Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 17:35
Smultie schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:25:
Goed, ik ben zo onderhand klaar met m'n 2x-setup. De voorderailleur blijft maar kutten.

Momenteel rijd ik op 36-26 voor en 11-40 achter (XT M8000 beiden)
Is het zo simpel als de cassette achter vervangen met een 11-46 (SLX zit ik aan te denken) en voor een 32t chainring. Zet ik die dan op de plek waar nu de 36 zit?

Ik heb op de geniale site ritzelrechner.de gezien dat ik aan beide kanten van het spectrum íets aan bereik mis, maar daar moet ik mee kunnen leven:
[Afbeelding]
Gebruik je die range ook volledig? Ik zit zelf vrijwel nooit op het kleine blad. Je levert iets topsnelheid in (of meer rpm trappen) en je lichtste verzet is een half tandje zwaarder. Verder moet je gewoon een 32T kopen voor 1x systemen, die hebben iets andere vorm tanden dan de bladen voor voorderries.
Ruud schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:09:
[...]

Wat voor afmeting hebben je naven? Ik heb nog wel een setje Edge28's liggen met basic naven :) (32 2,0/1,8 spaken, messing nippels)
Ik heb voor een 100x15 steekas en achter een QR. Geen boost in ieder geval. Welke naven zitten er in? Ik heb volgens mij centerlock schijven, zou natuurlijk mooiste zijn als die over kunnen.

Ik had zelf nog de Mavic Crossmax gevonden, maar die gaan officieel tot 120kg incl. fiets.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:04:
[...]

Gebruik je die range ook volledig? Ik zit zelf vrijwel nooit op het kleine blad. Je levert iets topsnelheid in (of meer rpm trappen) en je lichtste verzet is een half tandje zwaarder. Verder moet je gewoon een 32T kopen voor 1x systemen, die hebben iets andere vorm tanden dan de bladen voor voorderries.
Ik gebruik, op 't allermakkelijkste verzet na, eigenlijk alles wel ja. Ik woon in de regio Nijmegen, dus ben gezegend met stukjes die tot 20% omhoog (en omlaag) gaan.

Dank voor de antwoorden. Ik ga maar eens sleutelen!

[edit]
en even voor de zekerheid:
Deze chainring:
https://www.bike-discount...32t-for-fc-m7000-1-532741
gaat passen op deze crank:
https://www.bike-componen...wtech-II-Crankset-p50270/

?

Smultie wijzigde deze reactie 18-11-2019 13:37 (17%)

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 07:47
Eerlijk gezegd zou ik voor 1x naar een blad gaan dat narrow-wide heeft.

ff opletten dat je dus je juiste steek mee pakt, m7000 is 96mm.

Dit vond ik na ff snel zoeken maar moet nog wel iets goedkoper kunnen.
https://www.bike-discount...000-96mm-chainring-881245

Anders kan je ook altijd je voorderrie laten zitten als chainguide.

Torched wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:15 (9%)

• Smultie
  • Niet online
Thanks, maar volgens mij heeft degene die ik linkte ook narrow-wide (zie image)

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:22
Smultie schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:21:
[Afbeelding]
klopt!

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kluus schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:54:
Echter, tot twee keer toe een groep van een man of 10-15 die in een rijtje achter elkaar tegen de route inreden. Daarbij mensen die gewoon de officiële route aan het rijden waren aan de kant dirigerend en dan ook nog bijdehante opmerkingen maken... Wat een aso's!
Heb je eens omgekeken? Misschien was het wel een toertocht?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Nu online
Smultie schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:21:
[Afbeelding]
*kuch* superstarcomponents!

https://www.superstarcomp...symetric--narrow-wide.htm

• Smultie
  • Niet online
Ik weet dat je fan bent, maar ik hoef echt geen asymmetrische chainring. Dadelijk vind ik het fijn en moet ik de racer ook aanpassen :P

• Ruud
  • Nu online
Smultie schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:29:
Ik weet dat je fan bent, maar ik hoef echt geen asymmetrische chainring. Dadelijk vind ik het fijn en moet ik de racer ook aanpassen :P
Asymetric is niet ovaal ;)

Asymetric heeft te maken met de gaten van crank...

• Smultie
  • Niet online
Ruud schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:35:
[...]

Asymetric is niet ovaal ;)

Asymetric heeft te maken met de gaten van crank...
Ow, en wat is dáár het voordeel van, dan?
En past dat dan uberhaupt op m'n crank?

Overigens, volgens mij is die van Shimano ook (gewoon) asymetrisch... Althans, de boltholes lijken niet allemaal op 90 graden te staan.

Smultie wijzigde deze reactie 18-11-2019 15:47 (19%)

• Ruud
  • Nu online
Smultie schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:37:
[...]

Ow, en wat is dáár het voordeel van, dan?
En past dat dan uberhaupt op m'n crank?
Dat de gaten niet 90 graden uit elkaar zitten maar 110 en 70. Heeft gewoon te maken met de boutgaten van de crank.

• Kluus
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06:43
zonoskar schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:37:
[...]

Heb je eens omgekeken? Misschien was het wel een toertocht?
Nope, het was ook maar 1 clubje met dezelfde pakjes. Ik ken de toertochtkalender in de regio best goed omdat we deze tochten óf meerijden óf, zoals gisteren, juist proberen te vermijden en er was wel een toertocht, maar in een heel ander stuk bos.

Maar goed, ik ben er al wel weer overheen hoor, na een nachtje slapen ;). Het ging er mij vooral om dat ze andere rijders die wel de route volgden praktisch dwongen om van het pad af te gaan. Een maatje van mij maakte ze er nog op nette wijze op attent dat ze tegen de vaste route in aan het rijden waren en die kreeg in plaats van een excuusje een opmerking terug in de trend van "boeiend!".

https://www.strava.com/athletes/2533069

• Michaelg
  • Registratie: februari 2006
Bij het omzetten van 2x naar 1x zoals Smultie voorstelt. Wat is dan wijsheid om te doen met de voor derailleur? Volledig verwijderen of als chainguard gebruiken?

Ik zou ook graag van me 2x setup af gaan. Puur en alleen vanwege de waardeloze positie die me voorrem nu heeft. Zou hem graag iets naar rechts verplaatsen maar dan moet je heel stuk verder om langs de shifter te gaan. Verrot dus.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Michaelg schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:24:
Bij het omzetten van 2x naar 1x zoals Smultie voorstelt. Wat is dan wijsheid om te doen met de voor derailleur? Volledig verwijderen of als chainguard gebruiken?
Verwijderen als je een narrow-wide kettingblad en een clutch derailleur gebruikt. Anders laten zitten.

zonoskar wijzigde deze reactie 18-11-2019 19:40 (3%)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• DerJuust
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 04-12 15:29
NoepZor schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:43:
Kun je voor een eurootje of 150-250 een bombproof wielsetje krijgen voor de ietwat zwaardere rijder (plusminus 110kg)? Ik heb een Giant Fathom 1LTD uit 2017 en heb nu voor de tweede keer een spaak uit het achterwiel gereden. Of kan ik dit beter vakkundig laten repareren? Vorige keer hebben ze er volgens mij alleen een nieuwe spaak in gezet en verder weinig tot niets aan de spanningen gedaan.
Ik heb op Mavic XA lights een TransAlp gereden, flinke sprongen gemaakt, en die zijn er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, terwijl ik ook tegen de 110kg aan zit. Op 2000km nog nooit een kapotte spaak of slag in gereden! Zaten standaard op mijn Canyon, ben nu wel overgestapt op FFWD's, omdat er bij heel lomp bochtenwerk wat flex in zit.

DerJuust wijzigde deze reactie 18-11-2019 23:41 (7%)

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
Doen de Duitse shops normaal gesproken nog wat rond Black Friday? Van de Engelse kom je het wel snel tegen ...

• Prulleman
volgens mij doet de hele wereld inmiddels mee aan black friday, gewoon een extra marketing stunt dag.

• apis29
  • Niet online
Zullen het vanzelf wel zien dan ja. Ben een paar oude fietsen aan het vernieuwen voor voornamelijk weggebruik (al dan niet naar singlespeed) en tikt toch al gauw aan al die onderdeeltjes O-) .
Wel wat goedkoops net binnen gehad: nog geen 19 dollar inclusief nog twee setjes bolts en in precies een week ontvangen.

En eerder: (38t oval; valt niet veel te klimmen in de polder, steilste is nog de dijk op :+ . Zie ik nu wel net bij R2bike de blauwe voor maar €22 die ik eerder bijna besteld had omdat de zwarte daar niet op voorraad was)

Die 38t van Motsuv is ~83gram; die van Garbaruk 60gr. Stalen Wolftooth was toch 'net' wat te duur ...

apis29 wijzigde deze reactie 20-11-2019 22:42 (14%)

• Prulleman
garbaruk gaat lang mee hoor, die tanden zijn extreem lang! had je die voor 22 euro gevonden? dat is echt een goede deal! meestal zijn die 50-60 euro

• apis29
  • Niet online
Prulleman schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:29:
garbaruk gaat lang mee hoor, die tanden zijn extreem lang! had je die voor 22 euro gevonden? dat is echt een goede deal! meestal zijn die 50-60 euro
Deze had ik rechtstreeks van Garbaruk voor ~€45 maar zag deze week pas dat de blauwe 38t (en een paar andere maten) nu in de uitverkoop was bij R2bike voor €22 (ex verzenden natuurlijk nog, geloof iets van 9 euro bij hun). De zwarte 38t was niet op voorraad twee weken geleden dus keuze was óf de blauwe, toen nog iets van €36, of de zwarte rechtreeks bij Garbaruk.

apis29 wijzigde deze reactie 22-11-2019 12:22 (3%)

• Smultie
  • Niet online
Goed, het naar-1x-ombouwen is bijna zover. Crank, cassette allemaal vervangen, derailleur en shifter verwijderd.

Laatste puntje is de ketting; ik weet dat het aan te raden is om een compleet nieuwe ketting te gebruiken, maar deze heeft er echt pas 200km op zitten, dus dat lijkt me nog niet nodig.

De versnelling met voorheen de grootste hoeveelheid tandjes in gebruik was 36-40 (=76)
Nu is dit 32-46 geworden (=78).
Moet ik dan ook 2 schakeltjes toevoegen? Ik merk dat de ketting nu echt strak staat met 32-46.

• Prulleman
Smultie schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:20:
Goed, het naar-1x-ombouwen is bijna zover. Crank, cassette allemaal vervangen, derailleur en shifter verwijderd.

Laatste puntje is de ketting; ik weet dat het aan te raden is om een compleet nieuwe ketting te gebruiken, maar deze heeft er echt pas 200km op zitten, dus dat lijkt me nog niet nodig.

De versnelling met voorheen de grootste hoeveelheid tandjes in gebruik was 36-40 (=76)
Nu is dit 32-46 geworden (=78).
Moet ik dan ook 2 schakeltjes toevoegen? Ik merk dat de ketting nu echt strak staat met 32-46.
Ik ben ooit ook van een 32 rond naar een 34 oval gegaan zonder de ketting langer te maken. Dus als ie goed schakelt naar je grootste kransje, en er zit nog wat beweging in je kooi dan moet het kunnen. Maar bij een fully moet je ook nog rekening houden met je ketting lengte bij inveren..

• Smultie
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:10:
[...]

Ik ben ooit ook van een 32 rond naar een 34 oval gegaan zonder de ketting langer te maken. Dus als ie goed schakelt naar je grootste kransje, en er zit nog wat beweging in je kooi dan moet het kunnen. Maar bij een fully moet je ook nog rekening houden met je ketting lengte bij inveren..
De kooi kan niet meer bewegen op het grootste blad. Heb een hardtail, dus dat is geen issue.

• Prulleman
Smultie schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:14:
[...]

De kooi kan niet meer bewegen op het grootste blad. Heb een hardtail, dus dat is geen issue.
Qua beweging.. als er 0 beweging in zit wordt het wel twijfelachtig, maar heb je dit getest met de clutch uit (aangenomen dat het Shimano betreft)? Als die nog aanstaat is het misschien erg lastig om die laatste paar mm beweging te voelen

• Smultie
  • Niet online

Zo strak dus

Smultie wijzigde deze reactie 22-11-2019 21:34 (91%)

• Smultie
  • Niet online
OOookkaay, voor de tweede keer in een jaar tijd (de vorige keer met m'n racefiets) ben ik zo dom om de ketting tussen de pulleywheels verkeerd rondom dat plaatje te leiden....
Als ik Park Tool mag geloven is de ketting niet té strak (hoewel ik 'm nog steeds aan de strakke kant vindt)...

• Ruud
  • Nu online
Je hebt dus nu iets meer speling dan op de foto. Met schakelen zal het dus niet misgaan.

Als je opmerking klopt dat je nul speling hebt staat ie te strak. Wat gebeurt er als er een keer een tak tussen kettingwiel en ketting meedraait aan de voorkant?

Het gaat niet alleen om het aantal tandjes. Ook de hoek van de ketting is nu anders geworden. Dat zijn verschillen die allemaal bij elkaar misschien net teveel zijn.

Het dempingsmechanisme in de derailleur kan in ieder geval niet meer helpen.

Daarom bepaal je de kettinglengte ook altijd op gevoel en niet met een berekening.

• Smultie
  • Niet online
Dank je voor je reactie, Ruud.
Raad je dus aan er toch nog een extra schakel tussen te doen?

Huidige situatie:

Smultie wijzigde deze reactie 23-11-2019 08:31 (82%)

• Prulleman
Met de ketting loop goed zou er wat beweging in de kooi moeten zitten toch? (Met de cutch uit). Dan is het prima, maar als dit maar 1 mm is bij de onderste pulley.. Dan is ie te kort

• Smultie
  • Niet online
Ik kan het onderste pulleywieltje nog wel bewegen t.o.v. het bovenste wieltje, als je dat bedoelt?

• -Eraser-
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15:19
Vandaag weer een lokaal rondje gedaan (Cadettenkamp/Dorst/Vrachelen). Ligt er uitstekend bij nu dus dat was het probleem niet :P (Dorst PR weer verbeterd naar 24:49)

Bij Vrachelen helaas mijn ketting gebroken :/ (voor de kenners: dit was op ongeveer tweederde, bij de splitsing links, waar je een vrij steil klimmetje met wortels hebt).

De ketting was ongeveer 600 km oud. Wel merkte ik de laatste tijd (eigenlijk sinds de montage van nieuwe ketting/cassette/voorblad) dat het schakelen niet altijd soepel ging.

Was dus eignelijk nog van plan de achterderailleur te checken, op basis van onderstaand filmpje.

Dit had ik dus nog niet gedaan ;) zou dit de oorzaak (mede) kunnen zijn geweest van het breken?

• Prulleman
Een breuk is vaak een zwakke schakel of een combinatie van pech en lomp schakelen. Een verkeerde afstelling helpt niet mee met soepel/snel schakelen dus het kan er zeker mee te maken hebben.

Ik zou de ketting wel even grondig checken, soms zie je al haarscheurtjes in de schalmen, op deze plek meestal:

• -Eraser-
Prulleman schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 17:31:
Een breuk is vaak een zwakke schakel of een combinatie van pech en lomp schakelen. Een verkeerde afstelling helpt niet mee met soepel/snel schakelen dus het kan er zeker mee te maken hebben.

Ik zou de ketting wel even grondig checken, soms zie je al haarscheurtjes in de schalmen, op deze plek meestal:
[Afbeelding]
Bedankt voor de uitleg d:)b

Inderdaad even gekeken hoe de ketting eruit zag. Zie hieronder:

Zoals je ziet lijkt het hier niet om een breuk te gaan, maar zijn de buitenste schakels verbogen. Ik weet wel dat tijdens het in elkaar zetten van de ketting het pinnetje de eerste keer scheef zat, dus heb deze toen helemaal eruit gehaald, en daarna weer recht erin. Misschien toch altijd een zwakke plek gebleven...

• Prulleman
Je kan beter een quick link/missing link of een speciale pin (breekpen, maar is Shimano bij 11 of 12 sp vanaf gestapt volgens mij).

Ik heb ooit 1 keer een ketting gebroken, en dat was voor ik van de bovenstaande opties had gehoord en ook een standaard pin terug had geponst.

• -Eraser-
Prulleman schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:15:
Je kan beter een quick link/missing link of een speciale pin (breekpen, maar is Shimano bij 11 of 12 sp vanaf gestapt volgens mij).

Ik heb ooit 1 keer een ketting gebroken, en dat was voor ik van de bovenstaande opties had gehoord en ook een standaard pin terug had geponst.
Ja inderdaad, ken het concept. Misschien voor een volgende keer ;)

Heb al een nieuwe ketting liggen (is 10-speed trouwens, Deore); nu is het volgens mij vooral opletten dat je met de kettingpons niet het pinnetje er helemaal uitduwt, maar dat die nog net in de buitenste schakel steekt. Als ik hem dan weer terug in de ketting breng, zou die recht moeten zitten.

• Prulleman
-Eraser- schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:29:
[...]

Ja inderdaad, ken het concept. Misschien voor een volgende keer ;)

Heb al een nieuwe ketting liggen (is 10-speed trouwens, Deore); nu is het volgens mij vooral opletten dat je met de kettingpons niet het pinnetje er helemaal uitduwt, maar dat die nog net in de buitenste schakel steekt. Als ik hem dan weer terug in de ketting breng, zou die recht moeten zitten.
Echt.. ga langs de lbs en vraag een 10 speed Shimano breekpen, scheelt een hoop ellende. (Ik had een aardige crash toen mijn ketting brak, een een tennis bal formaat bult op mijn knie)

• -Eraser-
Prulleman schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:59:
[...]

Echt.. ga langs de lbs en vraag een 10 speed Shimano breekpen, scheelt een hoop ellende. (Ik had een aardige crash toen mijn ketting brak, een een tennis bal formaat bult op mijn knie)
Bedankt voor het nogmaals hierop wijzen. Nog wat zitten lezen hierover en het lijkt inderdaad niet aanbevolen de standaardpennen te hergebruiken bij smallere kettingen (vanaf 10-speed).

En, het viel me net op dat deze breekpen dus gewoon met de ketting meegeleverd is... (vorige keer dus niet opgevallen blijkbaar, en niet gebruikt 8)7)
Morgen maar eens kijken of we het op de goede manier kunnen doen ;)

• NoepZor
Ik heb een vraag voor het tubeless maken van mijn wielen. Is een compressor als deze geschikt voor het "ploppen" van de banden op de velg, of is een hogere ketelcapaciteit gewenst?

https://www.hbm-machines....t-olieloze-compressor-set

Gebruikte velg is een Mavic Crossmax en band een Schwalbe RaRa / NoNi Addix speedgrip TLE

• Prulleman
NoepZor schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:53:
Ik heb een vraag voor het tubeless maken van mijn wielen. Is een compressor als deze geschikt voor het "ploppen" van de banden op de velg, of is een hogere ketelcapaciteit gewenst?

https://www.hbm-machines....t-olieloze-compressor-set

Gebruikte velg is een Mavic Crossmax en band een Schwalbe RaRa / NoNi Addix speedgrip TLE
Probeer het eerst met een gewone pomp (en de core uit je ventiel). Bij mij met 2 sets nog zonder gedoe gelukt. Geen garantie, maar scheelt weer 50 euro als het gewoon lukt

• NoepZor
Ik had het geprobeerd met de valve core nog in het ventiel en zonder zeepwater. Maakt dit laatste nog wat uit? Meest ideale is zonder compressor inderdaad, een compressor gebruik ik verder niet echt.

• Kluus
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06:43
NoepZor schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:06:
Ik had het geprobeerd met de valve core nog in het ventiel en zonder zeepwater. Maakt dit laatste nog wat uit? Meest ideale is zonder compressor inderdaad, een compressor gebruik ik verder niet echt.
Als het met valve core en zonder zeepwater lukt is dat ook prima, bij mij lukte het ook op deze manier. Het zeepwater is alleen om te helpen bij de initiele afdichting, als de band eenmaal op zijn plek zit is het goed.

https://www.strava.com/athletes/2533069

• Prulleman
NoepZor schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:06:
Belangrijkste is die eruit halen, bij mijn eerste set (gebruikte velgen en gebruikte banden) heb ik de core eruit moeten halen en zeepsop moeten gebruiken, maar toen ging het vrij soepel, bij mijn 2e set (nieuwe velgen en nieuwe banden) was alleen de core verwijderen voldoende.

Zonder core verplaats je zoveel meer lucht in een korte tijd, dat dit (in mijn ervaring) het belangrijkste is.

Dus als het niet gaat, in ieder geval beide proberen (core + sop). En zet de boel eerst even een uurtje binnen bij de verwarming, met name je banden willen niet echt soepel meewerken bij 5 graden.

Wat je ook nog kan proberen is een co2 patroon, omdat niet alle sealant hier even goed tegen schijnt te kunnen zou ik voor de zekerheid die pas later toevoegen, maar dan kan je ploppen met een patroon, daarna sealant via je ventiel (zonder core) toevoegen.

• NoepZor
Thanks voor de tips :) Helaas is de post met mijn rol Tesa 4289 tape vertraagd. Morgen even opnieuw proberen.

Ik heb per ongeluk de velglint van de Mavic er af gehaald, volgens een vriend van me was dat verpakkingsspul :') Daarna niet tubeless geprobeerd met "normaal" katoenen velglint, maar dan krijg je de band er totaal niet op. Dus dan maar weer een tubeless poging :)

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:55

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Is dit een beetje een goeie velgen set?
https://www.dialedin-mtb....ope-hoops-wielset?sfns=mo

Vind het een nette prijs voor een tweede set.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Prulleman
Tylen schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:38:
Is dit een beetje een goeie velgen set?
https://www.dialedin-mtb....ope-hoops-wielset?sfns=mo

Vind het een nette prijs voor een tweede set.
Hope naven zijn altijd goed, de velgen zijn in verschillende breedtes, dus keuze genoeg. Kan geen gewichten vinden maar zullen eerder aan de stevige kant zitten dan aan de lichte kant (vermoed ik).
Welke breedte zou je nemen en waarvoor dient bij jou en 2e set? Mooi weer, slecht weer, extra ruw terrein of juist extra smooth? Is her en backup set of moet je je huidige aanvullen.

(En wat is je huidige set en je gewicht en je inzet bereik)

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Prulleman schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:55:
[...]

Hope naven zijn altijd goed, de velgen zijn in verschillende breedtes, dus keuze genoeg. Kan geen gewichten vinden maar zullen eerder aan de stevige kant zitten dan aan de lichte kant (vermoed ik).
Welke breedte zou je nemen en waarvoor dient bij jou en 2e set? Mooi weer, slecht weer, extra die terrein of juist extra smooth? Is her en backup set of moet je je huidige aanvullen.

(En wat is je huidige set en je gewicht en je inzet bereik)
Wil een tweede set hebben. Deze (met de hope naven) word dan voor het mtb'n wat ik nu al doe. En de huidige set komen dan iets meer normale banden op voor als ik fietspaden fiets. Totaal Gewicht weet ik ook niet echt.

• Prulleman
Tylen schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:57:
[...]

Wil een tweede set hebben. Deze (met de hope naven) word dan voor het mtb'n wat ik nu al doe. En de huidige set komen dan iets meer normale banden op voor als ik fietspaden fiets. Totaal Gewicht weet ik ook niet echt.
Ok, maar je inzet bereik..? Lokale xc rondjes, ardennen, bikeparks, Alpen? En met gewicht bedoel ik hoe zwaar je zelf weegt :D, iemand van 100 kg man beter andere wielen kopen dan iemand van 70 kg.

Oja, wat voor banden komen erop 2.25? Of smaller of breder? Dat is belangrijk voor de breedte van je velg

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Prulleman schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:01:
[...]

Ok, maar je inzet bereik..? Lokale xc rondjes, ardennen, bikeparks, Alpen? En met gewicht bedoel ik hoe zwaar je zelf weegt :D, iemand van 100 kg man beter andere wielen kopen dan iemand van 70 kg.

Oja, wat voor banden komen erop 2.25? Of smaller of breder? Dat is belangrijk voor de breedte van je velg
De breedte weet ik allemaal nog niet. moet even kijken wat ik nu heb en dat neem ik ook ;) Ben 93kilo en gebruik hem alleen voor xc in nl. bikeparks huur ik altijd een downhill voor.

Voor mij alleen af of het een nette prijs is. Want als ik alleen de naven los zou kopen ben ik al 300+ kwijt.

• Prulleman
De prijs is prima en hope is gewoon degelijk spul. Bij bike-components.de staan ze voor 500 een de 26mm zouden 2145 wegen...
https://www.bike-componen...29-Boost-Wheelset-p72363/

Dus geen lichte set, maar een mooie prijs en waarschijnlijk niet stuk te krijgen.

• VIC_TOR
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:50
Prulleman schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:13:
De prijs is prima en hope is gewoon degelijk spul. Bij bike-components.de staan ze voor 500 een de 26mm zouden 2145 wegen...
https://www.bike-componen...29-Boost-Wheelset-p72363/

Dus geen lichte set, maar een mooie prijs en waarschijnlijk niet stuk te krijgen.
zo dat is wel zwaar zeg. Zoiets verwacht je meer bij een 35 a 40mm velg. Maar een benaming als Fortus zegt al genoeg, deze dingen kunnen waarschijnlijk echt niet stuk :)

• Prulleman
Dat gewicht staat ook op de site van hope zie ik net. De 23 mm xc/trail weegt 1845
https://www.hopetech.com/...ls/trail/fortus-23-pro-4/

De 26 mm is voor trail/enduro. Dus wellicht overkill, aan de andere kant... Met 93 kg..

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15:45
Gewicht zegt helaas enkel niks over de sterkte (behalve heel lichtgewicht, dat gaat wel sneller kapot).

Ik heb laatst ook mijn velg van rond de 580 gram (29") kapot gereden. Ik lande net even met te weinig bandenspanning op een wortel en nu is m'n velg goed ingedeukt en lichtjes gescheurd bij de naad. Nu wachten op tijd om een nieuwe velg erin te spaken.

• Sjoewe
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16:53
Hope (whehe) voor ze dat deze serie Pro 4 velgen wel beter is dan de vorige. Als je op de reviews daarvan
mocht geloven, dan waren die velgen ongeveer zo hard als jong kaas op een warme zomerdag. Verder vind ik 26mm binnen breedte voor een trail wiel anno 2019 wel karig.

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Heb nu mavic crossmax van 1930gr.

Als ik 26mm pak (kweet even niet wat ik nu heb) zit ik op 1000gr ex hubs/spaken. Denk dat ik er wel op voorruit ga.

• Prulleman
Tylen schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:59:
Heb nu mavic crossmax van 1930gr.

Als ik 26mm pak (kweet even niet wat ik nu heb) zit ik op 1000gr ex hubs/spaken. Denk dat ik er wel op voorruit ga.
Als je 400 euro uitgeeft zou ik even wat meer zaken checken en goed bedenken waar je precies "op vooruit" wil gaan. Ik ging er eigenlijk van uit dat hope altijd degelijk is, zeker met deze gewichten, maar als de vorige generatie niet goed was zou ik wel ff wat reviews opzoeken.

De 26mm versie is dus ruim 200 gram zwaarder, en waarschijnlijk 1,2 of 3 mm breder.. of je er dan op vooruit gaat.. geen idee niet heel veel in ieder geval

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15:45
Ik twijfel zelf ook wel of die fortus wielen een upgrade zijn. Je krijgt er mooie naven bij, maar ik heb twijfels over een upgrade qua velgen. Niet dat ze gelijk slecht zijn, maar ik zou zelf m'n geld eerder sparen en 100 tot 150 euro extra investeren in een beter setje. Ik denk dat er wel iets in moet zitten met velgen van rond de 500 gram (helemaal met 26mm intern) en mooie naven.

Aan de andere kant kan je nu voor nog geen 400 euro al een aardige set kopen die je later weer voor weinig kan upgraden (misschien zelfs met carbon?).

• Ruud
  • Nu online
@Tylen Ik vind die Hopes nou niet echt bijzonder. De naven zijn het waard om te recyclen maar de rest? Moderne banden vallen meestal ook mooi op iets bredere velgen.

Ik zou toch eens zoeken naar een wielbouwer die voor niet gek veel meer geld een passende wielset spaakt.

Wat verwacht je met de wielset te bereiken naast dat je een tweede set wilt?

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Ik verwacht niets. Wil alleen een tweede set. ;)

• Prulleman
fixed that for you
Tylen schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:58:
Ik verwacht niets. Wil alleen pimpen met hope spulletjes. ;)

• Tylen

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

True ;) Maar de prijs beviel mij wel ;)

Ik slaap er nog een nachtje over hahaha.

• Meneer iCy
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:57
Vanmiddag mijn fiets en attributen ophalen. Heb ook (elders) al handschoenen besteld.

Dus zou als het mee zit maandag al een rondje kunnen fietsen, als de handschoenen op tijd binnen zijn.

Van het weekend gaat het hem niet worden ivm groot feest hier van mijn vriendin.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• Ruud
  • Nu online
Tylen schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:15:
[...]

True ;) Maar de prijs beviel mij wel ;)

Ik slaap er nog een nachtje over hahaha.
Stuur Jan the Man op mountainbike.nl even een PM. Die spaakt nette setjes en zit volgens mij best in de buurt voor je. (Maar ik kan er ook zomaar 100KM naast zitten :D)

Kun je alsnog Hope-naven kiezen ;)

Had je trouwens niet alsnog beter die Hope-fiets kunnen kopen? :+

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13:51
Ruud schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:01:
[...]

Stuur Jan the Man op mountainbike.nl even een PM. Die spaakt nette setjes en zit volgens mij best in de buurt voor je. (Maar ik kan er ook zomaar 100KM naast zitten :D)

Kun je alsnog Hope-naven kiezen ;)

Had je trouwens niet alsnog beter die Hope-fiets kunnen kopen? :+
Uit ervaring kan ik vertellen dat hij heel nette wielen spaakt ja!

• Meneer iCy
Hier is het beestje dan. Nog wat gele attributen en het is "the flash" 😉

Maandag ga ik er even mee op stap, nog geen mtb route maar gewoon fietsen. Ga hopelijk de 14e de eerste keer een mtb route fietsen met mijn kameraad. Komende tijd erg druk ivm sint en verjaardagen.

Hier een fotootje

En hier hoe hij er bij hangt

• Ruud
  • Nu online
@Meneer iCy leuk! Welke route ga je rijden?

Zet je remhendels nog een stuk naar binnen. Remmen met 1 vinger :)

• Meneer iCy
Ruud schreef op donderdag 28 november 2019 @ 07:30:
@Meneer iCy leuk! Welke route ga je rijden?

Zet je remhendels nog een stuk naar binnen. Remmen met 1 vinger :)
Dank je voor de tip!

Ga dat vanavond direct ff doen na de boodschappen en cadeautjes inpakken.

Iemand ervaring met grips van alie express? Wil eigenlijk deze kleurstelling (rechtsonder, de gouden) hebben voor mijn handgrips:

• Canard
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 17:27
Meneer iCy schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:54:
Hier is het beestje dan. Nog wat gele attributen en het is "the flash" 😉

Maandag ga ik er even mee op stap, nog geen mtb route maar gewoon fietsen. Ga hopelijk de 14e de eerste keer een mtb route fietsen met mijn kameraad. Komende tijd erg druk ivm sint en verjaardagen.

Hier een fotootje
[Afbeelding]

En hier hoe hij er bij hangt
[Afbeelding]
Mooie fiets! Veel plezier ermee!
Pas geleden heb ik ook een Merida gekocht, bevalt erg goed. Zal binnenkort ff wat pics posten, toch ff showen :)

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 13-12 11:47
Zondag wat routes rondom Helmond aan elkaar geknoopt. Helmond - Bakel - Vlierden - Liessel. Wat een super mooie routes liggen daar zeg. Echt een aanrader. Het is wel even zoeken met de verbindingsroutes, maar gelukkig hadden we iemand bij die deze routes al vaker aan elkaar geknoopt had.

Heerlijk weertje ook.

• Prulleman
Meneer iCy schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:16:
[...]

Dank je voor de tip!

Ga dat vanavond direct ff doen na de boodschappen en cadeautjes inpakken.

Iemand ervaring met grips van alie express? Wil eigenlijk deze kleurstelling (rechtsonder, de gouden) hebben voor mijn handgrips:

[Afbeelding]
ali verkoopt zoveeel spul dat het vooral een kwestie van proberen is.. aangezien de prijzen er ook naar zijn is het risico minimaal, dus ik zou zeggen, bestel ze en probeer het uit :)

dit lijkt een beetje een ergon GA3 kloon, welke qua vorm voor velen goed bevalt, het rubber zal misschien wat harder zijn, of juist wat sneller slijten, maar misschien ook niet :)

• mark de man
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11:36

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Meneer iCy schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:16:
[...]

Ik heb diezelfde grips, een keer tegelijkertijd met deze twee besteld:

https://nl.aliexpress.com...1602_4,searchweb201603_52

Maar ik vind degene die jij noemt toch het beste. De nepleren variant is wel lekker dik (voorkeur) maar erg hard en biedt geen demping. Zonder handschoenen eigenlijk niet te doen voor langere tijd. De andere rubberen zonder palmsteun is redelijk dun en de rubberen variant met palmsteun, dempt toch iets beter. Het schroefsysteem werkt erg goed, maar je moet wel voorzichtig zijn met het monteren aangezien je de ijzeren ring eigenlijk op twee stukjes plastic schuift, die wel kunnen vervormen als je de ring er lomp opzet. Slijtage valt nog wel mee als ik het vergelijk met andere standaardgrips, met veel duurdere niet veel ervaring.

Join het DPC Whatpulse team

• Meneer iCy
Eerste kleine rondje op de fiets is een feit. Heb de pedalen op zijn slapst gezet en nog geen ongeluk gehad. Heb nu ongeveer maar 5 km gefietst en enkel op de weg. Nu het huis verder klaar maken.
mark de man schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:31:
[...]

Ik heb diezelfde grips, een keer tegelijkertijd met deze twee besteld:

Maar ik vind degene die jij noemt toch het beste. De nepleren variant is wel lekker dik (voorkeur) maar erg hard en biedt geen demping. Zonder handschoenen eigenlijk niet te doen voor langere tijd. De andere rubberen zonder palmsteun is redelijk dun en de rubberen variant met palmsteun, dempt toch iets beter. Het schroefsysteem werkt erg goed, maar je moet wel voorzichtig zijn met het monteren aangezien je de ijzeren ring eigenlijk op twee stukjes plastic schuift, die wel kunnen vervormen als je de ring er lomp opzet. Slijtage valt nog wel mee als ik het vergelijk met andere standaardgrips, met veel duurdere niet veel ervaring.
Bedankt voor de tips. Heb de gouden besteld.

• October
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 09-12 21:35
Ik wil graag nieuwe banden of iig één band voor mijn MTB kopen die ik vooral op asfalt en bossen gebruik. Ik heb nu een WTB Ranger 29" 2.25 en ik vind het nogal zonde van de noppen om ze op asfalt te gebruiken. Zijn mooie banden maar ik zoek iets voor wat meer urban.

Mijn oog viel op een CONTINENTAL Tire Speed King II 29 x 2,2 RaceSport Black Chili. Of sla ik de plank helemaal mis met deze?

Misschien ook noobvraag, wat betekent die 2,2 en 2,25? Ik heb nu een 2,25, betekent dat dan dat een 2,2 niet past of zo?

• Prulleman
@October 2.25 is de breedte in inches.

Liever noppen op de weg, dan geen grip in het bos....

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13:18
Rudolf schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:22:
Zondag wat routes rondom Helmond aan elkaar geknoopt. Helmond - Bakel - Vlierden - Liessel. Wat een super mooie routes liggen daar zeg. Echt een aanrader. Het is wel even zoeken met de verbindingsroutes, maar gelukkig hadden we iemand bij die deze routes al vaker aan elkaar geknoopt had.

Heerlijk weertje ook.
Heb je een strava link? Dan kan ik die eens overwegen. Soort van in de buurt van Nijmegen ;)

• mobie2
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 01-12 11:34
Ik zag een paar mooie routes op MTBroutes website, ik vroeg mij af of dit te doen is met een hybrid bike of zijn ze echt alleen bedoeld voor het mountainbiken?

-edit-
Laat maar al zitten, ik las dat een hybride fiets bijna net een stoep fiets is. :/

mobie2 wijzigde deze reactie 01-12-2019 10:57 (22%)

• Ruud
  • Nu online
@mobie2 ligt een beetje aan de fiets en de route. Een groot aantal Nederlandse routes kun je bij wijze van spreken nog een op een racefiets rijden.

• Prulleman
Kan wel hoor, je ziet ook genoeg gravel/cx fietsen op Nederlandse routes, maar als je nog geen of weinig ervaring hebt zou ik wel de wat makkelijkere routes uitkiezen. En op een dag gaan zoals vandaag dat de grond lekker hard is (geen modder en geen los zand, dan kom je met hybride banden nog best weg).

Of het leuk is... Dat is een andere vraag..

• Meneer iCy
Het spande er om, zou dhl nog langs komen of niet, maar om 18.45 heb ik toch mijn pakketje met mijn handschoenen gehad.

Vanochtend samen mijn kameraad een stukje gefietst (kleine mtb route) en toch nog 1,5 uur zoet gehouden. Kon zelf veel langer door, alleen zit zelf met tijdgebrek.

Ben ook de eerste keer al gevallen 😂😂. Ging te langzaam een heuvel op en ging bijtrappen alleen had de versnelling 1 te laag en gewicht waarschijnlijk verkeerd, want ik spinde alleen maar dus kwam niet meer voor uit en viel om want kreeg mijn schoenen niet op tijd los

Voordeel is wel dat ik al een halfjaar sport en meer conditie had dan hem. Dus toen we een klein stukje hard op de weg gingen moest hij nog flink bij happen qua lucht en ik stond maar te denken, wanneer gaan we nou weer verder.

Oja, ik moet thermo sokken kopen. Voetjes worden wel een beetje koud, maar niet te koud. Met thermo zal dat wel weg zijn.

• Meneer iCy
Qua schoonmaken heb ik op advies van mijn kameraad een sopje met afwasmiddel gebruikt en afgespoeld en de moeilijke plekjes even met een zachte tandenborstel. Ik zie op YouTube dat ze overal ontvetter eerst gebruiken voor de ketting. Had ik dat eerst moeten doen? Wil lang van de fiets gebruik blijven maken.

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:44

Galois

1811 - 1832

Vandaag heerlijk 65 km gemtbd!
Mooi droog weer, klein zonnetje. Genieten...

...althans, tot ongeveer 40 km, daarna kreeg ik het steeds kouder en kouder :(

Had een lange warme broek aan (Castelli Polare) en de hele tocht warme benen.
Vreselijke koude voeten: volgende keer dus niet mijn (winddichte) overschoenen vergeten aan te doen.
Vingers waren ook erg koud, ondanks warme goretex handschoenen... - volgende keer hardloophandschoenen eronder aan? -
Hoofd was ook koud, ik had een Buff aan, maar die is op een gegeven moment doorweekt van zweet. En dan koel ik dus af. Oplossing??? - droge mee die ik kan omwisselen halverwege? - hoe doen jullie dat?
Hetzelfde gold voor thermoshirt (Craft winter lange mouwen ding). Die was ook erg nat van het zweet. Ik had alleen een thermoshirt aan met daarover een Castelli Perfetto. Dat ik het koud had, kwam vooral denk ik vanwege het bezwete shirt. Geen ondershirt meer aan? Korte mouwen? Dan heb ik het te koud denk ik...

Ik ben dus een beetje aan het twijfelen hoe ik dit de volgende keer beter kan doen. Laatste half uur was echt afzien.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Meneer iCy schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:29:
Qua schoonmaken heb ik op advies van mijn kameraad een sopje met afwasmiddel gebruikt en afgespoeld en de moeilijke plekjes even met een zachte tandenborstel. Ik zie op YouTube dat ze overal ontvetter eerst gebruiken voor de ketting. Had ik dat eerst moeten doen? Wil lang van de fiets gebruik blijven maken.
Ontvetter gebruiken na elke tocht? Nee, gewoon afnemen met een droge doek en opnieuw smeren. Ik gebruik trouwens sinds kort Squirt Lube en ontzettend tevreden mee. Blijft schoon en hoef alleen maar bij te druppelen.

Frame spuit ik alleen af. Niks met sopjes oid.
Gisteren mijn as afgesteld, nieuwe remblokjes, derailleurs opnieuw afgesteld, enz. Ik was toch bezig dus het frame ook goed schoongemaakt. Was echt trots hoe schoon mijn fiets gisteren was. Helaas vandaag weer gefietst en al dat schoonmaakwerk is voor niets geweest :) Daarom doe ik het frame nooit.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Prulleman
@Galois kijk eens naar Brynje ondershirts, die zorgen ervoor dat je goed droog blijft, grootste probleem is vaak dat alles te nat wordt.

@Meneer iCy als je fiets niet onder de modder zit de tuinslang lekker uitlaten, afnemen met een doek is voldoende. Met veel modder kan je uiteraard wel de boel afspuiten, maar ontvetten is niet nodig, je ketting moet vet blijven

Prulleman wijzigde deze reactie 01-12-2019 17:46 (45%)

• Jpjedi
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:23
Galois schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:34:
Vandaag heerlijk 65 km gemtbd!
Mooi droog weer, klein zonnetje. Genieten...

...althans, tot ongeveer 40 km, daarna kreeg ik het steeds kouder en kouder :(

Had een lange warme broek aan (Castelli Polare) en de hele tocht warme benen.
Vreselijke koude voeten: volgende keer dus niet mijn (winddichte) overschoenen vergeten aan te doen.
Vingers waren ook erg koud, ondanks warme goretex handschoenen... - volgende keer hardloophandschoenen eronder aan? -
Hoofd was ook koud, ik had een Buff aan, maar die is op een gegeven moment doorweekt van zweet. En dan koel ik dus af. Oplossing??? - droge mee die ik kan omwisselen halverwege? - hoe doen jullie dat?
Hetzelfde gold voor thermoshirt (Craft winter lange mouwen ding). Die was ook erg nat van het zweet. Ik had alleen een thermoshirt aan met daarover een Castelli Perfetto. Dat ik het koud had, kwam vooral denk ik vanwege het bezwete shirt. Geen ondershirt meer aan? Korte mouwen? Dan heb ik het te koud denk ik...

Ik ben dus een beetje aan het twijfelen hoe ik dit de volgende keer beter kan doen. Laatste half uur was echt afzien.
Via het hoofd verlies je de meeste warmte, dus zeker iets onder de helm dragen. Een lichte buff die ademt en dan blijft die ook droog. Ik doe onder mn gabba een thermo en een katoenen hemd. Uiteraard overschoenen en ik krijg het dan echt niet koud. Ik fiets elke zo dag 4-5uur op de crosser of mtb en ben dan ook wel nat dus niet of kort stoppen voor eten/drinken. Zolang je fietst produceer je vocht en zorgt het vocht voor thermische isolatie als bijvoorbeeld een wetsuit. Uiteraard ga ik er van uit dat je doortrapt met 80-90% omslagpunt. Als je wat rondhobbelt in lage hartslag zone dan best nog extra koersjack met korte mouw eronder oid en een bivakmuts.

Kortom hangt ook echt af van de materialen en je inspanning. Laagjes zijn beter dan dikke enkele lagen.

• Sjoewe
Ik trek op de MTB gewoon een trainingspak aan als het echt koud is in de winter. Kost een kwart ten opzichte van technische fietskleding en het houdt je beter warm. :$

• Michaelg
Ik had op weg na de route enorm last van koude vingers en tenen. Eenmaal op de route verdween de kou in de vingers, maar de koude tenen zijn echt killing. Draag merina wollen sokken met overschoenen. Maar vermoed dat deze niet wind dicht zijn. Volgende keer maar eens korte test doen met plastic zakje om de voorkant van de schoen (tussen schoen en overschoenen) te doen. Kijken of een volledig winddichte situatie het probleem op lost.

Overigens gebruik ik de onderkleding van under Armour en ben daar echt mega blij mee. De cold gear shirts houden de warmte goed binnen zonder de kou erdoorheen te laten.

• Sjoewe
Koude vingers en tenen komen meestal niet van 'buiten' maar van 'binnen'. Als je lichaamskern afkoelt verminderd de circulatie naar je handen en voeten als eerste. Dan kun je doen wat je wilt aan sokken en dikke wanten, zolang je kern afkoelt, helpt niks en krijg je zelfs met dikke handschoenen gewoon koude vingers.

Je voelt dit niet (meteen) omdat het warme bloed voor je armen en benen dus in je romp blijft, dus dan voelt het alsof je het niet koud hebt daar. Echter ik denk dat als je nog een extra laagje om je core of een wind-dichte broek aantrekt, je waarschijnlijk ook snel merkt dat je vingers/tenen ook langer warm blijven.

• Michaelg
Sjoewe schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:00:
Koude vingers en tenen komen meestal niet van 'buiten' maar van 'binnen'. Als je lichaamskern afkoelt verminderd de circulatie naar je handen en voeten als eerste. Dan kun je doen wat je wilt aan sokken en dikke wanten, zolang je kern afkoelt, helpt niks en krijg je zelfs met dikke handschoenen gewoon koude vingers.

Je voelt dit niet (meteen) omdat het warme bloed voor je armen en benen dus in je romp blijft, dus dan voelt het alsof je het niet koud hebt daar. Echter ik denk dat als je nog een extra laagje om je core of een wind-dichte broek aantrekt, je waarschijnlijk ook snel merkt dat je vingers/tenen ook langer warm blijven.
Ah kijk. Dit wist ik niet. Ik zal volgende keer eens proberen met een andere broek over eroverheen. Thnx voor de tip.

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:48
Hebben jullie ook nog tips qua voeding voor een wedstrijd van een uur? Doe nu niet echt wat speciaals eigenlijk maar gisteren kwam me dat duur te staan, denk ik.

Deden 80 man mee ofzo en ik startte bijna achteraan, eerste ronde/20 min voelde ik me net Mathieu van der Poel in Koksijde. Elke bocht kon ik wel voor weer binnen of buitenom iemand glippen en eigenlijk ging het overal wel goed. Rond het halfuur punt begonnen m'n versnellingen wat te haperen(Niet gek als ik later zag wat voor gras ik had meegenomen, helemaal kapotgereden sommige stukken) net bij het stuk met veel venijnige obstakels/ van die hele korte steile klimmetjes. heb me daar wat opgeblazen denk ik, moest ook paar keer net van de fiets. 5 min later was het helemaal leeg, alles deed pijn... ik kon niet meer, hongerklop? Moest gewoon opgeven.

• Jpjedi
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:23
Sjoewe schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:00:

Exact dit

Qua winterbroek heb ik overigens een zware favo, de Craft Verve glow bib tight met groene zeem. Bij Hopmans in uitverkoop 99.

• Sjoewe
Jampot007 schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:00:
Hebben jullie ook nog tips qua voeding voor een wedstrijd van een uur? Doe nu niet echt wat speciaals eigenlijk maar gisteren kwam me dat duur te staan, denk ik.

Deden 80 man mee ofzo en ik startte bijna achteraan, eerste ronde/20 min voelde ik me net Mathieu van der Poel in Koksijde. Elke bocht kon ik wel voor weer binnen of buitenom iemand glippen en eigenlijk ging het overal wel goed. Rond het halfuur punt begonnen m'n versnellingen wat te haperen(Niet gek als ik later zag wat voor gras ik had meegenomen, helemaal kapotgereden sommige stukken) net bij het stuk met veel venijnige obstakels/ van die hele korte steile klimmetjes. heb me daar wat opgeblazen denk ik, moest ook paar keer net van de fiets. 5 min later was het helemaal leeg, alles deed pijn... ik kon niet meer, hongerklop? Moest gewoon opgeven.
Dit klinkt eigenlijk niet persé als hongerklop, meer als een "trainingsissue", want een uur is eigenlijk te kort om te moeten eten (of zelfs drinken). Hetgeen je beschrijft, doet vermoeden dat je te lang in je anaerobe zone hebt gereden, en geen herstel hebt gehad, dan ben je op een gegeven moment ook zo leeg. Ik denk dat je je heil beter kunt zoeken in regelmatige interval training, zodat je lichaam gewend raakt aan wisselingen in hartslag en prestatie rond je omslagpunt.

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:48
Ik bedoel niet eten of drinken tijdens de wedstrijd, daar is überhaupt geen mogelijkheid voor op een mtb parcours. Het gaat om wat eet je Voor de wedstrijd?

Excuses, het was blijkbaar onduidelijk.

Normaal kan ik zo'n wedstrijd van 1 uur prima aan dus denk wel echt dat 't aan wat te weinig gegeten ligt.

Jampot007 wijzigde deze reactie 01-12-2019 22:45 (21%)

• Sjoewe
Ligt ook een beetje aan de rest van je voedingspatroon, maar over het algemeen is een stevig ontbijt voldoende (havemout, eitje, paar boterhammen). en eventueel kort vooraf aan de race nog wat sportdrank. Plus goed slapen vooraf helpt ook.

Maar goed, zoals ik hierboven al zei. Ik denk eerder dat je te lang in het rood hebt gezeten als zo hard geparkeerd kwam te staan. Hongerklop krijg je pas als je echt helemaal leeg bent en daar is een uur eigenlijk te kort voor. De kou zou eventueel nog wel een factor kunnen zijn, omdat je meer energie gebruikt om op temperatuur te blijven. Als je een bidon mee hebt onderweg dan kan je daar wat isotone sportdrank inmikken. Paar slokken onderweg is genoeg om op peil te blijven.

Sjoewe wijzigde deze reactie 01-12-2019 22:55 (21%)

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 13-12 11:47
bas-r schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:17:
[...]

Heb je een strava link? Dan kan ik die eens overwegen. Soort van in de buurt van Nijmegen ;)
ja hoor, check:

https://www.strava.com/activities/2887577686

• Prulleman
mooi rit!

Ik ben zelf aan het kijken wanneer ik een keer genoeg tijd heb om Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen en 013 achter elkaar te rijden.. dit zou op ~ 90 km en ruim 4,5 - 5 uur moeten uitkomen.. Waarschijnlijk als ik rond de Kerst een weekje vrij ben. Als iemand interesse heeft om mee te rijden, laat maar weten. (zal wel met een redelijk tempo zijn, het moet geen rit van 6-7 uur worden)

• Ruud
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:28:
[...]

mooi rit!

Ik ben zelf aan het kijken wanneer ik een keer genoeg tijd heb om Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen en 013 achter elkaar te rijden.. dit zou op ~ 90 km en ruim 4,5 - 5 uur moeten uitkomen.. Waarschijnlijk als ik rond de Kerst een weekje vrij ben. Als iemand interesse heeft om mee te rijden, laat maar weten. (zal wel met een redelijk tempo zijn, het moet geen rit van 6-7 uur worden)
Dan rijd ik wel als haas alleen 013 voor :+

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:35:
[...]

Dan rijd ik wel als haas alleen 013 voor :+
d:)b nou nog iemand die voor wilt rijden op de tilburgse weg... beetje uit de wind rijden daar is geen straf!

heb je daar nog de optie om (ongeveer) parallel door het bos te rijden? zodat het percentage offroad nog wat verder omhoog kan?

Prulleman wijzigde deze reactie 02-12-2019 09:40 (5%)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:56:
[...]

+1 voor de spokey, daar heb ik mijn wielen ook mee gebouwd.
Het nadeel van je gelinkte spanner is dat je makkelijk de verkeerde pakt die net te ruim is en dan je nippels afrond (waarna als je pech hebt de juiste maat ook niet meer goed pakt....)
De rode spokey is voor 3.25mm nippels (gebruikt in EU en US) in Japan gebruiken ze een afwijkende maat, maar eigenlijk is alles wat je hier ziet hetzelfde... Zo'n multi size ding is dus niet zo handig ;)
En inmiddels zo'n Spokey binnen :)

Vorige week mijn achterwiel vrijwel helemaal slagvrij gemaakt. Zit nu nog een heel klein slagje in van minder dan 1 mm. Dat mogen we wel met recht 'slagvrij' noemen toch?

Wel balen dat ik sommige nippels heb vernacheld met zo'n universele ronde spanner (klik) en bij het aandraaien met de Spokey ik de nippel 'openscheurde'. Op zich geen probleem, alleen die nippel kan niet meer aangedraaid worden.
Althans, ik denk 'op zich geen probleem' :)

Ik ben dus erg tevreden dat ik mijn wiel keurig slagvrij heb gekregen, maar hoeveel zorgen moet ik mij maken om de spaakspanning? De spaken zijn maximaal een halve slag strakker of losser gemaakt, dat moet m.i. niet heel veel uitgemaakt hebben voor de spaakspanning. Wanneer moet je de spaakspanning wel in acht nemen? Bij het spaken van een nieuw wiel sowieso natuurlijk, maar bij het eruit halen van een slag?

• Ruud
  • Nu online
Galois schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:30:
[...]

En inmiddels zo'n Spokey binnen :)

Vorige week mijn achterwiel vrijwel helemaal slagvrij gemaakt. Zit nu nog een heel klein slagje in van minder dan 1 mm. Dat mogen we wel met recht 'slagvrij' noemen toch?

Wel balen dat ik sommige nippels heb vernacheld met zo'n universele ronde spanner (klik) en bij het aandraaien met de Spokey ik de nippel 'openscheurde'. Op zich geen probleem, alleen die nippel kan niet meer aangedraaid worden.
Althans, ik denk 'op zich geen probleem' :)

Ik ben dus erg tevreden dat ik mijn wiel keurig slagvrij heb gekregen, maar hoeveel zorgen moet ik mij maken om de spaakspanning? De spaken zijn maximaal een halve slag strakker of losser gemaakt, dat moet m.i. niet heel veel uitgemaakt hebben voor de spaakspanning. Wanneer moet je de spaakspanning wel in acht nemen? Bij het spaken van een nieuw wiel sowieso natuurlijk, maar bij het eruit halen van een slag?
Een halve slag staat in fine tuning toch wel gelijk aan flink wat afwijking. Dan werk je met 1/8e slagen :)

Maar een eerste keer zou ik zeker tevreden zijn met een afwijking van 1mm. Zeker als je het hele wiel niet lost en opnieuw opspant.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:34:
[...]

Een halve slag staat in fine tuning toch wel gelijk aan flink wat afwijking. Dan werk je met 1/8e slagen :)

Maar een eerste keer zou ik zeker tevreden zijn met een afwijking van 1mm. Zeker als je het hele wiel niet lost en opnieuw opspant.
Nee, uiteraard... Ik draai steeds met maximaal 1/8-1/4 slag per keer. Maar ik bedoel dus 'in totaal een halve slag'. Dus je draait, even later merk je toch dat het iets verder moet, enz... In totaal (dus 1/8+1/4+1/8 bv) zal het per spaak maximaal een halve slag geweest zijn.

Ik heb geen wielrichter oid, heb het gewoon in het frame gedaan met de band er ook op. Met een houtje tegen de velgrand aan duwen en kijken wanneer het wiel er dichterbij komt. Een wielrichter is zo belachelijk duur...

• Prulleman
@Galois inderdaad < 1mm is prima en zelfs beter dan 100% recht, maar met grote verschillen in spanning.

Als je wiel nu een slag heeft gekregen bij minimale belasting, dan kan het zijn dat de spanning al matig verdeeld was, dan is het wel de moeite om goed naar de spanning te kijken, maar in dit geval zou ik even afwachten hoe lang de boel recht blijft. (en pas aan klooien als je te snel weer een slag te pakken hebt).

Als je geen (goede) spannings meter hebt kan je kijken of je grote verschillen in toonhoogte hoort als je aan de spaken plukt. Als je bv duidelijk ping, ping, ping, pong hoort, dan moet je de pong spaak verder aanspannen. Als je hiermee weer een slag in je wiel trekt, dan moet je de omliggen spaken aan beide zijden ook losser en vaster draaien om de boel in evenwicht te krijgen.
Pagina: 1 ... 44 45 46 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True