Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
Jampot007 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:22:
Toch is een MTB in mijn ogen nietecht handig voor woonwerk verkeer ivm je houding en open ketting (lees smeer op je broek) en het gebrek aan accessoires zoals verlichting, standaard en slot. Kan je er wel opzetten natuurlijk maar die heb je in t bis weer liever niet.

Ik zou als t onder de 10km ligt lekker een tweedehands fiets erbij kopen voor rond de 200 euro heb je een mooie om naar j3 werk te fietsen.
ligt eraan op wat voor manier je de fiets gebruikt, een mix van een aangepaste MTB met spatborden, standaard en slot, en dan in het weekend de bossen in zou ik inderdaad niet doen.. maar een MTB met wat snelle bandjes of nog beter 2 wiel sets voor sportief middelange afstand woon werk verkeer is al een ander verhaal.

Als het inderdaad om 10 km met max 20-25km/uur gaat, dan kan je daar beter een andere fiets voor pakken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:18
Prulleman schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:18:
[...]

1x12 is niet ideaal op de weg, je hebt het bereik aan de kleine kant niet nodig, en met een (meestal standaard) 32 voor heb je niks over om met wind mee het viaduct af te knallen. Op de weg zit je vaker lange stukken op hetzelfde tempo en wil je eigenlijk per tandje kunnen schakelen, en niet per 2 of 3 (of nog meer bij de grote kransjes achter).

In het bos is het ideaal, maar op de weg wat minder. sram en shimano zijn verder prima vergelijkbaar, bij beide merken krijg je prima spul, wellicht is shimano iets voordeliger omdat die aan een inhaalslag bezig zijn en wat OEM marktaandeel terug willen winnen.

Als je gaat kijken naar een 2x setup, dan kan het overigens zijn dat je bij de meeste gebruikte versnellingen niet zoveel verschil maakt. Een 2x11 wordt vaak met een 11-42 cassette geleverd en de stapjes bij de kleine kransjes komen redelijk overeen met die van de 1x12 cassettes:

code:
1
2
3
11-42 shimano (11): 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
10-50 sram (12)   : 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50
10-51 shimano (12): 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51

Bij alle 3 heb je bij de eerste 5 kransjes een stap van 2 tandjes, en pas dan wordt de stap bij 12 speed groter.
Een race/weg cassette heeft stapjes van 1 bij de kleine kransjes.

ofwel, in alle gevallen is het behelpen op de weg als je een specifieke cadans belangrijk vind..
als je tussen de 25 en 33 fietst met een cadans van 90 en een 32T voor en 29" wielen, dan gebruik je het meeste de kransjes tussen de 11 en 17 achter, in die range heb je eigenlijk altijd stapjes van 2.

Persoonlijk heb ik er niet zoveel last van, als mountainbiker raak je wat meer gewend aan het trappen in een minder optimale cadans, en ik heb er op de weg niet zoveel last van. Als ik naar de routes hier in de buurt ga pak ik nooit de auto, ook van breda naar tilburg (stadbos 013) pak ik meestal gewoon de fiets. 22 km rechte wegen met een 1x11 (34 voor, 11-42 achter).

wat betreft die specifiek Cube, ik denk dat die prima voldoet, als je te kort komt met 32x10 kan je altijd een groter blad voor steken.
Als je je nog kan herinneren wat voor versnellingen je oude MTB had, kan je een beetje omrekenen waar je de grootste verschillen gaat zien. Je kan dan alles hier invoeren en vergelijken: https://ritzelrechner.de/
Voor zover ik er wat van snap is dat deze een 36 voorblad had en als kleinste een 11. Nu fietst ik nooit op die versnelling enkel als ik eens versnelde op het vlakke of een afdaling deed om nog wat bij te trappen.

Dus in principe als ik een 34 voorblad zou monteren ipv 32 (moest deze niet voldoen) kom ik aardig in de buurt van mijn vorige fiets alleen zijn te stapjes per schakelbeurt wat groter?

edit

https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-sl-2016

Dat was mijn oude fiets

Ik heb even op deze site gekeken

http://fietscoach.nl/trapfrequentieprintversie.htm

Als ik daar een voorblad van 36x11 zou fietsen met een trapfrequentie van 90 zou ik 37 fietsen

Wanneer ik 34x10 zou fietsen met een trapfrequentie van 90 zou ik 38.4 fietsen

Bij een 32x10 met trapfrequentie 90 zou het 36 zijn

Klopt dit een beetje? Is puur om even een indicatie te krijgen met wat op asfalt mogelijk is met een 1x12

[ Voor 7% gewijzigd door Smeldor op 10-03-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Smeldor op 10-03-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Smeldor schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:35:
[...]

Voor zover ik er wat van snap is dat deze een 36 voorblad had en als kleinste een 11. Nu fietst ik nooit op die versnelling enkel als ik eens versnelde op het vlakke of een afdaling deed om nog wat bij te trappen.

Dus in principe als ik een 34 voorblad zou monteren ipv 32 (moest deze niet voldoen) kom ik aardig in de buurt van mijn vorige fiets alleen zijn te stapjes per schakelbeurt wat groter?

edit

https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-sl-2016

Dat was mijn oude fiets

Ik heb even op deze site gekeken

http://fietscoach.nl/trapfrequentieprintversie.htm

Als ik daar een voorblad van 36x11 zou fietsen met een trapfrequentie van 90 zou ik 37 fietsen

Wanneer ik 34x10 zou fietsen met een trapfrequentie van 90 zou ik 38.4 fietsen

Bij een 32x10 met trapfrequentie 90 zou het 36 zijn

Klopt dit een beetje? Is puur om even een indicatie te krijgen met wat op asfalt mogelijk is met een 1x12
ik gebruik altijd deze, kan je mooi 2 setups met elkaar vergelijken:
https://ritzelrechner.de/...4,28,33,39,45,51&UF2=2328

je ziet dat het van kransje 10/11 tot 18/19 niet veel uitmaakt, er zit wat verschil in omdat de ene cassette bij 10 begint en de andere bij 11 en je voor blad zit 4 tanden verschil in.
Maar in het kort, van 23km+ heb je gewoon stapjes van 2T tot je max speed.
tenzij je 26/13 weleens schakelde om 25 km/uur te rijden, dat is eigenlijk de enige die op de weg een zinnig gat opvult.. maar volgens mij zijn er niet veel mensen met een 26/36 voor die ooit de 25 op de weg pakken.

met 29" mtb banden ga je overigens met 90rpm en 32x10 40,2 km/uur en met 34x10 42.7km/u

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
Net of je op je met je mtb 40 gaat rijden op de weg... lijkt me geen factor. Je hebt alleen een minder ideale cadans maar dat is gelijk een goeie training voor de offroad :0

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Jampot007 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:13:
Net of je op je met je mtb 40 gaat rijden op de weg... lijkt me geen factor. Je hebt alleen een minder ideale cadans maar dat is gelijk een goeie training voor de offroad :0
hele stukken 40 rijden is niet echt te doen op de MTB, maar ik pak op de terug weg soms nog wel wat sprint intervalletjes mee, van stoplicht naar stoplicht. Dan tik ik wel de 45-50 aan.. in NL met een 30 voor rijden is voor mij ook geen optie.. 32 zou wel kunnen, maar de 34 is perfect voor mij. (30 voor in de ardennen). Met een 1x12 (en dus een 10 achter) zou ik ook wel wegkomen met een 32 voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyIF1MoWouPdrrxyQ_pmdsmPgmc=/800x/f/image/E7gFEJA767EjUaZCPVbiQcOm.png?f=fotoalbum_large
cadans loopt dan op naar 120 rpm, dat is voor een sprintje prima te doen (als je er een beetje op traint)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Smeldor schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:55:
Als beginnend mtber even een vraagje.

Ik kan via het fietsplan op het werk een fiets kopen en aangezien ik wegens privé omstandigheden 2 jaar geleden mijn fiets weg moest doen leek dit me een mooi moment om eens te kijken voor een mtb. Nu wil ik deze ook gaan gebruiken voor geregeld eens op de weg te gaan fietsen, met mijn vorige mtb heb ik ook de Elfstedentocht, elfmeren en andere tochten gefietst en nu was ik van plan om dit weer te gaan doen. Echter zie ik dat 80 procent van alle fietsen nu met een 1x12 komen? Valt hier wel een beetje mee op de weg te fietsen? Ik snap dat een mtb geen wegfiets is maar aangezien ik niet beide kan hebben en hem ook wil gebruiken voor woon werk zoek ik toch een guldenmiddenweg.

Ik had namelijk deze op het oog:

https://www.cube.eu/nl/20...o-blacknflashyellow-2020/

Zit er ook veel verschil nu tussen de sram en Shimano? Las dat Shimano nog maar net overgestapt is op de 1x12?

Hebben jullie nog een ander voorstel? De korting via het fietsplan geld tot 1000 euro dus daar wil ik niet al te veel overheen gaan ☺️
ik ben absoluut geen kenner en het is ook mijn eerste MTB dus kan niet heel veel inhoudelijks zeggen over deze MTB maar ik heb de blauwe zelf en ik ben er heel tevreden over.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

Quakie

quakelen

Smeldor schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:55:
Als beginnend mtber even een vraagje.

Ik kan via het fietsplan op het werk een fiets kopen en aangezien ik wegens privé omstandigheden 2 jaar geleden mijn fiets weg moest doen leek dit me een mooi moment om eens te kijken voor een mtb. Nu wil ik deze ook gaan gebruiken voor geregeld eens op de weg te gaan fietsen, met mijn vorige mtb heb ik ook de Elfstedentocht, elfmeren en andere tochten gefietst en nu was ik van plan om dit weer te gaan doen. Echter zie ik dat 80 procent van alle fietsen nu met een 1x12 komen? Valt hier wel een beetje mee op de weg te fietsen? Ik snap dat een mtb geen wegfiets is maar aangezien ik niet beide kan hebben en hem ook wil gebruiken voor woon werk zoek ik toch een guldenmiddenweg.

Ik had namelijk deze op het oog:

https://www.cube.eu/nl/20...o-blacknflashyellow-2020/

Zit er ook veel verschil nu tussen de sram en Shimano? Las dat Shimano nog maar net overgestapt is op de 1x12?

Hebben jullie nog een ander voorstel? De korting via het fietsplan geld tot 1000 euro dus daar wil ik niet al te veel overheen gaan ☺️
Ik heb vorig jaar ook gekeken naar deze..

Ik zou zelf voor de reaction race 2019 versie gaan. Zelfde kleur stelling en zelfde prijs.

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-race-zwart-geel-2019

Volgens mij heeft de race 2019 steekas voor en achter en een betere voorvork....

Uiteindelijk heeft de medewerker van cube mij overgehaald en ben ik voor een compleet andere bike gevallen :9~

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
Jampot007 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:13:
Zeker niet maar ik mag af en toe wel eens een versnelling plaatsen of als ik met andere fiets een beetje speels rijden dus dan wil ik ook wel mee kunnen met mensen met een oudere mtb die wel meerdere versnellingen hebben ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:46
Ik heb voor een 30T en achter 11-46T cassette. Voor op de weg is dit wel wat krap.
Maar offroad kom je daar goed mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Engineer Stewie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:27:
Ik heb voor een 30T en achter 11-46T cassette. Voor op de weg is dit wel wat krap.
Maar offroad kom je daar goed mee weg.
Jup. Ik heb de 30T voor ook uitgewisseld voor een 32T voor.
Dan is het op vlak beter te doen.
Voor in Limburg oid is een 30T wel beter.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
YakuzA schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:52:
[...]

Jup. Ik heb de 30T voor ook uitgewisseld voor een 32T voor.
Dan is het op vlak beter te doen.
Voor in Limburg oid is een 30T wel beter.
Ik woon in (Belgisch) Limburg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Had van de week een (klein) fabrieksfoutje ontdekt van mijn fiets. Zag dat het sticker van het frame los liet waar de registratiegegevens op staan nadat ik hem uit de reparatietool haalde. Blijken ze dus de sticker inclusief onderlaag op het frame te hebben geplakt (je weet wel, dat gladde stuk waar een sticker normaal op zit). Sommige stickervellen/papier heb de onderlaag ook weer als sticker.

Dus onderlaag even weggepoetst, schoongemaakt en sticker er op geplakt zoals het hoort.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Meneer iCy schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:10:
Had van de week een (klein) fabrieksfoutje ontdekt van mijn fiets. Zag dat het sticker van het frame los liet waar de registratiegegevens op staan nadat ik hem uit de reparatietool haalde. Blijken ze dus de sticker inclusief onderlaag op het frame te hebben geplakt (je weet wel, dat gladde stuk waar een sticker normaal op zit). Sommige stickervellen/papier heb de onderlaag ook weer als sticker.

Dus onderlaag even weggepoetst, schoongemaakt en sticker er op geplakt zoals het hoort.
Heb het 4 keer gelezen. Maar snap het nog steeds niet :>

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Tylen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:12:
[...]

Heb het 4 keer gelezen. Maar snap het nog steeds niet :>
Als je een sticker van een papier afhaalt, dan heb je zo'n gladde laagje waar het op heeft gezeten. Dat laagje is soms ook een sticker. Mijn fiets had beide lagen op de fiets zitten. Het gladde laagje en de sticker zelf waar het framenummer e.d. op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:54
Meneer iCy schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:10:sticker er op geplakt zoals het hoort.
Why?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Framenummers worden niet altijd meer geslagen / gegraveerd en zit toch op een plek waar je het niet ziet. Er af halen kan betekenen geen garantie? Of is dat dit niet zo in de MTB wereld?

[ Voor 6% gewijzigd door Meneer iCy op 11-03-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-09 07:24
Wat zijn de ervaringen met flatpedals (icm bijv. FiveTens) bij de MTB'ers hier? Ik zie SPD nog niet zo zitten als beginnend MTB'er :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:27
Ik rijd liever op flats dan op spd en FiveTen's zijn fijne schoentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
-Muncky- schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:56:
Wat zijn de ervaringen met flatpedals (icm bijv. FiveTens) bij de MTB'ers hier? Ik zie SPD nog niet zo zitten als beginnend MTB'er :)
SPD kan je beter zo snel mogelijk mee beginnen, voor je die uitklikreflex compleet eigen hebt gemaakt en meer op je fiets blijft zitten dan met flat pedals ben je een tijdje verder :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Meneer iCy schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:54:
[...]

Framenummers worden niet altijd meer geslagen / gegraveerd en zit toch op een plek waar je het niet ziet. Er af halen kan betekenen geen garantie? Of is dat dit niet zo in de MTB wereld?
Ja maar... Ik denk dat het logisch is om deze sticker eraf te halen en op je aankoopbon te plakken en die in je administratie te bewaren. Dan verliest je de sticker nooit en verklaard gelijk waarom dat stukje gladde papier er nog onder zat (zodat je de sticker makkelijk kon verwijderen en in je administratie kan bewaren ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Holkers schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:06:
[...]

Ja maar... Ik denk dat het logisch is om deze sticker eraf te halen en op je aankoopbon te plakken en die in je administratie te bewaren. Dan verliest je de sticker nooit en verklaard gelijk waarom dat stukje gladde papier er nog onder zat (zodat je de sticker makkelijk kon verwijderen en in je administratie kan bewaren ;))
Dat is ook een goede, alleen bij diefstal kan de politie er weer niets mee omdat het framenummer niet op de fiets staat. Nu alleen even praktisch denken wat ik ga doen. :P

Denk dat ik voor jouw optie ga, want een gestolen fiets vind je toch bijna nooit meer terug. Nu de sticker er nog niet zo lang op zit zal die er vast nog makkelijk af te krijgen zijn :X

[ Voor 5% gewijzigd door Meneer iCy op 11-03-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Jampot007 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:02:
[...]

SPD kan je beter zo snel mogelijk mee beginnen, voor je die uitklikreflex compleet eigen hebt gemaakt en meer op je fiets blijft zitten dan met flat pedals ben je een tijdje verder :p
Ben als beginner begonnen met SPD en bevalt mij goed. Begin natuurlijk wel relatief angstig omdat je vast zit, maar dat went snel. Mijn advies, zet de SPD op zijn zwakste stand. Ben tijdens het fietsen nog geen enkele keer zonder eigen toedoen losgegaan, gebeurt dit wel dan gaat het iets strakker.

Kreeg dit als tip mee om op zijn zwakste stand te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
Ik heb interesse in een scott spark op marktplaats. Het is een 900 dus vziw full carbon. Tijdens het bekijken kwam ik schade tegen aan de onderzijde van de chainstay (dus geen chain slap van de bovenkant, maar van de onderkant zegmaar). Bijna over de hele lengte van de stay is de lak beschadigd alsof hij vele kleine tikjes/veegjes heeft gehad. De meid die hem verkoopt gooide het op steenslag, maar dat is echt niet logisch want de andere chainstay heeft het niet. Heeft een van jullie een idee hoe dat ontstaan kan zijn?
Ik heb geen foto's gemaakt, want ik had er al vanaf gezien om een andere reden (versleten GX cassette a 150 euro), maar dat wordt misschien gefixed. Ik heb om foto's van de schade gevraagd, maar misschien dat iemand dit op het verhaal al bekend voor komt. Het enige wat ik kan verzinnen is chainsuck, en dan heel vaak ofzo.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Gewoon doen! Ik denk dat het beter is om eerst met flats te beginnen en hiermee de basistechnieken goed aan te leren en daarna over te stappen op SPD. Flats geeft je meer vertrouwen en hierdoor leer je sneller technieken aan. Ook worden foute technieken harder gestraft (welke flat rijder heeft nog niet een keer goed die pinnen van een pedaal in zijn schenen gekregen? :+).

Het in-uit klikken van SPD valt later nog altijd te leren. Bovendien gaat dat een stuk sneller dan foute technieken afleren die je jezelf in het begin met SPD hebt aangeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
@-Muncky- Ik zou (in Nederland) sowieso voor SPD kiezen, maar ben dan ook iemand die altijd op de racefiets zit. Heb mijn eerste ritjes op de mtb met flats gedaan, maar dat voelde totaal niet goed/zeker en was daardoor ook een stuk langzamer dan mijn boswielren vriendjes.

Juist de 'enge' stukjes of klimmetjes waar mensen bang zijn om te vallen (en dus flats nemen) waren voor mij eng omdat je niet vast zit en je voet makkelijker van het pedaal schiet en/of je niet genoeg kracht kunt zetten omdat je niet aan de pedalen kan trekken.

Vallen zou ik niet zo bang voor zijn. Elke rit valt er meestal wel iemand (meestal nogal knullig) en 99/100x zonder erg.
MrAngry schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:17:
Ik heb interesse in een scott spark op marktplaats. Het is een 900 dus vziw full carbon. Tijdens het bekijken kwam ik schade tegen aan de hoek van onderzijde en buitenzijde van de chainstay (dus geen chain slap van de bovenkant, maar van de onderkant zegmaar). Bijna over de hele lengte van de stay is de lak beschadigd alsof hij vele kleine tikjes/veegjes heeft gehad. De meid die hem verkoopt gooide het op steenslag, maar dat is echt niet logisch want de andere chainstay heeft het niet. Heeft een van jullie een idee hoe dat ontstaan kan zijn?
Ik heb geen foto's gemaakt, want ik had er al vanaf gezien om een andere reden (versleten GX cassette a 150 euro), maar dat wordt misschien gefixed. Ik heb om foto's van de schade gevraagd, maar misschien dat iemand dit op het verhaal al bekend voor komt. Het enige wat ik kan verzinnen is chainsuck, en dan heel vaak ofzo.
Waarschijnlijk door het verplaatsen op een fietsendrager o.i.d?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Ik heb zelf de fout gemaakt om te snel de overstap te maken van flats naar SPD en daardoor toch teveel foute technieken aangeleerd. Nu weer terug naar flats (Magped's), om verder me techniek te ontwikkelen. Plus dat ik het een fijne gedachte vindt om snel van me pedalen af te komen bij de wat ruigere trails.
Heb wel direct een setje scheenbeschermers erbij aangeschaft :) heb ooit een keer een plastic pin me scheen gehad. Dat was geen pretje en redelijk bloederig. Nu met metalen pinnen nog meer noodzaak om wat extra bescherming aan te trekken :)

Edit: De post van Ypuh is precies wat ik zelf ook bedoel:
" Juist de 'enge' stukjes of klimmetjes waar mensen bang zijn om te vallen (en dus flats nemen) waren voor mij eng omdat je niet vast zit en je voet makkelijker van het pedaal schiet en/of je niet genoeg kracht kunt zetten omdat je niet aan de pedalen kan trekken."

Als je makkelijk van je pedaal schiet bij de downhills, dan plaats je niet voldoende/juiste druk op de pedalen of druk je je hielen niet goed genoeg naar beneden. Allemaal tekenen dat de techniek nog niet daar is waar je hem zou willen hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Michaelg op 11-03-2020 10:31 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Ik heb nog nooit met vlakke pedalen gefietst op de mtb maar het lijkt me niks. Ik wil ‘een zijn’ met mijn fiets.

Crossen doe ik overigens met Time pedalen omdat die recht uit kunnen klikken (sneller).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiesB
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 04:49
Meneer iCy schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Dat is ook een goede, alleen bij diefstal kan de politie er weer niets mee omdat het framenummer niet op de fiets staat. Nu alleen even praktisch denken wat ik ga doen. :P

Denk dat ik voor jouw optie ga, want een gestolen fiets vind je toch bijna nooit meer terug. Nu de sticker er nog niet zo lang op zit zal die er vast nog makkelijk af te krijgen zijn :X
Voor het doel van administratie is het nummer opschrijven ook afdoende toch? Bij mij staat het framenummer op de factuur, en die bewaar ik.

Dan kun je de sticker op de fiets laten zitten ter identificatie :P

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:46
Ik heb interesse in een scott spark op marktplaats. Het is een 900 dus vziw full carbon. Tijdens het bekijken kwam ik schade tegen aan de onderzijde van de chainstay (dus geen chain slap van de bovenkant, maar van de onderkant zegmaar). Bijna over de hele lengte van de stay is de lak beschadigd alsof hij vele kleine tikjes/veegjes heeft gehad. De meid die hem verkoopt gooide het op steenslag, maar dat is echt niet logisch want de andere chainstay heeft het niet. Heeft een van jullie een idee hoe dat ontstaan kan zijn?
Chain suck zit alleen maar aan de voorkant vlakbij je kettingwiel. En dan is het vaak meteen ook echt een bende in het carbon. Chain slap kan nog steeds lijkt me, ketting op het kleinste kransje achter en dan versleten ketting die alle kanten op gaat. Of gewoon te lang is. Zolang het oppervlakkige, cosmetische schade is zal het technisch geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15

charrel

Cortisol4life..

Het is toch het klapperen van de ketting? Het is een mtb. Moet je is kijken hoe de onderkant van de derrie beweegt als het parcours hobbelig is. Ketting slaat dan steeds tegen de achterbrug met deze schade als gevolg. Ik zou me er niet druk om maken. Beschermhuls erom een je ziet het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Het probleem is eerder dat er een barst in je carbon kan komen als je dat klapperen van je ketting laat gebeuren zonder bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Jampot007 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:40:
Het probleem is eerder dat er een barst in je carbon kan komen als je dat klapperen van je ketting laat gebeuren zonder bescherming.
Ja dat kan. Wel vergezocht en heel erg theoretisch. Nou ben ik zelf niet vies van theorie maar dit is echt geen reeel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Carbon kan heus wel wat hebben hoor, dit soort impact is misschien niet goed voor je laklaag, maar structurele schade aan het carbon heb je niet zomaar

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik zie dit zelf ook niet snel gebeuren. Carbon is vooral gevoelig voor piekbelastingen, maar een boomwortel zal meer belasting geven dan het klapperen van een ketting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Re: Flatpedals

Ik rijd nu inmiddels een jaar puur op flats, en de meeste van de kritiek die hierboven wordt geuit over makkelijk losschieten en niet verbonden zijn met de fiets vind ik echt ongegrond. Als je goede pedalen en goede schoenen hebt, dan heb je de meest urgente problemen uit de weg geruimd en als je dat nog combineert met het aanleren van de juiste traptechniek, dan zijn er wat mij betreft bijna alleen nog maar voordelen.Veel mensen gaan met hun tenen op het pedaal staan, dan krijg je inderdaad dat je voet van het pedaal kan glijden en het pedaal steak tartaar van je scheenbeen maakt. Alleen het pedaal moet juist ongeveer op 2/3 van je voet vallen, dan sta je echt loei stevig. Plus je moet jezelf aanleren om ook je pedaalpositie en hellingshoek van de pedalen actief aan te passen zodat je je gewicht ook echt in je fiets drijft.

Klinkt als een hoop gedoe, maar je krijgt er ook een hoop controle voor terug. Ik zou echt neit meer anders willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:12:
[...]
dat betekend (uit eigen ervaring) meer solo ritjes
Je ervaring klopt, 22 ritjes dit jaar waarvan maar 2 met mijn kameraden. :+

Zoals ik teruglees in Strava

[ Voor 6% gewijzigd door Meneer iCy op 11-03-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
-Muncky- schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:09:
Thanks allemaal voor het delen van jullie ervaringen van flats/SPD. Ik denk dat ik dan maar ga oefenen met SPDs! :)

Waar kan ik een ruimte keuze schoenen proberen (Mantel?) en waar moet ik op letten bij aanschaf?
In elk geval goed om ze daadwerkelijk te passen en als je via internet besteld (kan ook prima) ga dan even na of je bijvoorbeeld brede voeten hebt. Dat heb ik namelijk en dan zijn sommmige merken minder logisch om te kopen (te smal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Je ervaring klopt, 22 ritjes dit jaar waarvan maar 2 met mijn kameraden. :+

Zoals ik teruglees in Strava
hier hetzelfde, 3 non solo ritten (1x met tweakers, 1x wedstrijd, 1x met 2 maten), maar uiteindelijk ook nog maar 7 x buiten gereden dit jaar.. wel 32 keer indoor training :)
Het weer is met alle wind en regen niet al te best geweest de afgelopen tijd..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Sjoewe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:10:
Re: Flatpedals

Ik rijd nu inmiddels een jaar puur op flats, en de meeste van de kritiek die hierboven wordt geuit over makkelijk losschieten en niet verbonden zijn met de fiets vind ik echt ongegrond. Als je goede pedalen en goede schoenen hebt, dan heb je de meest urgente problemen uit de weg geruimd en als je dat nog combineert met het aanleren van de juiste traptechniek, dan zijn er wat mij betreft bijna alleen nog maar voordelen.Veel mensen gaan met hun tenen op het pedaal staan, dan krijg je inderdaad dat je voet van het pedaal kan glijden en het pedaal steak tartaar van je scheenbeen maakt. Alleen het pedaal moet juist ongeveer op 2/3 van je voet vallen, dan sta je echt loei stevig. Plus je moet jezelf aanleren om ook je pedaalpositie en hellingshoek van de pedalen actief aan te passen zodat je je gewicht ook echt in je fiets drijft.

Klinkt als een hoop gedoe, maar je krijgt er ook een hoop controle voor terug. Ik zou echt neit meer anders willen.
Ik zie de voordelen niet van flats, met een SPD systeem sta je altijd op de juiste plek op je pedaal. Als je het een tijdje doet stap je even snel af als zonder kliksysteem.

Je gewicht goed verdelen leer je niet door flats

Ook een voordeel van SPD schoenen vind ik het aggresievere profiel van de zool, daar heb ik al een paar keer profijt van gehad in een wedstrijdje stuk omhoog lopen door de modder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Jampot007 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Ik zie de voordelen niet van flats, met een SPD systeem sta je altijd op de juiste plek op je pedaal. Als je het een tijdje doet stap je even snel af als zonder kliksysteem.

Ook een voordeel van SPD schoenen vind ik het aggresievere profiel van de zool, daar heb ik al een paar keer profijt van gehad in een wedstrijdje stuk omhoog lopen door de modder
Maar het voordeel is er toch wel. @Sjoewe omschreef het echt goed hierboven. Je stapt echt niet altijd even snel af met klikpedalen als zonder klikpedalen. Ik heb veel km's gemaakt met beide varianten (en nog steeds). En daarnaast ben je jezelf bewuster van de stand van je voeten op de pedalen. Dus leer je het gewicht beter verdelen. Want je kunt ermee spelen. Of je het leert is trouwens de vraag, dat ligt aan de rijder. Maar de mogelijkheid is er in ieder geval :)

Op de MTB heeft een flat pedal mijn voorkeur. Daarmee stap je namelijk ALTIJD snel af, met een klikpedaal lukt het die ene keer toch net niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 10:03

erikver

Ik zeg...

[...]

SPD of flats is denk ik een persoonlijke keuze. Ik rijd wisselend met beide en kies afhankelijk van het terrein of net waar ik zin in heb wat het word. Het is maar net waar je je vertrouwd mee voelt en waar je vertrouwen van krijgt.

Enige puntje wat ik zelf heb is dat ik graag mijn voeten wat beweeg op de pedalen. Dat gaat heel goed met flats maar niet met SPD. Je kan je voeten wel bewegen maar niet op een andere positie op het pedaal zetten zeg maar. Niet heel storend maar als ik na een lange tijd flats weer SPD rijd, dan moet ik daar altijd even aan wennen.

Daarnaast zijn flats ideaal om een beetje te oefenen/kloten op de fiets en om aan je techniek te werken.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Ruud schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:03:
[...]

Op de MTB heeft een flat pedal mijn voorkeur. Daarmee stap je namelijk ALTIJD snel af, met een klikpedaal lukt het die ene keer toch net niet :)
ik kan altijd snel afstappen. Voor mij is het net als een normaal pedaal alleen je voet maakt een andere beweging als je afstapt wat een automatisme is. Inklikken is een ander verhaal daar heb je weleens een hapering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Prulleman schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:40:
[...]

hier hetzelfde, 3 non solo ritten (1x met tweakers, 1x wedstrijd, 1x met 2 maten), maar uiteindelijk ook nog maar 7 x buiten gereden dit jaar.. wel 32 keer indoor training :)
Het weer is met alle wind en regen niet al te best geweest de afgelopen tijd..
Hier niet anders. Gros is solo, met af en toe een socialride. De laatste Drenthe 200 was voor mij ook een social ride, net zoals de Bartje 200 die in juni gereden wordt. Maar ook daar zit nog een solo deel in. Het heen en terug fietsen zorgt toch ook nog voor wat extra kilometers (Bartje 200 wordt daardoor een Bartje 260/270). Maar fiets wel alles buiten. Weer of geen weer.

Wat betreft flats/spd discussie. Ik fiets bijna alleen maar met spd. Dat vind ik het fijnste voor marathons. Maar als ik wat spelen dan vind ik flats ook wel fijn. Beide hebben hun voor- en nadelen. Ik merk overigens wel dat ik zelfs op flats de afstapbeweging (met de voet) maak die nodig is voor spd. Uitklikken is dus niet echt een probleem. :P

[ Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 11-03-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
[...]

Het zal waarschijnlijk aan mij liggen, maar ik ben ondertussen al bijna een jaar bezig met SPD (2e fiets ernaast, waar ik eigenlijk enkel NL mee rijd. De andere fiets is een enduro fiets waar ik flats altijd prefereer). Mijn ervaringen:

- Ik stap nog steeds niet net zo snel af als met mijn flats
- Al hoewel ik altijd wel op de juiste positie sta, duurt het altijd wel even een paar seconden voordat beide schoenen ingeklikt zitten. Met flats sta ik al gelijk op m'n pedalen. Soms niet helemaal op de exact juiste positie, maar in stijle afdalingen heb ik meer grip wanneer ik niet 100% goed sta, dan wanneer ik nog steeds uitgeklikt ben met SPD's.
- Dat grove profiel is ondertussen ook op schoenen met 'vlakke' zool te vinden.

Verder ben ik het ook helemaal eens met @Sjoewe. Met flat pedals verbeter je je techniek, vooral als beginner, gewoon een stuk meer omdat je je minder fouten kan permitteren. Ook haal je de mentale obstakel weg dat je vast zit aan je fiets en altijd snel af kan stappen. Hierdoor kan je sneller moeilijker terrein leren fietsen en deze ervaringen kan je later meenemen naar SPD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Zonder in de hele flats vs spd te belanden kreeg ik overigens wel sneller last van mijn knie op flats (heb nogal snel last van mijn knieeen). Als je je voet niet goed neerzet, is het door de pinnen niet altijd even makkelijk je voet snel te verschuiven. Met de piekvermogens bij het mtb'en geef ik dus de voorkeur aan dat je voeten gewoon altijd recht staan.

Ook werkt bij mij het mentale obstakel van snel afstappen dus omgekeerd. Weten dat je niet snel af kunt stappen dwingt mij om het gewoon sturend op te lossen en op je fiets te blijven zitten. Met flats zet ik veel sneller een voetje aan de grond waardoor ik een kort klimmetje net niet haal, terwijl ik met klikschoenen er maar gewoon vol voor ga en het wel red.

Ook zit ik te weinig op de mtb om echt aan mijn techniek te werken. Van de 20.000km de afgelopen 2 jaar waren slechts 700 op de mtb. De rest reed ik dus al ingeklikt (heb geen eens een stadsfiets, dus fiets eigenlijk gewoon 'altijd' met klikpedalen).

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 11-03-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Snel afstappen is 1 ding, maar snel opstappen is ook nog wat...

Voor normale xc ritten en marathons heb ik totaal geen problemen met SPD, maar met bv de singletrack trailtour Limburg was echt beter gegaan met flats. Als je bovenaan een steile afdaling op je beurt staat te wachten en dan je 2e voet nog moet inklikken.. als dat niet goed gaat ben je verder van huis, zeker met SPD zonder platform.

In de Ardennen heb ik het soms als je om wat voor reden dan ook halverwege een klim opnieuw moet opstarten, dat kan ook wel eens lastig zijn, zeker als het een steile en technische klim is.

Nogmaals voor xc in NL heeft SPD wat mij betreft genoeg voordelen, maar flats hebben ook voordelen. Als het echter echt technisch wordt, dan gaat het toch al snel de andere kant op.

Dus iedereen mag lekker zelf de afweging maken, je kan niet zeggen dat het 2 beter is dan het ander zonder alle factoren te weten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb verleden week SPD-SL op mijn mtb gezet.
Ik rij altijd met flats maar sta op het punt een racefiets aan te schaffen en wil wat oefenen.

Dat ging alvast heel vlot moet ik zeggen. Hopelijk blijft dat zo :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruud
Zeg, zo'n topic-warning staat er niet voor niets :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sjoewe
Eindelijk compleet O+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cAq48CDh.jpg

Volgende week maar ff thuis werken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Sjoewe mooi kleurtje! Veel plezier ermee!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
@Sjoewe Mooie fiets zeg! Volgens mij heb ik je wielen vorige week bij Cycleworks op de werkbank zien staan.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
@Balboa dat kan zeker, Rinus heeft ze inderdaad gebouwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ruud schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:28:
Zeg, zo'n topic-warning staat er niet voor niets :P
Dit dus ;) Ik heb even wat reacties verplaatst, mocht je wat missen kijk dan in Het grote fietskleding topic ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Hele mooie fiets en kleuren (ben niet van de kleurtjes maar kan het hier zeker wel waarderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Thanks! Al m'n fietsen (N +3) hebben een kleurtje, dus eentje zonder zou een dodelijke combobreaker zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Inderdaad een erg gave fiets en dat komt vooral door de kleuren! Heb zelf ook voorkeur voor een gekleurd frame en dan de overige onderdelen zwart zodat je een mooi contrast krijgt. Zo gaat de aandacht uit naar het het frame (al zijn een paar accenten ook mooi hoor, zo lang het geen reclamezuil is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Sjoewe schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:08:
Eindelijk compleet O+

[Afbeelding]

Volgende week maar ff thuis werken :D
Mooie dikke Kona, en dat als N+3. Al denk ik niet dat deze onderaan je lijst komt wanneer je moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik ga binnenkort eens langs bij Trek in Nijmegen want ik speel al een tijd met de gedachte weer in het bos en op de heide te gaan fietsen. Tijdens mijn schooltijd had ik een Trek (zeer tevreden over) maar heb er daarna nooit meer iets mee gedaan.

Mijn vriendin gaat met haar paard met regelmaat het bos in en dan is het ook leuk om mee te gaan. Daarnaast wil ik sowieso wat meer aan beweging in de natuur gaan doen.

Ik zat ter voorbereiding al wat rond te kijken en de Roscoe 7 van Trek spreekt mij erg aan en zit binnen het budget. Zal dit topic bookmarken en hopelijk wat actiever gaan mee doen als het eenmaal zo ver is.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Eiríkr schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:43:
Ik ga binnenkort eens langs bij Trek in Nijmegen want ik speel al een tijd met de gedachte weer in het bos en op de heide te gaan fietsen. Tijdens mijn schooltijd had ik een Trek (zeer tevreden over) maar heb er daarna nooit meer iets mee gedaan.

Mijn vriendin gaat met haar paard met regelmaat het bos in en dan is het ook leuk om mee te gaan. Daarnaast wil ik sowieso wat meer aan beweging in de natuur gaan doen.

Ik zat ter voorbereiding al wat rond te kijken en de Roscoe 7 van Trek spreekt mij erg aan en zit binnen het budget. Zal dit topic bookmarken en hopelijk wat actiever gaan mee doen als het eenmaal zo ver is.
Die Roscoe is zeker een goede keuze in die prijsklasse. Het is een mooie allrounder en zeker voor de routes in NL prima geschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Zo eerste testrondje Hooge Vuursche zit erop. Laten we voorop stellen dat ik niet echt van plan ben om heel vaak met de Process UHR op te gaan, maar ik moet er gelijk bij zeggen dat het me nog alles meeviel. Zelfs met veel te veel veerweg (dat is wel ff wennen) en te grote noppen op de banden, was ik op veel stukken sneller dan met de Honzo. Zonder dat ik nou echt m'n best heb gedaan :o

Er lagen nog steeds veel diepe plassen en modder, dus helemaal goed vergelijken lukt niet, dus als binnenkort als de boel opgedroogd is nog maar een keertje doen en dan kijken hoe het hele rondje zich laat vergelijken.

Het was dus zeker geen straf om een rondje te fietsen. Het is wel echt bizar hoeveel meer grip je kan pakken op een fully trouwens. Paar mooie bochten door ge-braaapt :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Yes, eindelijk mijn eerste rondje in het lokale bos (Oosterhout en Dorst) gedaan! Toen ik 2,5 jaar geleden hier naartoe verhuisde was mijn eerste plan om voor het eerst in 20 jaar weer eens een MTB te kopen, maar om allerlei redenen kwam daar niets van. Twee weken geleden de kans gezien om een nette tweedehands Cube Attention SL uit 2018 te kopen en vanochtend voor het eerst naar buiten geweest. Leuk!

Uiteraard ook meteen een aantal beginnersflaters begaan en die wil ik jullie niet onthouden:
Ik had nog nooit met clicksysteem gereden, dus dat was even wennen. Oefenen met vastzetten en losmaken, ging prima. Tijdens de rit schakelde ik een keer mis waardoor ik een klimmetje net niet haalde.... en daar lig je dan. Kreeg mijn schoen niet snel genoeg los, dus zandhappen.

Op de terugweg kwam ik er terloops nog even achter dat ik in het bos gewoon de vering op slot had staan, dus daar ga je met je dure luchtgeveerde voorvork. Netjes.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Lock-out is echt achterhaald in 2020 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Gelukkig fiets ik nog in 1999, dus ik heb nog ff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Sjoewe schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:53:
Lock-out is echt achterhaald in 2020 :)
Ik moet geen fiets zonder. Gebruik ik veel maar wil toch mn vork vervangen voor een vaste omdat ik merk dat ik steeds meer rij met gelockte vork. Ik ben de crosser gewoo. En dat is natuurlijk ook star.

Vering is enkel lekker bij snelle oneffen afdalingen maar voor xc vlak vind ik het onnodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja, maarrr...

De laatste paar jaar zijn de dempers echt veel beter geworden. Niet meer alleen aan of uit, maar ook alles ertussen in. De dagen dat je met een open lockout een halve skippybal aan het vooruittrappen was, die zijn echt voorbij. Verder werden vroeger die dingen vooral ontworpen om de harde klappen te verwerken, maar moderne dempers gaan juist vooral echt veel beter om met kleine oneffenheden. Daar is ook de meeste winst te behalen, zoveel dat het ruim opweegt tegen het kleine beetje energie dat je verliest bij het trappen tov het locken van de vork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 23:16:
Ja, maarrr...

De laatste paar jaar zijn de dempers echt veel beter geworden. Niet meer alleen aan of uit, maar ook alles ertussen in. De dagen dat je met een open lockout een halve skippybal aan het vooruittrappen was, die zijn echt voorbij. Verder werden vroeger die dingen vooral ontworpen om de harde klappen te verwerken, maar moderne dempers gaan juist vooral echt veel beter om met kleine oneffenheden. Daar is ook de meeste winst te behalen, zoveel dat het ruim opweegt tegen het kleine beetje energie dat je verliest bij het trappen tov het locken van de vork.
Ik waardeer je doorzettingsvermogen. ;) er zijn nog steeds lieden die wielrennen verwarren met mountainbiken en dus de verkeerde fiets kopen. Dan begrijp ik dat je een starre vork wilt of bandjes met zo min mogelijk grip. Maar de juiste fiets bij het toepassingsgebied is de enige oplossing. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jpjedi
Ruud schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:17:
[...]

Ik waardeer je doorzettingsvermogen. ;) er zijn nog steeds lieden die wielrennen verwarren met mountainbiken en dus de verkeerde fiets kopen. Dan begrijp ik dat je een starre vork wilt of bandjes met zo min mogelijk grip. Maar de juiste fiets bij het toepassingsgebied is de enige oplossing. ;)
Ik snap je punt maar denigrerende toon vind ik minder prettig. Ik heb mtb naast crosser omdat ik ook wel eens serieuze afdalingen in bergachtig gebied doe. Ik zet de vork open in bijvoorbeeld de brabantse wal. Maar ik heb hem in Dorst niet perse nodig, daar kom ik met de crosser ook goed rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Sjoewe schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 23:16:
Ja, maarrr...

Goed punt wel, ik heb een Fox Rythem 32. Misschien moet ik die gewoon strakker zetten want die is toch echt soft nu qua dempings dynamiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Jpjedi schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:36:
[...]
[...] Maar ik heb hem in Dorst niet perse nodig, daar kom ik met de crosser ook goed rond.
Nou, dat is mij blijkbaar ook goed gelukt :P

Maar serieus, een beginner als ik zal er ongetwijfeld veel soepeler zijn rondjes mee maken. Ik heb gewoonweg niet de ervaring die nodig is om ook de kleine oneffenheden goed technisch te fietsen (en ik betwijfel of ik dat ooit zal kunnen). Gevolg: ik sta vanochtend op met een stijve pols, ongetwijfeld van één van de minder subtiele hobbels die ik gisteren nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
Als je wil rijden met een vaste vork prima,

Je moet alleen niet zeggen dat het het snelste is. Dat is dus niet meer zo, tenzij je een biljartlaken hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Edmin schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:53:
[...]

Maar serieus, een beginner als ik zal er ongetwijfeld veel soepeler zijn rondjes mee maken. Ik heb gewoonweg niet de ervaring die nodig is om ook de kleine oneffenheden goed technisch te fietsen (en ik betwijfel of ik dat ooit zal kunnen). Gevolg: ik sta vanochtend op met een stijve pols, ongetwijfeld van één van de minder subtiele hobbels die ik gisteren nam.
That sucks, genoeg rust nemen anders blijft het lang dooretteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Jpjedi schreef op zondag 15 maart 2020 @ 07:50:
[...]

Goed punt wel, ik heb een Fox Rythem 32. Misschien moet ik die gewoon strakker zetten want die is toch echt soft nu qua dempings dynamiek.
Ik heb een Fox Performance 32 en rij eigenlijk zo goed als altijd op standje half open (voor en achter). Behalve als het vlak bergop gaat, dan zet ik hem dicht.
Open is maar heel zelden eigenlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Holk
Zoveel mensen, zoveel wensen. Laat anderen gewoon hun rondjes rijden met hoe zij het fijnst vinden met of zonder lock, met of zonder vering. Dit is zo’n Ajax - Feyenoord discussie in mijn ogen waar je toch niet uit komt, lekker laten gaan

On a different note, Vanmorgen m’n eerste echte crash gehad. Met 20ish op een boom geklapt. Voorwiel schoot een kuil in, stuurde tegen maar het pad was niet breed genoeg. Gevolg een groot en gevoelig ei op m’n onderarm, schaaf op de schouder die toch al kapot is (Tossy 2 / AC-luxatie 2) en een stijve nek. Deuk in de helm, deuk in de ego maar de fiets geen krasje. Toch nog tijd gehad om prioriteiten te stellen mid-air :+. Doorgefietst maar zonder ritme en snelheid, nu op de bank met stijve arm (niet gebroken is m’n niet-medische expert opinion). Nu op zoek naar een nieuwe helm, een met bescherming van de nek want de huidige AGU mistte daar wat plastic..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Holkers schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:38:
Zoveel mensen, zoveel wensen. Laat anderen gewoon hun rondjes rijden met hoe zij het fijnst vinden met of zonder lock, met of zonder vering. Dit is zo’n Ajax - Feyenoord discussie in mijn ogen waar je toch niet uit komt, lekker laten gaan

On a different note, Vanmorgen m’n eerste echte crash gehad. Met 20ish op een boom geklapt. Voorwiel schoot een kuil in, stuurde tegen maar het pad was niet breed genoeg. Gevolg een groot en gevoelig ei op m’n onderarm, schaaf op de schouder die toch al kapot is (Tossy 2 / AC-luxatie 2) en een stijve nek. Deuk in de helm, deuk in de ego maar de fiets geen krasje. Toch nog tijd gehad om prioriteiten te stellen mid-air :+. Doorgefietst maar zonder ritme en snelheid, nu op de bank met stijve arm (niet gebroken is m’n niet-medische expert opinion). Nu op zoek naar een nieuwe helm, een met bescherming van de nek want de huidige AGU mistte daar wat plastic..
Sterkte, hopelijk snel hersteld, maar een splinternieuwe lux doormidden zou toch erger zijn denk ik :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Holkers So much voor 'rustig aan want hij is nog nieuw'.

Beterschap op goed herstel van je ego ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
Edmin schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:53:
[...]

Net als met veel zaken is het ook kwestie van veel oefenen. Ik reed ooit ook met dunne in mn broek door die klikpedaaltjes. En er zit ook veel persoonlijke voorkeur bij. De ene vind het prettiger bij XC dan de ander. Ik ben opgegroeid met de crosser en daar heb ik wel veel baat bij qua techniek maar gaat uiteindelijk om dat je lol hebt.
Engineer Stewie schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:09:
[...]

Ik heb een Fox Performance 32 en rij eigenlijk zo goed als altijd op standje half open (voor en achter). Behalve als het vlak bergop gaat, dan zet ik hem dicht.
Open is maar heel zelden eigenlijk.
Ga ook eens wat testen, te weinig naar gekeken eigenlijk.

@Holkers sterkte!

[ Voor 19% gewijzigd door Jpjedi op 15-03-2020 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:52:
[...]

Sterkte, hopelijk snel hersteld, maar een splinternieuwe lux doormidden zou toch erger zijn denk ik :P
Ooit een man zien huilen? Dat zou een huilmomentje hebben opgeleverd..

POC Tectal Race Spin. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Net even met de kleine Weer naar Harderwijk geweest. Vorige keer was de koek op bij 3,5Km maar nu hebben we dat rondje twee keer gedaan zonder problemen. Hij is 4,5 jaar nu en nergens bang voor lijkt wel haha. Dit gaat goed. Langzaam opbouwen ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Holkers schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Ooit een man zien huilen? Dat zou een huilmomentje hebben opgeleverd..

POC Tectal Race Spin. Iemand ervaring mee?
Dat over bomen die opeens op het pad staan kan ik goed over meepraten. Bij mij stond gelukkig het stuur scheef en ik heb er een aardige hersenschudding aan overgehouden.

En met zo'n POC heb je nooit een miskoop. Ik denk sowieso niet in die prijsklasse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Holkers schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:38:

hmmmm. Ik zou hiermee toch bij de HA langs gaan. Ik heb drie jaar geleden m'n sleutelbeen gebroken met een lompe val op m'\n schouder en bij de 1e hulp is mij denk ik letterlijk exact 12.876 keer gevraagd of ik niet met mijn hoofd ergens tegenaan gevallen was... Dat zal protocol zijn, maar dat zal er ook met een reden zijn. Deuk in helm en nekklachten vind ik eng klinken (en ik snap beperkte info).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Goed punt van @JvS
Hersenschudding is geen flauwekul.

Het was vanochtend erg druk in het bos.. veel ouders met kinderen ook. Waarschijnlijk alle sportclubs gesloten en het bos in als alternatief

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja dat viel in Zeist / Austerlitz ook op. Enorm veel kinderen. Had de link met sportclubs niet direct gelegd. Dacht eigenlijk voornamelijk eerste keer lekker weer. De route was ook weer helemaal droog (donderdag nog niet).

Was trouwens zadeltasje verloren donderdag en heb hem weer teruggevonden! Stond netjes tegen een routepaaltje aangezet, heel chill dat die terug is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

30 km door het bos. In 2 uur. Hakt er in zo’n natte winter...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
@Holkers ik ben inmiddels aan m'n tweede POC Tectal bezig. Ik vind het een hele fijne helm en hij smoelt ook goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
JvS schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:15:
[...]

hmmmm. Ik zou hiermee toch bij de HA langs gaan. Ik heb drie jaar geleden m'n sleutelbeen gebroken met een lompe val op m'\n schouder en bij de 1e hulp is mij denk ik letterlijk exact 12.876 keer gevraagd of ik niet met mijn hoofd ergens tegenaan gevallen was... Dat zal protocol zijn, maar dat zal er ook met een reden zijn. Deuk in helm en nekklachten vind ik eng klinken (en ik snap beperkte info).
Dank. Zeker een goed punt en zeker iets om niet makkelijk over te doen. Ik heb helaas ervaring met een hersenschudding/hersenkneuzing. Met m’n stadfiets een ongeluk gehad, hard op m’n schouder en hoofd gevallen waardoor ik een uur volledig “out” ben geweest; wel wakker en aanspreekbaar maar niets geregistreerd. Daar erg lang last van gehad en daarom beaam ik wat je zegt maar aan de andere kant herken ik niets in hoe ik me nu voel. Zal het zeker in de gaten houden!

@Sjoewe Dank voor de feedback, ik ga de helm bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
JvS schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Als je een hersenschudding hebt, is de kans bijzonder groot dat als je nogmaals je hoofd stoot, dat je gewoon overlijdt.
Daarom wordt er zeer voorzichtig omgegaan met mogelijke hersenschudding.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Michaelg lang leve Trainerroad podcast knowledge :D
Daar hadden ze het inderdaad over 50% kans om dood te gaan als je een 2e klapper maakt als je al/nog een hersenschudding hebt. Of dat echt zo is of dat we misschien nog meer factoren meespelen weet ik niet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 16:57
Holkers schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:40:
[...]

... en daarom beaam ik wat je zegt maar aan de andere kant herken ik niets in hoe ik me nu voel. Zal het zeker in de gaten houden!
Mmm, ik vind dit niet klinken als een adequate reactie. Het gaat wel om je gezondheid, of meer zelfs.
Vaak krijg je van de arts een wekadvies als je je hoofd gestoten hebt.
Hoe ga je dat zelf in de gaten houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Thanks all voor de zorgen. De nuance is dat de deuk in m’n ego groter is dan de deuk in de helm. Ja, de deuk komt van de boom maar het is een kleintje, geen breuk oid. Zal m’n wekker zetten vanavond, maar de tekens van een schudding zijn er niet. Geen hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, verwardheid, misselijkheid, concentratieproblemen, last van licht of geluid, tijdelijk geheugenverlies. Wel een stijve nek pijnlijke arm en schouder. Mocht er een van de symptomen opkomen dan zal ik zeker de optelsom maken. Nogmaals dank voor de zorgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Prulleman schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:45:
@Michaelg lang leve Trainerroad podcast knowledge :D
Daar hadden ze het inderdaad over 50% kans om dood te gaan als je een 2e klapper maakt als je al/nog een hersenschudding hebt. Of dat echt zo is of dat we misschien nog meer factoren meespelen weet ik niet.
Dan hebben ze het wel over enorme harde klappen en een veel grotere kans (van 0,1 naar 1% ofzo). Sommige F1 rijders rijden weleens een paar weken niet na een enorme klap met >25G enzo.

Ik zou de HA wel even bellen :). Das alles

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 15-03-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Holkers schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:40:
[...]

Dank. Zeker een goed punt en zeker iets om niet makkelijk over te doen. Ik heb helaas ervaring met een hersenschudding/hersenkneuzing. Met m’n stadfiets een ongeluk gehad, hard op m’n schouder en hoofd gevallen waardoor ik een uur volledig “out” ben geweest; wel wakker en aanspreekbaar maar niets geregistreerd. Daar erg lang last van gehad en daarom beaam ik wat je zegt maar aan de andere kant herken ik niets in hoe ik me nu voel. Zal het zeker in de gaten houden!

@Sjoewe Dank voor de feedback, ik ga de helm bestellen.
Balen van je val. Sterkte! Hopelijk valt het mee.

Die Tectal heb ik ook geprobeerd. Vind het een mooie helm, zo niet de mooiste, maar bij mij zat die niet lekker. Vind de voorkant te laag, waardoor ik het gevoel had dat ie bijna op m'n wenkbrauwen zat. Nou heb ik geen klein hoofd en de maat was goed, maar passen is wel noodzakelijk. Wat me echt irriteerde bij de Tectal was het plastic bandje wat boven je oor langs loopt. Dat drukte precies op de bovenkant van m'n oor.

Maar dat zal voor een groot deel persoonlijk zijn. UIteindelijk ben ik heel tevreden met de IXS Trigger AM helm. Vraag me alleen af of dit soort helmen voor mij niet te warm zijn in de zomer.

Handtekening

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
Holkers schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:08:
Thanks all voor de zorgen. De nuance is dat de deuk in m’n ego groter is dan de deuk in de helm. Ja, de deuk komt van de boom maar het is een kleintje, geen breuk oid. Zal m’n wekker zetten vanavond, maar de tekens van een schudding zijn er niet. Geen hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid, verwardheid, misselijkheid, concentratieproblemen, last van licht of geluid, tijdelijk geheugenverlies. Wel een stijve nek pijnlijke arm en schouder. Mocht er een van de symptomen opkomen dan zal ik zeker de optelsom maken. Nogmaals dank voor de zorgen
Doe het nog. Twee keer wekker gezet en uitgezet. Nu wakker met de spierpijn die je wist die gingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:36

Roozzz

Plus ultra

Holkers schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:08:
Helaas ervaringsdeskundige, bij mij ging dag 1 (na auto ongeluk) best prima, dag 2 vrij aardig, de weken erna was ik volledig uitgeschakeld. Hou het dus even goed in de gaten de komende dagen. Maar hopelijk valt het allemaal mee en is het alleen maar ego-schade :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Balboa schreef op maandag 16 maart 2020 @ 00:29:
[...]

Die Tectal heb ik ook geprobeerd. Vind het een mooie helm, zo niet de mooiste, maar bij mij zat die niet lekker. Vind de voorkant te laag, waardoor ik het gevoel had dat ie bijna op m'n wenkbrauwen zat. Nou heb ik geen klein hoofd en de maat was goed, maar passen is wel noodzakelijk. Wat me echt irriteerde bij de Tectal was het plastic bandje wat boven je oor langs loopt. Dat drukte precies op de bovenkant van m'n oor.

Maar dat zal voor een groot deel persoonlijk zijn. UIteindelijk ben ik heel tevreden met de IXS Trigger AM helm. Vraag me alleen af of dit soort helmen voor mij niet te warm zijn in de zomer.
Passen is altijd het beste, laten we dat voorop stellen, maar ik weet uit ervaring dat heel veel helmen in deze prijsklasse een systeem hebben om de hoofdband in de schaal nog aan te passen. Bij mijn uvex helm, die oorspronkelijk veel te laag zat, kon dat doordat de band een soort van pinnen had die je in andere gaten in de schaal gedrukt kon worden. Bij mijn huidige leatt helm zit er achterin een schuifje om de stand van de band op 3 posities in de hoogte te verstellen.

Dus als je gaat passen, dan altijd dit soort dingen controleren. In de meeste reviews wordt dit achterwege gelaten, dus daar kan je eigenlijk ook niet veel mee.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Engineer Stewie
In het weekend met mijn zoontje op een veel te klein geleend fietsje de bos in getrokken, maar hij bond het leuk.
Dus vandaag een (2de hands) fiets gekocht voor hem. Hij wou graag hetzelfde merk als papa :p.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xmbvob.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
@Engineer Stewie Mooie fietsen, veel plezier met fietsen samen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Beterschap en dat is 1 van de redenen waarom ik nu niet ga fietsen. Zorgstelsel is al behoorlijk belast en geen zin in dat ze deze beginnende brokkenpiloot ook nog moeten helpen. :+

Wel erg afkicken overigens, van 2x a 3x in de week fietsen naar deze week 0x.

Alhoewel ik nog geen brokken heb gemaakt behalve mijn ego die 3x gekrenkt is door het omvallen in al mijn ritjes. :+

spoiler:
Mag overigens ook niet van de vrouw want die werkt ook in de zorg, maar dat zou mijn ego hier ook krenken dus dit heben jullie niet gelezen :+

[ Voor 41% gewijzigd door Meneer iCy op 17-03-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
roda_djavulen schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:40:
@Engineer Stewie Mooie fietsen, veel plezier met fietsen samen :)
`
Thanks. Hij heeft hem nog niet gezien, dat is voor morgen (co-ouderschap).
Wel bedenkelijk dat de kinderfiets zwaarder is dan mijn fiets :+.
Pagina: 1 ... 56 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic