Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Ook maar ingeschreven voor Lakebike 24uurs met een team. Wordt druk dit voorjaar :D

Vorig jaar 2de geworden in de fun klasse, maar denk niet dat we dat dit jaar kunnen evenaren.

[ Voor 36% gewijzigd door Rudolf op 06-02-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:50
Rudolf schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:53:
Ook maar ingeschreven voor Lakebike 24uurs met een team. Wordt druk dit voorjaar :D

Vorig jaar 2de geworden in de fun klasse, maar denk niet dat we dat dit jaar kunnen evenaren.
Ik doe ook weer mee, vorig jaar gewonnen in de 24 uurs klasse als team, benieuwd hoe ver we dit jaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
@edoappelhof Oeh nice, NL kampioen dus? Dan waren jullie die jonge afgetrainde gasten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:25
En bedankt :( Nu zit het in mijn systeem om mee te willen doen met de solo 24 uurs rit van de Lakebike24 challenge. Enige escape is als ik niet kan/mag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 18:50
@Rudolf afgetraind is altijd relatief lijkt me.. Helaas dit jaar NK XCO in hetzelfde weekend als lakebike, hierdoor verandert onze teamsamenstelling wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
@edoappelhof in vergelijking met mezelf :D

[ Voor 11% gewijzigd door Rudolf op 06-02-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 14:43
Leuke test in de nieuwe Enduro mag (gratis) van trail fullies. (130 - 150mm)

https://enduro-mtb.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
Rudolf schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:53:

Leuk, vorig jaar niet mee gedaan maar het jaar ervoor wel. Dit jaar doen we weer mee :)

3 vrouwen, 4 mannen in de funklasse

Daarnaast komt er nog een team mee vanuit onze vereniging (Swolland uit Zwolle).

[ Voor 9% gewijzigd door mathman op 06-02-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Ik heb mijn fiets iets te hard tegen de tuintafel neergezet waardoor de voorderailleur scheef is komen te staan. Als die ik weer recht zet, moet ik hem dan weer afstellen of is rechtzetten voldoende?

Ik weet het, moet voorzichtig omgaan met spullen maar als er een ambulance voor de deur staat handel je uit paniek.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:50:
Ik heb mijn fiets iets te hard tegen de tuintafel neergezet waardoor de voorderailleur scheef is komen te staan. Als die ik weer recht zet, moet ik hem dan weer afstellen of is rechtzetten voldoende?

Ik weet het, moet voorzichtig omgaan met spullen maar als er een ambulance voor de deur staat handel je uit paniek.
Welke derailleur heb je en hoeveel bladen aan de voorkant? Het luistert redelijk nauw en je hebt bij verschillende derailleurs verschillende methodes.

Maar begin maar eens met de derailleur evenwijdig te zetten aan de bladen inderdaad. De hoogte zal nog goed zijn neem ik aan?

En ik hoop dat het, met de kennis van nu, onnodig was om je fiets hardhandig neer te plempen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ruud schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 04:36:
[...]

Welke derailleur heb je en hoeveel bladen aan de voorkant? Het luistert redelijk nauw en je hebt bij verschillende derailleurs verschillende methodes.

Maar begin maar eens met de derailleur evenwijdig te zetten aan de bladen inderdaad. De hoogte zal nog goed zijn neem ik aan?

En ik hoop dat het, met de kennis van nu, onnodig was om je fiets hardhandig neer te plempen?
Voor en heb 2x en het is Deore. Hoogte is niet gewijzigd, stond alleen scheef.

Ach ik weet het dat het onnodig was maar ze zoals gezegd, ambulance voor de deur ivm je kleine die erg ziek is dan handel je te vluchtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
Beterschap! Juiste prioriteiten hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Volgens mij interpreteer je Ruud verkeerd. Zoals ik het lees, hoopt hij dat het niet al te ernstig is geweest.

Beterschap!

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Michaelg schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:32:
Volgens mij interpreteer je Ruud verkeerd. Zoals ik het lees, hoopt hij dat het niet al te ernstig is geweest.

Beterschap!
Ah ik snap hem nu. Derailleur is weer klaar. Was niet in 1 slag klaar, want moest wel echt op de goede mm de deri weer neerzetten, maar heb hem weer goed gekregen zonder met de stelschroefjes bezig te gaan.

Gaat gelukkig goed, loos alarm achteraf maar mijn vriendin was wel erg geschrokken. Hij kon namelijk niet meer fatsoenlijk praten door de koorts. Zelf ook gemerkt dat je niet op een trap moet rennen met je fiets schoenen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:47:
[...]

Ah ik snap hem nu. Derailleur is weer klaar. Was niet in 1 slag klaar, want moest wel echt op de goede mm de deri weer neerzetten, maar heb hem weer goed gekregen zonder met de stelschroefjes bezig te gaan.

Gaat gelukkig goed, loos alarm achteraf maar mijn vriendin was wel erg geschrokken. Hij kon namelijk niet meer fatsoenlijk praten door de koorts. Zelf ook gemerkt dat je niet op een trap moet rennen met je fiets schoenen |:(
Ik hoopte inderdaad dat het achteraf niet nodig was geweest om je fiets tegen de tuintafel te plempen en je nek te breken op de trap :) en zo te lezen is dat zo! Dus dat is met een sisser afgelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Kilometers over de weg worden trouwens steeds meer en met minder moeite. Geen topsnelheden gisteravond, maar wel bijna 40km met mijn kameraad neergezet. Ik kon zelf wel sneller, alleen hij voelde zich niet fit.

Loop zelf ook al 3,5 week te blaffen, maar geef niet op. Morgen weer ff fietsen voor een 1,5 uur (langer lukt helaas niet) en dan skip ik de zondag en maandag ivm de storm die er aan komt. Geen zin om een tak op mijn hoofd te krijgen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:27
Noob-vraagje over wielen:

Ik wil voor mijn Unit X een extra wielset aanschaffen om ook wat makkelijker banden te kunnen gebruiken die wat fijner over (semi-)verharde wegen/goed begaanbare bospaden rollen. Vooral voor fietsvakantie (bikepacken), maar ook gewoon om chill een beetje rond te cruisen en over makkelijke paden in de duinen te karren.

Nu kwam ik deze tegen en zit ik al de halve ochtend met m'n vingers op de bestelknop: https://www.mantel.com/mavic-xa-pro-mtb-wielen

Ik weeg zelf ca. 58kg, dus zelfs met volledige bepakking weeg ik nog niet heel veel.
Zijn er betere opties, of zal ik gewoon op die bestelknop rammen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
hatsa schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:26:

Ik wil voor mijn Unit X een extra wielset aanschaffen om ook wat makkelijker banden te kunnen gebruiken die wat fijner over (semi-)verharde wegen/goed begaanbare bospaden rollen. Vooral voor fietsvakantie (bikepacken), maar ook gewoon om chill een beetje rond te cruisen en over makkelijke paden in de duinen te karren.

Nu kwam ik deze tegen en zit ik al de halve ochtend met m'n vingers op de bestelknop: https://www.mantel.com/mavic-xa-pro-mtb-wielen

Ik weeg zelf ca. 58kg, dus zelfs met volledige bepakking weeg ik nog niet heel veel.
Je hebt een mooi budget voor een handgespaakt setje. Dat zou altijd mijn voorkeur hebben. Sterker nog, elke wielset zou mijn voorkeur boven Mavic hebben ;)

Waarom kies jij voor deze set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

hatsa schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:26:

Voorop gesteld dat de wielen passen (zo zie ik de 29er variant alleen met XD driver), is Mavic geen slecht merk. Sommigen zijn echter niet echt gecharmeerd van hun naven, vooral de lagering is vaak slecht bestand tegen ons klimaat. Voor fietsvakanties zou zo'n wiel niet mijn keuze zijn aangezien ze speciale spaken hebben die je vrijwel nergens kunt krijgen. Gewone J-bend spaken kun je vrijwel overal wel kopen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Wow, snelle reacties, dank!
Ruud schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:32:
[...]

Je hebt een mooi budget voor een handgespaakt setje. Dat zou altijd mijn voorkeur hebben. Sterker nog, elke wielset zou mijn voorkeur boven Mavic hebben ;)

Omdat ik echt totaal geen verstand heb van wielen, deze in m’n fiets en budget passen en de breedte van de velg past bij de banden die ik er omheen wil ;)
zonoskar schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:35:
[...]

Voorop gesteld dat de wielen passen (zo zie ik de 29er variant alleen met XD driver), is Mavic geen slecht merk. Sommigen zijn echter niet echt gecharmeerd van hun naven, vooral de lagering is vaak slecht bestand tegen ons klimaat. Voor fietsvakanties zou zo'n wiel niet mijn keuze zijn aangezien ze speciale spaken hebben die je vrijwel nergens kunt krijgen. Gewone J-bend spaken kun je vrijwel overal wel kopen.
Check!

Nog tips voor een goede wielbouwer? Of via internet, of in Noord-Holland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:20
Hier regio Utrecht, dus niet m'n eigen ervaring, maar ik hoor regelmatig goede dingen over Wheel-Tec in Alkmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Sjoewe schreef op zondag 9 februari 2020 @ 13:08:
Hier regio Utrecht, dus niet m'n eigen ervaring, maar ik hoor regelmatig goede dingen over Wheel-Tec in Alkmaar.
Top, dan fiets ik daar volgend weekend even langs!

Ik zat al op internet dingen in elkaar te klikken, maar als ik dan los ga met gekleurde naven en nippels enzo is het zo 2 keer zo duur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Wil je onder de 500 blijven, dan ga je dat niet redden met gekleurde naven en nippels. Al zou ik persoonlijk dat laatste niet eens willen. Een hoop extra kosten en onder wielbouwers blijft de discussie altijd nog wel lopen of alu nippels beter zijn dan messing. In ieder geval wel een stuk duurder en enkel alu is in verschillende kleuren te verkrijgen.

Kies je voor Hope, dan moet je budget iets oprekken naar een 550 tot 600 euro, afhankelijk van de velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmorgen dikke tak in mijn achter derailleur. De kooi aan gort en een wieltje weg. Dat wordt geen carbon velgen set maar uograde naar xx1 axs denk ik. Nog even over slapen 😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
Tylen schreef op zondag 9 februari 2020 @ 18:44:
Vanmorgen dikke tak in mijn achter derailleur. De kooi aan gort en een wieltje weg. Dat wordt geen carbon velgen set maar uograde naar xx1 axs denk ik. Nog even over slapen 😂
Dat zou het volgende takje 500 euro kunnen kosten...

Mooi spul hoor, maar echt teveel voor onderdelen die stuk kunnen zonder dat je er iets aan kan doen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
En een X01 of zelfs een goed afgestelde GX schakelt net zo goed als de XX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
ElmarJ16 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:45:
Wil je onder de 500 blijven, dan ga je dat niet redden met gekleurde naven en nippels. Al zou ik persoonlijk dat laatste niet eens willen. Een hoop extra kosten en onder wielbouwers blijft de discussie altijd nog wel lopen of alu nippels beter zijn dan messing. In ieder geval wel een stuk duurder en enkel alu is in verschillende kleuren te verkrijgen.

Kies je voor Hope, dan moet je budget iets oprekken naar een 550 tot 600 euro, afhankelijk van de velg.
Ik denk ook niet dat ik uiteindelijk uit kom op gekleurde nippels hoor :) Aan de andere kant: M’n vorige fiets kostte minder dan wat ik nu aan wielset + banden op het oog heb, en daar heb ik 9 jaar mee gedaan (nooit een lekke band!), dus als ik er weer zo lang mee kan doen mogen kleurtjes best wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Holkers schreef op zondag 9 februari 2020 @ 18:55:
En een X01 of zelfs een goed afgestelde GX schakelt net zo goed als de XX1
Xx1 axs he ;). Dat is de elektronische. Maar het zal wel een XO1 worden denk ik. Heb nog een originele xs liggen. Dus voor nood zal ik die monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op zondag 9 februari 2020 @ 19:21:
[...]

Xx1 axs he ;). Dat is de elektronische. Maar het zal wel een XO1 worden denk ik. Heb nog een originele xs liggen. Dus voor nood zal ik die monteren.
Heb je nu ook een X01? Dan snap ik het, anders kun je beter een GX-derailleur en X01/XX1-shifter kopen.

Of allebei X01/XX1 ;)

@hatsa: er zwerven wel prijslijsten van wheeltec op het net rond.

Setje Newmen SL XA25 zit onder de 500 euro met Dt350 naven. Daar heb ik toch veel meer vertrouwen in dan in Mavic. Mocht er ooit iets kapot gaan krijg je tenminste niet standaard 'doei, geen garantie' te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:19:
[...]

Heb je nu ook een X01? Dan snap ik het, anders kun je beter een GX-derailleur en X01/XX1-shifter kopen.

Of allebei X01/XX1 ;)

Setje Newmen SL XA25 zit onder de 500 euro met Dt350 naven. Daar heb ik toch veel meer vertrouwen in dan in Mavic. Mocht er ooit iets kapot gaan krijg je tenminste niet standaard 'doei, geen garantie' te horen.
Nee de GX zit erop en die is nu stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op zondag 9 februari 2020 @ 21:05:
[...]

Nee de GX zit erop en die is nu stuk.
Dacht ik al. Gewoon weer lekker een GX kopen en voor het prijsverschil de X01-shifter erbij. Vervang ook meteen je buitenkabel als je toch aan het vervangen bent.

Of gewoon de GX-derailleur en de 100 euro die dan nog in je zak brandt investeren in een clinic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op maandag 10 februari 2020 @ 05:38:
[...]

Dacht ik al. Gewoon weer lekker een GX kopen en voor het prijsverschil de X01-shifter erbij. Vervang ook meteen je buitenkabel als je toch aan het vervangen bent.

Of gewoon de GX-derailleur en de 100 euro die dan nog in je zak brandt investeren in een clinic. :)
Voor nu monteer ik de nx terug erop zodat ik weer kan fietsen. En dan ga ik voor xx1 gold upgrade. Cassette kan pas later als ik een nieuwe velgset heb.

Alles voor de looks. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Je weet dat die gouden cassettes rond de 350 euro liggen? Bizarre prijzen trouwens voor iets wat zo kort mee gaat. Ik zou dan met 3 kettingen gaan rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, iedereen mag z'n geld uitgeven zoals ze willen, maar ik snap deze trend ook niet helemaal. Je ziet ook mensen die met AXS groepen op een enduro fiets monteren enzo. Volgens mij ben je dan meer bezig met foto's maken, poetsen en pochen online, dan dat je er echt op aan het rijden bent, maar goed ook dat mag iedereen natuurlijk zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Holkers schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:53:
Je weet dat die gouden cassettes rond de 350 euro liggen? Bizarre prijzen trouwens voor iets wat zo kort mee gaat. Ik zou dan met 3 kettingen gaan rijden...
Met 3 kettingen kom je op meer dan 500 euro..
Met een beetje pech bij een NL retailer meer richting de 600.

Daar kan je zoveel spullen voor kopen waar je meer en langer plezier aan kan beleven (naar mijn mening)

(Denk aan een beter passend zadel dan je stock zadel, of een mooi stuur, ...)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 10-02-2020 10:31 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:24
Prulleman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:22:
[...]

Met 3 kettingen kom je op meer dan 500 euro..
Met een beetje pech bij een NL retailer meer richting de 600.

Daar kan je zoveel spullen voor kopen waar je meer en langer plezier aan kan beleven (naar mijn mening)
Eens! Ik kijk er ook wel eens naar, maar als ik het vergelijk met een GX Eagle casstte met ketting voor ~€160 dan ben ik daar altijd snel van genenzen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Pfff, ik zou dat niet over hebben voor een slijtage onderdeel. Voor minder dan het geld (nog niet eens de helft) voor zo'n cassette ga ik dit voorjaar weer heerlijk een weekend ATB'en in de Ardennen. Maar goed, gelukkig is niet iedereen hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
100%. Een XG-1275 Heeft dezelfde vertanding en design als de 1295 of 1299 cassettes, alleen zijn die laatste uit 1 blok gefreesd en de 1275 opgebouwd uit losse bladen. Ja, scheelt gewicht en misschien wat steviger maar het materiaal is nog steeds de zwakke schakel (pun intended). Shimano doet dat met z’n XT en XTR cassettes iets beter; modulair en verschillende materialen.

XX1 met een XG-1299 plus ketting is voor de rijke pro of liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:05:
100%. Een XG-1275 Heeft dezelfde vertanding en design als de 1295 of 1299 cassettes, alleen zijn die laatste uit 1 blok gefreesd en de 1275 opgebouwd uit losse bladen. Ja, scheelt gewicht en misschien wat steviger maar het materiaal is nog steeds de zwakke schakel (pun intended). Shimano doet dat met z’n XT en XTR cassettes iets beter; modulair en verschillende materialen.

XX1 met een XG-1299 plus ketting is voor de rijke pro of liefhebber
En juist de productiemethode vanaf de 1295 spreekt mij aan. Technisch een stuk aansprekender voor mij dan een 1275.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Blok alu en een CNC programma... ziet er cool uit maar het is niet echt rocketscience

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:15
Losse bladen veel efficiënter met materiaal omgaan, een beter ontwerp.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hahaha wat een reacties.

Ik vind het gewoon er mooi uitzien plus het moet voor mij snaar strak schakelen ook als het onder modder zit. Wel allemaal dure carbon fietsen kopen maar beknibbelen op het schakel materiaal. Ik had er al spijt van toen ik de gx kocht. Nu achteraf mazzel gehad anders was de xx1 stuk geweest ;).

Onderaan de streep vind ik de prijzen nog wel meevallen als ik het vergelijk met mijn hoofd sport (motorraces). Nieuwe ketting alleen is daar al €250,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Heb ff een vraagje. Ging pas met mn vriendin een rondje Amerongen doen. Helling op gaat ze als een raket. maar naar beneden durft ze soms niet omdat ze het gevoel heeft weg te glijden op die banden.
Heb lagere druk geprobeerd enzo tot het punt dat ik bang was dat ze lek zouden gaan. maar het gebeurd nog steeds en dat ruïneert de hele rit.
Nu is dat zon Schwalbe Tough Tom/ Rapid Rob budget setje dat erop zat toen we te fiets kochten en die zijn idd niet echt heel jofel.

Dus wil k ff nieuwe buitenbanden erop hebben. Een setje dat voornamelijk veel grip biedt. Want ik wil wel dat ze het leuk blijft vinden enzo.

ter info. Mevrouw is sportief. serieus sportief. dus aan spierkracht geen tekort (De fietsende reclamepakjes die hellingop vernederd zijn...) Dus een beetje meer rolweerstand boeit me niet zo. iemand suggesties voor een goede voor/ achter combinatie. Het is voor een 29er hardtail overigens.

Waar ik een beetje naar zat te kijken:

Continental.
Trail king 2,4 voor
Crossking 2,3 achter

Schwalbe
Hans Dampf 2,35 voor
Rock Razor 2,35 achter

Maxxis
DHR2 3c maxterra exo 2,4 voor
Agressor exo 2,3 achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Denk dat je meer hebt aan een setje Schwalbe Vertrouwen dan aan een setje banden.

Van een heuvel af gaan leer je vanzelf, kan doodeng zijn in het begin en Amerongen is dan misschien niet het beste startpunt. Ga er achter rijden en geef tips over plaatsing en houding op de fiets, ga er voor rijden zodat ze kan zien hoe jij het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:27:
Blok alu en een CNC programma... ziet er cool uit maar het is niet echt rocketscience
Het is ook geen rocketscience. Maar vanuit mijn werktuigbouwkunde-achtergrond kan ik dat vele malen meer waarderen dan gestanst en geklonken plaatmateriaal ;)

@Torakk: wat dacht je van een clinic en ervaring? Bergop fietsen op Amerongen kan iedereen. Daar heb je geen techniek voor nodig. Die banden die je noemt zijn echt lachwekkend en onzinnig op Amerongen. Racing Ray/Ralph zijn prima. En als je een stapje meer wilt Vittoria Barzo/Mezcal of Wolfpack Race/Speed. Maar dan ga je al richting Strava-top50 naar beneden.

De tip van @Holkers is ook goed, begin eens op Zeist ofzo :) Bochtjes oefenen, voelen wat een fiets doet in bochten ed :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 10-02-2020 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Tylen schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:47:
Hahaha wat een reacties.

Ik vind het gewoon er mooi uitzien plus het moet voor mij snaar strak schakelen ook als het onder modder zit. Wel allemaal dure carbon fietsen kopen maar beknibbelen op het schakel materiaal. Ik had er al spijt van toen ik de gx kocht. Nu achteraf mazzel gehad anders was de xx1 stuk geweest ;).

Onderaan de streep vind ik de prijzen nog wel meevallen als ik het vergelijk met mijn hoofd sport (motorraces). Nieuwe ketting alleen is daar al €250,-
Tenzij je van gekkigheid niet weet wat je met je geld moet doen, maar zoals de meeste van ons toch bepaalde keuzes moet maken waar je het aan uitgeeft, dan zou een gouden cassette van 350 euro, niet op de eerste plek staan.. of een draadloze derailleur van 550 euro.

Velen hier (inclusief moi) geven genoeg geld uit aan fiets gerelateerde dingen, de ene keer functioneler dan de andere, maar sommige dingen zijn gewoon too much.

Als je behoefte hebt om geld uit te geven aan je MTB, zet dan even wat dingen op een rijtje, heb je al een dropper bijvoorbeeld?

@Torakk
Ergens heeft @Holkers een goed punt, maar die techniek komt niet vanzelf en het kan dus wel een toegevoegde waarde hebben om in de tussentijd banden met meer grip te gebruiken. We kunnen niet allemaal zoals de pro's op semi slicks XC routes op topsnelheid rijden. Voor de meer ervaren rijders is een setje XC banden prima om flink door te rijden op de UHR, maar voor beginners is meer grip om techniek te compenseren een prima keuze (ondertussen wel aan de techniek blijven werken uiteraard!)

Met de genoemde banden zelf geen ervaring, maar ik zou wel een beetje kijken naar het gewicht van de banden, als ze zelf vrij licht is, en het gaat om NL XC routes, dan heb je geen 3 dubbelde casing banden van 1 kg per stuk nodig, maar gewoon xc banden met wat meer profiel.

Tough Tom/ Rapid Rob in goedkoop rubber is echt niet al te best, dus een upgrade naar wat meer geavanceerd rubber/profiel kan zeker geen kwaad

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 10-02-2020 13:56 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:54:
[...]

Tenzij je van gekkigheid niet weet wat je met je geld moet doen, maar zoals de meeste van ons toch bepaalde keuzes moet maken waar je het aan uitgeeft, dan zou een gouden cassette van 350 euro, niet op de eerste plek staan.. of een draadloze derailleur van 550 euro.

Velen hier (inclusief moi) geven genoeg geld uit aan fiets gerelateerde dingen, de ene keer functioneler dan de andere, maar sommige dingen zijn gewoon too much.

Als je behoefte hebt om geld uit te geven aan je MTB, zet dan even wat dingen op een rijtje, heb je al een dropper bijvoorbeeld?
Je kent me toch ;). Tuurlijk heb ik al een dropper.

Was aan het sparen voor setje carbon velgen maar nu komt dit even tussendoor. Maar je moet wel goed lezen. Ik ga niet voor draadloos/electrisch. En ik ga ook niet voor de cassette. Ik ga voor de derailleur met shifter. Ketting/cassette komen later wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
@Ruud @Holkers @Prulleman
Dit is precies het probleem. Wat ik in gedachten had is om eerst ervoor te zorgen dat die fiets in ieder geval ontiegelijk veel grip biedt. Kijk ik ga op een setje overkill banden ook gewoon stukken harder dan op die budget meuk.

We doen geen wedstrijden en dergelijke. (Daarvoor doen we hardlopen)

Dus het plan. Fiets moet smerig veel grip hebben.
Dan beginnen we ff bij Rhenen of Zeist. Ze heeft vroeger Rhenen al eens gedaan dus dat lijkt me een goede start. Want die kent ze al een beetje. Daar zorgen we ervoor dat ze meer en meer vertrouwen in het hele handeltje krijgt. En zo verder. Tegen de tijd dat ze vertrouwd is met de hele zooi is de set versleten en kan ik er iets lichters op zetten misschien.

Daarom overkill set. In ieder geval iets met een rubbersamenstelling die zich overal in vastbijt en geen geglibber. Die Tough tom/ Rapid Rob set biedt amper grip. Heb het zelf even geprobeerd maar zodra je ook maar enigzins instuurt dan voel je meteen dat ie zijwaards een klein beetje gaat schuiven. kijk je gaat niet meteen rechtdoor maar voor een beginner is zon net niet schuiver echt een rotgevoel. en dat zorgt niet voor vertrouwen. En dat wil ik dus niet meer.

Plus een vriendin die ook aan mtben doet. Dat wil je zo houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Torakk schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:27:
Dit is precies het probleem. Wat ik in gedachten had is om eerst ervoor te zorgen dat die fiets in ieder geval ontiegelijk veel grip biedt. Kijk ik ga op een setje overkill banden ook gewoon stukken harder dan op die budget meuk.

Dan beginnen we ff bij Rhenen of Zeist. Ze heeft vroeger Rhenen al eens gedaan dus dat lijkt me een goede start. Want die kent ze al een beetje. Daar zorgen we ervoor dat ze meer en meer vertrouwen in het hele handeltje krijgt. En zo verder. Tegen de tijd dat ze vertrouwd is met de hele zooi is de set versleten en kan ik er iets lichters op zetten misschien.

Daarom overkill set. In ieder geval iets met een rubbersamenstelling die zich overal in vastbijt en geen geglibber. Die Tough tom/ Rapid Rob set biedt amper grip. Heb het zelf even geprobeerd maar zodra je ook maar enigzins instuurt dan voel je meteen dat ie zijwaards een klein beetje gaat schuiven. kijk je gaat niet meteen rechtdoor maar voor een beginner is zon net niet schuiver echt een rotgevoel. en dat zorgt niet voor vertrouwen. En dat wil ik dus niet meer.
ik zou voorop gewoon een band met goede grip pakken (trail / all mountain) maar dan niet eentje die voor zwaar enduro op de markt is gezet. Kijk naar een Schwalbe Nobby Nic, Continental mountain king of Vittoria Barzo om maar even een paar te noemen. Wolfpack is ook genoemd en momenteel heel erg in maar die zijn wat lastiger te vinden bij de NL shops. Wil je bij schwalbe blijven dan is een Nobby nic met een Racing Ray achter prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
VIC_TOR schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:53:
[...]

ik zou voorop gewoon een band met goede grip pakken (trail / all mountain) maar dan niet eentje die voor zwaar enduro op de markt is gezet. Kijk naar een Schwalbe Nobby Nic, Continental mountain king of Vittoria Barzo om maar even een paar te noemen. Wolfpack is ook genoemd en momenteel heel erg in maar die zijn wat lastiger te vinden bij de NL shops. Wil je bij schwalbe blijven dan is een Nobby nic met een Racing Ray achter prima.
Maakt bij Schwalbe die Addix Speedgrip (met blauw streepje) dan nog wat uit? Ik heb op mn huidige fiets een Nobby nic/ rocket ron gehad maar dat waren de budget versies van voor het addix tijdperk. Ik vond dat eigenlijk pauperdingen. reed ze aan de lopende band lek en echt veel grip gaven ze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Torakk schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:15:
[...]

Maakt bij Schwalbe die Addix Speedgrip (met blauw streepje) dan nog wat uit? Ik heb op mn huidige fiets een Nobby nic/ rocket ron gehad maar dat waren de budget versies van voor het addix tijdperk. Ik vond dat eigenlijk pauperdingen. reed ze aan de lopende band lek en echt veel grip gaven ze ook niet.
ja zo een speciale compound kan heel wat verschil uitmaken. De prijzen verschillen ook aardig.
Toch is de nobby nic een vreemde band. De ene zweert erbij en de ander vindt het niks. Maar grip heeft hij wel dus vandaar mijn advies. De Barzo/Mezcal is ook een mooie combi zoals hier eerder vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Er is altijd veel commentaar op Schwalbe.. maar ik heb toch weinig problemen gehad met de oude Ralphs (1,5 jaar / 3k km tubeless op gereden, voorband nog prima, achterband profiel ver op, 1 keer lek door een stuk glas, maar werd nog gesealed en voor de zekerheid nog gepatched). Daarna op nieuwe wielset de nieuwe addix Ray/Ralph, en deze inmiddels ook al weer ruim een jaar zonder problemen, waren direct luchtdicht, zelfs zonder sealant als testje voor de eerste nacht. Nooit lek gereden, geen scheuren of sidewall issues.

Ik rijd wel voornamelijk XC in NL, maar ook een paar x Ardennen. Ik fiets met redelijk lage druk, af en toe zit ik wel op de velg, maar daar kunnen ze ook tegen.
Qua grip vind ik deze erg voorspelbaar, je voelt wanneer de grip minder wordt en als je gaat schuiven gaat dat best geleidelijk en is daardoor prima op te vangen (ik ben er nog niet mee onderuit gegaan, ondanks af en toe een onbedoelde 2 wheel drift van de zomer in het mulle zand). En qua rolweerstand zijn ze gewoon erg goed (laag). Qua slijtage vind ik het ook meer dan acceptabel, de voorband is nog dik in orde na 2,5k en de achterband wordt iets minder, maar kan nog prima.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Torakk schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:27:

Plus een vriendin die ook aan mtben doet. Dat wil je zo houden.
Toch denk ik dat je de oplossing in dit geval niet in het materiaal moet zoeken, maar in rijtechniek. Zeker voor een beginner. Hard rechtdoor, omhoog kan "iedereen" wel, maar afdalingen en bochten is wel een ander verhaal. Ik reed tot voor kort ook ook de Tough tom/ Rapid Rob combinatie en dat ging prima. En ik durf wel te zeggen dat ik harder kan rijden dan gemiddelde fietser. Inmiddels heb ik Mezcal (voor en achter) vanwege de wat latere rolweerstand, en niet onbelangrijk, de looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
VIC_TOR schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:25:
[...]

ja zo een speciale compound kan heel wat verschil uitmaken. De prijzen verschillen ook aardig.
Toch is de nobby nic een vreemde band. De ene zweert erbij en de ander vindt het niks. Maar grip heeft hij wel dus vandaar mijn advies. De Barzo/Mezcal is ook een mooie combi zoals hier eerder vermeld.
Heb op mn oude fiets een Nobby nic en Racing ralph gehad. Dat was een 26er. Dat ging best aardig. Op mn huidige fiets had ik een nobby nic en een rocket ron. maar dat waren liteskins of hoe dat heten mag. die zijwal was gewoon te slap. Je moest echt goed oppompen of je reed ze lek.
Daarbij vond ik wel met schwalbe dat ze opzich goed grip hadden maar zodra je bij de limiet kwam was het ineens voorbij.

Ik heb niet echt moeite met 50pop per band te dokken. Maar dan moet het wel merkbaar beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Tylen schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:47:
Hahaha wat een reacties.

Ben van de SX shifter en derrie naar de XX1 gegaan, Schakelt beide, maar de XX1 toch wel ff wat fijner :) Heb via MP een bijna nieuw exemplaar kunnen kopen van iemand die naar de AXS versie ging. Heb dus nog wel de SX/NX cassette, maar deze werkt gewoon goed met deze combi.

Alles er tussen zal ongetwijfeld ook goed schakelen, maar van de SX was ik snel genezen. Voelde niet super aan en tot overmaat van ramp sloeg de derrie al vast bij m'n eerste rit. Op basis van deze ervaring laat ik die SX lekker links liggen. Dus ja, ik begrijp die wens naar XX1 eigenlijk wel. Gewoon een mooie aanbieding scoren.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:24
Over banden:
Ik rij op Continental Cross King voor, en Race King achter. Beiden de RaceSport 2.2 varianten. Nooit het gevoel dat ik wegglijd.
Overigens met heel nat smerig weer rijd ik met zowel voor als achter Cross King.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
@Torakk ik denk dat je het via 2 kanten aan moet pakken. Kant 1 is de goede banden vinden. Daar zou ik zeker niet de kant van de enduro en downhill banden mee pakken. Eerder de eerder genoemde trail banden. Het belangrijkste is om zo breed mogelijk te gaan die nog fatsoenlijk op je velg past. Zeker de huidige 2.35" banden liggen niet meer zo lekker op 21mm velgen. Banden gaan bol staan en met een te lage druk betekent dit dat je velg over de band gaat rollen. Dit wil je zeker niet hebben.

De andere kant is een stuk techniek. Belangrijk is om bij de afdalingen uit het zadel te gaan en de aanvalshouding aan te nemen. Dit kan je simpel beginnen door door je knieën te gaan (het belangrijkste!), je ellebogen buigen en je kin naar het stuur. Dan als het ware 'aanvallend' naar beneden, waarbij je de fiets het bochtenwerk laat doen en je je lichaam zo min mogelijk heen en weer gaat.

Ik zie zelf teveel beginners bij een afdaling in het zadel blijven en de fiets hun laat leiden. Het moet juist het tegenovergestelde zijn. Jij moet de fiets naar beneden leiden en dus niet andersom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
En de bandendruk goed krijgen, een snertband op de juiste druk geeft nog altijd meer grip dan te hard opgepompte topband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
ElmarJ16 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:27:
@Torakk ik denk dat je het via 2 kanten aan moet pakken. Kant 1 is de goede banden vinden. Daar zou ik zeker niet de kant van de enduro en downhill banden mee pakken. Eerder de eerder genoemde trail banden. Het belangrijkste is om zo breed mogelijk te gaan die nog fatsoenlijk op je velg past. Zeker de huidige 2.35" banden liggen niet meer zo lekker op 21mm velgen. Banden gaan bol staan en met een te lage druk betekent dit dat je velg over de band gaat rollen. Dit wil je zeker niet hebben.

De andere kant is een stuk techniek. Belangrijk is om bij de afdalingen uit het zadel te gaan en de aanvalshouding aan te nemen. Dit kan je simpel beginnen door door je knieën te gaan (het belangrijkste!), je ellebogen buigen en je kin naar het stuur. Dan als het ware 'aanvallend' naar beneden, waarbij je de fiets het bochtenwerk laat doen en je je lichaam zo min mogelijk heen en weer gaat.

Ik zie zelf teveel beginners bij een afdaling in het zadel blijven en de fiets hun laat leiden. Het moet juist het tegenovergestelde zijn. Jij moet de fiets naar beneden leiden en dus niet andersom.
Denk dat ik er een Nobby nic en Rocket ron op ga zetten. Dat heb k zelf ook gereden en het deed het wel maar ik had liteskins. Dus eigenlijk teveel druk erop dan naar mn zin was om lekrijden tegen te gaan. En dan de volgende keer gaan we gewoon ff rondje rhenen doen. das een wat makkelijkere route ook.

maar als ik de tabellen van de ERTO bekijk kan je een 2,35 prima op een 21mm (das binnenmaat) leggen? Dat deed je voor de wide rim hype toch ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Sjoewe schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:31:
En de bandendruk goed krijgen, een snertband op de juiste druk geeft nog altijd meer grip dan te hard opgepompte topband.
En ik kan dat best beamen als broekie. Heb hem nu op 2,1 bar achter ivm mijn gewicht (117kg) en had hem eerst op 2,5 bar (en de 2,1 bar fietst echt beter). Volgens een site met algemene richtlijnen zou ik 2,5 bar met mijn gewicht moeten hebben. Heb merkbaar meer grip, behalve op de genoemde boomstronken die vochtig zijn maar volgens mij heb je dan met geen enkele hoeveelheid bar meer of minder grip.

Van het weekend op een singletrack iets meer power durven te geven en ook een PR-tje gehaald, alhoewel deze nog niet veel voorstellen ivm de top100 :+

Heb de standaard banden die werden geleverd bij de fiets. Maxxis Ikon 29 2.2 zijn de banden.

Kan wel steeds meer KM aan, dat is wel fijn. Hoop dat ik volgende maand een keer volledig af ben van het blaffen (hoesten) en dan richting de 40km icm bosroute trainen. Nu haal ik de 25 a 30km wel zonder extraatjes zoals een energyreepje ofzo. :+ Snelheid mag dan ook wat hoger voor mij. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Meneer iCy op 11-02-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Torakk schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:26:
[...]

Denk dat ik er een Nobby nic en Rocket ron op ga zetten. Dat heb k zelf ook gereden en het deed het wel maar ik had liteskins. Dus eigenlijk teveel druk erop dan naar mn zin was om lekrijden tegen te gaan. En dan de volgende keer gaan we gewoon ff rondje rhenen doen. das een wat makkelijkere route ook.

maar als ik de tabellen van de ERTO bekijk kan je een 2,35 prima op een 21mm (das binnenmaat) leggen? Dat deed je voor de wide rim hype toch ook?
De vraag is alleen of een 2.35 op 21mm een toegevoegde waarde heeft.. je zal de druk wat hoger moeten zetten om rollen te voorkomen, en dan kom je wellicht op een vergelijkbare druk uit als een 2.25 versi en zit je uiteindelijk gewoon met wat meer gewicht. Maar ik heb hier geen specifieke ervaring mee, dus misschien dat iemand anders er wat zinnigers over kan zeggen.

Ik weet alleen dat mijn 2.25 banden een lekkerder rijden op brede velgen dan op de smalle. Als ik dat doortrek wil je de "lightbulb" voorkomen en dus niet "te brede" banden op een smalle velg leggen:
Afbeeldingslocatie: https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/08/stans-notubes-wideRight-tire-shape-chart.gif
(waarbij wat mij betreft 2,25 op 21 mm al niet ideaal is, laat staan 2.35)

De wide rim hype is er niet voor niks, vroeger reden we ook met 56 cm stuurtjes, daar zijn we ook niet voor niks mee opgehouden.

en verder gewoon de snakeskin versie pakken, ik heb de ray/ralph in snakeskin en die houden het prima vol

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Torakk schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:26:
[...]

De wide rim hype is geen hype. ;) Het ligt echt aan de band of een 2.35 nog acceptabel is op een 21mm velg. De ene 2.35 is de andere niet. Vroeger telt ook niet mee, dat is een paar evoluties geleden in MTB-banden/velgen.

Daarnaast heeft een Rocket Ron niets aan de achterkant te zoeken. Neem daar maar gewoon een Racing Ralph als je bij Schwalbe wilt blijven. Stukken meer zekerheid door alleen al het gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Inderdaad niet echt een hype, maar een evolutie. Hou er rekening mee dat de huidige banden al gemaakt worden om op een bredere velgen te leggen. Echt veel breder dan 2.25" moet je imo niet doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Whoop. Mooi goud is niet lelijk. Tezamen met de xx1 shifter schakelt het echt goddelijk. Heel soepel/snel. Helemaal blij. En dan zit er nu nog een nx cassette op. (Die kan ik pas wisselen als ik andere hub heb).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Btx1HUrB0u0cZyJCcDV3yLRU/full.jpg

Alleen nog even langs de lbs om het kabeltje af te doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:28:
Whoop. Mooi goud is niet lelijk. Tezamen met de xx1 shifter schakelt het echt goddelijk. Heel soepel/snel. Helemaal blij. En dan zit er nu nog een nx cassette op. (Die kan ik pas wisselen als ik andere hub heb).

[Afbeelding]

Alleen nog even langs de lbs om het kabeltje af te doppen.
Los van de upgrade, is dat nog een oude ketting? Moest die ook vervangen worden? Want met een nieuwe cassette kun je namelijk weer een nieuwe ketting monteren als je er al een paar 100 km mee gefietst hebt.

Kudos voor de schone fiets trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 12:55:
[...]

Los van de upgrade, is dat nog een oude ketting? Moest die ook vervangen worden? Want met een nieuwe cassette kun je namelijk weer een nieuwe ketting monteren als je er al een paar 100 km mee gefietst hebt.

Kudos voor de schone fiets trouwens!
Nee is nieuwe ketting.

Fiets is nog vies eigenlijk 😂 poetsen hoort bij het fietsen he. Dat vind ik ook mooi om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:14:
Daarnaast heeft een Rocket Ron niets aan de achterkant te zoeken.
IMHO heeft een Rocket Ron helemaal niks te zoeken op een MTB, wat een zwabberband. Dan nog liever een Racing Ralph voor en achter.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Heb de kleine inmiddels al besmet, die wil nu heel graag een MTB als fiets. Hoeft geen superdure te zijn, maar moet ik voor hem nu al rekening houden met wat voor shifter? Zal geen moeilijke paden bewandelen voor hem en voornamelijk door het bos fietsen en misschien een kleine helling nemen op den duur. Voornamelijk singletracks zonder hellingen en die zijn er wel bij ons :-).

Hij is op het net 8. Zat zelf aan de Decathlon fiets te denken van 180 euro, of kan ik beter kijken naar shifters ipv schakelen met de draaihendel? Zag bij Decathlon ook 1 voor 300, maar dan moeten we even wat langer wachten.

Naast het feit van bosfietsen gaat hij hem ook een enkele keer meenemen naar het centrum of naar school.

Ik weet, het is geen donders goede kwaliteit maar over een jaar of 2 moet je toch weer naar een grotere fiets. Dan kunnen we altijd naar een kwalitatief betere fiets kijken en een normale schoolgaan fiets voor er naast (of deze voor school :-)).

[ Voor 20% gewijzigd door Meneer iCy op 12-02-2020 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Je moet even goed kijken voor welke wielmaat je gaat..ik heb 2 boys van 7 en 9 jaar oud, de ene heeft een cube 240 met 3x7(gripshift), de andere een orbea mx 24 met 1x8 (trigger). De nieuwe cube 240's zijn ook met 1x te krijgen, triggers wordt lastiger.

Ik zou een nieuwe of 2ehands met wat specifieke wensen preferen boven een decathlon fiets, deze zijn echt heel zwaar, voor die kleine mannen scheelt 11 of 15 kg echt wel,dat is namelijk ~ 10% van het totaal gewicht.

1x met trigger zou mijn voorkeur hebben, ook als ik ze hoe die 2 van mij er mee omgaan. hoewel 1x belangrijker is dan de trigger. schakelen is al lastig genoeg, zeker in het bos als het snel moet gebeuren, als je dan nog moet gaan nadenken over 2 shifters, die verschillende kanten op werken...

alleen 24" voor 8 jaar is misshien net te krap denk ik nu.. ze hebben beide een 24" (met max sloping bovenbuis) fiets vanaf ongeveer 7 jaar, bij de oudste van 9 begint de zadelpen nu richting de max te gaan.

de decathlon 24" fietsen hebben een wat hogere bovenbuis en dus ook een hogere min en max zadelstand, wat dat betreft zou dan misschien beter passen bij een kind van 8.

Voorvering is eigenlijk niet nodig, die zijn zo stug dat ze niks doen met het minimale gewicht wat er op zit, ook de snelheden zijn zo laag dat er gewoon weinig mee gebeurd, voor het gewicht is een vaste vork beter, maar ik ben gewicht voor de coole looks van voorvering, ze willen natuurlijk wel net zo'n fiets als papa. (hoewel dat met een lefty lastig wordt in mijn geval :D)

ze worden ook gewoon voor school gebruikt, dus er zit een slot, spatborden en een standaard op. heel vaak gaan ze overigens ook niet mee... als het koud is of slecht weer is er voor die kleine mannen vaak niet zoveel aan

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 12-02-2020 15:45 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb de 900 Decathlon fiets voor m'n zoontje van 8. Deze (de fiets dus....) weegt ~12 kg en heeft een trigger 1x8.
De voorvork is eigenlijk zonde, want die krijg ik met m'n 80kg nog nauwelijks ingeveerd, laat staan een jochie van nog geen 30 kg.
https://www.decathlon.nl/...8405170?mc=8405170&c=ROOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 15:43:
Je moet even goed kijken voor welke wielmaat je gaat..ik heb 2 boys van 7 en 9 jaar oud, de ene heeft een cube 240 met 3x7(gripshift), de andere een orbea mx 24 met 1x8 (trigger). De nieuwe cube 240's zijn ook met 1x te krijgen, triggers wordt lastiger.

Ik zou een nieuwe of 2ehands met wat specifieke wensen preferen boven een decathlon fiets, deze zijn echt heel zwaar, voor die kleine mannen scheelt 11 of 15 kg echt wel,dat is namelijk ~ 10% van het totaal gewicht.

1x met trigger zou mijn voorkeur hebben, ook als ik ze hoe die 2 van mij er mee omgaan. hoewel 1x belangrijker is dan de trigger. schakelen is al lastig genoeg, zeker in het bos als het snel moet gebeuren, als je dan nog moet gaan nadenken over 2 shifters, die verschillende kanten op werken...

alleen 24" voor 8 jaar is misshien net te krap denk ik nu.. ze hebben beide een 24" (met max sloping bovenbuis) fiets vanaf ongeveer 7 jaar, bij de oudste van 9 begint de zadelpen nu richting de max te gaan.

de decathlon 24" fietsen hebben een wat hogere bovenbuis en dus ook een hogere min en max zadelstand, wat dat betreft zou dan misschien beter passen bij een kind van 8.

Voorvering is eigenlijk niet nodig, die zijn zo stug dat ze niks doen met het minimale gewicht wat er op zit, ook de snelheden zijn zo laag dat er gewoon weinig mee gebeurd, voor het gewicht is een vaste vork beter, maar ik ben gewicht voor de coole looks van voorvering, ze willen natuurlijk wel net zo'n fiets als papa. (hoewel dat met een lefty lastig wordt in mijn geval :D)

ze worden ook gewoon voor school gebruikt, dus er zit een slot, spatborden en een standaard op. heel vaak gaan ze overigens ook niet mee... als het koud is of slecht weer is er voor die kleine mannen vaak niet zoveel aan
De trigger shifter bij decathlon is net zo zwaar als de cube (beide 12kg) en die van decathlon is ook in het rood. De goedkopere is inderdaad stuk zwaarder. Ik zal sowieso even verder rondneuzen. Bedankt voor de tips.
Smultie schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 19:51:
Ik heb de 900 Decathlon fiets voor m'n zoontje van 8. Deze (de fiets dus....) weegt ~12 kg en heeft een trigger 1x8.
De voorvork is eigenlijk zonde, want die krijg ik met m'n 80kg nog nauwelijks ingeveerd, laat staan een jochie van nog geen 30 kg.
https://www.decathlon.nl/...8405170?mc=8405170&c=ROOD
Bedankt die bedoelde ik ook. Jochie hier is nog iets lichter

[ Voor 11% gewijzigd door Meneer iCy op 12-02-2020 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Gewicht valt inderdaad mee, in mijn herinnering was het verschil groter.

Qua onderdelen maakt het allemaal niet zoveel uit, voor dat geld is het allemaal niet zo veel, maar ze hebben ook niet zoveel nodig, altus bv schakelt prima voor die mannen.

[ Voor 55% gewijzigd door Prulleman op 12-02-2020 20:04 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Leuk om te lezen. Ik ben laatste met minime naar mtb route van harderwijk geweest. Hij is 4,5 en vind het echt leuk. Totaal niet bang op z’n crossfietsje. 👍🏻👍🏻 Als Hij 5 wordt ook maar eens kijken naar een decathlon mtb dan kan hij mee 😂

Na 3Km bos werd hij wel moe. Maar was wel vet. Leuk hoor als je het met je kids kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SovzHhgJsgWGyIEy9ckQpqYR/full.jpg
Oeps op z’n kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Tylen over 3 jaar kan je deze overnemen, past goed bij de jouwe

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/VWqlR3_XXM7FVrkCYqmekgNF48m3X28FK5KhiQ-VO4w-768x432.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/6jYxQO_84eywtCj70mzfQKi_JUnvilt6bhrTqRhW8fM-768x432.jpg

https://strava.app.link/9yaXsOvI13

[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 12-02-2020 21:13 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Sounds like a plan. 👍🏻👍🏻

Die kleine jongen heeft een betere smaak dan z’n vader 😂

[ Voor 6% gewijzigd door Tylen op 12-02-2020 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ach.. ik heb em uitgekozen voor em, dus het valt wel mee met mij :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Met de vrouw over gehad, volgende maand gaan we hoogst waarschijnlijk kijken voor de decathlon 900 fiets. En sjah hij is rood 😍🥰

Wat betreft mtb helm. Ze hebben een fischer mtb helm voor een aardig goedkoop prijsje in een stuntwinkel liggen. Is dat wat? Kan die anders voor de zekerheid alvast halen dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Meneer iCy op 12-02-2020 23:22 ]

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Zie mooie aanbiedingen voor 2020 modellen van Kona.

Advertenties van Repack Bike Shop
http://www.marktplaats.nl...tm_campaign=socialbuttons

Handtekening

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruud
Plaatjestijd, lekker donker :)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49534187141_d1eaf3861d_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49533704088_6777c6632c_b.jpg

Verschil met de vorige keer? Wel wat, raad maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
@Ruud Mooie bicyclette!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud DVO had je al een tijdje toch? en die wielen ook.. Stuurtje misschien?
/edit of had je alleen de DVO vork en nu ook de achterdemper?

[ Voor 28% gewijzigd door Prulleman op 14-02-2020 14:43 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:42:
@Ruud DVO had je al een tijdje toch? en die wielen ook.. Stuurtje misschien?
/edit of had je alleen de DVO vork en nu ook de achterdemper?
De Diamond zat er al een tijdje in. Maar hij heeft nu inderdaad een vriendje aan de achterkant :)

En de voorkant is weer 140mm ipv 150. Zorgt bij een paar bochtjes in het Stadsbos013 voor net iets meer zekerheid aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
nice, is het nu meer in balans, of moet je nog verder afstellen/tunen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:13:
nice, is het nu meer in balans, of moet je nog verder afstellen/tunen
Je bent nog niet klaar trouwens :P

Ik vind het grote voordeel van DVO dat het al vrij snel goed ingesteld is. Zeker met deze overkill voor Nederland. Het enige wat ik hier in de omgeving echt nodig hebt is een soepele beginslag en veel ondersteuning in het midden. De rest van de veerweg gebruik ik toch niet echt.

Verschil met de 2019 Pike is wel echt levensgroot. Verschil tussen de Fox aan de achterkant en de DVO Topaz heb ik nog niet kunnen ontdekken. Daaruit blijkt dus dat de Fox DPS blabliebla ruim voldoende was voor de routes waar ik nu gereden heb :) Een ander verhaal wordt het denk ik op lange afdalingen die wat meer eisen van de schokdemper. Daar kreeg je de Fox makkelijk over de emmer met mijn gewicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud doe maar een voor en na plaatje dan, misschien kan ik dan meer ontdekken :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Ruud schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:19:
[...]

Of allebei X01/XX1 ;)

Ruud schreef op zondag 9 februari 2020 @ 12:32:
[...]

ElmarJ16 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:45:

Ik krijg vandaag of morgen een offerte voor een set Newman SL A30 met paarse Hope naven, zwarte nippels. Meteen inclusief paarse Hope schijven en snelspanners, cassette, en RaRa(lph|y) tubeless gemonteerd.

Alles bij elkaar sowieso "iets" meer dan 500 euro :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@hatsa dat wordt een mooi setje!
1 dingetje wat ik me afvraag is waarom 30mm velgen icm XC banden (waarschijnlijk 2.25", bredere is de ray/ralph nog niet te krijgen dacht ik).
Als je van plan bent ook bredere banden te gaan rijden, dan kan ik me voorstellen dat 30mm een goede keuze is. Maar als je enkel 2.25 banden blijft rijden.. dan is 30mm wellicht net teveel. Ik heb er geen ervaring mee, maar voor zover ik het heb begrepen zit je dan echt wel aan de bovenkant wat nog kan.

Zelf heb ik in mijn zoektocht naar de beste velgmaat besloten dat ik voornamelijk 2.25 xc banden gebruik en daar dus de beste velg bij wilde hebben. toen ben ik verder op zoek gegaan tussen de minimaal 25 en maximaal 30, en het liefst in het midden, maar ook een lichte velg. Uiteindelijk uitgekomen op een 26.5mm nextie carbon velg, waar ik na 1 jaar nog steeds erg blij mee ben, de ray/ralph valt erg mooi op deze breedte en de grip is voldoende voor NL xc en vooral ook voorspelbaar in bochten.
(een keer een 2.35 band zou ook nog prima kunnen, al wordt dan een 30mm velg weer meer interessant)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:35:
Verschil met de vorige keer? Wel wat, raad maar ;)
Meer blaadjes op de grond. Mooie bike!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
Prulleman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:56:
@hatsa dat wordt een mooi setje!
1 dingetje wat ik me afvraag is waarom 30mm velgen icm XC banden (waarschijnlijk 2.25", bredere is de ray/ralph nog niet te krijgen dacht ik).
Als je van plan bent ook bredere banden te gaan rijden, dan kan ik me voorstellen dat 30mm een goede keuze is. Maar als je enkel 2.25 banden blijft rijden.. dan is 30mm wellicht net teveel. Ik heb er geen ervaring mee, maar voor zover ik het heb begrepen zit je dan echt wel aan de bovenkant wat nog kan.

Zelf heb ik in mijn zoektocht naar de beste velgmaat besloten dat ik voornamelijk 2.25 xc banden gebruik en daar dus de beste velg bij wilde hebben. toen ben ik verder op zoek gegaan tussen de minimaal 25 en maximaal 30, en het liefst in het midden, maar ook een lichte velg. Uiteindelijk uitgekomen op een 26.5mm nextie carbon velg, waar ik na 1 jaar nog steeds erg blij mee ben, de ray/ralph valt erg mooi op deze breedte en de grip is voldoende voor NL xc en vooral ook voorspelbaar in bochten.
(een keer een 2.35 band zou ook nog prima kunnen, al wordt dan een 30mm velg weer meer interessant)
Omdat 2.25 het absolute minimum is waar ik mee ga rijden werd me 30mm aangeraden. Ik heb een starre voorvork, dus het is even kijken of 2.25 genoeg volume heeft. Meteen voor 2.35 gaan was waarschijnlijk verstandiger, maar ik wilde ook graag beige sidewalls en die zijn er niet in die maat (form, function 8)7 ). Ik heb nu 2.8.

Een andere optie was om velgen van Duke te nemen, die komen in wat meer maatvariaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@hatsa duidelijk, als 2,25 het minimum is en je meer breder gaat rijden is het de juiste keuze!

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 14-02-2020 17:28 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Lekker gebakje hoor @Ruud!

Eindelijk alle onderdelen binnen voor m'n wielset, met dank aan DPD (not!). Worden nu opgebouwd, hopelijk donderdag klaar. En dan begin maart een halve trans-heuvelrug als maiden voyage :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
7 maart staat de Tweakers stadsbos 013 ride nog op de agenda!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Top! Hier staat ie nog steeds in de agenda. Leuk om wat gezichten bij de nicknames te krijgen😅.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Even inhaken bij de plaatjestijd. Nog steed super happy met de stalen traktor O+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TNP4xL3l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik heb een niet zo smakelijke vraag...de afgelopen 3x heb ik voor mijn doen flink gas gegeven en ging mijn hartslag een aantal keren naar de 170-180...iedere x als dit de eerste x gebeurde in het ritje werd ik misselijk en moest ik heel extreem hoesten en kwam er een beetje gal/slijm op...als dit eenmaal gebeurd is heb ik "nergens" meer last van en kan ik gewoon lekker knallen...is dit gewoon een kwestie van gewenning of?

Ook na het fietsen voel ik me niet slecht..wel blijft mijn hartslag nog ff 1 a 2 uurtjes ongeveer 20-30 slagen hoger in rust dan normaal...

Ik maak me hier geen zorgen over maar prettig is het niet en dit houd me tegen om een toertocht te doen

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Nutterd komt er wat uit je maag of longen omhoog? Gal komt uit je maag, slijm kan beide (denk ik).

Misschien scheelt het als je wat rustiger naar een piek opbouwt (wat geleidelijker)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Het is wel echt gal...

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik wil graag met een aantal vrienden beginnen met mountainbiken. Zij hebben inmiddels fietsen aangeschaft, maar ik twijfel zelf nog omdat ik 15 jaar geleden een fietsongeluk heb gehad waardoor mijn enkel ernstig gebroken en beschadigd is, gevolgd door 3 operaties. Het kraakbeen is nagenoeg weg, daarnaast konden ze het niet perfect reconstrueren, waardoor de bewegingsvrijheid rechts beperkt is.

Ik kan natuurlijk in eerste instantie een fiets huren of even van de anderen gebruiken, maar ik vraag mij ook af wat de gevolgen op de lange termijn zijn. Ik vermoed dat voornamelijk de knieën zwaar worden belast, de enkels mogelijk iets minder, maar die kunnen bij mij al niet zoveel hebben. Daarnaast wil ik voorkomen dat ik het kraakbeen sneller beschadig, wat zal resulteren in het nog eerder vastzetten van mijn enkel, waardoor je bijv. nauwelijks meer gas kunt geven in een auto of moeilijk kunt lopen.

Dat je af en toe een keer onderuit zult gaan en dat dit niet handig is voor de betreffende enkel neem ik voor lief.

Wat zijn jullie ervaringen? Valt de impact voor de enkels mee? Of zouden jullie hier niet aan beginnen in mijn situatie?

Nogmaals: Ik kan het natuurlijk een paar keer proberen, of met een goedkope 2e hands mtb beginnen, maar het gaat mij los van de korte termijn ook om de lange termijn.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Taro schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:53:
Ik wil graag met een aantal vrienden beginnen met mountainbiken. Zij hebben inmiddels fietsen aangeschaft, maar ik twijfel zelf nog omdat ik 15 jaar geleden een fietsongeluk heb gehad waardoor mijn enkel ernstig gebroken en beschadigd is, gevolgd door 3 operaties. Het kraakbeen is nagenoeg weg, daarnaast konden ze het niet perfect reconstrueren, waardoor de bewegingsvrijheid rechts beperkt is.

Ik kan natuurlijk in eerste instantie een fiets huren of even van de anderen gebruiken, maar ik vraag mij ook af wat de gevolgen op de lange termijn zijn. Ik vermoed dat voornamelijk de knieën zwaar worden belast, de enkels mogelijk iets minder, maar die kunnen bij mij al niet zoveel hebben. Daarnaast wil ik voorkomen dat ik het kraakbeen sneller beschadig, wat zal resulteren in het nog eerder vastzetten van mijn enkel, waardoor je bijv. nauwelijks meer gas kunt geven in een auto of moeilijk kunt lopen.

Dat je af en toe een keer onderuit zult gaan en dat dit niet handig is voor de betreffende enkel neem ik voor lief.

Wat zijn jullie ervaringen? Valt de impact voor de enkels mee? Of zouden jullie hier niet aan beginnen in mijn situatie?

Nogmaals: Ik kan het natuurlijk een paar keer proberen, of met een goedkope 2e hands mtb beginnen, maar het gaat mij los van de korte termijn ook om de lange termijn.
Ik vind het lastig om hier over te oordelen en hoop dat de gevestigde orde je beter kan helpen maar ik ben een aantal jaar geleden gestopt met voetbal en squash omdat ik teveel last had van mijn knie en enkel...nu op de MTB heb ik hier in ieder geval totaal geen last van...ik fiets ook nog geen lange aftanden. Ik zou er gewoon zeker een aantal x huren en kijken hoe het gaat, vooral de dagen erna goed naar mijn lichaam luisteren. En qua fiets misschien iets pakken wat niet te racy is...

Buiten dat kan ik zeggen dat MTBen echt een heerlijke hobby is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
@Nutterd experimenteer eens wat met meer of minder en ander eten/drinken voorafgaand aan een intensieve rit. Verder geen idee...

@Taro ik hoor weinig van enkel problemen of belasting op je enkel bij fietsen.. meestal zijn het de knieën die het zwaar te verduren hebben (vaak veroorzaakt door verkeerde houding of andere blessure waardoor je scheef gaat trappen). Maar ik denk dat dit vooral een vraag is voor je fysiotherapeut of dokter

Strava

Pagina: 1 ... 53 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic