Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

maartend schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:55:
[...]

Kun je nog bij je shifters terwijl je je handvatten vast hebt?
Maar i zou ze naar buiten doen.
Ja ik kan er gewoon bij. Alleen zijn verder als ik gewend ben. Kan ook puur gewenning zijn. Ben fabrieksstandaard gewend, maar denk dat ik het zo laat en gewoon even moet wennen mbt shifters verder zijn. Kan nu met 1 of 2 vingers remmen terwijl ik voorheen eigenlijk met 2 moest en daar gisteren mis ging doordat ik weinig grip had op het stuur. Ben niet gevallen maar wel bijna de bocht uit gevlogen erdoor 😂

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Jezelf forceren met 1 vingertje te remmen. Doe het een paar keer en je weet niet beter meer.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Michaelg schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:05:
Jezelf forceren met 1 vingertje te remmen. Doe het een paar keer en je weet niet beter meer.
Daarom ook de remhendel verplaatst waardoor het ook goed mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 14:43
Meneer iCy schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:21:
[...]

Daarom ook de remhendel verplaatst waardoor het ook goed mogelijk is.
Shifters en remmen zo plaatsen dat je zonder verplaatsen van je handen kunt schakelen en remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13
Het zijn ook niet echt 1 vinger hendels.. als je die toch zo afstelt dat je ze met 1 vinger kan bedienen.. dan komen ze wel echt ver naar binnen. Je ziet vaker de shifters aan de binnenkant, maar in dit geval zou ik ze toch aan de buiten kant proberen. Mocht je er dan weer met je duim tegen aankomen als je je handen neutraal hebt.. dan is het misschien beter om te wennen dat ze wat verder weg staan. Of je kijkt of een compromis beter bevalt, of je koopt andere remmen :D

Maar uitproberen dus

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Iemand tips mbt een lange fietsbroek met bretels en zeem voor tussen de 50 en 70 euro?
Goede zeem vind ik het belangrijkste. Craft heeft de Infinity C1 tm C4. Is dat iets?

Vind m'n goedkope Decathlon toch niet helemaal je-van-het qua zeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Zat tussen mijn oren. Net gefietst en geen enkel issue met schakelen en al helemaal niet remmen. Kon zelfs een noodstop maken met 2 vingers (en 2 remmen dus op elke hendel 1 vinger)

Heb ondanks de vermoeiende heenrit van bijna 8km toch de terugrit behoorlijk weten versnellen, want toen had ik de wind mee. Voor jullie zal het vast dagelijkse kost wezen maar vond het voor mijzelf knap dat ik toch 23,1km/h heb kunnen halen gemiddeld over circa 15,7 km met mijn postuur en bandjes die ik nog op bos stand had staan ipv iets harder op te gaan pompen. Volgende maand gemiddelde eens opkrikken naar 24km/h met enkel weggebruik en vanaf maart zou kan misschien savonds ook een uurtje de bossen in verwacht ik. Dan wordt het weggebruik minder.
Lensent schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:15:
Iemand tips mbt een lange fietsbroek met bretels en zeem voor tussen de 50 en 70 euro?
Goede zeem vind ik het belangrijkste. Craft heeft de Infinity C1 tm C4. Is dat iets?

Vind m'n goedkope Decathlon toch niet helemaal je-van-het qua zeem.
Heb geen ervaring met andere broeken maar met mijn rogelli heb ok eigenlijk nog geen echte issues maar langer als 2 uur heb ik ook nog niet gefietst.
Prulleman schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:02:
Het zijn ook niet echt 1 vinger hendels.. als je die toch zo afstelt dat je ze met 1 vinger kan bedienen.. dan komen ze wel echt ver naar binnen. Je ziet vaker de shifters aan de binnenkant, maar in dit geval zou ik ze toch aan de buiten kant proberen. Mocht je er dan weer met je duim tegen aankomen als je je handen neutraal hebt.. dan is het misschien beter om te wennen dat ze wat verder weg staan. Of je kijkt of een compromis beter bevalt, of je koopt andere remmen :D

Maar uitproberen dus
Vriendin wordt nu al gek van die aankoopjes van mij 😎😂 en ik moet nog lente / zomer kleding aankopen 😂

Remmerij vervangen staat op een laag pitje. Dit bevalt mij nu al 20x beter dus we laten de stand zo maar. Schakelen gaat naast remmen ook gewoon goed.

[ Voor 51% gewijzigd door Meneer iCy op 28-01-2020 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:20
Nutterd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:44:
Kijken jullie naar het merk en kopen jullie zoveel mogelijk in de aanbieding?
Wacht inderdaad altijd wel tot aan de sales voordat ik kleding koop. Ik ben erg te spreken over Fox Head kleding voor op de MTB. Fijn spul en ook niet persé zo schreeuwerig qua design. Bijna al m'n normale wielerkleding is van Rapha. Super fijne fietsbroeken vooral, maar veel te duur om buiten de sale te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Meneer iCy schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:16:

Remmerij vervangen staat op een laag pitje. Dit bevalt mij nu al 20x beter dus we laten de stand zo maar. Schakelen gaat naast remmen ook gewoon goed.
Ik stel zelf altijd als eerste mijn remmen af en daarna pas mijn shifters. Ik heb liever dat ik wat vaker verkeerd schakel dan dat ik niet goed kan remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

ElmarJ16 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:15:
[...]

Ik stel zelf altijd als eerste mijn remmen af en daarna pas mijn shifters. Ik heb liever dat ik wat vaker verkeerd schakel dan dat ik niet goed kan remmen.
Dat vermoeden had ik zelf al. Daarom ben ik maar eerst een stukje gaan fietsen en schakelen bleek ook geen issue te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
Even een vraag voor de technici onder ons. Ik wil graag een nieuwe bike en na wat testen van full suspension fietsen ben ik er wel uit. Zelfs m’n nieuwste liefde en m’n oude liefde hebben de schifting niet gered maar zal even buiten beschouwing houden welke het geworden is.

Ik ben geen kleine jongen, meet 1:90 en met kleding aan haal ik de 100 net niet, dus vraag wel wat van m’n materiaal. De fiets is volledig carbon.. M’n vragen gaan voornamelijk om de vering en de wielen. Er zit een RockShox SID Ultimate op, klinkt op papier prima en volgens de configuratie app kan het ook ruim binnen de normen. Maar is dit een goede vork voor m’n gewicht? Tel daar bij op dat ik de meeste tijd win in de afdaling met m’n motto “gaan met die banaan” en “remmen is angst”. 100mm veerweg trouwens, 51mm offset.

Dan de wielen; carbon velgen rijden best fijn (n=2 maar toch) maar past dat bij mijn ‘omvang’ en waar moet ik op letten zodat ik niet bij de eerste de beste afdaling + boomwortel een nieuwe set velgen kan kopen..

Gebruik; XC en voornamelijk Noordwijk en een keer per maand naar UHR. Kans op Ardennen aanwezig, trail of 140mm veerweg is veel te veel. Heb meer aan een racer dan een luie afdaler.

Benieuwd naar jullie suggesties/meningen/ideeën. Dank alvast!
@Prulleman @Ruud @Tylen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik zou een lichte vork nemen met minimaal 34mm stanchions, zoals een Fox34 SC bijvoorbeeld. Een vork met 32mm, zoals de SID, heeft gewoon teveel flex als je boven de 80 kilo bent.

Qua velgen, carbon is niet perse zwakker dan alu, alu is niet perse sterker dan carbon. Het gaat ook over het profiel van de velg, en de layup van het carbon het aantal (en welke) spaken er zijn gebruikt. Aluminium is wel een stuk goedkoper... Eerlijk gezegd zou ik overwegen om de meegeleverde de standaard set gewoon meteen te verkopen, of in te ruilen, en iets met de hand laten bouwen dat helemaal volgens je eigen wensen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Holkers ik heb zelf geen ervaring met slappe 32mm vorken icm met meer kilo's (ben zelf 76 kg). Ik merk echter al wel verschil tussen een 32mm vork en mijn lefty, dus ik verwacht dat de zwaardere kenners hier gelijk hebben.

Wat betreft carbon velgen, als je goede garantie hebt prima, ik rij zelf op Chinees carbon, zonder problemen. Is eerder wat stijver dus met meer gewicht erop zou dat juist beter rijden dan alu. Qua beschadigingen... Sja.. kan van alles gebeuren, maar ook met alu.

Scott spark?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Eens met de 32mm buizen, maar lees overal dat dit bij goedkope vorken een probleem is maar bij duurdere modellen geen issue meer is. Meer vooral voor de 2020 versie van de 32 SC. Nadeel is dat ik deze niet makkelijk kan wisselen en dat andere modellen niet betere/andere types heeft.. tenzij ik 1500 euro extra uitgeef (naast andere onderdelen maar dan wordt het ook Shimano en dat staat me ook niet aan) en ik zit al op de bovengrens van m’n budget...

Carbon velgen check!

Geen Spark nee, dat vind ik een lelijke fiets...

[ Voor 7% gewijzigd door Holk op 29-01-2020 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, volgens mij is flex gewoon inherent aan de dikte van de stanchions, meer dan aan het al gehele ontwerp van de vork. Maar goed, het gaat ook over het beoogde gebruik. Op de routes die je noemt zul je niet heel snel tegen de limieten van je vork aan lopen. Ga je meer richting de rough stuff, dan ga je waarschijnlijk wel merken dat er niet zoveel reserve is bij jouw rijdersgewicht. Dus dat is een beetje de afweging die je moet maken hoeveel marge je wilt.

Ik heb zelf de voorvork van m'n fiets dit jaar vervangen, en ik vind dat echt de beste upgrade die ik heb gedaan. Eigenlijk ben ik er helemaal door verpest, zo lekker rijdt het ding nu. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
@Holkers
De Lux CF SL8.0 is in het rood natuurlijk een gave fiets :P (aanname)

Je geeft aan dat naar beneden de fun begint en dat je een trail-fiets niet ziet zitten. Ik neem aan dat dit is omdat NL de voorkeur heeft en dat er af en toe een Ardennen-trail overwonnen moet worden. Klopt? Je hebt er denk ik goed over nagedacht dus is dat een prima keuze.

Maar, ook in NL (UHR) zie je dat de snelste tijden (fun begint toch naar beneden?) niet gereden worden met XC-fietsen maar met die net wat dikkere fiets. (Of zelfs met Enduro-bakken als je echt de laatste seconde eruit wilt persen)

Nog wel een vraag van mijn kant: Rijd je altijd de perfecte lijnen?

Dan ook wat punten opgesomd door iemand die in hetzelfde straatje zit qua gewicht. Dit is alleen maar mijn mening/ervaring en gevoel. Dit hoeft dus helemaal niet jouw/jullie waarheid te zijn.

1: Een generieke 32mm vork is ook in NL niet ideaal. Minder controle, minder direct sturen, minder vertrouwen dus minder grip.

2: Niet iedere 32mm vork is de andere. Een wat dikkere wand van de vorkpoot doet al iets (Pike vs Lyrik) maar ook het frame doet veel. Daar wordt tegenwoordig de winst behaald. Zelfs zoveel dat een 32mm vork niet veel meer onder HOEFT te doen voor een 34mm vork. Zie bijvoorbeeld de DVO Sapphire 32. Gewoon een erg goede vork.

Aan de andere kant, ik zag cijfers van de SID, 32SC en 34SC en was niet onder de indruk van de stijfheid van de 34SC. Volgens mij was de SID zelfs stijver in het laboratorium. Kan m helaas niet meer vinden. En dit is alleen maar getallenwijsheid. Er speelt nog iets meer mee. Geen real life ervaring. (Volgens mij in een Bike)

3: Fabrikanten kunnen zoveel opgeven. Zal die SID kapot gaan? Nee denk het niet, maar het is wel een knalharde vork die niet goed in te stellen is en die ook nog eens veel beweegt. Geen ideaal recept voor Amerongen, Hoge Ginkel en al helemaal niet voor Kwintelooijen op snelheid. Een goede vork die past bij jouw rijstijl en gestel zorgt er namelijk voor dat je niet fingers crossed over wortels en knippen komt maar dat je gewoon weet dat je in kunt sturen op het moment dat jij wilt. (Vervang SID ook voor Fox 32SC trouwens...)

4: Carbon wielen kunnen prima. Maar die Reynolds 249 van de Lux (aanname) hebben 28 spaken. En dat is weer niet ideaal. Ik vind ze erg licht voor jouw gebruik en gewicht. Maar alles valt of staat met de vraag; rijd je altijd perfecte, nette lijnen?

Wat ik nog wel aan wil halen, 24mm intern. Dit betekent hogere druk, dit betekent met jouw gewicht, nog hogere druk. En dat dus samen met de knalharde SID.

5: Zoek eens naar de term down country of short travel trail bikes. Ik zou echt kijken naar zo'n soort fiets. Net wat dikker, net wat meer reserve als je een keer niet die perfecte lijn kiest.

Voorbeeld binnen hetzelfde budget, een Neuron. En er zijn vast meer fietsen te verzinnen. Zit die je echt in de weg op de UHR? Alleen in je hoofd vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ruud schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:01:
@Holkers
De Lux CF SL8.0 is in het rood natuurlijk een gave fiets :P (aanname)

Je geeft aan dat naar beneden de fun begint en dat je een trail-fiets niet ziet zitten. Ik neem aan dat dit is omdat NL de voorkeur heeft en dat er af en toe een Ardennen-trail overwonnen moet worden. Klopt? Je hebt er denk ik goed over nagedacht dus is dat een prima keuze.

Maar, ook in NL (UHR) zie je dat de snelste tijden (fun begint toch naar beneden?) niet gereden worden met XC-fietsen maar met die net wat dikkere fiets. (Of zelfs met Enduro-bakken als je echt de laatste seconde eruit wilt persen)

Nog wel een vraag van mijn kant: Rijd je altijd de perfecte lijnen?

Dan ook wat punten opgesomd door iemand die in hetzelfde straatje zit qua gewicht. Dit is alleen maar mijn mening/ervaring en gevoel. Dit hoeft dus helemaal niet jouw/jullie waarheid te zijn.

1: Een generieke 32mm vork is ook in NL niet ideaal. Minder controle, minder direct sturen, minder vertrouwen dus minder grip.

2: Niet iedere 32mm vork is de andere. Een wat dikkere wand van de vorkpoot doet al iets (Pike vs Lyrik) maar ook het frame doet veel. Daar wordt tegenwoordig de winst behaald. Zelfs zoveel dat een 32mm vork niet veel meer onder HOEFT te doen voor een 34mm vork. Zie bijvoorbeeld de DVO Sapphire 32. Gewoon een erg goede vork.

Aan de andere kant, ik zag cijfers van de SID, 32SC en 34SC en was niet onder de indruk van de stijfheid van de 34SC. Volgens mij was de SID zelfs stijver in het laboratorium. Kan m helaas niet meer vinden. En dit is alleen maar getallenwijsheid. Er speelt nog iets meer mee. Geen real life ervaring. (Volgens mij in een Bike)

3: Fabrikanten kunnen zoveel opgeven. Zal die SID kapot gaan? Nee denk het niet, maar het is wel een knalharde vork die niet goed in te stellen is en die ook nog eens veel beweegt. Geen ideaal recept voor Amerongen, Hoge Ginkel en al helemaal niet voor Kwintelooijen op snelheid. Een goede vork die past bij jouw rijstijl en gestel zorgt er namelijk voor dat je niet fingers crossed over wortels en knippen komt maar dat je gewoon weet dat je in kunt sturen op het moment dat jij wilt. (Vervang SID ook voor Fox 32SC trouwens...)

4: Carbon wielen kunnen prima. Maar die Reynolds 249 van de Lux (aanname) hebben 28 spaken. En dat is weer niet ideaal. Ik vind ze erg licht voor jouw gebruik en gewicht. Maar alles valt of staat met de vraag; rijd je altijd perfecte, nette lijnen?

Wat ik nog wel aan wil halen, 24mm intern. Dit betekent hogere druk, dit betekent met jouw gewicht, nog hogere druk. En dat dus samen met de knalharde SID.

5: Zoek eens naar de term down country of short travel trail bikes. Ik zou echt kijken naar zo'n soort fiets. Net wat dikker, net wat meer reserve als je een keer niet die perfecte lijn kiest.

Voorbeeld binnen hetzelfde budget, een Neuron. En er zijn vast meer fietsen te verzinnen. Zit die je echt in de weg op de UHR? Alleen in je hoofd vind ik.
Vond de SLX 9.0 mooier :9 En zwart, op een rode fiets moet je altijd hard

Ik rij graag ideale lijnen. Ik ‘win’ het meeste met cleane lijnen rijden, doe ik 10 keer hetzelfde rondje dan zitten de bandafdrukken 9 van de 10 keer op elkaar. Ondanks m’n omvang ben ik wel wendbaar en op technisch bochtenwerk kan ik m’n mannetje staan.

Rij nu op een aluminium hardtail met Judy silver vork, met de aanname dat die helemaal drilpudding is vergeleken met de betere vorken die beschikbaar zijn. Het is ook meer dat ik zoek naar de “niet doen, want” omdat ik graag 1 keer veel geld uitgeef en niet na een maand of wat weer een bedrag om wat de compenseren wat veranderd had kunnen worden. Zal nog eens goed kijken naar de velgen en de specs, qua spaken zie ik de DT Swiss XCR 1200 ook met 28 rijden, maar wel 30mm breed..

De Neuron is ook een optie geweest maar denk dat die fiets me misschien wat meer vertrouwen geeft in ruwer terrein of snellere afdalingen maar me tegen gaat zitten op m’n standaard rondje. Wil een racebak in principe en dan is een Lux de betere optie. Alternatief was de Trek Supercaliber 9.8 maar die is 1000 euro duurder en heeft mindere afmontage. Nog steeds top materiaal, maar verschil in prijs is niet gerechtvaardigd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:26:
[...]

Vond de SLX 9.0 mooier :9 En zwart, op een rode fiets moet je altijd hard

Ik rij graag ideale lijnen. Ik ‘win’ het meeste met cleane lijnen rijden, doe ik 10 keer hetzelfde rondje dan zitten de bandafdrukken 9 van de 10 keer op elkaar. Ondanks m’n omvang ben ik wel wendbaar en op technisch bochtenwerk kan ik m’n mannetje staan.

Rij nu op een aluminium hardtail met Judy silver vork, met de aanname dat die helemaal drilpudding is vergeleken met de betere vorken die beschikbaar zijn. Het is ook meer dat ik zoek naar de “niet doen, want” omdat ik graag 1 keer veel geld uitgeef en niet na een maand of wat weer een bedrag om wat de compenseren wat veranderd had kunnen worden. Zal nog eens goed kijken naar de velgen en de specs, qua spaken zie ik de DT Swiss XCR 1200 ook met 28 rijden, maar wel 30mm breed..

De Neuron is ook een optie geweest maar denk dat die fiets me misschien wat meer vertrouwen geeft in ruwer terrein of snellere afdalingen maar me tegen gaat zitten op m’n standaard rondje. Wil een racebak in principe en dan is een Lux de betere optie. Alternatief was de Trek Supercaliber 9.8 maar die is 1000 euro duurder en heeft mindere afmontage. Nog steeds top materiaal, maar verschil in prijs is niet gerechtvaardigd
Tsjah, met die gedachte zou mijn tractor nooit de Sworks Epic's kunnen pesten op Stadsbos013. En mijn fiets vreet ze (of de rijders) op...

De XRC1200's in 30mm hebben een max gewicht van 110KG. Daar ga je dus overheen met een volle bidon. En die max is leuk als absolute waarde. Mijn advies zou zijn om er flink onder te blijven.

Overigens heb ik in mijn vorige post het frame nog niet eens benoemd. Daarvoor geldt in principe hetzelfde als voor een lichte vork en lichte wielen. Licht is minder stijf. Ga je daar last van krijgen, dat ligt aan je rijstijl en gestel.

Met het budget van een SLX 9.0 zou ik toch eens goed om me heen gaan kijken. (Ibis Ripley bijvoorbeeld, hier is al een leuk startpunt: https://enduro-mtb.com/en...t-travel-trail-bike-test/)

Of een Trek Top Fuel, vergeet niet dat de adviesprijs maar een adviesprijs is bij Trek. Mantel gaf (geeft?) standaard al 10% korting op de prijskaart.

Ik zie mijn lichte fiets en Fox32-avonturen als fout. Had me flink wat geld gescheeld als ik de ervaring van nu toen al had gehad ;)

Welk jaar bekijk je trouwens? In 2020 heeft de SLX 9.0 (~5000 euro) toch ook de Reynolds 249. De SLX 9.0 Team (~6500 euro heeft de XRC1200's). Maar die laatste heeft weer geen SID :)

https://www.canyon.com/en.../lux-cf-slx-9.0/2437.html

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 30-01-2020 09:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Over rode fietsen gesproken, ik heb de mijne besteld. Wel 2 aanpassingen, twist shifter en upgrade van de remmen (die voelde een beetje uit de toon).

MMR Rakish 30, een hardtail met race geometry.

Afbeeldingslocatie: https://www.mmrbikes.com/pub/media/catalog/product/cache/74c1057f7991b4edb2bc7bdaa94de933/1/2/12_mmr_rakish_30.jpg

Voor meer details:
https://www.mmrbikes.com/rakish-20.html?version=1666

[ Voor 6% gewijzigd door joint_me op 30-01-2020 09:56 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@joint_me: een rode is altijd beter ;)

Hoe kom je bij het merk? Is niet alledaags! Daardoor alleen al een leuke aanvulling in het bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37
Mijn LFM is in contact gekomen met de leverancier, tijdens clinics in Spanje en MMR zocht "ambassadeurs" om uit te breiden naar andere landen. En toen ik zag dat ze in het rood beschikbaar waren was ik verkocht ;)

Vond de opties op de fiets ook goed voor de prijs (behalve de remmen), nu maar hopen dat je echt sneller gaat op een rode fiets.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
joint_me schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:08:
Mijn LFM is in contact gekomen met de leverancier, tijdens clinics in Spanje en MMR zocht "ambassadeurs" om uit te breiden naar andere landen. En toen ik zag dat ze in het rood beschikbaar waren was ik verkocht ;)

Vond de opties op de fiets ook goed voor de prijs (behalve de remmen), nu maar hopen dat je echt sneller gaat op een rode fiets.
Zit er blanke lak op? Ducati-motoren waren in rood soms daadwerkelijk sneller. Daar zat niet altijd blanke lak op in tegenstelling tot de andere kleuren. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simonsters
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:11
@Holkers Ben zelf gegaan voor de Lux CF SL 7.0. Kom van een hardtail met een RS-1 vork. Merk zeer duidelijk verschil met de Fox 34 sc. Veel stijver. Dat voel je vooral op bv. Kwintelooijen en Hoge Ginkel met het aanremmen van de krappe bochten in de afdalingen. Daal zelf vrij hard (snelste % op UHR, 72kg) en ben erg tevreden met deze vork.
Heb de dropper, zadel, stuur(pen) vervangen voor wat lichter spul en kom nu op <11kg uit. Op termijn een mooi lichte carbon wielset (27mm intern) erin ipv de (beste goede) DT X1700. Heb je een topfiets voor +-4500e.

[ Voor 11% gewijzigd door Simonsters op 30-01-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Nou is een gemiddeld bord spaghetti al stijver dan een RS-1 natuurlijk... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simonsters
Met insturen is de RS-1 niet de meest directe inderdaad. In rechte lijn aanremmen is prima. Heb ook test gereden op een Orbea met een Fox 32SC. Die leek qua gevoel veel meer op de RS-1 dan op de 34. Maar goed, dat zal ook een combinatie met de hele fiets zijn geweest.
Maar de combi van 34 poten en 110mm veerweg bevalt mij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Simonsters schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:06:
@Holkers Ben zelf gegaan voor de Lux CF SL 7.0. Kom van een hardtail met een RS-1 vork. Merk zeer duidelijk verschil met de Fox 34 sc. Veel stijver. Dat voel je vooral op bv. Kwintelooijen en Hoge Ginkel met het aanremmen van de krappe bochten in de afdalingen. Daal zelf vrij hard (snelste % op UHR, 72kg) en ben erg tevreden met deze vork.
Heb de dropper, zadel, stuur(pen) vervangen voor wat lichter spul en kom nu op <11kg uit. Op termijn een mooi lichte carbon wielset (27mm intern) erin ipv de (beste goede) DT X1700. Heb je een topfiets voor +-4500e.
72KG vs 100KG. Jouw eerlijke en goedbedoelde ervaringen hebben echt geen enkele waarde in deze case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simonsters
Meer om aan te geven dat als ik al voordeel heb met een 34 vork tov een 32, iemand van 100kg dit zeker heeft. Dan lijkt me een 32 Sc niet de juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Simonsters schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:36:
Meer om aan te geven dat als ik al voordeel heb met een 34 vork tov een 32, iemand van 100kg dit zeker heeft. Dan lijkt me een 32 Sc niet de juiste keuze.
Zo had ik 'm inderdaad niet gelezen, mijn fout. Daar heb je 100% gelijk in :) Eindelijk een lichtgewicht die mijn uitspraken kan onderbouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Iemand ervaring met het spuiten van een helm? Aardig te doen of handiger om een rode helm te bestellen.

Iets met superhelden en shirtje wat ik wil bestellen en daar moet een passende helm bij 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
Ik zit de laaste pagina's mee te lurken maar het had voor mij net zo goed in het Chinees neergepend kunnen zijn xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:15
Meneer iCy schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:56:
Iemand ervaring met het spuiten van een helm? Aardig te doen of handiger om een rode helm te bestellen.

Iets met superhelden en shirtje wat ik wil bestellen en daar moet een passende helm bij 😎
Hahah ligt een beetje aan welke helm je hebt of het je tijd waard is denk ik, sowieso moet je officieel je helm om de zoveel tijd vervangen. Spuiten geen ervaring mee.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Argh, heb het idee dat ik naar de BikeMotion moet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik zou m'n helm niet zomaar spuiten, oplosmiddelen kunnen de shell aaantasten.

Eventueel zou je 'm met Plastidip kunnen spuiten. Dat is een soort vloeibaar rubber, dat je ook weer makkelijk eraf kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Heb de velgen nog even goed bekeken. Het zijn 29mm buitenmaat en 24mm binnenmaat velgen, asymmetrisch, 25mm hoog. Ze geven levenslange garantie, dus dat geeft wat zekerheid. “If you can break them, we will give you new ones”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:12:
Heb de velgen nog even goed bekeken. Het zijn 29mm buitenmaat en 24mm binnenmaat velgen, asymmetrisch, 25mm hoog. Ze geven levenslange garantie, dus dat geeft wat zekerheid. “If you can break them, we will give you new ones”.
Bij direct bij Reynolds of een aangesloten dealer gekochte velgen wel. Volgens mij is OEM uitgesloten. Check dat even voor de zekerheid!

Edit:
4. Does this include Reynolds wheels included on complete bikes?
Yes, as long as the wheel has Reynolds branding and is included on a bike as a Reynolds wheel system.

[ Voor 15% gewijzigd door Ruud op 30-01-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Holkers lees deze ook even door over de velgen: https://www.mountainbike....9&t=141777&hilit=reynolds
het viel namelijk niet mee om de garantie te claimen...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:30:
@Holkers lees deze ook even door over de velgen: https://www.mountainbike....9&t=141777&hilit=reynolds
het viel namelijk niet mee om de garantie te claimen...
Tering, daar wordt een mens niet vrolijk van...

Edit: lees wel dat dit een productiefout is van de velgen, iets wat Canyon verkeerd aan heeft gepakt (maar niet vreemd gezien de type schade) en uiteindelijk door volharding goed opgepakt door Reynolds

[ Voor 22% gewijzigd door Holk op 30-01-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ruud schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:22:
[...]

Bij direct bij Reynolds of een aangesloten dealer gekochte velgen wel. Volgens mij is OEM uitgesloten. Check dat even voor de zekerheid!

Edit:
4. Does this include Reynolds wheels included on complete bikes?
Yes, as long as the wheel has Reynolds branding and is included on a bike as a Reynolds wheel system.
Dank je voor het opzoeken. Decals er niet af peuteren dus en foto’s maken van de velgen en de garantiebepaling (zal niet de eerste zijn die de bepalingen veranderd waardoor het ineens niet meer kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Wel grappig, als ik naar 12GO Biking ga ben ik altijd de enige die daar ook daadwerkelijk op de fiets heenga. Is toch altijd een beetje sneu om 1 klein leeg fietsenrek te zien bij de ingang, terwijl er wel ruim 50 auto's staan, maar goed ik heb mijn pedalen weer binnen :Y)

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
mark de man schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:01:
Wel grappig, als ik naar 12GO Biking ga ben ik altijd de enige die daar ook daadwerkelijk op de fiets heenga. Is toch altijd een beetje sneu om 1 klein leeg fietsenrek te zien bij de ingang, terwijl er wel ruim 50 auto's staan, maar goed ik heb mijn pedalen weer binnen :Y)
Tsja, weet jij veel waar de rest vandaan moet komen of wat hun verdere planning voor die dag is :)
Aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:23

Kluus

Gang is alles

Bij Mantel in 's-Hertogenbosch is niet eens een fietsenrek, daar moet ik mijn fiets altijd maar tegen het winkelglas leunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ja ik denk ik ook niet echt de doelgroep voor die winkels ben haha. Zelfs bij HBM Machines ernaast staan meer fietsen. Maar ja het nodigt idd niet uit om met een dure mtb of racefiets erheen te gaan, die zou ik ook niet snel in een fietsenrek vlak bij de weg neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:23

Kluus

Gang is alles

mark de man schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:52:
Ja ik denk ik ook niet echt de doelgroep voor die winkels ben haha. Zelfs bij HBM Machines ernaast staan meer fietsen. Maar ja het nodigt idd niet uit om met een dure mtb of racefiets erheen te gaan, die zou ik ook niet snel in een fietsenrek vlak bij de weg neerzetten.
Klopt ja, bij Mantel ben ik meestal op mijn "woon-werk" racer, daarmee durf ik het nog wel aan als ik een kleine snelle boodschap nodig heb, met mijn goede racer of MTB zou ik het ook niet zo snel doen.

Maar ik vond het inderdaad ook altijd al stom dat er bij zo'n winkels nooit faciliteiten voor fietsers zijn, blij dat ik dus niet de enige ben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 09:09

Corpii

Le Tostie

Kluus schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:27:
[...]

Klopt ja, bij Mantel ben ik meestal op mijn "woon-werk" racer, daarmee durf ik het nog wel aan als ik een kleine snelle boodschap nodig heb, met mijn goede racer of MTB zou ik het ook niet zo snel doen.

Maar ik vond het inderdaad ook altijd al stom dat er bij zo'n winkels nooit faciliteiten voor fietsers zijn, blij dat ik dus niet de enige ben. :P
Toen ik er nog werkte waren er binnen standaarden om de fietsen neer te zetten :) heb regelmatig wat mensen daar hun racefiets zien neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Gisteren weer een flinke smakkert gemaakt, ik wou een afdaling pakken die (voor mijn gevoel) vrij stijl was, ik twijfelde al of het goed zou komen en daardoor ging het vermoedelijk ook fout...voorover over het stuur en daarna een flink stukje bergaf terwijl de fiets lekker in mijn rug kwam.

nu een mega blauw,zwart,paars gele plek op mijn been en wat last van mijn rug maar niets ernstigs, ook de fiets had er nog gewoon zin in dus vallen en opstaan.

les van de dag, meer achter het zadel hangen en niet twijfelen.

ik ga nog 2 weekjes verder trappen en dan ga ik mijn eerste toertocht uitzoeken en hoop die in Maart nog te doen (ondanks een verhuizing).

ritje van gisteren:

https://www.strava.com/activities/3056695977

had nog flink wat meer ingezeten qua afstand en had de snelheid ook wel wat hoger kunnen houden. maar wel mijn leukste rondje tot nu toe...volgende keer de oversteek maken van daaruit richting het grotere bos.

[ Voor 7% gewijzigd door Nutterd op 31-01-2020 13:49 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:41

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Nutterd Vallen hoort er bij helaas, kan er over mee praten. Ben laatst ook lullig gevallen, had weken last van mn knie. Zondag weer op stap met de fietsclub. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Corpii schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:36:
[...]

Toen ik er nog werkte waren er binnen standaarden om de fietsen neer te zetten :) heb regelmatig wat mensen daar hun racefiets zien neerzetten.
Dat is wel mooi. Kan het me voorstellen dat het personeel het ook niet echt prettig vindt als iedereen zijn fiets in het magazijn of de werkplaats neer zou kunnen zetten. Met mijn (niet al te dure) mtb durf ik het nog wel aan als er fietshekken staan waar je hem tegenaan kunt zetten en dan met een ketting erom. Met alleen fietsrekken is het vaak geen succes vanwege te dikke banden. Op de racer ga ik alleen naar de winkels als er in de buurt een bewaakte fietsstalling is of als ik hem ergens binnen kan zetten. Met een dikke fietsketting in de rugtas is dat niet prettig en om het frame wikkelen ook niet echt. Maar kan het goed begrijpen dat het voor de echt serieuze sportieve fietser niet makkelijk is om het te combineren met shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Even een update over mijn pas aangeschafte vorkpomp.

Met het testje ‘voorover op je stuur hangen’ had ik inderdaad een sag van 20-30%.

Verder merkte ik geen negatieve dingetjes aan mijn voorvork (RS Reba SL) behalve dat het rubberen ringetje regelmatig na een rit bovenin zat (dus kennelijk zo ver ingeveerd).

Rockshox adviseert een druk van 100 psi voor mijn gewicht (70 kg). Gisteren mijn vorkpomp binnen gekregen en er zat 80 psi op. Bijgepompt tot 100 en weer de voorover hangen op stuur test gedaan. Nog steeds een 20-30% sag. Merk nog weinig verschil (wat toch wel zou moeten als de druk 20% lager was dan advies).

Nog geen rondje mee gefietst, maar ben benieuwd of ik verschil merk.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Je gaat waarschijnlijk meer verschil merken bij de mate van rebound. Die kan op slak of haas (langzaam of snel) en alles daar tussen, je kunt daar vrij veel op finetunen. Als je bijvoorbeeld snel bottomed zou het kunnen zijn dat je rebound te traag staat waardoor je bij een remzak met veel hobbels achter elkaar een opbouw hebt in je vork (steeds dieper in je vering) terwijl je misschien bij snellere rebound niet tot de max van je vork zit.

Zelf heb ik hem 3 kliks naar de haas staan vanuit het midden, iets sneller maakt iets wat nerveuzer maar wel meer veerweg per hobbel

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

De bedoeling was om niet te vallen. Hebben ze van de week de balk er weer opgelegd wanneer je net uit track komt om de bocht.

Lopen er mensen daar en ik fiets zeeeeeeer langzaam. Gaan ze precies daar ook stil staan. Kwam niet op tijd los geklikt en ze vroegen direct hoe het ging en blabla. Heb zelf nergens last van behalve dat mijn ego weer was gekrenkt 😂

Onderweg wel geluk gehad met een vallende tak net achter mij. Heb de tak wel direct opgeruimd.

Zag 2 jongens van een jaar of 11 aan het fietsen over de arena zonder helm. Heb ze vriendelijk verteld dat ze beter een helm kunnen kopen of vragen aan hun ouders. Heb er laatst 1 bij de kringloop zelfs gezien. Beter een gebruikte helm dan geen helm. Op de terugweg kwam ik ze tegen ben met ze naar de kringloop gegaan en heb voor beide 1 gekocht. Ze hadden er toevallig 2 en wat is een euro tov een beetje extra veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Meneer iCy schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 16:28:
De bedoeling was om niet te vallen. Hebben ze van de week de balk er weer opgelegd wanneer je net uit track komt om de bocht.

Lopen er mensen daar en ik fiets zeeeeeeer langzaam. Gaan ze precies daar ook stil staan. Kwam niet op tijd los geklikt en ze vroegen direct hoe het ging en blabla. Heb zelf nergens last van behalve dat mijn ego weer was gekrenkt 😂

Onderweg wel geluk gehad met een vallende tak net achter mij. Heb de tak wel direct opgeruimd.

Zag 2 jongens van een jaar of 11 aan het fietsen over de arena zonder helm. Heb ze vriendelijk verteld dat ze beter een helm kunnen kopen of vragen aan hun ouders. Heb er laatst 1 bij de kringloop zelfs gezien. Beter een gebruikte helm dan geen helm. Op de terugweg kwam ik ze tegen ben met ze naar de kringloop gegaan en heb voor beide 1 gekocht. Ze hadden er toevallig 2 en wat is een euro tov een beetje extra veiligheid.
Goeie daad weer gedaan voor vandaag, goed bezig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
Galois schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:36:

Met het testje ‘voorover op je stuur hangen’ had ik inderdaad een sag van 20-30%.

Verder merkte ik geen negatieve dingetjes aan mijn voorvork (RS Reba SL) behalve dat het rubberen ringetje regelmatig na een rit bovenin zat (dus kennelijk zo ver ingeveerd).

Rockshox adviseert een druk van 100 psi voor mijn gewicht (70 kg). Gisteren mijn vorkpomp binnen gekregen en er zat 80 psi op. Bijgepompt tot 100 en weer de voorover hangen op stuur test gedaan. Nog steeds een 20-30% sag. Merk nog weinig verschil (wat toch wel zou moeten als de druk 20% lager was dan advies).

Wat is de voorover-op-het-stuur-hangen-test?

Sag meet je in de aanvalshouding. Hoe die is voor jou? De houding die je aanneemt wanneer je de vork gebruikt. Bedoel je die houding?

Daarbij is een sag van 30% veel te veel aan de voorkant. 15% klopt beter voor een NL vork van 100 a 120mm.

Ook vind ik het vreemd dat je een bandbreedte van 20-30% opgeeft. Is dat elke keer zo'n groot verschil? Dat klopt niet. Een vork geeft elke keer ~dezelfde sag als je netjes afstapt.

Je rebound stel je in door je vork sterk in te drukken en ervoor te zorgen dat je wiel bij uitveren net niet los van de grond komt. Van daaruit kun je de fijnafstelling regelen met een tikje meer of minder rebound-demping.

Kun je nog iets met de compressie doen?

Maar je startpunt is altijd de luchtdruk en dus je sag. Die moet goed staan. Is je sag goed en rebound goed en vlieg je toch door de travel heen bij wat flinkere impact? Dan wordt het tijd om je vork progressiever te maken met tokens of olie.

Haal je juist de veerweg niet dan geldt het omgekeerde.

@Meneer iCy: met klikpedalen heb je twee soorten fietsers, zij die gevallen zijn en zij die nog gaan vallen ;)

Welkom!!

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 01-02-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ruud schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:11:
[...]

@Meneer iCy: met klikpedalen heb je twee soorten fietsers, zij die gevallen zijn en zij die nog gaan vallen ;)

Welkom!!
Ik was al eerder dit jaar ontmaagd wat betreft omvallen 😂 Alleen nu met omstanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Meneer iCy schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 17:24:
[...]

Ik was al eerder dit jaar ontmaagd wat betreft omvallen 😂 Alleen nu met omstanders.
Onhandig afstappen noem ik het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 10:09
De laatste tijd merk ik dat ik het soms mis om snel mijn zadel naar beneden te zetten van mijn Cube Reaction Race 2019. Daarom ben ik aan het kijken voor een dropperpost, wat opzich al een klus is gezien de beperkte diameter van de zadelbuis (27.2 mm). Bij het opmeten van de maximale toegestane lengte voor de dropper post kwam ik er achter dat mijn zadelbuis slechts een zadelpen van max 29 cm ondersteunt. Er zitten namelijk een soort busjes/eindstops (zie ook de foto) in mijn bus waarschijnlijk bedoeld voor een bidon houder te monteren. Heeft iemand een idee of die makkelijk te verwijderen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HQGUKvFW82A1MnL2AVjsKH8y/full.jpg

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
mat2005 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:20:
De laatste tijd merk ik dat ik het soms mis om snel mijn zadel naar beneden te zetten van mijn Cube Reaction Race 2019. Daarom ben ik aan het kijken voor een dropperpost, wat opzich al een klus is gezien de beperkte diameter van de zadelbuis (27.2 mm). Bij het opmeten van de maximale toegestane lengte voor de dropper post kwam ik er achter dat mijn zadelbuis slechts een zadelpen van max 29 cm ondersteunt. Er zitten namelijk een soort busjes/eindstops (zie ook de foto) in mijn bus waarschijnlijk bedoeld voor een bidon houder te monteren. Heeft iemand een idee of die makkelijk te verwijderen zijn?

[Afbeelding]
En welke dropper zou dan niet passen? Voor zover ik kan zien hebben de meeste 27.2 droppers nog steeds niet veel travel (100-115 mm) als je een brand x 105 mm pakt, dan gaat ie maar 21 cm je frame in. (En in de praktijk waarschijnlijk maar 15 ofzo, omdat je em niet tot de kraag in je frame zet, dan is het zadel gewoon niet hoog genoeg.

Bv:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bike24.net/i/p/7/6/347367_01_d.jpg

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Daarom ben ik aan het kijken voor een dropperpost, wat opzich al een klus is gezien de beperkte diameter van de zadelbuis (27.2 mm).
Vorig jaar had ik een lijstje bijgehouden voor mijn zoektocht naar droppers in 27.2 mm, zie hier. Na zo'n 3200km nog steeds dik tevreden met de KS E30i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand een idee of die makkelijk te verwijderen zijn?
Met een boor heb je ze zo er uit, maar bedenk wel dat je daarna geen garantie meer hebt.

DT Swiss heeft nu ook een 27.2mm dropper, wel slechts 6cm drop en hij is upside-down. https://www.velozine.nl/n...c-vork-demper-en-dropper/

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 10:09
Dank jullie wel voor de reacties! Heb het inderdaad verkeerd bekeken en de totale lengte al inbouwlengte genomen ipv het echte stuk wat in het frame gaat. Dan neemt het aantal opties ineens gigantisch toe... Bedankt ook voor het overzicht @HappyChainsaw. Ik neig zelf naar de ks e20i. Denk een mooi compromis tussen betrouwbaarheid, gewicht en goede prijs. De e30i is helaas niet meer op voorraad (voor 27.2 mm).

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 18:20
mat2005 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:12:
Dank jullie wel voor de reacties! Heb het inderdaad verkeerd bekeken en de totale lengte al inbouwlengte genomen ipv het echte stuk wat in het frame gaat. Dan neemt het aantal opties ineens gigantisch toe... Bedankt ook voor het overzicht @HappyChainsaw. Ik neig zelf naar de ks e20i. Denk een mooi compromis tussen betrouwbaarheid, gewicht en goede prijs. De e30i is helaas niet meer op voorraad (voor 27.2 mm).
Toevallig vergelijkbare zoektocht hier ;) ik kwam zelf op de Brand-X 105 mm.

Hier vandaan voor 111,83 (met kortingscode NEWNL gaat daar nog 10 euro vanaf).
Net vandaag ingebouwd ;) werkt wel maar nog niet echt getest dus. Nog even kabel vastzetten etc. en dan kan ik hopelijk binnenkort meer laten weten O-)

Dit is trouwens met externe kabel, wat ik vanwege mijn frame ook nodig had.

[ Voor 4% gewijzigd door -Eraser- op 02-02-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Galois schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:36:

Gebruik je toevallig ook bottomless tokens in die vork?
deze dingen: https://www.bike-componen...23Qwu2EAQYASABEgJHb_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Torakk schreef op maandag 3 februari 2020 @ 12:05:
[...]

Gebruik je toevallig ook bottomless tokens in die vork?
deze dingen: https://www.bike-componen...23Qwu2EAQYASABEgJHb_D_BwE
Niet dat ik weet... :)
Geen idee wat het is of doet...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Tokens schroef je aan de binnenkant van het ventielkapje op je vork. Wat je hiermee doet is het volume van de luchtlkamer verkleinen. Hierdoor zal het veerverloop minder lineair en meer progressief worden, waardoor aan het einde van de veerslag de luchtveer meer weerstand gaat bieden tegen het verder inveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Sjoewe schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:00:
Tokens schroef je aan de binnenkant van het ventielkapje op je vork. Wat je hiermee doet is het volume van de luchtlkamer verkleinen. Hierdoor zal het veerverloop minder lineair en meer progressief worden, waardoor aan het einde van de veerslag de luchtveer meer weerstand gaat bieden tegen het verder inveren.
Ik vind dat dit toch wel vaak een overschat ding is. Tokens doen zeker hun werk, maar veel mensen verwachten er een kompleet ander veerkarakteristiek van. Daarmee wil ik zeggen dat ik veel hoor dat mensen meer mid stroke support willen (want de vork jaagt door de vering heen) en stoppen dan er wat tokens in. Daarmee win je uiteindelijk wat meer end stroke support, waarmee je minder snel het absolute einde van je veerbereik haalt. Je mid stroke support verander je hier minimaal mee

De basis begint bij het afstellen van je sag en rebound. Daarna compressie demping en als dat niet voldoende is ga je met tokens aan de gang.

20 tot 30% sag is een gigantisch verschil. 30% is heel erg zacht en 20% zou voldoende moeten zijn. Ben je echt een agressieve rijder, dan zou je nog naar 15% gaan. En dat is dan enkel de basis afstelling! Vanaf hier ga je nog wat fine tunen. Het belangrijkste is om ALTIJD op dezelfde manier te meten. Of dat in het zadel of uit het zadel is maakt minder uit. Ik vind persoonlijk de attack houding aannemen altijd nog het beste, aangezien dit voor mij het meeste met de realiteit overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Iemand nog een mening/ervaringen over Hope Pro 4 vs DT Swiss 350?

Heb twee offerte's laten maken een met 350's en één met Pro 4's, beide op basis van Spank Oozy Trail 345 32h velgen, en met DT Swiss Com 2.0/1.8 dubbel butted spaken. Hope valt een paar tientjes duurder uit en is 100 gram zwaarder op de set. Wat is wijsheid...

[ Voor 67% gewijzigd door Sjoewe op 03-02-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Heb de Hope's in een wielset voor m'n racefiets. Bevallen - tot op heden - erg goed. Ze moeten nog de eerste keer onderhoud krijgen, maar verwacht geen gekke dingen. Geen ervaring metd e DT naven, maar volgens de FM zijn het beide goede naven en val je er geen buil aan. De Hope naven kun je in fancy kleurtjes krijgen, die van DT niet. Maar goed, het is maar wat je belangrijk vindt.

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op maandag 3 februari 2020 @ 20:23:
Iemand nog een mening/ervaringen over Hope Pro 4 vs DT Swiss 350?

Heb twee offerte's laten maken een met 350's en één met Pro 4's, beide op basis van Spank Oozy Trail 345 32h velgen, en met DT Swiss Com 2.0/1.8 dubbel butted spaken. Hope valt een paar tientjes duurder uit en is 100 gram zwaarder op de set. Wat is wijsheid...
Aantal aangrijppunten is nogal anders. Upgrade van de DT's is mogelijk maar duur.

En Hope's maken veel meer geluid dan DT's. Er zit toch maar iets van 50gr verschil tussen? (XD) Of heb je een stalen Shimano-body gekozen voor de Hope's? Dan zal het iets meer zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruud op 04-02-2020 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Galois schreef op maandag 3 februari 2020 @ 16:45:
[...]

Niet dat ik weet... :)
Geen idee wat het is of doet...
Wat het doet is de luchtkamer verkleinen.
In vogelvlucht wat er met een luchtveer gebeurd. Doordat je de vork verder indrukt zal deze meer kracht terug geven omdat de druk omhoog gaat. (zelfde hoeveelheid lucht qua massa in een kleiner volume)

Als die luchtkamer kleiner is dan zal de druk sneller stijgen relatief tot hoever de vork indrukt.
Dit heeft als resultaat dat je dezelfde hoeveelheid Sag gebruikt maar niet meer zo snel door de vork heen drukt.
dan heb je nog steeds dat eerste stukje soepele slag waarin de vork kleine dingetjes opvangt maar bij wat grotere hobbels minder slag gebruikt. Ik hoop dat dit het een beetje uitlegt. ik ben er niet zo goed in namelijk.

Welnu. de wat en waarom. Kijk als je gewoon meer druk op die vork zet dan ga je inderdaad minder snel door je totale slag heen. Maar je maakt de vork ook bovenaan stugger. Dat is niet perse wenselijk.

Wanneer ga je dan die tokens erin proppen?
Als je nou het gevoel hebt dat of je fiets bij een afdaling heel erg laag in de slag blijft. (dan moet je ook ff de rebound checken. onderop de vorkpoot. Komt de vork niet snel genoeg terug naar boven dan duw je steeds verder naar beneden bij opeenvolgende hobbels.) of dat je fiets heel erg naar beneden duikt op afdalingen. Met name bij kuiltjes merk je dat.
Wat ook kan gebeuren is dat je de vork echt tegen het einde van de slag ramt tijdens een rit. Dat is ook wel een teken.

Maar het is niet erg dat je na een rit dat ringetje bovenaan de veerpoot hebt zitten. Als je 120mm slag hebt en je gebruikt maar 80mm daarvan dan klopt er ook iets niet.

Hoop dat dit het een beetje verklaart. Moet zeggen dat ik ze niet gebruik. ben iets van 74kg en heb een 120mm vork. gewoon op de druk gezet die Rockshox adviseert en de rebound een beetje afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Sjoewe wat Ruud zegt, het verschil tussen de 350 en de hope zou geen 100 gram moeten(of hoeven) zijn:
https://www.premiummtb.co...-pro4-vs-dt350-vs-dt240s/
(wel met de 240 vs hope, maar dan is de 240 weer een stuk duurder).

Ik ben voor de hope gegaan, omdat je dan standaard al 44 POE krijgt (en ik wel van die ratel hou :))
DT naven komen standaard met 18 POE en kan je upgraden naar 36 en 54. Maar dan ben je weer 80 euro (dacht ik) meer kwijt. Over de 54T ratchet zijn de meningen qua degelijkheid ook verdeeld, de tandjes zijn een stuk kleiner en daardoor mogelijk zwakker. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou het wel aandurven met mijn rijstijl.

Dus kortom, de 240 is mooi licht, maar erg duur, en nog duurder met een upgraded ratchet, de 350 is een prima naaf, iets lichter dan hope, maar minder POE, en weer duurder met de upgrade, dus dat is maar net wat je belangrijk vind.

Qua gewicht zit het in het midden van roterende massa, dus heb je er minder last van dan bv een zwaardere velg, dus hoewel je op papier misschien een set van 1600 of 1700 gram hebt, merk je dit verschil in de praktijk niet, komt even makkelijk op snelheid, zelfde gyro effect/massa in bochten etc.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Torakk schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:59:
[...]

Wat het doet is de luchtkamer verkleinen.
In vogelvlucht wat er met een luchtveer gebeurd. Doordat je de vork verder indrukt zal deze meer kracht terug geven omdat de druk omhoog gaat. (zelfde hoeveelheid lucht qua massa in een kleiner volume)

Als die luchtkamer kleiner is dan zal de druk sneller stijgen relatief tot hoever de vork indrukt.
Dit heeft als resultaat dat je dezelfde hoeveelheid Sag gebruikt maar niet meer zo snel door de vork heen drukt.
dan heb je nog steeds dat eerste stukje soepele slag waarin de vork kleine dingetjes opvangt maar bij wat grotere hobbels minder slag gebruikt. Ik hoop dat dit het een beetje uitlegt. ik ben er niet zo goed in namelijk.

Welnu. de wat en waarom. Kijk als je gewoon meer druk op die vork zet dan ga je inderdaad minder snel door je totale slag heen. Maar je maakt de vork ook bovenaan stugger. Dat is niet perse wenselijk.
Onderstaande grafiek maakt het een stuk duidelijker. Je ziet dan ook dat de tokens vrijwel geen effect hebben op je mid-stroke. Meer nog omdat je de kracht aan het einde van de veerweg eigenlijk gelijk wilt houden, anders gebruik je niet de hele veerweg. Dan kun je wel eens een negatief effect op je mid-stroke hebben ook.

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb12323842/p5pb12323842.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Je uitleg klopt deels, je verkleint inderdaad de luchtkamer. Daardoor heb je meer weerstand aan het einde van je slag. Zoals @zonoskar al laat zien heeft het zo goed als geen effect op je midstroke. Dat ligt echt aan de complete vork (waaronder de olie/shimstack in je demper). Wil je dat aan gaan passen, dat kan vrij eenvoudig bij de wat betere vorken. Dan wordt tunen pas echt leuk! :) :) Maar op een aantal punten neem je net een short cut waardoor je verhaal niet klopt.
Wanneer ga je dan die tokens erin proppen?
Als je nou het gevoel hebt dat of je fiets bij een afdaling heel erg laag in de slag blijft. (dan moet je ook ff de rebound checken. onderop de vorkpoot. Komt de vork niet snel genoeg terug naar boven dan duw je steeds verder naar beneden bij opeenvolgende hobbels.) of dat je fiets heel erg naar beneden duikt op afdalingen. Met name bij kuiltjes merk je dat.
Dit is juist midstroke en kun je oplossen door de low speed compression van je vork. Is die zo goed als onbruikbaar voor je gewicht dan door dikkere olie in je demper of een andere shim stack. Ik vind dat een van de irritantste dingen, je komt van een afdaling met onderin een kuil. Je vork heeft te weinig mid stroke support (low speed compressie) en duikt naar beneden en alle energie die nog over is gaat je band in. Top-recept voor een oncontroleerbare fiets en een OTB :) Hier verandert een token helemaal niets aan.
Wat ook kan gebeuren is dat je de vork echt tegen het einde van de slag ramt tijdens een rit. Dat is ook wel een teken.
Hier kom je inderdaad zeker op het verkleinen van je luchtkamer uit. (Tokens of olie)
Maar het is niet erg dat je na een rit dat ringetje bovenaan de veerpoot hebt zitten. Als je 120mm slag hebt en je gebruikt maar 80mm daarvan dan klopt er ook iets niet.
Volledige veerweg gebruiken is zeker geen probleem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Afbeeldingslocatie: https://nsmb.com/media/images/2019_Boxxer_Spring_Curve.original.jpg
Nog zo'n grafiek. Hier zie je het verschil tussen een lucht vork en een coil. Ze hebben dezelfde kracht nodig om helemaal in te veren, echter de coil veert slechts 70mm in bij de hoeveelheid kracht waarbij de luchtvork 100mm inveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Afbeeldingslocatie: https://www.pivotcycles.com/content/images/thumbs/0016337_switchblade.png
https://www.pivotcycles.com/en/bike-switchblade-2

Nieuwe 2020 Pivot Switchblade. Erg gaaf, alleen die prijs :z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Cool, thanks voor de input! Heb de Pro 4 besteld, Cycleworks gaat ze bouwen, wordt mooi denk ik. Nu al zin in de eerste rit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Sjoewe Cycleworks ziet eruit als een toffe shop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud die prijzen zijn inderdaad flink.. als je naar de XT race build kijkt, krijg je niet eens full xt... (slx shifter en remmen.. bv) en M1900 wielen met 370 hubs... de duurdere modellen hebben dan nog de 350 met 36 ratchet hubs..

Een hoop geld.. (maar wel mooi)

@Sjoewe dat gaan prima wielen worden!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ruud schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:40:
@Sjoewe Cycleworks ziet eruit als een toffe shop!
Ja zeker weten, echt een hele fijne shop met hart voor alle soorten fietsen. Niks is te gek voor ze, echt een aanrader voor iedereen in de regio Utrecht.

@Ruud YouTube: 2020 Pivot Switchblade: New Look, More Versatility | First Look

[ Voor 18% gewijzigd door Sjoewe op 04-02-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Sjoewe schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:26:
Cool, thanks voor de input! Heb de Pro 4 besteld, Cycleworks gaat ze bouwen, wordt mooi denk ik. Nu al zin in de eerste rit :)
Ah, Rinus heeft die van mij ook gebouwd. Plezier gegarandeerd. Veel plezier!

M'n Kona daar ook gekocht en altijd goede service. Fietsenmaker met echte passie voor fietsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Balboa op 04-02-2020 19:57 ]

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sjoewe schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:26:
Dat gaat helemaal goed komen :) Ik heb zelf precies die combi Hope Pro4 + DT spaken + Spank Oozy 345 en een set 27,5+ met Oozy 395's waarvan die laatste onder begeleiding van Rinus zelf gebouwd is :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Over het verschil tussen hardtails en fully’s zijn hele websites volgeschreven. De ontwikkeling van de laatste jaren bij de fully’s zorgt er voor dat de zgn. ‘nadelen’ van deze fietsen minder (weg?) zijn. En de voordelen dus meer en meer aanwezig zijn/blijven.

Ben wel benieuwd naar jullie mening.

- een standaardrondje in NL, zeg bv. Amerongen. Ben je altijd sneller op een fully of maakt het niet veel uit? (bij twee fietsen van vergelijkbaar niveau/afmontage. Dus Bv een hardtail van 2500€ en een fully van 3500€ voor zover je over geld kunt praten ter indicatie).
- als je 4000€ te besteden hebt en 90% van je km in NL zijn, dan liever een fully of een (high end) hardtail voor deze prijs? En waarom?
- kies je voor de 3000€ Cube C:62 SLT of voor de 3400€ Canyon Luc CF SL 7.0?
- en tussen deze Cube en de 6.0 Canyon die 2800€ is?

[ Voor 6% gewijzigd door Galois op 05-02-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Galois schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:15:
Over het verschil tussen hardtails en fully’s zijn hele websites volgeschreven. De ontwikkeling van de laatste jaren bij de fully’s zorgt er voor dat de zgn. ‘nadelen’ van deze fietsen minder (weg?) zijn. En de voordelen dus meer en meer aanwezig zijn/blijven.

- een standaardrondje in NL, zeg bv. Amerongen. Ben je altijd sneller op een fully of maakt het niet veel uit? (bij twee fietsen van vergelijkbaar niveau/afmontage. Dus Bv een hardtail van 2500€ en een fully van 3500€ voor zover je over geld kunt praten ter indicatie).
- als je 4000€ te besteden hebt en 90% van je km in NL zijn, dan liever een fully of een (high end) hardtail voor deze prijs? En waarom?
Lux 7.0 all day long. Ben je sneller, misschien. Zit je wat comfortabeler tov een hardtail, ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Galois schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:15:

Fully any day! De rest van je vragen heb ik geen verstand van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Holkers schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:20:
[...]

Lux 7.0 all day long. Ben je sneller, misschien. Zit je wat comfortabeler tov een hardtail, ja
En hoe groot is het nadeel van ‘extra gewicht’?
Maar de 6.0 zou het wel verliezen van de aangehaalde Cube?

Ben trouwens helemaal niet bezig met een nieuwe fiets... toevallig aan het lezen :) en behoefte aan mening van anderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Kun je met een hardtail net zo hard naar beneden of boven als een fully, ja. Bochten evenzo. Het geeft comfort en bij wat hobbelige klimmen etc meer grip omdat je dan minder stuitert en contact met de grond houdt. Is dat in Nederland een issue; vast wel een segment te vinden waar je sneller gaat zijn (uilentoren wortelklim wellicht), maar dat is schrapen. Comfort zou ik hoger op het lijstje hebben staan.

Verschil in prijs en dus gewicht ga je wel merken, een higher end hardtail is vaak minder zwaar dan een goedkopere fully die per definitie zwaarder is vanwege vering en links. Scheelt een kilo, misschien 2.

De Lux noem ik als all day long omdat deze een bewezen fijne en snelle geometrie heeft. Wil je trials gaan rijden misschien te agressief maar voor nederland een hele mooie fiets.

Maar: hoe zwaar ben je? (Dat is namelijk mijn manko in de zoektocht naar een nieuwe fiets)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Balboa schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 19:56:
Ah, Rinus heeft die van mij ook gebouwd. Plezier gegarandeerd. Veel plezier!
Rinus?
Holkers schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:37:
Kun je met een hardtail net zo hard naar beneden of boven als een fully, ja. Bochten evenzo.
Nee. Met een hardtail kun je niet zo hard naar beneden als met een fully. Je hebt gewoon niet evenveel grip. Bochten evenzo, minder grip met een hardtail, dus langzamer.

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 05-02-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
zonoskar schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:09:
[...]

Rinus?

[...]

Nee. Met een hardtail kun je niet zo hard naar beneden als met een fully. Je hebt gewoon niet evenveel grip. Bochten evenzo, minder grip met een hardtail, dus langzamer.
Trial and downhill zeker, maar ook die kleine afdalingen in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Holkers schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:27:
[...]

Trial and downhill zeker, maar ook die kleine afdalingen in Nederland?
Op een gewone afdaling zal het voordeel miniem zijn, klopt. Maar ik vond de extra grip in de bochten echt wel de snelheid verhogen en bochtjes hebben we zat in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:25
zonoskar schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:37:
[...]

Op een gewone afdaling zal het voordeel miniem zijn, klopt. Maar ik vond de extra grip in de bochten echt wel de snelheid verhogen en bochtjes hebben we zat in NL.
Ik denk dat de voordelen in Nederland, zoals je zelf ook al zegt, vrij klein zijn. Soms zal dit ten gunste van een fully zijn, soms ten gunste van een hardtail. Het prijsverschil tussen die 2 zorgt er bij mij in elk geval nog voor dat ik nog niet over ga op een fully, maar ben wel gecharmeerd van de Canyon Lux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

wisselwerking schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:11:
[...]

Ik denk dat de voordelen in Nederland, zoals je zelf ook al zegt, vrij klein zijn.
Ach, ik ging slechts 2 km/h sneller over het lokale rondje in Waalre (lees: geen enkele afdaling of moeilijke sectie) met mijn fully dan de hardtail die ik ervoor had, dus ja, de voordelen zijn vrij klein. Dat was wel met een fully uit 1999, dus de voordelen nu zijn nog veel kleiner.

Je mag voor jezelf best beslissen dat je geen fully wilt, of kunt betalen. Maar een fully is echt wel sneller dan een hardtail, ook op simpele ritjes. Het enige waar een fully het laat liggen is op enorm explosieve sprints en zelfs dat nadeel kun je verminderen met de juiste techniek. Daarbij komt nog dat je na ritjes van meer dan 2 uur niet compleet gebroken van je fiets stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:25
zonoskar schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:21:
[...]

Ach, ik ging slechts 2 km/h sneller over het lokale rondje in Waalre (lees: geen enkele afdaling of moeilijke sectie) met mijn fully dan de hardtail die ik ervoor had, dus ja, de voordelen zijn vrij klein. Dat was wel met een fully uit 1999, dus de voordelen nu zijn nog veel kleiner.

Je mag voor jezelf best beslissen dat je geen fully wilt, of kunt betalen. Maar een fully is echt wel sneller dan een hardtail, ook op simpele ritjes. Het enige waar een fully het laat liggen is op enorm explosieve sprints en zelfs dat nadeel kun je verminderen met de juiste techniek. Daarbij komt nog dat je na ritjes van meer dan 2 uur niet compleet gebroken van je fiets stapt.
Toch vraag ik mij dat af. Zelfs bij de profs wordt er niet standaard voor een fully gekozen. Daar zal dan toch wel een reden voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
wisselwerking schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:34:
[...]

Toch vraag ik mij dat af. Zelfs bij de profs wordt er niet standaard voor een fully gekozen. Daar zal dan toch wel een reden voor zijn?
Inderdaad, bij de profs word er zowat de helft van de tijd nog op een hardtail gereden, vind de bovengenoemde uitspraken dan ook gewaagd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Ik rij overal behalve zuid-Limburg sneller op mn hardtail C
(Reaction C:62 SL) dan mn fully (top fuel 9.7). Ook Hoogerheide, Dorst en Wechelderzande. Op minder technische parcours als Alphen ben ik nog sneller op mn crosser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Volgens mij moet je het zien als een 4x4 vs een sportwagen. Die vering heb je alleen profijt van op echt ruig terrein wat je in Nederland weinig zal vinden en op het makkelijkere terrein heeft je sportwagen/hardtail een betere wegligging.

Op de singletrack bij UHR heb je 100m waar je fully sneller is maar de 30km asfalt/bospaden erna toe lever je t in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

wisselwerking schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:34:
Profs doen heel vaak "enorm explosieve sprints", vooral in de klim. Dus zij maken elk parcours de afweging tussen de hardtail en fully.

/edit: @Jampot007 Elke bocht heb je winst met een fully. Dus ja, als je lokale rondje 4 bochten heeft en 20Km aan rechte stukken, neem dan een CX, want die gaat echt wel sneller zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door zonoskar op 05-02-2020 17:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Ach, zolang je niet de motor van een pro hebt maakt het allemaal niet zoveel uit. Vooral kijken waar je de meeste lol mee behaalt.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
zonoskar schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:06:
[...]

Profs doen heel vaak "enorm explosieve sprints", vooral in de klim. Dus zij maken elk parcours de afweging tussen de hardtail en fully.

/edit: @Jampot007 Elke bocht heb je winst met een fully. Dus ja, als je lokale rondje 4 bochten heeft en 20Km aan rechte stukken, neem dan een CX, want die gaat echt wel sneller zijn.
Hoezo elke bocht winst? Hardtail is veel stijver, elke bocht verlies je juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jampot007 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:29:
Hoezo elke bocht winst? Hardtail is veel stijver, elke bocht verlies je juist
Met stijfheid win je niks, behalve in een sprint. Als jij elke bocht verliest op je fully moet je eens een clinic gaan doen om fatsoenlijk bochtjes te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Ik ben tot op heden nog niet sneller op mijn Lux dan ik op mijn Grand Canyon was. Echter denk ik dat dit ook ligt aan de overstap van een Mio naar een Garmin. Volgens mij was de Mio altijd wat gunstiger. Het rijdt wel echt veel comfortabler. Ook op snelle singletracks worden kleine hobbels er uitgefilterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Weleens met @ivocare over gehad.. die rijdt aardig op de limiet in Dorst (wat toch een aardig gladgestreken achtbaan is). Die is op een fully 30 seconden sneller dan op een gelijkwaardige hardtail. Als je op dorst al sneller bent op een fully dan ben je overal, behalve verhard sneller op een (xc) fully.

Ik denk ook dat je aan een fully moet wennen en dat je anders moet rijden om alles eruit te halen.

Ik heb nu ook een hardtail, erg tevreden over, maar ergens spijt dat ik toch niet voor een fully ben gegaan 2 jaar terug. Maar nu zoveel in geïnvesteerd dat ik er nog wel even mee moet doen ;)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simonsters
Ik heb beide, race hardtail en nu de Lux 7.0. Daarnaast rij ik regelmatig marathons en meerdaagsen.
Voor mij: 1 rondje Amerongen ben ik sneller op de hardtail. Meer dan >2 uur altijd de fully.
Maar, ik ben redelijk fit en technisch. Kan dus goed compenseren voor het gebrek aan demping. Ben je niet echt fit dan ben je al heel snel in het voordeel met de fully. Wordt het wat technischer? Dan sowieso de fully. Kwintelooijen bv. (net nog gedaan), veel meer controle en tractie. En daardoor sneller.
Mijn hardtail is +-1.5 kg lichter dan de fully. Met 4.5 w/kg is dat dus 6.75W. Maar dat geldt enkel heuvelop. Voor de prof is die laatste % het verschil tussen winnen/verliezen. Voor jou en mij irrelevant.
Met volle sprints ben je ook in het nadeel, het pompen van de demper genereert hitte (= verlies). Maar, de Lux heeft een prima lockout, dus ook voor die specifieke situatie is de fully geen nadeel.

Ik kies zelf altijd voor de fully.
Pagina: 1 ... 52 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic