@Pimmetje651 waar zit de twijfel tussen die twee verschillende fietsen?
[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 13-12-2019 07:59 ]
Ik lees wel overal terug dat de 2019 Hightower wel een flinke stap naar de toekomst is qua geometrie ten opzichte van het pre 2019-model.
Momenteel op de shortlist (op basis van sale-prijzen):
- Trek Fuel EX 8 2019 < Behalve de remmen, op zich mooie gebalanceerde build voor de prijs, maar beetje conservatief qua geometrie
- Norco Sight C3 2019 < Beetje een karige build, maar wel een mooie basis om te upgraden en staat er een met 45% korting te koop, dus interessant
- Kona Process 153 of 134 < Eigenlijk m'n droomfiets. Maar hele skere builds voor het geld en de carbon versie is veel duurder.
- YT Jeffsy CF Comp < Mooie fiets, maar iets duurder dan ik zou willen en huidig model is nog 11-speed.
Nee XL, dus misschien toch genoeg reachSjoewe schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:27:
Haha, ok ok, wie weet, is het een L?
Ik lees wel overal terug dat de 2019 Hightower wel een flinke stap naar de toekomst is qua geometrie ten opzichte van het pre 2019-model.
Momenteel op de shortlist (op basis van sale-prijzen):
- Trek Fuel EX 8 2019 < Behalve de remmen, op zich mooie gebalanceerde build voor de prijs, maar beetje conservatief qua geometrie
- Norco Sight C3 2019 < Beetje een karige build, maar wel een mooie basis om te upgraden en staat er een met 45% korting te koop, dus interessant
- Kona Process 153 of 134 < Eigenlijk m'n droomfiets. Maar hele skere builds voor het geld en de carbon versie is veel duurder.
- YT Jeffsy CF Comp < Mooie fiets, maar iets duurder dan ik zou willen en huidig model is nog 11-speed.
YT komt waarschijnlijk de eerste helft van januari met de nieuwe afmontage voor de Jeffsy.
Jeffsy altijd mooie fiets gevonden maar inderdaad, de 11-speed is jammer.Sjoewe schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:27:
wat vind je van Commencal Meta TR? deze: https://www.commencal-store.com/meta-trail-29-essential-fox-sand-2019-c2x27797258
Dus opschalen qua frame is leuk voor de reach, maar pakt dus meestal minder goed uit qua zadelhoogte voor mij (73cm BB-Top), want wil wel minimaal 150mm drop hebben.
Mijn twijfel was tussen 3, maar is inmiddels 4 geworden :@Pimmetje651 waar zit de twijfel tussen die twee verschillende fietsen?
- Canyon Lux CF SL 8.0
- Orbea OIZ M20 TR
- Canondale Scalpel SI 3 2019
- Trek Supercaliber 9.7
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Maar waarom twijfel je tussen die fietsen? Ik vind de OIZ TR eigenlijk maar een vreemde fiets. XC-racer die ze een beetje ballen hebben gegeven met een 120mm vork. Reach is niet trail, balhoofdhoek is niet trail, wielen zijn zeker niet trail. Als je een, hoe noemen ze het tegenwoordig ook alweer, downcountry (?) fiets zoekt zou ik naar een Neuron kijken.Pimmetje651 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:32:
[...]
Mijn twijfel was tussen 3, maar is inmiddels 4 geworden :
- Canyon Lux CF SL 8.0
- Orbea OIZ M20 TR
- Canondale Scalpel SI 3 2019
en nummer 4 is de cube ams 100 c 68 sl 29 teamline 2020 (waarbij vooral de merknaam me eigenlijk tegen staat
- Trek Supercaliber 9.7
)
Qua afmontage wint de Lux 8.0 het hands down. Afgezien van de vork. Die is dan weer niet goed geschikt voor iets anders dan 70KG XC-racers
Iemand ervaringen met deze blessures?
Whatever.
@Ruud en waarom is het gek om een xc fiets wat meer ballen te geven? Niet iedereen zoekt een trail / all mountain fiets. Als je ziet hoe hard sommige gasten in de Ardennen naar beneden gaan op XC wedstrijd fullies, dan voldoet veel XC materiaal prima voor de gemiddelde rijder (die veel minder op de limiet van het materiaal zal rijden). Het mooie van de oiz is dat het nog steeds een snelle XC fiets is, maar met net een beetje extra zonder dat je daar al teveel last van hebt,
(balhoofd van de TR oiz is overigens 68, scheelt niet zoveel met de 67,5 van de neuron... reach scheelt 7mm)
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 13-12-2019 10:26 ]
Maar downcountry gaat voornamelijk om XC fietsen met nét iets meer trail geometrie en 10 tot 20mm extra veerweg. Het zit imo net tussen de echte xc racebakken en de luie trail fietsen (>130mm veerweg f/r en <67 graden balhoofdhoek).
Nu zijn die categorieën voor de meeste Nederlanders hetzelfde. Alles met meer dan 100mm veerweg is geen xc fiets, dus automatisch trail, en alles met meer dan 140mm veerweg is een downhill bak...
Omdat het hetzelfde frame is maar dan iets achterover gezet. Daarom vind ik het een vreemde fiets. Niet alleen de voorvork maakt een fiets meer capabel. Orbea heeft de makkelijke route gekozen. Is de fiets daardoor minder? Daar doe ik geen uitspraak over. Ik vind het alleen een vreemde fiets door de makkelijke route. Ondanks dat de rest van mijn post doorspekt lijkt van een mening probeer ik een zo objectief mogelijk verhaal neer te zetten. Natuurlijk doorspekt van een mening over wat een XC-fiets is en wat een XC-fiets met ballen is. (downcountry)Prulleman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:25:
@Ruud en waarom is het gek om een xc fiets wat meer ballen te geven?
Kijk eens naar het veersysteem, in het begin hard en verder de travel in wat softer. Dat is niet wat ik wil in een fiets met iets meer ballen. Dat levert je meestal een hele efficiënte fiets op die fouten minder goed kan verwerken.
Daarnaast lijkt het systeem ontwikkeld voor een 36 en groter voortandwiel (hear say). Dat is afhankelijk van je gestel natuurlijk maar past ook niet echt bij een fiets met meer ballen. Ook is er best wat pedal kickback ver de travel in. (hear say) Tijdens XC-race-gebruik geen issue maar juist met wat meer ballen wel. Dan zit je namelijk wel in die travel.
Een fiets die echt meer ballen heeft komt ook met een langere wielbasis en iets langere achtervork.
Waarom dat vergelijk met andere rijders die veel beter zijn? Dat gaat toch nergens over? Dat iemand fiets X in een bepaalde tijd over een parcours jaagt wilt niet zeggen dat iedereen dat zomaar kan. Zo'n fiets kan een minder begaafde rijder juist gigantisch in de weg zitten. Zelfs al blijf je ruim binnen de grenzen van het materiaal. Je maakt kleine foutjes die afgestraft worden. Terwijl een ietsje meer tractor-fiets gewoon doorgaat. (En dat hoeft echt geen full blown trail-fiets te zijn)
Een 120/100mm fully met 68 graden balhoofd kun je toch vrij makkelijk over de zeik helpen in de Ardennen. Zeker als die fiets ook nog eens een XC-race veersysteem heeft.
Ik ken @Pimmetje651 zijn gestel en rijgedrag niet dus daarom vraag ik waar de twijfel zit. Niet tussen welke fietsen hij twijfelt maar wel waarom hij tussen die fietsen twijfelt.
@ElmarJ16: de Neuron is zeer behoudend inderdaad. En misschien juist daarom wel zo lekker voor NL+-gebruik!
Dat was meer een reactie op de deze opmerking "wielen zijn zeker niet trail". Ik heb rijders op xc fietsen met licht materiaal met 2x mijn snelheid heftigere lijnen zien pakken tijdens de RdhF. zonder spullen kapot te rijden of zonder onderuit te gaan. Uiteraard zit dit deels in skils, maar ik doelde meer dat XC materiaal echt niet zomaar kapot te krijgen is, en je er nog steeds "genoeg" mee kan.Ruud schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:43:
[...]
Waarom dat vergelijk met andere rijders die veel beter zijn? Dat gaat toch nergens over? Dat iemand fiets X in een bepaalde tijd over een parcours jaagt wilt niet zeggen dat iedereen dat zomaar kan. Zo'n fiets kan een minder begaafde rijder juist gigantisch in de weg zitten. Zelfs al blijf je ruim binnen de grenzen van het materiaal. Je maakt kleine foutjes die afgestraft worden. Terwijl een ietsje meer tractor-fiets gewoon doorgaat. (En dat hoeft echt geen full blown trail-fiets te zijn)
Ik geloof niet dat wij het ooit eens worden over de XC/Trail dicussie. Als je graag rap over NL routes wilt rijden ben je naar mijn idee beter af met een XC fiets.
Je kan om verschillende redenen meer richting trail, en dat mag iedereen zelf bepalen:
- meer focus op technisch rijden (voor zover mogelijk in NL)
- technisch minder begaafd
- snelheid ondergeschikt
- met regelmaat gebruik buiten NL
- ....
Het is ook een afweging wil je 90% van de tijd een fiets die rap aanvoelt (en ook rapper is, voor we daar discussies over krijgen) en 10% misschien wat minder vertrouwen geeft, of andersom. Voor heel veel rijders in NL gelden deze percentages, maar uiteraard is dat ook persoonlijk. Ook of je die 10% misschien toch belangrijker vind.
op zich ben ik het met je eens dat voor genoeg mensen een neuron beter is dan een lux, maar echt niet voor iedereen.
Wat betreft @Pimmetje651 die heeft de conditie en de skills om met een XC fully te rijden. Ik zie echt geen toegevoegde waarde voor hem om een neuron te rijden. Als Pim PR's van zijn trek top fuel wilt verbeteren op een rondje Dorst moet ie niet overstappen op een dikkere fiets.
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 13-12-2019 12:20 ]
Met het risico op een meta-discussie;Prulleman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:15:
[...]
Dat was meer een reactie op de deze opmerking "wielen zijn zeker niet trail". Ik heb rijders op xc fietsen met licht materiaal met 2x mijn snelheid heftigere lijnen zien pakken tijdens de RdhF. zonder spullen kapot te rijden of zonder onderuit te gaan. Uiteraard zit dit deels in skils, maar ik doelde meer dat XC materiaal echt niet zomaar kapot te krijgen is, en je er nog steeds "genoeg" mee kan.
Niet met X1900 wielen. Echt niet. Gewoon echt niet
We zijn het juist wel eens. Als je alleen maar snel over NL-routes wilt rijden en beschikt over de skills (Observant, Kwintelooijen et al daargelaten) kun je beter een HT of extreem efficiente fully kopen. Misschien zelfs wel een starre fiets. Zelfs op routes zoals Amerongen. Dan win je namelijk bergop meer dan dat je naar beneden verliest. Let op: als het je alleen om snelheid gaat. Lol haal je dan alleen daaruit, niet uit andere dingen. Chargerend: Wortels en jumps ontwijk je want die kosten tijd.Ik geloof niet dat wij het ooit eens worden over de XC/Trail dicussie. Als je graag rap over NL routes wilt rijden ben je naar mijn idee beter af met een XC fiets.
Je kan om verschillende redenen meer richting trail, en dat mag iedereen zelf bepalen:
- meer focus op technisch rijden (voor zover mogelijk in NL)
- technisch minder begaafd
- snelheid ondergeschikt
- met regelmaat gebruik buiten NL
- ....
Het is ook een afweging wil je 90% van de tijd een fiets die rap aanvoelt en 10% misschien wat minder vertrouwen geeft, of andersom. Voor heel veel rijders in NL gelden deze percentages, maar uiteraard is dat ook persoonlijk. Ook of je die 10% misschien toch belangrijker vind.
op zich ben ik het met je eens dat voor genoeg mensen een neuron beter is dan een lux, maar echt niet voor iedereen.
Wat betreft @Pimmetje651 die heeft de conditie en de skills om met een XC fully te rijden. Ik zie echt geen toegevoegde waarde voor hem om een neuron te rijden. Als Pim PR's van zijn trek top fuel wilt verbeteren op een rondje Dorst moet ie niet overstappen op een dikkere fiets.
Dan zit het gewicht van een XC+ fiets alleen maar in de weg bij accelereren op de rechte stukken.
En ik adviseer hem nergens een Neuron als XC-fully. Alleen als hij een downcountry fiets zoekt zou een Neuron een mooie optie zijn. (Inclusief tal van andere opties) Maar tot op heden zijn er alleen een paar fietsen genoemd zonder inzetbereik en wensen. Dan post ik een optie die ook tegen het inzetbereik aanschurkt maar ook net iets meer aankan.
Aan de andere kant heeft hij ook nooit gevraagd om advies dus wat dat betreft sla ik de plank sowieso mis
[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 13-12-2019 12:33 ]
Ik denk dat voor @Pimmetje651 een xc fully het best past bij zijn wensen. En dat de TR versie daar niet veel aan af doet en juist wat toevoegd voor die keren dat het net wat zwaarder wordt.
Misschien heb ik het mis wat betreft die TR versie, en is de lux beter (met Reynolds carbon wielen)
Alleen durf ik nog geen MTB route te fietsen dus dan wordt het gewoon stukje door bos gebied naast het fietspad te crossen weer als ze weer afzeggen. (afgelopen zondag regende het....)
Afgelopen maandag ook maar een stukje in het bos gefietst (en er buiten).
Conditie opbouw/gevoel met de fiets te krijgen.
[ Voor 25% gewijzigd door Meneer iCy op 13-12-2019 13:23 ]
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Pak lekker een route joh! Veel leuker, en vrijwel alles is gewoon te fietsen voor Jan met de pet. Waar je het toch te spannend vindt loop je er omheen, maar een goed aangelegde route is echt een stuk leuker dan een willekeurig bospadMeneer iCy schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:20:
Hopen dat de mietjes (kameraden) morgen wel zin hebben om te fietsen, want we krijgen morgen nu weinig regen maar wel een beetje fris.
Alleen durf ik nog geen MTB route te fietsen dus dan wordt het gewoon stukje door bos gebied naast het fietspad te crossen weer als ze weer afzeggen. (afgelopen zondag regende het....)
Afgelopen maandag ook maar een stukje in het bos gefietst (en er buiten).
Conditie opbouw/gevoel met de fiets te krijgen.
Ik vond het de eerste keer ook leuker qua fietsen toen ik wel een MTB route had gepakt, maar op het einde ben ik toen wel omgedonderd en daar ben ik nog een beetje huiverig voor. Kwestie van gewoon doen en valt dat weer wegBokmaaa schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:26:
[...]
Pak lekker een route joh! Veel leuker, en vrijwel alles is gewoon te fietsen voor Jan met de pet. Waar je het toch te spannend vindt loop je er omheen, maar een goed aangelegde route is echt een stuk leuker dan een willekeurig bospad
Ging te langzaam een heuvel op, trapte bij maar spinde door de bladeren/vochtige meuk en kwam niet vooruit. Remmen ging goed, maar kwam daarna niet snel genoeg meer losgeklikt en lag ik op de grond
[ Voor 3% gewijzigd door Meneer iCy op 13-12-2019 13:28 ]
Aaah ja, het beroemde niet op tijd uitklikkenMeneer iCy schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:28:
[...]
Ik vond het de eerste keer ook leuker qua fietsen toen ik wel een MTB route had gepakt, maar op het einde ben ik toen wel omgedonderd en daar ben ik nog een beetje huiverig voor. Kwestie van gewoon doen en valt dat weer weg![]()
![]()
Ging te langzaam een heuvel op, trapte bij maar spinde door de bladeren/vochtige meuk en kwam niet vooruit. Remmen ging goed, maar kwam daarna niet snel genoeg meer losgeklikt en lag ik op de grond![]()
Maar daar kan die route niets aan doen
ofwel gewoon die route nog een keer pakken en nu zonder vallen.
Die route pak ik sowieso niet zo vaak in mijn uppie (ander dorpje waar kameraad woont).Prulleman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:57:
@Meneer iCy je moet zo denken, "daar heb ik wat van geleerd en dat gebeurd me dus niet nog een keer".
ofwel gewoon die route nog een keer pakken en nu zonder vallen.
Zag de route hier in het dorp wat meer technische bochten had maar gaan ze morgen niet, dan ga ik morgen gewoon de MTB route van hier pakken. Wel lekker langzaam, maar zodra alles bekender wordt (en meer conditie) zal ik uiteraard sneller gaan.
Vind het nog steeds de aankoop van mijn leven
Het is nu voor mij een beetje jammer dat als ik val, ik ondertussen ook echt hard val
Haha same here en vaak gaat het dan voor mij ook te snel om na te gaan wat er nou precies gebeurde, niets geleerd anders dan: "volgende keer iets minder hard". Dat is ook wel frustrerend.ElmarJ16 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:44:
Belangrijkste is om niet bang te zijn om fouten te maken. Dit gaat echt niet de laatste keer zijn dat je valt. Ik heb zelf behoorlijk wat technische bagage (altans, dat vind ik zelf), maar ik val zo nu en dan ook nog wel eens. Vallen hoort gewoon bij het boeken van progressie. Belangrijkste is om goed na te gaan waarom je ergens bent gevallen en daar meer op gaan oefenen.
Het is nu voor mij een beetje jammer dat als ik val, ik ondertussen ook echt hard val.
Toen ik een paar jaar geleden begonnen was met mountainbiken was ik ook bang voor een bepaalde "technische" afdaling in mijn lokale route waar ik de allereerste keer viel. Na 10-tallen keren boven te hebben staan zuchten om uiteindelijk toch maar weer om te rijden, had ik mezelf toch eens geforceerd om te gaan. Toen dat goed ging gaf dat een enorme kick.
Inmiddels draai ik mijn hand er niet meer voor om maar is het imo nog steeds het vetste stukje van die route.
Nice! Wel aan de zware kant, maar Fox 36 is sexyrasko schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:19:
wat vind je van Commencal Meta TR?
[ Voor 66% gewijzigd door Sjoewe op 13-12-2019 15:20 ]
Ik neig er echter naar om dit klusje zelf op te pakken dus ik heb even wat voorwerk gedaan en het blijkt om deze 2,5 mm spacer voor 89.5 mm BB shells te gaan:

Deze moet dus tussen de rechter BB cup en het frame geperst worden (pressfit), welke dus eerst gedemonteerd moet worden. Het statement van Shimano is dat de pressfit lagercups na het uitdrijven vaak beschadigd zijn en dat ze dus niet herbruikt kunnen worden. Het zijn allemaal sowieso de kosten niet, maar zou ik dan niet gewoon een BB als vervangend onderdeel moeten krijgen in plaats van alleen de betreffende spacer?
Ik heb ook nog genoeg bagage bij mijElmarJ16 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:44:
Belangrijkste is om niet bang te zijn om fouten te maken. Dit gaat echt niet de laatste keer zijn dat je valt. Ik heb zelf behoorlijk wat technische bagage (altans, dat vind ik zelf), maar ik val zo nu en dan ook nog wel eens. Vallen hoort gewoon bij het boeken van progressie. Belangrijkste is om goed na te gaan waarom je ergens bent gevallen en daar meer op gaan oefenen.
Het is nu voor mij een beetje jammer dat als ik val, ik ondertussen ook echt hard val.
Durf wel snel te fietsen op de verharde weg
Zo te zien gaat er morgen een andere kameraad mee met zijn MTB, maar ben bang dat die het heel zwaar gaat krijgen als ik naar zijn fiets kijk
Doelstelling van dit jaar is in ieder geval bereikt, pas in de kleding van de maat XXL weer
[ Voor 11% gewijzigd door Meneer iCy op 13-12-2019 16:00 ]
Ik zou Canyon er zelf even op antenderen. Ik zou inderdaad bij plastic pressfit cups deze niet meer hergebruiken. Doe je dit wel, dan kan je waarschijnlijk binnen enkele maanden weer een nieuw BB.Kluus schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:37:
Ik werd gisteren gebeld door Canyon dat men mogelijk vergeten was "een spacer bij de trapas" te monteren, of ik dat even wilde checken. Dus ik foto'tje sturen en inderdaad was de conclusie: het onderdeel ontbreekt. Die sturen ze dus netjes naar mij om en ik krijg tot maximaal 40 euro vergoed wanneer ik besluit om dit onderdeel door een LBS te laten plaatsen.
Ik neig er echter naar om dit klusje zelf op te pakken dus ik heb even wat voorwerk gedaan en het blijkt om deze 2,5 mm spacer voor 89.5 mm BB shells te gaan:
[Afbeelding: spacer]
Deze moet dus tussen de rechter BB cup en het frame geperst worden (pressfit), welke dus eerst gedemonteerd moet worden. Het statement van Shimano is dat de pressfit lagercups na het uitdrijven vaak beschadigd zijn en dat ze dus niet herbruikt kunnen worden. Het zijn allemaal sowieso de kosten niet, maar zou ik dan niet gewoon een BB als vervangend onderdeel moeten krijgen in plaats van alleen de betreffende spacer?
Ik zou zelf er nog niks aan doen voordat je zeker weet dat je alle kosten vergoed krijgt. Nu fiets je enkel met een iets scheve kettinglijn. Mocht je niks raars voelen bij het trappen en/of schakelen, dan gewoon zo door blijven fietsen. Je kettingslijtage zal misschien enkel wat hoger liggen. Wanneer je BB versleten is, dan een nieuwe erin, maar wel met de spacer ertussen
En mogelijk een te lange trapas voor je bracket. Dan gaat er wel wat meer kapot. Dus ik zou het risico niet nemen maar inderdaad, een press fit bracket is niet meer te monteren nadat het eruit is geweest.ElmarJ16 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:00:
[...]
Ik zou Canyon er zelf even op antenderen. Ik zou inderdaad bij plastic pressfit cups deze niet meer hergebruiken. Doe je dit wel, dan kan je waarschijnlijk binnen enkele maanden weer een nieuw BB.
Ik zou zelf er nog niks aan doen voordat je zeker weet dat je alle kosten vergoed krijgt. Nu fiets je enkel met een iets scheve kettinglijn. Mocht je niks raars voelen bij het trappen en/of schakelen, dan gewoon zo door blijven fietsen. Je kettingslijtage zal misschien enkel wat hoger liggen. Wanneer je BB versleten is, dan een nieuwe erin, maar wel met de spacer ertussen
@Kluus
De lengte van de trapas maakte ik mij inderdaad ook wat zorgen over, maar er is nu geen speling en ik heb sinds eind oktober 895 probleemloze kilometers met de fiets gereden, dus dit weekend zal het ook nog wel gaan, mochten de weersomstandigheden het toelaten.
Wel tot de conclusie gekomen dat de liefde tussen de Cube en mij wel over was. Ik zat er niet meer lekker op en na op mtb's van vrienden te hebben gezeten - die veelal 29 en 27.5 rijden - al snel tot de conclusie gekomen dat ik ook zoiets wil. De geometrie is toch wel behoorlijk veranderd de laatste jaren.
Kort daarna een proefrit kunnen maken op een Kona Big Honzo Steel. Na een proefritje wist ik dat dit hem ging worden. Wat een monster! Eigenlijk was ik geïnteresseerd in de aluminium versie, maar de revelation voorvork zat enkel in de DL of stalen versie. Omdat ik de DL verder niet echt mooi vond en een proefrit op de stalen versie had gedaan, heb ik het budget maar wat opgerekt en ben voor de stalen versie gegaan. Het gewicht neem ik maar voor lief
Snelheid staat bij mij niet voorop, plezier en over een mooi pad naar beneden rijden des te meer. Vandaar dat ik denk dat deze fiets wel bij mij past. Klimmen is een noodzakelijk kwaad om daarna lekker naar beneden te rijden
Wat wel jammer is, is dat deze 2020 versie geleverd wordt met een Sram SX afmontage, behalve de cranks. Vind het feitelijk onwaardig en niet passen bij de prijs van de fiets. Toeval of niet, bij de eerste rit in het bos blokkeerde de achterderailleur en heb ik 1.5km in de lichtste versnelling mogen terug fietsen.....Geen pretje, maar het had ook eerder op de route kunnen gebeuren. Omdat de shifter en derailleur toch al op de nominatie stonden om op termijn te worden vervangen, heb ik via MP een zo goed als nieuwe Sram XX1 shifter en derailleur gekocht. Deze zitten er nu op en wat een verschil is dat! De fietsenmaker heeft gebeld met Sram en ik krijg een nieuwe SX derailleur geleverd. Maar goed, daar heb ik dus niet meer zo veel aan. Wel top van de FM!
De Cube heb ik een jaar of vijf geleden nog laten opknappen, maar daarna nauwelijks meer gebruikt. Inmiddels heeft mijn zoontje ook uitgevonden dat het leuk is om door de bossen te crossen en gaan de beste onderdelen naar zijn Focus Rookie Raven, zodat deze ook een mooie update krijgt. Duurzaam zeg die fietsen
Hierbij wat snel geschoten foto's.

Handtekening
Wat voor remmen rijd je nu mee? Ik zie een magura klem maar ook een Guide rempomp op een andere foto.
Handtekening
Toch weer mooi dagje van 135km 👌
[ Voor 7% gewijzigd door Jpjedi op 15-12-2019 14:27 ]
Wazig, dit is toch echt een Magura-klemBalboa schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:52:
Dat zijn Sram remmen Guide T geloof ik.

Ah ik zie nu dat de Guide T niet de 'normale' matchmaker klem heeft. Dus dan zal de Magura Shift-mix wel de juiste afmeting hebben.
Ik heb heel lang tussen de Neuron en de Lux getwijfeld. Ik was bang dat de Lux te "race" voor mij zou zijn. Maar hij is toch ook heel comfortabel. Heb echt heerlijk gereden en ik merk dat de fiets echt wil accelereren als je een bocht uit komt. Overigens...achtervering
Ik moet nog een klein beetje fine-tunen, misschien dat ik een iets langere stuurpen ga monteren en nog even kijken of ik mijn oude zadel overzet.
Blij met mijn aankoop in ieder geval.

Voor

Na, die scalpel daar achter is van mijn maatje, ook echt een vette bike
[ Voor 4% gewijzigd door Rudolf op 16-12-2019 12:04 ]
Zit er gps info in mijn foto?Ruud schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:09:
@Rudolf: leidt de GPS-info in je foto nog naar interessante locaties die je liever niet openbaar maakt?
Scherp gezien! Die XX1 shifter is er later opgekomen. Volgens de FM paste die beugel niet helemaal goed met de guide remmen en heeft hij er deze op gezet. Vind het prima zoRuud schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:16:
[...]
Wazig, dit is toch echt een Magura-klem
[Afbeelding]
Ah ik zie nu dat de Guide T niet de 'normale' matchmaker klem heeft. Dus dan zal de Magura Shift-mix wel de juiste afmeting hebben.
Handtekening
Die heeft afgelopen zaterdag een vastlopende versnelling gehad en kon hem niet meer lager instellen (die met die oude fiets). Die heeft gisteren maar een andere gekocht, want hij vond ondanks dat hij eerder afhaakte ivm materiaal het toch erg leuk.
We hebben alle 3 een buik (je) dus fietsclub de zwientjes (zwijntjes) is opgericht.
Wat mij wel op viel is dat ik steeds meer zelfvertrouwen krijg en steeds sneller durf te fietsen. Ben benieuwd wanneer ik weer op mijn snufferd ga na de eerste keer, maar zaterdag ben ik niet onderuit gegaan. Wel bijna, maar dat kwam omdat maatje met de Boulder spontaan stopte net bovenop aan de heuvel en ik er net aan kwam (en geen mogelijkheid om er voorbij te gaan in de arena).
Kon op tijd losklikken en afstappen.
Al met al, ik krijg er steeds meer en meer plezier in. Ik had dit jaaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden al moeten doen.
Nu even een serieuze vraag. Qua ontvettingsmiddel richting de ketting, wat kan ik het beste doen? Dasty of andere standaard ontvetters zullen vast te grof zijn of kan dit wel en erna direct schoonmaken met water en uiteraard daarna opnieuw invetten/insmeren zodra de ketting weer volledig droog is.
Nog een andere serieuze vraag. Heb nu een Deore 2x10 op mijn Merida Big Nine 300, maar zonder versnellingsindicatior. Mijn kameraad met zijn ghost heeft er wel 1. Kan ik in de toekomst bijvoorbeeld mijn shifters upgraden naar zoiets of is het eigenlijk nutteloos? https://www.mantel.com/sh...m6000-10-speed-shifterset
[ Voor 24% gewijzigd door Meneer iCy op 17-12-2019 08:07 ]
Om eerlijk te zijn heb ik het ook niet maar mis het nooit. op een gegeven moment ken je de fiets en gear-ratio waardoor het op gevoel aankomt.Meneer iCy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:45:
Nog een andere serieuze vraag. Heb nu een Deore 2x10 op mijn Merida Big Nine 300, maar zonder versnellingsindicatior. Mijn kameraad met zijn ghost heeft er wel 1. Kan ik in de toekomst bijvoorbeeld mijn shifters upgraden naar zoiets of is het eigenlijk nutteloos? https://www.mantel.com/sh...m6000-10-speed-shifterset
Over die shift indicator... Op de route heb je toch geen tijd om erop te kijken + als je wat ervaring hebt dan weet je het ongeveer en dat is meer dan genoeg. Je schakelt ook niet naar een specifieke versnelling, je schakelt om je cadans/power optimaal te houden (op de route lang niet altijd mogelijk).
De duurste Shimano shifters hebben ook geen indicator, bij xt en slx is het optioneel, alle Sram eagle shifters ook niet. Veel meer pro zonder indicator
In de praktijk kijk je niet naar die nummers. Met wind tegen zal je wat lichter fietsen, wind mee zwaarder. Op het moment dat je moet schakelen voel je dat wel. Als er een heuvel aankomt of een lang recht stuk, maakt het niet uit in welke versnelling je op dat moment fietst, je zal waarschijnlijk toch moeten schakelenMeneer iCy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:45:
Ik heb ook een wax achtige smering. Weet alleen het merk niet meer, maar die heb ik er direct bijgekocht toen ik de fiets heb gekocht (hij adviseerde dat goedje).Prulleman schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:36:
@Meneer iCy niet elke modderrot met ontvetten aan de slag... Je ketting moet van binnen gesmeerd blijven (pinnen en rollen). De buitenkant kan je met een doek afwrijven. Als je niet van zwarte kettingen houd, kan je gaan kijken naar wax achtige smering (squirt of holmenkol, die laatste gebruik ik zelf).
Edit: Pedros Ice Wax 2.0 is het goedje. Daar zweerde hij zelf ook bij.
https://cyclewear.eu/pedr...s19iiPpzJ12kaAl59EALw_wcB
Allen, bedankt. Zit tussen mijn uren dus qua shifters. Dan hoef ik daar volgend jaar niet naar te kijken.
[ Voor 22% gewijzigd door Meneer iCy op 17-12-2019 08:57 ]
Je moet vooruit kijken. Dan zie je wat eraan komt. Combineer dit met kennis over je eigen fietsgedrag en het gaat automatisch goed. Gewoon ervaring.
En rijdt er een keer iemand mee die het gebied niet goed kent? Laat hem of haar dan even weten dat er veel lichter geschakeld moet worden vanwege een klimmetje.
Met dit weer squirt in eigenlijk na elke schoonmaakbeurt even.Meneer iCy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:48:
[...]
Ik heb ook een wax achtige smering. Weet alleen het merk niet meer, maar die heb ik er direct bijgekocht toen ik de fiets heb gekocht (hij adviseerde dat goedje).
Allen, bedankt. Zit tussen mijn uren dus qua shifters. Dan hoef ik daar volgend jaar niet naar te kijken.
Bedankt voor de tip. Doe dat nu eigenlijk pas om de 2 beurten (ook pas 3x gefietst en dus 3x schoongemaakt).Rudolf schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:20:
[...]
Met dit weer squirt in eigenlijk na elke schoonmaakbeurt even.
Zal hem voor het weekend nog ff insmeren dan.
Ja (ver) vooruit kijken doe ik sowieso al, Zie soms dingen die mijn kameraad niet ziet die voor mij rijd.Ruud schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:04:
@Meneer iCy Shifters hebben inderdaad geen zin. Je kijkt er toch niet op.
Je moet vooruit kijken. Dan zie je wat eraan komt. Combineer dit met kennis over je eigen fietsgedrag en het gaat automatisch goed. Gewoon ervaring.
En rijdt er een keer iemand mee die het gebied niet goed kent? Laat hem of haar dan even weten dat er veel lichter geschakeld moet worden vanwege een klimmetje.
Qua hoe licht de versnelling moet met een klimmetje is nog wel aardig wennen voor mij. Soortgelijke klim waar het de eerste keer mis ging, ging nu wel goed maar naar mijn gevoel had ik hem nog niet in de goede versnelling want het ging net aan goed op het einde. Dit zal vast de ervaring zijn die ik mis.
[ Voor 57% gewijzigd door Meneer iCy op 17-12-2019 09:31 ]
Meestal gaat de grootste bagger er wel af met een voorzichtig straaltje uit de tuinslang als het nog niet opgedroogd is. Dan blijft je smeermiddel ook wel zittenMeneer iCy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:28:
[...]
Bedankt voor de tip. Doe dat nu eigenlijk pas om de 2 beurten (ook pas 3x gefietst en dus 3x schoongemaakt).
[...]
Ja (ver) vooruit kijken doe ik sowieso al, Zie soms dingen die mijn kameraad niet ziet die voor mij rijd.![]()
Qua hoe licht de versnelling moet met een klimmetje is nog wel aardig wennen voor mij. Soortgelijke klim waar het de eerste keer mis ging, ging nu wel goed maar naar mijn gevoel had ik hem nog niet in de goede versnelling want het ging net aan goed op het einde. Dit zal vast de ervaring zijn die ik mis.
En natuurlijk geen hoge drukreiniger op je fiets zetten.
Zorg wel dat je ketting goed ontvet is voordat je de eerste keer gaat squirten. Ik haal gewoon een hoop van die spuitbussen met kettingontvetter wanneer ik bij de decathlon ben of wanneer ze in de aanbieding zijn bij de Lidl. Dat is ook een paar keer per jaar. Eenmaal goed ontvet hoef je echt heel lang niet meer te ontvetten als je goed squirt.Meneer iCy schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:28:
[...]
Bedankt voor de tip. Doe dat nu eigenlijk pas om de 2 beurten (ook pas 3x gefietst en dus 3x schoongemaakt).
[...]
Ja (ver) vooruit kijken doe ik sowieso al, Zie soms dingen die mijn kameraad niet ziet die voor mij rijd.![]()
Tuinslang inderdaad icm de welbekende duim om een effectievere straal te krijgen. Daarna een sopje met auto shampoo/wax over het frame met een spons en daarna weer afspoelen. Afgelopen weekend pas de dag erna schoongemaakt, want had geen tijd er voor om hem direct schoon te maken.Ruud schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:35:
[...]
Meestal gaat de grootste bagger er wel af met een voorzichtig straaltje uit de tuinslang als het nog niet opgedroogd is. Dan blijft je smeermiddel ook wel zitten
En natuurlijk geen hoge drukreiniger op je fiets zetten.
Daarna zoveel mogelijk afdrogen met een doek en fiets weer ophangen.
Zijn jullie fietsen van suiker?Rudolf schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:13:
Wat ik ook altijd doe is even met een compressortje wat lucht spuiten in de delen die je niet kan afdrogen met een doek.
is een paar keer op de grond stuiteren tegenwoordig niet meer voldoende? Het meeste is van aluminiun en de rest zit voldoende in het vet.
Behalve het boutje van de topcap, die gaat bij een standaard fiets altijd wel roesten.
Collega zegt dat deze ontvetter erg goed is. Decathlon zit niet bij mij om de hoek. Via internet zou ook vast wel besteld kunnen worden.Rudolf schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:37:
[...]
Zorg wel dat je ketting goed ontvet is voordat je de eerste keer gaat squirten. Ik haal gewoon een hoop van die spuitbussen met kettingontvetter wanneer ik bij de decathlon ben of wanneer ze in de aanbieding zijn bij de Lidl. Dat is ook een paar keer per jaar. Eenmaal goed ontvet hoef je echt heel lang niet meer te ontvetten als je goed squirt.
https://www.mantel.com/cy...yCyWZRlf9sthoCUOoQAvD_BwE
Heb geen compressorRudolf schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:13:
Wat ik ook altijd doe is even met een compressortje wat lucht spuiten in de delen die je niet kan afdrogen met een doek.
Stuiteren doe ik ook, maar droog hem ook afRuud schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:18:
[...]
Zijn jullie fietsen van suiker?![]()
is een paar keer op de grond stuiteren tegenwoordig niet meer voldoende? Het meeste is van aluminiun en de rest zit voldoende in het vet.
Behalve het boutje van de topcap, die gaat bij een standaard fiets altijd wel roesten.
[ Voor 30% gewijzigd door Meneer iCy op 17-12-2019 10:25 ]
Inderdaad afspoelen met een tuinslang, ik gebruik zo'n regen kop en inderdaad een paar keer stuiteren. Langs de draaipunten haal ik altijd nog even snel een doek, maar kan mij inderdaad voorstellen dat dat ook niet eens echt nodig is.
Kost me 5 minuten max en de fiets is weer netjes.
Koop daar dan een titanium boutje voorRuud schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:18:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Helemaal eens! En dat kan het goedkoopste boutje zijn wat je kunt vinden. Geanodiseerd alu kan ook makkelijk. Het gaat toch niet kapot
Hoe bevalt je stalen HT?
Wat, deze?Ruud schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:11:
Hoe bevalt je stalen HT?

Hij wordt aardig gebruikt
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Must not buy must not buy
Gewoon doen, kerstboom op de doos zetten en klaarSjoewe schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:05:
Argh, Nieuw Kona Process 153 AL frame te koop met een 2019 Lyric Ultimate en een 2020 Super DeLuxeUltimate erbij, + balhoofd & stuur. alles ongebruikt, €2200...
Whut? Iemand heeft een hele fiets gekocht om alleen de wielen en aandrijving?Sjoewe schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:05:
Argh, Nieuw Kona Process 153 AL frame te koop met een 2019 Lyric Ultimate en een 2020 Super DeLuxeUltimate erbij, + balhoofd & stuur. alles ongebruikt, €2200...
Kan ik dan niets zelf verzinnen? Nee, dat kan ik niet
[ Voor 17% gewijzigd door Ruud op 18-12-2019 12:48 ]
https://www.unlimitedcolo...U14125-Fiets-spuiten.aspxRuud schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:44:
Heeft iemand ooit een thread ergens gezien met custom spuitwerk op MTB's? Ik zoek wat inspiratie. Ben de Hightower in huidige specs beu
+
https://www.instagram.com/p/BzgE1OzivaA/
Inmiddels een nieuwe BB incl spacer geinstalleerd. Eerst die van Canyon verbruikt door gepruts met een home-made pers, die ging steeds scheef waardoor ik m meerdere keren weer terug heb moeten slaan en de huls voor de afdichting die er tussen zit schoot ook steeds scheef.Kluus schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:35:
@Ruud, @ElmarJ16 Thanks, inmiddels bericht van Canyon dat ze ook een nieuwe bracket toesturen dus dat komt goed.
De lengte van de trapas maakte ik mij inderdaad ook wat zorgen over, maar er is nu geen speling en ik heb sinds eind oktober 895 probleemloze kilometers met de fiets gereden, dus dit weekend zal het ook nog wel gaan, mochten de weersomstandigheden het toelaten.
Uiteindelijk gefrustreerd gestopt en vandaag weer een nieuwe BB gekocht en de pers van Pro. Dat ging echt een stuk eenvoudiger, in 1 keer goed. Dat extra BB is dus leergeld, maar heb nu in ieder geval wel de tools en ervaring met een voor mij nieuwe klus aan de fiets
Goed gereedschap is het halve werk zullen we maar zeggen.
Ik heb wel het idee dat hij nu wat makkelijker naar de kleinere kransjes schakelt, dus die kettinglijn maakt toch wel wat uit in de uitersten, hij lijkt ook wat lekkerder over het voorblad te lopen nu. Op zich is 2,5mm ook nog best wel wat.
Inderdaad eens met Unlimitedcolors gaan praten denk ik, die zullen vast kunnen adviseren en voorbeelden hebben.Ruud schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:44:
Heeft iemand ooit een thread ergens gezien met custom spuitwerk op MTB's? Ik zoek wat inspiratie. Ben de Hightower in huidige specs beu
@havana uit het wielren topic heeft ook ervaring met custom paintjobs van in ieder geval een racefiets, ik weet niet waar hij het heeft laten doen, maar wellicht heeft hij ook nog tips...
[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 18-12-2019 18:03 ]
Ik heb ook 2 frames laten spuiten bij Dave van Gemert. Communicatie is moeilijk, resultaat is wel goed.
Zou ik nu weer voor de keuze staan werd het UC (is wel wat duurder). Voor een frame ben je toch al snel 500 euro kwijt.
@Kluus
Is ook mijn ervaring met zelfgemaakte persen: het gaat bijna altijd scheef. Ik heb sinds kort een pers van Cyclus, en daar koop je voor een paar euro de juiste hulpstukken voor voor zowel BB als headset.
[ Voor 26% gewijzigd door havana op 18-12-2019 18:07 ]
Ik zocht eigenlijk een thread waar ik gewoon kan scrollen tot ik een ons weeg om inspiratie op te doen.
Pinterest?Ruud schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:42:
Dank voor de tips maar de spuiter is al wel duidelijk. At the moment ligt een ander frame van me uit te harden en daar heb ik wel vertrouwen in
Ik zocht eigenlijk een thread waar ik gewoon kan scrollen tot ik een ons weeg om inspiratie op te doen.
https://nl.pinterest.com/...]=jobs%7Cautocomplete%7C1
Iets meer MTBshttps://nl.pinterest.com/...&term_meta[]=jobs%7Ctyped
[ Voor 14% gewijzigd door Jampot007 op 18-12-2019 18:50 ]
Ik heb gisteren een Cube reaction pro aangeschaft welke ik dinsdag op mag halen. Ik zal hier vaker langskomen om tips en tricks te lezen en af en toe zelf iets te posten!
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
https://www.pedalroom.com/bike/tracklocross-squid-35454#

of old school klein paint jobs:

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 19-12-2019 12:24 ]
In eerste instantie omgeving Venlo (horst,venray,overloon) maar als mijn conditie op peil is op meerdere plekken!Ruud schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:58:
[...]
Kijk, een social media expertThanks!
@Nutterd: Leuk! Waar ga je rijden?
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
/edit: En vergeet de remblokjes niet van te voren in te remmen. Anders heb je echt 8 setjes nodig
[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 19-12-2019 17:06 ]
remmen is angst!zonoskar schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:05:
Het is super georganiseerd. Ik heb hem nog nooit gereden, maar maten van me wel. Ik meen dat de 2e en 3e dag het leukst zijn qua route. Reken wel op ongelofelijk k#t weer/modderige (klei) ondergrond en neem voldoende remblokken mee. Sommigen remmen door 4 setjes heen in die 3 dagen.
ik zal dus 8 setjes nodig hebben
De saracen is nog wel grappig, maar die klein fietsen zijn echt not done.Prulleman schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:14:
of deze (howto: YouTube: DREAM BUILD MTB - Saracen Myst DH // Danny Hart world champs 2019
[Afbeelding]
of old school klein paint jobs:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar dat is smaak denk ik maarzo
https://www.google.com/se...t=5#imgrc=C25Fk0gODLELQM:
[ Voor 7% gewijzigd door Jampot007 op 19-12-2019 17:43 ]
Ik vind de 2019 spectral wmn wel gaaf
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
En een goede reden om nog eens 500 euro extra te vragen voor een al veel te dure fiets...Jampot007 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:06:
Ik vind deze van trek wel heel mooi volgensmij speciale editie wegens het 100 jarig bestaan van de giro:
https://www.google.com/se...t=5#imgrc=C25Fk0gODLELQM:

Ik ben sinds afgelopen zaterdag ook de trotse eigenaar van een nieuwe MTB.
Het is de Orbea Alma M30 geworden die speciaal is opgebouwd om mijn gewicht beter te kunnen dragen (2.00 meter +/- 95KG). In combinatie met de 9th Wave Yarrow wielset is het echt een tank
P.s. de trappers zijn inmiddels ingeruild voor XTR spd pedalen.
[ Voor 8% gewijzigd door Hegeman op 20-12-2019 12:19 ]
Ik vind veel WMN modelen van Canyon mooier dan de mannen versiesRuud schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:20:
Huuuu, ik ben echt niet van de fades en de vreemde structuren.
Ik vind de 2019 spectral wmn wel gaaf
[Afbeelding]
95 kg bij 2 meter is toch helemaal niet te zwaar voor een standaard fietsje, wel een mooie fiets trouwens.Hegeman schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:17:
[Afbeelding: Orbea Alma M30]
Het is de Orbea Alma M30 geworden die speciaal is opgebouwd om mijn gewicht beter te kunnen dragen (2.00 meter +/- 95KG). In combinatie met de 9th Wave Yarrow wielset is het echt een tank
Ligt eraan... Teveel factoren om een zinnige uitspraak over te doen.D.deJong schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:16:
[...]
95 kg bij 2 meter is toch helemaal niet te zwaar voor een standaard fietsje, wel een mooie fiets trouwens.
Rijstijl
Terrein
Power
Wat is een standaard fietsje
....
Ik denk dat er niet veel meer is aangepast dan de wielen, wat een verstandige keuze is. Een dikkere (34 mm ipv 32 bv) vork kan ook interessant zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 23-12-2019 08:42 ]
@D.deJongPrulleman schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:41:
[...]
Een dikkere (34 mm ipv 32 bv) vork kan ook interessant zijn.
Als je er iets anders mee doet dan op lange brede lanen rijden zelfs verplicht, vind ik. Je gaat nadelen ondervinden van een 32mm vork.
En inderdaad wielen: geschikte velgen, 32 spaken (2.0/1.8) en messing nippels.
En een 203mm schijf voor en minimaal 180mm achter. Dan heb je tenminste altijd remkracht over.
Iedere mountainbike ( zeker deze prijscategorie) is toch zeker wel geschikt voor een gezonde Hollandse kerel van 95 kg, zo extreem is 95 kg nou ook weer niet.Prulleman schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:41:
[...]
Ligt eraan... Teveel factoren om een zinnige uitspraak over te doen.
Rijstijl
Terrein
Power
Wat is een standaard fietsje
....
Ik denk dat er niet veel meer is aangepast dan de wielen, wat een verstandige keuze is. Een dikkere (34 mm ipv 32 bv) vork kan ook interessant zijn.
Ook moet je bedenken dat wij geen van allen vdPoel heten en dus ook niet de kracht hebben om een fiets in twee stukken te trappen of je moet wel heel erg lomp zijn en iedere boom willen knuffelen.
Laten we wel zijn, het is gewoon een bospaadjesfiets en geen fully.
[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 23-12-2019 09:05 ]
Welkom mede Orbea brotherHegeman schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:17:
[Afbeelding: Orbea Alma M30]
Maare aanpassingen? Ik ben ook 95Kilo en 1.95m.. Hoeft niets voor aangepast te worden hoor.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
95kg en 2 meter is weinig uitzonderlijk. Puur gevoelsmatig zou ik de allerlichtste en aller goedkoopste componenten laten voor wat het is, maar je mag er toch gewoon vanuit gaan dat 95%+ van de materialen geschikt zijn. Dingen als zadelpen en wielen zou ik voor de degelijke keuzes gaan.
[ Voor 13% gewijzigd door Ypuh op 23-12-2019 09:43 ]
Ruud schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:21:
Groeien fietsen bij jullie aan de kerstboom?Wat een nieuwe-fietsen-explosie!
@Hegeman Wat is er speciaal aan opgebouwd voor je gewicht?
D.deJong schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:16:
[...]
95 kg bij 2 meter is toch helemaal niet te zwaar voor een standaard fietsje, wel een mooie fiets trouwens.
D.deJong schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:58:
[...]
Iedere mountainbike ( zeker deze prijscategorie) is toch zeker wel geschikt voor een gezonde Hollandse kerel van 95 kg, zo extreem is 95 kg nou ook weer niet.
Ook moet je bedenken dat wij geen van allen vdPoel heten en dus ook niet de kracht hebben om een fiets in twee stukken te trappen of je moet wel heel erg lomp zijn en iedere boom willen knuffelen.
Tylen schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:15:
[...]
Welkom mede Orbea brother![]()
Maare aanpassingen? Ik ben ook 95Kilo en 1.95m.. Hoeft niets voor aangepast te worden hoor.
Ik heb er een extra wielset bij gekocht die meer krachten kan verdragen. Ik ben niet iemand die de grammen aan het najagen is. Dan kan ik beter afvallen om gewicht te besparen.Ypuh schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:42:
+1,
95kg en 2 meter is weinig uitzonderlijk. Puur gevoelsmatig zou ik de allerlichtste en aller goedkoopste componenten laten voor wat het is, maar je mag er toch gewoon vanuit gaan dat 95%+ van de materialen geschikt zijn. Dingen als zadelpen en wielen zou ik voor de degelijke keuzes gaan.
Verder wordt de fiets standaard geleverd met een Fox voorvork, daar heb ik zelf ervaren dat die wat slapper zijn. Dus ben ik voor de RockShox gegaan, die zat ook op mijn vorige fiets en is prima bevallen.
Hetzelfde geldt voor de remmerij, dit was standaard Shimano Deore die heb ik geupgrade naar XT, om wat extra remkracht te hebben.
Ben blij me het resultaat, zometeen het bos maar weer eens onveilig maken!
[ Voor 6% gewijzigd door Hegeman op 23-12-2019 10:27 ]
Het gaat mij ook juist niet om het vermogen of om perfecte lijnen te rijden zoals een Schurter kan doen.D.deJong schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:58:
[...]
Iedere mountainbike ( zeker deze prijscategorie) is toch zeker wel geschikt voor een gezonde Hollandse kerel van 95 kg, zo extreem is 95 kg nou ook weer niet.
Het gaat mij om reserves hebben voor als je minder begenadigd bent. En laten we wel wezen, een 32mm vork is echt ongeschikt voor een 95kg rijder. En dan heb ik het gewoon over controle onder belasting. Grip als je grip nodig hebt en vertrouwen door de voorkant van de fiets. Want een vork die flext werkt niet goed. Dan gaat namelijk alles met veel weerstand lopen en volgt je wiel de ondergrond niet meer zo goed en heb je dus minder controle.
Dus ik ben het echt oneens met je. Zomaar aannemen dat de prijscategorie het maximale gewicht bepaalt is onhandig bij fietsen. Bij XC-fietsen werkt het misschien zelfs andersom
Welk excuus je dan ook verzint om je fiets te pimpen wat natuurlijk je goed recht is maar je doet nu net alsof je een beest van 95 kg bent. Laten we eerlijk zijn 2 meter lang en 95kg is nou niet bepaald extreem.Ruud schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:32:
[...]
Het gaat mij ook juist niet om het vermogen of om perfecte lijnen te rijden zoals een Schurter kan doen.
Het gaat mij om reserves hebben voor als je minder begenadigd bent. En laten we wel wezen, een 32mm vork is echt ongeschikt voor een 95kg rijder. En dan heb ik het gewoon over controle onder belasting. Grip als je grip nodig hebt en vertrouwen door de voorkant van de fiets. Want een vork die flext werkt niet goed. Dan gaat namelijk alles met veel weerstand lopen en volgt je wiel de ondergrond niet meer zo goed en heb je dus minder controle.
Dus ik ben het echt oneens met je. Zomaar aannemen dat de prijscategorie het maximale gewicht bepaalt is onhandig bij fietsen. Bij XC-fietsen werkt het misschien zelfs andersom
Blijft staan dat ik het gewoon een net fietsje vind.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic