Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 282 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:33
Na gisteren een van de eerste keren te hebben gemountainbiket zitten wij toch met een kleine vraag.

Wáárom kiezen mensen ervoor om op een elektrische mountainbike te gaan?

Wij willen het heel graag snappen, maar met onze beperkte blik lijkt het ons dat je fiets als sport, dus je wilt jezelf uitdagen enz enz. Waarom kies je er dan voor om dit elektrisch te doen?

Dit is natuurlijk niet als troll/bait bedoeld, maar we snappen het niet.

Misschien kunnen de fanatiekelingen het ons uitleggen en onze bekrompenheid wat verminderen :> .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:52
Taedium schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:47:
Na gisteren een van de eerste keren te hebben gemountainbiket zitten wij toch met een kleine vraag.

Wij willen het heel graag snappen, maar met onze beperkte blik lijkt het ons dat je fiets als sport, dus je wilt jezelf uitdagen enz enz. Waarom kies je er dan voor om dit elektrisch te doen?

Misschien kunnen de fanatiekelingen het ons uitleggen en onze bekrompenheid wat verminderen :> .
Denk dat er tal van redenen zijn; als het fysiek niet gaat (ouderdom/beperkingen/etc) bijvoorbeeld maar sommige mensen willen ook gewoon van het landschap genieten zonder teveel inspanning ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05

Roozzz

Plus ultra

Niet iedereen heeft de fysieke gesteldheid om te kunnen genieten op de fiets. Dan biedt een e-mtb een prima alternatief om wel lekker buiten op de fiets te zijn, zonder helemaal kapot te gaan. Het neemt een deel van de belasting weg, waardoor je langer / vaker etc kan mtb'en.

In terrein met meer heuvels/bergen zie je ook veel mensen met een hulpmotor. Een paar keer op een dag 500-1000 hoogtemeters klimmen én lol hebben in de afdalingen is niet veel mensen gegeven. Dus als je niet veroordeeld wil zijn tot een bikepark of lift, is een hulpmotor een uitkomst. Het vergroot je range aanzienlijk.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:35

Heel simpel. Er zijn mensen die wegens gezondheids redenen extra hulp nodig hebben. Mensen die een hekel hebben aan omhoog fietsen maar zo vaak mogelijk naar beneden willen. Mensen die met vrienden rijden waar ze zonder wat extra hulp niet bij kunnen blijven. Sommige mensen willen gewoon nog wat extra kilometers kunnen maken en niet helemaal gesloopt thuis komen, lekker in de natuur zijn is ook een reden voor mensen.

De echte vraag is natuurlijk, waarom maakt het uit of iemand wat mechanische ondersteuning krijgt. Het belangrijkste is dat mensen gewoon plezier hebben op de fiets. Niet iedereen haalt voldoening uit hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34

Ik ben zelf aan het oriënteren op een ebike. Ik mankeer niks. Maar ik heb nu al een paar keer een ebike gehuurd. Ik krijg gewoon een soort legale crossmotor gevoel. Meteen full power na een bocht. Meteen op snelheid. Heel gaaf om te doen. Je wordt nog gewoon moe hoor.

Ik ga steeds vaker een dagje naar Vaals of de Ardennen om wat meer uitdagende rondjes te rijden. Ik heb helaas geen klimbenen en we gaan ieder jaar in de zomer richting de Alpen. Dan vind ik het gaaf om met mijn emtb op avontuur te gaan.

Ik twijfel nog of ik voor een E-trailbike ga of E-enduro. Ben bang dat een enduro overkill en te log gaat zijn als ik wat dichter bij huis blijf. (Limburg, Belgie, Duitsland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:33
Bedankt voor de antwoorden.
Duidelijk niet hoe wij er in staan dus, maar wel verhelderend hoe anderen erin staan :)

Ik/wij keken er duidelijk meer met een 'sport'bril naar en minder met een recreatiebril.

En nogmaals, was niet als kritiek/aanval, we wilden de andere kant eens horen.

In ieder geval, wij vonden het zó leuk, dat we nu natuurlijk meteen aan het shoppen zijn op Marktplaats, ons ingeschreven hebben voor een clinic, en zaterdag alweer de duinen ingaan :*)

Trouwens, wij als kneuzen; Dat 'gemiddelde' (zuid/blauw) parcour bij Schoorl, is dat wat we écht moeten verwachten bij gemiddeld? Want ik vond em best spannend :P

[ Voor 54% gewijzigd door Taedium op 18-08-2025 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05

Roozzz

Plus ultra

Taedium schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Trouwens, wij als kneuzen; Dat 'gemiddelde' (zuid/blauw) parcour bij Schoorl, is dat wat we écht moeten verwachten bij gemiddeld? Want ik vond em best spannend :P
Ja, dat zou ik zeker als gemiddeld zien in NL. De nieuwe lussen in Schoorl ten noorden hiervan zijn toch wel even wat pittiger. Schoorl kan door het mulle zand wat extra uitdagend zijn; dat vergt wel een zekere handigheid.

Het classificatie systeem in NL werkt vrij aardig om een beeld te geven van de moeilijkheid. Doorgaans zal je rood en zwart echt moeilijker ervaren dan blauw.
En nee, rood of zwart in NL is niet vergelijkbaar met rood of zwart in het buitenland :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-09 07:23

Mijn vader heeft enkele jaren geleden een hartinfarct gehad en begint nu langzaam naar zijn pensioen toe te werken. Ik mountainbike veel, mijn zus en zwager zo af en toe.
Mijn vader wou vanwege zijn gezondheid en zijn naderende pensioen, dus graag een sport vinden waar hij er lekker op uit kan en in beweging kan zijn. Plus dat hij in mountainbiken iets zag wat hij samen met zijn zoon, dochter en schoonzoon kon doen.

Nu rijdt de beste man lekker op zijn elektrische mountainbike. Hij kan zelf bepalen hoe moe hij wilt worden. Maar bovenal, hij is er lekker op uit. De elektrische mountainbike geeft hem de mogelijkheid te genieten van mountainbiken en het langzaam op te bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
Taedium schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:12:

Ik denk inderdaad dat je Schoorl Zuid inderdaad wel een beetje is wat je bij gemiddeld kan verwachten. Maar bij sommige parcoursen is de gemelde moeilijkheidsgraad wel een beetje twijfelachtig. Er wordt namelijk gekeken naar het moeilijkste "niet te skippen" obstakel op de gehele route. Je zou 1 "rood" object kunnen hebben op een groene route waardoor de gehele route rood zou worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Aantal jaar geleden een eMTB aangeschaft, omdat mijn fysiek mij in de steek liet. Gebruik de E +/- 95% van de tijd op niet vaste routes. Bijvoorbeeld trails in DE, BE etc... Dit zijn vaak kortere afdalingen waar je omhoog gaat via standard bospad of weg. XC routes vindt ik persoonlijk niet zo leuk om te doen. Dus daar kom ik dan ook niet echt...

Je ziet dan ook veel Pro Enduro, Downhill rijders geregeld trainen met behulp van hun E. Niet om te leren klimmen, maar om techniek te trainen met de neus naar beneden. Dus makkelijk en vaak omhoog met de E

De E de nodige keren meegehad naar bikeparks als Winterberg, Greenhill. En daar is het vrij normaal dat je daar de lift in gaat met een E. Al is het niet altijd even praktisch, om fiets van 26kg in de lift te hangen :D Sinds kort een bio Enduro naast de twee E's. Niet alleen omdat dit makkelijker is in bikeparks (dat hoop ik) ook dat mijn fysiek het weer toelaat. Mede door de E kon ik mijn hobby blijven doen....

Ben je iemand die veel energie krijgt om zo hard mogelijk over de NL trails te rijden. Dan zul je al snel tot de groep behoren die een E onzin vindt. Ben je iemand die geregeld op DE en BE trails komt waar je snel 1000hm of een veel fout daarvan maakt om bij de afdaling te komen. Daar vindt ik persoonlijk de E een verademing voor. Rustig omhoog, lomp naar beneden ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnJ7ye_jTTUjIHQHsYuxwN_pyAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbmV0EMQWVa1pntVuIUOlxyq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hnQHlZJw_Oab9Hi-4WxfZDk5Y0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkNvYxlzJfnqWaDIOHc2RFqW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruu29jjn23yrU3IVMW_uo0vKmWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NE5zWf1CssrczxB9bnmZ5X16.jpg?f=fotoalbum_tile

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
@Daan_ Hoeveel veerweg heb jij op de bike waarmee je de jumps op de foto's doet? Zoals gezegd. Ik twijfel tussen 2 fietsen, meer allmountain/trail georienteerd met 150/150mm en een meer enduro gerichte fiets 180/170 mm veerweg. Wat jij daar op die foto's doet vind ik er vrij uitdagend uitzien ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rudolf op 18-08-2025 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:37
Coldcat schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 20:30:
[...]

Wel vervelend maar ook niet het einde. Weet je wel precies hoe het in elkaar zit. Drop-Out ga ik van de week installeren dus die zit er niet op. Denk echt ergens in de scharnieren maar wil ook niet meteen wat in die lagers spuiten.

Anders kan ik altijd eens bij canyon informeren. Een krakend BB na 200km is wel rap. Zijn van die perslagers dus daar doe ik liever in het begin niets mee zonder goede pers.
Bij mijn Lux hadden ze de casette lockring met 2-3 nm aangedraaid, dropout met dezelfde 2 nm, geen montagevet gebruikt bij de dropout schroef (en nog veel meer zaken die ze vergeten waren of half hadden gedaan, maar die waren niet gerelateerd aan het kraken). Grote kans dat dit bij jou ook het geval is. Ik heb de dropout bout van montagevet voorzien, en alles met het juiste moment aan aangedraaid. Hierna was het kraken verdwenen.

Loop ook even alles goed na. Lockring van de remschijf van het voorwiel zat los, stuurlock (om te voorkomen dat stuur tegen frame aan komt), zat er scheef in, 1 bout van de stuurpen zat er scheef ingedraaid, etc, etc. Echt een voorbeeld fiets (voor hoe het niet moet hahaha).

[ Voor 4% gewijzigd door Mother_lepard op 18-08-2025 16:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:32

Wij willen het heel graag snappen, maar met onze beperkte blik lijkt het ons dat je fiets als sport, dus je wilt jezelf uitdagen enz enz.
Waarom is de aarde rond? Waarom is gras groen? Wat kun je met die informatie?

Op een crossmotor rijden is ook leuk en voor anderen een éénwieler of een jetpack. Ik ga die vraag niet voor iedereen kunnen beantwoorden, maar keur het niet bij voorbaat af. Als iemand zich vervolgens als een idioot gedraagt zoals bijvoorbeeld fatbikers nu de stempel hebben, dan kan daar wel iets van vinden. Helaas zijn die idioten er ook op analoge racefietsen en mountainbikes, maar dat is echt de minderheid.

Ironisch genoeg zijn de personen die het oké vinden om wielrenners de stuipen op het lijf te jagen, van lomp commentaar te voorzien of de berm in te rijden dezelfde type persoon dat als je ze op een fiets zet die groep ook een slechte naam bezorgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 18-08-2025 19:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 12:08

charrel

Cortisol4life..

Wat is er niet te snappen? Ik heb helaas 2 auto immuunziektes maar heb genoeg vrienden die ook ondertussen elektrisch fietsen zonder onderliggende "problemen" ;).
Ik word nog steeds moe van het commentaar op het parcours in School, "valsspeler", "cheater" enz enz. Zo grappig zijn ze ondertussen niet meer maar commentaar kunnen ze wel geven als ze worden of ingehaald naar beneden of ze staan stil langs het parcours.....Als je "puur" wil fietsen lekker doen, maar de meeste van mijn vrienden willen gewoon lol hebben en niet de rest van de zondag dood op de bank liggen we hebben tegenwoordig ook nog gezinnen die wat willen :+ En daarnaast nog 5 dagen lichamelijk herstellen van een rondje Schoorl. Geen inspanning is dus compleet niet waar. Nu kunnen we gewoon met z'n allen vanuit Castricum naar Schoorl fietsen zonder problemen om daar een rondje op het mtb parcours te doen. Dat is dan ongeveer 65km als je ook de leuke paadjes heen meeneemt met 700-800 hoogtemeters. Daar moet je echt wel goed fit voor zijn om dat binnen 3u-4u te fietsen. Daar helpt een e-mbt dus mee. Als je wat fitter wordt kan de ondersteuning naar beneden. Analoog fietsen heeft die luxe niet O-)
+ zo'n beetje alles wat hierboven al gezegd is. Volgens mij is het een beetje een NL kwaaltje al die vooroordelen tegen e's. In de landen om ons heen zie je bijna niet meer anders.

Schoorl is een venijnig rondje, vooral de lussen van zuid en noord. Veel remkuilen met mul zand maakt het vooral tricky op het moment. Je voorwiel blijft zo staan terwijl de rest nog even verder wil.
Dat maakt het ook wel weer leuk en uitdagen, ook op de e's.

Gebruik hier een trail? bike, eigenlijk voor alles 150-140mm travel voor en achter, dat is voor mij de sweet spot qua veerweg.

[ Voor 14% gewijzigd door charrel op 18-08-2025 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Denk dat 90% in Nederland een mountainbike/racefiets in eerste instantie koopt om af te vallen, of fit te blijven na een blessure in een andere sport (kapotte knie met voetbal o.i.d). Daarna blijken ze het pas leuk te gaan vinden, beginnen met koers kijken etc.

Pas toen ik met een groep Belgen op vakantie ging kwam bij mij het concept ter kennis dat mensen ook alleen voor de lol kunnen beginnen met fietsen. Met een paar maten een klein rondje fietsen, en vervolgens de hele middag pintjes drinken en koers kijken bij iemand in de garage. Een soort 5e klasse voetbal waar alles draait om de derde helft. Volgens hun was het weer iets typisch Nederlands om je onderweg vol te stoppen met sportvoeding, vragen te stellen over FTP of je slaap patroon te meten en als eerste boven proberen te zijn op het klimmetje. Ik denk dat daar die opmerkingen over eMTB's ook vandaan komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 18-08-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rudolf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:19:
@Daan_ Hoeveel veerweg heb jij op de bike waarmee je de jumps op de foto's doet? Zoals gezegd. Ik twijfel tussen 2 fietsen, meer allmountain/trail georienteerd met 150/150mm en een meer enduro gerichte fiets 180/170 mm veerweg. Wat jij daar op die foto's doet vind ik er vrij uitdagend uitzien ;)
Hangt een beetje van de fiets af (het is niet enkel veerweg) maar voor het mooie is dat met een 160-150 of meer aan veerweg wel aardig. Rijd het zelf (heb al te veel fietsen) dingen als foto 2 en 3 (foto 1 die roadgap rijd ik niet) 'gewoon' op mijn Trail/All-Mountain fiets (Fuel EX Gen6) Die is qua Geometrie en componenten wel echt all-mountain tot redelijk enduro maar heeft slechts 150-140mm veerweg. Dat gaat opzich best prima maar je zit flink dichter aan de grens, maakt wel flink hardere klappen etc.

Heb ook aardig wat park gereden met zijn voorganger (Fuel EX Gen5) welke wel echt qua geo & afmontage een trial fiets is. Dan worden dit soort dingen echt wat te en rijd je ook snel dingen kapot.

Denk dat ik overigens de higher risk features sowieso wat terug ga schroeven. Wil niet een 3e keer een nieuwe kruisband moeten..

Verder mbt. een Ebike. Ik fiets voor naar het beneden gaan/afdalen daar helpt een ebike enorm bij (ondanks dat ik geen eBike heb).

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 18-08-2025 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:53

Kluus

Gang is alles

E-bike in NL is persoonlijk ook niet per se mijn ding, maar ik kijk een ander er ook niet op aan en ik heb ook best leuke momentjes mee gemaakt op de trail met mensen op een E-bike, kleine “wedstrijdjes” bergop is een leuke uitdaging en vaak heb je daar dan allebij schik in. ;)

In de bergen en op een bikepark snap ik het sowieso 100%.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat iemand continue over zichzelf in de wij vorm spreekt op een forum. Heet u toevallig Willem of zitten er daadwerkelijk meerdere personen achter dat toetsenbord? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 18-08-2025 23:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Rudolf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:19:
Twee jaar terug Roadgap (Winterberg) voor het eerst gesprongen meet een eMTB. Spectral ON CFR LTD. Deze E heeft 150 voor en achter. En veerweg voor en achter niet volledig gebruikt.

Afgelopen jaar en dit jaar, de Torque ON CF meegehad. Met 175 achter 180 voor. Niet omdat deze meer veerweg heeft. De geometrie ligt mij stuk beter. Ondanks dat fiets stuk zwaarder is. voelt deze prettiger aan op bijvoorbeeld de Groomer lijn van Greenhill.

Het is vooral de mindf#ck bij deze drops. Landing is vrij smooth van de Roadgap (loose Lee foto2). Deze is ook prima te doen. Met bijvoorbeeld een trail hardtail.

De jump van foto 1 is van de downhill. Hier is de landing vrij smooth. Weinig impact op je fiets. Impact kwam eerder erna. Op de twee afstapjes. Of op de stukken voor je bij de jump uitkomt, rockgarden en wat daar voor ligt. De gap zit niet meer in de downhill. Ze hebben van deze lijn nodige aangepast. (wellicht tijdelijk?)

Wel gemerkt dat ik met de E wel ietsjes meer snelheid mag hebben op de wat grotere drops. Iets met zwaartekracht ;-)

----
Tweede drop op filmpje is niet hoog. Tussen de 120cm en 150cm. Maar impact is daar best stevig. Meeste fietsen er dan ook langs. Hij blijft wel leuk ;-)

De drop voor je de Roadgap springt is van formaat stoeprandje. Maar heeft meer impact op je veerweg dan de roadgap zelf.

[ Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 18-08-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-09 07:23
Het zit hem in mijn ogen meer in hoe de landing is gevormd en hoe je die uitkomt dan de focus op de veerweg in absolute millimeters.
Ik heb Greenhill, Winterberg en Willingen in mei met een Trek Fuel gedaan met voor 140mm en achter 130mm. Die Roadgap in Winterberg stelde met die veerweg niet veel voor, omdat die er goed in ligt en je die bij de juiste snelheid goed land. Maar als je bijvoorbeeld Canadian Tuxedo doet op Greenhill, vind je gauw het limiet van de veerweg van de Trek.
Ben er 2 weken geleden met de Hightower geweest die voor 160mm en achter 150mm heeft en die kwam op Canadian Tuxedo tot leven. Zeker op snelheid.

Goed leren landen en de juiste snelheid meenemen bij gaps of jumps is in mijn ogen waardevoller dan maar veerweg blijven toevoegen aan je fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Weet iemand of MTB Gids Heuvelrug leuke clinics geeft voor beginners? Reviews lijken goed.

Of eventueel een andere aanbieder midden-Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:37
Ik ken er een paar bij naam en faam. Hier kun je prima mee op pad. Nudge trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Hencksch schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:54:
Ik ken er een paar bij naam en faam. Hier kun je prima mee op pad. Nudge trouwens ook.
MTB Gids Heuvelrug zelf bedoel je?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• smaiden
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:14
Na zon 15 jaar weer een mooie 2de hands fiets gekocht. Vandaag het eerste rondje van een kleine 20km gereden.

Met de conditie van een natte krant was dit wel even aanpoten, maar wat is het weer lekker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFtKRetJAEpw-KOiqGpL4Zygvew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwTCHBAK8KSwF5VBFBz6eYm3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-09 16:47
Ik heb in de lente een carbon Scott Genius gekocht (na een leven lang fietsen op 08-15 fietsen) om echt serieus te gaan fietsen, en naar 1 maand had ik een gezondheidsprobleem en operatie, en de dokter zei dat fietsen voorlopig buiten de verwachtingen was.
Maar... sinds een week ben ik terug op het zadel en de gelukkigste mens op de wereld!

Desalnietemin heb ik nu bepaalde grenzen en heb een CYC Photon 2 besteld die ik binnenkort hopelijk kan draaien. Alleen als hulp als het te stijl bergop gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3heaHRD2lnxIOcA1vkNQAdIxtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M61UU58H0mMakNOD7T3lH308.png?f=fotoalbum_large

9950x3d+4090+64DDR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
smaiden schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:06:
Na zon 15 jaar weer een mooie 2de hands fiets gekocht. Vandaag het eerste rondje van een kleine 20km gereden.

Met de conditie van een natte krant was dit wel even aanpoten, maar wat is het weer lekker :)

[Afbeelding]
Only way is up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:37
Deruxian schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:54:
[...]
MTB Gids Heuvelrug zelf bedoel je?
Het personeel van MTB Gids Heuvelrug en van Nudge.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mikejux
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01:55
Dag allemaal. Ik ga hier eens rustig wat doorlezen. Heb gisteren m'n eerste mtb aangeschaft sinds 20+ jaar. Focus black forest.

'n ,denk ik, leuk tweedehandsje om 1 of 2x per maand waarschijnlijk eens 'n ronde te maken door de bossen. Kan mooi aansluiten bij 'n groepje vrienden van me. Sporten doe ik al genoeg als fitnessinstructeur (Spinning, Bodypump en Fitness oa). Maar werd er toch behoorlijk uitgefietst vorige week😅. Dus even aan de bak.

De kinderen zijn nu wat ouder worden, en de zondagochtend wordt voornamelijk gechilled. Lekker om er dan soms even op uit te trekken.

Nog 'n plekje vinden om de fiets op te hangen (denk aan verticaal) en nieuwe remblokjes erop zetten. En dan gaan we 'm deze week eens testen. Ook maar eens youtube afstruinen om weer 'n beetje up to date te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2Yru_bEc_cwCHbrMTADl6tcu_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbDMIC3bvqoA1iglltGUWH4B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08

PeaceNlove

Deugleuter

Mikejux schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:48:
Dag allemaal. Ik ga hier eens rustig wat doorlezen. Heb gisteren m'n eerste mtb aangeschaft sinds 20+ jaar. Focus black forest.

'n ,denk ik, leuk tweedehandsje om 1 of 2x per maand waarschijnlijk eens 'n ronde te maken door de bossen. Kan mooi aansluiten bij 'n groepje vrienden van me. Sporten doe ik al genoeg als fitnessinstructeur (Spinning, Bodypump en Fitness oa). Maar werd er toch behoorlijk uitgefietst vorige week😅. Dus even aan de bak.

De kinderen zijn nu wat ouder worden, en de zondagochtend wordt voornamelijk gechilled. Lekker om er dan soms even op uit te trekken.

Nog 'n plekje vinden om de fiets op te hangen (denk aan verticaal) en nieuwe remblokjes erop zetten. En dan gaan we 'm deze week eens testen. Ook maar eens youtube afstruinen om weer 'n beetje up to date te komen.
[Afbeelding]
Welkom d:)b
Bewust die bandencombinatie zo gedaan? Die Nobby Nic voor heb ik zelf ook, niet de snelste band, maar wel veel grip, achter lijk je een band te hebben die voor snelheid gemaakt is. Ik vraag me af hoe deze combi fietst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikejux
Nee, zo heb ik m overgenomen. Heb daar nog geen idee over. Heb er wel de continetal voorband bijgekregen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ook ik ga mij hier melden :) Na jaren van lurken (en ooit in 2011 een Scott te hebben gehaald) en nooit fietsen, toch maar de midlifecrisis stok achter de deur gezet :+

Heeft geresulteerd in het volgende, een Cube Reaction Pro uit 2025:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_XqNjHl-xNpB2H9iWGeuH9nxUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPQx1NuLADsbngawVrdmUXjw.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort maar eens de paden rondom Steenwijk, Havelte, Oldemarkt gaan verkennen. Ben erg benieuwd hoe het zal bevallen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
PeaceNlove schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Welkom d:)b
Bewust die bandencombinatie zo gedaan? Die Nobby Nic voor heb ik zelf ook, niet de snelste band, maar wel veel grip, achter lijk je een band te hebben die voor snelheid gemaakt is. Ik vraag me af hoe deze combi fietst...
Heb ook jaren met een Nobby Nic voor gereden en Racing Ralph achter. Recent het mountainbiken weer opgepakt en de nieuwe fiets werd geleverd met twee Rekon Race banden. Met name het gebrek aan tractie (slippen bij optrekken op losse ondergronden) ging me snel tegen staan.

Inmiddels geswitched naar een bredere Rekon voor en Ikon achter. Een fractie langzamer, maar geen gebrek aan grip meer. Heb ook nog een nieuwe Forekaster liggen met het idee deze in de winter voor te monteren en dan de Rekon door te schuiven naar achter, maar dat lijkt misschien wel wat overkill voor de Nederlandse trails.

Er zullen vast verschillende afwegingen zijn die mensen maken. In mijn hoofd lever je minder dan 0.5 km/u in, in ruil voor het idee dat je altijd voldoende grip hebt. Het enige nadeel is dat Maxxis banden wel echt zwaar zijn (ca. 900g) t.o.v. bijvoorbeeld Continental of Pirelli's.

Zou voor de rest niet weten wat er midlife crisis is aan een mountainbike aanschaffen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 28-08-2025 08:11 ]

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Ik was gisteren nog even een rondje op Harderwijk aan het doen, maar op een gegeven moment was ik wel klaar met het mulle zand, zelfs met mijn Nobby Nic voor en achter. Ergens wel leuke sport toch proberen die zandheuvels op te komen, maar na 5 keer had ik het wel gezien en toen kwamen er nog wat mulle stukken.

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-09 16:14
Zelfs met Nobby Nic? Dat is niet echt een zand bandje.
Setje Racing Ralph/ Racing Ray of een setje Rekon Race doet het vele malen beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Bij mul zand is het volgens mij vooral de band breedte en druk die telt (breed en laag) en maakt het profiel wat minder uit. Mijn 2.4" Rekon banden gaan in ieder geval een stuk makkelijker door het zand dan de 2.25" Rekon Race die ze vervangen. Ik was altijd een beetje angstig bij mul zand, maar dat probleem lijkt zo opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:57
Breed en zacht heb je nodig voor los zand. + een hoop techniek, niet teveel sturen, los vasthouden, fiets het werk laten doen, en zorgen dat je genoeg power hebt, maar wel subtiel overbrengen, anders slip je alleen maar door

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
In aantocht bij mij deze e-mtb, de Canyon Grand Canyon:On 8:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWeGkiGJfpwRvNS9NrpZ-r1AWxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9mdQej6J0tL36yrlv6cLxvKq.webp?f=fotoalbum_large

Met Bosch CX gen 5 motor, 600wh accu en luchtvering voor.

Aangezien ik al de 50 gepasseerd en lang ben, zocht ik een model waar ik enigszins rechtop op kan zitten. Had eigenlijk liever een "fully", maar die leken allemaal een stuk dieper te zitten adhv de reach cijfers.

Op het werk hebben ze een onderhoudsstation, ik zag er 1 voor 1300 euro, zijn er ook meer betaalbare varianten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-R8LVLenRU8VIjObBX3x8J40n0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aPYVxZlGUJIw2J21Qi5oBOH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:45:

[Afbeelding]

Aangezien ik al de 50 gepasseerd ben zocht ik een model waar ik enigszins rechtop op kan zitten. Had eigenlijk liever een "fully", maar die leken allemaal een stuk dieper te zitten adhv de reach cijfers.

Op het werk hebben ze een onderhoudsstation, ik zag er 1 voor 1300 euro, zijn er ook meer betaalbare varianten?

[Afbeelding]
een onderhouds station....? Die op je foto is een hufterproof ding, bedoelt om buiten te laten staan en door iedereen te gebruiken..

Als je wat zoekt voor thuis.. koop een montage standaard (te vinden tussen de 30 en belachelijk veel euros) en een goede pomp of compressor.
Ben je voor een <100 euro klaar

Strava

• JAHRASTAFARI
En nog een vraag: er zit een purion 200 bedieningsunit op, is daarmee ook een iphone te voeden qua stroom?

EDIT AI antwoord:

Nee, het is niet mogelijk om een iPhone op te laden via de Bosch Purion 200.

De USB-C-poort op de Purion 200 is uitsluitend bedoeld voor diagnostiek en service. Het is niet ontworpen om externe apparaten zoals smartphones op te laden. De eerdere Bosch Intuvia-displays hadden wel een oplaadfunctie, maar dit is niet het geval bij de nieuwere Purion 200. De display van de Purion 200 heeft een interne, oplaadbare batterij die stroom krijgt van de e-bike accu, maar deze functie is niet overgedragen naar externe apparaten.

Voor het opladen van je smartphone kun je beter een powerbank gebruiken.

[ Voor 74% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 28-08-2025 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:27
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:01:
En nog een vraag: er zit een purion 200 bedieningsunit op, is daarmee ook een iphone te voeden qua stroom?
Hier heeft Bosch gelukkig zijn opties voor. Bosch werkt met een kabelsysteem wat je kunt doorlussen van de motor, naar een Display Interface en weer door naar de Purion. Bike-discount.de heeft daar bijvoorbeeld al het materiaal voor. Hier staat ook een mooi totaalplaatje bij voor hoe dat in zijn werk gaat:
https://www.bike-discount...-bsp3200-the-smart-system

Edit: Ik weet alleen niet in welke mate die SmartphoneGrip ook echt geschikt is voor specifiek mountainbiken. Dat ding krijgt dan natuurlijk een stuk meer schokken te verduren dan tijdens gravelen of trekking.

[ Voor 14% gewijzigd door daanb14 op 28-08-2025 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

daanb14 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:06:
[...]

Edit: Ik weet alleen niet in welke mate die SmartphoneGrip ook echt geschikt is voor specifiek mountainbiken. Dat ding krijgt dan natuurlijk een stuk meer schokken te verduren dan tijdens gravelen of trekking.
*The SmartphoneGrip is not suitable for paths with heels over 15 cm high or for rides with jumps.
Niet echt dus ;) Iig niet zoals waar ik de mtb voor gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 28-08-2025 10:14 ]

• JAHRASTAFARI
charrel schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

*The SmartphoneGrip is not suitable for paths with heels over 15 cm high or for rides with jumps.
Niet echt dus ;) Iig niet zoals waar ik de mtb voor gebruik.
OK, dan moet je dus een kiox 500 hebben voor navigatie? Of een andere mount?

• daanb14
Ik zie zojuist dat QuadLock en SP Connect ook power cables hebben om hun mounts die wel geschikt zijn voor mountainbiken te verbinden op de Bosch motor en daarmee je telefoon te laden:
https://sp-connect.nl/en/...ts/bosch-lpp-e-bike-cable
https://www.quadlockcase....xIjoiUUxBLUJPLTExMDAifQ==

Dit is dus ook een optie om naar te kijken. De mounts van beide merken worden o.a. ook gebruikt op de motor. Ik gebruik zelf een QuadLock op de motor en dat werkt top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Ander leuk dingetje. Een paar weken geleden had ik het over de PPF op de downtube die los was gelaten. Ik heb uiteindelijk afgelopen weekend de tijd gehad om zelf te gaan plakken. Het was een uurtje pielen, maar het is uiteindelijk gelukt om de PPF zonder luchtbellen geplakt te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqmja7PK4BX95iJbU65-ScZSpPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EamTrxHdlYjxlJkkKq35xPNI.jpg?f=fotoalbum_large
Niet slecht denk ik voor een eerste keer. Het was ook heel fijn dat je het met de zeepoplossing gewoon opnieuw kon blijven doen, totdat het goed was. Wat mij betreft was dit een stuk prettiger werken dan PPF die je droog aanbrengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Prulleman schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:48:
[...]

Als je wat zoekt voor thuis.. koop een montage standaard (te vinden tussen de 30 en belachelijk veel euros) en een goede pomp of compressor.
Ben je voor een <100 euro klaar
Om mee te beginnen zijn die goedkope standaarden, zoals de Crivit van de Lidl echt dikke prima. Hier heeft ie het anderhalf jaar volgehouden, waarna het plastic is uitgelubberd. Toen stond ik op het punt of ik er nog een keer een zou kopen of mijzelf zou trakteren op een betere standaard. Aangezien ik toch al aardig vaak aan fietsen aan het sleutelen ben en ook de vorken en dempers doe heb ik uiteindelijk mijzelf getrakteerd op een Park Tool PCS10.3. Daar heb ik geen seconde spijt van. Ook zware trekkingfietsen blijven snaarstrak in het ding hangen alsof het niks is. Dit werkt wel echt heel erg prettig.

Dus de Lidl-standaard heeft mij goed gediend en zijn werk gedaan, maar was wel met wat intensiever gebruik redelijk vlot op.

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

aart93 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:24:
Zelfs met Nobby Nic? Dat is niet echt een zand bandje.
Setje Racing Ralph/ Racing Ray of een setje Rekon Race doet het vele malen beter
Ga ik toch eens kijken of ik de RR combo er op kan zetten, ik had altijd het idee dat die bandjes wat meer richting het gravelwerk gingen, maar als ik daarmee beter de mulle stukken doorkom dan moet ik dat idee denk ik maar eens proefondervindelijk gaan bijstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
PeaceNlove schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:44:
[...]

Ga ik toch eens kijken of ik de RR combo er op kan zetten, ik had altijd het idee dat die bandjes wat meer richting het gravelwerk gingen, maar als ik daarmee beter de mulle stukken doorkom dan moet ik dat idee denk ik maar eens proefondervindelijk gaan bijstellen
Grotere noppen gaan in mul zand meer graven. Je wilt er juist zo veel mogelijk over heen blijven rollen. Daarom zijn bijvoorbeeld strandbanden vaak zonder of bijna zonder nop. Die zijn gewoon extra breed zodat je zoveel mogelijk float kan creëren. (Fatbike banden hebben al wel zo veel oppervlakte dat ze meer nop kunnen hebben)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEW3e6FEthTb1lIGTsydc4QiUT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fe9CovFdsILlGv9MFqlJQ8Ek.jpg?f=fotoalbum_large

Als we dan toch nieuwe fietsen gaan showen....
Met de Loonsche en Drunense Duinen in de achtertuin heb ik ook een traktor gekocht om na het wielrenseizoen de bossen door te crossen.
Goede deal kunnen maken op deze Haibike. Met de Bosch Performance Line CX, RockShox voor- en achterdemper en SRAM Eagle SX.
Dropper zit er ook op, had eerst niet echt een beeld van het nut, maar je gebruikt het toch vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
T7D_Sneezy schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:45:
[Afbeelding]

Als we dan toch nieuwe fietsen gaan showen....
Met de Loonsche en Drunense Duinen in de achtertuin heb ik ook een traktor gekocht om na het wielrenseizoen de bossen door te crossen.
Goede deal kunnen maken op deze Haibike. Met de Bosch Performance Line CX, RockShox voor- en achterdemper en SRAM Eagle SX.
Dropper zit er ook op, had eerst niet echt een beeld van het nut, maar je gebruikt het toch vaak.
Toch even benieuwd. Aangezien je hem gekocht heb om na het wielrenseizoen te fietsen ga ik er vanuit dat je regelmatig op de racefiets zit. Waarom de keus voor een E? (Je hoeft niet te antwoorden hoor maar ik was nieuwsgierig door de combo)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36
ZanielGa schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:57:
[...]

Toch even benieuwd. Aangezien je hem gekocht heb om na het wielrenseizoen te fietsen ga ik er vanuit dat je regelmatig op de racefiets zit. Waarom de keus voor een E? (Je hoeft niet te antwoorden hoor maar ik was nieuwsgierig door de combo)
Omdat ik toch merk dat het een andere manier is van sporten. Ik heb een zwakke knie en bij wielrennen heb ik dat aardig onder controle. Bij mijn vorige (niet E-bike) MTB merkte ik dat met stevige klimmetjes mijn knie weer begon te zeuren. Door de ondersteuning kan ik dat mooi ondervangen. Daarnaast merk ik dat je door het E-Bike gedeelte eerder geneigd bent om een groter of langer rondje te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Logisch. Stuk makkelijk om de belasting wat lager te houden op de weg. Het is echt super dat die mogelijkheid er tegenwoordig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JAHRASTAFARI schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:45:

[Afbeelding]

Aangezien ik al de 50 gepasseerd en lang ben, zocht ik een model waar ik enigszins rechtop op kan zitten. Had eigenlijk liever een "fully", maar die leken allemaal een stuk dieper te zitten adhv de reach cijfers.

[Afbeelding]
Beetje mosterd na de maaltijd maar: voor zithouding zijn effective toptube en stack relevant, niet de reach.

Verder worden de meeste (niet alle) fietsen gemeten in stand. Een hardtail heeft enkel veerweg/dag voor dus de geometrie veranderd meer dan een fully; steiler balhoofd en seattube maar dus ook meer effectieve reach.

Verder sluit ik me aan: koop gewoon die Lidl standaard. Is prima voor de thuissleutelaar (Heb hem zelf ook!) en als je hem verslijt/versleuteld dan heb je veel beter een idee wat je wel zoekt.

Iig niet zn hufterproof unit in 99,9% van de gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:03
Ga zo nu en dan graag met de gravelbike een stuk over de Veluwe op pad. Heb eindelijk de vrouw zover dat ze mee wil fietsen, echter alleen op een EMTB of E-Gravel. Laatst wat gehuurd in Soest, maar weet iemand een adres op de Veluwe hiervoor? Het liefst rond Apeldoorn. Google levert weinig succes helaas..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Marty! schreef op maandag 1 september 2025 @ 07:45:
Ga zo nu en dan graag met de gravelbike een stuk over de Veluwe op pad. Heb eindelijk de vrouw zover dat ze mee wil fietsen, echter alleen op een EMTB of E-Gravel. Laatst wat gehuurd in Soest, maar weet iemand een adres op de Veluwe hiervoor? Het liefst rond Apeldoorn. Google levert weinig succes helaas..
Bij Mountainbiken op de veluwe hebben ze zo te zien E-MTB's te huur. Zag wel dat ze geen maat S hebben in E alleen M. Maar als ze langer is als 1.60 zou dat prima moeten zijn.
Bike and Eat Heeft ook E's te huur. Geen idee in welke maten allemaal.

[ Voor 8% gewijzigd door ZanielGa op 01-09-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:03
ZanielGa schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:30:
[...]

Bij Mountainbiken op de veluwe hebben ze zo te zien E-MTB's te huur. Zag wel dat ze geen maat S hebben in E alleen M. Maar als ze langer is als 1.60 zou dat prima moeten zijn.
Bike and Eat Heeft ook E's te huur. Geen idee in welke maten allemaal.
Dank! Die M is net te groot is gebleken. Zal eens informeren bij Bike and Eat voor een maat S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34
Bij E-bike Outdoor in Nunspeet kun je e-mtbs huren.
https://www.ebikeoutdoor.nl/
Ooit zelf al eens daar een e-mtb gehuurd.

mountainbiker

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tricto
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:53
Zojuist mijn eerste MTB besteld.
Een paar jaar geleden had ik ook al eens een fiets besteld, maar door een verhuizing, waarbij er geen MTB-parcours in de buurt lag, heb ik die order toen geannuleerd. Afgelopen zomer ben ik op vakantie geweest in Frankrijk en daar heb ik een week een fiets gehuurd. Toen begon het toch wel weer te kriebelen.

De fiets wordt volgende week dinsdag geleverd. Ik heb nu al zin om erop te stappen!

Het is een Cube Acid geworden. Afbeeldingslocatie: https://archiv.cube.eu/_next/image?url=%2Fmedia%2F2024%2F704110%2F704110_360I_00.jpg&w=1920&q=100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 16:57
Ik fiets al normaal op een racefiets, maar kan er erg van genieten om af en toe op vakantie (binnen- en buitenland) een mountainbike te huren. Ik ben daarom nu op zoek naar een eigen fiets.

Ik wil hem vooral gaan gebruiken op singletracks in Nederland, en wellicht dat hij ook mee mag op vakantie. Afgelopen jaren heb in o.a. Zweden en Oostenrijk gefietst op voornamelijk XC routes. Bovendien krijgt mijn zoon een eerste mountainbike voor zijn verjaardag, dus dit is een mooi excuus om op zoek te gaan zodat we samen kunnen gaan fietsen :)

Het wordt echt een fiets voor erbij, dus ik zoek een beetje in de enthousiaste beginnershoek.

Wensen-/eisenlijstje:
- 29 inch wielen
- 1x12
- Dropper (evt. achteraf installeren)
- Moderne geometrie
- Boost steekassen (110/148 mm), ik heb me laten vertellen dat dit meer stijfheid oplevert en toekomstbestendiger is. In hoeverre heb ik dit nodig?
- 120 mm veerweg, dit lijkt me wat veelzijdiger voor incidenteel gebruik in het buitenland

Wat ik zelf al heb gevonden:

Trek Procaliber 6 - € 1200
Shimano Deore / Dropper / RockShox Judy Silver TK 120 mm
Minpunten: Op het eerste gezicht niet, behalve dat ik liever een andere kleur heb…

Focus Raven 8.7 - € 1100 bij 12GO
SRAM SX Eagle / Carbon frame / Rock Shox Judy 120 mm
Minpunten: Geen droppper, ik koop liever ergens anders

Giant Talon 0 - € 1150
Shimano Deore / Dropper / Giant SXC32-2 RCL 100 mm
Minpunten: "Boost QR" quick release, geen echte steekassen, 100 mm veerweg

Canyon Grand Canyon AL 7 - € 1300
Shimano SLX / Rock Shox Recon Gold RL 120 mm
Minpunten: Geen dropper

Mijn LBS is Giant dealer en mijn racefiets is ook een Giant. Ik denk alleen dat ik met de Talon 0 niet per se de beste koop doe met mijn budget.

Het budget is dus zo’n € 1000-1200. Tweedehands is ook een optie, maar ik laat het meeste onderhoud altijd bij de LBS doen, dus vind het lastig om de technische staat te beoordelen.

Zie ik nog iets over het hoofd voordat ik wat fietsen in het echt ga bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:40
niels132 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:18:
Ik fiets al normaal op een racefiets, maar kan er erg van genieten om af en toe op vakantie (binnen- en buitenland) een mountainbike te huren. Ik ben daarom nu op zoek naar een eigen fiets.

Ik wil hem vooral gaan gebruiken op singletracks in Nederland, en wellicht dat hij ook mee mag op vakantie. Afgelopen jaren heb in o.a. Zweden en Oostenrijk gefietst op voornamelijk XC routes. Bovendien krijgt mijn zoon een eerste mountainbike voor zijn verjaardag, dus dit is een mooi excuus om op zoek te gaan zodat we samen kunnen gaan fietsen :)

Het wordt echt een fiets voor erbij, dus ik zoek een beetje in de enthousiaste beginnershoek.

Wensen-/eisenlijstje:
- 29 inch wielen
- 1x12
- Dropper (evt. achteraf installeren)
- Moderne geometrie
- Boost steekassen (110/148 mm), ik heb me laten vertellen dat dit meer stijfheid oplevert en toekomstbestendiger is. In hoeverre heb ik dit nodig?
- 120 mm veerweg, dit lijkt me wat veelzijdiger voor incidenteel gebruik in het buitenland

Wat ik zelf al heb gevonden:

Trek Procaliber 6 - € 1200
Shimano Deore / Dropper / RockShox Judy Silver TK 120 mm
Minpunten: Op het eerste gezicht niet, behalve dat ik liever een andere kleur heb…

Focus Raven 8.7 - € 1100 bij 12GO
SRAM SX Eagle / Carbon frame / Rock Shox Judy 120 mm
Minpunten: Geen droppper, ik koop liever ergens anders

Giant Talon 0 - € 1150
Shimano Deore / Dropper / Giant SXC32-2 RCL 100 mm
Minpunten: "Boost QR" quick release, geen echte steekassen, 100 mm veerweg

Canyon Grand Canyon AL 7 - € 1300
Shimano SLX / Rock Shox Recon Gold RL 120 mm
Minpunten: Geen dropper

Mijn LBS is Giant dealer en mijn racefiets is ook een Giant. Ik denk alleen dat ik met de Talon 0 niet per se de beste koop doe met mijn budget.

Het budget is dus zo’n € 1000-1200. Tweedehands is ook een optie, maar ik laat het meeste onderhoud altijd bij de LBS doen, dus vind het lastig om de technische staat te beoordelen.

Zie ik nog iets over het hoofd voordat ik wat fietsen in het echt ga bekijken?
De meeste XC fietsen zijn uitgerust met 100mm veerweg. In Nederland is dat sowieso voldoende. Of dat in het buitenland ook voldoende is hangt ook zeker af van jezelf als fietser. Ik zie veel mensen al moeilijk kijken op de routes in Nederland. Die gaan dan waarschijnlijk ook geen spannende afdaling in het buitenland doen.

Hetzelfde gaat wat mij betreft ook op voor de dropper. Dat zou ik als beginner niet aanschaffen. Als later blijkt dat je helemaal gek bent op mountainbiken dan weet je inmiddels ook wel beter wat voor type mountainbiker je bent, waar je veel fietst en of een dropper dan een meerwaarde heeft.

Qua bang for buck zou je ook nog bij Cube kunnen kijken. Ik fiets nog steeds met heel veel plezier op een Cube Reaction Pro uit 2018. En volgens mij ben ik niet meer helemaal te kwalificeren als een beginner (ook al heeft die fiets mij maar iets van € 900 (nieuw) gekost.

Verder is het passen van de fiets natuurlijk wel een belangrijk aandachtspunt. Je moet er wel lekker op kunnen fietsen. De ene persoon fietst op alles weg, terwijl een ander een zadel wat een mm te laag staat al een drama is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Heb zelf recent een Giant aangeschaft en ben all-out gegaan op de upgrades. Inmiddels iets van 700km mee gefietst op verschillende XC routes in Nederland (en nee, ik durf ook niet overal naar beneden).

100mm veerweg is in principe voldoende voor NL, maar de ene vork is de andere niet. De één is soepeler (i.e. veert makkelijker in en uit zonder weerstand), de ander is steviger (bijv. 35mm diameter vorkpoten vs. 32mm) en je hebt nog te maken met lucht of coil spring vorken. Ik zou liever een hoge kwaliteit demper 100mm vork rijden dan lage kwaliteit 120mm vork. De veerweg mag dan korter zijn, als deze effectiever is (soepeler kleine hobbels overleeft, rebound die aansluit op jouw gewicht/rijstijl en gebruik maakt van de volledige veerweg zonder bottom-out) dan heb je er meer lol van dan alleen een langere veerweg. Beetje afhankelijk van je gewicht (90kg+) zou ik voor 34/35/36mm diameter kiezen, maar 32mm bij mijn 80kg gaat nog net (liever +/- 70kg).

Van alle upgrades die ik gedaan heb (o.a. banden, drivetrain, cockpit, remmen), denk ik dat de AXS dropper tot op heden het minste toevoegt. Begrijp me niet verkeerd; ik vind het een leuke gimmick en gebruik hem iedere rit, maar ik heb in NL nog niet op parcoursen gereden waar ik hem echt nodig heb gehad en het voegt ook weer 500 gram gewicht en toekomstig onderhoud/point of failure toe.

Of je er met een budget van €1.200 gaat komen vraag ik me af, maar een paar tips:
- Investeer in 2 goede tubeless banden (op Marktplaats/MTB forum staan genoeg nieuwe voor een prikkie van mensen die vanalles uitproberen)
- Bespaar de kosten (en nadelen) van een te goedkope dropper
- Investeer eventueel gelijk in een service van de voorvork. Naar het schijnt worden veel vorken met te weinig olie afgeleverd (bijv. te lang op de plank/in de showroom). Met wat handigheid is dit prima zelf te doen, voor RockShox heb je niet veel meer nodig dan een 5mm inbus, simpele spuit en wat isopropyl, vorkolie en vet (samen ca. €15 en genoeg voor 5~ beurten) en uiteraard een vorkpompje

Een goed gesmeerde mid-range vork zal soepeler werken dan een high-end vork die fabriek af bijna droog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Als je op een emtb bergaf gaat, voel je dan weerstand of dat hij je af probeert te remmen bij 25km/u of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:57

Appie

F1RST Racing

Rudolf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:30:
Als je op een emtb bergaf gaat, voel je dan weerstand of dat hij je af probeert te remmen bij 25km/u of niet?
Wat je voelt is dat de motor niet meer mee werkt als je nog probeert te acceleren (via trappen op de pedalen). Het is niet dat je ineens een handrem voelt.

Ik baseer dit op basis van mijn specialized Levo met een Brose Motor.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29

EraZor

Don't mention the war

Ypuh schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:38:
Heb zelf recent een Giant aangeschaft en ben all-out gegaan op de upgrades. Inmiddels iets van 700km mee gefietst op verschillende XC routes in Nederland (en nee, ik durf ook niet overal naar beneden).

100mm veerweg is in principe voldoende voor NL, maar de ene vork is de andere niet. De één is soepeler (i.e. veert makkelijker in en uit zonder weerstand), de ander is steviger (bijv. 35mm diameter vorkpoten vs. 32mm) en je hebt nog te maken met lucht of coil spring vorken. Ik zou liever een hoge kwaliteit demper 100mm vork rijden dan lage kwaliteit 120mm vork. De veerweg mag dan korter zijn, als deze effectiever is (soepeler kleine hobbels overleeft, rebound die aansluit op jouw gewicht/rijstijl en gebruik maakt van de volledige veerweg zonder bottom-out) dan heb je er meer lol van dan alleen een langere veerweg. Beetje afhankelijk van je gewicht (90kg+) zou ik voor 34/35/36mm diameter kiezen, maar 32mm bij mijn 80kg gaat nog net (liever +/- 70kg).

Van alle upgrades die ik gedaan heb (o.a. banden, drivetrain, cockpit, remmen), denk ik dat de AXS dropper tot op heden het minste toevoegt. Begrijp me niet verkeerd; ik vind het een leuke gimmick en gebruik hem iedere rit, maar ik heb in NL nog niet op parcoursen gereden waar ik hem echt nodig heb gehad en het voegt ook weer 500 gram gewicht en toekomstig onderhoud/point of failure toe.

Of je er met een budget van €1.200 gaat komen vraag ik me af, maar een paar tips:
- Investeer in 2 goede tubeless banden (op Marktplaats/MTB forum staan genoeg nieuwe voor een prikkie van mensen die vanalles uitproberen)
- Bespaar de kosten (en nadelen) van een te goedkope dropper
- Investeer eventueel gelijk in een service van de voorvork. Naar het schijnt worden veel vorken met te weinig olie afgeleverd (bijv. te lang op de plank/in de showroom). Met wat handigheid is dit prima zelf te doen, voor RockShox heb je niet veel meer nodig dan een 5mm inbus, simpele spuit en wat isopropyl, vorkolie en vet (samen ca. €15 en genoeg voor 5~ beurten) en uiteraard een vorkpompje

Een goed gesmeerde mid-range vork zal soepeler werken dan een high-end vork die fabriek af bijna droog staat.
Hmm ik weet niet of ik me in al die adviezen kan vinden voor een starter…
Een 32 vork kan prima als je 100kg weegt. Maar niet als je enduro gaat fietsen. Een nieuwe vork servicen (en een service is véél meer dan een beetje olie) lijkt me onzin. Tubeless is fijn, maar geen noodzaak en achteraf bij vrijwel iedere fiets te doen. En een dropper voegt heel veel bewegingsvrijheid toe. Ook op de Nederlandse paden. Je moet alleen wel weten wanneer je m moet gebruiken. Een AXS dropper is vet, maar is (onnodig) duur voor een beginner.

Ik zou voor t budget gewoon de fiets kiezen die je t beste past, icm de mogelijkheid tot upgraden.
(Mijn persoonlijke keuze zou de canyon zijn uit dat lijstje: prima afgemonteerd en slx is eenvoudig te upgraden naar xt als je wil (Sram sx niet (simpel), want maakt gebruik van een oude Shimano(!) hyperglide body). Een dropper is fijn, maar niet essentieel en achteraf altijd in te bouwen voor elk budget)

[ Voor 14% gewijzigd door EraZor op 02-09-2025 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

EraZor schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:31:
[...]

Hmm ik weet niet of ik me in al die adviezen kan vinden voor een starter…
Een 32 vork kan prima als je 100kg weegt. Maar niet als je enduro gaat fietsen. Een nieuwe vork servicen (en een service is véél meer dan een beetje olie) lijkt me onzin. Tubeless is fijn, maar geen noodzaak en achteraf bij vrijwel iedere fiets te doen. En een dropper voegt heel veel bewegingsvrijheid toe. Ook op de Nederlandse paden. Je moet alleen wel weten wanneer je m moet gebruiken. Een AXS dropper is vet, maar is (onnodig) duur voor een beginner.

Ik zou voor t budget gewoon de fiets kiezen die je t beste past, icm de mogelijkheid tot upgraden.
(Mijn persoonlijke keuze zou de canyon zijn uit dat lijstje: prima afgemonteerd en slx is eenvoudig te upgraden naar xt als je wil (Sram sx niet (simpel), want maakt gebruik van een oude Shimano(!) hyperglide body))
Van de 4 nieuwe Fox vorken die ik gehad heb de afgelopen 5 jaar waren er 3 waar de service bij nieuw zeker wel een goed idee was. :'(

2 van de 4 hadden zo veel vet op de airshaft dat de Transferport dicht zat en de vork niet volledig uitveerde (en hard was bovenin de veerweg). 1 vork was niet suck-down maar had alsnog iets dicht zittende Transferport en was wat hard.

De 4e vork was een Z1 Coil en had dus geen airshaft die te veel vet kon hebben.

Verder: gewoon lekker fietsje kopen, besteed niet te veel (lees zoek een goede aanbieding of, als je de technische staat goed beoordelen kan, koop 2e hands). Grote kans dat je na een jaartje toch liever een iets andere fiets wilt of het stiekem eigenlijk amper doet. Dan kan je beter weinig sunk cost hebben. Zn standaard knap instap XC fietsje met 100-120mm is met een dropper prima om te beginnen als je vooral een beetje de routes wilt gaan verkennen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Hmm, ik zou m'n geld dan weer niet in een betere groep steken. Een schone goed gesmeerde Deore/SX/NX drivetrain, netjes afgesteld, ontlucht en met nieuwe kabels werkt prima. Upgraden naar XT/XX1 zie ik het nut niet zo van in (anders dan gewichtsbesparing of elektronisch).

Een HG body werkt net zo goed als XD of Microspline. Pas wanneer je naar bijv. een XX1 cassette wilt omwille van lager gewicht, zul je ook een nieuwe body aan moeten schaffen (toevallig van de week gedaan). Mocht er nood zijn aan een zwaarder verzet zou ik eerst naar een groter voorblad kijken (goedkoper, betere overbrenging en kettinglijn, en slijtvaster).

100kg met een 32mm vork zou ik persoonlijk niet aanraden, en m'n andere aanbevelingen mag ieder mee doen wat die wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Ok, ik heb andere ervaringen; mijn laatste 3 fox (factory) vorken en verschillende diameters en veerwegen waren probleemloos. Dat gezegd hebbend; de tijdens corona geproduceerde vorken en dempers hebben een hoop issues gehad (ook bij andere merken). Dat is geen enkel issue bij een nieuwe fiets; daar heb je gewoon garantie op. Mijn punt is meer dat geld opzij zetten voor een beurt onzin is, en geen kwestie van alleen ff wat olie bijvullen.

[ Voor 6% gewijzigd door EraZor op 02-09-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Ypuh schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:52:
Hmm, ik zou m'n geld dan weer niet in een betere groep steken. Een schone goed gesmeerde Deore/SX/NX drivetrain, netjes afgesteld, ontlucht en met nieuwe kabels werkt prima. Upgraden naar XT/XX1 zie ik het nut niet zo van in (anders dan gewichtsbesparing of elektronisch).

Een HG body werkt net zo goed als XD of Microspline. Pas wanneer je naar bijv. een XX1 cassette wilt omwille van lager gewicht, zul je ook een nieuwe body aan moeten schaffen (toevallig van de week gedaan). Mocht er nood zijn aan een zwaarder verzet zou ik eerst naar een groter voorblad kijken (goedkoper, betere overbrenging en kettinglijn, en slijtvaster).

100kg met een 32mm vork zou ik persoonlijk niet aanraden, en m'n andere aanbevelingen mag ieder mee doen wat die wil.
Euh nee: sx/nx is echt de onderkant van de range. Daar valt heel veel te winnen. Maar een GX, wat een hele mooie middenweg is, past dus niet eens.

Maar idd; t zijn maar adviezen. Doe er mee wat je wil.

[ Voor 3% gewijzigd door EraZor op 02-09-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
EraZor schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:56:
[...]

Euh nee: sx/nx is echt de onderkant van de range. Daar valt heel veel te winnen. Maar een GX past dus niet eens.
Je kunt gewoon met een GX/X01/XX1 of Shimano 12s drivetrain op een HG body rijden (i.c.m. SX/NX cassette). En onderkant van de range zegt verder niet zoveel; ik heb 2 mountainbikes gehad met een NX drivetrain en dat schakelde uitstekend. Heb ook fietsen met GX AXS, XX1, SRAM Red, Force AXS en Rival plus een aantal voorgangers, en kan niet zeggen dat NX overduidelijk voelde als de onderkant.

Tubeless en een nieuwe vork even nalopen voel je direct en zijn een relatief kleine moeite/investering voor relatief grote performance upgrades.

Om toch iets specifieker te zijn wat ik bedoel met service; een simpele lowerleg service waar SRAM/RockShox uitgebreide stap-voor-stap handleidigen voor hebben zodat iedereen dit thuis kan doen met basis gereedschappen. De vorkpoten even los, seals goed invetten en juiste hoeveelheid olie maken al een wereld van verschil in performance en levensduur. Als dat je helemaal niks lijkt en je liever vertrouwd op de garantie van je fietsenmaker vind ik ook goed, maar dan zou ik geen post-order fiets a la Canyon adviseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 02-09-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

T gaat me in t algemeen om t feit dat een fiets upgradebaar is (los van of je dat moet doen (sterker nog: in 1x een duurdere fiets is uiteindelijk goedkoper dan een goedkope upgraden)).
Ik denk dat jij met drivetrain de ketting bedoelt? Ik heb t over de cassette. Een GX cassette ga je niet op een HG hub gemonteerd krijgen hoor. Dat moet een XD zijn.

Mijn andere punt is dat een lower leg service (wat idd heel wat anders is dan een volledige service) idd simpel is, maar bij een nieuwe fiets niet nodig. En zo wel; de fabrikant laten fixen. En dat is ook bij Canyon supermakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 16:57
@ reacties hierboven;
Bedankt voor het meedenken! Veel informatie, maar dit helpt zeker in de overweging.

Wat in ieder geval aan bij het lijstje gekomen is, de Giant XTC SLR 2, deze is nog bij mijn LBS in voorraad (voor €1000) en is wellicht ook nog een goede optie. Geometrie is wellicht wat klassieker XC, maar voor mijn gebruik lijkt me dat prima.

Binnenkort even langs bij LBS en 12GO om een en ander te bekijken en te " proberen" (behalve de Canyon...) Daarna wordt het knoop doorhakken en fiets uitkiezen die gevoelsmatig beste past. Hopelijk kan binnenkort een update met foto in dit topic plaatsen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@niels132 Ga op paar fietsen een test rit maken al is het maar op een parkeerterrein en paar keer stoeprandje op en af. Al is het maar om te ervaren. Of je comfortabel zit en je er prettige houding op hebt.

Upgraden kun je ook geleidelijk aan doen. Op moment dat jij denkt dat je er een voordeel uithaalt. En niet om dat wij hier op het forum dat roeptoeteren 😉

Persoonlijk vind ik het beetje onzin om geld opzij te zetten voor service als je de fiets of een vork nieuw koopt. Mocht er iets mee zijn. Dan valt dat onder garantie/service. Hier afgelopen paar jaar nodige fietsen gehad met diverse voorvorken en of vervangen. En geen gedoe mee gehad. Fox 34, 38 factory, Rockshox flight attendent, Ohlins 38 etc..

Groepset behoort tot de slijtage onderdelen. Kun je altijd later nog upgraden. Persoonlijk zou ik mij nu niet zo focussen op upgrade van cassette, ketting naar hoger segment. Wat vaak wel als goede upgrade wordt ervaren is de shifter. Bijvoorbeeld bij Shimano de SLX en XT. En bij SRAM naar GX. Eventueel in combinatie met de derailleur.

Draadloos schakelen is ook persoonlijk dingetje. Heb mijn mening door de jaren heen wel bijgesteld hierover. Alle fietsen zijn voorzien van AXS T-Type. Niet omdat het beter schakelt. Onderhoud en afstellen vind ik persoonlijk weer stuk prettiger. En geen gedoe met kabels. Daarnaast is de T-Type derailleur stuk robuuster. Die kan tegen wat meer mishandeling. Heb je dit nodig? Meeste die gravel rondje doen en of rustig op traditionele NL trails rijden. Is dit geen must. Dus lekker laten voor wat het is ;-)

Op de traditionele NL trails is dropper niet echt nodig. Er is gelukkig in NL een beweging gezet naar meer technische trails. En daar kom je nog steeds door zonder dropper. Zeker bij actiever rijden waar je staat. Geeft een dropper veel rijders, meer vertrouwen; in afdalingen, bochten en features (dropjes, jumpjes, etc... Mijn advies zou dan ook zijn. Als dropper tot mogelijkheden behoort zou ik dit zeker doen.

Tubeless? Tja hier is forum ook aardig mee gevuld. Met ervaringen; voor en tegens. Is het een must? Nee… Persoonlijk is het een van de eerste dingen die ik doe is tubeless. Niet om dat ik daardoor beter ga rijden, wil nog wel eens kleine doorns in band krijgen. Dit wordt tot nu toe nog netjes gedicht door de latex. Heeft mij heel wat binnenbanden plakken en of vervangen gescheeld. Tubeless is ook iets wat je later nog kunt doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:53

Kluus

Gang is alles

Hier ook voorstander van de dropper, ook in NL. Ik moet zeggen dat ik hem in de fully wat minder gebruik dan in de hardtail, waar ik hem hier lokaal ook gewoon op vlakke singletrack gebruikte om meer gewicht op mijn achterwiel te zetten. Maar zeker op routes als Nijmegen en UHR waar wat meer afdalinkjes zijn, worden deze zo veel leuker met een dropper, die zou ik echt niet meer willen missen.

En ook hier op de lokale routes wil ik nog wel eens een onofficieel wortel afdalinkje van een duin pakken waar de dropper, voor mij, nog best van pas komt.

Ik was in mijn groep zo'n beetje de eerste met zo'n ding en waar ik eerst een beetje meewarig werd aangekeken hebben ze nu allemaal zo'n ding of zijn ze zich aan het orienteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Tubeless? Tja hier is forum ook aardig mee gevuld. Met ervaringen; voor en tegens. Is het een must? Nee… Persoonlijk is het een van de eerste dingen die ik doe is tubeless. Niet om dat ik daardoor beter ga rijden, wil nog wel eens kleine doorns in band krijgen. Dit wordt tot nu toe nog netjes gedicht door de latex. Heeft mij heel wat binnenbanden plakken en of vervangen gescheeld. Tubeless is ook iets wat je later nog kunt doen.
Leuke tip bij tubeless, mocht je een tubeless geschikte ready velg hebben die nog iet getapet is of om welke reden dan ook opieuw moeten tapen, bestaan er tegenwoordig Tubeless Rim Strips. Ik heb een setje van die dingen gebruikt van Effetto Mariposa en dat werkt ideaal. Even wat gefrot om hem eroverheen te trekken en klaar.

Ook wat mij betreft is tubeless inderdaad geen must, maar het heeft mij ook al heel wat plakken of on trail lekke binnenbanden vervangen gescheeld. Ik heb het zelfs al meegemaakt dat ik pas na de rit erachter kwam dat ik blijkbaar een spijker in mijn band had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
De saga met betrekking tot het verkrijgen van Fox-onderdelen is ook tot een goed einde gekomen. Ik heb Lucas van CycleDreams gebeld en die stond mij erg vriendelijk te woord en wilde mij hier graag bij helpen. Ik kan dus ook voortaan alle seals in de dempercartridge vervangen en de licht geknikte demperschacht in mijn vader's Fox 34 vervangen :henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
Rudolf schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:30:
Een e-bike remt je niet af als je harder als 25km/h gaat. Wat je merkt is dat je opeens zelf moet trappen. Het duwtje in de rug verdwijnt en daarom voelt het alsof de fiets inhoudt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikejux
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fB-c10aLrAh6i_kd7DSeNFza0XI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25oApe5hO2yq7cwNNrlRK9gU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a7yX67XYEguZ8aSZQL__XGAS3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7aJtXegfhGvOoVdaaryCfia.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU-H0PLOr0_ooRQK6GrS8HlpGnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSy9BN8PtYQunTIrSXhT0rE4.jpg?f=fotoalbum_large

Meningen over deze tandwielen. Duidelijk wat slijtage. Maar is het onveilig? Schakelt op de weg nog prima.

Wil graag even nog wat ervaring opdoen in de bossen voordat ik de fiets voor onderhoud wegbreng. Wellicht dat er dan nog meer wensen naar boven komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:54
@Mikejux Ik zie nauwelijks duidelijke tekenen van slijtage. derailleurwieltjes lijken zelfs nog als nieuw.
Dit is een versleten derailleurwiel :9 :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3UqbFkCVYo7I5T1VE6tBm7xnEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5j2qspr77QJlV3zHxANK4wG3.jpg?f=fotoalbum_large

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mikejux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meningen over deze tandwielen. Duidelijk wat slijtage. Maar is het onveilig? Schakelt op de weg nog prima.

Wil graag even nog wat ervaring opdoen in de bossen voordat ik de fiets voor onderhoud wegbreng. Wellicht dat er dan nog meer wensen naar boven komen.
Je voortandwiel is wel redelijk gaar :)
je kijkt zo tussen je ketting en het tandwiel door aan de bovenkant en sommige tanden lijken nog maar halve hoogte te zijn :P
Maar als je ketting en voortandwiel wisselt, gaat je achter cassette vrijwel gegarandeerd overslaan, dus als je begint zal die ook mee moeten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:40
@Mikejux uiteraard wel wat slijtage, maar op de vraag of het onveilig is, kun je volgens mij met nee beantwoorden. Het grootste probleem is dat het niet meer lekker schakelt of dat de ketting overslaat. Dat zorgt niet direct voor onveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikejux
Dank vast voor de antwoorden. De fiets heb ik vorige week overgenomen. Dan ga ik eerst 'n paar keer 'n ronde maken zo. Dan later eens kijken naar de updates die nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mikejux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:07:
Dank vast voor de antwoorden. De fiets heb ik vorige week overgenomen. Dan ga ik eerst 'n paar keer 'n ronde maken zo. Dan later eens kijken naar de updates die nodig zijn.
Mensen verkopen vaak op het moment dat wat draait versleten is en de kostenpost om dat te vervangen er aan komt.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
YakuzA schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:10:
[...]

Mensen verkopen vaak op het moment dat wat draait versleten is en de kostenpost om dat te vervangen er aan komt.
Dat is hier niet zo. Die derrie wieltjes lijken wel nieuw. Voor zou je kunnen vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikejux
Klopt maar daar ga ook al 'n beetje vanuit bij tweedehands. Er komen dan altijd extra kosten bij. Maar de vraag of dit meteen 'moet' of dat het nog even kan wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mikejux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:15:
Klopt maar daar ga ook al 'n beetje vanuit bij tweedehands. Er komen dan altijd extra kosten bij. Maar de vraag of dit meteen 'moet' of dat het nog even kan wachten.
Een paar keer op rijden zal wel prima gaan, de ketting ziet er niet 1/2/3 uit alsof die gaat breken op de foto, maar zeker weet je dat nooit natuurlijk :)
418O2 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:14:
[...]

Dat is hier niet zo. Die derrie wieltjes lijken wel nieuw. Voor zou je kunnen vervangen
Maar als je voor vernieuwd, moet je ook de ketting meenemen (die is aardig gerekt gezien de foto), als je de ketting meeneemt, moet je eigenlijk ook de achtercassette meenemen.
de derailleur wieltjes zijn dan misschien de uitzondering, maar die (<20eu) zijn de kosten niet :P

[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 03-09-2025 15:24 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peerke15
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:26
Mikejux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:15:
Wat mij opvalt dat de ketting 2 Quick Links heeft waarvan er eentje tegen de richting in is gemonteerd(foto van de cassette & tandwiel voor) .

Onderstaand de juiste montage richting.:

Afbeeldingslocatie: https://mtb.shimano.com/nl/stories/easset_upload_file2807_506630_e.png

[ Voor 17% gewijzigd door Peerke15 op 03-09-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikejux
Toch even langs de fietsenzaak gegaan en tot de conclusie gekomen dat ketting en tandwielen eraan zitten te komen. Nu in het najaar nog 'n paar ritjes doen en dan ga ik in de winter alles aanpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-09 16:14
Mikejux schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:05:
Toch even langs de fietsenzaak gegaan en tot de conclusie gekomen dat ketting en tandwielen eraan zitten te komen. Nu in het najaar nog 'n paar ritjes doen en dan ga ik in de winter alles aanpakken.
Dat zal een fietsenmaker altijd zeggen. Ik zou zeggen, leg er nog even een nieuwe ketting op (niet al te luxe), laat die even een km of 50 inlopen, als hij dan niet over slaat op de kleine kransjes zit er nog wel een paar duizend km in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Peerke15 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:29:
[...]

Wat mij opvalt dat de ketting 2 Quick Links heeft waarvan er eentje tegen de richting in is gemonteerd(foto van de cassette & tandwiel voor) .

Onderstaand de juiste montage richting.:

[Afbeelding]
Tegen de richting in is uiteraard niet goed, maar mijn xtr heeft ook 2 links > Die brak een keertje onderweg :+
Hier trouwens op de e-mtb van een KMC e.12 Turbo, EcoProteq, e-bike optimized naar een shimano XTR ketting gegaan, tevens ook van wax gewisseld. Effetto Mariposa flowerpower wax gebruik ik nu maar de eerste ketting van kmc deed maar 820km voordat mijn shimano ketting 0.5 tool erdoor viel. Nu met de XTR staat de teller op 1800 en geeft de tool aan dat ie nog net niet versleten is. Dus de meerprijs is het mij wel waard. Cassette en voortandwiel zien er verder nog prima uit, dus dat wordt ketting nummer 3 op dit setje.
Tevens zijn de XTR kettingen regelmatig in de aanbieding bij RCZ bike shop. Dus liggen ze voor rond de 38€ bij een pakketpunt. Het schakelen lijkt ook nog wat soepeler dan met de KMC ketting!
Ik heb iig alweer 2 XTR ketting op voorraad liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

aart93 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:16:
[...]
Dat zal een fietsenmaker altijd zeggen. Ik zou zeggen, leg er nog even een nieuwe ketting op (niet al te luxe), laat die even een km of 50 inlopen, als hij dan niet over slaat op de kleine kransjes zit er nog wel een paar duizend km in.
Je kan het proberen, maar gezien hoe ver de ketting gerekt lijkt en alles ingesleten is, zal volgens mijn inschatting, als je alleen de ketting vervangt het doorslaan zodra je ergens kracht zet.

Been there, done that, got the medal :P

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
Mikejux schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:05:
als -alles- toch vervangen moet worden, zou ik lekker blijven rijden tot het slechter begint te schakelen en of overslaan (of chainsuch, chain drops, ..)
aart93 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:16:
[...]

klopt, een fietsenmaker zal inderdaad gelijk alles vervangen, die moet zijn brood verdienen, en eerst een ketting vervangen, proefrondje rijden, doorslaan, alsnog klant bellen dat de cassette ook moet , die vervangen etc.. leuk proces voor een thuismonteur die wilt bezuinigen, maar voor een fietsenmaker niet te doen, die weet uit ervaring dat het toch niet lekker gaat lopen.

dus... vandaar, als het nu draait, vooral vanaf blijven tot het niet meer lekker draait, en dan gewoon ineens alles vervangen, geen gedoe

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Vandaag voor het eerst velgen tubeless gemaakt met velgstrips in plaats van tape. Dat scheelt echt een hoop werk met een velg tubeless maken zeg. Ventiel door de strip steken en in de velg doen, strip over de velg trekken en klaar. Dit is een blijvertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
daanb14 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:34:
Vandaag voor het eerst velgen tubeless gemaakt met velgstrips in plaats van tape. Dat scheelt echt een hoop werk met een velg tubeless maken zeg. Ventiel door de strip steken en in de velg doen, strip over de velg trekken en klaar. Dit is een blijvertje.
Zijn die strips velg specifiek? Kan me voorstellen dat de passing wat kritischer komt.

Op de racefiets heb ik nu velgen zonder spaakgaten in het velgbed, dan heb je helemaal niks extra nodig, kan ook niks lekken etc. Alleen een lastigere klus met spaken🙃

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Prulleman schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:50:
[...]

Zijn die strips velg specifiek? Kan me voorstellen dat de passing wat kritischer komt.

Op de racefiets heb ik nu velgen zonder spaakgaten in het velgbed, dan heb je helemaal niks extra nodig, kan ook niks lekken etc. Alleen een lastigere klus met spaken🙃
Die strips zijn specifiek voor de grootte en breedte van de velg en in het geval van Effetto Mariposa, het merk waar ik ze van heb, werkt het niet met asymmetrische velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:55
aangepast ;)

[ Voor 97% gewijzigd door pier87 op 08-09-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:26
pier87 schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:41:
Tweakers,

zijn er meer forum-leden die afgelopen zaterdag de veldslag om Norg hebben gereden? Ik heb @rolandos582 nog zien prutsen met zijn ketting in de laatste km's ;)

Wat me vooral opvalt, Gravelbikes, Gravelbikes, Gravelbikes.... dit is natuurlijk ook een evenement waarbij je net iets beter uit de voeten kunt met een Gravelbike, maar waar je 2 jaar gelden nog (naar mijn idee) 85% mtb's zag, zie je nu toch echt wel een verschuiving.

Ikzelf zit ook in dubio, in het Noorden waar ik woon heb je vrijwel geen MTB-Routes, dan zou ik al richting Appelscha moeten. Ik neig ook steeds meer richting een gravelbike te gaan, mn MTB eruit en een dikke gravel terugkopen... ?

Afgelopen zomervakantie in Denemarken hetzelfde verhaal, daar heb ik alleen maar gravelbikes gezien, gezien de fietspaden in Denemarken niet zo gek, deze gaan van perfect asfalt naar vrij grove stenen.

Nu had ik het vermoeden dat de gravelhype wel over zou waaien, maar ik denk toch dat het een blijvertje is... Dus nu ook maar opzoek ;)
Met het risico uit dit topic te worden verbannen (fair overigens), zou ik in jouw geval zeker eens in het graveltopic gaan buurten ja. De huidige generaties frames kan ondertussen 50mm+ aan qua breedte en je kan dus serieuze tractorbanden eronder leggen. Zonder echt singletracks en mtb-routes is een gravel prima geschikt. Douwe Doorduin rijdt veel rond op de gravel in het Noorden en heeft volgens mij veel mooieroutes ook op Strava.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hype is het volgens mij al tijd niet meer, maar hier verder Het grote gravelbike topic (Deel 1) Mooi dedicated Gravel topic :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Een beetje late to the party @pier87!

Heb sinds 8~ jaar een fiets die ik voor gravel gebruik (toen het woord gravelbiken nog niet bestond) en inmiddels een 50.000km mee gereden. Recent weer een XC hardtail gekocht als aanvulling en ben tot de conclusie gekomen dat gravelroutes eigenlijk veel leuker zijn op een mountainbike.

Beide hebben voors- en tegens. Als je een gravelbike ziet als een wegfiets waarmee je ook grindpaden kunt pakken, dan is het wel een aanvulling op een pure wegfiets. Als je gravelbiken ziet als 90% onverhard rijden (bijv. Veluwe, Kroondomein, Zuid-Limburg) en ook af en toe lastigere paadjes of onverharde pukkels meepakken, dan sta je met een gravelfiets wel vaker stil waar je met een XC mountainbike makkelijker doorrijdt.

Het beste voorbeeld vind ik als er zand of wortels liggen. Met een gravelbike is het alsof je op ijs rijdt (ligt ook aan je banden uiteraard) en op de MTB stelt het niets voor. Rij je met de banden die geschikt zijn voor wortels/zand, dan wil je liefst zo min mogelijk asfalt en kun je m.i. net zo goed een MTB rijden.

De grap is dat je ook steeds meer gravelbikes ziet met een geveerde voorvork, dropper post of demping in het frame (o.a. Diverge STR) en/of zadelpen (Canyon Grizl). Heb zelfs de eerste gravel fully al gespot (net als XC hardtail met een dropbar). Feit is dat deze twee categorieen steeds meer naar elkaar toebewegen. Gravelbikes lijken daarin vooral een stuk duurder te zijn.

Een echte tip heb ik dus niet voor je, beide zijn namelijk leuk. Maar als ik er van mijn 3 fietsen 2 moest kiezen, dan koos ik de wegfiets + XC hardtail. Als ik er maar eentje over mocht houden, dan de gravelbike. Kom nu alleen in situaties dat mensen met een gravelbike je vreemd aankijken op een gravel event als je ze met een noodgang voorbij komt op iets lastigere stukken :+

Afbeeldingslocatie: https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2019/04/Niner-Full-Suspension-Gravel-Bike_9.jpg
[url]hhttps://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/c/2/c23_c15203u_topstone_crb_2_lefty_elb_pd.jpg[/url]
Afbeeldingslocatie: https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2021/08/canyon-grizl-suspension.jpg

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
Heeft er iemand ervaring met ali derailleurwieltjes?
Is dat wat of beter bij weg blijven?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

henri86 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:39:
Als 12 of 17 euro voor echte te duur is dan kan je het proberen, maar goedkoop zal wel weer gewoon duurkoop blijken te zijn. :)

PSN

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
YakuzA schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:42:
[...]

Als 12 of 17 euro voor echte te duur is dan kan je het proberen, maar goedkoop zal wel weer gewoon duurkoop blijken te zijn. :)
Zou meer zijn om een beetje kleur aan te brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
henri86 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:39:
ja, afgebroken tanden bij kunstof tandwielen, hoop lawaai bij alu tandwielen, ben er maar mee gestopt :)

Strava

Pagina: 1 ... 282 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic