Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
Tja, dat gewicht mag je denk ik zoeken in de vork, wielen en afmontage.

Maar dat is het lastige van kinderfietsen, als je ze een fiets geeft met XTR en carbon dan zijn ze daar zo uitgegroeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:46
Torched schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 17:27:
Tja, dat gewicht mag je denk ik zoeken in de vork, wielen en afmontage.

Maar dat is het lastige van kinderfietsen, als je ze een fiets geeft met XTR en carbon dan zijn ze daar zo uitgegroeid.
Mijn zoon valt nogal eens, die heeft nooit echt willen fietsen tot nu.
Vind het dan zonde om een dure nieuwe fiets te geven, vandaar deze 2de hands. Laat hem daar maar op oefenen.

Mijne is carbon en XT afmontage, XTR vond ik te duur. Voor mijn racefieta ga ik zelfs maar voor 105 groepset aangezien het verschil met ultegra klein is, behalve in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Iemand tips voor andere zomer banden voor onder mijn Neuron? Heb nu Nobby Nic's, leuk en veel grip in de modder maar toch te veel weerstand op de droge tracks in NL. Dus ik zou graag wat sneller's voor in de zomer willen maar moet wel goed om kunnen gaan met (mul) zand aangezien ik vooral zandgrond routes zoals Herpen en LDD fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-09 14:46
GrooV schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:55:
Iemand tips voor andere zomer banden voor onder mijn Neuron? Heb nu Nobby Nic's, leuk en veel grip in de modder maar toch te veel weerstand op de droge tracks in NL. Dus ik zou graag wat sneller's voor in de zomer willen maar moet wel goed om kunnen gaan met (mul) zand aangezien ik vooral zandgrond routes zoals Herpen en LDD fiets
Hoeveel weeg je en hoe breed zijn je wielen intern?

Wolfpack Speed 2.4 rondom of Race/Speed v/a. En anders Vittoria Barzo/Mezcal TnT 2.35 v/a of Mezcal rondom.

Iets anders zou IK nu niet kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ruud schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:10:
[...]

Hoeveel weeg je en hoe breed zijn je wielen intern?

Wolfpack Speed 2.4 rondom of Race/Speed v/a. En anders Vittoria Barzo/Mezcal TnT 2.35 v/a of Mezcal rondom.

Iets anders zou IK nu niet kopen :)
Ik heb Maxis XA 30mm wielen (standaard op de neuron) en weeg 95kg. Vittoria zat ik ook naar te kijken, Wolfpack kende ik nog niet. Even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:27
De verkrijgbaarheid van Wolfpack is redelijk dramatisch momenteel...

Ik moet zeggen dat ik redelijk fijne ervaringen heb met Conti.
Een CrossKing 2.3 ProTection voor en een RaceKing 2.2 ProTection achter is een setje waar je ook aardig mee wegkomt.

Sowieso maakt de compound voor ieder merk wel echt enorm uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

GrooV schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:55:
Ik hoor alleen maar positieve verhalen over de Continental Racekings.

En die komt van iemand met een waslijst aan KOMs van UHR ;)

Edit: Mul zand durf ik niets over te zeggen voor die banden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 18-03-2020 11:22 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Sjoewe: ik had ze laatst via de LBS binnen een paar dagen binnen. (29x2.2 race/speed)

Zijn andere maten een probleem of had ik de laatste voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
@Ruud Ik begreep dat er pas in juni weer ergens een volle container wordt verwacht, en alle voorraad momenteel in kleine bundeltjes met de luchtpost komt, dus dat je mazzel moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
Heeft iemand hier goede ervaring met een fietsendrager op trekhaak voor 3 a 4 MTB's?

Heb nu een twinnyload, maar de banden zijn sowieso te dik. Daarnaast wil ik dus graag minimaal 3 bikes mee kunnen nemen, 4 zou mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Tylen schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:21:
[...]

Ik hoor alleen maar positieve verhalen over de Continental Racekings.

En die komt van iemand met een waslijst aan KOMs van UHR ;)

Edit: Mul zand durf ik niets over te zeggen voor die banden.
Race Kings moet je mee om kunnen gaan. Ik heb ze op mijn singlespeed, dat gaat op zich niet al te hard maar ik vind het voor weinig vertrouwen geven. Een tijdje terug had ik de dikke overkill Trail King voor gelegd icm Race King achter en daarmee durfde ik direct veel harder door bochten. Dat kan liggen aan een starre voorvork en/of mijn onbehouwen rijstijl, maar ik vind het zeker geen allemansvriend als voorband.
Dat gezegd hebbende, vond ik deze in 2.85" breed ook weinig vertrouwen geven als voorband (op de UHR) en ging de Nobby Nic 3.0 een heel stuk beter.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15

charrel

Cortisol4life..

Ach ja, banden. Zoveel banden zoveel meningen. Heb er nu rocket ron's onder zitten. Bevalt nog best goed, kon ook nog voor 20€ 2 big betty's 2.4 op de kop tikken in de gg compound. Bij mij gaat vooral prijs voor review ;) Mochten we van de zomer nog op vakantie kunnen gaan de big betty's erom om wat zwaarder werk te doen dan de rocket ron's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slumpjuh
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-12-2023
Goedemiddag Alle,

Ik heb het mountainbiken de laatste tijd weer opgepakt op een oude geleende fiets.

Nu wil ik graag zelf een nieuwe / 2e hands fiets aanschaffen, nu ben ik de volgende aanbieding tegen gekomen:

https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-sella-27-29-2019

Ik zat eerst te kijken naar een Cube Aim Pro, maar mijn oog valt nu op deze aanbiedingen.

Zou iemand kunnen aangeven of dit een goede aanbieding is? Is zonder trappers dus komt nog een beetje bij.

Alvast bedankt!

Groet,
Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Het is allemaal wel spul op instapniveau, maar volgens mij is het een prima keuze voor het geld.

- Shimano Deore is in elk geval een echte MTB-groep, in tegenstelling to Altus of Acera, wat je ook wel eens terugziet op goedkope MTB's. Dus dat is mooi meegenomen.

- Deore 3x9 is geen courante setup meer, 2x 11 of 1x 12 is tegenwoordig de norm. Dat gezegd hebbende, de 9-speed onderdelen zijn makkelijk te krijgen en niet duur.

- De voorvork is een model met een mechanische veer (coil spring). Beter vorken hebben een luchtveer (air spring). Aan een coil spring kun je niet zoveel aanpassen en de vork is zwaarder dan een model met een luchtveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Voor het geld een prima keuze. Het is geen hoogwaardige afmontage, maar voor de eerste kennismaking prima. Het is geen wonder fiets, maar dan mag je je budget al snel verdubbelen tot verdrievoudigen. De cube is in elk geval nog een slag minder en hier heb je geen slechte koop aan.

Ik heb zelf nog een half jaar geleden met ongeveer dit budget ook op de tweedehands markt gekeken, maar echt snel veel beter materiaal kwam ik niet snel tegen of mocht ik er al snel >75km enkele trip aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
Sjoewe schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:21:
De verkrijgbaarheid van Wolfpack is redelijk dramatisch momenteel...

Ik moet zeggen dat ik redelijk fijne ervaringen heb met Conti.
Een CrossKing 2.3 ProTection voor en een RaceKing 2.2 ProTection achter is een setje waar je ook aardig mee wegkomt.

Sowieso maakt de compound voor ieder merk wel echt enorm uit.
Van het weekend een setje Wolfpack Cross en Race besteld 29*2.25. Vandaag ontvangen. Makkelijk tubeless te maken en de set scheelt al gauw 0.6kg tov m'n 27,5+*2.8 wielen. Van het weekend maar eens uitproberen.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Michaelg heb je de Magpeds al eens kunnen uitproberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Ja ik heb er al mee gereden, maar tot nu toe alleen de wat vlakkere rondjes. Dus nog geen gestuiter van bijvoorbeeld de Snake Run ofzo. Daarna kan ik er pas echt wat over vertellen, maar tot nu toe positief.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
VIC_TOR schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Die Roscoe is zeker een goede keuze in die prijsklasse. Het is een mooie allrounder en zeker voor de routes in NL prima geschikt.
Ik moet maar eens gaan testen want ik besef me dat ik ook weleens op de weg zal rijden. Dan is een Dual Sport 4 wellicht de betere keuze t.o.v. een Roscoe 7.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Eiríkr schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:01:
[...]

Ik moet maar eens gaan testen want ik besef me dat ik ook weleens op de weg zal rijden. Dan is een Dual Sport 4 wellicht de betere keuze t.o.v. een Roscoe 7.
Ik weet niet man. Hybrides zijn altijd het slechtste van twee werelden. Ik zou liever met een MTB op af en toe op de weg rijden dan met een hybride af en toe offroad... Als je op die Roscoe een beetje een neutrale band legt (Conti Racekings // Schwalbe Racing Ray/Raplh // Maxxis Recon Race Vittoria Mezcal) dan rolt dat op de weg prima.
Balboa schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:48:
Van het weekend een setje Wolfpack Cross en Race besteld 29*2.25. Vandaag ontvangen. Makkelijk tubeless te maken en de set scheelt al gauw 0.6kg tov m'n 27,5+*2.8 wielen. Van het weekend maar eens uitproberen.
Allright, wie weet is het ondertussen opgelost. Het houdt me vooral een beetje tegen dat er in 29" niet breder dan 2.25 te krijgen is. Voor onder de Honzo lukt dat nog wel, maar onder de Process is 2.35 of meer wel wenselijk. Al geloof ik niet dat het met de huidige vooruitzichten nodig gaat zijn om een site bikepark-waardige banden te gaan bestellen :/

[ Voor 36% gewijzigd door Sjoewe op 19-03-2020 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
@ericafterdark ik zou vooral kijken of er op de Dual Sport wel 2.25" banden mogelijk zijn..standaard liggen er gravel achtige banden op, wat leuk is voor de hybride setup, maar mocht je toch wat meer de MTB kant op willen en je kan geen bredere banden erop leggen dan is dat is dat toch jammer. (smallere banden op de roscoe is altijd mogelijk)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:18:

[...]

Allright, wie weet is het ondertussen opgelost. Het houdt me vooral een beetje tegen dat er in 29" niet breder dan 2.25 te krijgen is. Voor onder de Honzo lukt dat nog wel, maar onder de Process is 2.35 of meer wel wenselijk. Al geloof ik niet dat het met de huidige vooruitzichten nodig gaat zijn om een site bikepark-waardige banden te gaan bestellen :/
Mijn 29x2,25 komen op 30mm intern. Kan ze alleen nog niet ophalen dus het oordeel of het kan moet nog even wachten. Met wat ik lees zou het gewoon erg goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Laatst online: 19-09 08:06
Sjoewe schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:18:
[...]

Ik weet niet man. Hybrides zijn altijd het slechtste van twee werelden. Ik zou liever met een MTB op af en toe op de weg rijden dan met een hybride af en toe offroad... Als je op die Roscoe een beetje een neutrale band legt (Conti Racekings // Schwalbe Racing Ray/Raplh // Maxxis Recon Race Vittoria Mezcal) dan rolt dat op de weg prima.
Goed punt, alleen de versnelling van de trek is beter voor op de weg. Achteraf had ik misschien ook wel een hybride gewild, maar de bandenoptie die jij noemt is wat mij betreft ook wel een goede.

Ik heb zelf 1 x 12, maar ga denk ik mijn voorblad ook vergroten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Tomas_ schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:13:
Goed punt, alleen de versnelling van de trek is beter voor op de weg. Achteraf had ik misschien ook wel een hybride gewild, maar de bandenoptie die jij noemt is wat mij betreft ook wel een goede.
Er bestaat simpelweg niet één fiets voor alle omstandigheden. En hybrides zijn nog wel de minste vorm, want je krijgt een beetje van allebei, maar het blinkt nergens echt in uit. Dus dan eindig je met een fiets die net niet lekker op de weg fietst en net niet lekker in het veld. Als je vooral op de weg wilt trainen en af en toe daarbuiten (in NL), dan ben je volgens mij beter af met een gravelbike. Ik heb laatst een rit gereden met een aantal mensen van Rhenen naar Zeist over de MTB-routes van de UHR. Daarvan waren er een paar die op een gravelbike meereden, en ik moet zeggen, ik was verbaasd over hoe prima dat eigenlijk ging.
Ik heb zelf 1 x 12, maar ga denk ik mijn voorblad ook vergroten.
Als je van een 32 naar een 34, of van een 34 naar 36 gaat dan moet dat lukken zonder de ketting te vergroten.
Met een 34 voor en een 10-50 cassette achter trap je bij 90RPM zo'n 40 kilometer per uur weg. Dat moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Goede tips! Ik ga eens testen op korte termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slumpjuh
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-12-2023
Sjoewe schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 15:44:
Het is allemaal wel spul op instapniveau, maar volgens mij is het een prima keuze voor het geld.

- Shimano Deore is in elk geval een echte MTB-groep, in tegenstelling to Altus of Acera, wat je ook wel eens terugziet op goedkope MTB's. Dus dat is mooi meegenomen.

- Deore 3x9 is geen courante setup meer, 2x 11 of 1x 12 is tegenwoordig de norm. Dat gezegd hebbende, de 9-speed onderdelen zijn makkelijk te krijgen en niet duur.

- De voorvork is een model met een mechanische veer (coil spring). Beter vorken hebben een luchtveer (air spring). Aan een coil spring kun je niet zoveel aanpassen en de vork is zwaarder dan een model met een luchtveer.
ElmarJ16 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:55:
Voor het geld een prima keuze. Het is geen hoogwaardige afmontage, maar voor de eerste kennismaking prima. Het is geen wonder fiets, maar dan mag je je budget al snel verdubbelen tot verdrievoudigen. De cube is in elk geval nog een slag minder en hier heb je geen slechte koop aan.

Ik heb zelf nog een half jaar geleden met ongeveer dit budget ook op de tweedehands markt gekeken, maar echt snel veel beter materiaal kwam ik niet snel tegen of mocht ik er al snel >75km enkele trip aan besteden.
Bedankt voor jullie reacties, gisteren avond naar de winkel geweest en besloten de fiets te kopen! Van het weekend gelijk maar even proberen !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
@ericafterdark ik denk persoonlijk dat je meer baat bij een x caliber hebt dan een roscoe. Die laatste is een leuke speelse trail fiets. De hoeken zijn wat luier, standaard een dropper en 2.8" banden. Veel plezier op een mtb trail, maar asfalt rij je enkel voor het noodzakelijke.

De x caliber is toch meer een xc fiets met de focus op het hard gaan. Dat past ook beter wanneer je op het asfalt blijft. Bovendien kan je hier een stuk dunnere banden op kwijt. 2.0" gaat prima op de x caliber, maar niet op de roscoe. Die laatste komt dan veelste dicht op de grond (tenzij je daar nog een extra 29" wielset voor aanschaft).

Mogelijkheid 2 is een gravelbike. Nu zit ik niet zo in die wereld, maar aangezien dat een vrij nieuwe markt is liggen de prijzen denk ik wat hoger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
ElmarJ16 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:36:
@ericafterdark ik denk persoonlijk dat je meer baat bij een x caliber hebt dan een roscoe. Die laatste is een leuke speelse trail fiets. De hoeken zijn wat luier, standaard een dropper en 2.8" banden. Veel plezier op een mtb trail, maar asfalt rij je enkel voor het noodzakelijke.

De x caliber is toch meer een xc fiets met de focus op het hard gaan. Dat past ook beter wanneer je op het asfalt blijft. Bovendien kan je hier een stuk dunnere banden op kwijt. 2.0" gaat prima op de x caliber, maar niet op de roscoe. Die laatste komt dan veelste dicht op de grond (tenzij je daar nog een extra 29" wielset voor aanschaft).

Mogelijkheid 2 is een gravelbike. Nu zit ik niet zo in die wereld, maar aangezien dat een vrij nieuwe markt is liggen de prijzen denk ik wat hoger)
Dank! Dat klinkt heel logisch en als goed advies. Zat even naar de X-Caliber 9 te kijken en denk dat ik die eens meeneem in vergelijking met de Roscoe.

Binnenkort een keer naar die Trek winkel in Nijmegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36
@ericafterdark Wil je echt mtb-parcoursen gaan fietsen, of gewoon lekker door het bos crossen? Dat eerste zou ik niet zo snel op een Dual Sport doen. Dat tweede denk ik eigenlijk ook niet.

Afgelopen week heb ik een rondje van ca. 20km puur asfalt op m'n mtb gefietst (shame on me :P) en met 2.25" banden was dat gewoon echt lekker cruisen. Als snelheid minder uitmaakt is het vooral vervelend dat de banden sneller slijten, maar het is nog steeds geen stadfiets.

Gravelbikes zijn idd nog wel prijzig, zeker als je iets bredere banden wilt. Wel gaaf. En wel echt heel anders fietsen dan een mtb. Nu fiets ik eigenlijk haast nooit op het parcours en vooral op de wat minder technische paden, maar ook daar is een gravelbike wel echt veel harder werken dan een mtb. En dan heeft mijn mtb niet eens vering :+

De Trek Checkpoint AL 3 zit een beetje in dezelfde prijsclasse als de X-Caliber 9 en de Roscoe 7, en komt bijvoorbeeld met 32mm banden (ruimte voor max 38mm) en een 2x9 groepset. Voor "veel asfalt en af en toe bos" zou ik dat misschien overwegen, maar ik zou dan eerder iets dieper in de buidel tasten voor een Canyon Grail 6.0 oid.

Nouja, ik zou nog dieper in de buidel willen tasten voor een zelf samengestende Salsa Stormchaser, maar qua fietsuitgaven moet ik m'n 29" wielset nog even verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
Dit is wel een biased forumonderdeel als je zulke vragen gaat stellen, bij de wielrenafdeling hebben ze hele andere prioriteiten en dus antwoorden :p
Waar is de kleine tekst (s) gebleven

[ Voor 11% gewijzigd door Jampot007 op 19-03-2020 21:22 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36
Daarom dacht ik er als nepmountainbiker ook maar iets van te vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:47
Aangezien ik geen topic kan bedenken waar dit beter zou passen...

Bij een Gazelle Touche wil ik nieuwe banden opleggen. Voor en achter, binnen en buiten. Er zit origineel 28 x 1 5/8 x1 3/8 op. Nu heb ik per ongeluk 28 x 1 3/8 x 1 5/8 besteld. Gaat dit passen? Levert dit problemen op? De banden die ik gekocht heb zijn dus, als ik het goed begrijp, iets lager en iets breder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mat2005
  • Laatst online: 19-09 10:09
Misschien niet handig om komende dagen te gaan mountainbiken? Een Eindhovense traumachirurg roept iig daar voor op.

https://www.ed.nl/eindhov...s-is-hard-nodig~a359f1e1/

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
hatsa schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:13:
@ericafterdark Wil je echt mtb-parcoursen gaan fietsen, of gewoon lekker door het bos crossen? Dat eerste zou ik niet zo snel op een Dual Sport doen. Dat tweede denk ik eigenlijk ook niet.

Afgelopen week heb ik een rondje van ca. 20km puur asfalt op m'n mtb gefietst (shame on me :P) en met 2.25" banden was dat gewoon echt lekker cruisen. Als snelheid minder uitmaakt is het vooral vervelend dat de banden sneller slijten, maar het is nog steeds geen stadfiets.

Gravelbikes zijn idd nog wel prijzig, zeker als je iets bredere banden wilt. Wel gaaf. En wel echt heel anders fietsen dan een mtb. Nu fiets ik eigenlijk haast nooit op het parcours en vooral op de wat minder technische paden, maar ook daar is een gravelbike wel echt veel harder werken dan een mtb. En dan heeft mijn mtb niet eens vering :+

De Trek Checkpoint AL 3 zit een beetje in dezelfde prijsclasse als de X-Caliber 9 en de Roscoe 7, en komt bijvoorbeeld met 32mm banden (ruimte voor max 38mm) en een 2x9 groepset. Voor "veel asfalt en af en toe bos" zou ik dat misschien overwegen, maar ik zou dan eerder iets dieper in de buidel tasten voor een Canyon Grail 6.0 oid.

Nouja, ik zou nog dieper in de buidel willen tasten voor een zelf samengestende Salsa Stormchaser, maar qua fietsuitgaven moet ik m'n 29" wielset nog even verwerken.
Ik denk dat het voor mij meer door het bos crossen wordt, de heide op en af en toe een route. Waarbij ik dus ook weleens wat asfalt zal meenemen. Ik spaar nog even door en dan ga ik langs bij Trek in Nijmegen om eens te kijken wat het best bij me past.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Recent een MTB gekocht om naast mijn racefiets ook wat off-road werk te kunnen doen. Afgelopen winter een aantal keer een MTB gehuurd, maar dat is toch wat beperkend, zeker rond de Utrechtse heuvelrug waar op zondag geen fiets te krijgen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWrFdo8SLZhkJBtWTV5qNbQiaNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VmepCeZQR8wN2BrillE0pUY.jpg?f=fotoalbum_large

Trek X-Caliber 8 geworden, met SPD pedalen erop. Heb er twee ritjes op zitten en hij bevalt voorlopig heel prima! Komende tijd maar eens lekker kilometers maken! Zal dit topic met een half-oog volgen, want ik heb al wel gezien dat op de MTB andere (kleding-/stijl-)gewoontes gelden dan op de weg. Voorlopig gewoon in lycra het bos in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
MrAcid schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:06:
Recent een MTB gekocht om naast mijn racefiets ook wat off-road werk te kunnen doen. Afgelopen winter een aantal keer een MTB gehuurd, maar dat is toch wat beperkend, zeker rond de Utrechtse heuvelrug waar op zondag geen fiets te krijgen is.

[Afbeelding]

Trek X-Caliber 8 geworden, met SPD pedalen erop. Heb er twee ritjes op zitten en hij bevalt voorlopig heel prima! Komende tijd maar eens lekker kilometers maken! Zal dit topic met een half-oog volgen, want ik heb al wel gezien dat op de MTB andere (kleding-/stijl-)gewoontes gelden dan op de weg. Voorlopig gewoon in lycra het bos in. :+
Prachtig! Waarom specifiek de 8 en niet de 7 of 9? Op basis van budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 13:06
Lycra FTW!

Toffe fiets! Vind het alleen een beetje jammer van die lasnaden die zo duidelijk zichtbaar zijn, vind ik altijd een klein beetje afbreuk doen, als ik toch even mag zeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Eiríkr schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:09:
[...]

Prachtig! Waarom specifiek de 8 en niet de 7 of 9? Op basis van budget?
Thanks!

Budget, en ik wilde graag een single-speed en kreeg de tip om velgen te nemen die tubeless-ready zijn - dat zit beiden niet op de 7.

Zat eerst nog wat lager te kijken qua budget en kwam toen op de Cube Analog uit (ook single-speed), maar die heeft geen luchtvering, niet tubeless ready en ik vond 'm veel te 'relaxed' qua zit (te recht op). Deze Trek is (voor een MTB) wel lekker agressief.
L0we schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Lycra FTW!

Toffe fiets! Vind het alleen een beetje jammer van die lasnaden die zo duidelijk zichtbaar zijn, vind ik altijd een klein beetje afbreuk doen, als ik toch even mag zeuren
Mee eens hoor! Maar dan blijft er wat te wensen. ;)

---
Mocht er iemand nog wat weten over GPS routes in een Garmin, heb ik daar nog een vraag over in het betreffende topic: MrAcid in "Het grote fietscomputer topic"

[ Voor 32% gewijzigd door MrAcid op 20-03-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@MrAcid het is toch helemaal geen single speed??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

MrAcid schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:27:
[...]

Thanks!

Budget, en ik wilde graag een single-speed en kreeg de tip om velgen te nemen die tubeless-ready zijn - dat zit beiden niet op de 7.

Zat eerst nog wat lager te kijken qua budget en kwam toen op de Cube Analog uit (ook single-speed), maar die heeft geen luchtvering, niet tubeless ready en ik vond 'm veel te 'relaxed' qua zit (te recht op). Deze Trek is (voor een MTB) wel lekker agressief.
1xN is iets anders dan singlespeed, dan heb je namelijk ook 1x achter ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk - het is dus een 1x12. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
MrAcid schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:58:
Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk - het is dus een 1x12. :)
Je kan het beter op een andere manier fixen dan je tekst aan te passen. Gewoon die derrailleur en versnellingen er af is dan veel beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
haha, de 2 singlespeeders hier hebben wat om zich druk om te maken :P
(ik dacht gewoon,hij bedoeld natuurlijk 1x en niet single speed)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Deze zondag wil ik graag ergens leuk oefenen op een parcours met dropoffs. Bij voorkeur NIET in een parcours - dan moet je weer tegen de richting in lopen wat anderen in de weg zit - maar een los deel.
Ik ken de obstacles bij Oostvoorne en het park bij Vlaardingen, en Bergschenhoek.

Zijn er nog meer dergelijke dingen waar ik niks van weet? Niet té moeilijk, ik ben nog beetje beunhaas...

Wel in NL natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Blomminator schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:48:
Deze zondag wil ik graag ergens leuk oefenen op een parcours met dropoffs. Bij voorkeur NIET in een parcours - dan moet je weer tegen de richting in lopen wat anderen in de weg zit - maar een los deel.
Ik ken de obstacles bij Oostvoorne en het park bij Vlaardingen, en Bergschenhoek.

Zijn er nog meer dergelijke dingen waar ik niks van weet? Niet té moeilijk, ik ben nog beetje beunhaas...

Wel in NL natuurlijk...
Zaltbommel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Je hebt er 2 op de wielerexperience in roosendaal. Nu weet ik niet of deze open is met de huidige crisis. Het is namelijk een gesloten terrein.

Een andere mogelijkheid is de mijnterril in Beringen. Dit is wel even de grens over, maar je hebt hier 4 drops, variërend van 30 cm tot ruim een meter. Verder een leuke northshore en wat leuke tafels om te leren springen. Misschien wat verder rijden dan normaal, maar je kan er veel plezier hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prulleman
Misschien een beetje zeikerig, ik fiets zelf ook gewoon door, maar of dit nu de tijd is om extra risico te nemen...
ofwel fiets lekker op bekend terrein, maar niet op onbekend terrein met onbekende technische features.

beetje fietsen en fit blijven + de mentale voordelen is zeker positief, maar laten we met zijn alle een beetje rustig aan doen en er voor zorgen dat de IC bedjes beschikbaar blijven voor mensen die het echt nodig hebben.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tijd om de MTB (Canyon nerve) weer onder het stof vandaan te halen :Y)

Eigenlijk wou ik de originele 3x10 SLX/XT setup vervangen zodra ik hem versleten had.... Nog altijd niet gelukt... Te weinig gefietst dus :( Maar ik ga dichterbij het parcours wonen. En de sportschool is toch ook nog effe dicht...

En hoewel ik het grote blad altijd wel lekker vond op route richting het parcours (Bergschenhoek) werd ik tijdens het MTB'en zelf wel gek van al dat geschakel. Stapjes waren nogal klein.

1x12 begint toch wel de standaard te worden. Maar hoe verhoud Shimano zich daarin tegenover SRAM?
De opvolgers van mijn fiets bij Canyon hebben allemaal SRAM.
Nadeel van SRAM is dat ik volgens mij ook een andere hub nodig heb. Crank moet ik eigenlijk sowieso wel vervangen. Volgens mij is de kettinglijn nogal verrukt als ik 1 blad op het huidige triple crankstel zet.

Andere optie is natuurlijk 2x11. Range is wel net even prettiger op het asfalt of als ik aan het begin van het seizoen een pittige beklimming moet doen. Maarja, Kosten en de hoeveelheid materiaal zijn vrijwel hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

Kluus

Gang is alles

[Afbeelding]

Op een XC Hardtail mag lycra gewoon hoor, dus je hoeft je niet aan te passen. Mooie fiets in ieder geval, veel plezier er mee!

PS: Nog wel even die plastic schijf achter je cassette weg, maar dat wist je als wielrenner natuurlijk al ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
_ferry_ schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:57:
Maar hoe verhoud Shimano zich daarin tegenover SRAM?
SRAM & Shimano allebei prima spul. SRAM biedt inmiddels over de hele product range 1x12 Eagle aan. Dus je moet iets meer opletten wat voor kwaliteit je in huis haalt. SX is budget instapniveau, NX is basisniveau, GX is midrange, en X01 en XX1 zijn de lichte high/top end (wedstrijd)groepen, waarbij je ook nog de AXS variant hebt, voor electronisch schakelen.

Bij Shimano heb je minder smaken 1x 12: SLX basisniveau, XT midrange en XTR voor het lichte (wedstrijd) top segment.
Nadeel van SRAM is dat ik volgens mij ook een andere hub nodig heb.
Ja en nee. De SRAM SX/NX Eagle cassette is 11-50 en past op een traditionele HG-hub. Je kan die trouwens ook met de andere SRAM groepen combineren en schijnbaar werkt een SRAM 12s cassette ook prima met een shimano setup. Sunrace maakt ook cassette's die op een HG-hub passen en werken met zowel Shimano als SRAM derailleurs en shifters. Voor de GX/X01/XX1 10-50 cassettes heb je inderdaad een XD-naaf nodig. Voor de Shimano 1x12 systemen heb je ook een andere naaf nodig, namelijk een MicroSpline naaf.
Crank moet ik eigenlijk sowieso wel vervangen. Volgens mij is de kettinglijn nogal verrukt als ik 1 blad op het huidige triple crankstel zet.
Dat ligt er een beetje aan, ik denk dat als je een 1x12 narrow-wide blad op de plek van het 2e kettingblad zet, je volgens mij wel een redelijk kettinglijn houdt. Moet je wel kortere bladbouten kopen.
Andere optie is natuurlijk 2x11. Range is wel net even prettiger op het asfalt of als ik aan het begin van het seizoen een pittige beklimming moet doen. Maarja, Kosten en de hoeveelheid materiaal zijn vrijwel hetzelfde.
De range van 1x12 en 2x11 ontlopen elkaar niet zoveel. De onderlinge stapjes zijn wel iets kleiner bij 2x11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

_ferry_ schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:57:
Tijd om de MTB (Canyon nerve) weer onder het stof vandaan te halen :Y)

Eigenlijk wou ik de originele 3x10 SLX/XT setup vervangen zodra ik hem versleten had.... Nog altijd niet gelukt... Te weinig gefietst dus :( Maar ik ga dichterbij het parcours wonen. En de sportschool is toch ook nog effe dicht...

En hoewel ik het grote blad altijd wel lekker vond op route richting het parcours (Bergschenhoek) werd ik tijdens het MTB'en zelf wel gek van al dat geschakel. Stapjes waren nogal klein.

1x12 begint toch wel de standaard te worden. Maar hoe verhoud Shimano zich daarin tegenover SRAM?
De opvolgers van mijn fiets bij Canyon hebben allemaal SRAM.
Nadeel van SRAM is dat ik volgens mij ook een andere hub nodig heb. Crank moet ik eigenlijk sowieso wel vervangen. Volgens mij is de kettinglijn nogal verrukt als ik 1 blad op het huidige triple crankstel zet.

Iets groter blaadje voor (34 of 36T) omdat je achter een stuk lichter kunt, als je er mee naar extreem steile gebieden gaat kun je altijd nog een kleinere voor leggen. Nieuwe hub is niet per definitie nodig, de goedkopere cassettes van SRAM (NX en/of GX) kunnen op een gewone hub, enige nadeel is dat je dan geen 10 maar 11 als kleinste kransje krijgt. Voor Shimano 12-speed heb je vziw ook een nieuwe (MicroSpline) hub nodig. Kettinglijn op een triple is prima als je het blad op de middelste positie legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Top. Dat is ook om de hoek (20 minuten). Gewoon even kijken. Mits redelijk weer/planning lukt.

@Prulleman Ja, ik snap je wel. Ik wil geen halsbrekende toeren uithalen. Ik kan wel beetje fietsen, maar ik vind juist obstakels oefenen interessant. Vandaar.
Als ik wat breek... zal het ziekenhuis inderdaad blij zijn met mij...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoewe
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5yC5bCml.jpg

Ik post nog maar een keer een plaatje. Helemaal weg van deze fiets. Zelfs op een rondje Lage Vuursche is het lachen gieren brullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:28:
Ik heb geen singlespeed hoor ;). Ja op de kroeg fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Sjoewe , @Demo Thanks, wijst mij alvast in de goeie richting :) Heb nog ergens een screenshot van de gear ratio calculator met het huidige verzet en waar ik op uitkwam met een dubbel of 2x11 setup.
De range was op zich goed. Inderdaad het lichtste verzet wat iets zwaarder was, maar na een paar keer trainen kon ik de lange klim in Bergschenhoek altijd wel op het middelste blad af, dus de granny gebruikte ik zeer zelden. Scheelt weer aardig in de kosten als ik de crank en hub niet hoef te wisselen :) NX is Dus best interessant.

Mijn laatste SRAM ervaring is uit het '00's tijdperk, en toen ehm, hadden ze zeg maar nog wat te ontwikkelen t.o.v Shimano :+ die 7.0 en 9.0 derailleurs hadden al speling als je ze uit de doos haalde. En het rubber van de gripshift sleet harder dan het eelt op m'n handen.

Meteen een Flashback, dat was mijn Giant ATX 1100:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/mR0tB7Hj8IN2F2WVHmcaqq9AI8rqEl_jGqhEd41cdveipwGPcTNM6mkvHD4hXQcjYT_bQjqZC_sYjo9JUeS_fEKkOYDD5lDJ44BeJdOS6Gv7-2kW49eKeOY9sQ
"de banaan"

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 21-03-2020 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
Prulleman schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:28:
Ik snap die singlespeeders nog wel een beetje. Ik heb hetzelfde als ik iemand over zijn of haar stalen ros hoor vertellen. Dan wordt je als Stanton rijder gelijk getriggered, maar blijkt het achteraf een 1 in een dozijn alu fietsje te zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Kluus schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:03:
[...]

Op een XC Hardtail mag lycra gewoon hoor, dus je hoeft je niet aan te passen. Mooie fiets in ieder geval, veel plezier er mee!

PS: Nog wel even die plastic schijf achter je cassette weg, maar dat wist je als wielrenner natuurlijk al ;).
Mooi zo, scheelt weer een hoop geld! Plastic ring is uiteraard verwijderd! ;)

Einde middag Hoge + Lage Vuursche gereden: ligt er goed bij. Mooie parcoursen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56

Toppertje

www.davideografie.nl

Zelf begonnen met het vervangen van het lagervet van m´n achterwiel, leuk klusje wel.
Maar aangezien ik dit voor het eerst doe een vraagje:

Lijkt mij dat deze conus versleten is, en ik dit beter met een nieuwe weer in elkaar kan zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFvj1GLjh6cKfc5qdq9UbRA79iU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rye0JKfqP2y6H4uis6YP93Nq.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Toppertje schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:16:
Zelf begonnen met het vervangen van het lagervet van m´n achterwiel, leuk klusje wel.

Lijkt mij dat deze conus versleten is, en ik dit beter met een nieuwe weer in elkaar kan zetten?
[Afbeelding]
Dat gaat nooit meer soepel lopen inderdaad...
Je kan de boel wel draaiend krijgen, maar zal altijd hakkelig gaan. (Als je dat gaat doen kan je wel makkelijk nieuwe kogeltjes erin stoppen, die zijn makkelijker te vinden dan conussen. Kogels zullen ook verrot zijn als de conus er al zo uit ziet)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Toppertje schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:16:

[Afbeelding]
De grote vraag is; hoe ziet de andere kant in de naaf eruit?

Deze kant is inderdaad wel afgeschreven maar gelukkig makkelijk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Ruud schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:05:
[...]

De grote vraag is; hoe ziet de andere kant in de naaf eruit?

Deze kant is inderdaad wel afgeschreven maar gelukkig makkelijk te vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNdpYEcrc3JQGrSt-_uhz7tMlIQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ig3tJh1HHuLRe84aomcbuFb0.jpg?f=fotoalbum_small

Goed punt, ziet er ook redelijk gaar uit denk ik?
lijkt ook een scheur te zitten bij de rode pijl, aan de rechterkant zit het wel vast.
Misschien dat er daardoor meer vuil kon binnendringen.

Ik gok dat dit ook een nieuwe casette body zou moeten worden...? of een hele nieuwe naaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik kan de diepte niet goed zien, laat staan wat de cup is. Ik zie metalen ringen en afgebrokkeld metaal. Het ziet er uit alsof je met kiezels in plaats van kogels hebt gereden :P
Op zich kun je de cups er uit tikken en nieuwe plaatsen samen met conussen en kogeltjes. Bespaart je in ieder geval het opnieuw inspaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Moet je eerst kijken of je de onderdelen nog ergens kan vinden.. dat is zeker niet voor alle naven het geval

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Prulleman schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:46:
Moet je eerst kijken of je de onderdelen nog ergens kan vinden.. dat is zeker niet voor alle naven het geval
Het zijn XC-21 wielen van WTB, ze zitten onder mijn Bulls copperhead 3 lt (gekocht begin 2016 alweer). Ik lees op een ander forum dat er een XT naaf op zit, maar op de naaf zelf staat Styx.
Misschien iemand die dit bekend voorkomt en er onderdelen voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat fijn ook dat al die fabrikanten maar standaarden verzinnen waardoor er geen standaard is.

Huidige crank is een Shimano FC-M782, dat is steek 96 symmetrisch.
Dan heb je nog weer asymetrisch, steek 104, en natuurlijk weer SRAM, met weer andere afmetingen, maar ook weer een eigen asdiameter. Echt....

Al met al is er voor mijn huidige wielset geen microspline hub te krijgen. Shimano 12 speed valt dus eigenlijk al af. Dus dat maakt de keuze makkelijker. SRAM NX of GX, met of zonder nieuwe Crank+BB

Denk dat het GX gaat worden, met de huidige XT crank en daarop een One-up oval 34T blad (27,5`'). Alleen nog even checken of dat vrij loopt, denk het wel.

Qua range heb ik nu 0.64-3.8, en ga dan naar 0.71-3.55. Komt er eigenlijk op neer dat ik de 40x11 en 22x36 verlies. Niet echt hetgeen ik gebruik, behalve bij wind mee over asfalt. Dan maar geen 37km/uur meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Als je een gx cassette pakt heb je een 10t kransje (bedenk wel dat je daar i.t.t een nx wel een andere body voor nodig hebt, xd).
Met 34x10 op 27.5" ga je nog steeds 40 met 90rpm en 47 met 105 rpm

Top speed bij een 1x setup is echt een non issue op een MTB

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, die XD body is gelukkig wel te verkrijgen voor mijn wielset, totale meerprijs van GX tov NX valt op zich nog mee.

Net een rondje Bergschenhoek gedaan, er bewust op gelet en alles op het 30t middenblad gedaan. En dan volstaat de 11-36 nog net. Maar je schakelt veel en meestal meerdere tegelijk.

Misschien lijkt het maar zo, maar ik heb het idee dat na het winterseizoen overal stukjes zijn afgesneden. Om de stenen in de afdaling heen, om de trappetjes heen, een switchback omzeilen. Veroorzaakt door Strava helden die in de winter de MTB pakken?

[ Voor 30% gewijzigd door _ferry_ op 22-03-2020 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Gisterochtend vroeg was er geen hond te bekennen op het nieuwste, derde, track in Oosterhout. Wat een luxe dat ik er met anderhalve kilometer fietsen op kan stappen :P
Deze keer ook maar gebruik gemaakt van de Rockshox. Enorm verschil qua controle, met name in kort bochtenwerk heel fijn.
Voor jullie natuurlijk een standaardfietsje, maar ik ben er heul blij mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P90SeuhHCCNE137JsGm9jgGbfro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qM2H50DChUzJ2VaWB8eHblza.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Edmin schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:03:
Voor jullie natuurlijk een standaardfietsje, maar ik ben er heul blij mee:
[Afbeelding]
Dat is zeker een luxe. En ik vind het een kek kleurtje. En de fiets is prima op zijn plek op de trails in Oosterhout. Daarbij is lol hebben het belangrijkste.

Dus toffe fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
_ferry_ schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:58:
Ja, die XD body is gelukkig wel te verkrijgen voor mijn wielset, totale meerprijs van GX tov NX valt op zich nog mee.

Net een rondje Bergschenhoek gedaan, er bewust op gelet en alles op het 30t middenblad gedaan. En dan volstaat de 11-36 nog net. Maar je schakelt veel en meestal meerdere tegelijk.

Misschien lijkt het maar zo, maar ik heb het idee dat na het winterseizoen overal stukjes zijn afgesneden. Om de stenen in de afdaling heen, om de trappetjes heen, een switchback omzeilen. Veroorzaakt door Strava helden die in de winter de MTB pakken?
Denk dat die trappetjes meer omzeild worden omdat het rot dingen zijn. Alleen in de vochtigere periode zal het wat sneller duidelijk worden denk ik.

Denk dat je op Bergschenhoek best een heel eind moet komen met een 30-36. Zullen vast wel een paar klimmetjes bij zitten waar je even wat harder kracht moet zetten maar dat is gewoon een beetje meer kracht opbouwen. (Al kijk ik misschien iets anders tegen de meeste parcoursen aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja precies, dat lukte dan ook best vandaag. Maar eerdaags komt de GX upgrade binnen, en dan heb ik iig weer wat te doen aan opbouwen en testen. Je moet toch wat met deze dagen, en ik rij toch alleen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Alleen rijden valt niet mee de laatste tijd... Het is hier super druk op de routes. En om nu met zijn alle treintje te gaan rijden op de single tracks zie ik ook niet zitten. Er rijden ook een hoop malloten tussen die voor het eerst in het bos zijn en weinig van MTB etiketten etiquette weten. Normaal niet zo erg en kan je ze er vriendelijk op wijzen. Maar ik ga nu liever voor de drukte of als dat niet mogelijk is gewoon binnen fietsen.

Een hele hoop mensen hebben de ernst van de situatie nog niet door. (Of denken dat het voor hun niet van toepassing is ofzo)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Prulleman schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:33:
Alleen rijden valt niet mee de laatste tijd... Het is hier super druk op de routes. En om nu met zijn alle treintje te gaan rijden op de single tracks zie ik ook niet zitten. Er rijden ook een hoop malloten tussen die voor het eerst in het bos zijn en weinig van MTB etiketten weten. Normaal niet zo erg en kan je ze er vriendelijk op wijzen. Maar ik ga nu liever voor de drukte of als dat niet mogelijk is gewoon binnen fietsen.

Een hele hoop mensen hebben de ernst van de situatie nog niet door. (Of denken dat het voor hun niet van toepassing is ofzo)
Ben wel benieuwd eigenlijk. Wat zijn de MTB-etiketten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ik vroeg hier laatst voor wat banden tips. Ik heb zelf uit eindelijk een andere keuze gemaakt. Racing Ray voor en Thunder Burt achter, wat een genot ter vervanging van mijn Nobby Nic's.

Eerste keer ging ik wel op mijn plaat bij een boomstronk omdat ik was vergeten de Neuron voor en achter op wat meer druk te zetten omdat er nu 2,25 ipv 2,35 op zit. Nu weer allemaal goed afgesteld.

Lage rolweerstand is echt een genot op de bospaden en los zand en helemaal op asfalt (maar daar koop je ze niet voor), de NoNi's komen er wel weer onder als het weer modder wordt. (of niet/iets anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
MrAcid schreef op zondag 22 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Ben wel benieuwd eigenlijk. Wat zijn de MTB-etiketten?
Ben ik ook benieuwd naar. Kan ik me alvast voorbereiden voor mijn eerste rit later dit jaar O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Eiríkr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:28:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar. Kan ik me alvast voorbereiden voor mijn eerste rit later dit jaar O+
Schreeuw 'Links!' als je links wil inhalen en 'rechts' voor rechts. Dat is t zo'n beetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Ken ze verder ook niet, gebieden waar ik rij kom ik zelden iemand tegen. Echter met veldtoertochten is het links/rechts voorbij wel het enige ja. En op losse ritjes over uitgepijlde tracks is het ook wel handig om niet tegen de richting in te rijden.

Verder geen idee wat etiketten zijn buiten gezond verstand.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Prulleman
Jampot007 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:34:
[...]

Schreeuw 'Links!' als je links wil inhalen en 'rechts' voor rechts. Dat is t zo'n beetje
Schreeuwen kan je ook beter achterwege laten... Beetje vriendelijkheid kan geen kwaad.

Maar inderdaad melden aan welke kant je voorbij komt is handig. Ook even aangeven dat ze ze rustig een plekje kunnen zoeken waar het makkelijk kan is prettig. (Er zijn teveel mensen die het alleen maar gevaarlijker maken omdat ze direct de bosjes induiken als de iemand aan horen komen). Maar vanuit de andere kant. Als er iemand achter je zit die sneller is. Kijk dan ook naar een mogelijke plek en neem daar een beetje snelheid terug, dat maakt het passeren sneller en veiliger.
Een bel vind ik zelf niet nodig, maar zonder aankondiging voorbij knallen is ook gevaarlijk.(dus wat ik meestal doe is zeggen dat ik wil inhalen als er plek is. Als het wat breder is zeg ik of ik links of rechts voorbij kom, bij voorkeur links)

Nog wat andere dingen. Ga niet in grote groepen op singletracks (los van corona). Ga niet met oordopjes fietsen, je moet wel kunnen communiceren. Ga niet tegen de richting in op vaste routes (gek genoeg zijn er nog een hoop fietsers die dat normaal vinden).
Probeer geen PR's te rijden als het druk is.
Afremmen bij kruisingen, en als je voetgangers tegen komt (vooral met honden). Bedenk dat het bos niet alleen van jou is. Een vriendelijke goeiemorgen tegen een voetganger als je op normaal tempo voorbij komt is een stuk makkelijker te accepteren dan zonder wat te zeggen met 30 voorbij knallen. En vergeet je helm niet..

Verder gewoon beetje logisch nadenken en

(O ja, bedoelde natuurlijk etiquette ipv etiketten)

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sjoewe
Eiríkr schreef op zondag 22 maart 2020 @ 19:28:
[...]

Wees respectvol, naar anderen, naar de natuur en naar de trails. Zeg eens hallo tegen de mensen die je tegenkomt. Waarom? Spreekt voor zich, toch?

Stay on the trail. (Bijna) Alle MTB-routes in Nederland zijn zo aangelegd dat ze voor iedereen te rijden zijn. Ga niet van het pad af om boomwortels, plassen en andere obstakels te omzeilen. Dat zorgt voor onnodige slijtage aan de route en schade aan de natuur.

Deel de trails. Geef elkaar de ruimte. Inhalen is geen recht. Maak je aanwezigheid vriendelijk bekend, niet gaan lopen schreeuwen, of in het wiel plakken, wacht tot iemand ruimte maakt, haal in en bedankt vriendelijk. En andersom ook, wees je bewust van je omgeving en maak ruimte waar mogelijk. Een MTB-trail is geen racebaan, er is meer dan Strava in het leven.

Ruim je shit op. Klinkt logisch, maar er ligt zoveel troep in het bos. Lege flesjes, wikkels, binnenbanden, bidons etc, dat ik het toch maar even herhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Demo

Demo

Zorg dat je de meest basale mankementen kunt fixen. In ieder geval een reserve binnenband en bij voorkeur ook een missing link voor een gebroken ketting. Betekent ook dat je een pomp en een multitooltje met kettingpons en bandenlichters nodig hebt, maar die zou je van een vriendelijke voorbijganger kunnen lenen.
Als er iemand langs de kant staat die oogt alsof het niet helemaal lekker gaat (honger, blessure, panne) vraag dan of het gaat en of je wellicht kan helpen. Als een ander zo dom is geweest om geen binnenband mee te nemen, gebruik dan die van jezelf, stuur desnoods een Tikkie aan de ander als je de kosten voor een biba lastig vindt.
Zelf was ik een keer die prutser die een eerste ritje met een nieuwe fiets met nieuwe banden deed voordat ik ze tubeless ging maken en prompt mijn achterband lek reed op het verste punt van de route tov de auto. Na 5 minuten kwamen er twee heren voorbij die mij van een binnenband en een CO2-patroon voorzagen en binnen een paar minuten was ik weer onderweg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:54
Sjoewe schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:06:
[...]

Ruim je shit op. Klinkt logisch, maar er ligt zoveel troep in het bos. Lege flesjes, wikkels, binnenbanden, bidons etc, dat ik het toch maar even herhaal.
Hoe krijgen zoveel mensen het voor elkaar om zoveel bidons te verliezen en het niet door hebben. Ongelooflijk hoeveel bidons er soms liggen op de trails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Komt volgens mij omdat veel mensen de verkeerde bidonhouders op hun fiets zetten. Het enige dat echt goed werkt zijn van die klassieke metalen houders (mits een beetje extra ingedrukt) of echt MTB-specifieke houders.

Van die doorsnee lichtgewicht houders voor op racefietsen klemmen echt niet genoeg om een bidon op z'n plek te houden.

Ik rijd overigens al paar jaar zonder, gebruik liever m'n camelbak.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
Weet je wat pas echt fijn is: Stoppen en die shit (Bidons, blikjes redbull etc) gewoon zelf in je tas stoppen (vanuit gaande dat je camelbak hebt) en het bos uit rijden. Ik word daar extreem blij van. Wandelend, fietsend, het is de eerste keer heel raar om te bukken om de shit van anderen op te ruimen, maar naar een tijdje gewoon tweede natuur en zo nuttig.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:44
Qua mtb etiquette: ik kom nu op single tracks veel ouders met jonge kinderen tegen. Dat is prima natuurlijk. Wat niet ok is, wanneer ze midden op het pad de fiets parkeren en dan lekker wat gaan eten/drinken.

Lang verhaal, maar houdt de route vrij als je even pauzeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
MrAngry schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:54:
Weet je wat pas echt fijn is: Stoppen en die shit (Bidons, blikjes redbull etc) gewoon zelf in je tas stoppen (vanuit gaande dat je camelbak hebt) en het bos uit rijden. Ik word daar extreem blij van. Wandelend, fietsend, het is de eerste keer heel raar om te bukken om de shit van anderen op te ruimen, maar naar een tijdje gewoon tweede natuur en zo nuttig.
Je hebt helemaal gelijk.. maar toch begrijp ik ook heel goed waarom dit lastig is. Het is denk ik een beetje afhankelijk van hoe je fietst, maar het als je normaal gewoon hard een rondje fietst is het totaal anders als je telkens moet stoppen. (met andere woorden, ik zie mezelf dit niet zo snel doen, althans niet elke keer.. maar misschien is het goed om er af en toe een rondje met dit doel op uit te gaan.)

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 23-03-2020 09:22 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
De mooiweerrijders zijn weer onder hun steen vandaan gekropen hoor.. Zaterdag zeker 10 mensen zonder helm zien rijden. Als je ze er op aanspreekt worden ze boos of geven ze aan dat ze toch niet hard gaan of dat ze voorzichtig zijn... Ik kan ook tijdens het inhalen een inschattingsfout maken en achter je stuur blijven hangen, dan kun je nog zo voorzichtig zijn, op je gezichtje ga je....

En zeker in deze tijd is het ziekenhuis wel de laatste plek waar je momenteel wil zijn.

Ik heb bij de fietsclub geopperd om borden te plaatsen met "helm verplicht". Ze gaan kijken bij de gemeente wat mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
MrAngry schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:54:
Helemaal eens! Daarom zit er altijd een plastic tas in mijn rugzak! Dat is toch wel handig ;) Want die blikjes zijn altijd half vol en lekken na leeggieten nog wat na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:56
Rudolf schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:39:
De mooiweerrijders zijn weer onder hun steen vandaan gekropen hoor.. Zaterdag zeker 10 mensen zonder helm zien rijden. Als je ze er op aanspreekt worden ze boos of geven ze aan dat ze toch niet hard gaan of dat ze voorzichtig zijn... Ik kan ook tijdens het inhalen een inschattingsfout maken en achter je stuur blijven hangen, dan kun je nog zo voorzichtig zijn, op je gezichtje ga je....

En zeker in deze tijd is het ziekenhuis wel de laatste plek waar je momenteel wil zijn.

Ik heb bij de fietsclub geopperd om borden te plaatsen met "helm verplicht". Ze gaan kijken bij de gemeente wat mogelijk is.
Heel goed punt, maar aan de andere kant is dat natuurlijk wel iedereen zijn/haar eigen verantwoording.
Iets "verplichten" vind ik persoonlijk wel ver gaan. We leven al in een land met zoveel regeltjes. En hoe wil je dat handhaven?

Niet dat ik het niet met je eens ben hoor. ik was van de week een rondje doen met mijn zoon. Een heuveltje op en hij komt stil te staan. Ik krijg mijn voeten niet snel genoeg uit de pedalen en bij een snelheid van 0 km/h ga ik toch echt over de kop (mijn voorwiel was al over het punt van no return aan de verkeerde kant van het heuveltje haha)
Niks aan overgehouden op een blauw been na, maar ben in zulke gevallen blij dat ik een helm heb. er kan zo een boomstronk of wat dan ook liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
mike0001 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:09:
[...]

Heel goed punt, maar aan de andere kant is dat natuurlijk wel iedereen zijn/haar eigen verantwoording.
Iets "verplichten" vind ik persoonlijk wel ver gaan. We leven al in een land met zoveel regeltjes. En hoe wil je dat handhaven?
Het valt natuurlijk niet te handhaven, maar al staat er bij de toegangswegen maar zoiets. Dat zet mensen hopelijk al aan het denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi7qQSocoyk9J3IBGtqHt-Al6XY=/f/image/KilxAc4NS0bjUF3RqBEsLnv7.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

mike0001 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:09:
[...]

Persoonlijk vind ik dat dit een gevalletje Darwin is, maar in de praktijk is het potentiële munitie voor tegenstanders van routes of reden tot het weghalen van een feature omdat er een (ernstig) ongeval is gebeurd. Daarnaast kun je met ernstig hoofd/hersenletsel de IC goed bezighouden, wat me zeker in deze tijd erg onwenselijk lijkt. Formeel handhaven is lastig, maar het geeft in ieder geval net wat meer munitie als je zo'n onnozele er op aanspreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja ik heb zelfs enige terughoudendheid met fietsen omdat ik het stom vind dat ALS er wat gebeurt, ik het zorgsysteem belast :o. Ik ben verder vrij liberaal ingesteld, maar verplicht een helm in het bos met de MTB vind ik geen gek idee...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Van die dagjes figuren die bij mooi weer de fiets onder het stof vandaan halen ... niet ok, maar ik snap nog dat die niet beter weten.
Maar zag vorige week ook 2 jongens van een jaar of 12, op aardige fietsen (zonder mensen te beledigen, geen decathlon zeg maar). volledig in fietskleding, maar zonder helm.... dat is dan toch ook een gemis in de opvoeding denk ik dan..

we weten allemaal dat een ongeluk in een klein hoekje zit, meestal kom je goed terecht, maar dat heb je niet altijd zelf in de hand. Je hoeft echt geen heftige capriolen uit te halen om een goede smak te maken... een kleine inschattingsfout is genoeg. En met je hoofd tegen een boom kan ook met 10km/uur een probleem zijn, daar hoef je echt geen 30km/u voor te rijden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Het schijnt ook dat je een helm elke 5 jaar +- moet vervangen in een optimale situatie. Maar een helm is beter dan geen helm :p. Gelijk vervangen na een harde valpartij waarbij de helm dienst heeft gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:34:
Van die dagjes figuren die bij mooi weer de fiets onder het stof vandaan halen ... niet ok, maar ik snap nog dat die niet beter weten.
Maar zag vorige week ook 2 jongens van een jaar of 12, op aardige fietsen (zonder mensen te beledigen, geen decathlon zeg maar). volledig in fietskleding, maar zonder helm.... dat is dan toch ook een gemis in de opvoeding denk ik dan..

we weten allemaal dat een ongeluk in een klein hoekje zit, meestal kom je goed terecht, maar dat heb je niet altijd zelf in de hand. Je hoeft echt geen heftige capriolen uit te halen om een goede smak te maken... een kleine inschattingsfout is genoeg. En met je hoofd tegen een boom kan ook met 10km/uur een probleem zijn, daar hoef je echt geen 30km/u voor te rijden
Ey, ik zat nét te kijken naar een Decathlon fiets....
https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8595247?mc=8595247

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Jampot007 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:40:
Het schijnt ook dat je een helm elke 5 jaar +- moet vervangen in een optimale situatie. Maar een helm is beter dan geen helm :p. Gelijk vervangen na een harde valpartij waarbij de helm dienst heeft gedaan.
Afhankelijk van hoeveel je rijdt elke 3-5 jaar. Door de UV-straling in het zonlicht wordt uiteindelijk de schaal van de helm broos en beschermt die dus niet meer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
zonder helm.... Allen het idee al. Oke, heb kortgeleden de reden gezien van dichtbij waarom ik een helm draag, op een pad waar ik bijna 2 keer per week kom met 20+ een boom koppen omdat de omstandigheden net wat anders waren. Ik zie ze ook en roep elke keer 'helm op', maar het is aan dovemansoren. Op de racer zitten vaak oudere mannen, die denken ook dat ze Jan Raas zijn en alles wel goed komt.. jach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Betere afmontage dan mijn fiets :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:46
Rudolf schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:21:
[...]

Betere afmontage dan mijn fiets :'(
De fiets is idd wel heel netjes afgemonteerd, Kan mijn BMC met Fox dempertjes en XT afmontage enkel jaloers naar kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Fiets kopen en een goed frame ergens vandaan halen, alles overzetten en je bent spekkoper. Decathlon frame voor 250 op marktplaats zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Holkers schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:34:
[...]

Fiets kopen en een goed frame ergens vandaan halen, alles overzetten en je bent spekkoper. Decathlon frame voor 250 op marktplaats zetten
Kan je dan niet beter de onderdelen die je wilt los kopen als je toch zelf een hele fiets gaat bouwen :?

Pagina: 1 ... 57 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic