Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 09:29
Hegeman schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:17:
[Afbeelding: Orbea Alma M30]

Ik ben sinds afgelopen zaterdag ook de trotse eigenaar van een nieuwe MTB.
Het is de Orbea Alma M30 geworden die speciaal is opgebouwd om mijn gewicht beter te kunnen dragen (2.00 meter +/- 95KG). In combinatie met de 9th Wave Yarrow wielset is het echt een tank >:)

P.s. de trappers zijn inmiddels ingeruild voor XTR spd pedalen.
tijd voor wat modder aan de fiets... >:) er is genoeg in de bossen... jij bent een vieze papa, zei gister mn kleine :)

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Hegeman schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:26:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik heb er een extra wielset bij gekocht die meer krachten kan verdragen. Ik ben niet iemand die de grammen aan het najagen is. Dan kan ik beter afvallen om gewicht te besparen.

Verder wordt de fiets standaard geleverd met een Fox voorvork, daar heb ik zelf ervaren dat die wat slapper zijn. Dus ben ik voor de RockShox gegaan, die zat ook op mijn vorige fiets en is prima bevallen.
Hetzelfde geldt voor de remmerij, dit was standaard Shimano Deore die heb ik geupgrade naar XT, om wat extra remkracht te hebben.

Ben blij me het resultaat, zometeen het bos maar weer eens onveilig maken! _/-\o_
Flink wat onderdelen dus direct al vervangen. Was het dan niet handiger geweest om zelf iets op te (laten) bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Ik ben van plan om in 2020 met MTB'en te beginnen en orienteer me op Marktplaats in de prijsklasse tot max 250 euro.
Ook vielen mwe de Rockrider fietsen van de Decathlon me op.

Het liefst koop ik voor 200 euro een goed merk via MP dan een nieuwe via de Decathlon maar meer wil ik niet uitgeven voor iets waarvan ik nog niet weet hoe lang ik het leuk ga vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Laatst online: 19-09 14:43
D.deJong schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:03:
[...]

Welk excuus je dan ook verzint om je fiets te pimpen wat natuurlijk je goed recht is maar je doet nu net alsof je een beest van 95 kg bent. Laten we eerlijk zijn 2 meter lang en 95kg is nou niet bepaald extreem.
Blijft staan dat ik het gewoon een net fietsje vind.
95KG is buiten de specs van vele wielsets en hoewel de meeste vorken 95kg volgens de meeste specs wel aankunnen is het gewoon geen goede combi.

Kun je aangeven waarom jij vindt dat het wel moet kunnen? Heb je er bijvoorbeeld ervaring mee?

Je stelt steeds dat 95kg niet extreem is, dat klopt. Zeker in culturen waar mensen wat langer zijn. Maar het is wel buiten de specs van vele fietsonderdelen. En daar gaat het mij om. Ik ben zelf overigens gezegend met ongeveer dezelfde afmetingen.

Een wielsetje dat voor 100KG geschikt is (DT M1900 bijvoorbeeld) loopt gewoon echt los met dat gewicht bij normaal NL gebruik. Het gewicht is gewoon binnen specs. @Typhone heeft hier een mooi voorbeeld van.

En het voorbeeld van een vork wordt niet snel aangenomen maar juist de personen met meer ervaring beamen het. Een vork die flext stuurt daarnaast ook nog eens niet direct.

Neem dan ook een fabrieks-wielset die aan de max zit en dus ook net meer flext dan fijn is. Dan heb je dus al en, en, en, het levert je een indirecte fiets op. En een indirecte fiets levert geen vertrouwen op maar werkt juist averechts.

En remmen? Leuk die 180mm schijf die je net tot stilstand kan brengen in het vlakke NL. Moet je eens iets tegenkomen bergaf in Amerongen. Dan ben je blij dat je toch net dat beetje over had. Ofwel aan remkracht, ofwel aan materiaal om warmte in op te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
@Ruud Ik ben niet helemaal thuis in de MTB wereld, maar voor wielrenfietsen geldt dat die specs doorgaans zeer conservatief zijn. Carbon wielen die bijvoorbeeld getest zijn op max 8 bar, ontploffen pas bij 15+ bar. Ook gewichtslimieten van 100~130 kg betekenen in werkelijkheid dat je met 150kg ook wel veilig beneden komt.

Ja er zal een keer een spaak breken, maar dat gebeurd ook als je 65kg weegt en ligt meer aan de algehele kwaliteit dan het lichaamsgewicht (een setje van 100 euro sneuvelt nou eenmaal sneller dan een degelijk handgespaakt-niet lichtgewicht set van 500 euro).

Volgens mij zijn MTB spullen bedoeld om mishandeld te worden en ga ik er vanuit dat die marges er ook zijn. Ook ben ik er van overtuigt dat écht mishandelen niet kan in Nederland, daar zijn de paden simpelweg te goed onderhouden en vlak voor. Dat betekent dus niet dat er nooit iets kapot kan of gaat, maar ik zou me er met 95kg geen zorgen over maken zo lang je de extreem lichtgewicht spullen vermijdt (geen carbon wielset van sub 1.400g dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Ruud schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:10:
[...]

95KG is buiten de specs van vele wielsets en hoewel de meeste vorken 95kg volgens de meeste specs wel aankunnen is het gewoon geen goede combi.

Kun je aangeven waarom jij vindt dat het wel moet kunnen? Heb je er bijvoorbeeld ervaring mee?

Je stelt steeds dat 95kg niet extreem is, dat klopt. Zeker in culturen waar mensen wat langer zijn. Maar het is wel buiten de specs van vele fietsonderdelen. En daar gaat het mij om. Ik ben zelf overigens gezegend met ongeveer dezelfde afmetingen.

Een wielsetje dat voor 100KG geschikt is (DT M1900 bijvoorbeeld) loopt gewoon echt los met dat gewicht bij normaal NL gebruik. Het gewicht is gewoon binnen specs. @Typhone heeft hier een mooi voorbeeld van.

En het voorbeeld van een vork wordt niet snel aangenomen maar juist de personen met meer ervaring beamen het. Een vork die flext stuurt daarnaast ook nog eens niet direct.

Neem dan ook een fabrieks-wielset die aan de max zit en dus ook net meer flext dan fijn is. Dan heb je dus al en, en, en, het levert je een indirecte fiets op. En een indirecte fiets levert geen vertrouwen op maar werkt juist averechts.

En remmen? Leuk die 180mm schijf die je net tot stilstand kan brengen in het vlakke NL. Moet je eens iets tegenkomen bergaf in Amerongen. Dan ben je blij dat je toch net dat beetje over had. Ofwel aan remkracht, ofwel aan materiaal om warmte in op te slaan.
Je hoeft geen verantwoording af te leggen of zo, als jij je fietsje wil pimpen moet je dat helemaal zelf weten maar je kan mij niet wijs maken dat je met de standaard specs niet de bocht door komt of tot stilstand op een bultje in Holland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:58
En laten we eerlijk zijn, de meesten weten niet beter. Ik rag ook met m’n 95(helaas+) kilo naakt op de weegschaal dus ~100 met kleding aan op m’n middelmatige ragbak met Judy Silver voorvork van elke berg af die ik maar tegen kom. Bergop red ik het niet maar bergaf heb ik ze :).

Als ik nu een Specialized / Trek / Scott met SID / Fox Team vork neem en een mooie handgemaakte wielset zal ik pas begrijpen wat je bedoeld met flex en vertrouwen. Maar tot die tijd blijf ik met volste vertrouwen op m’n Cube naar beneden raggen. Een betere remset (XT) gaf me dat vertrouwen trouwens, of een andere vork zoveel gaat brengen denk ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Holkers schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:49:
En laten we eerlijk zijn, de meesten weten niet beter. Ik rag ook met m’n 95(helaas+) kilo naakt op de weegschaal dus ~100 met kleding aan op m’n middelmatige ragbak met Judy Silver voorvork van elke berg af die ik maar tegen kom. Bergop red ik het niet maar bergaf heb ik ze :).

Als ik nu een Specialized / Trek / Scott met SID / Fox Team vork neem en een mooie handgemaakte wielset zal ik pas begrijpen wat je bedoeld met flex en vertrouwen. Maar tot die tijd blijf ik met volste vertrouwen op m’n Cube naar beneden raggen. Een betere remset (XT) gaf me dat vertrouwen trouwens, of een andere vork zoveel gaat brengen denk ik niet
De luchtdruktabelletjes voor vorken lopen meestal tot 90+ kg maar dan zit je nog lang niet aan je max psi.

Ik denk dat het met lichte wielen we iets nauwer komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rudolf op 23-12-2019 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

Typhone

Who Dares Wins

D.deJong schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:48:
[...]

Je hoeft geen verantwoording af te leggen of zo, als jij je fietsje wil pimpen moet je dat helemaal zelf weten maar je kan mij niet wijs maken dat je met de standaard specs niet de bocht door komt of tot stilstand op een bultje in Holland.
Dat is wel een redelijke hautaine toon die je nu aanslaat en die zeer onterecht is. Zoek eens even wat posts van mij op betreft de wielen in dit topic. Ik was ook van mening dat het hier in NL wel meeviel en dat je met standaard specs wel door de bocht komt. You are very wrong. Geloof je me niet dan monteer ik mijn oude DT Swiss X1700 Spline's onder jouw fiets en gaan we even wat testjes doen in de bochten bij mij in de buurt. Die banden en velgen zwabberen als een dolle onder de fiets.

Als jij qua lengte en gewicht in die klasse zit dan adviseer ik je van harte zijn advies iets serieuzer te nemen dan te omschrijven als "fietsje pimpen" en anders achteraf niet hier komen klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:04
Tuurlijk kan het allemaal best, je zit alleen sneller in de reserves of er net buiten. Of je daar last van hebt is voor iedereen anders en laten we eerlijk zijn.. ook budget afhankelijk.

Het is niet zo dat je met 95 kg op een normale MTB van 1000 euro niet kan fietsen, zeker als je net begint zal je het verschil niet snel merken (zoals @Ruud
zegt, enkel als je net over de grens heen gaat, wat door gebrek aan techniek misschien toch vaker voor komt...) Ook gebrek aan vergelijking zorgt ervoor dat het allemaal wel prima lijkt.

Los van alle redenen vind ik het leuk om naast het fietsen ook met allerlei zaken eromheen bezit te zijn. Zo heb ik vorig jaar mijn eigen wielset gespaakt (misschien placebo, maar PR's alle over the place). En ben ik (als "echte" xc mtb-er) deze maand begonnen met structured training (nu nog een zwift trial, maar straks met Trainerroad, trainen met powertargets op een kickr indoor trainer).
Kortom, ik vind het niet erg om geld aan uit te geven aan een hobby waar ik dagelijks mee bezig ben.

Vandaag eens wat tijd vrij gemaakt om een flinke rit te maken:
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/100km.jpg
https://strava.app.link/8UuI6LDHE2

100km rit ook weer afgevinkt :9

013 was een behoorlijke bende... Drieluik lag er beter bij. Wel kouwe tenen.... Qua temperatuur geen overschoenen nodig, maar qua vocht wel.. :|

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Ypuh :

Blijft die 15 bar ook heel op een kasseienstrook? ;) Op een biljartlaken blijft alles wel heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivocare
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 22:43
Prulleman schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:10:
Tuurlijk kan het allemaal best, je zit alleen sneller in de reserves of er net buiten. Of je daar last van hebt is voor iedereen anders en laten we eerlijk zijn.. ook budget afhankelijk.

Het is niet zo dat je met 95 kg op een normale MTB van 1000 euro niet kan fietsen, zeker als je net begint zal je het verschil niet snel merken (zoals @Ruud
zegt, enkel als je net over de grens heen gaat, wat door gebrek aan techniek misschien toch vaker voor komt...) Ook gebrek aan vergelijking zorgt ervoor dat het allemaal wel prima lijkt.

Los van alle redenen vind ik het leuk om naast het fietsen ook met allerlei zaken eromheen bezit te zijn. Zo heb ik vorig jaar mijn eigen wielset gespaakt (misschien placebo, maar PR's alle over the place). En ben ik (als "echte" xc mtb-er) deze maand begonnen met structured training (nu nog een zwift trial, maar straks met Trainerroad, trainen met powertargets op een kickr indoor trainer).
Kortom, ik vind het niet erg om geld aan uit te geven aan een hobby waar ik dagelijks mee bezig ben.

Vandaag eens wat tijd vrij gemaakt om een flinke rit te maken:
[Afbeelding]
https://strava.app.link/8UuI6LDHE2

100km rit ook weer afgevinkt :9

013 was een behoorlijke bende... Drieluik lag er beter bij. Wel kouwe tenen.... Qua temperatuur geen overschoenen nodig, maar qua vocht wel.. :|
Jij zit ook overal hè :p .
Betreft “standaard” wielen; die gaan bij mij ook kapot met 75 kilo, dus je gewicht zegt niet zo heel veel.

Ik zag je trainingen op Zwift, prima waardes. Ik heb heel veel gehaald uit duurtraining (80%), in het bos intervallen (20%) en gewoon een keer (tevens heel leuk) een clinic bij Pro4mance of vergelijkbaar doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Typhone schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:01:
[...]

Dat is wel een redelijke hautaine toon die je nu aanslaat en die zeer onterecht is. Zoek eens even wat posts van mij op betreft de wielen in dit topic. Ik was ook van mening dat het hier in NL wel meeviel en dat je met standaard specs wel door de bocht komt. You are very wrong. Geloof je me niet dan monteer ik mijn oude DT Swiss X1700 Spline's onder jouw fiets en gaan we even wat testjes doen in de bochten bij mij in de buurt. Die banden en velgen zwabberen als een dolle onder de fiets.

Als jij qua lengte en gewicht in die klasse zit dan adviseer ik je van harte zijn advies iets serieuzer te nemen dan te omschrijven als "fietsje pimpen" en anders achteraf niet hier komen klagen.
Dan maar hautain, ik vind het overtrokken om te verkondigen dat het nodig is om een fiets van € 2000 + te upgraden omdat je anders de bocht niet doorkomt met een gemiddeld Hollands gewicht.
Verder laat ik het hierbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ivocare schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:25:
[...]

Jij zit ook overal hè :p .
Betreft “standaard” wielen; die gaan bij mij ook kapot met 75 kilo, dus je gewicht zegt niet zo heel veel.

Ik zag je trainingen op Zwift, prima waardes. Ik heb heel veel gehaald uit duurtraining (80%), in het bos intervallen (20%) en gewoon een keer (tevens heel leuk) een clinic bij Pro4mance of vergelijkbaar doen.
Haha, jij blijkbaar ook :)

Als jij je wielen kapot rijdt, moet je er ook bij vertellen dat je ook overal KOMs aan stukken rijdt.. ;)

Maar we moeten echt een keer samen rijden, ik denk dat ik van jou nog wel wat kan leren.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

Typhone

Who Dares Wins

D.deJong schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:29:
[...]

Dan maar hautain, ik vind het overtrokken om te verkondigen dat het nodig is om een fiets van € 2000 + te upgraden omdat je anders de bocht niet doorkomt met een gemiddeld Hollands gewicht.
Verder laat ik het hierbij.
Dat mag maar met een mening kan ik niet zoveel. De feiten liggen toch echt anders in dat gewicht. Of denk jij dat bij 30km/h en een snelle doordraaier naar rechts er 95kg op jouw wielen komt te staan? Maak daar maar even fors meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivocare
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 22:43
Prulleman schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:30:
[...]

Haha, jij blijkbaar ook :)

Als jij je wielen kapot rijdt, moet je er ook bij vertellen dat je ook overal KOMs aan stukken rijdt.. ;)

Maar we moeten echt een keer samen rijden, ik denk dat ik van jou nog wel wat kan leren.
Komt goed. Stuur even een pb. Dan wisselen we nummers uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
@Prulleman: goede rit!

@Typhone: lekker laten gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 11:55

Hegeman

Weet van alles wat

Martinus schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:08:
[...]

tijd voor wat modder aan de fiets... >:) er is genoeg in de bossen... jij bent een vieze papa, zei gister mn kleine :)
Gistermiddag de Holterberg en Hellendoornse berg onveilig gemaakt! Waren wel echt wat stukken bij die flink slecht waren. Dus genoeg modder geproefd.
pjlgt schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:07:
[...]

Flink wat onderdelen dus direct al vervangen. Was het dan niet handiger geweest om zelf iets op te (laten) bouwen?
Misschien wel, maar ik had een plafond van €2.7K voor die fiets. We hebben voor de Alma M30 (standaard €2.1K) gekozen als basis in plaats van Alma M25 (standaard €2.7K). Juist zodat we nog extra ruimte hadden om die fiets meer geschikt voor mijn gewicht. En dat ik nu een SLX shifter ipv XT zal mij een zorg wezen. Mocht die ooit kapot gaan dan vervang ik dan misschien wel.

Verder had ik nog een vraag over smering van de ketting en cassette. Gebruiken jullie olie/vet of wax? Gebruik nu Shimano wet lube, maar die ketting ziet er zo smerig uit na het fietsen (trekt vuil aan).
Tevens zijn er specifieke schoonmaakmiddelen om dit goed schoon te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
Voordat iedereen weer over Squirtwax begint... :+

Cassette moet je niet smeren. Als je ketting heel vies wordt zit er teveel smeermiddel aan de buitenkant. Alleen de rollers hoeven gesmeerd te worden. Dus oliën, dan een nachtje laten intrekken. Dan een doek langs je ketting halen today deze (bijna) niet meer afgeeft en je kan er weer een paar honderd km tegenaan.

En schoonmaken met Dasty ontvetter van de Wibra.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoewe op 24-12-2019 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Hoe houdt de nieuwe microspline body zich van shimano? Is deze goed bestand tegen invreten van de cassette of is het net zo'n drama als de oudere body?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:15
Doen er nog mensen van het forum mee aan de Drenthe 200? Ik was niet van plan om mee te doen, maar ik had beloofd om mee te fietsen als een vriend wel zou mee doen. Dus last minute inschrijving geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
Ruud schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:37:
Hoe houdt de nieuwe microspline body zich van shimano? Is deze goed bestand tegen invreten van de cassette of is het net zo'n drama als de oudere body?
Ik heb ook een hekel aan ingevreten body's, maar het kan verder weinig kwaad. Mij is wel eens verteld dat zelfs een ingevreten body de levensduur van een wielset wel overleeft. Het is dus vooral een cosmetisch/onderhoudstechnisch issue. Ik erger me er ook aan dat op wielsets van €1.500+ je nog steeds loopt te hameren om die losse kransjes er af te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ypuh schreef op woensdag 25 december 2019 @ 10:55:
[...]

Ik heb ook een hekel aan ingevreten body's, maar het kan verder weinig kwaad. Mij is wel eens verteld dat zelfs een ingevreten body de levensduur van een wielset wel overleeft. Het is dus vooral een cosmetisch/onderhoudstechnisch issue. Ik erger me er ook aan dat op wielsets van €1.500+ je nog steeds loopt te hameren om die losse kransjes er af te krijgen.
Klopt, en dan lekker vijlen aan je body om het weer te kunnen monteren. Overigens hebben oa Hope en Shimano stalen bodies. Perfect! Met een beetje pech mag je hameren met de body nog op je wielset. En dat is weer de dood voor je lagers.

Als we echt gaan mierenneuken zijn een aantal kransjes een tikkie verdraaid ten opzichte van de rest en dat kan weer nadelig zijn voor je schakelgedrag. (geen eigen ervaring, gewoon iets wat ik bedenk)

Voor mij toch echt de reden om de overstap te maken naar een XD-driver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Ruud schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:37:
Aangezien ik even een leeg uurtje had en ook wel benieuwd was heb ik even gekeken en gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt de boel even na te lopen. Met nu bijna precies 1000km op de teller zie ik in ieder geval nog geen enkele vorm van invreten. Als je goed in de splines kijkt zie je natuurlijk wel een lichte afdruk van de meest gebruikte kransjes op de laklaag van het body (zie de tweede foto hieronder), maar niets van vervorming, structureel is alles mooi glad.

ms2
ms1

En ook de splines waar het 10 kransje op de 12 vastgrijpt zien er nog goed uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xrXUrN3Xeq6JVAB61oWICe4q/medium.jpg

Cassette gleed ook ook probleemloos van het body af.

De truc die mij overigens altijd wel lukte bij het verwijderen van een cassette op een ingevreten body is eerst de cassette (desnoods kransje voor kransje met de kettingzweep) terug proberen te draaien uit de groeven. Na het losmaken van de lockring lukte dat meestal wel. Maar het blijft een gepruts en je blijft zitten met de braampjes die de ransjes alsnog tegen houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 25-12-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Kluus ziet er goed uit inderdaad. Dat lijken ze dus onder controle te hebben nu :) Wat voor body heb je? DT swiss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Klopt, is een dt swiss body. Ook opletten met de cassette kwam ik achter, de losse kransjes zijn niet meer allemaal compleet vlak, en de spacers (2) die er tussen zitten hebben daardoor ook niet meer dezelfde dikte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Lensent schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:41:
Ik ben van plan om in 2020 met MTB'en te beginnen en orienteer me op Marktplaats in de prijsklasse tot max 250 euro.
Ook vielen mwe de Rockrider fietsen van de Decathlon me op.

Het liefst koop ik voor 200 euro een goed merk via MP dan een nieuwe via de Decathlon maar meer wil ik niet uitgeven voor iets waarvan ik nog niet weet hoe lang ik het leuk ga vinden.
Begrijpelijk, maar voor 250 euro koop je de ellende van iemand anders. Dat zou ik niet aanraden, tenzij je weet wat je koopt, of iemand kent die daar kijk op heeft. Ook nieuw in die prijsklasse koop je alleen iets waarmee je naar school/werk kan fietsen. Terreinwaardige fietsen beginnen ongeveer bij 800 euro.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
zonoskar schreef op woensdag 25 december 2019 @ 15:32:
[...]

Begrijpelijk, maar voor 250 euro koop je de ellende van iemand anders. Dat zou ik niet aanraden, tenzij je weet wat je koopt, of iemand kent die daar kijk op heeft. Ook nieuw in die prijsklasse koop je alleen iets waarmee je naar school/werk kan fietsen. Terreinwaardige fietsen beginnen ongeveer bij 800 euro.
Ik ken wel iemand die er kijk op heeft.
Verder maak je mij niet wijs dat elke beginneling met een 800e fiets begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Lensent schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:07:
[...]

Dan zou ik hem/haar vragen of hij/zij een fiets van 250 euro kan vinden of aanbevelen. Voor dat geld koop je een 26” met 10 jaar oude techniek. Was 10 jaar geleden prima te doen maar voor de huidige standaarden best wel flut eigenlijk.. kun je met 250 euro een fiets kopen en bewegen over een parkoers? Zeker, maar gaan geen PRs van je maten evenaren. Keerzijde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
Holkers schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:43:
[...]

Dan zou ik hem/haar vragen of hij/zij een fiets van 250 euro kan vinden of aanbevelen. Voor dat geld koop je een 26” met 10 jaar oude techniek. Was 10 jaar geleden prima te doen maar voor de huidige standaarden best wel flut eigenlijk.. kun je met 250 euro een fiets kopen en bewegen over een parkoers? Zeker, maar gaan geen PRs van je maten evenaren. Keerzijde
Dat is het uitgangspunt ook helemaal niet.
Beetje bewegen, conditie opbouwen en lol hebben in de bossen. Boys will be boys insteek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:22
Lensent schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:07:
[...]

Nieuw beginnen de fietsen die het predicaat mtb verdienen op 800 euro. Tweedehands is dat wat lager.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Holkers schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:43:
[...]

Wat een onzin. Ik heb mijn oude 26" ook nog steeds (niet als hoofd fiets) en daar fiets ik ook nog steeds bij 29'ers weg hoor. Het is echt niet zo dat de fiets zo bepalend is. De fietser moet het zelf doen en voor een beginner kan dat prima op een 26" fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Jampot007 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:13:
[...]

Nieuw beginnen de fietsen die het predicaat mtb verdienen op 800 euro. Tweedehands is dat wat lager.
Precies, wil niet zeggen dat je op een goedkopere fiets niet door het bos kan fietsen, maar door het bos fietsen is niet direct mtb-en..

En 2ehands is 26" best interessant.. als je een mooie onderhouden fiets van een liefhebber kan vinden kan je best voor 250 een mooie deal pakken. De waarde van 26" is gewoon erg laag door de komst van 29

[ Voor 22% gewijzigd door Prulleman op 25-12-2019 21:39 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Ik ben erg autominded altijd. Ik zie deze fietsen zoektocht een beetje als dat je op t circuit met een Porsche heel hard gaat, terwijl je in een Clio minstens zoveel lol kunt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Maar qua MTB nieuw prijzen mag je die clio in de 800 euro categorie stoppen (en de Ferrari in de 8.000).

200-500 euro is echt nog onder een Aygo etc

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
wisselwerking schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:37:
[...]

Wat een onzin. Ik heb mijn oude 26" ook nog steeds (niet als hoofd fiets) en daar fiets ik ook nog steeds bij 29'ers weg hoor. Het is echt niet zo dat de fiets zo bepalend is. De fietser moet het zelf doen en voor een beginner kan dat prima op een 26" fiets.
Kan ik het niet mee oneens zijn, maar aan de andere kant is de 26” achterhaalde techniek, want als je die nieuw wilt kopen lukt het je niet. De 29” heeft de markt op alle vlakken gedomineerd omdat het ook op alle vlakken beter is dan een 26” (even afgezien van de 26” achterwielen van downhill bike trend nu vanwege de reglementswijziging in het WK). Alle ontwikkeling is ook gestopt op 26” niveau; demping, wielen, naven (meh) en banden.

Je kunt prima met een 26” over de banen raggen, zie ze bijna wekelijks nog rijden, maar de markt is heel klein, bijna hipster-like, en een 10-jaar oude 26”-er heeft ook een 10 jaar oude groepset, 10 jaar oude veerset etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Lensent schreef op woensdag 25 december 2019 @ 21:59:
Ik ben erg autominded altijd. Ik zie deze fietsen zoektocht een beetje als dat je op t circuit met een Porsche heel hard gaat, terwijl je in een Clio minstens zoveel lol kunt hebben.
Een Clio RS jaagt goed over het circuit. Maar een Clio 0.9 TCe weer niet,op alle vlakken ondermaats. Motor, onderstel, remmen en stoelen.

Je mag elk advies in de wind slaan, geen enkel probleem. Maar het advies wat hier gegeven wordt is doorgaans van hoog niveau en de spijker op zijn kop. En ook wordt er goed rekening gehouden met de situatie van het individu.

Een nieuwe fiets van 250 euro kun je heel hard rondjagen op lokale vlakke rondjes. Dat ligt namelijk aan de motor op de pedalen. Je hebt echter wel minder grip en vertrouwen. Daarnaast, heb je er een keer iets mee dan is het vaak einde oefening van het specifieke onderdeel en is goedkoop gelijk aan duurkoop.

Dus, kies wat je wilt, volg je eigen gevoel. Dat past denk ik het beste bij je ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
@Holkers 10 jaar oude high end spullen kunnen nog steeds beter zijn dan Decathlon spul van 250 euro met alivio en een vork van 3 kg zonder demping.

Ik heb tot 2017 rond gereden met een 20 jaar oude 26er, maar wel met xt montage etc. Ik had en niet in willen ruilen voor een nieuwe budget fiets. Maar uiteindelijk wel voor slechts 120 euro verkocht

[ Voor 19% gewijzigd door Prulleman op 25-12-2019 22:30 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Prulleman schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:29:
@Holkers 10 jaar oude high end spullen kunnen nog steeds beter zijn dan Decathlon spul van 250 euro met alivio en een vork van 3 kg zonder demping.

Ik heb tot 2017 rond gereden met een 20 jaar oude 26er, maar wel met xt montage etc. Ik had en niet in willen ruilen voor een nieuwe budget fiets. Maar uiteindelijk wel voor slechts 120 euro verkocht
True dat, jaren geleden toen ik nog student was en weinig geld eerst begonnen op een Decathlon fiets, paar jaar op gereden alsnog en uiteindelijk van ellende maar een 2e hands Trek gekocht. Die na een goed beurtje en wat afstelwerk het een stuk beter heeft gedaan dan de Decathlon nieuw...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
Maar kijk wel uit, op zo'n tweedehands fiets kun je ook zomaar 200 euro leeglopen aan achterstallig onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:29:

Echt goede high end spullen gaan voor nog best wat geld over de tweede hands marktplaats. 250 euro is best karig en je moet wel geluk hebben. Decathlon spul zou ik ook links laten liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud mooie vergelijking! De ene Clio is de andere niet, maar het resultaat is de som van een hoop belangrijke componenten, van frame tot remmen. En inderdaad, de motor is het grootste verschil in deze analogie, daar betaal je voor bij de auto, maar op de fiets zal je die zelf moeten trainen.

Voor dit budget is 2ehands gewoon de betere keuze, maar net zoals bij oude 2ehands auto's is het wel handig als je er verstand van hebt, zelf wat kan fixen, en kan inschatten wat de bijkomende kosten zullen zijn... (En dan nog kan je voor verassingen komen te staan)

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, volgens mij is de natuurlijke cyclus bij fietsen altijd het zelfde: je begint op een "goedkope" fiets. Daar heb je lol op, of niet, maar na een tijdje kom je er achter dat er van alles niet helemaal klopt. Je fiets is te groot, of te klein, de onderdelen zijn versleten, of gewoon überhaupt prut. Ondertussen ben je op een punt dat je het ook interessant begint te vinden en je een beetje in de techniek verdiept. De ene vork is de andere niet, schijfremmen blijken ook niet allemaal hetzelfde, wat is nou dat XT waar iedereen altijd zo prat op gaat. Dan gaat het jeuken en koop je een andere fiets, en neem je je nieuwe kennis weer mee. En zo verder en verder, totdat je op een gegeven moment precies weet wat je wel en niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:15
Sjoewe schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:36:
Tja, volgens mij is de natuurlijke cyclus bij fietsen altijd het zelfde: je begint op een "goedkope" fiets. Daar heb je lol op, of niet, maar na een tijdje kom je er achter dat er van alles niet helemaal klopt. Je fiets is te groot, of te klein, de onderdelen zijn versleten, of gewoon überhaupt prut. Ondertussen ben je op een punt dat je het ook interessant begint te vinden en je een beetje in de techniek verdiept. De ene vork is de andere niet, schijfremmen blijken ook niet allemaal hetzelfde, wat is nou dat XT waar iedereen altijd zo prat op gaat. Dan gaat het jeuken en koop je een andere fiets, en neem je je nieuwe kennis weer mee. En zo verder en verder, totdat je op een gegeven moment precies weet wat je wel en niet wilt.
Ligt aan je persoonlijkheid, er zijn genoeg mensen wie het minimaal interesseert en liever wil fietsen. Wat je nu een beetje beschrijft zie ik als de gemiddelde tweaker :9 :P

• Sjoewe
Ja, ze bestaan. Ik was laatst op een groepsritje waar iemand met een oude 26'er stond waarvan het stuurtje amper half zo breed was als m'n eigen stuur. Ik zo van joh, is dat een bewuste keuze? Ja. m'n vader zegt dat het zo hoort.

Okisgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Na het ontvangen van een leuke kerstbonus is het weer tijd voor een upgrade van de SC 5010. Nu zit ik te denken aan het upgraden van de FOX DPS shock. Vind dat die namelijk redelijk ondermaats is voor all-round gebruik van de fiets, met name richting bike-park en bij veeleisende high alpine trails.

Op dit moment overweeg ik een Cane Creek DBCoil IL om een coil shock te proberen, maar anderzijds twijfel ik ook om het bij lucht te houden, maar over te stappen naar een FOX DPX2. Beide hebben hun eigen voor- en nadelen, wat zouden jullie adviseren voor iemand met een voorkeur voor het agressievere werk op een (130mm) trail-fiets.

Nu ben ik er zeker van bewust dat ik waarschijnlijk beter van fiets kan veranderen (SC Bronson, Trek Remedy, YT Capra/Jeffsy dat soort spul). Helaas is dat geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Op basis van wat ik om me heen hoor, zou ik geen coil spring gebruiken voor een allround fiets, want je kan er niet zo makkelijk aan tweaken als aan een air spring. De sweetspot is komt vrij nauw en alleen aan te passen door een andere veer te steken. Mits dat is hoe je altijd rijdt is het top, maar als je vaak wisselt in system weight of rijstijl, dan is het niet handig. Bijvoorbeeld voor een parkdag wil je je vering vaak wat harder hebben, terwijl op een trailride juist alles wel wat smoother mag. Met een air spring is het dan gewoon ff de pomp erop en klaar, met een coil moet je dus de hele boel demonteren om veer te wisselen. Dus tdlr: als je nu al set-and-forget rijdt, dan leuke optie om te overwegen, ben je van het aanpassen en tweaken, dan beter een luchtveer.

Edit: En je moet natuurlijk de voorkeur hebben voor de lineare veerweg van een coil spring. Juist voor een parkfiets kan het fijn zijn als de veerweg meer progressief is, zodat de veer meer weerstand biedt aan het einde van de travel. Met een airpring kan je dat aanpassen door de spacers/tokens toe te voegen aan de luchtkamer. Bij coils kan dat niet zomaar, al zijn er wel inmiddels enkele fabrikanten die experimenteren met progressieve veren (die dun beginnen en steeds dikker worden).

[ Voor 24% gewijzigd door Sjoewe op 27-12-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Sjoewe: je vergeet wel 1 belangrijk voordeel: plushness! Daarin is een coil vork en schokdemper onovertroffen!

@drBunhead
Als dat je doel is, doen. Anders vind ik een coil overdreven voor een trailfiets en wil je liever de instelmogelijkheden van een goede luchtschokdemper. Het verhaal van Sjoewe is dan spot on.

Tip: DVO Topaz! Heel erg lekkere demper op een Hightower. (VPP) Met het OTT-systeem is de hele veercurve te verschuiven.

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud op 27-12-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Thanks voor de tips. Op dit moment ben ik vooral van het set and forget, de DPS is vrij gelimiteerd verder.

Ik zal mij ook eens verdiepen in de DVO. Wel jammer van het groene... :X

Die DVO is wel een hele interessante, en niet eens zo prijzig.

[ Voor 15% gewijzigd door drBunhead op 27-12-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
drBunhead schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:20:
Thanks voor de tips. Op dit moment ben ik vooral van het set and forget, de DPS is vrij gelimiteerd verder.

Ik zal mij ook eens verdiepen in de DVO. Wel jammer van het groene... :X

Die DVO is wel een hele interessante, en niet eens zo prijzig.
Matchende vork erbij en echt veel beters is er niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:29:
[...]

Matchende vork erbij en echt veel beters is er niet :p
Hahaha, dat is nu nog een stap te ver. De Fox 34 is nog dikke prima.

Ik denk dat ik met een andere shock al een wereld erop vooruit ga, voor mijn gevoel is dat echt de limiet van de fiets op dit moment. Ongeacht wat ik doe; meer lucht, rebound + of - een grotere volume spacer. Ik vlieg door mijn travel heen, SAG is lastig goed te krijgen en mijn BB hangt lager dan mijn pedalen mij lief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@drBunhead: het kan dat de shock met de gebruikte tune gewoon niet matcht met het frame. Ik heb er met een float DPS op mijn Hightower geen last van.

Dan moet je gaan prutsen met de shimstack. En ook dan is DVO erg goed. Die zijn reuze behulpzaam als je daarmee aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
@Ruud

Zou wel gek zijn. Is de originele shock die bij aanschaf in het frame zat. Wellicht dat er een verkeerde in is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
drBunhead schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:00:
@Ruud

Zou wel gek zijn. Is de originele shock die bij aanschaf in het frame zat. Wellicht dat er een verkeerde in is gekomen.
Dat zal wel niet inderdaad. Dan is t gewoon niet jouw shock.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holk
Voorbereidingen zijn begonnen; was aan het kijken naar een onderdeel voor de MTB op m’n telefoon. Zegt m’n vrouw “weer naar fietsen aan het kijken?” ‘Jazeker, wil een andere’

Kost een half jaar van dit soort heen en weer geschiet maar dan is ze er klaar voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:23:
Voorbereidingen zijn begonnen; was aan het kijken naar een onderdeel voor de MTB op m’n telefoon. Zegt m’n vrouw “weer naar fietsen aan het kijken?” ‘Jazeker, wil een andere’

Kost een half jaar van dit soort heen en weer geschiet maar dan is ze er klaar voor :+
:D

Welke fiets bekeek je? Bij mij staat de YT pagina steeds vaker open..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ruud schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:59:
[...]

:D

Welke fiets bekeek je? Bij mij staat de YT pagina steeds vaker open..
Ik keek naar de OneLoc remote van SRAM, niet eens naar een fiets :) Maar heb geleerd om altijd hoog in te zetten, kan het altijd meevallen. Maar kijk altijd rond, ook omdat ik zo lekker up to date blijf met de nieuwe technieken en inzichten.

[ Voor 24% gewijzigd door Holk op 27-12-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Prulleman schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:06:
Heb je nu een 11_42 cassette? Dan kan je ook kijken of dat voldoende is met een 32 t
Vandaag eerste serieuze ritje gereden met de 1x setup. Heb inderdaad alleen het voorblad vervangen voor een 32t en de voor derailleur eraf gehaald.
Ben zeker wel overtuigt van het nut van een 1x setup nu. Enige waar ik nog niet helemaal over uit ben is of de 42 voldoende is. Na 68km en 900 hm had ik bij de laatste klimmetjes toch graag een beetje over willen hebben. Heb het wel gered uiteraard, maar ideaal is anders. Aan de andere kant... Dit soort ritjes maak ik niet wekelijks.. Dus hoeveel profijt ik er echt van ga hebben als ik een 11-46 zou aanschaffen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Michaelg schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:00:
[...]

Vandaag eerste serieuze ritje gereden met de 1x setup. Heb inderdaad alleen het voorblad vervangen voor een 32t en de voor derailleur eraf gehaald.
Ben zeker wel overtuigt van het nut van een 1x setup nu. Enige waar ik nog niet helemaal over uit ben is of de 42 voldoende is. Na 68km en 900 hm had ik bij de laatste klimmetjes toch graag een beetje over willen hebben. Heb het wel gered uiteraard, maar ideaal is anders. Aan de andere kant... Dit soort ritjes maak ik niet wekelijks.. Dus hoeveel profijt ik er echt van ga hebben als ik een 11-46 zou aanschaffen.
Die stap van 42 naar 46 ga je wel merken. Dat komt neer op bijna 10%, wat bijna een hele stap terug is (grof gezegd). Ik vind alleen de stap van 37 naar 46 zo groot bij een shimano en de tussenstappen vind ik persoonlijk te groot bij een sunrace cassette. Voor mij de reden om 1x12 te rijden. Daarmee heb ik het bereik die ik wil hebben met de tussenstappen die ik fijn genoeg vind.

Maar als je aangeeft niet wekelijks zulke ritten te maken, dan kan je eventueel ook nog voor die ritten een 30t voor plaatsen. Dat scheelt ook al iets, maar minder dan de stap van 42 naar 46.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Bij die laatste stap boeit het me niet zoveel meer of dat nu van 37 of 42 naar 46 gaat. Het gaat toch al langzaam en op reserve.

De sunrace had idd ool te grote stappen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik vind het ook nog lastig bepalen wat nu fijne cassettes zijn in een single speed setup. Momenteel heb ik dus een 1x12 speed shimano en daarmee vind ik het voor mijn gevoel juist jammer dat er geen cassette is met max 42 ofzo en dan een paar kleinere stappen in de kleine kransjes.

De keuze die er nu is (altijd nog meer dan bij sram) voor 12 speed bij shimano:

10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51
Of:
10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45

Maakt dat er voor mij bij gebruik in Nederland geen verschil tussen de twee zit. Tis niet dat ik tijdens het rijden kijk waar ik zit, maar ik geloof niet dat ik de kransjes boven 28 echt gebruik. Puur voor het optische zou ik waarschijnlijk voor de 10-45 kiezen als mijn 10-51 ooit versleten is maar het verschil ga ik verder niet merken. En zeker als je toch al in die grote range zit maakt het zoals Ruud hierboven zegt volgens mij weinig meer uit.

Was er ook een keuze voor iets met een 11 en een 13 en wat kleiner (inderdaad 42 ofzo) op het eind dan zou ik die gelijk aanschaffen en de standaard cassette bewaren als klimcassette.

Offroad merk ik die tussenstappen van +2 inderdaad niet en vind ik singlespeed sowieso al een zegen. Maar op de onvermijdelijke stukken asfalt (ik doe mijn “transport” naar de verder gelegen routes meestal ook per fiets. En ook bij woon-werk). Lijken mij een paar +1 stapjes in die regio wel prettig.

Edit: maar ook in de 11-speed groepen heb je dat niet (van Shimano) zie ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar mijn eerste mountainbike voornamelijk voor de loonse en drunense duinen. Mijn budget is niet al te hoog. Nu heb ik de volgende fiets gevonden: Radon zr team 7.0 https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-7.0-785111

De specs zien er niet verkeerd uit voor dit geld (649 euro):
Fork Rock Shox Judy Silver, Boost, TK, R, SA
Brakes Shimano BR-MT200
Brake discs Shimano SM-RT10 180/160mm, center-lock
Saddle Selle Italia X1
Seatpost LEVEL NINE Race 30.9 x 400 mm
Crankset Shimano FC-MT500, 40x30x22T, 175mmBottom bracket Shimano Deore SM-BB52, 73mm BSA
Rear derailleur Shimano XT RD-M781-SGS
Gear shifters Shimano Deore SL-M6000, 10-speed
Front derailleur Shimano Deore FD-M610, topswing, 34.9mm
Cassette Shimano Deore CS-HG50, 11-36
Chain Shimano Deore CN-HG54
Tyres Schwalbe Nobby Nic, Addix PerfL, 27.5"|29" x 2.25"
Front hub Shimano Deore HB-M6010, Boost
Rear hub Shimano Deore HB-M6000
Spokes DT Swiss Factory
Rims Alex MD21

Iemand enige ervaring met het merk Radon? Zou dit een geschikte fiets zijn? Andere tips? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Verwijderd Radon/bike-discount past prima in het rijtje 'goede en betrouwbare internetleveranciers'.

Voor de LDD heb je daar een prima fiets aan. Remmen zijn echt ondermaats maar die heb je toch niet nodig daar.

Banden zijn wel echt heel erg overkill ;)

Ziet eruit als een degelijke no-nonsense fiets.

Ga wel voor de 29'er als je langer bent dan 1m50 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 29-12-2019 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
wisselwerking schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:18:
Doen er nog mensen van het forum mee aan de Drenthe 200? Ik was niet van plan om mee te doen, maar ik had beloofd om mee te fietsen als een vriend wel zou mee doen. Dus last minute inschrijving geregeld.
Vind dit echt een mooi evenement. Maak zelf de laatste jaren echter veel te weinig (trainings)kilometers om hier überhaupt aan mee te willen doen.

Wat ik me wel afvraag is, hoeveel het echt met mountainbiken te maken heeft? Zie op foto's veel brede paden en hier en daar eens een stuk singeltrack.

En natuurlijk: Hoe is het gegaan? Was in ieder geval droog, maar wel wat koud.

[ Voor 6% gewijzigd door pjlgt op 29-12-2019 11:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
pjlgt schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:03:
[...]

Vind dit echt een mooi evenement. Maak zelf de laatste jaren echter veel te weinig (trainings)kilometers om hier überhaupt aan mee te willen doen.

Wat ik me wel afvraag is, hoeveel het echt met mountainbiken te maken heeft? Zie op foto's veel brede paden en hier en daar eens een stuk singeltrack.

En natuurlijk: Hoe is het gegaan? Was in ieder geval droog, maar wel wat koud.
Heeft het echt met mountainbiken te maken. Tja, dat hangt er er helemaal vanaf wat je onder mountainbiken verstaat. Als je alleen van singletracks houdt, van zware klimmen, heftige afdalingen dan ben je natuurlijk bij de Drenthe 200 aan het verkeerde adres.

Dit jaar waren de omstandigheden nog beter dan vorig jaar. Wel koud, maar bijna geen wind. De kou zorgde voor een harde ondergrond,dus het was ook dit jaar weer een racebaan. Zelf heb ik er heeeeeeel lang over gedaan (zeker gezien de omstandigheden). We waren pas rond 18.45 u binnen of zo. Ik had namelijk aangeboden om een vriend te helpen om de Drenthe 200 te voltooien en dat is gelukt. Voor mij zelf was het gewoon een toertochtje met wat meer kilometers. Op een gegeven moment ben ik hele stukken (ook single tracks) met losse handen gaan fietsen, selfies maken, appen, beetje bunnyhoppen om de tijd te doden. Ik baalde er van dat ik geen oordopjes mee had met een luisterboek. De mensen om mij heen waren nogal druk bezig om hun uitdaging te voltooien, dus daar had ik weinig aanspraak aan.
Het laatste stukje nog een vrouw mee laten fietsen, die het fietsen door het donkere bos in haar eentje nogal spannend vond. Dus galant als we zijn die ook meegenomen.
Met heen en terug fietsen wel weer 232 kilometer op de teller gezet. Volgend jaar misschien eens mee doen in de wedstrijd wave.

En gisteren met mijn middelste de korte variant van de Toertocht Annen (Snerttocht) gedaan. Voor een 10 jarige is 30 kilometer nog een aardig eindje fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door wisselwerking op 30-12-2019 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@wisselwerking 8)7 mafkees
Maar respect hoor! zo'n afstand is niet niks, zeker niet met veel offroad erbij (ook als het technisch makkelijk is telt het toch een stuk zwaarder dan asfalt.)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
@Verwijderd

als +/- 600 euro je budget is. Dan zou ik toch ook eens naar 2dehands kijken. Ik heb gisteren nog mijn 2015 Grand Canyon verkocht voor € 450,- met XT / SLX afmontage en een veel betere voorvork. Racing Ray / Racing Ralph banden en SPD pedalen. Op alle fronten een veel betere fiets voor minder geld. Je moet alleen een beetje geluk hebben dat hij goed onderhouden is, dus dan kan je best iemand meenemen die er een beetje verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Kluus schreef op zondag 29 december 2019 @ 02:04:
Ik vind het ook nog lastig bepalen wat nu fijne cassettes zijn in een single speed setup. Momenteel heb ik dus een 1x12 speed shimano en daarmee vind ik het voor mijn gevoel juist jammer dat er geen cassette is met max 42 ofzo en dan een paar kleinere stappen in de kleine kransjes.

De keuze die er nu is (altijd nog meer dan bij sram) voor 12 speed bij shimano:

10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51
Of:
10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45

Maakt dat er voor mij bij gebruik in Nederland geen verschil tussen de twee zit. Tis niet dat ik tijdens het rijden kijk waar ik zit, maar ik geloof niet dat ik de kransjes boven 28 echt gebruik. Puur voor het optische zou ik waarschijnlijk voor de 10-45 kiezen als mijn 10-51 ooit versleten is maar het verschil ga ik verder niet merken. En zeker als je toch al in die grote range zit maakt het zoals Ruud hierboven zegt volgens mij weinig meer uit.

Was er ook een keuze voor iets met een 11 en een 13 en wat kleiner (inderdaad 42 ofzo) op het eind dan zou ik die gelijk aanschaffen en de standaard cassette bewaren als klimcassette.

Offroad merk ik die tussenstappen van +2 inderdaad niet en vind ik singlespeed sowieso al een zegen. Maar op de onvermijdelijke stukken asfalt (ik doe mijn “transport” naar de verder gelegen routes meestal ook per fiets. En ook bij woon-werk). Lijken mij een paar +1 stapjes in die regio wel prettig.

Edit: maar ook in de 11-speed groepen heb je dat niet (van Shimano) zie ik nu.
Exact zelfde ervaring hier. Kom vaak net niet lekker uit en bereik is bijvoorbeeld voor gravel/asfalt erg klein. Zit nu op 34T maar wil naar 36T. Achter heb ik de originele 10-51 nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Jpjedi schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:50:
[...]

Exact zelfde ervaring hier. Kom vaak net niet lekker uit en bereik is bijvoorbeeld voor gravel/asfalt erg klein. Zit nu op 34T maar wil naar 36T. Achter heb ik de originele 10-51 nog.
dan ga je met 29" wielen (2.25") en een cadans van 90 van een top snelheid van 42,7 naar 45,3 km/h:
http://ritzelrechner.de/?...4,28,33,39,45,51&UF2=2328

dat stukje van het viaduct af kan je ook wel ff 105 RPM trappen, dan ga je met je 34 ook gewoon 50km/h

Tenzij je je MTB als racefiets vervanger gebruikt zou een 34 echt wel voldoende moeten zijn voor normale stervelingen.

De slijtage en kettinglijn van de 10 en 12T kransjes zou een reden kunnen zijn om een groter blad te rijden, zodat je standaard minder in de 10 of 12 T zit..

Ik rij op de weg het meeste op 34x13, dan kan je prima rond de 30 rijden (met net onder de 90rpm), en heb je een versnelling erboven en eronder voor bv wind mee/tegen. Solo wil je niet veel harder, anders ben je al kapot voor je in het bos bent ;) In een groepje is het misschien ook nog wel anders, als je een beetje kan draften loopt de snelheid ook aardig op.

ik zit er ook nog wel een beetje mee te stoeien, voor NL voldoet mijn huidige setup met 34 x 11-42 prima, voorheen zette ik er een 30T op voor in de Ardennen, maar vorig jaar tijdens de RdhF kwam ik aan het einde toch nog wel wat te kort.. voor komend jaar staat de cimes de waimes 90km op de planning... en ik ben er nog niet over uit hoe ik die ga rijden.... misschien wel een upgrade naar XT m8100.. maar dat is gelijk de duurste optie... bovendien is het verschil tussen 34x51 en 30x42 erg klein, dus zou ik nog steeds een kleiner blad moeten steken...

(of gewoon meer trainen :D)

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 30-12-2019 11:50 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja op zich, na mijn post heb ik er gisteren eens extra op gelet toen ik naar de route van Nijmegen aan het rijden was met een fietsmaat en ik zat op de weg inderdaad doorgaans te zoeken tussen de 12 en de 14, in mijn geval met een cassette die bij 10 begint is het dus inderdaad precies de 13 die ik mis, bij een cassette die op 11 begint zou ik de 14 vaak missen denk ik (ook 34 voor).

Maar goed, ik heb er nog wat over zitten denken en aan de andere kant zouden er dan wel minstens 2 versnellingen in een range die juist in het bos goed viable is verloren kunnen gaan (bij de 10-45, de 10-51 die ik nu heb vind ik nog steeds wel een beetje overkill (in NL)) en dan heb ik het toch maar liever zo.

Ik moet gewoon accepteren dat mijn MTB op de weg sub-optimaal is, als ik fijne rondjes op de weg wil draaien pak ik toch de racer.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 30-12-2019 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Ondanks mijn allergie voor modder toch maar in het Stadsbos013 geweest. Met iets kortere vork toch een ander rijgedrag. Stuurt iets makkelijker en je legt m iets makkelijker op het oor. Snelle wisselingen gaan met meer rust en dus controle.

De Hightower ging van 150mm naar 140mm met een DVO Diamond. Die vork heeft sowieso al een paar mm meer inbouwhoogte dan een Pike of Fox36. Dus goede aanpassing aan de fijnste vork ever. Echt een geweldig ding is het voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud was het nog steeds zo nat?? vorige week was het overigens wel echt en bagger bende... qua drainage is het bij Dorst beter op orde...

ga je je frame nog laten spuiten?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:11:
@Ruud was het nog steeds zo nat?? vorige week was het overigens wel echt en bagger bende... qua drainage is het bij Dorst beter op orde...

ga je je frame nog laten spuiten?
Nee viel me goed mee. Een paar natte sporen bij de snelweg maar dat mocht geen naam hebben. En dat stukje baggerbende door de bosbouw is natuurlijk nog steeds een bende maar ook daar heb je maar 10m last van.

Dorst is in mijn herinnering meer duinzand? Dan loopt water sowieso een stuk beter weg.

Ik zit in dubio om een up to date frame te kopen maar vrees dat de wielbasis me parten gaat spelen in Nederland. Dat is al snel +30mm. Dus dan is het goed mogelijk dat ik ook dit frame van een kleurtje ga voorzien. Is me bij de racer goed bevallen, voelt als new bike day :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik fietste zaterdag in Zeist en daar kwam ik ineens en soort stam met een camera/webcam erin tegen. Iemand enig idee wat dat is? Stond echt pal naast een bocht (iets nadat je de splitsing hebt naar Austerlitz zuid en vlak voor je een breed pad oversteekt).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:26:
[...]

Nee viel me goed mee. Een paar natte sporen bij de snelweg maar dat mocht geen naam hebben. En dat stukje baggerbende door de bosbouw is natuurlijk nog steeds een bende maar ook daar heb je maar 10m last van.

Dorst is in mijn herinnering meer duinzand? Dan loopt water sowieso een stuk beter weg.

Ik zit in dubio om een up to date frame te kopen maar vrees dat de wielbasis me parten gaat spelen in Nederland. Dat is al snel +30mm. Dus dan is het goed mogelijk dat ik ook dit frame van een kleurtje ga voorzien. Is me bij de racer goed bevallen, voelt als new bike day :)
in de zomer wel ja, dan is Dorst af en toe net of je op het strand rijd, maar nu is het mooi hard. Dat in combinatie met drainage kuilen en gaten zorgt voor weinig plassen op de paden zelf. Van de 3 routes daar is Vrachelen/Oosterhout over het algemeen het meest modderig, en Cadettenkamp/Teteringen het meest zanderig, (daar fiets je ook rond een stuifzandvlakte).

@JvS spionage :D (of was het een wildcam)
Is je ketting al gemaakt of doen we dat zaterdag hier?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Eerste ritje van 2020 zit erop. De route in zeewolde is goed begaanbaar. Kan ik weer mooi vanuit huis de ritjes doen. 👍🏻

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Eerste rit zit er weer op. Helaas niemand die met mij mee wou en het eerdere advies mbt de arena in onze route van waar ik woon ter harte genomen. (advies was eigenlijk nait soezen door broezen oftewel gewoon gaan als je in je uppie ben) "Ging zo lekker dat ik niet eens door had dat ik ook gelijk in de gevorderde arena ook zat 😂😂 Heb die ook gelijk maar afgemaakt. Begin de fiets steeds beter te begrijpen en durf steeds sneller. Fiets ook weer schoon en aan de muur.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Meneer iCy well done. Jezelf en de fiets leren kennen is belangrijk. Gewoon steeds 1 stap buiten je comfortzone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Na 15 jaar fietsen, afgelopen weekend voor het eerst naar Amerongen geweest. Shame on me!

Wel gaaf. Ik snap wel dat iedereen daar zo enthousiast over is. Gelukkig waren we vroeg, dus konden we het eerste rondje voor de drukte rijden. Daarna nog het rondje Leersum gedaan. Persoonlijk vind ik die leuker. Amerongen is iets te crossbaan naar mijn zin.

Helaas had mijn maatje zich een beetje verkeken op de klimmetjes en zat hij er doorheen. Wij zijn ook niks gewend hier in Zuidoost Brabant. Zo plat als een pannenkoek. :D Het werd ook erg druk, dus na 38km weer huiswaarts gekeerd.

Komende tijd wat hoogtemeters zien te maken want ik heb me ingeschreven voor de LCMT. A.s. zondag maar meteen naar Landgraaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Ruud schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 07:34:
@Meneer iCy well done. Jezelf en de fiets leren kennen is belangrijk. Gewoon steeds 1 stap buiten je comfortzone.
Helemaal mee eens. Stapje voor stapje jezelf uitdagen is de sleutel tot beter en sneller worden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sjoewe
Oeps, gat in m'n hand :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TCgYS0Ql.jpg

Tijd om onderdelen te gaan sprokkelen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik ben een tocht aan het plannen in Komoot waarbij ik alle (of in elk geval de meeste) routes (gedeeltelijk) van Drenthe wil fietsen, maar het is wel handig om het de goede kant op te plannen. Ik kan echter niet zo snel vinden welke kant de routes op gaan (met de klok mee of tegen de klok in). Op MTB-routes kan ik het in elk geval niet vinden.

[edit] Ik zie net dat je, als je het hoogteprofiel op mtb-routes volgt, de rijrichting te zien krijgt. Het klopt in elk geval voor die paar routes die ik ken. Iemand die kan bevestigen dat ik daar inderdaad vanuit kan gaan?

[ Voor 24% gewijzigd door wisselwerking op 02-01-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Sjoewe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:13:

[Afbeelding]

Die stond op marktplaats toch? Mooie deal dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud

[Afbeelding]

Goede keus! Kek kleurtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42

Roozzz

Plus ultra

wisselwerking schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:19:
Ik ben een tocht aan het plannen in Komoot waarbij ik alle (of in elk geval de meeste) routes (gedeeltelijk) van Drenthe wil fietsen, maar het is wel handig om het de goede kant op te plannen. Ik kan echter niet zo snel vinden welke kant de routes op gaan (met de klok mee of tegen de klok in). Op MTB-routes kan ik het in elk geval niet vinden.

[edit] Ik zie net dat je, als je het hoogteprofiel op mtb-routes volgt, de rijrichting te zien krijgt. Het klopt in elk geval voor die paar routes die ik ken. Iemand die kan bevestigen dat ik daar inderdaad vanuit kan gaan?
Ja, die volgen gewoon de gpstrack dus zou moeten kloppen. Alleen even dubbel checken of/indien er routes met 2 richtingen zijn, zoals op de Veluwezoom.
Maar ik neem aan dat je dit deels baseert op bestaande GPS bestanden van deze routes? Dan zie je daarin de rijrichting snel genoeg als je deze opent.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Holkers schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:29:
Die stond op marktplaats toch? Mooie deal dan
Ja klopt. Mooi mazzel mee gehad ook, Vork en demper komen uit het topmodel, maar zijn ingeruild door iemand die liever alles van Fox had en het losse frame is ook een echt gelukje, want die worden amper geleverd aan Europa en alleen aan dealers per jaarlijkse inschrijving.
Ja past mooi bij m'n Honzo ook :+
Kleur is in het echt nog ietsje meer groen dan op de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Sjoewe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Ja klopt. Mooi mazzel mee gehad ook, Vork en demper komen uit het topmodel, maar zijn ingeruild door iemand die liever alles van Fox had en het losse frame is ook een echt gelukje, want die worden amper geleverd aan Europa en alleen aan dealers per jaarlijkse inschrijving.

[...]

Ja past mooi bij m'n Honzo ook :+
Kleur is in het echt nog ietsje meer groen dan op de foto.
Als het een 134 was geweest had ik hem waarschijnlijk opgepikt voor een project, de 153 is me te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 21:49

blitzkrieg

Whoop Whoop!

wisselwerking schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:19:

Bij beide routes Havelte en bij Diever klopt dat iig.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024

[Afbeelding]

Dat is een mooi kleurtje man. Kona altijd goed, en een process helemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Heeft er nog iemand een boost-wielsetje liggen toevallig? Ik neem het graag over, zodat ik in elk geval een rollend chassis heb totdat ik uitgevogeld heb hoe ik m'n frame ga opbouwen. :)

Zoveel keuze, zoveel afwegingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
X.01 groepset, XT Remset, dropper en als je geld teveel hebt een carbon velgset

Graag gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:18
@Sjoewe Mooie Kona zeg! Op MP staan aardig wat boost setjes. Zoek je 29 of 27 inch?

Ben zelf ook op zoek naar een leuk 29 inch set als aanvulling naast de 27.5+ set. Wel 30mm intern velgen. Veel van wat wordt aangeboden is minder dan 30mm.

Heb op m'n racefiets wielen laten maken met Hope naven. Ben daar erg tevreden over. Een setje laten maken behoort dus ook tot de opties.

[ Voor 63% gewijzigd door Balboa op 02-01-2020 20:31 ]

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Roozzz schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:58:
[...]

Ja, die volgen gewoon de gpstrack dus zou moeten kloppen. Alleen even dubbel checken of/indien er routes met 2 richtingen zijn, zoals op de Veluwezoom.
Maar ik neem aan dat je dit deels baseert op bestaande GPS bestanden van deze routes? Dan zie je daarin de rijrichting snel genoeg als je deze opent.
Ik kan tot nu toe redelijk uit de voeten met de informatie die Komoot zelf heeft op kaart. Ik ga dit nog wel checken met andere beschikbare gpx bestanden.

Ik zit op dit moment op 350km en wil eigenlijk 400km als max aanhouden. Moet natuurlijk wel leuk blijven :+
En uiteraard finetune op leuke verbindingspaadjes in plaats van asfalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qzs7m23KIG87NygfyW2mN1II/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42

Roozzz

Plus ultra

Stevig rondje :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Holkers schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:19:
X.01 groepset, XT Remset, dropper en als je geld teveel hebt een carbon velgset

Graag gedaan ;)
Alleen over de dropper zijn we het eens :+

Twijfel een beetje over de groep, verwacht niet heel veel kilometer te gaan trappen op het ding. Ik vind de X01 wel te duur daarvoor. Ik denk misschien gewoon een tweedehands 11s XT setje op de kop te tikken, en dan de GX Eagle van m'n Honzo doorschuiven naar de Process. Die 50t heb ik toch niet echt nodig in NL. Moet ik alleen nog een losse crank ergens vinden.

Qua remmen wil ik wel flink wat stopkracht hebben. Op de shortlist staat wel een setje Magura MT7's, maar ik moet ook zeggen dat ik echt super tevreden ben over de Shimano Zee's op m'n Honzo, dus wellicht dat ik daar gewoon nog een tweede setje van koop (of mezelf een setje Saint's gun). Ergens wel fijn om gewoon dezelfde remmen op al je fietsen te hebben, denk ik.

Wat de dropper betreft. Even kijken wat ik daarmee doe. Ik zit een beetje te spelen met het idee om zo'n E.Thirteen dropper te kopen. Die is gewoon coil operated, 0,0 onderhoud, werkt altijd. Of ik kijk gewoon wat er op MP voorbij komt en rij dat tot het een keer stukgaat.
Balboa schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:29:
@Sjoewe Mooie Kona zeg! Op MP staan aardig wat boost setjes. Zoek je 29 of 27 inch?

Ben zelf ook op zoek naar een leuk 29 inch set als aanvulling naast de 27.5+ set. Wel 30mm intern velgen. Veel van wat wordt aangeboden is minder dan 30mm.

Heb op m'n racefiets wielen laten maken met Hope naven. Ben daar erg tevreden over. Een setje laten maken behoort dus ook tot de opties.
Ik wil sowieso een set laten bouwen (of liever zelf leren bouwen), maar dan wil ik twijfel nog een beetje wat dat moet worden. Dus zoek nog iets voor de tussentijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Mooie bak! Die gaat zeker mooi naast een Honzo staan. Een 50T is aardig aan te raden op zo'n fiets imo. Met lange dagen maken in de echte bergen ga je heel blij zijn met zo'n 50T. En je gaat daar met die process het meeste fun aan beleven.

Qua remmen zit ik altijd een beetje te kwijlen bij de Hayes Dominion A4. Lekker uniek, zien er enorm strak uit en valt precies in de groep van Sram Code RSC/Shimano Saint/Magura MT7. Al snap ik wel de redenatie om dezelfde remmen op verschillende fietsen te hebben. Voor mij ook de doorslag om Sram Guide's op m'n LTHT te zetten. Op de enduro zitten al Sram Code RSC's. Grootste voordeel is maar 1 bleedset nodig te hebben en 1 type vloeistof. Niet meer na hoeven te denken welke procedure te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Die Magura’s zijn wel bijterig maar als je het fijn vindt moet je daar voor gaan. GX is gewoon al top (en scheelt best veel geld tov X.01) maar als je de bergen in gaat zal je die 50 misschien wel nodig hebben. De process is toch meer een enduro bike en dan wil je graag richting goede drops en trials, maar dan moet je ook naar boven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja, op de Process komt sowieso een 12-speed groep, precies om bovenstaande redenen: What goes down, must come up :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:11
JvS schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:27:
Ik fietste zaterdag in Zeist en daar kwam ik ineens en soort stam met een camera/webcam erin tegen. Iemand enig idee wat dat is? Stond echt pal naast een bocht (iets nadat je de splitsing hebt naar Austerlitz zuid en vlak voor je een breed pad oversteekt).
Ik was ook afgelopen zaterdag in Zeist op de route maar dit is me niet opgevallen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

2 vrienden van mij willen samen met mij fietsen. Alleen 1 op zaterdag en 1 op zondag. Moet ik na het schoonmaken dan weer met de ice wax 2 de ketting insmeren? Want denk dat ik de ketting niet droog heb in 1 dag tenzij ik de fiets in de woonkamer laat drogen.

Ga er van uit dat afspoelen en een keer niet insmeren gewoon kan toch? 😊

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Pagina: 1 ... 47 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic