@Rev!: Je zou ook een wat langere vork kunnen monteren. Je hele fiets kantelt dan achterover dus ook je zitbuis wordt iets vlakker.
Hoe kan ik het beste de onderhoud doen na de eerste keer rijden.
Zie dat ik ook allerlei middeltjes moet aanschaffen tbv de ketting, maar zijn er nog andere zaken?
Voor nu in de winter te rijden heb ik nodig:
- Tuinslang om hem af te spoelen (uiteraard aanwezig) en geen hogedrukker gebruiken zou ik.
- Bij erg vies een sopje gebruiken, kan ik daarvoor gewoon standaard car shampoo gebruiken?
- Fiets droog maken.
- Wet chain lube voor nu en dry chain lube bij droger weer tbv de ketting (dus na de winter)
- Eerst de ketting schoonmaken en dan de ketting avond van te voren insmeren en met een droge doek afnemen de volgende dag?
- Na een X keer boutjes controleren?
- Nog andere zaken?
Of zijn dit zaken die de fietsenmaker mij ook hoort te informeren? :-)
Zie dat ik ook allerlei middeltjes moet aanschaffen tbv de ketting, maar zijn er nog andere zaken?
Voor nu in de winter te rijden heb ik nodig:
- Tuinslang om hem af te spoelen (uiteraard aanwezig) en geen hogedrukker gebruiken zou ik.
- Bij erg vies een sopje gebruiken, kan ik daarvoor gewoon standaard car shampoo gebruiken?
- Fiets droog maken.
- Wet chain lube voor nu en dry chain lube bij droger weer tbv de ketting (dus na de winter)
- Eerst de ketting schoonmaken en dan de ketting avond van te voren insmeren en met een droge doek afnemen de volgende dag?
- Na een X keer boutjes controleren?
- Nog andere zaken?
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Ja. En de fietsenmaker zou eigenlijk ook aan moeten bieden je fiets na te kijken na een paar ritten, precies om die loszittende boutjes op te sporen. Maar ja, welke FB doet dat nog tegenwoordig.Meneer iCy schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:08:
Gewoon Dubro gebruiken en een emmer met een afwasborstel. Beetje afspoelen met water en laten drogen. Ik ken niemand die zijn fiets droog gaat maken.Wet lube kun je gewoon 'bijvullen'. Dus gewoon op de ketting druppelen en alleen als de ketting heeeeeel erg vuil is, even met een doekje afnemen.
Vergeet ook niet je banden te controleren op druk voor je gaat fietsen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Oja klopt en de fietsenmaker krijg ik gewoon de eerste 2x onderhoud gratis dacht ik. Was bij de andere fietsen ook zo die we daar gekocht hebben.zonoskar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:34:
[...]
Ja. En de fietsenmaker zou eigenlijk ook aan moeten bieden je fiets na te kijken na een paar ritten, precies om die loszittende boutjes op te sporen. Maar ja, welke FB doet dat nog tegenwoordig.
Gewoon Dubro gebruiken en een emmer met een afwasborstel. Beetje afspoelen met water en laten drogen. Ik ken niemand die zijn fiets droog gaat maken.Wet lube kun je gewoon 'bijvullen'. Dus gewoon op de ketting druppelen en alleen als de ketting heeeeeel erg vuil is, even met een doekje afnemen.
Vergeet ook niet je banden te controleren op druk voor je gaat fietsen.
Dat zijn gewoon reguliere fietsen van vrouwlief, dochter en zoon.
Afwasmiddel genoeg in huis. Bedankt voor de tip. (carshampoo ook voldoende want krijg je blijkbaar elk jaar met vaderdag en de eerste fles van 5 jaar geleden is nog niet op)
[ Voor 8% gewijzigd door Meneer iCy op 12-11-2019 14:37 ]
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
@Meneer iCy
Ik smeer mn ketting niet elke keer, als je enkel afspoelt kan het wel 3 keer mee ofzo.
Laten drogen dan terugkomen om ketting te smeren (pedalen ronddraaien, rustig druppelen op binnenkant ketting, alle versnellingen eens gebruiken, dan kan je daarna gelijk met een droge doek ketting afnemen buitenkant ketting hoeft niet gesmeerd.
boutjes controleren zou ik alleen bij een nieuwe fiets doen en als je fiets bij de fietsenmaker is geweest.... mijn achterwiel viel eruit bij een afdaling na een bezoekje, snelspanner zat te los blijkbaar
Ik smeer mn ketting niet elke keer, als je enkel afspoelt kan het wel 3 keer mee ofzo.
Laten drogen dan terugkomen om ketting te smeren (pedalen ronddraaien, rustig druppelen op binnenkant ketting, alle versnellingen eens gebruiken, dan kan je daarna gelijk met een droge doek ketting afnemen buitenkant ketting hoeft niet gesmeerd.
boutjes controleren zou ik alleen bij een nieuwe fiets doen en als je fiets bij de fietsenmaker is geweest.... mijn achterwiel viel eruit bij een afdaling na een bezoekje, snelspanner zat te los blijkbaar
Hehehehe... zo doe ik dat ook 
Laatst wel te vroeg Squirt Lube op de ketting gesmeerd bij een niet 100% droge ketting... Bleef niet echt kleven.
Maar 9 van de 10 keer spuit ik 'm af om zoveel mogelijk modder/zand van de fiets af te spoelen en eens in de zoveel tijd poets ik 'm serieuzer. Vindt het poetsen niet zo leuk... dan maar wat meer slijtage (en kosten).
Laatst wel te vroeg Squirt Lube op de ketting gesmeerd bij een niet 100% droge ketting... Bleef niet echt kleven.
Maar 9 van de 10 keer spuit ik 'm af om zoveel mogelijk modder/zand van de fiets af te spoelen en eens in de zoveel tijd poets ik 'm serieuzer. Vindt het poetsen niet zo leuk... dan maar wat meer slijtage (en kosten).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik haal wel ff snel een doekje langs de draaipunten en de ketting trek ik een paar keer door een lap, maar dat is het dan ook voor mij. Dat is meer voor het gevoel en omdat het toch niet veel tijd kost, want ik snap ook dat die paar stilstaande druppeltjes niet zo maar door je afdichtingen gaan.
[ Voor 37% gewijzigd door Kluus op 12-11-2019 14:49 ]
Hi Prulleman,Prulleman schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:41:
@sinasappel je kraakje al gevonden? Had je al andere trappers geprobeerd?
na veel zoeken, ook nieuw trapas, kan het niet ander dan uit de achternaaf. Naaf gaat nu terug naar winekl voor onderzoek, even afwachten dus.
poe... was een nieuwe XTR micro spline naaf toch? Een kraak in de naaf heb ik nog niet eerder gehoord.. heb je het wiel in een andere fiets getest, als de naaf het probleem is zou exact dezelfde kraak ook in een andere fiets moeten voorkomen..sinasappel schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:15:
[...]
Hi Prulleman,
na veel zoeken, ook nieuw trapas, kan het niet ander dan uit de achternaaf. Naaf gaat nu terug naar winekl voor onderzoek, even afwachten dus.
Ik maakt de fiets schoon met de hogedrukspuit, zolang je niet te dichtbij vol op je lagers spuit is er niks aan de hand. Ketting smeren doe ik altijd met Brunox turbo spray, werkt perfect in droog en nat. 1-2 keer per jaar de hele fiets poetsen met WD40 en het vuil plakt er ook niet zo op vast. Ik doe dan ook meteen even de ketting en tandwielen goed reinigen.
https://www.rosebikes.nl/...o-spray-smeermiddel-22302
https://www.rosebikes.nl/...o-spray-smeermiddel-22302
[ Voor 45% gewijzigd door Ernemmer op 12-11-2019 15:26 ]
Ja klopt inderdaad XTR micro Spline. Er is bij Shimano wel een probleem geweest met de fabricage van de Scylence freewheel, dit kregen ze niet goed onder controle. Helaas had ik alleen nog een 26" frame staan, daar paste de 29" niet in. Ook bij het demonteren van de cassette voelde de korte vrijloop niet meer zoals ik hem nieuw kreeg. Het kan naar mijn idee ook niets anders meer zijn. Heb alles opnieuw ingevet, crank/boutjes/derailleur/thru-axle. Het geluid lijkt ook te resoneren naar de spaken.Prulleman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:17:
[...]
poe... was een nieuwe XTR micro spline naaf toch? Een kraak in de naaf heb ik nog niet eerder gehoord.. heb je het wiel in een andere fiets getest, als de naaf het probleem is zou exact dezelfde kraak ook in een andere fiets moeten voorkomen..
Ik weet ook niet precies hoe ze het gaan testen (heb het wiel gedemonteerd, lees: velg/spaken er af gehaald). Het duurt helaas wel 2-3 weken voor ze een reactie kunnen geven.
Balen en al die tijd niet fietsen, of heb je een leenwiel gekregen van de winkel? (In dat laatste geval kan je gelijk zien of de kraak daarmee verholpen is...)sinasappel schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:26:
[...]
Ja klopt inderdaad XTR micro Spline. Er is bij Shimano wel een probleem geweest met de fabricage van de Scylence freewheel, dit kregen ze niet goed onder controle. Helaas had ik alleen nog een 26" frame staan, daar paste de 29" niet in. Ook bij het demonteren van de cassette voelde de korte vrijloop niet meer zoals ik hem nieuw kreeg. Het kan naar mijn idee ook niets anders meer zijn. Heb alles opnieuw ingevet, crank/boutjes/derailleur/thru-axle. Het geluid lijkt ook te resoneren naar de spaken.
Ik weet ook niet precies hoe ze het gaan testen (heb het wiel gedemonteerd, lees: velg/spaken er af gehaald). Het duurt helaas wel 2-3 weken voor ze een reactie kunnen geven.
jeetje, ff een naaf uit je wiel halen is geen pretje.. Toen we een rondje Dorst deden vond ik de vrijloop wel een bijzonder geluid hebben, was/is dat wel normaal? leek meer op statische elektriciteit en geknetter dan een stabiele ratel zoals DT of Hope.
Nee helaas geen leenwiel. Microspline hebben de meeste niet op voorraad liggen. Ik heb mijn 26" fiets nog staan, maar moet zeggen dat het voor geen meter meer fietst op die fiets (+- 10 jaar oud, wel SRAM XX 2x10)Kluus schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:29:
[...]
Balen en al die tijd niet fietsen, of heb je een leenwiel gekregen van de winkel? (In dat laatste geval kan je gelijk zien of de kraak daarmee verholpen is...)
Even afwachten dus.
Op zich valt het wel mee. Demonteren was 20 min werk. Het vrijloop moet je normaal ook niet horen, dit is ook het nieuwe Shimano Scylence geluid, ofwel geen geluid. Je hoorde inderdaad maar relatief weinig geluid. Andersom, tegenwoordig tijdens het fietsen irriteer ik me wel heel erg aan die 'tune/hope/DT' rijders met zo'n hard vrijloop geluid...Prulleman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:31:
jeetje, ff een naaf uit je wiel halen is geen pretje.. Toen we een rondje Dorst deden vond ik de vrijloop wel een bijzonder geluid hebben, was/is dat wel normaal? leek meer op statische elektriciteit en geknetter dan een stabiele ratel zoals DT of Hope.
Enige nadeel wat ik nu zal ondervinden is dat ik nieuwe spaken/nippels moet kopen, het vlechten/uitlijnen kost een uurtje werk dus dat valt el mee. Belangrijkste is dat het wordt opgelost!!
Oh, heerlijk mijn Hope en Chris King vrijloopgeluid. En dan zo lang mogelijk je benen stil houden als je achter iemand rijdt waar je eigenlijk voorbij wilt.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
….dit dus.... en als ik er geluidloos achter rij schrikken ze als ik even roep...zonoskar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:53:
Oh, heerlijk mijn Hope en Chris King vrijloopgeluid. En dan zo lang mogelijk je benen stil houden als je achter iemand rijdt waar je eigenlijk voorbij wilt.
Daar heb ik dan weer een bel voor. Minder cool, werkt wel..sinasappel schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:04:
[...]
….dit dus.... en als ik er geluidloos achter rij schrikken ze als ik even roep...
Schrikken kan vervelend uitpakken, als je iemand tegenkomt (op MTB of hikend) met een beroepsgerelateerde chronische PTSS...sinasappel schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:04:
[...]
….dit dus.... en als ik er geluidloos achter rij schrikken ze als ik even roep...
Dat heeft op sommige mensen een averechts effect, net zoals roepen of fluiten... Er is maar één manier die bij mij werkt (zowel op mijn MTB als hikend): een bel...zonoskar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:53:
[ Voor 28% gewijzigd door Peatsmoke op 12-11-2019 16:07 ]
Roepen of fluiten werkt inderdaad niet maar wat ik (en hier in de buurt de meesten wel) doe tegen andere MTBers is gewoon op een normale melden aan welke kant je passeert (links of rechts voorbij). Hebben ze gelijk wat meer informatie en dat werkt meestal perfect. En dan even een bedankje voor het meewerken tijdens het passeren, het kan zo simpel zijn.Peatsmoke schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:05:
[...]
Schrikken kan vervelend uitpakken, als je iemand tegenkomt (op MTB of hikend) met een beroepsgerelateerde chronische PTSS...![]()
[...]
Dat heeft op sommige mensen een averechts effect, net zoals roepen of fluiten... Er is maar één manier die bij mij werkt (zowel op mijn MTB als hikend): een bel...
Op de weg ben ik dan weer wel 100% van kamp bel!
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 12-11-2019 16:12 ]
Dit doet ik ook altijd, bv: rechts langs ofzo. Als er zo'n harde ratel achter me zit, en hij 'expres' zn benen stilhoudt om het harder te laten ratelen dan zul je toch echt op een makkelijk stuk me inhalen, ik blijf gewoon op het pad fietsen, dat ik tenslotte mn recht.Kluus schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:10:
[...]
Roepen of fluiten werkt inderdaad niet maar wat ik (en hier in de buurt de meesten wel) doe tegen andere MTBers is gewoon op een normale melden aan welke kant je passeert (links of rechts voorbij). Hebben ze gelijk wat meer informatie en dat werkt meestal perfect. En dan even een bedankje voor het meewerken tijdens het passeren, het kan zo simpel zijn.
Zo heel veel MTB ervaring heb ik (nog) niet, maar juist doordat ik veel te voet onderweg ben in Zuid-Limburg, heb ik de overstap gemaakt. MTB-ers zijn (over het algemeen) heel andere fietsers dan de "wielrenners" (wat ik eerst redelijk actief deed). Ze zijn vriendelijker en houden ook meer rekening met anderen (te voet of per fiets). In dit deel van Nederland wordt je veelvuldig geconfronteerd met alle negatieve aspecten van fietsers, waarbij de zondagsrijdende testosteron bommetjes in lycra wel het meest negatief in het oog springen. Omdat ik daar niet meer mee geassocieerd wilde worden (en omdat ik liever de rust en stilte van het groen heb) heb ik een 29-er gekocht.Kluus schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:10:
[...]
Roepen of fluiten werkt inderdaad niet. Wat ik (en hier in de buurt de meesten wel) doe tegen andere MTBers is gewoon op een normale zeggen aan welke kant je passeert. Hebben ze gelijk wat meer informatie en dat werkt meestal perfect.
Dat is toch een deel van de uitdaging?
Passeren op een singletrack zonder dat je voorganger aan de kant gaat.
Mij horen ze altijd van ver aankomen, ik hijg als een zwangere die van een drieling moet bevallen als ik volle bak een deel van het parkoers doe. Zelf kijk ik redelijk veel achterom want heb zelf een hekel om in de weg te rijden. Als ik achterop iemand rij dan wacht ik gewoon tot hij/zij aan de kant gaat, maar als het te lang duurt zeg ik even 'achter' of 'pardon' en dan kun je vaak binnen 10 meter er voorbij. Vooral dat 'dank je wel' is gewoon een must IMHO.Kluus schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:10:
[...]
Roepen of fluiten werkt inderdaad niet maar wat ik (en hier in de buurt de meesten wel) doe tegen andere MTBers is gewoon op een normale melden aan welke kant je passeert (links of rechts voorbij). Hebben ze gelijk wat meer informatie en dat werkt meestal perfect. En dan even een bedankje voor het meewerken tijdens het passeren, het kan zo simpel zijn.
Op de weg heb ik geen bel meer. 50% schrikt zich te tering en gaat schelden als je gaat bellen en 50% gaat schelden omdat ze zich de tering schrikken omdat je geen bel hebt. (dat is 100% van de mensen die schrikken, vaak gaat het prima). Vooral electrische fietsbejaarden reageren slecht op een bel (door links over de schouder te kijken en daardoor ook naar links uitwijken..
Dat met die bel herken ik ja. De bel wekt meer agressie op dan me lief is. Maar in het veld haal ik gewoon in en roep aan welke kant ik voorbij kom. Geen doldwaze acties maar ga er geen 5 minuten achter hangen. Maar volgens mij doen de meesten het wel op deze manier. Ik start veldritten wel altijd om uur of 8:00 zodat je enkel wat snelle lui op het parcours hebt en geen gezellig keuvelende clubjes.
Overigens weet ik niet of er veel verschil zit in het type fietser mtb vs weg.. nochtans in de regio Breda/Antwerpen is het 70% overlappend naar mijn inschatting.
Overigens weet ik niet of er veel verschil zit in het type fietser mtb vs weg.. nochtans in de regio Breda/Antwerpen is het 70% overlappend naar mijn inschatting.
@Holkers Dat heb ik altijd bij van die ouwe gekken die geen reet meer horen. Sta je 100x te bellen en het halve bos kijkt verdwaasd rond waar die malloot rijdt maar de mensen die de bel moeten horen en voor me fietsen gaan niet opzij. En dan ben ik het soms zat en schiet erlangs en krijg dan allemaal verwijten naar m'n kop geslingerd. En (dat zijn nooit dezelfde mensen geweest trouwens) als je dan een keer roept dan krijg je verwijten dat je ook wel ff kon bellen want dit is zo agressief....
Ik start gewoon geen veldritten en rijd lekker solo. Prima! Als iemand langzamer is wacht ik lekker en als iemand sneller is mag ie voorbij. Dan wacht ik daarna wel weer als het geen recht bospad meer isJpjedi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:49:
Dat met die bel herken ik ja. De bel wekt meer agressie op dan me lief is. Maar in het veld haal ik gewoon in en roep aan welke kant ik voorbij kom. Geen doldwaze acties maar ga er geen 5 minuten achter hangen. Maar volgens mij doen de meesten het wel op deze manier. Ik start veldritten wel altijd om uur of 8:00 zodat je enkel wat snelle lui op het parcours hebt en geen gezellig keuvelende clubjes.
Ik roep altijd "tring tring", werkt 90% van de tijd (samen met afremmen en gedag zeggen) en nog grijzende gezichten ook. Ik rij dan niet op de weg, of iig zo min mogelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 12-11-2019 17:44 ]
Als er iemand achter me zit die sneller is, dan ga ik zsm op een veilig stuk aan de kant. Voor beide partijen het mooiste. Een goedemorgen erbij maakt het af.sinasappel schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:14:
[...]
Dit doet ik ook altijd, bv: rechts langs ofzo. Als er zo'n harde ratel achter me zit, en hij 'expres' zn benen stilhoudt om het harder te laten ratelen dan zul je toch echt op een makkelijk stuk me inhalen, ik blijf gewoon op het pad fietsen, dat ik tenslotte mn recht.
Ik voel me niet opgejaagd en de ander kan gewoon lekker zijn eigen tempo rijden. Als iemand "expres" zijn benen stil kan houden, dan ben je gewoon een stuk trager en houdt je hem onnodig op.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Net m'n nieuwe dropouts binnengekregen, en m'n Honzo en achterwiel omgebouwd naar een steekas. Toch wel erg tof dat dit allemaal kan tegenwoordig. Modulaire naven, verwisselbare dropouts, alles aanpasbaar, ik ben fan.
Voor mij is het een sport om steeds sneller te gaan en op plekken te komen waar ik nog niet eerder ben geweest.Ruud schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:00:
[...]
Met inzetbereik bedoel ik waar je fietst en waar je dus blij van wordtWaar je fietst heb je gepost maar waar je blij van wordt tijdens het fietsen nog niet.
Je bent iets langer dan ik met hetzelfde gewicht. Mijn welgemeende advies: BLIJF WEG VAN FLUBBERVORKEN ALS EEN FOX32 EN ROCKSHOX SID. Ga minimaal naar een 34'er en het liefst naar nog een maatje groter gezien je gebied. (DVO Diamond of Fox36 dus)
Daarnaast zijn alle wielsets die geleverd worden op je short list ongeschikt voor je. Echt waar, de fietsen die jij gekozen hebt zijn leuk tot een kilo of 75 a 80. Daarboven zijn ze echt niet stijf genoeg. De wielen en vork sowieso niet en de frames heb ik mijn twijfels over. Maar daarvoor zou ik de specifieke fietsen zelf moeten rijden.
Ga je echt voordeel merken van een stijvere vork? Ja! Tijdens remmen en sturen blijf je controle houden omdat je vork niet vervormt en dus gewoon zijn werk kan blijven doen. En je fiets doet ook echt wat met je input in plaats van eerst maximaal vervormen en dan pas insturen. Dat levert dus een direct stuurgevoel op in plaats van een wollig sturende fiets.
Hetzelfde geldt voor een geschikte wielset. Natuurlijk blijft een geschikte wielset langer heel maar ook hiervoor geldt dat je een direct stuurgevoel krijgt ipv een wollig gevoel.
Je budget is echt prima om een goede fiets te kopen. Maar als ik je een eerlijk advies mag geven; je doet met alle fietsen op je shortlist een miskoop.
En als we dan toch naar iets andere fietsen gaan kijken passen ze ook meteen beter bij je lengte!!
@ElmarJ16: klopt helemaal! Die energie gaat vooral in je voorband zitten. Die heeft namelijk het minste weerstand tegen vervorming.
De punten die je aanhaalt over de vork en wielsets snap ik deels. Waar ik mee zit, waarom zou een fietsenmaker mij een fiets verkopen in een redelijk prijs segment terwijl deze al weet dat ik de wielset kapot rij? Tevens heb ik nu een RockShox Reba SL en Shimano XT velgen van die flex merk ik weinig tot niets.
Je hebt het over 'andere fietsen' maar kun je het beestje eens bij zijn naam noemen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Naar mijn idee is zo'n XC fiets makkelijk in het bochtenwerk doordat er minder flex optreedt. Tevens heb ik nu ook een XC fiets en dat past goed bij me. Dit betekent nog niet dat ik verder moet kijken, maar als ik kijk naar een FOX 34 of zelfs 36 zoals dat hier is aangehaald dan worden de kosten ook gelijk fors hoger.Roozzz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:10:
[...]
Zo maar een vraag, waarom zoek je een hardcore racebak met jouw verwachte inzet en gewicht? Ik durf de stelling wel aan dat je waarschijnlijk meer lol hebt op een iets minder racey fiets en dat deze ook nog een stuk langer meegaat met jouw gewicht. Voor de racebakken wordt typisch gezocht naar lichte materialen, en wordt duurzaamheid wat minder belangrijk. Zeker als je ietsje steviger bent ga je dat gewoon merken.
Een vork zoals een Reba of fox 32 is gewoon te slap voor jouw gewicht. Kies iets stijvers; een fox 34 lijkt mij al een stuk beter. Idem voor de wielen.
Qua fietsen zou ik grote vraagtekens hebben om iets anders te kopen dan de Canyon (Speci: Reba op een fiets van 2,5k; Orbea: Instapwieltjes; Cannondale: instapwieltjes, Lefty![]()
). Maar dan weeg ik 60kg en ga ik ervan uit dat ik de grenzen wat minder snel bereik en alles heel houdt
Voor jou zou ik vooral nog even wat verder oriënteren...
Oriënteer je alsjeblieft wat breder; daar ga je waarschijnlijk véél meer plezier van hebben.
-edit-
Wat @Ruud zegt dus
De fietsen die bij de bikeshops staan zijn naar mijn mening gebouwd om het grote publiek aan te spreken en er zijn afwegingen gemaakt om de prijs kwaliteit verhouden te laten matchen met andere merken. Ik vind het lastig om daar zelf de afweging in te maken wat die prijs kwaliteit verhouding dan is, dan ga ik af op de lijstje van goed beter best (bij Shimano, Sram, Rockshox en Fox).
[ Voor 28% gewijzigd door Hegeman op 12-11-2019 19:58 . Reden: Andere reactie toegevoegd. ]
Even een update, vandaag zadelpenklem met 1 en 2 boutjes ontvangen. Montage van de 2 boutjes variant ging heel apart, kon draaien wat ik wou maar er kwam geen eind aan. Halverwege maar snel gestopt en de 1 bout variant gemonteerd. (met de momentsleutel) Ziet er strak uit!
Tik/kraak lijkt ook weg te zijn, had het balhoofd niet strak genoeg aangedraaid. Deze opnieuw vast gezet.
Tik/kraak lijkt ook weg te zijn, had het balhoofd niet strak genoeg aangedraaid. Deze opnieuw vast gezet.
[ Voor 16% gewijzigd door Harmen op 12-11-2019 20:59 ]
Whatever.
Wat een rare opvatting.
Een bel is dus geen probleem, maar een ratel mag niet volgens jou?
Een bel is dus geen probleem, maar een ratel mag niet volgens jou?
sinasappel schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:14:
[...]
Dit doet ik ook altijd, bv: rechts langs ofzo. Als er zo'n harde ratel achter me zit, en hij 'expres' zn benen stilhoudt om het harder te laten ratelen dan zul je toch echt op een makkelijk stuk me inhalen, ik blijf gewoon op het pad fietsen, dat ik tenslotte mn recht.
Volgens mij zitten de meeste carbon hardtails met de nieuwe Shimano XT groep snel tussen de 2500 en 3000 euro. Vaak krijg je dan een standaard aluminium setje wielen erbij.ElmarJ16 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:05:
[...]
Inderdaad! Wat vinden we van rebranded carbon velgen en rebranded DT Swiss 370 hubs op een €3500 kostende hardtail? En dan zit er 'maar' Shimano XT als schakelmateriaal op...
Nu is 3500 euro ook een boel geld en gelukkig hoef ik dat niet te betalen, aangezien een Giant fietsenmaker sponsor van onze vereniging is. Dus eigenlijk is de keuze al snel gemaakt.. ;-)
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Nogmaals: Cube reaction c:62 sl (volledig M8100) voor 2k. Ik kon bij mijn zoektocht geen betere deal vinden.wezep schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:47:
[...]
Volgens mij zitten de meeste carbon hardtails met de nieuwe Shimano XT groep snel tussen de 2500 en 3000 euro. Vaak krijg je dan een standaard aluminium setje wielen erbij.
Nu is 3500 euro ook een boel geld en gelukkig hoef ik dat niet te betalen, aangezien een Giant fietsenmaker sponsor van onze vereniging is. Dus eigenlijk is de keuze al snel gemaakt.. ;-)
Ik denk eerder dat die Honzo een uitzondering op de regel is. Vroeger kon je nog een 9x135 QR hub ombouwen naar een 12x142 steekas met enkel andere end caps. Met de komst van boost moet je ook echt een boost naaf hebben. Een 12x142 kan je niet ombouwen (ja er zijn setjes, maar dan staat je velg uit het midden. Dan mag je die ook eerst nog gaan omspaken).Sjoewe schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:42:
Net m'n nieuwe dropouts binnengekregen, en m'n Honzo en achterwiel omgebouwd naar een steekas. Toch wel erg tof dat dit allemaal kan tegenwoordig. Modulaire naven, verwisselbare dropouts, alles aanpasbaar, ik ben fan.
En zo zijn er nog wel een aantal van die 'standaarden'. Het eeuwige verhaal rondom bottom brackets bijvoorbeeld.
Ik ben ook kamp bel
maar ik heb dan wel een afschakelbare koebel. Dus op drukke momenten gewoon de koebel aan en op de een of andere mannier hebben mensen dan toch in de gaten dat ze aan de kant moeten

tijd voor wat klusjes!
https://www.canyon.com/nl...on/grand-canyon-al-sl-9.0Hegeman schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:50:
[...]
De punten die je aanhaalt over de vork en wielsets snap ik deels. Waar ik mee zit, waarom zou een fietsenmaker mij een fiets verkopen in een redelijk prijs segment terwijl deze al weet dat ik de wielset kapot rij? Tevens heb ik nu een RockShox Reba SL en Shimano XT velgen van die flex merk ik weinig tot niets.
Je hebt het over 'andere fietsen' maar kun je het beestje eens bij zijn naam noemen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Waarom? Redelijke reach (475 in XL) en achterbrug die met de framemaat meegroeit. Daar is dus blijkbaar over nagedacht. Is het belangrijk? Dat ligt eraan, bij een grotere framemaat zit je meestal verder boven het achterwiel dus wil je een langere achterbrug om niet teveel tractie/rust in te leveren tijdens klimwerk.
En een Fox34. Met als klap op de vuurpijl nog ruimte voor een knap setje wielen!
Maarja, geen carbon. Maar ik heb liever een goed alu frame dan een instapper van carbon.
En dan je vraag waarom een LBS je wel zo'n fiets zou adviseren? Geen idee, ik kan een educated guess doen maar dan kom je niet verder dan popiejopie opmerkingen als dozenschuiver of niet gehinderd door enige kennis en ervaring.
Mij maakt een voorraad van een LBS niet uit, mij maakt de marge van een LBS niet uit, ik heb de wijsheid zeker ook niet in pacht maar val wel in dezelfde gewichtscategorie en heb in mijn leven al genoeg onderdelen geproefd om een goed advies te kunnen geven. Natuurlijk wel een advies wat in mijn straatje past, want ik word niet gehinderd door marges en voorraden
Waarom treedt er bij een XC-fiets minder flex op? In vergelijking met een fully? Ook een goede fully flex niet nadelig in het horizontale vlak. En juist door de actieve achterkant krijg je bakken meer controle, grip en dus snelheid. Maar zo voelt het niet altijd[...]
Naar mijn idee is zo'n XC fiets makkelijk in het bochtenwerk doordat er minder flex optreedt. Tevens heb ik nu ook een XC fiets en dat past goed bij me. Dit betekent nog niet dat ik verder moet kijken, maar als ik kijk naar een FOX 34 of zelfs 36 zoals dat hier is aangehaald dan worden de kosten ook gelijk fors hoger.
De fietsen die bij de bikeshops staan zijn naar mijn mening gebouwd om het grote publiek aan te spreken en er zijn afwegingen gemaakt om de prijs kwaliteit verhouden te laten matchen met andere merken. Ik vind het lastig om daar zelf de afweging in te maken wat die prijs kwaliteit verhouding dan is, dan ga ik af op de lijstje van goed beter best (bij Shimano, Sram, Rockshox en Fox).
Je lijstje goed-beter-best gaat alleen op binnen je prijscategorie. Goed genoeg is de juiste bewoording en gezien je shortlist zit je zeker in de categorie goed genoeg. (SLX/XT/NX/GX) Er zit niet echt verschil in. Voorkeur bepaalt je keuze. Dat geldt ook voor de keuze Rockshox of Fox.
Om op het advies van de LBS in te haken -> op mijn vraag waarom mijn spaken elke 4 weken opnieuw gesteld moesten worden (zijn de wielen wel goed, ben ik te zwaar, wielen te licht etc. etc.) kwam het antwoord dat het erbij hoort. Kosten elke keer tussen de €40 en €60 en na 6x had ik er schoon genoeg van.
Blijkbaar is dat tóch niet de expertise van een LBS. Ik heb ze al 13 (!) maanden niet gezien voor dergelijke incidenten dus om de vraag van @Hegeman te beantwoorden 'welk belang' een LBS heeft dan denk ik dat ze belangen genoeg hebben.
Mij is het pas opgevallen dat er iets met de fiets niet in orde was toen ik met een vriend ging fietsen op één van mijn vaste home routes (Helmond, zéér goed onderhouden achtbaan van 9km). Hij ging daar in de bochten zo extreem snel van mij weg dat ik het niet kon voorstellen. Aan mijn techniek lag het toen dacht ik maar op een gegeven moment kon ik gewoon de bocht niet door zonder van mijn fiets gegooid te worden. Ook 'zwabberde' de fiets heel erg bij het insturen en leek het net of de velg elke keer 'dubbel vouwde'. De band deed dat dus écht. Daar ben ik pas achter gekomen door een GoPro met 120fps neer te zetten in een snelle kombocht naar rechts waarbij je de band helemaal zag dubbelklappen. Dat was mijn huidige BMC fiets (carbon) die ook niet goedkoop was.
Dat er zoiets bestond als 'te slappe velgen' of te slappe voorvorken was nog nooit bij me opgekomen aangezien ik er heilig van overtuigd was dat mijn techniek te wensen overliet. Maar aangezien ik qua verhoudingen lengte/gewicht binnen in jouw categorie val lijkt mij het uitgesloten dat jij die problemen niet zult ervaren op soortgelijke fietsen. Zo wel dan wil ik weten welke fiets jij koopt want dan weet ik wat ik in de toekomst moet kopen
Blijkbaar is dat tóch niet de expertise van een LBS. Ik heb ze al 13 (!) maanden niet gezien voor dergelijke incidenten dus om de vraag van @Hegeman te beantwoorden 'welk belang' een LBS heeft dan denk ik dat ze belangen genoeg hebben.
Mij is het pas opgevallen dat er iets met de fiets niet in orde was toen ik met een vriend ging fietsen op één van mijn vaste home routes (Helmond, zéér goed onderhouden achtbaan van 9km). Hij ging daar in de bochten zo extreem snel van mij weg dat ik het niet kon voorstellen. Aan mijn techniek lag het toen dacht ik maar op een gegeven moment kon ik gewoon de bocht niet door zonder van mijn fiets gegooid te worden. Ook 'zwabberde' de fiets heel erg bij het insturen en leek het net of de velg elke keer 'dubbel vouwde'. De band deed dat dus écht. Daar ben ik pas achter gekomen door een GoPro met 120fps neer te zetten in een snelle kombocht naar rechts waarbij je de band helemaal zag dubbelklappen. Dat was mijn huidige BMC fiets (carbon) die ook niet goedkoop was.
Dat er zoiets bestond als 'te slappe velgen' of te slappe voorvorken was nog nooit bij me opgekomen aangezien ik er heilig van overtuigd was dat mijn techniek te wensen overliet. Maar aangezien ik qua verhoudingen lengte/gewicht binnen in jouw categorie val lijkt mij het uitgesloten dat jij die problemen niet zult ervaren op soortgelijke fietsen. Zo wel dan wil ik weten welke fiets jij koopt want dan weet ik wat ik in de toekomst moet kopen
weinig aan toe te voegen, enkel dat het wel van je rijstijl/snelheid afhankelijk is.. er zullen genoeg mensen zijn die binnen de grenzen blijven.. maar als je 2600 uit gaat geven, dan wil je niet een fiets met een virtuele begrenzer hebben lijkt me.. we zitten niet in de instap klasse met deze prijzen.
(oja en bij die LBS zou ik geen voet meer binnen zetten.. het is echt niet normaal om een wiel meerdere keren na te spannen)
(oja en bij die LBS zou ik geen voet meer binnen zetten.. het is echt niet normaal om een wiel meerdere keren na te spannen)
Ken je nagaan dat ik €4200 betaalde voor de BMC en vijf of zeshonderd (!) korting heb gekregen omdat de wachttijd 7 maanden (!) was. Dat krikt het verwachtingspatroon nóg veel harder omhoog dan wanneer je 2600 zou uitgeven. Mijn Neuron was €2799 volgens mij. Daar deden de wielen die er standaard op zaten overigens niet (merkbaar) raar maar die heb ik wel preventief in hun geheel vervangen.Prulleman schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:16:
weinig aan toe te voegen, enkel dat het wel van je rijstijl/snelheid afhankelijk is.. er zullen genoeg mensen zijn die binnen de grenzen blijven.. maar als je 2600 uit gaat geven, dan wil je niet een fiets met een virtuele begrenzer hebben lijkt me.. we zitten niet in de instap klasse met deze prijzen.
Op woensdag 19 december 2018 ontving ik echter onderstaande bericht via DM (alleen de eerste zinnen quote ik) van @Ruud:
Daar ben ik hem tot de dag van vandaag extreem dankbaar voor! Toen had ik de Exceed dus al in bestelling staan bij Canyon. Grote verschil is dat ik totaal niet gevoelig ben voor welke fiets dan ook. Mountainbiken gaat mij vooral op fit worden, fit zijn en fit blijven en de rust en kalmte die je ervaart in de (meestal) bosrijke omgevingen waar je doorheen fietst. Op welke fiets, merk etc. boeit mij geen klap als het spul het maar houdt en ik zorgeloos mijn rondjes kan fietsen op de spaarzame momenten die ik heb. Maar daar ben ik persoonlijk wellicht veel makkelijker in dan anderen. Ik gniffel wel eens (goedbedoeld) om de kleuren die hier voorbij komen. Al zou ik op een roze fiets knallen dan zou me dat weinig uitmaken (...alhoewel roze misschien té is) maar het is voor mij echt een fitnesstool.woensdag 19 december 2018 16:11
Ruud
Even een bericht dat je niet wilt lezen denk ik, maar dat 100% het beste met je voor heeft.
De Exceed is niet geschikt voor je. Ik ben even lang als jij en weeg ~hetzelfde en heb twee van zulk soort fietsen gehad (Cube Reaction GTC's)
[ Voor 55% gewijzigd door Typhone op 13-11-2019 09:25 ]
Potverdorie @Ruud en @Typhone nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
Keuzes, keuzes en nog eens keuzes.
Die bikeshop waar je elke 4 weken terug moet komen zou ik niet meer naartoe gaan.
De fiestwinkels waar ik ben geweest hebben wel een dermate goede reputatie, dat ze niet elke 4 weken terug laten komen. Dan gaan ze kijken naar andere oplossingen.
Maar zijn wij qua lichaamsbouw dan zo'n vreemde eend in de bijt?
Keuzes, keuzes en nog eens keuzes.
Die bikeshop waar je elke 4 weken terug moet komen zou ik niet meer naartoe gaan.
De fiestwinkels waar ik ben geweest hebben wel een dermate goede reputatie, dat ze niet elke 4 weken terug laten komen. Dan gaan ze kijken naar andere oplossingen.
Maar zijn wij qua lichaamsbouw dan zo'n vreemde eend in de bijt?
Voor de advertentieteksten/fabrieksopgaven zijn wij vreemde eenden in de bijt inderdaad. Die gaan uit van een persoon van 1.80m van 75kg en daar functioneren al die fietsen heel erg goed mee. Het aantal kg wat er op die velg komt te staan bij een afdaling zal gauw naar de 100-105kg gaan als er serieus gefietst wordt. Wij mannen van 1.90+ van 95kg-105kg drukken dat gewicht al veel sneller naar de max. belasting van die velgen toe.
Die LBS liet mij telkens terugkomen ondanks herhaaldelijke vragen over de velgen. Ik wist toen niet eens dat er een hele markt was voor custom wielen en dat die soelaas konden bieden!
Inmiddels heb ik mijn onderhoud verplaatst (kost me wel een zaterdagochtend en 100km heenrijden maar dat heb ik er wel voor over).
Die LBS liet mij telkens terugkomen ondanks herhaaldelijke vragen over de velgen. Ik wist toen niet eens dat er een hele markt was voor custom wielen en dat die soelaas konden bieden!
als je het over high end lichte xc race mtb's hebt wel ja..
daar rijden normaal gesproken dit soort figuren op:
Wikipedia: Nino Schurter (66 kg volgens wiki)
Wikipedia: Mathieu van der Poel (75 kg volgens wiki)
kan de lijst nog langer maken, maar bij de XC world cup rijdt niemand van boven de 80 kilo denk ik..
Voor je uiteindelijke snelheid maakt je eigen gewicht niet zo veel uit op een vlak stuk, daar heb je vooral last van als je omhoog moet. Maar even er van uitgaande dat het gewicht voor een groot deel in je spieren zit, zet je ook veel meer power op je fiets om met dezelfde snelheid rond te rijden. (watts/kg kan gelijk zijn aan een lichtere rijder, zodat je op een vlak stuk even snel bent, maar je gemiddelde (of max) watts zijn dan een stuk hoger
daar rijden normaal gesproken dit soort figuren op:
Wikipedia: Nino Schurter (66 kg volgens wiki)
Wikipedia: Mathieu van der Poel (75 kg volgens wiki)
kan de lijst nog langer maken, maar bij de XC world cup rijdt niemand van boven de 80 kilo denk ik..
Voor je uiteindelijke snelheid maakt je eigen gewicht niet zo veel uit op een vlak stuk, daar heb je vooral last van als je omhoog moet. Maar even er van uitgaande dat het gewicht voor een groot deel in je spieren zit, zet je ook veel meer power op je fiets om met dezelfde snelheid rond te rijden. (watts/kg kan gelijk zijn aan een lichtere rijder, zodat je op een vlak stuk even snel bent, maar je gemiddelde (of max) watts zijn dan een stuk hoger
[ Voor 34% gewijzigd door Prulleman op 13-11-2019 09:35 ]
Maar even he, gaan wij totale n00bs op MTB gebied qua geometrie, type frame materiaal, vorken en vering het echt merken dat we op een XC racebak zitten of een luie fully en dat merk A daarin beter is dan merk B?
Ik heb zelf vanwege budget gekozen voor een Cube; prima schakelgroep (GX) en iets mindere vork (Judy) voor 1100 euro die voor mijn 1.90 en 95 kilo prima werken. Een maat van me is korter en minder zwaar en heeft een Canyon Exceed met toeters en bellen en rijdt gelijke tijden (we kunnen prima met elkaar opfietsen). Als ik op zijn fiets ga zitten rij ik niet ineens een minuut bij hem weg schat ik zo in.
Als je met 100 kilo een drop neemt komt er veel meer druk op de voorvork te staan dan de 100 kilo van het gewicht van de rijder, dan gaat de impact ook meetellen etc. Je kunt iemand van 100 kilo wel optillen maar vangen is een ander verhaal IMHO.
Ik heb zelf vanwege budget gekozen voor een Cube; prima schakelgroep (GX) en iets mindere vork (Judy) voor 1100 euro die voor mijn 1.90 en 95 kilo prima werken. Een maat van me is korter en minder zwaar en heeft een Canyon Exceed met toeters en bellen en rijdt gelijke tijden (we kunnen prima met elkaar opfietsen). Als ik op zijn fiets ga zitten rij ik niet ineens een minuut bij hem weg schat ik zo in.
Als je met 100 kilo een drop neemt komt er veel meer druk op de voorvork te staan dan de 100 kilo van het gewicht van de rijder, dan gaat de impact ook meetellen etc. Je kunt iemand van 100 kilo wel optillen maar vangen is een ander verhaal IMHO.
Zijn nog steeds vergelijkbare fietsen, dus dan zullen de verschillen niet heel groot zijn, net zoals ik weinig verschil heb gemerkt met mijn vervangende carbon frame... Maar om alles wat hier boven genoemd is nog even kracht bij te zetten, met nieuwe wielen merkte ik wel degelijk verschil. In gevoel, maar ook in ronde tijden. (misschien deels placebo, want het voelt al als een behoorlijke prestatie om op je eigen gespaakte wielset rond te knallen)..Holkers schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:46:
Maar even he, gaan wij totale n00bs op MTB gebied qua geometrie, type frame materiaal, vorken en vering het echt merken dat we op een XC racebak zitten of een luie fully en dat merk A daarin beter is dan merk B?
(maar ook dan hebben we het over 30 seconden op 24 minuten ofzo, ofwel 2%, dit is wel redelijk betrouwbaar, want gemeten op 3 thuis rondjes welke ik op mijn duimpje ken en al 80 x heb gereden, en dit verschil is met gelijke conditie en gelijke omstandigheden)
Met XT remmen ipv BR-400 of whatever er eerst op zat ben ik ook niet harder gaan rijden, met een XT shifter ipv een SLX shifter ook niet, met een dropper ook niet (althans, niet op deze rondjes), met een carbon frame ook niet..
kortom het verschil tussen een goedkope fiets en een dure fiets is niet zo snel merkbaar.
Maar in dit geval hebben we het over zaken die buiten de bell curve vallen (zware mtb-ers) , icm met een hoog tempo, dan ga je het verschil tussen een goedkope fiets en dure fiets ook niet per definitie merken, wel tussen stevig materiaal en licht materiaal. (dus het zou ook zomaar kunnen dat een goedkope fiets degelijker is gebouwd dan een lichtgewicht fiets en daardoor beter voldoet...)
een echt andere geo en echt andere vering ga je ook merken, vraag maar aan bv @ElmarJ16 of ie liever op zijn norco of op zijn stanton een rondje Dorst doet. (en dan zit het verschil nog vooral in vering ipv geo.. die stanton is vrij lang en slack)
Maar ook hier zijn minimale verschillen voor de meeste van ons niet merkbaar. .(bv een xc fiets met 69 of 70 graden balhoofd..) Je zal er op je lokale rondje geen grote verschillen in zien, in de ardennen op een heftige afdaling misschien wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 13-11-2019 10:12 ]
Dat expres benen stil houden doe ik alleen bij mensen die ik ken, om ze te stangen dat ze door moeten rijden. Als ik zomaar iemand in het bos tegenkom doe ik dat nooit, anders gaan ze misschien fouten maken omdat ze denken dat ze in de weg rijden.Michaelg schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:33:
Als iemand "expres" zijn benen stil kan houden, dan ben je gewoon een stuk trager en houdt je hem onnodig op.
Ik ben van een aluminium Cube Reaction HPA naar een carbon Canyon Exceed met kwalitatief gelijkwaardige (XT) afmontage (wel 3x10 naar 1x12) gegaan en ik rij niets als PR's op mijn thuisrondje. Op het stuk met de meeste technische singletrack en korte klimmetjes ben ik van structureel ~17:00 naar de laatste paar rondes ongeveer 14:20 minuten gegaan (eerste ronde op 10 november ben ik uitgebreid gestopt voor een paar foto's):Prulleman schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:03:
[...]
Zijn nog steeds vergelijkbare fietsen, dus dan zullen de verschillen niet heel groot zijn, net zoals ik weinig verschil heb gemerkt met mijn vervangende carbon frame... Maar om alles wat hier boven genoemd is nog even kracht bij te zetten, met nieuwe wielen merkte ik wel degelijk verschil. In gevoel, maar ook in ronde tijden. (misschien deels placebo, want het voelt al als een behoorlijke prestatie om op je eigen gespaakte wielset rond te knallen)..
(maar ook dan hebben we het over 30 seconden op 24 minuten ofzo, ofwel 2%, dit is wel redelijk betrouwbaar, want gemeten op 3 thuis rondjes welke ik op mijn duimpje ken en al 80 x heb gereden, en dit verschil is met gelijke conditie en gelijke omstandigheden)

Natuurlijk spelen hier meerdere factoren mee: oa andere 3x10 naar 1x12. Maar ik merk dus wel degelijk een verschil tussen twee op papier vergelijkbare fietsen.
misschien had die cube wel enorme pis wielen en je exceed carbon reynolds.. dan gaat mijn verhaal nog steeds opKluus schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:48:
[...]
Ik ben van een aluminium Cube Reaction HPA naar een carbon Canyon Exceed met kwalitatief gelijkwaardige (XT) afmontage (wel 3x10 naar 1x12) gegaan en ik rij niets als PR's op mijn thuisrondje. Op het stuk met de meeste technische singletrack en korte klimmetjes ben ik van structureel ~17:00 naar de laatste paar rondes ongeveer 14:20 minuten gegaan (eerste ronde op 10 november ben ik uitgebreid gestopt voor een paar foto's):
[Afbeelding: mtbroute]
Natuurlijk spelen hier meerdere factoren mee: oa andere 3x10 naar 1x12. Maar ik merk dus wel degelijk een verschil tussen twee op papier vergelijkbare fietsen.
en 3x10... zou ook nog 26" kunnen zijn.. dan heb je echt een andere fiets natuurlijk..
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 13-11-2019 10:52 ]
Ja klopt, zijn allebei 29" uiteraard anders had ik deze vergelijking niet durven trekken. De wielen waren Fulcrum OEM wielen die ze voor cube maken (Fulcrum Red 66, volgens mij is de non-OEM versie Red power 29 HP?) zeker geen top wielen maar dacht ook niet dat ze super slecht waren. In mijn Exceed zitten alu DT-Swiss X1900 wielen, redelijk vergelijkbaar denk ik.Prulleman schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:51:
[...]
misschien had die cube wel enorme pis wielen en je exceed carbon reynolds.. dan gaat mijn verhaal nog steeds op
en 3x10... zou ook nog 26" kunnen zijn.. dan heb je echt een andere fiets natuurlijk..
Maar goed, ik zeg al, meerdere factoren spelen hier mee, eerlijk is eerlijk, ben wel van een L-achtig (cube 21") naar een XL gegaan, dus de geo is ook best anders en zal ook een factor spelen.
Er is sowieso meer anders dan alleen een frame zoals bij jou, dat moet ik toegeven. Maar je kan dus niet zeggen dat het voor "ons leken" onmogelijk is om verschillen tussen fietsen te bemerken zoals hierboven wel gesteld werd.
Dus het antwoord op deze vraag, waarin ook meer (oa ook geometrie) verschillen zijn dan alleen het frame, is wat mij betreft "Ja.".Holkers schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:46:
[ Voor 37% gewijzigd door Kluus op 13-11-2019 11:09 ]
Dit is heel slecht voor m'n haast obsessieve "N+1" denkwijze...Kluus schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:57:
Dus het antwoord op deze vraag, waarin ook meer (oa ook geometrie) verschillen zijn dan alleen het frame, is wat mij betreft "Ja.".
Maar take-home-message: Als je gaat upgraden denk dan ook na over de wielen en niet alleen over de groep, een goede vork of carbon frame. Nice! (dat gaat geld kosten over een jaar of wat)
Sterker nog: ik zie iedereen altijd op de groep focussen, maar geef mij maar er liever een goede wielset en krachtige remmen. Zolang het schakelen goed gaat hoef ik daar niet in de bovenste klasse te zitten.
En op de vraag of je dorst op een mooie enduro bike kan doen: liever niet
.
En op de vraag of je dorst op een mooie enduro bike kan doen: liever niet

Ik hoor inderdaad steeds vaker mensen positief praten over 'betere' wielen.
Ik heb standaard aluminium wielen onder mijn Specialized (Rovals die er bij zaten bij aankoop), maar als ik zo de ervaringen van anderen zie, dan zouden andere wielen echt verschil moeten uitmaken...
Wat zou een wielset zijn waar je (in mijn geval) echt verschil zou merken zonder echt diep in de buitel moeten tasten? Welke 'soort' moet ik onderzoeken?
En is het aanschaffen van een nieuwe wielset en monteren zo eenvoudig als 'remschijf overzetten, cassette overzetten en klaar!'? Of komt er meer bij kijken?
Goede aluminiums of zou de stap naar carbon ook een groot verschil maken? En carbon bij een MTB, met alle harde klappen die een MTB krijgt, is dat hufterproof genoeg?
Weet niets van wielen, maar ben wel erg enthousiast
Ik heb standaard aluminium wielen onder mijn Specialized (Rovals die er bij zaten bij aankoop), maar als ik zo de ervaringen van anderen zie, dan zouden andere wielen echt verschil moeten uitmaken...
Wat zou een wielset zijn waar je (in mijn geval) echt verschil zou merken zonder echt diep in de buitel moeten tasten? Welke 'soort' moet ik onderzoeken?
En is het aanschaffen van een nieuwe wielset en monteren zo eenvoudig als 'remschijf overzetten, cassette overzetten en klaar!'? Of komt er meer bij kijken?
Goede aluminiums of zou de stap naar carbon ook een groot verschil maken? En carbon bij een MTB, met alle harde klappen die een MTB krijgt, is dat hufterproof genoeg?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Tijden boeien mij niet zo, ik wil op mijn manier kunnen fietsen. En dat is een manier waar ik controle wil hebben en vertrouwen dat als ik instuur met tempo X het ook daadwerkelijk goed gaat. En niet dat het kleinste hobbeltje al zorgt dat de grip verstoord is. Let wel, op een recht bospad omhoog of omlaag heb je er helemaal niets aan. Daar fietst een stadsfiets ook prima.
Placebo of niet, ik vind @zonoskar zijn voorbeeld perfect verwoorden wat ik bedoel. Dat is vertrouwen hebben in je materiaal. (Of juist niet) In dit voorbeeld een voorvork, maar hetzelfde geldt voor een wielset, frame of achterdemper. Nee, ik ben zeker geen fijngevoelige prof of als eerste door de Snakerun maar ik weet wel waar ik vertrouwen van krijg.
Eventueel nog even tubeless maken maar ook dat mag geen naam hebben. Misschien moet je de remklauwen nog opnieuw uitlijnen als je een andere naaf hebt. Daar zit soms net een tiende verschil in hier en daar.
Placebo of niet, ik vind @zonoskar zijn voorbeeld perfect verwoorden wat ik bedoel. Dat is vertrouwen hebben in je materiaal. (Of juist niet) In dit voorbeeld een voorvork, maar hetzelfde geldt voor een wielset, frame of achterdemper. Nee, ik ben zeker geen fijngevoelige prof of als eerste door de Snakerun maar ik weet wel waar ik vertrouwen van krijg.
@Galois zo eenvoudig is hetzonoskar schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:06:
[...]
Anekdote uit het verleden:
Vroeger reed ik op een Rocky Mountain Element uit 1999 en ik had daar een dubbelkroons Votec GS4 in zitten. Met die fiets kon ik alles, maakte niet uit hoe steil het was, ik reed naar beneden (steil voor die tijd he? nu rijden we veel extremer). Die Votec was nogal zwaar, dus ik wou wel eens een lichtere vork, dus heb ik een van de eerste SIDs aangeschaft, niet die blauwe, maar een generatie later, toen het onderhoud een beetje normaler was. Ik merkte eigenlijk niet veel verschil met de votec (afgezien van het gewicht) MAAR.... ik durfde echt nergens meer vanaf te rijden. Zelfs een afdaling waar ik normaal met een starre vork afreed, durfde ik niet meer. Ik heb toen de eerste Fox vork uitkwam meteen zo eentje in de fiets gezet en daarmee durfde ik weer alles te rijden.
Zo zie je maar dat een vork best veel invloed heeft, ook al merk je bij een parkeerplaatstest niet veel verschil tussen een slappe en stijve vork.
[Afbeelding]
[ Voor 22% gewijzigd door Ruud op 13-11-2019 15:21 ]
Daar kan ik me overigens ook wel in vinden. Ik denk wel ik ook simpelweg meer vertrouwen heb in mijn huidige fiets en dat dat zeker bijdraagt aan de snellere tijden ten opzichte van de oude. Dat meer vertrouwen komt zal gedeeltelijk het new-bike-effect zijn maar ook gewoon hoe de fiets aanvoelt, en dat is soms lastig te duiden maar wel een gevoel wat aanwezig is.Ruud schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:17:
...
...
Rovals zijn geen slechte wielen (als je een normaal gewicht hebt). Dat gezegd, er zijn betereGalois schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:01:
Ik hoor inderdaad steeds vaker mensen positief praten over 'betere' wielen.
[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 13-11-2019 15:45 ]
Naar mijn mening komt het ook omdat die nieuwere fietsen meer reach gekregen hebben. Een langere fiets voelt hellingaf een stuk stabieler.
Bij mij was het ten opzichte van mijn oude fiets een aantal zaken. van 26 naar 29 inch.
Vering van 80mm voor naar 120mm dubbel
veel langere fiets. veel breder stuur.
Kijk dan heb je een wereld van verschil. en zeker het eerste rondje had ik bij de afdalingen zoiets van dit heb ik nog nooit zo snel gedaan.
maar over wielen. met zon DT xm1501 setje ben je over het algemeen toch het ventje?
Bij mij was het ten opzichte van mijn oude fiets een aantal zaken. van 26 naar 29 inch.
Vering van 80mm voor naar 120mm dubbel
veel langere fiets. veel breder stuur.
Kijk dan heb je een wereld van verschil. en zeker het eerste rondje had ik bij de afdalingen zoiets van dit heb ik nog nooit zo snel gedaan.
maar over wielen. met zon DT xm1501 setje ben je over het algemeen toch het ventje?
[ Voor 8% gewijzigd door Torakk op 13-11-2019 15:45 ]
Tnx! Tubeless maken en remklauwen uitlijnen is eenvoudig... dus ik moet het aan durvenRuud schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:17:
@Galois zo eenvoudig is hetEventueel nog even tubeless maken maar ook dat mag geen naam hebben. Misschien moet je de remklauwen nog opnieuw uitlijnen als je een andere naaf hebt. Daar zit soms net een tiende verschil in hier en daar.
Maar ook de inbouwbreedte is van belang toch? Ik denk dat ik voor 100x15 mm heb en achter 142x12 mm (steekas). Zie hieronder de specs van mijn wielen. Dus als ik een wiel koop met deze inbouwbreedte, hoef ik verder nergens op te letten?
Heb je ook nog een goede tip als vertrekpunt?
Een setje als DT Swiss M 1900 Spline 30 is denk ik geen upgrade.
Maar iets als DT Swiss X 1700 Spline 25 weer wel?
Of moet ik echt een stap hoger kijken en dingen als DT Swiss M 1700 Spline 30?
Ik neig wel naar 'betere' alu-wielen dan naar carbon. Terecht?

Daar zweert een fietsmaatje van me bijTorakk schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:44:
@Galois Volgens mij zijn die Roval echt geen slechte wielen en moet je echt hoger mikken. Volgens Specialized wegen die Rovals rond de 1550 gram, dat is niet zwaar voor 29ers. Het zijn ook wielen van 600-700 euro volgens de site.
Wat mis je in je huidige wielen? Zijn ze te smal (21mm interne breedte is niet heel erg breed zeg maar)? Flexen ze teveel? Of vind je ze niet licht genoeg?
Wat mis je in je huidige wielen? Zijn ze te smal (21mm interne breedte is niet heel erg breed zeg maar)? Flexen ze teveel? Of vind je ze niet licht genoeg?
Op zich niets mis mee... behalve dat ik soms het gevoel heb dat ze niet stijf genoeg zijn in de bochten. Maar wellicht is de beperking mijn eigen techniek.
Volgens mij zijn ze geen 6-700 euro hoor. Toen ik mijn fiets net had ben ik ermee over de kop gegaan en mijn voorwiel was afgeschreven (flinke knik). Helaas geen crash-'garantie' en moest ik een nieuw voorwiel kopen.
Net opgezocht en ik heb 199 euro betaald voor een nieuw voorwiel (die de fietsenzaak waar ik 'm gekocht heb erin gezet heeft). Misschien dat ze mij zielig vonden (had nl een AC luxatie tossy 3) en toch gematst hebben... Maar volgens mij was dit de prijs van het voorwiel en hebben ze 'm er gratis ingezet.
Volgens mij zijn ze geen 6-700 euro hoor. Toen ik mijn fiets net had ben ik ermee over de kop gegaan en mijn voorwiel was afgeschreven (flinke knik). Helaas geen crash-'garantie' en moest ik een nieuw voorwiel kopen.
Net opgezocht en ik heb 199 euro betaald voor een nieuw voorwiel (die de fietsenzaak waar ik 'm gekocht heb erin gezet heeft). Misschien dat ze mij zielig vonden (had nl een AC luxatie tossy 3) en toch gematst hebben... Maar volgens mij was dit de prijs van het voorwiel en hebben ze 'm er gratis ingezet.
Voorwiel is meestal 30% van de prijs van een wielset, dus 600 euro kan kloppen
De achternaaf is meestal veel duurder.
Over zwabberwielen, hoeveel druk rijd je en rij je nog steeds de 2.2" fasttrak banden, of heb je er bredere banden op gelegd? Dat laatste kan ook leiden tot zwabber gevoelens op die smalle velgjes.
Over zwabberwielen, hoeveel druk rijd je en rij je nog steeds de 2.2" fasttrak banden, of heb je er bredere banden op gelegd? Dat laatste kan ook leiden tot zwabber gevoelens op die smalle velgjes.
Ik rijd met 2.25 (de fastrak voor was 2.2) zowel voor als achter. Voor rijd ik iets onder de 1.6 en achter iets boven de 1.6 bar (tubeless). Ben 70 kg.zonoskar schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:30:
Voorwiel is meestal 30% van de prijs van een wielset, dus 600 euro kan kloppenDe achternaaf is meestal veel duurder.
Valt op zich wel mee hoeveel het 'zwabbert', maar soms heb ik het gevoel dat de bochten niet heel direct gaan als ik hard ga. Ik merkte overigens een groot verschil toen ik van binnenband naar tubeless ging: de bochten kon ik veel harder nemen.
Als je tevreden bent en het er voor over hebt: prima! Maar je rijdt ongetwijfeld een heel aantal prima zaken voorbij 😉Typhone schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:31:
... snip...
Inmiddels heb ik mijn onderhoud verplaatst (kost me wel een zaterdagochtend en 100km heenrijden maar dat heb ik er wel voor over).
Met mijn i9 torch heb ik geen bel nodig, dus om mensen niet het gevoel te geven dat ik ze zit op te jagen probeer ik dan toch te blijven trappen zonder aan te zetten. Gelukkig ben ik zelf niet de snelste, dus heel vaak heb ik dat probleem nietzonoskar schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:03:
[...]
Dat expres benen stil houden doe ik alleen bij mensen die ik ken, om ze te stangen dat ze door moeten rijden. Als ik zomaar iemand in het bos tegenkom doe ik dat nooit, anders gaan ze misschien fouten maken omdat ze denken dat ze in de weg rijden.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
@Tacoos
Haha je hebt probably 100% gelijk maar voordat ik heb uitgevonden welke zaken goed en prima zijn en nog belangrijker - vertrouwen bieden - ben ik jaaaaaren verder
.
Ik heb in mijn geval bij CycleDreams een en ander uitgelegd en verteld wat mijn wensen en eisen zijn en hoe ik in elkaar zit op fietsgebied. Dat is netjes gehonoreerd en de twee kleine problemen die ik had zijn direct on the fly opgelost. Kosten vind ik niet erg zolang ze maar écht ergens voor zijn. Dat vertrouwen vind ik belangrijker dan afstand.
Haha je hebt probably 100% gelijk maar voordat ik heb uitgevonden welke zaken goed en prima zijn en nog belangrijker - vertrouwen bieden - ben ik jaaaaaren verder
Ik heb in mijn geval bij CycleDreams een en ander uitgelegd en verteld wat mijn wensen en eisen zijn en hoe ik in elkaar zit op fietsgebied. Dat is netjes gehonoreerd en de twee kleine problemen die ik had zijn direct on the fly opgelost. Kosten vind ik niet erg zolang ze maar écht ergens voor zijn. Dat vertrouwen vind ik belangrijker dan afstand.
Bij het opruimen van de zolder kwam ik een vergeten setje banden tegen die er op het oog nog goed uit ziet zonder scheuren door droogte. Ik denk dat het er een jaar of 4 heeft gelegen. Kan ik dit nog gebruiken ?
Top zaak. Fijn dat het gaat verhuizen naar het midden van het land. Dan zit het dichterbij (voor mij dan...)Typhone schreef op donderdag 14 november 2019 @ 07:07:
@Tacoos
vanaf een zolder moet dat wel lukken, 4 jaar in de schuur met -10 - +40 graden en wisselende vochtbalans, zou ik er denk ik niet aan beginnen (hoewel er genoeg mensen 4 jaar of langer met een set banden doen..)Willem30 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:02:
Bij het opruimen van de zolder kwam ik een vergeten setje banden tegen die er op het oog nog goed uit ziet zonder scheuren door droogte. Ik denk dat het er een jaar of 4 heeft gelegen. Kan ik dit nog gebruiken ?
dus gewoon proberen, misschien is tubeless een uitdaging, maar met een binnenbandje erin, moet het gewoon lukken
Haha ja blijft voor mij 100km aangezien ik halverwege tussen Maastricht en Arnhem woon in Brabant ^^.Willem30 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:02:
[...]
Top zaak. Fijn dat het gaat verhuizen naar het midden van het land. Dan zit het dichterbij (voor mij dan...)
Ben er ook erg blij mee, inmiddels keer of 6 geweest, 3 wielsets besteld sinds januari en mijn BMC heeft er in september (toen ik in de VS zat voor vakantie) onderhoud gehad. Eigenaar is nog redelijk jong maar heeft er verdomd veel verstand van!
@ de mannen hier die 'Dorst' kennen. Wat is dat precies voor track? Ik wil die volgend jaar een keer gaan testen. Dan ga ik sowieso wat meer met de fiets op pad om routes te verkennen die wat verder weg liggen.
[ Voor 15% gewijzigd door Typhone op 14-11-2019 09:33 ]
Nog net geen asfaltbaan, maar wel 1 met veel bochtenwerk (ze noemen het niet voor niets het achtbanenparcours van Nederland). Gelukkig niet enkel dat hele krappe draai en keer werk, maar je kan alles met flink tempo rijden.Typhone schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:31:
[...]
@ de mannen hier die 'Dorst' kennen. Wat is dat precies voor track? Ik wil die volgend jaar een keer gaan testen. Dan ga ik sowieso wat meer met de fiets op pad om routes te verkennen die wat verder weg liggen.
Hier en daar wat leuke 'features' (sprongetjes van 30 tot 50 cm, wel huck to flats) en je hebt de mega super gevaarlijke drop! Die is toch wel het leukste
Als je wilt sturen kun je ook naar Tilburg. (Stadsbos013) Geen linke drop maar wel een erg gave drop-in (skate term) met flink stuurwerk daarachter. Net zo'n Mickey Mouse-baantje als Dorst. Ik rij wel voor.Typhone schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:31:
[...]
Haha ja blijft voor mij 100km aangezien ik halverwege tussen Maastricht en Arnhem woon in Brabant ^^.
Ben er ook erg blij mee, inmiddels keer of 6 geweest, 3 wielsets besteld sinds januari en mijn BMC heeft er in september (toen ik in de VS zat voor vakantie) onderhoud gehad. Eigenaar is nog redelijk jong maar heeft er verdomd veel verstand van!
Oke, terminologieuitleg gevraagd voor een boswielrenner 
Huck to flats?
Drop-in?
Huck to flats?
Drop-in?
@Typhone ik rij Dorst nog steeds met veel plezier (ook al rij ik er bijna wekelijks). Asfalt baan is natuurlijk relatief, soms is het een zandbak, soms is het een hobbelparcours, maar over het algemeen ligt het er strak onderhouden bij. Er zitten met name niet veel ruwe features in, paar wortels en een paar verraderlijke stronken (net in een buitenbocht waar je het niet ziet aankomen bv). Maar dit is allemaal minimaal. Stenen zitten er helemaal niet in.
Als je graag je tijden bijhoudt, dan is het wat mij betreft een mooie combinatie van conditie en (vooral bocht) techniek.
013 is zoals @Ruud aangeeft een mooie alternatief in de buurt, ook lekker dat je daar wat langer kan rijden (18 km ipv
. Lekker kombochten, inderdaad een paar x een kleine drop in en wat meer kleine pump heuveltjes. Dors heb je vooral heuveltjes van een paar meter, bij 013 kan je echt je pump techniek bijschaven.
/edit
ik voel een 013 tweakers ride aankomen
Als je graag je tijden bijhoudt, dan is het wat mij betreft een mooie combinatie van conditie en (vooral bocht) techniek.
013 is zoals @Ruud aangeeft een mooie alternatief in de buurt, ook lekker dat je daar wat langer kan rijden (18 km ipv
/edit
Drop-inn, ken je die snoepwinkel niet meer van vroeger?BreadFan schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:29:
Oke, terminologieuitleg gevraagd voor een boswielrenner
Huck to flats?
Drop-in?
Drop-in is als je op de rand van een skate ramp of bowl staat en je erin gaat. In dit specifieke MTB geval is het van een fietspad, rechtsaf het bos induiken en direct 1, 1,5 of 2m (geen idee) naar beneden duiken waarna het een vlak stuk single track wordt.
Huck to flat, van een hoogte landen op een vlakke ondergrond. Het liefste land je op een helling naar beneden. Iets minder killing voor je fiets als je wat grote jumps maakt
Kijk en huiver
YouTube: 12 Bikes Hucked to Flat in Slow Motion | 2019 Pinkbike Field Test
En ja dit zijn 35 en 36 vorken.
Correctie ik rijd wel achteraan
[ Voor 24% gewijzigd door Ruud op 14-11-2019 10:55 ]
Ik ken de eigenaar persoonlijk. Vaak is zijn zaak ons startpunt voor ritjes in het zuiden. Dat kan binnenkort niet meer als we daar zijn.Typhone schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:31:
[...]
Haha ja blijft voor mij 100km aangezien ik halverwege tussen Maastricht en Arnhem woon in Brabant ^^.
Ik vind persoonlijk de 013 route beter voor je bochtentechniek dan Dorst. Met dorst is het met veel bochten erin gaan hangen en je komt er wel doorheen (tenzij het mul begint te worden). Bij 013 moet je echt je drukverdeling op de fiets goed hebben. Bochten zijn wat krapper en daardoor is er iets meer techniek nodig.
Ik kan het mis hebben. Ik heb uiteindelijk de 013 route nog maar 1 keer gereden en Dorst rij ik al dik 5 jaar.
Ik kan het mis hebben. Ik heb uiteindelijk de 013 route nog maar 1 keer gereden en Dorst rij ik al dik 5 jaar.
@ElmarJ16 lastig.. als ik het verschil zou moeten omschrijven heb je bij 013 meer (hoge) kombochten, waarbij je meer snelheid behoud als je de juiste lijn pakt en ook nog wat wat pump techniek in de bocht gebruikt. Je banden blijven door de schuinere kom meer loodrecht op de grond, en daardoor zal je minder snel grip verliezen. Bij Dorst zijn de bochten wat vlakker, maar doordat de route al vrij oud is, wel dieper uitgesleten, dus je hebt wel een opstaande rand in de buitenbocht. Deze pak ik toch vlakker en moet je dus meer kantelen om je zij-noppen te gebruiken. (hoewel je op lagere snelheid ook gewoon de bochten door kan cruisen..)
*uiteraard zijn niet alle bochten in 013 hoge kombochten en in Dorst vlak, beide hebben een mix
en 013 heb ik ook nog niet zo vaak gereden.. keer of 5 nu denk ik (waarvan 2x dubbel), het voelt in ieder geval wel anders dan Dorst, zal er de volgende keer eens bewuster op letten
*uiteraard zijn niet alle bochten in 013 hoge kombochten en in Dorst vlak, beide hebben een mix
en 013 heb ik ook nog niet zo vaak gereden.. keer of 5 nu denk ik (waarvan 2x dubbel), het voelt in ieder geval wel anders dan Dorst, zal er de volgende keer eens bewuster op letten
[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 14-11-2019 11:36 ]
Had nog een singlespeed setje liggen, dus de fiets omgebouwd naar 34x18. Gewoon omdat het kan. Voor mij eigenlijk precies de juiste setup voor hier op het Drentse platteland. Nu alleen nog even wat vaker fietsen, want ging toch wel aardig kapot aangezien het al wat maandjes geleden was. Alleen nog even een tensioner erop en dan laat ik de fiets eerst maar zo.
Scheelt ook flink wat gewicht zonder cassette, shifter etc.
Scheelt ook flink wat gewicht zonder cassette, shifter etc.
Wanneer ?Prulleman schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:31:
/edit
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
poe.. zou zomaar even kunnen duren.. voor mij zitten er drukke tijden aan te komen, met verjaardag van mijn zoontje, sint, kerst etc..
30 november of 1 december zou nog een optie kunnen zijn, anders wordt het denk ik januari.
Als er interesse is op 1 van die dagen, dan zal ik ff verder kijken of het voor mij uitkomt en hoe we het verder kunnen doen.
(da's wel het mooie van fietsen, zeker 9 van de 10 x pak ik gewoon bv om 8 uur mijn fiets uit de schuur en ga fietsen.. afspraken maken is altijd lastig, maar ook het rijden met een groep kost significant meer tijd (en dan bedoel ik niet dat er langzamere rijders bij zitten, daar zit het grootste verschil niet in)
30 november of 1 december zou nog een optie kunnen zijn, anders wordt het denk ik januari.
Als er interesse is op 1 van die dagen, dan zal ik ff verder kijken of het voor mij uitkomt en hoe we het verder kunnen doen.
(da's wel het mooie van fietsen, zeker 9 van de 10 x pak ik gewoon bv om 8 uur mijn fiets uit de schuur en ga fietsen.. afspraken maken is altijd lastig, maar ook het rijden met een groep kost significant meer tijd (en dan bedoel ik niet dat er langzamere rijders bij zitten, daar zit het grootste verschil niet in)
Ah dat weekend is mijn standby weekend. Dus kan ik helaas niet ver van huis.
En inderdaad, daarom fiets ik ook vaak alleen. Gewoon de fiets in de auto gooien en naar een mooie route rijden (thuisroute is Zeddam, niet altijd even leuk om te doen
).
En inderdaad, daarom fiets ik ook vaak alleen. Gewoon de fiets in de auto gooien en naar een mooie route rijden (thuisroute is Zeddam, niet altijd even leuk om te doen
Ik heb 013 2x achter elkaar gereden, maar ik kan me geen drop-in herinneren. Is dat recentelijk toegevoegd dan?
Recentelijk, ergens begin dit seizoen denk ik? In de lente dus.zonoskar schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:54:
Ik heb 013 2x achter elkaar gereden, maar ik kan me geen drop-in herinneren. Is dat recentelijk toegevoegd dan?
Hiero
https://www.google.nl/map...KBrhOA!2e0!7i13312!8i6656
@Ruud, oh die. Was in mijn beleving niet echt een drop in, meer een wal waar je vanaf reed.
Aardappel, aardappel. Ik kon even geen betere benaming verzinnen.zonoskar schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:39:
@Ruud, oh die. Was in mijn beleving niet echt een drop in, meer een wal waar je vanaf reed.
met een kleine bunnyhop kan je daar prima in droppen hoor
Maar het is een verfrissend hellinkje vind ik persoonlijk.
Ik hou me aanbevolen
Lekker gereden vandaag, ligt er overal echt super bij hier in de bossen! Echter, tot twee keer toe een groep van een man of 10-15 die in een rijtje achter elkaar tegen de route inreden. Daarbij mensen die gewoon de officiele route aan het rijden waren aan de kant dirigerend en dan ook nog bijdehante opmerkingen maken... Wat een aso's!
Ik ben normaal echt niet voor over-regulering in de bossen en vind eigenlijk dat je best wel eens stukjes route tegengesteld moet mogen rijden, maar hou dan even rekening met tegenliggers die wél de route rijden en zorg ervoor dat die ongehinderd door kunnen rijden. Sowieso dan niet met zo'n grote groep achter elkaar.
Ik ga maar eens zoeken met Strava flyby
.
Ik ben normaal echt niet voor over-regulering in de bossen en vind eigenlijk dat je best wel eens stukjes route tegengesteld moet mogen rijden, maar hou dan even rekening met tegenliggers die wél de route rijden en zorg ervoor dat die ongehinderd door kunnen rijden. Sowieso dan niet met zo'n grote groep achter elkaar.
Ik ga maar eens zoeken met Strava flyby
De pot verwijt de ketel.Kluus schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:54:
Ik vind eigenlijk dat je best wel eens stukjes route tegengesteld moet mogen rijden
Helemaal niet, ik zeg er toch bij dat ik dan juist voor de tegenliggers opzij zou gaan. Voor de context, het route netwerk bij ons in de bossen staat dit verder gewoon toe, net als wandelaars en paardrijders.
Overigens rij ik zelf nooit tegen de routes in, vind er niets aan om steeds opzij te moeten voor tegenliggers en ik rij de route liever zoals die bedoeld is.
[ Voor 50% gewijzigd door Kluus op 17-11-2019 18:08 ]
Kun je voor een eurootje of 150-250 een bombproof wielsetje krijgen voor de ietwat zwaardere rijder (plusminus 110kg)? Ik heb een Giant Fathom 1LTD uit 2017 en heb nu voor de tweede keer een spaak uit het achterwiel gereden. Of kan ik dit beter vakkundig laten repareren? Vorige keer hebben ze er volgens mij alleen een nieuwe spaak in gezet en verder weinig tot niets aan de spanningen gedaan.
De wijzen komen uit het Oosten!
Nee, voor een echt bombproof setje ben je al snel 2 tot 3x zoveel kwijt.
Ik zou er mee naar een professionele wielbouwer gaan (of FM met voldoende kennis). Zij kunnen er een andere velg in spaken en gelijk op juiste spanning zetten. Ik ken de wielset niet, maar misschien is enkel de spaken op spanning brengen of vervangen voor 1 maat dikker al voldoende.
Afhankelijk van je budget zou je enkel je achterwiel laten doen of de hele wielset.
Ik zou er mee naar een professionele wielbouwer gaan (of FM met voldoende kennis). Zij kunnen er een andere velg in spaken en gelijk op juiste spanning zetten. Ik ken de wielset niet, maar misschien is enkel de spaken op spanning brengen of vervangen voor 1 maat dikker al voldoende.
Afhankelijk van je budget zou je enkel je achterwiel laten doen of de hele wielset.
Ik rij puur XC, geen grote sprongen en dergelijke. Ik kan wel eens navragen wat het herspaken betekent. Wel blijft aantal spaken dan gelijk ik heb op de racer een handgespaakte set met meer spaken, maar die was 2x zo duur als waar ik nu naar wil kijken. Ik heb op m'n vorige 26" fiets ook geen problemen gehad.
De wijzen komen uit het Oosten!
Wat voor afmeting hebben je naven? Ik heb nog wel een setje Edge28's liggen met basic navenNoepZor schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:44:
Ik rij puur XC, geen grote sprongen en dergelijke. Ik kan wel eens navragen wat het herspaken betekent. Wel blijft aantal spaken dan gelijk ik heb op de racer een handgespaakte set met meer spaken, maar die was 2x zo duur als waar ik nu naar wil kijken. Ik heb op m'n vorige 26" fiets ook geen problemen gehad.
Goed, ik ben zo onderhand klaar met m'n 2x-setup. De voorderailleur blijft maar kutten.
Momenteel rijd ik op 36-26 voor en 11-40 achter (XT M8000 beiden)
Is het zo simpel als de cassette achter vervangen met een 11-46 (SLX zit ik aan te denken) en voor een 32t chainring. Zet ik die dan op de plek waar nu de 36 zit?
Ik heb op de geniale site ritzelrechner.de gezien dat ik aan beide kanten van het spectrum íets aan bereik mis, maar daar moet ik mee kunnen leven:
Is het zo simpel als de cassette achter vervangen met een 11-46 (SLX zit ik aan te denken) en voor een 32t chainring. Zet ik die dan op de plek waar nu de 36 zit?
Ik heb op de geniale site ritzelrechner.de gezien dat ik aan beide kanten van het spectrum íets aan bereik mis, maar daar moet ik mee kunnen leven:

26" wielen zijn over het algemeen wel steviger dan (non boost) 29ers (door de diameter, spaak lengte, spaak hoek). Dus dat kan verklaren waarom je met 26 geen last had en met 29 wel
Jep, zo simpel is het met een bijhorende Shimano crankSmultie schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:25:
Goed, ik ben zo onderhand klaar met m'n 2x-setup. De voorderailleur blijft maar kutten.
[Afbeelding]
Misschien je heb langere boutjes nodig maar dat is afhankelijk van je kettingwiel. Sommige exemplaren hebben iets verzonken boutjes, anderen niet.
Denk meteen aan de mogelijkheid om een ovaal kettingwiel te monteren als je wilt.
Tip, ovaal: https://www.superstarcomp...asymetric-narrow-wide.htm
'FRIDAY19' voor 25% korting
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic