Dank allemaal voor de uitgebreide en oprecht bedoelde reacties. Wat mij betreft zeker niet op de man af.
Ik heb nu een bij elkaar geraapte 26" Fully o.a. bestaande uit:
- 2e / 3e hands Rocky Mountain Element Team SC van rond 2005 met Fox float
- Suntour Epicon fork nu volgens mij ingesteld op 120mm
- Mavic Crossroads 26" wielset
- Continental race King ( heb Schwalbe Nn en RaRa nog op voorraad)
- Zoom hb-875 brakes
- SLX tripple crank
- Microsoft 9sp derailleur
Dit is het gewoon niet meer voor mij. Dus daarom het besluit voor iets nieuws, niet al te prijzig, en 27.5 of 29 inch. Het moet met name gewoon een merkbare vooruitgang zijn t.o.v wat ik nu heb.
Ik kwan dus de Rockrider XC100 tegen voor €1299,00 maar door de uitleg hier over de geometrie (69,5 graden balhoofdbuis) en het te verwachten stuurgedrag deze weer links laten liggen. Maar ergens nog steeds de vraag: zou het niet al een hele vooruitgang zijn.
Enfin: Obv deze prijs verder gekeken naar wat er nog meer is rond die koers, want wilde toch ergens de grens trekken. Vanwege de lovende kritieken overal op internet dus heel enthousiast geworden over de Bossnut met als goede runner up de Vitus Mythique VR.
P.S beide natuurlijk niet single speed

, maar 1 kettingblad op het crankstel. Ik vind dat er strak uitzien en ook minder bekabeling, minder onderhoud. Bij beide heb ik het voornemen om later te upgraden met een dropperpost.
Ik begrijp dat met een hoger budget met een max van €1700, de opties toch behoorlijk wat serieuzer worden qua specs. Waarbij de Cube Stereo, Calibre. Tripple B en de Vitus Mythique VRS de shortlist vormen. Ik vind zelf de Vitus echt een prachtige bike om te zien ook, en spreekt me in die zin meer aan dan de Cube, naar belangrijkste is een blijft hoe het rijdt.
De vraag is waar trek ik de grens, en in hoeverre kan ik met beide budgetcategorien vooruitgang ervaren t.o.v. mijn huidige bike. Want opzich is het ook goed = goed genoeg.
Maar er zit zeker wat in om gewoon nog wat extra maanden meer geduld te hebben om dit hogere budget te bereiken. Het scheelt sowieso de upgrade van dropperpost wat het verschil in die zin weer kleiner maakt. En dan kan ik er zeker jaren mee vooruit.
Ik hoop dat duidelijk is waar ik qua bike vandaan kom. Reacties en opbouwende kritieken zie ik graag tegemoet. Daar wordt de keuze alleen maar beter van! Dank alvast

.