Strider schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:39:
Ik overweeg al een tijdje om van een 34t naar een 36t blad over te stappen, het bereik van 10-52 cassette + 34t bevalt mij wel maar ik fiets het meeste in het bereik van
14 - 21, waarbij ik dus alle andere tandwielen vrijwel onbenut laat, behalve als ik naar een terrein ga met meer hoogte meters. Dan maak ik wel gebruik van ook het grootste tandwiel.
Als ik overstap naar 36t verwacht ik gebruik te gaan maken van het bereik: 14-24 op de cassette, waarbij de stap tussen versnelling 8-7 groter gaat worden dan 9-8 nu is. Dan zou de cassette toch wel wat langer mee moeten gaan. Of is dat verschil marginaal?
Meer mensen overstapt van 34t naar 36t?
[
Afbeelding]
Het gaat hier om een Sram XX1 setup met een SRAM XG-1299 Eagle achter, en die zijn duur om te vervangen.
Verschil is marginaal, je schuift minder dan half kransje op:
/f/image/lOlf4bs6Psb0nVD4R4N7jBAE.png?f=fotoalbum_large)
Je zit met de 21 op de 34 nog steeds dichter bij de 21 op de 36 dan de 24, welke je eigenlijk zou willen rijden.
34 vs 38 komt dichter in de buurt van 1 kransje verschil (maar dan nog zal het slijtage verschil op dit stukje bereik klein zijn)
Linkje om details te bekijken en eventueel aanpassingen te maken om te zien wat dan het verschil is
https://ritzelrechner.de/...,28,32,36,42,50&UF2=2328#
wat je vaak ziet is mensen die met een 32T voor in groepjes gravel achtige routes rijden, dan sloop je vrij snel je 10T, maar je geeft aan dat je het meest in het midden van je cassette zit, en dat is dus prima, dat hoef je voor de slijtage niet te veranderen, dat zou je moeten doen als je de 10 en 12T nu echt veel zou gebruiken (deze slijten ook extra hard omdat de load over weinig tanden verdeeld wordt, slechte kettinglijn etc)
Besef daarnaast ook dat je op deze manier ook je bereik verschuift naar het stuk waar de gaps groter worden (+ met een groter voorblad worden dezelfde gaps procentueel ook groter qua development). Ben je gevoelig voor het trappen van een bepaalde cadans, dan is dat nog een reden om niet een te groot voorblad te nemen. (als het niet zoveel uitmaakt of je 70 of 95 draait, dan is het een ander verhaal).
verder ben ik van mening dat je beter de juiste versnelling voor bergop kan hebben, dan voor bergaf, als je bergaf nog moet meetrappen als je 50 km/uur gaat, dan moet je downhill wedstrijden gaan doen.
mocht je bereik bergaf tekort komen, rol je wel verder, kom je berop te kort, moet je lopen. ik weet wel wat ik liever doe.
Het ligt ook behoorlijk aan waar je (het meeste) rijdt, en hoe sterk je zelf bent, iemand met een FTP van 350 kan best een 38 benutten (zowel aan de zware als lichte kant). maar met 250 watt of minder ben je beter af met een 32 of 34 (tenzij je alleen vlak rijdt, blijft een combinatie van deze 2 factoren wat het beste bij je past)
(ik heb een 32 op mijn MTB, met een shimano 10-51 cassette en dat bevalt prima, ik heb op de vorige fiets ook ge-experimenteerd met verschillende voorbladen, maar dat was meer noodzakelijk omdat daar slechts een 11-42 achter zat).
[
Voor 32% gewijzigd door
Prulleman op 13-11-2025 13:46
]