1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Tsja, als je een DT swiss wielrichter wilt, ja. Die is duur. Ook een Parktool is rond de 400 euro. Maar een Tacx is 45 euro. En er zijn vele DIY wielrichters. Of op pinterest: https://nl.pinterest.com/pin/191332684142196068/Galois schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:52:
Een wielrichter is zo belachelijk duur...
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
+ deze:
https://www.rosebikes.nl/...rd&article_size=standaard
en een spokey, en een spanningsmeter van aliexpress, maar die vertrouw ik niet,dus die had ik beter kunnen laten liggen..
maar los van de spanningsmeter een prima set om af en toe een wiel bouwen en te onderhouden
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 02-12-2019 12:31 ]
Hoogte slag is wel belangrijk om te checken, want dit kan echt storend zijn als deze buiten de marges valt.. Maar volgens mij is dit meer tijdens het bouwen dan als je een slag eruit gaat halen, dan komt er niet zomaar een hoogte slag bij.
Eigenlijk is het allemaal (in theorie althans) best simpel, een hoogteslag krijg je door op 1 bepaalde plek de spaken aan beide kanten met een te hoge (deuk in je wiel) of lage (bult in je wiel) spanning te hebben. Je haalt je hoogte slag er dus uit door beide kanten (drive side en non drive side) tegelijk strakker of losser te zetten.
En je dish is gelukkig ook niet zomaar te verkloten als je een slag eruit haalt. Om je velg tov je naaf bv 2 mm te verschuiven, ga je alle spaken aan 1 kant een tikje losser of vaster zetten (met 1/8 of 1/4 slag per keer, dit gaat nog vrij snel, dus je gaat er rap overheen als je met halve slagen werkt)
[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 02-12-2019 12:38 ]
Ik ben erg blij met base-layers gemaakt van Merino-wol, het voert het zweet af en het houdt je goed warm.Galois schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:34:
Vandaag heerlijk 65 km gemtbd!
Mooi droog weer, klein zonnetje. Genieten...
...althans, tot ongeveer 40 km, daarna kreeg ik het steeds kouder en kouder
Ik ben dus een beetje aan het twijfelen hoe ik dit de volgende keer beter kan doen. Laatste half uur was echt afzien.
Gisteren 4 uur lang gereden tussen -2 en +2 graden en het eigenlijk niet koud gehad.
Overschoenen helpen zeker, net als een helmmuts (hoewel ik die persoonlijk niet nodig heb, heb nooit een koud hoofd). En laagjes.
Ik draag tussen de -5 en 10 graden:
- baselayer
- Fietsshirt met lange mouwen
- Fietsjas
In ieder geval tot aan Rijen grotendeels offroad:Prulleman schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:39:
[...]
nou nog iemand die voor wilt rijden op de tilburgse weg... beetje uit de wind rijden daar is geen straf!
heb je daar nog de optie om (ongeveer) parallel door het bos te rijden? zodat het percentage offroad nog wat verder omhoog kan?
https://goo.gl/maps/TTnfU7jwmmbCrfnz6
Waar de route linksaf Surea ingaat kun je trouwens nog rechtdoor fietsen.
Edit: Als je door Surea heen fietst kun je nog mooiere paadjes pakken trouwens. Heb ergens nog een gpx'je liggen geloof ik.
[ Voor 5% gewijzigd door endless op 02-12-2019 15:32 ]
Waar en wanneer starten? Ik wil misschien wel mee. Zit wel een beetje met dagen i.v.m. eindejaarsfeest, kerst, oud en nieuw en dat ik daartussen in het noorden ben. Een normaal weekend zou beter uitkomen.Prulleman schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:28:
[...]
mooi rit!
Ik ben zelf aan het kijken wanneer ik een keer genoeg tijd heb om Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen en 013 achter elkaar te rijden.. dit zou op ~ 90 km en ruim 4,5 - 5 uur moeten uitkomen.. Waarschijnlijk als ik rond de Kerst een weekje vrij ben. Als iemand interesse heeft om mee te rijden, laat maar weten. (zal wel met een redelijk tempo zijn, het moet geen rit van 6-7 uur worden)
zoals het er nu voor staat 23 december in de ochtend, maar misschien is de 21/22e ook nog wel een optie.Ypuh schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:58:
[...]
Waar en wanneer starten? Ik wil misschien wel mee. Zit wel een beetje met dagen i.v.m. eindejaarsfeest, kerst, oud en nieuw en dat ik daartussen in het noorden ben. Een normaal weekend zou beter uitkomen.
Starten bij Cadettenkamp of Dorst (aan de kant van Breda), meestal pak ik het drieluik eerst Dorst, dan cadettenkamp, halverwege naar vrachelen en dan weer terug voor het laatste stuk cadettenkamp. Daarna dus de tilburgse weg op (of via het bos parallel) naar 013 en weer terug. (zelf woon ik aan de andere kant van Breda, dus ik pak nog een stuk noordelijke rondweg erbij
[ Voor 30% gewijzigd door Prulleman op 02-12-2019 16:09 ]
21/22 zou ik wel kunnen. Liefst dan de zaterdag zodat ik zondag nog een rondje met de club kan doenPrulleman schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:06:
[...]
zoals het er nu voor staat 23 december in de ochtend, maar misschien is de 21/22e ook nog wel een optie.
Starten bij Cadettenkamp of Dorst (aan de kant van Breda), meestal pak ik het drieluik eerst Dorst, dan cadettenkamp, halverwege naar vrachelen en dan weer terug voor het laatste stuk cadettenkamp. Daarna dus de tilburgse weg op (of via het bos parallel) naar 013 en weer terug. (zelf woon ik aan de andere kant van Breda, dus ik pak nog een stuk noordelijke rondweg erbij
Tijdstip heb ik geen voorkeur.
Die 23e zou ik wel mee willen, wel onder voorbehoud want ik heb een etentje op de 22e.Prulleman schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:06:
[...]
zoals het er nu voor staat 23 december in de ochtend, maar misschien is de 21/22e ook nog wel een optie.
Ook afhangend van weer en de stavaza van mijn achterderrie (een maand een nieuwe GX Eagle erop, ga ik afgelopen zondag vol op mijn plaat op de ijzel met 25kmh , derrie verbogen...)
is het niet je padje? richten is niet zoveel werk, als je de juiste tool hebt (en die heb ikbas-r schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:05:
[...]
Die 23e zou ik wel mee willen, wel onder voorbehoud want ik heb een etentje op de 22e.
Ook afhangend van weer en de stavaza van mijn achterderrie (een maand een nieuwe GX Eagle erop, ga ik afgelopen zondag vol op mijn plaat op de ijzel met 25kmh , derrie verbogen...)
de (inner) cage is ook te koop voor ~ 30 euro (kan em alleen vinden inc de pulleys)
https://r2-bike.com/SRAM-...-GX-Eagle-rear-Derailleur
[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 03-12-2019 11:16 ]
Nee, helaas niet het padje, en ook niet de inner cage (de rechte had ik nog liggen van de vorige derrie, en deze zijn echt identiek gevormd).Prulleman schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:15:
[...]
is het niet je padje? richten is niet zoveel werk, als je de juiste tool hebt (en die heb ik)
de (inner) cage is ook te koop voor ~ 30 euro (kan em alleen vinden inc de pulleys)
https://r2-bike.com/SRAM-...-GX-Eagle-rear-Derailleur
Ik merke dat er ergens iets niet lekker meer zit want met stellen krijg ik 'm niet meer lekker over die twaalf stapjes heen. Ik kijk het wel even aan, want ik glij wel vaker uit, en elke maand een nieuwe is wat gortig ;-)
Dat is wel een goeie, ik zal de H/L/B's nog eens nalopen.Prulleman schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:15:
@bas-r padje is niet altijd op het oog zichtbaar, zeker bij 12 speed zijn de marges allemaal wat kleiner. Heb je ook al geprobeerd alles (inc H/L/B) opnieuw af te stellen? misschien dat er door de klap toch wat verkeerd is geschoten waardoor je net een tikje bij moet stellen
Heb nu alleen nog een probleempje met halverwege naar beneden schakelen (in de schuur als ie in de lucht hangt om er aan te werken). Moet ff zien hoe het in de praktijk, met meer krachten erop en een fully die inzakt draait.
Dat is wel typerend voor een kromme pad..bas-r schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:26:
[...]
Dat is wel een goeie, ik zal de H/L/B's nog eens nalopen.
Heb nu alleen nog een probleempje met halverwege naar beneden schakelen (in de schuur als ie in de lucht hangt om er aan te werken). Moet ff zien hoe het in de praktijk, met meer krachten erop en een fully die inzakt draait.
Thanks, dat wordt dan toch maar zo'n richter bestellenPrulleman schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:49:
[...]
Dat is wel typerend voor een kromme pad..
@bas-r En bij een GX ook typerend bij een te slappe kabel. Even de schroef bij de trigger helemaal opdraaien, de H en L instellen en dan mbv de stelschroef de tensie van de kabel aanpassen.Prulleman schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:49:
[...]
Dat is wel typerend voor een kromme pad..
inderdaad, uiteraard eerst alle normale afstellingen finetunen, pas als je dan met een probleem blijft zitten, kan je kijken wat er krom is. of een versleten/vuile kabel.. (hoewel het dan eerder problemen met het kleinste kransje is, tenminste in mijn ervaring)Holkers schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:00:
[...]
@bas-r En bij een GX ook typerend bij een te slappe kabel. Even de schroef bij de trigger helemaal opdraaien, de H en L instellen en dan mbv de stelschroef de tensie van de kabel aanpassen.
wat tips voor issues naast normale afstelling:
YouTube: Rear Derailleur - Advanced Troubleshooting
derailleur hanger alignment/adjustment toolbas-r schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:20:
Wat is een derailleur pad richter in het Engels ?? :-)
(parktool noemt het de Derailleur Alignment Gauge)
ik heb de goedkope van cyclus, werkt prima voor die paar keer dat je em nodig hebt
[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 03-12-2019 13:29 ]
Merci, ik had 'm net gevonden (dropout / hanger / derailleur), etc.Prulleman schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:27:
[...]
derailleur hanger alignment/adjustment tool
Voor de zekerheid maar ff een extra padje erbij (passend in mijn fiets
Als je in de buurt van Leiden/Rotterdam/Utrecht woont kun je de mijne ook wel ff lenen. Gebruik hem zelden, maar handig om te hebben wel.bas-r schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:29:
[...]
Merci, ik had 'm net gevonden (dropout / hanger / derailleur), etc.
Voor de zekerheid maar ff een extra padje erbij (passend in mijn fiets)
Thanks!! Helaas niet in de buurt..Ypuh schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:15:
[...]
Als je in de buurt van Leiden/Rotterdam/Utrecht woont kun je de mijne ook wel ff lenen. Gebruik hem zelden, maar handig om te hebben wel.
De remblokjes zijn pas ca 300 km oud en zijn de originele blokjes die horen bij de XT M8100 remmen.
Afgelopen 2 weken geen last hiervan gehad, ook niet tijdens het ploegen in het bos waar het ook flink nat was.
Zojuist wel 2 paar nieuwe blokjes besteld.
je zou kunnen kijken of het helpt om de blokken af te schuren en opnieuw in te remmen. maar meestal komt het neer op een hoop gedoe met weinig resultaat tot je een nieuwe setje erin steekt...fietsbob schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:47:
Heeft iemand een oplossing voor piepende schijfremmen? Gisteravond de schijven goed schoongemaakt met schijfremmenreiniger van Wurth, maar vanochtend na een paar km begon het gillen weer.
De remblokjes zijn pas ca 300 km oud en zijn de originele blokjes die horen bij de XT M8100 remmen.
Afgelopen 2 weken geen last hiervan gehad, ook niet tijdens het ploegen in het bos waar het ook flink nat was.
Zojuist wel 2 paar nieuwe blokjes besteld.
Met Discobrakes ceramic en copper free heb ik nooit meer piepende remmen.
Heb je nog wel remkracht? Zo nee dan zijn je blokken verglaasd. Dat kun je ook vrij makkelijk zien, er zit dan een glanzend laagje op.
In dat geval zou opschuren en opnieuw inremmen kunnen helpen. Maar het probleem is dat de blokken niet genoeg op hun donder krijgen.
Een andere oplossing is om een hoge berg te kiezen en ervoor te zorgen dat je blokken roken en je schijven blauw zijn als je beneden staat. Dan werkt het ook altijd wel weer
[ Voor 51% gewijzigd door Ruud op 04-12-2019 09:29 ]
Iedereen die elkaar wil helpen, met soms (in mijn geval vaak) de simpelste dingen!
Het voelt net als mtb'en in het bos, waar ik ook altijd even hallo zeg tegen een collega-mtb'er, en altijd even stop als er iemand met pech staat om te kijken of ik kan helpen. Me happy
Bedankt beide voor de hulp.Ruud schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:20:
@fietsbob: goed inremmen is het devies. Ik krijg het met de standaard Shimanoblokken nooit echt voor elkaar in het vlakke Nederland.
Met Discobrakes ceramic en copper free heb ik nooit meer piepende remmen.
@Ruud, op mijn schijven staat Resin only. Met de discobrakes cermic/ copper free is dat geen probleem?
Dat is een goede opmerking. Zelf geven ze aan dat je dan de zwarte ceramic pro-blokken kunt gebruiken. Erg fijne blokken by the way. Maar dat zijn volgens mij geen resin-blokken.fietsbob schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:29:
[...]
Bedankt beide voor de hulp.
@Ruud, op mijn schijven staat Resin only. Met de discobrakes cermic/ copper free is dat geen probleem?
Nou is dat ook niet verplicht. Het gaat om de hardheid maar toch, een 100% advies kan ik niet geven.
Ik ben me er een beetje in aan het verdiepen. En op een bike boven de 3000 euro ziet er dit toch al best aantrekkelijk uit en vanaf 2020 betaal je 7% bijtelling en hoef je geen rittenverantwoording meer vast te leggen.
Onderhoud is dan net als bij een auto ook op de zaak? Dus onkosten aftrekken van de winst en BTW terugvorderen.
volgens mij heeft @Tylen dat gedaanRudolf schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:44:
Iemand ervaring met, als ZZP'er, een mtb op de zaak te kopen?
Ik ben me er een beetje in aan het verdiepen. En op een bike boven de 3000 euro ziet er dit toch al best aantrekkelijk uit en vanaf 2020 betaal je 7% bijtelling en hoef je geen rittenverantwoording meer vast te leggen.
Onderhoud is dan net als bij een auto ook op de zaak? Dus onkosten aftrekken van de winst en BTW terugvorderen.
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat de bike die ik wilde nogal duur werd met de nodige opties. 🤣
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Heb een goedkopere prive gehaald. Maar ken al een paar zzp’ers die een elektrische fiets gaan halen in 2020.Rudolf schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:06:
@Tylen is de aanschaf niet doorgegaan, of heb je hem gewoon privé gekocht?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Nu heb ik me winkelmandje met het volgende gevuld:
-Shimano XT BR-M8000 Disc Brake Set w/ J02A Resin Pads (161 euro)
-Shimano XT FC-M8000-1 11-speed Chainring (SM-CRM81) 32T (39 euro)
-Shimano SLX CS-M7000-11 Cassette + CN-HG601 11-speed Chain Set ( 72 euro)
-Shimano XT SL-M8000-I 2-/3-/11-speed Shifter w/ I-Spec II (40 euro)
Mijn huidige shifter zou ik eventueel kunnen gebruiken, maar heb begrepen dat ik de XT Shifter kan combineren met de XT remhendel. Daar gaat dan wel de voorkeur naar uit.
Vergeet ik dan nog zaken? En moet ik nog met bijzondere zaken rekening houden (ben redelijk beginner qua sleutelwerk
[ Voor 11% gewijzigd door Michaelg op 06-12-2019 15:34 ]
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
[ Voor 29% gewijzigd door Smultie op 06-12-2019 15:33 ]
Was net bezig met mijn editSmultie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:32:
Waarom heb je een nieuwe shifter nodig? Ga je van 2x10 naar 1x11? (Als de specs op de pagina kloppen, had je al een x11)
Mijn huidige shifter zou ik eventueel kunnen gebruiken, maar heb begrepen dat ik de XT Shifter kan combineren met de XT remhendel. Daar gaat dan wel de voorkeur naar uit.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Zit er een buitenkabel bij de shifter? Zo nee, ook vervangen. Dat is namelijk het slijtagedeel. Kost weinig en kun je nu makkelijk meenemen. Heb je interne kabels? Zo ja, heb je een plan hoe je ze gaat vervangen? Zou jammer zijn als je alles los trekt en moet prutsen met een stofzuiger en een draadje.Michaelg schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:34:
[...]
Was net bezig met mijn edit![]()
Let op dat je met je huidige schijven niet het beste gevoel zou kunnen hebben. Goede schijven geven echt een beter gevoel dan de budget-schijfjes die je nu waarschijnlijk hebt.
Bestel ook een ontluchtsetje mee. Ook al ontlucht je ze op de slimste manier (blokjes iets naar binnen pompen voordat je de leiding inkort) kun je pech hebben en moet je ze ontluchten. En dat setje heb je toch nodig om te verversen. Ook met minerale olie.
Heb je een geschikt stuk gereedschap om te leiding in te korten? (measure twice, cut once)
Zomaar wat dingen die nu in me naar boven komen.
Kan je ook eerst de cassette en ketting oprijden.
Verder is een xt shifter leuk, maar als je het goed koop wilt doen, hou je lekker je huidige, dus maar net hoeveel geld je wilt uitgeven..
Eigenlijk hebben alleen een nw voorblad nodig
En ja, rij nu 11-42. Wellicht zou ik het daarmee ook nog wel redden. Voornaamste reden om ook de shifter te vervangen is dat ik nu geen fijne positie kan vinden voor me shifter icm de huidige rem. Wellicht is dat ook wel opgelost als ik de andere rem erop heb zitten. De huidige levers zijn mega lang waardoor ik ze heel ver naar binnen moet monteren. Vervolgens is de housing van de huidige shifter zo lomp dat ik deze ook erg ver naar binnen moet monteren.
Nog een tip welke remschijven ik dan erbij zou kunnen doen om echt te profiteren?
de SLX en XT 11 speed shifters schelen niet zo veel toch? wellicht heb je nu een SLX met een indicator erop, die zou je eventueel kunnen vervangen door een kapje, daarmee ben je wat vrijer in de positie.
Als je overstapt naar een XT shifter (heb ik ook gedaan, 2 x zelfs, de eerste keer ispec b voor mijn oude remmen, 2e keer ispec ii voor mijn XT remmen..) ben je nog steeds vrijer in het positioneren als je de klemband versie pakt ipv de ispec ii versie. die kan je maar beperkt draaien en schuiven.
Maar als je shifter hendels te ver richting je grips komen zitten je remmen wellicht ook te dicht op je grips, de meeste fabrikanten en fietsenmakers zetten de klemmen van de remhendels tegen de grips aan, terwijl als je lekker met 1 vinger wilt kunnen remmen zonder je hand in allerlei bochten te wringen, is 1-2 cm verder naar binnen meestal een stuk beter, dan betekend vaak ook meer ruimte voor de shifter levers.
Verder is de XT shifter een prima upgrade, met name de optie om met 1 x door drukken 2 kransjes kleiner te schakelen is erg prettig, verder voelt het iets strakker dan SLX, maar het verschil is verder niet zo groot.
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 06-12-2019 16:30 ]
Ps:optie 3 is natuurlijk dat ik gewoon lomp ben... Ook een aannemelijke optie. Ghehe
[ Voor 11% gewijzigd door Michaelg op 08-12-2019 13:52 ]
Voor het opbergen ook altijd de veer ontspannen.
Ik heb in mijn hoofd zitten dat die boutjes geen inbus zijn maar torx? Zo ja, dan is daar de oorzaak...
[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 08-12-2019 14:41 ]
En inderdaad... Is torx. Heb de eerste twee los zonder problemen los gekregen dus nooit daaraan gedacht haha. Doh.
Check altijd of een maatje grotere torx toch niet past. Soms lijkt de te kleine maat goed maar heb je toch echt een maatje groter nodig.Michaelg schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:28:
Oké dat dus nooit meer doen. En ja bij het opbergen ontspan ik altijd de veer.
En inderdaad... Is torx. Heb de eerste twee los zonder problemen los gekregen dus nooit daaraan gedacht haha. Doh.
Ik rijd tubeless en van week tot week blijven mijn banden goed op druk. Ze verliezen minder dan 0,05 bar druk in een week (ik heb zo'n Schwalbe meter en doe er eigenlijk altijd 1,5 bar in als ik ga fietsen en meet ook elke keer).
Vandaag was mijn achterband erg zacht. Niet lek, want nog voldoende druk, maar hij had zo'n 1,2 bar. Dit was de eerste keer dat er in een week zoveel druk verloren was.
Misschien lek en bij het dichten druk verloren? Of een 'burp' zonder dat ik het door had? Of is er een 'algemenere' oorzaak die ik niet ken?
Vooral met je T25 bitje moet je oppassen, T27 is ook een vrij gangbare maat om onverklaarbare redenenRuud schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:37:
[...]
Check altijd of een maatje grotere torx toch niet past. Soms lijkt de te kleine maat goed maar heb je toch echt een maatje groter nodig.
Ik dacht dat op de mtb voornamelijk T25 zit en volgens mij zijn bladboutjes T30. Dan moet je inderdaad goed opletten dat je geen T27 of T25 gebruikt.Jampot007 schreef op zondag 8 december 2019 @ 18:50:
[...]
Vooral met je T25 bitje moet je oppassen, T27 is ook een vrij gangbare maat om onverklaarbare redenen
Hetzelfde geldt met de 'topcap' van de lucht- of demperzijde van je vork (geen idee hoe ze echt heten). Daar altijd een dopsleutel met vlakke onderkant gebruiken. In een gangbare doppenset zit er een hoek in, waardoor je makkelijk een dop over een bout zet, maar deze hebben geen grip op het kleine beetje wat uitsteekt bij je vork.
Wij parkeren altijd bij dat zweefvliegveld Terlet en dan pikken we daar de route op. We konden alleen de route niet vinden. Blijkbaar is daar de route verlegd? (edit: Ah, staat ook gewoon op de website vermeld) We waren er al een tijd niet meer geweest.
Uiteindelijk bij het bezoekerscentrum kwamen we weer pijltjes tegen. Jammer, want het mooiste stuk is wat mij betreft nu uit de route.
Wat een bagger weer was het. Halverwege had ik geen achterrem meer en werd het best wel link met alleen een voorrem. Uiteindelijk bij 34km gestopt en over het fietspad teruggereden naar de auto. #genoten
[ Voor 3% gewijzigd door Rudolf op 09-12-2019 10:17 ]
Aan de linkerkant zit de remote lockout van mn Fox voorvork, met een aparte klemband.
Is het mogelijk om de lockout te bedienen vanaf een hendel die geïntegreerd is met mn remhendel?
Waardoor de looks weer wat beter worden ;-)
Ik kwam wel een hendel tegen van Shimano (SL-M800), maar lees dat deze alleen te gebruiken is met een dropperpost.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Een dropper hendel heeft geen 2 standen zoals een lockout. Bij een dropper trek je aan de kabel om de beweging in de dropper te krijgen, zit ie op de juiste plek, laat je de hendel weer los en blijft de dropper staan.wezep schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:49:
Sinds kort fiets ik op de nieuwe Giant XTC met XT 1x12 speed groep.
Aan de linkerkant zit de remote lockout van mn Fox voorvork, met een aparte klemband.
Is het mogelijk om de lockout te bedienen vanaf een hendel die geïntegreerd is met mn remhendel?
Ik kwam wel een hendel tegen van Shimano (SL-M800), maar lees dat deze alleen te gebruiken is met een dropperpost.
[Afbeelding]
(m.a.w. je zou de hendel ingedrukt moeten houden om gelocked rond te rijden (of andersom, dat weet ik niet)
Lockout eraf? Win-win-win-win-win!wezep schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:49:
Sinds kort fiets ik op de nieuwe Giant XTC met XT 1x12 speed groep.
[Afbeelding]
Even kijken of ik tot 5 voordelen kom;
1: Minder gewicht
2: Minder slijtage in de kabel
3: Een kabel minder
4: Een hendel minder op je stuur
5: Minder placebo-effect!
6: Minder frustratie bij mij dat iemand denkt dat een lock-out heel erg nodig is
Lockout is overbodig
Ik zou zelf nooit een Scott kopen, zolang ze dat domme twinlock systeem niet optioneel maken.
Enige keer dat het me nuttig lijkt is in een sprint, maar om vlak voor een sprint je hand van de grips af te halen is ook niet heel handig.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 09-12-2019 15:23 ]
TerralogicRuud schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:09:
[...]
Lockout eraf? Win-win-win-win-win!
6: Minder frustratie bij mij dat iemand denkt dat een lock-out heel erg nodig is
Lockout is overbodigIk vind een lockout overbodig!
helaas worden die niet meer geproduceerd
Dat is eenzelfde oplossing voor een niet bestaand probleem toch?The_Scarabial schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:22:
[...]
Terralogic![]()
zal ook wel een reden hebbenThe_Scarabial schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:22:
[...]
Terralogic![]()
Ik geloof best dat er een toekomst in zit, maar net zoals brain is de techniek nog niet goed genoeg
Op me fiets zitten standaard velgen met interne breedte van 20mm. Daarnaast liggen er nu set racing ray/ralph op welke TL geschikt zijn. Klopt het dat ik dan voldoende heb aan de volgende set?https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-easy-kit en dan de 21mm variant.
Als je velgen niet tubeless ready zijn, dan kan het zijn dat het net niet lekker op zijn plek plopt en goed afdicht.Michaelg schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:13:
Afgelopen zondag weer lek gereden op een simpele doorn. Wel klaar mee, dus wil de overstap maken richting tubeless.
Op me fiets zitten standaard velgen met interne breedte van 20mm. Daarnaast liggen er nu set racing ray/ralph op welke TL geschikt zijn. Klopt het dat ik dan voldoende heb aan de volgende set?https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-easy-kit en dan de 21mm variant.
bij deze kit zit een extra rim strip https://www.mantel.com/joe-s-no-flats-tubeless-kit-1925mm naast tubeless tape. Dat zou beter moeten werken met oude velgen.
(maar met tape zou het in theorie ook moeten lukken)
Klopt!Michaelg schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:58:
Oke helder. Nog 1 ding voor de zekerheid. Er zit nu een soort van harde plastic strip in de velg. Deze verwijder ik toch en vervang ik door de rimstrip of tape ?
Als je geen compressor hebt, en het lukt niet met een vloerpomp, zou je kunnen kijken of je de band op zijn plek met co2, om knoeiboel en bevroren sealant te voorkomen doe je dit het best zonder sealant in je band. Als de buitenband dan op zijn plek zit kan je de sealant via je ventiel erin stoppen (met een spuit en een slangetje, of sommige sealant komen in verpakkingen die netjes aansluiten op het ventiel). Wel ff de core verwijderen.
Rijdt tubeless minder snel lek? Denk dat ik mijn nieuwe bike ook tubeless ga maken, gewoon omdat het kanMichaelg schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:13:
Afgelopen zondag weer lek gereden op een simpele doorn. Wel klaar mee, dus wil de overstap maken richting tubeless.
Een gaatje door een doorn of klein stukje glas bv wordt gewoon door de latex/sealant gedicht. Dus ja.Rudolf schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:32:
[...]
Rijdt tubeless minder snel lek? Denk dat ik mijn nieuwe bike ook tubeless ga maken, gewoon omdat het kan
Er kunnen nog steeds dingen mis gaan, maar het is een heel stuk betrouwbaarder. Dus zeker doen. Daarnaast kan je ook met iets minder druk rijden, samen met het ontbreken van een binnen band heb je daarmee meer grip en minder rolweerstand.
De enige reden om het niet te doen is de knoeiboel als je regelt banden wisselt. Zolang dat nooit of 1, 2 x per jaar is direct doen!
hebben jullie nog aanraders? is n 29er
[ Voor 27% gewijzigd door Jampot007 op 10-12-2019 15:13 ]
Uhm.. Wat heb je nu en wat mis je aan die band?Jampot007 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:11:
Ik wil eigenlijk een nieuwe achterband, profiel is aardig weggesleten. Ook gelijk maar tubeless gaan, vooral met de reden minder ronddraaiend gewicht en weerstand want lek rijd ik eigenlijk nooit gelukkig![]()
Iedereen heeft z’n eigen voorkeur. Ik rij met plezier met een set RaRo, wat tegenwoordig RaRa is.. Schwalbe Racing Ralph achter en Racing Ray voor. Met de nieuwe profielen heb je weinig rolweerstand en veel grip.Jampot007 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:11:
Ik wil eigenlijk een nieuwe achterband, profiel is aardig weggesleten. Ook gelijk maar tubeless gaan, vooral met de reden minder ronddraaiend gewicht en weerstand want lek rijd ik eigenlijk nooit gelukkig![]()
Je kunt ook voor een set Maxis gaan (zelf geen idee welk type) of Continental zijn sommige mensen ook heel tevreden over. Beetje zoals op je auto: een Pirelli doet het goed, Continental ook, Dunlop ook
[ Voor 14% gewijzigd door Holk op 10-12-2019 15:22 ]
Niks mis mee opzich maar gewoon versleten, nopjes wat kort gewordenRuud schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:20:
[...]
Uhm.. Wat heb je nu en wat mis je aan die band?
welk merk type heb je nu? heb je meer grip nodig, heb je minder rolweerstand nodig, zoek je een lichtere band, zoek je een stevigere band. Indien geen idee, gewoon dezelfde kopen, want zonder meer informatie kunnen we je alles van een semi slick tot downhill band aanradenJampot007 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:22:
[...]
Niks mis mee opzich maar gewoon versleten, nopjes wat kort geworden
[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 10-12-2019 15:37 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
zonde van die mooie fiets van jezonoskar schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:37:
Onza Porcupine in het wit!
En de eerste vraag? Wat heb je nu? Ik kan wel iets roepen maar misschien heb je daar wel helemaal niets aan.Jampot007 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:22:
[...]
Niks mis mee opzich maar gewoon versleten, nopjes wat kort geworden
Ik vind de Vittoria Agarro nogal interessant maar dat kan goed overkill zijn voor je
Ben overtuigd en heb net m'n lockout verwijderd.Ruud schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:09:
[...]
Lockout eraf? Win-win-win-win-win!
Lockout is overbodigIk vind een lockout overbodig!
Nu zoek ik iets of iemand waar ik voor een schappelijke prijs het volgende stukje plastic kan laten 3d printen. Iemand een idee?
https://www.thingiverse.com/thing:2992618
Sorry ik weet het ook niet uit mn hoofd haha, volgensmij Continental. Zal eens kijken vanavond.Ruud schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:31:
[...]
En de eerste vraag? Wat heb je nu? Ik kan wel iets roepen maar misschien heb je daar wel helemaal niets aan.
Ik vind de Vittoria Agarro nogal interessant maar dat kan goed overkill zijn voor je
Wil n duurzame band, rij vooral in t bos (utrechtse heuvelrug) of hier in de regio vooral over grasgrond, vaak modderig.
Zelf zag ik deze
https://www.mantel.com/ma...tubeless-ready-buitenband
EDIT: Nu ligt er een cst band om met ook Merida stickers, die zat bij de fiets. Kan dus alleen maar beter 😅.
[ Voor 17% gewijzigd door Jampot007 op 10-12-2019 20:59 ]
Ik wil het wel voor je printen, zie mijn V&A advertentie. 3 euro + 2 euro verzendkosten = 5 euro.Smultie schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:52:
[...]
Ben overtuigd en heb net m'n lockout verwijderd.
Nu zoek ik iets of iemand waar ik voor een schappelijke prijs het volgende stukje plastic kan laten 3d printen. Iemand een idee?
https://www.thingiverse.com/thing:2992618
UHR is voor mij Barzo/Mezcal maar vooral die laatste vindt modder niet zo leuk denk ik zomaar. Dan zou ik kijken naar een Maxxis Forekaster in een smalle maat.Jampot007 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:57:
[...]
Sorry ik weet het ook niet uit mn hoofd haha, volgensmij Continental. Zal eens kijken vanavond.
Wil n duurzame band, rij vooral in t bos (utrechtse heuvelrug) of hier in de regio vooral over grasgrond, vaak modderig.
Zelf zag ik deze
https://www.mantel.com/ma...tubeless-ready-buitenband
EDIT: Nu ligt er een cst band om met ook Merida stickers, die zat bij de fiets. Kan dus alleen maar beter 😅.
Een band die erg goed is in en/en kan niet. In de modder wil je een wat smallere band met een open profiel. Een duurzame band voor de UHR is juist breder en heeft minder profiel. (Mezcal bijvoorbeeld)

Wel een aardige investering voor een krent als ik, maar wel blij mee.
Vanavond nog even alles goed afstellen, pedalen erop en dan van het weekend eens gas geven, kijken wat ie doet.
Blij verrast trouwens dat het 2020 model de gripshifter niet meer heeft. Dat was het enige minpuntje wat ik had, maar die zit er niet op.
[ Voor 21% gewijzigd door Rudolf op 11-12-2019 14:53 ]
6.0 zo te zien (de 8.0 heeft Reynolds carbon wielen)Holkers schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:35:
is dat de 8.0? Zo ja: JALOERS!!!!
Nog steeds een beetje jaloers, maar die 8.0 is wel een beetje hetgeen mij heel blij zou maken qua fiets. (en gelukkig te duur dus geen noodzaak om daar voor te gaan shoppen... voorlopig)Smultie schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:44:
[...]
6.0 zo te zien (de 8.0 heeft Reynolds carbon wielen)
Ik ga trouwen van de zomer dus dat kreeg ik er niet doorheen bij het vrouwtje.
Ga nog effe sparen voor een mooi wielsetje.
[ Voor 70% gewijzigd door Rudolf op 11-12-2019 16:41 ]
Kijkende naar deze foto en met name de constructie van de vering, zit ik me af te vragen waarom de chain stay eigenlijk dikker/steviger uitgevoerd is dan de seat stay. Doordat de chain stay scharniert komt alle druk als je op je zadel zit op je seat stay en de vering. Gevoelsmatig zou de chain stay dus niet zo dik hoeven te zijn.
Maar het feit dat dit niet zo is kan betekenen dat:
a) Het optisch geen porum is
b) De industrie dit nog niet bedacht heeft
c) Most likely: Ik een denkfout maak
Of het is gewoon voor de looks. Het kan zijn dat de grote buis heel dun is en de andere een hele grote wanddikte heeft.
Fietsframes worden sowieso wel helemaal doorgesimuleerd hoor
[ Voor 20% gewijzigd door Jampot007 op 12-12-2019 15:59 ]
*dit dekt waarschijnlijk ook niet de lading, maar als je het vergelijkt met een canyon neuron, zie je bv wel het scharnierpunt en dikkere seatstays. Uiteindelijk degelijker, maar met meer onderhoud.

of het andere uiterste, de trek super caliber, waarbij ze zelfs de de linkage (verbinding tussen de achterbrug en demper/frame) kunnen overslaan door de flex van de seat stays:

over het supercaliber design:
eliminating the swing link and second pivot at the rear axle and instead using thin, low-modulus carbon fiber seatstays to handle the IsoStrut’s travel. The flexing stays also add 3 to 5mm of additional travel. Trek uses three sizes of rear triangle to tune the frame for different rider sizes
[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 12-12-2019 16:19 ]
Chainstay moet juist dikker zijn om de krachten die haaks op de lengterichting van het materiaal verwerkt moeten worden. Zelfde tandenstoker en ga er eens op drukken, breekt zo.
Het zal zo maar eens kunnen dat ik OF de lux8 ga kopen OF een Orbea OiZ m20tr (in de munt kleuren)...ik kan niet kiezenRudolf schreef op woensdag 11 december 2019 @ 16:38:
6.0 ja. 8.0 vond ik ook te prijzig
Ik ga trouwen van de zomer dus dat kreeg ik er niet doorheen bij het vrouwtje.
Ga nog effe sparen voor een mooi wielsetje.
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic