@Holkers
De Lux CF SL8.0 is in het rood natuurlijk een gave fiets

(aanname)
Je geeft aan dat naar beneden de fun begint en dat je een trail-fiets niet ziet zitten. Ik neem aan dat dit is omdat NL de voorkeur heeft en dat er af en toe een Ardennen-trail overwonnen moet worden. Klopt? Je hebt er denk ik goed over nagedacht dus is dat een prima keuze.
Maar, ook in NL (UHR) zie je dat de snelste tijden (fun begint toch naar beneden?) niet gereden worden met XC-fietsen maar met die net wat dikkere fiets. (Of zelfs met Enduro-bakken als je echt de laatste seconde eruit wilt persen)
Nog wel een vraag van mijn kant: Rijd je altijd de perfecte lijnen?
Dan ook wat punten opgesomd door iemand die in hetzelfde straatje zit qua gewicht. Dit is alleen maar mijn mening/ervaring en gevoel. Dit hoeft dus helemaal niet jouw/jullie waarheid te zijn.
1: Een generieke 32mm vork is ook in NL niet ideaal. Minder controle, minder direct sturen, minder vertrouwen dus minder grip.
2: Niet iedere 32mm vork is de andere. Een wat dikkere wand van de vorkpoot doet al iets (Pike vs Lyrik) maar ook het frame doet veel. Daar wordt tegenwoordig de winst behaald. Zelfs zoveel dat een 32mm vork niet veel meer onder HOEFT te doen voor een 34mm vork. Zie bijvoorbeeld de DVO Sapphire 32. Gewoon een erg goede vork.
Aan de andere kant, ik zag cijfers van de SID, 32SC en 34SC en was niet onder de indruk van de stijfheid van de 34SC. Volgens mij was de SID zelfs stijver in het laboratorium. Kan m helaas niet meer vinden. En dit is alleen maar getallenwijsheid. Er speelt nog iets meer mee. Geen real life ervaring. (Volgens mij in een Bike)
3: Fabrikanten kunnen zoveel opgeven. Zal die SID kapot gaan? Nee denk het niet, maar het is wel een knalharde vork die niet goed in te stellen is en die ook nog eens veel beweegt. Geen ideaal recept voor Amerongen, Hoge Ginkel en al helemaal niet voor Kwintelooijen op snelheid. Een goede vork die past bij jouw rijstijl en gestel zorgt er namelijk voor dat je niet fingers crossed over wortels en knippen komt maar dat je gewoon weet dat je in kunt sturen op het moment dat jij wilt. (Vervang SID ook voor Fox 32SC trouwens...)
4: Carbon wielen kunnen prima. Maar die Reynolds 249 van de Lux (aanname) hebben 28 spaken. En dat is weer niet ideaal. Ik vind ze erg licht voor jouw gebruik en gewicht. Maar alles valt of staat met de vraag; rijd je altijd perfecte, nette lijnen?
Wat ik nog wel aan wil halen, 24mm intern. Dit betekent hogere druk, dit betekent met jouw gewicht, nog hogere druk. En dat dus samen met de knalharde SID.
5: Zoek eens naar de term down country of short travel trail bikes. Ik zou echt kijken naar zo'n soort fiets. Net wat dikker, net wat meer reserve als je een keer niet die perfecte lijn kiest.
Voorbeeld binnen hetzelfde budget, een Neuron. En er zijn vast meer fietsen te verzinnen. Zit die je echt in de weg op de UHR? Alleen in je hoofd vind ik.