar in Duistland op vakantie (buurt van Winterberg) Ik puffend en steunend op mijn nomrale dale naar boven, voor me iemand fietsend. Haal ik hem uiteindelij bij, was een man die met een grote smile op zijn gezicht naar boven reed. Maar wel iemand die dit op een normale fiets nooit zou kunnen. Mijn mening is toen omgedraaid in precies de voordelen die je aangaf ; de lol.
Ja precies, het fun gehalte is gewoon ontzettend groot. :)
En uiteindelijk haal ik mijn plezier uit snelle afdalingen, mooie omgevingen en een toffe dag samen met anderen. Klimmen vind ik niet leuk, en mijn uithoudingsvermogen train ik in de sportschool.
Desondanks zie ik mezelf absoluut niet volledig deticated electrisch rijden. Maar het kriebelt wel....

Maar @Michaelg @Prulleman en @pjlgt geven het verschil al mooi aan. De één rijdt voor het trainen van zijn conditie en op eigen kracht klimmen.
Dan kan je inderdaad niet snel enthousiast worden van Ebikes nee :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wootism op 03-06-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:50
Wootism schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:57:
[...]

Ja precies, het fun gehalte is gewoon ontzettend groot. :)
En uiteindelijk haal ik mijn plezier uit snelle afdalingen, mooie omgevingen en een toffe dag samen met anderen. Klimmen vind ik niet leuk, en mijn uithoudingsvermogen train ik in de sportschool.
Desondanks zie ik mezelf absoluut niet volledig deticated electrisch rijden. Maar het kriebelt wel....
Ik zou hem hier ook niet kopen. Maar zou ik in het gebioed van Winterberg wonen? Absoluut. Ik ben dan ook van het heerlijke lange rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:26
Gelukkig maar dat smaken verschillen. Ik vind het juist heerlijk om te klimmen en mij zelf fysiek uit te dagen. In Nederland zie ik, behalve als je het fysiek niet meer zo goed aan kan, niet heel veel meerwaarde. En met een begrenzing op 25km/u wordt je er (op rechte stukken in elk geval) zo afgereden. Maar dat laatste hangt natuurlijk ook af wat voor soort fietser je (of je vrienden) bent.

Vorig jaar in de Ardennen was er 1 persoon mee die een e-mtb mee had. Dat was een hele rare gewaarwording. Terwijl ik goed mijn best deed om naar boven te fietsen, reed hij mij heel relaxed voorbij. En dan heeft hij ook zijn fiets zo afgesteld dat het bijna wel een chopper lijkt (oftewel niet echt een sportieve zit). Voordeel was dan wel weer dat ik een haas had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje_1
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-02 18:18
Vraagje voor de kenners:

Ik wil me eerste mtb kopen, heb nu een 2e hands via MP op het oog; Een Canyon AL SL 8.9 uit 2017. Nu heb ik aangegeven dat ik hem wel wil overnemen. Afgesproken om vanmiddag te komen kijken alleen 10 min later een bericht dat de fiets niet helemaal lekker loopt en er een lager vervangen moet worden. De fiets staat nu bij de fietsenmaker, aldus de verkoper.

Mijn onderbuikgevoel zegt mogelijk slecht onderhouden / uitgesteld onderhoud. Wat denken jullie ? Voor de juiste prijs toch de bike overkopen mits alles in orde ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:52

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja wat is niet goed onderhouden? De tandwielen en ketting zullen wel versleten zijn (of een keer vervangen) en de vork zal eens wat onderhoud nodig hebben. Mijn fiets uit 2017 had ook lagers die vervuild waren geraakt. Die liep ook niet lekker. Kan vanalles betekenen.

Dat-ie hem naar de fietsenmaker brengt kan ook een heel goed teken zijn.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
daantje_1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:51:
Vraagje voor de kenners:

Ik wil me eerste mtb kopen, heb nu een 2e hands via MP op het oog; Een Canyon AL SL 8.9 uit 2017. Nu heb ik aangegeven dat ik hem wel wil overnemen. Afgesproken om vanmiddag te komen kijken alleen 10 min later een bericht dat de fiets niet helemaal lekker loopt en er een lager vervangen moet worden. De fiets staat nu bij de fietsenmaker, aldus de verkoper.

Mijn onderbuikgevoel zegt mogelijk slecht onderhouden / uitgesteld onderhoud. Wat denken jullie ? Voor de juiste prijs toch de bike overkopen mits alles in orde ?
Als je zelf niet of slecht de staat van een 2ehands fiets kan beoordelen loop je best een risico (tenzij je bereid bent te investeren in gereedschap en onderhouden is). Een drivetrain vervangen is geen rocket science, maar bij de fietsenmaker ben je al snel 200+ euro kwijt. En dan hebben we het nog maar over een klein deel van wat er mis of gewoon versleten kan zijn.

Niks mis met 2ehands, maar je moet wel weten wat je koopt (en extra kosten meerekenen)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JvS schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:27:
Tja wat is niet goed onderhouden? De tandwielen en ketting zullen wel versleten zijn (of een keer vervangen) en de vork zal eens wat onderhoud nodig hebben. Mijn fiets uit 2017 had ook lagers die vervuild waren geraakt. Die liep ook niet lekker. Kan vanalles betekenen.

Dat-ie hem naar de fietsenmaker brengt kan ook een heel goed teken zijn.
Dit, uiteraard is het koffiedik kijken maar dit klinkt als iemand die wat knaps wil verkopen, na de interesse even kijkt: doet ie het echt nog helemaal? en daarbij iets tegen komt waarvan ie denkt: SHIT! en het laat repareren, lijkt me een aardig teken.

Voor de rest zullen 9 v/d 10 fietsen op marktplaats niet recent een vork beurtje gehad hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Vraagje voor de kenners:

Tsjah, elke tweedehands aankoop is een mogelijke kat in de zak. Een lager kan op moment x nog perfect aanvoelen terwijl er een ritje later een geluid uitkomt. Ik heb dat zelfs gehad met een wielset die in de garage hing.

Paar honderd kilometer oude wielset voor een wegfiets. Nooit regen gezien, bijna gloednieuw. Een van de bodylagers had het opgegeven toen het wiel een jaar of twee binnen hing aan het plafond.

En daarnaast is het zo dat lagers meestal pas vervangen worden als ze defect zijn. En daar is niets mis mee. (ligt aan de definitie van defect overigens. En dan val je wel weer terug op netjes onderhouden of niet)

Het enige waar je eigenlijk slecht vat op kunt krijgen bij een hardtail en wat een vrij prijzige grap kan worden is de voorvork. Die dingen worden bij niet-techniek-liefhebbers volgens mij niet tot nauwelijks onderhouden. En dat heeft allereerst een negatief effect op het plezier, de grip en dus de veiligheid. En aan de andere kant kan het ineens over zijn met de vork. Dan is ie gewoon stuk en is het niet meer rendabel om te repareren.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 05-06-2020 05:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 17:23
@daantje_1 Plus dat een lager als hij slecht wordt en je laat de fiets een tijd stil staan en je pakt hem dan weer vast kan gaan zitten door het stilstaan (en daardoor roestvorming e.d.)

Ik zou gewoon gaan kijken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rudolf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES5BHCOE5p68bKbX6V_KuShLfnA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ggYAcfctINXsIIxE2vWQHX3x.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:12
Vraagje voor de kenners:

Misschien ben ik wat voorzichtig, maar mijn allereerste idee als iemand 10 minuten later al met een smoes komt waarom je hem niet nu kunt bekijken: OPLICHTING

https://www.plusonline.nl...ingstrucs-via-marktplaats

[ Voor 6% gewijzigd door Wyke op 05-06-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Zou dit weekend eigenlijk op de UHR te vinden zijn, maar de Covid19 denkt daar helaas anders over. Geen wc en douche in onze trekkershut, dus wellicht later dit jaar nog een mogelijkheid. Dus dan maar in eigen omgeving een rondje gedaan. Voor de verandering eens compleet de andere kant op gereden en toch wel wat leuke stukken gevonden. Voor nu ook de laatste rit als singlespeed. Shifter etc al weer klaar liggen om er weer een 1x10 van te maken. Standje koffiemolen op lange rechte stukken begint nu wel heel erg te vervelen. In het bos blijft singlespeed helemaal geweldig...

Dus van 34(oval)x18 naar 34(oval)x11/36

Wat is eigenlijk een beetje de houdbaarheidsdatum van een helm? Zie dat die van mij van 2013 is. Gekocht nadat ik eind 2013 de grond gekopt heb met de vorige. Lijkt er ook op dat er aan de buitenschaal wat verf begint los te laten en wat andere loslatende dingen.

[ Voor 20% gewijzigd door pjlgt op 05-06-2020 13:43 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 20:10
pjlgt schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:24:
Zou dit weekend eigenlijk op de UHR te vinden zijn, maar de Covid19 denkt daar helaas anders over. Geen wc en douche in onze trekkershut, dus wellicht later dit jaar nog een mogelijkheid. Dus dan maar in eigen omgeving een rondje gedaan. Voor de verandering eens compleet de andere kant op gereden en toch wel wat leuke stukken gevonden. Voor nu ook de laatste rit als singlespeed. Shifter etc al weer klaar liggen om er weer een 1x10 van te maken. Standje koffiemolen op lange rechte stukken begint nu wel heel erg te vervelen. In het bos blijft singlespeed helemaal geweldig...

Dus van 34(oval)x18 naar 34(oval)x11/36

Wat is eigenlijk een beetje de houdbaarheidsdatum van een helm? Zie dat die van mij van 2013 is. Gekocht nadat ik eind 2013 de grond gekopt heb met de vorige. Lijkt er ook op dat er aan de buitenschaal wat verf begint los te laten en wat andere loslatende dingen.
Theoretisch als je de helm een keer hebt laten vallen moet je hem al vervagen. Ik hou zelf 3 jaar ‘schadevrij’ rijden aan. Spul droogt toch uit/in en is vaak je eerste redmiddel als je gaat dus ik bespaar er niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Volgens onderzoek uit 2015 valt het wel mee:
https://www.helmets.org/up1505a.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Klitse op 05-06-2020 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daantje_1
Prulleman schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:33:
[...]

Als je zelf niet of slecht de staat van een 2ehands fiets kan beoordelen loop je best een risico (tenzij je bereid bent te investeren in gereedschap en onderhouden is). Een drivetrain vervangen is geen rocket science, maar bij de fietsenmaker ben je al snel 200+ euro kwijt. En dan hebben we het nog maar over een klein deel van wat er mis of gewoon versleten kan zijn.

Niks mis met 2ehands, maar je moet wel weten wat je koopt (en extra kosten meerekenen)
Wyke schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:25:
[...]

Misschien ben ik wat voorzichtig, maar mijn allereerste idee als iemand 10 minuten later al met een smoes komt waarom je hem niet nu kunt bekijken: OPLICHTING

https://www.plusonline.nl...ingstrucs-via-marktplaats
Bedankt voor jullie adviezen.....maar...... het is toch een nieuwe Canyon AL SL 7.0 geworden! oOo Vanmiddag besteld en hopelijk over 2 week geleverd. Wel bijzonder dat het instapmodel, de 6.0 gewoon nog een coil veer heeft.

Gast van marktplaats kan btw lekker in een boom gaan zitten, beetje kinderachtig gedrag allemaal. Begon later ook nog over aanbetalingen etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Michaelg schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:49:
Als het conditionele stuk van het MTB-en je niet aanspreekt, dan snap ik wel dat je meer fun haalt uit een E-MTB. Maar voor mij is dit juist (het actief sporten) het lekkerste aan het fietsen.
Dit is echt zo een drogreden. Je kunt op een E-MTB net zo goed je energie kwijt, je gaat gewoon harder en langer. Een E MTB is al lang geen hulpmiddel meer voor mensen zonder conditie, maar gewoon een andere sport.
Houdt er ook rekening mee dat die dingen zwaar zijn, bijna 25 kilo. Als je dus lekker aan het gooien en smijten bent op de single track train je heel andere spieren. Op die kleine klimmetjes helpt ie mee zodat je je knieën niet kapot trapt. Op langere stukken vals plat of naar beneden kun je nog steeds alles geven en ruim boven de 30 offroad rijden, zonder ondersteuning dus.

Als het kriebelt, probeer er een paar en negeer de mensen die het als hulpmiddel zien. Het is echt heel gaaf, bijna alsof je een lichte crossbrommer rijdt. Bongers Bikes in Apeldoorn ligt aan een bos, je kunt daar fietsen wat langer uitproberen en lekker off road testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 20:54

The_Scarabial

MTB for life!

[knip, verkeerd gelezen]

[ Voor 160% gewijzigd door The_Scarabial op 05-06-2020 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:13
Erapaz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:37:
[...]
Dit is echt zo een drogreden. Je kunt op een E-MTB net zo goed je energie kwijt, je gaat gewoon harder en langer.
Hm. Op de stukken die ik het leukst vind zijn mijn stuurkunsten de beperkende factor voor mijn snelheid en niet mijn benen. Harder zal ik daar niet gaan. En langer? Ja dat kan (en moet als je dezelfde hoeveelheid energie kwijt wilt) maar dat betekent dat ik ook langer van huis ben. 6 uur i.p.v. 4 uur? Daar zitten ze thuis niet om te springen...
Een E MTB is al lang geen hulpmiddel meer voor mensen zonder conditie, maar gewoon een andere sport.
(...) Het is echt heel gaaf, bijna alsof je een lichte crossbrommer rijdt.
Leuk als je van crossbrommers houdt, maar de meeste mensen gaan niet fietsen omdat ze een gemotoriseerde sport willen beoefenen. Precies wat je zegt dus: een andere sport.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
@klaaas voorbeeldje waar ik harder ga op een E MTB is mul zand. Overigens kan de motor ook uit, dan ben je misschien al in 2 uur moe, zijn ze thuis ook weer blij :)

Ik denk dat het echt een andere sport is en ik zou elitair gedrag van andere MTBers niet in de weg laten staan van de aankoop van een E MTB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:13
Erapaz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:05:
@klaaas voorbeeldje waar ik harder ga op een E MTB is mul zand. Overigens kan de motor ook uit, dan ben je misschien al in 2 uur moe, zijn ze thuis ook weer blij :)
Als er tegenwoordig mul zand op de routes ligt worden de tracks gesloten ;) En de motor uitzetten is een beetje jammer van de investering, nietwaar? Dan trap ik mijn 29-er hardtail nog wel wat langer af. Desnoods met een loodvest 8)
Ik denk dat het echt een andere sport is en ik zou elitair gedrag van andere MTBers niet in de weg laten staan van de aankoop van een E MTB.
Ik heb geen enkele belangstelling maar ik heb ook een hekel aan elitair gedrag. Iedereen moet gewoon lekker doen waar hij zin in heeft. Maar juist omdat het een andere sport is heeft het denk ik niet zoveel zin om MTB-ers te overtuigen. Voor een (groot?) deel van de MTB-ers is afzien onderdeel van de charme.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 15:48

Meneer iCy

swarma

Fiets heeft nog nooit zo soepel gelopen. Blij dat mijn nieuwe bracket is binnengekomen en snel gemonteerd (en onder garantie).

Nadat ze hem vorige week hebben bekeken is het gekraak er toen niet minder op geworden, heb het rondje van de week maar rustig aan gedaan op de wat wildere stukken.

Gekraak lijkt nu echt weg en geen speling meer op de bracket. Zondagavond eens even de som op de proef nemen, kijken of ik de laatste singletrack eens onder de 2 minuten kan eindigen. Morgenochtend een rustig ritje met zoonlief. Kijken of zijn broekje nu echt beter aan voelt dan de goedkope van de decathlon. Heb nu een rogelli broekje voor hem.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Erapaz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:05:
True. Heb mezelf eergisteren getrakteerd op een zeeeer brute EMTB.
Maar gezien de magere reacties op mijn enthousiaste ervaring met die dingen denk ik niet dat hier het juiste publiek zit om hem aan te showen. :p
Het is nu zelfs een andere sport geworden.

Mensen zoals @klaaas niet te lang van huis willen zijn... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:34
De e-MTB is gewoon nog een discussiepuntje en dat zal het waarschijnlijk nog heel lang blijven.
Zelf lijkt het me best leuk om er is een keer 1 te proberen, het zal ongetwijfeld leuk zijn om te doen. Ik wens je er ook veel plezier mee. Je moet hem ook zeker even showen als die binnen is. (Als je maar realiseerd dat er altijd mensen zijn die er niet van houden)

Voor mij zelf horen klimmetjes en dergelijke bij de uitdaging van het MTB-en. Het is ook niet vreemd om mij terug te zien lopen mocht ik een klim niet halen om het gewoon nog een keer te proberen, zeker als ik vind dat het mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Stoppen al die hulpmotoren ook met ondersteunen bij >24,9 km/h?

Het is niets voor mij en de routes waar ik rijd in ieder geval. En los daarvan veel te duur voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

ZanielGa schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 04:57:
De e-MTB is gewoon nog een discussiepuntje en dat zal het waarschijnlijk nog heel lang blijven.
Zelf lijkt het me best leuk om er is een keer 1 te proberen, het zal ongetwijfeld leuk zijn om te doen. Ik wens je er ook veel plezier mee. Je moet hem ook zeker even showen als die binnen is. (Als je maar realiseerd dat er altijd mensen zijn die er niet van houden)

Voor mij zelf horen klimmetjes en dergelijke bij de uitdaging van het MTB-en. Het is ook niet vreemd om mij terug te zien lopen mocht ik een klim niet halen om het gewoon nog een keer te proberen, zeker als ik vind dat het mogelijk moet zijn.
Absoluut mee eens, Ik blijf naast mijn EMTB ook gewoon doorrijden op mijn GT. Het is meer het ‘fun’ gedeelte waarvoor ik dat ding gekocht heb.

Had echter niet verwacht dat hier zoveel rijders zouden zitten die de fun halen uit het conditionele stuk. Lijken wel wielrenners :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
klaaas schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:14:
[...]

Als er tegenwoordig mul zand op de routes ligt worden de tracks gesloten ;) En de motor uitzetten is een beetje jammer van de investering, nietwaar? Dan trap ik mijn 29-er hardtail nog wel wat langer af. Desnoods met een loodvest 8)

[...]

Ik heb geen enkele belangstelling maar ik heb ook een hekel aan elitair gedrag. Iedereen moet gewoon lekker doen waar hij zin in heeft. Maar juist omdat het een andere sport is heeft het denk ik niet zoveel zin om MTB-ers te overtuigen. Voor een (groot?) deel van de MTB-ers is afzien onderdeel van de charme.
Ik denk ook niet dat ik MTB-eens wil overtuigen, ik had mijn bevindingen met proefrijden ook in het elektrische fietsen topic geplaatst bewust en niet hier. Maar ook daar is weinig animo te vinden. Terwijl een E-MTB mij juist de ultieme fiets lijkt, een echte alles kunner.

Verder genoeg plekken met zand hoor, er zijn ook zandpaden die geen MTB route zijn en waar je wel mag fietsen.
Wootism schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:11:
[...]

True. Heb mezelf eergisteren getrakteerd op een zeeeer brute EMTB.
Maar gezien de magere reacties op mijn enthousiaste ervaring met die dingen denk ik niet dat hier het juiste publiek zit om hem aan te showen. :p
Het is nu zelfs een andere sport geworden.

Mensen zoals @klaaas niet te lang van huis willen zijn... _O-
Gefeliciteerd! Welke heb je gekocht? Ik ben hard op zoek en heb er al een flink aantal proefgereden. Ik ben er alleen nog niet uit welke ik nou het beste vind.

[ Voor 22% gewijzigd door Erapaz op 06-06-2020 07:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Erapaz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:37:
[...]

Dit is echt zo een drogreden. Je kunt op een E-MTB net zo goed je energie kwijt, je gaat gewoon harder en langer. Een E MTB is al lang geen hulpmiddel meer voor mensen zonder conditie, maar gewoon een andere sport.
Houdt er ook rekening mee dat die dingen zwaar zijn, bijna 25 kilo. Als je dus lekker aan het gooien en smijten bent op de single track train je heel andere spieren. Op die kleine klimmetjes helpt ie mee zodat je je knieën niet kapot trapt. Op langere stukken vals plat of naar beneden kun je nog steeds alles geven en ruim boven de 30 offroad rijden, zonder ondersteuning dus.

Als het kriebelt, probeer er een paar en negeer de mensen die het als hulpmiddel zien. Het is echt heel gaaf, bijna alsof je een lichte crossbrommer rijdt. Bongers Bikes in Apeldoorn ligt aan een bos, je kunt daar fietsen wat langer uitproberen en lekker off road testen.
Het een drogreden noemen om vervolgens met een argument te komen als "je knieën niet kapot trappen" en het "een lichte crossbrommer" noemen.

Ik gun iedereen zijn plezier en of dat op een mtb of emtb is maakt mij allemaal niet uit. Maar ga in ons vlakke kikkerlandje nou niet zeggen dat je dat ding koopt om die uren lange klimmen wat te ontzien.
En aangezien we veelal xc tracks in Nederland hebben, zijn er genoeg mensen die dus de focus ook op conditionele stuk hebben liggen (en genoeg die er ook nog een fiets hebben op hele dunne bandjes 😉).

Nogmaals, als jij veel plezier haalt uit het rijden met een emtb dan gun ik je dat van harte. Geen elitair gedrag vanuit deze mtber.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Erapaz schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 07:10:
[...]
Gefeliciteerd! Welke heb je gekocht? Ik ben hard op zoek en heb er al een flink aantal proefgereden. Ik ben er alleen nog niet uit welke ik nou het beste vind.
Dank! ‘t Is een Giant Trance E+2 Pro geworden.
Bewust ook een 27.5+, is een leuke afwisseling met mijn 29er.
Mijn vriendin is gisteren ook aan de Ebike gegaan. Is voor haar een Liv Vall E+ geworden, kan ze ook bijblijven :p

Nu nog een paar leuke Gaastra jassen erbij en we zijn een leuk ANWB stel van begin 30 op onze elektrische fietsen 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
@Michaelg:eens!

En aanvullend op de genoemde hogere snelheid; je interne motor en conditie hoeven echt niet heel goed te zijn om 'last' te hebben van een eMTB voor je op Nederlandse single tracks.

Tuurlijk, acceleratie bocht uit ligt ietsje hoger maar dat valt in het niet bij de last die je hebt van zo'n fiets in de bocht.

Zoals gezegd, voor mij is het niet geschikt. Ik haal mijn voldoening uit techniek en snelheid is daaraan van ondergeschikt belang.

Waar ik zeker een use case zie is voor dagtochten in de Alpen. Maar dan wel met extra accu in je rugzak ;)

@Erapaz: focus je vooral op de motor en test deze bij lastige stukken. Wat doet de motor als de accu leeg is? Wat doet de motor bij een switchback? Wat gebeurt er op een steile, lastige klim als je weer moet gaan fietsen? Vooral lage snelheidsdingetjes zijn lastig voor sommige motoren.

Daar zijn grote verschillen tussen de verschillende oplossingen. En dat kan heel goed een dealbreaker zijn voor je.

En daarnaast, focus op het rijwielgedeelte. Het totaalgewicht ligt zomaar 10kg hoger dan een vergelijkbare fiets en dat vindt niet iedere vork of achterdemper even leuk.

Remmen zijn relatief goedkoop te upgraden. Voor een fatsoenlijke demper moet je al snel 2x zo diep in de buidel tasten terwijl budget voor een vork 3x zo diep in die buidel zit :)

[ Voor 39% gewijzigd door Ruud op 06-06-2020 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
Michaelg schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:01:
[...]

Het een drogreden noemen om vervolgens met een argument te komen als "je knieën niet kapot trappen" en het "een lichte crossbrommer" noemen.

Ik gun iedereen zijn plezier en of dat op een mtb of emtb is maakt mij allemaal niet uit. Maar ga in ons vlakke kikkerlandje nou niet zeggen dat je dat ding koopt om die uren lange klimmen wat te ontzien.
En aangezien we veelal xc tracks in Nederland hebben, zijn er genoeg mensen die dus de focus ook op conditionele stuk hebben liggen (en genoeg die er ook nog een fiets hebben op hele dunne bandjes 😉).

Nogmaals, als jij veel plezier haalt uit het rijden met een emtb dan gun ik je dat van harte. Geen elitair gedrag vanuit deze mtber.
Dat is nou voor mij precies de reden dat ik wel eens heb nagedacht over een e-mtb. Ik loop al 3/4 jaar met een knie blessure door overbelasting. En aangezien ik geregeld in de eifel/ardennen/frankrijk/zwitserland fiets zoek ik wel naar een oplossing om mijn knie te ontlasten.

Alleen de hoeveelheid km's die ik fiets, daar bestaat helaas geen accu voor :N

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
@Michaelg @Soulmaster Met knieën kapot trappen bedoel ik inderdaad de explosieve klimmetjes, niet heel lang rechtdoor rijden op conditie. Knieën zijn inderdaad gevoelig en problemen daar kunnen je fietsplezier flink verpesten. Met een E MTB strijk je deze explosieve aanzetten glad én kun je nog steeds conditie opbouwen. Met een goede Ebikes kun je makkelijk ruim boven de 30 fietsen, dan werk je mooi aan je conditie, want de motor doet niks meer boven de 27.
Omdat je steeds je ondersteuning kan instellen, kun je het zo zwaar maken als je zelf wilt. Motor uitzetten == zonde van je ebike is natuurlijk heel zwart/wit. Als je het nodig hebt zet je hem aan, ga je voor een andere training zet je hem weer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
  • Nu online
Erapaz schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:16:
@Michaelg @Soulmaster Met knieën kapot trappen bedoel ik inderdaad de explosieve klimmetjes, niet heel lang rechtdoor rijden op conditie. Knieën zijn inderdaad gevoelig en problemen daar kunnen je fietsplezier flink verpesten. Met een E MTB strijk je deze explosieve aanzetten glad én kun je nog steeds conditie opbouwen. Met een goede Ebikes kun je makkelijk ruim boven de 30 fietsen, dan werk je mooi aan je conditie, want de motor doet niks meer boven de 27.
Omdat je steeds je ondersteuning kan instellen, kun je het zo zwaar maken als je zelf wilt. Motor uitzetten == zonde van je ebike is natuurlijk heel zwart/wit. Als je het nodig hebt zet je hem aan, ga je voor een andere training zet je hem weer uit.
Dan snap ik het niet, want dan heb je 95% van de tijd een veel te zware normale mtb?

Kun je die klimmetjes niet op souplesse nemen? 32 of 30x50 moet omhoog te trappen zijn. Niet iedereen kan het maar het is niet meer dan een kwestie van techniek. Of heb ik de verkeerde klimmetjes voor ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
Erapaz schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:16:
Mijn knieen gaan juist stuk door overbelasting. Ik heb hele korte bovenbeen spieren, dus er komt veel stres op de aanhechting van de spieren en dat gebeurd met zelfs als ik met 30km/h naar wek fiets (op de mtb).

Maar volgens de fysio moet ik ook niet 250km per week willen fietsen (6 dagen in de week) krijg te weinig rust...maar ik moet toch naar werk heen :$

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 17:11

charrel

Cortisol4life..

s0ulmaster schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Alleen de hoeveelheid km's die ik fiets, daar bestaat helaas geen accu voor :N
Tja, zijn er genoeg met 2 accu's en als je er dan een beetje om denkt dan kan je 200km fietsen. Lijkt me toch genoeg voor een tripje?
Accu's worden steeds beter 700watt wordt steeds meer gangbaar. Ik heb een zelf bouw met 750watt motor en 550watt accu. Als ik alles op eco fiets en het wattage niet hoger zet dan 300 van de motor gebruikt ie 6watt per km. Kom je een aardig eind mee zeker met een 2e accu.
Prima oplossing voor je knieën, ik gebruik het om minder intensief te fietsen ivm mijn ziekte van Addison. Wel mooi met vrienden op pad maar hartslag van 130 max bv op het mtb parcours van Schoorl met als bonus dat ik mooi 3 rondjes kan fietsen en de jongens maximaal 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Bij de fietsen met een Bosch motor kun je al vaak kiezen voor een 625 Wh Accu, je kunt hier vervolgens nog een bidonaccu aan toevoegen, die zijn tussen de 250 Wh en 300 Wh. Daar kom je echt wel een eind mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Nu online
charrel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:35:
[...]

Tja, zijn er genoeg met 2 accu's en als je er dan een beetje om denkt dan kan je 200km fietsen. Lijkt me toch genoeg voor een tripje?
Accu's worden steeds beter 700watt wordt steeds meer gangbaar. Ik heb een zelf bouw met 750watt motor en 550watt accu. Als ik alles op eco fiets en het wattage niet hoger zet dan 300 van de motor gebruikt ie 6watt per km. Kom je een aardig eind mee zeker met een 2e accu.
Prima oplossing voor je knieën, ik gebruik het om minder intensief te fietsen ivm mijn ziekte van Addison. Wel mooi met vrienden op pad maar hartslag van 130 max bv op het mtb parcours van Schoorl met als bonus dat ik mooi 3 rondjes kan fietsen en de jongens maximaal 2 ;)
Ik doe op lange tochten dikwijls 150km per dag en komen ook geregeld op plekken waar ik 3 dagen geen stopcontact zie.

Misschien ben ik gewoon moeilijk, maar voorlopig gewoon met de non E fiets :p dan maslar ietsjes beter op de knie letten O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantje_1
s0ulmaster schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Mijn knieen gaan juist stuk door overbelasting. Ik heb hele korte bovenbeen spieren, dus er komt veel stres op de aanhechting van de spieren en dat gebeurd met zelfs als ik met 30km/h naar wek fiets (op de mtb).

Maar volgens de fysio moet ik ook niet 250km per week willen fietsen (6 dagen in de week) krijg te weinig rust...maar ik moet toch naar werk heen :$
Hoe gaan je knieën hier aan stuk dan ?

Klinkt als een peesprobleem. Bij peesproblemen juist "gedoseerd" blijven belasten en langzaam ophogen. Pezen hebben juist belasting nodig om sterker te worden!. Vraag je fysio eens om oefeningen om de boel sterker te krijgen! :)
Pagina: 1 ... 73 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic