Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10
@ElmarJ16 Thanks voor de input.

Wanneer je wel/niet met een full face op wil rijden vind ik een moeilijke vraag. Enerzijds heb ik vertrouwen in m'n eigen skill-level en heb ik redelijk wat technische afdalingen gedaan met m'n normale half shell (zonder angst). Anderzijds, laten we het Cruyfiaans verwoorden als: je hebt 'm maar één keer nodig, om 'm echt nodig te hebben.

Dus voor de bikeparks komt 'ie er sowieso wel. Persoonlijk voelt de combo shin/knee/elbow-guards + fullface wel als het minimum om verantwoord verder te gaan dan de basic flowtrails. De laatste keer in Winterberg voelde het ook wel een beetje weird ofzo om zonder full face te rijden.

Maar voor het rijden (hoog) in de Alpen vind ik het echt moeilijk in te schatten, mijn ervaring wat dat betreft is echt vrij beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Dat laatste is ook het moeilijkste. Je zit precies tussen 2 werelden in.

Mijn beslissing om destijds niet met de shuttle dag een full face te rijden was juist om meer controlled naar beneden te rijden met een half shell. Wanneer ik die full face (en normaal gesproken de extra bescherming) op zet pak ik toch vaak nét dat beetje extra risico. Met een half shell zoek ik dat risico niet op. Dat doe ik wel wanneer ik met de lift omhoog kan. Hetzij of in een bikepark of in een skigebied.

Maar om alvast 1 keuze uit te sluiten: je hebt al een erg goede half shell. Ik zou dan persoonlijk niet voor een convertible gaan. Dat raad ik alleen aan als je er net mee begint en nog niet weet welke richting je op wilt.

Dan blijft enkel de vraag over of je meer naar een enduro full face moet gaan of echt een volwaardige downhill full face. Ik neig dan eerder naar het eerste. En die dbx 4.0 is gelukkig best vaak in de aanbieding ;) https://www.alltricks.com...full_face_helmet_ink_blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Zo heb mij aangemeld bij de lokale onderhoudsgroep van de MTB Route. Maak er geregeld gebruik van en dan vind ik dat ik mijn steentje moet bijdragen.

Zondag en gisteren maar weer even gereden na bijna 2 weken niet hebben kunnen rijden. Gisteren even de 30km aangetikt waarvan ik 20km bos heb gereden. Daarna in de avond voetbaltraining geven aan de kleintjes.

Nu spierpijn :+

Nu hopen dat het donderdagavond weer geen snertweer is, want met hagel fietsen of keiharde regenbuien heb ik geen zin in.

Oja, donderdag is de fiets montage steun bij de lidl aanwezig. Deze is toch goed? Want dan haal ik er ook 1 voor mij zelf en hoef ik de fiets niet meer in touwen te hangen in de garage. :+

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Sjoewe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:43:
Heeft iemand hier een fullface helm? Ik zit er over te denken om zo'n ding erbij te kopen voor de bikepark-tripjes en voor tijdens de wat serieuzere afdaling zomers. In technisch rotsachtig terrein geeft de kinbalk me toch wel een veiliger gevoel.

Op papier zou een convertible zou op zich wel handig zijn, maar wat ik tot nu toe heb gezien hebben de goedkope(re) opties vooral nadelen: Bell Super 3R (geen DH-rating), Giro Switchblade (erg warm), Leatt DBX 3.0 (Zwaar, onhandige constructie). Dus eigenlijk allemaal het slechtste van twee werelden.

Wat blijft er over, een dure convertibele zoals de MET Parachute MCR? Leuk idee, maar €300 voor een helm is wel gortig, zeker naast m'n toch ook al niet bepaald goedkope POC Tectal Race Spin... Dus valt af

Goed geventileerde full face zoals een Fox Proframe of een TLD Stage, ISX Trigger? Op zich beter dan een halfbakken convertible, maar veelal met €200+ euro nog steeds stevig aan de prijs. Daarbij zijn alle reviews het redelijk unaniem met elkaar eens dat het ondanks de extra ventilatie nog steeds niet relaxt is om met zo'n ding op een andere rijrichting te volgen dan omlaag. Dus wat schiet je er dan uiteindelijk nog mee op?

Dus tja, dan maar de meest geventileerde reguliere fullface kopen? Helmen zoals de Fox Rampage, of een MET Parachute HES zitten zo rond de 150 euro, wat ik op zich wel een redelijke prijs vind, maar wel met alle nadelen van dien verder. Dus als er geen uplift is, een extra helm meenemen voor de klim, of zonder helm omhoog (geen fijn idee).

Iemand een goede suggestie of ervaring?
Op dit moment heb ik een Fox Rampage Comp naast mijn POC Tectal. De Fox is ideaal voor bikepark werk en je voelt je er een stuk zekerder in en ondanks dat @ElmarJ16 weinig heeft gehoord aan schade in gezichten heb ik toch andere ervaringen. Mijn POC had geen krasje, maar mijn gezicht lag wel in de kreukels. Hierbij geluk gehad dat ik een bril ophad, anders had ik serieus oogletsel gehad, Noorse stenen geven niet bepaald mee. Sinds dat moment rij ik altijd met een full face in de bikeparks. Tot nu toe al het werk buiten een bikepark gebruik ik de POC voor, gezien de Fox daar veel te warm voor is.

Zelf kijk ik naar een helm als de Bell Super DH wanneer mijn huidige helmen aan vervanging toe zijn. Heb tijdens mijn trip naar Canada echt gemerkt dat het zwaar onpraktisch is om twee helmen mee te moeten slepen. De Super DH is volledig volgens de DH standaarden gekeurd, dus zou net zo veilig moeten zijn als een FOX Rampage of andere volwaardige full face. Hierdoor zou ik ook makkelijker kunnen switchen tussen een full face en een half shell wanneer de trail steiler, sneller en technischer op de downhill wordt (zoals een zwarte trail in Squamish of hoog in de Alpen).

Daarnaast rij ik in bikeparks met knie en rug bescherming. Waarbij ik de knie bescherming te vaak nodig ben geweest, maar de rug protectie toch vooral voor een juiste state of mind zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 13:35
@Prulleman
Zou graag meegaan maar a.s. zaterdag helaas geen tijd.
En gezien de carnaval net achter de rug is beter eerst weer keer op de fiets klimmen en wat km's gaan maken want conditie is ver te zoeken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 18:37
Ben buiten een linker shifter ook nog opzoek naar een setje nieuwe banden voor de mtb. Heb nu een setje Continental raceking en heb het gevoel dat ik regelmatig in bochten grip verlies.

Ik lees een hoop over de combo Schwalbe Racing Ralph + Racing Ray. Wat zijn hier de ervaringen?

Gaat om een 29" wiel

[ Voor 4% gewijzigd door Barrybobslee op 03-03-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Barrybobslee schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:37:
Ben buiten een linker shifter ook nog opzoek naar een setje nieuwe banden voor de mtb. Heb nu een setje Continental raceking en heb het gevoel dat ik regelmatig in bochten grip verlies.

Ik lees een hoop over de combo Schwalbe Racing Ralph + Racing Ray. Wat zijn hier de ervaringen?

Gaat om een 29" wiel
De 'hete' banden op dit moment zijn die van Wolf Pack. De 'race' band van hun lijkt te rollen als een racing ralph, maar met meer grip.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
@Prulleman Ik wil wel mee zaterdag. Had het al ergens met potlood in de agenda gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Gaat om een 29" wiel
linker shifter gewoon weg laten en over op 1x ;), anders ff op het mtb forum op gezocht posten, genoeg gasten daar die over zijn op 1 x en dus een linker shifter over hebben (of misschien wel hier)

ik ben erg tevreden over de ray/ralph: Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
maar hoor inderdaad ook veel goeds over de wolfpacks, denk dat je met beide een prima XC combi te pakken hebt

Heb je nu de goedkope of dure versie van de racekings? Er zit bij de meeste merken best een verschil in het gebruikte rubber. Dat zie je terug in de prijs, maar ook in grip (ondanks dat het profiel hetzelfde is)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:46
@Barrybobslee En durf je Wolfpack niet aan; Vittoria! :) (Barzo/Mezcal)

[ Voor 12% gewijzigd door Ruud op 03-03-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Heb genoeg grip, zwaartekracht helpt nog genoeg mee met mij. Strak 2,2bar aan lucht is voldoende voor mij, tenminste wat ik nu heb getest. Lichter moeten ze echt niet zijn, want dan merk ik dat ik de velg zo nu en dan aan raak.

Weet niet of het goede bandjes zijn, maar heb vanaf fabrieksaan de Maxxis Ikon voor en achter. Voor mijn gevoel had ik voldoende grip, maar de echte kuipbochten kon ik niet testen, want sjah iets met vocht. Had verwacht dat die nog mee vielen, want vele andere stukken al vermeden.

Zo zag de kuipbochten er afgelopen zondag uit (zijn dacht ik iets van 40 a 50 cm hoog.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/owfFVE9H5omFxVzr34LRaFJPpgPY4tGXJup-CzGyUaKzuJQtpPjW5D39_4IlcIX9KVVJ26rbs-uF42sdJxFRvC_u71ANLAwxiBsqlM8AX0Ti1NgzGFBsLPklrVHuKFNpATUeJxYRin8=w434-h937-no

[ Voor 13% gewijzigd door Meneer iCy op 03-03-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Lol. Beter niet fietsen zo @Meneer iCy. Je rijdt alles kapot.

Goed dat je je aangemeld hebt voor onderhoud van de vaste route. Zoveel werk is het allemaal niet. Bij ons is het af en toe een keer een omgevallen boom weghalen. Vorig weekend hebben we er dan toevallig een keer 10 weg moeten zagen vanwege de storm. In de zomer snoeien we een keer een dagje en dat is ook voldoende. Daarna vlug naar het café voor een drankje, want wat hebben we toch weer hard gewerkt! :D

Een route als UHR gaat dan natuurlijk wel wat meer onderhoud in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Rudolf schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:41:
Daarom heb ik vrijwel geen mtb route aangeraakt en andere stukken in het bos bezocht zondag/gisteren. Dacht dat het op dat stukje juist mee zou vallen, maar helaas ook niet. Dus alleen maar plat gereden en af en toe wat heuvel trainingen die niet bij de mtb route zitten (meerdere keren op en neer). Na het bos gisteren nog met tegenwind tussen de akkers gefietst als toetje (doe ik ook niet weer eindigen met tegenwind :+)

Bij ons moeten ze nog bomen wegzagen en ook genoeg die er op spanning staan, dit geldt ook voor het bosbeheer zelf en niet specifiek de mtb route, want bij de wandelroutes genoeg bomen die gered worden door andere boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Rudolf schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:41:

Goed dat je je aangemeld hebt voor onderhoud van de vaste route. Zoveel werk is het allemaal niet. Bij ons is het af en toe een keer een omgevallen boom weghalen. Vorig weekend hebben we er dan toevallig een keer 10 weg moeten zagen vanwege de storm. In de zomer snoeien we een keer een dagje en dat is ook voldoende. Daarna vlug naar het café voor een drankje, want wat hebben we toch weer hard gewerkt! :D

Een route als UHR gaat dan natuurlijk wel wat meer onderhoud in zitten.
Ik ga liever fietsen dan onderhoud plegen. Heb al vaker gezegd aan de vrijwilligers bij ons dat ik best een fee wil betalen zodat ze onderhoud kunnen plegen. :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik doe mijn bijdrage ook liever financieel :)
Voor UHR en LDD via een vignet, en voor mijn lokale rondjes met een jaarlijkse vrijwillige donatie.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:25

Gaat om een 29" wiel
Ik heb nog een linker shifter over mocht je interesse hebben.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
Moet iedereen ook lekker zelf weten.

Voor mij hoort het nu eenmaal bij het lidmaatschap van de fietsclub waar ik bij zit en niemand verplicht je iets. Het wordt gewoon gewaardeerd als je er bent en daarna is het altijd nog effe gezellig een drankje doen. Denk dat ik er 2 zaterdag en 1 of 2 doordeweekse avonden per jaar mee bezig ben.

Mocht iemand zondag nog een leuke tocht in de buurt van Eindhoven willen fietsen:
https://www.fietssport.nl/details/toertocht/47608
Wordt georganiseerd door de fietsclub waar ik bij zit. Inkomsten gaan grotendeels naar onderhoud van de vaste route. :D

Route ligt er vrij aardig bij ondanks het slechte weer van afgelopen weken.

[ Voor 5% gewijzigd door Rudolf op 03-03-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Wie weet er waar deze video opgenomen is? O+

Let op, kan overkomen als een promo-filmpje van 't een of 't ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 11:55

Hegeman

Weet van alles wat

Ruud schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:40:
Wie weet er waar deze video opgenomen is? O+

Let op, kan overkomen als een promo-filmpje van 't een of 't ander.

[YouTube: New Orbea Occam. Are you this rider?]
In de reactie onder de video staat het volgende:

"The video was recorded on the island of La Palma, Canary Islands, specifically in the municipality of El Paso. What a beautiful place! Congratulations on the video, it's beautiful."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Hegeman schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:09:
[...]

In de reactie onder de video staat het volgende:

"The video was recorded on the island of La Palma, Canary Islands, specifically in the municipality of El Paso. What a beautiful place! Congratulations on the video, it's beautiful."
|:( Misschien moet ik vaker naar Youtube gaan in plaats van alles embedded kijken :D

@Prulleman: Vandaag en morgen valt er 30mm regen in Tilburg. (weeronline.nl)

Neem je duikbril maar mee :o

[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 05-03-2020 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud zo te zien valt het meeste vandaag, beetje morgen (neemt af gedurende de dag) en zaterdag droog, Ik heb goede hoop dat gewoon begaanbaar is:D

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 05-03-2020 08:48 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik pak alvast de Sealskinz uit de kast d:)b.

Zoals de verwachtingen nu zijn schijnt de zon zaterdag als we starten. Geen reden voor paniek dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:09
[b]Meneer iCy in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
Oja, donderdag is de fiets montage steun bij de lidl aanwezig. Deze is toch goed? Want dan haal ik er ook 1 voor mij zelf en hoef ik de fiets niet meer in touwen te hangen in de garage. :+
Heb die steun nu al bijna 2 jaar en vind die in elk geval stevig genoeg voor de MTB (BMC Agonist 02, omgevormd tot single van voor en 11-46 cassette vanachter).

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/929/28760239987_cf47df6683_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Yepp. Hier ook de lidl standaard. Werkt prima voor het geld!

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
New bike day 8)

(Nadat de UPS gisteren veel te vroeg was en ik hem gemist heb. Wat kan een man geïrriteerd worden van het missen van een pakje :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aangezien ik een mooi weer rijder ben staat mijn MTB momenteel veel op de Wahoo Kickr Core op een zolderkamer. Nu de kans tot mooi weer steeds aannamelijker begint te worden ben ik me aan het oriënteren op een extra MTB. Op de Wahoo staat nu mijn Cube LTD Pro uit 2017 (hardtail). Voor comfort en de aanwezigheid van vele boomwortels op mijn routes ben ik aan het kijken naar een fully. Mijn oog is gevallen op de Canyon Lux CF 6.0, de instapper van Carbon/Fully. Nu heb ik nog een vraag waar ik van hoop dat jullie enige richting kunnen geven. Gewenste budget is 3k:
Is dit een budget waarmee ik uit de voeten zou kunnen of kan ik me dan beter wenden tot een aluminium frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
artharpe schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:06:
Aangezien ik een mooi weer rijder ben staat mijn MTB momenteel veel op de Wahoo Kickr Core op een zolderkamer. Nu de kans tot mooi weer steeds aannamelijker begint te worden ben ik me aan het oriënteren op een extra MTB. Op de Wahoo staat nu mijn Cube LTD Pro uit 2017 (hardtail). Voor comfort en de aanwezigheid van vele boomwortels op mijn routes ben ik aan het kijken naar een fully. Mijn oog is gevallen op de Canyon Lux CF 6.0, de instapper van Carbon/Fully. Nu heb ik nog een vraag waar ik van hoop dat jullie enige richting kunnen geven. Gewenste budget is 3k:
Is dit een budget waarmee ik uit de voeten zou kunnen of kan ik me dan beter wenden tot een aluminium frame.
Ik ben zelf recentelijk voor de Neuron gegaan, deze zit tussen de Spectral en Lux in en is wat speelser waarbij de Lux echt meer een XC marathon fiets is. Wat een genot om te fietsen, MTB'en is echt een stuk leuker geworden :)

Voor mij geen hardtail/XC fiets meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Als je bij de internetmerken blijft kun je best voor carbon gaan kijken maar of het echt voordelen heeft tov alu kun je alleen bepalen als je erop fietst :)

Waarom ben je bij de Lux uitgekomen? Waar ga je de fiets gebruiken? Wat weeg je? Waar word je blij van?

Met een XC-racer zul je nog steeds uit het zadel moeten bij boomwortels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Ruud schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:47:
[...]

Als je bij de internetmerken blijft kun je best voor carbon gaan kijken maar of het echt voordelen heeft tov alu kun je alleen bepalen als je erop fietst :)

Waarom ben je bij de Lux uitgekomen? Waar ga je de fiets gebruiken? Wat weeg je? Waar word je blij van?

Met een XC-racer zul je nog steeds uit het zadel moeten bij boomwortels.
Ben op de Lux uitgekomen omdat het A) een XC fiets is (precies waarvoor ik het gebruik B ) Veel reviews gelezen en bekeken en dit merk en type is "blijven" hangen in mijn geheugen C) met 83Kg ga ik op pad D) heb weinig talent maar wel plezier in het MTB rijden, zou blij worden van een comfortabele vergevingsgezinde allround MTB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik denk dat je het beste het idee dat een fully default een comfortabele vergevingsgezinde mtb is laten vallen. Zelfs op mijn enduro met 160mm zijn er stukken waar ik nog steeds blijf staan, puur vanwege het feit dat er meer gefilterd wordt en daardoor de snelheid omhoog gaat.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan wil je gewoon lekker kunnen touren op een mtb. Dan valt die neuron perfect in jouw plaatje. Dat is naar mijn inzicht ook nog steeds een XC fiets, maar met meer reserves. Die Lux is gewoon een knalbak waar je zo snel mogelijk wilt gaan. Daar zal je ook nog veel uit het zadel voor moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
artharpe schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:53:
[...]

Ben op de Lux uitgekomen omdat het A) een XC fiets is (precies waarvoor ik het gebruik B ) Veel reviews gelezen en bekeken en dit merk en type is "blijven" hangen in mijn geheugen C) met 83Kg ga ik op pad D) heb weinig talent maar wel plezier in het MTB rijden, zou blij worden van een comfortabele vergevingsgezinde allround MTB
Misschien dat een neuron dan toch beter bij je past :)
Normaal ben ik nog wel diegene die toch langer een XC fiets blijft aanraden, omdat ik zelf meer XC-er ben dan wat anders, maar de Lux is toch meer een fiets voor als je echt een focus op snelheid* hebt. Of dit nu in wedstrijden is of jezelf pushen met PR's op Strava.
Voordat iemand gaat roepen dat een dikkere fiets sneller is, daar speelt natuurlijk een stuk meer meer:
- waar fiets je? NL, Ardennen, Alpen, bikeparks?
- hoe zijn je skills, een dikkere fiets is meer vergevingsgezind en zal het makkelijker zijn om de grenzen op te zoeken, dat betekend dat voor MvdP een Lux de snelste fiets is, ook op de wat meer uitdagende tracks (binnen het XC domein), maar voor Jan met de pet gaat dat niet altijd op.
- wat voor wielen en banden gebruik je? een neuron wordt standaard geleverd met wat groffe banden als ik het me goed herinner, als je xc banden gewend bent, dan kan dat nogal traag voelen. Met andere banden kan dit al een stuk meer in de buurt van je oude xc fiets komen.

Bij een Lux speelt efficiëntie een hele grote rol, als je 400 watt voor een uur trapt wil je niet dat daar 50 watt verloren gaat in je vering (als je mvdp heet). Als Jan met de pet op zijn gemak 200 watt aan het peddelen is, er er gaat 25 verloren in je vering, dan is die impact een stuk kleiner.

en wat @ElmarJ16 zegt, je moet vering niet zozeer zien als comfort, maar als grip en controle. daarnaast, "sommige stukken staan" is wellicht nog zacht uitgedrukt, als je gaat dalen sta je meer dan dat je zit, onafhankelijk van de fiets/vering

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 05-03-2020 11:27 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Inderdaad, ook met de Neuron zal je uit je zadel moeten komen maar niet meer voor boomstronken, daar kan je overheen knallen :)

[ Voor 35% gewijzigd door GrooV op 05-03-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
@artharpe

Als je hard wil: Lux
Als je meer comfort wil: Neuron

Wil niet zeggen dat je met een Neuron niet hard kunt of dat een Lux oncomfortabel is. Ik heb mijn eerste 1000 km op de Lux er op zitten en het is een heerlijke fiets. Ook als je een dagje wat rustig aan wil doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Rudolf schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:19:
@artharpe

Als je hard wil: Lux
Als je meer comfort wil: Neuron

Wil niet zeggen dat je met een Neuron niet hard kunt of dat een Lux oncomfortabel is. Ik heb mijn eerste 1000 km op de Lux er op zitten en het is een heerlijke fiets. Ook als je een dagje wat rustig aan wil doen.
Ik wil hard kunnen maar ook een 100 km marathon doen. De Neuron vond ik net te ‘lui’ voor het echt ragwerk wat ik soms wil doen.

En hell yeah, die Lux ziet er geil uit zeg. Maar even naar bike bouwers; plak niet overal stickers op! Echt, heb er een stuk of 10 moeten weghalen met alle issues van dien. Totaal onnodig en lelijk

Even kijken of het plaatje werkt:

https://www.dropbox.com/s...0%2012%2003%2019.jpg?dl=0

[ Voor 7% gewijzigd door Holk op 05-03-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ziet er rap uit @Holkers ! zaterdag testen in tilburg ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Prulleman schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:56:
ziet er rap uit @Holkers ! zaterdag testen in tilburg ;)
Laatste shorttrack training van m’n dochter, dus kan helaas niet. Moet ook nog poetsen en boenen.. Ketting eraf en schoonmaken, cassette hetzelfde, wieltjes idem en dan alles in de squirt wax. Banden moeten ook nog tubeless maar m’n latex is op dus moet vandaag nog even bestellen inclusief een tweede ketting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:03:
[...]

Laatste shorttrack training van m’n dochter, dus kan helaas niet. Moet ook nog poetsen en boenen.. Ketting eraf en schoonmaken, cassette hetzelfde, wieltjes idem en dan alles in de squirt wax. Banden moeten ook nog tubeless maar m’n latex is op dus moet vandaag nog even bestellen inclusief een tweede ketting.
Vergeet de schijf achter de cassette niet :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Ruud schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Vergeet de schijf achter de cassette niet :p
Die ligt al in de prullenbak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:42
@Holkers mooie fiets! Staat ook op mijn verlanglijstje, maar ik ben eerst toe aan een nieuwe racefiets voor mijn ultra endurance fietsavontuurtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
@Holkers vet hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Als het goed is komt morgen / maandag mijn DVO Topaz binnen.

Nu wil ik het klusje van inbouwen zelf oppakken, zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Dit wordt voor mij een eerste keer dat ik zoiets aanpak. Lucht uit de huidige demper en dan moet het redelijk recht toe recht aan uitwisselen zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@artharpe Orbea OIZ niet iets voor je??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Kreeg 3 weken terug de pedalen niet eens meer rond vanwege die ene rit in de modder/klei een paar weken geleden. Vanavond maar even kijken hoe de vlag er bij hangt voor morgen (mtb krijgt overduidelijk niet dezelfde liefde als mijn racefietsen). Morgen wordt waarschijnlijk het laatste mtb ritje tot november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 13:06
Morgen ga ik niet mee. Ik heb een goeie week geleden mijn knie verdraaid, maar het herstel gaat veel te traag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ypuh schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:30:
Kreeg 3 weken terug de pedalen niet eens meer rond vanwege die ene rit in de modder/klei een paar weken geleden. Vanavond maar even kijken hoe de vlag er bij hangt voor morgen (mtb krijgt overduidelijk niet dezelfde liefde als mijn racefietsen). Morgen wordt waarschijnlijk het laatste mtb ritje tot november.
Het wordt mijn tweede ritje sinds het begin van dit jaar :X Tijd dat die bagger opdroogt, weer lekker stofwolken maken :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
drBunhead schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:21:
Als het goed is komt morgen / maandag mijn DVO Topaz binnen.

Nu wil ik het klusje van inbouwen zelf oppakken, zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Dit wordt voor mij een eerste keer dat ik zoiets aanpak. Lucht uit de huidige demper en dan moet het redelijk recht toe recht aan uitwisselen zijn toch?
Even een doek tussen je zadelbuis en bovenste link zodat deze niet tegen je frame knalt als je demper los zit. Daarnaast even rekening houden met een demper die naar beneden kan draaien als één kant los is en dus op een ander frame deel kan tikken.

Lucht hoeft er niet uit. Na montage even de lucht eruit halen en je wiel door de veerweg duwen om te kijken of je niets raakt.

Daarna als je m oppompt even om de 50PSI de shock even een paar keer indrukken. Dan stabiliseren de negatieve en positieve kamer. (Dat hoor je ook) Doe je dat niet dan heb je een knalharde shock :)

Heb je nieuwe bushings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ok, nog een keer in de herhaling, volgens mij hebben we dit groepje (9-10 man):
@Prulleman
@JvS
@Michaelg
@ElmarJ16
@Demo
@Pimmetje651
@ZanielGa
@Ypuh

@Xtrafris (met Demo mee?)
@Ruud (bij mooi weer, in Breda heeft het na vannacht niet meer geregend, maar deze ochtend waren de plassen nog wel diep, hoe staat het er nu in Tilburg bij?)

morgen 10:00 hier verzamelen:
Auberge du Bonheur
Bredaseweg 441, 5036 NA Tilburg
https://maps.app.goo.gl/8fshcyDpYg2ZKBGi6

JvS en ik pakken denk ik 2 rondjes (2x18 km, +/- 2 x 1 uur), maar als je na 1 klaar bent is dat natuurlijk ook prima.

Ik kom met samen met JvS herkenbaar aan een zwarte ford focus met achterop een zwarte (rode decals) cannondale hardtail + een zwarte bulls hardtail
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/fsi3.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 06-03-2020 11:19 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Heb van de week me nieuwe auto opgehaald (Ford Focus Station Blauw). Dit keer maar mooi een trekhaak erop genomen. Direct een fietsendrager gehaald dus daarmee kom ik zaterdag richting het zuiden. Ik hoop dat ik aan kom met een zwart/witte Cube hardtail :) Zo niet, dan ligt ie ergens op de A50 ^^ haha.

Heb er zin in! Hoop dat de route morgen vroeg beetje te doen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsrK9ZBNsoddaMuramOUWt1sq7Q=/800x/filters:strip_icc()/f/image/u57UKja41MeiMR3gbZS3yXw2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Michaelg op 06-03-2020 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:17:
@Prulleman
@JvS
@Michaelg
@ElmarJ16
@Demo
@Pimmetje651
@ZanielGa
@Ypuh

@Ruud (bij mooi weer, in Breda heeft het na vannacht niet meer geregend, maar deze ochtend waren de plassen nog wel diep, hoe staat het er nu in Tilburg bij?)

Auberge du Bonheur

JvS en ik pakken denk ik 2 rondjes (2x18 km, +/- 2 x 1 uur), maar als je na 1 klaar bent is dat natuurlijk ook prima.

Ik kom met samen met JvS herkenbaar aan een zwarte ford focus met achterop een zwarte (rode decals) cannondale hardtail + een zwarte bulls hardtail
[Afbeelding]
Ja hoor, prima :)

ik heb geen idee van de staat van de route. Het heeft vannacht en in de vroege ochtend nog geregend maar we gaan het zien ;)

We moeten wel even opsplitsen. (Als het niet al vanzelf gebeurt) 10 man in een treintje is teveel en sowieso volgens de huisregels niet gewenst.

Ik kom wel gewoon op de fiets :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Mooie keuze die Ford ;) Die van mij is vorige week besteld.

Mij kan je in ieder geval niet missen. Wit/blauwe volkswagen golf station met genoeg reclame stikkers van ons bedrijf erop. Achterop een zeldzame Stanton Switch9er met koperen kleur stuur en pedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:37:
[...]

Ja hoor, prima :)

ik heb geen idee van de staat van de route. Het heeft vannacht en in de vroege ochtend nog geregend maar we gaan het zien ;)

We moeten wel even opsplitsen. (Als het niet al vanzelf gebeurt) 10 man in een treintje is teveel en sowieso volgens de huisregels niet gewenst.

Ik kom wel gewoon op de fiets :+
Opsplitsen is inderdaad een goed plan, 5+ treintjes zijn inderdaad mega irritant

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:04:
[...]

Even een doek tussen je zadelbuis en bovenste link zodat deze niet tegen je frame knalt als je demper los zit. Daarnaast even rekening houden met een demper die naar beneden kan draaien als één kant los is en dus op een ander frame deel kan tikken.

Lucht hoeft er niet uit. Na montage even de lucht eruit halen en je wiel door de veerweg duwen om te kijken of je niets raakt.

Daarna als je m oppompt even om de 50PSI de shock even een paar keer indrukken. Dan stabiliseren de negatieve en positieve kamer. (Dat hoor je ook) Doe je dat niet dan heb je een knalharde shock :)

Heb je nieuwe bushings?
Valt mij reuze mee. Doekjes etc is wel een goede tip. Weinig zin in beschadigingen :P

Elke 50 PSI shock indrukken had ik inderdaad gezien op de website van DVO.

Bushings heb ik ook bij besteld inderdaad. Ging er sowieso vanuit dat ik die in de FOX zitten niet bij de DVO kon gebruiken. Als ik de SC website goed heb begrepen heb ik de 8mm nodig met een lengte van 22mm.

[ Voor 3% gewijzigd door drBunhead op 06-03-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 20:47
Prulleman schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:17:
@Prulleman
@JvS
@Michaelg
@ElmarJ16
@Demo
@Pimmetje651
@ZanielGa
@Ypuh

Auberge du Bonheur
de wil is er 100%, ik wacht alleen tot morgen vroeg of mijn lichaam ook wil O-)

Via @Prulleman zal ik doorgeven wat ik doe.
Mocht ik er zijn, ben ik herkenbaar aan de mint groene Orbea OiZ en mijn donkergrijze BMW 3 serie station ( Prulleman en JvS kennen mij al :o )

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:38
Bedankt voor de tip, heb hem gehaald.
Freakster86 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:36:
Lidl heeft volgende week wat fietsspullen in de folder. Voor degene die er nog geen hebben: https://www.lidl-shop.nl/...s-montagesteun/p100251461 Fiets montagestandaard voor 29,99 euro (en 2,99 verzendkosten) en vergeet de 5% cashback niet. (nu al te bestellen fyi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

sparks schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:22:
Bedankt voor de tip, heb hem gehaald.

[...]
Das het berichtje van vorig jaar :+

Gisteren geen tijd gehad dus hoop dat die er straks nog ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Die montagestandaard lag hier laatst voor 20 euro. 1 meegenomen en vind het voor dat geld echt een prima ding. Of zoals de vrouw zegt, nog meer rommel in de schuur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

pjlgt schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 16:58:
Die montagestandaard lag hier laatst voor 20 euro. 1 meegenomen en vind het voor dat geld echt een prima ding. Of zoals de vrouw zegt, nog meer rommel in de schuur :+
Blijkbaar gaan ze hier harder. Had de laatste en ze hadden er 6 binnen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Helaas mensen, ik ben er morgen niet bij, maar ik hou me aanbevolen voor de volgende!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:38
Ik ben er in elk geval klaar voor. Fiets ligt in de auto dus ik kan er zo vandoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Ik stap zo ook in de auto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Veel plezier mensen, het weer zit in ieder geval niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 16:57
Ruud schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:37:
[...]

...
En hoe was de vochtigheidsgraad in SB013? Tis wel fantastisch fietsweer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
Het was met vlagen heel droog. En soms ook echt heel nat.
Verder lekker gereden. En altijd leuk om wat gezichten achter de nicknames te krijgen. Zeker voor herhaling vatbaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yes, er waren veel plassen en een stuk of 3 stukken waar je er niet meer omheen kon rijden en echt door enkeldiepe of iets diepere plassen heen moest fietsen. Ik vind dat eigenlijk wel leuk :). Het zorgde af en toe wel voor opstoppingen en ik ben in een plas onderuit geschoven, dus rechterbeen en voet waren goed nat.

Leuk om te doen! Goed voor mij om weer eens te fietsen. Ik had al drie weken niet meer gefietst volgens mij :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:38
In tegenstelling tot wat ik vanochtend zei... ik was er niet klaar voor. Merk echt dat ik veels te weinig gedaan heb in het winterseizoen.

Maarja, ik heb lekker gereden, was gezellig. Weer was hardstikke mooi, wat wil je eigenlijk nog meer.

https://connect.garmin.com/modern/activity/4629181672 Ook nog de info van mijn hele 1ne rondje :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 11:55

Hegeman

Weet van alles wat

Ruud schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Weerstand bedoel je mee de shimstack? Die is gewoon gemakkelijk aan de passen als de boel toch open ligt. Nadeel is dat je moet weten welke shims je in je stack moet gaan gebruiken. (Hoeveelheid, dikte en volgorde)

De Fox34SC en Fox32SC schelen inderdaad niet zo gek veel als ik de cijfers mag geloven. En dat in het nadeel van de 34SC. Die ontstijgt de 32mm world cup vorkjes bijna niet. De cijfers kan ik nergens meer vinden. Volgens mij stonden ze laatst in een Duitse Bike.

Dat een vork een toegestaan gewicht heeft van 120KG zegt echt helemaal niets over het toepasbare gewicht. Maar blijkbaar is het marketingverhaal belangrijker voor Fox dan iemand een geschikte vork leveren.

@Hegeman: je vork moet geschikt zijn voor jouw gewicht en rijstijl. Als je merkt dat je vork niet bij je past terwijl het chassis gewoon goed moet zijn dan kun je kijken of het aanpassen van de dikte van de olie of de shimstack misschien iets oplevert.

Een RockShox Pike wordt vaak versleuteld op de shimstack zodat er genoeg ondersteuning is zonder dat de vork op slot gaat bij harde klappen. Volgens mij wordt de Boxxer-shimstack dan gebruikt.

DVO heeft het helemaal mooi geregeld, die mail je en je krijgt gewoon tips en tricks terug om jouw gevoel met de vork te verbeteren. Dan kun je daarna met de how-to's op de site zelf alles aanpassen. (olie of shimstack)

Heb je nu problemen met de vork die je op wilt lossen?
@Ruud nee niet echt. Was alleen benieuwd, vind het persoonlijk fijner om met een wat stuggere vork te rijden. Dus dacht als ik die shimstack aan pas ipv de druk te verhogen is het misschien iets voor mij. Maar ik denk dat ik het voor nu zo laat. Zal het bij de LBS even aangeven dat mijn vork wel iets harder mag (heb nog een service beurt van ze tegoed ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Was een lekker rondje door de modder, met mooi weer is dat een stuk minder erg :D

https://strava.app.link/RVKjK5kcF4

En leuk om weer wat oude bekenden te zien + een paar nieuwe gezichten. Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar!

Waar en wanneer doen we de volgende?

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Was een leuk rondje. Op een paar stukjes nog even gang kunnen maken!

@Prulleman Volgende rit als er weer een watertekort is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Prulleman schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:07:
Was een lekker rondje door de modder, met mooi weer is dat een stuk minder erg :D

https://strava.app.link/RVKjK5kcF4

En leuk om weer wat oude bekenden te zien + een paar nieuwe gezichten. Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar!

Waar en wanneer doen we de volgende?
Ik nodig jullie graag uit voor rondje Zeddam. Ghehe.

Waar maakt mij niet zoveel uit. Ik rij overal wel heen.
JvS schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:08:
Yes, er waren veel plassen en een stuk of 3 stukken waar je er niet meer omheen kon rijden en echt door enkeldiepe of iets diepere plassen heen moest fietsen. Ik vind dat eigenlijk wel leuk :). Het zorgde af en toe wel voor opstoppingen en ik ben in een plas onderuit geschoven, dus rechterbeen en voet waren goed nat.
Duatleet. Ghehe

[ Voor 30% gewijzigd door Michaelg op 07-03-2020 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Het was inderdaad een leuke rit! Ik stel voor om voor de volgende naar hoge/lage vuursche te gaan of, als de route af is, naar het rijk van Nijmegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:13

Corpii

Le Tostie

ElmarJ16 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:02:
Het was inderdaad een leuke rit! Ik stel voor om voor de volgende naar hoge/lage vuursche te gaan of, als de route af is, naar het rijk van Nijmegen.
Afhankelijk van de datum (kleine op komst, 13 mei uitgerekend) wil ik jullie wel rond gidsen in mijn (vernieuwde) achtertuin (Nijmegen). E.v.t. met stukjes die vooral bij locals bekend zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Kent u die uitdrukking?
“Dat had ik veel eerder moeten doen”

8)

Wat is de Lux een heerlijke fiets. Gaat hard maar is comfortabel. Zonder veel moeite en inzet een aantal PR’s op segmenten waarbij ik met de Cube echt m’n best moest doen om in de buurt te komen. Paar psi druk voor in de demper erbij en een paar uit de achterdemper voor de finetuning maar dat zijn details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Met de helikopter terug naar het startpunt? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Na wat wikken en wegen en advies her en der (thnx daarvoor). Gekozen voor de Lux CF7.0, nu is de ellende de levertijd en de keuze voor de kleur... Ow keuzestress..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
artharpe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:00:
[...]

Na wat wikken en wegen en advies her en der (thnx daarvoor). Gekozen voor de Lux CF7.0, nu is de ellende de levertijd en de keuze voor de kleur... Ow keuzestress..
Rood is sneller leverbaar, en zeker niet minder mooi. d:)b

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
Rood!
Ik twijfelde destijds ook, maar blij dat ik rood heb gekozen. Die zie je niet veel en krijg veel complimenten.

Ondanks de waarschuwing van het RIVM toch nog 400 bikkels die gewoon onze toertocht kwamen rijden. Zaterdag prima weer gehad met het uitzetten van de tocht. Parcours lag er ondanks de vele regen toch redelijk goed bij. Zondagochtend tot 10.00u nog een lekker zonnetje gehad, vanaf 11.00 regen.

Helaas worden er iedere editie weer veel pijlen weggehaald door mensen die geen mountainbikers in het bos willen, terwijl er gewoon een vergunning voor is. Erg jammer en het is maar een paar uurtjes. Om 10.00 uur beginnen we al weer met het ophalen van de eerste pijlen.

[ Voor 70% gewijzigd door Rudolf op 09-03-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
gatver, kleurtjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
De Stealth Black was net boven mijn budget. Zeker met het verwijderen van een aantal stickers, zoals jij hebt gedaan, was dat wel mijn favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:42
Prulleman schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:14:
[...]

Mee eens. Zeker doen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Holkers schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:12:
Kent u die uitdrukking?
“Dat had ik veel eerder moeten doen”

8)

Wat is de Lux een heerlijke fiets. Gaat hard maar is comfortabel. Zonder veel moeite en inzet een aantal PR’s op segmenten waarbij ik met de Cube echt m’n best moest doen om in de buurt te komen. Paar psi druk voor in de demper erbij en een paar uit de achterdemper voor de finetuning maar dat zijn details.
De dempers moet je sowieso nog op druk zetten ahv je gewicht en de gewenste sag als je hem geleverd krijgt, een paar PSI her en der is niet genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
GrooV schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:25:
[...]

De dempers moet je sowieso nog op druk zetten ahv je gewicht en de gewenste sag als je hem geleverd krijgt, een paar PSI her en der is niet genoeg
Klopt. Voordemper had ik ingesteld op 150 en 25% sag maar vind iets meer druk fijner. Had ook 1 bottom-out momentje dus die staat nu op 160 en bijbehorende 20% sag. Achterdemper is op gevoel maar had nog veel over dus die mist nu iets en staat op 150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Rudolf schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:39:
Rood!
Ik twijfelde destijds ook, maar blij dat ik rood heb gekozen. Die zie je niet veel en krijg veel complimenten.

Ondanks de waarschuwing van het RIVM toch nog 400 bikkels die gewoon onze toertocht kwamen rijden. Zaterdag prima weer gehad met het uitzetten van de tocht. Parcours lag er ondanks de vele regen toch redelijk goed bij. Zondagochtend tot 10.00u nog een lekker zonnetje gehad, vanaf 11.00 regen.

Helaas worden er iedere editie weer veel pijlen weggehaald door mensen die geen mountainbikers in het bos willen, terwijl er gewoon een vergunning voor is. Erg jammer en het is maar een paar uurtjes. Om 10.00 uur beginnen we al weer met het ophalen van de eerste pijlen.
Paar weken geleden een tocht in de omgeving van Hellendoorn gedaan en daar was het ook raak. Op sommige plekken waren de vlaggen weggehaald en andersom opgehangen. Dus als de bocht naar rechts ging een vlaggetje rechts en na de bocht 2 voor rechtdoor, die hingen nu 1 links en na de bocht 2 voor rechtdoor. Dan spoor je niet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Gisteren mijn remblokjes achter vervangen na 500km fietsen, omdat ik voor mijn gevoel steeds minder remkracht had en had ik gelijk een reden om de montagetool van de LIDL eens te gebruiken. Achteraf klopte het wel, want ik zat bijna ijzer op ijzer.

Nu vraag ik mij af of ik de voor blokjes ook moet gaan vervangen. Ze zien er zo uit. Heb ze daarna wel even lichtelijk opgeschuurd en weer gemonteerd maar nog niet vervangen.

Dit is hetgeen wat ik over heb qua remblok.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/GJiFAeOqXZiw-6hFkMZJsSd1YZ3aFeRfLpoav8roE264mrSw_3mo0tWZ4KwXcJorCKpn2YEsb05KWC4p6z1o3G0Db_8l3Aahzc-8SLUNGzwC8kVSVig1nR4FxTF0iDU1JpCXaEqzSxyuPcwjVTUEe__PoBz6pWGMdTxq6Z9rZlFcPuY6fmWepCjkssu6r9b8w5wfAty8b3zc9yKghfeb-iGKn_iORcvsNHV02FQ3djkrlFmBJNow1QI2CtytUP8-s7o45CfHx-kF7LWBKnmSaoWRBXEyRliI0x0hCfS-Kug4tOR1MjDL06mYKbIr-FxOMjREFxs2uAFaOpmyUH0pVt_PoHypw6clg-ouXXyFwN4SS9Cssf9oNT-4AUA9pm7M60h97YYn60E6wvWN4D5BI2DPFFp6rxWQrc-2V8rIDaRrd4V9Sm861BcGVbDskrcAK48Dx1TPTnv9XELI1eZ3hDuZkw1LsC4IfY3hGYcRbDbELgTKxVu7nGWTan6v6dfIBXPHFcH8n6l8DJnHwPjKay5OmvGAt0STVyJYuZhqE26s5oM6RgmDavD5vcwF9tV1lZ_lhEM9mLThQjA1Tea0KVUPOuFTvmdooMZG3jM2ZJgiWO16tj9zUgLVRN1Pluxbwc0pZLZXQkHkxHsgUb1KXK_jIPgEKXwD8X2odIZVGn13znKmns8Lp5A=w432-h282-no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Prulleman schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:14:
[...]

Geen rood! Anders valt mijn rode fiets weer minder op :+

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Meneer iCy schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:08:

Nu vraag ik mij af of ik de voor blokjes ook moet gaan vervangen. Ze zien er zo uit. Heb ze daarna wel even lichtelijk opgeschuurd en weer gemonteerd maar nog niet vervangen.

Dit gaat nog wel even mee. Kijk wel even naar de uitleiding van je calipers en de pistons. Het lijkt op een erg onregelmatige slijtage aan 1 kant. Dat kan wel wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:08:
Gisteren mijn remblokjes achter vervangen na 500km fietsen, omdat ik voor mijn gevoel steeds minder remkracht had en had ik gelijk een reden om de montagetool van de LIDL eens te gebruiken. Achteraf klopte het wel, want ik zat bijna ijzer op ijzer.

[Afbeelding]
hier zit nog zat op, na schuren moet je ze wel weer inremmen, anders zijn ze wel zo op, of heb je te weinig remkracht.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:13:
[...]

hier zit nog zat op, na schuren moet je ze wel weer inremmen, anders zijn ze wel zo op, of heb je te weinig remkracht.
Ja heb ik gedaan. +- 20-25 km rijden en remmen en dat een keer of 40 (eerst achter 20x en dan voor 20x).
Achter remblokje was echt niets over, denk dat die nog 1/3 of minder over had ivm wat ik voor had qua remblokjes.

Rechts is uiteraard een nieuw blokje en links is het blokje van voor.
ElmarJ16 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:12:
[...]

Dit gaat nog wel even mee. Kijk wel even naar de uitleiding van je calipers en de pistons. Het lijkt op een erg onregelmatige slijtage aan 1 kant. Dat kan wel wat beter.
Hoe bedoel je precies qua onregelmatig, het rechterblokje is een nieuw blokje ter vergelijking. hoe zou ik het e.e.a. kunnen kijken qua uitleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:17:
[...]

Ja heb ik gedaan. +- 20-25 km rijden en remmen en dat een keer of 40 (eerst achter 20x en dan voor 20x).
Achter remblokje was echt niets over, denk dat die nog 1/3 of minder over had ivm wat ik voor had qua remblokjes.

Rechts is uiteraard een nieuw blokje en links is het blokje van voor.

[...]

Hoe bedoel je precies qua onregelmatig, het rechterblokje is een nieuw blokje ter vergelijking. hoe zou ik het e.e.a. kunnen kijken qua uitleiding?
dan klopt het :) Elmar bedoelde dat je linker blokje veel verder versleten was dan je rechter, dat betekend meestal dat je remklauw niet goed uitgelijnd is of dat de ene piston moeilijker beweegt. Maar als rechts een nieuw blokje is op je foto, en ze eigenlijk gelijk versleten zijn is het dus goed d:)b

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:20:
[...]

dan klopt het :) Elmar bedoelde dat je linker blokje veel verder versleten was dan je rechter, dat betekend meestal dat je remklauw niet goed uitgelijnd is of dat de ene piston moeilijker beweegt. Maar als rechts een nieuw blokje is op je foto, en ze eigenlijk gelijk versleten zijn is het dus goed d:)b
Het andere blokje is net zo versleten als het linkerblokje, dan hoef ik mij daar geen zorgen om te maken.

Dat achter zoveel meer is versleten als voor kan wel kloppen, rem veel vaker met achterrem dan met mijn voorrem.

Wat betreft slijtage van achterblokjes, ga er van uit dat ik er goed aan heb gedaan om ze te vervangen of had ik daar ook iets langer mee kunnen rijden? Kan anders ter illustratie vanavond wel een fotootje maken maar verschil tussen het linker blokje en het blokje van achter is behoorlijk groot. Achterblokje had nog ongeveer 1/3 of 1/4 over van wat mijn remblokjes voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Meneer iCy Zal wel goed zijn hoor! Liever op tijd vervangen dan met ijzer op ijzer remmen halverwege een modderritje.
(500 km is overigens niet veel.... hoewel je met 1 goede modder rit ook je blokken in minder kan oprijden is het voor gemiddeld gebruik niet veel.. ik rij denk ik zeker 1500-2000 km met blokken.)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

joint_me schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:11:
[...]

Geen rood! Anders valt mijn rode fiets weer minder op :+
Geen nood. Ik heb fluo rood ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:28:
@Meneer iCy Zal wel goed zijn hoor! Liever op tijd vervangen dan met ijzer op ijzer remmen halverwege een modderritje.
(500 km is overigens niet veel.... hoewel je met 1 goede modder rit ook je blokken in minder kan oprijden is het voor gemiddeld gebruik niet veel.. ik rij denk ik zeker 1500-2000 km met blokken.)
Denk (Weet het zeker) dat ik bij fiets aanschaf nooit mijn remblokjes heb ingereden ivm onkunde/onwetendheid van mij. :+

Denk dat het daardoor is gebeurt icm de modder ritjes van de afgelopen weken/maandjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:29:
[...]

Denk (Weet het zeker) dat ik bij fiets aanschaf nooit mijn remblokjes heb ingereden ivm onkunde/onwetendheid van mij. :+

Denk dat het daardoor is gebeurt icm de modder ritjes van de afgelopen weken/maandjes.
Tip: ga leren om met je voorrem te remmen. Dat remt zoveel harder en gecontroleerder dan achter. De achterrem is redelijk overbodig in Nederland. Je kunt m gebruiken om je fiets snel rechtop te zetten om m'm daarna om te gooien. Maar voor de remkracht heb je m echt niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ruud schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:41:
[...]

Tip: ga leren om met je voorrem te remmen. Dat remt zoveel harder en gecontroleerder dan achter. De achterrem is redelijk overbodig in Nederland. Je kunt m gebruiken om je fiets snel rechtop te zetten om m'm daarna om te gooien. Maar voor de remkracht heb je m echt niet nodig.
Dat vermoeden had ik al. Dat is nu een kwestie van vertrouwen kweken. Ben vroeger behoorlijk hard onderuit gegleden met de scooter omdat ik toen alleen de voorrem gebruikte omdat de achterrem toen soms weigerde.

Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-09 19:15
Bedoelt Elmar niet dat je op het gesleten remblokje links wat minder materiaal ziet?

Tip: rem altijd met beide remmen :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Als beginnend mtber even een vraagje.

Ik kan via het fietsplan op het werk een fiets kopen en aangezien ik wegens privé omstandigheden 2 jaar geleden mijn fiets weg moest doen leek dit me een mooi moment om eens te kijken voor een mtb. Nu wil ik deze ook gaan gebruiken voor geregeld eens op de weg te gaan fietsen, met mijn vorige mtb heb ik ook de Elfstedentocht, elfmeren en andere tochten gefietst en nu was ik van plan om dit weer te gaan doen. Echter zie ik dat 80 procent van alle fietsen nu met een 1x12 komen? Valt hier wel een beetje mee op de weg te fietsen? Ik snap dat een mtb geen wegfiets is maar aangezien ik niet beide kan hebben en hem ook wil gebruiken voor woon werk zoek ik toch een guldenmiddenweg.

Ik had namelijk deze op het oog:

https://www.cube.eu/nl/20...o-blacknflashyellow-2020/

Zit er ook veel verschil nu tussen de sram en Shimano? Las dat Shimano nog maar net overgestapt is op de 1x12?

Hebben jullie nog een ander voorstel? De korting via het fietsplan geld tot 1000 euro dus daar wil ik niet al te veel overheen gaan ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
Smeldor schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:55:

Ik kan via het fietsplan op het werk een fiets kopen en aangezien ik wegens privé omstandigheden 2 jaar geleden mijn fiets weg moest doen leek dit me een mooi moment om eens te kijken voor een mtb. Nu wil ik deze ook gaan gebruiken voor geregeld eens op de weg te gaan fietsen, met mijn vorige mtb heb ik ook de Elfstedentocht, elfmeren en andere tochten gefietst en nu was ik van plan om dit weer te gaan doen. Echter zie ik dat 80 procent van alle fietsen nu met een 1x12 komen? Valt hier wel een beetje mee op de weg te fietsen? Ik snap dat een mtb geen wegfiets is maar aangezien ik niet beide kan hebben en hem ook wil gebruiken voor woon werk zoek ik toch een guldenmiddenweg.

Zit er ook veel verschil nu tussen de sram en Shimano? Las dat Shimano nog maar net overgestapt is op de 1x12?

Hebben jullie nog een ander voorstel? De korting via het fietsplan geld tot 1000 euro dus daar wil ik niet al te veel overheen gaan ☺️
Grappig, ik heb exact dezelfde vraag op dit moment en sta op het punt om naar een dealer te gaan om exact die fiets te bekijken.
Was overigens eerst voor een 2019 model met 2 x 11. Maar deze was uitverkocht. Zal dus voor het 2020 model moeten gaan, maar het lijkt er op dat derze 1 x 12 heeft.

Wel zelf ook op asfalt hard kunnen fietsen, maar geen idee of dat reëel is?

[ Voor 6% gewijzigd door Tomas_ op 10-03-2020 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Smeldor schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:55:

1x12 is niet ideaal op de weg, je hebt het bereik aan de kleine kant niet nodig, en met een (meestal standaard) 32 voor heb je niks over om met wind mee het viaduct af te knallen. Op de weg zit je vaker lange stukken op hetzelfde tempo en wil je eigenlijk per tandje kunnen schakelen, en niet per 2 of 3 (of nog meer bij de grote kransjes achter).

In het bos is het ideaal, maar op de weg wat minder. sram en shimano zijn verder prima vergelijkbaar, bij beide merken krijg je prima spul, wellicht is shimano iets voordeliger omdat die aan een inhaalslag bezig zijn en wat OEM marktaandeel terug willen winnen.

Als je gaat kijken naar een 2x setup, dan kan het overigens zijn dat je bij de meeste gebruikte versnellingen niet zoveel verschil maakt. Een 2x11 wordt vaak met een 11-42 cassette geleverd en de stapjes bij de kleine kransjes komen redelijk overeen met die van de 1x12 cassettes:

code:
1
2
3
11-42 shimano (11): 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
10-50 sram (12)   : 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50
10-51 shimano (12): 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51

Bij alle 3 heb je bij de eerste 5 kransjes een stap van 2 tandjes, en pas dan wordt de stap bij 12 speed groter.
Een race/weg cassette heeft stapjes van 1 bij de kleine kransjes.

ofwel, in alle gevallen is het behelpen op de weg als je een specifieke cadans belangrijk vind..
als je tussen de 25 en 33 fietst met een cadans van 90 en een 32T voor en 29" wielen, dan gebruik je het meeste de kransjes tussen de 11 en 17 achter, in die range heb je eigenlijk altijd stapjes van 2.

Persoonlijk heb ik er niet zoveel last van, als mountainbiker raak je wat meer gewend aan het trappen in een minder optimale cadans, en ik heb er op de weg niet zoveel last van. Als ik naar de routes hier in de buurt ga pak ik nooit de auto, ook van breda naar tilburg (stadbos 013) pak ik meestal gewoon de fiets. 22 km rechte wegen met een 1x11 (34 voor, 11-42 achter).

wat betreft die specifiek Cube, ik denk dat die prima voldoet, als je te kort komt met 32x10 kan je altijd een groter blad voor steken.
Als je je nog kan herinneren wat voor versnellingen je oude MTB had, kan je een beetje omrekenen waar je de grootste verschillen gaat zien. Je kan dan alles hier invoeren en vergelijken: https://ritzelrechner.de/

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 10-03-2020 13:20 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-09 19:15
Toch is een MTB in mijn ogen nietecht handig voor woonwerk verkeer ivm je houding en open ketting (lees smeer op je broek) en het gebrek aan accessoires zoals verlichting, standaard en slot. Kan je er wel opzetten natuurlijk maar die heb je in t bis weer liever niet.

Ik zou als t onder de 10km ligt lekker een tweedehands fiets erbij kopen voor rond de 200 euro heb je een mooie om naar j3 werk te fietsen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Pagina: 1 ... 55 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic