Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:18

MJV

De vraag van @Rudolf was een makkelijke routeplanner ;). Met Basecamp lukt het sowieso maar het kan even puzzelen zijn voordat je door de UI hebt heen geworsteld.

Even opnieuw tekenen met Strava-routes is misschien nog wel sneller. Voordeel is dat Strava - als je default opties voor populariteit aan laat staan - vrijwel automatisch voor bijv. de mtb-route kiest omdat daar veel is gefietst.

[ Voor 18% gewijzigd door MJV op 27-05-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-09 16:19
ow relaxt.. ik zie nu dat op mtbroutes.nl ook de verbindingsroutes te downloaden zijn. Ik ga even die van @klaaas proberen. Die ziet er wel makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 19:13

Sherlock

No Shit

MJV schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:58:
[...]

De vraag van @Rudolf was een makkelijke routeplanner ;). Met Basecamp lukt het sowieso maar het kan even puzzelen zijn voordat je door de UI hebt heen geworsteld.

Even opnieuw tekenen met Strava-routes is misschien nog wel sneller. Voordeel is dat Strava - als je default opties voor populariteit aan laat staan - vrijwel automatisch voor bijv. de mtb-route kiest omdat daar veel is gefietst.
Haha, dat is waar ja. Ik werk er intussen al zo lang mee dat ik het wel redelijk door denk te hebben.

Judise.nl kende ik nog niet, ziet er wel goed uit!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Snap alleen nog niet hoe ik nu van meerdere routes 1 route maak. Vanavond effe prullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Rudolf schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:24:
Snap alleen nog niet hoe ik nu van meerdere routes 1 route maak. Vanavond effe prullen.
Routes inladen en opknippen. Als je dan het laatste punt van de ene route op het eerste punt van een andere route sleept krijg je de vraag of je ze wilt combineren. Appeltje eitje.

En als je nog een nieuw stuk moet tekenen kan dat door nieuwe punten te klikken eventueel met de optie 'wegen volgen' aan, dan zoekt ie zelf de route.

[ Voor 3% gewijzigd door klaaas op 27-05-2020 10:28 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
bas-r schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:19:
[...]

Tja, je middelste en grote blad zien er wel redelijk versleten uit. Ik zou ze vervangen. En meteen de kleinste er ook bij.
Of er een 1x 9/10/11/12 van maken door er aan de voorkant maar 1 narrow/wide blad op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 18:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

pjlgt schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:08:
[...]

Of er een 1x 9/10/11/12 van maken door er aan de voorkant maar 1 narrow/wide blad op te zetten.
Dit had ik ook overwogen voor mijn 2x11. Maar ik kon niet helemaal achterhalen welk blad ik dan nodig had. Uiteindelijk heb ik het blad gewoon maar vervangen (CS-M7000 11-42T)

Weet jij welk narrow / wide blad hierbij past? Ik heb het net een maand geleden vervangen en sta (heel erg) open om dat voorste setje te verwijderen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:18

MJV

[...]

Maar dan heb je wel weer een nieuwe achterderailleur met clutch nodig. Of je voorderailleur als chainkeeper maar dat is ook niet heel fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:16
JvS schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:27:
[...]
Dit had ik ook overwogen voor mijn 2x11. Maar ik kon niet helemaal achterhalen welk blad ik dan nodig had. Uiteindelijk heb ik het blad gewoon maar vervangen (CS-M7000 11-42T)

Weet jij welk narrow / wide blad hierbij past? Ik heb het net een maand geleden vervangen en sta (heel erg) open om dat voorste setje te verwijderen.
dat is je cassette ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
MJV schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:29:
[...]

Maar dan heb je wel weer een nieuwe achterderailleur met clutch nodig. Of je voorderailleur als chainkeeper maar dat is ook niet heel fraai.
Werkt naar mijn beleving ook prima zonder clutch. Zeker een jaar of 3 zo rond gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:31
Ruud schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:02:
@FJP84: misschien heb je het al aangegeven maar wat zoek je in een fiets en voor welke parcours moet ie geschikt zijn?
Nog een keer wat uitgebreider :-)

Ik rijd hoofdzakelijk Utrechtse Heuvelrug / Drunense duinen. Meer stabiliteit bij afdaling dan ik nu heb. En lekker klimmen. Verder een bike die lekker tractie maakt gewoon voor een soepele flow zonder me helemaal de blubber te trappen. Super snel hoef ik niet te gaan Lekker moe en voldaan worden mag uiteraard wel. Het is en blijft een sport, maar het gaat ook om genieten van de omgeving en het buiten zijn in bosrijk gebied.

Ik fiets niet meer wekelijks door andere prioriteiten mbt mijn gezin, maar als ik ga wil ik er wel echt zin en lol in hebben dat ik met huidige barrel gewoon compleet mis. Daarom zoek ik ook echt in de budgetcategorie. Ik wil geen fiets van over de 3k die ik sporadisch gebruik. En ik heb altijd 2e hand gekocht en ergens heb ik nu gewoon het idee om een keer echt een hagelnieuwe fiets aan te schaffen. Daar kan tzt uiteraard nog van afgeweken worden.

Het moet wel een bike voor meerdere jaren zijn, en aangezien ik eerder ouder dan jonger word heeft een trail fully de voorkeur. Single speed vind ik ook mooi om te hebben nu. Lekker lean, of het nu 1x10, 1x11 of 1x12 is maakt me niet zoveel uit.

29 of 27.5 ben ik nog niet uit. Misschien ivm mijn lengte 1.74m is de laatste het meest geschikt.

Ik verwacht ook nu ik jonge kinderen heb, dat vakanties meer richting de bergen van zuid Duitsland en Oostenrijk zullen gaan de komende jaren. De fiets moet daar ook uit de voeten kunnen,op de wat normalere trails.

Shortlist is eigenlijk nu qua prijs/kwaliteit:

- Calibre Bossnut (mits international shipping beschikbaar komt)
- Vitus Mythique VR (fallback als Bossnut niet lukt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:27:
[...]

Elke willekeurige Narrow-Wide

https://www.bike-componen...ilterManufacturer=Shimano dit is een prima begin-selectie

[ Voor 14% gewijzigd door Smultie op 27-05-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 18:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hehe oeps

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 19:13

Sherlock

No Shit

[...]

Achteraf gezien (....) was dat de leukste optie geweest ja, maar ik ben bang dat ik met die nieuwe 11-36 cassette dan toch iets te weinig over heb als ik voor maar 1 blad heb.

Edit: Kun je bij de voorbladen 9 en 10 speed door elkaar gebruiken? Bijvoorbeeld:
https://www.bike-componen...0-speed-Chainring-p22305/

[ Voor 19% gewijzigd door Sherlock op 27-05-2020 14:05 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Laatst online: 08:01
FJP84 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:45:
[...]

Nog een keer wat uitgebreider :-)

Ik rijd hoofdzakelijk Utrechtse Heuvelrug / Drunense duinen. Meer stabiliteit bij afdaling dan ik nu heb. En lekker klimmen. Verder een bike die lekker tractie maakt gewoon voor een soepele flow zonder me helemaal de blubber te trappen. Super snel hoef ik niet te gaan Lekker moe en voldaan worden mag uiteraard wel. Het is en blijft een sport, maar het gaat ook om genieten van de omgeving en het buiten zijn in bosrijk gebied.

Ik fiets niet meer wekelijks door andere prioriteiten mbt mijn gezin, maar als ik ga wil ik er wel echt zin en lol in hebben dat ik met huidige barrel gewoon compleet mis. Daarom zoek ik ook echt in de budgetcategorie. Ik wil geen fiets van over de 3k die ik sporadisch gebruik. En ik heb altijd 2e hand gekocht en ergens heb ik nu gewoon het idee om een keer echt een hagelnieuwe fiets aan te schaffen. Daar kan tzt uiteraard nog van afgeweken worden.

Het moet wel een bike voor meerdere jaren zijn, en aangezien ik eerder ouder dan jonger word heeft een trail fully de voorkeur. Single speed vind ik ook mooi om te hebben nu. Lekker lean, of het nu 1x10, 1x11 of 1x12 is maakt me niet zoveel uit.

29 of 27.5 ben ik nog niet uit. Misschien ivm mijn lengte 1.74m is de laatste het meest geschikt.

Ik verwacht ook nu ik jonge kinderen heb, dat vakanties meer richting de bergen van zuid Duitsland en Oostenrijk zullen gaan de komende jaren. De fiets moet daar ook uit de voeten kunnen,op de wat normalere trails.

Shortlist is eigenlijk nu qua prijs/kwaliteit:

- Calibre Bossnut (mits international shipping beschikbaar komt)
- Vitus Mythique VR (fallback als Bossnut niet lukt)
Maar wat heb je nu dan? Ik heb op de LDD nog nooit een gevoel van instabiliteit gehad. Zelfs niet bij een >70 graden balhoofdhoek. Op de UHR kan ik zelfs een 135mm trailbike over de emmer helpen met verkeerde techniek. (Teveel energie in de vork en demper stoppen voor een jumpje bijvoorbeeld)

Ik ben 100% voorstander voor fietsen met iets meer ballen, ook in Nederland. En een 130mm trailfully past helemaal in dat plaatje. Maar ik denk niet dat dit the holy grail gaat zijn in jouw geval om één of andere reden. Ik kan er gruwelijk naast zitten maar meer stabiliteit in de LDD wensen zegt iets. Er zit/zat daar welgeteld 1 afdaling in die je niet netjes met een cyclocrosser kan nemen. Die afdeling gaat met elke geveerde fiets makkelijk.

Let op; ik speel hiermee echt niet op de man, niet iedere fietser is gelijk, heeft dezelfde techniek, dezelfde ervaring of dezelfde hoeveelheid lef. Iedereen moet ooit beginnen en heeft een specifieke leercurve.

Ja, zo'n fiets kan je helpen in NL maar dan zit je in het buitenland (Of Kwintelooijen/Z-Limburg of de Ardennen) met hetzelfde issue. Dan kom je jezelf weer tegen terwijl de fiets veel en veel meer kan. En dan wordt het ineens wel gevaarlijk.

En juist de instappers hebben niet de vork of demper die je gaan redden in listige situaties. Dan zul je het echt zelf op moeten gaan knappen.

Ik zou gaan voor de Cube. De geometrie vind ik daar het meest aantrekkelijk van :) Maar de Vitus kan ook, net wat langere achtervork, dus meer stabiliteit. Maar ook mogelijk minder speels op de NL-routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:14
[...]

Ik ben 1.73 en ben heel blij met m’n 29” wielset naast 27.5+ (2.8” banden). Het is niet eerlijk te vergelijken omdat de 29” wielset kwalitatief veel beter is dan de 27.5, maar ik heb zeker niet het idee dat ik het vanwege m’n lengte niet had moeten doen.

Al heb ik geen fully, mogelijk dat het daarbij anders is.

[ Voor 5% gewijzigd door hatsa op 27-05-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
hatsa schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Ik ben 1.73 en ben heel blij met m’n 29” wielset naast 27.5+ (2.8” banden). Het is niet eerlijk te vergelijken omdat de 29” wielset kwalitatief veel beter is dan de 27.5, maar ik heb zeker niet het idee dat ik het vanwege m’n lengte niet had moeten doen.

Al heb ik geen fully, mogelijk dat het daarbij anders is.
de ene fully is de andere niet.. een xc racemonster is wat anders dan een DH bak, hoewel ze daar ook steeds meer 29 gaan gebruiken, of een mix, 27.5 achter en 29 voor

Ik denk dat 29", als je deze op de juiste manier bestuurd, in bijna alle situaties sneller is. Maar dat is niet voor iedereen het belangrijkste, wel de reden dat je in alle race disciplines voornamelijk 29ers ziet, XC, enduro en downhill. Ik kan me prima voorstellen als snelle tijden niet je doel is, een 27,5 meer plezier kan bieden, maar snelheid geeft ook plezier :)

[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 27-05-2020 17:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:34
[...]

Dan zeker voor dat Singlespeed gaat, lekker lean inderdaad. Ik weet alleen niet of je zo lean in gedachten had ;)

Sorry, het moest gewoon even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:40
Ruud schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:40:
[...]

Maar wat heb je nu dan? Ik heb op de LDD nog nooit een gevoel van instabiliteit gehad. Zelfs niet bij een >70 graden balhoofdhoek. Op de UHR kan ik zelfs een 135mm trailbike over de emmer helpen met verkeerde techniek. (Teveel energie in de vork en demper stoppen voor een jumpje bijvoorbeeld)

Ik ben 100% voorstander voor fietsen met iets meer ballen, ook in Nederland. En een 130mm trailfully past helemaal in dat plaatje. Maar ik denk niet dat dit the holy grail gaat zijn in jouw geval om één of andere reden. Ik kan er gruwelijk naast zitten maar meer stabiliteit in de LDD wensen zegt iets. Er zit/zat daar welgeteld 1 afdaling in die je niet netjes met een cyclocrosser kan nemen. Die afdeling gaat met elke geveerde fiets makkelijk.

Let op; ik speel hiermee echt niet op de man, niet iedere fietser is gelijk, heeft dezelfde techniek, dezelfde ervaring of dezelfde hoeveelheid lef. Iedereen moet ooit beginnen en heeft een specifieke leercurve.

Ja, zo'n fiets kan je helpen in NL maar dan zit je in het buitenland (Of Kwintelooijen/Z-Limburg of de Ardennen) met hetzelfde issue. Dan kom je jezelf weer tegen terwijl de fiets veel en veel meer kan. En dan wordt het ineens wel gevaarlijk.

En juist de instappers hebben niet de vork of demper die je gaan redden in listige situaties. Dan zul je het echt zelf op moeten gaan knappen.

Ik zou gaan voor de Cube. De geometrie vind ik daar het meest aantrekkelijk van :) Maar de Vitus kan ook, net wat langere achtervork, dus meer stabiliteit. Maar ook mogelijk minder speels op de NL-routes.
Ik weet niet hoor maar misschien maak je het een beetje te zwart/wit (ook niet op de man spelende) Ik denk dat een trail fully prima is. Ik denk dat je alleen niet moet verwachten dat je met een fully de LDD net zo vloeiend rijd als dat je met je wielrenfiets over de weg. Iedereen heeft last van instabiliteit op een route. Alleen de meeste van ons lossen dat zo snel op dat ze het niet eens door hebben of vermijden het gewoon helemaal door een betere route te kiezen veelal ook zonder dat ze het door hebben. Kijk maar eens als je een beginner meeneemt soms denk je dan echt. Dat deed je niet handig.

Ik denk dat hij prima uit de voeten kan met een trail fully. Hopelijk geeft het wat meer vertrouwen en dan gaat het steeds makkelijker. Wat ik lastig vind zijn de fietsen die nu op de shortlist staan. Want persoonlijk zou ik kijken naar de Vitus Mythique VRS inplaats van de VR of de Calibre Tripple B inplaats Calibre Bossnut of gewoon de Cube. Want ik denk dat je dan voor relatief weinig geld extra eeniets completere fiets hebt. Dan heb je in elk geval een dropper wat je veel meer speelruimte geeft in een afdaling en daarnaast zijn ze iets beter afgemonteerd.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-09 17:30
Ik overweeg een trail bike, liefst 2ehands. Gezien mijn lengte (1.87) val ik veelal net tussen framemaat L of XL, Giant Trance bijvoorbeeld. Wat wordt aangeraden, juist aan het eind van zo’n range zitten (L) of begin (XL).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
GerGio schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:55:
[...]

Ik weet niet hoor maar misschien maak je het een beetje te zwart/wit (ook niet op de man spelende) Ik denk dat een trail fully prima is. Ik denk dat je alleen niet moet verwachten dat je met een fully de LDD net zo vloeiend rijd als dat je met je wielrenfiets over de weg. Iedereen heeft last van instabiliteit op een route. Alleen de meeste van ons lossen dat zo snel op dat ze het niet eens door hebben of vermijden het gewoon helemaal door een betere route te kiezen veelal ook zonder dat ze het door hebben. Kijk maar eens als je een beginner meeneemt soms denk je dan echt. Dat deed je niet handig.

Ik denk dat hij prima uit de voeten kan met een trail fully. Hopelijk geeft het wat meer vertrouwen en dan gaat het steeds makkelijker. Wat ik lastig vind zijn de fietsen die nu op de shortlist staan. Want persoonlijk zou ik kijken naar de Vitus Mythique VRS inplaats van de VR of de Calibre Tripple B inplaats Calibre Bossnut of gewoon de Cube. Want ik denk dat je dan voor relatief weinig geld extra eeniets completere fiets hebt. Dan heb je in elk geval een dropper wat je veel meer speelruimte geeft in een afdaling en daarnaast zijn ze iets beter afgemonteerd.
Zeg je niet precies hetzelfde als ik? ;)

@rockerpoet dat ligt helemaal aan de fiets en je wensen. Waarschijnlijk zul je horen om naar de grotere maat te gaan maar je kunt ook net zo goed voor de kleinere maat gaan. Met de huidige fietsen zou ik waarschijnlijk naar de maat kleiner kijken in mijn geval.

Maar weer niet bij een Cube of Canyon bijvoorbeeld. Dus merk en type fiets en jouw wensen zijn hierin echt bepalend.

[ Voor 12% gewijzigd door Ruud op 27-05-2020 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 15:48

Meneer iCy

swarma

Ze liggen er om en voelt best fijn qua grips. Enige nadeel is dat mijn handen zo droog als de nete zijn nu door het alcohol. Had beter handschoentjes kunnen aantrekken 😝.

Ze zijn alleen niet echt zwart. Eerder donker grijs terwijl op de verpakking echt Black staat. Vind het zelf niet erg, vind het wel wat hebben.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Dank allemaal voor de uitgebreide en oprecht bedoelde reacties. Wat mij betreft zeker niet op de man af.

Ik heb nu een bij elkaar geraapte 26" Fully o.a. bestaande uit:
- 2e / 3e hands Rocky Mountain Element Team SC van rond 2005 met Fox float
- Suntour Epicon fork nu volgens mij ingesteld op 120mm
- Mavic Crossroads 26" wielset
- Continental race King ( heb Schwalbe Nn en RaRa nog op voorraad)
- Zoom hb-875 brakes
- SLX tripple crank
- Microsoft 9sp derailleur

Dit is het gewoon niet meer voor mij. Dus daarom het besluit voor iets nieuws, niet al te prijzig, en 27.5 of 29 inch. Het moet met name gewoon een merkbare vooruitgang zijn t.o.v wat ik nu heb.

Ik kwan dus de Rockrider XC100 tegen voor €1299,00 maar door de uitleg hier over de geometrie (69,5 graden balhoofdbuis) en het te verwachten stuurgedrag deze weer links laten liggen. Maar ergens nog steeds de vraag: zou het niet al een hele vooruitgang zijn.

Enfin: Obv deze prijs verder gekeken naar wat er nog meer is rond die koers, want wilde toch ergens de grens trekken. Vanwege de lovende kritieken overal op internet dus heel enthousiast geworden over de Bossnut met als goede runner up de Vitus Mythique VR.

P.S beide natuurlijk niet single speed :) , maar 1 kettingblad op het crankstel. Ik vind dat er strak uitzien en ook minder bekabeling, minder onderhoud. Bij beide heb ik het voornemen om later te upgraden met een dropperpost.

Ik begrijp dat met een hoger budget met een max van €1700, de opties toch behoorlijk wat serieuzer worden qua specs. Waarbij de Cube Stereo, Calibre. Tripple B en de Vitus Mythique VRS de shortlist vormen. Ik vind zelf de Vitus echt een prachtige bike om te zien ook, en spreekt me in die zin meer aan dan de Cube, naar belangrijkste is een blijft hoe het rijdt.

De vraag is waar trek ik de grens, en in hoeverre kan ik met beide budgetcategorien vooruitgang ervaren t.o.v. mijn huidige bike. Want opzich is het ook goed = goed genoeg.

Maar er zit zeker wat in om gewoon nog wat extra maanden meer geduld te hebben om dit hogere budget te bereiken. Het scheelt sowieso de upgrade van dropperpost wat het verschil in die zin weer kleiner maakt. En dan kan ik er zeker jaren mee vooruit.

Ik hoop dat duidelijk is waar ik qua bike vandaan kom. Reacties en opbouwende kritieken zie ik graag tegemoet. Daar wordt de keuze alleen maar beter van! Dank alvast _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

FJP84 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:04:
Dank allemaal voor de uitgebreide en oprecht bedoelde reacties. Wat mij betreft zeker niet op de man af.

- Zoom hb-875 brakes
- SLX tripple crank

Dit is het gewoon niet meer voor mij. Dus daarom het besluit voor iets nieuws, niet al te prijzig, en 27.5 of 29 inch. Het moet met name gewoon een merkbare vooruitgang zijn t.o.v wat ik nu heb.

Ik kwan dus de Rockrider XC100 tegen voor €1299,00 maar door de uitleg hier over de geometrie (69,5 graden balhoofdbuis) en het te verwachten stuurgedrag deze weer links laten liggen. Maar ergens nog steeds de vraag: zou het niet al een hele vooruitgang zijn.

Enfin: Obv deze prijs verder gekeken naar wat er nog meer is rond die koers, want wilde toch ergens de grens trekken. Vanwege de lovende kritieken overal op internet dus heel enthousiast geworden over de Bossnut met als goede runner up de Vitus Mythique VR.

P.S beide natuurlijk niet single speed :) , maar 1 kettingblad op het crankstel. Ik vind dat er strak uitzien en ook minder bekabeling, minder onderhoud. Bij beide heb ik het voornemen om later te upgraden met een dropperpost.

Ik begrijp dat met een hoger budget met een max van €1700, de opties toch behoorlijk wat serieuzer worden qua specs. Waarbij de Cube Stereo, Calibre. Tripple B en de Vitus Mythique VRS de shortlist vormen. Ik vind zelf de Vitus echt een prachtige bike om te zien ook, en spreekt me in die zin meer aan dan de Cube, naar belangrijkste is een blijft hoe het rijdt.

De vraag is waar trek ik de grens, en in hoeverre kan ik met beide budgetcategorien vooruitgang ervaren t.o.v. mijn huidige bike. Want opzich is het ook goed = goed genoeg.

Maar er zit zeker wat in om gewoon nog wat extra maanden meer geduld te hebben om dit hogere budget te bereiken. Het scheelt sowieso de upgrade van dropperpost wat het verschil in die zin weer kleiner maakt. En dan kan ik er zeker jaren mee vooruit.

Ik hoop dat duidelijk is waar ik qua bike vandaan kom. Reacties en opbouwende kritieken zie ik graag tegemoet. Daar wordt de keuze alleen maar beter van! Dank alvast _/-\o_ .
Microsoft 9sp derailleur? Niceeeeee.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WielerManiak
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-10-2021
Nou na lang zoeken en sparen heb ik eindelijk een mountainbike kunnen aanschaffen.

Het betreft een nieuwe Trek Roscoe 8 2020.

Heeft alles wat ik wilde hebben:
-dropper
-27.5+
-mt500 remmen
-NX sram groep
-Boost
-fatsoenlijke entry-level voorvork

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofAkXEbvRL1YJ5QhQ-I_kjGpo-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BQoEojRd3L8QvvbTGVevxPI.jpg?f=fotoalbum_large

Nog niet helemaal er over uit wat voor pedalen ik erbij ga doen, heb nu een setje crankbrothers flat pedals besteld, maar wellicht wissel ik deze nog om naar SPD pedalen of dergelijke. Vroeger ook altijd met de voeten vast gereden maar voor het weer oppakken begin ik met de voeten los.

Komend weekend lekker het bos in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertzijm
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-09 22:15

Ik heb nu een bij elkaar geraapte 26" Fully ...

Enfin: Obv deze prijs verder gekeken naar wat er nog meer is rond die koers, want wilde toch ergens de grens trekken.
Ik zou zeggen: Radon Jealous AL 9.0 via https://www.bike-discount.de/
https://www.radon-bikes.d...alous-al-90-lavared-2020/

Een knappe XC hardtail met zeer goede montage voor een hele nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13

Nox

Noxiuz

- Zoom hb-875 brakes
- SLX tripple crank

Ik weet niet of je graag carbon/alu/fully/hardtail rijdt? Zelf recent een cube reaction c62 pro gescoord binnen je verruimde budget (€1500) uit mijn hoofd. Een verademing tegenover mijn vorige 26'er :+
Sjoewe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 01:06:
[...]

Als ze goed afgesteld en gebleed zijn, dan kan je met een XT-hevel met één vinger (vrij eenvoudig) het wiel laten blokkeren. Als je wiel blokkeert dan heb je eigenlijk al teveel kracht uitgeoefend, want een slippend wiel geeft geen controle. Je hebt het jezelf nu fout aangeleerd, en het zal wel best even wennen zijn om dat af te leren, maar uiteindelijk heb je met één vinger juist meer controle en betere modulatie.
Vandaag voor het eerst met deze setup een rondje gefietst, ging erg goed, bijna geen erg in dat ik met 1 vinger remde en ging redelijk vlot, inclusief het gevoel dat ik minder remde en daardoor wat bochten sneller heb kunnen nemen. Thanks!

Overigens in Geestmerambacht bijna gelanceerd, voor de kenners: van het dijkje af naar beneden is een redelijk stijl afdalinkje en in het midden zit er nog een diepere kuil in, die pakte ik dus ipv laf de zijkant te pakken. Kicken :*)

[ Voor 15% gewijzigd door Nox op 28-05-2020 00:19 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Tylen schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:15:
[...]

Microsoft 9sp derailleur? Niceeeeee.
Ja die van Apple werkte niet goed ;), Microshift bedoel ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@FJP84: hardtail of fully is altijd de fully. Tenzij de laatste seconde berg op belangrijk is en je zelf geen gewicht meer kunt verliezen.

Ik denk dat je met de Vitus VRS een goede fiets koopt. Maar wel een fiets die richting de buitenland-kant neigt van jouw inzetbereik.

Helemaal niet erg want zoals gezegd ik sta 100% achter een fiets met iets meer oempf. Zo'n fiets kan foutjes van de rijder namelijk veel beter opvangen dan een knalharde racebak.

Zo'n fiets vraagt wel om iets meer input van de rijder. Kun je zien als rust en stabiliteit of als sloom en zompig. Voelt het als het eerste, dan is het een erg goede vriend voor je. In het tweede geval zit de extra oempf je in de weg. In beide gevallen tussen de oren.

Natuurlijk zit daar ook nog genoeg tussenin maar dat is niet te duiden zonder feedback na een proefrit. Sommige dingen zijn op te lossen, andere dingen moet je mee leren omgaan of gewoon accepteren.

Je krijgt er sowieso al een bak rust voor terug want 29'er..

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 28-05-2020 06:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Sherlock schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:31:
[...]

Achteraf gezien (....) was dat de leukste optie geweest ja, maar ik ben bang dat ik met die nieuwe 11-36 cassette dan toch iets te weinig over heb als ik voor maar 1 blad heb.

Edit: Kun je bij de voorbladen 9 en 10 speed door elkaar gebruiken? Bijvoorbeeld:
https://www.bike-componen...0-speed-Chainring-p22305/
Kijk het is een beetje hoe je het gaat aanpakken. Je kan nog alle voorbladen vervangen. kost je wel 50 euro ofzo. Dan nieuwe bladen erop. je ketting is nieuw. je cassette is nieuw. dus dan ben je klaar.

Of je zet er een 11-42 sunrace cassette op. die kosten ook 50piek ofzo. en dan een voorblad. maar ik zou zo ff niet weten welke je moet hebben. of welk crankstel je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28

Quakie

quakelen

@WielerManiak strakke fiets! veel mooie fiets kms toegewenst.

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 28-05-2020 08:27 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 06:24:
@FJP84: hardtail of fully is altijd de fully. Tenzij de laatste seconde berg op belangrijk is en je zelf geen gewicht meer kunt verliezen.

...
Bij een oneindig budget misschien, maar onder de 2k weet ik niet of dit het juiste advies is. Dan zijn er meer redenen te verzinnen voor een hardtail, dan enkel gewicht en snelheid bergop.

Niet dat een fully van 1500 euro waardeloos is, zeker niet, maar de verschillen in afmontage en kwaliteit van de vering (design en dempers) is niet te vergelijken met een fiets van 4k. En dan is het de moeite waard om een juiste afweging te maken tussen een mooi afgemonteerde hardtail of een eenvoudigere fully.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Edit: Fiets van zoontje is na bijna 3 weken verzonden. Nu wachten op aflevering! :-)

Het gekraak wat er af en toe komt is nu duidelijk wat het is, speling bij crank. Dacht eerst telkens vanuit de zadel, maar dat was het niet.

Gelukkig is het garantiewerk, alleen nu wachten op het onderdeel van Merida wat wordt toegestuurd naar de LBS. (was er maar 1 keer geweest mbt gekraak, toen dachten we dat het zadel het was maar het kwam soms en zo was het gekraak weer een tijdje weg).

Mocht er nog wel mee fietsen en blij dat het onder garantie valt.

Had hem voor onderhoud gebracht en wielen moesten nog gericht worden. Hierna nog 1x onderhoud en daarna onderhoud zelf doen. Eerste 3x zit er bij ;-).

Oja onderhoud wordt overigens pas gedaan als het onderdeel er is.

En hier een fotootje met de grips. Hendels zijn alweer beter gepositioneerd hoor :+.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9nmu8uj1t0ej.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Meneer iCy op 28-05-2020 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 08:34:
[...]

Bij een oneindig budget misschien, maar onder de 2k weet ik niet of dit het juiste advies is. Dan zijn er meer redenen te verzinnen voor een hardtail, dan enkel gewicht en snelheid bergop.

Niet dat een fully van 1500 euro waardeloos is, zeker niet, maar de verschillen in afmontage en kwaliteit van de vering (design en dempers) is niet te vergelijken met een fiets van 4k. En dan is het de moeite waard om een juiste afweging te maken tussen een mooi afgemonteerde hardtail of een eenvoudigere fully.
Selectief quoten en van een volledige set berichten 1 regel eruit pikken ;)

Quote dan de juiste context. Hardtail vs fully voor iemand die meer zekerheid in afdalingen zoekt in de vorm van een trail-achtige fiets is gewoon de fully. Zelfs met het budget van 1700 euro. En het klopt dat er zeker een ondergrens aan zit, daar heb je gelijk in. En waarschijnlijk heb je die grens met 1700 euro wel bereikt, ik ken natuurlijk maar een zeer klein deel van alle mogelijk fietsen dus het kan best dat ik enkele direct-sale of Decathlon-parels te kort doe.

Maar ik denk dat je met de Vitus VRS een goede fiets koopt om het te doel te bereiken. Meer zekerheid in afdalingen. Inzet in binnen- en buitenland.

Maar het doel in Nederland kan waarschijnlijk net zo goed bereikt worden met een hardtail met iets gemoedelijkere geo. Want zo spannend is de LDD-route echt niet. Maar dan, hoe ga je die fiets naar beneden krijgen in het buitenland als je geen superheld met perfecte techniek bent? (Buitenland is een breed begrip, er zijn best paden waar je heel makkelijk met een cyclocrosser naar beneden komt, en er zijn paden waar je met een rasechte trailfiets nog je nek breekt)

@Meneer iCy: gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

WielerManiak schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 23:36:
Nou na lang zoeken en sparen heb ik eindelijk een mountainbike kunnen aanschaffen.

Het betreft een nieuwe Trek Roscoe 8 2020.

Heeft alles wat ik wilde hebben:
-dropper
-27.5+
-mt500 remmen
-NX sram groep
-Boost
-fatsoenlijke entry-level voorvork

[Afbeelding]

Nog niet helemaal er over uit wat voor pedalen ik erbij ga doen, heb nu een setje crankbrothers flat pedals besteld, maar wellicht wissel ik deze nog om naar SPD pedalen of dergelijke. Vroeger ook altijd met de voeten vast gereden maar voor het weer oppakken begin ik met de voeten los.

Komend weekend lekker het bos in :D
Mooie fiets! 👍🏼
Ben zelf aan het oriënteren naar een nieuwe MTB, ben alleen nog in dubio over de bandenmaat....
Waarom heb je bij deze fiets gekozen voor 27.5+ en niet een 29er? Bewust of omdat het zo uit kwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Ruud schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 06:24:

Ik denk dat je met de Vitus VRS een goede fiets koopt. Maar wel een fiets die richting de buitenland-kant neigt van jouw inzetbereik.

Helemaal niet erg want zoals gezegd ik sta 100% achter een fiets met iets meer oempf. Zo'n fiets kan foutjes van de rijder namelijk veel beter opvangen dan een knalharde racebak.

Zo'n fiets vraagt wel om iets meer input van de rijder. Kun je zien als rust en stabiliteit of als sloom en zompig. Voelt het als het eerste, dan is het een erg goede vriend voor je. In het tweede geval zit de extra oempf je in de weg. In beide gevallen tussen de oren.

Natuurlijk zit daar ook nog genoeg tussenin maar dat is niet te duiden zonder feedback na een proefrit. Sommige dingen zijn op te lossen, andere dingen moet je mee leren omgaan of gewoon accepteren.

Je krijgt er sowieso al een bak rust voor terug want 29'er..
Dank. Ik neem de VRS serieus in overweging en dus ook een hoger budget. Ben er nog niet uit of het 27.5 of 29 wordt, maar ik heb denk ik wel een lichte voorkeur voor de laatste.

Met het richting buitenland neigen van de bike: 140mm veerweg is misschien wat veel voor NL, maar dit betekent toch niet dat het het in NL niet tot zijn recht als gewoon goede en prettige bike, die weer uitdaagt om mijn techniek te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tabbo12
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 20:33
Wootism schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:21:
[...]
Mooie fiets! 👍🏼
Ben zelf aan het oriënteren naar een nieuwe MTB, ben alleen nog in dubio over de bandenmaat....
Waarom heb je bij deze fiets gekozen voor 27.5+ en niet een 29er? Bewust of omdat het zo uit kwam?
Ik heb toevallig een paar weken terug ook gekozen tussen 27.5+ en 29. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Trek Roscoe 7 2020 met 27.5+ en ben daar heel blij mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7nKdxlspvOfeVLGJ3AUSmCstmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyFDgj2yRkb2fG6WXPKfUHjJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik fiets voornamelijk op de singletracks van Broekpolder, Bergschenhoek en Oostvoorne. De plus banden moeten de fiets wat speelser en vergevingsgezinder maken. Ik vind de technische stukken en TTF het leukst. Ik merk dat het iets zwaarder trapt, voornamelijk op asfalt, maar ik geef niet zo om rondetijden. Vind het heerlijk lekker te spelen, fit te blijven en onder de modder thuis te komen.
Ik vind de dikke banden er ook gewoon heel stoer uitzien. 8)

De Roscoe heeft wel moeite met schakelen vanuit de laagste versnelling omhoog. Hij blijft dan op het grootste blad. Het ligt niet aan de kabelspanning want hij gaat ook niet als ik drie versnellingen doorschakel, dan gaat de spanning volledig van de kabel af. Het zou de chaingap kunnen zijn, ik heb hem zo goed mogelijk zonder het tooltje afgesteld. De ketting is goed gesmeerd. Zou het nog iets anders kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Tabbo12 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Ik heb toevallig een paar weken terug ook gekozen tussen 27.5+ en 29. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Trek Roscoe 7 2020 met 27.5+ en ben daar heel blij mee.
[Afbeelding]
Ik fiets voornamelijk op de singletracks van Broekpolder, Bergschenhoek en Oostvoorne. De plus banden moeten de fiets wat speelser en vergevingsgezinder maken. Ik vind de technische stukken en TTF het leukst. Ik merk dat het iets zwaarder trapt, voornamelijk op asfalt, maar ik geef niet zo om rondetijden. Vind het heerlijk lekker te spelen, fit te blijven en onder de modder thuis te komen.

De Roscoe heeft wel moeite met schakelen vanuit de laagste versnelling omhoog. Hij blijft dan op het grootste blad. Het ligt niet aan de kabelspanning want hij gaat ook niet als ik drie versnellingen doorschakel, dan gaat de spanning volledig van de kabel af. Het zou de chaingap kunnen zijn, ik heb hem zo goed mogelijk zonder het tooltje afgesteld. De ketting is goed gesmeerd. Zou het nog iets anders kunnen zijn?
Het aan vuile/versleten kabels kunnen liggen, op de foto is het lastig te zien, maar het lijkt op een kabel loop met onderbrekingen in de buitenkabel, dit kan zonder problemen werken, maar kan ook wat gevoeliger zijn voor vuil. Ook kan het de moeite zijn om je padje te richten, dit komt ook wat nauwkeuriger bij moderne 11 en zeker 12 speed systemen. Op het oog recht is niet altijd recht genoeg voor een probleemloze werking.
Verder kan je derailleur ook een tik hebben gehad waardoor de asjes (van e scharnierpunten)niet helemaal recht meer zijn en alle draaibewegingen niet meer helemaal soepel gaan (en dus de veerspanning niet voldoende om de ketting te verleggen).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[...]

[Afbeelding]
Ik neig steeds meer naar een 27.5+
Naast dat het er inderdaad ‘vet’ uit ziet is de grip door die brede band inderdaad wel prettig op technische stukken en downhill.
Uiteraard op asfalt minder praktisch, maar dat zoek ik sowieso zo min mogelijk op. :p

De overweging voor een 29er was vooral het makkelijker over obstakels heen rijden en de rolsnelheid.
Tot dat ik er gisteren dus achter kwam dat de omtrek van een 27.5+ en 29” identiek is... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:00
[...]

Hoe breed zijn die banden? 2,8"?

Met @Prulleman , klinkt als vuile binnenkabels, hoewel lastig voor te stellen bij een nagelnieuwe fiets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
oja.. zie nu dat ie pas een paar weken oud is..
krom derailleur padje is bij een nieuwe fiets overigens ook prima mogelijk (helaas). Of wellicht ergens letterlijk een kink in de kabel (ipv vuil).

Qua chaingap, als je het tooltje niet hebt, zou je het beste kunnen beginnen met de pulley zo dicht mogelijk op de 50T en dan in ministapjes lager zetten tot de bijgeluiden weg zijn en alles soepel werkt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tabbo12
Bedankt voor het meedenken. Ik heb de fiets een paar weken geleden tweedehands gekocht, dus hij is iets ouder. Ik denk dan dat de derailleur of derailleurhanger niet 100% recht is. Er zit ook een rode derailleurhanger op die standaard zwart is. Ik zal een nieuwe derailleurhanger kopen, waar kan ik de juiste vinden?
De versnellingskabel is helemaal gesloten, maar ik zal proberen te kijken of de kabel bij de derailleur slap staat als het probleem zich voordoet.

@bas-r Banden zijn 2.8 breed inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tabbo12 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:21:
Bedankt voor het meedenken. Ik heb de fiets een paar weken geleden tweedehands gekocht, dus hij is iets ouder. Ik denk dan dat de derailleur of derailleurhanger niet 100% recht is. Er zit ook een rode derailleurhanger op die standaard zwart is. Ik zal een nieuwe derailleurhanger kopen, waar kan ik de juiste vinden?
De versnellingskabel is helemaal gesloten, maar ik zal proberen te kijken of de kabel bij de derailleur slap staat als het probleem zich voordoet.

@bas-r Banden zijn 2.8 breed inderdaad
@Tabbo12: Schakel eens helemaal terug naar het kleinste wieltje achter. Als je dan de derailleur met de hand naar binnen duwt, komt ie dan gewoon netjes terug? Of voel je weerstand? Wel met draaiende aandrijving natuurlijk ;) Of zonder ketting. Als het dan allemaal soepel gaat, dan zit het echt in je kabel of shifter.

Krom padje zou echt wel een beetje moeten schakelen. (ligt eraan hoe krom ;) ) Misschien niet per tandje perfect maar 2 kransjes zwaarder dan moet er echt wel beweging in komen :)

Maar een krom padje kan met gratis kromme derailleur komen natuurlijk ;)

@FJP84: 140mm kan je in de weg zitten maar voor de meeste rijders niet echt :) Zoals ik al stelde, die laatste paar secondes op een klim, daar kun je best op verliezen met een iets zwaardere fiets. Waardoor ik wel een beetje terughoudend ben is dat die fiets je eigen tekortkomingen gaat verbloemen. Je hebt ineens geen angst meer omdat de fiets alle shit wel oplost voor je. Totdat je in iets lastiger terrein ook denkt dat je het wel kunt. Maar dan kan die fiets je niet meer redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 11:24

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

[...]

[Afbeelding]

De dikke banden zouden niet mijn keuze zijn ivm dat ik dan het gevoel had voor mezelf teveel snelheid in te leveren (Ik kom al niet vooruit :'( ) maar het ziet er wel verdomd vet uit :9~

/edit: Ben ook helemaal fan van de looks van een fatbike...vraag me altijd wel af hoe zoiets fietst..

[ Voor 3% gewijzigd door Nutterd op 28-05-2020 13:46 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Wootism schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:43:
[...]

Ik neig steeds meer naar een 27.5+
Naast dat het er inderdaad ‘vet’ uit ziet is de grip door die brede band inderdaad wel prettig op technische stukken en downhill.
Uiteraard op asfalt minder praktisch, maar dat zoek ik sowieso zo min mogelijk op. :p

De overweging voor een 29er was vooral het makkelijker over obstakels heen rijden en de rolsnelheid.
Tot dat ik er gisteren dus achter kwam dat de omtrek van een 27.5+ en 29” identiek is... B)
29+ bestaat ook nog uiteraard! Een fiets als de Trek Full Stache lijkt mij erg vet 8)

Van de andere kant vraag ik mij dan wel af of het de extra moeite het wel waard is. 29+ spul is toch niet heel gemeengoed qua materiaal. Snelheid boeit mij minder, fun wel, al moet ik het wel vol kunnen houden. Maar als ik die trek dan vergelijk met hun reguliere 29" model, dan gaat het om maximaal 3,0" banden tegenover 2,6" banden die in de frames passen. Achja, ik kan wel dromen over dat soort fietsen, 't geld heb ik er toch niet voor :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:57
27.5+ heeft ergens nog wel een plekje ergens in de MTB-niche, maar 29+ is gewoon een brainfart van de industrie die beter snel weer voorbij kan waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ik zit me licht te oriënteren op een nieuwe XC mountainbike. Wordt pas volgend jaar aangeschaft (ivm fietsplan-regeling) maar stiekem leuk om alvast te zoeken :)
Waar ik een beetje moeite mee heb, is een frame op z'n waarde schatten. T.o.v. van m'n Bulls uit 2016 weet ik dat de markt naar langer en slacker is bewogen, de stem aanzienlijk korter geworden is, maar is er ergens terug te vinden, of heeft iemand wat tips v.w.b. zaken waar ik op moet letten (seat tube, head tube angles, wheelbase, etc etc).
Iemand wat tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Goed startpunt: wat vind je wel/niet fijn aan je huidige fiets?

Verder is langer en slacker vooral in het spel bij de trail & enduro fietsen. De XC-community is veel conservatiever. Bij de fullies zie je dat de grens tussen XC en Trail wel (langzaam) begint te vervagen en er allerhande kruisbestuiving plaats vind. Bij de hardtails is dat minder aan de gang, de meeste XC-hardtails zijn nog heel erg XC, en alle hardtails die niet XC zijn, zijn dat ook vooral niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Ruud schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:29:
[...]

@FJP84: 140mm kan je in de weg zitten maar voor de meeste rijders niet echt :) Zoals ik al stelde, die laatste paar secondes op een klim, daar kun je best op verliezen met een iets zwaardere fiets. Waardoor ik wel een beetje terughoudend ben is dat die fiets je eigen tekortkomingen gaat verbloemen. Je hebt ineens geen angst meer omdat de fiets alle shit wel oplost voor je. Totdat je in iets lastiger terrein ook denkt dat je het wel kunt. Maar dan kan die fiets je niet meer redden.
Die paar seconden maken me niets uit. Paar seconden langer klimplezier. Iets meer gewicht van de fiets ook niet. Ik zeg altijd maar zo: voordat ik over het gewicht van de fiets van zeuren, moet eerst mijn eigen gewicht wat naar beneden :*) .

Verder ben ik op zicht al redelijk terughoudend op lastiger terrein. Ik kijk eerst of ik het aandurf of niet.
Als het te spannend wordt zoek ik een alternatief.

Soms fiets ik met een instructeur en dan is het leuk om gecontroleerd de grenzen te verleggen. Met een bike die vertrouwen geeft gaat dat volgens mij alleen maar beter.

Adviseer jij trouwens gewoon om voor een 29er te gaan? Ik heb van zowel 27.5 als 29 geen ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Sjoewe schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:45:
Goed startpunt: wat vind je wel/niet fijn aan je huidige fiets?
Mjah, goeie vraag. Ik kan nu net doen alsof ik veel snap van geometrie, maar dat is niet zo. :)

Ik kom van een Bulls Copperhead 29 (2016), enige wat ik veranderd heb aan die fiets is recent: van 2x naar 1x en andere banden; van Rocket Ron TLE-speed (met binnenband) naar Wolfpack Race + Speed, tubeless.

Ik fiets 95+% van m'n rondjes in Nijmegen, simpelweg omdat ik daar woon.
De trails aldaar zijn veranderd van lange stukken rechtdoor en wat (stijle) klimmetjes naar Amerongen++.
Ik zoek dus een fiets die daar meer op z'n plaats is.
Ik fiets meestel met een clubje, waar ik bergop eigenlijk iedereen eraf rijd. Ik zou het leuk vinden als ik bergaf en op de single-tracks wat beter kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@FJP84: zeker een 29'er :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Smultie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:35:
[...]

Mjah, goeie vraag. Ik kan nu net doen alsof ik veel snap van geometrie, maar dat is niet zo. :)

Ik kom van een Bulls Copperhead 29 (2016), enige wat ik veranderd heb aan die fiets is recent: van 2x naar 1x en andere banden; van Rocket Ron TLE-speed (met binnenband) naar Wolfpack Race + Speed, tubeless.

De trails aldaar zijn veranderd van lange stukken rechtdoor en wat (stijle) klimmetjes naar Amerongen++.
Ik fiets meestel met een clubje, waar ik bergop eigenlijk iedereen eraf rijd. Ik zou het leuk vinden als ik bergaf en op de single-tracks wat beter kan worden.
Ik zou denk ik iedereen die niet precies weet wat 'ie wil en geen wedstrijdambities heeft, adviseren om te kijken naar een fully op het snijvlak tussen XC en Trail zit. Scott Spark, Canyon Neuron, Orbea Oiz TR, Kona Heihei, dat soort fietsen zijn over het algemeen leuke en speelse fietsen waar je alsnog dondershard op kan rijden als je wilt, maar ook met de ruimte om alles net wat avontuurlijker te maken als je dat ambieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Ik zou denk ik iedereen die niet precies weet wat 'ie wil en geen wedstrijdambities heeft, adviseren om te kijken naar een fully op het snijvlak tussen XC en Trail zit. Scott Spark, Canyon Neuron, Orbea Oiz TR, Kona Heihei, dat soort fietsen zijn over het algemeen leuke en speelse fietsen waar je alsnog dondershard op kan rijden als je wilt, maar ook met de ruimte om alles net wat avontuurlijker te maken als je dat ambieert.
hoeveel "langzamer" zou je nou op het vlakke en bergop zijn als je een 120mm xc/trail blend pakt? Ik ben me (ruim van te voren :D) aan het orienteren op een fully en aan de ene kant neig ik naar een 100mm 100% XC race machine, maar aan de andere kant trekken de 120mm varianten van dit soort fietsen me ook wel aan.

bv een intense sniper T, norco revolver 120, kona hei hei cr

ik zou denk ik de hardtail er wel naast houden, maar misschien alleen voor backup, als ik ze beide nog veel zou gebruiken, dan is een iets ander bereik misschien wel wenselijk, maar als de HT toch staat te verstoffen, dan is een 100mm misschien toch de betere (snellere) keuze.

Inzet zou voor mij lokale tracks zijn Dorst, LDD, 013, maar ook met enige regelmaat de UHR op, en 1-2 (misschien vaker) de Ardennen in. vorig jaar de RdhF op de hardtail gereden en dat ging op zich best, ik hou me goed staande op een echte XC fiets, maar op de afdalingen wordt je natuurlijk wel voorbij gevlogen.
Doel in alle gevallen is wel hard naar boven en hard naar beneden, dat eerste gaat me prima af, maar naar beneden laat ik denk ik wel wat liggen door het materiaal. Bij de lokale rondjes is naar beneden helaas erg karig, daar zou ik niet de 120 voor nodig hebben..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Het is super persoonlijk natuurlijk. Even polariserend gesteld: als ik naar mountainbikes kijk vind ik het eigenlijk net zo weird om als gemiddelde mountainbiker op een full-on race XC-fully rond te rijden als wanneer je een downhill fiets zou aanschaffen voor datzelfde doel. Mijn punt is, overal in het hele linie zie je de grenzen juist weer vervagen met als resultaat leuke en fijn rijdende fietsen met een breed inzetgebied. Alleen aan de randen hou je de nog echt specialistische fietsen over: XC-racers aan de ene kant en downhill fietsen aan de andere kant. Als dat je doel is, koop dan vooral die fiets, voor die ene taak, maar als je het allemaal niet zo specifiek op een rijtje hebt, pak dan vooral lekker die fiets ertussen in, want je bent misschien niet persé sneller, maar ik durf je wel te zeggen dat je meer lol gaat hebben.

Als ik jou was zou ik vooral proberen een demo-fiets te hosselen en dan back to back een paar rondjes te rijden en je hardtail te vergelijken met een XC-fully. Al durf ik m'n hand er wel voor in het vuur te steken dat je op een lightrail fully nog steeds sneller gaan zijn dan op een XC-hardtail. Je hebt zoveel meer grip en tractie op een fully, daar pak je echt veel winst mee. Voor mij is de som dan best simpel, je wordt én sneller, en je hebt een leukere fiets met meer potentie. Wat wil je nou nog meer. Die 30-ish seconden die je er dan misschien met een XC-fully nog extra vanaf zou krijgen, die zijn echt alleen interessant als de wedstrijdklok loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 17:23
@Prulleman Ben zelf voor de meer trail achtige 120 mm fully gegaan ipv de 100 mm xc race machine. Vooral omdat ik met deze een aantal keer per jaar een bike park kan meepakken en in general veel meer kan spelen met deze fiets.

En met deze heb ik ook al wedstrijden als de cimes de waimes gereden en alsnog mensen op hardtails en canyon lux'en enzo bergop voorbij gereden . De motor is nog altijd het belangrijkste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:30:
Het is super persoonlijk natuurlijk. Even polariserend gesteld: als ik naar mountainbikes kijk vind ik het eigenlijk net zo weird om als gemiddelde mountainbiker op een full-on race XC-fully rond te rijden als wanneer je een downhill fiets zou aanschaffen voor datzelfde doel. Mijn punt is, overal in het hele linie zie je de grenzen juist weer vervagen met als resultaat leuke en fijn rijdende fietsen met een breed inzetgebied. Alleen aan de randen hou je de nog echt specialistische fietsen over: XC-racers aan de ene kant en downhill fietsen aan de andere kant. Als dat je doel is, koop dan vooral die fiets, voor die ene taak, maar als je het allemaal niet zo specifiek op een rijtje hebt, pak dan vooral lekker die fiets ertussen in, want je bent misschien niet persé sneller, maar ik durf je wel te zeggen dat je meer lol gaat hebben.

Als ik jou was zou ik vooral proberen een demo-fiets te hosselen en dan back to back een paar rondjes te rijden en je hardtail te vergelijken met een XC-fully. Al durf ik m'n hand er wel voor in het vuur te steken dat je op een lightrail fully nog steeds sneller gaan zijn dan op een XC-hardtail. Je hebt zoveel meer grip en tractie op een fully, daar pak je echt veel winst mee. Voor mij is de som dan best simpel, je wordt én sneller, en je hebt een leukere fiets met meer potentie. Wat wil je nou nog meer. Die 30-ish seconden die je er dan misschien met een XC-fully nog extra vanaf zou krijgen, die zijn echt alleen interessant als de wedstrijdklok loopt.
ja.. daarom ben ik er ook nog niet uit. Er zit her en der wel een wedstrijdje in de planning, maar niet zozeer om voor de prijzen mee te rijden.. En ik vind de lange wedstrijden wel interessant (marathons bv en ik heb me ingeschreven voor de 6 uur van het zand). Dan is het natuurlijk ook leuk om een paar plekjes hoger te eindigen en als ik heel eerlijk ben heb ik ook liever een fiets waar ik Dorst in 21:30 kan rijden ipc 22:00, maar zo groot is het verschil misschien tussen een hardtail en een fully, maar niet tussen een vergelijkbare 100 of 120 mm xc fully, dan ga je denk ik meer naar de 5 seconden verschil ofzo.. en dan heb je aan de 120 misschien meer lol op echte afdalingen en meer comfort op die marathons van 4-6+ uur

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
roda_djavulen schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:43:
@Prulleman Ben zelf voor de meer trail achtige 120 mm fully gegaan ipv de 100 mm xc race machine. Vooral omdat ik met deze een aantal keer per jaar een bike park kan meepakken en in general veel meer kan spelen met deze fiets.

En met deze heb ik ook al wedstrijden als de cimes de waimes gereden en alsnog mensen op hardtails en canyon lux'en enzo bergop voorbij gereden . De motor is nog altijd het belangrijkste. :)
Thanks, welke is het voor jou geworden?

ik ga ook zeker proefrijden tegen de tijd dat de spaarpot wat verder vol is, ik hoop alleen dat dat mogelijk gaat zijn.. heb wel de intentie om iets exotisch te kiezen :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tabbo12
Ruud schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:29:
[...]
@Tabbo12: Schakel eens helemaal terug naar het kleinste wieltje achter. Als je dan de derailleur met de hand naar binnen duwt, komt ie dan gewoon netjes terug? Of voel je weerstand? Wel met draaiende aandrijving natuurlijk ;) Of zonder ketting. Als het dan allemaal soepel gaat, dan zit het echt in je kabel of shifter.

Krom padje zou echt wel een beetje moeten schakelen. (ligt eraan hoe krom ;) ) Misschien niet per tandje perfect maar 2 kransjes zwaarder dan moet er echt wel beweging in komen :)

Maar een krom padje kan met gratis kromme derailleur komen natuurlijk ;)
De derailleur gaat soepel heen en weer zonder ketting. Het is ook niet de kabel; als ik hem met de hand naar het hoogste blad duw, blijft hij daar ook hangen met een bocht in de kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0Lm51pZehSykrEFGLsJ2LwAJm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrOc1d11G01HjgpdWkmWyV6l.jpg?f=fotoalbum_large
Het is echt de ketting die hem op zn plek houd, dus dan lijkt het mij de hoek/positie van de derailleurwieltjes.
Als de ketting eenmaal op het 1-na-grootste blad zit (blijven trappen en dan gaat hij ineens) gaat het schakelen weer soepel. Het grootste blad is bij de 1x12 natuurlijk ook wel de lastigste, de ketting gaat redelijk schuin.
De pad die er nu op zit is de 293426. Ik zal een nieuwe 322175 pad bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
staat je b tension/chaingap niet gewoon te kort?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSVHNDnEqd6ghVAihVAdaKf0inU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZcFHKOmSx53URDDBjAKlAJa.png?f=fotoalbum_large

Wat gebeurd hier dan?
Als je op het grootste blad geschakeld bent, dan zou de kabel eigenlijk helemaal strak moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Sjoewe schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:25:
[Afbeelding]

Wat gebeurd hier dan?
Als je op het grootste blad geschakeld bent, dan zou de kabel eigenlijk helemaal strak moeten staan.
Dat doet hij ook. Alleen is de foto gemaakt nadat hij teruggeschakeld heeft maar de ketting vervolgens toch op het grootste blad blijft hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ah, okay zo. Als de ketting blijft hangen dan geeft die kennelijk meer frictie dan de veer van de derailleur opwekt. Ik zou ook zeggen dat de B-tension niet goed is, als je bovenste derailleurwieltje te kort op de cassette staat, dan is de hefboom te kort om 'm naar het volgende kransje te trekken. Als het aan je pad ligt, dan heb je meestal juist dat je het midden op het blok niet goed geïndexeerd krijgt, niet aan de boven of onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-04 19:36
Smultie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:35:
[...]

Ik heb afgelopen week mijn Bulls Copperhead 27.5 (2015) ingeruild voor een Canyon Lux 7.0.
Het zit compleet anders, maar niet minder comfortabel. Afgelopen weekend heb ik 2 routes gereden van 2+ en 3+ uur, zonder last van de zithouding. Dit terwijl ik gevoelig ben voor nek en schouderklachten. De achtervering maakt de ritjes natuurlijk ook wat prettiger.

Een ander groot verschil is de stijfheid. Als je aanzet na een bocht dan voel je niks buigen. Dat was met mijn Bulls wel anders :)

Steam: McKluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13

Nox

Noxiuz

roda_djavulen schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:43:

Die motor is belangrijk, maar waar ligt de grens? Als ik met mijn HT klim en ik zet na de eerste paar slagen toch m'n lock op de vork merk ik dat gewoon. Dat is wat me tegenspreekt aan een fully (vziw kan je rear niet locken), buiten dat een fully met gewenste afmontage en carbon frame gewoon echt nog ff te duur is, mijn HT carbon was al 300 euro boven budget :X Maar tov mijn oude 26'er alu fietst hij zoveel fijner en zie ik er veel minder tegenop om een stukje te gaan fietsen en is het knallen over de singletracks echt leuk en geeft hij meer vertrouwen.

Ik fiets nu af en toe een klei-route (Langedijk/geestmerambacht) tussendoor en dat zit vol met kuilen, dan zou ik een fully wensen maar de meeste meters maak ik in de duinen en als die een beetje goed te bereiden zijn kan je prima in het zadel blijven en lekker trappen, ook in de bochten. Voor de routes/gebieden waar ik veel zal fietsen zie ik amper nut voor een fully, en het is ook net waar je persoonlijke voorkeuren liggen.

Ik ben super blij met mijn xt-remmen en de stijfheid van het frame bijvoorbeeld. Bij een fully in hetzelfde budget zou ik terugvallen op een matig afgemonteerde fiets, en mezelf kennende als ik me ga ergeren aan het materiaal kort na een investering en het valt tegen fiets ik minder. Het ding moet gewoon een tijd helemaal goed zijn voor er dingen stuk mogen/tegenvallen :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:00
Nox schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:15:
[...]

(vziw kan je rear niet locken)
Ik heb een fully met dubbele lockout, zodat ik voor en achter met 1 druk op de knop kan locken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Nox schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:15:
[...]

Die motor is belangrijk, maar waar ligt de grens? Als ik met mijn HT klim en ik zet na de eerste paar slagen toch m'n lock op de vork merk ik dat gewoon. Dat is wat me tegenspreekt aan een fully (vziw kan je rear niet locken), buiten dat een fully met gewenste afmontage en carbon frame gewoon echt nog ff te duur is, mijn HT carbon was al 300 euro boven budget :X Maar tov mijn oude 26'er alu fietst hij zoveel fijner en zie ik er veel minder tegenop om een stukje te gaan fietsen en is het knallen over de singletracks echt leuk en geeft hij meer vertrouwen.

Ik fiets nu af en toe een klei-route (Langedijk/geestmerambacht) tussendoor en dat zit vol met kuilen, dan zou ik een fully wensen maar de meeste meters maak ik in de duinen en als die een beetje goed te bereiden zijn kan je prima in het zadel blijven en lekker trappen, ook in de bochten. Voor de routes/gebieden waar ik veel zal fietsen zie ik amper nut voor een fully, en het is ook net waar je persoonlijke voorkeuren liggen.

Ik ben super blij met mijn xt-remmen en de stijfheid van het frame bijvoorbeeld. Bij een fully in hetzelfde budget zou ik terugvallen op een matig afgemonteerde fiets, en mezelf kennende als ik me ga ergeren aan het materiaal kort na een investering en het valt tegen fiets ik minder. Het ding moet gewoon een tijd helemaal goed zijn voor er dingen stuk mogen/tegenvallen :P
Jammer is dat het. Ik heb ook een Carbon hardtail met vol XT als ik dat op een fully dan gaat dat mijn bankrekening echt pijn doen. Ik zou wel een fully willen om wat meer in het buitenland te kunnen rijden. Maar goed eens zien. Misschien kan ik een goede deal maken met mijn locale trek dealer. met een stapel korting.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
GerGio schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:54:
[...]

Jammer is dat het. Ik heb ook een Carbon hardtail met vol XT als ik dat op een fully dan gaat dat mijn bankrekening echt pijn doen. Ik zou wel een fully willen om wat meer in het buitenland te kunnen rijden. Maar goed eens zien. Misschien kan ik een goede deal maken met mijn locale trek dealer. met een stapel korting.
Bij een Trek-dealer kan best veel mogelijk zijn. En dan heb ik het niet over 12GO of Mantel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Ruud schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:57:
[...]

Bij een Trek-dealer kan best veel mogelijk zijn. En dan heb ik het niet over 12GO of Mantel. ;)
Dat denk ik wel want het is een goede vriend van mij. Dus dat zal wel goed komen. ik fiets nu op Giant dus misschien moet ik daar een keer verandering in brengen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Mooi! Heb nog even de prijs en de specs vergeleken tussen de Vitus Mythique VRS en De Cube Stereo. De Cube heeft voor 30 euro meer dan denk ik toch de betere afmontage: SRAM NX ipv SX. Qua suspension weet ik het niet exact maar RS Judy en Manitu Radium is ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
Als ik nu markt was voor een nieuwe fiets zou ik ff wachten tot er fietsen worden verkocht met Deore 12spd ipv sram SX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 09:14
Weet iemand hoe de Vuursche erbij liggen? Twee weken geleden was de lage vuursche afgesloten en hoge vuursche nog wel fietsbaar. In tussentijd heeft het minimaal geregend, dat zet waarschijnlijk geen zoden aan de dijk.
Wordt nog steeds afgeraden om daar te gaan fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Torakk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:29:
Als ik nu markt was voor een nieuwe fiets zou ik ff wachten tot er fietsen worden verkocht met Deore 12spd ipv sram SX.
Dat gaat nog wel even duren, dat wordt voor de grote fabrikanten pas bij de introductie van de 2021 modelseries.
drmadi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:38:
Weet iemand hoe de Vuursche erbij liggen? Twee weken geleden was de lage vuursche afgesloten en hoge vuursche nog wel fietsbaar. In tussentijd heeft het minimaal geregend, dat zet waarschijnlijk geen zoden aan de dijk.
Het is niet verbeterd. Ik zou wegblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

drmadi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:38:
Als je heel goed bent in mul zand fietsen kom je wel rond, als je alle mulle klimmen moet lopen wordt het gewaardeerd als je wegblijft want juist daardoor gaat er een hoop stuk. Ook is gistermiddag een stuk Hoge Vuursche afgesloten omdat het te slecht werd en Lage Vuursche is ook nog voor de helft gesloten. Reken er vooral ook niet op dat dat weer open gaat totdat het echt een aantal dagen flink geregend heeft, die drie druppels van afgelopen week daar zie je niets van.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
In de zomer van 2018, toen het ook zo droog was, duurde het tot in Oktober voordat het weer een beetje in orde was allemaal... Ik ben bang dat het dit jaar niet veel beter zal zijn ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
@klaaas Nogmaals dank voor je tip. Na wat uitvogelen werkte het plannen heel makkelijk met Judise.nl. Echt een aanrader.

Zaterdag 6 juni gaan we rijden, mits het weer een beetje mee zit.
Dit gaat de route worden:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1b0n1SF/rondom-eindhoven-200.jpg
We rijden het rondje linksom. Kom nu uit op 195km zonder de aanrijdroute naar het startpunt, dus denk dat wel wel uitkomen op 200. Ik had niet verwacht dat we Valkenswaard er ook bij moeten nemen. Ik heb het idee dat als je het rondje rechtsom rijdt dat je meer kilometers maakt. Misschien dat ik dat van het weekend nog even uitpluis.

@Sjoewe volgens mij reden we in dat jaar in oktober / november nog in t-shirtjes en korte broek. Toen lag het er minder slecht bij dan nu heb ik het idee.

[ Voor 10% gewijzigd door Rudolf op 29-05-2020 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torakk
Dit bevalt me niet. Beter gaat iedereen ff een totempaal in zn tuin zetten en een regendans doen. Straks moet ik nog aan de racefiets. Als je geen plek hebt voor een totempaal, een lantaarnpaal werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Torakk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:11:
Dit bevalt me niet. Beter gaat iedereen ff een totempaal in zn tuin zetten en een regendans doen. Straks moet ik nog aan de racefiets. Als je geen plek hebt voor een totempaal, een lantaarnpaal werkt ook.
Nou inderdaad dat het maar een paar weken mag gaan regenen. Ik ben al aan de racefiets. Dus dat probleem is er al. maar regen zou beter zijn voor alles

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Rudolf schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:05:
@Sjoewe volgens mij reden we in dat jaar in oktober / november nog in t-shirtjes en korte broek. Toen lag het er minder slecht bij dan nu heb ik het idee.
Dat was afgelopen zomer, toen hadden we een redelijk natte augustus. Als je de droogtekaart van het KNMI ernaast legt kan je het wel goed zien, en ook het trieste feit dat het dus nu al droger is dan het recordjaar van 1976...

Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klimatologie/grafieken/neerslagtekort/neerslagtekort_verwachting.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 17:23
@Prulleman Ik rij nu op een Canyon Neuron, niet al te spannend maar als zuinige Nederlander gaf de prijs kwaliteit verhouding voor mij de doorslag :)

@Nox Vering is achteraan te locken bij een fully, moet zeggen dat ik het niet altijd doe, alleen voor rechtop aanzetten eigenlijk. Op hobbelige steile hellingen helpt een beetje vering wel omdat je dan meer grip hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Laatst online: 02-02-2024
Tabbo12 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:07:
[...]

De derailleur gaat soepel heen en weer zonder ketting. Het is ook niet de kabel; als ik hem met de hand naar het hoogste blad duw, blijft hij daar ook hangen met een bocht in de kabel.
[Afbeelding]
Het is echt de ketting die hem op zn plek houd, dus dan lijkt het mij de hoek/positie van de derailleurwieltjes.
Als de ketting eenmaal op het 1-na-grootste blad zit (blijven trappen en dan gaat hij ineens) gaat het schakelen weer soepel. Het grootste blad is bij de 1x12 natuurlijk ook wel de lastigste, de ketting gaat redelijk schuin.
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij zit je derailleur totaal niet goed. Je kabel moet vanaf de linkerkant van de nok komen, zoals onderstaand in het rood aangegeven (ik neem aan dat het om een SRAM derailleur gaat?).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-_IqKKs5ub4IpisLi0j16M6FcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bprPEoqOWbkanP2RAsuYseX4.png?f=fotoalbum_large

kan je eens een foto maken hoe je derraileur nu op je kleinste en grootste kant staat, vanaf de zijkant genomen? Ik denk dat deze niet goed op je pad gemonteerd zit of dat er een verkeerde pad op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Tabbo12 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:07:
[...]

[Afbeelding]
Ligt het aan mij?

Ik zie op de foto tegels.. Tegels liggen op de grond. Ik zie :o ook je "Lock" knopje zitten. Die zit aan de bovenkant van je blad? Heb je je derailleur op zn kop?

[Edit]
Je hebt je fiets op de kop natuurlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
BraX schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:55:
[...]

Ligt het aan mij?

Ik zie op de foto tegels.. Tegels liggen op de grond. Ik zie :o ook je "Lock" knopje zitten. Die zit aan de bovenkant van je blad? Heb je je derailleur op zn kop?

[Edit]
Je hebt je fiets op de kop natuurlijk 8)7
Ja de fiets staat op zijn kop. Je ziet het zadel nog net achter de Derailleur uitkomen. Daarnaast kan het aan mij liggen maar bij mij zit de ketting altijd aan de rechterkant van de fiets.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 06:37
Torakk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:11:
tsja, ;) Nederlanders gonna be Nederlanders. Het merendeel van mijn leven is het zeiknat, nu hebben we eindelijk mooi weer en is het voor sommigen weer te droog. Mijn mountainbike routes liggen er nu perfect bij. Mooi droog waar je normaal decimeters wegzakt in de modder.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Zo de Orbea is binnen. Alles gecontroleerd en indien nodig afgesteld. Straks de ketting even waxen en dan is die klaar. Normaal gesproken moet je soms schroefjes strakker zetten, maar bij de shifter was deze vanuit de fabriek te strak gezet waardoor dus de duim shifter niet terug kwam. Dacht eerst aan andere dingen, maar bleek achteraf de shifter te strak gemonteerd aan de fiets te zitten. Dacht eerst aan de kabel te strak, maar hij schakelde wel erg mooi zonder issues, behalve dat de shifter niet terug kwam.

Jonkie is er blij mee en kan mooi een 2 jaar vooruit.

Foto was ik nog niet klaar met de fiets, zie remhendel links maar. :9

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3eU1G4AfqMVYYA0lTcL0znwqVZxDVqFp2CofKkc2TSX8nli_nf0ejHXrBfxoq-jR55jNbbeVVljukCFvexBRFbxBlsLpc1SYKdwd5kbG_vE8W06wgwJ9hi_ZL4-dWfGwzMzhTCaKtyoccbj7Ga-Vs3dog=w469-h352-no?authuser=0

[ Voor 4% gewijzigd door Meneer iCy op 29-05-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Meneer iCy schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:32:
Zo de Orbea is binnen. Alles gecontroleerd en indien nodig afgesteld. Straks de ketting even waxen en dan is die klaar. Normaal gesproken moet je soms schroefjes strakker zetten, maar bij de shifter was deze vanuit de fabriek te strak gezet waardoor dus de duim shifter niet terug kwam. Dacht eerst aan andere dingen, maar bleek achteraf de shifter te strak gemonteerd aan de fiets te zitten. Dacht eerst aan de kabel te strak, maar hij schakelde wel erg mooi zonder issues, behalve dat de shifter terug kwam.

Jonkie is er blij mee en kan mooi een 2 jaar vooruit.

Foto was ik nog niet klaar met de fiets, zie remhendel links maar. :9

[Afbeelding]
Mooi. Er kunnen niet genoeg orbea’s zijn 👍🏻👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Tylen schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:36:
[...]

Mooi. Er kunnen niet genoeg orbea’s zijn 👍🏻👍🏻
Als de Merida 1x verzet had gehad en niet zo zwaar, was het een Merida geworden hoor :+

Helaas is de merida 2x8 en bijna 14kg, man kan ik net zo goed naar de Decathlon gaan :+

Wil hem de eerste schakel fiets niet aan doen om hem een 2x verzet te geven ivm zijn ADHD/ASS en ivm zijn lichte gewicht een zwaardere fiets dan zijn papa te geven.

Gaat denk ik in de toekomst wel een Merida worden hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Meneer iCy schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Als de Merida 1x verzet had gehad en niet zo zwaar, was het een Merida geworden hoor :+

Helaas is de merida 2x8 en bijna 14kg, man kan ik net zo goed naar de Decathlon gaan :+

Wil hem de eerste schakel fiets niet aan doen om hem een 2x verzet te geven ivm zijn ADHD/ASS en ivm zijn lichte gewicht een zwaardere fiets dan zijn papa te geven.

Gaat denk ik in de toekomst wel een Merida worden hoor :D
Als nu de orbea al een betere keuze is, dan zal dat later ook wel zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Met verbazing hoe snel hij dingen oppakt en hoeveel sneller hij fietst als met een normale fiets. Heeft al heuvel van de glijbaan gepakt in de speeltuin en ben met hem al naar het bos geweest.

Denk dat hij al snel mee gaat naar de mtb routes. Eerst de makkelijke stukjes en dan verder opbouwen. Wat voor broekje geven jullie de Kids qua zitvlak als ze fietsen en/of Kids hebben. Heb nu een simpel broekje van de Decathlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 20:10
Woohoo! Eindelijk weer eens een rondje zonder te vallen :D Wel al enorm mul op sommige plekken. Waar je dat normaal eind augustus pas hebt is het nu al eind mei..

*doet regendansje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 09:14
Donderdag gaat het regenen boys! It giet oan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WielerManiak
Wootism schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:21:
[...]

Mooie fiets! 👍🏼
Beetje een late reactie, maar ik heb hier redelijk bewust voor gekozen, er komen een paar voordelen bij z'n grote band.

-meer grip
-meer demping

En uiteindelijk komt het met z'n grote band redelijk in de buurt van een 29er formaat band.
Zelf ben ik mountainbiken weer aan het oppakken van vroeger en voel ik mij hierin een redelijke beginner die de basics weer even moet oppakken, en daarbij is een 27,5+ band meer vergevend gezind. Ook het feit dat het een hardtail mountainbike is en geen full-suspension mtb zorgt het wel voor een meer comfortabele rit dan met dunnere 29er banden. ik verlies hierbij snelheid en efficientie vergeleken met een 29er, maar dat vind ik niet zo erg.

Ook heb ik hier in de omgeving veel mul zand en daar "drijven" deze banden een stuk beter over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 19:19

TommyGun

Stik er maar in!

Vandaag Gulpen gefietst, da's ook wel een heftige. Volgende keer Vijlen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
TommyGun schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:50:
Prachtige routes. Epen-Vijlen is nog mooier dan Gulpen. Heb ze een keer achter elkaar gefietst. Ik was kapot.... Maar gelukkig kon ik bovenop de bult bij het hijgend hert even bijtanken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
WielerManiak schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:56:
[...]

Beetje een late reactie, maar ik heb hier redelijk bewust voor gekozen, er komen een paar voordelen bij z'n grote band.

-meer grip
-meer demping

En uiteindelijk komt het met z'n grote band redelijk in de buurt van een 29er formaat band.
Zelf ben ik mountainbiken weer aan het oppakken van vroeger en voel ik mij hierin een redelijke beginner die de basics weer even moet oppakken, en daarbij is een 27,5+ band meer vergevend gezind. Ook het feit dat het een hardtail mountainbike is en geen full-suspension mtb zorgt het wel voor een meer comfortabele rit dan met dunnere 29er banden. ik verlies hierbij snelheid en efficientie vergeleken met een 29er, maar dat vind ik niet zo erg.

Ook heb ik hier in de omgeving veel mul zand en daar "drijven" deze banden een stuk beter over :)
Welke banden en maat heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

TommyGun schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:50:
Ik vond Gulpen niet zo’n succes met al die lange kiezelpaden. Vijlen is daarentegen mijn favoriete route tot nu toe! Prachtige omgeving en uitdagende route.
Vergeet aan het einde geen ijsje te halen bij de Wingbergerhoeve 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

WielerManiak schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:56:
[...]

-meer grip
-meer demping

Thanks voor de info!
Ik ben overtuigd en ga ook voor de 27.5+.

Rij zelf al een paar jaar naar tevredenheid op een 29er, maar na gisteren een leuke trail op een 27.5+ gereden te hebben merkte ik inderdaad de al door jou beschreven demping maar vooral de bizarre grip!
Zorgde ook voor meer zelfvertrouwen in bochten. In ieder geval een hoger fun gehalte dan mijn 29er met zijn ‘dunne’ bandjes :p

Heb mijn 29er gisteren nog langs die 27.5+ gezet en qua wielomtrek zijn ze identiek. Dus daar ook geen consessies.

[ Voor 4% gewijzigd door Wootism op 31-05-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 20:10
Een 29” is ook gewoon een 28” velg met een 1” band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WielerManiak
Ruud schreef op zondag 31 mei 2020 @ 06:41:
[...]

Welke banden en maat heb je?
Maxis rekon 27.5 x 2.80'"'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:59
Vreselijk, al die e-mtb's. Rij je op een lastig stuk bergop en dan moet je ook nog de prutsers met elektrische mountainbike ontwijken.
Vandaag stukje heuvelland gereden en het was gewoonweg waardeloos. Sowieso veel te druk en enorm stoffig, en dan ook die elektrische fietsen met krabbelaars die veel te veel plaats nodig hebben.
Gelukkig ga ik meestal met de racefiets, en volgende week kan ik mijn gebruikelijke route in België weer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:59
Ik heb een issue met mijn XO casettte..
De b-tension is gemeten met de rooie tool op de sag van mijn suspension.

De limit schroeven hebben weinig speelruimte om af te stellen naar hun uiterste positie..heb zowel de H als de L op hun uiterste positie (kan niet verder naar "buiten").

Nu heeft mijn versnelling problemen met op het kleinste kransje springen.
Als ik de spanning van de versnellingskabel losser zet, pakt hij het kleinste kransje wel ( met moeite), probleem is dan dat het gaat "springen" op de kleine kransjes.

Zet ik de kabel spanning strakker dan schakelt hij soepeler, maar pakt het kleinste kransje niet meer.

Ik kan helaas de H limiet niet nog verder naar buiten zetten.

Een dilemma van het één of het ander....

Ik heb een nieuw derailleurpad een nieuwe casette en nieuwe ketting en half jaar terug een nieuwe kabel.

Ik heb de derailleur schoon gemaakt en de bewegende delen van een drupje olie voorzien.

Wie o wie heeft de gouden tip voor mij?

tijd voor wat klusjes!

Pagina: 1 ... 72 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic