Bij echt mountainbiken krijg je wel wat meer klappen op je gewrichten bij rock gardens enzo dus ik zou wel zeggen te gaan wielrennen of het een beetje bij mtb light te houden wat nederland toch is.
[ Voor 37% gewijzigd door Jampot007 op 15-02-2020 20:59 ]
Heb ik in het begin ook vaak gehad. Gewoon ff lees gooien en doooorrrr. Gaat vanzelf weg. Ik weet je zones niet. Maar 170/180 is (vind ik) niet hoog. Mijn piek ligt nu op 210.Nutterd schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:18:
Ik heb een niet zo smakelijke vraag...de afgelopen 3x heb ik voor mijn doen flink gas gegeven en ging mijn hartslag een aantal keren naar de 170-180...iedere x als dit de eerste x gebeurde in het ritje werd ik misselijk en moest ik heel extreem hoesten en kwam er een beetje gal/slijm op...als dit eenmaal gebeurd is heb ik "nergens" meer last van en kan ik gewoon lekker knallen...is dit gewoon een kwestie van gewenning of?
Ook na het fietsen voel ik me niet slecht..wel blijft mijn hartslag nog ff 1 a 2 uurtjes ongeveer 20-30 slagen hoger in rust dan normaal...
Ik maak me hier geen zorgen over maar prettig is het niet en dit houd me tegen om een toertocht te doen
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Gewoon even proberen hoe het aanvoelt. Na een enkel blessure (niet heel ernstig) zat ik vrij snel weer op de fiets waar lopen nog pijnlijk was. Omdat je vast zit in je pedalen maak je geen zijwaartse bewegingen. Natuurlijk krijg je wel klappen op de enkel maar ik hem me aangeleerd de slechte enkel boven te hebben bij wortels, stenen, kuilen etc. Belasting komt dan op het andere been.Taro schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:53:
Ik wil graag met een aantal vrienden beginnen met mountainbiken. Zij hebben inmiddels fietsen aangeschaft, maar ik twijfel zelf nog omdat ik 15 jaar geleden een fietsongeluk heb gehad waardoor mijn enkel ernstig gebroken en beschadigd is, gevolgd door 3 operaties. Het kraakbeen is nagenoeg weg, daarnaast konden ze het niet perfect reconstrueren, waardoor de bewegingsvrijheid rechts beperkt is.
Ik kan natuurlijk in eerste instantie een fiets huren of even van de anderen gebruiken, maar ik vraag mij ook af wat de gevolgen op de lange termijn zijn. Ik vermoed dat voornamelijk de knieën zwaar worden belast, de enkels mogelijk iets minder, maar die kunnen bij mij al niet zoveel hebben. Daarnaast wil ik voorkomen dat ik het kraakbeen sneller beschadig, wat zal resulteren in het nog eerder vastzetten van mijn enkel, waardoor je bijv. nauwelijks meer gas kunt geven in een auto of moeilijk kunt lopen.
Dat je af en toe een keer onderuit zult gaan en dat dit niet handig is voor de betreffende enkel neem ik voor lief.
Wat zijn jullie ervaringen? Valt de impact voor de enkels mee? Of zouden jullie hier niet aan beginnen in mijn situatie?
Nogmaals: Ik kan het natuurlijk een paar keer proberen, of met een goedkope 2e hands mtb beginnen, maar het gaat mij los van de korte termijn ook om de lange termijn.
Kun je anders niet fietsen? Want dit is echt een onverstandige houding wat betreft controle en veiligheid.Switek schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:55:
[...]
Natuurlijk krijg je wel klappen op de enkel maar ik hem me aangeleerd de slechte enkel boven te hebben bij wortels, stenen, kuilen etc. Belasting komt dan op het andere been.
Uit het zadel en je gewicht mooi verdeeld over beide pedalen en stuur. Maar soms moet je om lichamelijke beperkingen heen werken.
Zonder zijn max hr te weten zegt dit natuurlijk helemaal geen drol.Tylen schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 21:44:
[...]
Heb ik in het begin ook vaak gehad. Gewoon ff lees gooien en doooorrrr. Gaat vanzelf weg. Ik weet je zones niet. Maar 170/180 is (vind ik) niet hoog. Mijn piek ligt nu op 210.
Maar zuur en of voedsel wat omhoog komt is vaak een kwestie van slechte timing qua eten. Dus eet je wellicht te dicht op je ritje?
Overigens is het volkomen normaal dat je hartslag in rust wat hoger is na een flinke inspanning. Je lichaam is bezig om de schade te herstellen.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Precies wat ik zeg dusMichaelg schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:14:
[...]
Zonder zijn max hr te weten zegt dit natuurlijk helemaal geen drol.
Heb net ff meegedaan omdat een collega in de organisatie zit. Waren met een groepje van 6 waarvan niet iedereen even snel. Wou eigenlijk de 75km doen, maar was de enige. Onopgemerkt onderweg waarschijnlijk een keer misgereden en op 65km geeindigd, dus prima compromisJpjedi schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:53:
Nog Krokus cross deelnemers hier?
www.crossforthecrocus.nl
Leuke route in een voor mij nieuwe omgeving.
https://www.strava.com/activities/3104714443
Was lekker tourke inderdaad. Niet te druk en mooi parcours. Ik ben mn Garmin na de bevoorrading vergeten aan te zetten dus weet de afstand niet exact maar lijkt ergens rond 73km te zijn geweest en dat klopt omdat ik op de Oosterhoutseweg richting Teteringen gedraaid ben ipv naar de Waranda terug.Ypuh schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:21:
[...]
Heb net ff meegedaan omdat een collega in de organisatie zit. Waren met een groepje van 6 waarvan niet iedereen even snel. Wou eigenlijk de 75km doen, maar was de enige. Onopgemerkt onderweg waarschijnlijk een keer misgereden en op 65km geeindigd, dus prima compromis.
Leuke route in een voor mij nieuwe omgeving.
https://www.strava.com/activities/3104714443
Ga ik hiermee naar een fysiotherapeut of meteen naar een podotherapeut? Iemand hier ervaring mee? Ik weet hier helemaal niks van. Ben nog nooit naar een fysiotherapeut geweest en ben al 15 jaar niet meer bij mijn huisarts geweest.
Een fysio die snapt hoe spd werkt en de dynamiek van je pedaalslag kan hier het meeste mee.
hier is overigens ook vrij veel info te vinden. Ook over oefeningen om je knieen stabieler en sterker te maken
https://forum.trainerroad...njuries-for-cyclists/6166
Je zou ook naar een ervaren bikefitter kunnen gaan, wellicht kan die je ook helpen en is dat laagdrempeliger dan een fysio (hoewel ik denk je de fysio niet over moet slaan, als dit soort problemen erger worden, dan kom je er steeds moeilijker van af)
[ Voor 35% gewijzigd door Prulleman op 17-02-2020 11:49 ]
Zit tussen deze twee te twijfelen.
Continental Crossking/Raceking (bernstein editions) iig de fancypants editie zegmaar.
Schwalbe Racing Ray/Ralph. (Addix blauw voor rood achter. Waarschijnlijk skinwall editie)
Over die schwalbe's heb ik goede verhalen gehoord. Maar over die Conti's weet ik niet veel. Iemand ervaring mee?
@Torakk met Continental ook geen ervaring, de Ray/Ralph bevalt hier wel goed, ook na 1 jaar / 3k km nog geen problemen, de achterband is zelfs slijtvaster dan ik had verwacht. Je hoort nog wel eens wat klachten over zwakke zijkanten bij schwalbe, ook bij deze, maar dat zal ongetwijfeld komen door een combinatie van factoren. zelf heb ik ze op 26.5mm velgen, met 1,3-1,5 bar (bij 76kg), tubeless met Stans (wel de snakeskin versie voor zover er verschillende sidewall versies zijn). Lekker licht, rolt snel, genoeg grip in NL, in lichte modder nog net te doen (hoewel dat niet ideaal is met deze banden).
Wat ga je ermee doen? Cross-king is in ieder geval een maatje meer dan een Racing Ray.Torakk schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:38:
Na ff nadenken denk k dat k ff bandjes ga doorschuiven. Dat betekend dat k op mn eigen fiets ff een nieuw setje nodig heb.
Continental Crossking/Raceking (bernstein editions) iig de fancypants editie zegmaar.
Schwalbe Racing Ray/Ralph. (Addix blauw voor rood achter. Waarschijnlijk skinwall editie)
Over die schwalbe's heb ik goede verhalen gehoord. Maar over die Conti's weet ik niet veel. Iemand ervaring mee?
Op dit moment wil ik maar twee compounds hebben;
Vittoria Graphene 2.0 TNT
Wolfpack
En misschien 3 (Maxxis)
Als je dat matcht met jouw bovenstaande opties kom je uit op:
Vittoria Barzo / Mezcal
Wolfpack Race / Speed
Waarbij de Barzo net iets grover is dan de Race. (Vergelijkbaar met Cross-king vs Racing Ray)
@Prulleman: in mijn Trek zat dik blauw vet. Een ramp om weg te krijgen zelfs. Perfect voor dit soort toepassingen. Natuurlijk te krijgen in een of andere zout-water-toepassing maar dat wordt online shoppen. Lokaal sponsoren doe ik liever.
Ik zal deze eens bekijken
Park Tool POLYLUBE 1000™ LUBRICANT (TUB)
[ Voor 16% gewijzigd door Ruud op 20-02-2020 16:59 ]
Kroon is ook wel een goed merk
Gebruik al een tijdje deze. https://www.mantel.com/mo...mbly-paste?autocomplete=1Ruud schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:59:
Heeft iemand een tip voor niet-verzepend vet om een balhoofdlager goed op te sluiten? Bij voorkeur van een standaard fietsvetten-merk. (ergo; makkelijk te krijgen bij Mantel/een LBS)
Bevalt goed.
Handtekening
Wil je verder niet overhalen, kan niet vergelijken, maar ik kreeg net een mail van mantel waarin de Schwalbe combi geadverteerd werd: https://www.mantel.com/sc...lph-racing-ray-buitenband. 78 euro voor de set.Torakk schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:38:
Na ff nadenken denk k dat k ff bandjes ga doorschuiven. Dat betekend dat k op mn eigen fiets ff een nieuw setje nodig heb.
Ik gebruik daarvoor standaard montagepasta (wat ongetwijfeld niet het juiste gebruik is), en dat werkt al jaren prima bij verschillende fietsen.Ruud schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:59:
Heeft iemand een tip voor niet-verzepend vet om een balhoofdlager goed op te sluiten? Bij voorkeur van een standaard fietsvetten-merk. (ergo; makkelijk te krijgen bij Mantel/een LBS)
https://www.futurumshop.n...t-pasta-tube-150-ml.phtml
Op andere plekken gebruik ik al jaren kogellagervet van Kroon. Prettig spul.
/edit: volgende keer lees ik wat je vraagt.
De stuurpen krijgt montagepasta, balhoofdlager (en eigenlijk alles wat draait of beweegt) krijgt Kroon kogellagervet.
[ Voor 19% gewijzigd door bas-r op 23-02-2020 22:00 ]
Heeft er verder iemand ervaring met Magped pedalen ?
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Één groot waterballet! Snorkel meeMichaelg schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:52:
@013 ride - Hoop dat het weer nog wat bijdraait aankomende weken. Blijft erg nat allemaal
https://www.facebook.com/...ut/posts/1554232561381347
(en daar wordt nog wel met grote regelmaat gewerkt aan de afwatering...)
maar we hebben nog ruim 1,5 week, dus hopelijk komt het goed
@Ruud hoe is het onderhoud bij stadsbos 013? doen ze daar wel wat aan afwatering en remkuilen oplappen etc?
Jep daar doen ze zeker aan. Al is remmen niet nodig dus remkuilen zullen er niet ontstaan (utopiePrulleman schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:11:
inderdaad.. de routes hier rond Breda zijn ook goed nat..
https://www.facebook.com/...ut/posts/1554232561381347
(en daar wordt nog wel met grote regelmaat gewerkt aan de afwatering...)
maar we hebben nog ruim 1,5 week, dus hopelijk komt het goed
@Ruud hoe is het onderhoud bij stadsbos 013? doen ze daar wel wat aan afwatering en remkuilen oplappen etc?
Maar volgens mij ligt de focus in de afgelopen weken meer op het puinruimen van gesneuvelde bomen. (Ik ben er al weken/maanden niet meer geweest)

Ik mag m'n remklauwen wel eens poetsen

Ik zie Pro 4 naven. word ik blij van. Is dat een custom wielset?
Heb wel eens gehoord dat mensen wel eens wat problemen hadden als ze die Hope schijven mixten met andere remklauwen. Dat ie wat te breed zou zijn ofzo. Geen problemen mee gehad?
Wel heel blits trouwens. Echt gaaf. Helemaal met die skinwall bandjes. En die kabels even netjes gemaakt. Keurig. netjes. Zuinig op zijn okay
Schijven kunnen wat dikker zijn inderdaad, net zoals Magura Storm HC's. Maar je hebt het dan over een tiende millimeter. De vented discs van Hope zijn wel een stuk dikker. (3,4mm tov 1,8/2,0/2,1mm)Torakk schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:44:
@hatsa
Ik zie Pro 4 naven. word ik blij van. Is dat een custom wielset?
Heb wel eens gehoord dat mensen wel eens wat problemen hadden als ze die Hope schijven mixten met andere remklauwen. Dat ie wat te breed zou zijn ofzo. Geen problemen mee gehad?
Wel heel blits trouwens. Echt gaaf. Helemaal met die skinwall bandjes. En die kabels even netjes gemaakt. Keurig. netjes. Zuinig op zijn okay.
Ik dacht dat het met name die bevestiging was waar de schijf op de gekleurde spider zit. die ronde cirkels omdat die randen daarvan wat uitsteken.
Moet wel zeggen dat de topics op Pinkbike die erover gingen met name ging over shimano M8000 en saint remmen. Hatsa hier heeft iets van Sram. al kan ik de verschillende typen remmen van dat merk moeilijk uit elkaar houden.
https://www.facebook.com/...rmalink/2562265560549334/
In dit geval ligt het voor zover ik het begrjip vooral aan de combinatie van een centerlock adapter + de montage ringen van de floating discs (die steken net 1 mm meer uit)
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 26-02-2020 10:52 ]
Mooie opgebouwede unit zeg. Van mij mogen dit soort plaatjes wel vaker hier langskomenhatsa schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:52:
Nieuwe wielen! Hopelijk is het dit weekend een beetje aardig fietsweer voor een rondje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik mag m'n remklauwen wel eens poetsen
Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Maar was dat geen issue met de vork?Torakk schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:45:
@Ruud
Ik dacht dat het met name die bevestiging was waar de schijf op de gekleurde spider zit. die ronde cirkels omdat die randen daarvan wat uitsteken.
Moet wel zeggen dat de topics op Pinkbike die erover gingen met name ging over shimano M8000 en saint remmen. Hatsa hier heeft iets van Sram. al kan ik de verschillende typen remmen van dat merk moeilijk uit elkaar houden.
Moet ook wel zeggen dat op pinkbike veel van die lui Saint klauwen gebruiken en 203mm schijven erop zetten. allemaal enduro en downhill gasten. Zou ook kunnen door al die brackets om de klauw op te hogen misschien.
@pjlgt Als dit niet mijn enige mtb was geweest had ik dat zeker tof gevonden.
@Torakk Ja, het zijn custom wielen, laten bouwen bij Wheel-Tec. Newmen SL A.30 velgen met Hope naven. Kabels heeft de LBS waar ik 'm heb gekocht zo afgeleverd. De Unit past qua geometrie zo goed bij mij en m'n rijstijl dat in ieder geval het frame waarschijnlijk wel een tijdje bij me blijft
Remklauwen heb ik opnieuw gecentreerd, en de dikte lijkt geen problemen op te leveren. Het zijn Level T remmen, dus aardig aan de onderkant van de range. Ik moet m'n hendels bijstellen met een imbussleutel op een niet echt handige positie. De wielen + banden + remschijven + cassette kwamen qua prijs uiteindelijk aardig in de buurt van wat ik voor de volledige fiets betaald heb.
Vrijdag ga ik 'm vies maken in de duinen. Al is er wel écht veel water gevallen de afgelopen tijd, dus ik hoop dat het een beetje leuk fietsen is.
Maar het komt er vooral op neer hoeveel regen er vannacht gaat vallen, voorspellingen (breda) zijn nu flinke regen 3 uur in de middag tot 0:00.. dus wellicht is Dorst of 013 geen goed idee.
Ik zou niet weten. Ik heb geen Hope schijven.
Ik heb ook XT M8000 remmerij. En met een hope 160mm achterschijf raakte hij niets nada noppes. Je kan eventueel een enkele ring tussen de remklauw en bracket stoppen om zo de klauw iets hoger te krijgen.Torakk schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:42:
@Ruud Ik kan die topic niet echt meer vinden in de chaos wat het pinkbike forum moet voorstellen. Als ik me goed herrinner betrof het de XT M8000 (en dan is me ff niet duidelijk of het de 2 of 4 zuiger versie was) remblok met hope schijf. dan zou die klauw dat randje raken zegmaar. Ik dacht dat Saint dat ook had.
Moet ook wel zeggen dat op pinkbike veel van die lui Saint klauwen gebruiken en 203mm schijven erop zetten. allemaal enduro en downhill gasten. Zou ook kunnen door al die brackets om de klauw op te hogen misschien.
Edit: Hope schijf is er ondertussen af omdat rood niet goed pastte bij het rode frame van de mtb. Staat te koop voor 2 tientjes mocht je intresse hebben of het even willen proberen
[ Voor 9% gewijzigd door Tylen op 28-02-2020 10:33 ]
Mijn fiets vloekt met roodTylen schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:32:
[...]
Ik heb ook XT M8000 remmerij. En met een hope 160mm achterschijf raakte hij niets nada noppes. Je kan eventueel een enkele ring tussen de remklauw en bracket stoppen om zo de klauw iets hoger te krijgen.
Edit: Hope schijf is er ondertussen af omdat rood niet goed pastte bij het rode frame van de mtb. Staat te koop voor 2 tientjes mocht je intresse hebben of het even willen proberen

Maar je hebt gelijk. het ging niet om de dikte. Maar ik heb centerlock naven en 180mm schijven.
Maar nu ik toch reageer. Gelijk nog ff een vraagje in het kader van mijn bandendilemma. Wat geeft nu meer grip als voorband. Een Vittoria Barzo of een Schwalbe Racing Ray. Als ik het weet schaf ik gelijk een Racing ray/ralph of Barzo/mezcal setje aan.
Ik heb niet met de barzo gereden, maar als je grip belangrijker vind dan rolweerstand zou ik uit deze 2 de barzo kiezen, als je rolweerstand belangrijker vind zou ik de ray kiezen.
Foutje, @hatsa: moet je QR achter niet niet een tikkie strakker?Torakk schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:26:
@Ruud
Ik zou niet weten. Ik heb geen Hope schijven.
@Torakk: waar woon je? Ik heb nog wel een Barzo/Mezcal over (29x2,35 TNT)
Voor mij de Vittoria-combo. Redenen te over, voornamelijk gebaseerd op vertrouwen.
En vertrouwen zorgt voor meer grip bij ons normale stervelingen. Vreemde uitspraak? Ik ben van mening dat bij ons, normale sterverlingen, grip voor het overgrote deel tussen de oren zit. Daarmee bedoel ik dus dat wij zelf voor meer grip zorgen door meer te durven vertrouwen op de banden. (Minder stijf op de fiets, gewoon doen, dat soort dingen
[ Voor 52% gewijzigd door Ruud op 28-02-2020 11:51 ]
Waar ik wel last van had was dat ik toch maar iets meer tijd had genomen om m’n remklauwen te stellen, en dat toen wel die stomme ringen op de schijven een probleem opleverden. Het is echt millimeterwerk (of nog minder), en met wat gepiel is het wel gelukt om het aanloopvrij af te stellen, maar irritant is het wel. Misschien wel iets van een ring ertussen, maar voor mij is het al heel wat dat ik überhaupt m’n klemmen kan centreren..
Maar belangrijker: vanmorgen m’n nieuwe wielen getest in de duinen bij Bergen/Schoorl. Er zal ook vast wel wat van tussen m’n oren zitten, en vergelijken is lastig omdat m’n fiets al sinds oktober stil stond
Op het asfalt heen- en weer zeker niet.
Ik heb helaas nogal smalle velgen atm. dus ik zou er in mijn geval hoogstens 2,25 opleggen. Maar bedankt voor het aanbod.
Let wel op, de Schwalbe's in 2,25 vallen al best breed. Vittoria in 2,35 valt dan weer niet zo heel breed. Hoe breed zijn je velgen?Torakk schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:09:
@Ruud
Ik heb helaas nogal smalle velgen atm. dus ik zou er in mijn geval hoogstens 2,25 opleggen. Maar bedankt voor het aanbod.
Als je ze 'over' hebt, heb ik anders wel interesse? Ik heb sinds kort DT Swiss M1700 30mm velgen gekocht en heb nog een nieuwe set banden nodig. Waarbij de Barzo, Mezcal op mijn shortlist staan, naast de Ray/Ralph in 2.35 breedte...Ruud schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:59:
[...]
Let wel op, de Schwalbe's in 2,25 vallen al best breed. Vittoria in 2,35 valt dan weer niet zo heel breed. Hoe breed zijn je velgen?
19mm binnen. heb eerder 2,25 erop gehad van schwalbe en het werkt gewoon (zat erop toen ik de fiets kocht) maar breder is idealer. Staat op mn upgrade lijstje. maar nieuwe wielen zijn nogal prijzig.Ruud schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:59:
[...]
Let wel op, de Schwalbe's in 2,25 vallen al best breed. Vittoria in 2,35 valt dan weer niet zo heel breed. Hoe breed zijn je velgen?
Even een kikje voor bovenstaande vraag.Michaelg schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:52:
@013 ride - Hoop dat het weer nog wat bijdraait aankomende weken. Blijft erg nat allemaal![]()
Heeft er verder iemand ervaring met Magped pedalen ?
Zelf heb ik ook interesse in de Magpeds, maar ben nog niet 100% overtuigd. Iemand die meer kan vertellen over deze pedalen? Zou voor mij een mooie middenweg zijn tussen flats en clipless, vind het alleen een beetje dure investering om te proberen.
https://freehubmag.com/reviews/magped-enduro
ik denk dat dit het meest interessante is van deze pedalen
Voor mijn gebruikelijke rondjes hier in de buurt heb ik dit niet nodig, maar bv bij zoiets als de single track trailtour limburg, waar je telkens voor een feature even moet wachten en dan ineens volle bak naar beneden. dan gaat het inklikken niet altijd even soepel. In de Ardennen heb ik hier minder last van, omdat je daar in veel gevallen gewoon blijft fietsen (en dus niet uitklikt en weer in moet klikken)By far my favorite aspect of the pedal though, was the ability to easily reconnect in a hairy situation.
Every clipless rider knows that terrible feeling of when you can’t quite clip back in as you roll into an already daunting section. With the Magpeds, this was no longer a concern. If I had to pull my foot out for any reason I could easily set it back on the pedal and I was good to go.
Ik fiets nu ongeveer een jaar. Eerste helft met flats gereden en daarna met clipless pedalen. Ondanks dat ik het een erg fijn gevoel vind om één te zijn met de fiets(clipless) , en je geen zorgen te maken dat je van je pedalen stuitert, merkte ik dat ik er wellicht iets teveel gebruik/misbruik van maakte.
Hoop dat de magped het beste van twee werelden kan bieden.
Helaas nu ziek thuis dus kan ze nog niet testen. Zodra ik meer ervaring met ze opdoe, post ik het hier.
ben benieuwd, hopelijk kan je ze volgende week zaterdag in Tilburg uitproberen!Michaelg schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:45:
Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en ze besteld. Heb de enduro versie besteld met aan beide kanten een magneet. Daarnaast een set five ten kestrel Pro schoenen. Me xc schoenen werken niet met flats.
Ik fiets nu ongeveer een jaar. Eerste helft met flats gereden en daarna met clipless pedalen. Ondanks dat ik het een erg fijn gevoel vind om één te zijn met de fiets(clipless) , en je geen zorgen te maken dat je van je pedalen stuitert, merkte ik dat ik er wellicht iets teveel gebruik/misbruik van maakte.
Helaas nu ziek thuis dus kan ze nog niet testen. Zodra ik meer ervaring met ze opdoe, post ik het hier.
Ik hoor graag hoe ze bevallen! Ik ben ook heel benieuwd naar de Q-factor. De Mallets die ik in het verleden heb gehad vond ik aan de smalle kant. Merkte heel erg dat ik veel breder sta als ik met flats rij.Michaelg schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:45:
Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en ze besteld. Heb de enduro versie besteld met aan beide kanten een magneet. Daarnaast een set five ten kestrel Pro schoenen. Me xc schoenen werken niet met flats.
@Prulleman
Voor mij is dat ook nog 1 van de redenen om niet helemaal over(terug) te gaan op clipless. Ik hoop echt dat deze pedalen het beste van beide werelden biedt. Helemaal voor de technische en "hairy" secties (die toch echt het leukste zijn vaak) vind ik het vast zitten aan de fiets nog beklemmend.By far my favorite aspect of the pedal though, was the ability to easily reconnect in a hairy situation.
Every clipless rider knows that terrible feeling of when you can’t quite clip back in as you roll into an already daunting section. With the Magpeds, this was no longer a concern. If I had to pull my foot out for any reason I could easily set it back on the pedal and I was good to go.
@Ruud ? Ben jij erbij als het er netjes bij ligt?Michaelg schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:49:
Ja laten we het hopen! Hebben we een local die kan vertellen hoe goed de track erbij ligt na wat regen?
Het regent weer hier, en ik denk dat de SB013 route morgen vrij nat is.Michaelg schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:49:
Ja laten we het hopen! Hebben we een local die kan vertellen hoe goed de track erbij ligt na wat regen?
Loonse en Drunense Duinen en ook route Dorst drogen sneller op.
Hoe bedoel je misbruik van maken?Michaelg schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:45:
Eerste week van mei staat de eerste mtb vakantie al gepland, dus wat extra voorbereiding kan geen kwaad
Als er een droog-achtige route is sluit ik ook aan.ElmarJ16 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:03:
Hier nog een aanmelding voor de stadbos013 rit aanstaande zaterdag.
Eerste week van mei staat de eerste mtb vakantie al gepland, dus wat extra voorbereiding kan geen kwaad
Afgelopen zaterdag 2 Wolfpacks (Race/Speed) besteld bij de LBS. Ben benieuwd
Die mezcal lijkt meer op de skinwall kleur van maxxis.
Ik bestel dit: https://www.mantel.com/vittoria-barzo-g2-skinwall-buitenband
en ik krijg dit: https://r2-bike.com/media...-20-4c-black-tan-2020.jpg
Wees blij, dan hoef je geen slachtoffer te worden van deze hypeTorakk schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:50:
Heb die Vittoria banden (barzo en mezcal) besteld bij Mantel. Maar die gaan gelijk weer terug. Beiden staan op de site met bruine zijwand terwijl de Mezcal beige is (dus veel lichter van kleur). dus dat ziet er niet uit.
Zijn die skinwalls niet ook een stuk minder lekbestendig?
True, als je de gebruikers-foto's bekijkt zie je ook 1 pleisterkleur en 1 lichtere kleur van dezelfde band. Als je nu trouwens TNT's bestelt, die hebben een grijze wangTorakk schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:02:
@ruud. Mantel heeft geen non skinwall versies van die dingen. Maar ik vind het wel vreemd. niet dat ik haast heb gezien ik deze maand waarschijnlijk nog meer zal hardlopen enzo. Maar ik verbaas me erover dat dit binnen hetzelfde merk gebeurd.
Zit nu nog met 1 luxeprobleem: de kleuren van de fiets die ik op het oog heb staan me niet aan, de duurdere versie wel. Maar even overpeinzen of het me het waard is
Ik ben zelf nogal gevoelig voor of ik de fiets mooi vind of niet. En mezelf ertoe zetten om de kleur maar mooi genoeg te vinden lukt een jaar maar daarna gaat het me irriteren... Ik hoop voor je dat jij dit wel kunt maar kleur kan best belangrijk zijn.Holkers schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:12:
Nou, de BikeMotion was informatief en best leuk. Fietsen kijken, testen. Goed gesprek gehad met een service monteur van Fox en van Rockshox over vorken en gewichten.
Zit nu nog met 1 luxeprobleem: de kleuren van de fiets die ik op het oog heb staan me niet aan, de duurdere versie wel. Maar even overpeinzen of het me het waard is
Welke fiets gaat het over?
En verder; enlighten us over de vorken/gewichten. Ik ben benieuwd wat ze er zelf van vinden! Zo was ik afgelopen weekend bij een LBS om over een nieuwe fiets te bomen en die hield zich maar op de vlakte over vorken/gewichten.
Zitten grotere verschillen tussen de lelijke en mooie. Los van een upgrade in groep en vork ook een andere veerweg (110 vs 100) en carbon stuur ipv alu. Zijn allemaal relatief kleine upgrades maar vind dat het oog ook wat wil. Om nou een fiets aan te schaffen die ik minder mooi vind ogen is als een groene Ferrari...
De service monteur stelde dat een 32mm (Fox 32 SC) vork mijn gewicht makkelijk zou kunnen dragen. De hoeveelheid flex zou niet veel meer of minder zijn bij een 34 SC omdat de meeste flex komt uit de ruimte tussen de buizen en de stanchions. De vorken worden getest en ontworpen op 120 kilo drooggewicht en dat red ik gelukkig niet. Mannetje van Rockshox (liep rond op de stand van Canyon) zei ongeveer hetzelfde, klein nadeel voor mij is dat RS in de zomer een vernieuwde versie van de demper gaat uitbrengen en die is nog stijver. Soit.
Een kleine eye opener is de weerstand in de vork. Fox monteur zei dat de mate van weerstand in de demper 3 standen heeft die vanaf de fabriek geïnstalleerd werden. Soft medium en firm. Bij een zwaardere rijder wil je eigenlijk een firm ipv een Soft, maar 9 van de 10 vorken zijn Soft. Dit is aan te passen maar alleen door de monteurs zelf. Dit is wel op te zoeken door het serienummer in te voeren op de site van Fox.
Vittoria heeft ook grijze zijwangen. Ik vond dat ook wel stoer staanTorakk schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:50:
Heb die Vittoria banden (barzo en mezcal) besteld bij Mantel. Maar die gaan gelijk weer terug. Beiden staan op de site met bruine zijwand terwijl de Mezcal beige is (dus veel lichter van kleur). dus dat ziet er niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 02-03-2020 10:48 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Geldt het soft, medium en firm verhaal ook voor RS?Holkers schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:43:
Het gaat om een rode Canyon Lux 8.0 waar ik dan andere banden op zou leggen met bruine zijwanden of een 9.0 in het stealth zwart. Heb een Endurace racer in het stealth zwart en dat vind ik gewoon veel mooier
De service monteur stelde dat een 32mm (Fox 32 SC) vork mijn gewicht makkelijk zou kunnen dragen. De hoeveelheid flex zou niet veel meer of minder zijn bij een 34 SC omdat de meeste flex komt uit de ruimte tussen de buizen en de stanchions. De vorken worden getest en ontworpen op 120 kilo drooggewicht en dat red ik gelukkig niet. Mannetje van Rockshox (liep rond op de stand van Canyon) zei ongeveer hetzelfde, klein nadeel voor mij is dat RS in de zomer een vernieuwde versie van de demper gaat uitbrengen en die is nog stijver. Soit.
Een kleine eye opener is de weerstand in de vork. Fox monteur zei dat de mate van weerstand in de demper 3 standen heeft die vanaf de fabriek geïnstalleerd werden. Soft medium en firm. Bij een zwaardere rijder wil je eigenlijk een firm ipv een Soft, maar 9 van de 10 vorken zijn Soft. Dit is aan te passen maar alleen door de monteurs zelf. Dit is wel op te zoeken door het serienummer in te voeren op de site van Fox.
Weerstand bedoel je mee de shimstack? Die is gewoon gemakkelijk aan de passen als de boel toch open ligt. Nadeel is dat je moet weten welke shims je in je stack moet gaan gebruiken. (Hoeveelheid, dikte en volgorde)Holkers schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:43:
Het gaat om een rode Canyon Lux 8.0 waar ik dan andere banden op zou leggen met bruine zijwanden of een 9.0 in het stealth zwart. Heb een Endurace racer in het stealth zwart en dat vind ik gewoon veel mooier
De Fox34SC en Fox32SC schelen inderdaad niet zo gek veel als ik de cijfers mag geloven. En dat in het nadeel van de 34SC. Die ontstijgt de 32mm world cup vorkjes bijna niet. De cijfers kan ik nergens meer vinden. Volgens mij stonden ze laatst in een Duitse Bike.
Dat een vork een toegestaan gewicht heeft van 120KG zegt echt helemaal niets over het toepasbare gewicht. Maar blijkbaar is het marketingverhaal belangrijker voor Fox dan iemand een geschikte vork leveren.
@Hegeman: je vork moet geschikt zijn voor jouw gewicht en rijstijl. Als je merkt dat je vork niet bij je past terwijl het chassis gewoon goed moet zijn dan kun je kijken of het aanpassen van de dikte van de olie of de shimstack misschien iets oplevert.
Een RockShox Pike wordt vaak versleuteld op de shimstack zodat er genoeg ondersteuning is zonder dat de vork op slot gaat bij harde klappen. Volgens mij wordt de Boxxer-shimstack dan gebruikt.
DVO heeft het helemaal mooi geregeld, die mail je en je krijgt gewoon tips en tricks terug om jouw gevoel met de vork te verbeteren. Dan kun je daarna met de how-to's op de site zelf alles aanpassen. (olie of shimstack)
Heb je nu problemen met de vork die je op wilt lossen?
[ Voor 14% gewijzigd door Ruud op 02-03-2020 11:04 ]
Ik meende dat hij die bedoelde. Een hele berg kleine ringetjes op een rij die op een bepaalde volgorde moeten. Als je expert op het gebied bent van vorken is dit uiteindelijk wel te doen, maar menigeen zal niet zo snel een vork uit elkaar schroeven, dus dan is opsturen echt een betere optie. Vond zelf slecht dat deze 3 opties niet vooraf bepaald kunnen worden. Nadeel van de intacte fietsen, maar zou wel een mooie service zijn dat je dat kunt bepalenRuud schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:59:
[...]
Weerstand bedoel je mee de shimstack? Die is gewoon gemakkelijk aan de passen als de boel toch open ligt. Nadeel is dat je moet weten welke shims je in je stack moet gaan gebruiken. (Hoeveelheid, dikte en volgorde)
De Fox34SC en Fox32SC schelen inderdaad niet zo gek veel als ik de cijfers mag geloven. En dat in het nadeel van de 34SC. Die ontstijgt de 32mm world cup vorkjes bijna niet. De cijfers kan ik nergens meer vinden. Volgens mij stonden ze laatst in een Duitse Bike.
Dat een vork een toegestaan gewicht heeft van 120KG zegt echt helemaal niets over het toepasbare gewicht. Maar blijkbaar is het marketingverhaal belangrijker voor Fox dan iemand een geschikte vork leveren.
@Hegeman: je vork moet geschikt zijn voor jouw gewicht en rijstijl. Als je merkt dat je vork niet bij je past terwijl het chassis gewoon goed moet zijn dan kun je kijken of het aanpassen van de dikte van de olie of de shimstack misschien iets oplevert.
Een RockShox Pike wordt vaak versleuteld op de shimstack zodat er genoeg ondersteuning is zonder dat de vork op slot gaat bij harde klappen.
DVO heeft het helemaal mooi geregeld, die mail je en je krijgt gewoon tips en tricks terug om jouw gevoel met de vork te verbeteren. Dan kun je daarna met de how-to's op de site zelf alles aanpassen. (olie of shimstack)
Heb je nu problemen met de vork die je op wilt lossen?
Eens, dit zijn de services waar de TFTuned's van deze wereld groot mee zijn geworden. Vorken en shocks op maat tunen. Voor een confectie-fiets monteer je als fabrikant gewoon een lockout en is het probleem 'opgelost'. En vergeet niet dat de gemiddelde fietser het verschil al niet eens voelt tussen een nieuwe vork en een vork die al een jaar geen onderhoud heeft gehad.Holkers schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:06:
[...]
Ik meende dat hij die bedoelde. Een hele berg kleine ringetjes op een rij die op een bepaalde volgorde moeten. Als je expert op het gebied bent van vorken is dit uiteindelijk wel te doen, maar menigeen zal niet zo snel een vork uit elkaar schroeven, dus dan is opsturen echt een betere optie. Vond zelf slecht dat deze 3 opties niet vooraf bepaald kunnen worden. Nadeel van de intacte fietsen, maar zou wel een mooie service zijn dat je dat kunt bepalen
Formula maakt het makkelijk met dit systeem:
https://www.rideformula.com/technologies/cts/
K zag het idd. Maar ik heb dat nu ook met continental. Eigenlijk de meest lompe versies die ze hebben zegmaar. Die dingen zal je op een spijkermat van de politie nog niet lekrijden maar ze zijn ook vreselijk stug. Om nog maar te zwijgen over het proces die dingen op je velgen te krijgen. Wat een heidens tafereel was dat zeg.zonoskar schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:47:
[...]
Vittoria heeft ook grijze zijwangen. Ik vond dat ook wel stoer staanIk vond ze erg 'hard' aanvoelen. Alsof je teveel druk rijdt, maar met 16 psi en 85Kg lijkt me dat niet het geval.
[Afbeelding]
Ik wil die bandjes in dezelfde kleur. ze zagen er goed uit verder dus k wil ze wel gaan gebruiken. Dat mantel de juiste foto's er niet ff bijzet.

Stalen hardtail tho
https://mtbtzand.nl/
Ook mogelijk solo, trio of teams, maar duo lijkt me wel een leuk format. Of we maken een heel tweakers team
Ik heb zelf gisteren in hetzelfde gebied ook een wedstrijd gereden, https://www.strava.com/activities/3144177885
https://uitslagensoftware...nt_id=2020030100549&s=343
(uiteindelijk net aan de goede helft van het klassement gefinished zeg maar)
niet voor de prijzen mee gereden, maar het ging best lekker moet ik zeggen, ik was met name wel tevreden over de pacing. Ik heb het idee dat ik redelijk het maximale eruit heb gehaald, zonder in te storten in de laatste ronde of juist over te hebben.
Alleen een massa start met ruim 200 man is niet mijn ding.. het was gelukkig erg breed, maar het gevecht om als eerste de single tracks op te gaan, daar heb ik me maar niet mee bemoeid.. Maar lekker rustig aan weer naar voren gewerkt en een beetje tactisch energie sparen uit te wind en indien noodzakelijk ff doorstampen om bij het volgende groepje aan te sluiten
haha, met
Waar meeten we?
Ik ben heel gelukkig met m’n hypebandjes op de UnitRuud schreef op maandag 2 maart 2020 @ 07:53:
[...]
Wees blij, dan hoef je geen slachtoffer te worden van deze hype
Zijn die skinwalls niet ook een stuk minder lekbestendig?
Ik: “die dure. Die was mooier”
Vrouw: “je gaat de eerste 10 jaar niet zeuren om een nieuwe fiets”
Ik: ‘5’
Vrouw: “10” met zo’n blik dat het alleen maar hoger gaat worden als ik niet stop
Ik: “nog een kopje thee..?”
HerkenbaarHolkers schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:48:
Vrouw komt thuis: “welke heb je nou gekocht?”
Ik: “die dure. Die was mooier”
Vrouw: “je gaat de eerste 10 jaar niet zeuren om een nieuwe fiets”
Ik: ‘5’
Vrouw: “10” met zo’n blik dat het alleen maar hoger gaat worden als ik niet stop
Ik: “nog een kopje thee..?”

Ik had me al aangemeld op Strava, maar meld ook nog maar even hier dat ik er (tenzij het echt kloteweer wordt) ook bij ben komende zaterdag

Ik heb @Xtrafris ook even op de plannen voor zaterdag gewezen.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

@Prulleman
@JvS
@Michaelg
@ElmarJ16
@Demo
@Ruud bij mooi weer
@Pimmetje651 over voorbehoud van een werkende knie
@Xtrafris ?
Nog ff een keertje taggen (op basis van voorgaande interesse of deelname
@sinasappel
@rasko
@Tylen
@L0we
@Barrybobslee
@ZanielGa
@Ypuh
/Edit
@de rest hier, last maar weten als je ook mee wil, iedereen is welkom
Ik spreek meestal hier af, dan zit je om de hoek van het officiële startpunt:
https://maps.app.goo.gl/oLqykpNtobo4tHkq6
Dit is echter wel gewoon in een woonwijk, maar volgens mij is daar plek genoeg...
@Ruud of weet jij een goede plek met parkeerplaats om af te spreken?
We verzamelen in ieder geval om 10 uur, locatie van hierboven of een betere tip van Ruud.
We spreken om 10:00 hier af:
HC Tilburg
Bredaseweg 447, 5036 NA Tilburg
https://maps.app.goo.gl/NXhsPMUBGnyngTqUA
Auberge du Bonheur
Bredaseweg 441, 5036 NA Tilburg
https://maps.app.goo.gl/8fshcyDpYg2ZKBGi6
[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 02-03-2020 22:48 ]
Ik sla deze ronde over. Zit momenteel met een kapotte shifter voor m'n voorblad en nog wat klein onderhoud (slag in velg)Prulleman schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:57:
Ok, voor a.s zaterdag Stadsbos 013, wie hebben we allemaal?
@Prulleman
@JvS
@Michaelg
@ElmarJ16
@Demo
@Ruud bij mooi weer
@Pimmetje651 over voorbehoud van een werkende knie
@Xtrafris ?
Nog ff een keertje taggen (op basis van voorgaande interesse of deelname)
@sinasappel
@rasko
@Tylen
@L0we
@Barrybobslee
@ZanielGa
@Ypuh
Dit is echter wel gewoon in een woonwijk, maar volgens mij is daar plek genoeg...
We verzamelen in ieder geval om 10 uur, locatie van hierboven of een betere tip van Ruud.
Volgende ronde ben ik van de partij!
Mijn idee was om ook weer mee te gaan. Het is wel een eindje tuffen, maar dat moet wel lukken.Prulleman schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:57:
@ZanielGa
De route begint aan de overkant van de ingang van de parkeerplaats (kant Bredaseweg)..
Have fun
Thanks, inderdaad dicht bij!jan390 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:06:
De Parkeerplaats van HC TIlburg aan de Zwartvenseweg geeft ruimte voor iedereen.
De route begint aan de overkant van de ingang van de parkeerplaats (kant Bredaseweg)..
Have fun
Iedereen mag mee overigens hè, dus als je niet gevraagd bent, betekend dat niet dat je niet mee mag.
Bedankt voor het aanbod. Ik ben net verhuisd naar Rhenen en ben dit weekend en de komende weken erop helaas druk met verbouwen. Een volgende keer ga ik graag mee!!Prulleman schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:57:
Ok, voor a.s zaterdag Stadsbos 013, wie hebben we allemaal?
@sinasappel
@rasko
@Tylen
@L0we
@Barrybobslee
@ZanielGa
@Ypuh
/Edit
@de rest hier, last maar weten als je ook mee wil, iedereen is welkom
We spreken om 10:00 hier af:
HC Tilburg
Bredaseweg 447, 5036 NA Tilburg
https://maps.app.goo.gl/NXhsPMUBGnyngTqUA
Op papier zou een convertible zou op zich wel handig zijn, maar wat ik tot nu toe heb gezien hebben de goedkope(re) opties vooral nadelen: Bell Super 3R (geen DH-rating), Giro Switchblade (erg warm), Leatt DBX 3.0 (Zwaar, onhandige constructie). Dus eigenlijk allemaal het slechtste van twee werelden.
Wat blijft er over, een dure convertibele zoals de MET Parachute MCR? Leuk idee, maar €300 voor een helm is wel gortig, zeker naast m'n toch ook al niet bepaald goedkope POC Tectal Race Spin... Dus valt af
Goed geventileerde full face zoals een Fox Proframe of een TLD Stage, ISX Trigger? Op zich beter dan een halfbakken convertible, maar veelal met €200+ euro nog steeds stevig aan de prijs. Daarbij zijn alle reviews het redelijk unaniem met elkaar eens dat het ondanks de extra ventilatie nog steeds niet relaxt is om met zo'n ding op een andere rijrichting te volgen dan omlaag. Dus wat schiet je er dan uiteindelijk nog mee op?
Dus tja, dan maar de meest geventileerde reguliere fullface kopen? Helmen zoals de Fox Rampage, of een MET Parachute HES zitten zo rond de 150 euro, wat ik op zich wel een redelijke prijs vind, maar wel met alle nadelen van dien verder. Dus als er geen uplift is, een extra helm meenemen voor de klim, of zonder helm omhoog (geen fijn idee).
Iemand een goede suggestie of ervaring?
Thanks, doen we dieRuud schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:42:
Parkeerplaats HC Tilburg is vol op zaterdag en niet openbaar. Ik zeg: parkeren bij Auberge du Bonheur.
Auberge du Bonheur
Bredaseweg 441, 5036 NA Tilburg
https://maps.app.goo.gl/8fshcyDpYg2ZKBGi6
Met een volwaardige downhill helm voel je je een stuk meer opgesloten en daarmee een stuk veiliger. Echter wil je daarmee echt geen 200m klimmen.
Ik ben toen overgegaan op toch maar 2 helmen. 1 half shell en 1 full face helm. Met die laatste ben ik geëindigd bij de leatt dbx 4.0. Waar ik zelf nog bij bij 'enduro' full face helmen nog teveel het half shell met kinstuk idee heb (fox proframe, ixs trigger), neigt de leatt nog meer naar de downhill helmen. Hij zal iets warmer zijn, maar mijn ervaring is dat deze helmen nooit echt comfortabel gaan klimmen. Een keerje een paar honderd meter omhoog is prima, maar met echt lange klimmen doe ik hem wel af.
Uiteindelijk is het ook een stuk gewenning op de rotsachtige afdalingen. Mijn laatste trip naar spanje had ik beide helmen mee, maar enkel de open shell gebruikt. Ondanks dat ik wist dat er een shuttle dag aan zat te komen, heb ik de full face niet gebruikt en nooit het gevoel gehad dat ik die miste. En alhoewel ik al genoeg verhalen over gebroken benen, armen en schouders gehoord heb, heb ik nog maar weinig gehoord over schades aan gezichten.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic