Gewoon een setje CeramicSpeed wieltjes er dan in zetten.henri86 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:44:
[...]
Zou meer zijn om een beetje kleur aan te brengen
Vorig weekend naar Zuid Limburg geweest met de MTB. Zaterdag de routes Gulpen en Mechelen aan elkaar geknoopt en zondag nog een rondje oost van Epen gedaan. (Geen idee hoe die route heet, kwam mn maatje mee en die had hem van Komoot geloof ik.)
Lekker gefietst, vooral de Gulpen route. Maar een beetje vreemd dat we 2x een opmerking als "volgende keer wandelen he" kregen... Toen ik bij de 2e vriendelijk aangaf dat het ook een MTB route was, werd er gereageerd met "ja, de weg is van iedereen" ... Mkay. Dus wat is je punt dan?
Voor de goeie orde, wij gedroegen ons -denk ik- voorbeeldig. Tijdig bellen, vriendelijk groeten, remmen bij passeren, zo veel mogelijk aan de kant gaan, etc... Zijn dit gewoon wandel evangelisten of is het een of ander lokaal ontmoedigings initiatief ofzo?
Ik vond het echt heel raar gedrag. Als je in een kano zit ga je toch ook niet iedere roeier die je tegenkomt vertellen dat ie het verkeerd doet?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pjwGAjv3ngxP4wvZEsIZMyHa.jpg?f=user_large)
"Deze weg is dicht"
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iod3jgB4JKpkPHPatEJWi91u.jpg?f=user_large)
Mooi groen is niet lelijk
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5Lpi1r5tX11vBB0opIQ7r7xl.jpg?f=user_large)
Lekker gefietst, vooral de Gulpen route. Maar een beetje vreemd dat we 2x een opmerking als "volgende keer wandelen he" kregen... Toen ik bij de 2e vriendelijk aangaf dat het ook een MTB route was, werd er gereageerd met "ja, de weg is van iedereen" ... Mkay. Dus wat is je punt dan?
Voor de goeie orde, wij gedroegen ons -denk ik- voorbeeldig. Tijdig bellen, vriendelijk groeten, remmen bij passeren, zo veel mogelijk aan de kant gaan, etc... Zijn dit gewoon wandel evangelisten of is het een of ander lokaal ontmoedigings initiatief ofzo?
Ik vond het echt heel raar gedrag. Als je in een kano zit ga je toch ook niet iedere roeier die je tegenkomt vertellen dat ie het verkeerd doet?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pjwGAjv3ngxP4wvZEsIZMyHa.jpg?f=user_large)
"Deze weg is dicht"
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iod3jgB4JKpkPHPatEJWi91u.jpg?f=user_large)
Mooi groen is niet lelijk
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5Lpi1r5tX11vBB0opIQ7r7xl.jpg?f=user_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Charly op 11-09-2025 14:33 ]
Het punt is dat het niet voor iedereen goed kunt doen. Laat het gaan, laat het los, laat mensen zelf hun eigen zondag vergallen door huisgemaakte zure opmerkingen.Charly schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:27:
Mogelijk ben je de duizendste die er die dag langs wil en zijn ze het een beetje zat.
Oh ik ben als part time wielrenner helaas wel wat gewend inmiddels. Maar dit klonk verder niet zuur of vervelend, juist daarom vond ik het zo verwarrend denk ikHencksch schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:22:
[...]
Het punt is dat het niet voor iedereen goed kunt doen. Laat het gaan, laat het los, laat mensen zelf hun eigen zondag vergallen door huisgemaakte zure opmerkingen.
Mogelijk ben je de duizendste die er die dag langs wil en zijn ze het een beetje zat.
Het probleem is een beetje dat een kleine groep het vaak voor het collectief verpest. Dat geld niet alleen voor de wandelaars maar ook voor mensen op de MTB.Charly schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:23:
[...]
Oh ik ben als part time wielrenner helaas wel wat gewend inmiddels. Maar dit klonk verder niet zuur of vervelend, juist daarom vond ik het zo verwarrend denk ik
Was laatste met de kids in nabij Schoorl op het strand (had geen MTB mee helaas) en daarna een wandeling door de duinen. Ik denk dat we op een gegeven moment de noord route kruiste, de MTB's hadden voorang op het fietspad. Maar de snelheid die aangehouden werd door sommige mensen op de MTB was dusdanig hoog (35-40 per uur na een blinde bocht) dat het terwijl ik daar liep 2x bijna mis ging bij een groep kinderen die wilde oversteken samen met papa en mama. Er was gewoon 0,0 respect voor andere mensen in het gebied het enige wat telde was het verbeteren van de strava tijd leek het wel.
Van de mensen met wie ik vaak samen fiets ben ik de enige met een Bel, al moet ik vaak nog roepen, omdat ze me niet horen. Dat roepen kan natuurlijk ook voor irritatie zorgen.
[ Voor 7% gewijzigd door BasvanS op 12-09-2025 10:58 ]
Dan is er sprake van een ontwerpfout in de aanleg van het parcours. Op de route Rhenen en de route Soest hebben we bij dit soort oversteekpunten een keerlus aangelegd. En op Rhenen zelfs een dubbele. Dan word je gedwongen een heel krappe en scherpe bocht naar rechts te maken en daarna nog een naar links, waardoor je helemaal (bijna dan) stil staat. En dan kun je daarna pad oversteken. Leer je in elk geval van sturen. Altijd handig.BasvanS schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:56:
[...]
Het probleem is een beetje dat een kleine groep het vaak voor het collectief verpest. Dat geld niet alleen voor de wandelaars maar ook voor mensen op de MTB.
Was laatste met de kids in nabij Schoorl op het strand (had geen MTB mee helaas) en daarna een wandeling door de duinen. Ik denk dat we op een gegeven moment de noord route kruiste, de MTB's hadden voorang op het fietspad. Maar de snelheid die aangehouden werd door sommige mensen op de MTB was dusdanig hoog (35-40 per uur na een blinde bocht) dat het terwijl ik daar liep 2x bijna mis ging bij een groep kinderen die wilde oversteken samen met papa en mama. Er was gewoon 0,0 respect voor andere mensen in het gebied het enige wat telde was het verbeteren van de strava tijd leek het wel.
Van de mensen met wie ik vaak samen fiets ben ik de enige met een Bel, al moet ik vaak nog roepen, omdat ze me niet horen. Dat roepen kan natuurlijk ook voor irritatie zorgen.
Ben verder niet bekend in schoorl dus ik weet oprecht niet of het een kruising met de route noord was. Het was er wel erg druk met mensen op MTB/Gravel bike, dus dat was een aanname.Hencksch schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:41:
[...]
Dan is er sprake van een ontwerpfout in de aanleg van het parcours. Op de route Rhenen en de route Soest hebben we bij dit soort oversteekpunten een keerlus aangelegd. En op Rhenen zelfs een dubbele. Dan word je gedwongen een heel krappe en scherpe bocht naar rechts te maken en daarna nog een naar links, waardoor je helemaal (bijna dan) stil staat. En dan kun je daarna pad oversteken. Leer je in elk geval van sturen. Altijd handig.
Punt is dat er in beide * groepen * mensen zijn die geen rekening houden met elkaar. Maar je kunt dat als wandelaar niet tegen een fietser zeggen --> want middelvinger!
Wat je wel kunt doen is als wandelaar een wandelaar aan spreken of als MTBér een MTBér.
35-40 km/u op de mtb op een route?!BasvanS schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:56:
[...]
Het probleem is een beetje dat een kleine groep het vaak voor het collectief verpest. Dat geld niet alleen voor de wandelaars maar ook voor mensen op de MTB.
Zat die blinde bocht voor de kruising met het fietspad na een steile afdaling ofzo?
MTB amper aangeraakt dit jaar door tijd gebrek maar ik heb een oplossing! Wacht nog even met echte MTB routes tot ze wat ouder is overigens.
)
eMTB gekocht voornamelijk om mee in het buitenland te rijden (ouders hebben huisje in de Eifel wat het zeer eenvoudig maakt om iets te plannen...). Merk dat ik met vakanties vaak de intentie heb hem mee te nemen, maar dan zit met "waar laat je de fiets in hotels etc" al lijkt dat in de wintersport gebieden geen issue (ski opslag). Had hem dit jaar helaas in de Dolomieten niet bij me, ook omdat hikes met koter al de hele agenda vulde. To much to do and to little time...
Members only:
(baby is echt, de helm is chatgpt
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wil dit ook nog eens gaan doen!. Zelf jaren aan motocross en enduro ritten gedaan, al lijkt me die grote drops de eerste keer best wel even slikken.Daan_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:47:
[...]
Twee jaar terug Roadgap (Winterberg) voor het eerst gesprongen meet een eMTB. Spectral ON CFR LTD. Deze E heeft 150 voor en achter. En veerweg voor en achter niet volledig gebruikt.
Afgelopen jaar en dit jaar, de Torque ON CF meegehad. Met 175 achter 180 voor. Niet omdat deze meer veerweg heeft. De geometrie ligt mij stuk beter. Ondanks dat fiets stuk zwaarder is. voelt deze prettiger aan op bijvoorbeeld de Groomer lijn van Greenhill.
Het is vooral de mindf#ck bij deze drops. Landing is vrij smooth van de Roadgap (loose Lee foto2). Deze is ook prima te doen. Met bijvoorbeeld een trail hardtail.
De jump van foto 1 is van de downhill. Hier is de landing vrij smooth. Weinig impact op je fiets. Impact kwam eerder erna. Op de twee afstapjes. Of op de stukken voor je bij de jump uitkomt, rockgarden en wat daar voor ligt. De gap zit niet meer in de downhill. Ze hebben van deze lijn nodige aangepast. (wellicht tijdelijk?)
Wel gemerkt dat ik met de E wel ietsjes meer snelheid mag hebben op de wat grotere drops. Iets met zwaartekracht ;-)
----
Tweede drop op filmpje is niet hoog. Tussen de 120cm en 150cm. Maar impact is daar best stevig. Meeste fietsen er dan ook langs. Hij blijft wel leuk ;-)
De drop voor je de Roadgap springt is van formaat stoeprandje. Maar heeft meer impact op je veerweg dan de roadgap zelf.
[YouTube: Drop fun Greenhill bikepark + Road gap Winterberg bikepark - 4K]
eMTB gekocht voornamelijk om mee in het buitenland te rijden (ouders hebben huisje in de Eifel wat het zeer eenvoudig maakt om iets te plannen...). Merk dat ik met vakanties vaak de intentie heb hem mee te nemen, maar dan zit met "waar laat je de fiets in hotels etc" al lijkt dat in de wintersport gebieden geen issue (ski opslag). Had hem dit jaar helaas in de Dolomieten niet bij me, ook omdat hikes met koter al de hele agenda vulde. To much to do and to little time...
[ Voor 71% gewijzigd door Tortelli op 12-09-2025 21:21 ]
Vanuit Noord heb je nergens voorrang op fietspaden of wandelpaden ( op het hele parcours niet). Laat staan dat er op veel plekken 35-40 gereden kan worden op Noord, op midden en zuid zijn de meeste oversteekjes over voetpaden/ fietspaden. Vooral op zuid kan flink door gekacheld worden op sommige stukken, vooral na de nok is het nog wel is listig.henri86 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:09:
[...]
35-40 km/u op de mtb op een route?!
Zat die blinde bocht voor de kruising met het fietspad na een steile afdaling ofzo?
Was een relatief flauwe bocht, vanachter een duin vandaan, vals plat, naar beneden zeg maar. Lekker windje mee, ik had zelf ook wel aan willen zetten en snap de snelheid drang op dat moment ook wel. Maar daarvoor was het gewoon te druk.henri86 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:09:
[...]
35-40 km/u op de mtb op een route?!
Heb nog even snel gekeken waar het was, maar kan het niet vinden/aanwijzen op de kaart.
Punt blijft, als MTBer kun je elkaar aanspraken en als wandelaars ook, maar als je wat over elkaar gaat roepen werkt het alleen maar averechts.
Denk dat het voor 95% te maken heeft met het tempo dat wielrenners nastreven. Als je gewoon op een gepaste snelheid aan komt rijden, heb je eigenlijk nooit problemen.
https://overpass-turbo.eu...bHpH0KfX0&c=BLlw8ECDfO&R=BasvanS schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:25:
[...]
Was een relatief flauwe bocht, vanachter een duin vandaan, vals plat, naar beneden zeg maar. Lekker windje mee, ik had zelf ook wel aan willen zetten en snap de snelheid drang op dat moment ook wel. Maar daarvoor was het gewoon te druk.
Heb nog even snel gekeken waar het was, maar kan het niet vinden/aanwijzen op de kaart.
Punt blijft, als MTBer kun je elkaar aanspraken en als wandelaars ook, maar als je wat over elkaar gaat roepen werkt het alleen maar averechts.
Succes
Maar in en rond Schoorl wordt uiteraard ook heel veel buiten het parcours gefietst.
[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 13-09-2025 08:50 ]
Zelf nog geen gedoe gehad in hotels of appartementen om fiets mee te nemen. Neem vaak van te voren contact met ze op en stel de vraag of ze mogelijkheid hebben om veilig fiets te stallen. Vaak komt dat wel goed. En is het een probleem dan opzoek naar ander hotel/appartement ;-) Wel altijd 1 a 2 goede sloten mee om fiets vast te kunnen zetten. Als deze in garage of elders gestald mag worden...Tortelli schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:13:
Wil dit ook nog eens gaan doen!. Zelf jaren aan motocross en enduro ritten gedaan, al lijkt me die grote drops de eerste keer best wel even slikken.
De E is mijn go to bike voor trail/enduro ritten. Waar je op saai pad omhoog mag fietsen om bij de trail te komen. Zo wat meer fun naar beneden toe. Over twee weken voor eerst sinds jaren weer eens met bio bike (enduro) Naar een bikepark. Over twee weken Willingen en Greenhill. Hopen dat breuk in pols en hand goed genoeg geheeld zijn. Loop nu nog met een brace rond

In NL helaas weinig tot geen mogelijkheden om drops te oefenen van 1.5m of 2m. Meeste zijn van formaat stoeprandje. Merk bij mij zelf dat drops van +/- 3m een mindf#ck blijft. Wellicht speelt leef tijd beetje mee.

-----
Vandaag stuur vervangen van OneUp v2 35mm rise 770mm naar een PNW Loam 50mm rise 780mm. Deze heeft ook wat meer back sweep OneUp heeft 8 PNW heeft 10. Zou ook wat beter voor mijn pols en hand moeten zijn. De 50mm wil ik vooral gebruiken voor bikepark bezoeken....
Straks monteren en inkorten. Gelijk remmen nog eens ontluchten en dan is fiets klaar voor over twee weken ;-)
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 13-09-2025 10:14 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
In Nederland blijven de meeste routes heel braaf helaas.
Bikepark Mook is de enige plek waar ik drops kan oefenen al is de hoogste van de 3 denk ik ook maar een metertje.
Ik was paar weken terug 2 dagen in Greenhill.
De hoogste drop van de 3 halverwege Mixtape ging niet helemaal lekker, ik had iets teveel nosedive, kwam hard neer en kon hem nog maar net houden.
Weet nog steeds niet wat precies mis ging... Te weinig snelheid wellicht?
YouTube: Green Hill Bikepark, zwarte drop, ging niet helemaal goed 🙈
De rode drop ging wel goed
YouTube: Green Hill Bike Park, Rode drop
Bikepark Mook is de enige plek waar ik drops kan oefenen al is de hoogste van de 3 denk ik ook maar een metertje.
Ik was paar weken terug 2 dagen in Greenhill.
De hoogste drop van de 3 halverwege Mixtape ging niet helemaal lekker, ik had iets teveel nosedive, kwam hard neer en kon hem nog maar net houden.
Weet nog steeds niet wat precies mis ging... Te weinig snelheid wellicht?
YouTube: Green Hill Bikepark, zwarte drop, ging niet helemaal goed 🙈
De rode drop ging wel goed
YouTube: Green Hill Bike Park, Rode drop
De twee drops zijn niet zo hoog, maar je komt hier al snel met te veel snelheid aan. Landing ligt vrij kort op de drop en is ook niet zo lang. Kan door slome niet zo goed zien. Mijn aanname is dat je iets te hard aankomt en iets te veel je fiets vooruit duwt. Als ik op deze drop aankom dan gaat snelheid er enorm uit en verder doe ik bijna niks. Dan nog land ik geregeld te diep.
De drop vanuit start huisje in Greenhill beter te doen dan die zwarte drop. Landing ligt wat verder en je kan met normale snelheid aankomen rijden. Gaat deze lekker dan zou je kunnen kijken bij de pistebully. Die is ook goed te doen met zelfde techniek als die je gebruikt bij het huisje.
Bikepark Valkenhuizen Arnhem (niet echt een bikepark meer klein skill parkje waar veelal clinics wordt gegeven. Hier kun je dan wel weer wat beter progressie van drops oefenen.
De drop vanuit start huisje in Greenhill beter te doen dan die zwarte drop. Landing ligt wat verder en je kan met normale snelheid aankomen rijden. Gaat deze lekker dan zou je kunnen kijken bij de pistebully. Die is ook goed te doen met zelfde techniek als die je gebruikt bij het huisje.
Bikepark Valkenhuizen Arnhem (niet echt een bikepark meer klein skill parkje waar veelal clinics wordt gegeven. Hier kun je dan wel weer wat beter progressie van drops oefenen.
Dat huisje durfde ik nog niet aan toen, zeker omdat de zwarte drop mis ging was ik even klaar met progressie die dag
Meeste filmpjes met uitleg overdrops die je op YouTube vindt. Gaan over drops zoals het starthuisje. Hoogte van drop is ook +/- afstand van de landing. Op zwarte drop is landing vrij kort.Marsman83 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:37:
Dat huisje durfde ik nog niet aan toen, zeker omdat de zwarte drop mis ging was ik even klaar met progressie die dag
Bij beide drops gebruik je zelfde techniek. Op de zwarte drop ga je heel stuk langzamer eraf. Anders schiet je te ver door. En fiets naar voren duwen techniek (met gradatie van landing mee). Op de zwarte drop doe je dit iets subtieler. Je hebt hier niet veel nodig. Ga niet hopen vanaf de drop. Dit zagen we ook geregeld voorbij komen. En vaak was timing beetje of met nose dive als gevolg. Heftige val gezien met ambulance als gevolg op de eerste groomer drop.
Mocht je daar nog keer komen. Zou ik echt eens bij beide drops rustig gaan kijken naar andere. Desnoods eens filmen. Dan zul je waarschijnlijk zien dat het starthuisje vrij smooth is. En meer vergeving gezind is dan de zwarte drop.
Jump en Drop clinic van MTBclinic.nl is wellicht een optie. Hier bouw je de drops beetje op. Gaat dit lekker dan zullen ze je vast vragen om te kijken hoe de drop voelt op verschillende snelheden. Zelfs voor wat ervaren droppers, kan dit een leuke clinic zijn. Dan zetten ze gewoon jumpje op de drop voor je
Ik zie niet echt iets verkeerd gaan bij de eerste drop. Dat je voorwiel eerst landt is niet zo heel erg. Volgens mij ging het eerder mis bij het remmen na de drop dan bij de drop zelf.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Voor jou stukje weg maar Spaarnwoude: YouTube: Het meest uitdagende bikepark van Nederland // MTB Challenge Is kleine 2 meter vanaf de gondel volgensmij.Daan_ schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:07:
[...]
Zelf nog geen gedoe gehad in hotels of appartementen om fiets mee te nemen. Neem vaak van te voren contact met ze op en stel de vraag of ze mogelijkheid hebben om veilig fiets te stallen. Vaak komt dat wel goed. En is het een probleem dan opzoek naar ander hotel/appartement ;-) Wel altijd 1 a 2 goede sloten mee om fiets vast te kunnen zetten. Als deze in garage of elders gestald mag worden...
De E is mijn go to bike voor trail/enduro ritten. Waar je op saai pad omhoog mag fietsen om bij de trail te komen. Zo wat meer fun naar beneden toe. Over twee weken voor eerst sinds jaren weer eens met bio bike (enduro) Naar een bikepark. Over twee weken Willingen en Greenhill. Hopen dat breuk in pols en hand goed genoeg geheeld zijn. Loop nu nog met een brace rond![]()
In NL helaas weinig tot geen mogelijkheden om drops te oefenen van 1.5m of 2m. Meeste zijn van formaat stoeprandje. Merk bij mij zelf dat drops van +/- 3m een mindf#ck blijft. Wellicht speelt leef tijd beetje mee.![]()
-----
Vandaag stuur vervangen van OneUp v2 35mm rise 770mm naar een PNW Loam 50mm rise 780mm. Deze heeft ook wat meer back sweep OneUp heeft 8 PNW heeft 10. Zou ook wat beter voor mijn pols en hand moeten zijn. De 50mm wil ik vooral gebruiken voor bikepark bezoeken....
Straks monteren en inkorten. Gelijk remmen nog eens ontluchten en dan is fiets klaar voor over twee weken ;-)
[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 15-09-2025 09:49 ]
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic