Schreeuwen kan je ook beter achterwege laten... Beetje vriendelijkheid kan geen kwaad.
Maar inderdaad melden aan welke kant je voorbij komt is handig. Ook even aangeven dat ze ze rustig een plekje kunnen zoeken waar het makkelijk kan is prettig. (Er zijn teveel mensen die het alleen maar gevaarlijker maken omdat ze direct de bosjes induiken als de iemand aan horen komen). Maar vanuit de andere kant. Als er iemand achter je zit die sneller is. Kijk dan ook naar een mogelijke plek en neem daar een beetje snelheid terug, dat maakt het passeren sneller en veiliger.
Een bel vind ik zelf niet nodig, maar zonder aankondiging voorbij knallen is ook gevaarlijk.(dus wat ik meestal doe is zeggen dat ik wil inhalen als er plek is. Als het wat breder is zeg ik of ik links of rechts voorbij kom, bij voorkeur links)
Nog wat andere dingen. Ga niet in grote groepen op singletracks (los van corona). Ga niet met oordopjes fietsen, je moet wel kunnen communiceren. Ga niet tegen de richting in op vaste routes (gek genoeg zijn er nog een hoop fietsers die dat normaal vinden).
Probeer geen PR's te rijden als het druk is.
Afremmen bij kruisingen, en als je voetgangers tegen komt (vooral met honden). Bedenk dat het bos niet alleen van jou is. Een vriendelijke goeiemorgen tegen een voetganger als je op normaal tempo voorbij komt is een stuk makkelijker te accepteren dan zonder wat te zeggen met 30 voorbij knallen. En vergeet je helm niet..
Verder gewoon beetje logisch nadenken en
(O ja, bedoelde natuurlijk etiquette ipv etiketten)