Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 278 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 13:49
De_Bastaard schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:06:
[...]

Nice, zien er goed uit! Ik was al aan het kijken naar die Schwalbe Big Apple banden. Die wat jij nu laat zien hebben nog wat meer profiel (wat misschien ook niet zo slecht is)
Er is ook nog een Marathon Plus MTB. Die gaat een beetje meer naar een normale stadsfiets toe, inclusief dikke antilek laag.
https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/marathon-plus-mtb

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:38
Sjoewe schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:23:
Eerst even de zadelpen en de binnenkant van de zadelbuis goed schoonmaken, en dan opnieuw monteren met montagepasta. En als je een carbonzadelpen hebt, dan carbonpasta gebruiken.
Prulleman schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:29:
[...]

ook een alu pen in een carbon frame moet met carbon pasta, maar een alu pen in een alu frame kan je ook met deze carbon pasta monteren om extra grip/weerstand te bieden. De klem oneindig strak zetten is niet te oplossing, daar gaan dingen eerder stuk van
Ik heb een alu pen in een een alu frame. Ik heb Shimano anti seize in huis, is dat het zelfde als montagepaste die jullie bedoelen? Deze heb ik gebruikt om de bottom bracket mee in te smeren voor ik hem geperst heb. Daarnaast heb ik nog een tube carbon montagepasta van de Decathlon in huis. Kan ik een van deze 2 voor mijn zadelpen gebruiken?
klaaas schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:19:
[...]

Hier ook een 2017 model. Een 0 in mijn geval. Bevalt ook goed.

Ik snap trouwens niet waarom ze bij Giant 3 verschillende alu XC hardtail modellen hebben: Fathom, Talon en Terrago. Het is een beetje zoek de verschillen...
Die Terrago is er sinds een jaar of 3 bij gekomen dacht ik. Talon is de instapper, de Fathom stond daar boven als "premium" alu optie. Daar is de Terrago tussen gezet en tegelijkertijd is de Fathom iets geupgrade qua afmontage en iets hoger in de markt gezet. Er zit wel zodanig overlap in dat de duurste Terrago beter afgemonteerd is en ook duurder dan de goedkoopste Fathom.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:10
NoepZor schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:44:

[...]

Ik heb een alu pen in een een alu frame. Ik heb Shimano anti seize in huis, is dat het zelfde als montagepaste die jullie bedoelen? Deze heb ik gebruikt om de bottom bracket mee in te smeren voor ik hem geperst heb. Daarnaast heb ik nog een tube carbon montagepasta van de Decathlon in huis. Kan ik een van deze 2 voor mijn zadelpen gebruiken?

[...]
Als de pen blijft zakken zou ik carbon pasta gebruiken, hierin zitten kleine bolletjes die ervoor zorgen dat het allemaal een stuk stroever loopt, het feit dat het voor carbon is bedoeld maakt niet uit, op alu kan dit zeker geen kwaad.
De anti seize is meer bedoeld dat dingen niet vast gaan zitten door corrosie, zou je ook kunnen gebruiken, maar ik ben bang dat de pen daarmee nog steeds zal zakken

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 19:53
@NoepZor

Je hebt ook zadelklemmen met een breder klemvlak die zowel frame als zadelpen vastklemmen. Zou ook nog kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

hans_lenze schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Hier een tevreden gebruiker van Swalbe Smart Sam voor dit doel.
Profiel van deze band heeft een rij noppen in het midden die het over asfalt best okee doet. Als het wegdek wat uitdagender wordt, geeft de zijkant ook nog wat meer grip. Heb de eerste paar keer nog wel gewisseld tussen Rocket Ron en Marathon Supreme maar uiteindelijk dit compromis gekocht omdat ik 't wisselen ook wel beu was.

[Afbeelding]
Ik heb deze voorop liggen en achterop Schwalbe Hurricane, gaat als de brandweer op het asfalt en ook op gravel en harde mtb track kom je nog verrassend goed mee. Moet zeggen dat juist door de mindere grip de meeste routes een stuk uitdagender worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Prima dat dit soort banden in sommige gevallen voldoen. Maar ik wil het toch in de juiste context plaatsen. Voor serieuzer MTB'en anders dan over een bospaadje cruisen kom je al snel de beperkingen van dit soort banden tegen. Je mist grip, je mist controle, je mist comfort en je mist vertrouwen. Ook in Nederland op vlakke routes!

Dus gebruiken is prima, maar er zijn vele banden veel beter geschikt als je wat serieuzer met de sport bezig gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Trouwens nog een vraagje. Ik heb omwille de modderige omstandigheden eind 2017 in de lokale bossen en het daarmee gepaarde glijgedrag mijn Maxxis Ikon draadbanden vervangen door een set vouwbanden van Schwalbe, een Racing Ralph achter en Nobby Nic voor in Speedgrip compound. Nu het echter ietwat droog is in het bos en sommige delen er bij liggen als een zandbak (jaja, eigenlijk mag je er dan niet door fietsen) merk ik dat de voorkant nogal de neiging heeft om weg te glijden. Is dit een eigenschap van de Nobby Nic in mul zand en is er een voorband welke het beter zal doen in zomerse omstandigheden, of is dat gewoone een eigenschap van mul zand? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:33:
Prima dat dit soort banden voor jullie voldoen. Maar ik wil het toch in de juiste context plaatsen. Voor serieuzer MTB'en anders dan over een bospaadje cruisen kom je al snel de beperkingen van dit soort banden tegen. Je mist grip, je mist controle, je mist comfort en je mist vertrouwen. Ook in Nederland op vlakke routes!

Dus gebruiken is prima, maar er zijn vele banden veel beter geschikt als je wat serieuzer met de sport bezig gaat.
Met als toevoeging, bedenk of je wel een compromis band wilt... (op de weg of in het bos!). Persoonlijk wil ik geen compromis band op mijn MTB, maar neem ik voor lief dat ik (slechts) 3-4 km/u langzamer ben op de MTB dan op de racefiets als ik een stuk op de weg mee moet pakken.

Als je de vraag in dit topic post, ben je volgens mij beter af met een normale XC band met lage rolweerstand, die doen het in de nederlandse bossen gewoon goed en op de weg is het echt geen drama. Tenzij je samen met wielrenners op pad gaat, dan blijf je natuurlijk wel achter, maar dan is een compromis bandje niet veel beter dan een XC band..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
NoepZor schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:42:
Trouwens nog een vraagje. Ik heb omwille de modderige omstandigheden eind 2017 in de lokale bossen en het daarmee gepaarde glijgedrag mijn Maxxis Ikon draadbanden vervangen door een set vouwbanden van Schwalbe, een Racing Ralph achter en Nobby Nic voor in Speedgrip compound. Nu het echter ietwat droog is in het bos en sommige delen er bij liggen als een zandbak (jaja, eigenlijk mag je er dan niet door fietsen) merk ik dat de voorkant nogal de neiging heeft om weg te glijden. Is dit een eigenschap van de Nobby Nic in mul zand en is er een voorband welke het beter zal doen in zomerse omstandigheden, of is dat gewoone een eigenschap van mul zand? :P
Voor mul zand wil je een zo breed mogelijke band. De druk zo laag mogelijk helpt daar ook bij omdat je daarmee ook een breder contact oppervlak maakt.
De NoNi is niet ideaal in deze omstandigheden, maar ideaal is er maar weinig naar plus/fat banden.

Verder is er met techniek ook een hoop te halen in los zand

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ja tempo laten zakken en dan losjes proberen er doorheen te ploeteren met een soepele tred. Maar ik merk soms dat het voorwiel naar buiten wegglijdt in bochten op de wat minder mulle stukken welke dan ineens een mul plekje bevatten. Dacht wellicht dat er banden zijn welke beter grip houden in die situatie.

Maandag route Lochem gedaan, maar die is op sommige stukken echt gigantisch mul. En stuiterig, de route moet nog beter aangereden worden. Zitten een stel pittige klimmen en afdalingen in.

[ Voor 23% gewijzigd door NoepZor op 13-05-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:57
Vanwaar rijdt half Nederland op noppenprofiel eigenlijk terwijl de meeste mensen op een ATB track ipv MTB track rijden?

Deze banden heb ik er ook vrij snel maar afgehaald na de aanschaf van de fiets en cyclecross/gravelbanden eronder gedaan omdat het beter rijdt, mischien een persoonlijk kwestie maar ik merk niets van verminderde grip en kan probleemloos meerijden met de rest.

Mischien mis ik iets maar wat is het geheim erachter dat men noppenprofiel eronder heeft, dan bedoel ik niet in bergachtig gebied of heuvels want die zijn er haast niet in NL (behalve Limburg en nog een paar kleine plekjes in NL), hier in Drenthe is alles vlak in prencipe.

Ik zat overgens te denken aan een 2e setje velgen, 1 voor on-road en 1 voor off-road, meer omdat je het profiel stuk rijdt als je ook regelmatig gewoon een straatrit wil rijden.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2020 10:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
mr_evil08 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:08:
Vanwaar rijdt half Nederland op noppenprofiel eigenlijk terwijl de meeste mensen op een ATB track ipv MTB track rijden?

Deze banden heb ik er ook vrij snel maar afgehaald na de aanschaf van de fiets en cyclecross/gravelbanden eronder gedaan omdat het beter rijdt, mischien een persoonlijk kwestie maar ik merk niets van verminderde grip en kan probleemloos meerijden met de rest.

Mischien mis ik iets maar wat is het geheim erachter dat men noppenprofiel eronder heeft, dan bedoel ik niet in bergachtig gebied of heuvels want die zijn er haast niet in NL (behalve Limburg en nog een paar kleine plekjes in NL), hier in Drenthe is alles vlak in prencipe.

Ik zat overgens te denken aan een 2e setje velgen, 1 voor on-road en 1 voor off-road, meer omdat je het profiel stuk rijdt als je ook regelmatig gewoon een straatrit wil rijden.
Ik weet niet over wat voor tracks jij rijdt en met welke (bocht) snelheden en wat jij onder "noppenprofiel" verstaat, (een xc band en een dh band hebben beide noppen, toch is het verschil wellicht groter dan tussen een xc band en jou gravelbanden).

En je opmerking over bergachtig gebied en heuvel snap ik ook niet in relatie tot bandenkeuze... de ondergrond, bochten icm snelheid en rijstijl zou de bandenkeuze moeten bepalen, niet de hellingshoek of de hoogte meters.

De lokale tracks hier rond Breda zijn zo plat als een pannenkoek, maar gezien het aantal bochten op een rondje Dorst denk ik dat je met wat grip verder komt dat met iets minder rolweerstand.
Verder is een MTB band band natuurlijk op meer vlakken anders dan een gravel band, de breedte is een groot verschil (en daarmee het volume). Een band met meer volume zal makkelijker over wortels en dergelijke rollen, met een smaller bandje stuiter je overal overheen en verlies je momentum.
(Op de meeste NL tracks ben je met een fully overigens ook gewoon sneller..)

Misschien dat als je als doel hebt op je gemak een rondje touren door het bos met zo min mogelijk energie, dat je inderdaad minder hard hoeft te trappen op ene gravel bike, maar als je de snelheid een beetje opvoert loop je gewoon tegen de limieten aan en doe je niet meer mee.

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deures
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-04 12:20
Hi mede MTB-ers,

Ik ga me ook melden in dit topic. Na eerst vele pagina's te hebben meegelezen heb ik twee weken geleden een Cube Analog 2019 aangeschaft. Ik ben zelf woonachtig in Nijmegen aan de kant van Berg en Dal dus heb het geluk om in een kleine 5 minuten de rode route op te rijden.

Nu heb ik inmiddels een keer of zes gefietst op de MTB routes rondom Nijmegen en het bevalt fantastisch, mega genieten :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:31
Deures schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:40:

Nu heb ik inmiddels een keer of zes gefietst op de MTB routes rondom Nijmegen en het bevalt fantastisch, mega genieten :-)
Top!

hebben jullie ook dat jullie tijdens het fietsen vergeten te genieten van hoe mooi de natuur is? Ik geniet van de track, maar vergeet vaak ook gewoon om mij heen te kijken. Zeker als ik nieuwe routes voor de tweede keer fiets denk ik vaak: gave route, maar lag die vijver er vorige keer ook al? :+
Hard fietsen vereist natuurlijk concentratie die op de track gericht is, maar ik moet mezelf af en toe wel eens "tot de orde" roepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54
Wyke schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:09:
[...]

Top!

hebben jullie ook dat jullie tijdens het fietsen vergeten te genieten van hoe mooi de natuur is? Ik geniet van de track, maar vergeet vaak ook gewoon om mij heen te kijken. Zeker als ik nieuwe routes voor de tweede keer fiets denk ik vaak: gave route, maar lag die vijver er vorige keer ook al? :+
Hard fietsen vereist natuurlijk concentratie die op de track gericht is, maar ik moet mezelf af en toe wel eens "tot de orde" roepen.
Ligt ook aan je doel? Wil je "Sporten" dus zo hard mogelijk en zwetend de ronde volbrengen? Of is het een "relaxed/casual" rondje waarin je inderdaad van de omgeving wil gaan genieten en meer voor er op uit aan het fietsen bent.

Door de weeks pak ik Nijmegen rood wel eens om te sporten (alleen), doel is dan om zo kapot mogelijk te eindigen na +/- 1:30h :P
In het weekend rij ik de route wel eens met vrienden om gezamenlijk gezellig een rondje te doen, dan is er ook meer tijd om om je heen te kijken. Dan stoppen we zelfs wel eens 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

Top!

de ene keer wel, de andere keer niet... als ik voor een PR ga, dan heb ik inderdaad geen tijd om rond te kijken, als ik met andere rij meestal wel ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
@NoepZor Zadelpen probleem heb ik ook gehad. Dat klemmetje dichtmeppen met een kunststof hamer.
Heb echter een andere zadelpenklem van een maat gehad op een gegeven moment en die kon ik gewoon met de hand vastzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:34
Torakk schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:31:
@NoepZor Zadelpen probleem heb ik ook gehad. Dat klemmetje dichtmeppen met een kunststof hamer.
Heb echter een andere zadelpenklem van een maat gehad op een gegeven moment en die kon ik gewoon met de hand vastzetten.
Dit vind ik echt een heel slecht advies. Als die klem te strak zit beschadig je je frame met alle gevolgen van dien. Zo zijn er bij mij en vrienden zo'n tien jaar geleden meerdere frames gesneuveld (weliswaar Sensa, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 20:01
Soms is een zadelpen ook gewoon net een beetje aan de smalle kant en je frame net wat ruim. Alle fabrikanten werken met marges van tiende millimeters. Meestal lost carbon pasta dit inderdaad wel op.
In ieder geval inderdaad niet extra vast draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:41

Roozzz

Plus ultra

bas-r schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Dit vind ik echt een heel slecht advies. Als die klem te strak zit beschadig je je frame met alle gevolgen van dien. Zo zijn er bij mij en vrienden zo'n tien jaar geleden meerdere frames gesneuveld (weliswaar Sensa, maar toch).
Dit (y)

Gewoon carbonpasta gebruiken en op normale wijze sluiten. Indien dat niet genoeg is, dan kan je een constructie met een shim proberen. Prima oplossing zonder je frame te vernachelen.

Al wel gecheckt of een scheurtje niet de oorzaak is van het probleem? :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:19
Bij mij begeven die qr klemmen het op een gegeven moment ook altijd. Ik vervang ze dan door een exemplaar dat je met inbusboutjes vastzet. Problem solved. (als je tijdens de rit wil verstellen moet je maar in een dropper investeren).

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:32
[...]

Top!

Hangt er helemaal vanaf met welk doel ik ga fietsen. Op de ATB heb ik, als ik solo rijd (meeste gevallen) meer oog voor de route dan voor de omgeving. Maar als ik met anderen rijd (lees: langzamere rijders) dan heb ik wat meer oog voor de omgeving. Maar voor mij is het fietsen primair bedoeld om mijzelf fysiek uit te dagen. Voor het genieten van de omgeving plan ik wel andere tochtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
bas-r schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Wacht even. Dit bedoelde ik niet. Wat ik bedoelde is dat waarschijnlijk de zadelpenklem zelf het probleem is. Mijn tweede klem hoeft helemaal zo strak niet. Ik bedoel niet met kunststof hamer op je frame afrennen. Dat moet je niet doen. Ik zou eens met een andere zadelpenklem proberen. Bij mij loste dat het probleem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-05 22:49
[...]

Top!

Ik deel de observaties hier van ‘volle bak’ of ‘rustig aan’. Heb wel eens een stuk gereden in de herfst met 3 anderen en na een deel zei ik “mooi hè al die paddestoelen” waarna 3 man me aankeken alsof ze water zagen branden. Andersom ben ik ook wel eens iemand voorbij gestoken die aan het einde van het deel (bij het uit hijgen) vroeg of ik vanavond nog een biertje kwam doen... Was een goede vriend en ik had helemaal niets door. Moet zeggen, geniet wel steeds meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-05 20:45
Hoi allemaal,

Aangezien mijn met tweede en derderangs onderdelen zelf opgebouwde 26" Fully mij minder en minder motivatie biedt om de trails op te gaan opzoek naar een hagelnieuwe MTB.

Hoewel ik altijd de voorkeur had voor de Neuron AL6.0 ben ik laatst de Rockrider XC 100s tegen gekomen.

Deze spreekt mij aan om de volgende redenen:
- Aardige afmontage (op de remmen na)
- Veel positieve reviews
- Haast €600,00 goedkoper dan de Canyon. Dus eerder binnen bereik
- Compatibel met meerdere wielmaten (28, 27.5 en 27.5+) leuk om in de toekomst te gaan experimenteren.

Ik ben niet heel veeleisend qua materiaal en gewicht. Ik merk wel 2e hands spul en 26" wielen het niet meer voor mij doen omdat het gros van mijn medebikers op nieuw 29" materiaal fietsen.

Ik wil dan in eerste instantie ook ervaring opdoen met 29". Bij Canyon ben ik qua maatvoering gebonden aan 27.5" Een plus dus voor de Rockrider.

Tot slot is voor mij het upgraden en modificeren van een fiets ook onderdeel van de hobby. Kijkend naar de Rockrider denk op de korte termijn indien nodig aan de remmen, en misschien een kleiner voorblad (32T) en een kortere stuurpen. Op de wat langere termijn een dropperpost waarvoor de fiets voorbereid is.

Heeft iemand van jullie ervaring of een mening over de Rockrider XC100s die mij kan helpen de definitieve keuze te maken? Misschien zijn er zaken waar ik nog niet bij stil gestaan heb.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
FJP84 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:23:
Hoi allemaal,

Aangezien mijn met tweede en derderangs onderdelen zelf opgebouwde 26" Fully mij minder en minder motivatie biedt om de trails op te gaan opzoek naar een hagelnieuwe MTB.

Hoewel ik altijd de voorkeur had voor de Neuron AL6.0 ben ik laatst de Rockrider XC 100s tegen gekomen.

Deze spreekt mij aan om de volgende redenen:
- Aardige afmontage (op de remmen na)
- Veel positieve reviews
- Haast €600,00 goedkoper dan de Canyon. Dus eerder binnen bereik
- Compatibel met meerdere wielmaten (28, 27.5 en 27.5+) leuk om in de toekomst te gaan experimenteren.

Ik ben niet heel veeleisend qua materiaal en gewicht. Ik merk wel 2e hands spul en 26" wielen het niet meer voor mij doen omdat het gros van mijn medebikers op nieuw 29" materiaal fietsen.

Ik wil dan in eerste instantie ook ervaring opdoen met 29". Bij Canyon ben ik qua maatvoering gebonden aan 27.5" Een plus dus voor de Rockrider.

Tot slot is voor mij het upgraden en modificeren van een fiets ook onderdeel van de hobby. Kijkend naar de Rockrider denk op de korte termijn indien nodig aan de remmen, en misschien een kleiner voorblad (32T) en een kortere stuurpen. Op de wat langere termijn een dropperpost waarvoor de fiets voorbereid is.

Heeft iemand van jullie ervaring of een mening over de Rockrider XC100s die mij kan helpen de definitieve keuze te maken? Misschien zijn er zaken waar ik nog niet bij stil gestaan heb.

Alvast bedankt!
de rockrider heeft met 69.5 graden balhoofd wel een erg ouderwets steile voorkant.. scheelt 2 graden met de Neuron, dat is best veel, zelfs voor xc is 69.5 erg steil.

Verder vergelijk je nu een budget xc fiets met een mooie instap trail fiets. Dus een beetje appels en peren, qua budget, type en afmontage.

Maar los van budget en onderdelen, wil je een (snelle) XC bak met 100mm travel of een trail bike voor het ruigere werk met 130mm?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Tijdens het fietsen heb ik als lenzen drager last van wat verdraaiende lenzen, vervelend, want het zicht wordt daardoor vanzelfsprekend minder.

Nu twijfel ik tussen een fiets/zonnebril op sterkte op een bril zonder sterkte om dit te voorkomen. Voorkeur lijkt uit te gaan naar een (eenvoudig/waar mogelijk prettig geprijsde) fietsbril die het probleem van draaiende lenzen oplost.

Er zitten hier vast ervaringsdeskundigen die met dezelfde uitdaging gezeten hebben? Voldoet een eenvoudig model van bijvoorbeeld de Decathlon of AliExpress?
Ik zie ook wat positieve berichten hier over Leader brillen, te krijgen bij de Pearle, ook interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 14-05-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Prulleman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:51:
[...]

de rockrider heeft met 69.5 graden balhoofd wel een erg ouderwets steile voorkant.. scheelt 2 graden met de Neuron, dat is best veel, zelfs voor xc is 69.5 erg steil.

Verder vergelijk je nu een budget xc fiets met een mooie instap trail fiets. Dus een beetje appels en peren, qua budget, type en afmontage.

Maar los van budget en onderdelen, wil je een (snelle) XC bak met 100mm travel of een trail bike voor het ruigere werk met 130mm?
Dank voor de info. Ik wil een MTB waar ik met een lekkere flow de trails van Utrechtse Heuvelrug op kan. Ik ben geen racer en ook geen dare devil als het om het ruigere werk gaat. Ik fiets ook niet meer elke week, maar ik wil het MTBen weer 2-3x per maand oppakken en dan plezier en comfort hebben van een fiets, wat ik nu met mijn huidige MTB dus mis. De nieuwe fiets wel een aanschaf die een ruim aantal jaren mee moet kunnen, waarbij ik dus open sta voor upgrades.

Het zou leuk zijn als de fiets een keer mee zou kunnen naar een vakantie in Duitsland (bijv. Harz, Winterberg) of Oostenrijk maar ik zal daar nooit de heel uitdagende trails kiezen. Ook hier een is de voorkeur een lekkere flow met leuke klims en afdalingen in een mooie omgeving.

Vraag: Ik moet me nog wat verdiepen in de stand van het balhoofd. Zelf vind ik het prettige om iets meer rechtop te zitten dan verder naar voren/beneden gedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:38
FJP84 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:23:
Deze twee fietsen zijn eigenlijk niet echt te vergelijken. De Rockrider is een klassieke XC fully, de Neuron is een moderne progressieve trail fully. Los van het verschil in componenten zullen beide fietsen sowieso compleet anders rijden door het verschil in geometrie en veerweg.
Vraag: Ik moet me nog wat verdiepen in de stand van het balhoofd. Zelf vind ik het prettige om iets meer rechtop te zitten dan verder naar voren/beneden gedoken.
De stand van het balhoofd bepaald niet zit zithouding, dat ligt aan de stack & reach. Een XC frame heeft vaak een korte reach en lage stack, gecombineerd met een langere stuurpen, waardoor je een uitgestrekte (race) houding krijgt. Trailbikes zijn vaak precies andersom.

[ Voor 27% gewijzigd door Sjoewe op 14-05-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Sjoewe schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Deze twee fietsen zijn eigenlijk niet echt te vergelijken. De Rockrider is een klassieke XC fully, de Neuron is een moderne progressieve trail fully. Los van het verschil in componenten zullen beide fietsen sowieso compleet anders rijden door het verschil in geometrie en veerweg.
Ook bedankt. Ik merk dat ik nog wat te leren heb. Kun je kort omschrijven wat het verschil is tussen klassiek XC en (modern/progressive) trail fully. Dan kan ik beter bepalen waar mijn voorkeur ligt.

Ik kwam net nog deze tegen: Qua prijsstelling tussen beide in:
https://www.giant-bicycles.com/nl/stance-29-2

Deze is als ik het goed begrijp meer te vergelijken met de Canyon neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@FJP84 die giant is inderdaad vergelijkbaar met de neuron, maar dan met budget onderdelen. klinkt alsof je met de neuron beter af bent :)

[ Voor 43% gewijzigd door Prulleman op 14-05-2020 10:15 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Prulleman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:14:
@FJP84 die giant is inderdaad vergelijkbaar met de neuron, maar dan met budget onderdelen. klinkt alsof je met de neuron beter af bent :)
Ok even doorsparen dus. Zonder de discussie aan te zwengelen: Zijn de 27.5 wielen dan tov mijn huidige 26er als een aangename vooruitgang en mis ik in dat geval niet veel aan de 29 inch wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
FJP84 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:18:
[...]

Ok even doorsparen dus. Zonder de discussie aan te zwengelen: Zijn de 27.5 wielen dan tov mijn huidige 26er als een aangename vooruitgang en mis ik in dat geval niet veel aan de 29 inch wielen?
met name een stukje voorkeur en gewenning.. in de meeste gevallen is een 29er sneller vanaf het moment dat je jezelf hebt aangepast om wat anders te sturen. Het vergt wat meer input om korte bochtjes te maken, maar het rolt een stukje makkelijker over oneffenheden heen. Als snelheid echter niet het belangrijkste is, is er met 27.5 ook niks mis. (tenzij je 1.90m+ bent, dan zou ik zeker voor voor 29 gaan, of als je < 1.70 bent, dan is 27.5 wellicht een betere keuze).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Prulleman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:27:
[...]

met name een stukje voorkeur en gewenning.. in de meeste gevallen is een 29er sneller vanaf het moment dat je jezelf hebt aangepast om wat anders te sturen. Het vergt wat meer input om korte bochtjes te maken, maar het rolt een stukje makkelijker over oneffenheden heen. Als snelheid echter niet het belangrijkste is, is er met 27.5 ook niks mis. (tenzij je 1.90m+ bent, dan zou ik zeker voor voor 29 gaan, of als je < 1.70 bent, dan is 27.5 wellicht een betere keuze).
Geweldig trouwens deze snelle reacties. Ik ben +/- 1.74 en binnenbeenlengte = +/- 75cm. Canyon raadde mij zelfs de XS aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjoewe
Als je niet zo lang bent, dan is 29" niet altijd even gunstig. Het frame raakt daar een beetje van uit verhouding, omdat je relatief grote wielen kwijt moet. Dus je bottom bracket komt relatief hoog van de grond te zitten en de chainstays worden naar verhouding langer. Maar goed met 1.74 zou je best op een M moeten passen hoor, al is een BBL van 75 wel kort... maar dan nog zou ik niet kleiner gaan dan een S.

Weet je zeker dat je het goed opgemeten hebt? Ik ben 1.82 en heb naar verhouding korte benen (BBL 84), maar ik heb voor de meeste frames echt een L nodig...

Wat betreft de verschillen, ruwweg zijn er de volgende categorieën waar je mountainbikes op kan indelen. Al is de huidige trend wel iets meer erop gericht om fietsen te ontwerpen die een beetje tussen de hokjes inzitten.

Cross Country: 100-120mm veerweg, vooral gebouwd om snel te zijn over gematigd terrein. Het lichte(re) gewicht is in je voordeel op de vlakkere routes, maar de kortere veerweg is ook de grootste beperking als je wat verder weg wilt.
Trail: 120-140mm veerweg, speelser dan XC fietsen, zithouding is meer rechtop, inzetbereik is wat groter dan XC. Ideale allrounder als je niet persé de snelste wilt zijn overal.
Enduro/All Mountain: 140-170mm veerweg, gemaakt voor het zware werk, kan hard dalen, en laat zich nog redelijk omhoog fietsen waar er geen liften zijn.
Downhill: 170+ mm veerweg, een downhill fiets gaat ehh... downhill, verder niets.

Dan wat betreft klassiek en progressief, die termen worden meestal gebruikt om aan te duiden wat de 'gedachte' achter het frame is. Een klassieke geometrie is vaak kort qua lengte tussen de trapas-lijn en de balhoofd-lijn, ook wel aangeduid met reach. De afstand tussen de trapas, het laagste punt van het frame en de bovenkant van de stuurbuis, het hoogste punt van het frame, ook wel stack genoemd, is vaak laag. Je hebt dus een langere stuurpen nodig en een smaller stuur, waardoor je meer voorover komt te zitten. Je bent dan wat aerodynamischer en doordat je gewicht meer voorop de fiets komt, is het makkelijker als je heel lang moet klimmen.

Een progressief frame is andersom. Je hebt een lange reach en een grotere stack, je zit dus veel meer binnen je frame. Je gebruikt een korte stuurpen en een breed stuur. Je gewicht blijft dus ook meer in het midden van je fiets. Hierdoor ben je een stuk stabieler bij de afdalingen en is het makkelijker om je gewicht te verplaatsen over de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@FJP84: de Canyon-maat kun je eigenlijk altijd wel een maat groter nemen. Of een M zou kunnen passen, dat ligt echt aan de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
@FJP84 en @Ruud Voor een M gaan lijkt me wat veel in de geval, als Canyon een xs aanraad.

Heb zelf de Neuron in L en ben 1.86 en BBL 89,5, en volgens mij had een M ook nog net gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
wat rijden jullie allemaal met kleine fietsen zeg :? Met mijn 1.78 zou ik persoonlijk al voor een L gaan met de neuron, ware het niet dat de zitbuislengtes van Canyon altijd zo groot zijn door dat aparte klemsysteem van hun. Met 480mm zou het waarschijnlijk nét gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@ElmarJ16: Ze hebben niet groter dan XL meestal ;)

Algemeen:
Staar je niet alleen maar blind op stack en reach. Stack is prima maar reach is niet goed meer te vergelijken tegenwoordig. Doordat de hoek van de zadelbuis tegenwoordig nogal afwijkt zegt reach niet meer zoveel. De effective toptube lenght is wel een goede aanvulling hierop. Met dezelfde reach kun je zomaar 20mm echte lengte kwijt zijn bij een steilere zadelbuis.

YT is daar een leuk voorbeeld van met de 2019/2020 Jeffsy, reach van 490mm (XL) maar de zit (lengte tussen zadelpen en bovenkant balhoofd) is 15mm korter dan mijn oude 475mm reach Hightower. Je zou dus een langere zit verwachten maar mist dus eigenlijk 30mm als je cijfers vergelijkt tov de werkelijkheid.

En dat verschil kan zelfs nog versterkt worden doordat de zadelbuis niet in rechte lijn op het balhoofd zit maar een knik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
ElmarJ16 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:53:
wat rijden jullie allemaal met kleine fietsen zeg :? Met mijn 1.78 zou ik persoonlijk al voor een L gaan met de neuron, ware het niet dat de zitbuislengtes van Canyon altijd zo groot zijn door dat aparte klemsysteem van hun. Met 480mm zou het waarschijnlijk nét gaan.
Op basis van lengte vind ik dat lastig beoordelen. Ik heb redelijk kleine benen, waardoor je heel anders uitkomt. Zoals je in de tabel in het linkje ook ziet zit ik op het randje wat fysiek mogelijk is met m'n 1.85 / 82 cm beenlengte :+

https://cyclingreview.nl/...amemaat-van-je-racefiets/

Daarmee kom ik voor de racefiets uit op een 54 cm frame, wat voor mijn lengte behoorlijk klein is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
roda_djavulen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:41:
@FJP84 en @Ruud Voor een M gaan lijkt me wat veel in de geval, als Canyon een xs aanraad.

Heb zelf de Neuron in L en ben 1.86 en BBL 89,5, en volgens mij had een M ook nog net gekund.
Ik zeg ook niet dat een M zeker kan, ik zeg dat een maat groter meestal wel kan.

En dan is het proefrijden, bevalt een XS goed, of toch de S? Of misschien zelfs wel de M bij sommige fietsen als dat zou moeten passen. Maar laat goed proefrijden nou meestal niet mogelijk zijn met dat soort fietsen. :)

Dat laatste liep ik laatst ook weer tegenaan. Blijkbaar rijdt heel Nederland als Mathieu van der Poel in de rondte dus hebben LBS'en EN importeurs alleen dat soort fietsen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Vanmorgen even rondje gedaan, maar was wel blij dat ik een lange broek aan had gedaan. Behoorlijk fris zeker als de zon even weg is. Gewoon zonder plan op pad en dan zien we wel waar we uitkomen. Dus via via uiteindelijk een dorp verderop (Rolde) een flink stuk van de nieuwe mtb route getest. Wel flink veel irritante wortels en naar mijn idee onlogisch geplaatste paaltjes. Of ik fiets te hard natuurlijk :+ Binnenkort nog maar eens die kant op om de hele ronde te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-05 16:18

Sherlock

No Shit

Als je je binnenbeenlengte meet, doe je dat met fietsschoenen aan? Of op blote voeten?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Sherlock blote voeten

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Sherlock schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:49:
Als je je binnenbeenlengte meet, doe je dat met fietsschoenen aan? Of op blote voeten?
Maakt niet uit ;) Als je er maar rekening mee houdt. En elke meeting heeft toch een afwijking. Het is geen exacte wetenschap maar een maat die bij benadering je zadelhoogte aangeeft. Maar persoonlijke voorkeur en lichamelijke mogelijkheden zijn hierin meer bepalend :)

Vergeet overigens de dikte van je pedalen (of lengte crank) niet als je een exacte afstelling overneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
Ruud schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:12:
[...]

Ik zeg ook niet dat een M zeker kan, ik zeg dat een maat groter meestal wel kan.

En dan is het proefrijden, bevalt een XS goed, of toch de S? Of misschien zelfs wel de M bij sommige fietsen als dat zou moeten passen. Maar laat goed proefrijden nou meestal niet mogelijk zijn met dat soort fietsen. :)

Dat laatste liep ik laatst ook weer tegenaan. Blijkbaar rijdt heel Nederland als Mathieu van der Poel in de rondte dus hebben LBS'en EN importeurs alleen dat soort fietsen staan...
Over de M; was ook niet aanvallend bedoeld, meer voor de duidelijkheid :)

Het Nederlandse mtb landschap bestaat dan ook voor een groot deel uit boswielrenners ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 16:30

Meneer iCy

swarma

Ik heb het idee dat ik nog wat meer winst kan halen uit mijn voorband. Op mijn fiets zitten standaard Maxxis Ikon 2.2. Had op FB iemand over de Forekaster 2.35 van Maxxis aan de voorkant. Ga ik daarmee echt gripwinst halen en zoja, kan ik de voorband later gewoon voor achter gebruiken mocht mijn achterband op zijn? :-)

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
"standaard" banden zijn vaak gemaakt van goedkopere stugge harde compounds. dat helpt ook niet mee me rolweerstand (vervormen over obstakels) en grip. Helaas worden de meeste fietsen geleverd met banden in de 20-30 euro range, en zijn de banden van ~ 50 euro toch merkbaar beter (zachter rubber met meer grip, soepeler karkas, minder snel lek, alleen slijten ze helaas niet minder snel..). Ik ben verder niet zo thuis in de maxxis lineup, maar een bredere band onder de huidige droge (mulle) omstandighden is nooit slecht. Die kan ook weer op iets minder druk, en zal daardoor minder wegzakken.

Welk profiel je het beste kan nemen.. geen idee, maar een 2.35 band met "duur" rubber zal bijna altijd een upgrade zijn

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:57

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Meneer iCy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:21:
Ik heb het idee dat ik nog wat meer winst kan halen uit mijn voorband. Op mijn fiets zitten standaard Maxxis Ikon 2.2. Had op FB iemand over de Forekaster 2.35 van Maxxis aan de voorkant. Ga ik daarmee echt gripwinst halen en zoja, kan ik de voorband later gewoon voor achter gebruiken mocht mijn achterband op zijn? :-)
Ik ben natuurlijk ook een beginner dus kan niet direct een 100% sluitend antwoord geven, maar is het niet een stukje techniek? Ik heb ook mijn banden gewissel maar dit was 60% voor de looks en 40% voor de rolweerstand...ik kom bergaf en in de bochtjes redelijk mee met de ervaren jongens en heb nooit het idee gehad dat ik qua grip aan het eind van mijn banden heb gezeten (standaard banden die op een cube reaction zitte 29x2.25). Ik denk dat er qua techniek winst veel te behalen is!

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat mijn techniek is maar voel me wel redelijk vertrouwd als er iets aan de fiets begint te glijden, maar wil toch graag nog een MTB-clinic doen in het najaar.

Correct me if i'm wrong :+

/edit: ok aan bovenstaande reactie te zien was ik wrong

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ga ik denk ik toch voor de Maxxis lineup zoals hieronder geschetst. Dus 2.35 Forekaster voor en Ikon achter. Achter heb ik niet zoveel moeite met het vinden van de grip alleen voor hem ik nog wel eens van die vage momenten en heb her en der gelezen dat het best door het type voorband kan komen.

Hou ik de andere Ikon als reserve voor achter. Daar zal ik vast niet veel winst boeken. Bij glibberige momenten in de winter zou ik wellicht nog winst kunnen boeken met een ander achterband had ik mij al ingelezen.

Forekaster is nu ook voor de helft van de prijs namelijk. :+

Wat betreft binnenband, die hoef ik nog niet te vervangen toch? Wil in de toekomst wel kijken naar het tubeless maken, maar nu nog niet. Heb geen TL Ready velg namelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Meneer iCy op 15-05-2020 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Nutterd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:52:
[...]

Ik ben natuurlijk ook een beginner dus kan niet direct een 100% sluitend antwoord geven, maar is het niet een stukje techniek? Ik heb ook mijn banden gewissel maar dit was 60% voor de looks en 40% voor de rolweerstand...ik kom bergaf en in de bochtjes redelijk mee met de ervaren jongens en heb nooit het idee gehad dat ik qua grip aan het eind van mijn banden heb gezeten (standaard banden die op een cube reaction zitte 29x2.25). Ik denk dat er qua techniek winst veel te behalen is!

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat mijn techniek is maar voel me wel redelijk vertrouwd als er iets aan de fiets begint te glijden, maar wil toch graag nog een MTB-clinic doen in het najaar.

Correct me if i'm wrong :+

/edit: ok aan bovenstaande reactie te zien was ik wrong
zeker ook techniek!! maar dan wil niet zeggen dat je materiaal niet geoptimaliseerd mag zijn ;)
Of je uiteindelijk op je bek gaat in de bocht is natuurlijk wel een combinatie van techniek en materiaal.

anders reden we allemaal nog op starre fietsen met 2" banden en v-brakes zoals 30 jaar geleden

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jluK7sM15RUlA8QwMHl84cnxr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyUftT6NeR1dfR5kiA9n2LcN.jpg?f=fotoalbum_large

Weet trouwens dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar vind de bruine zijkanten wel strak staan....ben alleen benieuwd hoelang ze zo mooi zijn :+

Zaterdag 80+km tochtje op de planning met +-800 hoogtemeters dus kan ik ze mooi testen

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Prulleman schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:00:
[...]

zeker ook techniek!! maar dan wil niet zeggen dat je materiaal niet geoptimaliseerd mag zijn ;)
Of je uiteindelijk op je bek gaat in de bocht is natuurlijk wel een combinatie van techniek en materiaal.

anders reden we allemaal nog op starre fietsen met 2" banden en v-brakes zoals 30 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk! +af en toe iets nieuws kopen voor je fiets is leuk...blijft toch hobby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
@Nutterd Zo daar word ik wel warm van. Maar dit is met name mooi omdat je frame 1 kleur heeft en weinig stickers en schreeuwerig gekleurde componenten (lees geanodiseerde oranje remmen ofzo).

Maar dat is een hele mooie fiets. geniet ervan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Nutterd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:01:
[Afbeelding]

Weet trouwens dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar vind de bruine zijkanten wel strak staan....ben alleen benieuwd hoelang ze zo mooi zijn :+

Zaterdag 80+km tochtje op de planning met +-800 hoogtemeters dus kan ik ze mooi testen
ik vind het bij een compleet zwarte (stealth) fiets vaak het mooist, maar deze kan het ook hebben :) . En hoewel ik zelf graag Schwalbe rij vind ik de skinwalls van maxxis een mooiere tint hebben (minder geel)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Nutterd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:01:
[Afbeelding]

Niet op te lage druk rijden is het belangrijkste, als je dat doet dan komen er scheurtjes in de buitenwang. Bij zwarte banden zie je dat niet zo maar bij skinwall wordt dan de donkere onderlaag zichtbaar. Bijkomend nadeel lijkt ook nog te zijn dat daardoor bij tubeless de latex naar buiten komt en daar blijft dan weer stof aan plakken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:56:
[...]

[...]

Ga ik denk ik toch voor de Maxxis lineup zoals hieronder geschetst. Dus 2.35 Forekaster voor en Ikon achter. Achter heb ik niet zoveel moeite met het vinden van de grip alleen voor hem ik nog wel eens van die vage momenten en heb her en der gelezen dat het best door het type voorband kan komen.

Hou ik de andere Ikon als reserve voor achter. Daar zal ik vast niet veel winst boeken. Bij glibberige momenten in de winter zou ik wellicht nog winst kunnen boeken met een ander achterband had ik mij al ingelezen.

Forekaster is nu ook voor de helft van de prijs namelijk. :+

Wat betreft binnenband, die hoef ik nog niet te vervangen toch? Wil in de toekomst wel kijken naar het tubeless maken, maar nu nog niet. Heb geen TL Ready velg namelijk.
De FK is toch echt wel een overkill bandje denk ik. Maar nou hoeft overkill niet verkeerd te zijn dan ben je minder afhankelijk van techniek. Ik denk juist dat je met een ander merk meer winst behaalt.. De Maxxis'en hebben nou niet echt een lage rolweerstand. Andere merken (zijn ze weer, Vittoria en Wolfpack) doen dat beter bij een beter gevoel.

@Nutterd: Kek kleurtje! Gelukkig geen zwart :) De banden mag je helemaal zelf weten. Als het maar goed fietst voor jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ruud schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:59:
[...]

De FK is toch echt wel een overkill bandje denk ik. Maar nou hoeft overkill niet verkeerd te zijn dan ben je minder afhankelijk van techniek. Ik denk juist dat je met een ander merk meer winst behaalt.. De Maxxis'en hebben nou niet echt een lage rolweerstand. Andere merken (zijn ze weer, Vittoria en Wolfpack) doen dat beter bij een beter gevoel.

@Nutterd: Kek kleurtje! Gelukkig geen zwart :) De banden mag je helemaal zelf weten. Als het maar goed fietst voor jou!
Bij een ander merk moet ik ook de achterband veranderen neem ik aan? Want 2 verschillende merken lijkt mij een nogo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Bij een ander merk moet ik ook de achterband veranderen neem ik aan? Want 2 verschillende merken lijkt mij een nogo.
Voor mij wel ja :D Maar technisch kan het prima :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ruud schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:09:
[...]

Voor mij wel ja :D Maar technisch kan het prima :+
Dan gaat het een wat duurder geintje worden. Twijfel nu wel een beetje om gewoon met de Ikon 2.2 te blijven rijden of de Forekaster 2.35 aan te schaffen en volgend jaar voor en achter te vervangen :-).

Forekaster is nu voor de helft van de prijs namelijk ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Meneer iCy op 15-05-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:24:
[...]

Dan gaat het een wat duurder geintje worden. Twijfel nu wel een beetje om gewoon met de Ikon 2.2 te blijven rijden of de Forekaster 2.35 aan te schaffen en volgend jaar voor en achter te vervangen :-).

Forekaster is nu voor de helft van de prijs namelijk ;-)
Welke van de 24 verschillende compounds? Daar zit best veel verschil tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
[...]

Tis net wat voor Ikon er op die fiets zitten (en hoeveel geld je ertegen wilt gooien, daar moeten we gewoon eerlijk in zijn). Maar als het de goedkoopste versies zijn dan ga je het wel merken als je ze allebei vervangt.

Heb op aanraden van Ruud hier een setje Vittoria banden gekocht. Een Barzo voor en een Mezcal achter. in 2,25.(en skinwall) Ben er best wel tevreden over.
Waar je bij vittoria wel ff aan moet denken is dat de nieuwe skinwall banden een lichtere kleur beige hebben voor 2020. Als je de banden koopt in een set bij R2bike ofzo dan heb je 2 dezelfde kleuren. maar als je bij andere winkels besteld dan heb je kans dat je de ene band beige krijgt en de ander donkerbruin. Ik zou daar niet mee kunnen omgaan.

maar Vittoria maakt je leven wel beter. (en mijn rondje amerongen 10 min sneller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ruud schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:25:
[...]

Welke van de 24 verschillende compounds? Daar zit best veel verschil tussen.
De Ikon's geen weet van, staat dat op de band?

De Forekaster zie ik staan 60-622 (als je dat bedoel :-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
Meneer iCy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:28:
[...]

Dingen zoals: EXO, 3C, maxxspeed, TR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:28:
[...]

Nee dat is de maat. Ik zie dat de Forekaster maar in 1 uitvoering leverbaar is in 29*2,35. (Dual compound, EXO/TR casing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ruud schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:30:
[...]

Nee dat is de maat. Ik zie dat de Forekaster maar in 1 uitvoering leverbaar is in 29*2,35. (Dual compound, EXO/TR casing)
Klopt, zal straks even kijken wat er op de Ikon banden staat, maar zullen wel de goedkoopste uitvoering zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 09-05 11:22
Meneer iCy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Klopt, zal straks even kijken wat er op de Ikon banden staat, maar zullen wel de goedkoopste uitvoering zijn.
Zo'n grove band zou ik nu niet nemen. Deze gaat zich ingraven in het losse zand, komt meer tot zijn recht in modder of nattigheid. Door het ingraven gaat hij in de bochten ook zwikken wat de zekerheid niet ten goede komt. Je kan voor de huidige staat van de meeste routes in NL een band met hoog volume, TPI en een laag noppenprofiel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Bedankt voor alle tips. Ga denk eerst meer in verdiepen en een andere keer complete bandenset aanschaffen en wellicht ook direct tubeless maken.

Hou het op het moment bij mijn Ikon's

Zijn gewoon standaard Ikon's. Zie niets extra's op de band staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Meneer iCy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:40:
Bedankt voor alle tips. Ga denk eerst meer in verdiepen en een andere keer complete bandenset aanschaffen en wellicht ook direct tubeless maken.

Hou het op het moment bij mijn Ikon's

Zijn gewoon standaard Ikon's. Zie niets extra's op de band staan.
Tubeless maken had ik ook graag gedaan...maar durfde het toch niet aan gezien alle rotzooi verhalen en mijn eigen handigheid (in de tijd dat ik een achterwiel eruithaal bouwt een ander een complete fiets op...). Velg is ook nog eens TL-Ready

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Nutterd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:02:
[...]
Velg is ook nog eens TL-Ready
De mijne niet en dat weerhoud mij een beetje.

Mocht ik in de nabije toekomst een leuk setje willen kopen voor de lente/zomer set, wat is een leuke combo?

En wat is een leuke combo voor de herfst/winter?

Eventueel te combineren met mijn huidige Ikon band voor achter?

Zie uiteraard de combo van schwalbe vaak voorbij komen (Schwalbe Racing Ralph + Racing Ray), maar zou niet weten voor welk jaargetijde dit het beste is voor is.

Uiteraard hieronder de Barzo/Mezcal combo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit stiekem te kijken naar een nieuw setje wielen (je moet wat met je geld als je het nergens meer kunt uitgeven nu :) )
Ik kom af van een meegeleverd setje Bulls WTB CX-21, en wil vooral wat breder en lichter.
Nu valt m'n oog op de volgende wielset.
https://www.huntbikewheel...et?variant=12211051233357
1650 gram, 25 mm intern, schappelijker prijs (in mijn ogen).

Het enige waar ik een beetje mee zit, is dat ik op dit moment een non-boost frame heb met nog een QR achter.
Is het mogelijk om dit setje onder m'n huidige fiets te gebruiken en mee te nemen naar een eventuele volgende fiets (verwacht in 2021 een nieuwe MTB aan te schaffen met de fietsplan-regeling) ?

HHm, zie nu dat ze 6-bolt zijn, ipv m'n huidige centerlock. Niet heel schokkend, maar toch iets op rekening mee te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Smultie op 15-05-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
Meneer iCy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:08:
[...]

Mocht ik in de nabije toekomst een leuk setje willen kopen voor de lente/zomer set, wat is een leuke combo?

Zie uiteraard de combo van schwalbe vaak voorbij komen (Schwalbe Racing Ralph + Racing Ray), maar zou niet weten voor welk jaargetijde dit het beste is voor is.

Ik rijd zelf nu naar alle tevredenheid met de ralph/ray combo. In de zomer wil ik deze nog wel eens vervangen voor de thunder burts voor en achter, maar moet zeggen dat ik daar met de performance van ralph/ray combo nu niet direct behoefte aan heb. De combo van vittoria wordt inderdaad ook steeds populairder, ik hoor vaak wel dat deze net wat meer druk nodig hebben om lekker tot hun recht te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Smultie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:54:
Ik zit stiekem te kijken naar een nieuw setje wielen (je moet wat met je geld als je het nergens meer kunt uitgeven nu :) )
Ik kom af van een meegeleverd setje Bulls WTB CX-21, en wil vooral wat breder en lichter.
Nu valt m'n oog op de volgende wielset.
https://www.huntbikewheel...et?variant=12211051233357
1650 gram, 25 mm intern, schappelijker prijs (in mijn ogen).

Het enige waar ik een beetje mee zit, is dat ik op dit moment een non-boost frame heb met nog een QR achter.
Is het mogelijk om dit setje onder m'n huidige fiets te gebruiken en mee te nemen naar een eventuele volgende fiets (verwacht in 2021 een nieuwe MTB aan te schaffen met de fietsplan-regeling) ?

HHm, zie nu dat ze 6-bolt zijn, ipv m'n huidige centerlock. Niet heel schokkend, maar toch iets op rekening mee te houden.
als je volgend jaar een nieuwe fiets gaat kopen, zou ik het geld nog even in je zak houden en pas dan investeren. Voor zover ik kan zien zijn deze wielen niet om te bouwen naar boost.
Je zou kunnen kijken naar een handgespaakt setje met naven die wel met andere endcaps in een boost vork/frame te gebruiken zijn, maar dat is eigenlijk ook zonde, dan heb je namelijk niet de voordelen van de grotere spaak hoek, waar het bij boost om te doen is (29" wielen zijn namelijk wat slapper dan 26, vandaar de overstap naar bredere naven).
Maar nogmaals, dat het kan wil niet zeggen dat je het moet doen :) ik zou wachten, beetje doorsparen en een setje laten spaken die helemaal naar wens is voor je toekomstige fiets

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:02:
[...]

Ik rijd zelf nu naar alle tevredenheid met de ralph/ray combo. In de zomer wil ik deze nog wel eens vervangen voor de thunder burts voor en achter, maar moet zeggen dat ik daar met de performance van ralph/ray combo nu niet direct behoefte aan heb. De combo van vittoria wordt inderdaad ook steeds populairder, ik hoor vaak wel dat deze net wat meer druk nodig hebben om lekker tot hun recht te komen.
hier ook het hele jaar ray/ralph, in 1 jaar en paar maanden nooit lek gereden, voorband is nog helemaal in orde, achter begint wel wat te slijten (denk 3000 km) op de noppen en vooral wat te "zweten". Maar ondanks dat ik altijd wel wat plekjes zie als ik de fiets uit de schuur pak blijven ze toch nog aardig op druk.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:08:
[...]

hier ook het hele jaar ray/ralph, in 1 jaar en paar maanden nooit lek gereden, voorband is nog helemaal in orde, achter begint wel wat te slijten (denk 3000 km) op de noppen en vooral wat te "zweten". Maar ondanks dat ik altijd wel wat plekjes zie als ik de fiets uit de schuur pak blijven ze toch nog aardig op druk.
De eerste ray die ik reed werd lek geleverd, als in gaatjes in de zijwang die te groot waren om door de sealant dicht te krijgen, netjes onder garantie nieuwe gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:10:
[...]

De eerste ray die ik reed werd lek geleverd, als in gaatjes in de zijwang die te groot waren om door de sealant dicht te krijgen, netjes onder garantie nieuwe gekregen.
dat hoort inderdaad niet, mooi dat het wel geregeld is (ik had de mijne het eerste nachtje zonder sealant weg gezet en had geen merkbaar drukverlies)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
Meneer iCy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:08:
[...]

Ik neem zelf de moeite niet om banden voor het seizoen te gaan wisselen. De barzo/mezcal of Ray/ralph is zo goed dat het naar mijn bescheiden mening eigenlijk niet nodig is. Grip genoeg zodat je geen stralende dag nodig hebt om ze te laten werken. Rolweerstand is laag genoeg zodat het je niet in de weg gaat zitten.

Ik heb zelf ook lang getwijfeld tussen die 2 setjes. de Nederlander in me heeft uiteindelijk de keuze gemaakt (vittoria was goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Torakk schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:34:
[...]
Ik heb zelf ook lang getwijfeld tussen die 2 setjes. de Nederlander in me heeft uiteindelijk de keuze gemaakt (vittoria was goedkoper).
Combinatie aanschaf maakt het weer geen kont uit op het moment. Zag dat de combo aanschaf op 80 euro uit kwam en denk de vitt idem dito. Denk dat ik eind van de maand de bandjes maar ga aanschaffen, voor nu even te veel kosten deze maand (andere auto verplicht moeten aanschaffen en de kleine aan de MTB).

Ik moet zelf attributen kopen zoals helm, maar fiets krijgt hij van mijn ouders. Anders had hij ook pas eind van de maand de fiets gekregen (alhoewel, bikester nog niets van zich heeft laten horen qua verzenden dus kan makkelijk nog steeds eind van de maand worden).

[ Voor 4% gewijzigd door Meneer iCy op 15-05-2020 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 14:11

Galois

1811 - 1832

[...]

Ja, dat vind ik ook! :)

Maar... op mijn Specialized zaten bij aankoop S-Works Fast Trak op. Ze waren aan vervanging toe, de achterband wat meer dan de voorband. Ik bestelde een setje Schwalbes.

De achterband was dus slecht en moest snel vervangen worden. Ik had haast en heb de achterband vervangen en geen tijd (of zin?) meer voor de voorband. "Die doe ik van het weekend wel." dacht ik toen...

Heb toen maanden met verschillende merken banden gereden... ach... dus het kan echt wel ook al vind je dat het niet kan :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Prulleman schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:05:
[...]

als je volgend jaar een nieuwe fiets gaat kopen, zou ik het geld nog even in je zak houden en pas dan investeren. Voor zover ik kan zien zijn deze wielen niet om te bouwen naar boost.
Je zou kunnen kijken naar een handgespaakt setje met naven die wel met andere endcaps in een boost vork/frame te gebruiken zijn, maar dat is eigenlijk ook zonde, dan heb je namelijk niet de voordelen van de grotere spaak hoek, waar het bij boost om te doen is (29" wielen zijn namelijk wat slapper dan 26, vandaar de overstap naar bredere naven).
Maar nogmaals, dat het kan wil niet zeggen dat je het moet doen :) ik zou wachten, beetje doorsparen en een setje laten spaken die helemaal naar wens is voor je toekomstige fiets
Let wel even op dat je niet zomaar 'even' naar boost kan van achter. Het probleem zit erin dat alle ombouwsetjes die ik ken enkel het wiel 6 mm naar de driveside zetten en een grote spacer aan de remkant plaatsen. Je velg zit dan niet meer in het midden van je frame en je kan dan eerst je velg opnieuw laten spaken. Heb je een oplossing die de velg gecentreerd houdt, dan zit je cassette teveel naar binnen en is het extreem lastig om je kettinglijn recht te houden.

Ik zou in dit stadium gewoon je geld houden en verder sparen naar een nieuwe fiets waar al een leuk wielsetje in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Laatst online: 16:15

The_Scarabial

MTB for life!

edoappelhof schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Zo'n grove band zou ik nu niet nemen. Deze gaat zich ingraven in het losse zand, komt meer tot zijn recht in modder of nattigheid. Door het ingraven gaat hij in de bochten ook zwikken wat de zekerheid niet ten goede komt. Je kan voor de huidige staat van de meeste routes in NL een band met hoog volume, TPI en een laag noppenprofiel nemen.
De Ikon is niet echt een grove band, maar juist meer geschikt voor het losse zand wat er nu juist veel te vinden is in het bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ga toch de schwalbe combo bestellen, maar met of zonder skinwall. (Nouja, ouders bestellen hem want ze weten geen verjaardagscadeautje voor mij en werden ingefluisterd door mijn vriendin, want een fietsbril vinden ze toch minder om te geven).

Neig zelf naar zonder, maar met skinwall ziet er toch wel aardig uit maar denk niet op mijn fiets ivm de stickers die er op zitten:

Afbeeldingslocatie: https://onza-tires.com/wp-content/uploads/2016/10/vpace_max26_onza-canis-skinwall-1.jpg

En heb deze fiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.merida.nl/bikeimages/upload/1024/merida_big_nine_300_red_black_2019.jpg
The_Scarabial schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:04:
[...]

De Ikon is niet echt een grove band, maar juist meer geschikt voor het losse zand wat er nu juist veel te vinden is in het bos.
Ging over een andere voorband, maar heb nu mijn zinnen gezet om ze beide te vervangen. De voorband die ik had gezien is een Forekaster, maar ik laat dat idee links liggen ook na het e.e.a. ingelezen te hebben over specifiek die voorband.

[ Voor 28% gewijzigd door Meneer iCy op 15-05-2020 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zo druk is je fiets niet.
Ik zou persoonlijk voor skinwall kiezen!

[ Voor 3% gewijzigd door Smultie op 15-05-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Smultie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:13:
Zo druk is je fiets niet.
Ik zou persoonlijk voor skinwall kiezen!
Klopt, maar heb toch voor zonder gekozen. Vind zonder persoonlijk toch net iets mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Skinwalls of niet is wat mij betreft afhankelijk van de fiets. Op mijn hardtail moet ik er niet aan denken. Dat staat voor geen meter.

Op mijn DirtJumper vind ik ze dan wel weer geslaagd (maar ook daar zullen de meningen over verschillen).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x1K4nJQP/IMG-20190527-WA0004.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Meneer iCy: skin wall of niet, aangezien je twijfelt, niet doen.

En omdat je het toch vraagt, ik koop nog eerder een YT dan een setje skin wall-banden.

Idee voor de volgende fiets, een YT Izzo met skin walls?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Zag 2 sets van die Ray/Ralph voorbij komen in mijn zoektocht. De ene is iets meer dan 40 euro, de andere was 80. Zit dat verschil dan in het soort rubber en/of draad/vouwbanden? Vind persoonlijk 80 euro voor een paar fietsbanden belachelijk, maar goed als je er dan grip en gewicht technisch veel op wint is het wellicht nog te verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@pjlgt De duurdere versie heeft zachter rubber (meer grip), soepeler karkas (minder rolweerstand) en een lager gewicht (sneller accelereren). De goedkope zijn wel slijtvaster.

Ga je deze verschillen merken? Hoe dichter je op de limiet rijd, hoe beter je de verschillen gaat merken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Nou... ik vind juist het verschil tussen de goedkope(re) en dure compounds iets dat je meteen gaat merken.

Je banden zijn letterlijk je enige contactpunt met de grond, daar moet je niet op gaan besparen, het is de goedkoopste en meest eenvoudige upgrade die je aan een fiets kunt doen om de prestaties te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
En dat is ook waardoor bepaalde merken objectief beter zijn dan andere merken. De rubbersamenstelling is zo belangrijk.

Maar je kunt met de mindere banden ook gewoon rondrijden hoor. Het is niet zo dat je dan ineens overal op de grond ligt. Je zult hooguit je snelheid of routekeuze aan moeten passen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Ruud op 16-05-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Overig goed nieuws: de Duitse bikeparks zijn weer open, en het inreisverbod/quarantaineplicht voor Nordrein-Westfalen is per direct opgeheven!

Op naar Winterberg 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:15:
Overig goed nieuws: de Duitse bikeparks zijn weer open, en het inreisverbod/quarantaineplicht voor Nordrein-Westfalen is per direct opgeheven!

Op naar Winterberg 8-)
Ik las het ja! Nice, zal wel lekker druk zijn :D

Maar eerst een fiets hebben, dat is prio 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:30:
Nou... ik vind juist het verschil tussen de goedkope(re) en dure compounds iets dat je meteen gaat merken.

Je banden zijn letterlijk je enige contactpunt met de grond, daar moet je niet op gaan besparen, het is de goedkoopste en meest eenvoudige upgrade die je aan een fiets kunt doen om de prestaties te verbeteren.
Eens, maar "op de limiet" kan je verschillend uitleggen... Kan snoeihard met perfecte techniek zijn, of met belabberde techniek en een slakkengang, en alles er tussen in.
Als je gewoon lekker over de routes wilt trappen, zonder kapot te gaan en met redelijke techniek, zal je niet zo snel tegen de grenzen van je rubber compound aanlopen.

Zelf kies ik voor de duurdere banden :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:18
@Sjoewe shit, was ik eerder in overtreding toen ik het Reichswald in ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ascension schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:40:
@Sjoewe shit, was ik eerder in overtreding toen ik het Reichswald in ging?
Officieel moet je na een grens-oversteek 14 dagen in zelf quarantaine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ruud schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 07:01:
@Meneer iCy: skin wall of niet, aangezien je twijfelt, niet doen.

En omdat je het toch vraagt, ik koop nog eerder een YT dan een setje skin wall-banden.

Idee voor de volgende fiets, een YT Izzo met skin walls?
Heb gisteren al gekozen voor zonder skinwall. Komen maandag binnen en donderdag even uitproberen 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:32
Sjoewe schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:30:

In theorie heb je vast gelijk, maar de meeste én de snelste winst haal je uiteraard nog steeds door zelf te werken aan techniek en fysiek (conditie).
Zelf ben ik pas over gestapt op betere banden toen de banden die vanuit de fabriek gemonteerd waren aan vervanging toe waren. Ik ben van Schwalbe Rapid Rob en Schwalbe Tough Tom naar Vittoria Mezcal (voor en achter) gegaan (met skinwall staat dat (vind ik) erg mooi). Merk ik verschil, ja dat wel. Maar niet Zoveel dat ik mensen tussentijds andere banden zou laten aanschaffen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:27

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLPK7ausoI3ebd1z_oI4IyBdjc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NC0V0Y3fwxcBmZWQNtVgyXJi.jpg?f=fotoalbum_large

Na de adviezen ben ik voor een Trek Marlin 5 gegaan. Overal de M/L maat uitverkocht in de matzwart variant, had een lokale fietsenwinkel er nog 1 staan, direct gehaald :)

Voor een beginner als ik fietst het echt geweldig!! Heel blij mee!

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mother_Goozz schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:48:
[Afbeelding]

Na de adviezen ben ik voor een Trek Marlin 5 gegaan. Overal de M/L maat uitverkocht in de matzwart variant, had een lokale fietsenwinkel er nog 1 staan, direct gehaald :)

Voor een beginner als ik fietst het echt geweldig!! Heel blij mee!
Mooi!
Zelf een Fuel EX 8 gekocht ter vervanging van m'n 2006 Trek 6500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIZwmYZsPXNWVe35qw5HYBR2faI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6stnjgHVftirJov3PsDfFOQm.jpg?f=user_large

Zoek een nieuwe dakdrager welke gelijk de voorvork pakt, punt is echter dat ik het liefst op heel brede bandjes rijd (29x2.6) en een wielbasis van 121.1cm heb.
Mijn rails zijn vierkant dus de Thule 565 gaat hem niet worden. Hoe lang je fiets mag zijn op de thule 561 krijg ik helaas niet bovenwater.

Iemand ervaring met Rockbros als SeaSucker alternatief? Niet duur en een stuk makkelijker dan het ongehoorde klote systeem van de Mitsubishi dakrails op een 3Deurs Colt
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/4121RMWNTJL._AC_.jpg
Pagina: 1 ... 68 ... 278 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic