Voor sommige is het type BB een dealbreaker, voor andere is threaded nice to have, en weer andere maakt het geen donder uit, want die laten alles toch bij de fietsenmaker doen.LEDfan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:54:
[...]
Ik wil hier even op inhaken, ik ben ook aan het oriënteren voor een MTB < €1700. Wat me opvalt aan al deze modellen op een enkeling na (bv. Merida Big Nine XT2) is dat deze pressfit bottom brackets hebben.
Je leest dikwijls, ook hier op tweakers (Sjoewe in "Het grote mountainbike topic (deel 14)", Ruud in "Het grote mountainbike topic (deel 14)") dat pressfit BB niet geschikt zijn voor MTB's. Maar ik vind eigenlijk amper MTB in deze prijsklasse met threaded BB's. Bovendien lees ik dat carbon frames bijna altijd pressfit BB nodig hebben, of anders met een soort alu shell werken. Klopt het dus dat voor deze prijsklasse je wel zal moeten kiezen voor een pressfit BB en het ook wel prima werkt voor dat budget? (er zullen altijd wel dingen beter kunnen in deze prijsklasse)
Voor mij zou het geen dealbreaker zijn, ik heb nu ook een cannondale met BB30, ook wel een paar keer om zitten vloeken door kraakjes, en als je dan gaat zoeken lees je alleen maar horror verhalen, uiteindelijk een pers setje gekocht en aan de slag gegaan.. bleek de direct mount chainring te kraken...

De lagers hebben het langer volgehouden dan het frame, en in het vervangende frame nog geen issues gehad. dus ik zou me er bij een volgende fiets ook niet te druk om maken.
Als alles goed is gemonteerd dan zou je er in principe geen last van moeten hebben, (op enkele uitzonderingen zoals scheve of te ruime brackets na). En zijn er dus genoeg andere zaken die belangrijkers zijn