denk dat het mee valt, afhankelijk of ik de arena mee neem of niet.Jampot007 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:21:
@Meneer iCy Of je laat je fiets even vies als het niet heel modderig is buiten
Ik squirt de ketting vanaf de onderkant, maar is dat een probleem? Laat hem een halfuur intrekken en doen dan de andere kant en laat dat ook een halfuur intrekken en daarna hangt die vertikaal aan de muur normaal gesproken
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Arena gaat steeds makkelijker alleen ik tikte bij de laatste heuvel de ketting er half af toen ik per ongeluk mijn schoen losklikte. Als het vaker gebeurd zet ik hem iets strakker. Heb ook een nieuwe PR volgens mijn Strava qua snelheid en sta nu op plekje 67 van de 181, niet slecht voor een bijna 120kg wegende persoon. Morgen nog een keer maar dan met een andere kameraad. Jammer dat degene vandaag het niet langer vol kon houden, want ik was nog lang niet op.
Ter Apel. Zit in de mtb route
Vanaf minuut 1:10 zie je de arena
YouTube: MTB Challenge: Ter Apel
[ Voor 24% gewijzigd door Meneer iCy op 04-01-2020 12:29 ]
Ah yes, leuk speelstukjeMeneer iCy schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:58:
[...]
Ter Apel. Zit in de mtb route
Vanaf minuut 1:10 zie je de arena
YouTube: MTB Challenge: Ter Apel
2014 Cannondale Trail SL 1x11 27 inch
SRAM spullen
Hydraulische remmerij
Deuce RST100 air voorvork
Cane Creek balhoofd
Schwalbe Black banden
Volgens mij prima dingetje om de MTB wereld op te ontdekken.
Ik moet aan de hand van mijn zithoogte de maximale lengte van m'n dropper-post bepalen voor in de Process 153. Maar... hoe meet ik de zadelhoogte op een fully?
Op m'n hardtail was dat makkelijk, een rechte lijn van de bottom bracket via de zitbuis tot aan de top van het zadel. Alleen op de Process is de zitbuis niet in lijn met de bottom bracket... Welk punt houd je dan aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 05-01-2020 20:31 ]
De magenta-lijnSjoewe schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:01:
Okay, domme vraag:
Ik moet aan de hand van mijn zithoogte de maximale lengte van m'n dropper-post bepalen voor in de Process 153. Maar... hoe meet ik de zadelhoogte op een fully?
Op m'n hardtail was dat makkelijk, een rechte lijn van de bottom bracket via de zitbuis tot aan de top van het zadel. Alleen op de Process is de zitbuis niet in lijn met de bottom bracket... Welk punt houd je dan aan?
[Afbeelding]
Met dit weer moet je zowiso geen icewax gebruiken, maar een wet lube.Meneer iCy schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:01:
2 vrienden van mij willen samen met mij fietsen. Alleen 1 op zaterdag en 1 op zondag. Moet ik na het schoonmaken dan weer met de ice wax 2 de ketting insmeren? Want denk dat ik de ketting niet droog heb in 1 dag tenzij ik de fiets in de woonkamer laat drogen.
Ga er van uit dat afspoelen en een keer niet insmeren gewoon kan toch? 😊
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Als ik die berekening volg, zou een 175mm Reverb net moeten kunnen, maar een Bikeyoke ReviveDevine 185 ook nog _PRECIES_
Het enige waar je dan nog op moet letten is of die dropper dan nog in je zitbuis past. Vaak is zo'n knik in de zitbuis killing voor de maximale lengte.Tel daar ook nog een cm of 4 aan kabellengte bij, zodat je zeker genoeg ruimte hebt en je kabel geen vreemde knikken moet gaan maken.
Dank je. Heb nu wet besteld van muc off. Wou morgen eigenlijk nog fietsen maar kan dat nu wel en wanneer moet ik overstappen naar die van ice wax? Wanneer het erg droog is?zonoskar schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:14:
[...]
Met dit weer moet je zowiso geen icewax gebruiken, maar een wet lube.
Ja, maar zo duur, ik bedoel één Revive is twee Reverbs of vier Ascends...
...en dat ding is zo geweldig dat niemand ze tweedehands wegdoet...

Yes, inmiddels is het me duidelijk geworden. Max insertion is nergens terug te lezen bij Kona, maar op zich is het wel redelijk op te meten. Zelf met een paar centimeter marge past het allemaal wel wat dat betreft. Kabel routing is wel. De knik is ook vrij mild en de doorvoer zit helemaal beneden bij de BB, dus dat is wel gunstig.ElmarJ16 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:54:
@Sjoewe inderdaad de magenta lijn. Daarmee bepaal je de hoogte van je zadel. Dan meet je de afstand vanaf dat punt naar de bovenkant van de zitbuis. Daarmee kan je de maximale travel bepalen bij een dropper (dit is vaak een vast gegeven van de fabrikant).
Het enige waar je dan nog op moet letten is of die dropper dan nog in je zitbuis past. Vaak is zo'n knik in de zitbuis killing voor de maximale lengte.Tel daar ook nog een cm of 4 aan kabellengte bij, zodat je zeker genoeg ruimte hebt en je kabel geen vreemde knikken moet gaan maken.
85km in totaal met een goeie 35 km aan asfalt schat ik. Viel me erg tegen. Met 5 kilo er af en een lichtere fiets heb ik toch behoorlijk af zitten zien, m.n. op de verharde weg. Bij 60 was de pijp eigenlijk gewoon leeg. Er ligt nu een setje Maxxis Aspen/Recon 2.25 op. Volgens mij hebben die behoorlijk wat weerstand. Ik laat ze er nog even op liggen tot het weer wat beter wordt en dan ga ik toch weer terug naar de oude vertrouwde Racing Ray/Ralph.
Heel flauw gezegd heb je dat gewoon te hard getrapt (te hoge gemiddelde snelheid nagestreefd). Je kan over zo'n afstand bv 200 watt gemiddeld trappen. Als dat met snelle banden 28 km per uur is, dan is dat met hogere rolweerstand misschien 26 km/u..Rudolf schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:06:
Poh... dit weekend voor het eerst sinds lange tijd weer eens wat meer dan een rondje van 40/50 km gereden.
85km in totaal met een goeie 35 km aan asfalt schat ik. Viel me erg tegen. Met 5 kilo er af en een lichtere fiets heb ik toch behoorlijk af zitten zien, m.n. op de verharde weg. Bij 60 was de pijp eigenlijk gewoon leeg. Er ligt nu een setje Maxxis Aspen/Recon 2.25 op. Volgens mij hebben die behoorlijk wat weerstand. Ik laat ze er nog even op liggen tot het weer wat beter wordt en dan ga ik toch weer terug naar de oude vertrouwde Racing Ray/Ralph.
Als je dan toch 28 gaat rijden, dan trap je boven je threshold en blaas je jezelf op.
Je kan ook je hartslag in de gaten houden, want helaas zijn powermeters duur, maar dat is net iets minder betrouwbaar, maar zeker een goede indicatie.
Als je ook nog eens wind tegen hebt... Dan kan het helemaal snel verkeerd gaan..
(Been there...)
* Disclaimer getallen zijn als voorbeeld en nergens op gebaseerd
Dat het tussen je oren goed moet zitten klopt helemaal. Maar zou het echt in rolweerstand zitten?Rudolf schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:06:
Poh... dit weekend voor het eerst sinds lange tijd weer eens wat meer dan een rondje van 40/50 km gereden.
Andere fiets, andere zithouding, wennen. Ander gevoel door de fiets waardoor je denkt langzamer te zijn. Dus ga je meer vermogen leveren. Maar in werkelijkheid was je helemaal niet langzamer...
Of je duurvermogen is gewoon iets ingekakt door te weinig uren op de fiets. Dat trekt heel snel weer bij als je basisvermogen goed is.
Zomaar wat gedachten
Edit: vergeet trouwens niet de ondergrond. Daar kun je jezelf helemaal kapot op fietsen in deze tijd.
[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 06-01-2020 10:22 ]
Ach het zal wel een combinatie van alles geweest zijn. Moet weer wat langere ritten gaan rijden en niet mauwen
Voordeel: kan niks kapot aan & goedkoop (dus weer €150 extra voor de wiel-pot)
Nadeel: zwaar & niet traploos verstelbaar
Twijfel twijfel.
Edit: Heb maar een bod gedaan. Zijn alleen de wielen (+banden) en de remmen nog in te vullen
Huidige idee: Hope Pro 4 + DT-Swiss E532 + DT Swiss Comp, maar voor 2020 hebben ze ook de HX lijn. Eigenlijk voor eMTBs bedoeld, met een max . system weight van 150kg (ipv 120) en dan komt de HX531 ook 100 gram lichter uit...
Beide ASTM 4 en 30mm intern.
[ Voor 63% gewijzigd door Sjoewe op 06-01-2020 12:04 ]
Als je het interessant vindt, heb ik ook wel een CrankBrothers Highline 125 beschikbaar (traploos, met een gewicht van zo'n 560 gram volgens m'n google-kunsten)Sjoewe schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:31:
Hmm, tweedehands E.Thirteen TRS+ mechanische dropper te koop.
Voordeel: kan niks kapot aan & goedkoop (dus weer €150 extra voor de wiel-pot)
Nadeel: zwaar & niet traploos verstelbaar
Twijfel twijfel.
HX531 is maar 25gr lichter per velg volgens de DT-websiteSjoewe schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:38:
Nee, nu je het zegt. Had 710gram gezien ergens, maar dat blijkt bij nadere inspectie inclusief remote en kabel te zijn
Edit: Heb maar een bod gedaan. Zijn alleen de wielen (+banden) en de remmen nog in te vullen![]()
Huidige idee: Hope Pro 4 + DT-Swiss E532 + DT Swiss Comp, maar voor 2020 hebben ze ook de HX lijn. Eigenlijk voor hybride fietsen bedoeld, met een max . system weight van 150kg (ipv 120) en dan komt de HX531 ook 100 gram lichter uit...
Ga nu mijn fiets even poetsen.
Nu merk ik dat ik steeds naar voren glij op mijn zadel, en dat ik tijdens een rit steeds weer opnieuw naar achteren moet gaan zitten.
Kan ik de punt van het zadel iets omhoog zetten zodat ik hopelijk niet meer naar voren glij, of is er wat anders aan de hand?
Ja, lijkt me een goede aanpassing. Let op, kleine stappen qua verandering van je zit positie op het zadel. Meestal heb je twee bouten waarmee met imbus of torx waarmee je de hoek kan verstellen. Daarmee kan je de punt een paar millimeter hoger zetten. Of misschien zadel halve centimeter naar voeren op de rails plaatsen kan ook al helpen.GeleFles schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:08:
Ik heb sinds een tijdje een nieuw zadel (SQlabs) op mijn fiets, en deze is netjes horizontaal gemonteerd.
Nu merk ik dat ik steeds naar voren glij op mijn zadel, en dat ik tijdens een rit steeds weer opnieuw naar achteren moet gaan zitten.
Kan ik de punt van het zadel iets omhoog zetten zodat ik hopelijk niet meer naar voren glij, of is er wat anders aan de hand?
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Welk zadel heb je precies? Sommige zadels zijn gewoon niet horizontaal
Ik heb destijds ook even de afstand tussen mijn zitbotjes laten meten, en daarbij dit zadel gekozen.
De achterkant van het zadel is wel iets hoger, dus wellicht kan het geen kwaad om hem iets te kantelen. Ik merk sowieso dat ik lekkerder zit/trap als ik wat verder achterop zit.
Ik las voornamelijk op veel plekken dat je een zadel recht moet houden of hoogstens iets naar voren moet kantelen, maar vooral niet achterover.
Gaat de komende weken wat lastiger worden om de 3x te halen, maar probeer wel de 2x. Bij mooier weer ga ik de 3x wel halen wanneer het in de avond ook gaat lukken. Heb niet de toptijden gehaald op de andere stukken tracks want die waren nieuw voor mij. Ben alleen bang dat mijn kameraden mij straks niet meer bij kunnen benen dan ze misschien al doen. Ben wel benieuwd hoe het afvallen gaat met deze hobby/sport want heb mijn fitness abbonement opgezegd. Waar ik een uur zat te irriteren zit ik nu 2 uur met een glimlach te fietsen. Haal hier zoveel plezier uit.Prulleman schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:02:
@Meneer iCy Mooi! Je zit nu in de fase van snelle ontwikkelingen, zeker als je 2-3 x in de week blijft fietsen kan het hard vooruit gaan
Nu een vraagje qua poetsen. Ik gebruik gewoon autoshampoo en natuurlijk een simpele tuinslang. Is auto shampoo te grof voor de fiets of kan dit gewoon?
[ Voor 8% gewijzigd door Meneer iCy op 06-01-2020 13:31 ]
Vergeet niet dat de voorkant van je fiets nog iets inzakt. Heeft natuurlijk maar een kleine uitwerking op je zadelpositie maar én-én-én kan net teveel zijn.GeleFles schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:25:
Ik heb een SQlab 612 (maar dan een oudere versie van vorig jaar).
Ik heb destijds ook even de afstand tussen mijn zitbotjes laten meten, en daarbij dit zadel gekozen.
De achterkant van het zadel is wel iets hoger, dus wellicht kan het geen kwaad om hem iets te kantelen. Ik merk sowieso dat ik lekkerder zit/trap als ik wat verder achterop zit.
Ik las voornamelijk op veel plekken dat je een zadel recht moet houden of hoogstens iets naar voren moet kantelen, maar vooral niet achterover.
2x in de week is al heel wat hoor, dus dat komt wel goedMeneer iCy schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:30:
[...]
Gaat de komende weken wat lastiger worden om de 3x te halen, maar probeer wel de 2x. Bij mooier weer ga ik de 3x wel halen wanneer het in de avond ook gaat lukken. Heb niet de toptijden gehaald op de andere stukken tracks want die waren nieuw voor mij. Ben alleen bang dat mijn kameraden mij straks niet meer bij kunnen benen dan ze misschien al doen. Ben wel benieuwd hoe het afvallen gaat met deze hobby/sport want heb mijn fitness abbonement opgezegd. Waar ik een uur zat te irriteren zit ik nu 2 uur met een glimlach te fietsen. Haal hier zoveel plezier uit.
Nu een vraagje qua poetsen. Ik gebruik gewoon autoshampoo en natuurlijk een simpele tuinslang. Is auto shampoo te grof voor de fiets of kan dit gewoon?
En als ik het een beetje inschat heb jij gewoon meer behoefte om vaker/langer/sneller te fietsen, dat betekend (uit eigen ervaring) meer solo ritjes, afgewisseld met wat social rides. Als alternatief kan je op zoek naar een club, maar persoonlijk trekt me dat niet (volg liever eigen planning).
qua schoonmaken gebruik ik gewoon water en een borstel. maar volgens mij kan autoshampoo geen kwaad, ik zou alleen uitkijken bij je remmen als er iets van wax/bescherming in zit. Wat betreft je smering.. ik gebruik gewoon het hele jaar door wax/dry lube (holmenkol lube extreme). een goede smeerbeurt gaat zeker 100+ km (denk minimaal 200 voor de boel gaat piepen) mee inclusief modder en afspoelbeurten. Ik heb hiervoor met shimano wet lube gereden en met viking juice, holmenkol bevalt met grote voorsprong onder alle omstandigheden!
Wow.. Gisterenochtend daar gereden met de MTB. Er lag daar een stier half op de zandpad heel uitdagend te kijken. We zijn er omheen gereden en maakten er nog grapjes over....Vond het al raar dat daar zomaar een stier lag.
Dat lijkt me redelijk gewoon als er ergens een kudde ligt. Het rare zit niet in de aanwezigheid van de stier maar hier ; Hij zou bij de stier zijn gekomen om van dichtbij een foto te maken.Rudolf schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:12:
https://www.bd.nl/uden-ve...ebied-maashorst~a6c0e968/
Wow.. Gisterenochtend daar gereden met de MTB. Er lag daar een stier half op de zandpad heel uitdagend te kijken. We zijn er omheen gereden en maakten er nog grapjes over....Vond het al raar dat daar zomaar een stier lag.
Dan ben je gewoon een dodo. Ik wandel heul veul door natuurgebieden en loop altijd met een redelijke boog om die beesten heen. Ook kom ik niet tussen jong en de kudde. En heb een camera met 20x optische zoom
Bedankt voor de tip. Ik lube elke keer na een grondige schoonmaak beurt zoals gisteren. Zoals zaterdag heb ik hem (vluchtig) afgespoeld en en afgedroogd, maar niet opnieuw gesmeerd.Prulleman schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:12:
[...]
2x in de week is al heel wat hoor, dus dat komt wel goed![]()
En als ik het een beetje inschat heb jij gewoon meer behoefte om vaker/langer/sneller te fietsen, dat betekend (uit eigen ervaring) meer solo ritjes, afgewisseld met wat social rides. Als alternatief kan je op zoek naar een club, maar persoonlijk trekt me dat niet (volg liever eigen planning).
qua schoonmaken gebruik ik gewoon water en een borstel. maar volgens mij kan autoshampoo geen kwaad, ik zou alleen uitkijken bij je remmen als er iets van wax/bescherming in zit. Wat betreft je smering.. ik gebruik gewoon het hele jaar door wax/dry lube (holmenkol lube extreme). een goede smeerbeurt gaat zeker 100+ km (denk minimaal 200 voor de boel gaat piepen) mee inclusief modder en afspoelbeurten. Ik heb hiervoor met shimano wet lube gereden en met viking juice, holmenkol bevalt met grote voorsprong onder alle omstandigheden!
Heb zelf maar Wet lube besteld ivm advies van iemand anders hier. Ga hem morgen voor de zekerheid in de wet lube zetten. Moet ik de ketting nog extra reinigen met een kettingreiniger of is het grondig schoonmaken met de autoshampoo voldoende hiervoor?
Ik zie dat de arena niet in strava staat. Wat is de beste manier om ziets toe te voegen? Gewoon met de fiets of even lopend over het terrein ivm betere gps dekking en dan toevoegen?
Edit: Staat er wel al in, wel minder accuraat als de mijne en met een "aparte" naam. Heb hem afgelopen maandag ook pas de eerste keer echt afgemaakt dus vandaar ook pas in mijn lijstje verschenen.
[ Voor 5% gewijzigd door Meneer iCy op 07-01-2020 11:13 ]
Meestal moet je eerst een hekje door om in het gebied met wilde dieren te komen. In Uden is dat niet het geval. Dat maakt mij persoonlijk toch wel wat alerter. Zeker als er ook nog eens een waarschuwingsbordje bij staat. Maar denk inderdaad dat deze meneer niet handig bezig is geweest.
Ik probeer altijd afstand te houden en vooral rustig te passeren mochten ze op het pad bevinden. Beesten zijn wel mensen gewend, maar als er jonkies zijn blijft het oppassen.

Ik teken nergens meer voor
Op Ede rood kan je ze ook tegenkomen (even opgezocht, hier lopen Spaanse runderen (Sayaguesa)). Op zich wel rustige beesten als je afstand houdt. Al is het soms lastig ze op gepaste afstand te passeren. Vorig jaar stond ik eens even naar ze te kijken toe er 1 doodkalm, maar kaarsrecht, op me af kwam kuieren. Toen ie op een paar meter was heb ik snel een foto gemaakt en ben ik toch maar gauw weer op mijn fiets gesprongenHolkers schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:00:
Die beesten hebben een onzichtbare zone om zich heen waarin je niet mag komen. Nadeel is dat je niet weet hoe dichtbij je kunt komen maar als zo’n beest je blijft aankijken en z’n oren naar je toe steekt weet je dat je die grens bijna over bent. Deze meneer was net te ver, maar dan heb je echt alle waarschuwingen wel gemist hoor.. In Zoetermeer lopen ze ook, bocht zo ruim mogelijk maken

[ Voor 3% gewijzigd door BreadFan op 07-01-2020 11:20 ]
Ik heb inmiddels 3x gefietst en het ging nog niet heel goed (zou graag meer fietsen maar wegens tijdgebrek lukt het op dit moment max 1x per week). in de avond de bossen in zie ik nog niet echt zitten...wel heb ik regelmatig tijd om tussen het werk door even een uurtje een sportschool op te zoeken...zijn er kracht oefeningen die jullie doen om beter te worden in het fietsen? Mijn conditie is op dit moment erg slecht (oa. door een fikse longontsteking 5 weken geleden en een flinke portie overgewicht waar aan gewerkt word) maar ik merk ook dat ik flink wat kracht in mijn benen mis...veel fietsen is hier natuurlijk de oplossing voor maar misschien kan ik er ook iets aan doen in de sportschool.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Als leek, zou ik zeggen? Z'n traploop apparaat? Interval training voor je benen en kern. Schouders voor stabiliteit.Nutterd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:23:
Hallo,
Ik heb inmiddels 3x gefietst en het ging nog niet heel goed (zou graag meer fietsen maar wegens tijdgebrek lukt het op dit moment max 1x per week). in de avond de bossen in zie ik nog niet echt zitten...wel heb ik regelmatig tijd om tussen het werk door even een uurtje een sportschool op te zoeken...zijn er kracht oefeningen die jullie doen om beter te worden in het fietsen? Mijn conditie is op dit moment erg slecht (oa. door een fikse longontsteking 5 weken geleden en een flinke portie overgewicht waar aan gewerkt word) maar ik merk ook dat ik flink wat kracht in mijn benen mis...veel fietsen is hier natuurlijk de oplossing voor maar misschien kan ik er ook iets aan doen in de sportschool.
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Als cardio deed ik altijd fietsen maar misschien is het inderdaad logisch en handiger om er ook andere oefeningen als cardio training (traplopen) bij te doen. maar ik doelde meer of het handig zou zijn om er bijvoorbeeld bij te: Squatten, legpress, lunges enzovoort te doen.Oggy schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:29:
[...]
Als leek, zou ik zeggen? Z'n traploop apparaat? Interval training voor je benen en kern. Schouders voor stabiliteit.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Blijf vooral in het donker uit de bossen, zeker als je alleen bent.
Hoi Rudolf,Rudolf schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:09:
@Nutterd Het herstel van een longontsteking duurt lang. Gun jezelf vooral de tijd. Wat gaat er niet goed? Heb je niet het gevoel dat elke rit weer net iets beter ging dan de vorige? Misschien zijn spinninglessen iets voor je.
Blijf vooral in het donker uit de bossen, zeker als je alleen bent.
Bedankt voor je reactie! Conditioneel ga ik het zeker tijd geven en ieder ritje gaat het inderdaad beter, ik klink misschien negatief maar ben best tevreden. Wat me vooral stoort is dat het op het vlakke gewoon OK gaat maar zo gauw ik een heuveltje op moet mijn benen direct "vol" lopen en dit lijkt mij een kracht probleem?
Positieve noot: eerste x dat ik ging fietsen was ik na 8(!!!) KM compleet afgeschreven en zat mijn hartslag constant heel hoog maar afgelopen zaterdag haalde ik vrij eenvoudig de 18km en kon ik mooi mijn hartslag en ademhaling reguleren (bergop uiteraard niet ;-)) helaas moest ik toen stoppen ivm afspraak later op de dag maar deze zondag wil ik voor de 30km gaan (uiteraard luister ik naar mijn lichaam)
Heb ooit bijna een botsing gehad met zo'n beest. Er kwam een kudde uit de bosjes gerend, terwijl ik op volle snelheid de bocht om kwam. Als de timing iets anders was geweest, was ik vol van de zijkant geramd. De persoon achter mij kon net op tijd rammen.Quakie schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:57:
In Vlaardingen loopt een kudde Schotse Hooglanders in het gebied waar ook het MTB parcours ligt. Soms ontstaat er een situatie dat je onverwachts voor z'n beest staat (binnen 5 meter).
Ik probeer altijd afstand te houden en vooral rustig te passeren mochten ze op het pad bevinden. Beesten zijn wel mensen gewend, maar als er jonkies zijn blijft het oppassen.
[Afbeelding]
Dat was flink schrikken.
Hello fellow humans
Andere oefeningen kunnen geen kwaad en hebben zeker wat voordelen, maar van bv squats ga je niet direct harder fietsen. Het is goed voor je mobiliteit en algemene fitness, want fietsen is best eenzijdig. Daarnaast heb je op de MTB (in tegenstelling tot op de racefiets) zeker wat aan een sterke core/bovenlichaam/armen).Nutterd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:20:
[...]
Hoi Rudolf,
Bedankt voor je reactie! Conditioneel ga ik het zeker tijd geven en ieder ritje gaat het inderdaad beter, ik klink misschien negatief maar ben best tevreden. Wat me vooral stoort is dat het op het vlakke gewoon OK gaat maar zo gauw ik een heuveltje op moet mijn benen direct "vol" lopen en dit lijkt mij een kracht probleem?
Positieve noot: eerste x dat ik ging fietsen was ik na 8(!!!) KM compleet afgeschreven en zat mijn hartslag constant heel hoog maar afgelopen zaterdag haalde ik vrij eenvoudig de 18km en kon ik mooi mijn hartslag en ademhaling reguleren (bergop uiteraard niet ;-)) helaas moest ik toen stoppen ivm afspraak later op de dag maar deze zondag wil ik voor de 30km gaan (uiteraard luister ik naar mijn lichaam)
Maar wat jij aangeeft is het best op te lossen met meer fietsen. En dan met name wat intervallen toevoegen. 2 uur lang op 1 tempo is heel wat anders dan de grote wisselingen waar je niet onderuit komt op de MTB.
Dus als je een uurtje sportschool goed wilt besteden kan je wat kracht oefeningen doen en een half uurtje intervallen op een hometrainer. Als je genoeg tijd hebt om buiten te fietsen kan je meer focussen op kracht in de sportschool, naar nogmaals, dat vertaald zich in deze fase niet zo snel in beter/sneller fietsen
Ik weet niet wat een flinke portie voor jou is, maar ik begon met een bmi van 40 en was 147.6kg eind april. Ik heb toen qua conditie/opbouw begonnen met 10 minuten lopen op de hardloop band, 10 minuten fietsen en 10 minuten crosstrainer. Daarnaast diverse apparaten voor kracht opbouw (Seated leg press machine, pulldown machine, seated chest press en Abdominal crunch machine).Nutterd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:23:
Hallo,
Naast mijn voedingspatroon aan te passen ben ik inmiddels meer dan 25kg kwijtgeraakt (had inmiddels meer kunnen zijn maar motivatie richting sportschool kwijt). Nu verwacht ik dat ik deze maand de 30kg + aan te tikken, misschien zelfs volgende week al (vanochtend stiekem tussendoor gewogen en de weegschaal zei 118,4kg).
Dit staat los van het MTB-en uiteraard en heb niet specifiek daar op getrained. Ik denk dat ik veel kracht in de benen al had ivm overgewicht wat ik had, maar heb op de seated leg press mij wel in de tijd elke keer tot het uiterste gedreven tot ik mijn eigen record had gesettled op 180kg x 12 weg te drukken (daarna merkte ik het wel in de beentjes dat ik iets te veel gewicht op mijn beentjes had gezet).
Let op; het volgende is opgesteld om begrijpelijk te zijn voor niet insiders. Ongetwijfeld aan te scherpen dus be my guest
Vollopende benen hoeft geen krachtprobleem te zijn. In de fietselarij is maar 1 getal belangrijk en dat is je FTP uitgedrukt in watt/KG lichaamsgewicht. Even een korte uitleg; FTP wil zeggen de maximale kracht die je gedurende langere tijd (zeg een uur) kunt leveren.
Normaal uitgedrukt in aantal watt maar juist de factor lichaamsgewicht is belangrijk. Stel dat jij en ik allebei een FTP hebben van 250W. Maar ik weeg 150KG en jij 75KG. Dan fiets jij twee keer zo hard die berg omhoog. (Let op, langere klim, geen explosieve korte klim van een paar seconden)
Als je spieren verzuren (wat jij vollopen noemt) kan het melkzuur dat geproduceerd wordt bij verbranding zonder zuurstof (anaeroob) niet snel genoeg afgevoerd worden. Dit kun je best verbeteren door te zorgen voor een betere doorbloeding van je spieren. En die doorbloeding wordt verbeterd door duurtraining. Kortgezegd, uren maken. De snelheid/intensiteit is ondergeschikt aan de duur van de training. Juist dat herstel na de anaerobe inspanning kun je goed trainen en wordt ook wel conditie genoemd.
Waar je eigenlijk naar op zoek bent is een zo hoog mogelijk vermogen om zuurstof op te nemen. (VO2 max) maar helaas is dat ook weer afhankelijk van je lichaamsgewicht. Een zwaarder iemand kan veel zuurstof opnemen maar heeft ook meer kilo's om die zuurstof over te moeten verdelen...
Een deel van de motor kan getraind worden (herstel/conditie), je VO2max krijg je relatief eenvoudig omhoog door af te vallen, dan heb je meteen een voordeel omdat je minder gewicht naar boven moet trappen. Maar een ander deel van de motor is helaas niet te trainen en is genetisch bepaald.
Wat voor jou de beste oplossing is, uren maken bij lage intensiteit. Vet en koolhydraten verbranden. Natuurlijk zal de intensiteit wat hoger zijn door het gewicht in het begin maar dat wordt in de loop van de tijd vanzelf lager. Urenurenuren! En dan is 1 rit van 2 uur altijd beter dan 2x 1 uur.
En wil je lichamelijk klaar zijn om je techniek te verbeteren? Core training!
RCZ verkoopt SRAM Guide Ultimates voor een mooie prijs... Eigenlijk niet 'mien merk' voor remmerij, maar op deze manier wel een mooie manier om high end remmen te spec'en voor een mid-end prijsje...
Reviews zijn allemaal lovend, gebruikservaringen zijn positief maar meer verdeeld.
Ik zou remmen nemen die aansluiten bij je andere fiets(en) en wat je gewend bent, dus niet op de ene fiets super modulerend en op de andere super bijterig.Sjoewe schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:57:
Ben ik weer met m'n lunchpauze aanschafoverwegingen...
RCZ verkoopt SRAM Guide Ultimates voor een mooie prijs... Eigenlijk niet 'mien merk' voor remmerij, maar op deze manier wel een mooie manier om high end remmen te spec'en voor een mid-end prijsje...
Reviews zijn allemaal lovend, gebruikservaringen zijn positief maar meer verdeeld.
De Honzo heeft Shimano Zee's. Beetje de Toyota Yaris van de remmerij. Je hoeft er nooit naar om te kijken, laat je nooit in de steek, maar wel een beetje saai. Ik wil dat deze fiets wat "leuks" heeft.
Binnen Shimano blijft er dan Saint, of XT8020/8120 over.
Dat is eigenlijk gewoon zelf-nepperij om die te kopen. Want de caliper is van alle drie intern gewoon dezelfde, en remgreep eigenlijk voor 90% ook. Grootste verschil is dat de Zee & XT een toolless reach adjust hebben, en de Zee's een imbus je hebben voor de reach adjust (en dus wat branding aan de buitenkant).
Saint heeft nog Freestroke adjust, maar dat is ook niet zo boeiend, want het standaard bijtpunt is gewoon prima.
Kutleven
[ Voor 9% gewijzigd door Sjoewe op 07-01-2020 13:19 ]
Heb dit nog niet gedaan, maar wil hier wel mee beginnen maar de vraag is. Hoe ga ik dit doenRuud schreef op donderdag 28 november 2019 @ 07:30:
@Meneer iCy leuk! Welke route ga je rijden?
Zet je remhendels nog een stuk naar binnen. Remmen met 1 vinger
[ Voor 33% gewijzigd door Sjoewe op 07-01-2020 13:34 ]
Is een hele set XT M8100 (drivetrain + remmen) niet een mooie combi? 12 speed shimano doet niet onder voor eagle, al kan je een voorkeur hebben voor de verschillende shifters
@Meneer iCy inbus boutje losdraaien, op je zadel gaan zitten, handen zo neutraal mogelijk op je grips en dan de remhendels verschuiven tot je wijsvinger netjes in het hoekje/haakje van de greep valt. en dan weer vast draaien. Let dus op de afstand van de beugel tot je grip, dit mag/kan best 1-2 cm zijn, maar ook op de hoek, zorg dat je je hand niet hoeft te draaien om de hendel te pakken en kracht te zetten.
Ik heb net een hele SRAM GX Eagle drivetrain bijeen gesprokkeld, dus die ga ik ff skippen.Prulleman schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:35:
@Sjoewe snap de drang naar iets meer fancy wel hoor, maar wat betreft remmen is gevoel wel erg belangrijk, meer nog dan met schakelen (vind ik persoonlijk..).
Is een hele set XT M8100 (drivetrain + remmen) niet een mooie combi? 12 speed shimano doet niet onder voor eagle, al kan je een voorkeur hebben voor de verschillende shifters
Remmen en drivetrain van hetzelfde merk vind overigens ik niet heel belangrijk. Integratie is leuk, maar ik lig er niet wakker van als m'n shifter op een andere klem zit dan de remgreep.
Daarom heb ik op al mijn fietsen Hope remmenPrulleman schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:03:
[...]
Ik zou remmen nemen die aansluiten bij je andere fiets(en) en wat je gewend bent, dus niet op de ene fiets super modulerend en op de andere super bijterig.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Haha, dat kan ookzonoskar schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:41:
[...]
Daarom heb ik op al mijn fietsen Hope remmen
dat snap ikSjoewe schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:39:
[...]
Ik heb net een hele SRAM GX Eagle drivetrain bijeen gesprokkeld, dus die ga ik ff skippen.![]()
Remmen en drivetrain van hetzelfde merk vind overigens ik niet heel belangrijk. Integratie is leuk, maar ik lig er niet wakker van als m'n shifter op een andere klem zit dan de remgreep.
maar dan zou ik toch gewoon voor shimano gaan.. al is het maar om dezelfde bleedkit en olie te kunnen gebruiken.. (naast natuurlijk het gevoel wat je gewend bent)
[ Voor 60% gewijzigd door Prulleman op 07-01-2020 13:44 ]
goed plan, kan veel uitmaken, je moet eigenlijk het verschil niet merken of je nu wel of geen vinger op je remgreep hebt, je handen moeten nog in dezelfde positie op je grips zitten (op je wijsvinger na dus)Meneer iCy schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:53:
@Sjoewe @Prulleman
Top bedankt! Ga ik zaterdag even aanpassen want heb het idee dat het daarmee bochten/rem wat beter gaat. Ging bijna mis maandag omdat ik mijn vingers aardig moet strekken, maar wellicht kan het ook gewoon ervaring zijn wat ik mis.
hier kan je nog een paar voorbeelden vinden (inc die van mij):
https://www.mountainbike....f=9&t=144120&hilit=remmen
Gaat goed komen! Bedankt voor de tip(s).Prulleman schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:59:
[...]
goed plan, kan veel uitmaken, je moet eigenlijk het verschil niet merken of je nu wel of geen vinger op je remgreep hebt, je handen moeten nog in dezelfde positie op je grips zitten (op je wijsvinger na dus)
hier kan je nog een paar voorbeelden vinden (inc die van mij):
https://www.mountainbike....f=9&t=144120&hilit=remmen
Ga der hopelijk voor de zondag rit nog naar kijken. Dan gaan we met zijn 4en rijden.
Ik zou eerst naar je streef gewicht gaan, dan als je echt wat wil trainen is het effectief om bv 1 dag in de week een duurtraining te doen en 2 dagen per week intervalblokken (dit kunnen wel korte trainingen zijn). Op mountainbike parcoursen doe je niet anders dan interval, bergje op, bergje af en optrekken uit elke bocht.Nutterd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:20:
[...]
Hoi Rudolf,
Hoop dat Strava ooit de optie MTB gaat invoeren, want zoals ik net las speelt de vraag al sinds 2012.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ben ook wat kilo'tjes aan het kwijtraken wat mij ook opviel in strava is dat ik afgelopen zondag over een rit van 3 uur en 45 minuten 2800kcal zou hebben verbrand en mijn maatje 'maar' 2100kcal. Nou heb ik wel met hartslagmeter gefietst en hij niet, misschien dat dat nog wat verschil maakt...maar een hele maaltijd...Meneer iCy schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:08:
Heb net eens mountainbiken ipv strava --> google fit --> virtuagym koppeling ingevoerd, man ik schrok van het verschil qua calorie-en.
Hoop dat Strava ooit de optie MTB gaat invoeren, want zoals ik net las speelt de vraag al sinds 2012.
Bedankt, ik ga ook proberen om vooral mijn weekenden beter in te delen zodat ik meer kan fietsen maar helaas is hier door de weeks geen ruimte voor (tot het s' avonds later licht blijft).Prulleman schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:45:
[...]
Andere oefeningen kunnen geen kwaad en hebben zeker wat voordelen, maar van bv squats ga je niet direct harder fietsen. Het is goed voor je mobiliteit en algemene fitness, want fietsen is best eenzijdig. Daarnaast heb je op de MTB (in tegenstelling tot op de racefiets) zeker wat aan een sterke core/bovenlichaam/armen).
Maar wat jij aangeeft is het best op te lossen met meer fietsen. En dan met name wat intervallen toevoegen. 2 uur lang op 1 tempo is heel wat anders dan de grote wisselingen waar je niet onderuit komt op de MTB.
Dus als je een uurtje sportschool goed wilt besteden kan je wat kracht oefeningen doen en een half uurtje intervallen op een hometrainer. Als je genoeg tijd hebt om buiten te fietsen kan je meer focussen op kracht in de sportschool, naar nogmaals, dat vertaald zich in deze fase niet zo snel in beter/sneller fietsen
ik weeg nu 105kg en ben 1.80m mijn BMI weet ik niet exact maar heb in ieder geval zeker 4 jaar niet gesport (hiervoor wel gemountainbiked en heel fanatiek krachttraining gedaan) mijn doel is sowieso om te beginnen met 20kg afvallen dit moet op de fiets ook wel flink te merken zijn denk ikMeneer iCy schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:48:
[...]
Ik weet niet wat een flinke portie voor jou is, maar ik begon met een bmi van 40 en was 147.6kg eind april. Ik heb toen qua conditie/opbouw begonnen met 10 minuten lopen op de hardloop band, 10 minuten fietsen en 10 minuten crosstrainer. Daarnaast diverse apparaten voor kracht opbouw (Seated leg press machine, pulldown machine, seated chest press en Abdominal crunch machine).
Naast mijn voedingspatroon aan te passen ben ik inmiddels meer dan 25kg kwijtgeraakt (had inmiddels meer kunnen zijn maar motivatie richting sportschool kwijt). Nu verwacht ik dat ik deze maand de 30kg + aan te tikken, misschien zelfs volgende week al (vanochtend stiekem tussendoor gewogen en de weegschaal zei 118,4kg).
Dit staat los van het MTB-en uiteraard en heb niet specifiek daar op getrained. Ik denk dat ik veel kracht in de benen al had ivm overgewicht wat ik had, maar heb op de seated leg press mij wel in de tijd elke keer tot het uiterste gedreven tot ik mijn eigen record had gesettled op 180kg x 12 weg te drukken (daarna merkte ik het wel in de beentjes dat ik iets te veel gewicht op mijn beentjes had gezet).
Ook jij weer bedankt! top en heel uitgebreide uitleg en het is duidelijk! ik ga sowieso meer uren maken alleen nog even qua tijd inpassen! ik ben ongeveer 7 jaar geleden ook begonnen met mountainbiken en toen deed ik veel krachttraining voordat ik begon op de MTB maar toen ging het vanaf het begin veel beter dus zal mijn basisconditie veel beter zijn geweest. ik moet nu denk ik gewoon iets geduldiger zijn en niet direct denken dat ik van der Poel ben ofzoRuud schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:48:
@Nutterd:
Let op; het volgende is opgesteld om begrijpelijk te zijn voor niet insiders. Ongetwijfeld aan te scherpen dus be my guest
Vollopende benen hoeft geen krachtprobleem te zijn. In de fietselarij is maar 1 getal belangrijk en dat is je FTP uitgedrukt in watt/KG lichaamsgewicht. Even een korte uitleg; FTP wil zeggen de maximale kracht die je gedurende langere tijd (zeg een uur) kunt leveren.
Normaal uitgedrukt in aantal watt maar juist de factor lichaamsgewicht is belangrijk. Stel dat jij en ik allebei een FTP hebben van 250W. Maar ik weeg 150KG en jij 75KG. Dan fiets jij twee keer zo hard die berg omhoog. (Let op, langere klim, geen explosieve korte klim van een paar seconden)
Als je spieren verzuren (wat jij vollopen noemt) kan het melkzuur dat geproduceerd wordt bij verbranding zonder zuurstof (anaeroob) niet snel genoeg afgevoerd worden. Dit kun je best verbeteren door te zorgen voor een betere doorbloeding van je spieren. En die doorbloeding wordt verbeterd door duurtraining. Kortgezegd, uren maken. De snelheid/intensiteit is ondergeschikt aan de duur van de training. Juist dat herstel na de anaerobe inspanning kun je goed trainen en wordt ook wel conditie genoemd.
Waar je eigenlijk naar op zoek bent is een zo hoog mogelijk vermogen om zuurstof op te nemen. (VO2 max) maar helaas is dat ook weer afhankelijk van je lichaamsgewicht. Een zwaarder iemand kan veel zuurstof opnemen maar heeft ook meer kilo's om die zuurstof over te moeten verdelen...
Een deel van de motor kan getraind worden (herstel/conditie), je VO2max krijg je relatief eenvoudig omhoog door af te vallen, dan heb je meteen een voordeel omdat je minder gewicht naar boven moet trappen. Maar een ander deel van de motor is helaas niet te trainen en is genetisch bepaald.
Wat voor jou de beste oplossing is, uren maken bij lage intensiteit. Vet en koolhydraten verbranden. Natuurlijk zal de intensiteit wat hoger zijn door het gewicht in het begin maar dat wordt in de loop van de tijd vanzelf lager. Urenurenuren! En dan is 1 rit van 2 uur altijd beter dan 2x 1 uur.
En wil je lichamelijk klaar zijn om je techniek te verbeteren? Core training!
yes! daar word aan gewerkt...donderdag heb ik een afspraak met een personal trainer waar ik een voedingsschema laat aanmeten waarin ik wel ook wil dat ze rekening houden met het fietsen en hier wil ik gewoon in groeien en daar zal afvallen aan meehelpen.Jampot007 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:45:
[...]
Ik zou eerst naar je streef gewicht gaan, dan als je echt wat wil trainen is het effectief om bv 1 dag in de week een duurtraining te doen en 2 dagen per week intervalblokken (dit kunnen wel korte trainingen zijn). Op mountainbike parcoursen doe je niet anders dan interval, bergje op, bergje af en optrekken uit elke bocht.
nogmaals iedereen bedankt voor de fijne en behulpzame reactie, ik zal jullie om de zoveel tijd een update geven hoe het gaat! BEDANKT!
Tel je ook exact alles wat je eet? zo niet maakt het ook geen bal uit hoe precies je calorie verbruik in strava is..Meneer iCy schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:08:
Heb net eens mountainbiken ipv strava --> google fit --> virtuagym koppeling ingevoerd, man ik schrok van het verschil qua calorie-en.
Ook met een andere/betere berekening zal het nooit precies zijn, aangezien er teveel verschil is tussen een simpel bospaadje en een technische stuk waar je je hele lichaam moet gebruiken, zonder dat je daadwerkelijk snelheid maakt of je hartslag omhoog jaagt.
Als het voornamelijk om afvallen gaat, kan je beter voor het fietsen goed eten, zodat je in ieder geval met brandstof rond kan crossen. Maar de rest van de dag moet natuurlijk wel voor een negatieve calorie balans zorgen als je wilt afvallen.. uiteindelijk is dit enkel exact te berekenen als je ook je eigen "Basal metabolic rate" laat bepalen (want je kan er niet vanuit gaan dat die 2000 is of zo... daar zitten grote verschillen in..)
Dus enkel als je precies weet wat je BMR is + wat je binnenkrijgt is het belangrijk te zien wat je exact verbrand tijdens een mtb rit.
Misschien dat een hartslag meter voor een betere berekening zorgt, maar dat durf ik niet te zeggen, het is wel een nuttig hulpmiddel om op bepaalde type verbranding te trainen.
@Rudolf kan aan een hoop dingen liggen, misschien is het de hartslagmeter, maar je eigen gewicht is ook een belangrijke factor in de berekening, om 100kg rond te rijden met x km per uur kost meer calorieen dan 50 kg met dezelfde snelheid, zal vlak niet de helft zijn, maar bergop gaat het wel die kant op.
Dus als je maatje een stuk lichter is (of zijn gewicht niet goed heeft ingevoerd) dan verklaard dat zeker een deel van het verschil.
Ik heb het al eerder geroepen, maar de trainerroad podcast is echt een goede bron van info over training, voeding en alles wat daarmee samenhangt. Lekker gedetailleerd, data driven en nerdy
Ja ik gebruik de app Food en noteer alles wat ik eet/drink met uitzondering van koffie/water. Ranja noteer ik zelfs (ik fiets met ranja ivm extra energie, weet niet of het werkt maar voel mij er wel prettiger bij). Virtuagym koppelt weer met de food waardoor ik zie hoeveel ik per dag mag/kan eten. Uiteraard probeer ik het voedingspatroon hetzelfde te houden en mijn ontbijt wijkt niet veel af met uitzondering van de sportdagen.Prulleman schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:32:
[...]
Tel je ook exact alles wat je eet? zo niet maakt het ook geen bal uit hoe precies je calorie verbruik in strava is..
Ook met een andere/betere berekening zal het nooit precies zijn, aangezien er teveel verschil is tussen een simpel bospaadje en een technische stuk waar je je hele lichaam moet gebruiken, zonder dat je daadwerkelijk snelheid maakt of je hartslag omhoog jaagt.
Als je 35 zou zijn en een man dan is je BMI 32,4, net iets hoger dan de mijne op het moment. Conditie duurt even, maar het is ook een kwestie van behoorlijk door een zure appel heen bijten. Die appel heb ik al eerder doorheen gebeten in de sportschool, maar MTB-en is wederom weer een stapje om doorheen te bijten (voor mij dan).Nutterd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:19:
[...]
ik weeg nu 105kg en ben 1.80m mijn BMI weet ik niet exact maar heb in ieder geval zeker 4 jaar niet gesport (hiervoor wel gemountainbiked en heel fanatiek krachttraining gedaan) mijn doel is sowieso om te beginnen met 20kg afvallen dit moet op de fiets ook wel flink te merken zijn denk ikoverigens super knap van je dat je er zo mee aan de slag gegaan bent en op naar de 30! Goed bezig!
Neem even de voorbeeld van onze "MTB Arena" in ons dorp. Eerste keer redde ik het totaal niet qua conditie (en lef), maar afgelopen maandag lukte het mij na de 6e keer qua conditie helemaal (en ook het stukje lef) en eigenlijk zonder moeite. Heb die ochtend volgens Virtuagym 1950 calorie-en verbrand (bijna meer als ik normaal gesproken dagelijks inneem). Verwacht dat de werkelijkheid minder is hoor.
Tip van mij is ook, plan je fitness momenten goed of neem even een extra banaan ofzo in voordat je gaat sporten. Ik ben maandag om 09.00 begonnen met fietsen en baalde dat ik naast een steviger ontbijt (Skyr met Iets meer als een handjevol rozijnen, 15 stuks amandelen, beetje goji bessen, chia zaad en wat blauwe bessen) niet nog een banaan of iets dergelijsk heb ingenomen. Normaal gesproken neem ik als ontbijt 100-125 gram Skyr +- 7 amandelen (ongeveer 10-13 gram) en ongeveer 20 gram rozijnen.
Het begin zal sowieso zwaar zijn, maar het is flink doorhappen en je merkt snel dat je steeds meer conditie krijgt.
Ik las juist laatst ergens dat je lichaam dan energie op gaat slaan omdat het denkt het later nodig te hebben. Weet niet meer waar en weet er sowieso te weinig van om het te kunnen onderbouwen.Prulleman schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:32:
[...]
Als het voornamelijk om afvallen gaat, kan je beter voor het fietsen goed eten,
goed eten is inderdaad belangrijk vooraf, mijn standaard ontbijt voor het mtb-en een aantal Jaren geleden toen ik wel nog serieuze afstanden kon fietsen waren banaanpannekoekjes (2-bananen-2 eieren x2) en dan nog wat peperkoek. dan onderweg nog wat peperkoek,banaan en water met isotone. laatste keer heb ik de avond voor het mountainbiken flink koolhydraten weggeharkt (Sushi) en s'ochtends 1 banaanpannenkoekje en dat werkte wel goed voor mijn gevoel.Meneer iCy schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:48:
Allen, ging mij alleen om het behoorlijke verschil mbt google fit qua "fietsen" vs MTB. Scheelt gewoon de helft volgens de google fit statistieken.
[...]
Ja ik gebruik de app Food en noteer alles wat ik eet/drink met uitzondering van koffie/water. Ranja noteer ik zelfs (ik fiets met ranja ivm extra energie, weet niet of het werkt maar voel mij er wel prettiger bij). Virtuagym koppelt weer met de food waardoor ik zie hoeveel ik per dag mag/kan eten. Uiteraard probeer ik het voedingspatroon hetzelfde te houden en mijn ontbijt wijkt niet veel af met uitzondering van de sportdagen.
[...]
Als je 35 zou zijn en een man dan is je BMI 32,4, net iets hoger dan de mijne op het moment. Conditie duurt even, maar het is ook een kwestie van behoorlijk door een zure appel heen bijten. Die appel heb ik al eerder doorheen gebeten in de sportschool, maar MTB-en is wederom weer een stapje om doorheen te bijten (voor mij dan).
Neem even de voorbeeld van onze "MTB Arena" in ons dorp. Eerste keer redde ik het totaal niet qua conditie (en lef), maar afgelopen maandag lukte het mij na de 6e keer qua conditie helemaal (en ook het stukje lef) en eigenlijk zonder moeite. Heb die ochtend volgens Virtuagym 1950 calorie-en verbrand (bijna meer als ik normaal gesproken dagelijks inneem)
Tip van mij is ook, plan je fitness momenten goed of neem even een extra banaan ofzo in voordat je gaat sporten. Ik ben maandag om 09.00 begonnen met fietsen en baalde dat ik naast een steviger ontbijt (Skyr met Iets meer als een handjevol rozijnen, 15 stuks amandelen, beetje goji bessen, chia zaad en wat blauwe bessen) niet nog een banaan of iets dergelijsk heb ingenomen. Normaal gesproken neem ik als ontbijt 100-125 gram Skyr +- 7 amandelen (ongeveer 10-13 gram) en ongeveer 20 gram rozijnen.
Het begin zal sowieso zwaar zijn, maar het is flink doorhappen en je merkt snel dat je steeds meer conditie krijgt.
nu weet ik niet of die banaanpannekoeken echt goed zijn maar voor mij werkte ze "vroegah" heel erg goed.
bij krachttraining word er aanbevolen om na het sporten flink te eten maar vooraf toch wel iets naar binnen te werken. hoe het met MTB-en zit weet ik niet precies maar gezien de energie die je hierbij verbruikt en de tijd die je (als het goed is) erover doet zou ik zeggen dat je ervoor gewoon goed moet eten...maar hier zitten vast en zeker mensen die hier een passend en goed antwoord op kunnen geven.Ruud schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:52:
[...]
Ik las juist laatst ergens dat je lichaam dan energie op gaat slaan omdat het denkt het later nodig te hebben. Weet niet meer waar en weet er sowieso te weinig van om het te kunnen onderbouwen.
Banaan en Ei klinkt niet heel verkeerd als energie ontbijt, maar 4 bananen is denk ik weer "2 much", maar goed ben zelf geen voedingsdeskundige.Nutterd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:54:
[...]
goed eten is inderdaad belangrijk vooraf, mijn standaard ontbijt voor het mtb-en een aantal Jaren geleden toen ik wel nog serieuze afstanden kon fietsen waren banaanpannekoekjes (2-bananen-2 eieren x2) en dan nog wat peperkoek. dan onderweg nog wat peperkoek,banaan en water met isotone. laatste keer heb ik de avond voor het mountainbiken flink koolhydraten weggeharkt (Sushi) en s'ochtends 1 banaanpannenkoekje en dat werkte wel goed voor mijn gevoel.
nu weet ik niet of die banaanpannekoeken echt goed zijn maar voor mij werkte ze "vroegah" heel erg goed.
Maar heb zelf ook nog geen grote afstand gereden.
shotje olijfolie doet wonderenRudolf schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:00:
4 bananen... dan weet ik in ieder geval zeker dat ik de komende dagen niet hoef te poepen
Flink afvallen en werken aan prestaties is daarnaast een redelijke tegenstrijdigheid. Om de prestaties te vergroten zul je ook het werk moeten voeden. En dat strookt dan weer redelijk met een negatieve kcal balans.
Ik zou eerst proberen het gewicht kwijt te raken en lekker te gaan bewegen. Vooral ervoor zorgen dat je "dieet" je nieuwe levensstandaard wordt. Daarna pas echt gaan werken aan de prestaties.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Hier ben ik het zeker mee eens, om topprestaties te leveren moet je energie, heel veel brandstof binnenkrijgen...maar afvallen en toch enigsinds vooruitgaan lijkt me toch een mooi streven voor mezelf en zorgt denk ik ook voor meer plezier in het MTB-en...ik zou graag een toertocht fietsen maar ik haal op dit moment de kilometers icm hoogteverschillen niet...dit hoop ik toch ook te kunnen doen terwijl ik afval.Michaelg schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:03:
Als je wilt afvallen is het belangrijkste (en eigenlijk ook enige) wat telt is dat je een negatieve kcal balans krijgt. Hoe je die precies krijgt is niet belangrijk. (minder eten of meer sporten)
Flink afvallen en werken aan prestaties is daarnaast een redelijke tegenstrijdigheid. Om de prestaties te vergroten zul je ook het werk moeten voeden. En dat strookt dan weer redelijk met een negatieve kcal balans.
Ik zou eerst proberen het gewicht kwijt te raken en lekker te gaan bewegen. Vooral ervoor zorgen dat je "dieet" je nieuwe levensstandaard wordt. Daarna pas echt gaan werken aan de prestaties.
Ben het hier mee eens. Als je nog steeds met grote regelmaat aan de cola/chips/chocolade/andere rommel zit dan heeft het sowieso geen nut.Michaelg schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:03:
Uiteraard mag je zo nu en dan wel afwijken hoor, maar wijk dan in mate af. Ik kan natuurlijk niet in mijn glazen bol kijken hoe Nutterd zijn levensstijl is, maar als ik de mijne bekijk in vergelijking met vorig jaar voor mei, dan is die drastisch gewijzigd en is het nu wel standaard. Alhoewel ik de afgelopen 2 weken iets te veel cola heb genuttigd tijdens feesten en partijen, maar nog steeds niet zoals het voorheen ging.
Ik had letterlijk een cola verslaving naast de regelmatige junk food die ik in nam.
Nu is het gewoon niet meer in de koelkast te vinden qua frisdrank (wel in de voorraad tbv visite).
Oja @Nutterd dit is misschien ook leuk om te volgen/mee te doen. Wellicht mag je nog mee doen :-) Prx in "Tweakers Weight Loss Challenge part 21"
[ Voor 7% gewijzigd door Meneer iCy op 07-01-2020 16:10 ]
MIjn levensstijl was dramatisch...altijd lekker eten en heel vaak ongezond, veel eten, ieder weekend 2-3x stevig alcohol drinken het enige wat ik amper deed was frisdrank drinkenMeneer iCy schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:07:
[...]
Ben het hier mee eens. Als je nog steeds met grote regelmaat aan de cola/chips/chocolade/andere rommel zit dan heeft het sowieso geen nut.
Uiteraard mag je zo nu en dan wel afwijken hoor, maar wijk dan in mate af. Ik kan natuurlijk niet in mijn glazen bol kijken hoe Nutterd zijn levensstijl is, maar als ik de mijne bekijk in vergelijking met vorig jaar voor mei, dan is die drastisch gewijzigd en is het nu wel standaard. Alhoewel ik de afgelopen 2 weken iets te veel cola heb genuttigd tijdens feesten en partijen, maar nog steeds niet zoals het voorheen ging.
Ik had letterlijk een cola verslaving naast de regelmatige junk food die ik in nam.
Nu is het gewoon niet meer in de koelkast te vinden qua frisdrank (wel in de voorraad tbv visite).
maar we gaan nu wel heel erg offtopic...wil niet bij mijn eerste reeks posts een topic ban krijgen
[ Voor 18% gewijzigd door Nutterd op 07-01-2020 16:19 ]
Uiteindelijk is het niet in huis halen van die rotzooi de beste remedie imo.Meneer iCy schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:07:
[...]
Ben het hier mee eens. Als je nog steeds met grote regelmaat aan de cola/chips/chocolade/andere rommel zit dan heeft het sowieso geen nut.
Oja @Nutterd dit is misschien ook leuk om te volgen/mee te doen. Wellicht mag je nog mee doen :-) Prx in "Tweakers Weight Loss Challenge part 21"
Dat hangt er van af hoe je ze inneemtRudolf schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:00:
4 bananen... dan weet ik in ieder geval zeker dat ik de komende dagen niet hoef te poepen

Serieuzer: bananen hebben de naam stoppend te werken, maar dat is niet zo: https://www.dieetzorg.com...ft-antwoord-stopt-banaan/
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Nee, ik heb geen medicijnen voor een hoog cholesterol of iets dergelijks.f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:21:
@Nutterd misschien een vreemde vraag, maar gebruik je toevallig cholesterol medicijnen? Een maat van me had ook ontzettend last van vollopende benen bij ieder klimmetje en dat bleek aan de statines te liggen die hij slikte. Binnen een paar weken nadat hij daar mee gestopt was geen last meer van totdat hij de statines weer moest nemen. Probleem was gelijk terug. Fijne bijwerking zeg maar...
Dat is alleen maar beter!Nutterd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:24:
[...]
Nee, ik heb geen medicijnen voor een hoog cholesterol of iets dergelijks.
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Kortom, zou dat ook in overweging nemen om fitter te worden..
Let op je voeding, ga voor nu zoveel mogelijk fietsen totdat je op een gewicht komt dat je fysiek in staat bent om te gaan hardlopen en probeer dat op te starten. Ik ben op dit moment bijna in staat om 5km te rennen zonder stop. Dat wil ik uitbouwen tot 10km.. Hierdoor hoop ik gewoon een goede basis conditie te hebben waardoor eventuele fiets trainingen de extra fitheid gaan opleveren.. Reden voor mij om dit te gaan doen was dat ik vaak wel op een dag wel een half uurtje heb om te gaan lopen en dat fietsen toch minimaal een uur tot 1,5 uur kost.
Ik teken nergens meer voor
Afvallen is alleen al een vooruitgang. Dus wat dat betreft gaan die twee natuurlijk wel samen. Niet alleen met het mtben, maar ook in je dagelijks leven. Ben zelf twee jaar geleden gestopt met roken en 35 kilo afgevallen. Pas sinds ik op me streefgewicht zit, ben ik me gaan focussen op prestaties.Nutterd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:06:
[...]
Hier ben ik het zeker mee eens, om topprestaties te leveren moet je energie, heel veel brandstof binnenkrijgen...maar afvallen en toch enigsinds vooruitgaan lijkt me toch een mooi streven voor mezelf en zorgt denk ik ook voor meer plezier in het MTB-en...ik zou graag een toertocht fietsen maar ik haal op dit moment de kilometers icm hoogteverschillen niet...dit hoop ik toch ook te kunnen doen terwijl ik afval.
[ Voor 4% gewijzigd door Michaelg op 07-01-2020 17:37 ]
Ik heb ondertussen ervaring met shimano xt (de oude m785), sram guide RS, G2 RSC en Code RSC. In het algemeen ben ik meer van de doseerbaarheid van de sram remmen dan het bijterige van de shimano remmen.Sjoewe schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 12:57:
Ben ik weer met m'n lunchpauze aanschafoverwegingen...
Maar ik vind persoonlijk de remkracht van de sram guides niet goed genoeg voor enduro gebruik. Op mijn LTHT zitten nu de guide RS en dat is voor die fiets voldoende. Stap ik over op mijn enduro fiets met Code remmen, dan is dat echt een groot verschil. Qua doseerbaarheid zijn de codes ook echt ruim voldoende. Afgelopen zomer heb ik nog een yeti sb130 getest met sram G2 RSC (die zouden iets krachtiger moeten zijn dan de Guides) in bikepark malmedy. Dat ging ansich goed, maar ik merkte het gelijk toen ik overstapte op een Sb150 met sram Code remmen. Die zijn echt nog wel een klasse beter.
Als je nu al Shimano Zee remmen gewend bent, dan kan je denk ik beter de Sram Guide Ultimates overslaan. Dan kan je beter overstappen op Magura (MT5).
Hebben geen Wibra in de buurt en helaas ook geen Op = op meer. Zou een alternatief van de Action net zo goed zijn of iets in de Jumbo?
Anders kan ik zaterdag pas luben terwijl ik eigenlijk zaterdag ook nog een (kort) solo rondje wil fietsen naast de zondag met mijn vrienden.
Je fiets gaat niet gelijk dood als je hem eens een keer niet schoon maakt hoor. Anders zouden mijn fietsen al heel vaak overleden zijnMeneer iCy schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:50:
Grrr, wou gisteravond de ketting reinigen ivm andere lube (ga van de dry naar de wet op advies hier), heeft mijn vriendin de laatste fles Dasty opgemaakt.
Hebben geen Wibra in de buurt en helaas ook geen Op = op meer. Zou een alternatief van de Action net zo goed zijn of iets in de Jumbo?
Anders kan ik zaterdag pas luben terwijl ik eigenlijk zaterdag ook nog een (kort) solo rondje wil fietsen naast de zondag met mijn vrienden.
Dus ik kan gewoon Muc Off wet lube gebruiken terwijl ik er Pedros Ice Wax 2.0 dry op heb zitten?wisselwerking schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:52:
[...]
Je fiets gaat niet gelijk dood als je hem eens een keer niet schoon maakt hoor. Anders zouden mijn fietsen al heel vaak overleden zijn
Heb andere lube gekocht namelijk
Fiets is al schoon alleen ketting moet ik nog smeren. Heb de ketting alleen niet schoongepoetst afgelopen maandag met een ontvetter en alleen met autoshampoo/water gewassen.
[ Voor 17% gewijzigd door Meneer iCy op 08-01-2020 08:55 ]
Ik kan je 1 ding vertellen, als je hier gaat vragen wat de beste smering is krijg je 20 verschillende antwoorden.. dus zolang alles werkt hoef je niet gelijk actie te ondernemen als iemand op internet iets roept. Ik ken de pedros persoonlijk niet, maar ik ken genoeg mensen die in de winter niet overstappen op wet lube dus je kan het nog prima een kans geven.
en misschien nog wel het belangrijkste bij een wax, ga niet elke rit met ontvetter aan de slag... spoel je fiets af en haal een oude handdoek langs je ketting en je kan gewoon flink wat km rijden zonder bij te smeren. Maar als je gaat ontvetten.. dan moet je eigenlijk het hele proces opnieuw doen (met meerdere lagen etc). dus dat wil je eigenlijk nooit doen
Als je wilt experimenteren met verschillende smering, dan mag dat natuurlijk ook, maar als je echt een ander soort smering pakt moet je ketting inderdaad wel helemaal schoon/vetvrij zijn. Je weet namelijk niet hoe de hechting van de nieuwe smering op restanden van de oude is. De meeste smeermiddelen zijn gemaakt om aan metaal te hechten, niet aan andere vette zooi. (wil overigens niet zeggen dat het niet kan, enkel dat het een slecht experiment is als je niet schoon begint)
Als je ketting niet piept, kan je prima een kort rondje doen zonder bij te smeren. Als ik een grote rit op de planning heb (60+km) en de omstandigheden mogelijk nat zijn, dan zorg ik dat ik op tijd bij smeer (holmenkol). Maar voor ritten onder de 50 km denk ik er niet echt over na, dan komt de fiets gewoon uit de schuur zoals ik em erin heb gezet. En dat is na een normale rit gewoon zonder te poetsen, soms een doek langs de ketting om wat vuil af te nemen. na een vieze rit spoel ik de fiets af, droog de ketting af en druppel er wat holmenkol bij.
[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 08-01-2020 09:08 ]
Beste is dat je zelf een keuze maakt en daar bij blijft; of het nu een Muc-off wet lube is, Squirt, Parafine, olijfolie of WD-40 etc., gewoon lezen, keuze maken en dat vasthouden. Er bestaat niet een algemene beste keuze, dat is namelijk volledig persoonlijk.
Ik smeer nu om de ~100 kilometer als ik m'n ketting wissel. Na de wissel in de Squirt en kan weer 100 kilometer mee (tenzij het echt bagger weer was). Dat kan omdat er nu al een aantal lagen op zit en het meer aanvulling is dan opbouw
[ Voor 19% gewijzigd door Holk op 08-01-2020 09:13 ]
Nope, had niet veel problemen voor mijn gevoel alleen de icewax is aardig verneukt geraakt qua flesje en bijna leeg, want er is iemand op gaan staan bij mij..... Moest toch een ander flesje er bij kopen en heb ook nog gevraagd bij 2 collega's hier voordat ik kocht en die gaven aan dat ze zelf muc off wet gebruiken in de herfst/winter periode. Had wellicht minder onzeker moeten handelen wellicht moeten kijken/zoeken of de pedros stiekem voor de herfst/winter niet net zo goed is.
Muc off is op olie basis en Pedros op wax basis, dus zou toch eerst grondig moeten schoonmaken voordat ik met muc off bezig kan.
Smeer nog wel even Pedros bij tot ik Dasty heb en de volgende poetsbeurt wissel ik het om. Want heb de ketting wel iets "schoon" gemaakt met de autoshampoo.
Als Muc Off bevalt dan koop ik in de lente denk ik ook de Dry Variant.
[ Voor 12% gewijzigd door Meneer iCy op 08-01-2020 09:30 ]
Thanks, dit is precies de info die ik nodig hadElmarJ16 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:14:
[...]
Ik heb ondertussen ervaring met shimano xt (de oude m785), sram guide RS, G2 RSC en Code RSC. In het algemeen ben ik meer van de doseerbaarheid van de sram remmen dan het bijterige van de shimano remmen.
Maar ik vind persoonlijk de remkracht van de sram guides niet goed genoeg voor enduro gebruik. Op mijn LTHT zitten nu de guide RS en dat is voor die fiets voldoende. Stap ik over op mijn enduro fiets met Code remmen, dan is dat echt een groot verschil. Qua doseerbaarheid zijn de codes ook echt ruim voldoende. Afgelopen zomer heb ik nog een yeti sb130 getest met sram G2 RSC (die zouden iets krachtiger moeten zijn dan de Guides) in bikepark malmedy. Dat ging ansich goed, maar ik merkte het gelijk toen ik overstapte op een Sb150 met sram Code remmen. Die zijn echt nog wel een klasse beter.
Als je nu al Shimano Zee remmen gewend bent, dan kan je denk ik beter de Sram Guide Ultimates overslaan. Dan kan je beter overstappen op Magura (MT5).
Ik blijf vrolijk verder sprokkelen de komende tijd.
Helemaal mee eens met @Prulleman Ik heb zelf jaren gefietst op basis van WD40 en daar nooit problemen mee gehad. Momenteel is mijn squirt op, dus gaat er rustig weer WD40 op. Laat je niet gek maken door alle marketing geneuzel en maak een keuze en blijf daarbij (tenzij het echt niet bevalt).Prulleman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:02:
had je problemen dan met de ice wax? Ik zie alleen dat je een vraag stelde of je na schoonmaken opnieuw moet smeren en 1 iemand geeft als antwoord dat je beter een wet lube kan gebruiken..
Ik kan je 1 ding vertellen, als je hier gaat vragen wat de beste smering is krijg je 20 verschillende antwoorden.. dus zolang alles werkt hoef je niet gelijk actie te ondernemen als iemand op internet iets roept. Ik ken de pedros persoonlijk niet, maar ik ken genoeg mensen die in de winter niet overstappen op wet lube dus je kan het nog prima een kans geven.
en misschien nog wel het belangrijkste bij een wax, ga niet elke rit met ontvetter aan de slag... spoel je fiets af en haal een oude handdoek langs je ketting en je kan gewoon flink wat km rijden zonder bij te smeren. Maar als je gaat ontvetten.. dan moet je eigenlijk het hele proces opnieuw doen (met meerdere lagen etc). dus dat wil je eigenlijk nooit doen
Als je wilt experimenteren met verschillende smering, dan mag dat natuurlijk ook, maar als je echt een ander soort smering pakt moet je ketting inderdaad wel helemaal schoon/vetvrij zijn. Je weet namelijk niet hoe de hechting van de nieuwe smering op restanden van de oude is. De meeste smeermiddelen zijn gemaakt om aan metaal te hechten, niet aan andere vette zooi. (wil overigens niet zeggen dat het niet kan, enkel dat het een slecht experiment is als je niet schoon begint)
Als je ketting niet piept, kan je prima een kort rondje doen zonder bij te smeren. Als ik een grote rit op de planning heb (60+km) en de omstandigheden mogelijk nat zijn, dan zorg ik dat ik op tijd bij smeer (holmenkol). Maar voor ritten onder de 50 km denk ik er niet echt over na, dan komt de fiets gewoon uit de schuur zoals ik em erin heb gezet. En dat is na een normale rit gewoon zonder te poetsen, soms een doek langs de ketting om wat vuil af te nemen. na een vieze rit spoel ik de fiets af, droog de ketting af en druppel er wat holmenkol bij.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic