Je moet even goed kijken voor welke wielmaat je gaat..ik heb 2 boys van 7 en 9 jaar oud, de ene heeft een cube 240 met 3x7(gripshift), de andere een orbea mx 24 met 1x8 (trigger). De nieuwe cube 240's zijn ook met 1x te krijgen, triggers wordt lastiger.
Ik zou een nieuwe of 2ehands met wat specifieke wensen preferen boven een decathlon fiets, deze zijn echt heel zwaar, voor die kleine mannen scheelt 11 of 15 kg echt wel,dat is namelijk ~ 10% van het totaal gewicht.
1x met trigger zou mijn voorkeur hebben, ook als ik ze hoe die 2 van mij er mee omgaan. hoewel 1x belangrijker is dan de trigger. schakelen is al lastig genoeg, zeker in het bos als het snel moet gebeuren, als je dan nog moet gaan nadenken over 2 shifters, die verschillende kanten op werken...
alleen 24" voor 8 jaar is misshien net te krap denk ik nu.. ze hebben beide een 24" (met max sloping bovenbuis) fiets vanaf ongeveer 7 jaar, bij de oudste van 9 begint de zadelpen nu richting de max te gaan.
de decathlon 24" fietsen hebben een wat hogere bovenbuis en dus ook een hogere min en max zadelstand, wat dat betreft zou dan misschien beter passen bij een kind van 8.
Voorvering is eigenlijk niet nodig, die zijn zo stug dat ze niks doen met het minimale gewicht wat er op zit, ook de snelheden zijn zo laag dat er gewoon weinig mee gebeurd, voor het gewicht is een vaste vork beter, maar ik ben gewicht voor de coole looks van voorvering, ze willen natuurlijk wel net zo'n fiets als papa. (hoewel dat met een lefty lastig wordt in mijn geval

)
ze worden ook gewoon voor school gebruikt, dus er zit een slot, spatborden en een standaard op. heel vaak gaan ze overigens ook niet mee... als het koud is of slecht weer is er voor die kleine mannen vaak niet zoveel aan
[
Voor 6% gewijzigd door
Prulleman op 12-02-2020 15:45
]