Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:12
L0we schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:01:
[...]

2 maanden veel regen? Gevoelsmatig misschien, maar zoals ik het zo snel zie, alsnog niet perse meer dan gemiddeld.

En daarnaast, ongeveer elke route in Nederland heeft hier last van... Wat dat betreft toch een generiek probleem ipv de specifieke locatie ;)
Het tekort van afgelopen jaar was net een beetje rechtgezet volgens mij? En zeker in het oosten was er nog steeds een tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:00
Weet iemand de staat/status van de MTB-route Holterberg? Kans is dat ik er komende dagen in de buurt ben en neem graag mijn fiets mee als de route open/berijdbaar is.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
GrooV schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:32:
Sorry maar als een trail verpest wordt door 1,5 maand droogte in het voorjaar na 2 maanden veel regen dan moet je er geen mtb route van maken. Bewaar die dan gewoon voor de locals want kennelijk kan de track dit niet aan
Het heeft met name vaak geregend, maar qua hoeveelheid niet eens super veel. Helemaal niet als je ziet dat in grote delen van het land het nog steeds vrij droog was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:29
TheOmen schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:46:
Weet iemand de staat/status van de MTB-route Holterberg? Kans is dat ik er komende dagen in de buurt ben en neem graag mijn fiets mee als de route open/berijdbaar is.
Vorige week, de 18e, was die best redelijk eigenlijk maar heel weinig mul. Het is hier momenteel ook droog, Lemele is bijvoorbeeld al heel slecht. De komende dagen zal het hier gaan regenen dus hopelijk word het dan weer beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:14

Hegeman

Weet van alles wat

TheOmen schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:46:
Je bedoeld de blauwe route? https://www.mtbroutes.nl/overijssel/holten
Die heb ik afgelopen zaterdag nog gefietst (https://www.strava.com/activities/3349681264), was goed te doen.

Mulle stukjes alom aanwezig, maar daar ontkom je niet aan. Kort gedeelte op de Sallandse heuvelrug is afgesloten in verband met een speciale salamander die daar zit. Maar dit is met duidelijke omleiding aangegeven. Ik zeg, doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hoe vervoeren jullie je bikes eigenlijk? Met een fietsendrager? Of (al dan niet) de bank plat en achter in de auto? Of?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Eiríkr schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:31:
Hoe vervoeren jullie je bikes eigenlijk? Met een fietsendrager? Of (al dan niet) de bank plat en achter in de auto? Of?
Fietsendrager op het dak. Thule Outride + custom steekasadapter.

Vraag van mijn kant.
Ik heb vorige week een mooie Cube reaction race (2019) 2e hands op de kop kunnen tikken.
Deze heeft een Sram GX Eagle afmontage met 32 tands-voorblad.
Als ik deze zou willen vervangen voor een 34-tands heb ik dan gelijk een nieuwe ketting nodig?
Met een 34 tands zou ik achter wat meer op het midden moeten kunnen rijden.
Het zal dan waarschijnlijk om 1 schakel gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 17:24
Omgeving Twente is denk ik in zijn algemeenheid droog. Ik heb zelf enkele weken niet op de MTB gereden wegens eerder geposte bottom bracket. Van een vriend van me begreep ik dat Markelo goed te doen is nog, maar dat bijvoorbeeld Rijssen al wel aardig mul is. Ik heb enkele weken terug route Lochem gedaan, erg gaaf maar ook erg mul. Die is nieuw aangelegd en moet nog worden vastgereden. Dat is op sommige punten echt een zandbak nu.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Laatst online: 04-09 16:22
NoepZor schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:54:
Omgeving Twente is denk ik in zijn algemeenheid droog. Ik heb zelf enkele weken niet op de MTB gereden wegens eerder geposte bottom bracket. Van een vriend van me begreep ik dat Markelo goed te doen is nog, maar dat bijvoorbeeld Rijssen al wel aardig mul is. Ik heb enkele weken terug route Lochem gedaan, erg gaaf maar ook erg mul. Die is nieuw aangelegd en moet nog worden vastgereden. Dat is op sommige punten echt een zandbak nu.
Klopt Lochem/Barchem afgelopen zondag nog gefietst. Erg mooie route geworden maar deels ook afgesloten met een verboden in te rijden bord.
Daarnaast op stukje lochemseberg ontzettende zandbak, staat ook wel een waarschuwing. Maar moest toch afstappen.
Ik zag later op de facebook pagina dat er ook voor deze route werd afgeraden om hem te rijden. :'( Laat die regen maar eens komen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:34
Je gaat erop zitten en dan trappen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Nu online
Jampot007 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:18:
[...]

Je gaat erop zitten en dan trappen.
Hahaha, te makkelijk maar leuk :9

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@ericafterdark
Hij ligt achterin, of er staan er 2 op het dak met een Thule drager (zo te horen dezelfde als van @BraX), of bij echt lange afstanden staan ze zonder wielen erin op de achterbank in twee tassen van Decathlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 09:09
BraX schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:53:
[...]

Fietsendrager op het dak. Thule Outride + custom steekasadapter.

Vraag van mijn kant.
Ik heb vorige week een mooie Cube reaction race (2019) 2e hands op de kop kunnen tikken.
Deze heeft een Sram GX Eagle afmontage met 32 tands-voorblad.
Als ik deze zou willen vervangen voor een 34-tands heb ik dan gelijk een nieuwe ketting nodig?
Met een 34 tands zou ik achter wat meer op het midden moeten kunnen rijden.
Het zal dan waarschijnlijk om 1 schakel gaan?
32T of 34T maakt niet heel veel uit:

http://gears.mtbcrosscoun...9I6160I15134X29I813I13227

Ik denk dat je richting 36T zou moeten gaan, wil je inderdaad 1 tandwiel lager rijden. Als je dat toch wil; check even je slijtage, als die binnen de marges valt kan dat waarschijnlijk prima.
Thule fietsendrager op de trekhaak. Voor de langere afstanden neem ik dakdragers mee.

[ Voor 15% gewijzigd door L0we op 28-04-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Meestal inderdaad er op gaan zitten en dan fietsen. Ik fiets eigenlijk altijd naar de routes bij ons in de "buurt". Dat in de buurt is bij mij een ruim begrip. Ik fiets rustig 30km heen en 30km terug om tussendoor (een deel van) een route te doen. Ik ben ook niet iemand die puur een route fietst.
Maar in andere gevallen de fiets op de drager of gewoon staand in de auto (heb een Peugeot Partner (lelijk, maar wel praktisch met fietsen)).

@BraX Ik zou eerst eens kijken of je wel of niet met een 32t uit de voeten kan. Dus af en toe goed kijken hoe de ketting staat in combinatie met jouw voorkeurscadans. Dat heb ik zelf ook gedaan en ik ben tot de conclusie gekomen dat voor mij een 38t logischer is. Ik heb nu een 36/26t en 11/42t combinatie, maar fiets vrij vaak op hoge snelheid. Ik zie dat ook aan de slijtage van de cassette.

[ Voor 22% gewijzigd door wisselwerking op 28-04-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:52

DjVe

Hatsaflats!

Ik rij sinds eind 2014 op een Bird Zero, die ik de afgelopen jaren nog wel de nodige upgrades heb gegeven.

SRAM GX 1x11 met twistgrip
SLX 675 remmen
Raceface Turbine wielen met Maxxis Ikon bandjes
RS Revelation RL 140mm vork
Overige materialen zijn een mix van Hope en RaceFace

De fiets zit super. Het is niet de snelste (frame is relatief zwaar en je zit niet echt racy), maar wel heerlijk wendbaar in technische stukken. Nu ben ik echt geen gevorderde fietser en ik kan nog veel leren, maar ik heb zelf het gevoel dat ik een beetje tegen de beperking van het materiaal zit en dat er wel een upgrade mag komen. Wat zou een logische stap zijn? Qua vork ben ik best tevreden, maar heb geen referentie aan iets anders. Wielen eigenlijk idem. Wat is wijsheid? Qua gewicht valt er niet zoveel meer aan te schaven, zonder enorme bakken geld uit te geven (fiets weegt 11,8 kG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

DjVe schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:17:
Ik rij sinds eind 2014 op een Bird Zero, die ik de afgelopen jaren nog wel de nodige upgrades heb gegeven.

SLX 675 remmen

De fiets zit super. Het is niet de snelste (frame is relatief zwaar en je zit niet echt racy), maar wel heerlijk wendbaar in technische stukken. Nu ben ik echt geen gevorderde fietser en ik kan nog veel leren, maar ik heb zelf het gevoel dat ik een beetje tegen de beperking van het materiaal zit en dat er wel een upgrade mag komen. Wat zou een logische stap zijn? Qua vork ben ik best tevreden, maar heb geen referentie aan iets anders. Wielen eigenlijk idem. Wat is wijsheid? Qua gewicht valt er niet zoveel meer aan te schaven, zonder enorme bakken geld uit te geven (fiets weegt 11,8 kG)
Waaraan merk je dat je tegen het eind van je materiaal zit??? Wat wil je verbeteren??

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Vooral in snelheid op minder technische stukken. Ik heb daar af en toe echt het idee dat ik met een invalide wagen op de snelweg rij. Hoewel het met de Inkon bandjes een stuk beter is dan de High roller/ardent combi die ik eerst reed.

In het technische stuk zit ook verbetering, maar ik denk dat dat vooral bij mezelf zit (remgedrag, vooruit kijken, verstijven als het wat lastiger wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:33
DjVe schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:17:

SLX 675 remmen

Heb je al een dropperpost? Anders zou ik daarmee beginnen, met een dropper krijg je veel mee controle in technische situaties en kun je wat makkelijker je bewegingen uitvergroten. Als je er al een hebt, en eigenlijk sowieso uberhaupt, zou ik je vooral adviseren om te investeren in het volgen van een paar clinics. Want met dit materiaal zou je eigenlijk niet snel tegen je beperkingen aan moeten lopen, tenzij je echt in een wedstrijdscenario gaat denken en overal een paar secondes vandaan moet schrapen.

Die IKON's zouden opzich prima moeten zijn, maar bij Maxxis heb je veel verschillende versies van banden. Je zou gerust kunnen proberen om een ander lichtlopend setje XC banden te proberen. Sommige lopen makkelijker dan anderen. Ik heb een setje Maxxis Ardent's liggen, die geven veel tractie, maar het rolt ook wel alsof je door de kauwgom rijdt. Als je een paar pagina's terugscrollt dan worden er genoeg opties besproken van de verschilldende merken.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjoewe op 28-04-2020 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@DjVe

Je zit nog lang niet aan het einde van je materiaal. Misschien is de motor niet goed genoeg om op lange stukken snelheid te maken. Maar dat is best wel te trainen. Meer intervallen :)

Of probeer het stop and go gedrag te verminderen. Je kunt zoveel winnen door snelheid mee te nemen in de bocht. Die fiets kan zoveel meer dan jij. Misschien dat de bandjes de beperkende factor worden.

Natuurlijk zijn het aannames want ik ken je niet. En daarnaast, de Bird Zero is geen XC racer.

Bij welke routes loop je tegen beperkingen aan?

[ Voor 10% gewijzigd door Ruud op 28-04-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
NoepZor schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:30:
<knip>
En nog even een verse ketting gemonteerd, de oude was op volgens de slijtagemeter.
Ik heb net een rondje gebiked en mijn ergste vrees is waarheid: de ketting slaat over op de tandwielen. Met de vorige ketting ongeveer 2K gefietst en was in ieder geval voorbij de 1% rek. Is dit een kwestie van een nieuwe cassette, of is dit met een paar ritjes alweer op elkaar ingesleten? De kleinste en grootste kransjes trappen logischerwijs het minste door. Echter op het buitenblad trapt alles door, op het binnenblad de genoemde kransjes niet. Alleen de meest gebruikte 5-6 in het middengebied.

Kortom: ketting na 2K vervangen, slaat door, cassette vervangen of in laten slijten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
NoepZor schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:07:
Kortom: ketting na 2K vervangen, slaat door, cassette vervangen of in laten slijten?
Als de cassette al zodaning is ingesleten dat je op bijna alle versnellingen doortrapt, dan ga je de nieuwe ketting ook niet meer lekker inslijten op de cassette.

Eigenlijk heb je twee twee opties:
1. Cassette en ketting samen vervangen. Toptip, koop twee of drie kettingen en wissel iedere 300-500 kilometer van ketting.

2. Oude ketting er terug opleggen en ride it 'till you break it, met als risico dat je ketttingblad waarschijnlijk daarna ook naar z'n grootje is.

[ Voor 33% gewijzigd door Sjoewe op 28-04-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:30
NoepZor schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:07:
[...]

Ik heb net een rondje gebiked en mijn ergste vrees is waarheid: de ketting slaat over op de tandwielen. Met de vorige ketting ongeveer 2K gefietst en was in ieder geval voorbij de 1% rek. Is dit een kwestie van een nieuwe cassette, of is dit met een paar ritjes alweer op elkaar ingesleten? De kleinste en grootste kransjes trappen logischerwijs het minste door. Echter op het buitenblad trapt alles door, op het binnenblad de genoemde kransjes niet. Alleen de meest gebruikte 5-6 in het middengebied.

Met alu kettingbladen dien je bij 0.025 mm speling (een ketting rekt niet) te vervangen.

Denk dat je er niet aan ontkomt om kettingbladen en cassette te vervangen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Mijn groep is trouwens een 11 speed SLX, mocht dat nog van invloed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:20
Bij mij sloeg een nieuwe ketting al na 800 km door op een paar kransjes... Op de MTB kan het gewoon snel inslijten op elkaar.. vervolgens nog 2k verder mee gefietst en toen alles vervangen (behalve het voorblad, 1x nw bladen gaan een stuk langer mee).
Was nog niet op, maar wilde alles nieuw op nieuwe wielset.

Als de boel nog fatsoenlijk schakelt, zou ik de oude ketting verder oprijden, anders moet alles vervangen worden, zo te horen ook voor. (Maar je kan een gokje wagen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
TommyGun schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:43:
[...]

Exact het probleem inderdaad, dus wat dat betreft is afsluiten absoluut beter. Maar ook dan heb je nog genoeg mensen die lintjes negeren.

@GrooV we mogen blij zijn dat hele teams vrijwilligers elk weekend (of vaker) in de weer zijn om geweldige trails te onderhouden, en wat daar allemaal bij komt kijken; niet alleen qua manschappen en materieel maar ook overleg met landeigenaren, vergunningen e.d. Sommige daarvan (zoals Ede, welke overigens als beste nieuwe route is benoemd; https://www.velozine.nl/n...-awards-2019-de-winnaars/) liggen in gebieden die erg gevoelig zijn en met dit soort publiciteit wordt het allemaal maar drukker, en dus meer schade en meer werk. Beetje rekening houden met de omstandigheden mag dan wel imho.
Ik bedoel alleen door de populariteit van MTB in het algemeen, Strava, MTBRoutes.nl en andere mediums het steeds drukker wordt. Daar zul je ook rekening mee moeten houden met het publiceren van een route.

Ik snap dat het bekend maken van een "officiele" route erkening geeft en motivatie voor de vrijwilligers maar daar horen dus ook de negatieve kanten bij. Mensen zoeken een route uit, gooien de fiets in de auto en gaan er rijden. Hoe moeten die weten dat de route niet goed gangbaar is? Waarom staat dit niet op mtbroutes.nl ? Om nog maar te zwijgen van mensen die überhaupt geen benul hebben wat ze aan het doen zijn en dat die routes onderhouden worden

LDD kan je bijvoorbeeld prima rijden na veel neerslag maar 60km verderop was het in maart een probleem in Nijmegen.

Ik ben overigens een voorstander van vignetten als dit wat meer hoogwaardige routes oplevert zoals LDD maar dan mogen mensen wel verwachten dat ze er altijd mogen rijden. En het liefst 1 vignet voor heel NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
GrooV schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:07:
[...]
*knip*

Ik ben overigens een voorstander van vignetten als dit wat meer hoogwaardige routes oplevert zoals LDD maar dan mogen mensen wel verwachten dat ze er altijd mogen rijden. En het liefst 1 vignet voor heel NL
Waarom altijd? Voetbal wordt ook afgelast als de velden teveel kunnen beschadigen. Lijkt me niet meer dan normaal dat onder bepaalde omstandigheden routes gewoon gesloten worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 29-04-2020 08:57 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik zit nu op 2400 km trouwens, volgens strava. Oude ketting ligt al in de container, geen idee of die nog te salvagen is.

Nog een ander dingetje: Ik rij met een combi Nobby Nic voor en Racing Ralph achter. Deze set uitgezocht omdat de fiets wat zoekerig was in natte omstandigheden op de fabrieksset Maxxis Ikon (draadversie). Echter met de Nobby Nic voor heb ik het idee dat er een zandkoek aanplakt in de mulle omstandigheden. Daardoor schuift het voorwiel juist wat weg steeds. Klopt mijn gevoel en kan ik beter een andere band kiezen voor? Of schuift alles in die omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Sjoewe schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:13:
[...]

Heb je al een dropperpost? Anders zou ik daarmee beginnen, met een dropper krijg je veel mee controle in technische situaties en kun je wat makkelijker je bewegingen uitvergroten. Als je er al een hebt, en eigenlijk sowieso uberhaupt, zou ik je vooral adviseren om te investeren in het volgen van een paar clinics. Want met dit materiaal zou je eigenlijk niet snel tegen je beperkingen aan moeten lopen, tenzij je echt in een wedstrijdscenario gaat denken en overal een paar secondes vandaan moet schrapen.

Die IKON's zouden opzich prima moeten zijn, maar bij Maxxis heb je veel verschillende versies van banden. Je zou gerust kunnen proberen om een ander lichtlopend setje XC banden te proberen. Sommige lopen makkelijker dan anderen. Ik heb een setje Maxxis Ardent's liggen, die geven veel tractie, maar het rolt ook wel alsof je door de kauwgom rijdt. Als je een paar pagina's terugscrollt dan worden er genoeg opties besproken van de verschilldende merken.
Ik heb geen dropperpost en mijzelf eerlijk gezegd ook nog nooit echt in verdiept. Ga ik binnenkort eens doen! Betreffende clinics heb je helemaal gelijk! Zodra dat weer mogelijk is, zal ik er eens een paar gaan afnemen.

Ik rij op de EXO Dual versie (Skinwall) van de Ikon's 2,2. Bevallen verder wel goed, vrij vlot en ook laag op druk prima te rijden (heb vorige week tijdens de route zelfs nog wat extra lucht laten ontsnappen, nadat ik voor de tweede keer een schuiver maakte in een mulle bocht). Met de Ardent en High Roller kom je wel echt overal doorheen, maar je levert behoorlijk wat in op snelheid.
Ruud schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:40:
@DjVe

Je zit nog lang niet aan het einde van je materiaal. Misschien is de motor niet goed genoeg om op lange stukken snelheid te maken. Maar dat is best wel te trainen. Meer intervallen :)

Of probeer het stop and go gedrag te verminderen. Je kunt zoveel winnen door snelheid mee te nemen in de bocht. Die fiets kan zoveel meer dan jij. Misschien dat de bandjes de beperkende factor worden.

Natuurlijk zijn het aannames want ik ken je niet. En daarnaast, de Bird Zero is geen XC racer.

Bij welke routes loop je tegen beperkingen aan?
Er zit natuurlijk verbetering in de motor en de techniek daarvan ;) Ik denk dat ik dus eerst maar eens wat clinics ga volgen en dan maar verder ga kijken.

Ik rij nu vooral Ede en Groesbeek/Nijmegen. Vooral in Ede merk ik dat ik dat ik op de rechte stukken snelheid laat liggen. De technische stukken met veel klim en stuurwerk gaan best wel oké (ik kom goed mee met andere rijders) ik rij de meeste wel kwijt bij snelle bochtige stukken met afdalingen (waar mijn fiets ook echt voor gemaakt is). Ik laat het vooral liggen op eenvoudige rechte paden qua snelheid.

Misschien moet ik me er wat minder druk om maken en gewoon meer gaan fietsen :+

Voor nu alleen wat investeren op groot onderhoud van de vork (dat besteed ik uit) en een revisie van de remmen (dat lukt mij zelf wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@NoepZor maak eens een foto van je voorblad, maar een nieuwe cassette ontkom je niet aan :)

Volgens mij is grip altijd een probleem met zoveel los zand (hoewel de regen nu wel is begonnen :D). wil je meer grip in los zand moet je een zo breed mogelijke band kiezen (meer contact). je wilt dat de band zo min mogelijk wegzakt. Qua profiel wil je niet te agressief, met veel kleine noppen creeer je ook meer contact oppervlak zonder door het zand heen te graven.
oja, ook de druk zo laag mogelijk, voor -je raad het al- een groot contact oppervlak

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 29-04-2020 09:26 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
Joris748 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 08:48:
[...]

Waarom altijd? Voetbal wordt ook afgelast als de velden teveel kunnen beschadigen. Lijkt me niet meer dan normaal dat onder bepaalde omstandigheden routes gewoon gesloten worden.
Voetbal wordt alleen afgelast als de veiligheid van de spelers in het gedrang komt door een te glad veld niet om het veld te beschermen maar goed.

Ik bedoel meer, dan moet dit actief gecommuniceerd worden en niet van mensen verwachten dat je na 3 regenbuien niet meer op de track mag fietsen. Ik heb zelf geen Facebook en gebruik mtbroutes.nl voor het ontdekken van nieuwe routes, laten we daar dan op gaan communiceren!

Verder vindt ik sowieso dat nat & droog gewoon bij NL hoort. Daar moeten de routes en de rijders mee om kunnen gaan. Echter zoek ik meestal zelf een andere route als deze te droog of nat wordt omdat dit gewoon niet fijn fietst. Of ik ga hardlopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:12
Joris748 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 06:53:
[...]

Met alu kettingbladen dien je bij 0.025 mm speling (een ketting rekt niet) te vervangen.

Denk dat je er niet aan ontkomt om kettingbladen en cassette te vervangen.
De schakels rekken inderdaad niet. Maar de draaipunten in de elke schakel worden wel losser. Daarom worden kettingen langer en verandert de afstand waarop de tandjes van de tandwielen moeten staan.

Anders leg je toch een centimeter langs een nieuwe vs een oude. Op zo'n 20cm aan schakels zie je het verschil echt wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
het is maar net hoe je het wilt noemen.. een versleten ketting is in ieder geval langer, technisch mag je het misschien geen rek noemen, maar iedereen weet wat ermee bedoeld wordt.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
DjVe schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:23:
[...]
Ik rij nu vooral Ede en Groesbeek/Nijmegen. Vooral in Ede merk ik dat ik dat ik op de rechte stukken snelheid laat liggen. De technische stukken met veel klim en stuurwerk gaan best wel oké (ik kom goed mee met andere rijders) ik rij de meeste wel kwijt bij snelle bochtige stukken met afdalingen (waar mijn fiets ook echt voor gemaakt is). Ik laat het vooral liggen op eenvoudige rechte paden qua snelheid.
Is het erg dat je op rechte stukken snelheid laat liggen?

Zolang diegene die me inhaalt maar niet in de weg rijdt op de leuke stukken vind ik het helemaal niet erg. Maar het snelheidsverschil is meestal dusdanig groot dat ik die meters heel snel weer dichtgereden heb op leuke stukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
@DjVe Hoe match je tekort komen op rechte stukken dan aan materiaal dat niet voldoet? Op rechte stukken is je fiets t minst van invloed en gaat het vooral om hoeveel watt je zelf kan trappen. Of ik mis iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ruud schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:38:
[...]

Is het erg dat je op rechte stukken snelheid laat liggen?

Zolang diegene die me inhaalt maar niet in de weg rijdt op de leuke stukken vind ik het helemaal niet erg. Maar het snelheidsverschil is meestal dusdanig groot dat ik die meters heel snel weer dichtgereden heb op leuke stukken.
Ik win het ook meestal weer op de afdaling :+
Ja, remmen los en naar beneden rollen zou je zeggen. Maar gelukkig ligt de praktijk anders :P
(semi)pro's die rondjes van 18min. rijden waar ik er 25 over doe. Maar in de afdaling heb ik dan alsnog een betere tijd.
Mijn conditie en uithoudingsvermogen is gewoon een stuk minder, fiets ook minder op snelheid gebouwd en meer op fun. Ik doe nu 2 rondjes met een pauze ertussen. Ik zie op strava mensen die er 7 aaneengesloten achter elkaar rijden van rond de 21min. (Bergschenhoek)
Jampot007 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:46:
@DjVe Hoe match je tekort komen op rechte stukken dan aan materiaal dat niet voldoet? Op rechte stukken is je fiets t minst van invloed en gaat het vooral om hoeveel watt je zelf kan trappen. Of ik mis iets.
Lijkt mij ook, een nieuwe derrailieur of een carbon spacer onder je stuurnok speelt dan geen rol, vooral je houding, weerstand, en vermogen.

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 29-04-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Jampot007 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:46:
Ik rij natuurlijk een long travel hardtrail op 27,5 inch. Dan valt het op dat je vooral op vlakke stukken wordt gepasseerd door veel rijders op een "normale" mtb (dus 29ers). Het maakt mij verder niets uit dat ik ingehaald wordt (fiets sowieso liever alleen), maar het geeft wel het gevoel: volgens mij valt hier meer uit te halen ;) Vandaar de twijfel, fiets ik nou wel met het juiste materiaal, of is er nog wat te behalen?

Ik denk dat jullie gelijk hebben betreffende de motor: die kan best nog wel wat werken aan zijn conditie. Dat is uiteindelijk de beste upgrade die ook nog eens het meest voordelige is. Daarnaast moet ik ook blij zijn dat ik zo'n toffe fiets heb die gewoon bevalt qua handeling, comfort en looks.

Thanks heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:34
NoepZor schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:54:
Gisteren Rijssen gereden, vette route dat zeker, maar veel mul zand. Niet te doen eigenlijk. Vooral het laatste stuk, had ik dit vooraf geweten, was ik niet gegaan.. Ben een beginner maar wat mij vooral opvalt is de hoeveelheid bidons die langs de tracks liggen.
De afgelopen 3 dagen ca 100 km gefietst over 3 routes en minimaal 10 bidons en 1 binnenband gezien.
Dat is 1 bidon per 10 km. (holterberg, Markelo, Rijssen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Tomas_ schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:18:
[...]

Gisteren Rijssen gereden, vette route dat zeker, maar veel mul zand. Niet te doen eigenlijk. Vooral het laatste stuk, had ik dit vooraf geweten, was ik niet gegaan.. Ben een beginner maar wat mij vooral opvalt is de hoeveelheid bidons die langs de tracks liggen.
De afgelopen 3 dagen ca 100 km gefietst over 3 routes en minimaal 10 bidons en 1 binnenband gezien.
Dat is 1 bidon per 10 km. (holterberg, Markelo, Rijssen)
afgezien van wedstrijden dumpen de meeste mensen geen bidons.. die stuiteren meestal gewoon van de fiets. binnenbandje is een ander verhaal uiteraard...als je een reserve mee kan nemen, kan de oude ook mee terug :/

@DjVe Als je naar beneden bij de snellere hoort, dan is er natuurlijk niet zoveel mis met je fiets (en je techniek). Als je sneller wilt zijn op de vlakke stukken is er (naast de obvious training) niet zo heel veel te "upgraden". Gewicht gaan op het vlakke geen enorme rol spelen (zeker niet tegen de kosten). Het is zo te zien een redelijk trail gerichte hardtail, daar steek je ook niet zomaar een kortere vork in. De huidige vork kan misschien wat deinen op de vlakke stukken waar je hard moet trappen.. Misschien dat een moderere vork (of indien mogelijk een demper upgrade in je huidige vork) wat verbetering meebrengt, maar ook dat zal buiten sprinten om ook marginaal zijn.

je banden en wielen valt ook niet veel winst te behalen.. dat is al behoorlijk op orde..

Een pure XC machine met 29" wielen, een kortere vork, diepere zit, etc zal uiteraard op de vlakke/rechte stukken sneller zijn (een gravelbike zal wellicht nog sneller zijn op die stukken). Maar als de fiets je verder bevalt zou ik dat niet veranderen. (ofwel gewoon harder trainen :D)

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 29-04-2020 13:54 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 18:30
Vrijdag mijn nieuwe MTB ophalen..
Wat gebruiken jullie om je fiets een beetje netjes te houden qua frame bescherming?
Ik zat zelf al te kijken naar een achterbrug bescherming voor de kettingslag ala https://www.cube.eu/en/eq...rotection-hpx-blackngrey/

Ook zitten er blauwe handvatten op die ik graag voor zwarte wil vervangen, wat zijn goede grips en zijn de meeste stuurtjes dezelfde diameter?

https://www.lizardskins.c...bar_grips&v=0&t=MacAskill

Zijn er verder nog leuke/handige accesoires voor de mtb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:23
wokkelz schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:12:
Wat gebruiken jullie om je fiets een beetje netjes te houden qua frame bescherming?
Ik zat zelf al te kijken naar een achterbrug bescherming voor de kettingslag ala https://www.cube.eu/en/eq...rotection-hpx-blackngrey/

Ook zitten er blauwe handvatten op die ik graag voor zwarte wil vervangen, wat zijn goede grips en zijn de meeste stuurtjes dezelfde diameter?

https://www.lizardskins.c...bar_grips&v=0&t=MacAskill

Houders bidon
Houder fietscomputer of horloge
Pedalen
Tubeless maken
(Zadel)tasje voor spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 17:29

Niku

Alagaesii

DjVe schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:18:
[...]

Ik rij natuurlijk een long travel hardtrail op 27,5 inch. Dan valt het op dat je vooral op vlakke stukken wordt gepasseerd door veel rijders op een "normale" mtb (dus 29ers).

Thanks heren!
Maakt die 1,5" nu echt dat grote verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Niku schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:24:
[...]

Maakt die 1,5" nu echt dat grote verschil?
Alleen de 1,5 inch maakt het verschil niet, maar alles samen heeft wel effect ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
inderdaad een onderdeeltje in het complete plaatje. 29ers rollen makkelijker over oneffenheden en houden daarmee meer snelheid vast (kost dus minder energie om een steady snelheid te rijden). de geometrie en de lange vork spelen ook een een rol in het verhaal, maar als je mvdp op die fiets zet, dan gaat ie nog iedereen voorbij op power

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DjVe schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:18:
[...]
Ik rij natuurlijk een long travel hardtrail op 27,5 inch. Dan valt het op dat je vooral op vlakke stukken wordt gepasseerd door veel rijders op een "normale" mtb (dus 29ers). Het maakt mij verder niets uit dat ik ingehaald wordt (fiets sowieso liever alleen), maar het geeft wel het gevoel: volgens mij valt hier meer uit te halen ;) Vandaar de twijfel, fiets ik nou wel met het juiste materiaal, of is er nog wat te behalen?

Ik denk dat jullie gelijk hebben betreffende de motor: die kan best nog wel wat werken aan zijn conditie. Dat is uiteindelijk de beste upgrade die ook nog eens het meest voordelige is. Daarnaast moet ik ook blij zijn dat ik zo'n toffe fiets heb die gewoon bevalt qua handeling, comfort en looks.

Thanks heren!
De snelheid op het vlakke rechte stuk zit meer in het hoofd en de bovenbeentjes dan in je wielmaat :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Prulleman schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:48:
[...]

afgezien van wedstrijden dumpen de meeste mensen geen bidons.. die stuiteren meestal gewoon van de fiets. binnenbandje is een ander verhaal uiteraard...als je een reserve mee kan nemen, kan de oude ook mee terug :/
Ik vond het gisteren wel meevallen op Markelo qua hoeveelheid flesjes. Het zijn voornamelijk flesjes met AA drink of Spa. Bidons blijven over het algemeen beter op de fiets zitten. Wel erg mul op sommige stukken. Deel Herikerberg was prima te doen, maar de tracks rond Stokkum / Meene waren erg mul. Fietst niet heel prettig in ieder geval, samen met een doortrapte ketting.

Ik zal straks trouwens nog even een foto posten van mijn drivetrain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Invisiframe

https://www.invisiframe.co.uk/

Echt top spul!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:58

Meneer iCy

swarma

Dat wordt vanavond weer gezellig alleen fietsen ipv kameraad op afstand. (Iets met Sjaak Afhaak :P)

Kan ik mooi ff stukje oefenen wat hier gisteren benoemd is en even wat kleine klimmetjes, want grote zijn hier helaas niet.

Ben alleen zelf nog zoekende qua kleding met dit weer. Trek bovenlichaam een baggy shirt met lange mouwen, maar broek ben ik niet over uit met dit weer. Lang of kort? Denk zelf gewoon kort.

Heb geen lange mouwen lycra shirt, dus het is een combi van strak en los, maar goed, mijn losse long sleeve shirt is sowieso al erg fout dus verkeerd broekje kan ook. :P

https://ae01.alicdn.com/k...Motocross.jpg_640x640.jpg

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Meneer iCy schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:29:
Dat wordt vanavond weer gezellig alleen fietsen ipv kameraad op afstand. (Iets met Sjaak Afhaak :P)

Kan ik mooi ff stukje oefenen wat hier gisteren benoemd is en even wat kleine klimmetjes, want grote zijn hier helaas niet.

Ben alleen zelf nog zoekende qua kleding met dit weer. Trek bovenlichaam een baggy shirt met lange mouwen, maar broek ben ik niet over uit met dit weer. Lang of kort? Denk zelf gewoon kort.

Heb geen lange mouwen lycra shirt, dus het is een combi van strak en los, maar goed, mijn losse long sleeve shirt is sowieso al erg fout dus verkeerd broekje kan ook. :P

https://ae01.alicdn.com/k...Motocross.jpg_640x640.jpg
https://www.endurasport.c...p-Off-Trouser-II/p/bE8075

Ik zweer erbij. Maar; Het grote fietskleding topic

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:34

Bestla

Kvinne

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hGb9pdjz/B1.jpg

Oudje , B1 Tact tweedehands gekocht in 1997, en nu ga ik hem opknappen, want het was een fijn fietsje, maar sinds 2014 niet meer aangeraakt omdat ik elders ging werken wat te ver was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 16:57

...

Ik heb deze, later zal blijken of ze goed zijn :)
https://www.internet-bike...220-mm-small-transparant/

En verder bijv:
- Multitool
- Fietspompje
- Reserve binnenband

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
YakuzA schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:42:
[...]

De snelheid op het vlakke rechte stuk zit meer in het hoofd en de bovenbeentjes dan in je wielmaat :)
Helemaal mee eens. Paar weken geleden wat vaker met mijn oude Bulls 26" gefietst, maar op de rechte stukken haal ik gewoon 29'ers in hoor. Er zit zeker snelheidsverschil tussen de 2 maten, maar echt heel groot is dat niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Prulleman schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:25:
@NoepZor maak eens een foto van je voorblad, maar een nieuwe cassette ontkom je niet aan :)
Cassette:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLv36miahVhqm6rfyaZRFaXNL0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYIc9TqmKQUProNd3kZdSPlh.jpg?f=fotoalbum_large

Kettingblad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP1YLtbJfmB6N7dVRs9xXTE4lPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PmGD5wjLmMFvpCL6AiuqaZN.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine blad voor is nog wel goed daar is weinig op gefietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

NoepZor schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:57:
[...]

Cassette:

Herkenbaar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4S82ZbPpbB_iDVQ8SpT4NwulLuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SH6PCYX8K98tfsUSdJarkjeE.png?f=fotoalbum_large

Ik heb net mijn hele aandrijflijn binnen gekregen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCTU9tCU8OXTxWVB1ndwORo1_Dg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dOpYl9JPNGYTeHmntTb0gcgN.png?f=fotoalbum_large

Was zo 130 euro bij bike-discount.de. En zaterdag besteld, net binnen gekregen (DeHeL bezorgt hier altijd prima).

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 29-04-2020 19:08 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
[...]

Cassette:

[Afbeelding]

Kettingblad:

[Afbeelding]

3 bladen lager zijn gaar en de 2 bladen hoger van de ketting ook.
Mooie ovaaltjes. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@NoepZor dat grote voorblad kan je gelijk mee bestellen.. die is echt wel op

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Prulleman schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:19:
@NoepZor dat grote voorblad kan je gelijk mee bestellen.. die is echt wel op
Torched schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:18:
[...]

3 bladen lager zijn gaar en de 2 bladen hoger van de ketting ook.
Mooie ovaaltjes. d:)b
Thanks voor jullie blik op deze. Ik was er zelf al wel bang voor dat het voorblad ook exit zou zijn.

Het is wellicht nét een tandje 🦷 minder dan bij @JvS , maar als je het vergelijkt met een nieuw blad zoals op de foto hier boven, dan is het verschil wel redelijk obvious :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Cassette:

[Afbeelding]

Kettingblad:

[Afbeelding]

Rijp voor de schrotbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Waar is trouwens een 36T blad te bestellen voor de SLX M7000 groep? Ik kom alleen XT bladen tegen bij de gangbare shops (Mantel, Futurum), of een 34T blad.

Andere optie is er een 1x aandrijving van te maken, met een 11-46 cassette en een ander kettingblad.

Edit: Bij de Duitse e-tailers (bike-components, bike-discount) hebben ze de 36T SLX wel, daar maar besteld. Beetje jammer om 50 euro stuk te slaan op een XT blad, als je voor 22 euro een SLX versie hebt. Daarnaast nieuwe cassette en derriewielen.

Edit 2: Ik ben eigenlijk wel blij met de SLX bak, nu voor 100 euro (ketting meegerekend) compleet verse aandrijflijn er op. Vriend van me rijdt met een GX eagle, daarvoor kost alleen de cassette al 150 euro. Zijn daar nog goedkopere alternatieven voor, of kan hij beter voor de NX eagle cassette gaan (als dat compatible is)? Zijn zooitje is ook aardig versleten.

[ Voor 58% gewijzigd door NoepZor op 29-04-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik heb een 26" Canyon Grand Canyon AL, niet heel erg veel op gefiets maar zou er wel weer graag vaker op fietsen. De fiets is uit de fabriek gekomen met Avid Elixir 3 hydraulische remmen. De voorrem is prima maar de achterrem is een groot drama die loopt altijd aan en ook de hendel voelt een paar dagen naar het bleeden aan als een spons. Ik heb de gehele achter piston uit elkaar gehaald en alle rubbertjes vervangen. De rem heeft het toen een twee weken prima gedaan.

Op mijn woon werk fiets heb ik hydraulische remmen van Shimano en die bijten een stuk minder hard maar zijn wel compleet probleemloos.

Wat raden jullie aan voor de achterrem van mijn Canyon? Zit het probleem in de zuiger of kan het ook in de hendel zelf zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Als ik jou was zou ik bij RCZ een setje Shimano Deore T615 remmen bestellen. Kost iets van 50 tientjes voor het setje voor/achter daar, en dan ben je gelijk verlost van die Elixers. Dat zijn echt schijtremmen en niet de moeite van het oplappen meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sjoewe schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:55:
Als ik jou was zou ik bij RCZ een setje Shimano Deore T615 remmen bestellen. Kost iets van 50 tientjes voor het setje voor/achter daar, en dan ben je gelijk verlost van die Elixers. Dat zijn echt schijtremmen en niet de moeite van het oplappen meer waard.
Dat levert geen problemen op met de huidige avid rotors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Als dat gewoon standaard 160/180 rotors zijn komt dat wel goed, en anders een setje Deore schijven kost 2 tientjes ofzo. Kun je weer een hele tijd vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sjoewe schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:15:
Als dat gewoon standaard 160/180 rotors zijn komt dat wel goed, en anders een setje Deore schijven kost 2 tientjes ofzo. Kun je weer een hele tijd vooruit.
Zie dat RCZ enkel de voorrem heeft en niet de achterrem. Op Rose hebben ze zowel de voor als achterrem van de BR-M6000 voor 100 euro tezamen.

Mijn stadsfiets heeft MT201 remmen, neem aan dat die Deore's een stuk beter bijten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Brilsmurfffje schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:22:
[...]

Zie dat RCZ enkel de voorrem heeft en niet de achterrem. Op Rose hebben ze zowel de voor als achterrem van de BR-M6000 voor 100 euro tezamen.

Mijn stadsfiets heeft MT201 remmen, neem aan dat die Deore's een stuk beter bijten?
Die Deore's zijn wel een niveautje beter, maar bijvoorbeeld een setje MT400 is ook al prima voor de NL routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:31
YakuzA schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:42:
[...]

Klopt.
Op mijn vouwfiets ga ik vreemd genoeg veel harder dan op de mbt, terwijl 20" 2.0 banden onder zitten, Fiets probleemloos 35-37 km/h mee, is behoorlijk snel voor een klein fietsje dat klopt.

Op de mtb 28" 1.5 straat banden met moeite 28-30 km/h(ja wel serieus hard opgepomp)...
XT versnellingen alles gesmeert en schoongemaakt maar blijft in verhouding zwaar trappen op topsnelheid.

De vouwfiets geen versnellingen maar wel tandwielen/verhouding op mij afgestemd.
Ik trap op conditie niet op kracht, dus vrij hoge trapfrequentie.

Voor in bos ga ik met deze banden aan de slag, beetje hybride.
BUB 28X200 SC 50-622 R MARATHON GT 365 DG ZW

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 29-04-2020 21:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

mr_evil08 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:45:
[...]

Klopt.
Op mijn vouwfiets ga ik vreemd genoeg veel harder dan op de mbt, terwijl 20" 2.0 banden onder zitten, Fiets probleemloos 35-37 km/h mee, is behoorlijk snel voor een klein fietsje dat klopt.

Op de mtb 28" 1.5 straat banden met moeite 28-30 km/h(ja wel serieus hard opgepomp)...
XT versnellingen alles gesmeert en schoongemaakt maar blijft in verhouding zwaar trappen op topsnelheid.

De vouwfiets geen versnellingen maar wel tandwielen/verhouding op mij afgestemd.
Mijn stadsfiets haalt op het vlakke asfalt met een Nexus 8 naaf ook de 50 km/h en met de mtb kan ik dat alleen hellingaf halen :+

Maar je moet met de mtb toch wel een verzet kunnen vinden gelijk aan de vouwfiets? Vouwfietsen zijn nou ook weer niet bijzonder stijf..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
mr_evil08 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:45:
[...]

Klopt.

Voor in bos ga ik met deze banden aan de slag, beetje hybride.
BUB 28X200 SC 50-622 R MARATHON GT 365 DG ZW
Die vouwfiets vergelijking gaat natuurlijk niet op voor 29" vs 27.5" (of 26") in het terrein. Het gaat namelijk over het doorrollen over oneffenheden ipv er tegen aan botsen (overdreven uiteraard, maar ga naar eens op zo'n ministepje of inline skates op een klinkerweg vs glad asfalt, dan merk je snel genoeg hoe slecht kleine wielen over oneffenheden rollen, maar ook de reden waarom een lage bandenspanning goed is voor de rolweerstand in het terrein).

Banden met een kleine diameter hebben een kleiner contact oppervlak, daar zit een groot deel van de lage rolweerstand in. (Ik heb zelf een brompton en die trapt inderdaad behoorlijk licht)

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 29-04-2020 23:02 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Prulleman schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:54:
[...]

Die vouwfiets vergelijking gaat natuurlijk niet op voor 29" vs 27.5" (of 26") in het terrein. Het gaat namelijk over het doorrollen over oneffenheden ipv er tegen aan botsen (overdreven uiteraard, maar ga naar eens op zo'n ministepje of inline skates op een klinkerweg vs glad asfalt, dan merk je snel genoeg hoe slecht kleine wielen over oneffenheden rollen, maar ook de reden waarom een lage bandenspanning goed is voor de rolweerstand in het terrein).

Banden met een kleine diameter hebben een kleiner contact oppervlak, daar zit een groot deel van de lage rolweerstand in. (Ik heb zelf een brompton en die trapt inderdaad behoorlijk licht)
Exact om die reden rijden wielrenners op 28 of 30mm brede banden. 1,5 inch oftwel 42mm is dan nog steeds belachelijk breed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Knappen de tracks een beetje op van die paar dagen zeikweer? Of is dit geen druppel op de gloeiende plaat? Het is allicht beter dan in 1 dag 50mm plensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003

Meneer iCy

swarma

Gisteren even snelheid in bochtjes geprobeerd en bijnaaaaaaaaaaaa onderuit gegaan. Achterwiel zat op een boomstronk en gleed door :+

Scrok wel even, maar gelijk doorgaan :+

Had gisteren de planning om de route 2x te doen, maar eten is mij te zwaar gevallen en kreeg na 20km buikpijn en dus omgekeerd. Ik weet uit ervaring van voetbal van vroeger dat je een halfuur tot uur moet wachten qua training, alleen ik was eigenwijs en ging na 15 minuten na het avond eten al fietsen. Denk dat het daar is misgegaan.

Ga dinsdag even een nieuwe route voor mij verkennen die ik al een tijdje op de planning heb staan. De route van Sleen (zonder te droppen, zit een dropstukje in). Vind mijzelf niet capabel genoeg om nu al te gaan droppen. Droppen van een hoogte van 2 a 3 stoepranden hoog is prima, maar verder durf ik nog niet.
JvS schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:32:
Knappen de tracks een beetje op van die paar dagen zeikweer? Of is dit geen druppel op de gloeiende plaat? Het is allicht beter dan in 1 dag 50mm plensen.
Fietste gisteren een heel stuk beter dan zaterdag op mijn route.

[ Voor 33% gewijzigd door Meneer iCy op 30-04-2020 08:59 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:23
Ik heb laatst zelf mijn remblokjes achter vervangen (voor jullie een peuleschil, voor mij een spannend avontuur :)).
Toen moest mijn achterwiel eraf uiteraard. Toen ik die er weer op wilde zetten begon de handleiding over een momentsleutel (op ik meen 14Nm). Die heb ik echter niet, dus maar op goed geluk aangedraaid. Dat zit me niet lekker, dus nu wil ik een momentsleutel gaan kopen. Heeft iemand tips voor een prettige en goede sleutel? Ik zie op de site van Mantel een aantal sleutels staan tot 15Nm. Is dat een goede max? Of ga ik morgen een ander onderdeel van mijn fiets vast willen maken en zegt dan de handleiding dat het op 20Nm moet en kan ik weer een andere gaan halen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Meneer iCy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:57:
Had gisteren de planning om de route 2x te doen, maar eten is mij te zwaar gevallen en kreeg na 20km buikpijn en dus omgekeerd. Ik weet uit ervaring van voetbal van vroeger dat je een halfuur tot uur moet wachten qua training, alleen ik was eigenwijs en ging na 15 minuten na het avond eten al fietsen. Denk dat het daar is misgegaan.
Een kwartier tot half uur na het eten na de avondmaal een zware inspanning leveren is wat mij betreft echt een no go en. Je lichaam zal dan drukker bezig zijn met het verteringsproces dan dat het je de energie kan leveren die je nodig hebt.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Wyke schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:07:
Ik heb laatst zelf mijn remblokjes achter vervangen (voor jullie een peuleschil, voor mij een spannend avontuur :)).
Toen moest mijn achterwiel eraf uiteraard. Toen ik die er weer op wilde zetten begon de handleiding over een momentsleutel (op ik meen 14Nm). Die heb ik echter niet, dus maar op goed geluk aangedraaid. Dat zit me niet lekker, dus nu wil ik een momentsleutel gaan kopen. Heeft iemand tips voor een prettige en goede sleutel? Ik zie op de site van Mantel een aantal sleutels staan tot 15Nm. Is dat een goede max? Of ga ik morgen een ander onderdeel van mijn fiets vast willen maken en zegt dan de handleiding dat het op 20Nm moet en kan ik weer een andere gaan halen? :)
Heb ooit een momentsleutel gekocht, maar gebruik hem eigenlijk zelden (eigenlijk alleen met vastzetten van dure carbon onderdelen). Remmen vastzetten doe ik gewoon met gezond verstand en een imbussetje. Een momentsleutel klinkt super handig, maar er zijn er maar weinig die je van 5 tot 40 Nm kan instellen (en praktisch/betaalbaar zijn).

Als je twijfelt zou je twee tientjes kapot kunnen slaan op dit: https://www.mantel.com/topeak-combotorq-wrench-bit-set

Werkt best prima en het is niet superaccuraat, maar het geeft je een idee hoeveel kracht iets kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:39

Typhone

Who Dares Wins

Ik draai sinds een tijdje elke maand alles aan met een momentsleutel (van PRO). Dat proces sla ik ook nooit meer over sinds een keer wat losgetrild was bij de achterbrug. Het is duurder iets te moeten fixen dan een kleine investering te moeten doen in een momentsleutel.

Van mij mag het hier (regio Eindhoven, Best, Helmond) even flink gaan plenzen nog vandaag en morgen zodat de routes er wat beter bij komen te liggen. Sjonge jonge net als je denkt dat ze er prachtig bijliggen regent het weer 3-4 weken totaal niet. De go-to route van Helmond was 1 groot zandfeest geworden waar zelfs rubberen matten neergelegd werden bij een bepaald klimmetje. Niettemin verdronk mijn voorwiel letterlijk in het rulle zand waardoor ik er niet lekker doorheen kwam. Voor mij reed een relatief snelle MTB'er maar op een gegeven moment zag ik dat die elke keer afkortingen nam in de buurt van het rulle zand. Sneaky bastard! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik heb zelf een momentsleutel van BBB. Niet extreem duur, maar ik vind deze persoonlijk toch best handig. Eigenlijk is een bereik tot 15Nm zat voor zo'n momentsleutel. Alles wat vaster moet (cranks, cassette) is gewoon goed strak draaien. De lagers van mijn fully wil ik daarentegen wel op het juiste moment vastzetten. Zelfde voor de stem en zadelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 23:58

Sherlock

No Shit

Sjoewe schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:55:
Da's nog best prijzig! ;)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
:D

No shit Sherlock :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:50:
Ik heb zelf een momentsleutel van BBB. Niet extreem duur, maar ik vind deze persoonlijk toch best handig. Eigenlijk is een bereik tot 15Nm zat voor zo'n momentsleutel. Alles wat vaster moet (cranks, cassette) is gewoon goed strak draaien. De lagers van mijn fully wil ik daarentegen wel op het juiste moment vastzetten. Zelfde voor de stem en zadelpen.
die heb ik ook, voldoet prima !

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
@DjVe @Typhone @ElmarJ16 en @Prulleman dank voor de reacties. 15Nm is dus voldoende. Dan ga ik daarvoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Wyke schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:29:
@DjVe @Typhone @ElmarJ16 en @Prulleman dank voor de reacties. 15Nm is dus voldoende. Dan ga ik daarvoor!
Let er even op dat hij begint bij maximaal 2 Nm. Dan kun je ook de kleinste titanium boutjes vastdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Ik zou eigenlijk alleen een momentsleutel nemen als je mtb carbon onderdelen heeft. Anders komt het niet zo heel nauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
Jampot007 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:40:
Ik zou eigenlijk alleen een momentsleutel nemen als je mtb carbon onderdelen heeft. Anders komt het niet zo heel nauw
Wellicht komt het niet zo heel nauw, dat geloof ik wel. Maar ik ben echt een noob, dus ik doe maar wat en geen idee met welke kracht. En dat lijkt me toch niet echt wenselijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Zo strak mogelijk zonder dat je wat sloopt 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Jampot007 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:40:
komt inderdaad niet zo nou, maar een heel klein alu schroefje kan je ook zo strippen als je het verschil tussen 2 en 8 nm niet weet/voelt.. Maar andersom kan de boel ook snel los lopen als je het niet strak genoeg zet (hoewel de meeste op gevoel alles onder de 10 eerder te strak zullen draaien.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja 5nm is echt niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Volgensmij heeft parktool ook weleens een video gemaakt om een idee te krijgen. Van je drukt met 1 vinger op het uiteinde van een 5cm lange inbus en dat is X nm. Kan t ff niet vinden

[ Voor 6% gewijzigd door Jampot007 op 30-04-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
Jampot007 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:52:
Volgensmij heeft parktool ook weleens een video gemaakt om een idee te krijgen. Van je drukt met 1 vinger op het uiteinde van een 5cm lange inbus en dat is X nm
hahaha, ik denk dat ik er gewoon wat stuivers tegenaan gooi en voor een momentsleutel ga :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Wyke schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:55:
[...]

hahaha, ik denk dat ik er gewoon wat stuivers tegenaan gooi en voor een momentsleutel ga :P
Haha verstandig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Jampot007 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:52:
Volgensmij heeft parktool ook weleens een video gemaakt om een idee te krijgen. Van je drukt met 1 vinger op het uiteinde van een 5cm lange inbus en dat is X nm. Kan t ff niet vinden
was het maar zo simpel... de ene vinger is de andere niet.
Ik ben het wel met je eens hoor, ik heb tot 1,5 jaar geleden ook nooit een moment sleutel gebruikt, maar hoe meer je investeert in je spullen, hoe beter je ervoor wilt zorgen (althans bij mij). En als je vervolgens een keer problemen hebt met bv een zadelpen die of zakt of kraakt, dan komt er een keer een moment dat je denkt, toch maar eens een moment sleutel kopen om te kijken of het op precies 5nm beter gaat.

je zal een alu stuur ook niet zomaar kapot draaien, als je alles op 10 zet ipv 5, maar crash je een keer tegen een boom zouden ze met 5nm mooi verdraaien en met 10 afbreken... (bijvoorbeeld).

Iedereen moet het vooral zelf weten, maar om beginnende klussers te adviseren dat het enkel nuttig is bij carbon onderdelen is verkeerd advies. Als je er gevoel voor hebt hoeft het niet, maar kan het nog steeds geen kwaad. Als je er geen gevoel voor hebt, dan is het een mooi leermiddel om je gevoel te ijken.

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Kwartslag voor het afbreken, werkt altijd 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Laatst online: 02-02-2024
En ik zou echt niet m'n lagers van een fully en balhoofd te strak willen. Dat resulteert alleen maar in extra druk op je lagers, meer slijtage en je kan alles sneller vervangen. Verder zijn er ook nog wel droppers in omloop die je niet te strak wilt hebben, anders gaat deze niet meer soepel omhoog/omlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 09:38
Vind het wel lastig hoor met de Corona perikelen en droogte om te gaan bepalen of ik wel of niet de UHR op ga. Het is voor mij net ff te ver rijden om te fietsen dus pak de auto en parkeer 'm hopelijk ergens waar die niet in de weg staat.

Als dit zo doorgaat gaat het een saaie zomer worden voor het mtb'en -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurmatje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 14:05
even een vraagje over de wahoo elmnt bolt (fiets navigatie)

Er zijn een boel mtb routes afgesloten door de droogte, er zijn nu wel alternatieven maar deze alternatieve routes staan vaak niet aangegeven.

Nu vroeg ik mij of of z'n fiets navigatie je ook naar het begin van de gpx route brengt mocht dit een paar kilometer verder zijn? Dit he ik in reviews nog niet kunnen vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

deurmatje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:16:

Er zijn een boel mtb routes afgesloten door de droogte, er zijn nu wel alternatieven maar deze alternatieve routes staan vaak niet aangegeven.

Nu vroeg ik mij of of z'n fiets navigatie je ook naar het begin van de gpx route brengt mocht dit een paar kilometer verder zijn? Dit he ik in reviews nog niet kunnen vinden namelijk.
Dat kan wel, maar gaat altijd via een externe app (bijvoorbeeld komoot). Ik vind het zelf niet zo praktisch, dus plan mijn route meestal vooraf thuis en rij dan naar het startpunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:53

Nee de bolt zelf niet, je hebt dan de app nodig op je telefoon. Onder Routes staat een optie 'Route Naar Start'. (Heb zelf de grote elmnt.) Of idd een andere app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Barrybobslee schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:52:
Vind het wel lastig hoor met de Corona perikelen en droogte om te gaan bepalen of ik wel of niet de UHR op ga. Het is voor mij net ff te ver rijden om te fietsen dus pak de auto en parkeer 'm hopelijk ergens waar die niet in de weg staat.

Als dit zo doorgaat gaat het een saaie zomer worden voor het mtb'en -O-
Doordeweeks gaan en dan de trein pakken is denk ik het best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waar vind je uberhaupt die alternatieve routes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:38
DjVe schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:19:
[...]

Heb ooit een momentsleutel gekocht, maar gebruik hem eigenlijk zelden (eigenlijk alleen met vastzetten van dure carbon onderdelen). Remmen vastzetten doe ik gewoon met gezond verstand en een imbussetje. Een momentsleutel klinkt super handig, maar er zijn er maar weinig die je van 5 tot 40 Nm kan instellen (en praktisch/betaalbaar zijn).

Als je twijfelt zou je twee tientjes kapot kunnen slaan op dit: https://www.mantel.com/topeak-combotorq-wrench-bit-set

Werkt best prima en het is niet superaccuraat, maar het geeft je een idee hoeveel kracht iets kost :)
Een betaalbare momentsleutel die 5 tot 40Nm aankan gaat veels te veel afwijken in het lage gebied, waar je juist zo min mogelijk afwijking wil hebben.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Die momentsleutels voor fietsen in betaalbare versie en breed bereik zijn inderdaad nutteloos. Ik ben onderhouds specialist F-16 bij de KLu geweest met gereedschapskar halfvol met momentsleutels. Voor elk bereik een specifieke sleutel om afwijking binnen marge te houden. Die kosten ook een ‘nulletje’ extra.

[ Voor 3% gewijzigd door Jpjedi op 30-04-2020 19:09 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic