Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:19
LEDfan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:54:
[...]

Ik wil hier even op inhaken, ik ben ook aan het oriënteren voor een MTB < €1700. Wat me opvalt aan al deze modellen op een enkeling na (bv. Merida Big Nine XT2) is dat deze pressfit bottom brackets hebben.
Je leest dikwijls, ook hier op tweakers (Sjoewe in "Het grote mountainbike topic (deel 14)", Ruud in "Het grote mountainbike topic (deel 14)") dat pressfit BB niet geschikt zijn voor MTB's. Maar ik vind eigenlijk amper MTB in deze prijsklasse met threaded BB's. Bovendien lees ik dat carbon frames bijna altijd pressfit BB nodig hebben, of anders met een soort alu shell werken. Klopt het dus dat voor deze prijsklasse je wel zal moeten kiezen voor een pressfit BB en het ook wel prima werkt voor dat budget? (er zullen altijd wel dingen beter kunnen in deze prijsklasse)
Voor sommige is het type BB een dealbreaker, voor andere is threaded nice to have, en weer andere maakt het geen donder uit, want die laten alles toch bij de fietsenmaker doen.

Voor mij zou het geen dealbreaker zijn, ik heb nu ook een cannondale met BB30, ook wel een paar keer om zitten vloeken door kraakjes, en als je dan gaat zoeken lees je alleen maar horror verhalen, uiteindelijk een pers setje gekocht en aan de slag gegaan.. bleek de direct mount chainring te kraken... :X
De lagers hebben het langer volgehouden dan het frame, en in het vervangende frame nog geen issues gehad. dus ik zou me er bij een volgende fiets ook niet te druk om maken.

Als alles goed is gemonteerd dan zou je er in principe geen last van moeten hebben, (op enkele uitzonderingen zoals scheve of te ruime brackets na). En zijn er dus genoeg andere zaken die belangrijkers zijn

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:33
Inderdaad, je moet het een beetje in perspectief plaatsen. Als je richting de categorie dreambuild gaat voor ons clubje offroad zeurrpieten dan is de soort BB iets wat mee kan gaan tellen. Voor de gemiddelde fietser maakt het weinig uit.

Ik heb inmiddels een MTB met een BSA en een MTB met PF92 BB, plus nog een racefiets met BB30. Ik blijf erbij dat het pressfit systeem te wensen overlaat en kwetsbaarder/gevoeliger is dan BSA. BSA is gewoon bijna helemaal foolproof: het is makkelijk in het onderhoud, de lagers zijn vaak beter geseald en de toleranties zijn minder van belang. Gelukkig zijn er inmiddels ook 'threaded' pressfit BB's, waar @Ruud het ook over heeft die een hoop van de minpunten van pressfit al weer wat dragelijker maken. Maar ik zou er geen fiets voor laten staan als de rest wel goed is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoewe op 24-04-2020 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:38
Ok bedankt allemaal, dat is dan toch een onderdeel waar ik me minder zorgen over hoef te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-09 10:00
Als de keuze tussen twee fietsen gaat met als enige overgebleven verschil PF of BSA/T47. Dan ga ik voor de laatste. Maar ik laat een fiets ook niet staan om een PF-lager.

Ik heb zelfs een Trek wegfiets met BB90 bracket... Zelfkastijding denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 11:52
Voor mij is dit echt Chinees :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertG
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:14
Darkzell schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:09:
Ik ben op zoek naar een nieuwe mountainbike. Op dit moment fiets ik op een 8 jaar oude Scott Scale, en ben wel toe aan een upgrade. Heb op een Merida Big Nine XT 2019 gereden, en daarmee merkte ik vrij veel verschil op alle fronten. Ik hou van redelijk doorfietsen en pak ook wel een kleine jump als de mogelijkheid er is.
Het budget heb ik nu gezet op €1700, en daarmee dacht ik een vrij complete aluminium 1x12 hardtail te kunnen kopen. Carbon frame lijkt in deze prijsklasse behoorlijk ten koste te gaan van de afmontering, en op dit moment neig ik dan meer naar een goede aluminium fiets. Moet eerlijk zeggen dat ik me momenteel nogal specifiek heb georiënteerd op Canyon, omdat ik het idee heb dat je daar erg veel fiets voor je geld krijgt en goede verhalen over hoor van fietsvrienden. Verder vind ik Orbea en Merida (op gefietst) er ook wel interessant uitzien, maar ik heb nog minder in verdiept.

De eerste opties:
Canyon Grand Canyon AL SL 8.0
Canyon Grand Canyon AL SL 9.0: Deze lijkt eigenlijk aan alles te voldoen en heel compleet.
Canyon Exceed CF SL 5.0
En hoeveel verschil ga ik merken in de praktijk als het budget opgerekt wordt tot:
Canyon Exceed CF SL 6.0
Canyon Exceed CF SL 7.0
Excuses om in te haken op een vraag van een andere user maar ik zat toevallig ook naar de Grand Canyon te kijken maar ook een Merida Big Nine.

Zonder op alle onderdelen te letten van de verschillende versies was ik tot de conclusie gekomen dat qua geometrie beide modellen zo goed als gelijk zijn. Klopt toch?

Maar dat de een heeft gekozen voor een dropper en de andere voor een remote lockout vd voorvork. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een lockout handiger is als een dropper. Ervanuitgaande dat we nogal in een vlak land leven. En dat beide ook nog later toe te voegen zijn (Zag voor dropper wat kabelloze oplossingen). Sla ik nu de plank volledig mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RobbertG schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:49:
[...]

Excuses om in te haken op een vraag van een andere user maar ik zat toevallig ook naar de Grand Canyon te kijken maar ook een Merida Big Nine.

Zonder op alle onderdelen te letten van de verschillende versies was ik tot de conclusie gekomen dat qua geometrie beide modellen zo goed als gelijk zijn. Klopt toch?

Maar dat de een heeft gekozen voor een dropper en de andere voor een remote lockout vd voorvork. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat een lockout handiger is als een dropper. Ervanuitgaande dat we nogal in een vlak land leven. En dat beide ook nog later toe te voegen zijn (Zag voor dropper wat kabelloze oplossingen). Sla ik nu de plank volledig mis?
Remote lockout heb je écht niet nodig. Sterker nog, heb 'm laatst eraf gehaald om wat gewicht (maar vooral een kabel) minder mee te zeulen.
Een dropper staat dan juist wél weer hoog op m'n verlanglijstje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:41
RobbertG schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:49:
[...]

De balhoofdhoek is echt behoorlijk verschillend. 70 voor de Merida t.o.v. 67.5 voor de Canyon.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:03
Smultie schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:54:
[...]

Remote lockout heb je écht niet nodig. Sterker nog, heb 'm laatst eraf gehaald om wat gewicht (maar vooral een kabel) minder mee te zeulen.
Een dropper staat dan juist wél weer hoog op m'n verlanglijstje!
Dat ben ik niet met jou eens. Ik gebruik hem toch wel veel hoor. Een dropper vind ik voor mijn gebruik (met 99% van de ritten in Nederland en keertje in de Ardennen) dan weer niet zo nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door wisselwerking op 24-04-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wisselwerking schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:16:
[...]

Dat ben ik niet met jou eens. Ik gebruik hem toch wel veel hoor.
Ik gebruik 'm op wat naar de trails (dan zet ik 'm uit), eenmaal in de bossen zet ik 'm niet elke klim uit hoor. Effect is zo minimaal, en heb met de wortels en stenen ook bergop toch liever wat demping.

Bovendien kun je 'm zonder remote lockout ook gewoon bedienen (bij mij althans). Is gewoon een draaiknop op de rechter (voor de kijkers thuis linker) stanchion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Smultie schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:18:
[...]

Ik gebruik 'm op wat naar de trails (dan zet ik 'm uit), eenmaal in de bossen zet ik 'm niet elke klim uit hoor. Effect is zo minimaal, en heb met de wortels en stenen ook bergop toch liever wat demping.

Bovendien kun je 'm zonder remote lockout ook gewoon bedienen (bij mij althans). Is gewoon een draaiknop op de rechter (voor de kijkers thuis linker) stanchion
Uiteraard kan dat. Maar als hij er wel op zit dan is het toch geneuzel in de marge om hem er om het gewicht/kabels af te halen. Maar dat is uiteraard persoonlijk ;)
Ik ben wel benieuwd waarom jij dan wel een dropper zou willen hebben? Voor het buitenland dan, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
wisselwerking schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:16:
Dat ben ik niet met jou eens. Ik gebruik hem toch wel veel hoor.
Het ligt heel erg aan de vork en de demper die erin zit. Als je een recente mid/high-endvvork hebt (na 2018) dan is voegt een remote lock-out 9/10 keerin de praktijk weinig meer toe. De meeste van die vorken hebben sowieso minimaal 3 standen (open/firm/closed), waarbij de middelste stand eigenlijk allround prima is voor de Nederlandse routes. Tenzij je echt achter elke seconde aanzit, is het eigenlijk set & forget, zeker op de wat mee trailspecifieke vorken zoals de FOx34 in de GC9.0 bijvoobeeld.
wisselwerking schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:24:
Ik ben wel benieuwd waarom jij dan wel een dropper zou willen hebben?
Ik gebruik m'n dropper elke keer dat ik op m'n fiets zit. Moet het? Nee, maar het wordt er wel een stuk leuker van. Al is het maar 100 meter door de Krakeling in Zeist of over de Snakerun in Hoge Ginkel, het wordt er zoveel leuker van. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Sjoewe op 24-04-2020 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik denk dat een dropper inderdaad een beetje onderschat wordt in Nederland. En als je dan over efficiëntie gaat praten, dan kan je veel meer secondes winnen met een dropper dan met een lockout. En eenmaal gewend, dan kan je ook niet meer zonder.

Het gaat bij mij ook wel verder dan enkel de omhoog/omlaag stand. Juist de mogelijkheid om je zadel 2 a 3 cm te laten zakken is zelfs op de nederlandse routes een pluspunt. Afgelopen weekend de nieuwe routes in nijmegen gereden en daar heb ik zelfs stukken staand lopen trappen met dropper naar beneden, juist omdat dat sneller was dan blijven zitten ivm de bochten. Nu is het dan ook zo dat met mijn type fiets je zittend gewoon niet wendbaar bent en je echt je fiets moet omgooien voor dit soort tracks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

LEDfan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:54:
[...]

Ik wil hier even op inhaken, ik ben ook aan het oriënteren voor een MTB < €1700. Wat me opvalt aan al deze modellen op een enkeling na (bv. Merida Big Nine XT2) is dat deze pressfit bottom brackets hebben.
Wat heeft die Merida een ouderwetse geo zeg. Dat er nog fietsen gemaakt worden met 70/73 graden stuur/zit hoeken. En dan een reach van 414 bij een L. Super kort. Nog korter dan mijn 8 jaar oude Rocky Mountain.

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 24-04-2020 15:59 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Strider schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:42:
Tsjonge, heb ik net besloten om mijn Grand Canyon uit 2013 wat onderhoud te geven zodat hij nog 1 seizoen door kan, kom ik erachter dat het frame bij een bevestigingspunt gescheurd is.

Ik heb net even op de site van de Canyon gekeken, en ze geven maar 6 jaar garantie op het frame.
Zou Canyon hier toch coulant mee kunnen zijn? Ervaringen?

[Afbeelding]
Voor de geinteresseerde, Canyon gaat niets doen, de fiets is te oud :-(

BlaBlaBla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik ben zojuist bij de LBS geweest vanwege mijn zadel perikelen. Uit de zadelmeting kwam naar voren dat mijn zitbotjes op ongeveer 14,5-15cm zitten en mijn oude zadels dus véél te smal zijn. Volgens hun zou ik een zadel van ongeveer 17cm breed nodig hebben terwijl mijn oude zadels dus rond de 13-14cm breed zijn. Geen wonder dat die pijn deden...

Heb nu een SQ-labs zadel gekocht van 17cm, ziet er iets minder sportief uit maar als ik daardoor met plezier kan fietsen boeit mij dat geen zak eigenlijk. En als ie niet bevalt mag hij terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 15:04

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Strider schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:22:
[...]

zwart-wit gezien hebben ze hier alle recht toe, en zou het logisch moeten zijn maar toch krijg ik bij zulke berichten altijd een beetje bedenkelijke gedachtes bij een merk (ondanks dat het bij ieder merk hetzelfde zal zijn)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ach ja.. zo heeft Cannondale ook een prima garantie, maar na 2 jaar mag je zelf opdraaien voor extra kosten die een nieuw frame met zich mee brengen (was bij mij ~100 euro). Dat het om 1 of 2 maanden gaat doet er dan ook niet toe

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:12
Strider schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:22:
[...]

Het lijkt erop dat je het frame ook met die bout hebt kapot getrokken.
Als je dan naar foto's van het nieuwe grand canyon model kijkt zie je dat ze het heel anders hebben opgelost.
Zullen ze wel meer klanten met hetzelfde probleem mee gehad hebben.

Je kan altijd dat stuk nog laten lassen, kapot is het toch al. En je achterwiel kwijtraken is minder erg dan je voorwiel. (dat is mij namelijk eens overkomen :+ , dat was ook even een bezoekje ziekenhuis om te kijken of ik geen hersenschudding had)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Aapenootjes schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:43:
Ik ben zojuist bij de LBS geweest vanwege mijn zadel perikelen. Uit de zadelmeting kwam naar voren dat mijn zitbotjes op ongeveer 14,5-15cm zitten en mijn oude zadels dus véél te smal zijn. Volgens hun zou ik een zadel van ongeveer 17cm breed nodig hebben terwijl mijn oude zadels dus rond de 13-14cm breed zijn. Geen wonder dat die pijn deden...

Heb nu een SQ-labs zadel gekocht van 17cm, ziet er iets minder sportief uit maar als ik daardoor met plezier kan fietsen boeit mij dat geen zak eigenlijk. En als ie niet bevalt mag hij terug :)
Ach. Als je op de fiets zit, ziet toch niemand je zadel. Ghehe

Maar zonder gekheid, fijn dat je een oorzaak gevonden lijkt te hebben.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Whoop nieuwe carbon velgen. Gelijk ook nieuwe conti bandjes en de gouden xx1 cassette. Velgen hebben ook de Hope Pro 4 hub. Dus bellen of schreeuwen hoeft ook niet meer. Vanavond derailleur afstellen (andere tandwiel verhouding dan wat erop zat) en morgen rondje fietsen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvMIpj3liAwRF2egUEEqllTAlWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jwDYxsc9FXzBVR7Q111bMwIW.jpg?f=user_large

Next on the mod list: Fox kashima coating dropper 😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkzell
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:40
Sjoewe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:36:
Tja, wat wil je?

De Grand Canyon AL SL-serie is wat speelser met iets meer veerweg (120mm) en een iets meer op (light-)trail georienteerde geometrie. De Exceed is een hardcore XC wedstrijdfiets. Dus dat is wel een beetje appels met peren vergelijken. Het verschil is meer dan wel/geen carbon.

Als je een Exceed wilt, dan zou ik de 5.0 overslaan, die is te zuinig afgemonteerd. De 6.0 is over het geheel aantrekkelijker gespect, XT remmen en groep is nice, maar de vork is blijft een beetje achter, en de wielen, niet slecht, maar zo'n fiets verdient eigenlijk beter. Vanaf de 7.0 begint het plaatje meer te kloppen over de gehele linie. We hebben het toevallig hier al een paar dagen geleden besproken, dus scroll een paar pagina's terug, maar TDLR: een carbon frame op een MTB is in deze prijsklasse maar een beperkte winst. Als je het prijsverschil tussen alu en carbon besteedt aan andere zaken zoals een custom wielset of een high end voorvork, ga je er meer van merken (op de Nederlandse routes) dan van een carbon frame zonder upgrades. Dus de vraag is, wat vind je zelf belangrijk?

De GC 9.0 is sowieso de beste qua prijs en wat je er aan onderdelen voor terugkrijgt, maar dat moet je wel liggen?
Wat ik precies wil qua fiets is misschien wel de beste vraag inderdaad. Ik was vrij overtuigd van de GC 9.0, gezien dit een behoorlijke allround fiets lijkt te zijn. Echter de twijfel over een Exceed (of soortgelijk van ander merk) omdat het qua rijstijl misschien beter zou passen. De Exceed 7.0 is nu wat afgeprijsd, nog steeds boven het gestelde budget maar daar valt over na te denken. Ik ga dit weekend nog maar eens wat LBS af om andere merken te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Tylen: is dat in de categorie: 'langzaam upgraden dan merkt de CFO niet dat ik toch gewoon die duurdere fiets heb'?

Wat voor velgen heb je in de wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:18:
@Tylen: is dat in de categorie: 'langzaam upgraden dan merkt de CFO niet dat ik toch gewoon die duurdere fiets heb'?

Wat voor velgen heb je in de wielen?
Haha zoiets ja 👍🏻

Heb setje bij Thor Carbon gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 10:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Er mag wel weer eens wat water uit de lucht komen zetten. Er zijn hier in Oosterhout als verschillende stukken route afgesloten ivm de droogte. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Volgende week is er regen voorspeld, maar ik hoop dat het genoeg gaat zijn om het tij een beetje te keren...
De grond hier is zo droog dat het bijna hydrofoob is geworden. Het water loopt er gewoon over weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:50:
[...]

Haha zoiets ja 👍🏻

Heb setje bij Thor Carbon gehaald.
Ben benieuwd hoe ze bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 10:02
Sjoewe schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:08:
Volgende week is er regen voorspeld, maar ik hoop dat het genoeg gaat zijn om het tij een beetje te keren...
De grond hier is zo droog dat het bijna hydrofoob is geworden. Het water loopt er gewoon over weg.
Same here... weet niet in welke omgeving je zit, maar hier bij Dorst is het erg droog, met het grootste deel van de routes afgesloten.
Ben benieuwd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 18:30
Beste MTB-ers,

Ik zit te kjiken naar 2de hands mtb's voor een leuke instap prijs (ongeveer 400~500 euro) op marktplaats.
Nu zie ik deze staan;

https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Zou dit wat zijn? Ik zie wel wat beschadigingen etc maar verder wel Shimano XT en Deore spul.
Het merk ken ik verder niet. En volgens de verkoper zou ik met mijn 1.90 er prima op passen.

Jullie gedachte? Ik ben dus helemaal nieuw in de mtb hoek..

[ Voor 3% gewijzigd door wokkelz op 25-04-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
-Eraser- schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:44:
[...]

Same here... weet niet in welke omgeving je zit, maar hier bij Dorst is het erg droog, met het grootste deel van de routes afgesloten.
Ben benieuwd O-)
UHR (Bilthoven)

Ook weer even een kleine update gedaan aan de Process, Blaskspire bashguard/chainguide geplaatst, hopelijk dat het ding nog een bikepark te zien dit jaar...
wokkelz schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:49:
Jullie gedachte? Ik ben dus helemaal nieuw in de mtb hoek..
Op zich voor 400 euro ga je je hier geen buil aan valllen. Puntje van aandacht is wel dat het op de foto lijkt
alsof het frame aan de kleine kant is voor iemand van 1.90. Als je nu ziet hoever het zadel al boven het stuur staat, dan kom je behoorlijk ver voorover te zitten...

[ Voor 33% gewijzigd door Sjoewe op 25-04-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Ik heb het nog even gevraagd, verkoper geeft aan dat het om een 19inch frame gaat. Lijkt me idd aan de kleine kant voor mijn lengte?
Sjoewe schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:12:
[...]

UHR (Bilthoven)

Ook weer even een kleine update gedaan aan de Process, Blaskspire bashguard/chainguide geplaatst, hopelijk dat het ding nog een bikepark te zien dit jaar...

[...]

Op zich voor 400 euro ga je je hier geen buil aan valllen. Puntje van aandacht is wel dat het op de foto lijkt
alsof het frame aan de kleine kant is voor iemand van 1.90. Als je nu ziet hoever het zadel al boven het stuur staat, dan kom je behoorlijk ver voorover te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
19" lijkt mij inderdaad wel echt aan de kleine kant. Ik denk dat je eerder naar 21 of zelfs 23" moet kijken.

Ik hoop inderdaad op best wat regen de komende tijd. Dorst vond ik 1.5 week geleden al bijna niet meer te doen en dat zal nu ook al op de andere routes hetzelfde zijn.

Iemand die weet hoe het stadsbos013 er nu bij ligt? Ben nog opzoek naar een leuke ronde voor koningsdag. De Uhr is zo'n beetje zo goed als afgesloten en de nieuwe routes in Nijmegen heb ik nu al 2x achter elkaar gereden (toch zeker wel een aanrader!). Het zal waarschijnlijk SB013 worden of anders een stuk verder rijden naar de nieuwe montferland/zeddam route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Meneer iCy

swarma

Heb bij aanschaf op een 19,21 en 23 inch gezeten van Merida en de 21 vond ik zelf het prettigst qua zithouding. De 23 was net iets te groot qua afstand stuur meende ik. Ik ben zelf 1.92

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Ik twijfel ook of ik niet gewoon iets boven budget moet gaan en misschien een nieuw Canondale Trail 8 voor 500 euro moet kopen. dan heb ik iig winkeladvies en gloednieuw..
Of dan misschien gelijk voor bv de Cube AIM SL 2020 voor 600 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Nu online

Meneer iCy

swarma

wokkelz schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:49:
Ik twijfel ook of ik niet gewoon iets boven budget moet gaan en misschien een nieuw Canondale Trail 8 voor 500 euro moet kopen. dan heb ik iig winkeladvies en gloednieuw..
Woon je in het noorden van Nederland? Hier hebben we een actie bij de LBS, een Merida Big Nine 200 voor 650 euro, maar hier krijgt je ook ene helm bij en je mag voor 100 euro aan kleding uitzoeken.

Kan uiteraard niet in je portemenee kijken of dit lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik zou sowieso die Cannondale laten staan. Die heeft echt een te slechte afmontage om leuk om het bos mee te gaan rijden. De cube zie ik als minimale afmontage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eraser-
Twee jaar geleden rond deze tijd van het jaar mijn huidige fiets gekocht (bij de lokale fietsenmaker ;)). Destijds waren er ook nog wel "overjarige" modellen beschikbaar (zoals van het jaar ervoor in mijn geval).

Wellicht ook een idee om naar te kijken? Dit kan soms ook al aardig schelen in prijs.
Meestal zijn de verschillen ook klein tussen het ene en het daaropvolgendde jaar qua afmontange (behalve zoals nu met de introductie van Shimano 1x12, zie je daar misschien grotere verschillen maar dat is weer een andere prijsrange).

In ieder geval wordt Shimano Deore toch meestal wel beschouwd als het minimale wat je nodig hebt voor de bossen in NL, als je redelijk soepel wil schakelen en een goede levensduur wil.
wokkelz schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:49:
Zoals hierboven gemeld is die Cannondale niet geweldig qua afmontage voor het geld...

Die Cube lijkt wat beter, maar wat me zo snel opviel:
• 3x9 schakelgroep: beetje ouderwets, voldoet waarschijnlijk wel, maar zelf lijkt me een 2x10 of 2x11 minder gedoe met schakelen;
• Vork: lijkt een coil vork. Zelf geen ervaring mee, maar wat ik begrepen heb kun je een luchtvork beter aan je wensen/gewicht aanpassen door bijv. de luchtdruk te veranderen;
• Remmen: een van de goedkoopste remmen volgens mij (BR-MT200), met zowel 160 mm voor als achter... (ook daar genoeg over te vinden in dit topic ;))

Denk dat je met tweedehands beter materiaal kan krijgen voor het geld, alleen moet je er dan wel oog hebben (of iemand meenemen) en proberen uit te vinden of er niet nog al te veel onderhoud moet gebeuren.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een Cube Attention SL (2018) met luchtvork, Deore 2x10. Denk dat je zoiets ondertussen tweedehands ook wel kan vinden voor dat geld.

[ Voor 4% gewijzigd door -Eraser- op 25-04-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:19:
[...]

Ben benieuwd hoe ze bevallen :)
Ik ook ;).

Wilde vanmorgen een ritje doen. Dus voordat ik opstapte eerst nog even wat latex in de bandjes en fietsen maar. Maar de voorband bleef niet op spanning. Halverwege omgekeerd en ik kon gelukkig thuis nog halen. Snel wat extra latex erin en op een emmer laten rusten. Toen de kleine jongen wilde fietsen heb ik het voorwiel erin gedaan en ben een rondje van 13Km gaan doen samen de de kid. Toen blijf hij gelukkig wel op spanning.

Morgen ochtend dus echt even een goed rondje. Maar wat ik al snel voelde is dat je makkelijker sneller rijd. Sturen voelt ook lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
ElmarJ16 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:35:
Het zal waarschijnlijk SB013 worden of anders een stuk verder rijden naar de nieuwe montferland/zeddam route.
Ook hier in Zeddam last van de droogte. Volgens mij zijn er echter nog geen stukken afgesloten. Dus dat zou wel schelen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

-Eraser- schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:56:

Ik heb zelf bijvoorbeeld een Cube Attention SL (2018) met luchtvork, Deore 2x10. Denk dat je zoiets ondertussen tweedehands ook wel kan vinden voor dat geld.
Ik kocht recent mijn Attention SL (2018) voor 500 euro. Het is even zoeken maar dan heb je dus idd wel de juiste afmontage en het eerste model zonder coil spring in de lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@Ruud vanmorgen direct uit bed op de fiets gestapt.

Paar puntjes:

1. De route is niet optimaal vandaag met veel zacht zand plekken;
2. Mijn druk in de banden is nog niet perfect er moet iets meer in voor mij gevoel;
3. Derailleur moet net iets beter afgesteld worden;
4. Remmen moeten nog iets beter uitgelijnd worden.

Ik ben gaan fietsen en wat viel mij op:

1. Sturen gaat lichter;
2. Ik ga platter door de bocht (heb veel meer pedaal aan de grond gehad dan voorheen);
3. Ik reed veel makkelijker sneller;
4. Mijn gemiddelde hartslag was veel lager dan voorheen.

Maar, ik reed gelijk een pr met 30 seconden sneller 😂

Kan ook het placebo effect zijn maar “I don’t care.”

Ben ook van maxxis bandjes naar Continental raceking gegaan (protection achter racesport voor)

[ Voor 15% gewijzigd door Tylen op 26-04-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Tylen schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:24:
@Ruud vanmorgen direct uit bed op de fiets gestapt.

Paar puntjes:

1. De route is niet optimaal vandaag met veel zacht zand plekken;
2. Mijn druk in de banden is nog niet perfect er moet iets meer in voor mij gevoel;
3. Derailleur moet net iets beter afgesteld worden;
4. Remmen moeten nog iets beter uitgelijnd worden.

Ik ben gaan fietsen en wat viel mij op:

1. Sturen gaat lichter;
2. Ik ga platter door de bocht (heb veel meer pedaal aan de grond gehad dan voorheen);
3. Ik reed veel makkelijker sneller;
4. Mijn gemiddelde hartslag was veel lager dan voorheen.

Maar, ik reed gelijk een pr met 30 seconden sneller 😂

Kan ook het placebo effect zijn maar “I don’t care.”

Ben ook van maxxis bandjes naar Continental raceking gegaan (protection achter racesport voor)
Herkenbaar hoor, ik pakte ook 30s op een behoorlijk scherpe pr. Van stock setje naar breed* en licht carbon.

*26.5mm, voor xc en 2.25" dus breed

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
Prulleman schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:28:
[...]

Herkenbaar hoor, ik pakte ook 30s op een behoorlijk scherpe pr. Van stock setje naar breed* en licht carbon.

*26.5mm, voor xc en 2.25" dus breed
Wel interessant ja... niet dat ik het per se voor de PR's doe, maar vind het met Strava altijd wel leuk om de vooruitgang te zien.
Heb nu bijv. een PR op Dorst van 24:48, met Conti X-King voor (2.4", eigenlijk iets te breed voor de standaard velgen van de Cube Attention SL) en Racing Ralph 2.25" achter.

Daarom ook wel benieuwd wat nieuwe/betere wielen zouden doen... maar daarmee wacht ik denk ik tot een andere fiets heb, die het wat meer "waard is" om te upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

-Eraser- schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:45:
[...]

Wel interessant ja... niet dat ik het per se voor de PR's doe, maar vind het met Strava altijd wel leuk om de vooruitgang te zien.
Heb nu bijv. een PR op Dorst van 24:48, met Conti X-King voor (2.4", eigenlijk iets te breed voor de standaard velgen van de Cube Attention SL) en Racing Ralph 2.25" achter.

Daarom ook wel benieuwd wat nieuwe/betere wielen zouden doen... maar daarmee wacht ik denk ik tot een andere fiets heb, die het wat meer "waard is" om te upgraden ;)
Als je nu al boost hebt kan je natuurlijk al een nieuwe set halen. Die neem je gewoon mee naar je nieuwe fiets ;).

@Prulleman De conti’s zijn 2.2“ breed en mijn velg (binnen maat) 27,4. Ik rijd alleen xc ermee ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 26-04-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
Tylen schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:54:
[...]

Als je nu al boost hebt kan je natuurlijk al een nieuwe set halen. Die neem je gewoon mee naar je nieuwe fiets ;).
Op zich een goed punt (y) helaas is mijn huidige frame daar niet geschikt voor, dus toch maar even wachten nog O-)
Edmin schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:57:
[...]

Ik kocht recent mijn Attention SL (2018) voor 500 euro. Het is even zoeken maar dan heb je dus idd wel de juiste afmontage en het eerste model zonder coil spring in de lijn.
Dit was tweedehands neem ik aan? Voor dat geld lijkt me zo'n fiets, of iets vergelijkbaars qua afmontage, inderdaad een prima deal.

[ Voor 37% gewijzigd door -Eraser- op 26-04-2020 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
-Eraser- schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:45:
[...]

Bij mij ging het ook over Dorst, van 23.30 naar 23.00 :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

-Eraser- schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:29:
[...]
Op zich een goed punt (y) helaas is mijn huidige frame daar niet geschikt voor, dus toch maar even wachten nog O-)

[...]

Dit was tweedehands neem ik aan? Voor dat geld lijkt me zo'n fiets, of iets vergelijkbaars qua afmontage, inderdaad een prima deal.
2e hands uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Heren bedankt voor de tips, ik heb besloten niet voor nieuw te gaan maar voor een leuke 2de hands met redelijke afmontage. Beter dan de afmontage in de prijsklasse nieuwe fietsen met mijn budget.
Ik hou marktplaats in de gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Met deze omstandigheden en routes die erg te lijden hebben onder de droogte - en drukte - zou je toch bijna beter een gravelbike kunnen kopen........ Vanmiddag op de MTB een gravelrondje gereden en best een paar mooie plekken tegen gekomen. Het is dat het geld op is en ik anders echt ruzie krijg thuis, maar zat al weer met een schuin oog naar wat leuke gravelbikes te kijken.

Kan altijd nog overwegen om op m'n racefiets 32mm bandjes te gooien. Dat moet passen :)

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
Balboa schreef op zondag 26 april 2020 @ 23:45:
Met deze omstandigheden en routes die erg te lijden hebben onder de droogte - en drukte - zou je toch bijna beter een gravelbike kunnen kopen........ Vanmiddag op de MTB een gravelrondje gereden en best een paar mooie plekken tegen gekomen. Het is dat het geld op is en ik anders echt ruzie krijg thuis, maar zat al weer met een schuin oog naar wat leuke gravelbikes te kijken.

Kan altijd nog overwegen om op m'n racefiets 32mm bandjes te gooien. Dat moet passen :)
Ik heb zelf ook de omgeving wat meer verkend op de MTB, qua gravelpaden (omgeving Dorst). Op zich wel grappig om weer eens wat anders te zien, en voor een paar weken denk ik prima. Verder toch ook wel veel wandelaars nu op zulke paden...

Deze week lijkt het meer te gaan regenen, we blijven hopen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik ben maar weer eens op de racefiets op pad gegaan. Man man man, wat rijdt dat oncomfortabel als je de afgelopen maanden alleen op een fully gereden hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
@Sjoewe Last van de polsjes? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Ik vind het op de Tacx best comfortabel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Naja meer dat alles zo direct is, je voelt ieder hobbeltje. Echt wennen... en dan te bedenken dat ik opdezelfde fiets ooit lachend Parijs-Roubaix heb gereden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Vandaag Harderwijk gereden. Maar die hele route was 1 grote mul zand bende. Toen maar beetje daar luk raak in de rondte gereden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wokkelz
Ik heb vandaag de trekker overgehaald op een 2de hands Cube Attention van 2018. 21 inch frame met 29 inch wielen. Ben helemaal in mijn nopjes!
Nu nog leren mtb-en, maar met berschenhoek in mijn achtertuin moet dat wel lukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:00

Quakie

quakelen

@wokkelz Ik heb z’n fiets gehad. Heerlijke fiets :) Daar ga je geen spijt van krijgen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@Tylen de meeste routes hebben op dit moment last van mul zand. Vorige week Gieten en Assen gedaan, maar eigenlijk lag alleen Assen (Baggelhuizen) er wel goed bij. De andere route was net zoals Gieten op sommige punten echt een groep zandbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:39
wisselwerking schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:14:
@Tylen de meeste routes hebben op dit moment last van mul zand. Vorige week Gieten en Assen gedaan, maar eigenlijk lag alleen Assen (Baggelhuizen) er wel goed bij. De andere route was net zoals Gieten op sommige punten echt een groep zandbak.
Om daar aan toe te voegen: de Nijmeegse routes zijn zeer mul op het moment, en met alle onervaren bikers veel kuilen op de nieuwe routes met alle mooie kombochten 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
bas-r schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:25:
[...]

Om daar aan toe te voegen: de Nijmeegse routes zijn zeer mul op het moment, en met alle onervaren bikers veel kuilen op de nieuwe routes met alle mooie kombochten 🥴
Ik heb afgelopen zaterdag nog paars en rood gereden, maar ik kan me niet echt vinden in zeer mul. Ja, er zijn wat stukken mul en wat kombochten hebben wat reparatiewerk nodig, maar over de gehele lijn vond ik het nog best goed te doen.

Dat hele trail respect ivm droge routes snap ik volkomen, maar dan pleit ik ook voor iets nattere trails in de winter. Vandaag de route in Tilburg weer gereden, welke aardig nat kan zijn in de winter. Over de hele lijn wel wat los zand over de route en een aantal stukken mul, maar ik vond het rijden an sich nog goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ElmarJ16 schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:14:
Vandaag de route in Tilburg weer gereden, welke aardig nat kan zijn in de winter. Over de hele lijn wel wat los zand over de route en een aantal stukken mul, maar ik vond het rijden an sich nog goed te doen.
Toevallig vandaag ook in Tilburg geweest en ik vond het ook goed te doen (op de bosbrand na dan). Er waren wel stukken waar het redelijk mul was, maar daar leer je techniek van. Vrijwel al mijn PRen van mijn hardtail verpulverd, maar ja, een fully is nou eenmaal sneller, ook al leek het op de hardtail veel sneller te gaan (maw, ik had op de fully het idee dat het nog wel sneller kon als mijn conditie niet zo slecht was).

Oh, en zaterdag de route in Eersel gereden, nergens last van mul zand, behalve op de plekken waar dat altijd zo is (3m brede landwegen). Dus ik zou zeggen, komt allen naar Eersel. Ik kom vrijwel nooit iemand tegen op de route, dus het is lekker rustig.

[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 27-04-2020 21:34 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
ElmarJ16 schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:14:
[...]

Ik heb afgelopen zaterdag nog paars en rood gereden, maar ik kan me niet echt vinden in zeer mul. Ja, er zijn wat stukken mul en wat kombochten hebben wat reparatiewerk nodig, maar over de gehele lijn vond ik het nog best goed te doen.

Dat hele trail respect ivm droge routes snap ik volkomen, maar dan pleit ik ook voor iets nattere trails in de winter. Vandaag de route in Tilburg weer gereden, welke aardig nat kan zijn in de winter. Over de hele lijn wel wat los zand over de route en een aantal stukken mul, maar ik vond het rijden an sich nog goed te doen.
Je hebt gelijk in de zin dat rood en paars niet op de hele trail mul zijn, maar er zitten echt stukken bij die ik veel te mul vind. Op zich te berijden, maar je gaat er geen strava pr’s rijden nu. Ook plekken die ik gevaarlijk vind als je er hard op aan komt rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:24
Had poos geelden SRAM NX 12-speed gezocht. Vandaag mijn Dale eindelijk gepakt en willen beginnen ombouwen. Maar terwijl ik losdraai een hele gekke beslissing genomen. Ik blijf bij mijn 3x10. Geen idee waarom, gewoon gevoelsmatig. Maar ja, ik rij dan ook nog bewust een 26'er.
Nu dus maar weer verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
@maartend er is ook niks mis met een 26'er. Ik heb en gebruik die van mij ook nog steeds (naast de 29er). Blijft een heerlijke gooi en smijt fiets. Lekker speels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door bas-r op 27-04-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:24
wisselwerking schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:26:
@maartend er is ook niks mis met een 26'er. Ik heb en gebruik die van mij ook nog steeds (naast de 29er). Blijft een heerlijke gooi en smijt fiets. Lekker speels.
Vrien van me heeft ook 29'er. Die wil terug. Gaat eerst 27.5 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zelf aan het kijken naar een nieuwe 29'er MTB. Ik heb een 26 en die is heerlijk links en rechts te smijten, maar het tempo is wel lastiger bij te houden als het hobbeliger wordt.

Ik wil alleen gezien m'n ervaringen met de ebike nooit geen cup conus lagers meer, ik vind het ondingen qua onderhoud, veel te gevoelig. Volgens mij gebruikt Shimano in praktisch alle naven cup conus en de andere merken niet, klopt die observatie?

Ook leuk, vriendin van de week een nieuwe fiets gehaald bij de fietsenmaker hier, drie keer gevraagd naar de lagers: Bezwoor dat er cartridge lagers in zouden zitten en dat Shimano die ook zou gebruiken voor de MTB-naven. Ik had maar weer zelf moeten zoeken, kijk net uit nieuwsgierigheid op de site: cup conus.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Niet alle wielen met cup-conus lagers zijn prut, en niet alle industrielagers zijn geweldig. Daar ken ik ook genoeg horrorverhalen over. Maar goed, als de LBS je gezegd heeft dat het industrielagers zijn en dat is niet zo, dan is dat wel behoorlijk dom van ze. Zeker als het over een Shimano naaf gaat, want die zweren erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof het blind hoor, maar cartridgelagers zijn veel minder bewerkelijk is mijn ervaring.

Worst case, als ze er al cheapass lagers in hebben geduwd bestel je op internet voor een habbekrats een goede met de juiste maten, plopt ze erin en je hebt de gehele lager-assembly vervangen. Die cup conus naaf moet hier toch met enige regelmaat open, vers vet erin en de boel weer op de juiste spanning terugzetten. Komt allemaal behoorlijk nauw en als je pech hebt of je hebt de boel te strak aangedraaid kun je de naaf in z'n geheel weggooien omdat de naaf onderdeel van het lager is.

Ik rij al 14 jaar op m'n DT-Swiss naven rond met de MTB, nooit gezeur gehad, M'n ebike met cup conus draai ik kilometers op en met enige regelmaat toch weer geluid uit de naaf. Baal wel van die fietsenmaker, vroeg het nog zo. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Bijzondere fietsenmaker.. voor zover ik weet heeft Shimano nog nooit een naaf gemaakt met industrie lagers. Zelfs de laatste xtr m9100 serie heeft cup conus.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nu voor mezelf aan het zoeken, maar Shimano is wel heer en meester in de mtb's in de prijsklasse tot 1000 1300 euro lijkt het en inderdaad alles met cup conus lagers. Dit wordt nog een zoektocht of accepteren om een honderdje of 2-3 neer te leggen bij Bike Components voor een nieuwe wielset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja of gewoon niet te moeilijk over doen nu, en dan later een wielsetje laten bouwen helemaal naar wens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Nu we het toch over lagers hebben, RVS lagers (Enduro LLU, 6802/6902) in naven ja of nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 16:57
zonoskar schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:33:
[...]

Toevallig vandaag ook in Tilburg geweest en ik vond het ook goed te doen (op de bosbrand na dan).
...
Bosbrand :/ Waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Gisteren Berlicum gereden omdat mijn lokale routes Zeeland/herpen toch wel erg last hebben van de droogte. Wel een geinige route maar zitten toch wel lange stukken asfalt bij. Ook moest ik erg wennen op mijn 29” neuron met 760mm stuur op de single tracks, soms leek het maar net te passen ook ivm erg veel afgezaagde boomstronken op 10-20cm hoogte. De vorige keer was 7 jaar geleden op mijn 26”

Al met al leuk voor de afwisseling en weinig last van de droogte gehad.

Blij trouwens dat ik nu 34t ipv 30t heb, schakelt echt heerlijk in NL. 50t achter gebruik ik nog steeds maar amper, ook op hele stijle klimmetjes

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 28-04-2020 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21

Super_ik

haklust!

Bij de Heidebaan, midden in het stadsbos 013 Strava segment, bij de snelweg. Het is al de 2e keer in een week.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 09:28
Ruud schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 05:15:
Nu we het toch over lagers hebben, RVS lagers (Enduro LLU, 6802/6902) in naven ja of nee?
IPV keramisch bedoel je?

Is wat voor te zeggen, dit jaar is het WK toch afgelast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Nu online

Meneer iCy

swarma

Kameraad van mij heeft zijn miskoop verkocht en een andere fiets teruggekocht. Hij is nu gelijk een stuk sneller. Hij had een te kleine frame had hijgekocht. Gast is net zo lang als mij en heeft overhaastig een Ghost M gekocht. Hij heeft nu een Bulls L en dat gaat hem stukken beter af.
Blij, kan ik straks ook sneller fietsen zonder continue in te houden.

Moet alleen de bochten harder durven te nemen, maar beetje bij beetje durf ik ze steeds sneller te nemen alleen door de snelheid mbt bochten maak ik ook soms foutjes, waardoor ik te veel rem en dus langzamer ben als sommige andere keren op de tracks.

Al met al, begin er steeds meer plezier in te krijgen en plezier had ik er al heeeeeeeeeeeeel erg veel in zitten. 30km fietsen gaat gemakkelijk zonder al te veel moeite. Terwijl dat een 4 maand geleden wel anders was :+

Nu weer een vraagje. Nog tips qua bochtenwerk en losse takjes? Grip van de bandjes ligt het niet aan denk ik (Maxxis Ikon 2.2) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Naja, het kan dat het aan je banden ligt, maar gezien het feit dat je net begonnen bent met fietsen, denk ik dat het vooral aan een gebrek aan techniek ligt.

Dit filmpje neemt de basics redelijk goed door: YouTube: The ULTIMATE Guide To Cornering | GMBN's MTB Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
@Meneer iCy van fouten leer je. Jij beseft dat je fouten maakt, dus wat dat betreft loop je al voor op heel veel andere fietsers. Bochten goed nemen is met name techniek. Goed vooruit kijken, tijdig remmen (voor de bocht en niet in de bocht). Het voordeel van steeds dezelfde routes/bochten is dat je leert wat jij en jouw materiaal kan. Daarmee kun je jezelf ook pushen. En dat zal ongetwijfeld wel een keer fout gaan, maar vallen is niet erg. Ook daar leer je van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Nu online

Meneer iCy

swarma

Dat klopt, december begonnen. Ingeschreven voor de clinic, afgelast. Nu pas in september. Zal vanavond het filmpje eens kijken, maar kan zijn dat ik die al heb gezien. GBMN maakt over het algemeen veel interessante filmpjes.

Bandendruk heb ik al (weken/maanden) elke keer goed staan voor mijn gewicht. (check hem elke keer voordat ik ga fietsen)

Denk zelf dat het grootste struikelpunt, durven. Het limiet zoeken. Remmen doe ik al vrijwel altijd voor de bocht en tip van hier mbt 70% voorrem en 30% achterrem doe ik nu ook al een tijdje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Meneer iCy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:22:
Bandendruk heb ik al (weken/maanden) elke keer goed staan voor mijn gewicht. (check hem elke keer voordat ik ga fietsen)
Dé bandenspanning voor je gewicht bestaat niet. Dat is altijd een beetje afhankelijk van welke ondergrond je rijdt, of je tubeless rijdt of niet.
Ik denk dat het heel erg kan helpen om wat te experimenteren met je bandenspanning, zeker met deze mulle ondergrond is een iets zachtere band wel prettiger.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sjoewe
Je moet jezelf nu eigenlijk weer (langzaam) gaan afleren om te remmen en meer leren om op je techniek en de grip te gaan vertrouwen. Je kan veel sneller door de bocht dan je nu waarschijnlijk denkt.

Voor mij is de basis dat je de attack-positie goed in je vingers krijgt. Dus pedalen horizontaal (kijk welk been voor het fijnste voelt), staan op je pedalen, kont paar centimeter boven je zadel, knieën/armen licht gebogen en dan proberen te ontspannen. Probeer dat bij iedere bocht te doen.

Daarna komt het kijken. Kijk niet waar je bent, maar waar je heen wilt, in de bochten probeer je te kijken naar de uitgang van de bocht. Als je daaraan gewend raakt, ga je de kijkbeweging uitvergroten met je bovenlijf, alsof er een pijl uit je navel steekt die je moet richten op de plek waar je naar toe wilt.

Wanneer je gewend bent om te kijken, kun je ook je lijn beter gaan kiezen. Veel mensen rijden altijd maar gewoon in het midden van het pad. Geef jezelf een uitdaging en probeer bij elke bocht de lijn te vinden waarbij je zoveel rechtdoor kunt rijden. Dus van de buitenbocht naar de apex en weer naar buiten.

Als je dat onder de knie hebt, kun je de rest van je houding gaan uitvergroten. Als je bij een bocht bent ga je buitenste pedaal naar beneden laten zakken en geef je druk op je buitenste voet. Je binnenste been is dan omhoog en "licht". Zo heb je ten eerste geen last dat je met je pedaal de grond raakt in de bocht, en ten tweede is je gewicht nu op de juiste plek op de fiets. Probeer dit consequent te oefenen.

Als je daaraan gewend raakt ga je de beweging verder uitvergroten met je bovenlijf. Druk je binnenste knie tegen de bovenbuis (geen moto-kneedowns dus!) en strek je binnenste arm, terwijl je buitenste arm ongeveer in een hoek van 90 graden is. Zo druk je de fiets in de bocht, terwijl je eigen gewicht midden boven de fiets blijft. Als je al deze dingen bij elkaar optelt zul je merken dat je veel meer grip krijgt in de bocht en veel minder zal hoeven te gaan remmen en dus ook veel sneller wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Nu online

Meneer iCy

swarma

Bedankt voor de tips! Ik zal dit eens met de behapbare bochten proberen waar een fout te permitteren valt. We hebben een klein stukje met leuke kuipbochten waar fouten gemaakt kunnen worden zonder een harde les te krijgen. Daar durf ik sowieso sneller door de bochten te gaan.

(2 singletracks met veel bochten werk hebben ook gelijk overal bomen, dus 1 keer te hard door de bocht en een fout maken is een boompje kussen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Meneer iCy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:42:
[...]

Bedankt voor de tips! Ik zal dit eens met de behapbare bochten proberen waar een fout te permitteren valt. We hebben een klein stukje met leuke kuipbochten waar fouten gemaakt kunnen worden zonder een harde les te krijgen. Daar durf ik sowieso sneller door de bochten te gaan.

(2 singletracks met veel bochten werk hebben ook gelijk overal bomen, dus 1 keer te hard door de bocht en een fout maken is een boompje kussen).
Je kunt dit beter op platte bochten oefenen. Een kombocht doet al de helft van het werk voor je, door de hoek van de bocht hoef je niet (zoveel) te leunen namelijk. Je zal ook echt niet opeens de bocht uitvliegen hoor. Begin met een snelheid die je fijn vindt en bouw het daarna langzaam op. Als je in de bocht nog teveel snelheid hebt voor je gevoel, kan je een beetje bijremmen met alleen je achterrem, niet vol inknijpen, maar gewoon een beetje laten slippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Nu online

Meneer iCy

swarma

Sjoewe schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:49:
[...]

Je kunt dit beter op platte bochten oefenen. Een kombocht doet al de helft van het werk voor jou, door de hoek van de bocht hoef je niet (zoveel) te leunen namelijk. Je zal ook echt niet opeens de bocht uitvliegen hoor. Begin met een snelheid die je fijn vindt en bouw het daarna langzaam op. Als je in de bocht nog teveel snelheid hebt voor je gevoel, kan je een beetje bijremmen met alleen je achterrem, niet vol inknijpen, maar gewoon een beetje laten slippen.
Die komen na de kombochten, dus komt goed! Zit in hetzelfde stuk.

Vind het echt jammer dat de clinics niet door gaan, want ik verwacht dat dit soort dingen daar had geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
En blijf altijd zo ontspannen mogelijk rijden. Iets waar ik mezelf na 15 jaar nog steeds op betrap is dat als het wat harder gaat, of de omstandigheden zijn niet helemaal optimaal, dan ga ik steeds harder in mijn stuur knijpen, waardoor je eigenlijk minder goed gaat sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 22-09 16:31

TommyGun

Stik er maar in!

bas-r schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:25:
[...]

Ede idem, men raad nu ook af daar te fietsen omdat alles kapot gereden wordt.

En veel ongelukken idd met onervaren rijders.

[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 28-04-2020 11:01 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:12
Meneer iCy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:50:
[...]

Die komen na de kombochten, dus komt goed! Zit in hetzelfde stuk.

Vind het echt jammer dat de clinics niet door gaan, want ik verwacht dat dit soort dingen daar had geleerd.
Ook goed om jezelf te filmen, meestal zie je dan meer dan wanneer je druk bent met fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
Ik wil het ff opnemen voor de beginnende bikers... Ik lees op verschillende plekken dat zij de schuld krijgen van kapotgereden trails... en wellicht zit daar ook wel wat waarheid in, maar iedereen is toch ooit beginner geweest ?

We moeten het bos delen met elkaar. In deze tijd is het drukker en ook nog eens droog, dat is geen handige combinatie, maar wel realiteit. Dat routes er niet altijd strak bij liggen vind ik persoonlijk geen probleem. Dit hoort o.a. bij de seizoensverschillen en dus ook bij het mtb'en.
Ook vind ik dat we mogen beseffen dat we best verwend zijn met de verschillende routes die netjes onderhouden worden door alle vrijwilligers *O*

Het zou goed zijn als er meer aandacht komt voor veilig fietsen, met name qua techniek en fietsbeheersing! Rijbewijs introduceren? >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Canard op 28-04-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Canard schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:28:
Ik wil het ff opnemen voor de beginnende bikers... Ik lees op verschillende plekken dat zij de schuld krijgen van kapotgereden trails... en wellicht zit daar ook wel wat waarheid in, maar iedereen is toch ooit beginner geweest ?

We moeten het bos delen met elkaar. In deze tijd is het drukker en ook nog eens droog, dat is geen handige combinatie, maar wel realiteit. Dat routes er niet altijd strak bij liggen vind ik persoonlijk geen probleem. Dit hoort o.a. bij de seizoensverschillen en dus ook bij het mtb'en.
Ook vind ik dat we mogen beseffen dat we best verwend zijn met de verschillende routes die netjes onderhouden worden door alle vrijwilligers *O*

Het zou goed zijn als er meer aandacht komt voor veilig fietsen, met name qua techniek en fietsbeheersing! Rijbewijs introduceren? >:)
Ik geef niemand dat schuld, maar je moet nu gewoon van de 'slechte' trails af blijven; trail respect. Beginner of niet. Zou niets te maken moeten hebben met dat geen probleem is voor je, maar met de nodige schade, gevaar en herstelwerkzaamheden als gevolg (en dus meer werk voor de vrijwilligers die het al lastig hebben in deze tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
TommyGun schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:01:
[...]

Ede idem, men raad nu ook af daar te fietsen omdat alles kapot gereden wordt.
Sterker nog, grote delen zijn afgesloten. Gelukkig kan je naast de tracks nog best leuk toeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
TommyGun schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:36:
[...]

Ik geef niemand dat schuld, maar je moet nu gewoon van de 'slechte' trails af blijven; trail respect. Beginner of niet. Zou niets te maken moeten hebben met dat geen probleem is voor je, maar met de nodige schade, gevaar en herstelwerkzaamheden als gevolg (en dus meer werk voor de vrijwilligers die het al lastig hebben in deze tijd).
Maar dan blijft voor mij de vraag wanneer een trail als 'slecht' bestempeld mag worden. Dat is naar mijn mening aan de trailbouwer om te bepalen. Zolang er nog niks is afgesloten blijf ik er ook gewoon rijden, tenzij ik mezelf helemaal de pleuris in trap en de lol er voor mij af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

ElmarJ16 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:22:
[...]

Maar dan blijft voor mij de vraag wanneer een trail als 'slecht' bestempeld mag worden. Dat is naar mijn mening aan de trailbouwer om te bepalen. Zolang er nog niks is afgesloten blijf ik er ook gewoon rijden, tenzij ik mezelf helemaal de pleuris in trap en de lol er voor mij af gaat.
Het is toch wat dat je tegenwoordig geen common sense meer kan gebruiken maar dat iets afgesloten moet worden alvorens mensen gaan denken. NOFI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 17:24
Dit weekend even een nieuwe bottom bracket in mijn MTB geperst. Ging best makkelijk. Crank verwijderen was nog het meeste werk, die zat aardig vastgeroest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_Bu14G_cLMsh9x82wvLAPRewdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXmN2ptQCK0FWuwW661PqhBp.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de driveside kwam het lager al mee naar buiten tijdens het verwijderen van de crank. Daarna voorzichtig met een grote schroevendraaier en kunststof hamer de overige delen er uit getikt en goed gereinigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5Ws_RopHXTPEq8KJvOoEYtRFHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHzYBVtyKRqIr52akbgMz8Pg.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe er in geperst door middel van een draadeind en wat houten klosjes. Ging prima. Uiteraard voorzien van een anti seize montagepasta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrFVObQFm5LnaFrrN1l27WS6pJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDxJiJHpjs3xAy9QEQvlpf5D.jpg?f=fotoalbum_large

En nog even een verse ketting gemonteerd, de oude was op volgens de slijtagemeter.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Sorry maar als een trail verpest wordt door 1,5 maand droogte in het voorjaar na 2 maanden veel regen dan moet je er geen mtb route van maken. Bewaar die dan gewoon voor de locals want kennelijk kan de track dit niet aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canard
TommyGun schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:23:
[...]

Het is toch wat dat je tegenwoordig geen common sense meer kan gebruiken maar dat iets afgesloten moet worden alvorens mensen gaan denken. NOFI
Het is erg arbitrair en persoonlijk om te bepalen wanneer je de trail niet meer moet opgaan... die grenzen liggen voor iedereen anders, die van jou ligt blijkbaar wat lager dan gemiddeld, wat niet verkeerd is natuurlijk

Maaruh, common sense? Afgelopen weekend waren ook verschillende winkelcentra te druk... die common sense? ;)
GrooV schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:32:
Sorry maar als een trail verpest wordt door 1,5 maand droogte in het voorjaar na 2 maanden veel regen dan moet je er geen mtb route van maken. Bewaar die dan gewoon voor de locals want kennelijk kan de track dit niet aan
Mja, als voorbeeld de route Dorst... fantastische route hoor, maar naar mijn mening ligt het onderhoudsniveau daar heel hoog... ik vind dat die lat best iets lager mag liggen, zeker gezien de relatief slechte weersomstandigheden. Nu is de route dus dicht en kun je helemaal niet fietsen.
Sommigen roepen ook om een sticker verplicht te stellen, maar vraag me af of dat helpt... tenzij je gaat controleren en beboeten.

[ Voor 38% gewijzigd door Canard op 28-04-2020 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Canard schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:36:
[...]

Het is erg arbitrair en persoonlijk om te bepalen wanneer je de trail niet meer moet opgaan... die grenzen liggen voor iedereen anders, die van jou ligt blijkbaar wat lager dan gemiddeld, wat niet verkeerd is natuurlijk

Maaruh, common sense? Afgelopen weekend waren ook verschillende winkelcentra te druk... die common sense? ;)
Exact het probleem inderdaad, dus wat dat betreft is afsluiten absoluut beter. Maar ook dan heb je nog genoeg mensen die lintjes negeren.

@GrooV we mogen blij zijn dat hele teams vrijwilligers elk weekend (of vaker) in de weer zijn om geweldige trails te onderhouden, en wat daar allemaal bij komt kijken; niet alleen qua manschappen en materieel maar ook overleg met landeigenaren, vergunningen e.d. Sommige daarvan (zoals Ede, welke overigens als beste nieuwe route is benoemd; https://www.velozine.nl/n...-awards-2019-de-winnaars/) liggen in gebieden die erg gevoelig zijn en met dit soort publiciteit wordt het allemaal maar drukker, en dus meer schade en meer werk. Beetje rekening houden met de omstandigheden mag dan wel imho.

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 28-04-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
L0we schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:49:
[...]

IPV keramisch bedoel je?

Is wat voor te zeggen, dit jaar is het WK toch afgelast :+
In plaats van normaal koolstofstaal. :)

Keramisch zul je bij mij niet zien als upgrade. Heb een wielsetje voor op de weg met keramische lagers af fabriek (hybride) en dat draait net zolang door als een setje cheap Novatec naven.

RVS vanwege de betere corrosiebestendigheid van met name de binnenste ring. Laatst zat de steekas vast in een DT350-naaf en was het vlak tussen lager en as gecorrodeerd. Terwijl het wiel maar weinig water heeft gezien en de as vettig gemonteerd is :)

Dus daarom RVS. Maar RVS is minder bestand tegen inslag/putjes. Het staal is minder taai. Dus daarom zocht ik naar ervaringen :)

Hope gebruikt een mix van RVS en koolstofstaal-lagers in de achternaaf dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
GrooV schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:32:
2 maanden veel regen? Gevoelsmatig misschien, maar zoals ik het zo snel zie, alsnog niet perse meer dan gemiddeld.

En daarnaast, ongeveer elke route in Nederland heeft hier last van... Wat dat betreft toch een generiek probleem ipv de specifieke locatie ;)
Pagina: 1 ... 64 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic