Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 283 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:49

Kluus

Gang is alles

Ik heb een powermeter op al mijn fietsen, inclusief gravel en MTB dus om over het geheel mijn trainings belasting bij te maken. Dat is uberhaupt het enige waar ik de PM nog voor gebruik eigenlijk. ;)

Voor de racer heb ik ook pedalen (Assioma) maar op de MTB heb ik gewoon een "goedkope" spider PM van Sigeyi, zo heb ik toch een totaal meting en lekker op een plek waar het eigenlijk niet kapot kan. :) Al geloof ik ook wel dat die pedalen daar tegen kunnen, maar zo'n spider was, als het past, gewoon de goedkoopste optie voor een totale meting.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 08-10-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04:50
Nox schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 00:14:
[...]

Dank, ook leuke afstanden, 100km en 1600hm is wel een mooie uitdaging. Alleen als ik op de fotos kijk zie ik 1 foto met singletrack, de rest gravelpaden? Mijn gevoel met Bartje is dat dat 20-30 procent singletrack is, de rest is kasseien, gravel en 3 meter breed zandpad of geplagd gras. Als je beter een gravelbike mee had kunnen nemen vind ik niet dat het een mtb route is zeg maar :+ Daarom zoek ik iets wat ook gewoon meer singletrack is. Het hoeft niet met metershoge drops, maar de singletrack fietst nou eenmaal veel leuker op een mtb :P

Heeft er iemand ervaring met Garmin vermogensmeters? Ik wil een set dubbelzijdige pedalen kopen. Op de racer en de mtb heb ik SPD (die wegwielrenners verachten me vast, boeit me niet) zodat ik dezelfde schoenen, schoenplaatjes, pedalen etc kan gebruiken. Nu las ik ook dat je die van Garmin makkelijk kan overzetten?

Wat mij het meeste zorgen baart is dat ze op de MTB gewoon flink op hun kloten krijgen. Ik fiets niet enkel gravelpaadjes namelijk maar er worden gewoon drops gepakt en met m'n 95kg ben ik niet licht. Ik heb géén zin om na een jaar een garantieclaim in te moeten dienen, de pedalen moeten gewoon kwaliteit zijn en verwacht er minstens 5 jaar mee te doen. Dat ze makkelijk over te zetten zijn is wel een pré. Dat ik het hele pedaal moet overzetten is niet fijn maar acceptabel, in de zomer fiets ik vooral op de weg want dan zijn de mtb routes vaak mul hier in Schoorl. Maar soms wil ik nog wel eens de mtb meenemen naar UHR of nijmegen, dan moet ik niet eerst een kwartier staan te klooien om pedalen te wisselen. (waarschijnlijk is het op dat moment toch 'ik heb die meter dus wil ik hem gebruiken ook' ipv 'dan maar een keer zonder'). Ik heb geen schuur om te sleutelen, enkel een berging, dus dat leek mij juist handig van de garmins.
Bartje is niet te vergelijken met MH2D, het is echt veel meer mountainbiken, mede door het landschap. Je hebt steile klimmetjes en ook mooie afdalingen waarin redelijk dikke keien liggen bijv. Doordat het zo massaal is zijn het niet echt singletracks maar het landschap 'maakt' het meer mtb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:46
Gaat er hier iemand meedoen aan Hammerstone MTB?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-10 07:52
Kluus schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:21:
Ik heb een powermeter op al mijn fietsen, inclusief gravel en MTB dus om over het geheel mijn trainings belasting bij te maken. Dat is uberhaupt het enige waar ik de PM nog voor gebruik eigenlijk. ;)

Voor de racer heb ik ook pedalen (Assioma) maar op de MTB heb ik gewoon een "goedkope" spider PM van Sigeyi, zo heb ik toch een totaal meting en lekker op een plek waar het eigenlijk niet kapot kan. :) Al geloof ik ook wel dat die pedalen daar tegen kunnen, maar zo'n spider was, als het past, gewoon de goedkoopste optie voor een totale meting.
Ik zou zelf je trainingsbelasting op de mtb niet met de powermeter doen, maar eerder op HR of iets er tussenin. In mijn ervaring zegt de hoeveelheid vermogen vrij weinig over de ervaren belasting op de mtb, mijn ratio power/hr is op de mtb iig bedroevend laag en een ritje wat qua average/normalized power een z2 rit op de racefiets zou kunnen zijn voelt als tempo of daarboven.

Overigens favero's hier. Die zijn nog heel ondanks dat ze al wat stronkjes van dichtbij hebben gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastard op 13-10-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:21
Strider schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:17:
Heb wel even getwijfeld. Aantal keer meegedaan aan de Bart Brentjens Challenge, wel echt één van de leukere mtb events in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Bastard schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:28:
[...]

Ik zou zelf je trainingsbelasting op de mtb niet met de powermeter doen, maar eerder op HR of iets er tussenin. In mijn ervaring zegt de hoeveelheid vermogen vrij weinig over de ervaren belasting op de mtb, mijn ratio power/hr is op de mtb iig bedroevend laag en een ritje wat qua average/normalized power een z2 rit op de racefiets zou kunnen zijn voelt als tempo of daarboven.

Overigens favero's hier. Die zijn nog heel ondanks dat ze al wat stronkjes van dichtbij hebben gezien.
Mwah ik vind dat in de praktijk wel mee vallen volgens mij, maar ik kijk ook daar niet zo erg meer naar tegenwoordig. Eigenlijk heb ik het idee best zonder PM af te kunnen op al mijn fietsen de laatste tijd, ik fiets toch met name op gevoel (zeker op de MTB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ja, ik ga met een aantal leden van mijn MTB club meedoen. Wij doen de 85KM op zondag. Lijkt me een leuk evenement, heb er nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-10 12:22
Ja, ik ga meedoen. Zondag de 105 kilometer. Ben benieuwd of er veel veranderd is ten opzichte van de Bart Brentjens Challenge. Ik hoorde dat het nu wel iets meer klimmen en dalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Cool, wat voor outfit gaan jullie dragen. Max temp is 13 graden. Ik twijfel of een bibshort met een jersey (korte mouwen) niet te koud gaat worden.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-10 19:12
Strider schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:19:
Cool, wat voor outfit gaan jullie dragen. Max temp is 13 graden. Ik twijfel of een bibshort met een jersey (korte mouwen) niet te koud gaat worden.
Doe je er een thermo hemd eronder?
Zelf zou ik een dun jasje erover doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
procaliber schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:21:
[...]

Doe je er een thermo hemd eronder?
Zelf zou ik een dun jasje erover doen.
Nops, draag ik nooit.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:21
rodiee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Ja, ik ga meedoen. Zondag de 105 kilometer. Ben benieuwd of er veel veranderd is ten opzichte van de Bart Brentjens Challenge. Ik hoorde dat het nu wel iets meer klimmen en dalen is.
Heb begrepen dat ze wel enthusiast rekenen met hoogtemeters. Het is zeker een zwaar parcours voor Nederlandse begrippen, maar als redelijk onervaren mtb'er vond ik het nog prima te doen (laatste keer was 3-4 jaar terug).

Grootste verandering is dat het nu wel meer een race-format is, in ieder geval de 105km/zondag. Je moet ook finishen binnen de 6u geloof ik, wat al best een uitdaging is. Ze zullen je niet van de baan trekken lijkt me, maar dan stopt de tijdmeting. Als je denkt langzamer te zijn dan dat zou ik ook lekker voor de 85km kiezen, die is zwaar genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-10 12:22
Strider schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:19:
Ik ga denk ik voor bibshort, jersey met korte mouwen en armstukken die je makkelijk uit kan doen als het wel te warm wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rodiee schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:48:
[...]

Ik ga denk ik voor bibshort, jersey met korte mouwen en armstukken die je makkelijk uit kan doen als het wel te warm wordt.
Ja, ik ga helaas niet deze rit doen (wel overwogen, deze week nog) maar dit geld voor iedere rit in deze omstandigheden ja. Deze tijd van het jaar, met deze temperaturen inderdaad lekker modulair houden met armstukken die eventueel uit kunnen en dan later nog aangevuld met windstopper en beenstukken.

Ik heb ook nog wat lange dunne shirts die ik zou overwegen als het niet boven de 15 uit komt, maar alle dikkere kleding komt pas bij max temp onder 10 graden kijken.

Veel plezier dit weekend, lijkt me een gaaf evenement!

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 15-10-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:50
Zullen we Nederlands spreken met elkaar?
Als het max. 13 graden tijdens voor een belangrijk evenement, dan ga je (ik) in een korte broek zonder been stukken, een fietsshirt met korte mouwen, een thermo ondershirt en een paar mouwstukken die je makkelijk omlaag (naar je polsen) en weer omhoog kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-10 14:57
Laatst had ik het verhaal dat ik Effetto Mariposa rimstrips had gebruikt (nog steeds naar hele grote tevredenheid), maar dat de eerste set voor tussen de 25 en 30mm interne velgbreedte te breed waren voor een velg met een interne breedte van 25mm.

Ik heb nu dus 4 stuks over die ik niet meer nodig heb en geschikt zijn voor 26" en 27,5". Mocht iemand ze graag willen hebben, dan mag je mij een DM sturen. Dan mag je ze van mij hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNeOD_THLIeDoq1ldVkNNwayHws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L79uDrK1pET2qjAnUmYf2Je0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ciperen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-10 21:38
Ypuh schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:00:
[...]

Heb begrepen dat ze wel enthusiast rekenen met hoogtemeters. Het is zeker een zwaar parcours voor Nederlandse begrippen, maar als redelijk onervaren mtb'er vond ik het nog prima te doen (laatste keer was 3-4 jaar terug).

Grootste verandering is dat het nu wel meer een race-format is, in ieder geval de 105km/zondag. Je moet ook finishen binnen de 6u geloof ik, wat al best een uitdaging is. Ze zullen je niet van de baan trekken lijkt me, maar dan stopt de tijdmeting. Als je denkt langzamer te zijn dan dat zou ik ook lekker voor de 85km kiezen, die is zwaar genoeg.
Binnen de 6 uur finishen is voor wedstrijd rijders met licentie. Toertocht zonder licentie mag (terecht) langer duren.
De laatste verzorgingspost op 80 van de 105 kms is open tot 15:45, dat is al 6:15 uur vanaf de start. Finish zal wel tussen 17 en 18u sluiten, 18u is ook einde programma zag ik zojuist

Ik fiets ook de 105 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:55
Ik ben in de markt voor een nieuwe Canyon GC maat L.

Ik twijfel heel erg of ik ga wachten op de Grand Canyon AL 6 of dat ik voor de Grand Canyon AL 8 (oud frame?) moet gaan.

Voordelen Grand Canyon AL 6 (€999)
+ €100 goedkoper
+ 1 kilo lichter (!)
+ 12 speed ipv 11

Voordelen Grand Canyon AL 8 (€1099)
+ Looks, kwestie van smaak natuurlijk maar zwart frame met skinwalls is echt mijn favoriet
+ Dropper
+ Betere vork?
+ Direct leverbaar

De pluspunten van de een zijn direct ook de minpunten van de ander.
Als ze vandaag allebei beschikbaar waren geweest had ik denk ik voor de 6 gegaan en evt zelf de skinwalls erbij gekocht... Iemand nog tips, of zijn er verschillen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03:52
Martinique schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:22:

Ik twijfel heel erg of ik ga wachten op de Grand Canyon AL 6 of dat ik voor de Grand Canyon AL 8 (oud frame?) moet gaan.

+ €100 goedkoper
+ 1 kilo lichter (!)
+ 12 speed ipv 11

+ Looks, kwestie van smaak natuurlijk maar zwart frame met skinwalls is echt mijn favoriet
+ Dropper
+ Betere vork?
+ Direct leverbaar

Als ze vandaag allebei beschikbaar waren geweest had ik denk ik voor de 6 gegaan en evt zelf de skinwalls erbij gekocht... Iemand nog tips, of zijn er verschillen die ik over het hoofd zie?
Ik zou geloof ik liever een 11speed hebben. Minder gevoelig voor afstelling waarschijnlijk en goedkopere onderdelen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Jampot007 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:20:
[...]

Ik zou geloof ik liever een 11speed hebben. Minder gevoelig voor afstelling waarschijnlijk en goedkopere onderdelen.
Ja.. elk voordeel heeft zijn nadeel zeg maar... Wat je zegt kan je meenemen in de afweging. Maar andersom is er ook een hoop voor 12 speed te zeggen, toekomst bestendig, groter bereik, met deore ook zeker betaalbaar, nieuwer, soepeler (mits goed afgesteld inderdaad)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:32
Martinique schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:22:

+ €100 goedkoper
+ 1 kilo lichter (!)
+ 12 speed ipv 11

+ Dropper
+ Betere vork?
+ Direct leverbaar

Voor dat geld kan je ook wel een dikke tweedehands vinden. Is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:55
418O2 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:00:
[...]

Voor dat geld kan je ook wel een dikke tweedehands vinden. Is dat geen optie?
Thanks, Marktplaats houd ik ook wel in de gaten inderdaad.

@Jampot007 goed punt vwb afstelling inderdaad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Net een Cushcore Pro op mn RaceFace Next R31 gemonteerd. Nu heeft die Next R een normaal kanaal er in en is zo een Bontrager SE4 niet zo strak om te installeren maar oprecht: zo lastig was dat eigenlijk niet. Sure het is lastiger dan zonder (of met de veel lichtere Panzer Enduro insert) maar valt allemaal wel mee. Goed de bead in het kanaal leggen en gaan. Een Grid Gravity Specialized Hillbilly heb ik wel eens meer mee geworsteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:19
Erop is makkelijker dan eraf. Met veel moeite kreeg ik mountainbike banden met insert wel weer heel van de velg. Voor mijn gravel set was dat anders, dat was geen cushcore overigens maar rimpact. Lange tijd zonder problemen zonder insert gereden (fully ipv hardtail maakt dat ook wel makkelijker).
Paar weken terug wel een paar deuken in mijn achtervelg gereden (ook weer recht gekregen met een tang) in Wales door een paar keer net te enthousiast te landen op rotsen. Heb nu exo+ achter. In Belgie, Duitsland en in de Alpen deze zomer ging dat nog prima, misschien had ik toch net te weinig lucht erin. Wil liever niet terug aan de inserts :) Ik zou eerder nog de stap maken naar doubledown denk ik.

Had er vandaag in Spa achter iets meer lucht in gedaan (1.7 ipv 1.6 bar) en dat kwam goed. Wel halverwege een afdaling een voorband die wegschoof (maxxgrip DHR ii), valt toch tegen hoeveel moeilijker het is om te rijden in deze condities tegenover de zomer. Bikepark wales kreeg net iets meer onderhoud zeg maar, waardoor het daar nat nog prima te doen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

cedrix5 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:19:
Erop is makkelijker dan eraf. Met veel moeite kreeg ik mountainbike banden met insert wel weer heel van de velg. Voor mijn gravel set was dat anders, dat was geen cushcore overigens maar rimpact. Lange tijd zonder problemen zonder insert gereden (fully ipv hardtail maakt dat ook wel makkelijker).
Paar weken terug wel een paar deuken in mijn achtervelg gereden (ook weer recht gekregen met een tang) in Wales door een paar keer net te enthousiast te landen op rotsen. Heb nu exo+ achter. In Belgie, Duitsland en in de Alpen deze zomer ging dat nog prima, misschien had ik toch net te weinig lucht erin. Wil liever niet terug aan de inserts :) Ik zou eerder nog de stap maken naar doubledown denk ik.

Had er vandaag in Spa achter iets meer lucht in gedaan (1.7 ipv 1.6 bar) en dat kwam goed. Wel halverwege een afdaling een voorband die wegschoof (maxxgrip DHR ii), valt toch tegen hoeveel moeilijker het is om te rijden in deze condities tegenover de zomer. Bikepark wales kreeg net iets meer onderhoud zeg maar, waardoor het daar nat nog prima te doen was.
Fair enough, ondanks dat die Raceface units 10 jaar no questions asked garantie hebben in een insert op m'n OneOne enduro hardtail toch wel een aardig idee. Als het er af moet zet ik er denk ik gewoon 2 lijmklemmen op, denk dat dat wel helpt. Of knip de bead door als de band toch versleten is.

Qua nattigheid scheelt natuurlijk enorm hoe nat het echt is. 2 jaar terug toen het vanaf eind september tot nieuwjaar bijna alleen maar regende was het op veel plekken rampzalig waar het anders nooit z'n probleem was. Puur omdat de ondergrond 100% verzadigd was. Buiten het onderhoud (en afwatering) is er verder in z'n bikepark over het algemeen natuurlijk geen modder/kleiachtige grond in gebruik bij herstel maar meer zanderige grond al dan niet met fijn gemalen bouwpuin (of gewoon afentoe een handje cement :P) er door. Dat plakt überhaupt niet echt en voert water veel sneller af.
Pagina: 1 ... 283 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic