Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 12:16
@magic_nl ja.. ik ben best braaf... dus laten we ons daar nog maar even aan houden. Misschien binnenkort eens in BoZ kijken, @ElmarJ16 jij bent daar nu een paar keer geweest, voor mij al ff geleden. wel een beetje de moeite daar?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-09 10:00
@Prulleman: ik ben al maanden niet meer in SB013 geweest maar vorig jaar was het gewoon goed te doen. Kan me weinig mulheid herinneren los van een paar stukjes in die 300m naast het spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:08

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zondag was SB013 toch best mul al. Niet mul als in je zakt overal weg, maar er lag overal wel een laagje los zand van een cm diep over de hele baan. Net als die skateparken in de USA :) Daardoor best tricky soms.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09 17:52
Mede door de coronacrisis heb ik besloten om ook een MTB aan te schaffen. Was het al eerder van plan (herfst/winter periode). Ik rij nu op de weg ( +/- 10k km per jaar) alleen het solo rijden begint me op te breken. Ik rijd normaliter deels in groepen en rijd funklasse koersjes wat nu helaas niet kan. Mijn verwachting is dat ik met MTB wat meer 'fun' ga ervaren, daarnaast lijkt het me goede interval i.p.v. het droge blokjes trainen op de renfiets.

Hebben jullie aanvullende tips voor een (ervaren / toch wel rappe) wielrenner die het bos in duikt? M'n kledij, navi, helm heb ik al. Pedalen en MTB schoenen moeten uiteraard nog.

Daarnaast uiteraard de fiets. Ik ken mezelf goed genoeg: wanneer ik iets leuk vind doordraaf waarbij 'alles' moet kloppen. Althans de basis moet goed zijn. Denk hierbij aan kwalitatief OK (niet direct high-end) materiaal. Daarnaast wil ik voor een hardtail gaan.

Ben mezelf aan het orienteren tot 2e hands / nieuw / bang for buck / value. Budget tussen 1 en 2k.

Kom daarbij (voor nu) volgende fietsen tegen die mijn interesse wekken:

https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer

https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer

https://www.canyon.com/nl...xceed-cf-sl-5.0/2424.html

https://www.mantel.com/cube-reaction-c62-pro-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:12
@Dix0r dat lijken mij allemaal prima fietsen. Ik heb zelf een Radon Jealous 8.0 waar ik heel tevreden mee ben. Een iets onbekender merk; maar heel erg licht en bang for buck:

https://www.radon-bikes.de/mountainbike/hardtail/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:18
@Dix0r Investeer (als het weer kan) ook in een goede clinic. Mountainbiken is een andere discipline dan racefietsen. Met de juiste skills kun je veel meer plezier beleven aan het mountainbiken. Kleine dingen, waarvan je er veel van in één dag kunt leren, kunnen het verschil maken. :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Joris748 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:50:
@Dix0r Investeer (als het weer kan) ook in een goede clinic. Mountainbiken is een andere discipline dan racefietsen. Met de juiste skills kun je veel meer plezier beleven aan het mountainbiken. Kleine dingen, waarvan je er veel van in één dag kunt leren, kunnen het verschil maken. :)
Dat is idd wel een goede tip. Ben mezelf er bewust van dat het fietsen uiteraard vele malen technischer is. Wellicht ook eens starten met YouTube tutorials (voor nu) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:41
Dix0r schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:43:
Hebben jullie aanvullende tips voor een (ervaren / toch wel rappe) wielrenner die het bos in duikt?
Okay eerst het MTB-mantra: Pas je aan. Het bos is geen racebaan. Er is meer dan Strava in het leven :+
Daarnaast uiteraard de fiets.
Ik zie dat je nu allemaal carbon frames hebt gekozen, bewust? Ik vind dat je op de over het algemeen toch wel erg vlakke Nederlandse routes maar weinig extra profijt hebt van een carbon frame. In mijn optiek kan je het extra geld beter besteden aan een set handgespaakte wielen, een betere vork en/of een groepset uit een hoger segment. Dat zijn zaken waar je allemaal echt meer plezier van gaat hebben dan van een carbon frame met low/mid end afmontage. Ook qua totaalgewicht zal het verschil meevallen. Het lagere framegewicht gaat pas echt tellen als je all the way gaat.

Qua tweedehands, houdt ongeveer rekening met ergens tussen de 300 euro extra onderhoudskosten in het eerste jaar. Dingen als Di2 zou ik lekker links laten liggen. Dat is alleen maar duurder in het onderhoud en het is tekenend dat Shimano er helemaal vanaf gestapt is voor de MTB groepen sinds ze over zijn naar 12-speed.

[ Voor 14% gewijzigd door Sjoewe op 21-04-2020 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Dix0r eens met @Sjoewe. Je hebt daarnaast ook allemaal instap-frames gekozen. Die hebben los van in de kroeg weinig voordeel tov alu. De repareerbaarheid is beter maar verder zie ik geen voordeel. En aangezien de kroeg dicht is heb je er dus niets aan :P

Focus dus niet op carbon. Alu is net zo goed in deze categorie. Liever 400 euro besparen en investeren in een wielsetje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ook eens, ik heb een carbon upgrade gekregen met een garantie geval, maar merk niet veel verschil, behalve een paar grammen (waar je dus in de praktijk weinig tot niets van merkt). De nieuwe wielset maakte een veel groter verschil in het bos. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 21-04-2020 10:36 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
En ga voor fatsoenlijke remmen. Dat scheelt in het bos echt aanzienlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
wisselwerking schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:21:
En ga voor fatsoenlijke remmen. Dat scheelt in het bos echt aanzienlijk!
Vind je? Ik bedoel, in het kader van het totaalplaatje van een fiets ben ik het wel met je eens.

Maar volgens mij ben je in Nederland met de meest simpele hydraulische remset al ruim voldoende bediend. Zo langzamerhand zijn bij SRAM en Shimano de verschillen ook maar relatief klein. De remklauwen zijn inmiddels vaak intern al hetzelfde over de hele linie, het enige dat nog verschilt zijn de remgrepen. Daarvan kan je je weer afvragen hoeveel verschil je nu in de praktijk gaat merken en hoeveel verstelmogelijkheden je nu echt nodig hebt.. De tijden dat je op een instap fiets met een stel placeboremmen werd afgescheept lijken gelukkig wel voorbij.

Even buiten de zaken als geometrie, en persoonlijke voorkeur zoals wel/geen dropper, zou ik zeggen dat je in de Nederlandse omstandigheden dit mijn hierarchie van merkbaar verschil zou zijn (groot naar klein) van banden > wielen > groep > vork > remmen > frame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Bedankt zover allen :)

Ik bespeur enig wielren stigma ;) dus idd nog veel te leren.. en daarbij aftastend.

Reden voor carbon is bewust en idd mijn weg achtergrond (waar m.i. iedere gram en stijfheid telt), dan neem je dat 1-op-1 over ;).

@Sjoewe als ik jouw feedback lees zou een alu frame met hoogwaardige componenten (groepset/wielen/voorvork) een betere keuze zijn. Welke fabrikanten hebben deze fietsen 'uit de doos', met de genoemde voorwaarden (bang for buck)? Op de weg komt bij een hoogwaardige afmontage toch vaak een carbon frame. Tenzij je de fiets helemaal zelf gaat customizen.

Het liefst heb ik op korte termijn een fiets op de stoep zonder dat ik bijv. weer elders moet shoppen voor een upgrade of bijv. alternatieve wielset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
@Sjoewe het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort fietser je bent. Mijn lijstje zou zo zijn: banden (heb ik inderdaad aangepast > wielen (helaas nog de standaard wielset, maar zou ik graag nog een keer aanpassen) > remmen (aangepast) > groep > frame > vork .
In de prijscategorie van @Dix0r zijn de vorken ruim voldoende voor NL. Maar eigenlijk geld dat wel voor alle onderdelen in de prijscategorie waarin hij zoekt. Ik heb een vrij goedkope fiets (Cube Reaction Pro (2018)) en prima mee komen hoor. Uiteindelijk is het (gelukkig) nog steeds de fietser die bepaald hoe snel hij door het bos gaat.

Qua remkracht heb ik in Nederland nooit te kort gehad, maar nu ik XT remmen heb (komend vanaf BR-315) ga ik veel fijner de bochten door. De doseerbaarheid ervaar ik echt als een stuk beter. Een dropper is heel persoonlijk, maar voor XC trails in NL heb ik nog nooit die behoefte gevoeld. Dat was afgelopen jaar in Zwitserland en Italië wel anders

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
@Dix0r bij een racefiets is het duurste component vaak het frame en dan daarna de groepset, wielen laten we even buiten beschouwing. Voor een racefiets wordt het gewicht ook een beduidend belangrijker aspect gevonden dan voor de MTB, maar goed ook daar geldt wel, het ligt natuurlijk aan je inzet gebied. Woon je in een bergachtige streek dan heb je meer lol van een lichte klimfiets, woon je in de kop van Groningen, dan is een aerofiets weer een stuk logischer.

Bij mountainbikes moet je onthouden dat je geld over meer zaken wordt verdeeld dan op de racefiets. Een voorvork bepaalt vaak voor minimaal een kwart de prijs van de totale fiets bijvoorbeeld. Het sleutelwoord is denk ik de balans vinden daarin. Als Canyon een Aeroad afmonteert met Tiagra en setje Aksiums, zou iedereen op de grond rollen van het lachen, maar eigenlijk is dat wel wat ze doen bij de Exceed die je hebt gelinkt in je originele bericht :)

Voor het budget dat je aangeeft is de Canyon Grand Canyon SL 9.0 een leukere en beter uitgeruste fiets en maar een paar honderd gram zwaarder dan de Exceed 5.0. Als je de dropper zou vervangen door een carbon zadelpen ben je zelfs lichter uit. Dat gezegd hebbende dropperposts zijn top :)

Maar goed, ook Rose, Radon etc en ander consumer direct merken bieden mooie deals aan.

@wisselwerking Buiten de landsgrenzen ben ik het helemaal met je eens hoor. Zodra afdalen een serieus aspect wordt dan staan de remmen wel twee plekken hoger in de piramide. Maar dan gaat een vork ook wel meetellen. Al is dat een beetje zo van, je weet pas wat je mist als je het verschil eenmaal hebt gemerkt. Dus vooral niet doen, want daarna ben je verpest :+

[ Voor 12% gewijzigd door Sjoewe op 21-04-2020 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Dix0r de noodzaak om te upgraden is vaak meer in je hoofd dan nodig, tenzij je wedstrijden rijd en in de top mee doet.
neemt niet weg dat de meeste hier zich er regelmatig schuldig aan maken, zo heb ik ook een slx shifter ingeruild voor XT, budget shimano remmen --> XT, carbon velgen, sjieke naven, dropper voor het buitenland, ovale blad voor, ander zadeltje, andere grips, zo kan je bezig blijven, (maar ik zou eigenlijk gewoon moeten sparen voor een xc fully :D). Behalve die wielen zijn de verschillen behoorlijk marginaal als je het in snelheid of strava tijden omzet. Maar, -voor mij- is het ook gewoon een onderdeel van de hobby, lekker rommelen met mooie spullen en beetje klussen aan de fiets. De wielen heb ik bv ook zelf gemaakt, wat erg interessant, leuk is en veel voldoening geeft als je er ook echt harder mee kan :).

Als je veel last hebt van upgraderitus, dan is het niet tegen te houden.. ook hardtails van 3k komen nog vaak genoeg met een mix van componenten, niet al te beste wielen, goedkope banden etc. dan kan je het beste zorgen voor een goede basis en versleten onderdelen langzaam aan upgraden. In die snap ik de keuze voor een carbon frame wel, als ie dan "uiteindelijk" een beetje af is, dan is alles wat meer in balans (daarom was ik ook wel blij met de frame upgrade na een breuk). Maar rationeel maakt het niet zoveel uit.

Als je gewoon een fiets wil waar je ff mee vooruit kan in je gestelde budget, dan is een alu frame de meer verstandige keuze, dan heb je met de rest van de onderdelen een prettigere/betere fiets

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Heb al twee racers waar ik last heb van upgraderitus. Nu moet er dus een MTB bij :+. Fietsen is inderdaad een mooie hobby en daarbi hoort sleutelen / prutsen ook bij.

Ik ga de adviezen eens in overweging nemen en laat jullie tzt wel weten wat het geworden is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 21-04-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Prulleman: tuurlijk kan een frame van carbon beter zijn dan een alu-frame. Maar dat is met deze frames echt niet zo. Dan moet je sowieso al naar de duurdere variant kijken. En dan nog is het de vraag of het frame daadwerkelijk beter is dan een goede alu tegenhanger. Een Cannondale CAAD is gewoon echt een beter frame dan de simpele carbon Cube wegfiets.

Cube C62 vs C68
Canyon CF SL van CF SLX
Santa Cruz C vs CC
Trek heeft ook zo'n verschil, series 6 vs 7 carbon?

Waarom is zo'n duurder frame dan beter? Gewicht misschien, maar vooral omdat de voordelen die carbon kán bieden ook echt benut worden. Natuurlijk is dat voor elk frame anders of het ook echt zo is. Testen dus :) Een Reaction GTC/C62 is nog steeds een knalharde fiets. Terwijl dat met carbon helemaal niet zou hoeven.

Moet je dan altijd maar voor alu gaan ipv de goedkopere carbon varianten? Nope, maar je moet die keuze wel bewust maken met de info die hiervoor nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 21-04-2020 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:44:
@Prulleman: tuurlijk kan een frame van carbon beter zijn dan een alu-frame. Maar dat is met deze frames echt niet zo. Dan moet je sowieso al naar de duurdere variant kijken. En dan nog is het de vraag of het frame daadwerkelijk beter is dan een goede alu tegenhanger. Een Cannondale CAAD is gewoon echt een beter frame dan de simpele carbon Cube wegfiets.

Cube C62 vs C68
Canyon CF SL van CF SLX
Santa Cruz C vs CC
Trek heeft ook zo'n verschil, series 6 vs 7 carbon?

Waarom is zo'n duurder frame dan beter? Gewicht misschien, maar vooral omdat de voordelen die carbon kán bieden ook echt benut worden. Natuurlijk is dat voor elk frame anders of het ook echt zo is. Testen dus :) Een Reaction GTC/C62 is nog steeds een knalharde fiets. Terwijl dat met carbon helemaal niet zou hoeven.

Moet je dan altijd maar voor alu gaan ipv de goedkopere carbon varianten? Nope, maar je moet die keuze wel bewust maken met de info die hiervoor nodig is.
klopt inderdaad, misschien heeft zo'n CAAD frame nog wel betere rij eigenschappen dan een instap carbon.
En de meeste merken hebben inderdaad verschillende niveaus carbon, met uiteraard verschillende prijzen.

Misschien juist wel goed om een simpele MTB te kopen, zo heb ik een simpele racefiets, waar het niet te moeite is om te gaan upgraden (iets met vlag op een modderschuit enzo), dus die laat ik lekker zoals iet is :)
upgraden doe ik wel bij de MTB

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
magic_nl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:19:
[...]

Ik ben er al lang niet geweest.
Maar dat parcour ligt best goed beschut.
Het zal hier in de regio wel overal hetzelfde zijn vrees ik. Of het er nu druk is weet ik niet.
Alternatief kan ook nog zelf een route rijden in Minderhout/wortel. Daar heb ik evt wel een gpx voor. Maar blijft een ding dat we de grens eigenlijk niet over mogen.
Op de rode/groene routes Merksplas/Wortel eigenlijk alles hard en je 10 fietsers tegenkomt op het 45km parcours dan is het veel.

Ravels wel wat mul, Lilse bergen ligt er ook goed bij maar iets drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Ik kan wel even wat advies gebruiken mbt zadelpijn...

De afgelopen 3 jaar heb ik nauwelijks op de mountainbike gezeten onder andere ivm enkele enkel blessures. Maar ik zou toch wel graag weer af en toe voorzichtig een rondje willen maken. 2 weken geleden heb ik zo een eenvoudige mountainbike route gedaan van 25km, echter was het na 7-8 km eigenlijk al bijna niet meer te harden van de pijn. Ik heb 2 dagen niet fatsoenlijk kunnen zitten daarna.

Nu is dit eigenlijk altijd wel een probleem geweest in meer of mindere mate, al kon ik toen ik nog in vorm was het wel iets langer uithouden.

Verder nog wat info:
  • Het eerste zadel dat ik had was een Sella Italia X1, zat standaard op mijn MTB. 135mm breed
  • Daarna heb ik er een Fizik Aliante Gamma XM op gezet. 142mm breed
  • Die tweede was maar marginaal beter.
  • Mijn broekje is mogelijk suboptimaal, al wat oudere decathlon broek, wel uit het hogere segment.
  • Het lijkt echt drukpijn te zijn, flink met creme insmeren van tevoren leek geen soelaas te bieden. Dit was echter geen speciale creme hiervoor
  • Het helpt het allicht niet dat ik een aantal kilo's zwaarder ben dan toen ik nog in vorm was, grofweg 90kg toen vs 97kg nu (bij een lengte van 195cm).
  • [Mijn stuur staat vrij laag, kan een paar cm hoger omdat ik de stuurpen nooit verder heb ingekort. Lager vond ik wel makkelijker met steile klimmetjes.
  • Zadelpen staat op de maximale hoogte, daarbij strek ik mijn benen nog net niet helemaal bij het trappen. Neig er eigenlijk naar om hem nog 1 a 2 cm hoger te zetten dan ie mag.
  • Verder, mijn MTB is een Haibike Big Curve uit 2012 ofzo. XC hardtail iig waarvan bijna alles op de vork, het stuur en de zadelpen na wel vervangen is.
Wat raden jullie aan om naar te kijken? Een aantal opties die ik overweeg:
  • Zitbotjes laten meten, kan dat ook thuis op een of andere manier?
  • Aan de hand daarvan naar een ander zadel zoeken
  • Voor een nieuwe broek kijken
  • Een goede fiets fitting laten doen
Helaas heb ik er eigenlijk allemaal nauwelijks budget voor. Als ik bijvoorbeeld een zadel en een broek koop heb ik eigenlijk geen geld meer voor een langere zadelpen en een fitting bijvoorbeeld. Of moet ik gewoon proberen door te bijten? Het werkt alleen erg demotivierend om nu op de fiets te stappen, al helemaal wetende dat het ook nooit echt comfortabel is geweest.

Qua adviezen: ben woonachtig in Zuid-Limburg, kan de fiets wel op mijn fietsdrager zetten om er wat verder mee te reizen voor een bikefitting bijvoorbeeld. Al is dat nu met Corona sowieso wat lastig wellicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Aapenootjes op 21-04-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Je geeft aan dat het niet te doen is qua pijn? Normale beginners zadelpijn is voornamelijk dat het oncomfortabel voelt, maar echt hevige pijn mag eigenlijk niet. Denk dat je eerste drie stappen de beste zijn. Of je moet nu echt overdreven "laag" zitten waardoor je bekken enorm ver gekanteld zijn en daarbij de pijn geven, maar ik verwacht dan eerder een "doof" gevoel in je zaakje.
Ik zou in ieder geval niet blijven fietsen met deze pijn en je laten adviseren in je lbs. Vraag ook naar de mogelijkheid voor proefzadels, zodat je eerst een goede rit kunt maken voordat je hem definitief koopt.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:39
Voor je zadelhoogte hou ik aan in stilstaande positie je hak op je pedaal zetten en dan moet je been gestrekt zijn. Tijdens het trappen moet je je been niet volledig strekken.

De hoek van je zadel kan ook veel uitmaken.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:43

db87

Mach 2 GT modded

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
zitbotjes kan je prima thuis meten met een stuk ribbelkarton, als je daar goed op gaat zitten heb je en prima afdruk (2 kuiltjes, die afstand moet je meten). Bij mij was dit ~10 cm, dus een small zadel zou beter moeten zijn.
Verder zou ik echt die broek vervangen, op zich zijn de luxere decathlon broeken niet slecht, maar een versleten broek is niet OK.

Verder inderdaad kijken of je kan testen, misschien helpt een zadel met uitsparing in het midden bij jou goed, of misschien juist niet.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Aapenootjes schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:27:
Ik kan wel even wat advies gebruiken mbt zadelpijn...
Als je geen zitbotmeting hebt laten doen, dan zou ik daarmee beginnen. Je kan dat ook prima zelf doen. Een zadel van de juiste breedte is wel de basis. Dus allereerst dat doen, en daarna pas andere dingen veranderen. Anders weet je straks niet wat nou de bepalende factor is.

Verder lees ik in jouw bericht een paar dingen. Je bent lang, en zelfs op de maximale stand heb je het gevoel dat je zadelhoogte te laag is, want gevoelsmatig 1 a 2 cm erbij is echt fors. Ook dat is op te meten en globaal uit te rekenen. Wat dat me ook zegt, is dat je huidige fiets misschien wel (net) iets te klein voor je is. Als het zadel niet hoog genoeg komt, dan zal de stack & reach ook wel redelijk belabberd zijn. Een gevolg daarvan kan zijn dat je niet in een gunstige houding zit en je als gevolg daarvan weer sneller last krijgt van (zadel-)pijntjes. Gekke tip, maar vraag iemand je even te filmen, liefst op slowmo, terwijl je een paar keer langsrijdt op je fiets. Dan kan je goed terugkijken wat je houding is en of je daar iets aan opvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:58

Sherlock

No Shit

Als je na 7-8 km als veel pijn hebt lijkt het me uitgesloten dat dat aan je broek ligt. Zelfs met een spijkerbroek of een trainingsbroek zonder zeem hou ik het makkelijk 25km uit zonder dat het pijn gaat doen.

Wil niet zeggen dat een betere broek de pijn niet zal verlichten, maar het lijkt me sowieso niet de oorzaak.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Verdorie, heb ik met toch dit topic in laten zuigen :+

Mountainbiken staat alweer een tijdje op een laag pitje, vanwege de bouw van een huis en twee jonge kinderen. Hopelijk komen er weer betere tijden. Heb in het verleden actief marathonwedstrijden gereden, waaronder enkele mooie etappewedstrijden. Tegenwoordig geef ik nog training aan recreanten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapenootjes
Michaelg schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:47:
Je geeft aan dat het niet te doen is qua pijn? Normale beginners zadelpijn is voornamelijk dat het oncomfortabel voelt, maar echt hevige pijn mag eigenlijk niet. Denk dat je eerste drie stappen de beste zijn. Of je moet nu echt overdreven "laag" zitten waardoor je bekken enorm ver gekanteld zijn en daarbij de pijn geven, maar ik verwacht dan eerder een "doof" gevoel in je zaakje.
Ik zou in ieder geval niet blijven fietsen met deze pijn en je laten adviseren in je lbs. Vraag ook naar de mogelijkheid voor proefzadels, zodat je eerst een goede rit kunt maken voordat je hem definitief koopt.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik overdreven laag zit, ben zo flexibel als een plank :')
Die proefzadels zou wel een goede zijn. Maar eens even op onderzoek uit wat goede LBS's zijn hier in de buurt en of ze iets dergelijks doen. Mijn oude LBS waar ik regelmatig heen ging zit 25km verderop, kan ook altijd nog.
Jampot007 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:52:
Voor je zadelhoogte hou ik aan in stilstaande positie je hak op je pedaal zetten en dan moet je been gestrekt zijn. Tijdens het trappen moet je je been niet volledig strekken.

De hoek van je zadel kan ook veel uitmaken.
Ga ik straks eens testen. Heb mijn zadel wel redelijk waterpas volgens de instructie. Voel daarbij vooral druk op de binnenkant van mijn zitbotjes, niet zozeer op het perineum. Misschien zou dan de punt juist iets omhoog moeten.
Interessante video, haal er ook uit dat mijn zadel misschien te rond is. Dat past ook wel bij dat ik de pijn aan de binnenkant van mijn zitbotjes lijkt te voelen.
Prulleman schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:03:
zitbotjes kan je prima thuis meten met een stuk ribbelkarton, als je daar goed op gaat zitten heb je en prima afdruk (2 kuiltjes, die afstand moet je meten). Bij mij was dit ~10 cm, dus een small zadel zou beter moeten zijn.
Verder zou ik echt die broek vervangen, op zich zijn de luxere decathlon broeken niet slecht, maar een versleten broek is niet OK.

Verder inderdaad kijken of je kan testen, misschien helpt een zadel met uitsparing in het midden bij jou goed, of misschien juist niet.
Tja, wat is versleten. Hij ziet er nog goed uit maar ik kan mij voorstellen dat de zeem na een jaar of 6 z'n dempende eigenschappen wat verliest. Misschien straks ook maar even in het fiets kleding topic spieken.

Die uitsparing lijkt ik niet persé nodig te hebben. Heb echt vooral pijn aan de zitbotjes. Geen doof gevoel in mijn edele delen.

Karton ga ik straks even proberen :)
Sjoewe schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:11:
[...]

Als je geen zitbotmeting hebt laten doen, dan zou ik daarmee beginnen. Je kan dat ook prima zelf doen. Een zadel van de juiste breedte is wel de basis. Dus allereerst dat doen, en daarna pas andere dingen veranderen. Anders weet je straks niet wat nou de bepalende factor is.

Verder lees ik in jouw bericht een paar dingen. Je bent lang, en zelfs op de maximale stand heb je het gevoel dat je zadelhoogte te laag is, want gevoelsmatig 1 a 2 cm erbij is echt fors. Ook dat is op te meten en globaal uit te rekenen. Wat dat me ook zegt, is dat je huidige fiets misschien wel (net) iets te klein voor je is. Als het zadel niet hoog genoeg komt, dan zal de stack & reach ook wel redelijk belabberd zijn. Een gevolg daarvan kan zijn dat je niet in een gunstige houding zit en je als gevolg daarvan weer sneller last krijgt van (zadel-)pijntjes. Gekke tip, maar vraag iemand je even te filmen, liefst op slowmo, terwijl je een paar keer langsrijdt op je fiets. Dan kan je goed terugkijken wat je houding is en of je daar iets aan opvalt.
Deze maat was mij destijds aangeraden bij Matt Salden na een meting. Maar goed, weet het ook niet zo zeker. Heb opzich wel vrij lange benen (binnenbeenlengte van 93cm), maar ook best lange armen :')

Dat filmen kan ik van de week misschien wel even doen bij mijn ouders in de tuin.
Sherlock schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:46:
Als je na 7-8 km als veel pijn hebt lijkt het me uitgesloten dat dat aan je broek ligt. Zelfs met een spijkerbroek of een trainingsbroek zonder zeem hou ik het makkelijk 25km uit zonder dat het pijn gaat doen.

Wil niet zeggen dat een betere broek de pijn niet zal verlichten, maar het lijkt me sowieso niet de oorzaak.
Daar heb je op zich ook wel een punt

Bedankt voor alle adviezen! Ga er mee aan de slag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Ja als je aangeeft dat je echt de pijn aan de binnenkant van je zitbotjes voelt, dan verwacht ik dat je zadel te smal is, en je er dus als ware naast zit. Zoals in het filmpje overigens ook gedemonstreerd wordt.
Succes in ieder geval!

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:20

JJJ

Daarnaast kan onderhoud "daar beneden" ook helpen. Scrubben na het douchen kan ook helpen om irritatieplekken te voorkomen. Deze kant is nogal vaak onderbelicht bij advies rondom zadelpijn wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:43

db87

Mach 2 GT modded

In de wielerwereld is daar onderzoek naar gedaan (mbt. huidirritatie, ontstekingen, 3e bal, ingegroeide haartjes etc.). Alle prof wielrenners moeten die regio verplicht kort trimmen.

Andere gemaakte fout is dat men ondergoed draagt, icm fietsbroeken is dat niet de bedoeling.
Verder is het zo dat huidirritaties eerder optreden bij warm weer, dan helpen cremes (tot op zekere hoogte).

Maar voor iemand die voorheen nooit of weinig op de fiets zat is week 2 a 3 altijd de ergste week voor de zitbotjes. De zitbotjes moeten wennen. Om deze periode te overbuggen kun je het beste vaak (echt) korte ritten maken.

Maar het is belangrijk dat je een zadel hebt die bij jouw lichaam past. Een goed zadel hoeft zeker niet duur te zijn. Laat je er een aanmeten en laat daarbij ook even snel je fietspositie controleren (lees controle positie: zadel, stuur en schoenplaatjes). kost wellicht 100 a 150 euro maar niks is meer zonde dan een fiets die weg staat te kwijnen in een schuur ;)

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ja, heb zo'n service wel gevonden hier in de buurt voor inderdaad 150 euro. Maar dan blijft er dus geen geld over voor een ander zadel, broekje etc :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 09:28
Dat vind ik wel redelijk prijzig. Ik weet ook niet of deze problemen zo'n dure check perse nodig hebben.

Ik zou het eerst gaan zoeken in het zadel. 7 a 8 kilometer is inderdaad heel snel dat je last krijgt, dat zou je zonder broek ook wel moeten redden :).

https://www.mantel.com/list/&category=733&question=1

Ik zou hier eens kijken, hiervan heb ik gehoord dat het een heel goede selectie-tool is over welk zadel je nu precies nodig hebt. En daarnaast heben de meeste zadels daar een 30 dagen niet goed / geld terug garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Voor nu heb ik even een afspraak gemaakt bij mijn LBS die hier om de hoek zit. Wel eentje die zich ook echt wel met sportfietsen bezig houd. Maar door corona kan dat pas aanstaande vrijdag.

De karton methode gaf mij niet echt een overduidelijk antwoord. Waarschijnlijk omdat ik geen krijt heb. Maar gok op een afstand van rond de 13cm, dan lijken mij mijn huidige zadels wat smal. Als ik ook kijk naar de zeem van mijn fietsbroek dan lijkt die ook wat smal.

Maar goed, ik laat het gewoon meten vrijdag zover dat goed kan ivm corona, kijk dan wel weer even verder. Een volledige bike fitting kan in de toekomst misschien wel als ik er financieel wat beter voor sta.
L0we schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:58:
Dat vind ik wel redelijk prijzig. Ik weet ook niet of deze problemen zo'n dure check perse nodig hebben.

Ik zou het eerst gaan zoeken in het zadel. 7 a 8 kilometer is inderdaad heel snel dat je last krijgt, dat zou je zonder broek ook wel moeten redden :).

https://www.mantel.com/list/&category=733&question=1

Ik zou hier eens kijken, hiervan heb ik gehoord dat het een heel goede selectie-tool is over welk zadel je nu precies nodig hebt. En daarnaast heben de meeste zadels daar een 30 dagen niet goed / geld terug garantie.
Heb ook wel even naar die tool van Mantel gekeken maar dat is toch nog een beetje koffiedik kijken vind ik. Als ik de vragen eerlijk beantwoord komen er namelijk 0 zadels uit :+ En met een beetje gepriegel het zadel wat ik al heb (Fizik Aliante, al is die tegenwoordig wel in een bredere uitvoering te krijgen) en de Fi'zik Antares. Dat ik niet zo'n last van mijn edele delen heb lijkt mijn keuze erg te beperken :')

[ Voor 44% gewijzigd door Aapenootjes op 21-04-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Aapenootjes schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:41:

Heb ook wel even naar die tool van Mantel gekeken maar dat is toch nog een beetje koffiedik kijken vind ik. Als ik de vragen eerlijk beantwoord komen er namelijk 0 zadels uit :+ En met een beetje gepriegel het zadel wat ik al heb (Fizik Aliante, al is die tegenwoordig wel in een bredere uitvoering te krijgen) en de Fi'zik Antares. Dat ik niet zo'n last van mijn edele delen heb lijkt mijn keuze erg te beperken :')
Dat is een helemaal plat zadel, semi-rond. Dat is juist voor mensen met een wat flexibelere ruggengraat, ik dacht te lezen dat je meer richting de plank-kant van dat spectrum ging? ;)

https://www.mantel.com/bontrager-montrose-elite-zadel

Is dat dan niet wat voor je?
van de site:
Lenigheid
Dit is een Semi-vlak zadel, dat wil zeggen dat het zadel vlak aan de voorkant is en wat oploopt naar achteren toe. De vorm van dit zadel maakt het geschikt voor mensen met een gemiddelde flexibiliteit in de ruggengraat. Dat heeft te maken met de bekkenkanteling, wanneer je in een rechtop houding zit heb je wel de ondersteuning nodig om de bekken te kantelen maar bijvoorbeeld onder in de beugel niet.
Ik heb hem zelf op mijn racefiets, daar kan ik wel uren op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
L0we schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:00:
[...]

Dat is een helemaal plat zadel, semi-rond. Dat is juist voor mensen met een wat flexibelere ruggengraat, ik dacht te lezen dat je meer richting de plank-kant van dat spectrum ging? ;)

https://www.mantel.com/bontrager-montrose-elite-zadel

Is dat dan niet wat voor je?
van de site:

[...]

Ik heb hem zelf op mijn racefiets, daar kan ik wel uren op zitten.
Misschien is een dergelijk zadel wel iets, had die nog niet gezien omdat ik nog niet naar dergelijke "open" zadels gekeken had. Zoals ik al zei heb ik van mijn perineum geen last.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Aapenootjes schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:35:
[...]

Misschien is een dergelijk zadel wel iets, had die nog niet gezien omdat ik nog niet naar dergelijke "open" zadels gekeken had. Zoals ik al zei heb ik van mijn perineum geen last.
Ik weet eigenlijk niet of er ook nog specifiek nadelen kleven aan een open zadel, maar dicht hebben ze ook iets wat daar best op lijkt:

https://www.mantel.com/bontrager-arvada-elite-zadel
https://www.mantel.com/bontrager-arvada-comp-zadel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
"30 dagen: niet goed, geld terug
Op dit product geldt onze exclusieve 30-dagen 'niet goed - geld terug' garantie. Hiermee kun je het product 30 dagen testen. Niet tevreden? Retourneren is gratis en je ontvangt je aankoopbedrag terug. Ook als het product door jou is gebruikt en getest."

Dit is bij Mantel en wat mij betreft een fijne service. Vooral voor zoiets specifiek als een zadel is het echt fijn dat je eerst kunt proefzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Prulleman schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:28:
@magic_nl ja.. ik ben best braaf... dus laten we ons daar nog maar even aan houden. Misschien binnenkort eens in BoZ kijken, @ElmarJ16 jij bent daar nu een paar keer geweest, voor mij al ff geleden. wel een beetje de moeite daar?
Om maar even met de deur in huis te vallen: De leukste route daar was 2 weken geleden al aardig mul aan het worden. Ze hebben er wel echt een toffe route van gemaakt, met o.a. leuke kombochten. Die zijn allemaal nu niet te rijden omdat het gewoon een zandbak is.

Dan mijn mening over het gebied. Ze hebben in totaal 4 routes liggen. Totaal iets van 40km. Route 1 (blauw) heeft ongeveer voor 1km een leuk technisch stukje. De rest (8km) is over de weg, een dijkje, veel grasvelden en je komt op een gegeven moment een stukje tegen met wat leuke northshore elementen. Ik vind die op die ene km na niet interessant en adviseer ik over te slaan.

Route 2 (zwart) en 3 (paars) zijn de routes waar je het eigenlijk voor doet. Vooral de zwarte route is erg leuk aan het worden. Het nadeel is dat deze ongeveer 4.5km lang is, dus veel langer dan een kwartier doe je er niet op. Dan heb je de paarse route. Dat is de welbekende 'horrorroute' op de oude vuilnisbelt van 4km. Een toch best wel zware route, aangezien je telkens daalt en gelijk weer omhoog knalt. ook wel te zien aan de 220hm die erin zitten. Op een aantal afdalingen zitten leuke rockgardens, maar de meeste zitten op een hele rare lijn. Voor een aantal kom ik relatief hard en en moet vervolgens vrij aardig afremmen om de rockgarden te pakken. Overigens loopt er overal een chicken line, dus hoef je geen enkel steen te raken. Als je die lijnen pakt moet, met flink je best doen, het wel in een kwartier te rijden zijn. Rij je deze route 5x achter elkaar, dan ben je ook wel goed gesloopt.

Dan als laatste heb je nog de groene route (overige +/- 20km). Dat is ouderwets boscrossen op veelal rechte paden. Het meest spectaculaire is dat je een stukje langs de militaire vliegbasis rijdt :+ .

Ik vind het nou niet echt een gebied om een uur voor in de auto te zitten. Het is dat mijn ouders daar in de buurt wonen en dan valt het goed te combineren. Helemaal als ik vanuit hun naar de routes rij. Dat is bijna alleen maar door bosgebied waar vrij rijden nog is toegestaan en kom dan al snel op een ritje van 60 a 70km uit. Dan wordt het wel de moeite waard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 18:30
Heren ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik dacht vanavond even een rondje te rijden op mijn oude mtb beestje maar helaas brak de kabel af waarmee ik de achterste derailleur bedien.

Het schakel apparaat betreft een Shimano Deore LX 8 speed. Ik heb hem uit elkaar gehaald om het stukje kabel eruit te krijgen, natuurlijk 1 klein schroefje moeten uitboren..

De kabel is +-1.80m, nu zie ik online deze kabel;

https://www.mantel.com/sh...hZWuILZbr_loaArPCEALw_wcB

Die is wat langer, zelf pas maken is wel te doen neem ik aan?

Ik zag ook dat sommige 'dopjes' op de buitenkabels barstjes/scheurtjes vertonen, die wil ik gelijk vervangen.
Ik kan alleen metalen online vinden, die ik nu heb zijn van kunststof. Wat is de officiele naam van die dopjes en maakt het uit of ze plastic zijn?

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@wokkelz doe jezelf een plezier en koop een setje met binnen en buiten kabel, dan heb je gelijk de dopjes erbij. Is waarschijnlijk niet eens veel duurder, want die dopjes los zullen in verhouding een godsvermogen kosten.

Als de (buiten) kabel al sinds het 8 speed tijdperk niet is vervangen, zal het de schakel performance ook veel goed doen :)

Enige wat je nodig hebt is een goede kniptang... Als je een botte gebruikt duw je de buitenkabel helemaal plat en de binnenkabel zal enorm rafelen

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 21-04-2020 20:21 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Inderdaad, vervang gewoon alle binnen en.buitenkabels van het schakelmechanisme. En van je remmen ook mits die ook met kabels werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Ja remmen zijn ook met kabels.
Als ik het fietsen weer leuk ga vinden ga ik wel kijken voor een nieuw mtb of leuke 2de hands.

Bedankt voor de tip ik ga inderdaad de set bestellen (incl een kabelknipper). De buitenkabel kan je daar ook mee knippen neem ik aan?
Ik heb voor de 2 schakel kabels al 10 dopjes nodig, in de set staat 9x dop, 1x ? en 1x?. Daar kom ik wel mee uit dan?

https://www.futurumshop.n...mtb-schakelkabelset.phtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Volgens mij is 1 van enkele dopjes speciaal voor bij de achter derailleur

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Bedankt voor de snelle reactie, setjes besteld voor de schakelmechanismen en remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Rudolf schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:40:
@Balboa Ik heb vroeger wel zo´n tasje onder m´n zadel gehad met plakspullen, maar dat rammelde en daar had ik altijd zo´n hekel aan. En ik vind het ook nog lelijk :D
Zadeltasjes vind ik ook niet echt fraai, maar liever dat dan in m'n zak. Heb nu een framebag van Evoc en die vind ik best te pruimen. Totaal geen last van rammelen en anders doe je er een doekje oid in:)

Afbeeldingslocatie: https://www.evocsports.com/images/products/bikepacking/102803121-M-MULTI-FRAME-PACK-dt07-small.jpg

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 16:01

Meneer iCy

swarma

Mijn ergonomische handvatten heb ik van de fiets gehaald, vind volledig rond toch beter nu ik ook geen last meer van mijn hand krijg bij het fietsen. Wil toch wel een apart kleurtje op mijn rode fiets en zat aan oranje te denken, maar weet mijn god niet wat wel / niet goede handvatten zijn.

Heb ze van esi grips gezien, maar die lijken mij persoonlijk wat minder. Lizard heeft geen oranje helaas.

Edit: Lizardskins en Ergon GA2 heeft ze ook in het oranje zag ik.

Denk dat ik voor Lizardskins ga.

[ Voor 11% gewijzigd door Meneer iCy op 22-04-2020 08:29 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 11:52
Balboa schreef op woensdag 22 april 2020 @ 00:28:
[...]

Zadeltasjes vind ik ook niet echt fraai, maar liever dat dan in m'n zak. Heb nu een framebag van Evoc en die vind ik best te pruimen. Totaal geen last van rammelen en anders doe je er een doekje oid in:)

[Afbeelding]
Daar zit m'n demper dus dat wordt lastig :D

Beetje op die site van evoc zitten neuzen, wel mooi spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:33

Typhone

Who Dares Wins

Meneer iCy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:13:
Mijn ergonomische handvatten heb ik van de fiets gehaald, vind volledig rond toch beter nu ik ook geen last meer van mijn hand krijg bij het fietsen. Wil toch wel een apart kleurtje op mijn rode fiets en zat aan oranje te denken, maar weet mijn god niet wat wel / niet goede handvatten zijn.

Heb ze van esi grips gezien, maar die lijken mij persoonlijk wat minder. Lizard heeft geen oranje helaas.

Edit: Lizardskins en Ergon GA2 heeft ze ook in het oranje zag ik.

Denk dat ik voor Lizardskins ga.
Ik heb Lizardskins Lock-On Northshore op mijn Canyon Neuron. Op mijn BMC heb ik lange tijd ESI Extra Chunky grips gehad maar ben ik inmiddels terug naar ESI chunky.
Heel erg fijne grips trouwens mocht je twijfelen over kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ESI Chunkies zijn inderdaad prima, maar ik ben nu meer tevreden over mijn ODI grips, volgens mij ook in oranje te krijgen. (ze hebben veel soorten, ik heb de elite pro).

Ik zou overigens geen oranje grips op een rode fiets doen.. dan lijkt het net of je verkleurde rode grips hebt, die ooit dezelfde kleur als je fiets waren. Zeker als je veder niks oranje hebt. (maar ook dat zou ik niet doen, oranje en rood is gewoon niet zo'n mooie combinatie imo).

Bij rood past eigenlijk alleen zwart.. :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Typhone schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:15:
[...]

Ik heb Lizardskins Lock-On Northshore op mijn Canyon Neuron. Op mijn BMC heb ik lange tijd ESI Extra Chunky grips gehad maar ben ik inmiddels terug naar ESI chunky.
Heel erg fijne grips trouwens mocht je twijfelen over kwaliteit.
Welke van de 2 heeft je voorkeur? Zit zelf te neigen naar lizardskins (ook ivm montage, want volgens mij moet je de ESI met lijm monteren en ben bang dat dat een kliederboel gaat worden)
Prulleman schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:20:
Ik zou overigens geen oranje grips op een rode fiets doen.. dan lijkt het net of je verkleurde rode grips hebt, die ooit dezelfde kleur als je fiets waren. Zeker als je veder niks oranje hebt. (maar ook dat zou ik niet doen, oranje en rood is gewoon niet zo'n mooie combinatie imo).

Bij rood past eigenlijk alleen zwart.. :)
Heb oranje tinten in mijn schoentjes en handschoenen :+ Maar ik snap je punt. Voor de rest weinig oranje aan de fiets.

Edit: Even opgezocht en als de grips "verkleuren" dan ziet het er inderdaad niet meer zo mooi uit. Voorbeeldje @ google gevonden (Deze fiets is wel lichter rood dan de mijne, maar goed snap het punt nu nog beter)

Afbeeldingslocatie: https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2014/08/ESI-Foam-Grip-2.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Meneer iCy op 22-04-2020 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:28:
[...]

Welke van de 2 heeft je voorkeur? Zit zelf te neigen naar lizardskins (ook ivm montage, want volgens mij moet je de ESI met lijm monteren en ben bang dat dat een kliederboel gaat worden)
ESI hoeft niet met lijm hoor, je hebt alleen een hulpmiddel nodig om ze er op te schuiven, dat gaat bv prima met alcohol, dan "glijden" de grips op zijn plek en vervolgens verdampt de alcohol en zitten ze muurvast

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Nee nee, de ESI moet je gewoon vullen met wat wasbenzine en dan over je handlebars schuiven. Na 10 minuten zitten ze muurvast en klaar is kees. Niet gaan klooien met lijm ofzo is mijn advies.

Ik heb geen persoonlijke voorkeur tussen de Lizardskins of de ESI's. Ik vind ze allebei erg fijn.

@Meneer iCy
Ik heb rode gehad en na 2 jaar waren die nog steeds rood. Klein beetje zwart van m'n handschoen zag ik wel maar kapot of gescheurd waren ze zeker niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Typhone op 22-04-2020 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:28:

Edit: Even opgezocht en als de grips "verkleuren" dan ziet het er inderdaad niet meer zo mooi uit. Voorbeeldje @ google gevonden (Deze fiets is wel lichter rood dan de mijne, maar goed snap het punt nu nog beter)

[Afbeelding]
ik bedoelde eigenlijk dat oranje grips er splinternieuw al verkleurd uitzien op een rode fiets (rood verkleurd namelijk vaak naar oranje). Maar gekleurde ESI's (en veel andere merken) blijven inderdaad ook niet superlang schoon, kleur blijft op zich OK

Ik heb ooit groene gehad op mijn zwarte cannondale met groene decals. Zag in het begin wel OK uit:

Afbeeldingslocatie: https://nvalphen.nl/files/mtb/mtb_1.jpg
maar hoe vuiler zo worden hoe minder mooi, bij zwart heb je daar geen last van:
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/fsi3.jpg

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:42:
[...]

ik bedoelde eigenlijk dat oranje grips er splinternieuw al verkleurd uitzien op een rode fiets (rood verkleurd namelijk vaak naar oranje). Maar gekleurde ESI's (en veel andere merken) blijven inderdaad ook niet superlang schoon, kleur blijft op zich OK

Ik heb ooit groene gehad op mijn zwarte cannondale met groene decals. Zag in het begin wel OK uit:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap hem. Hou hem bij zwart. Mijn rode fiets valt al genoeg op :+

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ggqVKLn3q6RlsZHJpO5DC17T7HHZtO7D6Z92JPpAFjIJ8bq5izPHevkg12-9xSQ92qUA1zeJ1SswNBfR1MkJdIFRq2KSxyOtTfVgh8Yy2z8_zrU0NRG5m6-rQyJ7SZh3dOjdplTKPFo=w667-h500-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Wat voor tasje heb jij daarop zitten @Meneer iCy ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:25
Prulleman schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Net niet = niet net.
Je kunt beter een kleur (of zwart) pakken die ver af staat van de rest van de kleuren dan dat je het net niet mooi passend krijgt. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Helaas gaan de clinics niet door en verwacht eerlijk gezegd pas in het najaar, maar heb toch een simpele vraag voor jullie die ik eigenlijk bij een clinic wou stellen :-).

Ik heb nu 2x10, maar gebruik eigenlijk mijn kleine blad vrijwel nooit. Moet ik voor de (kleine heuveltjes die wij hebben) misschien niet overspringen naar het kleine blad of gewoon op het grote blad blijven als niet lager, dan de laagste versnelling hoef te gaan?

Wanneer is het beste qua praktisch nut van het kleine blad voor? Denk dat voor in de toekomst een 1x11 of 12 beter uit komt voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Meneer iCy op 22-04-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Meneer iCy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:34:
Helaas gaan de clinics niet door en verwacht eerlijk gezegd pas in het najaar, maar heb toch een simpele vraag voor jullie die ik eigenlijk bij een clinic wou stellen :-).

Ik heb nu 2x10, maar gebruik eigenlijk mijn kleine blad vrijwel nooit. Moet ik voor de (kleine heuveltjes die wij hebben) misschien niet overspringen naar het kleine blad of gewoon op het grote blad blijven als niet lager, dan de laagste versnelling hoef te gaan?

Wanneer is het beste qua praktisch nut van het kleine blad voor? Denk dat voor in de toekomst een 1x11 of 12 beter uit komt voor mij.
De snelste manier om snel veel terug te schakelen is het gebruik maken van dit blad ;)
Dus bij een kleine klim is het best prettig.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Strider schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:36:
[...]

De snelste manier om snel veel terug te schakelen is het gebruik maken van dit blad ;)
Dus bij een kleine klim is het best prettig.
Zal hem vanavond eens bij de arena proberen en bij de heuveltjes waar ik train (omhoog klim en daarna vanaf daal). Pak hem beet maar een meter of 5 a 6 hoog denk ik, maar wel aardig stijl en geeft al voldoende uitdaging met mijn gewicht.

Gebruik eigenlijk alleen maar het grote blad.

[ Voor 4% gewijzigd door Meneer iCy op 22-04-2020 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
@Meneer iCy Als ik het goed heb gezien woon jij in het noorden en daar heb je een binnenblad inderdaad erg weinig nodig. Maar als je wel wat moet klimmen, dat kan ook een hele korte onverwachte klim zijn, dan is het handig om terug te schakelen op het kleine blad. Bij racefietsen wordt nog wel geadviseerd dat je de kettinglijn niet te schuin moet hebben, maar ik heb het gevoel dat dit bij ATB'en minder speelt omdat je toch al vaker schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

wisselwerking schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:38:
@Meneer iCy Als ik het goed heb gezien woon jij in het noorden en daar heb je een binnenblad inderdaad erg weinig nodig. Maar als je wel wat moet klimmen, dat kan ook een hele korte onverwachte klim zijn, dan is het handig om terug te schakelen op het kleine blad. Bij racefietsen wordt nog wel geadviseerd dat je de kettinglijn niet te schuin moet hebben, maar ik heb het gevoel dat dit bij ATB'en minder speelt omdat je toch al vaker schakelt.
Klopt, in het hoge noorden. Zal vanavond eens de Arena proberen met het kleine blad ipv grote blad en de heuveltraining (ivm andere plekken in Nederland is het maar een veredelde zandhoop, maar goed :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748

Vooropgesteld: je moet niets. Kleine heuveltjes zou ik zoveel mogelijk op techniek proberen te beklimmen. Waarom? Omdat dit beter is voor je knieën en omdat je oefent voor als je een klim tegen komt die te lang wordt om op de macht te rijden. In dat opzicht is het beter om het kleinste blad te gebruiken.

De grote voordelen van 2x10 (of 2x11) vind ik het grotere bereik en de kleinere sprongen tussen de verzetten. De vraag is of dat voor jou een voordeel is. Als je gewend bent met een hoge cadans te fietsen, zijn die kleinere sprongen IMHO een pré.

Klimtips:
  • Schakel naar een lichte versnelling
  • Schuif naar voren op je zadel
  • Span je buikspieren aan
  • Maak jezelf klein, door je borst naar je stuur te trekken (met je ellebogen naar binnen)
  • Probeer een balans te vinden tussen voldoende druk op het voorwiel en voldoende grip met het achterwiel

[ Voor 12% gewijzigd door Joris748 op 22-04-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:41
Ok, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb speling op mijn achterdemper, hier beweegt het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16GNemrLW4hF_cI5zIpq58Ta9SM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WaRy3UnM4rPB7YCdrC3iakMD.jpg?f=user_large

Dus dat ding uit elkaar gehaald, en er is inderdaad de nodige slijtage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n66SvBY5FVoPxcg51EMRL-1wBfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMx7nT2VqfjZQxetrtimSjMT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XjEvRLqD8jAFhYQ9taNewtjttg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TtPtMh5XV8sHbG6kmqvTrksT.jpg?f=user_large

Nu heb ik zitten browsen op bv bike components, maar ik zie echt niet welke maat spullen ik moet bestellen. Iemand hier toevallig die makkelijk kan zeggen wat ik moet meten? Ik heb van alles opgemeten en proberen op te zoeken, maar nog niet kunnen vinden wat aansluit op mijn metingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud

Snel terugschakelen is al genoemd inderdaad. Maar fiets ook eens langzaam een heuvel op. Dan zie je hoe moeilijk dat kan zijn en hoeveel techniek je jezelf misschien nog aan moet leren. Zeker als het mul is. Op het grote mes naar boven knallen kan iedereen wel met genoeg snelheid/vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
SouLmaN schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:05:
Nu heb ik zitten browsen op bv bike components, maar ik zie echt niet welke maat spullen ik moet bestellen.
Wat voor demper is het, en wat voor fiets zit 'ie in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLmaN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 13:41
Sjoewe schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:17:
[...]

Wat voor demper is het, en wat voor fiets zit 'ie in?
Fox Float RP23 in een Tomac Diplomat 29 (Merk wat niet meer bestaat, ook erg fijn :))

[ Voor 9% gewijzigd door SouLmaN op 22-04-2020 15:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 14:05
Heb de volgende fiets bij de lokale dealer besteld. Kan niet wachten tot ik de eerste rondjes door het bos kan maken.

https://www.merida.nl/mou...ck-matt-dark-silver/2020/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
@Meneer iCy Toen ik nog 2x had gebruikte ik dit voornamelijk bij "rollend" terrein. Dus wanneer er snel afwisseling is tussen dalen en klimmen kun je de voorbladen goed gebruiken om snel te schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Bedankt allen voor alle tips!
deurmatje schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:23:
Heb de volgende fiets bij de lokale dealer besteld. Kan niet wachten tot ik de eerste rondjes door het bos kan maken.

https://www.merida.nl/mou...ck-matt-dark-silver/2020/
Toffe Merida en welkom bij de Merida club!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
SouLmaN schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:19:
[...]

Fox Float RP23 in een Tomac Diplomat 29 (Merk wat niet meer bestaat, ook erg fijn :))
Dia diameter van het gat, de lengte van de bus en die diameter van de bus zijn belangrijk. Ook de binnendiameter van het oog in de demper is belangrijk. Al ziet het eruit alsof die laatste binnendiameter de standaard maat is van tegenwoordig.

Meten dus. En dat gaat om tiende mm's dus een schuifmaat is verplicht. En anders even langs een LBS, schrik niet van de prijs...

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 22-04-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tsjonge, heb ik net besloten om mijn Grand Canyon uit 2013 wat onderhoud te geven zodat hij nog 1 seizoen door kan, kom ik erachter dat het frame bij een bevestigingspunt gescheurd is.

Ik heb net even op de site van de Canyon gekeken, en ze geven maar 6 jaar garantie op het frame.
Zou Canyon hier toch coulant mee kunnen zijn? Ervaringen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dB2TW2Z.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Strider op 22-04-2020 20:18 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:39
Ik zou wel je cassette en ketting te schoonmaken voor je t vraagt want een goed onderhouden fiets zijn ze denk ik eerder geneigd om coulant te zijn :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Jampot007 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:49:
Ik zou wel je cassette en ketting te schoonmaken voor je t vraagt want een goed onderhouden fiets zijn ze denk ik eerder geneigd om coulant te zijn :p
Het is gewoon wat squirt lube met wat stof erop, maar goed punt :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:54
Strider schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:42:
Ik heb net even op de site van de Canyon gekeken, en ze geven maar 6 jaar garantie op het frame.
Zou Canyon hier toch coulant mee kunnen zijn? Ervaringen?
Vervelend zeg! Zelf een keer met een Sensa fiets gehad.
Ik heb geen Canyon en derhalve geen ervaring met hun garantie, maar dit stemt niet hoopvol.

Maar er zijn hier voldoende Canyon rijders die hun persoonlijke ervaringen met je kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-09 09:21

Demo

Probleemschietende Tovenaar

SouLmaN schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:19:
[...]

Volgens mij heb ik nog van die busjes liggen voor een Float RP23 die ik inmiddels om zeep geholpen heb, evenals een revisiesetje, dat is wellicht ook geen slecht idee als de glijbussen in deze staat zijn ;)

Komend weekend zou er een meet zijn van het Mountainbike-forum, om 5 rondjes Rhenen te rijden. Omdat dat niet door kan gaan en de tracks bij mij direct om de deur (Vuursche en Zeist) er muller bij liggen dan de Sahara, ben ik vandaag alsnog die 5 rondjes gaan doen. Zoals altijd ligt Rhenen er prima bij, alleen de één na laatste bocht van het parcours is zo aan gort gereden dat je er weinig anders mee kan dan vol in de remmen en er stapvoets doorheen. Lekker rondje, mooi ook hoe je na een paar rondes steeds beter gaat anticiperen, weet waar je hoeveel versnellingen omhoog/omlaag moet om de snelheid er maximaal in te houden :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:08

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

SouLmaN schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:05:

Nu heb ik zitten browsen op bv bike components, maar ik zie echt niet welke maat spullen ik moet bestellen. Iemand hier toevallig die makkelijk kan zeggen wat ik moet meten? Ik heb van alles opgemeten en proberen op te zoeken, maar nog niet kunnen vinden wat aansluit op mijn metingen :(
Deze heb je nodig. Dan moet je die uit je demper persen en de nieuwe er weer terug in. En hopen dat de rest van je busjes niet te ver versleten zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Kon de Arena veel makkelijker aan met het kleine blad en zoals eerder geroepen dat je snel overschakelen is wel erg prettig.

Ga hem vaker gebruiken.

Rustig aan gedaan gisteravond en lekker gespeeld. 2x door de Ruiten AA kanaal gefiest en had door het water zo goed als gen remkracht meer in het begin. Vlak na het water de Arena in gegaan waar je juist remkracht nodig hebt, dus rustig aan gedaan en snel had ik weer remkracht. Is dit normaal?

Ben nog niet eerder zo door het water gefietst (+- 30 a 40 cm denk ik).

Had wel natte voetjes :+ (en kont)

[ Voor 11% gewijzigd door Meneer iCy op 23-04-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:26:
Kon de Arena veel makkelijker aan met het kleine blad en zoals eerder geroepen dat je snel overschakelen is wel erg prettig.

Ga hem vaker gebruiken.

Rustig aan gedaan gisteravond en lekker gespeeld. 2x door de Ruiten AA kanaal gefiest en had door het water zo goed als gen remkracht meer in het begin. Vlak na het water de Arena in gegaan waar je juist remkracht nodig hebt, dus rustig aan gedaan en snel had ik weer remkracht. Is dit normaal?
kan zijn dat je ff een paar rotaties nodig hebt om de remmen weer te laten werken, zeker als het niet continu nat is, maar wisselt van droog naar nat. Het type remblok zou ook nog kunnen uitmaken, maar ik vermoed dat dit resin is.. een brake pad met metaal deeltjes (sintered) zou beter moeten werken in natte omstandigheden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:46:
[...]

kan zijn dat je ff een paar rotaties nodig hebt om de remmen weer te laten werken, zeker als het niet continu nat is, maar wisselt van droog naar nat. Het type remblok zou ook nog kunnen uitmaken, maar ik vermoed dat dit resin is.. een brake pad met metaal deeltjes (sintered) zou beter moeten werken in natte omstandigheden.
Resin inderdaad en ging van kurkdroog naar volledig nat (denk zelfs dat het dieper was, maar mijn gevoel zegt van niet).

Zal ik de volgende keer eerst even wat meer remmen voordat ik een trial weer op ga! (Was wel schrikken hoor zo weinig remkracht :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Laatst online: 04-09 16:22
Onderhoud vraagje.
Ik ben van plan om mijn ketting te smeren met Muc-off dry lube.
Bij mijn race-fiets heb ik dit er inmiddels opzitten, dit is een soort wax-achtige kettingsmeersmel.

Is hier speciaal reiniginsmiddel voor nodig? Stel ik wil het eraf halen en opnieuw aanbrengen?

[ Voor 9% gewijzigd door BraX op 23-04-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Bij wax-achtige kettingsmeersels moet je altijd de oude olie/residuen eraf halen. Je hebt daar speciale kettingreinigingsspullen voor, maar ik gebruik er altijd remreiniger voor.

Zelf gebruik ik squirt en eenmaal aangebracht haal ik het er nooit meer af. Soms een doekje langs de ketting, maar 9 van de 10 keer druppel ik er gewoon nieuw spul op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Voor het aanbrengen goed ontvetten, anders hecht het niet goed, daarna vooral gewoon vuil met een doek afnemen en bijsmeren indien nodig.
Als je echt grondig wilt schoonmaken kan je gewone ontvetters gebruiken, maar bedenk goed dat je dan weer ff bezig bent met smeren, de "eerste" keer moeten er namelijk een paar lagen op (dus ook na ontvetten)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 16:57
BraX schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:56:
Onderhoud vraagje.
Ik ben van plan om mijn ketting te smeren met Muc-off dry lube.
Bij mijn race-fiets heb ik dit er inmiddels opzitten, dit is een soort wax-achtige kettingsmeersmel.

Is hier speciaal reiniginsmiddel voor nodig? Stel ik wil het eraf halen en opnieuw aanbrengen?
ElmarJ16 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:12:
Bij wax-achtige kettingsmeersels moet je altijd de oude olie/residuen eraf halen. Je hebt daar speciale kettingreinigingsspullen voor, maar ik gebruik er altijd remreiniger voor.

Zelf gebruik ik squirt en eenmaal aangebracht haal ik het er nooit meer af. Soms een doekje langs de ketting, maar 9 van de 10 keer druppel ik er gewoon nieuw spul op.
Prulleman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:12:
Voor het aanbrengen goed ontvetten, anders hecht het niet goed, daarna vooral gewoon vuil met een doek afnemen en bijsmeren indien nodig.
Als je echt grondig wilt schoonmaken kan je gewone ontvetters gebruiken, maar bedenk goed dat je dan weer ff bezig bent met smeren, de "eerste" keer moeten er namelijk een paar lagen op (dus ook na ontvetten)
... maar dry lube is toch geen wax, zoals Squirt Lube wel is?

Dus gewoon je ketting met een doek/borstel schoonmaken en weer dry lube erop toch?

Als je begint met wax, moet je 'm inderdaad eerst helemaal ontvetten zoals ik het begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Canard schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:46:
[...]

[...]

[...]

Dus gewoon je ketting met een doek/borstel schoonmaken en weer dry lube erop toch?

Als je begint met wax, moet je 'm inderdaad eerst helemaal ontvetten zoals ik het begrepen heb.
je hebt gelijk:
Muc-Off Dry Chain Lube is a durable, deep penetrating Chain Lubricant and oil that’s formulated to hold up in extreme conditions that would destroy ordinary chain lubes. Muc-Off Dry Lube is a highly versatile, dry weather chain oil that has state of the art penetrative qualities to ensure that the lube is driven deep into each chain link’s core. And there’s no need to worry because Muc-Off Dry Lube is *biodegradable, so it’s safe for you, your bike and the planet
ik ging gewoon verder op "dit is een soort wax-achtige kettingsmeersmel"

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

[...]

[...]

[...]

Klopt, muc-off is olie en geen wax. Heb zelf de Wet voor de winter en pedros 2.0 voor nu. Als ik nu met de wet lube fiets is echt alles zo smerig. Denk dat ik in de winter ook maar met wax doorrij.

[ Voor 10% gewijzigd door Meneer iCy op 23-04-2020 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
Maar nu lijkt het mij sowieso verstandig om wanneer je andere olie of wax gaat gebruiken, de oude olie van je ketting af te halen. Mixen lijkt me nooit echt een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 18:31
Tussen wax en olie sowieso goed schoonmaken.

Ik ben zelf groot fan van rock&roll gold. Beetje lastig te krijgen in europa maargoed.
Daar zit ook solvent bij in waardoor ik het probleemloos over alle andere soorten olie heen gooi.

Tweede voordeel daarbij is dat je vooraf ook wat minder goed hoeft schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkzell
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:40
Ik ben op zoek naar een nieuwe mountainbike. Op dit moment fiets ik op een 8 jaar oude Scott Scale, en ben wel toe aan een upgrade. Heb op een Merida Big Nine XT 2019 gereden, en daarmee merkte ik vrij veel verschil op alle fronten. Ik hou van redelijk doorfietsen en pak ook wel een kleine jump als de mogelijkheid er is.
Het budget heb ik nu gezet op €1700, en daarmee dacht ik een vrij complete aluminium 1x12 hardtail te kunnen kopen. Carbon frame lijkt in deze prijsklasse behoorlijk ten koste te gaan van de afmontering, en op dit moment neig ik dan meer naar een goede aluminium fiets. Moet eerlijk zeggen dat ik me momenteel nogal specifiek heb georiënteerd op Canyon, omdat ik het idee heb dat je daar erg veel fiets voor je geld krijgt en goede verhalen over hoor van fietsvrienden. Verder vind ik Orbea en Merida (op gefietst) er ook wel interessant uitzien, maar ik heb nog minder in verdiept.

De eerste opties:
Canyon Grand Canyon AL SL 8.0
Canyon Grand Canyon AL SL 9.0: Deze lijkt eigenlijk aan alles te voldoen en heel compleet.
Canyon Exceed CF SL 5.0
En hoeveel verschil ga ik merken in de praktijk als het budget opgerekt wordt tot:
Canyon Exceed CF SL 6.0
Canyon Exceed CF SL 7.0

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, wat wil je?

De Grand Canyon AL SL-serie is wat speelser met iets meer veerweg (120mm) en een iets meer op (light-)trail georienteerde geometrie. De Exceed is een hardcore XC wedstrijdfiets. Dus dat is wel een beetje appels met peren vergelijken. Het verschil is meer dan wel/geen carbon.

Als je een Exceed wilt, dan zou ik de 5.0 overslaan, die is te zuinig afgemonteerd. De 6.0 is over het geheel aantrekkelijker gespect, XT remmen en groep is nice, maar de vork is blijft een beetje achter, en de wielen, niet slecht, maar zo'n fiets verdient eigenlijk beter. Vanaf de 7.0 begint het plaatje meer te kloppen over de gehele linie. We hebben het toevallig hier al een paar dagen geleden besproken, dus scroll een paar pagina's terug, maar TDLR: een carbon frame op een MTB is in deze prijsklasse maar een beperkte winst. Als je het prijsverschil tussen alu en carbon besteedt aan andere zaken zoals een custom wielset of een high end voorvork, ga je er meer van merken (op de Nederlandse routes) dan van een carbon frame zonder upgrades. Dus de vraag is, wat vind je zelf belangrijk?

De GC 9.0 is sowieso de beste qua prijs en wat je er aan onderdelen voor terugkrijgt, maar dat moet je wel liggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 24-04-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Torched schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:25:
Tussen wax en olie sowieso goed schoonmaken.

Ik ben zelf groot fan van rock&roll gold. Beetje lastig te krijgen in europa maargoed.
Daar zit ook solvent bij in waardoor ik het probleemloos over alle andere soorten olie heen gooi.

Tweede voordeel daarbij is dat je vooraf ook wat minder goed hoeft schoon te maken.
Dat is met Boeshield ook toch?

Dat vind ik op zich ook best fijn spul. Maar in de zomer liever Muc Off dry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
@Sjoewe maar het verschil tussen de Exceed 5.0 en 6.0 is wel gelijk € 700. Ik zou in deze prijscategorie inderdaad voor aluminium gaan. Op basis van wat ik van @Darkzell zijn verhaal lees, denk ik dat die Grand Canyon goed zou passen. En dan inderdaad die 9.0.

[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 24-04-2020 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
@wisselwerking

Dat klopt, maar goed, zoals we al eerder hadden geconcludeerd is de Exceed 5.0 eigenlijk een beetje een rare fiets in de lineup. Je betaalt een dikke premie voor op het frame en op al het andere is (enorm) beknibbeld, alleen geschikt voor wie zich blind staart op het carbon (of opzoek is naar een 'goedkoop' frame, en de highend onderdelen kan swappen met een andere fiets) Eigenlijk zou de 6.0 de eerste instapversie moeten zijn van de Exceed als je een beetje een gebalanceerde build zoekt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjoewe op 24-04-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Laatst online: 04-09 16:22
[...]

[...]

[...]

Goed punt.. Ik dacht namelijk dat deze dezelfde waren maar dat is dus niet zo :P
Op mijn nieuwe racefietsketting zit nu inderdaad Squirt Lube.

Ging er gemakshalve vanuit dat Muc Off hetzelfde was, maar blijkbaar dus niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 14:05
Ik lees net dat bij de mtb route veluwezoom meerdere afsluitingen zijn door de droogte. is deze route nog wel te rijden zonder gpx?

https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/nieuws/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:20
Darkzell schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:09:
Ik ben op zoek naar een nieuwe mountainbike. Op dit moment fiets ik op een 8 jaar oude Scott Scale, en ben wel toe aan een upgrade. Heb op een Merida Big Nine XT 2019 gereden, en daarmee merkte ik vrij veel verschil op alle fronten. Ik hou van redelijk doorfietsen en pak ook wel een kleine jump als de mogelijkheid er is.
Het budget heb ik nu gezet op €1700, en daarmee dacht ik een vrij complete aluminium 1x12 hardtail te kunnen kopen. Carbon frame lijkt in deze prijsklasse behoorlijk ten koste te gaan van de afmontering, en op dit moment neig ik dan meer naar een goede aluminium fiets. Moet eerlijk zeggen dat ik me momenteel nogal specifiek heb georiënteerd op Canyon, omdat ik het idee heb dat je daar erg veel fiets voor je geld krijgt en goede verhalen over hoor van fietsvrienden. Verder vind ik Orbea en Merida (op gefietst) er ook wel interessant uitzien, maar ik heb nog minder in verdiept.

De eerste opties:
Canyon Grand Canyon AL SL 8.0
Canyon Grand Canyon AL SL 9.0: Deze lijkt eigenlijk aan alles te voldoen en heel compleet.
Canyon Exceed CF SL 5.0
En hoeveel verschil ga ik merken in de praktijk als het budget opgerekt wordt tot:
Canyon Exceed CF SL 6.0
Canyon Exceed CF SL 7.0
Ik wil hier even op inhaken, ik ben ook aan het oriënteren voor een MTB < €1700. Wat me opvalt aan al deze modellen op een enkeling na (bv. Merida Big Nine XT2) is dat deze pressfit bottom brackets hebben.
Je leest dikwijls, ook hier op tweakers (Sjoewe in "Het grote mountainbike topic (deel 14)", Ruud in "Het grote mountainbike topic (deel 14)") dat pressfit BB niet geschikt zijn voor MTB's. Maar ik vind eigenlijk amper MTB in deze prijsklasse met threaded BB's. Bovendien lees ik dat carbon frames bijna altijd pressfit BB nodig hebben, of anders met een soort alu shell werken. Klopt het dus dat voor deze prijsklasse je wel zal moeten kiezen voor een pressfit BB en het ook wel prima werkt voor dat budget? (er zullen altijd wel dingen beter kunnen in deze prijsklasse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
deurmatje schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:33:
Ik lees net dat bij de mtb route veluwezoom meerdere afsluitingen zijn door de droogte. is deze route nog wel te rijden zonder gpx?

https://mtb-nationaalparkveluwezoom.nl/nieuws/
zo te lezen zijn op de uitgelpijlde route meerdere stukken gesloten, het alternatief is inderdaad een aangepaste route die niet is uitgepijld, althans de alternatieve stukken. Als je de alternatieve route uit je hoofd leert, kan je em prima zonder GPX rijden :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
LEDfan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:54:
[...]

Ik wil hier even op inhaken, ik ben ook aan het oriënteren voor een MTB < €1700. Wat me opvalt aan al deze modellen op een enkeling na (bv. Merida Big Nine XT2) is dat deze pressfit bottom brackets hebben.
Je leest dikwijls, ook hier op tweakers (Sjoewe in "Het grote mountainbike topic (deel 14)", Ruud in "Het grote mountainbike topic (deel 14)") dat pressfit BB niet geschikt zijn voor MTB's. Maar ik vind eigenlijk amper MTB in deze prijsklasse met threaded BB's. Bovendien lees ik dat carbon frames bijna altijd pressfit BB nodig hebben, of anders met een soort alu shell werken. Klopt het dus dat voor deze prijsklasse je wel zal moeten kiezen voor een pressfit BB en het ook wel prima werkt voor dat budget? (er zullen altijd wel dingen beter kunnen in deze prijsklasse)
Oi! Niet helemaal waar ;) Pressfit is prima geschikt voor een MTB. Ik vind een schroefbracket alleen vele malen fijner. Er rijden ook legio mensen kraakvrij rond met een pressfit bracket. Ik ga het binnenkort ondervinden, er ligt namelijk een pressfit klaar die in elkaar gedraaid kan worden in het midden.
Pagina: 1 ... 63 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic