Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:24

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik wil graag een racing ray/racing ralph combo op mijn fiets monteren, ten eerste voor de rijeigenschappen en ook een beetje voor de looks (sorry stijlpolitie, ik vind de beige/bruine rand om de banden wel vet ;) ) . ik heb nu nog de standard banden die op de cube geleverd warden ( Rapid-rob en Tough tom) zal ik qua rijeigenschappen veel verschil merken bij normaal XC gebruik? ik denk dat ik qua breedte gewoon bij 2.25 blijf of kan ik beter voor 2.35 kiezen?

Alvast bedankt

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:54
Nou, ik denk dat ik mijn 9-10 jaar oude MTB toch maar weer eens uit de garage trek. Waarschijnlijk flink wat onderhoud nodig want ik heb hem de afgelopen 2 jaar amper gebruikt.

Wat youtube filmpjes gekeken en opzich moet ik dat onderhoud toch ook wel zelf kunnen. Heb hem de laatste keren weggebracht naar de fietsenmaker maar de kraak in mijn bottom bracket enzo bleef bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik rij zelf nu nog steeds rond de 1.5 bar. Met lagere druk gaat mijn band teveel rollen op de bochten. Dan neem ik de mulle stukken maar voor lief. Uiteindelijk is 70% daarvan gewoon techniek. Dus met langzame snelheid aankomen. Lage cadans en dan meer op kracht er doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:32

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:31:
[...]

Gewoon hetzelfde als normaal... De druk is namelijk zo laag dat ik het beste gevoel in de banden heb en vertrouwen dat ik de velgen niet sloop.

Je zult echt breder moeten gaan, die tiende bar minder heeft zo goed als geen invloed. Wil je echt voordeel hebben van bredere banden? Dan wordt het al snel fatbike-breed. Of in ieder geval >3.0 inch. Uiteraard rekening houdend met de vorm van de band op je velg!
Ben ik niet helemaal met je eens hoor ('zo goed als geen invloed'). Normaal rijd ik met 1.5 bar en gisteren dus 0,2 bar lager (twee tienden dan). En ik had wel het gevoel dat ik dat merkte. In hoeverre dat gevoel in mijn hoofd zit, weet ik natuurlijk niet :)
ElmarJ16 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:55:
Ik rij zelf nu nog steeds rond de 1.5 bar. Met lagere druk gaat mijn band teveel rollen op de bochten. Dan neem ik de mulle stukken maar voor lief. Uiteindelijk is 70% daarvan gewoon techniek. Dus met langzame snelheid aankomen. Lage cadans en dan meer op kracht er doorheen.
En ook hier ben ik het niet met jou eens ;) (gaat lekker zo met mij vandaag 8) )

Als je inderdaad met langzame(re) snelheid aankomt, dan gaat het altijd wel goed (ook al is te langzaam in mul zand ook niet goed). Ik wil natuurlijk juist zo hard mogelijk erdoor. En vaak heb je ook 'onverwacht' mul zand. Het ene plekje mul zand is toch dieper of minder diep dan verwacht (en dan een andere).

Met knetterharde banden en een lage (maar voldoende hoge) snelheid met een hoge cadans, kom je een heel eind... (maar is niet wat ik wil :)).

Ook mooi is dat ik deze route al tientallen keren gedaan heb en gisteren echt wel mijn best heb gedaan maar op geen van de segmenten op Strava een medaille :)
Wat een verschil tussen de staat van de routes nu en in december als het een paar dagen gevroren heeft en niet geregend :)

[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 08-05-2020 14:05 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchDevil79
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:18

DutchDevil79

I race, therfore I am

Voor mijn neefje van zeven vorige week een nieuwe mountainbike gekocht (samen met mijn zus) omdat hij het mountainbiken wel erg leuk vind (doet het zelfs liever dan voetballen). Hij had zo een standaard Decathlon mountainbike voor kinderen welke aardig wat kleine mankementen had. En ook niet echt geschikt voor de mountainbike routes. Nu gegaan voor de Cube Acid 240. Mooi fietsje om mee te beginnen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://static.evanscycles.com/production/bikes/kids-bikes/product-image/969-638/cube-acid-240-2019-kids-bike-green-EV356948-6000-1.jpg

Hij geniet er iig volop van. Gaat nu ook best aardig. Woensdag met hem de Groote Heide stuk gereden van de Waalre route. Hij wou graag door de modder en ik had gehoopt dat er na de regen van vorige week hier nog wel wat plassen lagen (bekend dat deze route lang nat blijft). Wat ook klopte want meneer had tot op zijn helm de modder spetters zitten. Ook mooi om te zien dat hij over een boomstam kwam zonder te vallen. Geen angst en gewoon gaan. :*)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

DutchDevil79 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:11:
Hij wou graag door de modder en ik had gehoopt dat er na de regen van vorige week hier nog wel wat plassen lagen (bekend dat deze route lang nat blijft). Wat ook klopte want meneer had tot op zijn helm de modder spetters zitten. Ook mooi om te zien dat hij over een boomstam kwam zonder te vallen. Geen angst en gewoon gaan. :*)
hahaha... dat heeft mijn zoontje ook! Daar waar ik altijd om de plassen probeer te rijden, wil mijn zoontje er het liefst dwars doorheen :)

Maar zeker een mooi fietsje! Mijn zoon heeft een Scott Scale jr. Ook een mooi ding...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Gisteren bleek ik een klein gaatje in me buitenband te hebben. Sealant houdt het niet 100%. Zo is hij gesealed en een kwartier later hoor ik er weer wat lucht uitgaan (en een vieze rug) en is hij weer dicht. Denk dat het gat net iets te groot is dus om goed gedicht te houden.
Hoe kan ik dit het beste fixen? Ps. Ik heb al even op yt wat dingen bekeken maar bij de futurumshop/mantel kom ik nergens van die reparatie setjes tegen, behalve dan die met een plug werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Michaelg op 08-05-2020 16:05 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:46
@Michaelg had paar maanden terug onderweg dat hij niet wilde sealen en toen heb ik er zo'n prop van dynaplug ingestoken. Zit er nu nog in.

Wat ook kan is hem eraf halen en vanbinnen een bandenplakker erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:08
Precies dat, een plug voor onderweg, verkopen ze ook bij de Decathlon. En ik heb ook wel eens een biba plakker aan de binnenkant van de buitenband gedaan, maar dat wil je niet onderweg doen :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:55
Parktool heeft plakkers toch? Misschien is dat wat makkelijker te zoeken.

Hoe oud is de sealant? Kan nogal een verschil maken :)

@Michaelg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Thnx. Gewoon een simpele bandenplakker kan dus ook. Gaan we dat doen. Thanks allemaal.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
Ja kan, alleen zijn die wat zwak,

Je hebt ook zogenaamde buitenband plakkers.
Bijvoorbeeld in dit kitje zit er 1
https://www.futurumshop.n...c-kit-bandenplakset.phtml

Parktool heeft ze ook separaat al parktool altijd wel fors aan de prijs
https://www.futurumshop.n...k-voor-noodgevallen.phtml

[ Voor 28% gewijzigd door Torched op 08-05-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Michaelg schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:19:
Thnx. Gewoon een simpele bandenplakker kan dus ook. Gaan we dat doen. Thanks allemaal.
Bij mij was het precies op een nop, ik had ook nog een druppel secondelijm ertussen gedaan om de nop bij elkaar te houden.

Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 13)"
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 13)"

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 08-05-2020 18:42 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Mijn ervaring met die parktool plakkers is dat ze amper plakken aan je buitenband. Gewoon bij thuiskomst een binnenband plakker aan de binnenkant.

Als het gat groot genoeg is kan je nog overwegen om gewoon een nieuwe buitenband te kopen. Kan je weer eens wat nieuws proberen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 22:45

Sjod

Ik ben goed luisterend

Prulleman schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:38:
Ik zou denk ik gewoon de cassette vervangen.. 7/ 8 speed is prima te vinden voor 20 euro.
Als je een los kransje vervangt slijt de ketting gelijk een stuk harder op de half versleten kransjes.

Hou ook rekening dat je er straks achter komt dat ie voor ook door trapt..
Ik heb toch maar de hele fiets vervangen :). Kon er 1 overnemen voor een prijs waar je geen nee tegen kan zeggen.

Heb nu een Ghost EBS 29 inch. Toch wel heel fijn zo'n verende voorvork

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UH2ClX0tgujevoMmG93HFM_ii0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtdIk0ChWXM5yBDLPDxRCQUj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:02

Tacoos

i am i

Deze band begint droogte scheuren te vertonen, bovendien lijkt de melk uitgewerkt, want loopt langzaam leeg.
Zouden jullie deze vervangen?
Vittoria Mezcal
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rYzREIS.jpg

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
@Tacoos: ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
ElmarJ16 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:37:
Mijn ervaring met die parktool plakkers is dat ze amper plakken aan je buitenband. Gewoon bij thuiskomst een binnenband plakker aan de binnenkant.

Als het gat groot genoeg is kan je nog overwegen om gewoon een nieuwe buitenband te kopen. Kan je weer eens wat nieuws proberen :)
Hij ligt er nog niet zo lang op. Dus wil er graag nog even iets langer mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Sjod schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Ik heb toch maar de hele fiets vervangen :). Kon er 1 overnemen voor een prijs waar je geen nee tegen kan zeggen.

Heb nu een Ghost EBS 29 inch. Toch wel heel fijn zo'n verende voorvork

[Afbeelding]
Mooie fiets, maar staat dat stuur nu zo dat het als een ) naar beneden wijst? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Torched schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:25:
[...]

Mooie fiets, maar staat dat stuur nu zo dat het als een ) naar beneden wijst? :+
Dat zie ik wel vaker inderdaad. Snap het ook niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:02

DjVe

Hatsaflats!

Fiets heeft een grote beurt gehad en heb gisteren even een klein rondje gedaan om alles te testen/finetunen. Zwetende rem lijkt toch wel mee te vallen, dus ik bleed hem nu nog één keer en volgend seizoen komen er andere remmen op.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vz1QTtP.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 09-05-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Nutterd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:45:
ik wil graag een racing ray/racing ralph combo op mijn fiets monteren, ten eerste voor de rijeigenschappen en ook een beetje voor de looks (sorry stijlpolitie, ik vind de beige/bruine rand om de banden wel vet ;) ) . ik heb nu nog de standard banden die op de cube geleverd warden ( Rapid-rob en Tough tom) zal ik qua rijeigenschappen veel verschil merken bij normaal XC gebruik? ik denk dat ik qua breedte gewoon bij 2.25 blijf of kan ik beter voor 2.35 kiezen?

Alvast bedankt
Iemand hier toevallig een idee van?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Nutterd schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:59:
[...]

Ik rij die combi ook en ben er zeer content van. Mooi zachte compound echter slijten wel redelijk snel. Ik rij met name XC en verbindingen naar veldritten over de weg (reden van slijtage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Jpjedi schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:05:
[...]

Ik rij die combi ook en ben er zeer content van. Mooi zachte compound echter slijten wel redelijk snel. Ik rij met name XC en verbindingen naar veldritten over de weg (reden van slijtage)
Thanks! Ik benieuwd of ik verschil ga merken tov de huidige banden...rij zeld per rit maximaal 2km verhard dus slijtage is geen probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
Nutterd schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:59:
[...]

Wat mis je in de huidige rij eigenschappen en wat wil je bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@DjVe

Leuke bird!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
De_Bastaard schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:49:
Nou, ik denk dat ik mijn 9-10 jaar oude MTB toch maar weer eens uit de garage trek. Waarschijnlijk flink wat onderhoud nodig want ik heb hem de afgelopen 2 jaar amper gebruikt.

Wat youtube filmpjes gekeken en opzich moet ik dat onderhoud toch ook wel zelf kunnen. Heb hem de laatste keren weggebracht naar de fietsenmaker maar de kraak in mijn bottom bracket enzo bleef bestaan.
Succes met dat kraakje..... bijna niet te vinden zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

GrooV schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Wat mis je in de huidige rij eigenschappen en wat wil je bereiken?
Ik heb geen vergelijk en ik mis niet echt iets maar ik heb het idee dat de rolweerstand van de huidige banden niet helemaal jofel is...qua grip vind ik ze wel ok (of ik ga niet hard genoeg ;) )

/edit: vind het ook gewoon leuk om iets uit te proberen en om te voelen of er verschil in zit

[ Voor 11% gewijzigd door Nutterd op 09-05-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Laatst online: 23:02

Tacoos

i am i

Ik had nog nette Vittoria Mezcal liggen, dus die ligt er nu op (is achterband).
Moest wel eerst langs de LBS voor nieuw velglint.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
Niet dat ik er naar ga kijken, toch wel iets te oud. Maar wat is zo'n Lux nog waard, op het eerste gezicht. De staat lijkt wel ok te zijn.

Lux CF 8.9 2013
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Weet niet zeker of dit nu in dit topic hoort, maar probeer het toch :)

Ik heb een hardtail met 26” wielen. Nu wil ik graag nog een set wielen met straatbandjes voor erbij om af en toe met vrouw en kind ook relaxed over straat te fietsen.

Als ik zo online kijk zijn er zoveel dingen waar ik volgens mij rekening mee moet houden, maar komt het ook zo nauw? Ik heb dus nu 26” wielen met quick release en schijfremmen (deore).

Ik moet dan toch kijken naar een wielset met deore cassette, schijf en quickrelease naaf? Of mis ik nog iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:25
Ik zou het niet doen man, zonde van je geld.

Als je gewoon een paar milde noppenbanden om je huidige set legt ben je veel goedkoper uit en het verschil ten opzichte van straatbanden zal echt marginaal zijn voor een fractie van de prijs.

Anders moet je iedere keer dat je wilt swappen, je ketting en eigenlijk ook je remblokken meewisselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:14
Of anders alleen straatbanden en niet wielen met alles er op en aan. Banden wisselen is niet zoveel werk. Bedenk ook goed hoe vaak het voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Strider schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:19:
Niet dat ik er naar ga kijken, toch wel iets te oud. Maar wat is zo'n Lux nog waard, op het eerste gezicht. De staat lijkt wel ok te zijn.

Lux CF 8.9 2013
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Pfff... 7 jaar oud en voor deze prijs? Nieuwprijs was rond de 3000 euro?

Vind ik veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ah thanks voor de feedback rondom die wielen. Andere banden voor erbij it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:13
Galois schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Pfff... 7 jaar oud en voor deze prijs? Nieuwprijs was rond de 3000 euro?

Vind ik veel...
Ik vind het ook veel. Je kunt van buiten niet zien wat de staat van de vork en demper is. Verder ook de geometrie uit 2013.. Die oval doet ook pijn aan mijn ogen, maar daar lopen de meningen over uiteen :P (kom er maar in!)
Voor dat geld (plus een beetje) zou ik een nieuwe carbon hardtail kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Torched schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:25:
[...]

Het is inderdaad een soort ( en staat naar benden maar vooral naar je toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z03rv8AP2-AVIWmjozWnSMkO4o4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jX7ZPWOqhQ1MsqogGcF9TiHD.jpg?f=user_large

Ik vind het stuur sowieso breed. Ga er een stukje van afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjod schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:23:
[...]

Het is inderdaad een soort ( en staat naar benden maar vooral naar je toe.

[Afbeelding]

Ik vind het stuur sowieso breed. Ga er een stukje van afhalen.
Dat ie naar beneden gericht staat is gewoon afstelling hè. Kwestie van de voorkant van de stuurpen losdraaien, stuur naar voren/boven kantelen en weer vast zetten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Prulleman schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:26:
[...]

Dat ie naar beneden gericht staat is gewoon afstelling hè. Kwestie van de voorkant van de stuurpen losdraaien, stuur naar voren/boven kantelen en weer vast zetten.
Dat kan helaas niet. Want dan staat het merkteken niet meer recht 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Sjod schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:38:
[...]

8)7

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Vandaag op de trail iets behoorlijk irritants meegemaakt. Klein gaatje in m'n band, precies tussen de velg en de bead. Sealant kreeg het niet goed dicht en sowieso door de plek waar het zit bleef het ook niet lekker zitten... Stom genoeg geen biba of plug bij me, dus iedere 10 minuten bijpompen :')

Hoop dat ik er thuis een plug in krijg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sjod schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:38:
[...]

Serieus?? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:46

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Beste mede tweakers, ik heb mijn gewone fiets verkocht omdat deze overbodig was geworden. Nu zat ik te denken om een mountainbike te kopen. Mijn budget stelt niks voor met wat ik hier voorbij zie komen :+ maar je moet ergens beginnen. Mijn budget is Max €350-400. Nu zat ik op Marktplaats te neuzen, maar omdat ik nogal nieuw ben in deze hoek vroeg ik me af; zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij aankoop? Bepaalde functies of opties die je erop moet hebben?

Voor mij is dit is dit best veel geld en als echte tweaker wil ik wel beetje verstand hebben voordat ik iets zou Kopen O-)

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Mother_Goozz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:41:
Beste mede tweakers, ik heb mijn gewone fiets verkocht omdat deze overbodig was geworden. Nu zat ik te denken om een mountainbike te kopen. Mijn budget stelt niks voor met wat ik hier voorbij zie komen :+ maar je moet ergens beginnen. Mijn budget is Max €350-400. Nu zat ik op Marktplaats te neuzen, maar omdat ik nogal nieuw ben in deze hoek vroeg ik me af; zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij aankoop? Bepaalde functies of opties die je erop moet hebben?

Voor mij is dit is dit best veel geld en als echte tweaker wil ik wel beetje verstand hebben voordat ik iets zou Kopen O-)
Zoek naar een fiets met een luchtvork (vraag de staat van onderhoud na, minimaal 1x per jaar is onderhoud aan een vork nodig) en kijk goed hoe het met de slijtagedelen gesteld is.

Bekijk dit filmpje voor tips over slijtage aan cassette:
YouTube: How to check for bicycle cassette cog wear and when to replace cassette

Is het haalbaar om te zoeken naar een 29'er? Of is dat qua lichaamslengte sowieso niet echt een optie?

Maar ik zou toch wat opties delen waar je interesse in zou hebben. Dat maakt tips en advies over bepaalde dingen geven veel makkelijker dan nu een gigantische opsomming geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 11-05-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ruud schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:53:
[...]

Zoek naar een fiets met een luchtvork (vraag de staat van onderhoud na, minimaal 1x per jaar is onderhoud aan een vork nodig) en kijk goed hoe het met de slijtagedelen gesteld is.

Bekijk dit filmpje voor tips over slijtage aan cassette:
YouTube: How to check for bicycle cassette cog wear and when to replace cassette

Is het haalbaar om te zoeken naar een 29'er? Of is dat qua lichaamslengte sowieso niet echt een optie?

Maar ik zou toch wat opties delen waar je interesse in zou hebben. Dat maakt tips en advies over bepaalde dingen geven veel makkelijker dan nu een gigantische opsomming geven.
Dank je voor je uitgebreide reactie! Hier 3 voorbeelden waar ik dan naar kijk.

Marktplaats link 1
Marktplaats link 2
Marktplaats link 3

Zelf ben ik 1.82 maar ik heb in verhouding wat kortere benen. Kwa opties denk ik zolang die goed onderhouden is en goeie banden heeft is het toch een mooi begin. Ben dan vooral benieuwd of het soort schakel systeem uitmaakt, remmen ect. Ik lees zoveel verschillende dingen erover :? Ik dacht ik drop hier mijn vraag. Ik zoek gewoon een goeie basis bike zonder veel extra’s zolang schakeling en remmen, banden wel van “kwaliteit” zijn. Ben soms nogal lomp :Y) dus ik moet iets hebben Wat een beetje wat kan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
@Mother_Goozz:

Cannondale:
Luchtvork?
De Mavic-wielset, wegblijven, spaak vervangen? Succes! :) Waarschijnlijk zit alles vast en gaat stuk :)
Goede keuze om een Thunderburt aan de voorkant te hebben en een Nobby Nic achter. Dan weet je zeker dat er niet hard mee gefietst is ;)

Vind de drivetrain er erg slecht uitzien, al lijkt de cassette niet erg versleten. Maar dat komt misschien omdat mijn eigen fietsen spik en span zijn.

Is het een 29'er?

Ghost:
Carbon... zou ik niet doen voor zo'n fiets. Je betaalt er namelijk wel voor.
Cassette lijkt best oke te zijn maar foto's van slijtagedelen aan de voorkant ontbreken. (Bewust? want er is een shitload aan foto's)
Avid Elixer-remmen... Als ze het nog doen kun je vooruit maar spaar voor een setje nieuwe remmen. (50 a 100 euro)
Wielen lijken een stuk nieuwer dan de fiets/niet gebruikt. De XT-naven ben ik niet kapot van. De body van deze serie (M785 lijkt me) wil nogal eens stuk gaan.
26" wielen

Giant:
Geen luchtvork terwijl die andere twee dat wel hebben, next! Die is gewoon te duur.

Bij elke fiets detailfoto's van cassette en kettingbladen aan de voorkant vragen. En navragen wanneer de vork voor het laatst onderhoud heeft gehad.

Ik focus op de negatieve punten. Natuurlijk heeft elke fiets ook positieve punten! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 11-05-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ruud schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:03:
@Mother_Goozz:

Cannondale:
Luchtvork?
De Mavic-wielset, wegblijven, spaak vervangen? Succes! :) Waarschijnlijk zit alles vast en gaat stuk :)
Goede keuze om een Thunderburt aan de voorkant te hebben en een Nobby Nic achter. Dan weet je zeker dat er niet hard mee gefietst is ;)

Vind de drivetrain er erg slecht uitzien, al lijkt de cassette niet erg versleten. Maar dat komt misschien omdat mijn eigen fietsen spik en span zijn.

Is het een 29'er?

Ghost:
Carbon... zou ik niet doen voor zo'n fiets. Je betaalt er namelijk wel voor.
Cassette lijkt best oke te zijn maar foto's van slijtagedelen aan de voorkant ontbreken. (Bewust? want er is een shitload aan foto's)
Avid Elixer-remmen... Als ze het nog doen kun je vooruit maar spaar voor een setje nieuwe remmen. (50 a 100 euro)
Wielen lijken een stuk nieuwer dan de fiets/niet gebruikt. De XT-naven ben ik niet kapot van. De body van deze serie (M785 lijkt me) wil nogal eens stuk gaan.
26" wielen

Giant:
Geen luchtvork terwijl die andere twee dat wel hebben, next! Die is gewoon te duur.

Bij elke fiets detailfoto's van cassette en kettingbladen aan de voorkant vragen. En navragen wanneer de vork voor het laatst onderhoud heeft gehad.

Ik focus op de negatieve punten. Natuurlijk heeft elke fiets ook positieve punten! :)
Ik moet 40+km zoeken om een paar fatsoenlijke niet afgeragde fietsen te vinden. Misschien toch iets sparen en 2de hand bij een fietsen winkel zoeken? Of overdrijf ik nu? Na aanleiding van je info en filmpje zie je nu overal voor die prijs range dat het lastig is om iets te vinden wat in mooie staat is (ik ben zelf al erg perfectionistisch en mijn spullen zijn altijd in top staat/conditie.) via MP vind ik al sinds het begin van de zoektocht over wat op aan te merken, maar daar is me prijs ook naar denk ik haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:03:
...
...
_/-\o_

Verder is 400-500 euro voor een 26" gewoon best veel, het is namelijk per definitie een oude fiets.
Tenzij je zeker weet dat alles goed is onderhouden en in goede staat is voor de komende 2000 km (dus alles lagers, vering, wielen, body, remmen) zou ik dit niet doen.

Als beginner een MP fiets kopen is echt lastig, zeker in deze prijsklasse loopt alle zo enorm uiteen.. Je kan het beste op zoek naar een fiets die met liefde is onderhouden, niet 1 waarbij enkel kapotte onderdelen zijn vervangen als het zover was. (maar dat is dus lastig te zien als beginner, zeker op foto's)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik was voor de grap ook eens aan het kijken op Marktplaats voor een 26" (voor mijn zoon) en toen kwam ik deze advertentie tegen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@wisselwerking ook al zo'n mooie banden combi, NoNi achter RaRa voor :D
sja.. ik heb mezelf ook nog wel eens vergist in wat mijn 25 jaar oude fiets waard was.. ook XT/XTR, nieuwe banden, nieuwe tandwielen etc, alle onderdelen van het laatste half jaar waren al ruim meer waard (of beter, hadden al ruim meer gekost) dan wat ik er uiteindelijk voor gekregen heb...

Eigenlijk is er gewoon teveel veranderd om een 8+ jaar oude fiets te kopen voor veel geld (500+ euro), dan is een nieuwe met een lagere klasse onderdelen gewoon veel beter (vanaf 800 euro).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:28

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Mother_Goozz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:23:
[...]

Ik moet 40+km zoeken om een paar fatsoenlijke niet afgeragde fietsen te vinden. Misschien toch iets sparen en 2de hand bij een fietsen winkel zoeken? Of overdrijf ik nu? Na aanleiding van je info en filmpje zie je nu overal voor die prijs range dat het lastig is om iets te vinden wat in mooie staat is (ik ben zelf al erg perfectionistisch en mijn spullen zijn altijd in top staat/conditie.) via MP vind ik al sinds het begin van de zoektocht over wat op aan te merken, maar daar is me prijs ook naar denk ik haha
Voor €700,- heb je een spinternieuwe Cube Analog.
Wel geen luchtvering, maar wel 29", 1x12 versnellingen en hydraulische remmen

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
magic_nl schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:47:
[...]

Voor €700,- heb je een spinternieuwe Cube Analog.
Wel geen luchtvering, maar wel 29", 1x12 versnellingen en hydraulische remmen
Klopt, vanaf een euro of 550 a 600 wordt het al nuttig om nieuw te kopen. Maar dat is al een flinke upgrade van het budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:28

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ruud schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:49:
[...]

Klopt, vanaf een euro of 550 a 600 wordt het al nuttig om nieuw te kopen. Maar dat is al een flinke upgrade van het budget ;)
Zeker, maar in de quote staat duidelijk...
Mother_Goozz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:23:
[...]
Misschien toch iets sparen en 2de hand bij een fietsen winkel zoeken?
Als ik dat lees, dan wordt nieuw ook langzaam interessant. Hangt van de definitie van 'iets' af en hoelang je geduld hebt. Bij de eerdere 3 voorbeelden zat ook een fiets van €475,- dus dan zit je al bijna bij jouw budgetvoorstel.

[ Voor 7% gewijzigd door magic_nl op 11-05-2020 10:55 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_IEjs77ss2Acm8nFFQZSeSs7X0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnqruFIuzziuReOqpWSxvu7A.jpg?f=fotoalbum_large

:+

Buitenblad vervangen moest trouwens wel inclusief crank verwijderen. Bladboutjes zaten achter binnenblad. Maar al met al was voorblad, cassette en derriewieltjes vervangen een klusje van ca. 30 minuten. Afgelopen vrijdag spulletjes vervangen, vanavond maar eens proefrijden :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:13
NoepZor schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:06:
[...]
Buitenblad vervangen moest trouwens wel inclusief crank verwijderen. Bladboutjes zaten achter binnenblad. Maar al met al was voorblad, cassette en derriewieltjes vervangen een klusje van ca. 30 minuten. Afgelopen vrijdag spulletjes vervangen, vanavond maar eens proefrijden :)
Plaatje van het resultaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Dat derailleur wieltje heeft nog veel te grote tanden.

(ja die van mij zijn altijd bijna rond :+ :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
bas-r schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Plaatje van het resultaat?
Fiets zat nog onder het zand, daar heb ik geen foto van durven maken :) Maar het verschil is zeker wel zichtbaar, vooral tussen het buitenblad en een van de derailleurwieltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 18:30
Ik heb gisteren voor het eerst een rondje op een mountainbike en echt parcour gedaan!
Ben in Berschenhoek geweest.
Heuvels op knallen ging best aardig, alleen je hebt ergens een stuk waar je een paar honderd meter voor mijn gevoel) omhoog moet fiesten, daar ging ik aardg dood :+
Ook steile stukken naar beneden zijn lastig, veel slippen met de achterband achterband. Aangezien ik niet echt de voorrem durf aan te raken ivm over de kop slaan.

Maar het was top en heb nog een hoop te leren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:13

Sherlock

No Shit

Wat is de theorie achter (het uitlachen over) welk type band er voor of achter zit? Ik fiets nog met de Smart Sam's voor en achter, maar waar kijk je naar als je het goed wil doen? Zal uiteraard afhankelijk zijn van de ondergrond waar je vaak op fietst, maar algemeen gesproken - zeg rondjes door het bos - wat is dan het uitgangspunt?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Sherlock schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:14:
Wat is de theorie achter (het uitlachen over) welk type band er voor of achter zit? Ik fiets nog met de Smart Sam's voor en achter, maar waar kijk je naar als je het goed wil doen? Zal uiteraard afhankelijk zijn van de ondergrond waar je vaak op fietst, maar algemeen gesproken - zeg rondjes door het bos - wat is dan het uitgangspunt?
Voorkant meer profiel (grip) en achter minder is het uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ik zat nog wat te zoeken:

Is zoiets wat?
Of iets als dit?

Wat zouden jullie opmerkingen over deze zijn? (Kan ik ook beetje inzicht krijgen) Voor instap mountainbike denk ik dat tussen 3-400 euro blijf. Er komt anders geen einde aan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
Mother_Goozz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:40:
Ik zat nog wat te zoeken:

Is zoiets wat?
Of iets als dit?

Wat zouden jullie opmerkingen over deze zijn? (Kan ik ook beetje inzicht krijgen) Voor instap mountainbike denk ik dat tussen 3-400 euro blijf. Er komt anders geen einde aan ;)
Kun je je budget niet iets omhoog schroeven, als het je uiteindelijk dan toch niet bevalt kun je hem ook weer te koop zetten natuurlijk.

Ik zou sowieso voor een 29inch'er gaan, en probeer iets te zoeken met een 11 speed cassette (dus 1x11 of 2x11). Dan sla je gelijk al die oude meuk over, bij veel advertenties zie ik namelijk geen bouwjaar staan en dat is vaak niet positief.

[ Voor 13% gewijzigd door Strider op 11-05-2020 12:53 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
Ik zou ook geen 400 euro aan een 2e hands 26" XC fiets uitgeven.

Spaar nog een paar maandjes door, (bijna) alle routes zijn nu toch gort droog . Voor 600 euro heb je een nieuwe Cube 29er waar je de komende tijd geen groot onderhoud aan hebt (MTB's hebben altijd wat nodig). Of een andere instapper bij bijvoorbeeld Mantel: https://www.mantel.com/ha...nbikes&order=price_a&spec[]=9470&spec[]=7678 .Dit zijn echter wel echt instap modellen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Starter budget is echt een lastig ding... zeker als je dit op een forum gaat vragen met een stel fanatiekelingen die bv meer dan dit start budget uitgeven aan 1 wiel...

Ik zou persoonlijk echt eerst de afweging maken of 2ehands iets voor je is. Ben je bekend met onderhoud, kan je zien hoe de ketting en tandwielen er aan toe zijn, is de vork nog OK? (of ken je een betrouwbaar iemand die voor je mee kan naar de verkoper?) Op basis van foto's is niet genoeg. Voor je het weet ben je 200-300 euro verder en had je toch beter voor 800 euro een nieuwe fiets kunnen kopen.
Kan je verder zelf bepalen of de maat geschikt is voor je? Je zal niet de eerste zijn die zicht laat verleiden door een mooie deal op MP en vervolgens met een maat te groot of te klein blijft zitten.

Het voordeel van een goedkope instapper is dat je deze op een gegeven moment gewoon kan vervangen voor een duurder/luxer/beter exemplaar. Het risico van een 2ehands of een fiets die het net niet is, is dat je er geld in blijft stoppen en je in die cirkel blijft hangen en met een loodzwaar frame of slechte vork blijft zitten.

Het nadeel van een matige fiets is dat je mogelijk allemaal een beetje tegenvalt, dit is met name afhankelijk van je eigen progressie. Hoe sneller je vooruit gaat, hoe eerder je tegen de limieten van je materiaal aan zal lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 11-05-2020 22:40 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Mother_Goozz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:32:
[...]

Zelf ben ik 1.82 maar ik heb in verhouding wat kortere benen. Kwa opties denk ik zolang die goed onderhouden is en goeie banden heeft is het toch een mooi begin. Ben dan vooral benieuwd of het soort schakel systeem uitmaakt, remmen ect. Ik lees zoveel verschillende dingen erover :? Ik dacht ik drop hier mijn vraag. Ik zoek gewoon een goeie basis bike zonder veel extra’s zolang schakeling en remmen, banden wel van “kwaliteit” zijn. Ben soms nogal lomp :Y) dus ik moet iets hebben Wat een beetje wat kan hebben.
Als je in verhouding wat langer bent in je bovenlichaam zou ik meestal wel een L of XL frame nemen. Ik ben zelf 1,90 met verhoudingsgewijs de meeste lengte in de benen. Ik kan net wegkomen met een M maar een L fietst meestal wel fijner op lange afstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:51
wokkelz schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:57:
Ik heb gisteren voor het eerst een rondje op een mountainbike en echt parcour gedaan!
Heuvels op knallen ging best aardig, alleen je hebt ergens een stuk waar je een paar honderd meter voor mijn gevoel) omhoog moet fiesten, daar ging ik aardg dood :+
Ook steile stukken naar beneden zijn lastig, veel slippen met de achterband achterband. Aangezien ik niet echt de voorrem durf aan te raken ivm over de kop slaan.

Ik zou toch proberen te wennen om met de voorrem ook te remmen. Zoals je gemerkt hebt doet slippen weinig aan je snelheid. Terwijl je voorrem dat wel zou doen. Zolang je recht uit gaat kan je behoorlijk remmen met voor zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:15
Torched schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:49:
[...]

Als je in verhouding wat langer bent in je bovenlichaam zou ik meestal wel een L of XL frame nemen. Ik ben zelf 1,90 met verhoudingsgewijs de meeste lengte in de benen. Ik kan net wegkomen met een M maar een L fietst meestal wel fijner op lange afstanden.
Ik ben ook 1.82m met korte benen. Dan wil je echt niet op een XL zitten. Een L is prima en sommige M-en zullen ook best gaan.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Laatst online: 21-09 10:02

Probeer ook op je houding te letten. Bijvoorbeeld bij een steile helling (weet niet hoe steil die was? ;) ) je gewicht iets meer naar achteren verplaatsen t.o.v. je zadel, om je zwaartepunt achter je voorwiel te houden. Dit kan ook al een stuk meer controle geven.
Verder ook wat @ZanielGa zegt.

Andere tip: heb je misschien ook al gedaan, maar even Youtube checken voor video's met tips voor beginners, bijv. GMBN; vond ik zelf soms ook wel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Super bedankt iedereen voor de tips! Ik denk dat ik voor de Trek Marlin 5 gaat. Ik heb wat zitten lezen en ik denk dat dit een mooi instap model is voor mij :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElmarJ16

De beste tip is om te leren met je voorrem af te remmen. Dat over de kop gebeurt echt niet zo snel als je een beetje op je techniek let. Ik raad altijd aan op zo'n afdaling om je hakken naar beneden te zetten. Als je dan met je voorrem remt, dan duw je je voeten tegen je pedalen in plaats van dat je bovenlichaam naar je stuur toe gaat. Kom je onverwachts toch een obstakel tegen, dan duw je je fiets er door-/overheen ipv dat je fiets jouw eraf gooit.

En je zal het misschien niet geloven, maar ik rem met zo'n 70% voor en 30% achter. De achterrem is soms enkel om iets snelheid te controleren als ik iets te snel de bocht in duik en de voorrem geen optie meer is (en ja, dat is eigenlijk al verkeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 21-09 18:40
Suggesties voor een goede eerste (budget) dropper post?
Zag al dat Brand-X Ascend een goede optie was, maar wordt nergens verkocht.
Wel via wiggle en chainreactioncycles, maar als ik de reviews lees is de eerste een scam en de tweede dubieus.

Heb een Merida Big Nine XT2 waar volgens mij een external dropper post op moet.
https://www.merida.nl/mou...on-matt-titan-black/2020/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Laatst online: 21-09 10:02
NewbieNeo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:07:
Suggesties voor een goede eerste (budget) dropper post?
Zag al dat Brand-X Ascend een goede optie was, maar wordt nergens verkocht.
Wel via wiggle en chainreactioncycles, maar als ik de reviews lees is de eerste een scam en de tweede dubieus.
Wiggle is voor zover ik weet van dezelfde eigenaar/moederbedrijf als Chainreactioncycles. Met Chain reaction zelf geen probelemen gehad.
Wellicht wel lange levertijden in de huidigen tijden...

Verder, zie je PB ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Brand-X is een huismerk van Wiggle / CRC, net als Nukeproof en Vitus en het zijn beide ook gewoon prima zaken verder. Zeker geen oplichterij.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjoewe op 11-05-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Ik was toevallig een stuk over chain-rings aan het lezen en toen kwam narrow-wide voorbij.
Link
Is het dan ook zo dat de ketting eigenlijk op een bepaalde manier op de chainring moet liggen. Dus inderdaad het wide stuk op de brede schakels? :?
Maar eens checken dan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
BraX schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:20:
Ik was toevallig een stuk over chain-rings aan het lezen en toen kwam narrow-wide voorbij.
Link
Is het dan ook zo dat de ketting eigenlijk op een bepaalde manier op de chainring moet liggen. Dus inderdaad het wide stuk op de brede schakels? :?
Maar eens checken dan..
Als ie niet goed ligt merk je het wel hoor

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Sterker nog, je krijgt de ketting er alles behalve goed op. Een narrow wide deraileurwieltje van sram lastiger om er goed op te leggen, zon kettingblad wijst zichzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Nog even terugkomend op mijn remmenvraag van laatst :)

De Hayes Dominion zijn zeker gaaf. Toffe kleur ook! Maar onbekend maakt in dit geval onbemind. Remmen moeten hufterproof zijn en de huidige remmen zorgen al voor frustratie dus dat wil ik niet nog een keer ;) Daarnaast alleen te bestellen in het buitenland. Dat is gewoon weer irritant als ze een verlopend drukpunt of vastzittende zuigers blijken te hebben. Of gewoon lekken, dat kan natuurlijk ook.

Dus ik wil bewezen goed;
Dan blijven eigenlijk alleen de Hopes over? Maar SRAM Code RSC of Shimano M8120 zijn een goede tweede. Die issues lijken onder controle te zijn.

Maar die laatste twee doen me echt niets.. Zeker niet gezien de SRAM's even duur zijn als de Hope's. De Shimano's zijn dan echt wel een flink stuk goedkoper dus dat is nog een voordeel.

Heeft Hope de productie en logistiek niet weer hervat een week geleden? Dan zouden ze binnenkort wel weer te leveren moeten zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik denk wel dat als je het bijterige van Magura's gewend bent je met de Hopes weer helemaal aan de andere kant van het spectrum belandt, moet je ook zin in hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Sjoewe: Daarmee sla je de spijker op zijn kop en daar zit de twijfel ook inderdaad. Het aanbod van @zonoskar om ze te bevoelen staat natuurlijk :)

De laatste remmen die ik me goed voor de geest kan halen zijn Shimano's en Magura's. Die bevielen qua gevoel. Maar ik weet niet goed meer hoe de oude Formula RC's en Avid Elixer 7's voelden. Ze bevielen me volgens mij wel gewoon.

Afgelopen maand één kort ritje gemaakt met SRAM Guide R's. Gigantische slag omdat het aangrijppunt niet verstelbaar is, dat vond ik een groot nadeel. Verder voelden ze goed aan. Maar dat aangrijppunt moet dus veel verder naar voren liggen.

De Formula RC's waren vrij bijterig dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
@Ruud dan moet je sowieso naar de RSC, de C in RSC taat voor contact point adjustment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02

MicroWhale

The problem is choice

Hoi! Ik ben voornemens om een nieuwe mountainbike voor mezelf te kopen. Mijn Stevens S8 is na 10 jaar trouwe dienst wel aan vervanging toe vind ik. Ik fiets 99,9% in NL over de bekende MTB routes, zo'n 1000-1500km/jaar.

Ik zoek een:
- Hardtail
- 29"
- 1 blad voor
- prijs rond de 1000-1200 euro
- Gewicht liefst 12kg of lager (blijkt moeilijk met 29" voor die prijs)

Nu ben ik op de volgende fiets terecht gekomen:
Cube Reaction Pro

Die zit wat mij betreft in een mooie 'sweet spot' qua prijs kwaliteit.
Twee vragen:
- Cube Reaction Race is 200 euro duurder... en daar krijg je 200 gram minder gewicht, een andere voorvork en ander schakelmateriaal. Ik kan echter niet inschatten of dat dan ook echt de moeite waard is (beter, betrouwbaarder). Kan iemand daar iets over zeggen?
- Weten jullie andere fietsen die vergelijkbare/betere kwaliteit leveren met dezelfde specs?

[ Voor 3% gewijzigd door MicroWhale op 12-05-2020 11:47 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik denk dat je met de Reaction Pro beter af bent. De vork op de Race is echt maar marginaal beter, SRAM GX Eagle is niet significant beter/slechter dan Shimano XT, dus daar geen verbetering. Grootste verschil zijn de remmen, daarin is de race wel beter dan de pro. Al zullen de remmen van de Pro ruim voldoende zijn voor de Nederlandse routes. Je kan ze altijd later nog een keer upgraden voor SLX of XT remmen mocht je dat nodig vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 12-05-2020 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik heb de Reaction Pro uit 2018. Prima fiets voor dat geld hoor! Ik heb wel recent mijn remmen vervangen voor XT remmen, maar dat heeft meer te maken met mijn rijgedrag. Ik fiets graag hard en met de XT remmen heb ik net wat meer controle. En ik vind de remgrepen prettiger. Maar voor Nederlandse routes zijn de meegeleverde remmen meer dan voldoende. Sterker nog, ook in de Ardennen, Duitsland en Tsjechië heb ik niet echt remkracht gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik wist dat de Cube's kort waren, maar 407mm in een 19" dat is wel erg frickin' kort. 'Normale' merken zitten bij een 19" (L) al rond de 450mm.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:13

Meneer iCy

swarma

Zit te kijken voor de kleine hier qua MTB, maar twijfel een beetje qua maat of een jaartje wachten.

Hij is op dit moment 135cm lang, dan zit die net op het einde van een 24 inch, maar nog net te klein voor een 26 inch volgens mij.

Zit te kijken naar een CUBE ACID 240 SL, enige fiets volgens mij onder de 400 euro die onder de 10kg zit.

Edit: Iets zwaarder maar beter qua lengte. De ORBEA MX Dirt 24". Qua kleurstelling vind hij deze ook mooier.
https://www.merida.nl/mou...ck-matt-dark-silver/2020/

Deze toevallig ook gezien? Merida verkoopt ook redelijk bang voor buck bikes en komt meer bij de 12kg in de buurt dan je cube's

[ Voor 39% gewijzigd door Meneer iCy op 12-05-2020 14:24 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
MrWilliams schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:45:

- Weten jullie andere fietsen die vergelijkbare/betere kwaliteit leveren met dezelfde specs?
Je zou naar een Giant Fathom kunnen kijken. Die kruipen dicht tegen de 12kg aan met een fatsoenlijke afmontage. Ik zie her en der nog wat 2019 modellen dus wellicht zit er ergens een goede deal in. Een Fathom heeft ook een veel normalere lengte dan die Cubes.

Edit: zoiets b.v.

[ Voor 10% gewijzigd door klaaas op 12-05-2020 13:03 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Bij Giant zelf staan er ook wel een paar in de sale:
https://www.giant-bicycles.com/nl/sale#categorie=xc

Mij bevalt de fiets tot nu toe wel prima, die van mij is een 2017 model en vergelijkbaar met de
FATHOM 29ER 1 qua afmontage, alleen dan met 2x11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruncher
  • Laatst online: 12-09 20:44

cruncher

wanna crunch someone?

De_Bastaard schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:49:

kraak in bottom bracket wijst op versleten trapas/lagers. speling erop?

can you read my mind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:58
wisselwerking schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:16:
Ik heb de Reaction Pro uit 2018. Prima fiets voor dat geld hoor! Ik heb wel recent mijn remmen vervangen voor XT remmen, maar dat heeft meer te maken met mijn rijgedrag. Ik fiets graag hard en met de XT remmen heb ik net wat meer controle. En ik vind de remgrepen prettiger. Maar voor Nederlandse routes zijn de meegeleverde remmen meer dan voldoende. Sterker nog, ook in de Ardennen, Duitsland en Tsjechië heb ik niet echt remkracht gemist.
Precies hetzelfde maar dan met een Reaction Race. Zullen elkaar niet onderdoen, had destijds goede deal bij 12GO en persoonlijke voorkeur voor SRAM qua schakelen (en XT qua remmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
cruncher schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:14:
[...]

kraak in bottom bracket wijst op versleten trapas/lagers. speling erop?
maar een kraak die uit het BB lijkt te komen, komt daar lang niet altijd vandaan. Op de een of andere manier werkt het frame vaak als een klankkast en lijkt alles daarvandaan te komen, maar het kan ook prima een steekas achter zijn.
Of een boutje van een voortandwiel, of een trapper, of nog 100 dingen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02

MicroWhale

The problem is choice

Meneer iCy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:27:
Zit te kijken voor de kleine hier qua MTB, maar twijfel een beetje qua maat of een jaartje wachten.

Hij is op dit moment 135cm lang, dan zit die net op het einde van een 24 inch, maar nog net te klein voor een 26 inch volgens mij.

Zit te kijken naar een CUBE ACID 240 SL, enige fiets volgens mij onder de 400 euro die onder de 10kg zit.

Edit: Iets zwaarder maar beter qua lengte. De ORBEA MX Dirt 24". Qua kleurstelling vind hij deze ook mooier.

[...]

https://www.merida.nl/mou...ck-matt-dark-silver/2020/

Deze toevallig ook gezien? Merida verkoopt ook redelijk bang voor buck bikes en komt meer bij de 12kg in de buurt dan je cube's
De Merida heb ik gezien en zelfs ook gereden. De geometrie is het echter niet voor mij. Ik houd zelf van een wat kortere bovenbuis, omdat ik dan langere tochten kan maken (minder belastend voor schouders en rug) en in de technische stukken wendbaarder ben. Dat laatste is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl, maar het werkt voor mij.

Mijn dochter heeft een tweedehands 24" (ze is ook 135) RockRider 100 en dat zit prima. Ze kan er ook nog wel even mee vooruit als ik haar zo zie zitten. Mijn zoon is 130 en die is er nog net niet klaar voor.

Als hij weinig fietst, zou ik gewoon een Rockrider van de decathlon pakken. Over 2 jaar moet hij namelijk toch naar een 26" en dan kun je wat meer gaan besteden, omdat hij daar langer op rijdt. Als hij echt fanatiek en/of op heuvelachtig landschap fietst, is het natuurlijk wel de moeite waard om een betere en lichtere fiets te nemen.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ben zelf nog beginnend vind ik en heb zelf geen moeite als ik de 50km aan tik, maar goed denk dat jij een lange toch met iets meer km bedoel (voor mij is dit wel aardig lang). Qua wendbaarheid heb ik niet echt een vergelijking. Dit is pas mijn eerste fiets en de huurfiets die ik 2x heb gehad was ook een Merida. Heb zelf de XL Merida big nine 300.
MrWilliams schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:19:
[...]
Mijn dochter heeft een tweedehands 24" (ze is ook 135) RockRider 100 en dat zit prima. Ze kan er ook nog wel even mee vooruit als ik haar zo zie zitten. Mijn zoon is 130 en die is er nog net niet klaar voor.

Als hij weinig fietst, zou ik gewoon een Rockrider van de decathlon pakken. Over 2 jaar moet hij namelijk toch naar een 26" en dan kun je wat meer gaan besteden, omdat hij daar langer op rijdt. Als hij echt fanatiek en/of op heuvelachtig landschap fietst, is het natuurlijk wel de moeite waard om een betere en lichtere fiets te nemen.
Helaas in de (wijde) omgeving gezocht maar geen leuke kunnen vinden qua prijs en zijn oude fiets is ook nog wat waard. De goedkopere rockriders zijn nieuw uitverkocht in de winkels in mijn omgeving en webshop idem.

Daarnaast wil ik zijn ervaring ook gelijk goed hebben zodat hij blijft fietsen dus ik denk dat ik voor de Orbea ga (eigenlijk weten we het zeker).

Zijn oudere fiets levert vast ook nog wel wat centjes op en als ik de Orbea goed onderhoud (en hij gaat er normaal mee om) dan levert die over 2 jaar ook nog wat centjes op.

De duurdere rockrider is wel op voorraad, maar dan ga ik toch liever voor de Orbea die in dezelfde prijsklasse val.

[ Voor 11% gewijzigd door Meneer iCy op 12-05-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Prulleman schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:30:
[...]

maar een kraak die uit het BB lijkt te komen, komt daar lang niet altijd vandaan. Op de een of andere manier werkt het frame vaak als een klankkast en lijkt alles daarvandaan te komen, maar het kan ook prima een steekas achter zijn.
Of een boutje van een voortandwiel, of een trapper, of nog 100 dingen
Mijn MTB tikt ook wel wat, maar zit nu nieuw trapaslager in, bladbouten zijn los gemaakt en weer vastgezet, zadel er in en er weer uit maar nog steeds een tikje. Dus dat kan ik beamen.

Ander dingetje: Ik had mijn zadelklem onwijs strak staan, met als reden dat anders het zadel verzakt. Nu voelt dat ook niet super prettig. Is er een manier waarop het zadel op hoogte blijft, zonder dat je de klem met een hamer open en dicht moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Eerst even de zadelpen en de binnenkant van de zadelbuis goed schoonmaken, en dan opnieuw monteren met montagepasta. En als je een carbonzadelpen hebt, dan carbonpasta gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:23:
Eerst even de zadelpen en de binnenkant van de zadelbuis goed schoonmaken, en dan opnieuw monteren met montagepasta. En als je een carbonzadelpen hebt, dan carbonpasta gebruiken.
ook een alu pen in een carbon frame moet met carbon pasta, maar een alu pen in een alu frame kan je ook met deze carbon pasta monteren om extra grip/weerstand te bieden. De klem oneindig strak zetten is niet te oplossing, daar gaan dingen eerder stuk van

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag rondje lokale track. Ging er even goed voor zitten. Had een mooie lowsider maar ondanks dat wel pr verpulverd met 2 minuten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
NoepZor schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:11:
Bij Giant zelf staan er ook wel een paar in de sale:
https://www.giant-bicycles.com/nl/sale#categorie=xc

Mij bevalt de fiets tot nu toe wel prima, die van mij is een 2017 model en vergelijkbaar met de
FATHOM 29ER 1 qua afmontage, alleen dan met 2x11.
Hier ook een 2017 model. Een 0 in mijn geval. Bevalt ook goed.

Ik snap trouwens niet waarom ze bij Giant 3 verschillende alu XC hardtail modellen hebben: Fathom, Talon en Terrago. Het is een beetje zoek de verschillen...

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Tis een Orbea 24mx geworden voor de kleine en kostte mij geen rooie cent. Mijn ouders waren gek genoeg weer. :D :+

Ik moest alleen de rest kopen zoals helm, kleding etc.

Omdat we dit jaar geen dagje(s) uit kunnen ivm Corona en krijgt hij een kleinigheidje met zijn verjaardag einde van het jaar.

Hopelijk van het weekend gelijk even uitproberen als die op tijd binnen is. :+

PS: Nog wel even getest met een Trek Wahoo 26 inch 14 inch, maar toch nog net iets onvertrouwd voor hem. Heb liever een fiets waar hij zich vertrouwd op voelt en dan over 2 jaar vernieuwen dan dat hij onvertrouwd gaat fietsen. Zijn motoriek is minder en daarnaast heeft hij ook A.S.S. en ADHD. Hij ziet af en toe de wereld net iets anders.

[ Voor 30% gewijzigd door Meneer iCy op 12-05-2020 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:10
De_Bastaard schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:35:
Ah thanks voor de feedback rondom die wielen. Andere banden voor erbij it is.
Hier een tevreden gebruiker van Swalbe Smart Sam voor dit doel.
Profiel van deze band heeft een rij noppen in het midden die het over asfalt best okee doet. Als het wegdek wat uitdagender wordt, geeft de zijkant ook nog wat meer grip. Heb de eerste paar keer nog wel gewisseld tussen Rocket Ron en Marathon Supreme maar uiteindelijk dit compromis gekocht omdat ik 't wisselen ook wel beu was.

Afbeeldingslocatie: https://1554652485.rsc.cdn77.org/i/p/0/5/240150_00_c.jpg

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
hans_lenze schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Hier een tevreden gebruiker van Swalbe Smart Sam voor dit doel.
Profiel van deze band heeft een rij noppen in het midden die het over asfalt best okee doet. Als het wegdek wat uitdagender wordt, geeft de zijkant ook nog wat meer grip. Heb de eerste paar keer nog wel gewisseld tussen Rocket Ron en Marathon Supreme maar uiteindelijk dit compromis gekocht omdat ik 't wisselen ook wel beu was.

[Afbeelding]
Nice, zien er goed uit! Ik was al aan het kijken naar die Schwalbe Big Apple banden. Die wat jij nu laat zien hebben nog wat meer profiel (wat misschien ook niet zo slecht is)
Pagina: 1 ... 67 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic